abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53657054
Buisjes in de oren.
Beugels
ADHD

En de nieuwe trend issssssssss.................... HOOGBEGAAFDHEID!!!

woensdag 3 oktober 2007 @ 00:01:44 #52
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_53657546
Laten we iedereen voortaan dom noemen. Gaat vast werken.
Daar zijn we immers dom genoeg voor.
...dass wir fliegen.
pi_53657941
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 00:01 schreef De-oneven-2 het volgende:
Laten we iedereen voortaan dom noemen. Gaat vast werken.
Daar zijn we immers dom genoeg voor.
pi_53658262
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:35 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Wie herkent zich hierin??
* u heeft een hekel aan groepen
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij vinden hoogbegaafden groepen juist heel erg interessant.
pi_53658322
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 00:41 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij vinden hoogbegaafden groepen juist heel erg interessant.
Elk mens is anders, dus ook elke hoogbegaafde. Je kunt niet iedereen dezelfde kenmerken aanmeten.
pi_53658564
Als ik het goed heb begrepen zijn er allerlei verschillende intelligenties en is "je IQ" een gemiddelde van al die verschillende intelligenties. Het zou dus bijvoorbeeld heel goed mogelijk zijn dat iemand een ruimtelijk inzicht heeft dat overeenkomt met een IQ van 60 maar een taalvaardigheid van 140 wat dan een IQ van 100 zou betekenen. Zo'n persoon is dus in bepaalde dingen eigenlijk geniaal maar in andere dingen weer heel laagbegaafd. Al geloof ik wel dat zulke extreme verschillen zeldzaam zijn. In ieder geval, wat ik dus wou zeggen is dat iemand met een IQ van 100 in sommige intelligenties intelligenter zou kunnen zijn dan iemand met een IQ van 120. Hoogbegaafd betekent dus niet per definitie dat je in alles heel erg intelligent/slim bent.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 01:06:49 #57
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_53658628
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:01 schreef Tennessee het volgende:
Als ik het goed heb begrepen zijn er allerlei verschillende intelligenties en is "je IQ" een gemiddelde van al die verschillende intelligenties. Het zou dus bijvoorbeeld heel goed mogelijk zijn dat iemand een ruimtelijk inzicht heeft dat overeenkomt met een IQ van 60 maar een taalvaardigheid van 140 wat dan een IQ van 100 zou betekenen. Zo'n persoon is dus in bepaalde dingen eigenlijk geniaal maar in andere dingen weer heel laagbegaafd. Al geloof ik wel dat zulke extreme verschillen zeldzaam zijn. In ieder geval, wat ik dus wou zeggen is dat iemand met een IQ van 100 in sommige intelligenties intelligenter zou kunnen zijn dan iemand met een IQ van 120. Hoogbegaafd betekent dus niet per definitie dat je in alles heel erg intelligent/slim bent.
Bij normale mensen is dit dus zeldzaam, bij geestelijk gehandicapten dus niet. En precies om dat voorbeeld van jou! dat noem je ook wel een dysharmonieus ontwikkelings profiel.
Maar bij mensen zoals jij en ik zullen er vast verschillen zijn tussen de verschillende gebieden, maar niet zo extreem
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  woensdag 3 oktober 2007 @ 01:16:18 #58
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53658734
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 21:48 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Ja? Net zo zeker als water dat kookt bij 100 graden?

Uit regressie-analyse blijkt een correlatie van .66 (p<.01) tussen IQ en EQ. Dit houdt in dat hoe hoger het EQ, hoe hoger het IQ en andersom. Het stereotype intelligentie, maar sociaal gestoorde nut, klopt dus niet.

http://www.nobiles.nl/Pages/artikel.aspx?catid=229&documentid=3421

Lees ook hier hoe 'slecht' de emotioneel zwakbegaafde mensen met een hoog IQ het hier doen
http://www.iq-tests.eu/iq-test-Practical-validity-800.html

In addition to academic success, IQ correlates with job performance (see below), socioeconomic advancement (e.g., level of education, occupation, and income), and "social pathology" (e.g., adult criminality, poverty, unemployment, dependence on welfare, children outside of marriage)
Ik weet niet wat men hier voor steekproef, onderzoeksmethode of tests heeft gebruikt (de link werkt hier niet), maar ik kende tot nu toe alleen onderzoeken waaruit bleek dat een hoog IQ vaak gepaard gaat met een laag EQ. Zal nog eens wat onderzoeken opzoeken.

Zo zeker als dat water kookt bij 100 graden is psychologie helaas zelden
pi_53658756
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:06 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Bij normale mensen is dit dus zeldzaam, bij geestelijk gehandicapten dus niet. En precies om dat voorbeeld van jou! dat noem je ook wel een dysharmonieus ontwikkelings profiel.
Maar bij mensen zoals jij en ik zullen er vast verschillen zijn tussen de verschillende gebieden, maar niet zo extreem
Aan de andere kant heb ik eigenlijk ook begrepen dat het vrij zeldzaam is om op alle gebieden (ongeveer) hetzelfde te scoren. De meeste mensen zijn op bepaalde punten duidelijk sterker of zwakker dan op andere punten (goed in wiskunde óf goed in taal enz). Mijn vorbeeld van 60/140 is inderdaad erg extreem, was ook maar een voorbeeld
pi_53658831
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:16 schreef TNA het volgende:

[..]

Ik weet niet wat men hier voor steekproef, onderzoeksmethode of tests heeft gebruikt (de link werkt hier niet), maar ik kende tot nu toe alleen onderzoeken waaruit bleek dat een hoog IQ vaak gepaard gaat met een laag EQ. Zal nog eens wat onderzoeken opzoeken.

Zo zeker als dat water kookt bij 100 graden is psychologie helaas zelden
Ik ben benieuwd.
pi_53658858
quote:

[..]

maar ik kende tot nu toe alleen onderzoeken waaruit bleek dat een hoog IQ vaak gepaard gaat met een laag EQ.
Dat ben ik.
pi_53658929
Je kunt je over de ins en outs van hoogbegaafdheid helemaal blauw discussieren (wat op praktisch alle internetfora ook gebeurt), maar de 'aandoening' zelf heeft niet mijn primaire interesse.

Wat ik zie is dat een fenomeen dat al een kleine honderd jaar bekend is nu ineens wordt aangegrepen door de tiepjes die vorig jaar nog 'HSP' waren. Ze denken nu voor al hun problemen een nieuwe verklaring te hebben gevonden, namelijk hoogbegaafdheid. Dat ze nog nooit blijk hebben gegeven van een snellere ontwikkeling deert ze in het geheel niet.

Deze mensen gaan er met een oud fenomeen vandoor, net zoals punniken ineens hip wordt.

Let maar op.. 'habee' wordt de nieuwe yuppenziekte...

Nog meer mensen ervaring met iemand die ineens 'habee' bleek te zijn?
pi_53658964
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:36 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Je kunt je over de ins en outs van hoogbegaafdheid helemaal blauw discussieren (wat op praktisch alle internetfora ook gebeurt), maar de 'aandoening' zelf heeft niet mijn primaire interesse.

Wat ik zie is dat een fenomeen dat al een kleine honderd jaar bekend is nu ineens wordt aangegrepen door de tiepjes die vorig jaar nog 'HSP' waren. Ze denken nu voor al hun problemen een nieuwe verklaring te hebben gevonden, namelijk hoogbegaafdheid. Dat ze nog nooit blijk hebben gegeven van een snellere ontwikkeling deert ze in het geheel niet.

Deze mensen gaan er met een oud fenomeen vandoor, net zoals punniken ineens hip wordt.

Let maar op.. 'habee' wordt de nieuwe yuppenziekte...

Nog meer mensen ervaring met iemand die ineens 'habee' bleek te zijn?
Ik ben autist. Is dat ook een yuppenziekte?
pi_53659044
Mijn neefje is ook autist, en ik denk echt niet dat die zichzelf iets aangepraat heeft!

Maar ik merk wel dat een bepaalde diagnose ineens heel populair wordt, en dan vraag ik me af of zo'n diagnose niet aan inflatie onderhevig is.

In mijn jeugd ben ik ook van autisme 'beschuldigd' en toen was het echt 'nou mevrouwtje, reken er maar niet op dat uw koter ooit zelfstandig kan wonen want 't is immers een autist'.
pi_53659060
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:50 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Mijn neefje is ook autist, en ik denk echt niet dat die zichzelf iets aangepraat heeft!

Maar ik merk wel dat een bepaalde diagnose ineens heel populair wordt, en dan vraag ik me af of zo'n diagnose niet aan inflatie onderhevig is.

In mijn jeugd ben ik ook van autisme 'beschuldigd' en toen was het echt 'nou mevrouwtje, reken er maar niet op dat uw koter ooit zelfstandig kan wonen want 't is immers een autist'.
Een diagnose die aan inflatie onderhevig is? Ja ja

Dat er steeds meer over bekend word en dat het steeds meer herkend wordt doordat er meer over bekend is noem ik geen inflatie.

Rare zin eigenlijk
pi_53659080
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:50 schreef zwemmerseczeem het volgende:

Als ik het goed heb begrepen is "autisme" tegenwoordig een spectrum, je hebt dus geen "autisme" maar een "autisme spectrum stoornis" en daar heb je er dus heel wat van in allerlei heftigheden. Het gebied van de autisme spectrum stoornissen is net als veel andere "aandoeningen" een gebied waar heel actief onderzoek in wordt gedaan en waar dus steeds nieuwe dingen ontdekt worden... Ik heb zelfs al cijfers gehoord dat 1 op de 15 kinderen een autisme spectrum stoornis zou hebben... de term autisme is geloof ik nog niet zo oud, wel iets ouder dan bijvoorbeeld ADHD wat een aantal decennia geleden nog "minimal brain damage" genoemd werd... Als ik het goed heb begrepen...
pi_53659087
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:56 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Als ik het goed heb begrepen is "autisme" tegenwoordig een spectrum, je hebt dus geen "autisme" maar een "autisme spectrum stoornis" en daar heb je er dus heel wat van in allerlei heftigheden. Het gebied van de autisme spectrum stoornissen is net als veel andere "aandoeningen" een gebied waar heel actief onderzoek in wordt gedaan en waar dus steeds nieuwe dingen ontdekt worden... Ik heb zelfs al cijfers gehoord dat 1 op de 15 kinderen een autisme spectrum stoornis zou hebben... de term autisme is geloof ik nog niet zo oud, wel iets ouder dan bijvoorbeeld ADHD wat een aantal decennia geleden nog "minimal brain damage" genoemd werd... Als ik het goed heb begrepen...
Idd. Maar ik gebruik de verzamelnaam, want als ik zeg mijn diagnose is Hoog Functionerend Autisme dan snappen de mensen er helemaal geen reet van.

En dan nog, elk mens is anders en niet elke HFA 'er heeft dezelfde kenmerken in alle hevigheid om het zo maar even te brengen.
pi_53659109
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:57 schreef Juup© het volgende:

[..]

Idd. Maar ik gebruik de verzamelnaam, want als ik zeg mijn diagnose is Hoog Functionerend Autist dan snappen de mensen er helemaal geen reet van.
en als je jezelf voorstelt als autist begrijpen ze het wel? zelf had ik een jaar of twee geleden ook alleen maar Rainman als beeld van "autist", of kinderen die gewoon niet praten en alleen maar wild om zich heen meppen...
pi_53659130
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:52 schreef Juup© het volgende:

[..]

Een diagnose die aan inflatie onderhevig is? Ja ja

Dat er steeds meer over bekend word en dat het steeds meer herkend wordt doordat er meer over bekend is noem ik geen inflatie.

Rare zin eigenlijk
Ik denk echt niet dat iedereen die zich HB noemt ook echt hoogbegaafd is. En ik merk dat mensem die moeite hebben met d's en t's zichzelf al als dyslectisch bestempelen. En mensen krijgen tegenwoordig trauma's van verloren voetbalwedstrijden. Ik denk dus echt wel dat aandoeningen aan inflatie onderhevig kunnen zijn, en niet dat er alleen maar meer gevallen herkend worden.

Of dat voor autisme zo is..
pi_53659141
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:02 schreef zwemmerseczeem het volgende:

...En mensen krijgen tegenwoordig trauma's van verloren voetbalwedstrijden....
zelfs al van gewónnen voetbal wedstrijden (luxemburg) maar die discussie liep al ergens anders
pi_53659164
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:59 schreef Tennessee het volgende:

[..]

en als je jezelf voorstelt als autist begrijpen ze het wel?
Meestal niet, want een autist is volgens de meeste mensen een persoon die stereotype en repeterende lichaamsbewegingen maakt , en niet bereikbaar is.

Er is vaak wel uitleg voor nodig om het uit te leggen, maar als ik dan ook nog eens HFA zou moeten uitleggen dan is dat vaak teveel info voor de mensen.
pi_53659174
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:03 schreef Tennessee het volgende:

[..]

zelfs al van gewónnen voetbal wedstrijden (luxemburg) maar die discussie liep al ergens anders
pi_53659181
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:06 schreef Juup© het volgende:

[..]

Meestal niet, want een autist is volgens de meeste mensen een persoon die stereotype en repeterende lichaamsbewegingen maakt , en niet bereikbaar is.

Er is vaak wel uitleg voor nodig om het uit te leggen, maar als ik dan ook nog eens HFA zou moeten uitleggen dan is dat vaak teveel info voor de mensen.
hmm, het zou ook wel kunnen dat sommige mensen zich een beetje aangevallen voelen als iemand ze vertelt dat hij veel intelligenter is dan zij, ook al is het waar, toch? Zelf denk ik dat áls je het uitlegt je het beter maar meteen góed uit kan leggen... Maar dat is alleen maar mijn persoonlijke mening hoor!
pi_53659200
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:09 schreef Tennessee het volgende:

[..]

hmm, het zou ook wel kunnen dat sommige mensen zich een beetje aangevallen voelen als iemand ze vertelt dat hij veel intelligenter is dan zij, ook al is het waar, toch? Zelf denk ik dat áls je het uitlegt je het beter maar meteen góed uit kan leggen... Maar dat is alleen maar mijn persoonlijke mening hoor!
Niet iedere autist is intelligent, Elk mens is anders. En ik zal nooit zeggen dat ik intelligenter ben dan een ander want dat is onzin.

Maar het ging over Hoog Begaafdheid

[ Bericht 1% gewijzigd door Juup© op 03-10-2007 02:24:18 ]
pi_53659217
Het lijkt me vrij logisch dat iedere yup denkt dat zijn kinderen nog slimmer zijn. Dan kom je al snel bij hoogbegaafd terecht of ADHD als de blagen echt niet willen deugen.
pi_53659223
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:12 schreef Juup© het volgende:

[..]

Niet iedere autist is intelligent, Elk mens is anders. En ik zal nooit zeggen dat ik intelligenter ben dan een ander want dat is onzin.

Maar het ging over Hoog begaafdheid
je hebt gelijk... mijn ervaring is dat mensen er over het algemeen niet positief op reageren als je ze verteld hoogbegaafd te zijn. Kan ik me wel wat bij voorstellen want ik vind het zelf ook niet leuk als iemand tegen me zegt dat ik minder intelligent/begaafd ben dan hij/zij, hangt er wel erg vanaf hóe dat gezegd wordt, en dat was eigenlijk mijn punt... maar ergens heb ik het gevoel nog steeds off-topic in de ruimte te zitten zwammen waarvoor mijn excuus.
pi_53659234
en is hoogbegaafheid niet gewoon een relatief extreme intelligentie of klopt mijn definitie niet?
pi_53659262
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:17 schreef Tennessee het volgende:
en is hoogbegaafheid niet gewoon een relatief extreme intelligentie of klopt mijn definitie niet?
Doordat er steeds meer mensen komen,wordt het steeds minder bijzonder.
pi_53659280
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:22 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Doordat er steeds meer mensen komen,wordt het steeds minder bijzonder.
sorry, ik ben bang dat ik je antwoord niet helemaal begrijp
  woensdag 3 oktober 2007 @ 02:57:11 #80
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_53659447
Sommige stoornissen, vallen nu meer op om dat de maatschappij is veranderd. Maar ook omdat er meer getest word waardoor er dus meer door de mand valt...
Neem nou de autist. Misschien was jaap 50 jaar geleden helemaal niet autist(als hij toen geleefd had) Maar was ie gewoon een (slimme) boer die zijn koeien altijd keurig in een rijtje had staan. Maar thats it. Tegenwoordig is het leven jachtiger en vraagt het meer van je, het er is complexer op geworden. Stoornissen als autisme worden dan veel eerder een probleem, als er ergens een probleem ontstaat dan word het onderzocht en krijgt het dus het etiketje, in dit geval autist. Qua cijfers was vroeg nog bijna 100% van de autisten verstandelijk beperkt is dat tegenwoordig teruggedrongen richting de 25%
Jaap gebruik je als voorbeeld maar is niet persoonlijk bedoeld
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_53659464
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:24 schreef Tennessee het volgende:

[..]

sorry, ik ben bang dat ik je antwoord niet helemaal begrijp
De menselijke bevolking groeit en daardoor wordt de kans op hoogbegaafden steeds groter.
pi_53659493
ik lees nu ergens dat autisme één van de vijf autisme spectrum stoornissen is... maar deze topic gaat eigenlijk niet over autisme geloof ik....
pi_53659497
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:57 schreef hierissieweer het volgende:
Sommige stoornissen, vallen nu meer op om dat de maatschappij is veranderd. Maar ook omdat er meer getest word waardoor er dus meer door de mand valt...
Neem nou de autist. Misschien was jaap 50 jaar geleden helemaal niet autist(als hij toen geleefd had) Maar was ie gewoon een (slimme) boer die zijn koeien altijd keurig in een rijtje had staan. Maar thats it. Tegenwoordig is het leven jachtiger en vraagt het meer van je, het er is complexer op geworden. Stoornissen als autisme worden dan veel eerder een probleem, als er ergens een probleem ontstaat dan word het onderzocht en krijgt het dus het etiketje, in dit geval autist. Qua cijfers was vroeg nog bijna 100% van de autisten verstandelijk beperkt is dat tegenwoordig teruggedrongen richting de 25%
Ik heet geen Jaap maar vind het een mooi stukje.
pi_53659504
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 03:10 schreef Tennessee het volgende:
ik lees nu ergens dat autisme één van de vijf autisme spectrum stoornissen is... maar deze topic gaat eigenlijk niet over autisme geloof ik....
Nee idd, daarom gaf ik even geleden al aan dat het over Hoog Begaafdheid gaat
M.b.t. HB, ik weet niet of het een Hype is zeg maar. Ik denk nog steeds dat er gewoon door meer kennis steeds meer herkend wordt.
pi_53659509
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:57 schreef hierissieweer het volgende:
Bijv die Jaap kon prima met de koeien overweg maar niet met letters en cijfers. De plek van zulke mensen wordt steeds meer beperkt. Zelfstandige boer is aan zoveel regels onderworpen dat Jaap 't niet gaat redden.
Zijn grond komt dan in handen van projectontwikkelaars die er zo hun dingen met doen.
Groot woningtekort in dit land dus met wat ingangen bij de provincie en gemeente wordt de landbouwgrond Vinex locatie.
Door de verstoorde huizenmarkt wordt zo'n 200 vierkante meter met gedeelde muren van het huis een belachelijke prijs waard. Het grootste deel van een huis is lucht.

Steeds meer Nederlanders gaan niet voor niks over de grens een kijkje nemen.
pi_53659515
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 03:14 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Bijv die Jaap kon prima met de koeien overweg maar niet met letters en cijfers. De plek van zulke mensen wordt steeds meer beperkt. Zelfstandige boer is aan zoveel regels onderworpen dat Jaap 't niet gaat redden.
Zijn grond komt dan in handen van projectontwikkelaars die er zo hun dingen met doen.
Groot woningtekort in dit land dus met wat ingangen bij de provincie en gemeente wordt de landbouwgrond Vinex locatie.
Door de verstoorde huizenmarkt wordt zo'n 200 vierkante meter met gedeelde muren van het huis een belachelijke prijs waard. Het grootste deel van een huis is lucht.

Steeds meer Nederlanders gaan niet voor niks over de grens een kijkje nemen.
Ben jij hoogbegaafd of zo?

pi_53666240
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 03:02 schreef schvvmert het volgende:

[..]

De menselijke bevolking groeit en daardoor wordt de kans op hoogbegaafden steeds groter.
De kans blijft het zelfde( 2%) het aantal hoogbegaafden groeit. 2 procent van 16 miljoen mensen is meer dan 2 procent van vijf miljoen. En dan komen er ook nog allemaal mensen bij die denken dat ze hoogbegaafd zijn omdat ze niet van feestjes houden.

Hoogbegaafdheid is inderdaad een extreme intelligentie, als je slimmer zijn dan 98% van de mensen extreem wilt noemen. Wellicht is ook hoogbegaafdheid nu ook lastiger dan vroeger. Vroeger, als je door verveling school niet had afgemaakt, en je baas zag dat je slim was, mocht je vaak al snel lastiger klussen doen. Nu moet je overal een papiertje voor hebben.
pi_53666531
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 13:07 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

De kans blijft het zelfde( 2%) het aantal hoogbegaafden groeit. 2 procent van 16 miljoen mensen is meer dan 2 procent van vijf miljoen. En dan komen er ook nog allemaal mensen bij die denken dat ze hoogbegaafd zijn omdat ze niet van feestjes houden.

Hoogbegaafdheid is inderdaad een extreme intelligentie, als je slimmer zijn dan 98% van de mensen extreem wilt noemen. Wellicht is ook hoogbegaafdheid nu ook lastiger dan vroeger. Vroeger, als je door verveling school niet had afgemaakt, en je baas zag dat je slim was, mocht je vaak al snel lastiger klussen doen. Nu moet je overal een papiertje voor hebben.
Nouja, die internettesten helpen daar ook niet aan volgens mij.
Bij de mensa-test die ooit hier op fok stond zat volgens mij 50% van fok bij de bovenste 2%.

Edit: Meer zelfs: [IQ TEST] Mensa thuistest.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 13:34:33 #89
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_53666805
Grappig, ik moest direct aan deze post denken : Opmerkingen die je leven hebben beinvloed

zzz
  woensdag 3 oktober 2007 @ 13:36:23 #90
31101 _Led_
pi_53666846
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 03:02 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Deze is in ieder geval afgekeurd, even bijspijkeren over kansberekening joh
zzz
  woensdag 3 oktober 2007 @ 13:41:04 #91
31101 _Led_
pi_53666954
quote:

[..]

Ik weet niet wat men hier voor steekproef, onderzoeksmethode of tests heeft gebruikt (de link werkt hier niet), maar ik kende tot nu toe alleen onderzoeken waaruit bleek dat een hoog IQ vaak gepaard gaat met een laag EQ.
EQ is bedacht om mensen die een laag IQ hebben ook iets te geven om zich aan vast te klampen
zzz
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 3 oktober 2007 @ 13:48:14 #92
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_53667118
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 13:21 schreef Boschkabouter het volgende:
Nouja, die internettesten helpen daar ook niet aan volgens mij.
Bij de mensa-test die ooit hier op fok stond zat volgens mij 50% van fok bij de bovenste 2%.

Edit: Meer zelfs: [IQ TEST] Mensa thuistest.
Die thuistest is dan ook wel heel iets anders dan de officiële test. Daar zit veel meer druk achter en hij is ook stukken moeilijker.

Ja, ik heb hem gedaan en ik ben ervoor geslaagd
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_53667225
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 23:20 schreef zhe-devilll het volgende:
het hokjes denken is zo in,
wat heb jij liever?
Een domme buurman die verdomd aardig is, of een hoogbegaafde debiel?

Whatever, mensen zijn mensen, je gaat om met wie je om wilt en niet met wie je dit niet wilt, dus is het dan zo vreselijk belangrijk om een plaatje om je nek te hebben hangen met wie jij bent?
Ik vind het merendeel adhd'ers gewoonweg lastige mensen die gewoon hun eigen gang willen gaan...
of Hsp'ers vind ik vaak mensen die graag willen zeuren over allerlei dingen. goh wat staat die muziek hard, ik ben HSp hoor dus ik kan daar niet tegen DOE UIT!
Vroeger had je ook lastige kids, die kregen dan simpelweg een fleer an de bek klaar...en dan was het ook klaar!!!!!
Ja gut pfff, dat lastige jong van vroeger, is ook niet goed terecht gekomen, achteraf zou je zeggen, die had vast adhd, maar het was gewoon een irritant jong!
Tegenwoordig moet alles een naam hebben, oh is je IQ zo hoog wowwww...of nee dan zegt men niets eigenlijk*jaloersssss*
Of is je EQ zo hoog... goh...wat sociaal ben je dan...
Het zegt mij nml geen fluit! Een mens is zoals hij/zij is, en wil ik ermee omgaan of niet en de rest interesseerd me niets.
Hoogbegaafde debielen bestaan niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Debiel

As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_53667413
Volgens mij was er een paar jaar geleden een hoogbegaafdheids-fad gaande, en waren juist alle kinderen hoogbegaafd. (ik snap niet waarom ze mij overgeslagen hebben ). Ik heb nog niets gemerkt van een trend onder volwassenen bij wie hun hoge intelligentie kennelijk al die jaren onopgemerkt is gebleven.

op www.hiq.nl kun je wel vaak de ervaringen van hen lezen; enkelen van hun hebben inderdaad het "gevoel" hoogbegaafd te zijn. Het lijkt of de ervaringen unaniem negatief zijn; en ze zich allemaal onbegrepen voelen.
pi_53667722
Zelf dingen diagnoseren die geen ziekte zijn maar wel verklaren dat, waarom en hoe jij precies 'anders' bent dan de maatschappij valt niet onder dyslexie en ADHD maar meer onder HSP...
pi_53668194
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:01 schreef WrineX-Joske het volgende:
Volgens mij was er een paar jaar geleden een hoogbegaafdheids-fad gaande, en waren juist alle kinderen hoogbegaafd. (ik snap niet waarom ze mij overgeslagen hebben ). Ik heb nog niets gemerkt van een trend onder volwassenen bij wie hun hoge intelligentie kennelijk al die jaren onopgemerkt is gebleven.

op www.hiq.nl kun je wel vaak de ervaringen van hen lezen; enkelen van hun hebben inderdaad het "gevoel" hoogbegaafd te zijn. Het lijkt of de ervaringen unaniem negatief zijn; en ze zich allemaal onbegrepen voelen.
Even de voorstelrondjes gelezen en over de ouders-met-kids heengeskipt (hoog, mijn-baby-keek-gister-naar-een-blokje-met-de-letter-A-erop-is-ie-hoogbegaafd?-gehalte) en de openingsposts van de volwassenen gelezen. Wat je dan inderdaad vooral leest is dat ze zich ombegrepen voelen en opleidingen niet afmaken, of dat nou op hoogbegaafheid wijst? In de meeste gevallen niet.

Niet begrepen worden en geen school kunnen afmaken kán op hoogbegaafdheid wijzen. Het probleem is, dat zodra mensen tekens van iets bij zichzelf ontwaren, ze denken dat ze dat iets dan ook meteen hebben,. Ze denken, y en z zijn symptomen van x, dus heb ik x. Ze negeren informatie over hoevaak x voorkomt en dus hoe groot de kans op x is. Dit is een bekend fenomeen, ook wel base rate fallacy genoemd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Base_rate_fallacy

De kans op HB is erg klein. De kans dat je problemen een alledaagsere oorzaak hebben is groter.
pi_53668398
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:16 schreef mgerben het volgende:
Zelf dingen diagnoseren die geen ziekte zijn maar wel verklaren dat, waarom en hoe jij precies 'anders' bent dan de maatschappij valt niet onder dyslexie en ADHD maar meer onder HSP...
Hypochondrie ftw.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_53668971
Werken die psychologen en hulpverleners er niet hard aan mee? Zo kwam ik laatst bij iemand voor een gesprek over faalangst en die begon ook gelijk over hoogbegaafdheid.
pi_53669019
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:46 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Hypochondrie ftw.
Als je toch hypocondrisch bezig bent is HB een grotere streling voor je ego dan HSP..

Ik zeg niet dat HB leuk is, (voor ik weer tien HB is héél erg-posts naar mijn hoofd krijg) maar het besef dat je slimmer bent dan de rest doet toch wat met je ego.. dus gooit een hypochonder het liever daarop: Van gecertificeerd watje tot hyperintelligent persoon.

Een van die hoogbegaafden die ik ken vindt HB trouwens helemaal niet erg, ze houdt erg veel tijd over om leuke dingen te doen..Schoolcarriere is wel niet vlekkeloos verlopen hierdoor , maar dat is nu verleden tijd. Die doet ook een programma voor getalenteerden, (wat mooi staat op CV) zonder zich de hele dag in de boeken te hoeven zitten om om het te halen. Die zegt HB=V V T. Veel Vrije Tijd. En dat is toch wel een behoorlijk voordeel.

De anderen heb ik hier nog weinig over horen zeggen..
pi_53669127
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 15:14 schreef Pearl22 het volgende:
Werken die psychologen en hulpverleners er niet hard aan mee? Zo kwam ik laatst bij iemand voor een gesprek over faalangst en die begon ook gelijk over hoogbegaafdheid.
Een goede 'arts' gaat natuurlijk alle mogelijke oorzaken voor iets af. Lag het aan je ouders? Ben je gewoon streng voor jezelf? Of ben je hoogbegaafd?

Anders is het, als hij meteen concludeert dat het daaraan wel zou liggen. Ik ken iemand met psychische problemen, en volgens een van de hulpverleners lag het aan zijn gereformeerde achtergrond. Diagnose klaar in 5 minuten, zonder naar de rest van die persoon te kijken..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')