je hebt gelijk... mijn ervaring is dat mensen er over het algemeen niet positief op reageren als je ze verteld hoogbegaafd te zijn. Kan ik me wel wat bij voorstellen want ik vind het zelf ook niet leuk als iemand tegen me zegt dat ik minder intelligent/begaafd ben dan hij/zij, hangt er wel erg vanaf hóe dat gezegd wordt, en dat was eigenlijk mijn punt... maar ergens heb ik het gevoel nog steeds off-topic in de ruimte te zitten zwammen waarvoor mijn excuus.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:12 schreef Juup© het volgende:
[..]
Niet iedere autist is intelligent, Elk mens is anders. En ik zal nooit zeggen dat ik intelligenter ben dan een ander want dat is onzin.
Maar het ging over Hoog begaafdheid
Doordat er steeds meer mensen komen,wordt het steeds minder bijzonder.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:17 schreef Tennessee het volgende:
en is hoogbegaafheid niet gewoon een relatief extreme intelligentie of klopt mijn definitie niet?
sorry, ik ben bang dat ik je antwoord niet helemaal begrijpquote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:22 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Doordat er steeds meer mensen komen,wordt het steeds minder bijzonder.
De menselijke bevolking groeit en daardoor wordt de kans op hoogbegaafden steeds groter.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:24 schreef Tennessee het volgende:
[..]
sorry, ik ben bang dat ik je antwoord niet helemaal begrijp
Ik heet geen Jaap maar vind het een mooi stukje.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:57 schreef hierissieweer het volgende:
Sommige stoornissen, vallen nu meer op om dat de maatschappij is veranderd. Maar ook omdat er meer getest word waardoor er dus meer door de mand valt...
Neem nou de autist. Misschien was jaap 50 jaar geleden helemaal niet autist(als hij toen geleefd had) Maar was ie gewoon een (slimme) boer die zijn koeien altijd keurig in een rijtje had staan. Maar thats it. Tegenwoordig is het leven jachtiger en vraagt het meer van je, het er is complexer op geworden. Stoornissen als autisme worden dan veel eerder een probleem, als er ergens een probleem ontstaat dan word het onderzocht en krijgt het dus het etiketje, in dit geval autist. Qua cijfers was vroeg nog bijna 100% van de autisten verstandelijk beperkt is dat tegenwoordig teruggedrongen richting de 25%
Jaap gebruik je als voorbeeld maar is niet persoonlijk bedoeld
Nee idd, daarom gaf ik even geleden al aan dat het over Hoog Begaafdheid gaatquote:Op woensdag 3 oktober 2007 03:10 schreef Tennessee het volgende:
ik lees nu ergens dat autisme één van de vijf autisme spectrum stoornissen is... maar deze topic gaat eigenlijk niet over autisme geloof ik....
Bijv die Jaap kon prima met de koeien overweg maar niet met letters en cijfers. De plek van zulke mensen wordt steeds meer beperkt. Zelfstandige boer is aan zoveel regels onderworpen dat Jaap 't niet gaat redden.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 02:57 schreef hierissieweer het volgende:
Sommige stoornissen, vallen nu meer op om dat de maatschappij is veranderd. Maar ook omdat er meer getest word waardoor er dus meer door de mand valt...
Neem nou de autist. Misschien was jaap 50 jaar geleden helemaal niet autist(als hij toen geleefd had) Maar was ie gewoon een (slimme) boer die zijn koeien altijd keurig in een rijtje had staan. Maar thats it. Tegenwoordig is het leven jachtiger en vraagt het meer van je, het er is complexer op geworden. Stoornissen als autisme worden dan veel eerder een probleem, als er ergens een probleem ontstaat dan word het onderzocht en krijgt het dus het etiketje, in dit geval autist. Qua cijfers was vroeg nog bijna 100% van de autisten verstandelijk beperkt is dat tegenwoordig teruggedrongen richting de 25%
Jaap gebruik je als voorbeeld maar is niet persoonlijk bedoeld
Ben jij hoogbegaafd of zo?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 03:14 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Bijv die Jaap kon prima met de koeien overweg maar niet met letters en cijfers. De plek van zulke mensen wordt steeds meer beperkt. Zelfstandige boer is aan zoveel regels onderworpen dat Jaap 't niet gaat redden.
Zijn grond komt dan in handen van projectontwikkelaars die er zo hun dingen met doen.
Groot woningtekort in dit land dus met wat ingangen bij de provincie en gemeente wordt de landbouwgrond Vinex locatie.
Door de verstoorde huizenmarkt wordt zo'n 200 vierkante meter met gedeelde muren van het huis een belachelijke prijs waard. Het grootste deel van een huis is lucht.
Steeds meer Nederlanders gaan niet voor niks over de grens een kijkje nemen.
De kans blijft het zelfde( 2%) het aantal hoogbegaafden groeit. 2 procent van 16 miljoen mensen is meer dan 2 procent van vijf miljoen. En dan komen er ook nog allemaal mensen bij die denken dat ze hoogbegaafd zijn omdat ze niet van feestjes houden.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 03:02 schreef schvvmert het volgende:
[..]
De menselijke bevolking groeit en daardoor wordt de kans op hoogbegaafden steeds groter.![]()
Nouja, die internettesten helpen daar ook niet aan volgens mij.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:07 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
De kans blijft het zelfde( 2%) het aantal hoogbegaafden groeit. 2 procent van 16 miljoen mensen is meer dan 2 procent van vijf miljoen. En dan komen er ook nog allemaal mensen bij die denken dat ze hoogbegaafd zijn omdat ze niet van feestjes houden.
Hoogbegaafdheid is inderdaad een extreme intelligentie, als je slimmer zijn dan 98% van de mensen extreem wilt noemen. Wellicht is ook hoogbegaafdheid nu ook lastiger dan vroeger. Vroeger, als je door verveling school niet had afgemaakt, en je baas zag dat je slim was, mocht je vaak al snel lastiger klussen doen. Nu moet je overal een papiertje voor hebben.
Deze is in ieder geval afgekeurd, even bijspijkeren over kansberekening johquote:Op woensdag 3 oktober 2007 03:02 schreef schvvmert het volgende:
[..]
De menselijke bevolking groeit en daardoor wordt de kans op hoogbegaafden steeds groter.![]()
EQ is bedacht om mensen die een laag IQ hebben ook iets te geven om zich aan vast te klampenquote:Op woensdag 3 oktober 2007 01:16 schreef TNA het volgende:
[..]
Ik weet niet wat men hier voor steekproef, onderzoeksmethode of tests heeft gebruikt (de link werkt hier niet), maar ik kende tot nu toe alleen onderzoeken waaruit bleek dat een hoog IQ vaak gepaard gaat met een laag EQ.
Die thuistest is dan ook wel heel iets anders dan de officiële test. Daar zit veel meer druk achter en hij is ook stukken moeilijker.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:21 schreef Boschkabouter het volgende:
Nouja, die internettesten helpen daar ook niet aan volgens mij.
Bij de mensa-test die ooit hier op fok stond zat volgens mij 50% van fok bij de bovenste 2%.
Edit: Meer zelfs: [IQ TEST] Mensa thuistest.
Hoogbegaafde debielen bestaan niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Debielquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 23:20 schreef zhe-devilll het volgende:
het hokjes denken is zo in,
wat heb jij liever?
Een domme buurman die verdomd aardig is, of een hoogbegaafde debiel?
Whatever, mensen zijn mensen, je gaat om met wie je om wilt en niet met wie je dit niet wilt, dus is het dan zo vreselijk belangrijk om een plaatje om je nek te hebben hangen met wie jij bent?
Ik vind het merendeel adhd'ers gewoonweg lastige mensen die gewoon hun eigen gang willen gaan...
of Hsp'ers vind ik vaak mensen die graag willen zeuren over allerlei dingen. goh wat staat die muziek hard, ik ben HSp hoor dus ik kan daar niet tegen DOE UIT!![]()
Vroeger had je ook lastige kids, die kregen dan simpelweg een fleer an de bek klaar...en dan was het ook klaar!!!!!
Ja gut pfff, dat lastige jong van vroeger, is ook niet goed terecht gekomen, achteraf zou je zeggen, die had vast adhd, maar het was gewoon een irritant jong!
Tegenwoordig moet alles een naam hebben, oh is je IQ zo hoog wowwww...of nee dan zegt men niets eigenlijk*jaloersssss*
Of is je EQ zo hoog... goh...wat sociaal ben je dan...
Het zegt mij nml geen fluit! Een mens is zoals hij/zij is, en wil ik ermee omgaan of niet en de rest interesseerd me niets.
Even de voorstelrondjes gelezen en over de ouders-met-kids heengeskipt (hoog, mijn-baby-keek-gister-naar-een-blokje-met-de-letter-A-erop-is-ie-hoogbegaafd?-gehalte) en de openingsposts van de volwassenen gelezen. Wat je dan inderdaad vooral leest is dat ze zich ombegrepen voelen en opleidingen niet afmaken, of dat nou op hoogbegaafheid wijst? In de meeste gevallen niet.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:01 schreef WrineX-Joske het volgende:
Volgens mij was er een paar jaar geleden een hoogbegaafdheids-fad gaande, en waren juist alle kinderen hoogbegaafd. (ik snap niet waarom ze mij overgeslagen hebben). Ik heb nog niets gemerkt van een trend onder volwassenen bij wie hun hoge intelligentie kennelijk al die jaren onopgemerkt is gebleven.
op www.hiq.nl kun je wel vaak de ervaringen van hen lezen; enkelen van hun hebben inderdaad het "gevoel" hoogbegaafd te zijn. Het lijkt of de ervaringen unaniem negatief zijn; en ze zich allemaal onbegrepen voelen.
Hypochondrie ftw.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:16 schreef mgerben het volgende:
Zelf dingen diagnoseren die geen ziekte zijn maar wel verklaren dat, waarom en hoe jij precies 'anders' bent dan de maatschappij valt niet onder dyslexie en ADHD maar meer onder HSP...
Als je toch hypocondrisch bezig bent is HB een grotere streling voor je ego dan HSP..quote:
Een goede 'arts' gaat natuurlijk alle mogelijke oorzaken voor iets af. Lag het aan je ouders? Ben je gewoon streng voor jezelf? Of ben je hoogbegaafd?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 15:14 schreef Pearl22 het volgende:
Werken die psychologen en hulpverleners er niet hard aan mee? Zo kwam ik laatst bij iemand voor een gesprek over faalangst en die begon ook gelijk over hoogbegaafdheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |