abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53657054
Buisjes in de oren.
Beugels
ADHD

En de nieuwe trend issssssssss.................... HOOGBEGAAFDHEID!!!

woensdag 3 oktober 2007 @ 00:01:44 #52
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_53657546
Laten we iedereen voortaan dom noemen. Gaat vast werken.
Daar zijn we immers dom genoeg voor.
...dass wir fliegen.
pi_53657941
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 00:01 schreef De-oneven-2 het volgende:
Laten we iedereen voortaan dom noemen. Gaat vast werken.
Daar zijn we immers dom genoeg voor.
pi_53658262
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 22:35 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Wie herkent zich hierin??
* u heeft een hekel aan groepen
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij vinden hoogbegaafden groepen juist heel erg interessant.
pi_53658322
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 00:41 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij vinden hoogbegaafden groepen juist heel erg interessant.
Elk mens is anders, dus ook elke hoogbegaafde. Je kunt niet iedereen dezelfde kenmerken aanmeten.
pi_53658564
Als ik het goed heb begrepen zijn er allerlei verschillende intelligenties en is "je IQ" een gemiddelde van al die verschillende intelligenties. Het zou dus bijvoorbeeld heel goed mogelijk zijn dat iemand een ruimtelijk inzicht heeft dat overeenkomt met een IQ van 60 maar een taalvaardigheid van 140 wat dan een IQ van 100 zou betekenen. Zo'n persoon is dus in bepaalde dingen eigenlijk geniaal maar in andere dingen weer heel laagbegaafd. Al geloof ik wel dat zulke extreme verschillen zeldzaam zijn. In ieder geval, wat ik dus wou zeggen is dat iemand met een IQ van 100 in sommige intelligenties intelligenter zou kunnen zijn dan iemand met een IQ van 120. Hoogbegaafd betekent dus niet per definitie dat je in alles heel erg intelligent/slim bent.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 01:06:49 #57
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_53658628
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:01 schreef Tennessee het volgende:
Als ik het goed heb begrepen zijn er allerlei verschillende intelligenties en is "je IQ" een gemiddelde van al die verschillende intelligenties. Het zou dus bijvoorbeeld heel goed mogelijk zijn dat iemand een ruimtelijk inzicht heeft dat overeenkomt met een IQ van 60 maar een taalvaardigheid van 140 wat dan een IQ van 100 zou betekenen. Zo'n persoon is dus in bepaalde dingen eigenlijk geniaal maar in andere dingen weer heel laagbegaafd. Al geloof ik wel dat zulke extreme verschillen zeldzaam zijn. In ieder geval, wat ik dus wou zeggen is dat iemand met een IQ van 100 in sommige intelligenties intelligenter zou kunnen zijn dan iemand met een IQ van 120. Hoogbegaafd betekent dus niet per definitie dat je in alles heel erg intelligent/slim bent.
Bij normale mensen is dit dus zeldzaam, bij geestelijk gehandicapten dus niet. En precies om dat voorbeeld van jou! dat noem je ook wel een dysharmonieus ontwikkelings profiel.
Maar bij mensen zoals jij en ik zullen er vast verschillen zijn tussen de verschillende gebieden, maar niet zo extreem
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  woensdag 3 oktober 2007 @ 01:16:18 #58
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53658734
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 21:48 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Ja? Net zo zeker als water dat kookt bij 100 graden?

Uit regressie-analyse blijkt een correlatie van .66 (p<.01) tussen IQ en EQ. Dit houdt in dat hoe hoger het EQ, hoe hoger het IQ en andersom. Het stereotype intelligentie, maar sociaal gestoorde nut, klopt dus niet.

http://www.nobiles.nl/Pages/artikel.aspx?catid=229&documentid=3421

Lees ook hier hoe 'slecht' de emotioneel zwakbegaafde mensen met een hoog IQ het hier doen
http://www.iq-tests.eu/iq-test-Practical-validity-800.html

In addition to academic success, IQ correlates with job performance (see below), socioeconomic advancement (e.g., level of education, occupation, and income), and "social pathology" (e.g., adult criminality, poverty, unemployment, dependence on welfare, children outside of marriage)
Ik weet niet wat men hier voor steekproef, onderzoeksmethode of tests heeft gebruikt (de link werkt hier niet), maar ik kende tot nu toe alleen onderzoeken waaruit bleek dat een hoog IQ vaak gepaard gaat met een laag EQ. Zal nog eens wat onderzoeken opzoeken.

Zo zeker als dat water kookt bij 100 graden is psychologie helaas zelden
pi_53658756
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:06 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Bij normale mensen is dit dus zeldzaam, bij geestelijk gehandicapten dus niet. En precies om dat voorbeeld van jou! dat noem je ook wel een dysharmonieus ontwikkelings profiel.
Maar bij mensen zoals jij en ik zullen er vast verschillen zijn tussen de verschillende gebieden, maar niet zo extreem
Aan de andere kant heb ik eigenlijk ook begrepen dat het vrij zeldzaam is om op alle gebieden (ongeveer) hetzelfde te scoren. De meeste mensen zijn op bepaalde punten duidelijk sterker of zwakker dan op andere punten (goed in wiskunde óf goed in taal enz). Mijn vorbeeld van 60/140 is inderdaad erg extreem, was ook maar een voorbeeld
pi_53658831
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:16 schreef TNA het volgende:

[..]

Ik weet niet wat men hier voor steekproef, onderzoeksmethode of tests heeft gebruikt (de link werkt hier niet), maar ik kende tot nu toe alleen onderzoeken waaruit bleek dat een hoog IQ vaak gepaard gaat met een laag EQ. Zal nog eens wat onderzoeken opzoeken.

Zo zeker als dat water kookt bij 100 graden is psychologie helaas zelden
Ik ben benieuwd.
pi_53658858
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:16 schreef TNA het volgende:

[..]

maar ik kende tot nu toe alleen onderzoeken waaruit bleek dat een hoog IQ vaak gepaard gaat met een laag EQ.
Dat ben ik.
pi_53658929
Je kunt je over de ins en outs van hoogbegaafdheid helemaal blauw discussieren (wat op praktisch alle internetfora ook gebeurt), maar de 'aandoening' zelf heeft niet mijn primaire interesse.

Wat ik zie is dat een fenomeen dat al een kleine honderd jaar bekend is nu ineens wordt aangegrepen door de tiepjes die vorig jaar nog 'HSP' waren. Ze denken nu voor al hun problemen een nieuwe verklaring te hebben gevonden, namelijk hoogbegaafdheid. Dat ze nog nooit blijk hebben gegeven van een snellere ontwikkeling deert ze in het geheel niet.

Deze mensen gaan er met een oud fenomeen vandoor, net zoals punniken ineens hip wordt.

Let maar op.. 'habee' wordt de nieuwe yuppenziekte...

Nog meer mensen ervaring met iemand die ineens 'habee' bleek te zijn?
pi_53658964
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:36 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Je kunt je over de ins en outs van hoogbegaafdheid helemaal blauw discussieren (wat op praktisch alle internetfora ook gebeurt), maar de 'aandoening' zelf heeft niet mijn primaire interesse.

Wat ik zie is dat een fenomeen dat al een kleine honderd jaar bekend is nu ineens wordt aangegrepen door de tiepjes die vorig jaar nog 'HSP' waren. Ze denken nu voor al hun problemen een nieuwe verklaring te hebben gevonden, namelijk hoogbegaafdheid. Dat ze nog nooit blijk hebben gegeven van een snellere ontwikkeling deert ze in het geheel niet.

Deze mensen gaan er met een oud fenomeen vandoor, net zoals punniken ineens hip wordt.

Let maar op.. 'habee' wordt de nieuwe yuppenziekte...

Nog meer mensen ervaring met iemand die ineens 'habee' bleek te zijn?
Ik ben autist. Is dat ook een yuppenziekte?
pi_53659044
Mijn neefje is ook autist, en ik denk echt niet dat die zichzelf iets aangepraat heeft!

Maar ik merk wel dat een bepaalde diagnose ineens heel populair wordt, en dan vraag ik me af of zo'n diagnose niet aan inflatie onderhevig is.

In mijn jeugd ben ik ook van autisme 'beschuldigd' en toen was het echt 'nou mevrouwtje, reken er maar niet op dat uw koter ooit zelfstandig kan wonen want 't is immers een autist'.
pi_53659060
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:50 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Mijn neefje is ook autist, en ik denk echt niet dat die zichzelf iets aangepraat heeft!

Maar ik merk wel dat een bepaalde diagnose ineens heel populair wordt, en dan vraag ik me af of zo'n diagnose niet aan inflatie onderhevig is.

In mijn jeugd ben ik ook van autisme 'beschuldigd' en toen was het echt 'nou mevrouwtje, reken er maar niet op dat uw koter ooit zelfstandig kan wonen want 't is immers een autist'.
Een diagnose die aan inflatie onderhevig is? Ja ja

Dat er steeds meer over bekend word en dat het steeds meer herkend wordt doordat er meer over bekend is noem ik geen inflatie.

Rare zin eigenlijk
pi_53659080
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:50 schreef zwemmerseczeem het volgende:

Als ik het goed heb begrepen is "autisme" tegenwoordig een spectrum, je hebt dus geen "autisme" maar een "autisme spectrum stoornis" en daar heb je er dus heel wat van in allerlei heftigheden. Het gebied van de autisme spectrum stoornissen is net als veel andere "aandoeningen" een gebied waar heel actief onderzoek in wordt gedaan en waar dus steeds nieuwe dingen ontdekt worden... Ik heb zelfs al cijfers gehoord dat 1 op de 15 kinderen een autisme spectrum stoornis zou hebben... de term autisme is geloof ik nog niet zo oud, wel iets ouder dan bijvoorbeeld ADHD wat een aantal decennia geleden nog "minimal brain damage" genoemd werd... Als ik het goed heb begrepen...
pi_53659087
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:56 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Als ik het goed heb begrepen is "autisme" tegenwoordig een spectrum, je hebt dus geen "autisme" maar een "autisme spectrum stoornis" en daar heb je er dus heel wat van in allerlei heftigheden. Het gebied van de autisme spectrum stoornissen is net als veel andere "aandoeningen" een gebied waar heel actief onderzoek in wordt gedaan en waar dus steeds nieuwe dingen ontdekt worden... Ik heb zelfs al cijfers gehoord dat 1 op de 15 kinderen een autisme spectrum stoornis zou hebben... de term autisme is geloof ik nog niet zo oud, wel iets ouder dan bijvoorbeeld ADHD wat een aantal decennia geleden nog "minimal brain damage" genoemd werd... Als ik het goed heb begrepen...
Idd. Maar ik gebruik de verzamelnaam, want als ik zeg mijn diagnose is Hoog Functionerend Autisme dan snappen de mensen er helemaal geen reet van.

En dan nog, elk mens is anders en niet elke HFA 'er heeft dezelfde kenmerken in alle hevigheid om het zo maar even te brengen.
pi_53659109
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:57 schreef Juup© het volgende:

[..]

Idd. Maar ik gebruik de verzamelnaam, want als ik zeg mijn diagnose is Hoog Functionerend Autist dan snappen de mensen er helemaal geen reet van.
en als je jezelf voorstelt als autist begrijpen ze het wel? zelf had ik een jaar of twee geleden ook alleen maar Rainman als beeld van "autist", of kinderen die gewoon niet praten en alleen maar wild om zich heen meppen...
pi_53659130
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:52 schreef Juup© het volgende:

[..]

Een diagnose die aan inflatie onderhevig is? Ja ja

Dat er steeds meer over bekend word en dat het steeds meer herkend wordt doordat er meer over bekend is noem ik geen inflatie.

Rare zin eigenlijk
Ik denk echt niet dat iedereen die zich HB noemt ook echt hoogbegaafd is. En ik merk dat mensem die moeite hebben met d's en t's zichzelf al als dyslectisch bestempelen. En mensen krijgen tegenwoordig trauma's van verloren voetbalwedstrijden. Ik denk dus echt wel dat aandoeningen aan inflatie onderhevig kunnen zijn, en niet dat er alleen maar meer gevallen herkend worden.

Of dat voor autisme zo is..
pi_53659141
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:02 schreef zwemmerseczeem het volgende:

...En mensen krijgen tegenwoordig trauma's van verloren voetbalwedstrijden....
zelfs al van gewónnen voetbal wedstrijden (luxemburg) maar die discussie liep al ergens anders
pi_53659164
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 01:59 schreef Tennessee het volgende:

[..]

en als je jezelf voorstelt als autist begrijpen ze het wel?
Meestal niet, want een autist is volgens de meeste mensen een persoon die stereotype en repeterende lichaamsbewegingen maakt , en niet bereikbaar is.

Er is vaak wel uitleg voor nodig om het uit te leggen, maar als ik dan ook nog eens HFA zou moeten uitleggen dan is dat vaak teveel info voor de mensen.
pi_53659174
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:03 schreef Tennessee het volgende:

[..]

zelfs al van gewónnen voetbal wedstrijden (luxemburg) maar die discussie liep al ergens anders
pi_53659181
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:06 schreef Juup© het volgende:

[..]

Meestal niet, want een autist is volgens de meeste mensen een persoon die stereotype en repeterende lichaamsbewegingen maakt , en niet bereikbaar is.

Er is vaak wel uitleg voor nodig om het uit te leggen, maar als ik dan ook nog eens HFA zou moeten uitleggen dan is dat vaak teveel info voor de mensen.
hmm, het zou ook wel kunnen dat sommige mensen zich een beetje aangevallen voelen als iemand ze vertelt dat hij veel intelligenter is dan zij, ook al is het waar, toch? Zelf denk ik dat áls je het uitlegt je het beter maar meteen góed uit kan leggen... Maar dat is alleen maar mijn persoonlijke mening hoor!
pi_53659200
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 02:09 schreef Tennessee het volgende:

[..]

hmm, het zou ook wel kunnen dat sommige mensen zich een beetje aangevallen voelen als iemand ze vertelt dat hij veel intelligenter is dan zij, ook al is het waar, toch? Zelf denk ik dat áls je het uitlegt je het beter maar meteen góed uit kan leggen... Maar dat is alleen maar mijn persoonlijke mening hoor!
Niet iedere autist is intelligent, Elk mens is anders. En ik zal nooit zeggen dat ik intelligenter ben dan een ander want dat is onzin.

Maar het ging over Hoog Begaafdheid

[ Bericht 1% gewijzigd door Juup© op 03-10-2007 02:24:18 ]
pi_53659217
Het lijkt me vrij logisch dat iedere yup denkt dat zijn kinderen nog slimmer zijn. Dan kom je al snel bij hoogbegaafd terecht of ADHD als de blagen echt niet willen deugen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')