bron: http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=100561 (artikel is langer).quote:ChristenUnie: mediacode tegen ranzige programma's
De ChristenUnie wil media een gedwongen zelfregulering opleggen, zodat televisieprogramma's als de Gouden Kooi geen kans meer krijgen. NOS-ombudsman Ton van Brussel hoopt dat de overheid eindelijk spierballen zal tonen.
EDE - Gisteren presenteerde de partij een boekje met daarin een serie van aanbevelingen om dat mogelijk te maken. ,,De overheid is buitengewoon slap geweest''. Zo typeert de ombudsman van de NOS Ton van Brussel het mediabeleid van de afgelopen decennia. ,,De overheid heeft zich 34 jaar lang in de hoek laten zetten door de journalistiek. Zodra de overheid wat wilde doen aan regulering begonnen zij te schermen met de vrijheid van meningsuiting. Gelukkig is het tij nu aan het keren''.
Western style. Schiet je broer dood, .... anders doe ik het voor je. Tada, gedwongen zelfregulering.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
"Gedwongen zelfregulering", verdomd het staat er echt.
Nee. Dat is nu net het punt.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:51 schreef PankPinther het volgende:
[..]
klinkt een beetje tegenstrijdig, of ligt dat aan mij?![]()
Nog even geduld. Muziek, films, spelletjes en boeken zijn later en in die volgorde pas aan de beurt. Mmmhh, ik ga een enorm lege kast krijgen.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:52 schreef Jan_Klaassen het volgende:
Ik zal maar vast beginnen mijn boekenkast leeg te ruimen. Joyce, Wolkers, Rusdhie, Petronius, en God weet welke verdere verschrikingen hebben daarin hun plaats...
American Psycho van Bret Easton Ellis, moest ik letterlijk wegleggen wegens fysieke onpasselijkheid, schandelijk natuurlijk dat die man nooit gedwongen is gezelfreguleerd.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:52 schreef Jan_Klaassen het volgende:
Ik zal maar vast beginnen mijn boekenkast leeg te ruimen. Joyce, Wolkers, Rusdhie, Petronius, en God weet welke verdere verschrikingen hebben daarin hun plaats...
moet je toch eens uitleggen danquote:
Had je toen maar de CU met haar normen en wijsheid gehad. Dan was je nu beschermd geweest van al dat vuils.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:
American Psycho van Bret Easton Ellis, moest ik letterlijk wegleggen wegens fysieke onpasselijkheid, schandelijk natuurlijk dat die man nooit gedwongen is gezelfreguleerd.
Wat zegmaar de hele absurditeit bevestigd.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:57 schreef PankPinther het volgende:
bij zelfregulering denk ik namelijk aan een vrijwillige handeling
en daar is bij dwingen geen sprake meer van natuurlijk
Kijk, wat dat betreft valt er op Petronius weing aan te merken. Hoewel zijn methode van zelfregulering geloof ik ook niet helemaal de goedkeuring van de heren kan dragen.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:
American Psycho van Bret Easton Ellis, moest ik letterlijk wegleggen wegens fysieke onpasselijkheid, schandelijk natuurlijk dat die man nooit gedwongen is gezelfreguleerd.
Alleen fundamentalistische gelovigen kunnen zoiets bedenken.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Als ze het met zelfregulatie eens zijn hoeft dat niet afgedwongen te worden. Misschien dat de bestuurders van de NOS net zo dom zijn als CU-ers?quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
vindt niemand het gek dat de nOS het daar mee eens is
In een vrij land (en ik hoop dat ik idd nog steeds in een vrij land woon) mag de kijker zelf bepalen waar hij of zij wel of niet naar kijkt. Daartoe heeft men televisie's ontworpen met knoppen (sommigen zelfs in de vorm van een afstandsbediening) waarmee men het aanbod kan selecteren.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:47 schreef Elfletterig het volgende:
"Gedwongen zelfregulering opleggen" is dubbelop... het is "dwingen tot zelfregulering" of "zelfregulering opleggen", maar dat terzijde.
Ik vind het wel vreemd dat mensen meteen met Birma gaan schermen als er iets wordt geschreven over regulering van de media door de overheid. Bepaalde ranzigheid mag wat mij betreft best van de buis of achter een decoder. Vandaag weer in het nieuws: deelneemster Natasja van de Gouden Kooi heeft een andere bewoonster geslagen. Eerder was er al sprake van aanranding en van een vetklep die door zijn eigen kots rolde. Ik heb er niets op tegen dat de overheid zulke bagger van de buis weert.
Daar mee geef je al gelijk aan waarom deze hele regel grote onzin isquote:Op vrijdag 28 september 2007 13:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Overigens is die Gouden Kooi onzin op de commerciële televisie, die raak je niet kwijt door de publieken te censureren.
Oei, straks verbieden ze Mein Kampf nog.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:41 schreef -skippybal- het volgende:
Wieeeeuuuwwwwww, staatscensuur![]()
Ja ik ook. D66 is ook de enige partij die zich uitspreekt tegen dit soort dingen, en tegen dingen als bewaarplicht enzo. Die Pechtold begin ik steeds cooler te vinden.quote:Op vrijdag 28 september 2007 22:31 schreef Devion het volgende:
Ok that's it. Ik stem D66 volgende verkiezing >_<.
Owjee.quote:Zodra de overheid wat wilde doen aan regulering begonnen zij te schermen met de vrijheid van meningsuiting. Gelukkig is het tij nu aan het keren.
Urhm, dat is wel wat ze zelf claimen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 00:05 schreef Godslasteraar het volgende:
maar ja, wat verwacht je van mensen die een massamoordenaar aanbidden. Een hoogstaande moraal?
Wat een flagrante onzin en nogal een pavlovreactie.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:37 schreef sigme het volgende:
[..]
bron: http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=100561 (artikel is langer).
Lang leve de CU aan de macht! Eindelijk weer een pleidooi voor orde & tucht!![]()
Dat draagvlak gaat dan maar lekker kinderen opvoeden en tv's uitzetten.quote:Op zaterdag 29 september 2007 09:53 schreef SCH het volgende:
Het is toch prima om hierover de discussie aan te gaan en dit onderwerp op de agenda te zetten. Volgens mij is er veel draagvlak voor in de samenleving.
Ook prima!quote:Op zaterdag 29 september 2007 09:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat draagvlak gaat dan maar lekker kinderen opvoeden en tv's uitzetten.
Een boekje met voorstellen over hoe het mogelijk is de journalistiek in een netjes keurslijf te dwingen noem ik niet 'de discussie aangaan'.quote:Op zaterdag 29 september 2007 09:53 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een flagrante onzin en nogal een pavlovreactie.
Het is toch prima om hierover de discussie aan te gaan en dit onderwerp op de agenda te zetten. Volgens mij is er veel draagvlak voor in de samenleving.
Ook prima?quote:Op zaterdag 29 september 2007 09:56 schreef SCH het volgende:
Ook prima!
Draagvlak is wel degelijk een argument natuurlijk. Geen laatste en beslissend argument maar wel een argument.quote:Op zaterdag 29 september 2007 10:02 schreef sigme het volgende:
[..]
Een boekje met voorstellen over hoe het mogelijk is de journalistiek in een netjes keurslijf te dwingen noem ik niet 'de discussie aangaan'.
Een serie aanbevingen om de wetten zo te veranderen dat ongewenste programma's verboden kunnen worden is niet het discussiëren over de gewenstheid van die programma's, noch over de rol van de journalistiek, noch over vrijheid van meningsuiting, noch over de rol of verantwoordelijkheid van 'de media'. Het is een reeks aanbevelingen om meer censuurmacht bij de overheid te bewerkstelligen. En geen uitnodiging tot debat.
Overigens, dat er veel draagvlak is in de samenleving voor een hoop censuur, of voor doodstraf, of voor over de grens schoppen van crimineeltjes, of andere 'gezond verstand'-maatregelen, is geen nieuws, en geen argument.
Het een sluit het ander toch niet uit?quote:Op zaterdag 29 september 2007 10:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ook prima?
Het is nogal een heel erg ander uitgangspunt vind je niet?
Als de overheid kiest wat jij en je kinderen mogen zien is de keuze nogal weg.quote:Op zaterdag 29 september 2007 10:20 schreef SCH het volgende:
Het een sluit het ander toch niet uit?
Ach, alsof dit meteen over censuur gaat. Nogal krampachtig en een manier om niet over het probleem te hoeven praten natuurlijk.quote:Op zaterdag 29 september 2007 10:23 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als de overheid kiest wat jij en je kinderen mogen zien is de keuze nogal weg.
De ChristenUnie wil media een gedwongen zelfregulering opleggen, zodat televisieprogramma's als de Gouden Kooi geen kans meer krijgen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 10:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Ach, alsof dit meteen over censuur gaat. Nogal krampachtig en een manier om niet over het probleem te hoeven praten natuurlijk.
Ja, so what? Wat vind jij van dat programma dan?quote:Op zaterdag 29 september 2007 10:28 schreef sigme het volgende:
[..]
De ChristenUnie wil media een gedwongen zelfregulering opleggen, zodat televisieprogramma's als de Gouden Kooi geen kans meer krijgen.
Welk probleem?quote:Op zaterdag 29 september 2007 10:26 schreef SCH het volgende:
Ach, alsof dit meteen over censuur gaat. Nogal krampachtig en een manier om niet over het probleem te hoeven praten natuurlijk.
en om de een of andere reden blijft een nationale slappe lach uit dat zulke retards in de regering zitten uit, anno 2007quote:Op zaterdag 29 september 2007 09:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Urhm, dat is wel wat ze zelf claimen.![]()
Sieg Heil!quote:quote:
JezusUnie: mediacode tegen ranzige programma's
De JezusUnie wil media een gedwongen zelfregulering opleggen, zodat televisieprogramma's als de Gouden Kooi geen kans meer krijgen. NOS-ombudsman Ton van Brussel hoopt dat de overheid eindelijk spierballen zal tonen.
EDE - Gisteren presenteerde de partij een boekje met daarin een serie van aanbevelingen om dat mogelijk te maken. ,,De overheid is buitengewoon slap geweest''. Zo typeert de ombudsman van de NOS Ton van Brussel het mediabeleid van de afgelopen decennia. ,,De overheid heeft zich 34 jaar lang in de hoek laten zetten door de journalistiek. Zodra de overheid wat wilde doen aan regulering begonnen zij te schermen met de vrijheid van meningsuiting. Gelukkig is het tij nu aan het keren''.
Blijkbaar is er een "het probleem". Dus ik vraag mij af welk het probleem dat precies is, want volgens jou moeten we het daarover hebben.quote:
Eh wel, het gaat dus over censuur. Doen alsof het direct over censuur gaat, zoals jij meende anderen in d ehoek te moeten zetten, is dus zeg maar min of meer ook precies datgene waar het over gaat. Censuur dus. De CU pleit voor meer censuur. Niet voor iets anders.quote:
Niks, ik heb geen tv, ik kijk geen tv, en ik volg berichtgeving over volstrekt oninteressante tv-programmas niet. Tenminste, niet mbt het inhoudelijke gedeelte van het besproken tv-programma.quote:Wat vind jij van dat programma dan?
Ik snap 'm ook niet helemaal.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
quote:De publicatie 'Maatschappelijk Relevante Media. Publiek verantwoordelijkheid nemen: mediasector, publiek en overheid.' zal over enkele weken verschijnen. Er komt een cartoon over de Gouden Kooi op de omslag van het dertiende Kort Commentaar van het Wetenschappelijk Instituut. 'Het Kort Commentaar wil het publieke debat over programma's als de Gouden Kooi stimuleren', aldus drs. ir. Rob A. Nijhoff.
quote:Op zondag 30 september 2007 11:37 schreef tijnbrein het volgende:
Ja laten terug gaan naar de jaren vijftig van de vorige eeuw. Toen was alles veel beter.
Ik ga toch ook niet prosteren bij de EO-jongerendag. (Is trouwens wel goed idee)
kleine, maar zeer belangrijke nuancequote:Op zondag 30 september 2007 13:41 schreef SCH het volgende:
Dwang gaat ver maar het blijft gedwongen zelfregulering dus ik zie daar wel veel ruimte in.
En ik vind de discussie neit verkeerd.
Nou, nou, niet meteen gaan schelden..quote:Op maandag 1 oktober 2007 04:47 schreef BaajGuardian het volgende:
Zootje debielen in dit topic, eerst jammeren dat de jeugd zo doorslaat en al die sexreclames en oplichting crap van jamba en consorten, gaan ze er wat aan doen begint iedereen "cencuur" te schreeuwen te janken en met de armen zwaaiend rondjes te rennen.
Wees liever blij, sukkels.
Vrijheid kent zijn grenzen en wel dat de een zn/haar vrijheid eindigd waar die van de ander begint.
Doe Maar heeft daar ooit eens een liedje over geschreven...quote:Op maandag 1 oktober 2007 05:14 schreef BaajGuardian het volgende:
Die programmas verneuken onze kinderen, er mag best weer de programering van vroeger terug op de buis vergelijk het zelf maar eens het is een en al gengster en seks.
Is dat gristen slang voor censuur? Waar bemoeien die lui zich mee?quote:"Gedwongen zelfregulering"
quote:Vooral beroepscensurist, aardsbetuttelaar, spruitjeskoker, fossiel, Knevelchristen en zeurzak Joop Atsma (CDA) is zeer ontevreden.
De GristenUnie is gek genoeg minder radicaal in de jaarlijkse censuurwensen.
http://www.endandit.nl/en(...)surerend-mediabeleid
quote:Op maandag 1 oktober 2007 04:47 schreef BaajGuardian het volgende:
Zootje debielen in dit topic, eerst jammeren dat de jeugd zo doorslaat en al die sexreclames en oplichting crap van jamba en consorten, gaan ze er wat aan doen begint iedereen "cencuur" te schreeuwen te janken en met de armen zwaaiend rondjes te rennen.
Wees liever blij, sukkels.
Vrijheid kent zijn grenzen en wel dat de een zn/haar vrijheid eindigd waar die van de ander begint.
Die programma's zijn kwalitatief nog altijd beter dan die smerige pulp. En als je niet wilt meebetalen, dan vertrek je toch gewoon uit dit land? Maar dan uiteraard wel met verlies van alle aanspraak op Nederlandse publieke voorzieningen, zoals de AOW.quote:Op zaterdag 29 september 2007 11:02 schreef Autodidact het volgende:
Reguleer die religieuze bullshit op zondagmorgen maar, waar ik aan mee moet betalen.
Dat valt te betwisten.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:21 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Die programma's zijn kwalitatief nog altijd beter dan die smerige pulp.
Dat zou ik tegen jou zeggen, als jij niet tevreden bent met het televisie-aanbod. Als de tv je hier niet bevalt, en het smerige pulp is, dan rot je toch op? Uiteraard met verlies op alle aanspraak op Nederlandse publieke voorzieningen zoals AOW.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:21 schreef floris.exe het volgende:
En als je niet wilt meebetalen, dan vertrek je toch gewoon uit dit land? Maar dan uiteraard wel met verlies van alle aanspraak op Nederlandse publieke voorzieningen, zoals de AOW.
Heerlijk, die christelijke vrijheden, toch?quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:23 schreef Autodidact het volgende:
Dat zou ik tegen jou zeggen, als jij niet tevreden bent met het televisie-aanbod. Als de tv je hier niet bevalt, dan rot je toch op?
Met het verschil dat dit kabinet het voor het grootste gedeelte bepaalt en dat het volk hen die macht zelf heeft gegeven. Dus als ze iets willen doen om de vrijheden van de commerciëlen in te perken; mijn zegen hebben ze in volle glorie!quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:23 schreef Autodidact het volgende:
Dat zou ik tegen jou zeggen, als jij niet tevreden bent met het televisie-aanbod. Als de tv je hier niet bevalt, en het smerige pulp is, dan rot je toch op? Uiteraard met verlies op alle aanspraak op Nederlandse publieke voorzieningen zoals AOW.
Goed argument he.
Zoals alle kabinetten de macht van het volk had gekregen en niet meededen aan dit soort betutteling. Waarom rotte je toen niet op? Als het je niet beviel, waarom ben je hier nog?quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:27 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Met het verschil dat dit kabinet het voor het grootste gedeelte bepaalt en dat het volk hen die macht zelf heeft gegeven. Dus als ze iets willen doen om de vrijheden van de commerciëlen in te perken; mijn zegen hebben ze in volle glorie!
Ik klaagde toen niet. Ik accepteerde in die gevallen het lot. Maar nu gaan de zaken zoals ik ze graag zie en ik vind dat de tegenstanders ook niet moeten klagen, net zoals ik destijds ook niet klaagde.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:31 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Zoals alle kabinetten de macht van het volk had gekregen en niet meededen aan dit soort betutteling. Waarom rotte je toen niet op? Als het je niet beviel, waarom ben je hier nog?
Jij accepteert alle maatregelen van de heersende macht zonder een woord van verzet als het je niet bevalt, of je verhuist?quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:49 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ik klaagde toen niet. Ik accepteerde in die gevallen het lot. Maar nu gaan de zaken zoals ik ze graag zie en ik vind dat de tegenstanders ook niet moeten klagen, net zoals ik destijds ook niet klaagde.
Helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 29 september 2007 11:02 schreef Autodidact het volgende:
Reguleer die religieuze bullshit op zondagmorgen maar, waar ik aan mee moet betalen.
Er zit een aan/uit knop op je televisie en er zijn meer zenders dan de publieke.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:52 schreef Gijsbrecht2 het volgende:
[..]
Helemaal met je eens.
Het is pure religie-terreur op de zondagochtend op het publieke net.
Je mag best kritiek uiten en je afkeer uitspreken, maar in the end dien je het te accepteren. Dit is wat de meerderheid wil, sim-pel.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:52 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Jij accepteert alle maatregelen van de heersende macht zonder een woord van verzet als het je niet bevalt, of je verhuist?
Deze houden we erin voor de volgende discussie.
Net als dat ik vind dat als ik geen pulp wil ik kijken, ik de TV uitzet, in plaats van te roepen dat het niet uitgezonden mag worden.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:49 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ik klaagde toen niet. Ik accepteerde in die gevallen het lot. Maar nu gaan de zaken zoals ik ze graag zie en ik vind dat de tegenstanders ook niet moeten klagen, net zoals ik destijds ook niet klaagde.
Democratie is de onderdrukking van minderheden.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:55 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Je mag best kritiek uiten en je afkeer uitspreken, maar in the end dien je het te accepteren. Dit is wat de meerderheid wil, sim-pel.
Dat deed ik en dan zeg je dat je niet moet "klagen"...en anders weg moet. Wees toch consequent.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:55 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Je mag best kritiek uiten en je afkeer uitspreken
Ironisch.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:54 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Er zit een aan/uit knop op je televisie en er zijn meer zenders dan de publieke.
Waarbij ik zo snel nergens kan vinden dat ze deze censuur willen beperken tot de publieke omroep.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:54 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Er zit een aan/uit knop op je televisie en er zijn meer zenders dan de publieke.
Absoluut. Zeker als ze maar weer direct met dwang en verboden gaan werken, omdat ze weten dat hun argumenten anders niet sterk genoeg zijn om de omroepen te overtuigen.quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:27 schreef floris.exe het volgende:
Wat ik hier zie is wederom een afkeer van onnodige overheidsbemoeienis.
Ik ben groot genoeg om zelf te bepalen waar ik naar kijk. En als mensen groot genoeg zijn om kinderen te krijgen moeten ze ook groot genoeg zijn om hun kinderen anders op te voeden dan ze voor de tv te parkeren.quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:27 schreef floris.exe het volgende:
Wat ik hier zie is wederom een afkeer van overheidsbemoeienis. Kennelijk vindt men het niet belangrijk om eerst na te denken over waarom iets dergelijks zinvol kan zijn. Nee hoor, men leest dat het de overheid is, die iets van plan is en meteen staat men op de achterste benen. Sommige mensen doen net alsof iets slechts is, enkel en alleen omdat het wordt geregeld door de overheid.
Die reflex is niet zo gek. De overheid kan haar doelen enkel en alleen bereiken door deze met geweld af te dwingen en/of deze te bekostigen van onder dwang afgenomen geld. Tel daarbij op dat zij als organisatie geen enkele prikkel kent (want geen concurrentie) om de door haar gestelde doelen ook daadwerkelijk te behalen en zij daar dan ook geregeld hopeloos in faalt en je begrijpt dat enige skepsis wel op zijn plaats is.quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:27 schreef floris.exe het volgende:
Wat ik hier zie is wederom een afkeer van overheidsbemoeienis. Kennelijk vindt men het niet belangrijk om eerst na te denken over waarom iets dergelijks zinvol kan zijn. Nee hoor, men leest dat het de overheid is, die iets van plan is en meteen staat men op de achterste benen. Sommige mensen doen net alsof iets slechts is, enkel en alleen omdat het wordt geregeld door de overheid.
ratata...quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
<knip>
Verder alle argumenten die hierboven al genoemd zijn:
- Er zit een knop op je tv, die helpt je zo uit de puree
<knip>
Bronquote:Hoe 'Sodom en Gomorra' zijn jongerensites?
Door Thijs van Soest
AMSTERDAM - Het media-aanbod voor jongeren moet veiliger, vindt het kabinet. Websites zouden vol staan met gevaarlijke, seksueel getinte beelden. Bij zenders en omroepen wordt aangedrongen op terughoudendheid om zo de 'pornoficatie van de samenleving' te stoppen. Maar hoe onveilig en lustopwekkend is het huidige internetaanbod voor jongeren?
Minister Plasterk (Emancipatie) roept in de nieuwe emancipatienota op tot een gedragscode. Omroepen en websites doen volop mee aan de seksualisering van Nederland. Te veel seks, te veel porno. De bewindsman lijkt met zijn nota in te spelen op de hype rond de documentaire Beperkt Houdbaar van Sunny Bergman. In deze documentaire stelt zij dat vrouwen voortdurend op hun uiterlijk worden beoordeeld mede dankzij die veronderstelde seksbeeldenstorm op tv, internet en in tijdschriften.
Het kabinet lijkt het probleem bij de wortels te willen aanpakken, de internettende jeugd. Die komt vooral via het web in aanraking met de verfoeide beelden. Jongeren duiken dagelijks achter hun pc en gaan op zoek naar vermaak. Vaak wordt daarbij eerst een blik geworpen op aanwezige vrienden op MSN-Messenger, het populaire chatprogramma van Microsoft. Afhankelijk van de leeftijd duikt de tiener of student in de profielensites op Sugababes, Superdudes, Cu2, Habbohotel of Hyves. De één laat daar meer van zichzelf zien dan de ander.
Omroepen
Pas als de behoefte aan digitaal contact is bevredigd, maken de omroepensites, weblogs of fora kans op een bezoek. Volgens het kabinet gaat het daar mis. In de emancipatienota beklemtoont Plasterk dat jongeren daar 'op steeds jongere leeftijd in aanraking komen met openlijke seksuele handelingen'. De makers van die internetsites hebben dus een grote verantwoordelijkheid.
Op de sites van de omroepen BNN, MTV en TMF lijkt dat op het eerste gezicht nogal mee te vallen. Van vrouwen als lustobject is vooralsnog geen sprake. Brave videoclips van gelikte rockgroepen, waar de bebaarde zanger een knuffelbeest schenkt aan een verdrietig meisje. Filmpjes van het zomerprogramma van TMF waarin Twentse meisjes een onschuldig, maar feestelijk liedje zingen. Bij een clip van het dancenummer Blinded by the light, lijkt het wel even mis te gaan. We zien pikant geklede vrouwen en handboeien. Maar daar blijkt juist een half ontklede man het lustobject.
Videosites
Pas bij de videosites is er pikant materiaal te zien. Bij Dumpert.nl, de filmpjessite van GeenStijl.nl, stuiten we op een lapdance van Yolanthe Cabau van Casbergen. Toevallig een BNN-babe, die hier voor het BNN-programma Try Before You Die een sexy dans uitvoert. Verder zijn er filmpjes te zien van hevig zoenende meisjes en blote borsten op de catwalk tijdens de modeweek in Parijs. Toch zien we ook hier meer verantwoorde beelden. Het veelbesproken islamdebat tussen Hans Teeuwen en de meiden van Halal en een oude sketch van Youp van 't Hek.
GeenStijl.nl doet het zelf ook rustig aan. Weliswaar stuiten we op een foto van een blote vrouw met een dode vis in haar handen; de rest van het beeldenaanbod is braaf en varieert van Michael Boogerd tot Trijntje Oosterhuis. Bij BNN.nl is het ook zoeken naar de openlijke seksuele handelingen waar Plasterk zo voor waarschuwt. De omroep heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat lustopwekkende beelden - ook na het vertrek van Veronica - bij de publieke omroep te zien bleven. Voorbeelden zijn Neuken Doe Je Zo en Spuiten en Slikken. Maar op internet is daar weinig van terug te vinden. Om baanbrekende beelden uit het tv-programma Spuiten en Slikken te zien op BNN.nl, moet je lid zijn van de omroep. Ook via YouTube zijn er niet veel shockerende beelden van seksexperimenten terug te vinden.
Battle of the Babes
Op veelbezochte jongerenfora wordt volop gediscussieerd over mooie vrouwen en mannen. Zo is daar Mokkels.nl, een site waar al jaren pikante foto's van bekende en onbekende vrouwen kunnen worden geplaatst. Waar vervolgens weer volop over wordt gechat in het forum. Jaarlijks organiseert deze site bovendien de Battle of the Babes. Bekende Nederlandse vrouwen worden gekeurd op hun babegehalte. Hoe spannender, hoe heter, hoe hoger in de lijst. Op het forum voor meiden, Yes.nl , wordt volop gediscussieerd over standjes, hete mannen en relatieproblemen, maar visueel wordt het niet. En dan zijn er nog de bij jongeren zeer populaire sites als Partyflock en Scholieren.com. Ook hier kan het kabinet weinig problemen mee hebben.
Op de populairste jongerenwebsites van dit moment lijkt het dus wel mee te vallen met die seksualisering. De omroepen en sitemakers houden zich aardig koest. Zelfs een opmerkelijk initiatief als HoeHetMoet.nl van TMF, waar expliciete, educatieve seksfilmpjes te zien zijn, is verstopt achter een registratiemodule. Wie het echt zoekt, komt uiteindelijk altijd aan zijn trekken via Google of andere zoekmachines. Hier is geen enkele gedragscode tegenop gewassen.
Goed gezien!quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:27 schreef floris.exe het volgende:
Wat ik hier zie is wederom een afkeer van overheidsbemoeienis.
Misschien dat de overheid je van diens is en jouw posts van Fok! wegcensureerd.quote:Op maandag 1 oktober 2007 16:58 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik ben 99% tegen de overheid, maar die 1% voor.. staat in verband met dit topic.
quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:54 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Een dictatuur van de meerderheid staat absoluut niet gelijk aan een democratie. Het is niet 'de meeste stemmen gelden', al geloven sommige simpele zielen dat. Een democratie houdt in dat de minderheid beschermd wordt tegen de meerderheid.quote:Op maandag 1 oktober 2007 09:55 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Je mag best kritiek uiten en je afkeer uitspreken, maar in the end dien je het te accepteren. Dit is wat de meerderheid wil, sim-pel.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk probleem je bedoelt, SCH. En het gaat wel degelijk over censuur:quote:Op zaterdag 29 september 2007 10:26 schreef SCH het volgende:
quote:Aanleiding voor het debat was de presentatie van een 'kort commentaar' van de ChristenUnie over media. De partij pleit daarin voor het invoeren van een 'mediacode'. In deze code worden afspraken gemaakt over de inhoud van televisieprogramma's. Bijvoorbeeld dat er in bepaalde programma's niet gevloekt mag worden en dat het tonen van extreem geweld in televisieseries wordt vermeden. Deze serie afspraken moet volgens de ChristenUnie voorkomen dat programma's zoals De Gouden Kooi ooit nog op de buis verschijnen.
Wat was er precies in 1973 dan? Het kabinet Den Uyl kwam toen aan de macht?quote:Op donderdag 27 september 2007 schreef Van Brussel het volgende:
De overheid heeft zich 34 jaar lang in de hoek laten zetten door de journalistiek.
Een libertariër die een censurerende overheid wenstquote:Op maandag 1 oktober 2007 16:58 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik ben 99% tegen de overheid, maar die 1% voor.. staat in verband met dit topic.
Een wat? Moet ik weer ingedeeld worden ofzo....quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 17:04 schreef K-Billy het volgende:
[..]
Een libertariër die een censurerende overheid wenst![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |