Het is geen absurde eis, maar wel 1 die onder de noemer "luxe prioriteit" valt. Ik zie en hoor mensen zo vaak roepen dat ze "geen koophuis kunnen betalen" . Wat ze dan bedoelen is "ik kan geen koophuis betalen die aan al m'n wensen voldoet". Ik zou ook wel het liefste in mijn geboortedorp willen wonen maar zie ook in dat dat op dit moment simpelweg niet reeel is. Ondertussen heb ik een appartement in groningen met na 2 1/2 jaar een overwaarde van 20k+ die ik steek in een grotere woning die ik bezig ben te kopen (en die ik eigenlijk op basis van m'n salaris alleen niet had kunnen betalen).quote:Op maandag 24 september 2007 15:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vind je dat een belachelijke eis? Dat je gewoon in je eigen dorp wilt blijven wonen? Kom op zeg, heb je nou zelf niet door dat het volslagen absurd is om te redeneren dat starters makkelijk op 1 inkomen een huis kunnen kopen?
Ik heb het je net laten zien, ik heb welgeteld 1 eis neergelegd, en dat is dat ik in mijn eigen dorp wil blijven wonen, waar iedereen die ik ken woont. Is dat een absurde eis? Welnee, en dat weet je zelf ook.
Gelijkwaardige TV's zijn duurder dan dat ze nu zijn. Zo gek is dat niet, aangezien het een redelijk uitgekristaliseerde techniek is.quote:Op maandag 24 september 2007 15:14 schreef The_End het volgende:
[..]
En 500 gulden of 1000 gulden ook niet. Net zoals nu; je kan een TV voor 300 euro kopen, of eentje van 4000 euro.
Ja... ik betaal 10 euro voor een mobiel abonnement. Inc telkosten.quote:Ik kan mij herinneren dat het nog geen 80 gulden per maand was inclusief telkosten. (Dat was rond 1990 geloof ik)
quote:Alles kan, maar dan moeten veel mensen een laptop met wifi kopen, zodat ze in de trein de krant kunnen lezen... Ik weet niet wat jij onder breedband verstaat, maar mijn ADSL abbo kost rond de 60 euro per maand.
En net zeg je nog dat mensen boven hun stand leven omdat ze veel meer willen als vroeger. Nu beweer je weer dat dat logisch is door gestegen welvaart. Maar goed, dat is wat ik zeg. Meer luxe goederen hebben betekent niet per definitie dat je nu meer geld uitgeeft aan die luxe goederen dan vroeger. Sterker nog, ik denk dat het mnder is.quote:De welvaart is enorm gestegen;
Ik had er 2. Nu 1.quote:hoeveel TV's hadden mensen 20 jaar geleden in huis?
1, nu 2 maar mijn huishouden is ook groter. Dus als mijn partner er toen ook 1 had (en dat had ze) hebben we er samen dus net zoveel.quote:Hoeveel computers?
Geen, maar maakt de kwantiteit uit dan? 2 mobieltjes en een vast abonnement (bv over die door jouw verafschuwde breedband verbinding) is nu goedkoper dan toen 1 vast abonnement.quote:Hoeveel mobiele telefoon?
Ik had er toen 2. 1 voor mij en 1 voor mijn vriendin. Ik heb er nu 1quote:Hoeveel auto's?
Heb ik nu ook nietquote:Had iedereen een afwasmachine
Had je meer stookkosten ivm vocht in huisquote:, droger
Toen had men vaak een gasoven en een grill ofzo. NU heb je 1 combimagnetronquote:magnetron
Die heb ik nu ook niet.quote:, badkamer met vloerverwarming?
20 jaar geleden had ik meer audiosystemen dan nu eigenlijkquote:Hoeveel stereotorens?
Hey, das nie waar he! Vorig jaar is de Molenhoek opgeleverd met hele mooie starterswoningen!quote:Op maandag 24 september 2007 15:28 schreef Swetsenegger het volgende:
In Hazerswoude hebben ze ook al 300 jaar niks meer gebouwd geloof ik ook Scorpie. Das wel een beetje een slecht voorbeeld
En wat je vaak in geboortedorpen als de mijne ziet (drenthe, net onder groningen, lekker rustig, mooi groen, leuk voor bejaarden en ander lui met centen) is dat er gewoon gebouwd wordt naar de vraag. En dat zijn woningen die beginnen bij 210.000. Dus ja, het is een leuk dorp om te wonen, maar daar betaal je ook voor.quote:Op maandag 24 september 2007 15:28 schreef Swetsenegger het volgende:
In Hazerswoude hebben ze ook al 300 jaar niks meer gebouwd geloof ik ook Scorpie. Das wel een beetje een slecht voorbeeld
Klopt. Ben nu overgestoken naar Koudekerk samen met vriendinlief, hebben voor 2x135k samen een heel mooi huis gekocht, anders was het voor ons echt bijna niet te doen.quote:Op maandag 24 september 2007 15:33 schreef gelly het volgende:
[..]
En wat je vaak in geboortedorpen als de mijne ziet (drenthe, net onder groningen, lekker rustig, mooi groen, leuk voor bejaarden en ander lui met centen) is dat er gewoon gebouwd wordt naar de vraag. En dat zijn woningen die beginnen bij 210.000. Dus ja, het is een leuk dorp om te wonen, maar daar betaal je ook voor.
Uhm, plasma en LCD is niet echt uitgekristaliseerd (haha) En zeker niet goedkoper dan toen.quote:Op maandag 24 september 2007 15:25 schreef Swetsenegger het volgende:
Gelijkwaardige TV's zijn duurder dan dat ze nu zijn. Zo gek is dat niet, aangezien het een redelijk uitgekristaliseerde techniek is.
Wij hebben niet maar 1 mobiel abbo en we hebben ook een vaste lijn. (Nu via VOIP)quote:Ja... ik betaal 10 euro voor een mobiel abonnement. Inc telkosten.
Hoe kan ik de krant online lezen zonder internet verbinding? Afgezien van het feit dat ik liever de krant op papier lees.quote:Waarom moet dat? werkt prima op een dell van 300 euro. Die is goedkoper dan mijn Compaq Pressario P200 MMX van 15 jaar geleden.
Dat zijn de totale kosten van de ADSL verbinding?quote:En ik betaal 20 euro per maand voor een ADSL2+ verbinding van 20Mbps. 2 tot 4 Mbps aanbiedingen kosten echt geen rochel meer.
Door de gestegen welvaart hebben veel mensen meer spullen; Alleen kan niet iedereen dat betalen! Bijlenen om ook die nieuwe TV te kunnen kopen, komt heel vaak voor!quote:En net zeg je nog dat mensen boven hun stand leven omdat ze veel meer willen als vroeger. Nu beweer je weer dat dat logisch is door gestegen welvaart. Maar goed, dat is wat ik zeg. Meer luxe goederen hebben betekent niet per definitie dat je nu meer geld uitgeeft aan die luxe goederen dan vroeger. Sterker nog, ik denk dat het mnder is.
We waren op dat moment ook starters. Het is al een aantal jaar terug, dat wel, maar we zitten op het moment goed. Er is zelfs ruimte voor gezinsuitbreiding als we daar aan toe zijn.quote:Op maandag 24 september 2007 15:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is dus onmogelijk voor starters.
Gemiddelde prijs van een rijtjes container 257.000 euroquote:Op maandag 24 september 2007 15:35 schreef HarryP het volgende:
Net op nu.nl de gemiddelde huizenprijzen stijgen met 7 % ten opzichte van vorig jaar.
http://www.nu.nl/news/124(...)ederland_omhoog.html
Dat is best wel een flinke stijging.
Da's wel met alle kosten erbij (kosten koper, verzekeringen, enz).quote:Op maandag 24 september 2007 15:56 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Gemiddelde prijs van een rijtjes container 257.000 euro![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Daar hebben we de "gratis" kinderopvang voorquote:Op maandag 24 september 2007 16:01 schreef Perrin het volgende:
Kortom, als starter moet je allebei fulltime werken. Hoe je dan nog tijd overhoudt om een gezin te stichten en voor kinderen te zorgen is een klein bijkomend probleempje..
Ik heb anders in mijn eentje een huis gekocht (in het gooi), met net bovenmodaal inkomen. Je moet alleen wel goed zoeken. Ik heb bijvoorbeeld voor een huis gekozen waar heel veel aangedaan moest worden. Scheelt nogal in de kosten.quote:Op maandag 24 september 2007 16:01 schreef Perrin het volgende:
Kortom, als starter moet je allebei fulltime werken. Hoe je dan nog tijd overhoudt om een gezin te stichten en voor kinderen te zorgen is een klein bijkomend probleempje..
Al ben ik het wel met je eens dat veel mensen ook eens met geld om moeten leren gaan maar als je ziet hoe duur woningen tegenwoordig zijn, de verzekeringen, de benzineprjizen, de energieprijzen etc etc dan is het ook niet heel raar dat het er veel gezinnen in de problemen komen. Zeker niet bij 1 verdieners.quote:Op maandag 24 september 2007 13:09 schreef TNA het volgende:
Ja, die 0 tot 0.25% achteruitgang zal de oorzaak zijn. Mensen moeten eens leren met geld om te gaan i.p.v. consequent reclames van Becam en Lenen.nl te geloven.
LCD is aardig uitgekristaliseerd hoor. En een top CRT kostte toen meer dan een top LCD nu.quote:Op maandag 24 september 2007 15:34 schreef The_End het volgende:
[..]
Uhm, plasma en LCD is niet echt uitgekristaliseerd (haha) En zeker niet goedkoper dan toen.
Ja en dat samen is goedkoper dan een vaste lijn 20 jaar geleden. zelfs absoluut, niet eens gelet op inflatiequote:Wij hebben niet maar 1 mobiel abbo en we hebben ook een vaste lijn. (Nu via VOIP)
Net had je het over hardware, nu weer over de internet verbindingquote:Hoe kan ik de krant online lezen zonder internet verbinding? Afgezien van het feit dat ik liever de krant op papier lees.
Ja, want ik heb vaste telefonie nog gewoon via KPN.quote:Dat zijn de totale kosten van de ADSL verbinding?
quote:Door de gestegen welvaart hebben veel mensen meer spullen; Alleen kan niet iedereen dat betalen! Bijlenen om ook die nieuwe TV te kunnen kopen, komt heel vaak voor!
quote:Op maandag 24 september 2007 16:07 schreef Metro2005 het volgende:
maar als je ziet hoe duur woningen tegenwoordig zijn, de verzekeringen, de benzineprjizen, de energieprijzen etc etc dan is het ook niet heel raar dat het er veel gezinnen in de problemen komen. Zeker niet bij 1 verdieners.
2x modaal is wat, 3000 euro netto in de maand geloof ik? en daar kan je geen 3 kinderen van onderhoudenquote:Op maandag 24 september 2007 13:50 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
En je kan nog steeds geen logische gevolgtrekkingen maken
Kom... lees het topic nog eens rustig.
Zie dan dat IK allang kinderen heb en dat IK wél rond kan komen. Ik merk alleen op dat het met bijna 2 keer modaal nog opletten is.
Dus waar je dit vandaan haalt
[..]
is mij een raadsel.
Die techniek is zeker nog niet uitgekristaliseerd. Weet je hoelang de gewone beeldbuis is doorontwikkeld?quote:Op maandag 24 september 2007 16:08 schreef Swetsenegger het volgende:
LCD is aardig uitgekristaliseerd hoor. En een top CRT kostte toen meer dan een top LCD nu.
Ik zei NIET 1 mobiel abbo. Wij hebben dus sowieso 3 abbo'squote:Ja en dat samen is goedkoper dan een vaste lijn 20 jaar geleden. zelfs absoluut, niet eens gelet op inflatie
Dan moet je toch beter lezen. Jij zei dat het internet de krant vervangt. Ik zei dat je dan een laptop + wifi nodig had, omdat je anders 'de krant' niet meer in de trein kan lezen. Duidelijk? Vroeger --> Krant in trein lezen. Nu --> Laptop in trein, krant lezen, moet internet hebben. Ja? Of download je de krant voordat je weggaat?quote:Net had je het over hardware, nu weer over de internet verbinding
En die rekent geen geld voor je ADSL verbinding? (Kan hoor, maar meestal is de ADSL rekening gesplitst. Een deel voor de provider en een deel voor de telco)quote:Ja, want ik heb vaste telefonie nog gewoon via KPN.
Nee, dat doe ik niet. Er zijn heel veel manieren om in de schulden te komen.quote:Schei nou toch uit man, alsof dat de grootste reden is voor schulden. Sterker nog, je beweerde dat mensen maar verwend zijn door de basis voorzieningen van tegenwoordig te willen.
Want ja, een mobieltje, tv, droger en magnetron zijn gewoon basis voorzieningen. Zoals een wasmachine dat voor onze ouders was, terwijl je oma 1 keer in de week een keteltje heet water in een zinken teil gooide om de onderbroeken op het wasbord schoon te boenen.
quote:Op maandag 24 september 2007 16:15 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
2x modaal is wat, 3000 euro netto in de maand geloof ik? en daar kan je geen 3 kinderen van onderhoudenman hou toch op. Ik ken genoeg mensen die met de helft rondkomen met 3 kinderen of meer. (Familie van ons heeft 6 (!) kinderen, streng christelijk dus vrouwtje werkt niet dus dat gaat op 1 salaris zelfs. en die verdient geen 2x modaal, stukken minder... )
Ik las het netquote:Op maandag 24 september 2007 16:16 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
De post sloeg niet op mij helder licht.
Doe ff niet zo arrogant; je had het notabene zelf niet eens begrepen!quote:Op maandag 24 september 2007 16:16 schreef Swetsenegger het volgende:
De post sloeg niet op mij helder licht.
quote:Op maandag 24 september 2007 14:15 schreef The_End het volgende:
[..]
Nee, als modaal verdienende twintiger moet je natuurlijk die kant en klare moderne villa kunnen kopen! je kan toch niet in een rijtjeshuis wonen!
Je kan prima huizen kopen met jou salaris, maar niet overal en alles.
quote:Op maandag 24 september 2007 14:22 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Laat me niet lachen ik kan 135.000 euro lenen.
Dat houd in dat ik een "huis" van 120.000 euro kan kopen![]()
![]()
![]()
In DLD koop ik daar een twee onder een kap voor.
Vroegah kocht men op één modaal inkomen een modaal rijtjeshuis, stond er een modale auto voor de deur en kon men met dat modale salaris een modaal gezin van twee kinderen onderhouden en kon men modaal op met gezin vakantie
Probeer dat anno 2007 eens
Inderdaad, men gaat er nog steeds vannuit dat huizen meer waard blijven worden ook in de verre toekomst. Een huis kopen is pure speculatie en ook hier geld, resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De waardestijging die er de laatste 15 jaar was zal iig nooit meer geevenaard worden.quote:Op maandag 24 september 2007 16:16 schreef DaantjeF het volgende:
Mensen,
10 jaar geleden koste een gemiddeld huis in een willekeurige stad zo'n 230.000 gulden. Nu betaal je voor precies hetzelfde huis 230.000 euro. Dat zegt toch genoeg?
Dat is toch ronduit een belachelijke stijging, of niet? en dat in 10 jaar tijd !!!
Iedereen kan toch aanvoelen dat de "top" bereikt is. Het gemiddelde gezin zit al aan de max, en starters kunnen met moeite een eengezinswoning krijgen of ze moeten zo'n krot kopen van rond de 160.000 om dan met verbouwingen uiteindelijk nog aan die 210 komen.
Huizen zijn gewoon belachelijk duur geworden, maar dat is niet het echte probleem...
Het echte probleem is de manier van aflossen. Die mensen die ervan uitgaan dat hun huis in de toekomst zoveel meer waard zal worden dat ze de aflossing er uit "winnen" die hebben een groot probleem over een jaar of 20. Als je niet aflost wordt het huis niet van jou, period. Ben je alleen maar bezig met rente te betalen over die belachelijke schuld die je bent aangegaan, eigen schuld.
*zucht* je mist het punt. Een gelijkwaardig LCD tv is nu goedkoper dan een CRT toen.quote:Op maandag 24 september 2007 16:16 schreef The_End het volgende:
[..]
Die techniek is zeker nog niet uitgekristaliseerd. Weet je hoelang de gewone beeldbuis is doorontwikkeld?
Ik betaal nu 10 euro voor een mobiel abo met 50 bel minuten. We hadden net geconstateerd dat een kpn abo je toen 80 gulden kostte. Meer dusquote:Ik zei NIET 1 mobiel abbo. Wij hebben dus sowieso 3 abbo's
Waarop ik zei dat je helemaal geen laptop nodig had, maar ook een simpel dell pctje kon kopen voor 300 euro welke op zichzelf weer goedkoper is dan mijn computer 15 jaar geleden. Of kan je de krant alleen in de trein lezen?quote:Dan moet je toch beter lezen. Jij zei dat het internet de krant vervangt. Ik zei dat je dan een laptop + wifi nodig had, omdat je anders 'de krant' niet meer in de trein kan lezen. Duidelijk? Vroeger --> Krant in trein lezen. Nu --> Laptop in trein, krant lezen, moet internet hebben. Ja? Of download je de krant voordat je weggaat?![]()
Nee dat is alleen bij KPN abonnementen. Ik betaal 19 euro per maand aan KPN voor mijn belbasis abo. Ik kan ook de kpn de deur uitschoppen en voor 24,95 een adsl2+ lijn met voip nemen bij orange.quote:En die rekent geen geld voor je ADSL verbinding? (Kan hoor, maar meestal is de ADSL rekening gesplitst. Een deel voor de provider en een deel voor de telco)
Nee, zonder wasmachine, verwarming, douche, etc ga je ook niet dood. Je oma en opa hebben het er prima opgedaan. Maar ik denk toch dat je dat wel basis voorzieningen vind?quote:Nee, dat doe ik niet. Er zijn heel veel manieren om in de schulden te komen.
Wel grappig dat je me geen gelijk geeft, maar daarna meteen zegt dat een droger idd een basisvoorziening isMisschien ook maar 6% BTW op een droger, want zonder droger ga je dood.
quote:Op maandag 24 september 2007 16:20 schreef The_End het volgende:
[..]
Doe ff niet zo arrogant; je had het notabene zelf niet eens begrepen!
quote:Op maandag 24 september 2007 16:16 schreef DaantjeF het volgende:
Mensen,
10 jaar geleden koste een gemiddeld huis in een willekeurige stad zo'n 230.000 gulden. Nu betaal je voor precies hetzelfde huis 230.000 euro. Dat zegt toch genoeg?
Dat is toch ronduit een belachelijke stijging, of niet? en dat in 10 jaar tijd !!!
Iedereen kan toch aanvoelen dat de "top" bereikt is. Het gemiddelde gezin zit al aan de max, en starters kunnen met moeite een eengezinswoning krijgen of ze moeten zo'n krot kopen van rond de 160.000 om dan met verbouwingen uiteindelijk nog aan die 210 komen.
Huizen zijn gewoon belachelijk duur geworden, maar dat is niet het echte probleem...
Het echte probleem is de manier van aflossen. Die mensen die ervan uitgaan dat hun huis in de toekomst zoveel meer waard zal worden dat ze de aflossing er uit "winnen" die hebben een groot probleem over een jaar of 20. Als je niet aflost wordt het huis niet van jou, period. Ben je alleen maar bezig met rente te betalen over die belachelijke schuld die je bent aangegaan, eigen schuld.
Juist!quote:Op maandag 24 september 2007 16:23 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Inderdaad, men gaat er nog steeds vannuit dat huizen meer waard blijven worden ook in de verre toekomst. Een huis kopen is pure speculatie en ook hier geld, resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De waardestijging die er de laatste 15 jaar was zal iig nooit meer geevenaard worden.
De huidige huizenmarkt bestaat zeker voor 50% uit lucht. Dat de zeepbel gaat knappen is zeker alleen wanneer dat gebeurt weet niemand. Als je nu de huizenmarkt opgaat en je houd hier geen rekening meee dan is dat vragen om problemen.
And trust me... veel mensen gaan problemen krijgen in de toekomst
Ja, dat geloof ik niet...quote:Op maandag 24 september 2007 16:23 schreef Swetsenegger het volgende:
*zucht* je mist het punt. Een gelijkwaardig LCD tv is nu goedkoper dan een CRT toen.
50 belminuten? Dat haal ik in de verste verte niet: 225 belminuten. 80 gulden was abbo + belkosten. Volgens mij kostte het 20-30 gulden per maand voor het abbo alleen. Ik ben nu dus wel een stuk meer kwijtquote:Ik betaal nu 10 euro voor een mobiel abo met 50 bel minuten. We hadden net geconstateerd dat een kpn abo je toen 80 gulden kostte. Meer dus
JIJ zei dat je de krant kon vervangen! Waarop ik zei dat je dan een laptop nodig had om de 'krant' te kunnen lezen in de trein. SNAP JE???quote:Waarop ik zei dat je helemaal geen laptop nodig had, maar ook een simpel dell pctje kon kopen voor 300 euro welke op zichzelf weer goedkoper is dan mijn computer 15 jaar geleden. Of kan je de krant alleen in de trein lezen?
Hmm, moet ik misschien maar eens gaan overstappenquote:Nee dat is alleen bij KPN abonnementen. Ik betaal 19 euro per maand aan KPN voor mijn belbasis abo. Ik kan ook de kpn de deur uitschoppen en voor 24,95 een adsl2+ lijn met voip nemen bij orange.
Zonder verwarming kan je wel degelijk dood gaan en zonder wasmachine of douche daalt je overlevings kans ook redelijk. Een droger is net als een afwasmachine in de verste verte niet noodzakelijk.quote:Nee, zonder wasmachine, verwarming, douche, etc ga je ook niet dood. Je oma en opa hebben het er prima opgedaan. Maar ik denk toch dat je dat wel basis voorzieningen vind?
Ik al eens opzoek gaan naar folders uit die tijd.quote:
Je moet eens minder lullen... wijfquote:50 belminuten? Dat haal ik in de verste verte niet: 225 belminuten. 80 gulden was abbo + belkosten. Volgens mij kostte het 20-30 gulden per maand voor het abbo alleen. Ik ben nu dus wel een stuk meer kwijt
Ja waarop ik vroeg of je de krant alleen in de trein kan lezen. SNAP JE?? Ik lees de krant alleen thuis namelijk. Het gaat erom dat je met internet al het nieuws tot je beschikking hebt. En op die manier dus je krant kan vervangen.quote:JIJ zei dat je de krant kon vervangen! Waarop ik zei dat je dan een laptop nodig had om de 'krant' te kunnen lezen in de trein. SNAP JE???
Verstandig.quote:Hmm, moet ik misschien maar eens gaan overstappen
Welnee, gewoon 1 kamer verwarmen is zat. Stuk goedkoper dan centrale verwarming. Deed je opa ook en die stierf ook niet van de kou.quote:Zonder verwarming kan je wel degelijk dood gaan
Onzin, gewoon jezelf bij de gootsteen wassen, net als je Opa. En de was kan je in een teiltje doen. Een wasmachine heeft geen enkele invloed op je overlevingskans.quote:en zonder wasmachine of douche daalt je overlevings kans ook redelijk.
Je weet wat vocht in huis doet? Overigens schaar ik een vaatwasser en droger ook niet indezelfde catagorie.quote:Een droger is net als een afwasmachine in de verste verte niet noodzakelijk.
quote:Op maandag 24 september 2007 15:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
grapjas![]()
neeOk ik zit in een apaprtement van de woningbouw 96m^2 (dus best groot) ik betaal nu inclusief een stukje service kosten 460 euro per maand. Ik heb nu de mogelijkheid gekregen om dit appartement te kopen voor maar wel 162.500 euro, dan mag ik ook nog eens daarbij 100 euro service kosten gaan betalen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet nog langs een hypotheker langs om te kijken wat mijn maandlasten zouden gaan worden. Maar ik verwacht niet dat ik onder de 460 euro per maand ga uitkomen, ja bij een aflossingsvrije versie, en door er eigen geld in te pompen.
Dit is dus niet in de randstad maar gewoon in tilburg.
Oquote:Op maandag 24 september 2007 16:49 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar je mist weer volledig het punt.... helaas.
Deze had ik even over het hoofd gezien. Een aflossingsvrije hypotheek. De rente wordt voor bijna de helft door de belasting 'betaalt'. En elk jaar stijgt mijn huis met 10% in waarde. (of bij mij in 2 jaar ~29%) Door inflatie daalt de 'waarde' van mijn lening elk jaar met 1-3% Dat wordt huilen over 20 jaar.quote:Op maandag 24 september 2007 16:16 schreef DaantjeF het volgende:
Absoluut!! Maar ik ben er stiekum toch wel blij mee! WIj hebben vorig jaar ons huis in centrum Tilburg verkocht voor ruim het dubbele in euro's dan waarvoor we het tien jaar geleden in guldens kochten.quote:Op maandag 24 september 2007 16:16 schreef DaantjeF het volgende:
Mensen,
Eens!quote:Het echte probleem is de manier van aflossen. Die mensen die ervan uitgaan dat hun huis in de toekomst zoveel meer waard zal worden dat ze de aflossing er uit "winnen" die hebben een groot probleem over een jaar of 20. Als je niet aflost wordt het huis niet van jou, period. Ben je alleen maar bezig met rente te betalen over die belachelijke schuld die je bent aangegaan, eigen schuld.
quote:Op maandag 24 september 2007 17:06 schreef The_End het volgende:
[..]
ODat zal het wel zijn. Of je moet met je bijna 2x modaal en voorzichtig moeten doen met rondkomen niet zo piepen.
quote:Zoals anderen al gezegd hebben; heel veel mensen kunnen wel prima rondkomen van 1x modaal. Waarom zij wel en anderen niet. (Daarmee bedoel ik dus niet jou he! Ook al quote ik jou!)
mwah valt wel mee gewoon niet aflossen en die schuld laten staan tot je dood dat lost de bank dan maar mooi op.quote:Op maandag 24 september 2007 16:25 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, de aflossingsvrije hypotheek is knap link...
ik woon in goirle.quote:Op maandag 24 september 2007 16:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ok ik zit in een apaprtement van de woningbouw 96m^2 (dus best groot) ik betaal nu inclusief een stukje service kosten 460 euro per maand. Ik heb nu de mogelijkheid gekregen om dit appartement te kopen voor maar wel 162.500 euro, dan mag ik ook nog eens daarbij 100 euro service kosten gaan betalen.
Ik moet nog langs een hypotheker langs om te kijken wat mijn maandlasten zouden gaan worden. Maar ik verwacht niet dat ik onder de 460 euro per maand ga uitkomen, ja bij een aflossingsvrije versie, en door er eigen geld in te pompen.
Dit is dus niet in de randstad maar gewoon in tilburg.
dit dusquote:Op maandag 24 september 2007 17:10 schreef The_End het volgende:
[..]
Deze had ik even over het hoofd gezien. Een aflossingsvrije hypotheek. De rente wordt voor bijna de helft door de belasting 'betaalt'. En elk jaar stijgt mijn huis met 10% in waarde. (of bij mij in 2 jaar ~29%) Door inflatie daalt de 'waarde' van mijn lening elk jaar met 1-3% Dat wordt huilen over 20 jaar.
Wat ik helemaal geweldig is, is die bejaarden van 80 die hun hele huis hebben afbetaald en dan dood gaan... Nou lekker genieten van je centen!
quote:Op maandag 24 september 2007 19:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mwah valt wel mee gewoon niet aflossen en die schuld laten staan tot je dood dat lost de bank dan maar mooi op.
aflossen heb je heden ten dage geen zak aan want dat geld van de aflossing kun je beter in iets anders steken
Lekkere adviezen geef jij, dwaas.quote:Op maandag 24 september 2007 19:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mwah valt wel mee gewoon niet aflossen en die schuld laten staan tot je dood dat lost de bank dan maar mooi op.
aflossen heb je heden ten dage geen zak aan want dat geld van de aflossing kun je beter in iets anders steken
Dat ook nog.quote:Op maandag 24 september 2007 20:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Een moralistisch topic over mensen die in de schulden zitten. Dat is hun eigen schuld, moeten ze maar geen droger nemen... en jij stelt voor dat iedereen zich tot zijn nekharen in de schuld steekt en de generatie na hem met de ellende opscheept....
Dat is wel zo'n drogredenatie he!quote:Op maandag 24 september 2007 13:09 schreef TNA het volgende:
Ja, die 0 tot 0.25% achteruitgang zal de oorzaak zijn. Mensen moeten eens leren met geld om te gaan i.p.v. consequent reclames van Becam en Lenen.nl te geloven.
je hebt 2 soorten schulden die van leen en die van je hyphotheek.quote:Op maandag 24 september 2007 20:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Een moralistisch topic over mensen die in de schulden zitten. Dat is hun eigen schuld, moeten ze maar geen droger nemen... en jij stelt voor dat iedereen zich tot zijn nekharen in de schuld steekt en de generatie na hem met de ellende opscheept....
Het is een feit dat grote hoeveelheden mensen geld lenen terwijl ze zich dat niet kunnen veroorloven. En niet met geld om kunnen gaan. Jij denkt echt dat die 0 of 0.25% acheruitgang in koopkracht gezinnen definitief over de rand van de afgrond stort? Dat lijkt me niet. En mocht je overigens echt denken dat mijn vader me dit heeft vertelt; ik heb het zelf opgezochtquote:Op maandag 24 september 2007 20:38 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Dat is wel zo'n drogredenatie he!
Gatverdamme
Heb jij een gezin? Heb jij een huis wat je huurt? Of kocht?
Nee,... nou dan moet je niet met dit soort onzin aankomen, die je pa altijd uitkraamt.
Je hebt echt geen flauw benul waar je het over hebt!quote:Op maandag 24 september 2007 20:40 schreef TNA het volgende:
[..]
Het is een feit dat grote hoeveelheden mensen geld lenen terwijl ze zich dat niet kunnen veroorloven. En niet met geld om kunnen gaan. Jij denkt echt dat die 0 of 0.25% acheruitgang in koopkracht gezinnen definitief over de rand van de afgrond stort? Dat lijkt me niet. En mocht je overigens echt denken dat mijn vader me dit heeft vertelt; ik heb het zelf opgezocht
Idd, want heel veel mensen denken dat het tegenwoordig normaal is om te lenen voor een nieuwe TV / vakantie etc. Terwijl hier vroeger meestal eerst voor gespaard werd. Maar tegen woordig dumpen ze het ene gat met een andere leningquote:Op maandag 24 september 2007 20:40 schreef TNA het volgende:
[..]
Het is een feit dat grote hoeveelheden mensen geld lenen terwijl ze zich dat niet kunnen veroorloven. En niet met geld om kunnen gaan. Jij denkt echt dat die 0 of 0.25% acheruitgang in koopkracht gezinnen definitief over de rand van de afgrond stort?
Zo is dat.quote:Op maandag 24 september 2007 20:40 schreef TNA het volgende:
[..]
Het is een feit dat grote hoeveelheden mensen geld lenen terwijl ze zich dat niet kunnen veroorloven. En niet met geld om kunnen gaan. Jij denkt echt dat die 0 of 0.25% acheruitgang in koopkracht gezinnen definitief over de rand van de afgrond stort? Dat lijkt me niet. En mocht je overigens echt denken dat mijn vader me dit heeft vertelt; ik heb het zelf opgezocht
Juist!quote:Op maandag 24 september 2007 20:47 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, want heel veel mensen denken dat het tegenwoordig normaal is om te lenen voor een nieuwe TV / vakantie etc. Terwijl hier vroeger meestal eerst voor gespaard werd. Maar tegen woordig dumpen ze het ene gat met een andere lening
quote:Op maandag 24 september 2007 20:45 schreef zhe-devilll het volgende:
Maar die hele kuteuro maakt alles kapot in dit land.
Bronquote:Inflatie historisch laag: niks dure euro
In 2006 is de inflatie voor het derde jaar op rij onder de 2 procent gebleven. De prijzen gingen het afgelopen jaar 1,1 procent omhoog: de laagste stijging sinds 1989.
De inflatie is historisch laag, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag. Vorig jaar dus 1,1 procent. In 2005 viel de inflatie ook al mee: 1,7 procent. En dat terwijl Nederlanders vijf jaar na de invoering van de euro nog stellen dat de euro alles zoveel duurder maakt.
Belangrijkste oorzaak voor de inflatie van het afgelopen jaar zijn de stijgende prijzen in de energiesector: elektriciteit en gas werden duurder. Maar de prijsstijging was minder sterk dan een jaar eerder. Verder werden verzekeringen en bijvoorbeeld radio's en computers goedkoper. Daarnaast verlaagde het kabinet de accijns op sterke drank en ging de eigen bijdrage in de kinderopvang omlaag.
Dure euro
Uit de cijfers blijkt dat de inflatie al een aantal jaren historisch gezien laag is, ook uit de nieuwste cijfers van vandaag. Hoe kan het dan toch dat de euro synoniem is voor prijsstijgingen? Eind jaren negentig, vlak voor de invoering van de euromunten en biljetten in 2002 (giraal bestaat de euro sinds 1999), was de inflatie wel hoog. Maar tussen mei 2001 en mei 2005 was de inflatie 8,4 procent, zeg 2 procent per jaar.
Dat Nederlanders toch stug blijven volhouden dat met de euro alles twee keer zo duur is geworden, heeft verschillende verklaringen. Veel dingen werden goedkoper, terwijl bijvoorbeeld de horeca de prijzen sterk opschroefde en kleding veel duurder werd. Niemand heeft zich er aan geërgerd dat computers zoveel goedkoper zijn geworden.
Dus probeer je een ander met jouw probleem op te zadelenquote:Op maandag 24 september 2007 20:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
je hebt 2 soorten schulden die van leen en die van je hyphotheek.
bij die van leen staat er eigenlijk niets van waarde tegenover.
bij die van je hyphotheek je huis waar je na je dood toch geen zak meer aan hebt.
quote:schulden zijn niet overerfbaar
quote:Op maandag 24 september 2007 20:47 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, want heel veel mensen denken dat het tegenwoordig normaal is om te lenen voor een nieuwe TV / vakantie etc. Terwijl hier vroeger meestal eerst voor gespaard werd. Maar tegen woordig dumpen ze het ene gat met een andere lening
Ik blijf erbij dat met de lonen en sociale voorzieningen in dit land mensen niet al te gauw reden tot niet rondkomen hebben - tenzij ze te duur wonen, veel geld lenen of simpelweg teveel uitgeven. Ik stem links en ben er zeker voor om minima te steunen, maar ik ontken ook niet dat veel mensen simpelweg niet capabel zijn om goed met geld om te gaan.quote:Op maandag 24 september 2007 20:45 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Je hebt echt geen flauw benul waar je het over hebt!
Ik ken er plenty die echt niet meer kunnen rondkomen van het magere loon dat velen hebben tegenwoordig.
In verhouding met de vaste lasten en de boodschappen hou je echt weinig over!
Denk hierbij ook aan ouderen aub!
Ook zij worden hierbij getroffen, en nee dat is niet goed te praten met allerlei zg statistieken online, die men maar bij elkaar gesprokkelt heeft als informatiebronnen.
Het echte leven laat andere verhalen zien.
Ik hoop niet dat je ooit in zo'n soort situatie terecht komt, en dat een ander dan snerend zegt, ach je zult wel teveel geleend hebben, of ach jij kunt niet met geld omgaan want zo werkt dat natuurlijk niet.
Dit gaat om gezinnen!
Met kinderen, kinderen die gezond moeten kunnen leven en opgroeien!
Voeding e.d sporten, leuke dingen moeten kunnen doen.
Maar die hele kuteuro maakt alles kapot in dit land.
En het enige wat je dan leest zijn die betweters aan de kant die nog van toeten nog blazen weten.
Die nooit stilstaan bij de ellende van anderen!
Nou wees er trots op zeg!
Dat dus.quote:Op maandag 24 september 2007 20:47 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Mensen die in de reclames van Leen etc trappenquote:Op maandag 24 september 2007 20:49 schreef Swetsenegger het volgende:
welke 'ze' zijn dat precies?
quote:Op maandag 24 september 2007 20:52 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Mensen die in de reclames van Leen etc trappen
Ook. Maar de tendens van tegenwoordig is dat iedereen "alles" wil hebben, veel goederen duurder zijn geworden en er meer luxe te koop is. Daarbij komt dat het stukje over inflatie totaal niet klopt met de werkelijkheid.quote:Op maandag 24 september 2007 20:49 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
![]()
[..]
Bron
Komt het dus misschien niet eerder door dat mensen de euro als gulden zijn blijven uitgeven?
ten eerste waarom zou je een 2de hyphotheek willen.quote:Op maandag 24 september 2007 20:35 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
Lekkere adviezen geef jij, dwaas.
Vond sommige opmerkingen van je doortastend, maar bovenstaande quote vind ik serieus treurig.
Denk jij dat je op je 65-ste wanneer je hypotheek afloopt en je niks hebt afgelost ff een tweede hypotheek kan aanvragen? Zie het helemaal voor me.. " Eh, meneer hoe oud bent u eigenllijk?".. " Tot ziens meneer"...![]()
Om nog maar te zwijgen wat de aanbiedingen dan zijn op de arbeidsmarkt ivm je "leeftijd" tegen die tijd.
Andere mensen hebben tegen die tijd hun huis "vrij" en ontvangen en mits goed belegd / verzekerd een stukje pensioen erbij. Of denk je dat ze je dat laten houden? Oh, je gelooft dat de AOW het wel haalt en jou ook even gaat voorzien?
Zie hierboven.quote:Jouw tekst spreekt zoals een struisvogel blaft. Kop in het zand, weg problemen.
Lijkt me echt vervelend, met al je spulletjes op straat gezet worden omdat de bank je huis in de verkoop gooit. Heb je als enige oplossing op je 65-ste acute huurwoning betrekken en verplicht tot je dood werken, prettig vooruitzicht! Oh, nee vergissing van mij, je hebt gepland op je 65-ste dood te gaan...
als academicus kun je met een beginnend bedrijf zo een ton lenen. Het moeilijke is wel er een bouwbestemming op te krijgen.quote:Ik ben wel nog benieuwd naar 1 ding? Jij steekt dus liever je geld niet in je aflossing maar in "iets anders"? Zoals wat dan? Aandelen en obligaties zijn verleden tijd, je kunt alleen nog geld verdienen met Valuta trading, heb je die kennis in huis? Vastgoed is ook voorbij, je enige kans is een stuk grond kopen mijn inziens, heb je een tonnetje liggen? Ben benieuwd naar je antwoord.
10% is een standaart rendement misschien 8% nog maar daaronder beginnen ze er al niet meer aan.quote:En wat praat je nou raar met zogenaamde vastgoed trading? Vastgoed is al 3 jaar voorbij. Ik word al zo'n 12 jaar opgeleid door één van de meest succesvolle beleggers van Nederland, een man die voor de rijkste families in Nederland belegd en met groot succes, weet je hoe moeilijk dat tegenwoordig is? Je praat over een rendement van 10%, geloof je het zelf? Deze man haalt 35% voor zijn klanten jaar in jaar uit. Voor zichzelf haalt hij soms 50%, ik heb hem meerdere malen miljoenen zien verplaatsen, kom jij aan met je "vastgoed trading".... Ja, vastgoed gaat het helemaal worden in Nederland, de panden kunnen makkelijk nog 2x keer over de kop..![]()
[..]
Dat ook nog.
Er wordt in de tweede zin al wel over schulden gesproken.quote:Op maandag 24 september 2007 20:54 schreef Swetsenegger het volgende:
En daarnaast, de OP spreekt over mensen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Niet over mensen die specifiek in de schuldsanering terecht komen. Wat hebben de leenbanken er eigenlijk mee te maken? Of is dat puur een veronderstelling dat al die mensen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen wel schulden MOETEN hebben?
Het is ook niet moralistisch het is alleen economisch gezien verstandigerquote:Op maandag 24 september 2007 20:49 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dus probeer je een ander met jouw probleem op te zadelen
[..]
Die banken moeten toch hun kosten dekken
[..]
welke 'ze' zijn dat precies?
quote:Op maandag 24 september 2007 20:58 schreef TNA het volgende:
[..]
Er wordt in de tweede zin al wel over schulden gesproken.
Je weet niet hoe het zit (het is maar net wat je als eerst aflost, je lening of je aankoop met afbetalingstermijn), maar ik ga ervan uit dat mensen voor een groot deel zelf verantwoordelijk zijn en echt niet per definitie moeite hoeven te hebben met het betalen van hun rekeningen.quote:Op maandag 24 september 2007 21:00 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, oplopende schulden omdat ze hun rekeningen niet kunnen betalen. Als ik mijn huur niet betaal bouw ik een schuld op. Dat is wat anders dan doelbewust lenen.
quote:
Gezien de statistieken over de hoeveelheid mensen die onverantwoord leent lijkt me dat nog niet eens zo'n gekke aanname.quote:Op maandag 24 september 2007 21:08 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Precies. Nogal stuitend dat iedereen er hier maar direct vanuit gaat dat mensen die in de problemen komen een soort Tokkies zijn zonder enig verantwoordelijkheids gevoel , die van lening naar afbetalingsregeling hoppen.
quote:Op maandag 24 september 2007 21:09 schreef TNA het volgende:
[..]
Gezien de statistieken over de hoeveelheid mensen die onverantwoord leent lijkt me dat nog niet eens zo'n gekke aanname.
Het heeft een paar maanden geleden uitgebreid in de krant gestaan, zal kijken of ik het nog terug kan vinden.quote:Op maandag 24 september 2007 21:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou... verbaas me met die statistieken....
Als jij het zo makkelijk vindt om een 8% rendement te halen, waarom doet heel Nederland dat dan niet? Stukken beter dan de spaarrente bij de bank, lijkt me! Nou, kom op met die "gouden tip". Wat was dat bekende zinnetje ook alweer? "Behaalde rendement, biedt geen garanties voor in de toekomst behaalde resultaten" toch?... Inderdaad! GEEN garantie dus. Of denk jij omdat je het op TV gezien hebt dat het waarheid is?quote:Op maandag 24 september 2007 20:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ten eerste waarom zou je een 2de hyphotheek willen.
Lees terug, of wil je je huis uitgezet worden op je 65-ste?
ten 2de kopen mensen meerdere huizen in hun leven en die wordt steeds weer opnieuw gefinancierd met een nieuwe (duurdere) hyphotheek zodat ook iemand die een aflossingshypotheek heeft hem feitelijk nooit afbetaald en de bank eigenaar van het huis blijft.
Onzin, aflossen = huis in bezit krijgen.
Lees terug. Natuurlijk sluiten mensen nieuwe hypotheken af, maar niet meer op hun 65-ste, vat je hem nu?
[..]
en ook als je je huis afgelost hebt zul je moeten blijven werken, dat hele pensioen gebeuren klapt over een jaar of 10-20
Kul, alleen voor debielen die een hypotheekvorm hebben met een beleggingsfonds en de resultaten niet in de gaten houden. Pensioen = pensioen, tenzij in jouw geval je op je 65-ste je huis uitgezet wordt.
[..]
als academicus kun je met een beginnend bedrijf zo een ton lenen. Het moeilijke is wel er een bouwbestemming op te krijgen.
Dus jij gaat als academicus een ton lenen voor "een bedrijf" en dat dan in een stuk grond investeren... tuurlijk joh, de bank geeft je zo je geld in een tas.
Overigens dat het momenteel met de beurs slecht gaat wil niet zeggen dat dat zo blijft, anders waren we er na 1929 wel me gekapt.
Correct, over 25 jaar zullen we weer in opgaande conjunctuur zitten.
[..]
10% is een standaart rendement misschien 8% nog maar daaronder beginnen ze er al niet meer aan.
En zolang de overheid niet meer bouwgrond vrijgeeft zal de prijs blijven stijgen, overigens heb ik niet gezegd dat je in NL moet blijven.
Dat artikel niet meer, wel dit (van de Frontpage, bron ANP):quote:Op maandag 24 september 2007 21:13 schreef TNA het volgende:
[..]
Het heeft een paar maanden geleden uitgebreid in de krant gestaan, zal kijken of ik het nog terug kan vinden.
quote:Het aantal gezinnen dat bij de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) aanklopt met problematische schulden, is de afgelopen vijf jaar verdubbeld tot 46.000. Dat zei voorzitter Ger Jaarsma van de NVVK maandag.
Volgens Jaarsma houdt een steeds grotere groep mensen na het betalen van de huur en de elektriciteitsrekening nauwelijks geld over om leuke dingen te doen. ''Terwijl dat juist wel wordt gestimuleerd, onder meer door reclame voor kredietverstrekkers.''
De stijging van het aantal schuldhulpaanvragen is in 2006 met 6 procent gestegen ten opzichte van 2005. De jaren daarvoor was die stijging nog 12 procent. Het gemiddelde schuldbedrag is de laatste jaren gestegen, van 16.000 euro in 2004 tot 22.000 euro vorig jaar, aldus Jaarsma.
De voorzitter wijst er op dat in Nederland waarschijnlijk ruim een half miljoen huishoudens schulden hebben. ''Degenen die bij ons aankloppen, vormen slechts het topje van de ijsberg en zijn degenen die er zonder hulp echt niet meer uitkomen.''
Jaarsma wijt de stijging van het gemiddelde schuldbedrag aan het sneeuwbaleffect. ''Als je een keer je huur niet betaalt, moet je volgende maand dubbel enzovoort.''
Mensen maken vaak verkeerde keuzes als ze geld uitgeven, aldus Jaarsma. ''We zijn de laatste twintig jaar een consumentenmaatschappij. Niemand wil onderdoen voor de buurman en dan kopen mensen dingen die ze eigenlijk niet kunnen betalen.''
Ik geloof dit en zie het ook om me heen gebeuren.quote:Op maandag 24 september 2007 21:18 schreef TNA het volgende:
[..]
Dat artikel niet meer, wel dit (van de Frontpage, bron ANP):
[..]
quote:Op maandag 24 september 2007 21:22 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
Ik geloof dit en zie het ook om me heen gebeuren.
Sparen is uit, lenen is in.... helaas.
tenzij ze te duur wonen zegt ie dan. Enig idee wat de gemiddelde huurprijs is tegenwoordig? en wat je per maand aan hypotheek kwijt bent? Voor een klein 2 kamerflatje betaal je tegenwoordig al snel 400 tot 500 euro en voor iets groter 7 a 800 euro per maand. Moet ik nog vertellen dat het minimumloon in dit land 1050 euro netto is. Kan je rekenen hoeveel je dan nog overhoudt voor je energienota, je waterschapsrekeningen, je riool en afvalheffing, je boodschappen, je verzekeringen, je ziektekosten ed.quote:Op maandag 24 september 2007 20:51 schreef TNA het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat met de lonen en sociale voorzieningen in dit land mensen niet al te gauw reden tot niet rondkomen hebben - tenzij ze te duur wonen, veel geld lenen of simpelweg teveel uitgeven. Ik stem links en ben er zeker voor om minima te steunen, maar ik ontken ook niet dat veel mensen simpelweg niet capabel zijn om goed met geld om te gaan.
En de euro de schuld geven is ook volgens de statistieken absoluut de grootste onzin die er is.
[..]
Dat dus.
Martijn_77, we zijn het een keer eens!
Okee dat wist ik niet. heb zelf geen kinderen. Maar als ik naar mijn eigen situatie kijk, ik ben voor 1 persoon al bijna 900 euro in de maand kwijt en dan doe ik echt heel erg zuinig aan. Als je daar dan nog kinderen bij rekent en even de hypotheekrente van dit moment pakt ipv wat ik ervoor betaald heb dan zou ik het bv al niet eens redden van mijn salarisquote:Op maandag 24 september 2007 21:29 schreef Swetsenegger het volgende:
Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd voor ziektekosten Metro
Maar daarentegen red je het niet met 250 euro voor boodschappen per maand. Tenminste... niet als je gezond wil eten.
Komt het niet omdat de gulden de euro werd?quote:Op maandag 24 september 2007 20:49 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
![]()
[..]
Bron
Komt het dus misschien niet eerder door dat mensen de euro als gulden zijn blijven uitgeven?
Wordt het al minder aanname i.c.m. met de bron waar je om vroeg?quote:Op maandag 24 september 2007 21:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik zie dat in mijn omgeving dus totaal niet.
Maar nogmaals, mbt dit topic is het slechts een aanname.
Uitgaande van het minimumloon heb je het niet breed (en kom je idd maar net rond), maar slechts 4% van de werknemers verdient het minimum(jeugd)loon, waar ook nog eens veel jongeren tussenzitten, waarvan een deel nog thuiswoont (bron). In combinatie met mijn eerder geposte verhaal en de eerdere berichtgeving in de krant denk ik dus echt dat veel mensen slecht met hun geld omgaan.quote:
De euro heeft helemaal niets veranderd, de inflatie is zoals alle jaren geweest. Toegegeven, de prijzen in de horeca stegen na de invoering sterker dan de inflatie, maar alle praatjes over dat de euro alles duurder heeft gemaakt zijn onzin. Ja, onzin.quote:Op maandag 24 september 2007 21:41 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Komt het niet omdat de gulden de euro werd?
Doen jullie wel eens boodschappen?
En voor jouw gapie heb ik er tien meer![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
slaap lekker verder
quote:Op maandag 24 september 2007 21:33 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Okee dat wist ik niet. heb zelf geen kinderen. Maar als ik naar mijn eigen situatie kijk, ik ben voor 1 persoon al bijna 900 euro in de maand kwijt en dan doe ik echt heel erg zuinig aan. Als je daar dan nog kinderen bij rekent en even de hypotheekrente van dit moment pakt ipv wat ik ervoor betaald heb dan zou ik het bv al niet eens redden van mijn salarisen om nou te zeggen dat mijn huis vol met plasma tv's staat ....
verre van.
Jij denkt dus dat de salarissen door blijven stijgen? Verrassend!quote:Op maandag 24 september 2007 21:23 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ohja over die aflossingsvrije hypotheek: die gaat niet eens zozeer uit van een stijging van de waarde van de woning maar ook voor een groot deel van de inflatie. Een huis wat nu een ton waard is is dat over 30 jaar nog steeds omdat jij dat er toen voor gegeven hebt. Alleen is een ton over 30 jaar een heel stuk minder waard dan nu.
Mooi voorbeeld is het huis van mijn oma, dat kostte destijds 20.000 GULDEN. En dat was toen ook een enoooooorme berg geld(net zoiets als nu 2 ton in euro s zeg maar
) Nu pies je in je broek van het lachen. Zo weinig
?
quote:Op maandag 24 september 2007 21:43 schreef TNA het volgende:
[..]
Wordt het al minder aanname i.c.m. met de bron waar je om vroeg?
Ik geloof niets van je verhaal, maar ik geloof wel dat de huizenprijzen enorm zijn gestegen afgelopen decenniaquote:Op maandag 24 september 2007 21:48 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
Jij denkt dus dat de salarissen door blijven stijgen? Verrassend!
Ik zie de economie sterk achteruit gaan ( vooral in USA en Engeland, waar we finacieel mee verbonden zijn door enorme beleggingen) werkeloosheid toenemen, meer mensen in financiële problemen komen en iedere week zijn er ontslagenen bij grote bedrijven in het nieuws. Philips gaat slecht, KLM verkocht, ABNAmro gaat lekker, ik verwacht binnenkort wat (negatief) nieuws omtrent Corus en KPN...alles wordt op dit moment duurder... Dus je voorspelt dat de vakkenvuller bij AH straks ook een ton per jaar gaat verdienen, ondanks al deze tekenen? M.a.w. de salarissen gaan gewoon door gigantisch te stijgen ( wat ze al nooit hebben gedaan)?
Mijn vader betaalde ook 65.000 gulden voor een groot huis 30 jaar geleden, met een salaris van 2500 gulden dat erg veel was in die tijd. Nu is datzelfde huis dus vandaag de dag op 350.000 euro geschat. En wat is datzelfde "goede" salaris nu waard? 3.500 euro? Zie je het verschil niet in stijging verhouding?
Wel eens gehoord van Deflatie? Want dat zit er dus aan te komen hier in Nederland.
Ik kan je verzekeren dat die ton waar jij het over hebt niet over 30 jaar een stuk minder is maar misschien wel twee keer zoveel.
Hoeveel betaal jij aan boodschappen per maand?quote:Op maandag 24 september 2007 21:09 schreef TNA het volgende:
[..]
Gezien de statistieken over de hoeveelheid mensen die onverantwoord leent lijkt me dat nog niet eens zo'n gekke aanname.
Ik weet gemiddeld wel wat mensen van mijn leeftijd en iets ouder verdienen en dat is echt niet heel ruim hoor. Dat ligt netto gezien allemaal erg rond het modale salaris van 1500 euro netto (2000 tot 2500 euro bruto)quote:Op maandag 24 september 2007 21:43 schreef TNA het volgende:
[..]
Wordt het al minder aanname i.c.m. met de bron waar je om vroeg?
[..]
Uitgaande van het minimumloon heb je het niet breed (en kom je idd maar net rond), maar slechts 4% van de werknemers verdient het minimum(jeugd)loon, waar ook nog eens veel jongeren tussenzitten, waarvan een deel nog thuiswoont (bron). In combinatie met mijn eerder geposte verhaal en de eerdere berichtgeving in de krant denk ik dus echt dat veel mensen slecht met hun geld omgaan.
quote:Op maandag 24 september 2007 21:45 schreef TNA het volgende:
[..]
De euro heeft helemaal niets veranderd, de inflatie is zoals alle jaren geweest. Toegegeven, de prijzen in de horeca stegen na de invoering sterker dan de inflatie, maar alle praatjes over dat de euro alles duurder heeft gemaakt zijn onzin. Ja, onzin.
Sinds de 2e wereldoorlog hebben we voor zover ik weet alleen maar inflatie gehad (over een lang tijdsbestek gezien dan he) of koop jij ook nog steeds voor 5 guldencent een ijsje?quote:Op maandag 24 september 2007 21:48 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
Jij denkt dus dat de salarissen door blijven stijgen? Verrassend!
Ik zie de economie sterk achteruit gaan ( vooral in USA en Engeland, waar we financieel mee verbonden zijn door enorme beleggingen) werkeloosheid toenemen, meer mensen in financiële problemen komen en iedere week zijn er ontslagenen bij grote bedrijven in het nieuws. Philips gaat slecht, KLM verkocht, ABNAmro gaat lekker, ik verwacht binnenkort wat (negatief) nieuws omtrent Corus en KPN...alles wordt op dit moment duurder... Dus je voorspelt dat de vakkenvuller bij AH straks ook een ton per jaar gaat verdienen, ondanks al deze tekenen? M.a.w. de salarissen gaan gewoon door gigantisch te stijgen ( wat ze al nooit hebben gedaan)?
Mijn vader betaalde ook 65.000 gulden voor een groot huis 30 jaar geleden, met een salaris van 2500 gulden dat erg veel was in die tijd. Nu is datzelfde huis dus vandaag de dag op 350.000 euro geschat. En wat is datzelfde "goede" salaris nu waard? 3.500 euro? Zie je het verschil niet in stijging verhouding?
Wel eens gehoord van Deflatie? Want dat zit er dus aan te komen hier in Nederland.
Ik kan je verzekeren dat die ton waar jij het over hebt niet over 30 jaar een stuk minder is maar misschien wel twee keer zoveel.
Kennis van mij bv = volwassen kerel van 45 verdiend via een uitzendbureau nu al maanden rond de 1300 euro...quote:Op maandag 24 september 2007 21:49 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik weet gemiddeld wel wat mensen van mijn leeftijd en iets ouder verdienen en dat is echt niet heel ruim hoor. Dat ligt netto gezien allemaal erg rond het modale salaris van 1500 euro netto (2000 tot 2500 euro bruto)
en als je de lasten van tegenwoordig ziet dan staat dat gewoon niet meer in verhouding.
Ja, dat klopt ongeveer wel en het heeft niet alleen met leeftijd te maken, ook met scholing. Kort geleden nog over gesproken, Ik ken een vrouw van een jaar of 50, die ook 1.450 netto verdient zonder scholing, ze woont alleen op een huurflat en komt net aan rond. Als ik mijn vader mag geloven is dit inderdaad het modale salaris van "nu".quote:Op maandag 24 september 2007 21:49 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik weet gemiddeld wel wat mensen van mijn leeftijd en iets ouder verdienen en dat is echt niet heel ruim hoor. Dat ligt netto gezien allemaal erg rond het modale salaris van 1500 euro netto (2000 tot 2500 euro bruto)
en als je de lasten van tegenwoordig ziet dan staat dat gewoon niet meer in verhouding.
In principe is alles wel duurder geworden maar niet DOOR de euro. Alles is duurder geworden door allerlei belastingmaatregelen en privatiseringen en ontwrichte markten zoals de huizenmarkt. Kijk maar naar de idiote stijging van energiekosten bijvoorbeeld en nja je weet zelf ook wel wat huizne tegenwoordig kosten. Dát is wat het leven zo duur maakt. Als we nog guldens hadden gehad waren die kosten net zo goed keihard gestegen.quote:Op maandag 24 september 2007 21:52 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
![]()
Jij kunt niet rekenen en je hebt ook nog nooit boodschappen gedaan!
Een kind weet nog dat alles fucking duurder is geworden en jij beweerd ff van niet?
Pfffffffffff
Ik ontken niet dat dingen duur zijn en ik ben absoluut een voorstander van fatsoenlijke lonen en woningprijzen voor iedereen (ik stem links ook al voel ik mezelf 100% VVD'er in deze discussiequote:Op maandag 24 september 2007 21:49 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Hoeveel betaal jij aan boodschappen per maand?
En hoeveel ben je kwijt aan vaste lasten?
Hoeveel hou jij over en met hoeveel mensen moet je dit delen?
Ok goed ander verhaal ik ken bv mensen die dus 200 euro overhouden om van te leven, als die mensen
iets kapot hebben in huis wat moeten zij dan? Sparen kunnen ze niet.
(Nu kunnen mensen met een uitkering zowiezo al niet meer lenen!
Maar die anderen misschien nog net wel.)
De mensen van de 200 euro per maand hebben nog nauwelijks genoeg om van te eten, en het eten dat ze kunnen betalen is niet van goede kwaliteit.
Wat gaat dat de maatschappij kosten op den duur al die tzt ongezonde mensjes?
Nou?
Ik denk heel veel, maar goed de ziektekosten zijn er nu dan ook naar dat dit misschien tzt opgevangen kan worden.
Toevallig.
Diegenen die al tijdenlang krap zitten, gaan als ze kunnen lenen ook dat geld gebruiken voor eindelijk eens mooie en leuke dingen, lijkt me ook niet gek.
Toch geloof ik niet dat het merendeel in de problemen komt door schulden die ze opgebouwd hebben, maar echt omdat alles te duur is!
Inflatiecijfers in Nederland in procenten:quote:Op maandag 24 september 2007 21:52 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
![]()
Jij kunt niet rekenen en je hebt ook nog nooit boodschappen gedaan!
Een kind weet nog dat alles fucking duurder is geworden en jij beweerd ff van niet?
Pfffffffffff
Ik heb zelf ook alleen middelbare school diploma's en zit op 1600 bruto. Dat is 1275 euro netto. Ook niet echt een vetpot. Kan d'r prima van leven hoor, in mijn eentje maar ik moet met dit salaris echt niet aan kinderen ofzo beginnen, dan krijg ik geheid financiele problemen.quote:Op maandag 24 september 2007 21:55 schreef DaantjeF het volgende:
[..]
Ja, dat klopt ongeveer wel en het heeft niet alleen met leeftijd te maken, ook met scholing. Kort geleden nog over gesproken, Ik ken een vrouw van een jaar of 50, die ook 1.450 netto verdient zonder scholing, ze woont alleen op een huurflat en komt net aan rond. Als ik mijn vader mag geloven is dit inderdaad het modale salaris van "nu".
Vraagje tussendoor, woon jij op jezelfquote:Op maandag 24 september 2007 21:57 schreef TNA het volgende:
[..]
Ik ontken niet dat dingen duur zijn en ik ben absoluut een voorstander van fatsoenlijke lonen en woningprijzen voor iedereen (ik stem links ook al voel ik mezelf 100% VVD'er in deze discussie), maar als je kijkt naar het minimumloon (en vrijwel iedereen verdient meer) en de prijzen van goedkope woningen moet het echt te doen zijn om rond te komen. En ik geloof echt dat er mensen zijn die simpelweg pech hebben (die mogen wat mij betreft ook geholpen worden!), maar ik geloof evengoed dat er mensen zijn die het altijd beter willen hebben dan de buurman.
Wat betaal jij aan boodschappen?quote:
Stuur je dit ff naar een christenpartij in de regering aub?quote:Op maandag 24 september 2007 21:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook alleen middelbare school diploma's en zit op 1600 bruto. Dat is 1275 euro netto. Ook niet echt een vetpot. Kan d'r prima van leven hoor, in mijn eentje maar ik moet met dit salaris echt niet aan kinderen ofzo beginnen, dan krijg ik geheid financiele problemen.
Tja blijkbaar willen ze niet dat mensen ooit nog aan kinderen beginnen.quote:Op maandag 24 september 2007 22:06 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Stuur je dit ff naar een christenpartij in de regering aub?
krijgen we er met zijn allen zo wat extra geld bij!
Ze zijn dol op kids daar..nml
ivm vergrijzing enzo toch?![]()
quote:Op maandag 24 september 2007 21:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Vraagje tussendoor, woon jij op jezelf?
Ok, rustig aanquote:Op maandag 24 september 2007 22:04 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Wat betaal jij aan boodschappen?
Wat betaalde jij aan boodschappen in de guldentijd!
Kom op man met je inflatie verhaaltje wat koop je daar nu voor?
Ik doe al jaren boodschappen, ik zal toch gottedomme toch zelf wel ff weten waar mijn poen naartoe gaat of niet tan?
djezus man je leest alleen maar online fabeltjes..daar leeft men niet van!
Kijk om je heen, naar al je vriendjes en vriendinnetjes en je familie en je buurtjes en omtrekken..
De euro is omgewisselt, met als gevolg dat alles dubbel zo duur werd heeft niks met inflatie te maken!
En dan kun je nu zeggen ja maar dat was toen , al 5 jaar geleden!
Ja toen is er een inflatie geweest van 5 jaar....duhuh...
In een klap...duhuh..
Ik heb nog nooit bloemkolen in de winkel gezien voor 8 gulden het stuk, of komkommers voor 3 gulden per stuk, of appels voor 1,10 per stuk
kom op man!
Kijk om je heen ipv in die boeken
Of heb je geen vriendjes en vriendinnetjes enzo?![]()
Inderdaad, boodschappen doen is door de gestegen groente- en fruitprijzen ontzettend duur. Zoiets simpels als broccoli kost al snel 4 euro per kilo. Dat is toch echt wel veel geld. Ik eet nog voornamelijk groente uit blik/potjes om die reden.quote:Op maandag 24 september 2007 22:04 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Wat betaal jij aan boodschappen?
Wat betaalde jij aan boodschappen in de guldentijd!
Kom op man met je inflatie verhaaltje wat koop je daar nu voor?
Ik doe al jaren boodschappen, ik zal toch gottedomme toch zelf wel ff weten waar mijn poen naartoe gaat of niet tan?
djezus man je leest alleen maar online fabeltjes..daar leeft men niet van!
Kijk om je heen, naar al je vriendjes en vriendinnetjes en je familie en je buurtjes en omtrekken..
De euro is omgewisselt, met als gevolg dat alles dubbel zo duur werd heeft niks met inflatie te maken!
En dan kun je nu zeggen ja maar dat was toen , al 5 jaar geleden!
Ja toen is er een inflatie geweest van 5 jaar....duhuh...
In een klap...duhuh..
Ik heb nog nooit bloemkolen in de winkel gezien voor 8 gulden het stuk, of komkommers voor 3 gulden per stuk, of appels voor 1,10 per stuk
kom op man!
Kijk om je heen ipv in die boeken
Of heb je geen vriendjes en vriendinnetjes enzo?![]()
Dit is toch een treurige ontwikkeling?quote:Op maandag 24 september 2007 21:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook alleen middelbare school diploma's en zit op 1600 bruto. Dat is 1275 euro netto. Ook niet echt een vetpot. Kan d'r prima van leven hoor, in mijn eentje maar ik moet met dit salaris echt niet aan kinderen ofzo beginnen, dan krijg ik geheid financiele problemen.
Het kinderenverhaal is natuurlijk zorgwekkend. De mobiliteitskwestie ook. Openbaar vervoer is geen echte oplossing, omdat dit ook flink wat geld kost. Gelukkig heb ik m'n werk vlakbij en kan ik dat op de fiets doen, net als boodschappen e.d. Qua vaste lasten van de auto maakt dat helaas niet uit.quote:Op maandag 24 september 2007 22:09 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Tja blijkbaar willen ze niet dat mensen ooit nog aan kinderen beginnen.
En let maar op, straks als die kmheffing ingevoerd wordt dan krijgen we dit soort berichten nog vaker.
Dan houdt het voor de werkende mens helemaal op ben ik bang.
Heb al berekend dat ik met mijn schamele 10.000km per jaar al dik 2x zoveel mag gaan betalen straks.Dat is 100 euro per maand méér.
Het speelt ook mee dat ik niet perse kinderen wil maar het is natuurlijk wel een afweging die je moet maken. Als je graag kinderen wilt kan dat natuurlijk wel maar of je dan zo'n kind nog een fatsoenlijke jeugd kunt bieden?quote:Op maandag 24 september 2007 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Nou ja, voor kinderen heb je sowieso een jaar of 20 de verantwoording. Niemand van ons weet nu wat onze financiele situatie over 20 jaar is. Nu al nadenken of je het rijbewijs van je kinderen kan financieren (wat sowieso niet gaat gebeuren. Dat financieren ze maar lekker zelf) is nogal far fetched.
De overweging die Metro maakt begrijp ik wel....
Aan de andere kant. Er zijn kinderen geboren in beroerdere tijden... en die kwamen ook groot.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |