Het is geen absurde eis, maar wel 1 die onder de noemer "luxe prioriteit" valt. Ik zie en hoor mensen zo vaak roepen dat ze "geen koophuis kunnen betalen" . Wat ze dan bedoelen is "ik kan geen koophuis betalen die aan al m'n wensen voldoet". Ik zou ook wel het liefste in mijn geboortedorp willen wonen maar zie ook in dat dat op dit moment simpelweg niet reeel is. Ondertussen heb ik een appartement in groningen met na 2 1/2 jaar een overwaarde van 20k+ die ik steek in een grotere woning die ik bezig ben te kopen (en die ik eigenlijk op basis van m'n salaris alleen niet had kunnen betalen).quote:Op maandag 24 september 2007 15:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vind je dat een belachelijke eis? Dat je gewoon in je eigen dorp wilt blijven wonen? Kom op zeg, heb je nou zelf niet door dat het volslagen absurd is om te redeneren dat starters makkelijk op 1 inkomen een huis kunnen kopen?
Ik heb het je net laten zien, ik heb welgeteld 1 eis neergelegd, en dat is dat ik in mijn eigen dorp wil blijven wonen, waar iedereen die ik ken woont. Is dat een absurde eis? Welnee, en dat weet je zelf ook.
Gelijkwaardige TV's zijn duurder dan dat ze nu zijn. Zo gek is dat niet, aangezien het een redelijk uitgekristaliseerde techniek is.quote:Op maandag 24 september 2007 15:14 schreef The_End het volgende:
[..]
En 500 gulden of 1000 gulden ook niet. Net zoals nu; je kan een TV voor 300 euro kopen, of eentje van 4000 euro.
Ja... ik betaal 10 euro voor een mobiel abonnement. Inc telkosten.quote:Ik kan mij herinneren dat het nog geen 80 gulden per maand was inclusief telkosten. (Dat was rond 1990 geloof ik)
quote:Alles kan, maar dan moeten veel mensen een laptop met wifi kopen, zodat ze in de trein de krant kunnen lezen... Ik weet niet wat jij onder breedband verstaat, maar mijn ADSL abbo kost rond de 60 euro per maand.
En net zeg je nog dat mensen boven hun stand leven omdat ze veel meer willen als vroeger. Nu beweer je weer dat dat logisch is door gestegen welvaart. Maar goed, dat is wat ik zeg. Meer luxe goederen hebben betekent niet per definitie dat je nu meer geld uitgeeft aan die luxe goederen dan vroeger. Sterker nog, ik denk dat het mnder is.quote:De welvaart is enorm gestegen;
Ik had er 2. Nu 1.quote:hoeveel TV's hadden mensen 20 jaar geleden in huis?
1, nu 2 maar mijn huishouden is ook groter. Dus als mijn partner er toen ook 1 had (en dat had ze) hebben we er samen dus net zoveel.quote:Hoeveel computers?
Geen, maar maakt de kwantiteit uit dan? 2 mobieltjes en een vast abonnement (bv over die door jouw verafschuwde breedband verbinding) is nu goedkoper dan toen 1 vast abonnement.quote:Hoeveel mobiele telefoon?
Ik had er toen 2. 1 voor mij en 1 voor mijn vriendin. Ik heb er nu 1quote:Hoeveel auto's?
Heb ik nu ook nietquote:Had iedereen een afwasmachine
Had je meer stookkosten ivm vocht in huisquote:, droger
Toen had men vaak een gasoven en een grill ofzo. NU heb je 1 combimagnetronquote:magnetron
Die heb ik nu ook niet.quote:, badkamer met vloerverwarming?
20 jaar geleden had ik meer audiosystemen dan nu eigenlijkquote:Hoeveel stereotorens?
Hey, das nie waar he! Vorig jaar is de Molenhoek opgeleverd met hele mooie starterswoningen!quote:Op maandag 24 september 2007 15:28 schreef Swetsenegger het volgende:
In Hazerswoude hebben ze ook al 300 jaar niks meer gebouwd geloof ik ook Scorpie. Das wel een beetje een slecht voorbeeld
En wat je vaak in geboortedorpen als de mijne ziet (drenthe, net onder groningen, lekker rustig, mooi groen, leuk voor bejaarden en ander lui met centen) is dat er gewoon gebouwd wordt naar de vraag. En dat zijn woningen die beginnen bij 210.000. Dus ja, het is een leuk dorp om te wonen, maar daar betaal je ook voor.quote:Op maandag 24 september 2007 15:28 schreef Swetsenegger het volgende:
In Hazerswoude hebben ze ook al 300 jaar niks meer gebouwd geloof ik ook Scorpie. Das wel een beetje een slecht voorbeeld
Klopt. Ben nu overgestoken naar Koudekerk samen met vriendinlief, hebben voor 2x135k samen een heel mooi huis gekocht, anders was het voor ons echt bijna niet te doen.quote:Op maandag 24 september 2007 15:33 schreef gelly het volgende:
[..]
En wat je vaak in geboortedorpen als de mijne ziet (drenthe, net onder groningen, lekker rustig, mooi groen, leuk voor bejaarden en ander lui met centen) is dat er gewoon gebouwd wordt naar de vraag. En dat zijn woningen die beginnen bij 210.000. Dus ja, het is een leuk dorp om te wonen, maar daar betaal je ook voor.
Uhm, plasma en LCD is niet echt uitgekristaliseerd (haha) En zeker niet goedkoper dan toen.quote:Op maandag 24 september 2007 15:25 schreef Swetsenegger het volgende:
Gelijkwaardige TV's zijn duurder dan dat ze nu zijn. Zo gek is dat niet, aangezien het een redelijk uitgekristaliseerde techniek is.
Wij hebben niet maar 1 mobiel abbo en we hebben ook een vaste lijn. (Nu via VOIP)quote:Ja... ik betaal 10 euro voor een mobiel abonnement. Inc telkosten.
Hoe kan ik de krant online lezen zonder internet verbinding? Afgezien van het feit dat ik liever de krant op papier lees.quote:Waarom moet dat? werkt prima op een dell van 300 euro. Die is goedkoper dan mijn Compaq Pressario P200 MMX van 15 jaar geleden.
Dat zijn de totale kosten van de ADSL verbinding?quote:En ik betaal 20 euro per maand voor een ADSL2+ verbinding van 20Mbps. 2 tot 4 Mbps aanbiedingen kosten echt geen rochel meer.
Door de gestegen welvaart hebben veel mensen meer spullen; Alleen kan niet iedereen dat betalen! Bijlenen om ook die nieuwe TV te kunnen kopen, komt heel vaak voor!quote:En net zeg je nog dat mensen boven hun stand leven omdat ze veel meer willen als vroeger. Nu beweer je weer dat dat logisch is door gestegen welvaart. Maar goed, dat is wat ik zeg. Meer luxe goederen hebben betekent niet per definitie dat je nu meer geld uitgeeft aan die luxe goederen dan vroeger. Sterker nog, ik denk dat het mnder is.
We waren op dat moment ook starters. Het is al een aantal jaar terug, dat wel, maar we zitten op het moment goed. Er is zelfs ruimte voor gezinsuitbreiding als we daar aan toe zijn.quote:Op maandag 24 september 2007 15:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is dus onmogelijk voor starters.
Gemiddelde prijs van een rijtjes container 257.000 euroquote:Op maandag 24 september 2007 15:35 schreef HarryP het volgende:
Net op nu.nl de gemiddelde huizenprijzen stijgen met 7 % ten opzichte van vorig jaar.
http://www.nu.nl/news/124(...)ederland_omhoog.html
Dat is best wel een flinke stijging.
Da's wel met alle kosten erbij (kosten koper, verzekeringen, enz).quote:Op maandag 24 september 2007 15:56 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Gemiddelde prijs van een rijtjes container 257.000 euro![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Daar hebben we de "gratis" kinderopvang voorquote:Op maandag 24 september 2007 16:01 schreef Perrin het volgende:
Kortom, als starter moet je allebei fulltime werken. Hoe je dan nog tijd overhoudt om een gezin te stichten en voor kinderen te zorgen is een klein bijkomend probleempje..
Ik heb anders in mijn eentje een huis gekocht (in het gooi), met net bovenmodaal inkomen. Je moet alleen wel goed zoeken. Ik heb bijvoorbeeld voor een huis gekozen waar heel veel aangedaan moest worden. Scheelt nogal in de kosten.quote:Op maandag 24 september 2007 16:01 schreef Perrin het volgende:
Kortom, als starter moet je allebei fulltime werken. Hoe je dan nog tijd overhoudt om een gezin te stichten en voor kinderen te zorgen is een klein bijkomend probleempje..
Al ben ik het wel met je eens dat veel mensen ook eens met geld om moeten leren gaan maar als je ziet hoe duur woningen tegenwoordig zijn, de verzekeringen, de benzineprjizen, de energieprijzen etc etc dan is het ook niet heel raar dat het er veel gezinnen in de problemen komen. Zeker niet bij 1 verdieners.quote:Op maandag 24 september 2007 13:09 schreef TNA het volgende:
Ja, die 0 tot 0.25% achteruitgang zal de oorzaak zijn. Mensen moeten eens leren met geld om te gaan i.p.v. consequent reclames van Becam en Lenen.nl te geloven.
LCD is aardig uitgekristaliseerd hoor. En een top CRT kostte toen meer dan een top LCD nu.quote:Op maandag 24 september 2007 15:34 schreef The_End het volgende:
[..]
Uhm, plasma en LCD is niet echt uitgekristaliseerd (haha) En zeker niet goedkoper dan toen.
Ja en dat samen is goedkoper dan een vaste lijn 20 jaar geleden. zelfs absoluut, niet eens gelet op inflatiequote:Wij hebben niet maar 1 mobiel abbo en we hebben ook een vaste lijn. (Nu via VOIP)
Net had je het over hardware, nu weer over de internet verbindingquote:Hoe kan ik de krant online lezen zonder internet verbinding? Afgezien van het feit dat ik liever de krant op papier lees.
Ja, want ik heb vaste telefonie nog gewoon via KPN.quote:Dat zijn de totale kosten van de ADSL verbinding?
quote:Door de gestegen welvaart hebben veel mensen meer spullen; Alleen kan niet iedereen dat betalen! Bijlenen om ook die nieuwe TV te kunnen kopen, komt heel vaak voor!
quote:Op maandag 24 september 2007 16:07 schreef Metro2005 het volgende:
maar als je ziet hoe duur woningen tegenwoordig zijn, de verzekeringen, de benzineprjizen, de energieprijzen etc etc dan is het ook niet heel raar dat het er veel gezinnen in de problemen komen. Zeker niet bij 1 verdieners.
2x modaal is wat, 3000 euro netto in de maand geloof ik? en daar kan je geen 3 kinderen van onderhoudenquote:Op maandag 24 september 2007 13:50 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
En je kan nog steeds geen logische gevolgtrekkingen maken
Kom... lees het topic nog eens rustig.
Zie dan dat IK allang kinderen heb en dat IK wél rond kan komen. Ik merk alleen op dat het met bijna 2 keer modaal nog opletten is.
Dus waar je dit vandaan haalt
[..]
is mij een raadsel.
Die techniek is zeker nog niet uitgekristaliseerd. Weet je hoelang de gewone beeldbuis is doorontwikkeld?quote:Op maandag 24 september 2007 16:08 schreef Swetsenegger het volgende:
LCD is aardig uitgekristaliseerd hoor. En een top CRT kostte toen meer dan een top LCD nu.
Ik zei NIET 1 mobiel abbo. Wij hebben dus sowieso 3 abbo'squote:Ja en dat samen is goedkoper dan een vaste lijn 20 jaar geleden. zelfs absoluut, niet eens gelet op inflatie
Dan moet je toch beter lezen. Jij zei dat het internet de krant vervangt. Ik zei dat je dan een laptop + wifi nodig had, omdat je anders 'de krant' niet meer in de trein kan lezen. Duidelijk? Vroeger --> Krant in trein lezen. Nu --> Laptop in trein, krant lezen, moet internet hebben. Ja? Of download je de krant voordat je weggaat?quote:Net had je het over hardware, nu weer over de internet verbinding
En die rekent geen geld voor je ADSL verbinding? (Kan hoor, maar meestal is de ADSL rekening gesplitst. Een deel voor de provider en een deel voor de telco)quote:Ja, want ik heb vaste telefonie nog gewoon via KPN.
Nee, dat doe ik niet. Er zijn heel veel manieren om in de schulden te komen.quote:Schei nou toch uit man, alsof dat de grootste reden is voor schulden. Sterker nog, je beweerde dat mensen maar verwend zijn door de basis voorzieningen van tegenwoordig te willen.
Want ja, een mobieltje, tv, droger en magnetron zijn gewoon basis voorzieningen. Zoals een wasmachine dat voor onze ouders was, terwijl je oma 1 keer in de week een keteltje heet water in een zinken teil gooide om de onderbroeken op het wasbord schoon te boenen.
quote:Op maandag 24 september 2007 16:15 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
2x modaal is wat, 3000 euro netto in de maand geloof ik? en daar kan je geen 3 kinderen van onderhoudenman hou toch op. Ik ken genoeg mensen die met de helft rondkomen met 3 kinderen of meer. (Familie van ons heeft 6 (!) kinderen, streng christelijk dus vrouwtje werkt niet dus dat gaat op 1 salaris zelfs. en die verdient geen 2x modaal, stukken minder... )
Ik las het netquote:Op maandag 24 september 2007 16:16 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
De post sloeg niet op mij helder licht.
Doe ff niet zo arrogant; je had het notabene zelf niet eens begrepen!quote:Op maandag 24 september 2007 16:16 schreef Swetsenegger het volgende:
De post sloeg niet op mij helder licht.
quote:Op maandag 24 september 2007 14:15 schreef The_End het volgende:
[..]
Nee, als modaal verdienende twintiger moet je natuurlijk die kant en klare moderne villa kunnen kopen! je kan toch niet in een rijtjeshuis wonen!
Je kan prima huizen kopen met jou salaris, maar niet overal en alles.
quote:Op maandag 24 september 2007 14:22 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Laat me niet lachen ik kan 135.000 euro lenen.
Dat houd in dat ik een "huis" van 120.000 euro kan kopen![]()
![]()
![]()
In DLD koop ik daar een twee onder een kap voor.
Vroegah kocht men op één modaal inkomen een modaal rijtjeshuis, stond er een modale auto voor de deur en kon men met dat modale salaris een modaal gezin van twee kinderen onderhouden en kon men modaal op met gezin vakantie
Probeer dat anno 2007 eens
Inderdaad, men gaat er nog steeds vannuit dat huizen meer waard blijven worden ook in de verre toekomst. Een huis kopen is pure speculatie en ook hier geld, resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De waardestijging die er de laatste 15 jaar was zal iig nooit meer geevenaard worden.quote:Op maandag 24 september 2007 16:16 schreef DaantjeF het volgende:
Mensen,
10 jaar geleden koste een gemiddeld huis in een willekeurige stad zo'n 230.000 gulden. Nu betaal je voor precies hetzelfde huis 230.000 euro. Dat zegt toch genoeg?
Dat is toch ronduit een belachelijke stijging, of niet? en dat in 10 jaar tijd !!!
Iedereen kan toch aanvoelen dat de "top" bereikt is. Het gemiddelde gezin zit al aan de max, en starters kunnen met moeite een eengezinswoning krijgen of ze moeten zo'n krot kopen van rond de 160.000 om dan met verbouwingen uiteindelijk nog aan die 210 komen.
Huizen zijn gewoon belachelijk duur geworden, maar dat is niet het echte probleem...
Het echte probleem is de manier van aflossen. Die mensen die ervan uitgaan dat hun huis in de toekomst zoveel meer waard zal worden dat ze de aflossing er uit "winnen" die hebben een groot probleem over een jaar of 20. Als je niet aflost wordt het huis niet van jou, period. Ben je alleen maar bezig met rente te betalen over die belachelijke schuld die je bent aangegaan, eigen schuld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |