Ik denk dat het nog veel erger is, Gellius, ik denk dat veel mensen het noodzakelijk achten dat een artistiek genie op een ander gebied (ernstig) tekort schiet. Ik geloof daar echter geen bolle reet van.quote:Op maandag 24 september 2007 10:46 schreef Gellius het volgende:
Geloof jij dat een artistiek genie mede gedefinieerd wordt door zijn tekortkomingen op een ander gebied, JAM? Veel mensen geloven dat.
Interessant is de vraag waarom men dat altijd zo op de kunsten betrekt. Ik bedoel, ik heb nog nooit gehoord van een rolstoeltennisser die internationaal geroemd werd om zijn servicetechniek. In ieder geval, ja, Giphardt kan niet schrijven.quote:Op maandag 24 september 2007 10:55 schreef Gellius het volgende:
Dat bedoel ik inderdaad. Ik geloof er ook niets van. Net als dyslectici die hun aandoening als excuus aanvoeren voor hun slechte teksten.
We praten niet. We typen.quote:Op maandag 24 september 2007 11:07 schreef Hephaistos. het volgende:
Waarom praten jullie allebei precies hetzelfde?
Och. Eén, hooguit twee keer. Vroeger vaker hoor, maar je wordt toch wat bezadigder mettertijd. Jij?quote:Op maandag 24 september 2007 11:02 schreef JAM het volgende:
Hoe vaak heb jij dat nu op een dag, Gellius, dat 'OH, JONGENS, MOEDER MARIA DAT KAN JE TOCH NIET MENEN! JESUS CHRISTUS, SCHIET ME DOOD! SCHIET ME DOOD!'-gevoel?
't Zijn epigonen.quote:Op maandag 24 september 2007 11:07 schreef Hephaistos. het volgende:
Waarom praten jullie allebei precies hetzelfde?
En wel zeer verschillend. JAM is van de gauloiseskoffiekutjes. Ik ben van de javaansejongensschubertgymnasiummeisjes. Waarschijnlijk lees jij alles hetzelfde.quote:
't Stramien vertoont welzeker overeenkomsten.quote:Op maandag 24 september 2007 11:11 schreef Gellius het volgende:
[..]
En wel zeer verschillend. JAM is van de gauloiseskoffiekutjes. Ik ben van de javaansejongensschubertgymnasiummeisjes. Waarschijnlijk lees jij alles hetzelfde.
Het is bij mij ook een stuk minder geworden. Ik weet niet waardoor dat is gekomen maar ik denk dat het iets met drank te maken heeft. Vroeger wond ik me nog wel eens op over God of de politiek of vrouwen of weet ik veel wat maar ik heb me daar het laatste half jaar eigenlijk niet meer op kunnen betrappen. Nu heb ik het eigenlijk alleen als ik een boekenwinkel binnenloop en daar Heleen van Rooyen in de top tien zie.quote:Op maandag 24 september 2007 11:09 schreef Gellius het volgende:
[..]
Och. Eén, hooguit twee keer. Vroeger vaker hoor, maar je wordt toch wat bezadigder mettertijd. Jij?
quote:Op maandag 24 september 2007 11:12 schreef De-oneven-2 het volgende:
Charles Mingus: OK.
Dali: NOT OK.
Wat kan ik zeggen, Liene. Dalí brengt de JAM in mij boven. Dat is nooit anders geweest.quote:Op maandag 24 september 2007 11:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
't Stramien vertoont welzeker overeenkomsten.
Juist, een kut is een kut.quote:Op maandag 24 september 2007 11:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
't Stramien vertoont welzeker overeenkomsten.
Huu-huu, Lien heeft het over natte potten,quote:Op maandag 24 september 2007 11:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, en gelul over kutten is één pot nat.
Maar jij begint dan wel weer over JAM z'n dingetje.quote:Op maandag 24 september 2007 11:22 schreef Gellius het volgende:
Hé, ik heb het nooit over kutten. Dat is JAM z'n dingetje.
En jij begint over dat ik begin over JAM zijn kutjes. Heb jij het nu ook over kutjes?quote:Op maandag 24 september 2007 11:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar jij begint dan wel weer over JAM z'n dingetje.
Ik moet eerst maar eens zien of ik voor het einde van dit jaar een adres heb waar je je post naar kan sturen, I.R. Dat cafe wat ik in die brief had gezet laat me niet meer naar binnen.quote:Op maandag 24 september 2007 12:38 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ja, JAM. Maar ik lijd ontzettend, dus ik kan alleen beloven dat je voor het eind van dit jaar antwoord krijgt.
Ik zie nu pas hoe scheef de zin isquote:Op maandag 24 september 2007 14:30 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik denk, dat gellius, ergens, anders op duidde.
Dude, weet je wel wat zo’n tissue is? Dat is verwerkt houtpulp en om dat te produceren heb je een productieproces nodig dat circa 100m lang is. God had natuurlijk zo’n productieproces in je lichaam kunnen plaatsen, waarom niet, alleen jouw afmetingen zouden dan zodanig zijn dat een fatsoenlijk potje biljarten er niet meer in zit. En het was dus of dát en geen tissues gebruiken of kunnen biljarten, maar dan wel tissues gebruiken… God koos voor het laatste…quote:Op maandag 24 september 2007 11:56 schreef JAM het volgende:
Kijk, dat doe ik nou nooit. Ik denk altijd maar: 'Als de lieve Heer had gewild dat ik tissues zou gebruiken, dan had Hij ze wel uit m'n kont laten groeien.', niet waar, Lien?
Mooi gesprokenquote:Op maandag 24 september 2007 18:49 schreef Stali het volgende:
[..]
Dude, weet je wel wat zo’n tissue is? Dat is verwerkt houtpulp en om dat te produceren heb je een productieproces nodig dat circa 100m lang is. God had natuurlijk zo’n productieproces in je lichaam kunnen plaatsen, waarom niet, alleen jouw afmetingen zouden dan zodanig zijn dat een fatsoenlijk potje biljarten er niet meer in zit. En het was dus of dát en geen tissues gebruiken of kunnen biljarten, maar dan wel tissues gebruiken… God koos voor het laatste…
Even de walging op peil houden, mensen.quote:Op maandag 24 september 2007 19:04 schreef thaleia het volgende:Dali is voor TTK wat Harry Mulisch voor #filosofie was?
En alles wat niet meeheult met het kliekje wordt gebonjourd.quote:Op maandag 24 september 2007 19:07 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik heb geen idee wat HM voor #filosofie was,
maar elke negatieve associatie met die deuzige D*** wordt hier iig met open armen ontvangen.
Fok jij nu te weinig, of te veel? That's the question.quote:Op maandag 24 september 2007 19:14 schreef Stali het volgende:
[..]
En alles wat niet meeheult met het kliekje wordt gebonjourd..
Lekker hautain zooitje zijn jullie toch..
Nee joh, veel te veel eer. 't Zijn domme schapen in een klein weitje.quote:Op maandag 24 september 2007 19:19 schreef Stali het volgende:
Het woord hautain zullen jullie misschien niet begrijpen maar ik bedoel dus: arrogant, hooghartig, aanmatigend, hoogmoedig, neerbuigend, zelfgenoegzaam, verwaand, hovaardig en zelfingenomen. Kortom, hautain..
TTK is vergeleken met #filosofie een oase van rust&tolerantie.quote:Op maandag 24 september 2007 19:14 schreef Stali het volgende:
[..]
En alles wat niet meeheult met het kliekje wordt gebonjourd..
Lekker hautain zooitje zijn jullie toch..
Ah, joh, veel te weinig.quote:Op maandag 24 september 2007 19:19 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Fok jij nu te weinig, of te veel? That's the question.
Nu zijn er teveel vrouwen, denk ik.quote:Op maandag 24 september 2007 19:20 schreef mane het volgende:
[..]
TTK is vergeleken met #filosofie een oase van rust&tolerantie.
Nog een troost, thaleia.quote:Op maandag 24 september 2007 18:56 schreef thaleia het volgende:
want ik heb nog nooit iemand ontmoet die het net als ik niet ziet, van Dali, dus ik verwacht ook hier niet zo iemand te treffen en al zeker niet drie zulke iemanden...
quote:Rotterdam, Hel, Dali. Het zijn ook eigenlijk synoniemen.
Hoezo, 'nu al'? Dat is zo'n beetje altijd aan de orde.quote:Op maandag 24 september 2007 20:58 schreef De-oneven-2 het volgende:
God, is daar nu al sprake van, van moeten?
Ah. Dat verklaart dan meteen waarom ik het nooit lang uitgehouden heb.quote:Op maandag 24 september 2007 21:00 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Hoezo, 'nu al'? Dat is zo'n beetje altijd aan de orde.
Die fase heb ik godzijdank overgeslagen.quote:Op maandag 24 september 2007 21:01 schreef Z het volgende:
Dali is toch gewoon een soort van fase, net zoals The Doors of Lenny Kravitz.
Waarschijnlijk wel ja.quote:Op maandag 24 september 2007 21:02 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Ah. Dat verklaart dan meteen waarom ik het nooit lang uitgehouden heb.
Nou, door het te mogen, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 24 september 2007 21:04 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel ja.. Hoe moet dat, iets niet moeten?
Zal ik jou eens iets heel geks vertellen dan Tha_Erik? Ik heb alle vakken die ik tijdens mijn studie volgde leuk gevonden, zelfs alle verplichte werkcolleges. Misschien vond ik alleen genealogie wat minder. En ik vond het ook helemaal niet erg dat ik bepaalde boeken moest lezen. Want ergens van walgen, is óók fijn (zie Dali). Dat je in de pauzes in de UB bij een kop koffie (en in die tijd nog, ook toegestaan binnen: een sigaret) kon praten over hoe waardeloos je het boek vond.quote:Op maandag 24 september 2007 21:00 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik loog niet over het negatieve van hier.
Jij mag je aan de wet houden? Jij mag trouw zijn? Jij mag werken om te overleven?quote:Op maandag 24 september 2007 21:05 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Nou, door het te mogen, bijvoorbeeld.
Driewerf ja. Maar er zijn wel consequenties aan verbonden, natuurlijk.quote:Op maandag 24 september 2007 21:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jij mag je aan de wet houden? Jij mag trouw zijn? Jij mag werken om te overleven?
Juist, en daarom is het een 'moeten'. Alleen een determinist gelooft dat 'moeten' logische noodzakelijkheid behelst.quote:Op maandag 24 september 2007 21:09 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Driewerf ja. Maar er zijn wel consequenties aan verbonden, natuurlijk.
Bij mij viel het samen met de Janis Joplin en Smashing Pumpkins fase. Maar eerlijk gezegd, ik kan het allemaal af en toe nog steeds waarderen hoor. The Roadhouse Blues bijvoorbeeld. En dan een beetje rondspringen door het huis. Ik krijg daar veel energie van.quote:Op maandag 24 september 2007 21:09 schreef thaleia het volgende:
Ik heb wel een Doors-fase gehad, maar kon toch altijd niet anders dan fronsen als m'n hartsvriendinnetje me bij de gym op school toesiste: "I'm the lizard king, I can do anything" vlak voor een schot of service.
Nu ja, ik gedij beter bij woorden als 'mogen' en 'willen' dan bij woorden als 'moeten' en 'zullen'.quote:Op maandag 24 september 2007 21:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Juist, en daarom is het een 'moeten'. Alleen een determinist gelooft dat 'moeten' logische noodzakelijkheid behelst.
Als het gebruik van die woorden zo gevoelig bij je ligt of zo belangrijk voor je is, is dat volgens mij ook een vorm van onvrijheid.quote:Op maandag 24 september 2007 21:17 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Nu ja, ik gedij beter bij woorden als 'mogen' en 'willen' dan bij woorden als 'moeten' en 'zullen'.
Ja, daar hebben we het wel eens over gehad.quote:Op maandag 24 september 2007 21:17 schreef De-oneven-2 het volgende:
Nu ja, ik gedij beter bij woorden als 'mogen' en 'willen' dan bij woorden als 'moeten' en 'zullen'.
Ik heb het nergens over vrijheid gehad.quote:Op maandag 24 september 2007 21:19 schreef mane het volgende:
[..]
Als het gebruik van die woorden zo gevoelig bij je ligt of zo belangrijk voor je is, is dat volgens mij ook een vorm van onvrijheid.
Haha, ik ben tijdens het lesgeven over prehistorie en godverhoede de jagers en verzamelaars ook altijd redelijk cynisch naar de leerlingen toe over het vak archeologie. De leerlingen verzinnen doorgaans ook veel leukere theorietjes over het waarom van de grotschilderingen dan de archeologen of kunsthistorici in kwestie.quote:Op maandag 24 september 2007 21:20 schreef thaleia het volgende:
Ga toch weg man, 440 vChr of 430 vChr, aflezen aan de hoek die de pupil maakt met het oogwit, of weet ik veel. En dan ben je voor andere vakken ronduit briljante teksten aan het lezen, en dan moet je tussendoor voor een tentamen archeologie gaan leren over die pupillen en die oogwitten. Alsof je Apocalypse Now uitzet voor Eigen Huis en Tuin. Bluh.
Het was een of andere entr'acte tijdens de Nacht van de Poëzie. Een komische act. Toneel. Belabberd toneel. Helemaal niet grappig.quote:Op maandag 24 september 2007 21:24 schreef thaleia het volgende:
Wat was die voorstelling trouwens Claudia, waar de spelers werden weggeklapt?
Jij hebt moeite met autoritair optreden.quote:Op maandag 24 september 2007 21:25 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik hoor gewoon liever 'Willen jullie dit boek lezen voor het eind van de maand?' dan 'Jullie moeten dit boek gelezen hebben voor het eind van de maand.' C'est tout.
Wat sneuquote:Op maandag 24 september 2007 21:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het was een of andere entr'acte tijdens de Nacht van de Poëzie. Een komische act. Toneel. Belabberd toneel. Helemaal niet grappig.
Eerst begreep ik niet wat er aan de hand was. Het publiek ging op een onbegrijpelijk moment, middenin het stuk, opstaan, klappen, joelen, nog meer staan, nog harder klappen. Uiteindelijk heeft de act het toneel maar verlaten.![]()
True.quote:Op maandag 24 september 2007 21:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jij hebt moeite met autoritair optreden.![]()
Tell me about it.quote:Op maandag 24 september 2007 21:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jij hebt moeite met autoritair optreden.![]()
Ik heb je deze gevoeligheid over 'moeten' vaker zien uiten, dus kennelijk is het belangrijk voor je, en het is niet per definitie 'gewoon'.quote:Op maandag 24 september 2007 21:25 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik heb het nergens over vrijheid gehad.
Ik hoor gewoon liever 'Willen jullie dit boek lezen voor het eind van de maand?' dan 'Jullie moeten dit boek gelezen hebben voor het eind van de maand.' C'est tout.
quote:Op maandag 24 september 2007 21:32 schreef mane het volgende:
[..]
Ik heb je deze gevoeligheid over 'moeten' vaker zien uiten, dus kennelijk is het belangrijk voor je, en het is niet per definitie 'gewoon'.
Vandaar mijn idee van onvrijheid.quote:Op maandag 24 september 2007 21:33 schreef Tha_Erik het volgende:
Het lijkt een beetje op een dwangneurose. Je kan niet anders dan bij het woord "moeten" opstandig te zijn?
Neuh.quote:Op maandag 24 september 2007 21:34 schreef De-oneven-2 het volgende:
Jullie draven door!
Ohoh, krijg je nu iets teveel aandacht?quote:Op maandag 24 september 2007 21:39 schreef De-oneven-2 het volgende:
Hoeveel psychoanalytici telt TTK, eigenlijk?
Moeite hebben met autoriteit én bescheiden zijn. Je bent een merkwaardig mens.quote:Op maandag 24 september 2007 21:44 schreef De-oneven-2 het volgende:
En nu moeten jullie ophouden!
Bescheidenheid is ook niet nodig.quote:Op maandag 24 september 2007 21:49 schreef DevilsAndDust het volgende:
Niet altijd even bescheiden, hoor.
Ik lees net dat je erg te spreken bent over het nieuwe album van PJ. Ik ben ook erg benieuwd!quote:Op maandag 24 september 2007 21:49 schreef De-oneven-2 het volgende:
Nee, oneven.
Nou, ze is een nieuwe weg ingeslagen. Dus het lijkt eigenlijk op geen enkel ander PJ album.quote:Op maandag 24 september 2007 22:00 schreef mane het volgende:
[..]
Ik lees net dat je erg te spreken bent over het nieuwe album van PJ. Ik ben ook erg benieuwd!. Waar lijkt het op? Uh-huh-her vond ik ontzettend goed.
Opstekertje: mijn gekwakkel, uitlopend op een grmbl dag -die ik sinds mijn verhuizing kan doorbrengen in m'n ligbadquote:Op maandag 24 september 2007 21:53 schreef mane het volgende:
Ik heb keelpijn. En dat is altijd erg irritant als je voor de klas staat. Ik voel me sowieso fysiek geloof ik niet zo top.. Misschien komt er weer een ouderwetse grmbl dag aan. Het begint wel een beetje die tijd van het jaar te worden.
maag is ook al zo vreemd idd.quote:Op maandag 24 september 2007 21:07 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een raar woord eigenlijk, mag.
Ik wil best erkennen dat ik het minder luister dan voorheen, niettegenstaande dat ik het nog steeds erg weet te waarderen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 08:12 schreef Z het volgende:
Ben je nu nog niet over The Doors heen JAM?
Hippieouders!quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:09 schreef JAM het volgende:
Mijn beide ouders die reeds de vijfig zijn gepasseerd (nou ja, dat is ook niet waar, m'n moeder moet nog twee maandjes wachten) zijn 'die fase' ook nog niet gepasseerd. Ondertussen heb ik LA woman opgezet.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:27 schreef Bupatih het volgende:
Koefnoen - Møf: De Zierikzee
Brilfuckingjant!
Ik kan niet wachten tot ze binnenkort Spinvis gaan parodiëren.
Dat 't geen hippies zijn.quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:27 schreef Gellius het volgende:
De mijne ook, whatcher point?
Nee, dat is vrije keuze.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:33 schreef Gellius het volgende:
Welnee joh.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:34 schreef broer het volgende:
Fitnessen. Dat is bijna nog erger dan Simon Vinkenoog.
De loosheid van die opmerking is zeker juist wat aanspreekt.quote:
Vinkenoog. De mislukte Provo.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:34 schreef broer het volgende:
Fitnessen. Dat is bijna nog erger dan Simon Vinkenoog.
Had je al meegeblaat over Mulisch en Dalì?quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:45 schreef broer het volgende:
Pff... Laat mij ook eens een keer een loze opmerking maken.
Nee. Daar heb ik niks over te zeggen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:48 schreef Lienekien het volgende:
Had je al meegeblaat over Mulisch en Dalì?
Ik moet prioriteren.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:49 schreef broer het volgende:
[..]
Nee. Daar heb ik niks over te zeggen.
(Lees je niet meer terug?)
Ik zou die tweede zin nog eens heroverwegen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:51 schreef Petertje81 het volgende:
Vrije keuze, vrije keuze. De erwtjes in en en hun staarblik denken er anders over.![]()
Ik kijk wel uit! Niet naar de erwtjes, overigens.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou die tweede zin nog eens heroverwegen.
Was dat die HP van juli waarin ze oude interviews met HM hadden verzameld? Ik vond die gesprekken tussen HM en Hermans eigenlijk voor beide heren -zeker achteraf - nogal genant.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:11 schreef Zwaardvisch het volgende:
Ik las deze week welgeteld twee interviews met Mulisch in de HP (oude nummers). Wat een laffe streek om Hermans pas na zijn dood terug te pakken met die vuilspuierij. Wie heeft er dan uiteindelijk gewonnen?
Maar waar zijn die erwtjes dan?quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:31 schreef Petertje81 het volgende:
[..]
Ik kijk wel uit! Niet naar de erwtjes, overigens.
Ook. Maar Mulisch werd ook twee keer ondervraagd naar aanleiding van z'n verjaardag. Daar maakte hij van de gelegenheid gebruik om alle Hermans-registers nog maar eens open te trekken.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:33 schreef mane het volgende:
[..]
Was dat die HP van juli waarin ze oude interviews met HM hadden verzameld? Ik vond die gesprekken tussen HM en Hermans eigenlijk voor beide heren -zeker achteraf - nogal genant.
Als vochten ze om knikkers. Die een jaar later waardeloos bleken, want Flippo's.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:33 schreef mane het volgende:
[..]
Was dat die HP van juli waarin ze oude interviews met HM hadden verzameld? Ik vond die gesprekken tussen HM en Hermans eigenlijk voor beide heren -zeker achteraf - nogal genant.
Ze hebben mijn virtuele cortex bezet, de klootzakken. En hun blik ook. En hun blik bovendien!quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar waar zijn die erwtjes dan?
In glas konden sommigen nog naar buiten kijken.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:38 schreef Petertje81 het volgende:
[..]
Ze hebben mijn virtuele cortex bezet, de klootzakken. En hun blik ook. En hun blik bovendien!
De transparantie is verleden tijd, Lienekien. Ook in de wereld der erwten.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
In glas konden sommigen nog naar buiten kijken.
Heb je ze nog wel, de momenten dat je met je voeten op de echte aarde staat. Of ook dat niet meer?quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:44 schreef Petertje81 het volgende:
[..]
De transparantie is verleden tijd, Lienekien. Ook in de wereld der erwten.
Jammer is het wel. Het wordt toch een onpersoonlijke aangelegenheid, zo, het koken van erwten.
Ik praat ook niet meer tegen ze. Of toch zelden.
Wat in ieder geval niet voor Mulisch spreekt, is dat hij zich zo blindelings liet meevoeren met de ideeën van zijn tijd. Hij was slachtoffer van de tijdgeest, en gaf dit ook nog eens gemakkelijk toe. Hermans keek daarom neer op Mulisch.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:36 schreef Zwaardvisch het volgende:
Dat driegesprek met Hermans en Mulisch vond ik bijzonder vermakelijk. Het toonde weer eens aan dat Mulisch z'n opvattingen bij elkaar gelezen heeft.
Mulisch: "Nee, nee, ik neem de politieke moord als een graadmeter voor links en rechts. Wie vermoord wordt, wordt altjd vermoord door iemand die rechtser is dan hijzelf. Kennedy is vermoord door iemand die nog rechtser was dan hij zelf."quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:04 schreef mane het volgende:
[..]
Wat in ieder geval niet voor Mulisch spreekt, is dat hij zich zo blindelings liet meevoeren met de ideeën van zijn tijd. Hij was slachtoffer van de tijdgeest, en gaf dit ook nog eens gemakkelijk toe. Hermans keek daarom neer op Mulisch.
Dit stukje bijvoorbeeld, uit het interview in 1969. Hermans had het duidelijk bij het rechte eind:
Hermans: ; Wat gaan we hervormen? Er zijn absoluut te veel mensen die bij hervorming helemaal geen belang hebben. Die toneelspelers, die dankzij subsidies een goed inkomen hebben en dan nog op hun slofjes lui, slecht en ongeïnspireerd toneelspelen en er bovendien nog een aardig centje in de reclame bij verdienen, die hebben nergens belang bij.'
Mulisch: 'Dat schijnt nu te veranderen met de jonge mensen die nog op de toneelschool zitten. Díe gooien met tomaten.'
Hermans: 'Maar als ze eenmaal van school af zijn, komen ze ook in dat systeem terecht. Dan krijgen ze ook een behoorlijk inkomen, dan gaan ze óók het wasmiddel Ajax met bliksemkracht verkopen.'
Mulisch: 'Ik weet niet of deze mensen dat zullen doen.'
Hermans: 'Ach kom..'
Mulisch: 'Nou, dat is niet de atmosfeer die daar hangt...'
Hermans: 'Die hangt er zeker niet, maar komen doet-ie vast en zeker. Iedere generatie van 'bourgeois satisfaits' wordt weer opgevolgd door een volgende generatie 'bourgeois satisfaits'. Ze beginnen als provo in de gemeenteraad en ze eindigen als filmster in derderangs Italiaanse films.'
.
En even later:
Mulisch: 'Jij ontkent de geschiedenis...'
Hermans: 'Ach wat, jíj ként de geschiedenis niet. Al dat soort bewegingen...Voor de oorlog moesten we vechten tegen het fascisme. Je moest kiezen, je moest naar Spanje. Ging je niet naar Spanje, dan was je een klootzak, ging je wel naar Spanje dan was je geen klootzak. Maar dan kwam je toch wel weer terug als een schertsfiguur. Het is altijd hetzelfde geweest. Je hebt steeds hetzelfde gehannes, wat au fond tot niets en niets leidt.'
Ik heb zo'n ontzettende heimwee naar Hermans.quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:44 schreef Gellius het volgende:
God ja, dit tweegesprek heb ik ook ergens eens gelezen. Mulisch kletst maar wat.
Man, je hebt hem nauwelijks meegemaakt.quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:51 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ik heb zo'n ontzettende heimwee naar Hermans.
Ja, ik ook. Vooral naar hoe die hier was.quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:51 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ik heb zo'n ontzettende heimwee naar Hermans.
Grappig. In een documentaire over die roman kwam ook zijn toenmalige collega Lolle Nauta aan het woord. Hij vond Hermans een bijzonder aangenaam mens. En als Lolle Nauta dat heeft gezegd...quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:57 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, ik ook. Vooral naar hoe die hier was..
[afbeelding]
Verder was het wel een lul, natuurlijk. Onder professoren heb ik niet uit kunnen lezen.
Echt een mannenman, bij wie je aan koffie en sigaretten denkt.quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:57 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, ik ook. Vooral naar hoe die hier was..
[afbeelding]
Verder was het wel een lul, natuurlijk. Onder professoren heb ik niet uit kunnen lezen.
Hij was voor een aantal mensen vast een aangenaam mens, dat geloof ik graag. Maar voor veel mensen niet, denk ik zo. Ik weet niet, het boek kon me niet zo boeien.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Grappig. In een documentaire over die roman kwam ook zijn toenmalige collega Lolle Nauta aan het woord. Hij vond Hermans een bijzonder aangenaam mens. En als Lolle Nauta dat heeft gezegd...
Ik heb 't boek trouwens met veel plezier wél uitgelezen.
Hij projecteerde z'n haat voor de wereld om hem heen wel op anderen. Dat zie je ook terug in zijn polemische stukken, waar hij consequent op de man speelt.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:26 schreef mane het volgende:
[..]
Hij was voor een aantal mensen vast een aangenaam mens, dat geloof ik graag. Maar voor veel mensen niet, denk ik zo. Ik weet niet, het boek kon me niet zo boeien.
Ja, die bedoel ik.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:44 schreef mane het volgende:
Ik ben nu dit aan het kijken/luisteren:
http://geschiedenis.vpro.(...)leveringen/11388341/
Overigens was hij helemaal niet zo'n goede wetenschapper als werd gedacht, hoor. Een tijdje geleden heeft er nog een serie ingezonden brieven in de NRC gestaan, waarin oud-vakgenoten hun licht over hem laten schijnen.quote:
Dat boeit me eerlijk gezegd maar amper.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:53 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Overigens was hij helemaal niet zo'n goede wetenschapper als werd gedacht, hoor. Een tijdje geleden heeft er nog een serie ingezonden brieven in de NRC gestaan, waarin oud-vakgenoten hun licht over hem laten schijnen.
De onzekere man die er in wezen in hem zat, vermomde hij achter een muur van bijtend cynisme. In die zin is het min of meer falen van zijn wetenschappelijke loopbaan wel van invloed op zijn werk als schrijver. Een hele rare jongen eigenlijk.quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat boeit me eerlijk gezegd maar amper.
In de zin van: dat maakt voor mij niet dat ik zijn boeken anders lees.
Als ik een roman lees, wil ik me niet zo bezig houden met de persoon van de schrijver, eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:00 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
De onzekere man die er in wezen in hem zat, vermomde hij achter een muur van bijtend cynisme. In die zin is het min of meer falen van zijn wetenschappelijke loopbaan wel van invloed op zijn werk als schrijver. Een hele rare jongen eigenlijk.
Natuurlijk wil je je niet bezighouden met de persoon van de schrijver. Maar Hermans als mens is overal. In z'n romans, in z'n brieven, in z'n gedichten, in z'n essays. Dan vind ik het wel interessant om te proberen te verklaren waar die haat vandaan komt.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als ik een roman lees, wil ik me niet zo bezig houden met de persoon van de schrijver, eerlijk gezegd.
Hé ouwe dibbes!quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:22 schreef Zwaardvisch het volgende:
Hallo.
Ik zal me even voorstellen: de naam is Zwaardvisch. Normaal gesproken kom ik veel in POL, maar dit kabinet vervult me niet echt met inspiratie. Wie weet dat het hier beter bevalt [afbeelding] Ik zal deze SC dus wat aandachtiger gaan volgen.
Met groet,
Zwaardvisch.
Je komt dus uit de ordinair-rechtse hoek.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:16 schreef Stali het volgende:
[..]
Hé ouwe dibbes!.
Ps. Dat zei mijn opa ook altijd.
Ps. II. Die werkte als fotograaf journalist voor de Telegraaf... ten tijde van de 2e wereld oorlog..
Die haat komt niet uit de schrijver maar uit zijn interpretatie over die tijd. Ik moet zeggen dat ik het zelf die tijd niet zo ervaren heb omdat ik jong was. Maar als ik terugkijk op die tijd, d.m.v. boeken, videoclips (begin MTV) mode... dan voel ik echt zwartgalligheid, leegheid.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:09 schreef Zwaardvisch het volgende:
Van de hak op de tak, ik weet het, maar je ziet het ook bij Easton Ellis terug. De hele sociologie en literatuurwetenschap staart zich blind op de vraag welke excessen de schrijver in Bateman probeert te stoppen, en waar die haat vandaan komt. Terwijl die natuurlijk gewoon uit de schrijver zelf afkomstig is. Het is niet zo dat je een personage schept dat zelfstandig de motivatie voor zijn/haar handelen bedenkt. Je stopt je frustraties in een persoon, en daarmee is de toon gezet.
Nee, dochter van Provo's. Mijn opa was een soort Archie Bunker.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:24 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Je komt dus uit de ordinair-rechtse hoek.
Om te schrijven wat hij schreef, moet je verder gaan dan het wat abstract weergeven van een tijdgeest. De perversiteit, frustratie en agressie in het boek; het is toch echt uit zíjn geest ontsproten.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:39 schreef Stali het volgende:
Die haat komt niet uit de schrijver maar uit zijn interpretatie over die tijd. Ik moet zeggen dat ik het zelf die tijd niet zo ervaren heb omdat ik jong was. Maar als ik terugkijk op die tijd, d.m.v. boeken, videoclips (begin MTV) mode... dan voel ik echt zwartgalligheid, leegheid.
Maar het briljante is dat hij zover durfde te gaan om de vergelijking te maken met wat hij zag als de tijdsgeest. Dit was toch echt wel agressie op die tijd, een veel zwaardere boodschap. Zo ervoer ik het. Want het betreft hier niet zomaar een goedkoop horrorverhaaltje met kettingzagen en lekker moorden voor de kassa.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:48 schreef mane het volgende:
[..]
Om te schrijven wat hij schreef, moet je verder gaan dan het wat abstract weergeven van een tijdgeest. De perversiteit, frustratie en agressie in het boek; het is toch echt uit zíjn geest ontsproten.. Ik vind dat op zichzelf niet zo schokkend hoor, maar je kunt het niet loskoppelen van de persoon nee.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:53 schreef mane het volgende:
Dat dacht ik. Het is wel leuk, maar ook beetje triest hé. Zo'n verbitterde wetenschapper die beweert dat Hermans zijn carriere verpest heeft. En dan de blik in de ogen van Adriaan van Dis tijdens een interview met Hermans..
Nee joh, toen keek ik nog gewoon naar The A-team.quote:Op dinsdag 25 september 2007 21:08 schreef Stali het volgende:
RG, hoe heb jij dat gezien, want dat was toch in 1981 of 1982 in de Adriaan van Dis show?
Jee, je bent iets jonger dan ik maar keek jij dat op zo'n jonge leeftijd? Ik niet namelijk..
quote:Op dinsdag 25 september 2007 21:11 schreef mane het volgende:
[..]
Nee joh, toen keek ik nog gewoon naar The A-team..
Maar ik heb vanavond de documentaire over Hermans gezien van Andere Tijden, zie:
Ja, ik zit in de universiteitsbibliotheek, dus ik probeer tussen het posten door wat werk te doen.quote:
Dat was leukquote:Op dinsdag 25 september 2007 21:11 schreef mane het volgende:
[..]
Nee joh, toen keek ik nog gewoon naar The A-team..
Maar ik heb vanavond de documentaire over Hermans gezien van Andere Tijden, zie:
Dude!quote:Op dinsdag 25 september 2007 21:28 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ja, ik zit in de universiteitsbibliotheek, dus ik probeer tussen het posten door wat werk te doen.
Heks!quote:Ga verder.
Zei Ryan dat ook vannachtquote:
Stuur eens een foto.quote:
Update eerst jouw foto maar eens.quote:Op dinsdag 25 september 2007 21:47 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Stuur eens een foto. [afbeelding]
Ik zal je een PM'tje sturen, als jij me er een terug stuurt. Deal?quote:Op dinsdag 25 september 2007 22:07 schreef Stali het volgende:
[..]
Update eerst jouw foto maar eens.. En dan wil ik je best een foto van mij sturen, sterker nog, ik ben aankomend weekend in Amsterdam. Zeg het maar.
.
En waarom heb je jouw vriendin eigenlijk van de foto geknipt? Zoiets doen vrouwen normaliter wanneer ze gedumpt zijn. Ben je gedumpt?.
Als je een recente foto stuurt dan laat ik morgen op mijn werk een foto van mezelf maken en stuur je die op.quote:Op dinsdag 25 september 2007 22:10 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ik zal je een PM'tje sturen, als jij me er een terug stuurt. Deal?
Hij staat inmiddels al in m'n FB.quote:Op dinsdag 25 september 2007 22:19 schreef Stali het volgende:
[..]
Als je een recente foto stuurt dan laat ik morgen op mijn werk een foto van mezelf maken en stuur je die op.
Oef, en je weet niet wat je dan van me vraagt.. Eeuwige rotfoto's.
. Maar deal.
.
Ben je alweer lekker met je dingetje bezig, JAM?quote:Op woensdag 26 september 2007 04:56 schreef JAM het volgende:
kutstad.
Waartoe?quote:Op woensdag 26 september 2007 09:03 schreef JAM het volgende:
In ieder geval, als je er de kans toe had gehad, G., had jij dan ook in de kleertjes van Yoko Ono geknipt?
Maar dat heb ik nooit geambieerd, JAM.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:07 schreef JAM het volgende:
De kans om in de kleertjes van Yoko Ono te knippen, G.
Daar kan ik me ook wel in vinden.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:04 schreef Gellius het volgende:
Groezelig? Koninklijk? In mijn visie kijken reigers altijd als verstoorde heren van de sociëteit.
Hoi.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:30 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Ja hallo.
Toen ik nog in Haarlem woonde viste is wel eens in de Kloppersingel (ik word rustig van vissen) en dan kwam er meestal een reiger naast me zitten die ik mijn gevangen visjes voerde. Slim beest, of lui natuurlijk, dat kan ook.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:16 schreef Lienekien het volgende:
Ik ook wel. Ik dacht gisteren nog: 'Als ik jou een kippenekje zou toewerpen, zou je het gulzig naar binnen werken.'
Lienelien.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:46 schreef Z het volgende:
Bukgeit is wel vriendelijk hoor Lienekien, misschien verwart hij je wel met Lienenien ...
Ik zie de reigers ook als groezelig. Groezelige heren van de sociëteit wiens beste tijd reeds geweest is. Beetje mijmerend aan de waterkant, terugdenkend aan weleer.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:04 schreef Gellius het volgende:
Groezelig? Koninklijk? In mijn visie kijken reigers altijd als verstoorde heren van de sociëteit.
Ik heb daarnet een filmpje van bijna negen minuten gekeken waar allemaal mensen in de kleertjes van Yoko Ono knipten. Het duurde drie of vier minuten totdat iemand eindelijk dacht: 'Hey, laat eens iets doen aan die bedekte tieten.' (Niet dat de tieten van Yoko Ono zoveel voorstellen, maar ja.) In ieder geval, dat was een vrij jonge vent die een stukje van haar blouse wegknipte zodat haar BH zichtbaar werd. Het duurde nog vier a vijf minuten voordat er eindelijk iemand kwam die grondig werk ging maken van haar BH en toen er eenmaal iets te zien was bedekte ze dat met haar eigen handen. Wat een kuthoer zeg, die Yoko Ono,quote:Op woensdag 26 september 2007 10:03 schreef Gellius het volgende:
[..]
Maar dat heb ik nooit geambieerd, JAM.
quote:Op woensdag 26 september 2007 11:12 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik heb daarnet een filmpje van bijna negen minuten gekeken waar allemaal mensen in de kleertjes van Yoko Ono knipten. Het duurde drie of vier minuten totdat iemand eindelijk dacht: 'Hey, laat eens iets doen aan die bedekte tieten.' (Niet dat de tieten van Yoko Ono zoveel voorstellen, maar ja.) In ieder geval, dat was een vrij jonge vent die een stukje van haar blouse wegknipte zodat haar BH zichtbaar werd. Het duurde nog vier a vijf minuten voordat er eindelijk iemand kwam die grondig werk ging maken van haar BH en toen er eenmaal iets te zien was bedekte ze dat met haar eigen handen. Wat een kuthoer zeg, die Yoko Ono,.
Ja, vooral de deur wagenwijd openzetten voor de winterdepressie. Goed bezig!quote:Op woensdag 26 september 2007 11:15 schreef mane het volgende:
Het is een combinatie van enkele (milde) fysieke ongemakken, een algeheel gevoel van malaise, het besef dat de zomer voorbij is, de komst van donkere dagen met veel regen, de zin om onder de wol te kruipen en de wereld buiten te sluiten.
Zo ongeveer. Het is de kunst om jezelf er helemaal aan over te geven.
Nee ho ho, dit vóórkomt een depressie! Ik ben heel pro-actief bezig.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, vooral de deur wagenwijd openzetten voor de winterdepressie. Goed bezig!
Waar geef je je dan aan over?quote:Op woensdag 26 september 2007 11:17 schreef mane het volgende:
[..]
Nee ho ho, dit vóórkomt een depressie! Ik ben heel pro-actief bezig.
Aan het niks moeten, aan het mezelf laten zwelgen in niets, aan het gevoel: de wereld gaat wel door zonder mij. En ik ben er niet. Dat vind ik eigenlijk ontzettend lekker. Maar meestal doe ik het omgekeerde. Gelukkig maar, anders zou er niets uit me komen. Maar heel af en toe, op grmbl dagen, denk ik: NU EVEN NIET. Als ik die dagen niet zo hebben, zou ik heel erg gaan grmbl-en.quote:
Juist niet.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:28 schreef mane het volgende:
Je gaat me toch niets aanpraten hé, Lien..
Shit.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:56 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik hoef alleen 2 middagen te werken deze week. Helaas moet ik ondertussen ook de introductieweek organiseren, dus ik zak elke avond door en kom pas na elven m'n bed uit, waardoor ik alsnog geen tijd heb om aan m'n s-woord te werken.
Dat zegt ze toch.quote:Op woensdag 26 september 2007 17:42 schreef broer het volgende:
Een 'ongelukje'?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |