Kloptquote:Op zondag 23 september 2007 15:28 schreef Iblis het volgende:
Overigens is het thans niet meer mogelijk om je top 20 te posten noch om deze te wijzigen, naar ik aanneem.
Tja, als je veel talen spreekt/leest heb je het een stuk makkelijker natuurlijk, maar ik bedoel gemiddeldquote:Op zondag 23 september 2007 15:10 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat er juist te veel wordt vertaald. Nou wil ik niet zeggen dat ik graag een onvertaald Zweeds boek lees, maar in Nederland is er de neiging iedere vorm van anderstalige liteatuur te vertalen. Ik lees een dichtbundel van Breyten Breytenbach of een boek van Jünger liever onvertaald, maar daar krijg je nauwelijks de mogelijkheid toe. Of je moet inderdaad via internet bestellen.
In Duitsland wordt vrijwel iedere film of documentaire nagesynchroniseerd. Misschien komt er dan meer op je af, maar ik vraag me af of je daadwerkelijk een bredere blik ontwikkeld hebt.
Ik weet niet of er echt te veel wordt vertaald, en of dat überhaupt het geval kan zijn. Indien mensen graag een boek willen lezen, maar de taal niet machtig zijn, en zij zijn met voldoende veel, dan zal een vertaling voldoende verkopen.quote:Op zondag 23 september 2007 15:10 schreef Zwaardvisch het volgende:
Ik heb het idee dat er juist te veel wordt vertaald.
Via internet bestellen vind ik weinig problematisch eigenlijk. Dit is juist een uitgelezen mogelijkheid om een breder scala van boeken te kunnen bestellen. Wat ik wel typisch vind is dat als je graag iets met een Nederlandse vertaling leest, zoals een dichtbundel, dat het vaak zoeken met een lampje is naar een parallelvertaling. Vaak liggen er eentalige dichtbundels in de winkel, en dat vind ik toch wel jammer.quote:Nou wil ik niet zeggen dat ik graag een onvertaald Zweeds boek lees, maar in Nederland is er de neiging iedere vorm van anderstalige liteatuur te vertalen. Ik lees een dichtbundel van Breyten Breytenbach of een boek van Jünger liever onvertaald, maar daar krijg je nauwelijks de mogelijkheid toe. Of je moet inderdaad via internet bestellen.
Het nasynchroniseren is apart, maar qua talen is de Duitse boekhandel in het algemeen niet slecht bedeeld. Er is een reeks DTV-zweisprachig, waarin parallelvertalingen worden uitgegeven, er is van Reclam een serie parallelvertalingen, maar ook edities waarbij onderaan de bladzijde de moeilijke woorden in het Duits vertaald staan, en er zijn veel woordenboeken. Klassieke teksten worden ook vaker tweetalig uitgegeven. Nu wordt er ook razend veel in het Duits vertaald, en is daarom misschien het aanbod Engelse boeken minder groot, maar goed, die kun je wat mij betreft op het internet bestellen, het zijn juist de paralleledities, of de school-edities die leuk zijn om een taal beter te leren, en die lijken in Nederland wel te verdwijnen.quote:In Duitsland wordt vrijwel iedere film of documentaire nagesynchroniseerd. Misschien komt er dan meer op je af, maar ik vraag me af of je daadwerkelijk een bredere blik ontwikkeld hebt.
Ik vind vertaalde literatuur zelfs erg irritant om te lezen. Het gaat bij mij dan vaak om Engelstalige boeken die naar het Nederlands zijn vertaald. Vaak worden de Engelse namen dan wel behouden, wat een heel raar effect heeft ("Drew en Jamie deelden het huurhuis, Keeper's Cottage, met Doug Flynn, een arts in het Harleston General" *quote:Op zondag 23 september 2007 17:53 schreef Les_Grandes_Esperances het volgende:
En toch, Nederlandse literatuur maakt vaak meer bij mij los dan vertaalde literatuur.
Nog 5 kwartier wachten... ga ik eerst even eten maken nuquote:Op zondag 23 september 2007 17:55 schreef Plastic_Power het volgende:
Kom maar op met die eindlijst!
Van mij mag je het hier neerzetten, aangezien dit topic toch nog zo goed als nieuw is. En dan hoef ik alleen de pagina te vernieuwen straks, net zo makkelijk!quote:Op zondag 23 september 2007 18:45 schreef DaMart het volgende:
[..]
Nog 5 kwartier wachten... ga ik eerst even eten maken nu.
vinden jullie het trouwens makkelijker als ik een aparte topic met uitslagen open waarin alleen ik post en we deze topic als discussietopic houden, of hebben jullie liever dat ik tussen jullie door ga posten in deze topic?
Ik ga voor een nieuw topic, dat verdient de top 50 wel.quote:Op zondag 23 september 2007 18:45 schreef DaMart het volgende:
[..]
vinden jullie het trouwens makkelijker als ik een aparte topic met uitslagen open waarin alleen ik post en we deze topic als discussietopic houden, of hebben jullie liever dat ik tussen jullie door ga posten in deze topic?
Apart uitslagentopic lijkt me. Wel zo overzichtelijk, ook voor de toekomst, om de uitslag gewoon in een apart topic te hebben.quote:Op zondag 23 september 2007 18:45 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja!!quote:Op zondag 23 september 2007 19:57 schreef DaMart het volgende:
Zijn jullie nou ook zo benieuwd naar die dubbele verrassing die ik in het vooruitzicht stelde?
Dat is wel de bedoelingquote:Op zondag 23 september 2007 20:03 schreef alwaysthebest het volgende:
Komt de Uitslag ook op de FP? Wordt met de Filmlijst ook altijd gedaan.
Wanneer volgt de top? Ik ben wel nieuwsgierig.quote:Op zondag 23 september 2007 20:08 schreef DaMart het volgende:
Nrs 53 t/m 100 zijn gepost!
Ik bouw het langzaam opquote:Op zondag 23 september 2007 20:11 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wanneer volgt de top? Ik ben wel nieuwsgierig.
Er staat nog niets uit mijn lijst inquote:Op zondag 23 september 2007 20:08 schreef DaMart het volgende:
Nrs 53 t/m 100 zijn gepost!
Mijn #1quote:Op zondag 23 september 2007 20:19 schreef Floripas het volgende:
42 * [Kurt Vonnegut] * Slachthuis Vijf (Slaughterhouse Five) * (103)
Dit. Juist dat valt me alleszins mee.quote:Op zondag 23 september 2007 20:19 schreef alwaysthebest het volgende:
Ik vind de lijst tot nu toe erg divers, dat bevalt me wel.
Dan weten we al waar 70 van de 103 punten vandaan komenquote:
En dat we babies moeten maken.quote:Op zondag 23 september 2007 20:23 schreef Plastic_Power het volgende:
[..]
Dan weten we al waar 70 van de 103 punten vandaan komen![]()
Dat zei ik toch al?quote:Op zondag 23 september 2007 20:19 schreef alwaysthebest het volgende:
Ik vind de lijst tot nu toe erg divers, dat bevalt me wel.
Jongen toch, als je van die suggestie al zo verlegend wordt, hoe moet het dan met het verspreiden van je genen?quote:
Gabriel Garcia Marquezquote:Op zondag 23 september 2007 20:25 schreef Floripas het volgende:
Laat ik de top 10 eens positief benaderen: George Orwell![]()
quote:Op zondag 23 september 2007 20:26 schreef Floripas het volgende:
[..]
Jongen toch, als je van die suggestie al zo verlegend wordt, hoe moet het dan met het verspreiden van je genen?
George Orwell is de LA bomsquad. Wat zeur jij?quote:Op zondag 23 september 2007 20:29 schreef Plaas het volgende:
Eeuwig zonde dat die George Orwell er weer tussen staat... typisch een voorbeeld van een zwaar overschatte schrijver die alleen maar gecanoniseerd wordt omdat hij toevallig in het Engels schreef. ik heb het al vaker gezegd: Blokken van Bordewijk is veel beter.
Een van de meest on-uitgelezen boeken in Nederland en Vlaanderen.quote:Op zondag 23 september 2007 20:25 schreef alwaysthebest het volgende:
De nummer 1 vind ik persoonlijk dan weer wat minder.
quote:Op zondag 23 september 2007 20:36 schreef DaMart het volgende:
Voor wie de complete lijst wil nalezen of bijzondere statistieken uit de lijst wil halen, het Exceldocument is HIER te downloaden.
Als extraatje staat in dit document ook een toplijst met alleen titels van Nederlandse en Belgische auteurs.
Dat zeker ja.quote:Op zondag 23 september 2007 20:33 schreef Steven184 het volgende:
Het is een hele mooie diverse lijst geworden en iedereen moet zijn eigen positieve punten uit de top 100 weten te halen en ik denk dat dat zeer goed mogelijk is. Volgend jaar gaan we hier een mooi vervolg aan geven.
Aangepast. Het nare is dat je ook op boekensites beide versies tegenkomt.quote:Op zondag 23 september 2007 20:40 schreef alwaysthebest het volgende:
DaMart!!
Het is Harry Potter en de Relieken van de Dood.
Ja, ik dacht dat die er wel in zou komen.quote:Op zondag 23 september 2007 20:45 schreef Ringo het volgende:
Harry M. op nummer één. En Willem Frederik Hermans in geen 17 velden te bekennen.![]()
Dat boek is tenenkrommend slecht. Het is rommelig, pedant en bepaald niet origineel. De eenheid van vorm en inhoud die Bordewijk bereikte in Blokken, een boek met eenzelfde uitgangspunt, benadert Orwell nergens.quote:Op zondag 23 september 2007 20:30 schreef Floripas het volgende:
[..]
George Orwell is de LA bomsquad. Wat zeur jij?
Hij zou een eigen Boekentop-100 verdienen.quote:Op zondag 23 september 2007 20:45 schreef DaMart het volgende:
Ik bedenk me trouwens dat het wel leuk is voor Harry dat hij in het jaar waarin hij 80 wordt, op de eerste plaats komt van de FOK! Boekentop 100.
Gezien de grote van zijn oeuvre zou dat bijna lukken.quote:Op zondag 23 september 2007 20:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hij zou een eigen Boekentop-100 verdienen.
het is op zich ook best opvallend dat juist dit deel het hoogst geëindigd is, omdat ie nog door minder mensen gelezen is dan deel 1 t/m 6: zelfs hier - waar de meesten meer Engelse dan Nederlandse boeken lijken te verslinden - wacht een deel van de lezers braaf op de Nederlandse versie...quote:Op zondag 23 september 2007 20:44 schreef DaMart het volgende:
Aangepast. Het nare is dat je ook op boekensites beide versies tegenkomt.
Ik moet zeggen dat ik ook braaf op de NL versie wacht, terwijl ik genoeg in het Engels lees. Alleen doordat ik alle voorgaande delen in het Nederland heb, wil ik alle delen in het Nederlands hebben.(Je weet het wel, als 10 jarige jongetje begonnen met HP lezen toen het net uit was). Overigens zal ik Harry Potter nooit in de verste verte opnemen in mijn top zoveel lijst, maar ik vind het best leuk om te lezen.quote:Op zondag 23 september 2007 21:01 schreef babette21 het volgende:
[..]
het is op zich ook best opvallend dat juist dit deel het hoogst geëindigd is, omdat ie nog door minder mensen gelezen is dan deel 1 t/m 6: zelfs hier - waar de meesten meer Engelse dan Nederlandse boeken lijken te verslinden - wacht een deel van de lezers braaf op de Nederlandse versie...
geeft wel aan hoe waanzinnig briljant dit deel is!!
Ik denk dat een top 20 wel genoeg is voor de meesten.quote:Op zondag 23 september 2007 21:08 schreef ranja het volgende:
DaMart
Volgend jaar iedereen een top 50 laten maken? Al weet ik niet of ik zelf daar een goede lijst voor kan maken, maar een hoop anderen vast wel.
Ik weet niet.... aangezien we in film en muziek met persoonlijke lijsten van (maximaal) 100 werken lijkt 20 voor boeken wat weinig.quote:Op zondag 23 september 2007 21:09 schreef alwaysthebest het volgende:
Ik denk dat een top 20 wel genoeg is voor de meesten.
Wat we zouden kunnen doen, is een maximum van 30 boeken en dat de nummer 1 evenveel punten krijgt als het aantal boeken in je lijst. BIj 30 boeken dus 30 punten, bij 3 boeken, 3 punten. Door overal slechts één punt verschil tussen te laten, maak je het natuurlijk wel spannender.quote:Op zondag 23 september 2007 21:13 schreef ranja het volgende:
[..]
Ik weet niet.... aangezien we in film en muziek met persoonlijke lijsten van (maximaal) 100 werken lijkt 20 voor boeken wat weinig.
Muziek luister je veel sneller uiteraard en veel mensen kijken ook nog liever een filmpje dan dat ze een boek lezen. Dus een top 50 wordt voor veel mensen misschien wel moeizaam, uitbreiden naar een top 30 is zeker een idee denk ikl.quote:Op zondag 23 september 2007 21:13 schreef ranja het volgende:
[..]
Ik weet niet.... aangezien we in film en muziek met persoonlijke lijsten van (maximaal) 100 werken lijkt 20 voor boeken wat weinig.
Ik denk dan ook dat men in het algemeen enorm veel meer liedjes luistert en meer films kijkt dan een boek. Een boek lezen duurt meestal ook wat langer dan 3 minuten of anderhalf uur, dus die gaan er iets minder snel doorheen.quote:Op zondag 23 september 2007 21:13 schreef ranja het volgende:
[..]
Blokken is geen persoonlijke bildung, het is een positieve (!) beschrijving van een dystopie.quote:Op zondag 23 september 2007 20:46 schreef Plaas het volgende:
[..]
Dat boek is tenenkrommend slecht. Het is rommelig, pedant en bepaald niet origineel. De eenheid van vorm en inhoud die Bordewijk bereikte in Blokken, een boek met eenzelfde uitgangspunt, benadert Orwell nergens.
't Is typische kitsch, visieloos meewauwelend in een al vaak geuite maatschappijkritiek. Er wordt geen nieuw verhaal verteld. Bepaalde op het eerste zicht originele uitvindingen als Newspeak zijn eigenlijk ongenuanceerde uitwerkingen van een in werkelijkheid zeker voorkomend fenomeen (de taal willen veranderen naar politieke inzichten, bv. "prachtwijken").
Het boek speelt vooral in op sentimenten die destijds nogal leefden (Tweede Wereldorlog voorbij, Koude Oorlog in het vooruitzicht).
Maar soit, leest gewoon Blokken van Bordewijk. Op dat boek is vast ook een en ander aan te merken, maar ik vind het in vergelijk met 1984 echt de betere van de twee.
Waar jij het over hebt is een toernooi, kun je beter per genre ofzo doen, nomineren en daarna 2 aan 2 wegstemmen.quote:Op maandag 24 september 2007 09:58 schreef Floripas het volgende:
DaMart, petje af voor al het werk. Heb je gedacht aan twee rondes, een nominatieronde en een stemronde?
Ben jij dronken?quote:Op maandag 24 september 2007 10:06 schreef JAM het volgende:
EKSKUZEE MWA DE MON AKSAN FLAMAN!
De vraag is, Florispas, ben jij dronken? Zo niet, alsjeblieft, aan het werk kampioentje.quote:
Floripas.quote:Op maandag 24 september 2007 10:14 schreef JAM het volgende:
[..]
De vraag is, Florispas, ben jij dronken? Zo niet, alsjeblieft, aan het werk kampioentje..
Met beschouwen kom je niet ver in het leven, Floripas. Feiten moet je hebben, feiten. Feit is dat ik zo nuchter als een kalf ben; ik heb nog niet eens een sigaret gerookt, hoe vind je die?quote:Op maandag 24 september 2007 10:18 schreef Floripas het volgende:
[..]
Floripas.
Ik beschouw dit antwoord maar als een ja.
ja, en daar kan je het dus niet downloaden? Ik moet in ieder geval inloggegevens invullenquote:Op maandag 24 september 2007 10:11 schreef Dagonet het volgende:
DaMart, ik heb het excelbestand even op een fokserver gezet, dat kan namelijk best eens voor wat traffic zorgen en daar is planet vast niet zo blij mee.
Oh nee hequote:Op maandag 24 september 2007 11:29 schreef Troel het volgende:
[..]
ja, en daar kan je het dus niet downloaden? Ik moet in ieder geval inloggegevens invullen
Vlgs mij heb ik wel "Geheimen van het Wilde Woud" gekozen. Dat vond ik zelf nog spannender dan Brief voor de Koning. Tonke Dragt vind ik geweldig, nog steedsquote:Op maandag 24 september 2007 14:04 schreef livelink het volgende:
Ik vind het trouwens opvallend dat Tonke Dragt met Brief voor de Koning door niemand genoemd is, terwijl die een paar jaar geleden nog tot het beste kinderboek aller tijden is verkozen.
Ik heb van haar alleen de Torens Van Februari gelezen. Ook dat was geen slecht boek, maar niet goed genoeg voor mijn top 20.quote:Op maandag 24 september 2007 16:50 schreef livelink het volgende:
Ja, geheimen van het wilde woud zat er wel bij. Ik heb een heleboel boeken van Tonke Dragt gelezen, maar om een of andere reden hebben ze geen onuitwisbare indruk op me achtergelaten.
In ieder geval bedankt voor de poging!quote:Op maandag 24 september 2007 11:54 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Oh nee he.
Lekker handig weer van ze. waarom hebben we die plek dan.
Ah well, terug naar damart's plek gezet.
Mijn reactie raakte geloof ik wat ondergesneeuwd in de vorige topic:quote:Op maandag 24 september 2007 17:21 schreef Gewas het volgende:
Maar wat was nou de reden dat non-fictie boeken niet mee mochten doen? Want dan had ik meer dan 9 boeken kunnen nomineren.
quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:30 schreef DaMart het volgende:
[..]
De achterliggende gedachte was dat je non-fictie vaak anders beoordeeld dan fictie. Het is immers ook een ander genre. Het nadeel daarvan is dan weer dat ook boeken als Het Dagboek Van Anne Frank buiten de boot vallen. Volgende keer zal ik hier dus nog eens goed naar kijken.
Oh oke.quote:Op maandag 24 september 2007 17:24 schreef DaMart het volgende:
[..]
Mijn reactie raakte geloof ik wat ondergesneeuwd in de vorige topic:
[..]
Torens van Februari vond ik toen ik het voor het eerst las voorl heel erg vaag en gewild literair. Pas bij herlezing ben ik het gaan waarderen.quote:Op maandag 24 september 2007 17:18 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik heb van haar alleen de Torens Van Februari gelezen. Ook dat was geen slecht boek, maar niet goed genoeg voor mijn top 20.
Nee, die titel is ambigu -- zet de lezer op een dwaaaaaaaaaalspoor. Alles in het oeuvre van Mulisch (dat als maatstaf dient voor het universum) -- is mul-ti-in-ter-pre-ta-bel.quote:Op maandag 24 september 2007 14:04 schreef livelink het volgende:
De ontdekking van de hemel heb ik nooit gelezen. Ik heb een beetje moeite met de titel. Ik lees daar altijd uit dat de hemel iets ontdekt heeft, maar ik begrijp dat ik moet lezen dat de hemel ontdekt wordt.
Over Hermans, wist je dat die in Parijs iedere dag naar Shakespeare & Company liep om te kijken hoe de boeken van Mulisch het deden?quote:Op maandag 24 september 2007 22:38 schreef tong80 het volgende:
Klasse DaMart. Ik had 7 van mijn boeken in de top 100. De avonden. Twee keer Irving. Bordewijk. Hermans Bret Easton Ellis en Kundera. Had De Avonden hoger verwacht. De nummer één vind ik jammer. Maar goed mijn smaak is niet gemiddeld.
Hubert Lampo staat helemaal te laag..., maar iedereen heeft zijn eigen favo's he.quote:Op donderdag 27 september 2007 15:45 schreef methodmich het volgende:
Ook leuk trouwens die Vlaams / Nederlandse lijst. Paul Mennes staat wel te laag met Soap!.
Dit lijstje doet me toch te veel denken aan een evergreen-chart waarin voornamelijk liedjes uit het afgelopen jaar voorkomen.quote:Op donderdag 27 september 2007 15:52 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Hubert Lampo staat helemaal te laag..., maar iedereen heeft zijn eigen favo's he.
Dat is altijd zo, al is het vaak bij boekenlijsten nog minder. Maar mensen onthouden de boeken het beste die ze het afgelopen jaar hebben gelezen. De rest zit diep verborgen in de grijze massa.quote:Op donderdag 27 september 2007 16:03 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Dit lijstje doet me toch te veel denken aan een evergreen-chart waarin voornamelijk liedjes uit het afgelopen jaar voorkomen.
Wat je eigenlijk bedoelt, is dat ie als geen ander kon/kan schrijven.quote:Op donderdag 1 mei 2008 11:40 schreef Mainport het volgende:
Ik bedoel dat-ie z'n boeken altijd in een of twee weken schreef.
Ja, de planning is om er op 1 september weer mee te beginnen. Mocht nog iemand suggesties of verbeterpunten hebben nav vorig jaar, dan hoor ik die uiteraard graagquote:
Mooi! Heb heel veel mooie boeken gelezen de afgelopen tijd, dus mijn lijstje zal flink veranderenquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 16:21 schreef DaMart het volgende:
Ja, de planning is om er op 1 september weer mee te beginnen. Mocht nog iemand suggesties of verbeterpunten hebben nav vorig jaar, dan hoor ik die uiteraard graag.
Je mag er ook wat meer gaan noemen dan vorig jaarquote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:09 schreef Foeske het volgende:
[..]
Mooi! Heb heel veel mooie boeken gelezen de afgelopen tijd, dus mijn lijstje zal flink veranderen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |