www.mindef.nlquote:Vanmiddag om half vijf Afghaanse tijd heeft er in Uruzgan een vuurgevecht plaatsgevonden tussen eenheden van de Task Force Uruzgan en de Opposing Militant Forces. Bij dit vuurcontact is de 20-jarige soldaat der eerste klasse Tim Hoogland om het leven gekomen. De familie is ingelicht.
Tim Hoogland is afkomstig van de Bravo Compagnie van het 13e infanteriebataljon te Assen. De omstandigheden rond het incident zijn op dit moment nog niet helemaal duidelijk. Wel is al duidelijk dat het hier om een langdurig vuurgevecht ging, waarbij in een later stadium ook een Bushmaster door meerdere raketten werd getroffen. De inzittenden van de Bushmaster raakten hierbij niet gewond. Het was op dat moment niet meer mogelijk om het voertuig veilig te bergen. Daarop is besloten het voertuig ter plaatse te vernietigen.
Het vuurgevecht vond plaats op vijf kilometer ten noordwesten van Camp Hadrian in Deh Rawod. Dit is een paar kilometer zuid van de patrouillebasis Volendam. De eenheid waar Tim onderdeel van uitmaakte kwam vanmiddag onder vuur te liggen van klein kaliber wapens en mortieren. Bij deze schotenwisseling is Tim gesneuveld.
De situatie rond Deh Rawod was de vorige week enige tijd gespannen. Daarop zijn door de commandant van de Task Force Uruzgan in nauw overleg met de lokale autoriteiten zowel Nederlandse als Afghaanse versterkingen aangevoerd. De situatie leek hierop te stabiliseren. De afgelopen week was het betrekkelijk rustig in de omgeving van Deh Rawod. Zowel gisteren als vandaag waren er echter toch weer gevechten.
Als het Nederlandse leger daar nou ook echt nuttige dingen zou kunnen doen daar.. Dat is alleen maar het verhaal wat de regering hier ophangt.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:26 schreef rutger05 het volgende:
Erg triest. Ik hoop dat zijn nabestaanden zich kunnen troosten met de wetenschap dat hij is omgekomen bij zijn inzet voor een betere wereld.
Vechten tegen barbaarse moslims lijkt me niet bepaald onnuttig.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:40 schreef nicomart het volgende:
[..]
Als het Nederlandse leger daar nou ook echt nuttige dingen zou kunnen doen daar.. Dat is alleen maar het verhaal wat de regering hier ophangt.
Je ben nu geraakt en dat is begrijpelijk.quote:Op vrijdag 21 september 2007 01:45 schreef The_Order het volgende:
Verschuilen jullie je maar lekker achter je toetsenbord... helden! Hij stond daar tenminste en vocht voor de vrijheid van anderen en betaalde daar de hoogste prijs voor.
quote:Op vrijdag 21 september 2007 01:45 schreef The_Order het volgende:
Verschuilen jullie je maar lekker achter je toetsenbord... helden! Hij stond daar tenminste en vocht voor de vrijheid van anderen en betaalde daar de hoogste prijs voor. Rust zacht Tim, je bent veels te jong heen gegaan. Ik kende je niet persoonlijk maar als je ook maar de een procent van de goedheid van je zus had was je veels te goed om heen te gaan!
dat mensen zijn nu die leuke nieuwe nederlanders.quote:Op donderdag 20 september 2007 @ 22:14 schreef rrachidd het volgende:
En dat is 11![]()
Ben benieuwd of de missie verlengd wordt..
Is het t waard???????
Aha. Dus je hebt problemen met moslimlanden, omdat mensen zich daar niet vrij kunnen uiten, maar tegelijkertijd vind je dat mensen die anders denken dat jij dat hier ook niet mogen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 08:33 schreef Bresser het volgende:
van de frontpage:
[..]
dat mensen zijn nu die leuke nieuwe nederlanders.
gelijk tegen de muur die smerige land verraders.
-edit- -3
nee ik heb problemen met tuig dat elke vorm van moderne beschaafde beschaving kapot maakt.quote:Op vrijdag 21 september 2007 08:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Aha. Dus je hebt problemen met moslimlanden, omdat mensen zich daar niet vrij kunnen uiten, maar tegelijkertijd vind je dat mensen die anders denken dat jij dat hier ook niet mogen.
Nee, duidelijk.
Is moderne beschaving het kapotbombarderen van landen? In iedergeval, je staat qua beschavingsniveau nu onder onze rrrrachid.quote:Op vrijdag 21 september 2007 09:23 schreef Bresser het volgende:
[..]
nee ik heb problemen met tuig dat elke vorm van moderne beschaafde beschaving kapot maakt.
niet meer helpen en terug trappen naar hun plaggenhut.
-edit- Trollquote:Op vrijdag 21 september 2007 09:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Is moderne beschaving het kapotbombarderen van landen? In iedergeval, je staat qua beschavingsniveau nu onder onze rrrrachid.
Dat is logisch en het principe van een leger met een hiërarchie. Oudere militairen hebben vaak een hogere rang. Korporaal, Sergeant etc. Er moeten altijd meer Soldaten 1ste en 2de klasse zijn dan groepsleiders. De kans dat deze soldaten omkomen is dus groter.quote:Op vrijdag 21 september 2007 09:58 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Ik vindt het raar dat balkendende selectief de jonge onervaren sldaten erheen stuurt die net 2 jaar bij de landmacht zitten.
Er zijn genoeg 30+ soldaten met gigantisch veel ervaring door bosnié etc maar toch stuurt hij de groentjes erheen!
nou dat zie je verkeerd denk ik.quote:Op vrijdag 21 september 2007 12:40 schreef Monidique het volgende:
Jammer en onnodig, maar nog even en er zullen godzijdank geen Nederlanders meer sterven in Afghanistan.
wat klets je nou?????quote:Op vrijdag 21 september 2007 09:58 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Ik vindt het raar dat balkendende selectief de jonge onervaren sldaten erheen stuurt die net 2 jaar bij de landmacht zitten.
Er zijn genoeg 30+ soldaten met gigantisch veel ervaring door bosnié etc maar toch stuurt hij de groentjes erheen!
Tuurlijk, de Taliban vecht voor het "land" en voor het "volk"quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:46 schreef focka het volgende:
een reden.. hmm er sterven dagelijks tientallen ONSCHULDIGE mensen die ECHT vechten voor hun land.. volgens mij hebben de zogenaamde nederlandse militairen geen idee wat ze daar te zoeken hebben.. ze verdienen alleen hun brood..
quote:Op donderdag 20 september 2007 22:26 schreef rutger05 het volgende:
Erg triest. Ik hoop dat zijn nabestaanden zich kunnen troosten met de wetenschap dat hij is omgekomen bij zijn inzet voor een betere wereld.
we mogen de slachtoffers bij het Afghaanse leger niet vergeten nee daar heb je gelijk inquote:Op vrijdag 21 september 2007 13:46 schreef focka het volgende:
een reden.. hmm er sterven dagelijks tientallen ONSCHULDIGE mensen die ECHT vechten voor hun land.. volgens mij hebben de zogenaamde nederlandse militairen geen idee wat ze daar te zoeken hebben.. ze verdienen alleen hun brood..
Ben er zelf ook geweest en je wilt niet weten hoe hard en veel er gewerkt wordt daar. Vier maanden lang elke dag onder spaning staan of je wel of niet heel terug komt. Nee dan heb je het inderdaad verdiend om te stervenquote:Op vrijdag 21 september 2007 12:08 schreef focka het volgende:
wat een onzin.... dat zoiets op het nieuws komt. er is 1 nederlandse soldaat omgekomen en 40 talibanstrijders. nederlandse soldaten voeren geen moer uit daarzo en die zogenaamde soldaat zal het wel verdiend hebben
quote:Op vrijdag 21 september 2007 13:46 schreef focka het volgende:
Hoe kom je erbij dat ze niet mogen vechten?quote:Op vrijdag 21 september 2007 17:17 schreef Steeven het volgende:
Ik vind het niet erg dat ze er zitten, maar wel dat Den Haag erover liegt. Opbouwen doen ze niet, maar daarvoor zijn ze wel heen gestuurd. Vechten doen ze wel, maar mogen ze eigenlijk niet. Zo speel je met levens, zou me niet verbazen als die jongen hierom om het leven is gekomen.
Als ze eerst tien keer toestemming aan Den Haag moeten vragen of ze terug mogen schieten, valt dat bij mij onder de noemer dat ze eigenlijk niet mogen vechten. Net als in Irak, prachtig geregeld weerquote:Op vrijdag 21 september 2007 17:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat ze niet mogen vechten?
Is dat nu dan zo? Volgens mij mogen ze best schieten als er op ze geschoten wordt, hoeft niet eerst tien keer overlegd te worden.quote:Op vrijdag 21 september 2007 17:23 schreef Steeven het volgende:
[..]
Als ze eerst tien keer toestemming aan Den Haag moeten vragen of ze terug mogen schieten, valt dat bij mij onder de noemer dat ze eigenlijk niet mogen vechten. Net als in Irak, prachtig geregeld weer.
In die docu over Nederlandse commando's in Afghanistan, 09:00 Zulu geloof ik, zeiden ze wat anders. Ze mogen bijna niks, terwijl ze er wel de training en het materiaal voor hebben. Ze zouden die gasten helemaal afmaken.quote:Op vrijdag 21 september 2007 17:26 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Is dat nu dan zo? Volgens mij mogen ze best schieten als er op ze geschoten wordt, hoeft niet eerst tien keer overlegd te worden.
Verder had ik ergens gelezen dat de jongen omgekomen is bij een vuurgevecht wat lang duurde.
nou dan moet je die berichten van defensie wat beter doorlezen hoorquote:Op vrijdag 21 september 2007 17:17 schreef Steeven het volgende:
Ik vind het niet erg dat ze er zitten, maar wel dat Den Haag erover liegt. Opbouwen doen ze niet, maar daarvoor zijn ze wel heen gestuurd. Vechten doen ze wel, maar mogen ze eigenlijk niet. Zo speel je met levens, zou me niet verbazen als die jongen hierom om het leven is gekomen.
Waarom zeggen die commando's in die docu dan wat anders? Ik bedoel, ze laten letterlijk zien hoe ze een briljante hinderlaag voor de Taliban leggen en vervolgens zegt Den Haag: nee, kappen, niet schieten.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou dan moet je die berichten van defensie wat beter doorlezen hoor
het is wat summier maar er wordt niet echt gelogen
en dat ze niet mogen vechten is onzin, liever niet natuurlijk maar als het moet dan moet het
Ben je wel goed bij je hoofd? Hoe kan je zoiets ziek zeggen?quote:Op vrijdag 21 september 2007 12:08 schreef focka het volgende:
wat een onzin.... dat zoiets op het nieuws komt. er is 1 nederlandse soldaat omgekomen en 40 talibanstrijders. nederlandse soldaten voeren geen moer uit daarzo en die zogenaamde soldaat zal het wel verdiend hebben
ik zo die docu nog eens goed bekijken als ik jouw was want wat je haalt wat dingen door elkaar denk ikquote:Op vrijdag 21 september 2007 18:02 schreef Steeven het volgende:
[..]
Waarom zeggen die commando's in die docu dan wat anders? Ik bedoel, ze laten letterlijk zien hoe ze een briljante hinderlaag voor de Taliban leggen en vervolgens zegt Den Haag: nee, kappen, niet schieten.![]()
Dat denk ik nietquote:Op vrijdag 21 september 2007 18:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zo die docu nog eens goed bekijken als ik jouw was want wat je haalt wat dingen door elkaar denk ik
Nederlanders zijn belangrijkerrr!quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:11 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ben je wel goed bij je hoofd? Hoe kan je zoiets ziek zeggen?
ik weet zeker van wel maar ik ben geduldig ... ik wacht wel op mijn gelijkquote:Op vrijdag 21 september 2007 18:13 schreef Steeven het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Maar ik was sowieso van plan em vanavond er nog eens in te gooien, dus komt mooi uit.
gebeurt nu eenmaal niet zo vaakquote:Op vrijdag 21 september 2007 18:15 schreef gelly het volgende:
Waarom komt er trouwens voor elke gesneuvelde militair een persconferentie met de bevelhebber aan het woord ?
Alles wat wordt opgebouwd wordt gesloopt door de Taliban. Hoe lang zitten ze er al? Heeft totaal geen nut dus en gebeurt steeds minder, om die reden. Nu ze het wat moeilijker krijgen wordt de focus gelegd op militaire operaties, en dat is dus een gevechtsmissie, waar het merendeel van de Nederlandse bevolking tegen is (ik niet overigens)! Defensie erkent alleen dat er gevechtshandelingen zijn, niet dat ze er zitten om te vechten. Dat is gewoon de waarheid verdraaien en dus liegen.quote:nou dan moet je die berichten van defensie wat beter doorlezen hoor
het is wat summier maar er wordt niet echt gelogen
Ze mogen bijna niks. Ja, als er wordt geschoten, mogen ze terugschieten, maar zoals in de docu ook wordt aangegeven zijn ze op de hoogte van waar vijanden zich bevinden, waar ze wapenopslagen hebben en weet ik het wat, maar daar mogen ze niet eens op af.quote:en dat ze niet mogen vechten is onzin, liever niet natuurlijk maar als het moet dan moet het
Helaas... In de docu hoor je regelmatig 'geen toestemming van Den Haag, wel toestemming van Den Haag'. Ze moeten gewoon bellen om te vragen of ze mogen vechten. Zie niet alleen bovenstaande, maar ook het stukje in de docu waarin ze autopech faken om Taliban uit te lokken, omdat ze geen toestemming van Den Haag hebben om zelf het gevecht op te zoeken. Ze wachten gewoon tot ze beschoten worden om een reden te hebben te schieten. (ietsje anders dan ik beschreef idd, maar komt op hetzelfde neer.)quote:ik weet zeker van wel maar ik ben geduldig ... ik wacht wel op mijn gelijk
er is net een ziekenhuis afgebouwd (in dit geval door de Australiers overigens) en die staat nog niet in brand hoor, ik kan nog wel wat voorbeelden noemen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:04 schreef Steeven het volgende:
[..]
Alles wat wordt opgebouwd wordt gesloopt door de Taliban. Hoe lang zitten ze er al? Heeft totaal geen nut dus en gebeurt steeds minder, om die reden. Nu ze het wat moeilijker krijgen wordt de focus gelegd op militaire operaties, en dat is dus een gevechtsmissie, waar het merendeel van de Nederlandse bevolking tegen is (ik niet overigens)! Defensie erkent alleen dat er gevechtshandelingen zijn, niet dat ze er zitten om te vechten. Dat is gewoon de waarheid verdraaien en dus liegen.
staat nog meer in, ikraad je aan het te lezen als je geinteresseerd bent in de missiequote:Haalbare resultaten
In het zuiden en oosten van Afghanistan zullen nog vele jaren voor nodig zijn voordat de
Afghaanse overheid zelfstandig kan zorgen voor veiligheid en stabiliteit. Het is dan ook niet
realistisch te verwachten dat na de twee jaar in Uruzgan veiligheid, stabiliteit en voorspoedige
economische ontwikkelingen zullen kunnen bestaan zonder hulp van buiten.
Wel kan in deze periode door Nederland een wezenlijke bijdrage worden geleverd aan het tot
stand brengen van een situatie in Uruzgan waarin de Afghaanse autoriteiten hun invloed en
gezag in de provincie hebben vergroot en in toenemende mate zelfstandig voor veiligheid en
stabiliteit kunnen gaan zorgen. Nederland doet dat door bij te dragen aan een verbetering van
de veiligheidssituatie en aan een verbetering van het bestuur. Een beter functioneren van de
Afghaanse veiligheidsorganisaties, te weten het Afghaanse leger (Afghan National Army,
ANA) en de politie, maakt daar deel van uit. Naar gelang de veiligheidssituatie verbetert en de
stabiliteit toeneemt, kan ook de opbouw van de economie van de grond komen, zoals nu reeds
het geval is in de noordelijke provincie Baghlan waar Nederland sinds oktober 2004 op
succesvolle wijze een PRT leidt in het kader van ISAF.
Tevens kan Nederland zelf een impuls geven aan de wederopbouw en aan het verbeteren van
de levensomstandigheden van de bevolking. Onmiddellijk na de ontplooiing wordt begonnen
met CIMIC-activiteiten die zijn gericht op het ondersteunen van het draagvlak voor de
Nederlandse aanwezigheid. Tevens wordt zo spoedig mogelijk na de ontplooiing begonnen
met wederopbouwprojecten. De CIMIC- en wederopbouwprojecten kunnen door het
Nederlandse PRT, maar vooral ook door andere actoren zoals Internationale Organisaties
(IO's), dan wel Nederlandse of buitenlandse Niet-Gouvernementele Organisaties (NGO's)
worden uitgevoerd. De bevolking zal over deze inspanningen en over het doel van onze
aanwezigheid vanaf het begin actief worden geïnformeerd. Zoals later in deze brief wordt
toegelicht (zie onder ‘Wederopbouw’) is de regering in contact met een aantal Nederlandse
NGO’s die een actieve samenwerking met lokale partnerorganisaties in Uruzgan overwegen.
De regering benadrukt dat aansprekende resultaten niet vanaf het begin zichtbaar zullen zijn
maar enige tijd zullen vergen. Wel verwacht de regering dat tegen het einde van de voorziene
inzetperiode van twee jaar er sprake zal zijn van zichtbare resultaten. In de lange weg naar een
stabiele regio zijn echter juist deze twee jaren van groot belang. Op de langere termijn zal in
Uruzgan, evenals in de rest van Afghanistan, de overheid beter kunnen voorzien in de
basisbehoeften van de bevolking, een perspectief kunnen bieden op een betere toekomst, en
kunnen voorkomen dat het land opnieuw een vrijplaats wordt voor internationale
terroristische netwerken.
http://www.mindef.nl/bina(...)0kB)_tcm15-57722.pdf
ja ze klagen dat ze niet genoeg mogen, maar dat doen militairen al sinds iemand op het idee kwam beroepsmilitairen in dienst te nemen. Een en ander is nu eenmaal ondergeschikt aan het doel van de missie, of ze gelijk hebben of niet kan ik verder niet over oordelen maar ze gaan er in diezelfde docu wel degenlijk op uit om een verdacht huis te onderzoeken en komen daarna wel degenlijk in een vrij flink vuurgevecht terecht.quote:[..]
Ze mogen bijna niks. Ja, als er wordt geschoten, mogen ze terugschieten, maar zoals in de docu ook wordt aangegeven zijn ze op de hoogte van waar vijanden zich bevinden, waar ze wapenopslagen hebben en weet ik het wat, maar daar mogen ze niet eens op af.
Je ziet hoe ze met een onbemand vliegtuig Talibanstrijders spotten die hun kant opkomen en ze besluiten niet te schieten, omdat de kans dan heel groot is dat ze aangeklaagd worden door onze officier van justitie, omdat 'je niet weet wat die Taliban van plan zijn'. Nou, wat een vrijheid van handelen daar zeg, als je eindelijk groen licht van Den Haag hebt om vijandelijk gebied in te gaan met de optie tot schieten komt justitie op je nek zitten.
soms wel, soms niet er zijn ook inmiddels meerdere preventieve acties uitgevoerdquote:[..]
Helaas... In de docu hoor je regelmatig 'geen toestemming van Den Haag, wel toestemming van Den Haag'. Ze moeten gewoon bellen om te vragen of ze mogen vechten. Zie niet alleen bovenstaande, maar ook het stukje in de docu waarin ze autopech faken om Taliban uit te lokken, omdat ze geen toestemming van Den Haag hebben om zelf het gevecht op te zoeken. Ze wachten gewoon tot ze beschoten worden om een reden te hebben te schieten. (ietsje anders dan ik beschreef idd, maar komt op hetzelfde neer.)
het is niet beide missies, er is 1 missie en dat is het vergroten van de macht van de landelijke authoriteiten, alles wat er gebeurt of gedaan wordt is daaraan ondergeschiktquote:Het komt er op neer dat beide missies maar half uitgevoerd worden, genoeg reden om je conclusies daaruit te trekken. Het maakt het nog triester dat het alweer de 11e is die hierom is gestorven. Ga voor het een of het ander, maar niet op deze manier, want dat werkt duidelijk niet en dat wordt ook kenbaar gemaakt door 'onze jongens' die daar zitten.
Fijn om te horen dat er eindelijk eens iets staat wat niet in de fik is gezet en waar de kinderen bij om het leven zijn gebracht.quote:er is net een ziekenhuis afgebouwd (in dit geval door de Australiers overigens) en die staat nog niet in brand hoor, ik kan nog wel wat voorbeelden noemen.
dat hele gezeur om opbouwmissies en vechtmissies is een fabeltje dat door de media in het leven is geholpen en waar defensie niets tegen doet (maar wel zou moeten doen)
het is vanaf dag 1 aan de man gebracht als een stabilisatiemissie.
het doel en dus het nut van de missie is het scheppen van stabiliteit, dit doe je door een en ander aan faciliteiten (wegen, scholen etc.) op te bouwen en ook door de Taliban een paar pakken vol met slaag te geven.
hieronder bv een quote van een brief van het ministerie van defensie aan de tweede kamer uit 2005
Klopt en dat snap ik ook, maar ik zie liever dat ze een volledig gesteunde gevechtsmissie beginnen, zodat de Taliban dusdanig kan worden verzwakt, dat we straks wel succesvol kunnen opbouwen. Nu is het net niks, zonde niet van al dat geld en de moeite en de levens.quote:ja ze klagen dat ze niet genoeg mogen, maar dat doen militairen al sinds iemand op het idee kwam beroepsmilitairen in dienst te nemen. Een en ander is nu eenmaal ondergeschikt aan het doel van de missie, of ze gelijk hebben of niet kan ik verder niet over oordelen maar ze gaan er in diezelfde docu wel degenlijk op uit om een verdacht huis te onderzoeken en komen daarna wel degenlijk in een vrij flink vuurgevecht terecht.
Klopt ook, maar men vreest nog altijd de tweede Erik O. te wordenquote:soms wel, soms niet er zijn ook inmiddels meerdere preventieve acties uitgevoerd
vergeet ook niet dat toen deze documantaire geschoten werd de taskforce nog grotendeels ontplooid moest worden, dat is even aftasten
Mjwa, dat weet ik niet. Nederland heeft het over ISAF en de VS over Enduring Freedom, die lagen met elkaar in de clinch maar nu lijkt het beter te gaan. Ik vind iig dat NL aan beide taken te weinig doet om het succesvol te maken, en dat ligt zeker niet aan de soldaten die er zitten.quote:het is niet beide missies, er is 1 missie en dat is het vergroten van de macht van de landelijke authoriteiten, alles wat er gebeurt of gedaan wordt is daaraan ondergeschikt
niet eindelijk eens, er worden daar structureel dingen opgebouwd die wekelijkse nieuwsberichten op mindef.nl staan er vol mee alleen pikt de media die niet op tenzij er ook flinke vuurgevechten worden gemeld.quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:42 schreef Steeven het volgende:
[..]
Fijn om te horen dat er eindelijk eens iets staat wat niet in de fik is gezet en waar de kinderen bij om het leven zijn gebracht.
de vraag is of dat niet averechts werktquote:[..]
Klopt en dat snap ik ook, maar ik zie liever dat ze een volledig gesteunde gevechtsmissie beginnen, zodat de Taliban dusdanig kan worden verzwakt, dat we straks wel succesvol kunnen opbouwen. Nu is het net niks, zonde niet van al dat geld en de moeite en de levens.
ja och ... gezien het aantal vuurgevechten wat er geweest is zonder overactieve openbare aanklagers in het afgelopen jaar (of uberhaupt sinds Eric O.) denk ik dat we daar niet zo heel bang meer voor hoeven te zijnquote:[..]
Klopt ook, maar men vreest nog altijd de tweede Erik O. te worden.
het gaat beter omdat Enduring Freedom min of meer vertrokken is uit de gebieden waar ISAF opereertquote:[..]
Mjwa, dat weet ik niet. Nederland heeft het over ISAF en de VS over Enduring Freedom, die lagen met elkaar in de clinch maar nu lijkt het beter te gaan. Ik vind iig dat NL aan beide taken te weinig doet om het succesvol te maken, en dat ligt zeker niet aan de soldaten die er zitten.
Ik zal me daar eens in verdiepen dan, maar als ik op de reactie van de soldaten af ga dan zou het weinig nut hebben. Hangt er vanzelf ook af waar het gebouwd wordt.quote:niet eindelijk eens, er worden daar structureel dingen opgebouwd die wekelijkse nieuwsberichten op mindef.nl staan er vol mee alleen pikt de media die niet op tenzij er ook flinke vuurgevechten worden gemeld.
Dat klopt en de Amerikanen worden daar ook constant op bekritiseerd. Maar je kunt het op twee manieren doen. De eerste is dus de Amerikaanse manier, de lompe manier. De tweede is gewoon de kansen pakken. In die docu alleen al komen tig situaties voor waarin ze talloze Talibanstrijders kunnen afmaken of af kunnen laten maken, maar ze doen het niet. Gevolg is dat deze jongen van 20 wordt doodgeschoten door Talibanstrijders die zijn laten gaan omdat Den Haag het liefst conflicten uit de weg gaat.quote:de vraag is of dat niet averechts werkt
bij gevechten gaan dingen stuk en komen burgers om het leven, dan kun je nog zo je best doen om dit te voorkomen maar het gebeurt toch en als men ergens verhaal wil gaan halen zijn de Taliban nergens te vinden en als je dan zegt 'hey waar gehakt vallen spaanders' dan wordt men daar niet vrolijker van.
dan is het de vraag of je aan het einde van de dag nog wel zo welkom bent om dingen te gaan opbouwen
Een Deense tankcommandant zei ooit is na een succesvolle actie in Bosnie
"By responding to the Serbs' fire, we destroyed the relationship of trust we the previous months patiently had built "
dat is hier in mindere mate ook het geval, je kunt niet als een olifant in een porceleinwinkel rond gaan lopen rennen want op een gegeven moment zegt de eigenaar dat je weg moet
Nou als ik die officier van justitie aan het woord zag in de docu, dan had ie de betrokkenen zeker aangeklaagd als ze geschoten hadden in die situatie, terwijl ze juist het volste recht toe hadden om te schieten. Die kloof is zo enorm groot, die officier begrijpt niks van de situaties daar, geen idee waarom die zich ermee komt bemoeien.quote:ja och ... gezien het aantal vuurgevechten wat er geweest is zonder overactieve openbare aanklagers in het afgelopen jaar (of uberhaupt sinds Eric O.) denk ik dat we daar niet zo heel bang meer voor hoeven te zijn
die kritiek op de Amerikanen is ook niet altijd even terecht ...quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:20 schreef Steeven het volgende:
[..]
Dat klopt en de Amerikanen worden daar ook constant op bekritiseerd. Maar je kunt het op twee manieren doen. De eerste is dus de Amerikaanse manier, de lompe manier.
mjah het lijkt me wat respectloos om er nu al dergelijke conclusies aan te verbinden als zelfs defensie nog niet alle gegevens zegt te hebben, feit is dat er de afgelopen weken wat acties zijn ondernomen door de Nederlanders in die streek en dat deze jongen daarbij of als gevolg daarvan om het leven is gekomen.quote:De tweede is gewoon de kansen pakken. In die docu alleen al komen tig situaties voor waarin ze talloze Talibanstrijders kunnen afmaken of af kunnen laten maken, maar ze doen het niet. Gevolg is dat deze jongen van 20 wordt doodgeschoten door Talibanstrijders die zijn laten gaan omdat Den Haag het liefst conflicten uit de weg gaat.
doe jij niet exact hetzelfde?quote:[..]
Nou als ik die officier van justitie aan het woord zag in de docu, dan had ie de betrokkenen zeker aangeklaagd als ze geschoten hadden in die situatie, terwijl ze juist het volste recht toe hadden om te schieten. Die kloof is zo enorm groot, die officier begrijpt niks van de situaties daar, geen idee waarom die zich ermee komt bemoeien.
Het komt er puur door dat 9/10 gevechtshandelingen voortkomen uit het feit dat de vijand eerst schoot. Dan mag het wel. Andersom word je gewoon genaaid.
Als ik alle bondgenoten van de Amerikanen hoor wel.quote:die kritiek op de Amerikanen is ook niet altijd even terecht ...
Toch is dat het risico als je ze laat lopen; ze komen weer terug. Ik weet ook wel dat het een grote polonaise van extremisten is bij de grens met Pakistan, maar toch.quote:mjah het lijkt me wat respectloos om er nu al dergelijke conclusies aan te verbinden als zelfs defensie nog niet alle gegevens zegt te hebben, feit is dat er de afgelopen weken wat acties zijn ondernomen door de Nederlanders in die streek en dat deze jongen daarbij of als gevolg daarvan om het leven is gekomen.
Ik beweer helemaal niets, ik gaf alleen een voorbeeld. En ik denk dat ik het beter begrijp dan deze officier of de mensen in Den Haag ja, aangezien de Nederlandse soldaten aangeven dat ze niet blij zijn met de taken die ze moeten uitvoeren en de bemoeienisssen uit Den Haag; daar kan ik volledig mee inkomen. Ik denk dat iemand ter plaatse er beter over kan oordelen dan iemand uit zn ivoren toren die enkel wat verslagen doorleest.quote:doe jij niet exact hetzelfde?
jij hebt beweert zonder kennis van de situatie aldaar te weten wat nu precies de reden is van de dood van deze militair. Begrijp jij het beter als deze officier of de mensen in Den Haag?
Nogmaals, omdat Nederland geen gevechten wil uitlokken. Zodra er eentje uit zichzelf schiet pakt de marechaussee em wel op, volgens mij was Erik O. ook de eerste die uit zichzelf schoot (hoewel het schietbeleid in Irak nog veel ridiculer was, praktisch gezien mocht je niet eens schieten daar.) Dat was precies de reden waarom de Nederlandse commando's die truck met Taliban lieten lopen.quote:er zijn het afgelopen jaar preventieve acties geweest en er zijn geen militairen aangeklaagd ook niet door de officier in kwestie dat zou genoeg moeten zeggen
jawel je beweert "dat deze jongen van 20 wordt doodgeschoten door Talibanstrijders die zijn laten gaan omdat Den Haag het liefst conflicten uit de weg gaat." daar zijn geen aanwijzingen voor op het moment.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:07 schreef Steeven het volgende:
[..]
Als ik alle bondgenoten van de Amerikanen hoor wel.
[..]
Toch is dat het risico als je ze laat lopen; ze komen weer terug. Ik weet ook wel dat het een grote polonaise van extremisten is bij de grens met Pakistan, maar toch.
[..]
Ik beweer helemaal niets, ik gaf alleen een voorbeeld. En ik denk dat ik het beter begrijp dan deze officier of de mensen in Den Haag ja, aangezien de Nederlandse soldaten aangeven dat ze niet blij zijn met de taken die ze moeten uitvoeren en de bemoeienisssen uit Den Haag; daar kan ik volledig mee inkomen. Ik denk dat iemand ter plaatse er beter over kan oordelen dan iemand uit zn ivoren toren die enkel wat verslagen doorleest.
Erik O. was absoluut niet de eerste de in Irak heeft geschoten, althans dat kan wel maar het incident waar hij voor is opgepakt was niet de eerste schietpartij.quote:[..]
Nogmaals, omdat Nederland geen gevechten wil uitlokken. Zodra er eentje uit zichzelf schiet pakt de marechaussee em wel op, volgens mij was Erik O. ook de eerste die uit zichzelf schoot (hoewel het schietbeleid in Irak nog veel ridiculer was, praktisch gezien mocht je niet eens schieten daar.) Dat was precies de reden waarom de Nederlandse commando's die truck met Taliban lieten lopen.
Dat bedoelde ik dan niet zo, maar je snapt m'n punt wel.quote:jawel je beweert "dat deze jongen van 20 wordt doodgeschoten door Talibanstrijders die zijn laten gaan omdat Den Haag het liefst conflicten uit de weg gaat." daar zijn geen aanwijzingen voor op het moment.
Wel de eerste waarbij Nederlanders uit zichzelf begonnen te schieten. In Irak mochten ze namelijk absoluut niet schieten. En m'n broer kan het weten want die zat er. Helemaal na dat Erik O. debacle wist niemand meer wat wel en wat niet mocht, niemand durfde meer te schieten uberhaupt. Toen kregen ze zon toffe politiek correcte flyer wanneer het wel en niet mocht, typisch Nederlands om soldaten in een oorlogsgebied te plaatsen waar ze niks mogen.quote:Erik O. was absoluut niet de eerste de in Irak heeft geschoten, althans dat kan wel maar het incident waar hij voor is opgepakt was niet de eerste schietpartij.
Inderdaad, zo blijven we aan de gangquote:Op vrijdag 21 september 2007 18:15 schreef gelly het volgende:
Waarom komt er trouwens voor elke gesneuvelde militair een persconferentie met de bevelhebber aan het woord ?
ik snap wat je bedoeld maar ik weet niet in hoeverre dit een accuraat beeld is ... imo is dit gemakkelijk te verhelpen door het ministerie door gewoon uitgebreider op de verschillende incidenten en gebeurtenissen in te gaan van gevechtshandelingen tot opbouwwerkzaamheden tot het politieke plaatje en de opleidingen van verschillende organisaties (zowel civiel als militair) nu wordt heel summier een en ander naar buiten gebracht en pikken de media er uit wat ze interessant vinden (schietpartijen) en denkt iedereen dat er alleen maar gevochten wordt.quote:Op zaterdag 22 september 2007 13:55 schreef Steeven het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik dan niet zo, maar je snapt m'n punt wel.
dat klinkt heel anders, omdat er een en ander weggelaten worden.quote:AMSTERDAM - Nederlandse troepen zijn de afgelopen week meermaals in actie gekomen in de Afghaanse provincie Uruzgan. Door het vertrek van Afghaanse veiligheidstroepen rond Deh Rawod in het zuidwesten van de provincie hebben de Taliban meer bewegingsvrijheid gekregen.
Dat leidde onder meer tot vuurgevechten rond enkele checkpoints. Daarbij vielen mogelijk slachtoffers aan vijandelijke zijde. Het ministerie van Defensie spreekt van een 'zorgelijk scenario'.
Behalve rond Deh Rahwod werd afgelopen week door Nederlandse militairen een aantal keer geschoten in de buurt van de vooruitgeschoven patrouillebasis Poentjak en rond het checkpoint Nyazi in Chora.
Veiligheidssituatie
Ook daarbij zijn aan de kant van de tegenstander mogelijk slachtoffers gevallen. Samen met de Afghaanse autoriteiten wordt nu gekeken hoe de veiligheidssituatie rond Deh Rawod kan worden verbeterd, schrijft Defensie donderdag in het periodiek overzicht Afghanistan.
In de aan Uruzgan grenzende provincies Helmand, Zabul en Kandahar leverden F-16's van de Koninklijke Luchtmacht diverse keren ondersteuning aan Isaf-grondtroepen. Daarbij werden lasergeleide bommen en het boordkanon gebruikt.
Slachtoffers
Nederlandse Apachegevechtshelikopters ondersteunden daarnaast Isaf-eenheden die in Zabul en in Uruzgan in de problemen waren gekomen. Daarbij werd gebruik gemaakt van raketten en het boordkanon. Ook bij de inzet van de F-16's en de Apaches zijn mogelijk slachtoffers gevallen aan vijandelijke zijde.
Afghaanse en westerse troepen lieten donderdag weten dat gevechten en luchtaanvallen in Afghanistan woensdag zo'n zeventig Taliban het leven hebben gekost. In Uruzgan kwamen meer dan 45 Taliban-strijders om toen ze een patrouille van Afghaanse en buitenlandse troepen aanvielen.
Taliban
In de provincie Kandahar verloren twaalf Taliban het leven bij gevechten met Afghaanse en Navo-troepen. Elf Taliban kwamen om in de provincie Zabul.
De Navo wijst erop dat de Taliban tijdens de Ramadan van vorig jaar het aantal aanvallen opvoerden, en dat dit jaar hetzelfde kan gebeuren.
Nu.nl
Uitgegeven: 13 september 2007 17:16
ook niet waar in een van de eerste weken (dagen) werd een groep verkenners beschoten in een cementfabriek oid door plunderaars die zijn toen weggegaan en teruggekomen met een grotere groep verkenners en hebben wat geschoten.quote:[..]
Wel de eerste waarbij Nederlanders uit zichzelf begonnen te schieten. In Irak mochten ze namelijk absoluut niet schieten.
dat is wel waar maar er is sinds die tijd wel degenlijk flink geschoten in Afghanistan zonder vreemde aanklachten, ik noem het een leermoment voor het OMquote:En m'n broer kan het weten want die zat er. Helemaal na dat Erik O. debacle wist niemand meer wat wel en wat niet mocht, niemand durfde meer te schieten uberhaupt. Toen kregen ze zon toffe politiek correcte flyer wanneer het wel en niet mocht, typisch Nederlands om soldaten in een oorlogsgebied te plaatsen waar ze niks mogen.
Als dat zo is moeten ze het nieuws inderdaad met wat meer aandacht naar buiten brengenquote:ik snap wat je bedoeld maar ik weet niet in hoeverre dit een accuraat beeld is ... imo is dit gemakkelijk te verhelpen door het ministerie door gewoon uitgebreider op de verschillende incidenten en gebeurtenissen in te gaan van gevechtshandelingen tot opbouwwerkzaamheden tot het politieke plaatje en de opleidingen van verschillende organisaties (zowel civiel als militair) nu wordt heel summier een en ander naar buiten gebracht en pikken de media er uit wat ze interessant vinden (schietpartijen) en denkt iedereen dat er alleen maar gevochten wordt.
bijvoorbeeld:
de wekelijkse update van defensie
http://www.mindef.nl/miss(...)odiek_overzicht.aspx
en de aan het hand daarvan geschreven stukje in de Telegraaf
Maar dan werden ze toch eerst beschoten voordat ze zelf gingen schieten?quote:ook niet waar in een van de eerste weken (dagen) werd een groep verkenners beschoten in een cementfabriek oid door plunderaars die zijn toen weggegaan en teruggekomen met een grotere groep verkenners en hebben wat geschoten.
mogelijk was het het eerste incident met dodelijke slachtoffers maar zelfs dat betwijfel ik
Laten we het hopen want dat proces was echt een aanfluitingquote:dat is wel waar maar er is sinds die tijd wel degenlijk flink geschoten in Afghanistan zonder vreemde aanklachten, ik noem het een leermoment voor het OM
ik denk dat het probleem meer ligt bij wat de Nederlandse politiek graag wil horen dan de bevolkingquote:Op zaterdag 22 september 2007 15:27 schreef Steeven het volgende:
[..]
Als dat zo is moeten ze het nieuws inderdaad met wat meer aandacht naar buiten brengen. Doen ze dat niet omdat het merendeel van de Nederlandse bevolking het liever niet hoort? Ik vind het wel interessant.
en daarna gingen ze terug om te schietenquote:[..]
Maar dan werden ze toch eerst beschoten voordat ze zelf gingen schieten?
processen!quote:[..]
Laten we het hopen want dat proces was echt een aanfluiting.
Hoezo?quote:Op vrijdag 21 september 2007 12:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou dat zie je verkeerd denk ik.
dat de missie mogelijk niet verlengd wordt wil niet zeggen dat er geen Nederlandse militairen meer naar Afghanistan gaan want dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk ...
Hoezo?quote:kan trouwens niet eens want dan moet de NATO vlag van de hele operatie af volgens mij
NATO acties zijn enkel mogenlijk met de goedkeuring en deelname van alle lidstatenquote:
Wat een onzin. Er zitten toch ook geen duizend Litouwers in het zuiden van Afghanistan?quote:Op zaterdag 22 september 2007 18:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
NATO acties zijn enkel mogenlijk met de goedkeuring en deelname van alle lidstaten
als Nederland dan dus zou zeggen 'nee we doen niet meer mee' dan is dat feitelijk een veto op ISAf
Ik weet niet of dat een troost gaat zijn.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:26 schreef rutger05 het volgende:
er zitten wel meer lidstaten niet met 1000 man in het zuiden van Afghanistanquote:Op zaterdag 22 september 2007 18:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wat een onzin. Er zitten toch ook geen duizend Litouwers in het zuiden van Afghanistan?
Zolang De Hoop Scheffer de baas is zit dat er niet in denk ik. Hoeft voor mij ook niet overigens.quote:Op zaterdag 22 september 2007 18:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
NATO acties zijn enkel mogenlijk met de goedkeuring en deelname van alle lidstaten
als Nederland dan dus zou zeggen 'nee we doen niet meer mee' dan is dat feitelijk een veto op ISAf
Jij zegt: Het kan niet eens zonder Nederlanders, want het is een NAVO-missie. Natuurlijk kan het zonder Nederlanders.quote:Op zaterdag 22 september 2007 20:07 schreef sp3c het volgende:
lees wat ik zeg nog is goed, rustig evt hardop voor je uit je slof schiet het klopt echt
Welke militairen aan andere zijde ? Er vechten geen militairen aan andere zijde.quote:Op zaterdag 22 september 2007 22:21 schreef Colnago het volgende:
Zeer triest voor de militair en z'n familie maar dat is ook het geval bij die families van de gedode militairen aan vijandelijke zijde.
De mens is nu eenmaal wreed zullen we maar denken.
O nee, de anderen noemen we altijd barbaren.quote:Op zaterdag 22 september 2007 22:33 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Welke militairen aan andere zijde ? Er vechten geen militairen aan andere zijde.
Waarom niet ?quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:15 schreef gelly het volgende:
Boeren met een AK-47 zijn geen militairen, maar rebellen. En ja, dit keer zijn het barbaren. Mensen die kinderen ophangen omdat ISAF er een school heeft gebouwd waar ze naartoe gingen kun je alleen maar barbaren noemen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 23:18 schreef Colnago het volgende:
[..]
O nee, de anderen noemen we altijd barbaren.
Sorry, ik was het even vergeten.
exact!quote:Op zaterdag 22 september 2007 20:46 schreef Monidique het volgende:
[..]
Jij zegt: Het kan niet eens zonder Nederlanders, want het is een NAVO-missie.
ook dat zeg ik niet dat zit je erbij te verzinnenquote:Natuurlijk kan het zonder Nederlanders.
Ik zie de logica niet. De Navo bestaat uit meer dan alleen Nederland. Als wij niet meer gaan, mag een ander lid best gaan, hoor. Er zitten nu ook geen Belgen en Belgie is ook lid van de Navo en het is nog steeds een Navo missie. Dus als wij weg zijn en er zitten Hottentotten (als die lid zouden zijn van de Navo), wat is dan het verschil met de huidige situatie?quote:Op zondag 23 september 2007 00:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarop ik reageer in de trend van, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er geen Nederlanders meer naar Afghanistan gaan en dat dat bovendien niet echt mogelijk is vanwege de NATO vlag op de ISAF missie.
Die wreedheden werden/worden ook begaan door de Afghanen/krijgsheren die nu onze vrienden zijn (daarom kwam de Taliban aan de macht) dus zijn dat dan militairen of barbaren?quote:Op zondag 23 september 2007 00:23 schreef Steeven het volgende:
[..]
Boeren met een AK-47 zijn geen militairen, maar rebellen. En ja, dit keer zijn het barbaren. Mensen die kinderen ophangen omdat ISAF er een school heeft gebouwd waar ze naartoe gingen kun je alleen maar barbaren noemen.
Het verschil is dat wij Jaap de Hoop Scheffer hebben die een mooi baantje kreeg.quote:Op zondag 23 september 2007 08:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zie de logica niet. De Navo bestaat uit meer dan alleen Nederland. Als wij niet meer gaan, mag een ander lid best gaan, hoor. Er zitten nu ook geen Belgen en Belgie is ook lid van de Navo en het is nog steeds een Navo missie. Dus als wij weg zijn en er zitten Hottentotten (als die lid zouden zijn van de Navo), wat is dan het verschil met de huidige situatie?
Sorry, dat zie ik niet...quote:Op zondag 23 september 2007 09:16 schreef Colnago het volgende:
[..]
Het verschil is dat wij Jaap de Hoop Scheffer hebben die een mooi baantje kreeg.
Ja, en?quote:Op zondag 23 september 2007 09:27 schreef Colnago het volgende:
[..]
Hij trad aan als secretaris-generaal bij de NAVO op 1 januari 2004.
Bull. Bovendien is dat Spec's redenatie niet. Volgens hem kunnen we er niet weg omdat het een Navo missie is. Als Portugal er gaat zitten is het nog steeds een navo missie, alleen gaan er dan geen Nederlanders meer dood.quote:Op zondag 23 september 2007 09:37 schreef Colnago het volgende:
[..]
Eeeeeh.............vriendjespolitiek?
je ziet de logica niet???quote:
hoe bedoel je er zitten geen Belgenquote:De Navo bestaat uit meer dan alleen Nederland. Als wij niet meer gaan, mag een ander lid best gaan, hoor. Er zitten nu ook geen Belgen en Belgie is ook lid van de Navo en het is nog steeds een Navo missie. Dus als wij weg zijn en er zitten Hottentotten (als die lid zouden zijn van de Navo), wat is dan het verschil met de huidige situatie?
Fijn. En wat heeft dat te maken met het feit dat wij in Uruzgan de kastanjes uit het vuur halen en er van de week op de radio te horen was dat er geen land gevonden kan worden om ons op te volgen als we volgend jaar vertrekken? Als de nato zo'n fijne "eenheid" is, zou dat geen enkel probleem moeten zijn.quote:Op zondag 23 september 2007 11:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
je ziet de logica niet???
als je met de NATO wil oorlogvoeren of wat dan ook dan moet je dat met de hele NATO doen of zelf maar een coalition of the willing opzetten. Dat is gedaan zodat de verschillende lidstaten niet misbruik van de organisatie kunnen maken en onder die vlag allerlei oorlogjes gaan starten waar de rest het niet mee eens is.
Zucht. Finnen, dan? Fransen? Luxemburgers? Die zitten er niet. En het is nog steeds een navo missie. Dus als wij er niet zitten, is het ook nog steeds een navo-missie. Alleen zonder dat er nederlanders de (gas)pijp uitgaan. Jij doet het voorkomen, alsof het alleen de nederlanders zijn die er een Navo missie van maken.quote:[..]
hoe bedoel je er zitten geen Belgen![]()
nietsquote:Op zondag 23 september 2007 14:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Fijn. En wat heeft dat te maken met het feit dat wij in Uruzgan de kastanjes uit het vuur halen en er van de week op de radio te horen was dat er geen land gevonden kan worden om ons op te volgen als we volgend jaar vertrekken? Als de nato zo'n fijne "eenheid" is, zou dat geen enkel probleem moeten zijn.
we hebben het over de ISAF missie die is in overleg en met goedkeuring van alle lidstaten gestart en wordt als zodanig uitgevoerdquote:Overigens klets je natuurlijk poep. De hele Afghanistan oorlog is geïnitieerd door de VS zonder wat voor overleg met de andere Nato-partners dan ook. Ze hebben de rest gewoon voor het blok gezet.
Finnen:quote:[..]
Zucht. Finnen, dan? Fransen? Luxemburgers? Die zitten er niet. En het is nog steeds een navo missie. Dus als wij er niet zitten, is het ook nog steeds een navo-missie. Alleen zonder dat er nederlanders de (gas)pijp uitgaan.
wat een onzinquote:Jij doet het voorkomen, alsof het alleen de nederlanders zijn die er een Navo missie van maken.
1 battaljon ... bijnaquote:
Dat is toch loeiende kolder? Alsof er voor elke navo-missie soldaten van elke lidstaat aanwezig zouden moeten zijn. Als wij weggaan verandert er niks aan de missie.quote:Op zondag 23 september 2007 14:59 schreef sp3c het volgende:
ik zeg dat de afwezigheid van Nederlanders er geen NATO missie van zou maken, dat is iets anders
nee dat is geen loeiende kolder, voor elke NATO missie moeten er soldaten van elke lidstaat aanwezig zijn, zo staat het geschreven, zo wordt het gedaanquote:Op zondag 23 september 2007 15:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat is toch loeiende kolder? Alsof er voor elke navo-missie soldaten van elke lidstaat aanwezig zouden moeten zijn.
allicht, ik heb niet de grootheidswaan om te denken dat het er zonder ons radicaal anders zal gaan daar, maar daar heb ik het dan ook niet over.quote:Als wij weggaan verandert er niks aan de missie.
blablablaharharblaquote:Oh ja, toch wel. Het is natuurlijk wel wat moeilijker voor Amerika om een nieuw schoothondje te vinden wat in de leugens over 'war on terror' trapt en zo. De meeste andere landen zijn wat kritischer dan Jan Peter "Fikkie" Balkenende.
quote:Op zondag 23 september 2007 17:22 schreef V.en.A het volgende:
Ah, weer een huurmoordenaar minder.
Helaas zal het VMBO-verlaters die het leger als speeltuin zien niet afschrikken.
Even voor de goeie orde, alle 26 lidstaten van NAVO hebben in meer of mindere mate militairen in Afghanistan zitten.quote:Op zondag 23 september 2007 14:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Zucht. Finnen, dan? Fransen? Luxemburgers? Die zitten er niet. En het is nog steeds een navo missie. Dus als wij er niet zitten, is het ook nog steeds een navo-missie. Alleen zonder dat er nederlanders de (gas)pijp uitgaan. Jij doet het voorkomen, alsof het alleen de nederlanders zijn die er een Navo missie van maken.
Telegraaf.quote:'Omgekomen soldaat doodgebloed'
AMSTERDAM -
"Van een missie die staat voor wederopbouw blijft weinig over. De gevechten die hier soms geleverd worden, zijn het niet waard om voor te sterven. Dit gebied lijkt doordrenkt te zijn van de talibanstrijders." Dit schrijft 'Soldaat X' in een e-mail aan dagblad De Pers.
"De kogels, mortieren en granaten vliegen letterlijk om onze oren, een werkelijk waar, onbeschrijfelijke ervaring, die ik niet snel zal vergeten. Het is, was, hoop ik te zeggen: OORLOG."
'Soldaat X' beschrijft tot in detail de situatie waarin een Nederlandse militair zich bevond. Het gaat hoogstwaarschijnlijk om de omgekomen militair Tim Hoogland.
De pas 20-jarige Tim werd volgens soldaat X vorige week alleen achtergelaten, omdat zijn buddy hem niet alleen kon meenemen. De militair, die in zijn hals en aan de zijkant van zijn lichaam was geraakt, heeft drie kwartier alleen op het slagveld gelegen. Daar is hij waarschijnlijk doodgebloed.
Bijna 2000 mensen hebben op de website van het ministerie van Defensie hun medeleven betuigd aan de nabestaanden van Tim.
Lees hier het schokkende verhaal van Soldaat X.
Bronquote:Gepubliceerd: vandaag 06:33
Update: vandaag 12:28
"Van een missie die staat voor wederopbouw blijft weinig over. De kogels, mortieren en granaten vliegen letterlijk om onze oren, een werkelijk waar, onbeschrijfelijke ervaring, die ik niet snel zal vergeten. Het is, was, hoop ik te zeggen: OORLOG."
"De gevechten die hier soms geleverd worden, zijn het niet waard om voor te sterven. Dit gebied lijkt doordrenkt te zijn van de talibanstrijders. Zelfs tolken die ons werk vertalen naar de lokale Afghanen zijn niet te vertrouwen. We hebben er één op weten te betrappen dat hij informatie doorspeelde die absoluut niet in de handen van de taliban mocht komen. Hij is opgepakt en opgesloten. Dit was een frustrerend voorval voor velen onder ons."
Strijders
"Gisterochtend 5 uur appel, wij waren QRF en we stonden op 30 minuten. Nou eruit gingen we, dat werd snel duidelijk. Onze taak was waarnemen op de overwatch zodat strijders van buiten het gebied niet bij de strijdende partijen konden komen, wij als GNK-eenheid staan hier meestal totdat er gewonden vallen, dan gaan we voorwaarts en zorgen voor de medische afhandeling van de zaak."
Oorlog
"Eenmaal aangekomen op de overwatch leek het rustig. De dag ervoor was er al een behoorlijke strijd geleverd, dus de dag verliep rustig. Eén peloton was in de stad van Deh Rawod, het bewuste peloton waarvan onze collega is overleden. Omstreeks 15.00 uur brak de oorlog weer uit. We werden op de overwatch aangevallen door strijders met kkw-vuur, snel alles inpakken en verkassen naar een nieuwe locatie."
"We kregen inmiddels te horen dat het peloton in een tic was gelopen, dit staat voor troops in contact. Het ging er behoorlijk heftig aan toe, er werd snel luchtsteun aangevraagd, deze liet echter lang op zich wachten. Het peloton meldde over de radio dat ze één gewonde hadden. Mijn hart begon sneller tekloppen, na een tijdje bleek dat de gewonde was achtergelaten, omdat zijn buddy hem niet alleen kon meenemen en het vuur te hevig was. Ze waren in eerste instantie afgesneden van eigen troepen, waardoor de betrokkene zijn maat achter moest laten."
B1-bommenwerper
"Inmiddels vloog de B1-bommenwerperover ons en liet een 500-ponder vallen, er gebeurde niets??? Het was een blindganger. Bij de tweede bom volgde een explosie waar ik kippenvel van kreeg. Ik heb mijn portie vuurwerk wel gehad dit jaar. Na deze 2 bommen volgden de Apache’s. Deze maaiden alles wat liep met wapens uit de voeding. In totaal heeft het slachtoffer zo’n drie kwartier alleen gelegen. Deze jongen was geraakt door twee kogels: één in zijn hals met een uitschot in zijn schedel en één aan de zijkant van zijn lichaam, de plaats die niet beschermd wordt."
Doodgebloed
"Al snelwerd duidelijk dat hij is doodgebloed, er viel ook niets meer te redden. Ondertussen had het bewuste peloton zich verscholen in een Kwalaa (Afghaans huis), een ander peloton haalde ze eruit, onder beschermend vuur van de Apache’s. Wij stonden op de overwatch toen we hoorden dat ze in veiligheid waren, een goed bericht... totdat de mortieren bij ons insloegen. We konden even geen kant op en er werd licht geschoten door de artillerie (het was inmiddels donker) waarna Apache’s de mortieropstellingen van de vijand waarnam en uitschakelde."
"Iedereen was verzameld op de overwatch, koppen werden geteld, het slachtoffer werd door mensen van de post Volendam naar het kamp gebracht en wij gingen terug naar kamp Hadrian. Ook dit ging niet zonder slag of stoot. Een patria reed zich vast in een greppel midden in het gebied, verstoken van taliban. Het eerste wat ik dacht was: nu begint alles overnieuw. Iedereen schoot te hulp, lichten stonden aan en wij waren een lopend doelwit in mijn ogen."
Zijn ze niet te stoppen?
"Gelukkigverliep de berging van het voertuig snel en bleef vijandelijke actieuit.We konden terug naar het kamp, ons kamp. Naast ons ligt het kamp van de ANA (Afghan NationalArmy). We kregen over de radio te horen dat twee pick-ups met 24 talibanstrijders daar de poort aanvielen, ja ongelooflijk. Ik dacht nog: zijn ze niet te stoppen? Uiteindelijk besloot onze commandant om terug te gaan naar onze basis en ons niet in hun strijd te mengen. Hier heb ik verder niets meer over gehoord."
Afscheid
"Aangekomen op het kamp om 23.00 uur werden we bijeengeroepen, voor een update en om als collega’s elkaar een hart onder de riem te steken. Vanochtend hebben we onze collega een laatste dienst bewezen door op gepaste wijze afscheid te nemen en collega’s te condolerenmet het verlies van hun strijdmakker. Om 11.30 uur stonden we opgesteld in een erehaag. Gedragen door zijn peloton werd onze collega naar de helikopter gebracht, waarin hij geëscorteerd door Apache’s aan de horizon uit het zicht verdween; kortom kippenvel."
"Ondanks alles gaat het met mij goed, ben wat gefrustreerd over het feit dat we niet meer met wederopbouw bezig zijn, verder praat ik veel met collega’s over gevoelens die ons allemaal partenspelen."
Afkortingen:
QRF= Quick Reaction Force
GNK= Geneeskundige troepen
Kkw= klein kaliber wapens
Nederlanders gesneuveld in Afghanistan:
- 20-jarige militair Tim Hoogland uit Vroomshoop overlijdt op 20 september 2007 tijdens een vuurgevecht.
- Sergeant Martijn Rosier (30) uit Sint Annaparochie overlijdt op 27 augustus 2007 nadat hij op een mijn is gestapt.
- Luitenant Tom Krist (24) sterft op 12 juli 2007 nadat hij twee dagen eerder zwaargewond raakte bij een zelfmoordaanslag in Deh Rawod.
- Sergeant-majoor Jos Leunissen (44) komt op 18 juni 2007 om het leven tijdens vuurgevechten rondom de stad Chora.
- Soldaat der eerste klasse Timo Smeehuijzen (20) komt op 15 juni 2007 om bij een aanslag met een autobom in Tarin Kowt.
- Korporaal Cor Strik (21) stapt op 20 april 2007 tijdens een voetpatrouille op een explosief.
- Sergeant Robert Donkers (33) overlijdt op 6 april 2007 nadat zijn pantservoertuig kantelt in een rivierbedding.
- Een F16-piloot komt in augustus 2006 als zijn toestel neerstort in de provincie Ghazni.
- Twee militairen overlijden eind juli 2006 bij een helikopterongeluk in de provincie Paktia.
- Een sergeant pleegt in oktober 2006 zelfmoord op de basis in Tarin Kowt.
Login of registreer om te reageren
Reageer Door: Briccone, maandag 24 september 2007 13:20
Wie er voor kiest om soldaatje te spelen, die zou moeten weten dat soldaatjes oorlogje spelen en achteraf dus niet komen zeuren dat de vijand met echte kogels schiet, dat het gevaarlijk is, dat ze ver van huis zijn etc.
Wie verstand heeft, die wordt geen soldaatje natuurlijk, die ijvert voor vrede.
Reageer Door: Mens X, maandag 24 september 2007 13:21
Beste Soldaad X,
Ik ben eens een tijdje in India geweest om het verschil te ervaren tussen hier en daar. Tussen mensen aan de ene kant van de wereld en mensen aan de andere kant.
Het is een blijk van moed dat je bereid bent voor een zaak te vechten. Maar om dit ook aan de andere kant van de wereld te doen in een gebied met mensen die op een zo totaal andere manier met elkaar leven en omgaan dan dat wij gewend zijn, dat vergt nog veel meer moed. Kortom, dit is positief over jou persoon en dat van je collega's.
Het is alleen zo jammer dat mensen als jij door een regering naar een ver land wordt gestuurd zonder juiste gronden of redenen en zonder de juiste materialen.
Helaas was onze regering niet slim genoeg om zich afzijdig te houden. Helaas worden soldaten op oneigenlijke gronden naar een ander deel van de wereld gestuurd.
Toen ik terug kwam van India, ik was ook in andere gebieden geweest, kwam ik tot de conclusie dat er geen enkele redenen voor mij is om daar nog eens naar terug te willen gaan, ook niet naar Nepal of Pakistan.
Het is daar zo anders en volgens mij zo een grote puinhoop, dat je niet kan of moet willen daar het verschil te willen of kunnen maken. Mogelijk een fatalistische conclusie, maar niet zonder redenen. 80% van de bevolking leeft daar in omstandigheden die wij kennen uit de middeleeuwen. En ik ben toch wel zeker dat er niemand, maar dan ook echt niemand is die graag terug wil in de tijd (namelijk in Nederland) en terugverlangt naar de middeleeuwen.
Het feit dat je al aangeeft dat het bij jou in Afganistan al lang niet meer om een opbouw- maar om een vechtmissie gaat, geeft al aan dat de mensen momenteel niet in staat zijn om op te bouwen met elkaar.
Jammer dat er ook zo veel slachtoffers vallen onder de bevolking. De Taliban en al die krijgsheren zijn wat mij betreft middeleeuws denkende gedrochten en wat mij betreft is onze overheid mede aansprakelijk maar 100% aansprakelijk voor jou leed, dat van je collega's en dat van de famlies van de omgekomen soldaten.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat jullie snel terug zijn zonder dat er nog meer slachtoffers vallen!
Vr,groet,
Mens X
Zolang 't er niet teveel worden hebben ze nog tijd.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:15 schreef gelly het volgende:
Het is sowieso onbegrijpelijk dat we er nog steeds zitten en in totaliteit in Irak.quote:Op vrijdag 21 september 2007 07:04 schreef bijdehand het volgende:
Risico voor het vak en nu is het wachten op de volgende
Het lijkt me ook beter om er meer jongens heen te sturen die daar de Taliban gaan onderwijzen en willen die niet luisteren dan maar uit de weg ruimen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 01:41 schreef David Letterman het volgende:
Het is natuurlijk verschrikkelijk voor de nabestaanden...uiteraard mijn condoleances...
Ik hoop alleen niet dat dit de beslissing om wel of niet door te gaan met de missie erg negatief zal beïnvloeden...mensen, en zeker ook kamerleden, zijn soms erg korte termijn gericht bezig...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |