quote:
Gepubliceerd: vandaag 06:33
Update: vandaag 12:28
"Van een missie die staat voor wederopbouw blijft weinig over. De kogels, mortieren en granaten vliegen letterlijk om onze oren, een werkelijk waar, onbeschrijfelijke ervaring, die ik niet snel zal vergeten. Het is, was, hoop ik te zeggen: OORLOG."
"De gevechten die hier soms geleverd worden, zijn het niet waard om voor te sterven. Dit gebied lijkt doordrenkt te zijn van de talibanstrijders. Zelfs tolken die ons werk vertalen naar de lokale Afghanen zijn niet te vertrouwen. We hebben er één op weten te betrappen dat hij informatie doorspeelde die absoluut niet in de handen van de taliban mocht komen. Hij is opgepakt en opgesloten. Dit was een frustrerend voorval voor velen onder ons."
Strijders
"Gisterochtend 5 uur appel, wij waren QRF en we stonden op 30 minuten. Nou eruit gingen we, dat werd snel duidelijk. Onze taak was waarnemen op de overwatch zodat strijders van buiten het gebied niet bij de strijdende partijen konden komen, wij als GNK-eenheid staan hier meestal totdat er gewonden vallen, dan gaan we voorwaarts en zorgen voor de medische afhandeling van de zaak."
Oorlog
"Eenmaal aangekomen op de overwatch leek het rustig. De dag ervoor was er al een behoorlijke strijd geleverd, dus de dag verliep rustig. Eén peloton was in de stad van Deh Rawod, het bewuste peloton waarvan onze collega is overleden. Omstreeks 15.00 uur brak de oorlog weer uit. We werden op de overwatch aangevallen door strijders met kkw-vuur, snel alles inpakken en verkassen naar een nieuwe locatie."
"We kregen inmiddels te horen dat het peloton in een tic was gelopen, dit staat voor troops in contact. Het ging er behoorlijk heftig aan toe, er werd snel luchtsteun aangevraagd, deze liet echter lang op zich wachten. Het peloton meldde over de radio dat ze één gewonde hadden. Mijn hart begon sneller tekloppen, na een tijdje bleek dat de gewonde was achtergelaten, omdat zijn buddy hem niet alleen kon meenemen en het vuur te hevig was. Ze waren in eerste instantie afgesneden van eigen troepen, waardoor de betrokkene zijn maat achter moest laten."
B1-bommenwerper
"Inmiddels vloog de B1-bommenwerperover ons en liet een 500-ponder vallen, er gebeurde niets??? Het was een blindganger. Bij de tweede bom volgde een explosie waar ik kippenvel van kreeg. Ik heb mijn portie vuurwerk wel gehad dit jaar. Na deze 2 bommen volgden de Apache’s. Deze maaiden alles wat liep met wapens uit de voeding. In totaal heeft het slachtoffer zo’n drie kwartier alleen gelegen. Deze jongen was geraakt door twee kogels: één in zijn hals met een uitschot in zijn schedel en één aan de zijkant van zijn lichaam, de plaats die niet beschermd wordt."
Doodgebloed
"Al snelwerd duidelijk dat hij is doodgebloed, er viel ook niets meer te redden. Ondertussen had het bewuste peloton zich verscholen in een Kwalaa (Afghaans huis), een ander peloton haalde ze eruit, onder beschermend vuur van de Apache’s. Wij stonden op de overwatch toen we hoorden dat ze in veiligheid waren, een goed bericht... totdat de mortieren bij ons insloegen. We konden even geen kant op en er werd licht geschoten door de artillerie (het was inmiddels donker) waarna Apache’s de mortieropstellingen van de vijand waarnam en uitschakelde."
"Iedereen was verzameld op de overwatch, koppen werden geteld, het slachtoffer werd door mensen van de post Volendam naar het kamp gebracht en wij gingen terug naar kamp Hadrian. Ook dit ging niet zonder slag of stoot. Een patria reed zich vast in een greppel midden in het gebied, verstoken van taliban. Het eerste wat ik dacht was: nu begint alles overnieuw. Iedereen schoot te hulp, lichten stonden aan en wij waren een lopend doelwit in mijn ogen."
Zijn ze niet te stoppen?
"Gelukkigverliep de berging van het voertuig snel en bleef vijandelijke actieuit.We konden terug naar het kamp, ons kamp. Naast ons ligt het kamp van de ANA (Afghan NationalArmy). We kregen over de radio te horen dat twee pick-ups met 24 talibanstrijders daar de poort aanvielen, ja ongelooflijk. Ik dacht nog: zijn ze niet te stoppen? Uiteindelijk besloot onze commandant om terug te gaan naar onze basis en ons niet in hun strijd te mengen. Hier heb ik verder niets meer over gehoord."
Afscheid
"Aangekomen op het kamp om 23.00 uur werden we bijeengeroepen, voor een update en om als collega’s elkaar een hart onder de riem te steken. Vanochtend hebben we onze collega een laatste dienst bewezen door op gepaste wijze afscheid te nemen en collega’s te condolerenmet het verlies van hun strijdmakker. Om 11.30 uur stonden we opgesteld in een erehaag. Gedragen door zijn peloton werd onze collega naar de helikopter gebracht, waarin hij geëscorteerd door Apache’s aan de horizon uit het zicht verdween; kortom kippenvel."
"Ondanks alles gaat het met mij goed, ben wat gefrustreerd over het feit dat we niet meer met wederopbouw bezig zijn, verder praat ik veel met collega’s over gevoelens die ons allemaal partenspelen."
Afkortingen:
QRF= Quick Reaction Force
GNK= Geneeskundige troepen
Kkw= klein kaliber wapens
Nederlanders gesneuveld in Afghanistan:
- 20-jarige militair Tim Hoogland uit Vroomshoop overlijdt op 20 september 2007 tijdens een vuurgevecht.
- Sergeant Martijn Rosier (30) uit Sint Annaparochie overlijdt op 27 augustus 2007 nadat hij op een mijn is gestapt.
- Luitenant Tom Krist (24) sterft op 12 juli 2007 nadat hij twee dagen eerder zwaargewond raakte bij een zelfmoordaanslag in Deh Rawod.
- Sergeant-majoor Jos Leunissen (44) komt op 18 juni 2007 om het leven tijdens vuurgevechten rondom de stad Chora.
- Soldaat der eerste klasse Timo Smeehuijzen (20) komt op 15 juni 2007 om bij een aanslag met een autobom in Tarin Kowt.
- Korporaal Cor Strik (21) stapt op 20 april 2007 tijdens een voetpatrouille op een explosief.
- Sergeant Robert Donkers (33) overlijdt op 6 april 2007 nadat zijn pantservoertuig kantelt in een rivierbedding.
- Een F16-piloot komt in augustus 2006 als zijn toestel neerstort in de provincie Ghazni.
- Twee militairen overlijden eind juli 2006 bij een helikopterongeluk in de provincie Paktia.
- Een sergeant pleegt in oktober 2006 zelfmoord op de basis in Tarin Kowt.
Login of registreer om te reageren
Reageer Door: Briccone, maandag 24 september 2007 13:20
Wie er voor kiest om soldaatje te spelen, die zou moeten weten dat soldaatjes oorlogje spelen en achteraf dus niet komen zeuren dat de vijand met echte kogels schiet, dat het gevaarlijk is, dat ze ver van huis zijn etc.
Wie verstand heeft, die wordt geen soldaatje natuurlijk, die ijvert voor vrede.
Reageer Door: Mens X, maandag 24 september 2007 13:21
Beste Soldaad X,
Ik ben eens een tijdje in India geweest om het verschil te ervaren tussen hier en daar. Tussen mensen aan de ene kant van de wereld en mensen aan de andere kant.
Het is een blijk van moed dat je bereid bent voor een zaak te vechten. Maar om dit ook aan de andere kant van de wereld te doen in een gebied met mensen die op een zo totaal andere manier met elkaar leven en omgaan dan dat wij gewend zijn, dat vergt nog veel meer moed. Kortom, dit is positief over jou persoon en dat van je collega's.
Het is alleen zo jammer dat mensen als jij door een regering naar een ver land wordt gestuurd zonder juiste gronden of redenen en zonder de juiste materialen.
Helaas was onze regering niet slim genoeg om zich afzijdig te houden. Helaas worden soldaten op oneigenlijke gronden naar een ander deel van de wereld gestuurd.
Toen ik terug kwam van India, ik was ook in andere gebieden geweest, kwam ik tot de conclusie dat er geen enkele redenen voor mij is om daar nog eens naar terug te willen gaan, ook niet naar Nepal of Pakistan.
Het is daar zo anders en volgens mij zo een grote puinhoop, dat je niet kan of moet willen daar het verschil te willen of kunnen maken. Mogelijk een fatalistische conclusie, maar niet zonder redenen. 80% van de bevolking leeft daar in omstandigheden die wij kennen uit de middeleeuwen. En ik ben toch wel zeker dat er niemand, maar dan ook echt niemand is die graag terug wil in de tijd (namelijk in Nederland) en terugverlangt naar de middeleeuwen.
Het feit dat je al aangeeft dat het bij jou in Afganistan al lang niet meer om een opbouw- maar om een vechtmissie gaat, geeft al aan dat de mensen momenteel niet in staat zijn om op te bouwen met elkaar.
Jammer dat er ook zo veel slachtoffers vallen onder de bevolking. De Taliban en al die krijgsheren zijn wat mij betreft middeleeuws denkende gedrochten en wat mij betreft is onze overheid mede aansprakelijk maar 100% aansprakelijk voor jou leed, dat van je collega's en dat van de famlies van de omgekomen soldaten.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat jullie snel terug zijn zonder dat er nog meer slachtoffers vallen!
Vr,groet,
Mens X