abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53781812
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 01:10 schreef Alternate het volgende:

[..]

1
Einz!!!!!1!!1!!11!1
Ik steek je moeder in de fik!
pi_53783163
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 22:14 schreef starla het volgende:

Misschien wel een hele theoretische vraag over vliegen, maar...

wat is de maximale liftcoefficient?

Iemand?
Liftcoefficient is een dimensieloos getal wat gerelateerd is aan de lift, dynamische druk (luchtdichtheid en snelheid) en oppervlak van het vleugeloppervlak. De maximum liftcoefficient is het punt waar deze niet meer toeneemt bij toenamen van deze factoren.

Cl is de liftcoefficient

De liftcoefficient wordt meestal bepaald door simpelweg testen en meten...

Bij gelijkblijvend vleugeloppervlak en luchtdichtheid maar afnemende snelheid, zal de liftcoefficient moeten toenemen om de lift gelijk te houden. Dit kun je doen door de invalshoek te vergroten, maar ook door flass te geven (wat zowel een invalshoekvergroting geeft als een oppervlakvergroting) Dat kan tot een bepaald punt waar je de maximale liftcoefficient hebt, daarna volgt een stall...


[ Bericht 22% gewijzigd door The_stranger op 08-10-2007 08:58:54 ]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_53799003
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 08:17 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Liftcoefficient is een dimensieloos getal wat gerelateerd is aan de lift, dynamische druk (luchtdichtheid en snelheid) en oppervlak van het vleugeloppervlak. De maximum liftcoefficient is het punt waar deze niet meer toeneemt bij toenamen van deze factoren.
[ afbeelding ]
Cl is de liftcoefficient

De liftcoefficient wordt meestal bepaald door simpelweg testen en meten...

Bij gelijkblijvend vleugeloppervlak en luchtdichtheid maar afnemende snelheid, zal de liftcoefficient moeten toenemen om de lift gelijk te houden. Dit kun je doen door de invalshoek te vergroten, maar ook door flass te geven (wat zowel een invalshoekvergroting geeft als een oppervlakvergroting) Dat kan tot een bepaald punt waar je de maximale liftcoefficient hebt, daarna volgt een stall...
[ afbeelding ]
Maar wat is die maximale liftcoefficient dan? In ieder geval niet 1 wat hiervoor beweerd werd.



Als je die met de volgende getallen invult:
L=615N (vliegtuigje van 62.76kg)
p= 1.23 (zeeniveau)
v= 10m/s
A=10m2

Krijg je: Cl = 1

Maar als je nu met dezelfde parameters een 6150N groot vliegtuig de lucht in krijgt, dan is je Cl opeens 10. Maar dan is mijn vraag eigenlijk: in hoeverre is dit fysisch mogelijk?

[ Bericht 15% gewijzigd door starla op 08-10-2007 21:01:29 ]
I feel kinda Locrian today
  maandag 8 oktober 2007 @ 22:25:25 #154
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_53801300
http://www.youtube.com/watch?v=8XbINavHtiA&eurl=

Altijd leuk om met de Chinees te vliegen

Aardige flap config ook hehe.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_53801740
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 20:47 schreef starla het volgende:

[..]

Maar wat is die maximale liftcoefficient dan? In ieder geval niet 1 wat hiervoor beweerd werd.

[ afbeelding ]

Als je die met de volgende getallen invult:
L=615N (vliegtuigje van 62.76kg)
p= 1.23 (zeeniveau)
v= 10m/s
A=10m2

Krijg je: Cl = 1

Maar als je nu met dezelfde parameters een 6150N groot vliegtuig de lucht in krijgt, dan is je Cl opeens 10. Maar dan is mijn vraag eigenlijk: in hoeverre is dit fysisch mogelijk?
Spit de wiki over flaps ff door. 3 is in de praktijk wel de max
pi_53806794
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 20:47 schreef starla het volgende:

[..]

Maar wat is die maximale liftcoefficient dan? In ieder geval niet 1 wat hiervoor beweerd werd.
Volgens mij kun je er geen maximum getal aan hangen, dat hangt helemaal af van het gebruikte vleugelprofiel, de atmosferische omstandigheden en snelheid...

Hier kun je een beetje spelen met die parameters en kijken wat je Cl doet....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_53812088
Bij een normaal profiel zo 1.5 tot 1.9. Bij driedubbele fowlerflaps en slats 3.3 grofweg.

Link
Ga je echt extreem (geblazen driedubbele fowlerflaps en slats met een afgezogen grenslaag dan is de theoretische grens richting de 8 á 10...
pi_53818285
Jeuminee, 10 uur achterin zitten op een zitvlak van 2 bij 2 millimeter is toch heul andere koek.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_53819270
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 09:04 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Volgens mij kun je er geen maximum getal aan hangen, dat hangt helemaal af van het gebruikte vleugelprofiel, de atmosferische omstandigheden en snelheid...

Hier kun je een beetje spelen met die parameters en kijken wat je Cl doet....
Dank voor het handige programmaatje, maar ik vrees dat ik er nu helemaal niets meer van snap;

In het programmaatje is de Cl alleen afhankelijk van de vorm en hoek. Snelheid, oppervlakte, hoogte en dergelijke veranderen niets aan de Cl, terwijl dat juist dé parameters zijn om de Cl in de volgende formule te berekenen:



I feel kinda Locrian today
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 22:04:41 #160
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_53824068
Dan heb je het denk ik over de formule van Lift.
Daar komen snelheid etc. weer in voor.
pi_53829311
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 18:47 schreef starla het volgende:

[..]

Dank voor het handige programmaatje, maar ik vrees dat ik er nu helemaal niets meer van snap;

In het programmaatje is de Cl alleen afhankelijk van de vorm en hoek. Snelheid, oppervlakte, hoogte en dergelijke veranderen niets aan de Cl, terwijl dat juist dé parameters zijn om de Cl in de volgende formule te berekenen:

[ afbeelding ]

De Cl is ook onafhankelijk van hoogte, snelheid enz. Ieder profiel heeft bij een bepaald Reynoldsgetal een maximale liftcoefficient. Lift is een gevolg van je liftcoefficient; niet andersom...
Voor meer info; gewoon de wiki oid 's doorlezen
pi_53842139
Goed nieuws:
http://binnenland.nieuws.(...)_airport_in_Lelystad

Daar hebben we dus voorlopig nog geen last van!
pi_53843776
Jetlag

Lekker 15 uur geslapen.

Wel pijn in m'n rug van m'n kleine persoonlijke ruimte gister 10 uur lang.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  woensdag 10 oktober 2007 @ 19:14:45 #164
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_53844940
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 18:24 schreef Koploperkopper het volgende:
Jetlag

Lekker 15 uur geslapen.

Wel pijn in m'n rug van m'n kleine persoonlijke ruimte gister 10 uur lang.
MD11 toch? Hoe was het in CA?
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_53845260
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 19:14 schreef Public_NME het volgende:

[..]

MD11 toch? Hoe was het in CA?
Jup, PH-KCK op de heenweg, PH-KCI op de terugweg allebei een volle bak.

.ca was geweldig. Ook nog een rondvlucht in een watervliegtuig gedaan, geweldig hoe dat daar gaat, instappen, motor aangooien en weg, niets geen check, radio of wat dan ook.

En ook nog naar de Boeing-fabriek, na eerst 2.5 uur bij de grensovergang hebben moeten staan wachten en dan vertellen ze je doodleuk dat je ook nog naar binnen moet voor een visum a nog een uur. Nee, geen goed idee om het thanksgiving-weekend naar Amerika te willen met de auto.

Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_53847492
Thanksgiving duurt dacht ik nog wel effe.
pi_53847624
Da's dan ook de reden dat er in amerika nog wel eens vliegtuigen naar beneden komen omdat de hoofdbouten eruit gerammeld zijn. Sja want die fokkerspeld zit zo onhandig daar.
pi_53847990
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 20:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Thanksgiving duurt dacht ik nog wel effe.
De zon draait niet om de US heen hoor, de Canadezen hebben Thanksgiving op de 8e gehad.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_53850096
Apart dat de Canadezen 't zo'n anderhalve maand eerder vieren. Heheh, ik dacht dat je in de USA zat omdat iemand vroeg hoe het was in CA (California), snapte alleen dat stukje van auto en grensovergang niet helemaal Gaan er zoveel Canadezen naar de US dan op hun Thanksgiving?
pi_53854819
Oh ja, zo zat jetlag ook in elkaar, ben nu klaar wakker en heb net een uur geprobeerd om in slaap te komen.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_53854847
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 02:23 schreef Koploperkopper het volgende:
Oh ja, zo zat jetlag ook in elkaar, ben nu klaar wakker en heb net een uur geprobeerd om in slaap te komen.
pi_53859089
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 02:23 schreef Koploperkopper het volgende:
Oh ja, zo zat jetlag ook in elkaar, ben nu klaar wakker en heb net een uur geprobeerd om in slaap te komen.
Gewoon een nachtje doorhalen, 's avonds rond een uur of 6 gaan slapen en je wekker op 0800 zetten.
Jetlag klaar.
pi_53865243
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 02:23 schreef Koploperkopper het volgende:
Oh ja, zo zat jetlag ook in elkaar, ben nu klaar wakker en heb net een uur geprobeerd om in slaap te komen.
Maandag op dinsdag via Parijs naar Hong Kong gegaan., uurtje of 3 geslapen in t vliegtuig. Dinsdagavond normaal kunnen slapen in Hong Kong. Gisternacht echter sliep ik om 1 uur en werd om 4 uur 's nachts weer wakker Ik ga straks maar richting bed (nu 2206) Moet morgen weer vroeg op
Ik steek je moeder in de fik!
pi_53867480
quote:
Op donderdag 11 oktober 2007 16:07 schreef cheukert het volgende:

[..]

Maandag op dinsdag via Parijs naar Hong Kong gegaan., uurtje of 3 geslapen in t vliegtuig. Dinsdagavond normaal kunnen slapen in Hong Kong. Gisternacht echter sliep ik om 1 uur en werd om 4 uur 's nachts weer wakker Ik ga straks maar richting bed (nu 2206) Moet morgen weer vroeg op
Fantastisch he . Wie jetlag heeft uitgevonden mag opgeknoopt worden! Ik stem voor de gehele wereld UTC+1!
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_53870483
Het is maar net hoe je je zelf laat vernachellen door die jetlag.
Als je aankomt na je reis moet je gewoon niet naar bed gaan, maar proberen wakker te blijven tot het iig donker is. Vervolgens kijken hoe laat het ongeveer licht wordt en dan je wekker rond die tijd zetten.
Vervolgens ook niet je bed uitgaan voordat je wekker gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')