Liftcoefficient is een dimensieloos getal wat gerelateerd is aan de lift, dynamische druk (luchtdichtheid en snelheid) en oppervlak van het vleugeloppervlak. De maximum liftcoefficient is het punt waar deze niet meer toeneemt bij toenamen van deze factoren.quote:Op zondag 7 oktober 2007 22:14 schreef starla het volgende:
Misschien wel een hele theoretische vraag over vliegen, maar...
wat is de maximale liftcoefficient?
Iemand?![]()
			
			
			
			Maar wat is die maximale liftcoefficient dan? In ieder geval niet 1 wat hiervoor beweerd werd.quote:Op maandag 8 oktober 2007 08:17 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Liftcoefficient is een dimensieloos getal wat gerelateerd is aan de lift, dynamische druk (luchtdichtheid en snelheid) en oppervlak van het vleugeloppervlak. De maximum liftcoefficient is het punt waar deze niet meer toeneemt bij toenamen van deze factoren.
[ afbeelding ]
Cl is de liftcoefficient
De liftcoefficient wordt meestal bepaald door simpelweg testen en meten...
Bij gelijkblijvend vleugeloppervlak en luchtdichtheid maar afnemende snelheid, zal de liftcoefficient moeten toenemen om de lift gelijk te houden. Dit kun je doen door de invalshoek te vergroten, maar ook door flass te geven (wat zowel een invalshoekvergroting geeft als een oppervlakvergroting) Dat kan tot een bepaald punt waar je de maximale liftcoefficient hebt, daarna volgt een stall...
[ afbeelding ]
			
			
			
			
			
			
			
			Spit de wiki over flaps ff door. 3 is in de praktijk wel de maxquote:Op maandag 8 oktober 2007 20:47 schreef starla het volgende:
[..]
Maar wat is die maximale liftcoefficient dan? In ieder geval niet 1 wat hiervoor beweerd werd.
[ afbeelding ]
Als je die met de volgende getallen invult:
L=615N (vliegtuigje van 62.76kg)
p= 1.23 (zeeniveau)
v= 10m/s
A=10m2
Krijg je: Cl = 1
Maar als je nu met dezelfde parameters een 6150N groot vliegtuig de lucht in krijgt, dan is je Cl opeens 10. Maar dan is mijn vraag eigenlijk: in hoeverre is dit fysisch mogelijk?
			
			
			
			Volgens mij kun je er geen maximum getal aan hangen, dat hangt helemaal af van het gebruikte vleugelprofiel, de atmosferische omstandigheden en snelheid...quote:Op maandag 8 oktober 2007 20:47 schreef starla het volgende:
[..]
Maar wat is die maximale liftcoefficient dan? In ieder geval niet 1 wat hiervoor beweerd werd.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Dank voor het handige programmaatje, maar ik vrees dat ik er nu helemaal niets meer van snap;quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 09:04 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Volgens mij kun je er geen maximum getal aan hangen, dat hangt helemaal af van het gebruikte vleugelprofiel, de atmosferische omstandigheden en snelheid...
Hier kun je een beetje spelen met die parameters en kijken wat je Cl doet....
			
			
			
			De Cl is ook onafhankelijk van hoogte, snelheid enz. Ieder profiel heeft bij een bepaald Reynoldsgetal een maximale liftcoefficient. Lift is een gevolg van je liftcoefficient; niet andersom...quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 18:47 schreef starla het volgende:
[..]
Dank voor het handige programmaatje, maar ik vrees dat ik er nu helemaal niets meer van snap;
In het programmaatje is de Cl alleen afhankelijk van de vorm en hoek. Snelheid, oppervlakte, hoogte en dergelijke veranderen niets aan de Cl, terwijl dat juist dé parameters zijn om de Cl in de volgende formule te berekenen:
[ afbeelding ]
![]()
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			MD11 toch? Hoe was het in CA?quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:24 schreef Koploperkopper het volgende:
Jetlag
Lekker 15 uur geslapen.
Wel pijn in m'n rug van m'n kleine persoonlijke ruimte gister 10 uur lang.
			
			
			
			Jup, PH-KCK op de heenweg, PH-KCI op de terugweg allebei een volle bak.quote:
			
			
			
			
			
			
			
			De zon draait niet om de US heen hoor, de Canadezen hebben Thanksgiving op de 8e gehad.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 20:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Thanksgiving duurt dacht ik nog wel effe.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Op donderdag 11 oktober 2007 02:23 schreef Koploperkopper het volgende:
Oh ja, zo zat jetlag ook in elkaar, ben nu klaar wakker en heb net een uur geprobeerd om in slaap te komen.
			
			
			
			Gewoon een nachtje doorhalen, 's avonds rond een uur of 6 gaan slapen en je wekker op 0800 zetten.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 02:23 schreef Koploperkopper het volgende:
Oh ja, zo zat jetlag ook in elkaar, ben nu klaar wakker en heb net een uur geprobeerd om in slaap te komen.
			
			
			
			Maandag op dinsdag via Parijs naar Hong Kong gegaan., uurtje of 3 geslapen in t vliegtuig. Dinsdagavond normaal kunnen slapen in Hong Kong. Gisternacht echter sliep ik om 1 uur en werd om 4 uur 's nachts weer wakkerquote:Op donderdag 11 oktober 2007 02:23 schreef Koploperkopper het volgende:
Oh ja, zo zat jetlag ook in elkaar, ben nu klaar wakker en heb net een uur geprobeerd om in slaap te komen.
			
			
			
			Fantastisch hequote:Op donderdag 11 oktober 2007 16:07 schreef cheukert het volgende:
[..]
Maandag op dinsdag via Parijs naar Hong Kong gegaan., uurtje of 3 geslapen in t vliegtuig. Dinsdagavond normaal kunnen slapen in Hong Kong. Gisternacht echter sliep ik om 1 uur en werd om 4 uur 's nachts weer wakkerIk ga straks maar richting bed (nu 2206) Moet morgen weer vroeg op
			
			
			
			| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |