Nick Drake hier. Die staat gewoon in een eigen klasse, boven alles. Zelfs boven Elliott.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:52 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Dat is voor mij nog altijd Neil Young. Maar dat zegt meer over Neil Young
Een vraag die je zelf het beste kunt beantwoorden, lijkt me.quote:Op woensdag 19 september 2007 21:29 schreef cafca het volgende:
Waarom kan deze meneer Smith mij niet zo heel erg bekoren?
Wow, hoge positie voor Roman Candle.quote:Op donderdag 20 september 2007 01:31 schreef pfaf het volgende:
Op het moment:
1- Either/Or
2- New Moon
3- Roman Candle
4- XO
5- Elliott Smith
6- Basement
7- Figure 8
Idd, steeds maar hoog in de hitlijsten staan, terwijl zoveel mooiere dingen als Britney Spears, Coldplay en Arctic Monkeys helemaal vergeten worden.quote:Op donderdag 20 september 2007 01:57 schreef Zyggie het volgende:
Wat een overgewaardeerde sjaak is hij.
Condor Ave is misschien wel het mooiste nummer ooit... No Name #1 is werkelijk meesterlijk! Tel daar Last Call en Roman Candle nog een bij op en je bent er al. Dan kunnen de overige No Name nummers inderdaad wel ( op Elliott's niveau ) middelmatig zijn, maar dan nog heb je een van de beste albums ooit. Al is het album wel het afgelopen jaar weer iets in aanzien gedaald. Bij de laatste FOK! top 100 had ik Roman Candle zelfs het hoogst van alle Elliott albums.quote:Op donderdag 20 september 2007 01:48 schreef Lamon het volgende:
[..]
Wow, hoge positie voor Roman Candle.
Ik zelf ben niet zo heel erg gek op de No Name nummers op die cd, niet dat ik ze slecht vind, maar ik vind ze net wat minder pakkend.
Roman Candle en Condor Ave vind ik overigens wel weer geweldig.![]()
Ik zie dat ik een jaar teru trouwens ook No Name #1 hoger schaalde dan Condor Ave, iets wat nu niet meer zo is.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 11:28 schreef pfaf het volgende:
No Name #1
Condor Ave
Oh Well Okay
Between the Bars
Last Call
Waltz #2 (XO)
A Fond Farewell ( In potentie misschien wel het mooiste nummer )
Coming Up Roses
Say Yes
The Biggest Lie
Pictures of Me
Ballad of Big Nothing
Division Day
Bottle Up and Explode
Stupidity Tries
St. Ides Heaven
A Distorted Reality is now a Necessity to be Free
Independence Day
Twilight
Speed Trials
Onmogelijk natuurlijk, als ik de nummers apart luister vind ik ze allemaal de beste nummers, maargoed.
Ik heb ook de Basement-II sessies niet meegenomen overigens, dan zou de lijst er flink anders uitzien, met waarschijnlijk High Times, Amanda Cecelia, Fear City en misschien Placeholder, Angel in the Snow, Riot Coming, Abused, Either/Or.... God wanneer geven ze die eens officieel uit. De beste cd ooit zal geboren worden.
Het is laat en ik wil mijn mening vroeg in het topic duidelijk maken.quote:Op donderdag 20 september 2007 02:03 schreef Lamon het volgende:
[..]
Idd, steeds maar hoog in de hitlijsten staan, terwijl zoveel mooiere dingen als Britney Spears, Coldplay en Arctic Monkeys helemaal vergeten worden.
Echt overgewaardeerd, ja...
Als je domme opmerkingen gaat maken, geef dan ook eens een beetje motivatie hoe en waarom...
Ben blij dat je je dan ook bij de Either/Or is een van de beste albums ooit hebt gevoegd.quote:Op donderdag 20 september 2007 02:04 schreef pfaf het volgende:
Condor Ave is misschien wel het mooiste nummer ooit... No Name #1 is werkelijk meesterlijk! Tel daar Last Call en Roman Candle nog een bij op en je bent er al. Dan kunnen de overige No Name nummers inderdaad wel ( op Elliott's niveau ) middelmatig zijn, maar dan nog heb je een van de beste albums ooit. Al is het album wel het afgelopen jaar weer iets in aanzien gedaald. Bij de laatste FOK! top 100 had ik Roman Candle zelfs het hoogst van alle Elliott albums.
Je bent toch hopelijk niet zó'n gitaristje die omdat hij moeilijkere dingen a la Malmsteen of Hendrix kan spelen, denkt dat het kunnen spelen van een nummer betekent dat het componeren net zo makkelijk en niet bijzonder moet zijn..?quote:Op donderdag 20 september 2007 02:11 schreef Zyggie het volgende:
Jullie overwaarderen hem, de gemiddelde top40-liefhebber onderwaardeert hem. Door zijn unieke klankgeluid worden veel simpele nummers buitenproportioneel verheven. Ik vind het gewoon niet zo bijzonder in elkaar steken.![]()
Daar zit zeker een kern van waarheid in, hij kreeg niet de aandacht die hij verdiende, maar om hem de beste ooit te noemen, dat gaat mij ook veel te ver. De hele groten zijn vernieuwend en dat was de zeer sterk op de Beatles leunende Elliott niet.quote:Op donderdag 20 september 2007 02:11 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Het is laat en ik wil mijn mening vroeg in het topic duidelijk maken.
Jullie overwaarderen hem, de gemiddelde top40-liefhebber onderwaardeert hem. Door zijn unieke klankgeluid worden veel simpele nummers buitenproportioneel verheven. Ik vind het gewoon niet zo bijzonder in elkaar steken.![]()
Dat klinkt als een rationalisatie. Ik laat mijn gevoel beslissen: raakt het me of raakt het me niet? Het zal me een rotzorg wezen of Elliott 'vernieuwend' is geweest. Laat recensenten zo afstandelijk met de mooie dingen des levens omgaan; ik ben zuiver een liefhebber.quote:Op donderdag 20 september 2007 07:57 schreef GeorgKacher het volgende:
Daar zit zeker een kern van waarheid in, hij kreeg niet de aandacht die hij verdiende, maar om hem de beste ooit te noemen, dat gaat mij ook veel te ver. De hele groten zijn vernieuwend en dat was de zeer sterk op de Beatles leunende Elliott niet.
Ik heb het idee dat ik iets misquote:Op donderdag 20 september 2007 01:02 schreef Lamon het volgende:
[..]
Een vraag die je zelf het beste kunt beantwoorden, lijkt me.
Hoe moeten wij nu weten waarom het niet in je straatje ligt?
Als de muziek je niet overtuigt, dan moet je het daar maar mee doen.quote:Op donderdag 20 september 2007 11:43 schreef cafca het volgende:
Ik heb het idee dat ik iets mis
Ik dacht dat jullie kenners mijn konden uitleggen waarom hij zo goed is.
Emotionele, melancholische. breekbare muziek met sterke, beeldende teksten met veel franje gespeeld op de akoestische gitaar en gezongen met een unieke stem.quote:Op donderdag 20 september 2007 11:43 schreef cafca het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat ik iets mis
Ik dacht dat jullie kenners mijn konden uitleggen waarom hij zo goed is.
(eigenlijk een beetje hetzelfde wat Zyggie zegt, maar dan minder bot)
Stond bij ook al op nummer 3. Schitterende plaat, in al zijn eenvoud en eerlijkheid. Blijf het jammer vinden dat Elliott Smith zo matig gewaardeerd lijkt te worden. Desolate junkieplaat.quote:Op donderdag 20 september 2007 01:48 schreef Lamon het volgende:
[..]
Wow, hoge positie voor Roman Candle.
Ik zelf ben niet zo heel erg gek op de No Name nummers op die cd, niet dat ik ze slecht vind, maar ik vind ze net wat minder pakkend.
Roman Candle en Condor Ave vind ik overigens wel weer geweldig.![]()
Zelfs binnen de groep van Elliott Smith liefhebbers blijft er een subtiel verschil in muzieksmaak. Da's juist wel goed toch?quote:Op vrijdag 21 september 2007 19:07 schreef methodmich het volgende:
Blijf het jammer vinden dat Elliott Smith zo matig gewaardeerd lijkt te worden. Desolate junkieplaat.
Heb je ook gelijk in. Mij spreekt de oprechte woede, pijn en verbetenheid aan.quote:Op zaterdag 22 september 2007 00:25 schreef Lamon het volgende:
[..]
Zelfs binnen de groep van Elliott Smith liefhebbers blijft er een subtiel verschil in muzieksmaak. Da's juist wel goed toch?
Anders was er niets meer te bediscussieren, als we allemaal dezelfde albums en nummers het beste zouden vinden.
Dat is natuurlijk iets wat in al zijn nummers doordruppelt.quote:Op zaterdag 22 september 2007 11:44 schreef methodmich het volgende:
Mij spreekt de oprechte woede, pijn en verbetenheid aan.
Heb er weinig tegen, ik vind alleen de nummers op de één of andere manier net wat minder aansprekend dan de andere platen. Hoewel er wel degelijk topsongs op staan natuurlijk. Junk Bond Trader en Happiness bijvoorbeeld.quote:Op zondag 23 september 2007 13:20 schreef Chilles het volgende:
Wat heeft trouwens iedereen tegen Figure 8? Ik zie hem op erg veel lage plekken staan, terwijl ik hem toch een van de betere vind.
Ik vind de lo-fi intieme Elliott sowieso mooier en aangrijpender dan de pure pop van de laatste 2 studio albums. En waar XO nog leunt op ongekend sterke songs en melodien, voelt Figure 8 een beetje als een samengeraapt zooitje. Uiteraard met klasse songs, maar ook zeker mindere. En als ik dan alle lofi albums hoger aansla en XO uiteraard beter vind, dan komt Figure 8 -ondanks nummers als Stupidity Tries en Junk Bond Trader- al snel onderaan terecht.quote:Op zondag 23 september 2007 13:20 schreef Chilles het volgende:
Wat heeft trouwens iedereen tegen Figure 8? Ik zie hem op erg veel lage plekken staan, terwijl ik hem toch een van de betere vind.
Da's trouwens wel opvallend, er zijn blijkbaar meer mensen die Elliott Smith goed WILLEN vinden, Sammy3000 zei toevallig precies hetzelfde een tijd terug.quote:Op woensdag 26 september 2007 16:32 schreef Grachus het volgende:
Ik ben nog steeds geen echte fan van Ellioth Smith, alhoewel ik het bijna leuk zou moeten vinden, het is namelijk wel zo dat de meeste Ellioth fans ook fan zijn van andere muziek die ik dan wel weer erg kan waarderen. Maar moet dan ook wel weer zeggen dat ik zijn nummers nog steeds meer en meer ga waarderen, wie weet dat ik bij het volgende topic ook wel fan ben dus.
Ik begrijp dat je het zo interpreteert, maar ik ben het soort muziekliefhebber dat artiesten pas na vaker geluisterd te hebben kan waarderen. Iemand attendeerde me bijvoorbeeld ooit eens op Clothes of Sand van Nick Drake. Dat vond ik al vrij snel een mooi nummer en ik besloot toen me eens wat meer te verdiepen in de artiest Nick Drake, maar het heeft wel een half jaar geduurd voor ik ook de rest van zijn nummer ging waarderen. Ik dacht dat het mij met Elliott misschien ook wel zo zou vergaan, maar tot op heden is dat niet het geval.quote:Op donderdag 27 september 2007 00:17 schreef Lamon het volgende:
[..]
Da's trouwens wel opvallend, er zijn blijkbaar meer mensen die Elliott Smith goed WILLEN vinden, Sammy3000 zei toevallig precies hetzelfde een tijd terug.
Dat mensen Elliott Smith goed vinden is niet meer dan vanzelfsprekend () , maar waarom zou je Elliott Smith goed willen vinden?
De behoefte om een artiest goed te willen vinden, dat snap ik oprecht niet..
Muzieksmaak delen met andere users, daar kan ik me al helemaal niets bij voorstellen, zelfs qua nummers van Elliott Smith zelf hebben users hier al verschillende meningen, waarom zouden users die een paar gemeenschappelijke artiesten delen ergens in de verte een drijfveer moeten zijn om na verschillende pogingen Elliott Smith alsnog geweldig te gaan vinden?
Zeker aangezien Elliott Smith nou niet direct een acquired taste is, meer iets waar je wat bij voelt of niet.
Het is geen Bach, het is emotie, geen intellect of begrip of leerervaring, wat mij betreft...
Alle respect voor iedere toekomstige fan, die de goede man nog mag krijgen, maar veel snap ik er niet van.
Ik las het op 22 oktober, precies een jaar nadat mijn beste vriendin zelfmoord pleegde dus dat blijft je ook wel bij ja.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:24 schreef ipanema22 het volgende:
Ik kan mij 21 oktober 2003 nog goed herinneren. Niet direct vanwege Elliott, maar omdat ik toen een relatie kreeg met mijn (ex-)vriendin. Een dag later las ik dat Elliott er niet meer was
quote:
Nog revelaties over zijn jeugd, of aparte ervaringen die je niet wist?quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:11 schreef -Dries- het volgende:
Ik heb laatst de biografie van Smith gelezen, geschreven door Benjamin Nugent. Behoorlijk interessant!
Ik vond het meteen al een topnummer. Eigenlijk.quote:Op donderdag 26 maart 2009 16:43 schreef Lamon het volgende:
Dus...... SCHOP!!!
En ik ben tegen alle verwachting in "A distorted reality is now a necessity to be free" de afgelopen weken meer gaan waarderen, terwijl ik er aanvankelijk weinig aan vond.
Jep, komen wel allemaal langs in het boek.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:28 schreef Lamon het volgende:
[..]
Nog revelaties over zijn jeugd, of aparte ervaringen die je niet wist?
Precies 6 jaar geleden...quote:Op woensdag 21 oktober 2009 23:16 schreef Jimmy67 het volgende:
Inmiddels al weer 6 jaar geleden, ongelovelijk! R.I.P. Elliott.
Wow. Lucky you.quote:Op woensdag 25 mei 2011 06:38 schreef eefje801 het volgende:
Weer eens een schopje. Heb het geluk gehad hem op Lowlands te zien en sindsdien groot fan. Vond laatst het interview op Lowlands met een nummer erbij op youtube en zo'n maf idee dat ik daar tussen stond, in die ieniemienie Higher Ground tent, helemaal achteraan, was bomvol.
Lijstje nummers (al kan ik eigenlijk niet kiezen):
1.Between the bars
2.Angeles
3.In the lost and Found
4.Pitseleh
5.Everything means nothing to me
6.Alameda
7.Say Yes
8.Everything's Okay
9.I didn't understand
10.Somebody that I used to know
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
quote:Op zaterdag 19 januari 2013 15:18 schreef Norrage het volgende:
![]()
Een van de beste moderne jazz artiesten, samen met ElliottPrachtig filmdocument!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al vind ik die cover van Jealous Guy misschien nog wel het mooiste van dit filmpje. Dat nummer lijkt voor Smith gemaakt te zijn, zeg.
(en we wisten natuurlijk al dat hij Big Star fantastisch kan coveren)
Ja muzikaal dan vooral. Als er meer piano en meer elektrische elementen inzitten vind ik het veel luchtiger dan dat akoestische emotionele getokkel. Maar echt naar de teksten heb ik nog niet geluisterd.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:23 schreef methodmich het volgende:
Luchtig? Muzikaal dan toch zeker, maar qua teksten vind ik met name Figure 8 verre van luchtig... En op From A Basement On The Hill staan tekstueel gezien ook enkele van de donkerste songs uit zijn hele oeuvre. Dan vind ik XO toch een stuk luchtiger.
Dat nummer zeker. Overigens vind ik het op XO nog meevallen trouwens, daar zijn de teksten veel minder donker dan op de andere platen. Waarvan vooral de titelloze tweede natuurlijk een desolate junkieplaat is. Veel donkerder dan dat album krijg je ze niet.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 03:51 schreef GeorgKacher het volgende:
Lees eens de tekst van kings crossing en de muziek die eronder zit, zeer depressief allemaal. Je hoort gewoon terugkomen in zijn muziek dat hij een eenzaam kutleven had. Op alle platen komt dat terug.
Erg mooi/interessant document.quote:Op maandag 21 oktober 2013 22:47 schreef Arn0 het volgende:
En om het af te maken, ook Pitchfork besteedt de nodige aandacht:
http://pitchfork.com/features/articles/9246-elliott-smith/
Heel mooi artikel, heel veel bekenden van hem aan het woord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |