Na de geniale en zeer melancholieke muziek die hij voor de film 'Good Will Hunting' geschreven heeft (te vinden op zijn derde album 'Either/Or') is hij wel wat bekender geworden onder het grote publiek. Maar een echte doorbraak laat nog steeds op zich wachten.
Inmiddels heeft hij al 5 albums gemaakt ('Roman Candle', 'Elliott Smith', 'Either/Or', 'XO' en 'Figure 8') en ergens de komende tijd gaat het zesde album 'From The Basement On The Hill' uitkomen.
En nog steeds is het een artiest die nog niet de bekendheid geniet die hem zeker toe komt.
Nummers zoals bijvoorbeeld 'Between the Bars', 'Angeles', 'Miss Misery', 'Pitseleh' en 'Everything means nothing to me' verdienen zoveel beter...
Heeft hier ook niemand van de beste man gehoord of valt dat mee?
[Dit bericht is gewijzigd door Lamon op 18-02-2002 02:01]
Ik wacht met spanning zijn nieuwe album af.
quote:Als je Pitseleh goed vond, kun je gerust 'Miss Misery', 'Angeles' en 'Say Yes' wel binnenhalen. Allemaal hetzelfde heerlijke '3.00 's nachts met kaarslicht'-sfeertje.
Op maandag 18 februari 2002 03:49 schreef kula het volgende:
ik ken alleen pitseleh, wist ook niet dat hij de muziek voor good will hunting had gedaan. Maar ben wel geinteresseerd in meer muziek van hem, alleen nooit aan toegekomen, wat is een aanrader?
quote:Volgens mij heb ik em ook 2 jaar terug in Paradiso gezien. Eerst met de hele band, en aan het eind nog een aantal nummers solo (waaronder 'Angeles').
Op maandag 18 februari 2002 13:20 schreef dr_diablos het volgende:
Ik hou ook ontzettend veel van zijn muziek. Een akoestisch solo optreden van hem twee jaar geleden in Paradiso is voor mij het beste optreden dat ik ooit gezien heb. Dat was ZO mooi, hij kan ontzettend goed gitaarspelen. En mooie liedjes schrijven natuurlijk
quote:'t concert dat ik heb gezien wassie van begin tot eind in z'n eentje, en die zanger van Van Dik Hout heb ik ook niet gezien.
Op maandag 18 februari 2002 13:31 schreef Lamon het volgende:Volgens mij heb ik em ook 2 jaar terug in Paradiso gezien. Eerst met de hele band, en aan het eind nog een aantal nummers solo (waaronder 'Angeles').
Die zanger van Van Dik Hout liep ook door het publiek heen..was dat toevallig hetzelfde concert?
quote:'From The Basement On The Hill' aan het uitbrengen. Hij heeft wat problemen gehad met het vinden van een label, geloof ik. Maar het zal niet veel meer dan 1 of 2 maandjes duren voordat het album dan eindelijk uitkomt.
Op dinsdag 14 januari 2003 21:48 schreef dr_diablos het volgende:
1,2,3,4,5,6,7 waar is elliott smith eigenlijk gebleven?Ik mis 'm
quote:bron
Friday, January 17th, 2003Elliott Smith Back on Tour, Plans Double Album
Will Bryant reports:
Having apparently abandoned his effort to release the home-recorded album From a Basement on the Hill, Elliott Smith is returning this month with four announced solo gigs in New York and L.A. and a possible double album due before summer.
Kennelijk gaat 'From a Basement on the Hill' dus niet door maar gaat ie wel weer touren en is misschien al bezig met opnamen.
quote:Inderdaad. Het begint nu wel een beetje irritant te worden, ja..
Op woensdag 9 juli 2003 01:25 schreef Theeboon het volgende:
Jep hij mag nu wel gauw komen met z'n (ongetwijfeld vette) album.
quote:
Elliott Smith To Release New Single Next Month, New LP in 2004
Authorities confiscate several b-sides found buried in backyardWill Bryant reports:
After nearly three years without a new record, Elliott Smith will issue his first new material since 2000's Figure 8 in the form of a seven-inch single on Suicide Squeeze come August 19th. The single will contain a studio recording of live favorite "Pretty (Ugly Before)" and one of two recorded versions of a newer song, "A Distorted Reality Is Now a Necessity to Be Free", according to official Smith fansite Sweet Adeline. The single is in advance of Smith's much-delayed sixth album, whose release date-- and even the label it might appear on-- remains a vague blip on the horizon. Tracklist:01 Pretty (Ugly Before)
02 A Distorted Reality Is Now a Necessity to Be FreeThe single will be limited to 5,000 copies, according to Suicide Squeeze's website, and is (we quote) "burrowed, as always, in that spot where light fights to reach dark corners, giving fans the long-awaited stuff they deserve and a good peek at what's in store for Smith's upcoming 2004 full-length." Now you know where Smith hides his unreleased music-- where the sun don't shine!
So 2004, eh? As previously reported, Smith declared his home-recorded album From a Basement on the Hill nearly complete in April 2002. A tentative tracklist for the album appeared here and in other places, but the record itself never surfaced. Last summer, he was reportedly shopping for an indie label to release the album as-is; six months ago, it seeme a double-disc release on Dreamworks was imminent.
Smith apparently suffered some type of injury last November which has caused "chronic pain and subsequent treatment issues," causing him to cancel at least one show this spring. Bang magazine recently reported, via a confidential source, that Smith was injured in a tussle with Los Angeles county sheriffs at the Beck/Flaming Lips show at Universal Amphitheatre last fall, declining to comment more specifically on the altercation for "legal reasons." The Bang article claims that Smith's forthcoming record will be issued on Universal-affiliated Polydor, at least in the UK, which makes perfect sense considering that U.S. acts like Beck, 50 Cent, And You Will Know Us by the Trail of Dead, and Eminem also fly the Polydor banner overseas. So maybe tangling with the cops was just Smith's way of endearing himself to his new labelmates.
Smith played a number of live shows last month, including the Radiohead-headlined Field Day Festival in New Jersey and a brief set at the annual L.A. Weekly Music Awards. Despite not having released a lick of new music in eons, Smith split a "best rock/pop songwriter/composer" prize with local fave Eleni Mandell (whose most recent album is one-third covers!) at the latter. That so totally makes up for losing an Oscar to that Madonna track from Evita. I mean, how many limited-edition seven-inches has she released since then? That's what I thought!
De Amerikaanse singer/songwriter Elliott Smith is op dinsdag 21 oktober jl. overleden. Hij is door zelfmoord om het leven gekomen. Smith is geboren in Omaha, Nebraska, maar verhuisde al snel naar naar Texas waar hij zijn jeugd doorbracht. Nadat hij de middelbare school heeft afgerond gaat hij Filosofie en Politicologie studeren in Amherst, Massachusetts. Smith debuteert in 1993 met Dead Air, maar zijn grote doorbraak volgt in 1997 door een grote bijdrage aan de soundtrack van Good Will Hunting. Het nummer Miss Misery krijgt een Oscar-nominatie voor beste filmmuziek. Dat jaar verschijnt ook zijn album Either/Or. In 1998 brengt Smith XO uit, een album vol klassieke en tijdloze popliedjes als Waltz #2 en Sweet Adeline. Het album heeft een vol en warm geluid waarbij een groot arsenaal aan instrumenten wordt aangerukt. Everybody Cares, Everybody Understands is voor Elliott Smith-begrippen zelfs bombastisch te noemen. Een geluid dat we ook terughoren op het laatste album dat Smith uitbrengt: Figure 8 (2000).
Aldo Perotti van distributiemaatschappij Konkurrent heeft in het verleden de promotie gedaan voor Elliott Smith en heeft de man twee keer ontmoet. Ik sprak hem een keer na een concert en hij is eens bij de Konkurrent over de vloer geweest. Het was een verlegen persoon waar bijna geen woord uitkomt. Zo iemand die jou honderd keer moet hebben gezien wil hij echt los komen. En introverte baas met een duister smoeltje. Het was net alsof hij altijd met een regenwolkje boven zijn hoofd liep, waar hij ook heenging.
Ook Menno Pot (De Volkskrant) heeft de introverte muzikant van dichtbij meegemaakt. Toen ik Elliott Smith interviewde zat hij met zijn handen tussen de knieën en keek hij naar beneden. Een klein mannetje met zon Badly Drawn Boy muts op. Het is iemand die we in de popjournalistiek een ja/nee meneer noemen. Een zwijgzaam dromerig persoon die liever niet praatte. Hij had wel grote zelfrelativering, hij vertelde altijd dat het wel meeviel. Als je zijn antwoorden ziet, lijkt het bijna een lichtvoetig iemand. Maar zijn lichaamstaal en ondertoon zeiden heel iets anders. Hij is waarschijnlijk aan die algehele triestheid ten onder gegaan.
Elliott Smith was bezig met zijn zesde album dat de titel From A Basement On The Hill zou meekrijgen.
bron www.3voor12.nl
Triest dat het zo met mensen moet aflopen.
Ik zat al een tijd de Elliott-site in de gaten te houden voor nieuws over het nieuwe album.
Dit is echt een groot verlies en hier baal ik ontzettend van. Die man was een geniale singer/songwriter
Fuckit, dat was nou echt mn idool. Zo'n pure teksten over het leven en briljant gitaarspel maakte hem tot iemand die je echt gehoord moet hebben als je van het genre singer/songwriter houdt.
Ik ben best wel geschokt...
Waarom nou zo iemand? Laat lekker zo'n popsterretje er een eind aan maken, niet een van de geniaalste mensen van de muziekindustrie
[Dit bericht is gewijzigd door Tranceptor op 23-10-2003 09:39]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |