quote:Wat mij hier een relevante vraag lijkt: is het aanroepen van de christelijke God de enige mogelijkheid tot genezing? Dan zouden dus alleen mensen die in de christelijke God geloven moeten kunnen genezen. Dat lijkt me sterk, al heb ik geen bronnen van genezing van niet-gelovige mensen / mensen die niet in de christelijke God geloven. Mijn ouders zijn geabonneerd op "De Levensstroom", het magazine van Jan Zijlstra, waarin genezingsverhalen staan. Ik heb meerdere keren gelezen over mensen die genezen waren zonder tussenkomst van God, maar daarna toch weer ziek werden en vaak nog erger dan ze al waren. Men schreef dat toe aan het feit dat niet God maar de duivel de zieke genezen had om hem daarna nog zieker te maken. Maw: alleen God is in staat tot genezing.
Ik zou het interessant vinden om eens literatuur te lezen over genezing buiten het aanroepen van God om. Ik ben ervan overtuigd dat God daar geen rol in speelt, simpelweg omdat hij, naar mijn stelligste overtuiging, niet bestaat.
.quote:Ik ben mij ervan bewust dat het volgende even zweverig klinkt als het geloof dat God geneest, maar zouden we de genezing niet moeten zoeken in het feit dat bij zogenaamde gebedsgenezingen tientallen mensen zich concentreren op genezing van één persoon? Dus dat ze als het ware met z'n allen die persoon genezen door energie naar hem toe te sturen.
Ik heb er nooit over nagedacht waarom ik slechthorend ben. Dat het een test is om mijn geloof op de proef te stellen heb ik ook nooit gedacht. Bij mij zou dat overigens alleen maar averechts werken. Ik heb God meerdere malen vervloekt, omdat ik het gevoel had dat Hij mij tegenwerkte. En dat doe ik nog steeds wel eens, ook al geloof ik niet eens meer. Een vos verleert z'n streken niet zo snelquote:Op zaterdag 15 september 2007 12:12 schreef TNA het volgende:
Ik geloof er niets van. Besides, als er een God is, waarom zou je dan überhaupt zwaar slachthorend zijn? Is dat een test om te kijken of je nog steeds gelovig bent en juist extra je best gaat doen om te genezen?
Ok, even ontopic weer danquote:Op zaterdag 15 september 2007 12:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik heb er nooit over nagedacht waarom ik slechthorend ben. Dat het een test is om mijn geloof op de proef te stellen heb ik ook nooit gedacht. Bij mij zou dat overigens alleen maar averechts werken. Ik heb God meerdere malen vervloekt, omdat ik het gevoel had dat Hij mij tegenwerkte. En dat doe ik nog steeds wel eens, ook al geloof ik niet eens meer. Een vos verleert z'n streken niet zo snel. Maar in de loop der jaren is mijn hart daardoor alleen maar meer verhard. Dat de duivel erachter zou zitten in plaats van God geloof ik niet. Ik heb ook nooit begrepen waarom God dan niet zou ingrijpen. Hij is immers almachtig?
Maar dit topic gaat op deze manier een andere kant op dan ik in gedachten had.
Ja. Quantumtheorie wordt wel vaker gekaapt door mensen die paranormaliteit proberen te verkopen. Laat je niet gek maken. Het is allemaal onzin en het is al talloze keren onderuit gehaalt.quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:28 schreef Viking84 het volgende:
Om nog even door te gaan op mijn filosofie:
ik zei al dat ik denk dat, als het inderdaad zo is dat mensen echt genezen kunnen worden, dat dat dan komt doordat al die mensen hun energie samenballen en naar die ene persoon toe sturen.
Ik ben niet heel erg thuis in deze materie, maar volgens de quantumtheorie is er een energieveld om ons heen en daar zouden wij uit moeten kunnen putten. In dit veld zouden ook herinneringen opgeslagen zijn, wat zou kunnen verklaren waarom mensen zich onder hypnose zogenaamd dingen herinneren uit een ander leven (in feite zouden ze onder hypnose gewoon toegang hebben tot herinneringen van anderen die opgeslagen zijn in het veld), telepathie en paranormale begaafdheid (weten wat zich op een bepaalde plek heeft afgespeeld zonder erbij te zijn geweest).
Mja, ik weet niet, hoor.quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja. Quantumtheorie wordt wel vaker gekaapt door mensen die paranormaliteit proberen te verkopen. Laat je niet gek maken. Het is allemaal onzin en het is al talloze keren onderuit gehaalt.![]()
Die hele paranormale industrie (en dat is het) is ontworpen om mensen op te vangen die geen conventionele religie aanhangen maar toch nog zo'n "onverklaarbaar gevoel" hebben over hoe het universum in elkaar steekt.
En daar maken deze mensen gretig misbruik van om deze (soms wanhopige) mensen eens goed het geld uit de zakken te kloppen.
Graag harde bewijzen. Tot nu toe ben ik alleen maar exposed con-artists tegen gekomen. En ook vooral van die twijfelgevalletjes. Van die mensen die vage dingen roepen om maar eren beetje binnen de marge te kunnen draaikonten over de betekenis van de dingen die ze roepen.quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Mja, ik weet niet, hoor.
Dat ik ervan overtuigd ben dat God niet bestaat, wil niet zeggen dat ik denk dat er helemaal niets is tussen hemel en aarde.
Die quantumtheorie zou toch wel alles wat nu nog vreemd lijkt kunnen verklaren. Feit blijft gewoon dat er mensen zijn die dingen weten die ze niet kunnen weten.
En zo'n onzin is het volgens mij ook weer niet.
Maar ik hoop dat Haushofer hier nog even langs komt, die kan daar vast meer over zeggen.
De eerste vier woorden van de laatste zin, daar sluit ik me bij aan. Er zijn genoeg plassen waar ook gejetskied wordt, waar evenveel gewenst wordt dat er een zich dood zal jetskiën, maar waar niks gebeurt.quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:07 schreef Watuntrik het volgende:
Sinds die dag heb ik ergens diep van binnen het stille vermoeden dat een collectieve gedachte misschien wel een bepaalde kracht zou kunnen bezitten.. Of dit nu een gebed of een wens is blijft eender, danwel positief of negatief.
Die zomer was daar deze negatieve collectieve gedachte (verwensing) beantwoord en medogenloos afgestraft zowel voor de pauper als voor de onschuldige recreant.
Of misschien lauter toeval, maar in ieder geval zeer vreemd..![]()
Dat geloof ik ook wel, maar dat heeft op zich weinig met het bidden zelf te maken.quote:Op zaterdag 15 september 2007 17:10 schreef OldJeller het volgende:
Het is bewezen dat als je echt in je genezing gelooft en positief denkt, je eerder en beter zal genezen dan wanneer je er niet in gelooft en vooral er negatief over denkt.
Dus wanneer iemand enorm in de kracht van een gebed gelooft m.b.t. de genezing, dan zal dit wellicht ook helpen in het proces.
Dat is waar, het is maar waarin de persoon gelooft wat zou kunnen helpen.quote:Op zaterdag 15 september 2007 17:18 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook wel, maar dat heeft op zich weinig met het bidden zelf te maken.
idd, het moeilijk te begrijpen waarom God de een wel geneest en de ander niet..quote:Op zaterdag 15 september 2007 13:00 schreef maok het volgende:
Ik ben een christen en ik geloof ook in gebedsgenezing maar ik ben het met je eens dat het soms wel verwarrend werkt dat somige mensen wel en andere niet worden genezen. Ik ben zelf opgehouden met bedenken waarom God veel mensen niet (meteen) geneest, daar kom je toch niet uit.
Jaahaaa, Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk en niet te begrijpen voor de simpele mens.quote:Op zaterdag 15 september 2007 21:09 schreef JediMasterLucia het volgende:
[..]
idd, het moeilijk te begrijpen waarom God de een wel geneest en de ander niet..
Ja, zo'n verhaal heb ik ook wel. Een vriend van m'n ouders overleed aan leverkanker, en liet een vrouw en 2 kinderen achter. Daar werden op een gegeven moment grappen over gemaakt door een paar dorpsgenoten van me. Ik weet nog dat ik toen bij één van die jongens dacht "laat 1 van jouw ouders maar es kanker krijgen, grinnik je wel wat minder". Nu zijn beide ouders van em dood, beide overleden aan kanker. Zulke dingen kunnen gebeuren, ej.quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:07 schreef Watuntrik het volgende:
...
Mijn huisgenoot en ik hadden eens honger toen we in de keuken liepen en *verrek* we zagen ineens eten staan! Onze collectieve gedachten waren gehoord!quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:07 schreef Watuntrik het volgende:
Of misschien lauter toeval, maar in ieder geval zeer vreemd..![]()
Er waren in dat onderzoek 3 groepen.quote:Op zondag 16 september 2007 00:29 schreef Steeven het volgende:
In het boek van Dawkins staat een stuk dat het juist averechts kan werken, zodra de mensen waarvoor gebeden wordt ook wordt gezegd dat mensen voor ze bidden. Dat brengt extra druk met zich mee. Uit de resultaten bleek ook dat groep A waar men wel voor bidde zonder dat ze het wisten en groep B waar niet voor gebeden werd, er geen verschil was tussen snellere genezing bij de ene groep. Klaarblijkelijk is het dus onzin.
Theorieën over vorige levens gaan over eigen herinneringen, niet de herinneringen van anderen!quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:28 schreef Viking84 het volgende:
Om nog even door te gaan op mijn filosofie:
ik zei al dat ik denk dat, als het inderdaad zo is dat mensen echt genezen kunnen worden, dat dat dan komt doordat al die mensen hun energie samenballen en naar die ene persoon toe sturen.
Ik ben niet heel erg thuis in deze materie, maar volgens de quantumtheorie is er een energieveld om ons heen en daar zouden wij uit moeten kunnen putten. In dit veld zouden ook herinneringen opgeslagen zijn, wat zou kunnen verklaren waarom mensen zich onder hypnose zogenaamd dingen herinneren uit een ander leven (in feite zouden ze onder hypnose gewoon toegang hebben tot herinneringen van anderen die opgeslagen zijn in het veld), telepathie en paranormale begaafdheid (weten wat zich op een bepaalde plek heeft afgespeeld zonder erbij te zijn geweest).
De zoon van een pauper is geen pauper? Wat is een pauper eigenlijk????quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:07 schreef Watuntrik het volgende:
knip
En inderdaad die zelfde zomer nog vaarde voer zich iemand kapot, helaas geen Pauper maar een jongetje van 14 die dat op de 750 cc waterscooter van zijn Pa een rondje mocht varen.
Je beheersing van het Nederlands is ronduit beroerd.quote:
Die dag druipte droop iedereen aangeslagen af en was de gehele groeve in een uur verlaten en was ik als enige nog daar.. Het werd op een gegeven moment zo stil dat ik zelfs geen vogeltje meer hoorde fluiten. Zo doodsstil dat ik de creaps gekregen heb en ook maar ben gevlucht.
knip
Of misschien lauter louter toeval, maar in ieder geval zeer vreemd..![]()
Dat is niet meer dan logisch. Je mentale ik en je fysieke ik zijn op elkaar afgesteld. Als je mentale ik gelooft in een bepaald iets, dan zal het lichaam vast ook een soortgelijke reactie geven. The mind suffers and the body cries out.quote:Op zaterdag 15 september 2007 17:10 schreef OldJeller het volgende:
Het is bewezen dat als je echt in je genezing gelooft en positief denkt, je eerder en beter zal genezen dan wanneer je er niet in gelooft en vooral er negatief over denkt.
Dus wanneer iemand enorm in de kracht van een gebed gelooft m.b.t. de genezing, dan zal dit wellicht ook helpen in het proces.
dat onderzoek van de Templeton Foundation bedoelde ik btwquote:Op zondag 16 september 2007 00:29 schreef Steeven het volgende:
In het boek van Dawkins staat een stuk dat het juist averechts kan werken, zodra de mensen waarvoor gebeden wordt ook wordt gezegd dat mensen voor ze bidden. Dat brengt extra druk met zich mee. Uit de resultaten bleek ook dat groep A waar men wel voor bidde zonder dat ze het wisten en groep B waar niet voor gebeden werd, er geen verschil was tussen snellere genezing bij de ene groep. Klaarblijkelijk is het dus onzin.
Hoe kun je nu eigen herinneringen hebben aan de middeleeuwen?quote:Op zondag 16 september 2007 01:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Theorieën over vorige levens gaan over eigen herinneringen, niet de herinneringen van anderen!
Kees kom op, is het nou echt nodig om in elk topic taalfouten te gaan zitten verbeteren? Ik zou als ik jou was maar niet in ONZ of KLB gaan kijken als je je in WFL al druk maakt!quote:Op zondag 16 september 2007 02:07 schreef Kees22 het volgende:
Je beheersing van het Nederlands is ronduit beroerd.
mja, of je gelooft dat de dokter heel slim is en dat het allemaal wel goed komt.quote:Op zaterdag 15 september 2007 17:10 schreef OldJeller het volgende:
quote:Op zondag 16 september 2007 02:07 schreef Kees22 het volgende:
[..]
[..]
Je beheersing van het Nederlands is ronduit beroerd.
Je denkniveau ook!
Maak je maar niet ongerust: met zulke warrige gedachten kun je nooit iemands dood veroorzaken.
De quantummechanica beschrijft de mechanica op kleine schaal. En daar zitten soms verrassende aspecten bij. Het is denk ik een beetje het probleem dat de quantummechanica de intuïtie erg tegenspreekt op sommige punten. Voorbeelden daarvan zijn:quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:58 schreef Viking84 het volgende:
Die quantumtheorie zou toch wel alles wat nu nog vreemd lijkt kunnen verklaren. Feit blijft gewoon dat er mensen zijn die dingen weten die ze niet kunnen weten.
En zo'n onzin is het volgens mij ook weer niet.
Maar ik hoop dat Haushofer hier nog even langs komt, die kan daar vast meer over zeggen.
Misschien omdat god, als ie daadwerkelijk zou bestaan, een Hufter is en dat ie probeert de mens zo veel mogelijk ellende te bezorgen.quote:Op zaterdag 15 september 2007 13:00 schreef maok het volgende:
Ik ben een christen en ik geloof ook in gebedsgenezing maar ik ben het met je eens dat het soms wel verwarrend werkt dat somige mensen wel en andere niet worden genezen. Ik ben zelf opgehouden met bedenken waarom God veel mensen niet (meteen) geneest, daar kom je toch niet uit.
Nee hoor, in alle tijden is ongeveer 67 % van de levens in de lagere klassen. En opvallend is ook, dat veel mensen die levens als meer ontspannen ervaren. Niet de verantwoordelijkheden van de hogere klassen, maar gewoon huisje, boompje, beestje.quote:Op zondag 16 september 2007 08:42 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Hoe kun je nu eigen herinneringen hebben aan de middeleeuwen?.
Wel opvallend dat mensen die zich dingen herinneren uit vervlogen tijden altijd jonkvrouw of ridder zijn en nooit een arme sloeber die eindigt op het schavot.
OK, je verklaring voor de vele taalfouten is steekhoudend: ik was wat kort door de bocht.quote:Op zondag 16 september 2007 10:56 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dankje voor het corrigeren... Ik ben geen echte Nederlander noch een taalkundige, wel viertalig maar helaas beheers ik niet alle vier perfect..
Dat je mijn denkniveau na zo'n kort verhaaltje veroordeeld zegt meer over jezelf dan over mij..![]()
Geeft nietquote:Op zondag 16 september 2007 22:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
OK, je verklaring voor de vele taalfouten is steekhoudend: ik was wat kort door de bocht.![]()
Je denkniveau blijft toch nog steken: de situatie die jij beschrijft zou waarschijnlijk ook zonder de ergernis van alle gasten wel tot een ongeluk geleid hebben. Dat heeft niet zozeer te maken met geestkracht, maar met onvoldoende voorzichtigheid en onvoldoende beheersing van de machines.
Als iedereen een beetje door elkaar heen gaat racen of als je onervaren piloten op zo'n ding zet, dan gebeuren er ongelukken, daar kun je op wachten.
Inderdaad verbazingwekkend weinig mensen die zeggen dat ze de reincarnatie van Hitler of Goebbels zijn,quote:Op zondag 16 september 2007 08:42 schreef Viking84 het volgende:
Wel opvallend dat mensen die zich dingen herinneren uit vervlogen tijden altijd jonkvrouw of ridder zijn en nooit een arme sloeber die eindigt op het schavot.
Nee fantasie-gebonden zoals je zelf ook al duidelijk kunt zien lees ikquote:Op maandag 17 september 2007 15:12 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Inderdaad verbazingwekkend weinig mensen die zeggen dat ze de reincarnatie van Hitler of Goebbels zijn,
of van een kinderverkrachter uit de 16e eeuw.
Ook verdomd weinig die zeggen dat ze 700 jaar geleden een arme pygmee waren.
Is reincarnatie plaatsgebonden ?
Er was wel eens een Duits meisje die beweerde dat ze bezeten was door verschillende demonen onder andere Adolf Hitler..quote:Op maandag 17 september 2007 15:12 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Inderdaad verbazingwekkend weinig mensen die zeggen dat ze de reincarnatie van Hitler of Goebbels zijn,
Punt 1) Ik kijk ook alleen naar wat je schrijft, want verder weet ik niks.quote:Op maandag 17 september 2007 15:08 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Geeft niet, we zijn tenslotte allemaal hier om iets te leren en nieuwe inzichten op te doen. (Denk ik).
Maar zelfs dat je hier zo snel over iemands denkniveau oordeelt is ook kort door de bocht. Alleen al om het feit dat we hier bezig zijn op een publiek anoniem forum.
En weet ik vooralsnog net zoveel van jou als jij van mij, helemaal niks dus.
[knip]
In ieder geval kan ik persoonlijk wel enig geloof in hechten dat gelijke collectieve gedachten sfeer, gedrag en hiermee ook gebeurtenissen positief of negatief over en weer kunnen beïnvloeden. Ik weet niet of ik in één god moet geloven, vooralsnog doe ik dat niet klakkeloos. Maar ik geloof wel in moeder natuur. Bidden zie ik als iets wensen en als we dat collectief doen kan ik me er mee vinden dat er mogelijkheden kunnen bestaan dat deze gedachtegolven zich bundelen, verzonden worden en ook aankomen.
Een moeilijk thema om goed en duidelijk en in het kort te verwoorden.
Helaas kan je hier ook maar met weinig rationele denkers over praten.
In het bijzonder niet met de fanatieke rationalistische nominalisten.
Dat er maar weinig mensen de reïncarnatie van Hitler of Goebbels zeggen te zijn, is niet vreemd. Die zijn pas 62 jaar dood en hadden ieder maar een ziel (hoop ik voor ze!). Als ze al gereïncarneerd zijn, loopt er nu 1 ex-Hitler en 1 oud-Goebbels rond. In de tussentijd kunnen ze heel vaak teruggekomen zijn, bijvoorbeeld door heel vaak een wiegedood mee te maken, maar daar kunnen we dan weer geen verslagen van hebben.quote:Op maandag 17 september 2007 15:12 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Bezetenheid is geen reïncarnatie. En als dat meisje inderdaad bezeten is door Adolf Hitler, kan hij niet tegelijk geïncarneerd zijn.quote:Op maandag 17 september 2007 17:32 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Er was wel eens een Duits meisje die beweerde dat ze bezeten was door verschillende demonen onder andere Adolf Hitler..
http://www.loraco.nl/arti(...)michel_sid-7-392.htm
Waar moeten die gedachten dan aankomen? En waarom denk je dat bij hetgeen waar ze dan aankomen volgens jou, dezelfde interpretatie eraan wordt gegeven als dat jij, of de gemeenschap, dat doet?quote:Op maandag 17 september 2007 15:08 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
In ieder geval kan ik persoonlijk wel enig geloof in hechten dat gelijke collectieve gedachten sfeer, gedrag en hiermee ook gebeurtenissen positief of negatief over en weer kunnen beïnvloeden. Ik weet niet of ik in één god moet geloven, vooralsnog doe ik dat niet klakkeloos. Maar ik geloof wel in moeder natuur. Bidden zie ik als iets wensen en als we dat collectief doen kan ik me er mee vinden dat er mogelijkheden kunnen bestaan dat deze gedachtegolven zich bundelen, verzonden worden en ook aankomen.
Een moeilijk thema om goed en duidelijk en in het kort te verwoorden.
Helaas kan je hier ook maar met weinig rationele denkers over praten.
In het bijzonder niet met de fanatieke rationalistische nominalisten.
Ik ken wel iemand die een versleten heup had die nu weer heel is. En mijn oor die weer beter kan horen.quote:Op maandag 17 september 2007 22:14 schreef Bensel het volgende:
Ik wil wel eens weten, waarom, tussen al die 'vermoedelijke' gebedsgenezingen, er nooit iemand bij was die een geamputeerde arm heeft terug gekregen.. of een ander iets wat onherstelbaar kapot is gegaan.
Het denken dat je een eerder leven hebt gehad en de persoon daarbij kan misschien een weerspiegeling zijn van bepaalde ego's van de (echte) persoon? Misschien is het de persoon die hij wenst te zijn, acht te zijn, niet durft te zijn, weleens zou willen zijn etc... of een combinatie daarvan...quote:Op maandag 17 september 2007 15:12 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Zou heel goed kunnen.quote:Op maandag 17 september 2007 22:57 schreef boyv het volgende:
[..]
Het denken dat je een eerder leven hebt gehad en de persoon daarbij kan misschien een weerspiegeling zijn van bepaalde ego's van de (echte) persoon? Misschien is het de persoon die hij wenst te zijn, acht te zijn, niet durft te zijn, weleens zou willen zijn etc... of een combinatie daarvan...
Eigenlijk durf ik het zo niet te zeggen, maar het lijkt mij dat als je dingen 'opvangt' uit een zogenaamd verleden of vorig leven, dat dat gewoon een projectie van de hersenen is. Niets meer en niets minder, maar zoiets valt (nog) niet te bewijzen
Geloof je omdat je oor weer beter werkt? Kom op, dat is toch geen argument. Ik ben ook weleens naar de tandarts geweest met een paar gaatjes, maar bij de controle (voordat ze werden gevuld) bleken ze ineens weg te zijn. Is dat een wonder?quote:Op maandag 17 september 2007 22:55 schreef maok het volgende:
[..]
Ik ken wel iemand die een versleten heup had die nu weer heel is. En mijn oor die weer beter kan horen.
Maar daarover kun je natuurlijk altijd zeggen dat je lichaam dat zelf heeft gedaan ofzo. Ik denk dus dat het niet zo veel uitmaakt hoe 'groot' het wonder is als je het toch niet geloofd. Zelfs als er een geamputeerde arm zou terug komen blijven mensen zeggen dat het geen genezing is. Maar voor de persoon zelf en de mensen in de omgeving is elk klein of groter wonder bijzonder, voor mij is de genezing van mijn oor een 'groot' wonder maar de meeste ongelovigen vinden dat toch niet bijzonder.
omdat ik het niet zeker weetquote:Op maandag 17 september 2007 23:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zou heel goed kunnen.
Maar waarom durf je dat niet te zeggen?
De Hagedis kan dat! Daarom was hij bij de germanen de talisman voor het eeuwige leven.quote:Op maandag 17 september 2007 22:14 schreef Bensel het volgende:
Ik wil wel eens weten, waarom, tussen al die 'vermoedelijke' gebedsgenezingen, er nooit iemand bij was die een geamputeerde arm heeft terug gekregen.. of een ander iets wat onherstelbaar kapot is gegaan.
Dat zeg je er dan toch bij, dat je vermoedt of graag zou willen.quote:Op maandag 17 september 2007 23:09 schreef boyv het volgende:
[..]
omdat ik het niet zeker weet
durf is een groot woord trouwens, maar het is soms best moeilijk om een bepaalde gedachte hier te posten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regeneratiequote:Op maandag 17 september 2007 23:20 schreef boyv het volgende:
Oke, maar dat een hagedis dat kan, is toch zeker niet te danken aan een god. Dat komt door evolutie en hoewel ik niet weet hoe dat bij een hagedis zit, zal het vast al wel ergens zijn gedocumenteerd hoe en waarom dat precies gebeurd.
Zo klinkt onzin dan ook het meest plausibel, als er een kern van waarheid in zit...quote:Op dinsdag 18 september 2007 01:42 schreef Kees22 het volgende:
Heb je de serie "Carnivale" gezien?
Diverse personen konden ook genezen, met name de hoofdpersoon. Maar de levensenergie die hij aan de een gaf, werd aan een ander onttrokken.
Ook in die wereld gold de wet van behoud van energie.
Inderdaad: als je liegt, zorg dan dat je zo dicht mogelijk bij de waarheid blijft.quote:Op dinsdag 18 september 2007 09:39 schreef averty het volgende:
[..]
Zo klinkt onzin dan ook het meest plausibel, als er een kern van waarheid in zit...
Vraag je dat aan mij?quote:Op dinsdag 18 september 2007 01:42 schreef Kees22 het volgende:
Diverse personen konden ook genezen, met name de hoofdpersoon. Maar de levensenergie die hij aan de een gaf, werd aan een ander onttrokken.
quote:Op maandag 17 september 2007 23:10 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Het leven op zichzelf als losstaand fenomeen is intelligenter dan wij allen bij elkaar.
![]()
Doet me denken aan Fullmetal Alchemist, één van de beste anime series.quote:Op dinsdag 18 september 2007 01:42 schreef Kees22 het volgende:
quote:After their mother's death, Edward Elric and his younger brother, Alphonse, try using alchemy to bring her back to life. Unfortunately they do not fully take into account the law of equivalent exchange which requires a sacrifice of equal value to what one hopes to achieve. Not only do they fail to revive their mother but Edward loses an arm and a leg and Alphonse loses his entire body, forcing his soul to remain confined to an empty suit of armor. Seeking a way to restore their bodies, Edward becomes a state alchemist and the brothers begin a long search for the legendary Philosopher's Stone, an object purported to allow its users to ignore the law of equivalent exchange.
Vervolgens blijkt dat je voor die Steen der Wijzen zo ongelooflijk veel moeite moet doen, dat de wet van uitwisseling toch nog opgaat! Maar dat met je eigen leven als offer.quote:Op donderdag 20 september 2007 01:55 schreef ThinkTank het volgende:
[..]
Doet me denken aan Fullmetal Alchemist, één van de beste anime series.
http://www.fma-manga.com/
http://www.imdb.com/title/tt0421357/
[..]
Daarom zijn die gebedgenezers allemaal oplichters. God beslist, en jíj moet zelf bidden, of in gesloten kringen. Als je sterft is dat de keuze van JHWH. De Heer kunnen we niet bevelen, Zijn beslissing stond al vast voordat jij überhaupt geboren was. Hij houdt van je, en vergeeft je, als je er maar om vraagt...quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:06 schreef boyv het volgende:
omdat je weet dat je genezen wordt?
Wat nou als je niet genezen wordt en steft?
Zeg je nu dat jij denkt bidden voor genezing überhaupt zinloos is?quote:Op donderdag 20 september 2007 07:35 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Daarom zijn die gebedgenezers allemaal oplichters. God beslist, en jíj moet zelf bidden, of in gesloten kringen. Als je sterft is dat de keuze van JHWH. De Heer kunnen we niet bevelen, Zijn beslissing stond al vast voordat jij überhaupt geboren was. Hij houdt van je, en vergeeft je, als je er maar om vraagt...
Bidden om genezing is dus onzin. Als het er (zoals je in een eerdere post zei) alleen maar om gaat om rustig te worden dan kan je net zo goed voor tante Nel, Ome Jaap of het klavertjevier onder de IJsselbrug bidden.quote:Op donderdag 20 september 2007 07:35 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Daarom zijn die gebedgenezers allemaal oplichters. God beslist, en jíj moet zelf bidden, of in gesloten kringen. Als je sterft is dat de keuze van JHWH. De Heer kunnen we niet bevelen, Zijn beslissing stond al vast voordat jij überhaupt geboren was. Hij houdt van je, en vergeeft je, als je er maar om vraagt...
Nee absoluut niet! Maar je moet het zelf doen, niet zo opschepperig van zie mij nou eens een goed christen zijn. Bidden helpt, al was het maar dat het je rust geeft, dat het je angst wegneemd, dat je weet dat de Heer van je houdt. Maar het is en blijft Zijn beslissing of je al dan niet zal genezen. En als iemand terminaal ziek is, gaat die eenmaal dood, dat is sneu, maar het zij zo. Zo is het leven...quote:Op donderdag 20 september 2007 12:15 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Zeg je nu dat jij denkt bidden voor genezing überhaupt zinloos is?
Dus jij denkt dat die gebedsgenezers dat alleen maar voor zichzelf doen en alleen maar opscheppers zijn? Ongetwijfeld zitten ze er tussen maar normaal gesproken zijn het gewoon mensen die een bepaalde gave van God hebben, als zij voor je bidden 'werkt' het op een of andere manier vaker dan als 'normale' mensen voor je bidden. Of ze dat nou doen in speciale genezingsdiensten of gewoon bij je thuis.quote:Op donderdag 20 september 2007 18:47 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Nee absoluut niet! Maar je moet het zelf doen, niet zo opschepperig van zie mij nou eens een goed christen zijn. Bidden helpt, al was het maar dat het je rust geeft, dat het je angst wegneemd, dat je weet dat de Heer van je houdt. Maar het is en blijft Zijn beslissing of je al dan niet zal genezen. En als iemand terminaal ziek is, gaat die eenmaal dood, dat is sneu, maar het zij zo. Zo is het leven...
Waarom zou jouw god de één eerder bijstaan in het helpend bidden dan de ander? Zou het niet in haar aard moeten liggen om het te laten afhangen van de patiënt ipv de biddende?quote:Op donderdag 20 september 2007 19:08 schreef maok het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat die gebedsgenezers dat alleen maar voor zichzelf doen en alleen maar opscheppers zijn? Ongetwijfeld zitten ze er tussen maar normaal gesproken zijn het gewoon mensen die een bepaalde gave van God hebben, als zij voor je bidden 'werkt' het op een of andere manier vaker dan als 'normale' mensen voor je bidden. Of ze dat nou doen in speciale genezingsdiensten of gewoon bij je thuis.
Volgens mij is het juist heel bijbels om voor andere mensen te bidden en niet alleen voor je zelf.
Iedereen kan bidden inderdaad. Maar er zijn mensen die een speciale gaven hebben om te genezen. lees 1 Korinten 12 vers 8 t/m10 maar eens. Volgens de bijbel heeft God bepaalde mensen dus daar wel speciaal voor aangewezen.quote:Op donderdag 20 september 2007 19:21 schreef boekenworm het volgende:
Het samen bidden en bidden voor een ander is niks mis mee. Alleen de naam alleen al klopt niet gebedsgenezers. Uit die naam kun afleiden dat zij jou genezen door gebed, niet dat God hen geneest door Zijn zegen. Natuurlijk bidden voor een ander en samen bidden is heel goed, absoluut moet het ook. Alleen het de manier waarop. En het is niet zo dat de een meer talent om te bidden heeft dan een ander, bidden kun je niet fout doen wanneer je oprecht bent en de goedheid en grootheid van de Heer erkent, wanneer je maar nederig bent. Dat is ook zo fout aan de gebedsgenezers, zij denken beter te bidden dan een ander, wat een bullshit is dat!
quote:8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is.
Ik heb ook ook niet zo bedacht. Maar het is natuurlijk niet zo dat alleen van de mensen met een bepaalde gave de gebeden verhoord worden maar het kan wel helpen om naar zo'n persoon toe te gaan, maar het kan ook helpen om zelf ook te bidden.quote:Op donderdag 20 september 2007 19:16 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Waarom zou jouw god de één eerder bijstaan in het helpend bidden dan de ander? Zou het niet in haar aard moeten liggen om het te laten afhangen van de patiënt ipv de biddende?
Als ze indaad zeggen 'ik genees je' zonder er bij te noemen dat hij/zij het in Gods naam doet is er inderdaad iets mis. Het is dus wel goed om te kijken naar welke gebedsgenezer je toe gaat. Tot nu toe heb ik gelukkig alleen nog maar gebeden meegemaakt waar het in Gods naam gebeurde.quote:Op donderdag 20 september 2007 19:36 schreef boekenworm het volgende:
Maar deze gebedsgenezers maken dezelfde fout als Mozus. Inplaats van de Heer te prijzen nemen zijzelf de eer op.
Dus van alles kan eventueel helpen, maar garanties zijn er niet?quote:Op donderdag 20 september 2007 19:44 schreef maok het volgende:
[..]
Ik heb ook ook niet zo bedacht. Maar het is natuurlijk niet zo dat alleen van de mensen met een bepaalde gave de gebeden verhoord worden maar het kan wel helpen om naar zo'n persoon toe te gaan, maar het kan ook helpen om zelf ook te bidden.
Hoe werkt het dan wel bij god?quote:Ik denk dat het voor mensen wel veel logischer zou zijn als het van de patiënt afhing, zo van even zorgen dat je een goed leven lijdt zodat als je ziek wordt je weer snel genezen kan worden, maar zo werkt het niet bij God.
Als er in de bijbel geproken wordt over genezing staat er vaak bij dat de persoon is genezen vanwege zijn of haar (grote) geloof. Maar wordt ook wel voor niet gelovigen gebeden die dan genezen worden. Ik weet dus niet precies hoe God werkt (gelukkig)quote:Op donderdag 20 september 2007 20:08 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dus van alles kan eventueel helpen, maar garanties zijn er niet?
Je kunt in het iedergeval niet afdwingen ofzo doormiddel van gebed.
[..]
Hoe werkt het dan wel bij god?
Grappige verschrijving, in dit verbandquote:Op donderdag 20 september 2007 19:44 schreef maok het volgende:
[..]
Ik heb ook ook niet zo bedacht. Maar het is natuurlijk niet zo dat alleen van de mensen met een bepaalde gave de gebeden verhoord worden maar het kan wel helpen om naar zo'n persoon toe te gaan, maar het kan ook helpen om zelf ook te bidden.
Ik denk dat het voor mensen wel veel logischer zou zijn als het van de patiënt afhing, zo van even zorgen dat je een goed leven lijdt leidt zodat als je ziek wordt je weer snel genezen kan worden, maar zo werkt het niet bij God.
Dat zeiden ze! Maar hoe weet je dat dat ook zo was? Ik word altijd bijzonder wantrouwig als iemand van zichzelf zegt, dat hij/zij zo goed/betrouwbaar/eerlijk etc. is. "I never had sex with that woman!"quote:[..]
Als ze indaad zeggen 'ik genees je' zonder er bij te noemen dat hij/zij het in Gods naam doet is er inderdaad iets mis. Het is dus wel goed om te kijken naar welke gebedsgenezer je toe gaat. Tot nu toe heb ik gelukkig alleen nog maar gebeden meegemaakt waar het in Gods naam gebeurde.
quote:Ik denk dus niet dat je alle gebedsgenezers over een kam moet scheren door te zeggen dat ze allemaal de eer zelf opstrijken.
Klopt, die noemen we huisartsen.quote:Op donderdag 20 september 2007 19:33 schreef maok het volgende:
Iedereen kan bidden inderdaad. Maar er zijn mensen die een speciale gaven hebben om te genezen. lees 1 Korinten 12 vers 8 t/m10 maar eens. Volgens de bijbel heeft God bepaalde mensen dus daar wel speciaal voor aangewezen.
Het gaat niet om hun geest in dit stukje maar om de Heilige geest. Uit de drieeenheid Vader, Zoon en Heilige geest (waar ook weer hele discussies over te voeren zijn maar daar gaat het hier niet over). Ik heb nog nooit een huisarts gehoord die mensen genas met behulp van de heilige geest, volgens mij gaat dat bij hen altijd nog met medicijnen en therapieën.quote:Op vrijdag 21 september 2007 09:25 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Klopt, die noemen we huisartsen.
Hun scherpe geest stelt ze in staat om een studie medicijnen te doen, en daarna mensen te genezen.
Dat hang er vanaf hoe je jouw Korinten interpreteert.quote:Op vrijdag 21 september 2007 10:58 schreef maok het volgende:
[..]
Het gaat niet om hun geest in dit stukje maar om de Heilige geest. Uit de drieeenheid Vader, Zoon en Heilige geest (waar ook weer hele discussies over te voeren zijn maar daar gaat het hier niet over). Ik heb nog nooit een huisarts gehoord die mensen genas met behulp van de heilige geest, volgens mij gaat dat bij hen altijd nog met medicijnen en therapieën.
Dat 2e zou vreemd zijn aangezien je de heilige geest pas ontvangt als je om de heilige geest heb gevraagd of er bijvoorbeeld mee gedoopt bent. Dat kan pas na je bekering. (of je hem dan als gedeelte van de menselijke geest ziet of als één geest maakt dan niet uit) Ik denk niet dat artsen die de heilige geest hebben beter arts zijn dan niet gelovige artsen en die die de helige geest nog niet hebben ontvangen. Een arts wordt ook niet een betere arts als hij gedurende zijn loopbaan de heilige geest ontvangt.quote:Op vrijdag 21 september 2007 11:02 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dat hang er vanaf hoe je jouw Korinten interpreteert.
Je kunt het, zoals jij, interpreteren dat er een Heilige Geest is die mensen in staat stelt wonderbaarlijk mensen te genezen.
Je kunt het ook interpreteren dat de heilige geest het wonder is van de menselijke geest, die mensen in staat stelt te leren en zo medicijnen toe te passen.
Welk van de 2 je waarschijnlijker vindt is persoonlijk.
Dat hangt er vanaf hoe je "De heilige geest" interpreteertquote:Op vrijdag 21 september 2007 11:28 schreef maok het volgende:
[..]
Dat 2e zou vreemd zijn aangezien je de heilige geest pas ontvangt als je om de heilige geest heb gevraagd of er bijvoorbeeld mee gedoopt bent. Dat kan pas na je bekering. (of je hem dan als gedeelte van de menselijke geest ziet of als één geest maakt dan niet uit) Ik denk niet dat artsen die de heilige geest hebben beter arts zijn dan niet gelovige artsen en die die de helige geest nog niet hebben ontvangen. Een arts wordt ook niet een betere arts als hij gedurende zijn loopbaan de heilige geest ontvangt.
In de bijbel wordt altijd geproken over 'toen ontvingen zij de heilige geest' 'toen werd hij vervuld met de heilige geest' enz. Het is dus niet zo dat hij altiijd al in je is of dat je hersenen altijd al op zo'n manier werken ofzo.quote:Op vrijdag 21 september 2007 12:45 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf hoe je "De heilige geest" interpreteert
Ik zie het bewustzijn als "De geest".
Hersenen die nuttig gebruikt worden, dat kun je zien als "de heilige geest".
Jij ziet het als iets dat je van een God 'ontvangt' omdat je er om vraagt of omdat je kopje onder bent gegaan.
Wie er gelijk heeft weet ik niet, maar ik wil je alleen maar laten zien dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn.
Wat heb je in de aanbieding?quote:Op maandag 24 september 2007 06:57 schreef JAM het volgende:
Onzin. Pillen godverdomme, pillen.
Slotje!
Des Heerenquote:Op maandag 24 september 2007 11:22 schreef JAM het volgende:
De wegen des Heeres zijn ondoorgrondelijk, mijn zuster.
Aannemende dat je eerste zin klopt, heb ik voor de 2e zin een mooi bijbels woord: Beproevingquote:Op maandag 24 september 2007 11:20 schreef Floripas het volgende:
Waarom zou God virussen hebben geschapen? Om alleen de mensen die bepaalde rituelen ondergaan er weer van te laten genezen?
Wie heeft het virus dan gemaakt?quote:Op maandag 24 september 2007 11:54 schreef Farmersmom het volgende:
[..]
Aannemende dat je eerste zin klopt, heb ik voor de 2e zin een mooi bijbels woord: Beproeving
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |