abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:09:12 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53193742
Omdat we in een ander topic teveel off-topic gingen, open ik maar een nieuw topic.

Ik ben nieuwsgierig naar de condities waaronder zogenaamde 'gebedsgenezing' plaatsvindt, dus laten we daar hier maar eens over gaan filosoferen .
Geloof jij dat iemand echt kan genezen als er voor hem gebeden wordt? Zo ja: hoe kan dat dan? Is God (de Joods / Christelijke God) hier verantwoordelijk voor? Maakt het uit welk opperwezen je aanroept? Moet je überhaupt een opperwezen aanroepen om genezen te kunnen worden?

Zijn er mensen die wel eens naar een gebedsgenezingsdienst zijn geweest? Zo ja, wat vond je ervan? Ik ben zelf twee keer naar een dergelijke dienst van Jan Zijlstra van de Levensstroomgemeente uit Leiderdorp geweest. Website: www.levensstroom.nl. Beide keren ben ik naar voren geweest (ik ben zwaar slechthorend en het leek me wel leuk om de rest van mijn leven als horende te doorlopen), maar ik ben niet genezen. Ik heb de bijeenkomsten als psychisch zeer belastend ervaren. Je gaat namelijk twijfelen aan je eigen geloof en iedere keer dat je niet genezen wordt, laat dat een flinke knauw achter. Waarom iemand anders wel en waarom ik niet? Daarom heb ik op den duur besloten om niet meer te gaan en het zal er, gezien het feit dat ik niet meer geloof, ook nooit meer van komen.

Mijn bijdragen uit het andere topic:
quote:
Wat mij hier een relevante vraag lijkt: is het aanroepen van de christelijke God de enige mogelijkheid tot genezing? Dan zouden dus alleen mensen die in de christelijke God geloven moeten kunnen genezen. Dat lijkt me sterk, al heb ik geen bronnen van genezing van niet-gelovige mensen / mensen die niet in de christelijke God geloven. Mijn ouders zijn geabonneerd op "De Levensstroom", het magazine van Jan Zijlstra, waarin genezingsverhalen staan. Ik heb meerdere keren gelezen over mensen die genezen waren zonder tussenkomst van God, maar daarna toch weer ziek werden en vaak nog erger dan ze al waren. Men schreef dat toe aan het feit dat niet God maar de duivel de zieke genezen had om hem daarna nog zieker te maken. Maw: alleen God is in staat tot genezing.
Ik zou het interessant vinden om eens literatuur te lezen over genezing buiten het aanroepen van God om. Ik ben ervan overtuigd dat God daar geen rol in speelt, simpelweg omdat hij, naar mijn stelligste overtuiging, niet bestaat.
quote:
Ik ben mij ervan bewust dat het volgende even zweverig klinkt als het geloof dat God geneest, maar zouden we de genezing niet moeten zoeken in het feit dat bij zogenaamde gebedsgenezingen tientallen mensen zich concentreren op genezing van één persoon? Dus dat ze als het ware met z'n allen die persoon genezen door energie naar hem toe te sturen.
.
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:12:21 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53193825
Ik geloof er niets van. Besides, als er een God is, waarom zou je dan überhaupt zwaar slachthorend zijn? Is dat een test om te kijken of je nog steeds gelovig bent en juist extra je best gaat doen om te genezen?
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:15:21 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53193894
De verhalen van mensen in het magazine van meneer Zijlstra lijken me overigens niet bepaald de betrouwbaarste bron. Het lijkt me sterk dat er nog eens een editie verschijnt waar instaat dat het "afgelopen maand werkelijk een trieste bedoeling was omdat maar 1% genas".

Kortom, ingaande op de TT: onzin
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:17:14 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53193930
Geef mij meerdere goed gedocumenteerde gevallen waarbij mensen met gelijksoortige klachten door dezelfde genezer of groep biddende mensen wordt genezen van zijn of haar gediagnostiseerde kwaal. En daarbij dus een voor en na diagnose graag.

Dan geloof ik het.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_53193936
Ben heel erg sceptisch in het genezen van een ziekte als kanker door gebeds genezing, ziektes die psychisch of psychosomatisch zijn kunnen zo natuurlijk wel genezen worden.

Feit is wel dat de menselijke geest sterk is en tot veel onbegrijpelijke dingen in staat is, wil het dus niet helemaal naar het rijk der fabelen verwijzen. Heeft dan ook niet iets met God te maken, meer met hoe sterk het geloof van mensen in hem is, als ze heilig gelven dat een steen uit de Nijl ze kan geloven, werkt dat precies het zelfde.

Gellof zelf niet in God, en vind het van mensen die wel in hem geloven nogal naief dat ze denken dat hij zich met individuen zou bezig houden.

Ben nog nooit op zo'n bijeenkomst geweest trouwens, ook geen behoefte aan.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:17:55 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53193946
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:12 schreef TNA het volgende:
Ik geloof er niets van. Besides, als er een God is, waarom zou je dan überhaupt zwaar slachthorend zijn? Is dat een test om te kijken of je nog steeds gelovig bent en juist extra je best gaat doen om te genezen?
Ik heb er nooit over nagedacht waarom ik slechthorend ben. Dat het een test is om mijn geloof op de proef te stellen heb ik ook nooit gedacht. Bij mij zou dat overigens alleen maar averechts werken. Ik heb God meerdere malen vervloekt, omdat ik het gevoel had dat Hij mij tegenwerkte. En dat doe ik nog steeds wel eens, ook al geloof ik niet eens meer. Een vos verleert z'n streken niet zo snel . Maar in de loop der jaren is mijn hart daardoor alleen maar meer verhard. Dat de duivel erachter zou zitten in plaats van God geloof ik niet. Ik heb ook nooit begrepen waarom God dan niet zou ingrijpen. Hij is immers almachtig?

Maar dit topic gaat op deze manier een andere kant op dan ik in gedachten had .
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:21:19 #7
139330 TNA
For the stars that shine
pi_53194025
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:17 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik heb er nooit over nagedacht waarom ik slechthorend ben. Dat het een test is om mijn geloof op de proef te stellen heb ik ook nooit gedacht. Bij mij zou dat overigens alleen maar averechts werken. Ik heb God meerdere malen vervloekt, omdat ik het gevoel had dat Hij mij tegenwerkte. En dat doe ik nog steeds wel eens, ook al geloof ik niet eens meer. Een vos verleert z'n streken niet zo snel . Maar in de loop der jaren is mijn hart daardoor alleen maar meer verhard. Dat de duivel erachter zou zitten in plaats van God geloof ik niet. Ik heb ook nooit begrepen waarom God dan niet zou ingrijpen. Hij is immers almachtig?

Maar dit topic gaat op deze manier een andere kant op dan ik in gedachten had .
Ok, even ontopic weer dan Ik ben het eens met michiel5 dat onze hersens (ik zeg liever hersens dan geest ) meer kunnen dan we denken, er zijn recente wetenschappelijke experimenten waaruit blijkt dat mensen pijn tot op zekere hoogte kunnen "wegdenken". Dat mensen als Jomanda, Char en Jan Zijlstra de hersenen van mensen op hol brengen lijkt me duidelijk, dat dat tot enige vorm van genezing leidt is ook goed mogelijk. Maar dat heeft puur te maken met overtuigingskracht, en niets met God of gebeden.
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:28:31 #8
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53194172
Om nog even door te gaan op mijn filosofie:

ik zei al dat ik denk dat, als het inderdaad zo is dat mensen echt genezen kunnen worden, dat dat dan komt doordat al die mensen hun energie samenballen en naar die ene persoon toe sturen.
Ik ben niet heel erg thuis in deze materie, maar volgens de quantumtheorie is er een energieveld om ons heen en daar zouden wij uit moeten kunnen putten. In dit veld zouden ook herinneringen opgeslagen zijn, wat zou kunnen verklaren waarom mensen zich onder hypnose zogenaamd dingen herinneren uit een ander leven (in feite zouden ze onder hypnose gewoon toegang hebben tot herinneringen van anderen die opgeslagen zijn in het veld), telepathie en paranormale begaafdheid (weten wat zich op een bepaalde plek heeft afgespeeld zonder erbij te zijn geweest).
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:42:48 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53194484
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:28 schreef Viking84 het volgende:

ik zei al dat ik denk dat, als het inderdaad zo is dat mensen echt genezen kunnen worden, dat dat dan komt doordat al die mensen hun energie samenballen en naar die ene persoon toe sturen.
Ik ben niet heel erg thuis in deze materie, maar volgens de quantumtheorie is er een energieveld om ons heen en daar zouden wij uit moeten kunnen putten. In dit veld zouden ook herinneringen opgeslagen zijn, wat zou kunnen verklaren waarom mensen zich onder hypnose zogenaamd dingen herinneren uit een ander leven (in feite zouden ze onder hypnose gewoon toegang hebben tot herinneringen van anderen die opgeslagen zijn in het veld), telepathie en paranormale begaafdheid (weten wat zich op een bepaalde plek heeft afgespeeld zonder erbij te zijn geweest).
Ja. Quantumtheorie wordt wel vaker gekaapt door mensen die paranormaliteit proberen te verkopen. Laat je niet gek maken. Het is allemaal onzin en het is al talloze keren onderuit gehaalt.

Die hele paranormale industrie (en dat is het) is ontworpen om mensen op te vangen die geen conventionele religie aanhangen maar toch nog zo'n "onverklaarbaar gevoel" hebben over hoe het universum in elkaar steekt.

En daar maken deze mensen gretig misbruik van om deze (soms wanhopige) mensen eens goed het geld uit de zakken te kloppen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_53194529
Ik denk dat het volledige onzin is maar ik sta open voor bewijs van het tegengestelde. Die moeten dan echter wel een kritische toets kunnen doorstaan.
There is no love sincerer than the love of food.
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:54:49 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53194738
Ik heb een collega op m'n werk. Hij is echt zo'n hardcore "iets-ist". Hij heeft een hekel aan de gevestigde religies maar hij voelt toch nog wel dat er *iets* ergens moet zijn.

Hij was utieraard razend enthousiast over de video "What the bleep do we know". Ik heb zelf maar een paar delen van de video gezien maar ik weet welke punten ze aanhalen. Zo is er bijvoorbeeld een stukje over een japanse "wetenschapper" (Maar niet heus). Die claimt dat water reageert op menselijk emoties. En zo wordt dmv een tekenfilmpje de suggestie gewekt dat op het quantum niveau materie reageert op de menselijke ziel enzo.

Ik heb voor deze collega punt voor punt, stuk voor stuk deze docu uit elkaar getrokken en aangewezen waar de kwakzalverij en het bedrog te vinden was. En... nog steeds... was hij niet bereid de docu compleet af te schrijven als onzin onder het "maar wat nou als er toch WEL een kern van waarheid in zit" argument.

Die new age onzin verwordt nog sooner than later tot echte religie en dan kunnen we weer van vorenafaan beginnen met het deprogrammeren van de domme massa.
  zaterdag 15 september 2007 @ 12:58:15 #12
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53194807
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:42 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ja. Quantumtheorie wordt wel vaker gekaapt door mensen die paranormaliteit proberen te verkopen. Laat je niet gek maken. Het is allemaal onzin en het is al talloze keren onderuit gehaalt.

Die hele paranormale industrie (en dat is het) is ontworpen om mensen op te vangen die geen conventionele religie aanhangen maar toch nog zo'n "onverklaarbaar gevoel" hebben over hoe het universum in elkaar steekt.

En daar maken deze mensen gretig misbruik van om deze (soms wanhopige) mensen eens goed het geld uit de zakken te kloppen.
Mja, ik weet niet, hoor.
Dat ik ervan overtuigd ben dat God niet bestaat, wil niet zeggen dat ik denk dat er helemaal niets is tussen hemel en aarde.
Die quantumtheorie zou toch wel alles wat nu nog vreemd lijkt kunnen verklaren. Feit blijft gewoon dat er mensen zijn die dingen weten die ze niet kunnen weten.

En zo'n onzin is het volgens mij ook weer niet.
Maar ik hoop dat Haushofer hier nog even langs komt, die kan daar vast meer over zeggen .
Niet meer actief op Fok!
pi_53194843
Ik ben een christen en ik geloof ook in gebedsgenezing maar ik ben het met je eens dat het soms wel verwarrend werkt dat somige mensen wel en andere niet worden genezen. Ik ben zelf opgehouden met bedenken waarom God veel mensen niet (meteen) geneest, daar kom je toch niet uit.

Ik heb zelf verhalen van genezingen in mijn directe omgeving gehoord en ik heb persoonlijk ook wat mee gemaakt:

Ik was bij een genezingsdienst tijdens een christelijke conferentie vorig jaar. Ik ben zelf slechthorend aan een oor. Door verschillende oorontstekingen en operaties aan dat oor zou ik te veel littekenweefsel op mij trommelvlies hebben om er weer normaal mee te kunnen horen. Omdat het voor mij net zo normaal in mijn leven was geworden om minder te kunnen horen als een bril moeten dragen om beter te kunnen zien, had ik eigenlijk nog nooit voor mijn oren gebeden (nooit aan gedacht)
Je kon naar voren komen maar daar had ik geen zin in ik ben dus ben ik vanaf mijn plaats gaan bidden voor van alles en nog wat, voor mij zelf maar ook voor andere mensen waarvan ik wist dat ze iets hadden. Ook voor mijn gehoor dus. Voorin werd trouwens ook in het algemeen gebeden voor allerlei ziektes en aandoeningen, oa gehoor.
Na het gedeelte met bidden in de dienst, gingen we weer zingen. Plotseling hoorde ik alles weer met mijn oor, net zo goed als met mijn andere oor, dat klonk heel mooi omdat ik ineens de muziek veel harder en ook in sterio hoorde. Het gebeurde niet met een plop ofzo maar het gebeurde ineens.
Wat wel jammer was en ook weer niet te begrijpen, dat een half uurtje na de dienst mij gehoor weer minder werd, het was weer zoals het was. Voor mij was het wel een teken dat God ook echt kan genezen (ik twijfelde daar zelf ook over)
Sinds dit is gebeurt is mijn gehoor met vlagen goed (vaak in de kroeg of in de kerk, maar ook wel op ander plekken) maar daarna wordt het altijd weer minder. Ik had wel het idee dat als het minder werd het altijd nog wel beter was dan voor de genezing. Ik besloot dus om maar eens een gehoortest te doen om te kijken of ik het niet verbeelde. Ik had nog een test liggen van voor de genezing, toen had ik 33dB gehoor verlies (ongeveer het geluid van een stofzuiger om het voor te stellen) en uit de nieuwe test kwam 20dB (ongeveer het niveau van fluisteren) dat lijkt niet zo veel maar decibellen gaan exponentieëel dus is het een flinke verbetering.

Voor mij persoonlijk is dit een genezing en heeft het veel effect op mijn (geloofs)leven. Voor anderen kan het waarschijnlijk wel verklaarbaar zijn als toeval oid en artsen kunnen ook niet alles voorspellen. Zo bijzonder is het ook weer niet, je hoort nog steeds niet goed en ga zo maar door.

Wat een feit blijft is dat ik niet door veel mensen voor mij persoonlijk heb laten bidden, het was dus waarschijnlijk geen samengebalde energie oid. Ik was de enige die er specifiek voor heeft gebeden en verder zullen er ook nog wel mensen zijn geweest die algemeen voor gehoorproblemen hebben gebeden.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  zaterdag 15 september 2007 @ 13:05:54 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_53194973
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:58 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Mja, ik weet niet, hoor.
Dat ik ervan overtuigd ben dat God niet bestaat, wil niet zeggen dat ik denk dat er helemaal niets is tussen hemel en aarde.
Die quantumtheorie zou toch wel alles wat nu nog vreemd lijkt kunnen verklaren. Feit blijft gewoon dat er mensen zijn die dingen weten die ze niet kunnen weten.

Maar ik hoop dat Haushofer hier nog even langs komt, die kan daar vast meer over zeggen .
Graag harde bewijzen. Tot nu toe ben ik alleen maar exposed con-artists tegen gekomen. En ook vooral van die twijfelgevalletjes. Van die mensen die vage dingen roepen om maar eren beetje binnen de marge te kunnen draaikonten over de betekenis van de dingen die ze roepen.

Nog nooit ook maar 1 onomstotelijk bewijs tegen gekomen.

Quantumtheorie is een relatief nieuw veld binnen de wetenschap maar er is niks paranormaals aan. Simpelweg omdat het op zulk een hoog niveau is dat je toch kennis nodig hebt van wat abstractere wiskunde en natuurkunde en het soms erg moeilijk onder woorden te brengen is naar leken toe betekend niet dat ze iets paranormaals zijn tegengekomen. Quantumwetenschappers zelf hebben dat idee helemaal niet en zij zijn degene die het veld hebben ontdekt en aan het onderzoeken zijn. Het zijn die sociale paria van een paragnosten die er gewoon keihard misbruik van maken en dat vind ik gewoon te misselijkmakend om onder woorden te brengen.
pi_53198266
Een aantal jaren geleden werd de bij mijn woonplaats gelegen zandgroeve met een zeer grote waterplas elke zomer door hondertallen mensen bezocht als recreatiegebied. Dit werd door de pachter en de gemeente oogluikend toegestaan. Alle lagen van de bevolking waren er vertegenwoordigt komplete gezinnen met kleine kinderen, pubers, volwassenen en natuurlijk de lokale paupers.

Het waren natuurlijk weer deze paupers die de pret voor alle anderen geheel verneukten met hun crossmotoren en later ook nog de jetskies. Vooral de jetskies, het begon op een zomer heel langzaam met 1 en binnen no time jaagden ze met tientallen van deze opgevoerde kanker dingen over die waterplas. De ene ruiger en sneller dan de andere en om hun stoere kapriolen niet ongezien te laten deed men deze dan het liefst zo dicht mogelijk bij de waterkant. Het duurde dus niet al te lang tot dat er hele gevaarlijke situaties ontstonden en er vaak genoeg maar kantje boord onoplettende zwemmende kinderen net niet werden aangevaren. Ze jaagden de rustige recreant de doodsangst op hun lijf en onstonden regelmatig confrontaties die natuurlijk altijd door de paupers (snelle jongens) werd gewonnen en jakkerde ze vrolijk verder.
Voor mij was het echt naast de deur en was ik daar bijna dagelijks aanwezig ooit eens 38 jetskies tegelijk op het water geteld. En hoorde daar wel iedere dag mensen op deze stuntende paupers schelden met verwensingen als "Vaarde zich maar eens eentje kapot dan is het afgelopen". Ook ik heb me aan deze gedachte schuldig gemaakt.

En inderdaad die zelfde zomer nog vaarde zich iemand kapot, helaas geen Pauper maar een jongetje van 14 die op de 750 cc waterscooter van zijn Pa een rondje mocht varen.
Die dag druipte iedereen aangeslagen af en was de gehele groeve in een uur verlaten en was ik als enige nog daar.. Het werd op een gegeven moment zo stil dat ik zelfs geen vogeltje meer hoorde fluiten. Zo doodsstil dat ik de creaps gekregen heb en ook maar ben gevlucht.
Sinds die dag is het daar echt verboden terrein, door de pachter kompleet afgezet en bewaakt, alle pret is voorbij.. Elke onbevoegde betreder krijgt consequent binnen 5 minuten de wouten op zijn dak gejaagt, wordt verwijderd en krijgt een boete.. Afijn..

Sinds die dag heb ik ergens diep van binnen het stille vermoeden dat een collectieve gedachte misschien wel een bepaalde kracht zou kunnen bezitten.. Of dit nu een gebed of een wens is blijft eender, danwel positief of negatief.

Die zomer was daar deze negatieve collectieve gedachte (verwensing) beantwoord en medogenloos afgestraft zowel voor de pauper als voor de onschuldige recreant.

Of misschien lauter toeval, maar in ieder geval zeer vreemd..
pi_53199113
Iets anders is wel bewezen en erkend, dat is de Hypochonder..
Deze kunnen zichzelf waarempel doodziek maken en vroegtijdig sterven.
Van oudsher zegt men Kanker niet zoveel als je altijd maar loopt te knotteren..

Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over precies het tegenovergestelde.
Als je jezelf ziek kan maken met je psyche is het dan zo ver gezocht dat je jezelf ook kan genezen hiermee??

Zou een behoorlijk harde doodsklap zijn voor de farmaceutische industrie en de artsen die hier aan verdienen als dat is te bewijzen.

Nu hebben we weer een belachelijke conspiracy erbij natuurlijk..

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 15-09-2007 17:01:38 ]
  zaterdag 15 september 2007 @ 17:04:11 #17
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_53199364
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 16:07 schreef Watuntrik het volgende:
Sinds die dag heb ik ergens diep van binnen het stille vermoeden dat een collectieve gedachte misschien wel een bepaalde kracht zou kunnen bezitten.. Of dit nu een gebed of een wens is blijft eender, danwel positief of negatief.

Die zomer was daar deze negatieve collectieve gedachte (verwensing) beantwoord en medogenloos afgestraft zowel voor de pauper als voor de onschuldige recreant.

De eerste vier woorden van de laatste zin, daar sluit ik me bij aan. Er zijn genoeg plassen waar ook gejetskied wordt, waar evenveel gewenst wordt dat er een zich dood zal jetskiën, maar waar niks gebeurt.

Er jetskiën zich nu eenmaal wel eens mensen dood, het doet er niet toe of daar honderden badgasten omheen staan te wensen dat die persoon doodgaat.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_53199460
Het is bewezen dat als je echt in je genezing gelooft en positief denkt, je eerder en beter zal genezen dan wanneer je er niet in gelooft en vooral er negatief over denkt.

Dus wanneer iemand enorm in de kracht van een gebed gelooft m.b.t. de genezing, dan zal dit wellicht ook helpen in het proces.
pi_53199628
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 17:10 schreef OldJeller het volgende:
Het is bewezen dat als je echt in je genezing gelooft en positief denkt, je eerder en beter zal genezen dan wanneer je er niet in gelooft en vooral er negatief over denkt.

Dus wanneer iemand enorm in de kracht van een gebed gelooft m.b.t. de genezing, dan zal dit wellicht ook helpen in het proces.
Dat geloof ik ook wel, maar dat heeft op zich weinig met het bidden zelf te maken.
pi_53199667
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 17:18 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dat geloof ik ook wel, maar dat heeft op zich weinig met het bidden zelf te maken.
Dat is waar, het is maar waarin de persoon gelooft wat zou kunnen helpen.
Persoonlijk denk ik dat dit de enige manier is waarop 'bidden' helpt en niet omdat bidden zo krachtig is, maar dat is verder niet te bewijzen.
pi_53204822
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 13:00 schreef maok het volgende:
Ik ben een christen en ik geloof ook in gebedsgenezing maar ik ben het met je eens dat het soms wel verwarrend werkt dat somige mensen wel en andere niet worden genezen. Ik ben zelf opgehouden met bedenken waarom God veel mensen niet (meteen) geneest, daar kom je toch niet uit.
idd, het moeilijk te begrijpen waarom God de een wel geneest en de ander niet..
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
  zaterdag 15 september 2007 @ 21:35:13 #22
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_53205506
Hoogstwaarschijnlijk komen er meer genezingen uit 'Wisp' dan uit het Vaticaan.

Wat ik me afvraag: als gebedsgenezing werkt, w'rom zijn er dan zieke religieuzen? Er zullen toch altijd wel clubjes biddende rond een zieke hangen?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_53205594
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 21:09 schreef JediMasterLucia het volgende:

[..]

idd, het moeilijk te begrijpen waarom God de een wel geneest en de ander niet..
Jaahaaa, Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk en niet te begrijpen voor de simpele mens.

Ofzow.
pi_53205674
quote:
...
Ja, zo'n verhaal heb ik ook wel. Een vriend van m'n ouders overleed aan leverkanker, en liet een vrouw en 2 kinderen achter. Daar werden op een gegeven moment grappen over gemaakt door een paar dorpsgenoten van me. Ik weet nog dat ik toen bij één van die jongens dacht "laat 1 van jouw ouders maar es kanker krijgen, grinnik je wel wat minder". Nu zijn beide ouders van em dood, beide overleden aan kanker. Zulke dingen kunnen gebeuren, ej.
pi_53208332
quote:
Mijn huisgenoot en ik hadden eens honger toen we in de keuken liepen en *verrek* we zagen ineens eten staan! Onze collectieve gedachten waren gehoord!

Het kan natuurlijk ook louter toeval zijn, maar in ieder geval zéér vreemd

Waarom reageer ik op dit soort nonsens?
pi_53208595
tvp
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53209826
In het boek van Dawkins staat een stuk dat het juist averechts kan werken, zodra de mensen waarvoor gebeden wordt ook wordt gezegd dat mensen voor ze bidden. Dat brengt extra druk met zich mee. Uit de resultaten bleek ook dat groep A waar men wel voor bidde zonder dat ze het wisten en groep B waar niet voor gebeden werd, er geen verschil was tussen snellere genezing bij de ene groep. Klaarblijkelijk is het dus onzin.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_53210090
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:29 schreef Steeven het volgende:
In het boek van Dawkins staat een stuk dat het juist averechts kan werken, zodra de mensen waarvoor gebeden wordt ook wordt gezegd dat mensen voor ze bidden. Dat brengt extra druk met zich mee. Uit de resultaten bleek ook dat groep A waar men wel voor bidde zonder dat ze het wisten en groep B waar niet voor gebeden werd, er geen verschil was tussen snellere genezing bij de ene groep. Klaarblijkelijk is het dus onzin.
Er waren in dat onderzoek 3 groepen.
Groep A werd niet voor gebeden
Groep B werd voor gebeden maar zij wisten het niet
Groep C werd voor gebeden en zij wisten dit ook

Tussen groep A en B was geen verschil maar groep C deed het aanmerkelijk slechter. Zij hadden te kampen met meer complicaties, de genezing ging minder snel en zij voelden zich ook slechter.
pi_53211393
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:28 schreef Viking84 het volgende:

Theorieën over vorige levens gaan over eigen herinneringen, niet de herinneringen van anderen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_53211619
quote:

knip

En inderdaad die zelfde zomer nog vaarde voer zich iemand kapot, helaas geen Pauper maar een jongetje van 14 die dat op de 750 cc waterscooter van zijn Pa een rondje mocht varen.
De zoon van een pauper is geen pauper? Wat is een pauper eigenlijk????
quote:

Die dag druipte droop iedereen aangeslagen af en was de gehele groeve in een uur verlaten en was ik als enige nog daar.. Het werd op een gegeven moment zo stil dat ik zelfs geen vogeltje meer hoorde fluiten. Zo doodsstil dat ik de creaps gekregen heb en ook maar ben gevlucht.

knip

Of misschien lauter louter toeval, maar in ieder geval zeer vreemd..
Je beheersing van het Nederlands is ronduit beroerd.
Je denkniveau ook!
Maak je maar niet ongerust: met zulke warrige gedachten kun je nooit iemands dood veroorzaken.

Die vader is een lul! En mag zich gelukkig prijzen dat niet een zwemmer het slachtoffer werd!
pi_53211976
tvp

onzin-supporter
pi_53212092
tvp, en iedereen in dit topic weet dat er niemand is met onomstotelijk bewijs....
pi_53212366
quote:

Dat is niet meer dan logisch. Je mentale ik en je fysieke ik zijn op elkaar afgesteld. Als je mentale ik gelooft in een bepaald iets, dan zal het lichaam vast ook een soortgelijke reactie geven. The mind suffers and the body cries out.

Maar om echt in de kracht van een gebed te geloven, moet je ook in god geloven. In de medische wereld is er gelukkig ook een makkelijkere vorm van placebo te verkrijgen, zelfs als je atheïst bent.
pi_53212378
quote:
Op zondag 16 september 2007 00:29 schreef Steeven het volgende:
dat onderzoek van de Templeton Foundation bedoelde ik btw
  zondag 16 september 2007 @ 08:42:47 #35
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53213059
quote:
Op zondag 16 september 2007 01:51 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Theorieën over vorige levens gaan over eigen herinneringen, niet de herinneringen van anderen!
Hoe kun je nu eigen herinneringen hebben aan de middeleeuwen? .

Wel opvallend dat mensen die zich dingen herinneren uit vervlogen tijden altijd jonkvrouw of ridder zijn en nooit een arme sloeber die eindigt op het schavot .
Niet meer actief op Fok!
pi_53213606
quote:
Op zondag 16 september 2007 02:07 schreef Kees22 het volgende:
Kees kom op, is het nou echt nodig om in elk topic taalfouten te gaan zitten verbeteren? Ik zou als ik jou was maar niet in ONZ of KLB gaan kijken als je je in WFL al druk maakt!
:
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_53213898
quote:

mja, of je gelooft dat de dokter heel slim is en dat het allemaal wel goed komt.
overigens geen garanties helaas.

als het na een gebed onverhoopt toch niet goed zou komen dan is er altijd wel weer een reden te bedenken waarom in dat geval het gebed niet verhoord is
pi_53214032
quote:
Op zondag 16 september 2007 02:07 schreef Kees22 het volgende:

[..]

[..]

Je denkniveau ook!
Maak je maar niet ongerust: met zulke warrige gedachten kun je nooit iemands dood veroorzaken.
Dankje voor het corrigeren... Ik ben geen echte Nederlander noch een taalkundige, wel viertalig maar helaas beheers ik niet alle vier perfect..

Dat je mijn denkniveau na zo'n kort verhaaltje veroordeeld zegt meer over jezelf dan over mij..
pi_53214807
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 12:58 schreef Viking84 het volgende:

De quantummechanica beschrijft de mechanica op kleine schaal. En daar zitten soms verrassende aspecten bij. Het is denk ik een beetje het probleem dat de quantummechanica de intuïtie erg tegenspreekt op sommige punten. Voorbeelden daarvan zijn:

• Voor een meting bevindt een systeem zich in een mix van alle mogelijke toestanden, in plaats van 1 toestand.
  • De waarnemer blijkt essentieel te zijn voor de uitkomst
  • Als je het elektron, neutron of proton als een bolletje opvat, dan moet het 720 graden draaien om een rondje te hebben gemaakt
  • Wegens behoudswetten kunnen deeltjes op willekeurige grote afstand instantaan met elkaar "communiceren"
  • Alle materie heeft golfeigenschappen
  • In situaties met potentialen is de energie gekwantificeerd en niet continu
  • Je kunt alleen over kansen spreken; wegens het meetprobleem is er geen deterministisch verloop tussen voor het meten en na het meten

Zo kun je nog wel even doorgaan. Wiskundig kun je dit allemaal prima formuleren, maar de vraag is natuurlijk waarom de natuur zo contra-intuïtief is op kleine schaal. Mensen hebben millennia geleefd vrijwel zonder quantummechanische effecten waar te nemen, en hebben een bepaald gevoel voor logica opgebouwd, wat ze baseren op de wereld om hun heen. ( Overigens heeft Ehrenfest aangetoond dat er toch een sterke connectie is met de klassieke theorieën )

Deze feiten laten mensen wel es de quantummechanica zien als een vergaarput voor alles wat "vreemd" of "onverklaarbaar" is. Dat is natuurlijk erg misleidend. Om de quantummechanica te gebruiken voor dergelijke zaken moet je eerst een hypothese opbouwen. Je moet kwalitatieve en kwantitatieve uitspraken kunnen doen over de golffuncties, de interacties, etc. En dat wordt natuurlijk niet gedaan, omdat men de situaties niet begrijpt. In dat geval kun je net zo goed elke andere willekeurige theorie nemen. Het probleem is ook dat heel veel mensen simpelweg niet over de wiskundige kennis beschikken die je nodig hebt. En zonder die wiskundige kennis begrijp je de theorie niet, want de theorie is ook alleen maar wiskundig te begrijpen. Qua concepten spreekt het immers je intuitie tegen.

Ik zou zelf dergelijke speculaties als borrelpraat willen zien; leuk voor bij de koffie, maar het moet niet al te serieus genomen worden
  •   zondag 16 september 2007 @ 19:34:07 #40
    2671 Aaargh!
    Gebruik op eigen risico.
    pi_53225807
    quote:
    Op zaterdag 15 september 2007 13:00 schreef maok het volgende:
    Misschien omdat god, als ie daadwerkelijk zou bestaan, een Hufter is en dat ie probeert de mens zo veel mogelijk ellende te bezorgen.

Niet dat ik geloof in een god, maar als iemand mij zou kunnen overtuigen van het bestaan ervan zou ik absoluut dystheist zijn.
    It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
    And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
    pi_53228552
    of het gewoon aan de wiskundige overlaten
    pi_53231101
    quote:
    Op zondag 16 september 2007 08:42 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Hoe kun je nu eigen herinneringen hebben aan de middeleeuwen? .

Wel opvallend dat mensen die zich dingen herinneren uit vervlogen tijden altijd jonkvrouw of ridder zijn en nooit een arme sloeber die eindigt op het schavot .
    Nee hoor, in alle tijden is ongeveer 67 % van de levens in de lagere klassen. En opvallend is ook, dat veel mensen die levens als meer ontspannen ervaren. Niet de verantwoordelijkheden van de hogere klassen, maar gewoon huisje, boompje, beestje.
    pi_53231306
    quote:
    Op zondag 16 september 2007 10:56 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Dankje voor het corrigeren... Ik ben geen echte Nederlander noch een taalkundige, wel viertalig maar helaas beheers ik niet alle vier perfect..

Dat je mijn denkniveau na zo'n kort verhaaltje veroordeeld zegt meer over jezelf dan over mij..
    OK, je verklaring voor de vele taalfouten is steekhoudend: ik was wat kort door de bocht.

Je denkniveau blijft toch nog steken: de situatie die jij beschrijft zou waarschijnlijk ook zonder de ergernis van alle gasten wel tot een ongeluk geleid hebben. Dat heeft niet zozeer te maken met geestkracht, maar met onvoldoende voorzichtigheid en onvoldoende beheersing van de machines.
    Als iedereen een beetje door elkaar heen gaat racen of als je onervaren piloten op zo'n ding zet, dan gebeuren er ongelukken, daar kun je op wachten.
    pi_53244729
    quote:
    Op zondag 16 september 2007 22:59 schreef Kees22 het volgende:

[..]

OK, je verklaring voor de vele taalfouten is steekhoudend: ik was wat kort door de bocht.

Je denkniveau blijft toch nog steken: de situatie die jij beschrijft zou waarschijnlijk ook zonder de ergernis van alle gasten wel tot een ongeluk geleid hebben. Dat heeft niet zozeer te maken met geestkracht, maar met onvoldoende voorzichtigheid en onvoldoende beheersing van de machines.
    Als iedereen een beetje door elkaar heen gaat racen of als je onervaren piloten op zo'n ding zet, dan gebeuren er ongelukken, daar kun je op wachten.
    Geeft niet , we zijn tenslotte allemaal hier om iets te leren en nieuwe inzichten op te doen. (Denk ik).

Maar zelfs dat je hier zo snel over iemands denkniveau oordeelt is ook kort door de bocht. Alleen al om het feit dat we hier bezig zijn op een publiek anoniem forum.
    En weet ik vooralsnog net zoveel van jou als jij van mij, helemaal niks dus.
    Je leest duidelijk wat je lezen wil en niet wat ik heb geschreven (op de taalvouten na dan). In dit geval schrijf ik niet specifiek over kinetische gedachteoverdracht. En dat men hiermee de gashendel van een jetskie laat vasthangen of een baksteen laat vliegen en deze op het hoofd van een jetskiër laat vallen o.i.d. Hoewel ik zelfs daar de kerk in het midden laat, niet geloof en niet durf te beweren dat het complete onzin is.

Dat we allemaal bestaan uit koolwaterstoffen en daarmee ook de natuurlijke radioactieve isotopen hiervan bevatten, staat volgens ons veroudert periodiek stelsel als een paal boven water. Dus we zijn gewoon radioactief. Dat gedachten bestaan uit hersenactiviteit en deze weer meetbare hersengolven produceren is ook aangetoond. Veel meer kunnen we helaas nog niet meten, laat staan weten. Zolang dit alles verder gaat dan ons bekrompen verstand kan beredeneren is het dom en arrogant om al het “onwaarschijnlijke” zomaar weg te wuiven.

Heel oude zegswijzen zoals “De sfeer kunnen proeven”, “de spanning is te snijden” en “Angst ruiken” enz. zijn niet ontstaan uit alleen gebakken lucht en worden aantoonbaar in het collectief ervaren. De een is er gevoeliger voor dan de ander, is maar net hoe je het zelf invult in je leven. Is het eerst denken dan voelen of eerst voelen dan denken? Een belangrijk samenspel dat men voor zichzelf kan manipuleren en je ook op het foute been kan zetten.

In ieder geval kan ik persoonlijk wel enig geloof in hechten dat gelijke collectieve gedachten sfeer, gedrag en hiermee ook gebeurtenissen positief of negatief over en weer kunnen beïnvloeden. Ik weet niet of ik in één god moet geloven, vooralsnog doe ik dat niet klakkeloos. Maar ik geloof wel in moeder natuur. Bidden zie ik als iets wensen en als we dat collectief doen kan ik me er mee vinden dat er mogelijkheden kunnen bestaan dat deze gedachtegolven zich bundelen, verzonden worden en ook aankomen.

Een moeilijk thema om goed en duidelijk en in het kort te verwoorden.
    Helaas kan je hier ook maar met weinig rationele denkers over praten.
    In het bijzonder niet met de fanatieke rationalistische nominalisten.
      maandag 17 september 2007 @ 15:12:34 #45
    31101 _Led_
    Visje aaien niemand zeggen
    pi_53244813
    quote:
    Op zondag 16 september 2007 08:42 schreef Viking84 het volgende:
    Inderdaad verbazingwekkend weinig mensen die zeggen dat ze de reincarnatie van Hitler of Goebbels zijn,
    of van een kinderverkrachter uit de 16e eeuw.

Ook verdomd weinig die zeggen dat ze 700 jaar geleden een arme pygmee waren.
    Is reincarnatie plaatsgebonden ?
    zzz
    pi_53245154
    quote:
    Op maandag 17 september 2007 15:12 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Inderdaad verbazingwekkend weinig mensen die zeggen dat ze de reincarnatie van Hitler of Goebbels zijn,

Nee fantasie-gebonden zoals je zelf ook al duidelijk kunt zien lees ik
    In een andere taal heet deze tijd het kali-tijdperk.
    Een symptoom daarvan is vergeetachtigheid. We weten niet meer wat we vorige week op een precies moment deden, vals ego of dwaling als iemand verhaaltjes uit vorige levens denkt te weten.
    Kol haneshama Tehalel Yah
    "When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
    pi_53248239
    quote:

[..]

Er was wel eens een Duits meisje die beweerde dat ze bezeten was door verschillende demonen onder andere Adolf Hitler..
    http://www.loraco.nl/arti(...)michel_sid-7-392.htm
    pi_53257144
    Ik wil wel eens weten, waarom, tussen al die 'vermoedelijke' gebedsgenezingen, er nooit iemand bij was die een geamputeerde arm heeft terug gekregen.. of een ander iets wat onherstelbaar kapot is gegaan.
    For every fact, there is an equal and opposite opinion.
    Twitch.tv/bensel15
    pi_53257640
    quote:
    Op maandag 17 september 2007 15:08 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Geeft niet , we zijn tenslotte allemaal hier om iets te leren en nieuwe inzichten op te doen. (Denk ik).

Maar zelfs dat je hier zo snel over iemands denkniveau oordeelt is ook kort door de bocht. Alleen al om het feit dat we hier bezig zijn op een publiek anoniem forum.
    En weet ik vooralsnog net zoveel van jou als jij van mij, helemaal niks dus.

[knip]

In ieder geval kan ik persoonlijk wel enig geloof in hechten dat gelijke collectieve gedachten sfeer, gedrag en hiermee ook gebeurtenissen positief of negatief over en weer kunnen beïnvloeden. Ik weet niet of ik in één god moet geloven, vooralsnog doe ik dat niet klakkeloos. Maar ik geloof wel in moeder natuur. Bidden zie ik als iets wensen en als we dat collectief doen kan ik me er mee vinden dat er mogelijkheden kunnen bestaan dat deze gedachtegolven zich bundelen, verzonden worden en ook aankomen.

Punt 1) Ik kijk ook alleen naar wat je schrijft, want verder weet ik niks.
    Punt 2) Ik ben niet eng-materialistisch en kan nog wel meegaan in verhalen over gedachtenkracht en zo. Heb daar ook wel eens wat van gevoeld. Maar zo'n vakantiesfeer is niet bepaald een gebundeld gedachtenveld, maar een kakefonie. En de ergernis over die klojo's zal wel door veel mensen gedeeld zijn, maar het plezier van die klojo's in hun bezigheid ook. Het is dus, ook voor een aanhanger van gedachtenkrachtleren, niet logisch om dat als mogelijke oorzaak op te voeren.

En om dan op punt 1 terug te komen: als iemand bij het eerste contact met een onlogisch en niet erg sterk verhaal komt, dan is mijn eerste oordeel niet erg positief. Want het beoefenen van geesteswetenschap ontslaat je m.i. niet van de plicht om je denkhersens goed te gebruiken.
    (En de vele taalfouten onderstreepten dat. Wellicht ten onrechte, maar dat moet nog blijken.)
    pi_53258022
    quote:

[..]

Dat er maar weinig mensen de reïncarnatie van Hitler of Goebbels zeggen te zijn, is niet vreemd. Die zijn pas 62 jaar dood en hadden ieder maar een ziel (hoop ik voor ze!). Als ze al gereïncarneerd zijn, loopt er nu 1 ex-Hitler en 1 oud-Goebbels rond. In de tussentijd kunnen ze heel vaak teruggekomen zijn, bijvoorbeeld door heel vaak een wiegedood mee te maken, maar daar kunnen we dan weer geen verslagen van hebben.

Kinderverkrachters uit de 16e eeuw zou weer wel kunnen. Maar ook nu is het aantal kinderverkrachters onder de bevolking erg klein, en de bevolking was in de 16e eeuw maar ongeveer een kwart van de huidige. Er werd vast wel soepeler over kinderverkrachting gedacht, maar anderzijds is het een ingrijpende ervaring, voor het slachtoffer en later, gespiegeld, voor de dader. Dus wordt het vermeden wegens de emotionele belasting en wordt dat niet van de daken geschreeuwd vanwege de schaamte.

Ik vermoed dat er 700 jaar geleden nog minder pygmeeën waren dan kinderverkrachters in de 16e eeuw.

Nee, desgevraagd melden mensen allerlei levens verspreid over de hele wereld.

Volgens sommigen zijn er wel zekere wetmatigheden, maar die ontlokken vaak controverse. Zal er binnenkort wel eens een topic over beginnen.

Zoals ik hierboven ook al zeg: het geloven in dit soort theorieën ontslaat je niet van de plicht om je verstand goed te gebruiken. En het bestrijden ervan eist een nog grotere zorgvuldigheid.
    pi_53258067
    quote:
    Op maandag 17 september 2007 17:32 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Er was wel eens een Duits meisje die beweerde dat ze bezeten was door verschillende demonen onder andere Adolf Hitler..
    http://www.loraco.nl/arti(...)michel_sid-7-392.htm
    Bezetenheid is geen reïncarnatie. En als dat meisje inderdaad bezeten is door Adolf Hitler, kan hij niet tegelijk geïncarneerd zijn.
    pi_53258338
    quote:
    Op maandag 17 september 2007 15:08 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Waar moeten die gedachten dan aankomen? En waarom denk je dat bij hetgeen waar ze dan aankomen volgens jou, dezelfde interpretatie eraan wordt gegeven als dat jij, of de gemeenschap, dat doet?
      maandag 17 september 2007 @ 22:55:07 #53
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_53258416
    quote:
    Op maandag 17 september 2007 22:14 schreef Bensel het volgende:
    Ik wil wel eens weten, waarom, tussen al die 'vermoedelijke' gebedsgenezingen, er nooit iemand bij was die een geamputeerde arm heeft terug gekregen.. of een ander iets wat onherstelbaar kapot is gegaan.
    Ik ken wel iemand die een versleten heup had die nu weer heel is. En mijn oor die weer beter kan horen.
    Maar daarover kun je natuurlijk altijd zeggen dat je lichaam dat zelf heeft gedaan ofzo. Ik denk dus dat het niet zo veel uitmaakt hoe 'groot' het wonder is als je het toch niet geloofd. Zelfs als er een geamputeerde arm zou terug komen blijven mensen zeggen dat het geen genezing is. Maar voor de persoon zelf en de mensen in de omgeving is elk klein of groter wonder bijzonder, voor mij is de genezing van mijn oor een 'groot' wonder maar de meeste ongelovigen vinden dat toch niet bijzonder.
    pi_53258500
    quote:

[..]

Het denken dat je een eerder leven hebt gehad en de persoon daarbij kan misschien een weerspiegeling zijn van bepaalde ego's van de (echte) persoon? Misschien is het de persoon die hij wenst te zijn, acht te zijn, niet durft te zijn, weleens zou willen zijn etc... of een combinatie daarvan...

Eigenlijk durf ik het zo niet te zeggen, maar het lijkt mij dat als je dingen 'opvangt' uit een zogenaamd verleden of vorig leven, dat dat gewoon een projectie van de hersenen is. Niets meer en niets minder, maar zoiets valt (nog) niet te bewijzen
    pi_53258693
    quote:
    Op maandag 17 september 2007 22:57 schreef boyv het volgende:

[..]

Het denken dat je een eerder leven hebt gehad en de persoon daarbij kan misschien een weerspiegeling zijn van bepaalde ego's van de (echte) persoon? Misschien is het de persoon die hij wenst te zijn, acht te zijn, niet durft te zijn, weleens zou willen zijn etc... of een combinatie daarvan...

Eigenlijk durf ik het zo niet te zeggen, maar het lijkt mij dat als je dingen 'opvangt' uit een zogenaamd verleden of vorig leven, dat dat gewoon een projectie van de hersenen is. Niets meer en niets minder, maar zoiets valt (nog) niet te bewijzen
    Zou heel goed kunnen.
    Maar waarom durf je dat niet te zeggen?
    pi_53258880
    quote:
    Op maandag 17 september 2007 22:55 schreef maok het volgende:

[..]

Ik ken wel iemand die een versleten heup had die nu weer heel is. En mijn oor die weer beter kan horen.
    Maar daarover kun je natuurlijk altijd zeggen dat je lichaam dat zelf heeft gedaan ofzo. Ik denk dus dat het niet zo veel uitmaakt hoe 'groot' het wonder is als je het toch niet geloofd. Zelfs als er een geamputeerde arm zou terug komen blijven mensen zeggen dat het geen genezing is. Maar voor de persoon zelf en de mensen in de omgeving is elk klein of groter wonder bijzonder, voor mij is de genezing van mijn oor een 'groot' wonder maar de meeste ongelovigen vinden dat toch niet bijzonder.
    Geloof je omdat je oor weer beter werkt? Kom op, dat is toch geen argument. Ik ben ook weleens naar de tandarts geweest met een paar gaatjes, maar bij de controle (voordat ze werden gevuld) bleken ze ineens weg te zijn. Is dat een wonder?

Dat er iets heelt in of aan je lichaam is altijd op medische of wetenschappelijke gronden te verklaren, of in ieder geval in de nadere toekomst te verklaren. Denk je nou echt dat het repareren van jouw oor in het plan van god staat? Zou wel wat zijn zeg.
    pi_53258888
    quote:
    Op maandag 17 september 2007 23:03 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zou heel goed kunnen.
    Maar waarom durf je dat niet te zeggen?
    omdat ik het niet zeker weet

durf is een groot woord trouwens, maar het is soms best moeilijk om een bepaalde gedachte hier te posten
    pi_53258914
    quote:
    Op maandag 17 september 2007 22:14 schreef Bensel het volgende:
    De Hagedis kan dat! Daarom was hij bij de germanen de talisman voor het eeuwige leven.
    Daarom heb ik een heel klein nep hagedisje op de atb geplakt (Is net een echte)
    En heb er altijd een lekker gevoel bij gehad, dat op zich heeft al waarde genoeg.

Maar goed, die hagedis dus. Er zijn dus genen in de grote levenssoep op deze kloot die dat kunnen.
    Voor het zelfde geld heeft de mens ook van zulke genen op lager. Maar we hebben ons geluk of de natuurlijke trigger nog niet gevonden voor deze combi te activeren.

Mischien komt het er nooit van ofhebben we het ooit gehad.
    Het leven op zichzelf als losstaand fenomeen is intelligenter dan wij allen bij elkaar.
    Het creëerde tenslote ons en daarmee ook onze bekrompen gedachte.
    pi_53259235
    Oke, maar dat een hagedis dat kan, is toch zeker niet te danken aan een god. Dat komt door evolutie en hoewel ik niet weet hoe dat bij een hagedis zit, zal het vast al wel ergens zijn gedocumenteerd hoe en waarom dat precies gebeurd.
    pi_53259697
    quote:
    Op maandag 17 september 2007 23:09 schreef boyv het volgende:

[..]

omdat ik het niet zeker weet

durf is een groot woord trouwens, maar het is soms best moeilijk om een bepaalde gedachte hier te posten
    Dat zeg je er dan toch bij, dat je vermoedt of graag zou willen.

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, bij dat probleem. Gelukkig is FOK! geen echt dorpsplein, dus echt gestenigd zul je niet worden. Al kan het wel zo voelen, ja!
    pi_53261653
    quote:
    Op maandag 17 september 2007 23:20 schreef boyv het volgende:
    Oke, maar dat een hagedis dat kan, is toch zeker niet te danken aan een god. Dat komt door evolutie en hoewel ik niet weet hoe dat bij een hagedis zit, zal het vast al wel ergens zijn gedocumenteerd hoe en waarom dat precies gebeurd.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Regeneratie

Gebaseerd op algemeen aanvaarde logische modellen, Waar geen plaats is voor een god zoals hij volgens tradietie wordt afgeschilderd.
    Dat ie aan revisie toe is zie ik ook wel zitten..

Vele grote vindingen zijn bedacht (En verzwegen) in het klooster, omdat dat vroeger de scholen waren.
    Daar leerde men schrijven, talen, alchemie, wiskunde enz enz. De nog grotere vindingen waren van studenten die deze traditie hebben verworpen. Daaruit is dus een andere industriële revolutie instaan eentje die vrijdenken toestaat. Een wereld van informatie en communicatie. Was dat niet gebeurd had je nu waarschijnlijk niet geweten dat er kindertjes onterecht sterven in Afrika. Maar misschien wel geweten wat gebedsgenezing is

Who know's, what if?
    Quest für eier!!

pi_53261875
    Heb je de serie "Carnivale" gezien?
    Diverse personen konden ook genezen, met name de hoofdpersoon. Maar de levensenergie die hij aan de een gaf, werd aan een ander onttrokken.
    Ook in die wereld gold de wet van behoud van energie.
    pi_53262135
    Maar dan ga je er vanuit dat het die 'levensenergie' is die ons leven geeft. Ik denk eerder dat als er zoiets is als een levensenergie, dat die voortkomt uit het bestaan van leven en dus afhankelijk is van het persoon, dier of plant in kwestie, niet andersom.

Ledematen groeien niet terug omdat die alleen een enkele keer worden aangespoord om te groeien en vervolgens langzaam aan verder te ontwikkelen, en dat is na de bevruchting gedurende tijd als embryo. Het zal met de miljoenen jaren evolutie wel zo gebleken zijn dat bij de soort die uiteindelijk de mens van nu is geworden, ledematen niet zomaar hier en daar verloren raakten en dat de grootste overlevingskans was met bijvoorbeeld twee sterke armen in plaats van twee zwakkere die konden 'regeneraten'. Vooral omdat de voorloper van de mens de handen gebruikte om voedsel te vergaren, de hagedis doet dat met z'n bek.

vette serie zeker of niet?
    pi_53262174
    Ik weet mijn gedachtenvolgorde niet meer.
    Kindertjes in Afrika dood doordat het voedsel onze kant opstroomt vs wij leven hier royaal omdat de levensenergie onze kant op stroomt.
    De een zijn dood is de ander zijn brood.

Vette serie, inderdaad!
      dinsdag 18 september 2007 @ 09:39:02 #65
    17928 averty
    Retroactief ziener
    pi_53263897
    quote:
    Op dinsdag 18 september 2007 01:42 schreef Kees22 het volgende:
    Diverse personen konden ook genezen, met name de hoofdpersoon. Maar de levensenergie die hij aan de een gaf, werd aan een ander onttrokken.
    Zo klinkt onzin dan ook het meest plausibel, als er een kern van waarheid in zit...
    "Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
      dinsdag 18 september 2007 @ 21:38:08 #66
    120048 boekenworm
    Vastgeroest aan letters
    pi_53283583
    Bidden helpt, maar niet op de manier waarop die mensen het doen. Bidden helpt omdat het rust geeft en omdat je weet dat je genezen wordt. Maar als ik de gebedsgenezer zou uithangen om geld te vangen en zomaar wat roepen om mensen emotioneel te maken, helpt het geen ene moer, alleen misschien als de ziekte tussen de oren zit.

God helpt je, maar dan moet je op een normale manier om vergeving vragen, om hulp te vragen om te danken. God kun je niet commanderen.
    Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
    pi_53284659
    omdat je weet dat je genezen wordt?

Wat nou als je niet genezen wordt en steft?
    pi_53290767
    quote:
    Op dinsdag 18 september 2007 09:39 schreef averty het volgende:

[..]

Zo klinkt onzin dan ook het meest plausibel, als er een kern van waarheid in zit...
    Inderdaad: als je liegt, zorg dan dat je zo dicht mogelijk bij de waarheid blijft.
      woensdag 19 september 2007 @ 10:12:42 #69
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_53293585
    quote:
    Vraag je dat aan mij?

Wat je hierboven vertelt doet me denken aan de Celestijnse Belofte: mensen onttrekken voortdurend energie aan elkaar, maar zouden in plaats daarvan moeten leren energie aan het onuitputtelijke universum te onttrekken
    Niet meer actief op Fok!
    pi_53317569
    quote:
    Op maandag 17 september 2007 23:10 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Het leven op zichzelf als losstaand fenomeen is intelligenter dan wij allen bij elkaar.

http://nl.youtube.com/watch?v=emXz4FyftKI&mode=related&search=

http://nl.youtube.com/watch?v=ozbFerzjkz4&mode=related&search=
      donderdag 20 september 2007 @ 01:55:23 #71
    126305 ThinkTank
    account opgedoekt
    pi_53317714
    quote:
    Doet me denken aan Fullmetal Alchemist, één van de beste anime series.
    http://www.fma-manga.com/
    http://www.imdb.com/title/tt0421357/
    quote:
    After their mother's death, Edward Elric and his younger brother, Alphonse, try using alchemy to bring her back to life. Unfortunately they do not fully take into account the law of equivalent exchange which requires a sacrifice of equal value to what one hopes to achieve. Not only do they fail to revive their mother but Edward loses an arm and a leg and Alphonse loses his entire body, forcing his soul to remain confined to an empty suit of armor. Seeking a way to restore their bodies, Edward becomes a state alchemist and the brothers begin a long search for the legendary Philosopher's Stone, an object purported to allow its users to ignore the law of equivalent exchange.
    Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
    pi_53317792
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 01:55 schreef ThinkTank het volgende:

[..]

Doet me denken aan Fullmetal Alchemist, één van de beste anime series.
    http://www.fma-manga.com/
    http://www.imdb.com/title/tt0421357/
    [..]
    Vervolgens blijkt dat je voor die Steen der Wijzen zo ongelooflijk veel moeite moet doen, dat de wet van uitwisseling toch nog opgaat! Maar dat met je eigen leven als offer.
      donderdag 20 september 2007 @ 07:35:55 #73
    120048 boekenworm
    Vastgeroest aan letters
    pi_53318789
    quote:
    Op dinsdag 18 september 2007 22:06 schreef boyv het volgende:
    omdat je weet dat je genezen wordt?

Wat nou als je niet genezen wordt en steft?
    Daarom zijn die gebedgenezers allemaal oplichters. God beslist, en jíj moet zelf bidden, of in gesloten kringen. Als je sterft is dat de keuze van JHWH. De Heer kunnen we niet bevelen, Zijn beslissing stond al vast voordat jij überhaupt geboren was. Hij houdt van je, en vergeeft je, als je er maar om vraagt...
    pi_53324066
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 07:35 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Daarom zijn die gebedgenezers allemaal oplichters. God beslist, en jíj moet zelf bidden, of in gesloten kringen. Als je sterft is dat de keuze van JHWH. De Heer kunnen we niet bevelen, Zijn beslissing stond al vast voordat jij überhaupt geboren was. Hij houdt van je, en vergeeft je, als je er maar om vraagt...
    Zeg je nu dat jij denkt bidden voor genezing überhaupt zinloos is?
    pi_53325211
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 07:35 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Bidden om genezing is dus onzin. Als het er (zoals je in een eerdere post zei) alleen maar om gaat om rustig te worden dan kan je net zo goed voor tante Nel, Ome Jaap of het klavertjevier onder de IJsselbrug bidden.
      donderdag 20 september 2007 @ 13:14:40 #76
    31101 _Led_
    pi_53325506
    Bidden is heidens, God wilt dat je pinda's eet voor vergeving !
    zzz
      donderdag 20 september 2007 @ 18:47:37 #77
    120048 boekenworm
    Vastgeroest aan letters
    pi_53334564
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 12:15 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Zeg je nu dat jij denkt bidden voor genezing überhaupt zinloos is?
    Nee absoluut niet! Maar je moet het zelf doen, niet zo opschepperig van zie mij nou eens een goed christen zijn. Bidden helpt, al was het maar dat het je rust geeft, dat het je angst wegneemd, dat je weet dat de Heer van je houdt. Maar het is en blijft Zijn beslissing of je al dan niet zal genezen. En als iemand terminaal ziek is, gaat die eenmaal dood, dat is sneu, maar het zij zo. Zo is het leven...
    pi_53335159
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 18:47 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Nee absoluut niet! Maar je moet het zelf doen, niet zo opschepperig van zie mij nou eens een goed christen zijn. Bidden helpt, al was het maar dat het je rust geeft, dat het je angst wegneemd, dat je weet dat de Heer van je houdt. Maar het is en blijft Zijn beslissing of je al dan niet zal genezen. En als iemand terminaal ziek is, gaat die eenmaal dood, dat is sneu, maar het zij zo. Zo is het leven...
    Dus jij denkt dat die gebedsgenezers dat alleen maar voor zichzelf doen en alleen maar opscheppers zijn? Ongetwijfeld zitten ze er tussen maar normaal gesproken zijn het gewoon mensen die een bepaalde gave van God hebben, als zij voor je bidden 'werkt' het op een of andere manier vaker dan als 'normale' mensen voor je bidden. Of ze dat nou doen in speciale genezingsdiensten of gewoon bij je thuis.
    Volgens mij is het juist heel bijbels om voor andere mensen te bidden en niet alleen voor je zelf.
      donderdag 20 september 2007 @ 19:16:13 #79
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_53335388
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 19:08 schreef maok het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat die gebedsgenezers dat alleen maar voor zichzelf doen en alleen maar opscheppers zijn? Ongetwijfeld zitten ze er tussen maar normaal gesproken zijn het gewoon mensen die een bepaalde gave van God hebben, als zij voor je bidden 'werkt' het op een of andere manier vaker dan als 'normale' mensen voor je bidden. Of ze dat nou doen in speciale genezingsdiensten of gewoon bij je thuis.
    Volgens mij is het juist heel bijbels om voor andere mensen te bidden en niet alleen voor je zelf.
    Waarom zou jouw god de één eerder bijstaan in het helpend bidden dan de ander? Zou het niet in haar aard moeten liggen om het te laten afhangen van de patiënt ipv de biddende?
      donderdag 20 september 2007 @ 19:21:13 #80
    120048 boekenworm
    Vastgeroest aan letters
    pi_53335549
    Het samen bidden en bidden voor een ander is niks mis mee. Alleen de naam alleen al klopt niet gebedsgenezers. Uit die naam kun afleiden dat zij jou genezen door gebed, niet dat God hen geneest door Zijn zegen. Natuurlijk bidden voor een ander en samen bidden is heel goed, absoluut moet het ook. Alleen het de manier waarop. En het is niet zo dat de een meer talent om te bidden heeft dan een ander, bidden kun je niet fout doen wanneer je oprecht bent en de goedheid en grootheid van de Heer erkent, wanneer je maar nederig bent. Dat is ook zo fout aan de gebedsgenezers, zij denken beter te bidden dan een ander, wat een bullshit is dat!
    pi_53335904
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 19:21 schreef boekenworm het volgende:
    Het samen bidden en bidden voor een ander is niks mis mee. Alleen de naam alleen al klopt niet gebedsgenezers. Uit die naam kun afleiden dat zij jou genezen door gebed, niet dat God hen geneest door Zijn zegen. Natuurlijk bidden voor een ander en samen bidden is heel goed, absoluut moet het ook. Alleen het de manier waarop. En het is niet zo dat de een meer talent om te bidden heeft dan een ander, bidden kun je niet fout doen wanneer je oprecht bent en de goedheid en grootheid van de Heer erkent, wanneer je maar nederig bent. Dat is ook zo fout aan de gebedsgenezers, zij denken beter te bidden dan een ander, wat een bullshit is dat!
    Iedereen kan bidden inderdaad. Maar er zijn mensen die een speciale gaven hebben om te genezen. lees 1 Korinten 12 vers 8 t/m10 maar eens. Volgens de bijbel heeft God bepaalde mensen dus daar wel speciaal voor aangewezen.
    quote:
    8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is.
      donderdag 20 september 2007 @ 19:36:35 #82
    120048 boekenworm
    Vastgeroest aan letters
    pi_53336020
    Maar deze gebedsgenezers maken dezelfde fout als Mozus. Inplaats van de Heer te prijzen nemen zijzelf de eer op.
    pi_53336253
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 19:16 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Waarom zou jouw god de één eerder bijstaan in het helpend bidden dan de ander? Zou het niet in haar aard moeten liggen om het te laten afhangen van de patiënt ipv de biddende?
    Ik heb ook ook niet zo bedacht. Maar het is natuurlijk niet zo dat alleen van de mensen met een bepaalde gave de gebeden verhoord worden maar het kan wel helpen om naar zo'n persoon toe te gaan, maar het kan ook helpen om zelf ook te bidden.
    Ik denk dat het voor mensen wel veel logischer zou zijn als het van de patiënt afhing, zo van even zorgen dat je een goed leven lijdt zodat als je ziek wordt je weer snel genezen kan worden, maar zo werkt het niet bij God.
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 19:36 schreef boekenworm het volgende:
    Maar deze gebedsgenezers maken dezelfde fout als Mozus. Inplaats van de Heer te prijzen nemen zijzelf de eer op.
    Als ze indaad zeggen 'ik genees je' zonder er bij te noemen dat hij/zij het in Gods naam doet is er inderdaad iets mis. Het is dus wel goed om te kijken naar welke gebedsgenezer je toe gaat. Tot nu toe heb ik gelukkig alleen nog maar gebeden meegemaakt waar het in Gods naam gebeurde.

Ik denk dus niet dat je alle gebedsgenezers over een kam moet scheren door te zeggen dat ze allemaal de eer zelf opstrijken.
      donderdag 20 september 2007 @ 20:08:17 #84
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_53337086
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 19:44 schreef maok het volgende:

[..]

Ik heb ook ook niet zo bedacht. Maar het is natuurlijk niet zo dat alleen van de mensen met een bepaalde gave de gebeden verhoord worden maar het kan wel helpen om naar zo'n persoon toe te gaan, maar het kan ook helpen om zelf ook te bidden.
    Dus van alles kan eventueel helpen, maar garanties zijn er niet?
    quote:
    Ik denk dat het voor mensen wel veel logischer zou zijn als het van de patiënt afhing, zo van even zorgen dat je een goed leven lijdt zodat als je ziek wordt je weer snel genezen kan worden, maar zo werkt het niet bij God.
    Hoe werkt het dan wel bij god?
    pi_53337485
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 20:08 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Dus van alles kan eventueel helpen, maar garanties zijn er niet?

Je kunt in het iedergeval niet afdwingen ofzo doormiddel van gebed.
    [..]

Hoe werkt het dan wel bij god?
    Als er in de bijbel geproken wordt over genezing staat er vaak bij dat de persoon is genezen vanwege zijn of haar (grote) geloof. Maar wordt ook wel voor niet gelovigen gebeden die dan genezen worden. Ik weet dus niet precies hoe God werkt (gelukkig)
    pi_53343170
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 19:44 schreef maok het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor mensen wel veel logischer zou zijn als het van de patiënt afhing, zo van even zorgen dat je een goed leven lijdt leidt zodat als je ziek wordt je weer snel genezen kan worden, maar zo werkt het niet bij God.
    Grappige verschrijving, in dit verband
    quote:
    [..]

Als ze indaad zeggen 'ik genees je' zonder er bij te noemen dat hij/zij het in Gods naam doet is er inderdaad iets mis. Het is dus wel goed om te kijken naar welke gebedsgenezer je toe gaat. Tot nu toe heb ik gelukkig alleen nog maar gebeden meegemaakt waar het in Gods naam gebeurde.
    Dat zeiden ze! Maar hoe weet je dat dat ook zo was? Ik word altijd bijzonder wantrouwig als iemand van zichzelf zegt, dat hij/zij zo goed/betrouwbaar/eerlijk etc. is. "I never had sex with that woman!"
    quote:
    Ik denk dus niet dat je alle gebedsgenezers over een kam moet scheren door te zeggen dat ze allemaal de eer zelf opstrijken.
      vrijdag 21 september 2007 @ 09:25:47 #87
    31101 _Led_
    pi_53348847
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 19:33 schreef maok het volgende:
    Iedereen kan bidden inderdaad. Maar er zijn mensen die een speciale gaven hebben om te genezen. lees 1 Korinten 12 vers 8 t/m10 maar eens. Volgens de bijbel heeft God bepaalde mensen dus daar wel speciaal voor aangewezen.
    Klopt, die noemen we huisartsen.
    Hun scherpe geest stelt ze in staat om een studie medicijnen te doen, en daarna mensen te genezen.
    zzz
      vrijdag 21 september 2007 @ 10:58:18 #88
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_53350786
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 09:25 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Klopt, die noemen we huisartsen.
    Hun scherpe geest stelt ze in staat om een studie medicijnen te doen, en daarna mensen te genezen.
    Het gaat niet om hun geest in dit stukje maar om de Heilige geest. Uit de drieeenheid Vader, Zoon en Heilige geest (waar ook weer hele discussies over te voeren zijn maar daar gaat het hier niet over). Ik heb nog nooit een huisarts gehoord die mensen genas met behulp van de heilige geest, volgens mij gaat dat bij hen altijd nog met medicijnen en therapieën.
      vrijdag 21 september 2007 @ 11:02:42 #89
    31101 _Led_
    pi_53350903
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 10:58 schreef maok het volgende:

[..]

Het gaat niet om hun geest in dit stukje maar om de Heilige geest. Uit de drieeenheid Vader, Zoon en Heilige geest (waar ook weer hele discussies over te voeren zijn maar daar gaat het hier niet over). Ik heb nog nooit een huisarts gehoord die mensen genas met behulp van de heilige geest, volgens mij gaat dat bij hen altijd nog met medicijnen en therapieën.
    Dat hang er vanaf hoe je jouw Korinten interpreteert.
    Je kunt het, zoals jij, interpreteren dat er een Heilige Geest is die mensen in staat stelt wonderbaarlijk mensen te genezen.
    Je kunt het ook interpreteren dat de heilige geest het wonder is van de menselijke geest, die mensen in staat stelt te leren en zo medicijnen toe te passen.
    Welk van de 2 je waarschijnlijker vindt is persoonlijk.
    zzz
      vrijdag 21 september 2007 @ 11:28:59 #90
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_53351582
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 11:02 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Dat hang er vanaf hoe je jouw Korinten interpreteert.
    Je kunt het, zoals jij, interpreteren dat er een Heilige Geest is die mensen in staat stelt wonderbaarlijk mensen te genezen.
    Je kunt het ook interpreteren dat de heilige geest het wonder is van de menselijke geest, die mensen in staat stelt te leren en zo medicijnen toe te passen.
    Welk van de 2 je waarschijnlijker vindt is persoonlijk.
    Dat 2e zou vreemd zijn aangezien je de heilige geest pas ontvangt als je om de heilige geest heb gevraagd of er bijvoorbeeld mee gedoopt bent. Dat kan pas na je bekering. (of je hem dan als gedeelte van de menselijke geest ziet of als één geest maakt dan niet uit) Ik denk niet dat artsen die de heilige geest hebben beter arts zijn dan niet gelovige artsen en die die de helige geest nog niet hebben ontvangen. Een arts wordt ook niet een betere arts als hij gedurende zijn loopbaan de heilige geest ontvangt.
      vrijdag 21 september 2007 @ 12:45:31 #91
    31101 _Led_
    pi_53353619
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 11:28 schreef maok het volgende:

[..]

Dat 2e zou vreemd zijn aangezien je de heilige geest pas ontvangt als je om de heilige geest heb gevraagd of er bijvoorbeeld mee gedoopt bent. Dat kan pas na je bekering. (of je hem dan als gedeelte van de menselijke geest ziet of als één geest maakt dan niet uit) Ik denk niet dat artsen die de heilige geest hebben beter arts zijn dan niet gelovige artsen en die die de helige geest nog niet hebben ontvangen. Een arts wordt ook niet een betere arts als hij gedurende zijn loopbaan de heilige geest ontvangt.
    Dat hangt er vanaf hoe je "De heilige geest" interpreteert
    Ik zie het bewustzijn als "De geest".
    Hersenen die nuttig gebruikt worden, dat kun je zien als "de heilige geest".

Jij ziet het als iets dat je van een God 'ontvangt' omdat je er om vraagt of omdat je kopje onder bent gegaan.

Wie er gelijk heeft weet ik niet, maar ik wil je alleen maar laten zien dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn.
    zzz
      vrijdag 21 september 2007 @ 12:53:56 #92
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_53353869
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 12:45 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf hoe je "De heilige geest" interpreteert
    Ik zie het bewustzijn als "De geest".
    Hersenen die nuttig gebruikt worden, dat kun je zien als "de heilige geest".

Jij ziet het als iets dat je van een God 'ontvangt' omdat je er om vraagt of omdat je kopje onder bent gegaan.

Wie er gelijk heeft weet ik niet, maar ik wil je alleen maar laten zien dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn.
    In de bijbel wordt altijd geproken over 'toen ontvingen zij de heilige geest' 'toen werd hij vervuld met de heilige geest' enz. Het is dus niet zo dat hij altiijd al in je is of dat je hersenen altijd al op zo'n manier werken ofzo.

Maar dat is inderdaad zoals ik het lees, jij leest het blijkbaar net even iets anders.

Volgens mij dwalen we een beetje van het onderwerp af.
      maandag 24 september 2007 @ 06:57:16 #93
    37950 JAM
    Sic transit gloria mundi.
    pi_53423780
    Onzin. Pillen godverdomme, pillen.

Slotje!
    "The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
      maandag 24 september 2007 @ 11:16:55 #94
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_53427136
    quote:
    Op maandag 24 september 2007 06:57 schreef JAM het volgende:
    Onzin. Pillen godverdomme, pillen.

Slotje!
    Wat heb je in de aanbieding?
      maandag 24 september 2007 @ 11:20:06 #95
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53427250
    Waarom zou God virussen hebben geschapen? Om alleen de mensen die bepaalde rituelen ondergaan er weer van te laten genezen?
      maandag 24 september 2007 @ 11:22:28 #96
    37950 JAM
    Sic transit gloria mundi.
    pi_53427327
    De wegen des Heeres zijn ondoorgrondelijk, mijn zuster.
    "The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
      maandag 24 september 2007 @ 11:23:15 #97
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53427350
    quote:
    Op maandag 24 september 2007 11:22 schreef JAM het volgende:
    De wegen des Heeres zijn ondoorgrondelijk, mijn zuster.
    Des Heeren
    pi_53428219
    quote:
    Op maandag 24 september 2007 11:20 schreef Floripas het volgende:
    Waarom zou God virussen hebben geschapen? Om alleen de mensen die bepaalde rituelen ondergaan er weer van te laten genezen?
    Aannemende dat je eerste zin klopt, heb ik voor de 2e zin een mooi bijbels woord: Beproeving
      maandag 24 september 2007 @ 11:57:57 #99
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53428356
    quote:
    Op maandag 24 september 2007 11:54 schreef Farmersmom het volgende:

[..]

Aannemende dat je eerste zin klopt, heb ik voor de 2e zin een mooi bijbels woord: Beproeving
    Wie heeft het virus dan gemaakt?
    Wat is er een beproeving aan om mensen te genezen die naar een speciaal persoon gaan om daar genezen te worden?
    En waarom geldt dat verlossen van die beproeving dan alleen voor dingen die je niet kunt zien, en nooit voor brandwonden of geamputeerde borsten?
      maandag 24 september 2007 @ 12:18:20 #100
    31101 _Led_
    pi_53428920
    zucht, loze discussie.

Religie is niet gestoeld op logica.
    Roepen dat God barmhartig is, en tegelijkertijd een verklaring geven voor wiegedood en de holocaust is logisch gezien niet erg goed te doen.
    zzz
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')