Volgens mij was het juist volgens het onderzoek dat mensen voor wie gebeden werd sneller genezen werden. Net omgekeerd dus dan wat jij zegt.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
Het gebeurt me de laatste tijd steeds vaker dat mensen me vragen of ze voor me mogen bidden. in verband met mijn gezondheid en / of omdat ik 'van mijn geloof gevallen ben' of om andere redenen en ik weet nooit zo goed wat ik daarop moet antwoorden.
Ik snap de gedachte erachter wel, die mensen bedoelen het goed. Eigenlijk zou ik het moeten opvatten alsof iemand zegt 'In gedachten ben ik bij je' of 'Ik zal voor je duimen' of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden' o.i.d. maar dat zeggen ze niet, ze willen voor me bidden. Bidden tot een god waar ik, als hij zou bestaan, niets (meer) mee te maken zou willen hebben.
En zie daar mijn dilemma, degene die het vraagt bedoeld het goed en ik wil ze niet voor het hoofd stoten maar hen 'toestaan' voor mij te bidden zou zoveel meer betekenen dan 'ik denk aan je'.
Ik ben bang dat het opgevat wordt als een teken dat ik ergens toch nog te 'redden' ben, alsof ik een god nodig zou hebben en bij gebrek aan een eigen lijntje naar boven gebruik maak van hun lijntje en dat is niet zo. Ik geloof niet in god, ik heb geen god nodig in mijn leven en ik wíl dat wereldje ook helemaal niet meer in mijn leven.
Ik ben bang straks gebruikt te worden als een 'wonderbaarlijk' genezingsverhaal of dat deze mensen alleen maar meer hun best gaan doen om mij terug te bekeren en als dat zou gebeuren zou dat onherroepelijk lijden tot een definitieve breuk tussen mij en hen.
Ik waardeer de intentie maar niet het middel en de implicaties die daarmee gepaard gaan (of kunnen gaan) maar als ik het zo zeg dan weet ik dat zij het zullen opvatten als angst vanwege mijn ongeloof, alsof ik ergens nog wel geloof maar ervoor gekozen heb me er vanaf te keren en nu 'de wrake des Heeren vreesch'. Dat iemand gewoon niet gelooft dat god bestaat gaat er bij hen helemaal niet in, je weet wel beter, zeker als je zoals ik opgevoed bent in die gemeenschap.
Daarnaast is er dan natuurlijk nog dat, volgens mij vrij recente, onderzoek waaruit bleek dat mensen voor wie gebeden werd veel langzamer genazen en meer complicaties kregen dan mensen voor wie niet gebeden werd. Uiteraard een psychosomatisch effect maar ik neem liever geen risico's.![]()
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
"Ja hoor"quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Het kan dan geen kwaad om de mensen in 'hun geloof' te laten en hetzelfde te reageren als iemand die wel tegen je zegt 'ik zal voor je duimen'.quote:Ik snap de gedachte erachter wel, die mensen bedoelen het goed. Eigenlijk zou ik het moeten opvatten alsof iemand zegt 'In gedachten ben ik bij je' of 'Ik zal voor je duimen' of zelfs 'ik zal een kaarsje voor je branden' o.i.d. maar dat zeggen ze niet, ze willen voor me bidden.
Nope.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Volgens mij was het juist volgens het onderzoek dat mensen voor wie gebeden werd sneller genezen werden. Net omgekeerd dus dan wat jij zegt.
Nee, er was volgens mij geen significant verschil.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Volgens mij was het juist volgens het onderzoek dat mensen voor wie gebeden werd sneller genezen werden. Net omgekeerd dus dan wat jij zegt.
Nee, geef maar liever gewoon geld.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Dat dacht ik in eerste instantie ook, zeker toen het alleen ging om mijn gezondheid. Maar vervolgens willen ze ook voor me bidden omdat ik niet (meer) geloof waardoor ik steeds meer de indruk krijg dat zij denken dat ik nog wel terug te halen ben met een beetje goddelijke interventie. En dat is niet alleen gebaseerd op onderbuikgevoelens maar op jarenlange ervaring in die wereld.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:17 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
Het kan dan geen kwaad om de mensen in 'hun geloof' te laten en hetzelfde te reageren als iemand die wel tegen je zegt 'ik zal voor je duimen'.
De bedoeling is het zelfde, dat is waar de waarde zit
Nee hoor. Volgens onderzoek help bidden niet en misschien werkt het contraproductief, vooral als je de patiënt verteld dat er voor hem/haar gebeden word omdat ze dan kunnen gaan denken: "Nou, dan zal het wel erg met me gesteld zijn!"quote:Op woensdag 5 september 2007 19:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Of: 'God houd zich bezig met mijn herstel, dan hoef ik zelf mijn best niet meer zo te doen. Het is nu in God's handen.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. Volgens onderzoek help bidden niet en misschien werkt het contraproductief, vooral als je de patiënt verteld dat er voor hem/haar gebeden word omdat ze dan kunnen gaan denken: "Nou, dan zal het wel erg met me gesteld zijn!"
Ik zou waarschijnlijk in discussie gaan. Ik kan zo een lijstje samenstellen met mensen die wel wat gebed kunnen gebruiken en ik zie mijzelf ergens onderaan staan. Daarnaast ben ik zelf ook wel in staat te bidden ook al gebruik ik dat niet om gunsten van God te vragen voor mijzelf of een ander. God is voor mij tijdloos, weet toch al voordat ik bedenk te gaan bidden wat ik ga doen, waarom en hoe, Hij wist het al, heeft het altijd al geweten en niets wat ik doe wat Zijn plan veranderd. Om Zijn plan beter te begrijpen bid ik daarom om dichter tot God te komen, ontvankelijk zijn zonder voorstelling van God.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef MinderMutsig het volgende:
'Mag ik voor je bidden?'
Wat zou jij antwoorden?
Niet als er voor de patiënt altijd gebeden wordt en de patiënt zich ervan bewust is dat zij hetzelfde zou doen. Nou kan je niet alle geloven over één kam scheren, maar in mijn geloof is dit wel het geval. Je heb geen 'despair'. De psychologiteit van zo een patiënt gaat tig keer omhoog, want patiënt is toch niet bang voor de dood. Nou ga ik zeggen dat het God is die het doet. God heeft zoiets als bidden hier op de aarde neer gestreken. Ons leven een doel en hoop gegeven. Of uberhaupt leven gegeven. Maar genoeg daar over. Wat ik duidelijk wil maken is.. is dat er in het geloof met het bidden en de psyochologiteit van zo een patient een dikke rode draad zitten naar God toe. Immers is de bedoeling van het bidden juist wel zo om de psychologiteit van een mens te verbeteren? Als je me aanvoelt?quote:Op woensdag 5 september 2007 19:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. Volgens onderzoek help bidden niet en misschien werkt het contraproductief, vooral als je de patiënt verteld dat er voor hem/haar gebeden word omdat ze dan kunnen gaan denken: "Nou, dan zal het wel erg met me gesteld zijn!"
Lol.. jij heb een verkeerde perceptie van 'het lot'. Je zit er totaal naastquote:Op woensdag 5 september 2007 20:18 schreef jiva het volgende:
[..]
Ik zou waarschijnlijk in discussie gaan. Ik kan zo een lijstje samenstellen met mensen die wel wat gebed kunnen gebruiken en ik zie mijzelf ergens onderaan staan. Daarnaast ben ik zelf ook wel in staat te bidden ook al gebruik ik dat niet om gunsten van God te vragen voor mijzelf of een ander. God is voor mij tijdloos, weet toch al voordat ik bedenk te gaan bidden wat ik ga doen, waarom en hoe, Hij wist het al, heeft het altijd al geweten en niets wat ik doe wat Zijn plan veranderd. Om Zijn plan beter te begrijpen bid ik daarom om dichter tot God te komen, ontvankelijk zijn zonder voorstelling van God.
Als zo'n persoon het dan niet eens is met deze beredenering zou ik het erop gooien dat God toch beter weet dan wiedanook en dat Hij niet vatbaar is voor een gebed. Dwz God werkt op mysterieuze wijze, wie ben jij of ik om ook maar een poging te wagen dit te beinvloeden, laat staan denken dat God zal luisteren naar ons nietige mensen?
Bidden om zelf dichter tot God te komen prima, maar met de intentie om een gunst te vragen voor een ander zou ik niet mee akkoord gaan. Er schuilen allerlei gevaren in. Het lijkt een lief gebaar en onzelfzuchtig (je doet het voor een ander, niet voor jezelf toch?) maar tegelijkertijd geeft het een gevoel van macht namelijk dat jij als gebedsgenezeres God zover krijgt iets voor je te doen. Dat God naar je luistert en dat zo'n iemand de conclusie eraan verbind dat die zelf goed is wat onherroepelijk leid tot "de waarheid in pacht hebben" en dan denkt de bidder al snel dat alle geloofsopvattingen goed zijn.
Als God het zo bedoeld heeft dan genees je vast wel. Zoniet dan hoop ik dat er iets in je leven komt wat een tegenbalans is voor je ziekte(s), iets leuks wat je gelukkig maakt ondanks je fysieke ongemak.
Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:30 schreef Heathen het volgende:
Saillent detail is dat er ooit een onderzoek is geweest bij zieke mensen waarbij gebeden werd en waar niet bij gebeden werd. Er gingen meer mensen dood bij degene waarbij gebeden werd. Wat dat betreft is bidden dodelijk
Je hebt gelijk. Geloof is veel waardevoller dan wetenschappelijk onderzoek.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:25 schreef Burakius het volgende:
[..]
Niet als er voor de patiënt altijd gebeden wordt en de patiënt zich ervan bewust is dat zij hetzelfde zou doen. Nou kan je niet alle geloven over één kam scheren, maar in mijn geloof is dit wel het geval. Je heb geen 'despair'. De psychologiteit van zo een patiënt gaat tig keer omhoog, want patiënt is toch niet bang voor de dood. Nou ga ik zeggen dat het God is die het doet. God heeft zoiets als bidden hier op de aarde neer gestreken. Ons leven een doel en hoop gegeven. Of uberhaupt leven gegeven. Maar genoeg daar over. Wat ik duidelijk wil maken is.. is dat er in het geloof met het bidden en de psyochologiteit van zo een patient een dikke rode draad zitten naar God toe. Immers is de bedoeling van het bidden juist wel zo om de psychologiteit van een mens te verbeteren? Als je me aanvoelt?![]()
Nou dan roep ik hierbij alle gelovigen op om zichzelf te ontdoen van deze nepwereld.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.
Wat een domme reactie van iemand die blijkbaar niets weet over de Islam, Christendom en Jodendom.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:35 schreef Heathen het volgende:
[..]
Nou dan roep ik hierbij alle gelovigen op om zichzelf te ontdoen van deze nepwereld.
Als ongelovige ben ik ook niet bang voor de dood.quote:Op woensdag 5 september 2007 20:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dan rest de vraag natuurlijk: Zie jij de dood als iets ergs? De gelovige ziet dit als ontslag uit deze neppe wereld. Dus dan is het juist iets positiefs.
quote:Op woensdag 5 september 2007 20:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ongelovige ben ik ook niet bang voor de dood.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |