SaintOfKillers | vrijdag 14 september 2007 @ 16:10 |
Inderdaad, een staking in Hollywood, de mogelijkheid bestaat dat de filmindustrie (de Amerikaanse commerciële althans) in de loop van volgend jaar volledig zal stilvallen. Hoe, wie, wat, waar, waarom, wanneer? Het waarom is erg eenvoudig en even voorspelbaar. Geld natuurlijk, wat anders? In de States heb je een hoop guilds die contracten hebben met elkaar, deze lopen binnenkort af en men raakt het maar niet eens over bepaalde dingen. Concreet: de WGA (Writers Guild of America), de DGA (Directors Guild of America) en de SAG (Screen Actors Guild) hebben allemaal lopende contracten met de studios / de PGA (Producers Guild of America). Het contract van de WGA loopt in oktober af, dat van de DGA en SAG in juni volgend jaar, waarbij WGA de onderhandelingen wat uitstelt om samen met de twee anderen sterker te staan. Ook heeft de WGA al eerder moeilijk gedaan, maar toen werden ze grotendeels genegeerd, een hoop scripts zijn al geschreven en de studio's hebben dat dus in voorraad, maar met acteurs en regisseurs ligt dat iets moeilijker. Waarover zijn ze 't dan niet eens? Over residuals. Wat zijn dat? Wiki leert ons het volgende: A residual is a payment made to the creator of performance art (or the performer in the work) for subsequent showings or screenings of the (usually filmed) work. A typical use is in the payment of residuals for television reruns. In dit specifieke geval zou het gaan over residuals verbonden aan "new media entertainment", het internet en dergelijke dus. Acteurs, regisseurs en schrijvers willen meer geld want hun prestaties worden via steeds meer verschillende media verspreid en ze menen daar een intellectuele copyright op te hebben. Volgens de Amerikaanse wet wordt een film "besteld" door een studio en de rest werkt gewoon in dienst van die studio, de auteursrechten blijven in handen van de studio, het creatief talent krijgt wel een compensatie, de residuals dus. Is de kans groot dat het echt gaat gebeuren? Ik denk het niet, zo'n industrie voor een paar maanden plat leggen lijkt me nogal sterk, maar het zal wel degelijk gevolgen hebben, want de kans bestaat natuurlijk altijd dat het wél doorgaat en de grote studio's nemen hun voorzorgen. Ze gaan nu proberen om zoveel mogelijk films vóór juni 2008 af te werken. Een lijstje met prioriteiten per studio: quote:Wat betekent dit voor de liefhebber? Dat er een hele hoop films erg snel zullen worden gemaakt en dat is vaak ten nadele van de kwaliteit. De mogelijkheid dat het doorsnee Hollywood-prul volgende zomer nog kutter zal zijn dan gewoonlijk is erg reëel. Heeft het volk hier begrip voor? Moeten we sympathie hebben voor multi-miljonairs die nog meer geld willen? Misschien wel, misschien niet. Slechts een klein percentage zijn Hollywoodcelebs, de rest doet ook gewoon zijn of haar job en werkt ook maar voor een hongerloontje terwijl de studio's de miljardenwinsten maken. Anderzijds zijn het wel de studio's die geld investeren en de risico's nemen. Ach ja, ik vind het erg interessant en ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren ![]() | |
Tinuzzz_Talpa | vrijdag 14 september 2007 @ 16:12 |
Kut HP 6 en Bond 22 vallen stil. ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Tinuzzz_Talpa op 14-09-2007 16:18:39 ] | |
Biancavia | vrijdag 14 september 2007 @ 16:15 |
quote: [ Bericht 2% gewijzigd door Biancavia op 14-09-2007 16:32:24 ] | |
Tinuzzz_Talpa | vrijdag 14 september 2007 @ 16:18 |
quote:Dank je. ![]() | |
kodama | vrijdag 14 september 2007 @ 16:46 |
Sjah, kijk toch al bijna geen hollywood Misschien juist wel een goede ontwikkeling dit ![]() | |
Symer | zondag 21 oktober 2007 @ 18:17 |
De vakbondsleiders van de WGA hebben nu de bevoegdheid gekregen om per 1 november een staking in gang te zetten. Volgens dit artikel van Time zal dat vrij snel een effect op tv hebben (deze december al), terwijl een effect op films wat langer op zich zal laten wachten (niet eerder dan 2009). | |
BliksemSchigt | dinsdag 30 oktober 2007 @ 23:28 |
quote: | |
SaintOfKillers | woensdag 31 oktober 2007 @ 16:17 |
quote:Transformers 2 en Prince of Persia lijken de belangrijkste van de uitgestelde films. http://www.variety.com/article/VR1117975064.html?categoryid=13&cs=1 is ook nog interessant. | |
CrazyDutchPunk | woensdag 31 oktober 2007 @ 18:23 |
Ik ben ook erg benieuwd waar dit heengaat. | |
CrazyDutchPunk | vrijdag 2 november 2007 @ 13:30 |
quote:bron en meer op: http://www.variety.com/VR1117975247.html Ben benieuwd. Lost schijnt 14 v/d 16 afleveringen al geschreven te hebben. Die zouden er best met veel druk nog 2 afleveringen uitkunnen gooien en veel series kunnen nu het laatste script nog aanpassen op een cliffhanger/einde. Wel bagger dat we nu zonder shows zitten vanaf eind februari ![]() | |
BliksemSchigt | vrijdag 2 november 2007 @ 13:34 |
American Idol, Amazing Race, Survivor ![]() Realityshow FTW! ![]() | |
Zhenar | vrijdag 2 november 2007 @ 13:36 |
Ben benieuwd of dit uiteindelijk echt grote gevolgen zal hebben, of dat het wel losloopt... Zolang mijn Indy maar in mei uitkomt! ![]() | |
CrazyDutchPunk | vrijdag 2 november 2007 @ 13:43 |
quote:Gelukkig hebben we die inderdaad nog wel. Iederen verwacht dat het toch echt wel gaat crashen rond februari qua progammering. Enige show die écht alle afleveringen geschreven heeft is Jericho in januari ![]() Ik heb nog genoeg DVDs staan maar vrees idd voor een aantal series die het niet overleven ![]() | |
Tim86 | vrijdag 2 november 2007 @ 13:48 |
kwaliteit en kwantiteit dus omlaag ![]() | |
CrazyDutchPunk | vrijdag 2 november 2007 @ 16:45 |
quote:'jouw' ( ![]() ![]() | |
Zhenar | vrijdag 2 november 2007 @ 16:54 |
quote:Top ![]() Maar er is altijd nog zoiets als reshoots, waarvoor soms ook e.e.a. hergeschreven moet worden. Ach, dat zal wel loslopen. | |
bar_rel | vrijdag 2 november 2007 @ 17:03 |
Wat een gezeur weer ![]() ![]() Nou ben benieuwd hoe dit afloopt ![]() Supernatural ![]() | |
Herald | vrijdag 2 november 2007 @ 17:04 |
quote:Dan moet George Lucas het zelf maar herschrijven, die zit toch niet bij de WGA? In elk geval niet bij DGA weet niet of dat automatisch inhoudt dat ie ook niet bij de andere GA's zit. | |
Steve | vrijdag 2 november 2007 @ 19:41 |
Hm. Ben benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben allemaal. | |
CrazyDutchPunk | zaterdag 3 november 2007 @ 00:05 |
quote:http://www.variety.com/article/VR1117975256.html?categoryid=2821&cs=1 | |
Merkie | zaterdag 3 november 2007 @ 00:36 |
TVP. Even TVP nuttig maken. Voor Heroes schijnt al een alternatief einde voor aflevering 11 gemaakt te zijn zodat deze aflevering als season finale kan fungeren. | |
bar_rel | zaterdag 3 november 2007 @ 00:45 |
quote:Maar zodra deze strike over is gaan de series toch gewoon verder? ![]() | |
CrazyDutchPunk | zaterdag 3 november 2007 @ 00:46 |
Hopelijk. Kans is groot dat veel series het niet overleven omdat acteurs e.d. al andere banen (films/theater) hebben aangenomen of omdat de kijkcijfers nu okay zijn maar straks waarschijnlijk toch kijkers massaal afhaken.. | |
wolfrolf | zaterdag 3 november 2007 @ 00:47 |
Godverrekuttiefuszooi. Dit kan dus betekenen dat 24 seizoen 7 maar 8 afleveringen wordt, Supernatural seizoen 3 wordt afgekapt, evenals Smallville S7 en om en nabij alle andere series? Mijn leven, wat doen ze ![]() | |
bar_rel | zaterdag 3 november 2007 @ 01:14 |
quote:Idd ![]() | |
Jnk18 | zaterdag 3 november 2007 @ 01:22 |
wtf! | |
CrazyDutchPunk | zaterdag 3 november 2007 @ 01:36 |
Artikel over eventuele plannen van zenders vanaf januari mocht de staking lang gaan duren. | |
SaintOfKillers | zaterdag 3 november 2007 @ 12:06 |
quote:Het probleem is dat het er niet op lijkt dat er snel een oplossing zal komen. Je kan niet zeggen dat de schrijvers of de producthiehuizen wel zullen begeven, geen van beiden wil ook maar de minste toegeving doen. Maar goed, als je 't op nieuws ziet.... een woordvoerder van de WGA beweerde dat ze op een DVD van 15 dollar nu 4 cent krijgen en ze willen 8 cent. Volgens de studio's is dit volstrekt onmogelijk, schandalig en onhaalbaar. Een halve procent van de opbrengsten geven aan degenen die uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor het succes en de kwaliteit van het product is blijkbaar not done. | |
Addict89 | zaterdag 3 november 2007 @ 12:16 |
quote:Geldt dat niet vooral voor nieuwe, opkomende series? | |
wolfrolf | zaterdag 3 november 2007 @ 12:16 |
Dan gaan ze toch allemaal lekker zwart werken? ![]() | |
Symer | zaterdag 3 november 2007 @ 13:02 |
quote:Daar hebben ze ook al aan gedacht: iedereen die tijdens de staking doorwerkt wordt geroyeerd als lid en alle niet-vakbondsleden die blijven werken mogen dan na de staking nooit meer lid worden. | |
wolfrolf | zaterdag 3 november 2007 @ 13:32 |
quote: ![]() Dit zuigt echt heel erg hard. Aan alle mogelijke kanten. ![]() | |
CrazyDutchPunk | zaterdag 3 november 2007 @ 16:33 |
quote: | |
SaintOfKillers | zaterdag 3 november 2007 @ 17:04 |
Leuke datum hebben ze wel uitgekozen. Remember, remember the 5th of November. | |
Cracka-ass | zaterdag 3 november 2007 @ 17:31 |
![]() | |
Mr.Silencer | zaterdag 3 november 2007 @ 18:03 |
Gelukkig hebben we Jericho nog als alles stil komt te liggen. ![]() | |
Gordon_Shumway | zaterdag 3 november 2007 @ 19:07 |
Lekker, Heroes moet er ook aan geloven. | |
Herald | zondag 4 november 2007 @ 16:44 |
zeg SoK kun je misschien een beetje uitleggen waar de WGA/DGA/SAG voor staan? Het zijn een soort vakbonden toch? Aangezien ze dreigen met royeren of nooit meer lid mogen worden lijken ze best machtig, maar wat houden ze nou precies in? Wat is het verschil tussen wel en niet aangesloten zijn? | |
SaintOfKillers | zondag 4 november 2007 @ 17:00 |
Nou, zo'n kenner ben ik nu ook weer niet, maar het zijn iig. bonden. Maar ik vermoed (dit is dan wel een beredeneerde gok op basis van wat ik heb gelezen) dat die bonden deals maken met de grote studio's (Universal, Warner, Fox, etc...) voor het hele residuals-gedoe en dat die deals enkel gelden voor hun leden. Als niet-lid lijkt het erg moeilijk te worden om iets af te dwingen. Ik weet niet of het zover gaat dat ze schrijvers weigeren omdat ze geen lid zijn. Of andersom dat productiehuizen die geen deal hebben met bijvoorbeeld de WGA, dan schrijvers mogen inhuren die wel lid zijn. | |
SaintOfKillers | zondag 4 november 2007 @ 17:07 |
Een voorbeeld is trouwens Robert Rodriguez, die wilde voor Sin City graag 2 regisseurs op de credits, RR zelf en Frank Miller. De DGA (Director's Guild dus) staat echter alleen maar toe dat "vaste" duo's dit doen (Wachowski's, Coens, Farrelly's) en verbiedt dit aan gelegenheidsduo's. Daarom is Rodriguez uit de DGA gestapt. Hij is hierdoor een aanbieding kwijtgeraakt. Anderzijds heeft hij sindsdien nog wel Planet Terror gemaakt, dus uitgekotst wordt hij niet. Maar Rodriguez is dan ook weer een grote naam, misschien worden nobodies echt wel op een zijspoort gezet als ze zoiets doen. | |
Paul | zondag 4 november 2007 @ 17:09 |
Mooi zo , hollywood films zijn toch kut | |
Caesu | zondag 4 november 2007 @ 19:26 |
quote:http://www.latebyte.nl/viewarticle.php?article_id=87 ![]() | |
SaintOfKillers | zondag 4 november 2007 @ 21:53 |
Ondertussen zouden er ook al bonden onderling ruzie maken ![]() De IATSE (International Alliance of Theatrical Stage Employees) is boos op de WGA. Er bestaat namelijk ook een Animators Guild en die is onderdeel van die IATSE. Nu heeft de WGA zijn leden verboden om aan animatiefilms te werken, al vallen die niet onder de paraplu van die WGA. Toch wordt iedereen dit waagt uit de WGA gegooid en niet-leden die iets schrijven, kunnen nooit meer lid worden en zullen in de toekomst als ![]() De IATSE vindt dat de WGA geen maatregelen kan treffen tegen dingen die gebeuren onder de bevoegdheid van een andere bond en is bereid naar de rechtbank te stappen. ![]() | |
CrazyDutchPunk | zondag 4 november 2007 @ 21:56 |
quote:de WGA heeft volgens mij dit al aangepast en nu staat er dat er zwaar aangeraden word niet animatiefilms te schrijven/pitchen tenzij dit onder contract staat. | |
SaintOfKillers | zondag 4 november 2007 @ 22:00 |
Dat klinkt als een politiek correcte uitleg waarbij de gevolgen hetzelfde blijven. Een advocaat zal wel gezegd hebben dat ze 't beter zo formuleren. | |
Tokus | zondag 4 november 2007 @ 22:10 |
quote:het was toch dat ze niet toestaan dat er niet-leden op genoemd worden, en Frank Miller was toch geen lid? | |
wolfrolf | maandag 5 november 2007 @ 00:02 |
Wat een gedoe allemaal ![]() ![]() Maar ik ben er erg zeker van dat dat ijdele hoop is ![]() | |
MaJo | maandag 5 november 2007 @ 03:09 |
![]() ![]() ![]() | |
CrazyDutchPunk | maandag 5 november 2007 @ 07:46 |
quote:Het geld voor alle series! | |
CrazyDutchPunk | maandag 5 november 2007 @ 07:55 |
it's happening! ![]() quote:bron En wat nu? quote:Bron met meer details Interessant artikel over de showrunners van o.a. The Office e.a. en de moeilijke positie waar ze inzitten. | |
Breuls | maandag 5 november 2007 @ 08:07 |
For the sake of context: de staking begint binnen een uur. ![]() | |
CrazyDutchPunk | maandag 5 november 2007 @ 13:26 |
quote:Tof dat ze even een blog er over schrijven. | |
CrazyDutchPunk | maandag 5 november 2007 @ 16:44 |
The WGA is on strike as of 12:01 a.m. Monday November 5, 2007 against the following companies: TERING wat een lijst! | |
CrazyDutchPunk | maandag 5 november 2007 @ 17:55 |
![]() 30 Rock scribe (and actress) Tina Fey joins her fellow writers picketing outside Rockefeller Plaza in NYC on Monday morning. ![]() | |
Gordon_Shumway | maandag 5 november 2007 @ 18:05 |
Het is dus begonnen. | |
CrazyDutchPunk | maandag 5 november 2007 @ 18:16 |
quote:Nee, dit is maar rehearsal. ![]() | |
CrazyDutchPunk | maandag 5 november 2007 @ 18:18 |
quote: | |
Gordon_Shumway | maandag 5 november 2007 @ 18:19 |
quote: ![]() Maar goed, ik had dus niet gedacht dat het echt zo ver zou komen. Enige serie die ik volg die er last van heeft is Heroes. | |
SaintOfKillers | maandag 5 november 2007 @ 18:21 |
Ze blijven afhankelijk van andere bonden, als die wel nieuwe deals maken, dan kunnen de schrijvers het wel vergeten. Het is niet de eerste keer dat ze staken, de vorige keer konden ze ook in het stof bijten omdat ze alleen stonden. | |
CrazyDutchPunk | maandag 5 november 2007 @ 18:23 |
quote:maar in '88 hebben ze het 22 wekenen volgehouden ![]() | |
MaJo | maandag 5 november 2007 @ 18:32 |
Ik snap het nog steeds niet zo goed ![]() ![]() | |
-skippybal- | maandag 5 november 2007 @ 18:33 |
Dus er is vanavond ook geen Daily Show? | |
Caesu | maandag 5 november 2007 @ 18:35 |
quote:TDS en TCR herhalen 31/10 http://www.comedycentral.com/tv_schedule/index.jhtml | |
-skippybal- | maandag 5 november 2007 @ 18:36 |
Matig zeg. Ik zal al helemaal uit te kijken naar die Pakistan-toestand ![]() | |
Christiaan | maandag 5 november 2007 @ 18:46 |
Wow, ik zie dit nu pas, wel ernstig voor de TV-wereld dit. | |
SaintOfKillers | maandag 5 november 2007 @ 18:51 |
Er wordt ook overwogen om zich massaal op reality TV te storten, CBS overweegt al een speciale celebs-versie van Big Brother. Reality shows, het kankergezwel van de moderne televisie ![]() | |
El_jefe07 | maandag 5 november 2007 @ 18:54 |
Gooi anders al die schrijvers maar in een huis, hebben toch niks te doen op het moment ![]() | |
SaintOfKillers | maandag 5 november 2007 @ 19:01 |
quote:Ik las ergens dat de WGA verwacht dat alle leden minstens 20 uur per week besteden aan "picketing". Lijkt me nogal vergezocht en onhaalbaar, maar goed, een hoop schrijvers gaan dus met bordjes rondlopen. Ik vind "WGA on strike" trouwens nogal ongeïnspireerd voor iemand die betaald wordt om creatieve dingen te schrijven, maar dit geheel terzijde. | |
Treveo | maandag 5 november 2007 @ 19:12 |
quote:Wtf! Dat kan ik dus echt niet hebben! ![]() | |
CloudStrife | maandag 5 november 2007 @ 19:20 |
Als de strike echt lang gaat duren is de kans groot dat we dit seizoen GEEN "24" krijgen. NEEEE! ![]() | |
Treveo | maandag 5 november 2007 @ 19:38 |
quote:En Heroes! NEEEEEE! ![]() ![]() ![]() | |
Mikkie | maandag 5 november 2007 @ 19:54 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 19:44:22 ] | |
Jump | maandag 5 november 2007 @ 20:04 |
quote:Woehoew ![]() | |
wolfrolf | maandag 5 november 2007 @ 20:34 |
quote: ![]() | |
Zhenar | maandag 5 november 2007 @ 22:03 |
quote:Heerlijk scherp opgemerkt ![]() ![]() | |
CrazyDutchPunk | maandag 5 november 2007 @ 23:07 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Merkie | maandag 5 november 2007 @ 23:09 |
quote:Je bent 'on strike' of je bent het niet he. | |
Zhenar | maandag 5 november 2007 @ 23:09 |
quote:Deze hele staking is nu al een serie op zich... Ze zouden alles op film moeten leggen en gewoon dát moeten uitzenden! ![]() | |
CrazyDutchPunk | maandag 5 november 2007 @ 23:13 |
quote:Tina Fey en Seth Meyers staken sowieso in New York..volgens mij hoeven die mensen niet eens te schrijven om grappig te zijn dus graag. ![]() | |
CrazyDutchPunk | dinsdag 6 november 2007 @ 00:14 |
The Office is closed!quote:Bron Steun van SNL-gastster Barack Obama: quote:CSI Actrice staakt mee! quote:of lees ik nu verkeerd? ![]() JULIA-LOUIS DREYFUS joins picketers at Warner Brothers Studios in Burbank, CA Monday afternoon. [ Bericht 21% gewijzigd door CrazyDutchPunk op 06-11-2007 01:18:48 ] | |
CrazyDutchPunk | dinsdag 6 november 2007 @ 02:49 |
quote: quote:Met dank aan Kristen van E! Online ![]() quote:Meer interessant leesmateriaal: http://unitedhollywood.com/ http://weblogs.variety.com/wga_strike_blog/ http://www.deadlinehollywooddaily.com/ Nieuws over bepaalde series heb ik in de topics neergegooid: Desperate Housewives (VS) #4 - It's extra Juicy! Lost [USA] #64: February the story continues Ugly Betty (USA) #1 Grey's Anatomy #8 (USA): Strong women! [USA] Heroes #32 Met een déjà vu [ Bericht 17% gewijzigd door CrazyDutchPunk op 06-11-2007 10:07:58 ] | |
Breuls | dinsdag 6 november 2007 @ 10:39 |
Ken Levine (schrijver voor Cheers, Mash, Fraiser etc) over het demonstreren: http://kenlevine.blogspot.com/2007/11/notes-from-picket-line.html En Lisa Klink (Star Trek, Roswell): http://www.lisaklink.com/blog1/?p=63 | |
D_A | dinsdag 6 november 2007 @ 10:41 |
Interessant dit ![]() | |
SaintOfKillers | dinsdag 6 november 2007 @ 10:55 |
Niet zo slim van Obama, die heeft een hoop fundraisers bij de grote studio's zitten. | |
Jarno | dinsdag 6 november 2007 @ 11:20 |
Aan de ene kant kut voor de series (ik mis The Daily Show nu al), aan de andere kant zwaar terecht. 4ct Per 15 dollar-kostende DVD, waar gáát dat over. Maar goed, de inhaalzucht van de grote distribiteurs en productiehuizen is iets wat de komende jaren nog veel vaker voor dit soort akkefietjes zal gaan zorgen imho. | |
Treveo | dinsdag 6 november 2007 @ 11:38 |
quote:Idd ![]() | |
-Menn0- | woensdag 7 november 2007 @ 01:43 |
OMFG... | |
Symer | woensdag 7 november 2007 @ 09:42 |
De schrijvers hadden even hun eisen verlaagd, maar door achterbaks gedoe van de producers weigeren beide partijen nu nog terug te keren naar de onderhandelingstafel. De kans dat de staking nog een hele tijd gaat duren is weer een stuk groter geworden. WGA strike could go into 2008 Deals, Lies & Backchannelling: Why This Is A Bigger Mess Now Than Ever Before | |
Zhenar | woensdag 7 november 2007 @ 10:15 |
Pfffft... wat een gezeik allemaal zeg ![]() | |
bar_rel | woensdag 7 november 2007 @ 11:01 |
quote:Idd Moeten we het doen met halve season finales ![]() | |
Tweek | woensdag 7 november 2007 @ 11:14 |
John August blog vaste schrijver van Tim Burton zo'n beetje en weet ook te melden dat Heroes: Origins dankzij de staking voorlopig gecanceled is. Wist ik nog niet. | |
Just_Shut_Up | woensdag 7 november 2007 @ 12:35 |
Tvp. Mooi kut is dit ![]() | |
Hephaistos. | woensdag 7 november 2007 @ 12:36 |
Ach, er zijn nog zoveel shows die ik niet gezien heb. Begin wel gewoon met seizoen 1 van het een of ander. | |
Breuls | woensdag 7 november 2007 @ 13:24 |
quote:Dan volg jij de Heroes topics niet. ![]() (Daar stond August al gequote namelijk.) | |
neggix | woensdag 7 november 2007 @ 13:42 |
quote:Neem aan dat "In the can" geen positief woord is he ![]() ![]() Maar jah, geef ze helemaal gelijk, die schrijvers.. Ondertussen die acteurs/actrices/studio's godse veel verdienen en zij maar een scheit beetje voor wat ze allemaal doen... Goed werk... Nu maar hopen dat het snel opgelost is... Geef die gasten gewoon meer geld en klaar... En anders ff een paar weken geen series, dan maar weer noodgedwongen op de Wii spelen ![]() | |
CrazyDutchPunk | woensdag 7 november 2007 @ 13:44 |
Overzicht van alle series Waarin heel duidelijk staat hoeveel episodes er al zijn ![]() | |
Treveo | woensdag 7 november 2007 @ 13:44 |
quote:Idd... ik ben zo lief geweest om even de link te copypasten <3 [USA] Heroes #33 ![]() | |
neggix | woensdag 7 november 2007 @ 13:48 |
quote:Niets over OTH ![]() | |
Treveo | woensdag 7 november 2007 @ 13:49 |
quote:En nix over Heroes... ik weet alleen dat ze de aflevering 11 opnieuw hebben opgenomen als alternatief voor een seizoensfinale.. | |
neggix | woensdag 7 november 2007 @ 13:51 |
quote:Klinkt als genaaid ![]() Maar ipv zo'n serie ineens af te kappen, kan je dan niet gewoon eerst een paar weken herhalingen uitzenden ![]() | |
MaJo | woensdag 7 november 2007 @ 14:04 |
quote:Aflevering 13 toch? | |
Treveo | woensdag 7 november 2007 @ 14:05 |
quote:Kan.... iig beter dan 11 ![]() | |
MaJo | woensdag 7 november 2007 @ 14:06 |
Niks over How I met your Mother ook? | |
CrazyDutchPunk | woensdag 7 november 2007 @ 14:08 |
quote:Episode 11 is het einde van Generations en ook het einde van Heroes s2 als de staking doorzet. Ep 12 en 13 worden wel opgenomen maar als de staking doorzet krijgt e11 een alternatief einde wat als seizoensfinale dient. | |
MaJo | woensdag 7 november 2007 @ 14:11 |
quote:Ah zit het zo ![]() ![]() ![]() | |
Treveo | woensdag 7 november 2007 @ 14:24 |
quote:Ja... kut staking ![]() | |
SlaggY | woensdag 7 november 2007 @ 14:26 |
Euh, lees dit nu pas. Gare bedoeling daar. ![]() ![]() | |
Tweek | woensdag 7 november 2007 @ 14:32 |
quote:Volg ik maar half inderdaad. | |
Mr.Silencer | woensdag 7 november 2007 @ 17:25 |
Overzicht series & showsquote: [ Bericht 1% gewijzigd door Mr.Silencer op 07-11-2007 17:32:35 ] | |
Zhenar | woensdag 7 november 2007 @ 18:06 |
24 wordt nu dus 9 ![]() | |
InTrePidIvity | woensdag 7 november 2007 @ 18:22 |
Lost vind ik erg jammer en 30 Rock vind ik jammer. Prison Break mag wat mij betreft ook gaan staken, als Heroes dan maar weer doorgaat. House, Chuck en South Park gaan in elk geval door, dus dat is prima ![]() Ben alleen benieuwd hoeveel effect dit heeft op de filmindustrie. | |
bar_rel | woensdag 7 november 2007 @ 18:22 |
quote:Die begint pas in Januari, en heeft (wat ik heb gelezen) 9 aflevering klaar. Maar omdat het pas in Januari begint en dus klaar zal zijn eind Februari verwachten ze dat OTH buiten de strike staat, tenzij de strike nog langer gaat duren. | |
Breuls | woensdag 7 november 2007 @ 18:24 |
quote:Ik vind het van zoveel series jammer, maar ik heb er begrip voor en hoop dat ze er niet te lang over doen om tot een overeenkomst te komen. Geeft mij de kans eens wat anders te doen, of oude series eens in te halen. ![]() quote:Voorlopig geen. Er liggen veel scripts al ver vooruit klaar, dus het duurt een stuk langer voordat je daar iets gaat merken. | |
neggix | woensdag 7 november 2007 @ 18:25 |
Aah, In the can betekend dat het wel doorgaat voor zover het kan.. Dus wel een OTH begin in januari ![]() -edit- net iets te laat ![]() En prison break dus ook al bijna af ![]() | |
Hephaistos. | woensdag 7 november 2007 @ 18:30 |
quote:Hmm dat zou dan dus betekenen dat ze meerdere episodes helemaal laten vallen en een improvisatorisch einde erin bouwen. Zou zonde zijn, zo in het laatste seizoen... | |
InTrePidIvity | woensdag 7 november 2007 @ 18:38 |
quote:Series inhalen vind ik ook wel een goed plan ![]() quote:Re-writes vallen toch ook onder de WGA? | |
MissBliss | woensdag 7 november 2007 @ 18:50 |
He, wat stom ![]() | |
jakkop | woensdag 7 november 2007 @ 18:51 |
hmmm, tvp. Vanaf wanneer gaat dit nou invloed hebben op bioscoopfilms? | |
Addict89 | woensdag 7 november 2007 @ 19:09 |
quote:Prison Break zou sowieso pas in april verder gaan dacht ik. | |
Breuls | woensdag 7 november 2007 @ 19:28 |
quote:Ja, volgens mij wel. Ik heb alleen geen idee hoeveel films nog worden herschreven als er al geschoten wordt.. volgens mij is dat bij tv meer gebruikelijk dan bij film. | |
Treveo | woensdag 7 november 2007 @ 19:32 |
quote:Kut kut kut | |
CrazyDutchPunk | donderdag 8 november 2007 @ 01:24 |
![]() Patricia Heaton (Everybody Loves Raymond ![]() ![]() ![]() ![]() William H Macy & Felicity Huffman ![]() Eddie Izzard en Minnie Driver [ Bericht 17% gewijzigd door CrazyDutchPunk op 08-11-2007 03:59:22 ] | |
Hephaistos. | donderdag 8 november 2007 @ 01:38 |
quote: ![]() | |
Jnk18 | donderdag 8 november 2007 @ 04:07 |
Hahaha coole fotos ![]() Dat ze gvd die writers etc gewoon hun zin geven, heb toch echt geen zin in allemaal halve season waardoor je allemaal wazige storylines gaat krijgen, please noo my life is gone. | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 09:32 |
quote:Get a new one. ![]() | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 10:02 |
Ken Levine, dag drie: http://kenlevine.blogspot(...)eport-day-three.html | |
Jarno | donderdag 8 november 2007 @ 10:05 |
quote: quote: ![]() | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 10:06 |
Schrijvers/producers/acteurs van The Office: http://www.youtube.com/watch?v=b6hqP0c0_gw | |
InTrePidIvity | donderdag 8 november 2007 @ 10:14 |
Godver, ook geen The Riches meer dus? ![]() | |
SaintOfKillers | donderdag 8 november 2007 @ 11:24 |
Additionally, I've been told that Steve Carell informed NBC he is unable to report to work because he is suffering from “enlarged balls.”![]() | |
Foreverblue | donderdag 8 november 2007 @ 11:34 |
De opnamen voor het nieuwe seizoen van 24 zijn voorlopig uitgesteld. Serie 24 voor onbepaalde tijd uitgesteld | |
MissBliss | donderdag 8 november 2007 @ 12:14 |
![]() | |
D_A | donderdag 8 november 2007 @ 12:21 |
Lost ![]() | |
Rene | donderdag 8 november 2007 @ 13:18 |
Nooooooo! Scrubs ook? ![]() | |
neggix | donderdag 8 november 2007 @ 13:41 |
quote:Is het dan niet slimmer om een miljard of meer gewoon aan de writers te geven dmv loonsverhoging ![]() | |
__Saviour__ | donderdag 8 november 2007 @ 13:47 |
Ik snap niet dat het nou zó'n enorm probleem kan zijn. Alsof die zogenaamde schrijvers de enige zijn die een script kunnen typen. | |
Rene | donderdag 8 november 2007 @ 13:50 |
quote:Die simpele scriptschrijvers zijn wel de bodem waarop iets gemaakt moet worden. | |
__Saviour__ | donderdag 8 november 2007 @ 13:51 |
Maar anderen kunnen dat overnemen. Het is niet werk dat exclusief is voorbehouden aan een groep die zich schrijvers noemt. | |
Rene | donderdag 8 november 2007 @ 13:53 |
quote:Nee oke, maar ik denk als je het door andere schrijvers laat doen terwijl er al een goede basis van een serie ligt dan kan je het toch echt in een paar afleveringen verneuken. | |
Jarno | donderdag 8 november 2007 @ 13:54 |
quote:Ja, erg slim lijkt me dat. Mensen die al seizoenen lang scripts schrijven voor de meest ingewikkelde series (Lost, bijv) vervangen door mensen die de serie alleen van TV kent. Dát zal de serie ten goede komen. | |
Rene | donderdag 8 november 2007 @ 13:55 |
quote:Of wat Jarno zegt. Natuurlijk. | |
Hephaistos. | donderdag 8 november 2007 @ 13:56 |
quote:Vooral in drama- en actie-series zal je je toch flink moeten inwerken voordat je zoiets over kan nemen lijkt me. Er worden toch allemaal voorzetjes gegeven voor latere gebeurtenissen in de shows, en als je die latere gebeurtenissen niet in je hoofd hebt kan je dat ook niet even overnemen. Bij comedyshows is dat makkelijker, maar daarbij onderschat je denk ik hoe moeilijk het is om een écht grappig script te schrijven. | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 13:56 |
Video die exact uitlegt waar de WGA nu voor staakt: Youtube video De WGGB (UK-tegenhanger van de WGA) ondersteunt de staking: http://www.writersguild.o(...)167_WGGBNewsAme.html | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 14:01 |
Netwerk Scenarioschrijvers voor een Nederlandse blik op de staking: http://www.netwerkscenario.nl/readnews.php?cat=2&newsid=676 | |
Herald | donderdag 8 november 2007 @ 14:16 |
quote:precies, daarom ben ik blij dat Quentin Tarantino nooit een (dubbele) aflevering voor een serie mag schrijven als ie er verder niks mee te maken heeft | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 14:24 |
quote:Zo goed als elke schrijver is lid van de WGA, en in veel gevallen word je niet aangenomen door een producer als je het niet bent. De WGA verbiedt je als lid om momenteel te werken, en als je het toch doet word je geroyeerd. Ben je geen lid en spring je in het gat en ga je nu lekker het schrijfwerk zitten doen, dan zul je never nooit lid kunnen worden van de WGA. Hoe dan ook wordt er nu geen scenariowerk in opdracht gedaan, op een paar eikels na. ![]() | |
Jarno | donderdag 8 november 2007 @ 14:24 |
quote:Er zijn uitzonderingen natuurlijk. Maar ik denk dat de gemiddelde hobby schrijver nét niet het niveau van Tarantino gaat halen. | |
SaintOfKillers | donderdag 8 november 2007 @ 14:34 |
quote:Daar komt nog eens bij dat WGA-leden nog steeds een overeenkomst hebben waardoor ze residuals krijgen (niet genoeg volgens hen, maar goed, ze krijgen wel iets). Mensen die niet bij de WGA zitten, kunnen dus niet terugvallen op die deal en moeten dus als individu in hun eentje iets gaan afdwingen bij een grote studio. Dat wordt helemaal niets. | |
Zhenar | donderdag 8 november 2007 @ 14:59 |
Toch blijft het suf hoeveel macht de WGA heeft ![]() En daar hebben de studio's zelf aan meegeholpen, door geen schrijvers aan te nemen die niet bij de WGA zitten. Lekker slim ![]() | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 15:02 |
UH-reactie op scabbing (het toch schrijven terwijl anderen staken): http://unitedhollywood.bl(...)sn-pay-for-long.html | |
Lucky_Strike | donderdag 8 november 2007 @ 15:04 |
Help, mijn series, wat gebeurt er allemaal? Hier wil ik graag van op de hoogte blijven, tvp dus. | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 15:20 |
quote:Vanavond en volgende week de voorlopig twee laatste Office afleveringen: NY Times. | |
SaintOfKillers | donderdag 8 november 2007 @ 15:32 |
quote:Mja, ze hebben veel macht, maar niet meer dan 5 of 6 andere bonden. Als die staken, ligt ook alles plat. | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 15:54 |
Volkskrant vandaag:quote:Voegt niet zoveel toe voor de mensen die Variety, NYT en de blogs volgen, maar voor de volledigheid toch maar gepost. ![]() | |
Tweek | donderdag 8 november 2007 @ 16:45 |
Family Guy heeft ook nog maar één aflevering en is dan klaar voor het seizoen en een nieuwe serie van Joss Whedon is on hold. Op deze manier heb ik straks veel tijd om iets anders te doen ![]() | |
PietjePuk007 | donderdag 8 november 2007 @ 17:19 |
Lost, Prison break, 24 ![]() Het is wel mooi om te zien dat "wij" hier met z'n allen zeuren terwijl "wij" natuurlijk allemaal gratis en voor niks (zonder reclame) kijken ![]() | |
De_Hertog | donderdag 8 november 2007 @ 17:25 |
quote:Dat snap ik inderdaad ook niet zo. Iedereen roept dat ze verwachten dat het handenvol geld kost. Maar hoeveel kost het als de schrijvers gewoon hun zin krijgen? Nu moet ieder netwerk allerlei dure noodgrepen uitvoeren, met als eindresultaat dat er straks van veel series maar een half seizoen is, waardoor minder mensen kijken, en ze maar halve seizoenen op dvd kunnen verkopen, en ze nieuwe programma's moeten kopen om vrijgekomen slots te vullen. Terwijl de kans er best in zit dat de WGA op het eind alsnog zijn zin krijgt. Wat mis ik hier? ![]() | |
InTrePidIvity | donderdag 8 november 2007 @ 17:41 |
Het zal flink meespelen dat als de studio's zo makkelijk toegeven aan de eisen van de WGA, de andere grote vakbonden hier op inspelen en ook meer gaan eisen. Dus dan in dit geval maar een hardere opstelling innemen, dat is beter dan direct toe te geven. | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 17:45 |
quote:Ja, het is wat krom. Helemaal tenenkrommend zijn de mensen die van mening zijn dat hun leven naar de knoppen gaat als ze hun series niet kunnen zien. Get a life, denk ik dan. Ik ga er straks enorm van balen dat een leuke vorm van vermaak tussen al het werk door (tijdelijk) weg is, maar ik weet (vind) dat het voor een goed doel is en doe er niet moeilijk over. ![]() | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 17:47 |
quote:De SAG (acteurs) en DGA (regisseurs) hebben binnenkort eenzelfde situatie. Hun contracten lopen in de zomer af, maar ook zij moeten over dezelfde punten overeenstemming bereiken. Daarom zie je ook acteurs meestaken. Niet alleen uit solidariteit, maar omdat het hen direct aangaat. | |
Merkie | donderdag 8 november 2007 @ 19:02 |
quote:Ik baal er opzich wel flink van, TV-series is toch een hobby aangezien ik er meerdere uren per week aan besteed. | |
Symer | donderdag 8 november 2007 @ 19:22 |
quote:Na de staking van 1988 zijn 10% van de kijkers nooit teruggekeerd naar de tv, die hadden iets anders gevonden dat uiteindelijk leuker bleek dan tv kijken. Als zij dat konden, kunnen wij het ook. Zie het als een uitdaging ![]() | |
SaintOfKillers | donderdag 8 november 2007 @ 19:24 |
quote:Dat zijn scriptschrijvers geworden, gat in de markt. | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 19:24 |
Interview met Ron Moore, showrunner van Battlestar Galactica, bij IGNquote:Same for me, maar het gaat hier niet om onze lol. En bovendien, TV will return. ![]() | |
Symer | donderdag 8 november 2007 @ 19:34 |
quote: ![]() | |
CrazyDutchPunk | donderdag 8 november 2007 @ 22:46 |
quote: | |
CrazyDutchPunk | donderdag 8 november 2007 @ 22:51 |
hele duidelijke uitleg over waarom de WGA staakt | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 23:18 |
quote:Bedoel je deze? quote: ![]() | |
Breuls | donderdag 8 november 2007 @ 23:21 |
Petitie cq. steunbetuiging voor de WGA: http://www.petitiononline.com/WGA/petition.html | |
CrazyDutchPunk | donderdag 8 november 2007 @ 23:22 |
Lost krijgt gewoon 8 afleveringen op ABC..ondanks dat het bedoeld is als een seizoen met 16 afleveringen en dus geen afgerond geheel is. ![]() | |
Symer | donderdag 8 november 2007 @ 23:26 |
8 is beter dan helemaal niks ![]() Plus, als de staking een beetje doorzet (maar niet té lang natuurlijk) wordt 2008/2009 een geweldig Lost-seizoen ![]() | |
Treveo | donderdag 8 november 2007 @ 23:36 |
quote:Bron? | |
CrazyDutchPunk | donderdag 8 november 2007 @ 23:41 |
quote:http://feeds.eonline.com/(...)/181815080/index.jsp | |
Merkie | vrijdag 9 november 2007 @ 08:53 |
quote:Misschien kan ik wat aan mijn studie gaan doen ![]() | |
Myers | vrijdag 9 november 2007 @ 08:56 |
Gaat rustig worden bij de Emmys volgend jaar. | |
Treveo | vrijdag 9 november 2007 @ 11:33 |
quote:I see... best wel kut | |
Breuls | vrijdag 9 november 2007 @ 15:13 |
De online petitie is over de 10.000 steunbetuigingen heen: http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?WGA | |
Breuls | vrijdag 9 november 2007 @ 15:46 |
Scrubs-achtergronden over de staking in het Scrubs topic | |
CrazyDutchPunk | vrijdag 9 november 2007 @ 21:19 |
![]() De staking vandaan bij FOX vanuit een van de gebouwen on the lot.. ![]() | |
Breuls | vrijdag 9 november 2007 @ 21:29 |
Cool. Niet zo gek dat het daar druk was overigens, het was de enige locatie in tegenstelling tot de afgelopen dagen. ![]() (En meer dan 16.000 steunbetuigingen voor de petitie. Da's al meer dan WGA-leden.) | |
Symer | vrijdag 9 november 2007 @ 22:14 |
quote:InTheNews.co.uk quote:Wired Ik heb een zwak voor artikelen met leuke titels of die zieltjeswinnerij van politici belachelijk maken ![]() | |
Zhenar | vrijdag 9 november 2007 @ 22:20 |
quote: ![]() ![]() | |
CrazyDutchPunk | vrijdag 9 november 2007 @ 22:22 |
http://weblogs.variety.co(...)wga-fox-rally-s.html Fotocollage van een aantal sterke teksten op borden tijdens de staking.. | |
Caesu | zaterdag 10 november 2007 @ 02:14 |
wat moet ik nu kijken? zijn er goeie britse series aan de gang nu? nederlandse tv is bagger. dat er geen Late Night meer in Amerika is, is toch wel ernstig. redelijk gezond in een democratie om de draak te steken met de politiek. zeker nu de presidential primaries er aan komen. The Huffington Post heeft een soort van online-comedy-satire-kanaal opgezet. maar ik ben daar nog niet echt aan toe gekomen. kijk ook liever gewoon de XviD's in plaats van die bufferende web-filmpjes. http://www.huffingtonpost(...)medy-si_b_71919.html | |
Breuls | zaterdag 10 november 2007 @ 10:37 |
» Ken Levine's verslag van vrijdag » Verslag van Variety » Al meer dan 31.000 steunbetuigingen | |
MaJo | zondag 11 november 2007 @ 03:41 |
Wat Lost betreft: Aangezien Lost pas in februari begint zal deze serie er het minst last van hebben denk ik? Ik bedoel stel dat de staking nog een maand duurt dan kunnen ze dan weer gaan schrijven, + ze hebben nog 2 maanden extra omdat de maanden februari en maart al gevuld hebben met nieuwe afleveringen Defacto hebben ze nu dus nog zo'n 5 maanden de tijd voor de nieuwste afleveringen op tv zouden moeten verschijnen... Of denk ik nou verkeerd ![]() | |
Symer | zondag 11 november 2007 @ 10:37 |
quote:Volgens deze grafiek zou het inderdaad te doen moeten zijn als de staking maar vóór 1 januari afgelopen is. | |
wolfrolf | zondag 11 november 2007 @ 11:24 |
"If your TV shows get boring, blame it on the corporate whoring!!!" ![]() | |
Caesu | zondag 11 november 2007 @ 14:57 |
quote:vorig staking duurde bijna een half jaar ![]() | |
bob1234 | zondag 11 november 2007 @ 18:30 |
alle crew van the office ontslagen http://latimesblogs.latim(...)i-was-until-rec.html | |
Symer | zondag 11 november 2007 @ 19:38 |
quote:Erg zuur idd dat mensen die er verder niks mee te maken hebben straks hun huizen, auto's en echtgenotes kunnen verliezen, zoals Fernandez daar schrijft. Helaas zullen dit soort berichten wel vaker langskomen de komende weken. Crew van Family Guy en The Shield is namelijk ook al ontslagen, evenals medewerkers van Two and a Half Men en Desperate Housewives. Ook wordt gedreigd alle niet-schrijvende medewerkers van The Tonight Show with Jay Leno, Late Night with Conan O'Brien en The Late Show with David Letterman volgende week te ontslaan. | |
Symer | zondag 11 november 2007 @ 19:45 |
quote:Je zou toch denken dat men daar van geleerd heeft. Alhoewel: All Sides Agree: The Writer's Strike Will Be A Long One quote: | |
Zhenar | zondag 11 november 2007 @ 20:34 |
Jemig, wat een drama allemaal zeg ![]() | |
Kleffe_Dop | zondag 11 november 2007 @ 20:40 |
quote:Ja ik hoop dat Lost net buiten schot blijft met het nieuwe seizoen in februari. Ik weet dat 24 en Battlestar Galactica, die allebei in januari zouden starten met het nieuwe seizoen, wel al naar achteren zijn geduwd. Dat ze het maar snel oplossen daar. ![]() | |
Breuls | zondag 11 november 2007 @ 20:49 |
Video van vrijdag: http://www.youtube.com/watch?v=oQAzNsPLlDk | |
SaintOfKillers | zondag 11 november 2007 @ 21:00 |
quote:Wel een beetje een dramaqueen. Werken als crew in het film- en TV-wereldje is sowieso een onzekere job, waarbij je altijd maar wordt ingehuurd voor bepaalde periodes. Als er dan zo'n staking komt (die iedereen al maanden, zoniet jaren geleden zag aankomen), dan weet je dat er geen werk meer zal zijn en dat je wordt "ontslagen". | |
Caesu | zondag 11 november 2007 @ 22:02 |
quote:http://seattletimes.nwsou(...)04005781_ndig10.html | |
Caesu | zondag 11 november 2007 @ 22:04 |
vanaf dinsdag/woensdag staan er inderdaad geen re-runs meer geplanned bij Leno en Conan. http://www.interbridge.com/lineups.html#TS http://www.interbridge.com/lineups.html#LN | |
Breuls | zondag 11 november 2007 @ 22:04 |
» Actuele productiestatussen van veel series: http://www.watcherswatch.com/tvstrikechanges/ » De petitie is over de 40.000 stemmen heen | |
CrazyDutchPunk | zondag 11 november 2007 @ 22:10 |
quote:Komt omdat de networks de reruns per dag indelen ipv per week zoals andere shows en dus de staking per dag afwachten afaik. | |
Breuls | maandag 12 november 2007 @ 07:32 |
» Alec Baldwin (30 Rock) in een nogal korte reactie op de staking » Opiniestuk van Damon Lindelof (Lost) » Interessant overzicht van Who owns what in de Amerikaanse mediawereld (zo te zien wel verouderd, the WB en UPN worden nog als losse kanalen genoemd terwijl ze inmiddels gefuseerd zijn tot the CW) » Uitleg van John August over hoe het nu precies werkt met residuals. » James Moran (Brits screenwriter, heeft komend jaar afleveringen voor Doctor Who en Torchwood geschreven) belicht de situatie vanuit zijn POV. * * Yup, screenwriting in-joke [ Bericht 25% gewijzigd door Breuls op 12-11-2007 09:13:49 ] | |
Fendy | maandag 12 november 2007 @ 07:59 |
Ik lees even mee ![]() | |
Symer | maandag 12 november 2007 @ 10:28 |
quote:Klopt, maar neemt niet weg dat de crew offers moet maken waar ze uiteindelijk niks voor terug zullen krijgen. | |
Breuls | maandag 12 november 2007 @ 10:55 |
Mja, het lullige is wel dat dat is hoe het werkt in dat wereldje. | |
InTrePidIvity | maandag 12 november 2007 @ 10:55 |
quote:Dit hoort bij een stuk uit 2001. | |
Breuls | maandag 12 november 2007 @ 11:10 |
Ah, da's dus wel heel erg verouderd. ![]() | |
Breuls | maandag 12 november 2007 @ 16:37 |
Deze is niet-grafisch, maar wel actueler: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Hollywood_movie_studios | |
wolfrolf | maandag 12 november 2007 @ 16:48 |
quote: ![]() | |
Breuls | maandag 12 november 2007 @ 18:34 |
» Bill Lawrence, Scrubs showrunner, heeft geweigerd om even snel voor de staking een alternatieve series finale te schrijven. Hij wil de serie gewoon laten eindigen zoals geplanned (huidige seizoen is het laatste seizoen). » Actueel schema met resterende afleveringen van diverse shows | |
miss-scofield | maandag 12 november 2007 @ 21:20 |
[ Overzicht van alle series Waarin heel duidelijk staat hoeveel episodes er al zijn ![]() [/quote] Hmmmzzz, bij Prison Break staat 'Will have 13 out of 22 total episodes ordered', wat geordend betekent. Maar wat houdt dat nou weer in? En niks over House MD..is dat goed nieuws? ![]() In dat laatste overzicht heb ik al mnijn info al kunnen vinden ![]() Had niet door dat er al een 2e pagina was ![]() | |
CrazyDutchPunk | maandag 12 november 2007 @ 21:22 |
quote:Dat er 13 afleveringen klaar zijn van de 22 die origineel besteld waren. Ordered = besteld. quote:House: Twelve episodes will be produced. Six episodes have aired, so there are six left. | |
De_Hertog | maandag 12 november 2007 @ 21:23 |
quote:Ordered is ook besteld, dus van de 22 bestelde afleveringen (= één seizoen) zijn er 13 af, en blijkbaar komen er niet meer. House staat wel in het overzicht dat Breuls boven je postte, daarvan zijn er blijkbaar nog zes afleveringen af, als de staking langer doorgaat houd het daarna dus op. | |
Breuls | dinsdag 13 november 2007 @ 18:06 |
![]() Whehehe ![]() | |
Caesu | dinsdag 13 november 2007 @ 18:22 |
quote:er staat nu toch voor vanavond: quote:en voor morgenavond ook: quote:terwijl voor vanavond nog niet bij Leno 'All New' er achter staat. http://www.nbc.com/Schedule/ misschien toch een guest host dus om al de medewerkers niet te hoeven ontslaan? | |
Breuls | dinsdag 13 november 2007 @ 19:25 |
quote:Bron: United Hollywood: The producers arent' playing fair In het kort: er is nog zat materiaal om het even uit te zingen en de gemiste advertentieinkomsten worden goedgemaakt door hevige besparingen in productiekosten. | |
Breuls | dinsdag 13 november 2007 @ 19:28 |
Mooie video: http://www.youtube.com/watch?v=8a37uqd5vTw In het kort: de AMPTP roept "nee we kunnen geen deals maken over internet-opbrengsten want dat is allemaal heel nieuw en we weten niet of het aanslaat" terwijl deze figuren er in geuren en kleuren over vertellen dat het de toekomst is en veel gaat opleveren. | |
De_Hertog | dinsdag 13 november 2007 @ 19:33 |
quote:Ik vind ook dat de schrijvers gelijk hebben hoor, het is alleen irritant dat allerlei series die ik leuk vind nu met halve seizoenen, voortijdige eindes en eventueel afgeraffelde eindes komen te zitten. En dat filmpje waarin ze nog evenhun kinderen moesten laten zien was ook net wat te overdreven. Maar voor de rest hebben ze zeker een goed punt. | |
Breuls | dinsdag 13 november 2007 @ 20:06 |
Als het OV staakt is het irritant dat je niet naar je werk kunt. Dit gaat slechts om TV. Het publiek, de consumenten, etcetera, hebben er altijd last van, helaas. ![]() | |
De_Hertog | dinsdag 13 november 2007 @ 20:14 |
quote:Daar heb ik inderdaad vaak eenzelfde gevoel bij ![]() | |
Breuls | dinsdag 13 november 2007 @ 20:17 |
Ik ook, maar het verschil is wel dat het maar TV is; die heb je niet zo hard nodig als het vervoer naar de plek waar je je brood verdient. ![]() | |
Symer | dinsdag 13 november 2007 @ 20:25 |
quote:'Misselijkmakend' is het enige woord dat ik hierbij kan bedenken ![]() Even wat positiever nieuws dan maar: Er lijkt weer wat beweging te zijn tussen de schrijvers en producers, er wordt hard gewerkt om beide partijen weer rond de tafel te krijgen en de betrokkenen zijn positief gestemd. http://www.deadlinehollyw(...)amptp-back-in-touch/ Verder proberen internetfans (waaronder de fans die Jericho terug op de buis hebben gekregen) een campagne te starten om goedkope rolschaats-bedeltjes (cheap skates ![]() http://www.thefanunion.com/viewtopic.php?f=4&t=8 Alsof die producers zich daar wat van aan trekken ![]() Tot slot nog een video waarin een erg naargeestig toekomstbeeld wordt geschetst voor tv zonder goed(betaald)e schrijvers. http://www.youtube.com/watch?v=mCe-E_N1oJY Zó slecht ![]() | |
De_Hertog | dinsdag 13 november 2007 @ 20:29 |
quote:Aan de andere kant is voor de meesten 'staking' een goede reden om te laat te komen, en is dat na een dagje voorbij. Maar nu is er de kans dat seizoen 2007-2008 van een verschillende series kut is, en dat verandert nóóit meer.. Maar serieuzer: voor een serie als Heroes had ik persoonlijk liever gehad dat ze er dan maar gewoon mee ophouden voor Vol2 zodra de afleveringen op zijn, in plaats van 'er een einde aan breien'. Dan kunnen ze de draad weer oppikken op de manier zoals dat de bedoeling was zodra alles weer goed is gekomen. | |
Breuls | dinsdag 13 november 2007 @ 20:34 |
quote:Heroes is een van de weinige series die er een fatsoenlijke afsluiter van kan maken, omdat Volume 2 simpelweg niet bedoeld was voor het gehele seizoen. Andere series houden gewoon op. En ik ga ervanuit dat de Vol2 finale gewoon correct is, en dat alleen een kickstart naar Vol3 erin is aangepast. | |
Breuls | dinsdag 13 november 2007 @ 20:43 |
Beetje humor erbij, altijd leuk: http://www.deadlinehollyw(...)ent-caption-contest/ | |
Breuls | woensdag 14 november 2007 @ 08:00 |
Deze weblog komt op voor degenen die hun baan kwijtraken door de staking: http://getbackinthatroom.(...)ck-in-that-room.html | |
Breuls | woensdag 14 november 2007 @ 12:42 |
» Schwarzenegger is overigens aan het praten met beide partijen, maar daar komt vooralsnog niets uit: http://www.wilshireandwashington.com/2007/11/schwarzenegge-1.html » De WGA West heeft hun homepage aangepast aan de staking. | |
miss-scofield | woensdag 14 november 2007 @ 18:09 |
quote: quote:Dank jullie wel!! ![]() ![]() ![]() Klote zo'n staking!!! | |
Breuls | woensdag 14 november 2007 @ 20:05 |
Op Wikipedia wordt overigens een artikel bijgehouden, met de meest relevante info en helemaal onderaan ook een productiestatus per serie: http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Writers_Guild_of_America_strike | |
Breuls | woensdag 14 november 2007 @ 23:10 |
David Letterman betaalt het personeel voor zijn show uit eigen zak: http://www.deadlinehollyw(...)et-to-pay-his-staff/ | |
EvilDuckie | donderdag 15 november 2007 @ 11:36 |
Ik ben benieuwd wat het effect van de staking zal zijn op de verschillende series. De gevestigde series zullen na reruns volgende seizoen gewoon weer te zien zijn. Maar er zijn ook series die net begonnen zijn zoals chuck \ reaper \ pushing daisies. Het is maar de vraag of deze series al genoeg vertrouwen hebben gekregen van de kijkers en studio's om deze series in de lucht te houden. Want reruns of vroegtijdig van de buis halen kan nooit goed zijn voor een serie. Ook zijn er series die bezig zijn met hun "laatste" seizoen. Want het is maar de vraag wat voor invloed de staking heeft op deze series. E.R. bijvoorbeeld was bezig met het laatste seizoen en mogen ze het seizoen volgende seizoen afmaken of is er al een ander einde gemaakt zoals heroes? Battlestar Galactica is ook bezig met zijn laatste seizoen, maar aangezien dit de best draaiende serie is op SciFi zal deze volgende seizoen wel worden afgemaakt. Ik zie het vooral somber in voor Scrubs. Ze zijn bezig met het laatste seizoen, maar de makers van Scrubs hebben een slechte relatie met de NBC, volgens mij. Het is dus maar de vraag of ze die laatste paar afleveringen nog mogen maken :/ | |
Breuls | donderdag 15 november 2007 @ 11:47 |
Als een serie scoort zal-ie wel worden verlengd. Chuck geef ik een goede kans, gebaseerd op de groei die te zien is in de afleveringen en omdat ze nu nog iets van vijf afleveringen hebben liggen en ze dus nog een stuk vertrouwen van de kijker kunnen winnen. En ik denk dat voor alle nieuwkomers gewoon hetzelfde geldt als altijd: ze hebben een korter seizoen nu, maar de kijkcijfers zijn er wel en deze maand zijn de sweeps die ook helpen met bepalen wat populair is. Scrubs haalt het bedoelde einde misschien niet, maar er wordt gesproken over het uitzenden van de laatste afleveringen door ABC als NBC het niet wil, of het afmaken van het seizoen, puur voor de DVD release. En verder zal het gewoon verschillen per serie. Heroes zal er in september wel weer zijn, neem ik aan, net als the Office en 30 Rock. | |
Just_Shut_Up | donderdag 15 november 2007 @ 13:03 |
quote: ![]() ![]() | |
Breuls | donderdag 15 november 2007 @ 21:00 |
Een anti-staking artikel (van vorige week) in een Brits blad, en James Moran's (Brits screenwriter) reactie erop. | |
Fendy | donderdag 15 november 2007 @ 21:11 |
Goed dat je iedereen zo op de hoogte houdt trouwens Breuls! ![]() | |
Breuls | donderdag 15 november 2007 @ 21:19 |
No problem. Sommige weblogs van screenwriters stonden sowieso al in m'n RSS, het zijn er nu alleen wat meer. ![]() | |
Breuls | donderdag 15 november 2007 @ 21:57 |
» Weerwoord van de AMPTP. (ik link naar de homepage want het bericht lijkt geen permalink te hebben). Hun verweer: - Schrijvers krijgen momenteel allang een deel van de online opbrengsten, i.t.t. wat er geroepen wordt: quote:- De AMPTP heeft een deel van de opbrengsten van online streaming aangeboden: quote:Die laatste snap ik niet zo overigens. Als de WGA vraagt om een deel van de advertentie-opbrengsten, wat ze nu niet krijgen, waar komt het huidige percentage dan vandaan? En AMPTP heeft het over (o.a.) een 200% stijging van inkomsten. Da's creatief boekhouden: van 4ct naar 8ct is relatief gezien inderdaad een grote stap. Ik heb nog geen reacties van WGA-leden op deze open brief (die vandaag gepubliceerd is, en het is daar natuurlijk 9 uur vroeger dan hier) gevonden. | |
Breuls | donderdag 15 november 2007 @ 22:06 |
» Battlestar Galactica showrunner Ronald D. Moore is een weblog begonnen. Zijn eerste post gaat over de staking. » Foto's! Check galerijen bij BBC News, Flickr en Leroy Hamilton. » 52753 Total Signatures » TV Guide heeft een geactualiseerd overzicht van resterende afleveringen. » ABC (onderdeel van Disney) vindt dat WGA stakers in NY de feiten verdraaien. » Analytici over de effecten van de staking op het kijkerspubliek. [ Bericht 17% gewijzigd door Breuls op 15-11-2007 22:27:42 ] | |
Breuls | vrijdag 16 november 2007 @ 19:08 |
» John Edwards (presidentskandidaat) staakt mee. | |
Breuls | zaterdag 17 november 2007 @ 12:58 |
Goed nieuws: na Thanksgiving (26 november) gaan de partijen weer om de tafel. Van amptp.org: quote:Van wga.org: quote: | |
Breuls | zaterdag 17 november 2007 @ 13:34 |
Leuk filmpje van de schrijvers van the Colbert Report: http://www.youtube.com/watch?v=JFntFDfaf5o | |
Breuls | zaterdag 17 november 2007 @ 14:47 |
Story notes zijn opmerkingen van producers aan een schrijver, feedback voor de schrijver die vervolgens die notes kan gebruiken om zijn script te verbeteren. Deze open brief is in die vorm geschreven. | |
Breuls | zaterdag 17 november 2007 @ 16:00 |
Heb d'r maar even een artikeltje van gemaakt: Einde schrijversstaking Hollywood in zicht | |
Steve | zaterdag 17 november 2007 @ 16:25 |
Dat zou al best rap rap zijn. De vorige keer dat er werd gestaakt was iets van 22 weken toch? | |
Breuls | zaterdag 17 november 2007 @ 16:30 |
Klopt. Ik hoop echt dat ze eruit komen. Voor hetzelfde geld wordt het niks en staken ze nog maanden door. | |
wolfrolf | zaterdag 17 november 2007 @ 16:31 |
quote:Erg optimistisch ![]() | |
Richardfun | zaterdag 17 november 2007 @ 16:34 |
Ik hoop echt dat het seizoen gered kan worden, maar dan wel als de schrijvers een fair deal krijgen. Ik ben absoluut geen communist/socialist, maar als ik dit soort uitwassen van kapitalisme zie (daarmee bedoel ik dus de belachelijke instelling van die grote bedrijven) kan ik wel kotsen. | |
Breuls | zaterdag 17 november 2007 @ 16:41 |
Nikki Finke over de partijdigheid van Variety. | |
RayMania | zaterdag 17 november 2007 @ 17:04 |
Kan iemand mij wat wijzer maken, ik snap het niet. Series als Heroes en Prison Break worden toch in 1 keer opgenomen (PB bijvoorbeeld in de zomer in Texas dacht ik), dan kan het toch in 1x uitgezonden worden, omdat de afleveringen al op beeld staan? | |
Merkie | zaterdag 17 november 2007 @ 17:05 |
Die series worden niet in één keer opgenomen. | |
Richardfun | zaterdag 17 november 2007 @ 17:06 |
Uhm, nee RayMania, dat is niet hoe het werkt. De gemiddelde '1 hour drama' werkt iets van 4 of 5 eps vooruit, maar er is geen enkele full length show die nu al af is. (Jericho S2 is af, maar dat zijn maar 7 eps). | |
Breuls | zaterdag 17 november 2007 @ 17:14 |
quote:Productie van een serie begint inderdaad in de zomer, maar het schrijven, opnemen, editen en scoren van een aflevering kost langer dan 1 week. Als het september/oktober is en de series beginnen te lopen hebben veel 1 hour drama's wel een of twee maanden materiaal, maar niet veel meer dan dat. Na een paar maanden stoppen de uitzendingen dan ook, omdat er niet meer afleveringen af zijn. Na zo'n hiatus van een paar weken is er weer een voorsprong en wordt er weer met uitzenden begonnen. Omdat dat voor elke serie geldt worden zulke pauzes al aan het begin van een seizoen voor het hele seizoen bepaald, in veel gevallen. Wat FOX de laatste jaren met 24 doet is pas in januari beginnen, in plaats van in september. Op die manier zijn er bij de start van de serie genoeg afleveringen om tijdens het lopen van het seizoen de laatste afleveringen af te kunnen maken, zodat de serie in 1 run door kan lopen. Sitcoms werken veel sneller. Zij doen vaak een week over een aflevering, mede omdat de opnames van een multi-camera show met publiek sowieso op een vaste wekelijkse avond plaatsvinden. Voor die series is lang vooruitwerken daarom minder relevant en dat wordt dan ook niet gedaan. Single-camera sitcoms hebben geen opname met publiek, maar kunnen in feite in hetzelfde tempo werken. Ze zijn slechts iets flexibeler in hun opnamemomenten. ![]() | |
RayMania | zaterdag 17 november 2007 @ 17:34 |
Oke, duidelijke uitleg Breuls. Ik was in de war omdat ik een aantal interviews zag bij Jensen!. Hij interviewde in juni of juli Wentworth Miller en Dominic Purcell in de bloedhitte van Texas. Texas was als locatie gekozen omdat het een beeld moest vormen van Panama, waar het ontzettend warm is. Texas is ook erg warm in de zomer, dus ik was in de veronderstelling dat alles in 1x opgenomen was om het beeld van de hitte vast te houden ![]() | |
Breuls | zaterdag 17 november 2007 @ 17:40 |
Niet alles wordt op dezelfde plek opgenomen. Veel sets en buitenlocaties zijn gewoon in LA, op de uitzonderingen na. Maar ze gaan gerust heen en weer naar die externe locaties voor de opnames, want de afleveringen die het eerst uitgezonden worden moeten wel eerder af zijn dan de afleveringen erna. Prison Break heeft momenteel vijf afleveringen op de plank, en als alles volgens plan loopt begint FOX daar in januari mee. | |
Breuls | zondag 18 november 2007 @ 03:30 |
NBC heeft zo goed als de hele SNL-ploeg ontslagen: http://www.abc4.com/mostp(...)12-bb4d-13e4f65cfc60 | |
SaintOfKillers | zondag 18 november 2007 @ 14:16 |
Als 't niet snel opgelost raakt, dan gaat het nog lang duren. Denk ik dan. Ik gok op een oplossing in december of anders pas in juni volgende jaar als de andere contracten aflopen, dat komt dan neer op een klein jaar zonder series. | |
Breuls | zondag 18 november 2007 @ 14:37 |
quote:En NBC heeft ook de contracten voor medewerkers van andere series on hold gezet: http://www.eonline.com/news/article/index.jsp?uuid=6db952ed-ac85-4b41-822b-dd061d5126dc&sid=fd-hot2-txt | |
Danny | zondag 18 november 2007 @ 21:13 |
mja, nu de schrijvers, straks de acteurs, regisseurs, grimeurs, cateraars, presentatoren, kappers, geluidsmensen, grips, dolly's, special effects mensen, belichtingsmensen, editors etc. etc. Allemaal meer poen. Zit je met nog meer reclame tussen de programma's of series met derderangs personeel omdat de topmensen allemaal schandalig hoge salarissen eisen. Zo kun je wel aan de gang blijven. Vakkenvullers zijn bij AH ook onmisbaar maar als AH opeens meer klanten weet te creëren zou het toch maf zijn als de vakkenvullers een graantje mee willen pikken. Iedereen is onmisbaar in dit soort producties en zeker niet alleen de schrijvers. Kunnen ze zich wel geweldig vinden, maar als hun scripts niet de juiste mensen vinden dan kunnen de scripts nog zo goed zijn maar wordt 't toch echt helemaal niks. Respect voor de schrijvers, maar ze zijn nu gewoon moeilijk aan het doen. | |
Breuls | zondag 18 november 2007 @ 21:31 |
De acteurs (SAG) en regisseurs (DGA) hebben ditzelfde probleem komende zomer, dus je zit een beetje in de goede richting. ![]() | |
Danny | zondag 18 november 2007 @ 21:49 |
quote:precies, en dan komt de rest (MPEG, CSA etc). Als die allemaal een forse salarisverhoging willen dan snap je zelf ook wel dat dat uiteindelijk ten koste van IETS zal moeten gaan. En dat zal hoogstwaarschijnlijk het budget voor sets, goeie acteurs, goeie regisseurs etc. zijn. Dit gaat de kwaliteit niet ten goed komen. De winst moet uit de lengte of de breedte komen natuurlijk. Buiten dat je als studio maar moet afwachten wanneer ze het wéér op hun heupen krijgen en door middel van dit soort chantage hun zin eisen. Ik hoop toch dat de studio's niet gaan toegeven. Als ze nu (wéér) toegeven dan ligt de weg open om gewoon bij elke nieuwe onderhandeling 10% extra te forceren dmv stakingen. Da's leuk voor de schrijvers, maar dat houdt natuurlijk gewoon in dat er minder schrijvers zullen worden ingehuurd. Letterman heeft echt geen tien schrijvers nodig. Kan het prima met acht schrijvers. Kwalitatief misschien iets minder, maar och. | |
Breuls | zondag 18 november 2007 @ 21:52 |
Zo vaak zijn er geen contractonderhandelingen hoor. En het is voor schrijvers vaak zo dat ze gewoon geen werk hebben. De residuals betalen dan de huur. Net als bij royalties voor artiesten. ![]() | |
CrazyDutchPunk | zondag 18 november 2007 @ 21:54 |
En het gaat er natuurlijk om dat ze in 88 iets is beloofd (namelijk dat het percentage omhoog zou gaan als de industrie winst zou gaan maken op home-video) en ze dat nooit hebben gekregen. Ik snap best dat nu de ontwikkelingen voor internet er liggen zij alvast willen laten vastleggen dat zij er ook een redelijk percentage van krijgen. Als de studio's er niets van krijgen, dan de schrijvers ook niet. Maar het is absurd dat als straks de studio's gigantisch cashen op On Demand de schrijvers niets krijgen. | |
Danny | zondag 18 november 2007 @ 21:56 |
quote:jah, maar als die al jaren voldoende is is het pure inhaligheid om nu opeens veel meer te eisen. Op deze manier kunnen de studio's beter gewoon zeggen 'weet je wat, we stoppen met alternatieve levermethodes'. De extra winst (zover die er al is, ze zien er toekomst in, maar dat wil niet zeggen dat het nu (of in de komende tig jaar) al enorm winstgevend zal zijn) kunnen ze meteen doorschuiven naar een paar honderd man die toch bij elk project wel om de hoek komen kijken. Het is een beetje hetzelfde als acteurs die opeens in plaats van een miljoen per aflevering drie of vier miljoen gaan eisen. Niet omdat ze nou echt onderbetaald worden, maar omdat ze zich in een positie bevinden waarin ze (menen de studio's te) kunnen chanteren. | |
Danny | zondag 18 november 2007 @ 21:59 |
quote:Mja, ik zie schrijven gewoon als baan. Als ik voor twee jongens een php-scriptje neerleg waarmee ze een videosite opzetten en ik krijg daarvoor betaald moet ik na vier jaar ook niet gaan janken als ze hun site verkopen voor x miljard. | |
CrazyDutchPunk | zondag 18 november 2007 @ 22:03 |
quote:Stel: Als jij voor elke klik op die website ¤0,01 betaald zou krijgen met de belofte dat als ze meer winst gaan maken met advertenties je meer gaat krijgen. Ze maken meer winst maar jij ziet nooit meer dan die ¤0,01. En ze gebruiken die techniek op een andere website ook; dan wil je daar toch ook ¤0,01 voor krijgen of meer zoals je beloofd was in eerste instantie? | |
Danny | zondag 18 november 2007 @ 22:18 |
quote:ik heb hun contracten niet voor mijn neus, maar ik ga er vanuit dat ze krijgen wat in hun contract staat. Nu willen ze een nieuw contract en proberen daar een slaatje uit te slaan. Ik zie het als het jorma/arjen verhaal als ik het op FOK! betrek. Die kregen betaald (en goed ook), maar dat was opeens niet genoeg. En dus wilden ze MEER en trokken hun software terug (schrijvers willen MEER en trekken hun scripts terug - maken geen nieuwe scripts). Met de actie van arjen en jorma destijds lag FOK! plat. Met dat in het achterhoofd meenden ze me te kunnen chanteren tot het krijgen van meer. Met het platleggen van de complete hollywoodindustrie menen de schrijvers de studio's nu te kunnen chanteren tot het krijgen van meer. Uiteindelijk had ik FOK! liever gesloten dan op hun eisen in te gaan (en dat had ik ook gedaan, ware het niet dat zich een alternatief aanbood). Ik hoop, voor de kwaliteit van m'n series, games, films etc. dat ze niet toegeven want de extra kosten gaan toch ERGENS bezuinigd moeten worden. Vergeet niet dat de studio's ook degenen zijn die de risico's lopen. Een mislukte serie, geflopte film etc kost tientallen miljoenen dollars. Gaan de schrijvers daar ook aan meebetalen, of willen ze alleen de vruchten plukken als een van de 50 projecten WEL succesvol blijkt? | |
Caesu | zondag 18 november 2007 @ 22:19 |
als je een boek hebt geschreven en de uitgever besluit dat boek online te zetten zodat het tegen betaling kan worden gedownload. dan wil je daar als schrijver toch ook aan meeverdienen? | |
Danny | zondag 18 november 2007 @ 22:21 |
quote:dat ligt even iets anders. Als schrijver ben je de ENIGE creatieve geest. Kijk voor de gein eens op de aftiteling van een gemiddelde speelfilm? Hoeveel mensen werken daar creatief aan mee? Honderden. Je kunt moeilijk stellen (wat schrijvers nu wel doen) dat er maar een handvol creatieve geesten aan een film of tv-programma meewerkt. | |
CrazyDutchPunk | zondag 18 november 2007 @ 22:23 |
Danny: wat je dus helemaal voorbij gaat is dat die 4 cents is gebaseerd op een veel ouder model van de begintijd v/d VHS waarin de studio's VEEL minder winst maakte. De schrijvers krijgen dus nu nog steeds hetzelfde terwijl de studio's veel meer winst maken (en ze meer beloofd hadden!). Dus je vergelijking is een beetje krom vind ik. | |
Danny | zondag 18 november 2007 @ 22:27 |
quote:Of ze veel meer winst maken dan 19 jaar geleden durf ik niet te zeggen. Zou zomaar kunnen, maar vergeet niet dat omzet niet gelijk staat aan winst. Alles is duurder geworden. Er werken véél meer mensen aan een film dat 20 jaar geleden. Er moet flink geïnvesteerd worden in nieuwe technologieën, websites die miljoenen kosten, streaming video wat niet gratis is qua dataverkeer, serverbeheer, servers, serverruimte, verzekeringen etc. Ik denk dat voornamelijk de inkomsten gestegen zullen zijn. Hoe dat zich verhoudt tov de winst weet ik niet, maar is iets waar ik op zich wel benieuwd naar ben. Er worden veel meer producties gemaakt dan 20 jaar geleden, elke productie is duurder dan 20 jaar geleden en er floppen veel meer producties dan 20 jaar geleden (omdat er nu ipv 20 zenders 400 zenders knokken om hetzelfde marktaandeel). | |
CrazyDutchPunk | zondag 18 november 2007 @ 22:30 |
quote:Maar had ze dan niet beloofd dat ze zodra de productiekosten van VHS zouden dalen ze meer zouden krijgen. VHS is toen al sneller goedkoper geworden qua productie en toen de DVD kwam is door de studio's in 1x het percentage overgenomen van de VHS onderhandelingen. Dus ik vind wel degelijk dat de schrijvers enigzins reden tot staken hebben. Ook maken stakers elke week toch een (nieuwe) basis voor een aflevering itt een film/boek/website waar je eenmalig een basis levert. | |
Danny | zondag 18 november 2007 @ 22:33 |
quote:dus de mensen die de fundering van een flatgebouw leggen zouden meer betaald moeten krijgen dan de mensen die de laatste verdieping erop zetten? (schrijvers meer dan editors)? Of dragen ze feitelijk allemaal bij aan een eindproduct waar ze zelf geen enkel financiëel risico mee lopen? De belofte zal bij de vorige staking in 1988 gedaan zijn gok ik. Als dat niet contractueel is vastgelegd dan is dat toch ook hun eigen schuld? | |
CrazyDutchPunk | zondag 18 november 2007 @ 22:38 |
quote:Zoals Breuls en jij ook al aangaven, die zullen inderdaad opnieuw willen onderhandelen. Waar het mij omgaat, is dat ze iets is beloofd en dat niet hebben gekregen terwijl het wel aantoonbaar is dat de voorwaarden ervoor gehaald zijn. Schrijvers zitten soms zonder werk en zullen het dan moeten hebben van residuals van eerder werk. En dat online vertonen van series de toekomst gaat worden is duidelijk, dus ik vind het niet meer dan redelijk dat ze veilig willen stellen dat ze net zoals DVDs daar een (toch echt een klein) bedrag voor krijgen. | |
Danny | zondag 18 november 2007 @ 22:42 |
quote:definiëer 'klein bedrag' ? | |
CrazyDutchPunk | zondag 18 november 2007 @ 22:44 |
quote:4 ct op een DVD van 20 dollar. Het is niet alsof ze van de 1.50 per aflevering op iTunes 50% willen hebben. Maar een normaal percentage wat betekent dat ze net zoveel krijgen als dat er winst op wordt gemaakt. Geen winst = geen bedrag. De studio's daarentegen willen alles onder 'promotie' schuiven en dus de schrijvers niets betalen ervoor. Niet eens een vast bedrag. | |
Danny | zondag 18 november 2007 @ 22:52 |
quote:ok, 4ct op 20dollar is 0,2% per schrijver. Van die 20 dollar moeten ook de graphic artist betaald worden (voor het hoesontwerp), de persen, de kopiëerbeveiliging, de makers van de interactieve menu's, de regisseurs en schrijvers van de extra's, de acteurs, regisseurs, transport, etc. Dat allemaal natuurlijk na aftrek van de BTW over die 20 dollar. Als iedereen die aan een film een creatieve bijdrage heeft geleverd 4 cent gaat vragen dan moeten de studio's er geld op toeleggen. Of dvd's nog duurder maken waardoor nog minder mensen ze kopen maar gewoon downloaden etc. etc. Nu te hoog inzetten kan gewoon betekenen dat ze straks zonder werk (en wij zonder films en series e.d.) zitten. | |
Tweek | zondag 18 november 2007 @ 22:57 |
quote:Meen ergens gelezen te hebben dat bij een verkoop van 1 mlijoen dvd's het om een bedrag à 20000 dollar gaat, of dat per persoon is of voor het hele schrijvers team dat weet ik niet. Je gaat overigens voorbij aan het feit dat in sommige gevallen de schrijvers helemaal niks voor hun werk kregen. Zo werden de schrijvers van The Office opgedragen om tijdens de stop webisodes te maken, daar kreeg niemand voor betaald, ze wonnen er een daytime emmy bij, maar er zaten wel allemaal reclames voor, oftewel de maatschappij verdiende er geld aan. En niet te weinig ook, de prijzen voor die reclames komen al in de buurt van televisie reclames. Daarnaast gaat het voornamelijk om de schrijvers die niet het grote geld verdienen, zij hebben het nodig. De mensen die echt veel geld verdienen hebben het inderdaad niet nodig. Zij verliezen zelf geld door de staking, de zogenaamde showrunners van series verliezen miljoenen hierdoor, zij zijn bijvoorbeeld ook de producent en schrijver tegelijk. Doordat ze ook producent zijn willen de makers de verliezen op hun gaan verhalen. | |
CrazyDutchPunk | zondag 18 november 2007 @ 22:59 |
quote:Vergeet Battlestar Galactica niet: waar de showrunner bepaalde webisodes had gemaakt, die niet wilde vrijgeven aangezien Universal weigerde de makers te betalen en Universal ze uiteindelijk gewoon heeft opgeëist zonder toestemming. | |
CrazyDutchPunk | zondag 18 november 2007 @ 23:03 |
Over BSG in mn vorige post.quote: | |
Tweek | zondag 18 november 2007 @ 23:15 |
Ja dat was ook een mooi voorbeeld. http://johnaugust.com/archives/2007/why-writers-get-residuals legt goed uit waarom ze nu meer willen. | |
De_Hertog | zondag 18 november 2007 @ 23:38 |
quote:Om te kijken of de schrijvers veel of weinig krijgen is het ook relevant om te weten wat de anderen daarvoor krijgen en of dat veranderd is in de loop der jaren. Als acteurs twee cent krijgen sinds 1988 is 4 cent veel, als ze in 1988 tien cent kregen en twintig dan is 8 cent geen gekke eis. Als ze sinds 1988 4 cent per verkocht medium (VHS/DVD) krijgen kan ik me best voorstellen dat dat wel een beetje omhoog mag. DVDs zijn volgens mij (voor de consument) duurder dan VHS cassettes terwijl ze makkelijker te maken en goedkoper te vervoeren zijn. En sowieso komt 4 cent uit 1988 alleen al met inflatiecorrectie best in de buurt van 8 cent, lijkt me. quote:Daar heb je gelijk in, en dit gebeurt al her en der. Aan de andere kant is iedere schrijver lid van de WGA, dus uiteindelijk zullen ze wel een keer om de tafel moeten gaan zitten. | |
SunChaser | maandag 19 november 2007 @ 00:23 |
goedtopic | |
Breuls | maandag 19 november 2007 @ 07:43 |
quote:Niet iedereen die aan een film of serie meewerkt is creatief personeel. Persoonlijk zie ik als creatieve personen voor een serie in hoofdzaak schrijvers, producers, regisseurs en acteurs en in tweede instantie de musici, setdressers, belichting, etc. Misschien dat ik nog iets essentieels vergeet (het is vroeg), maar daar haal je geen honderden mee. En ik heb geen idee hoeveel andere creatieve bijdragers krijgen. De schrijvers krijgen iig niets als een gemiddelde Amerikaan op dinsdag besluit nog eens naar 30 Rock te willen kijken op NBC.com, terwijl NBC wel betaald krijgt voor de reclame. ![]() | |
Danny | maandag 19 november 2007 @ 09:09 |
quote:Niet helemaal reëel. Acteurs (en in mindere mate regisseurs en producenten) zijn de publiekstrekkers. Niemand zal een film of serie kijken vanwege de schrijver (enkele uitzonderingen daargelaten). Dat een acteur meer betaald krijgt dan een schrijver is in dat opzicht ook logisch. Hij zorgt er ook in grotere mate voor dat er geld in het laatje komt. quote:VHS video's waren destijds duurder dan dvd's, maar dat doet er niet zoveel toe. Een dvd is goedkoper te PERSEN, niet te MAKEN. Op een vhs band hoef je geen creatief team te zetten voor de menu's, hoeven geen docu's, commentaar, deleted scenes etc. Je kunt vhs en dvd niet 1 op 1 vergelijken op basis van perskosten per stuk natuurlijk. Het hele proces is anders en duurder, op de laatste stap - het daadwerkelijk persen - na. Als een acteur 20 miljoen krijgt voor een film dan is dat niet voor niks. Dat is omdat die acteur een publiekstrekker is en derhalve zorgt dat zo'n film überhaupt een succes wordt. Verder krijgen acteurs doorgaans een vast bedrag per film. Ik zie niet in waarom dat niet voor schrijvers zou moeten gelden eigenlijk. Aflevering heroes, gewoon een vast bedrag en klaar ermee. quote:cameramensen, stuntmannen (zonder stuntmannen gaat zelfs in bijna geen enkele film iemand simpelweg op de grond vallen, special fx, folies, editors (of dacht je dat de scenes, geluid, muziek etc uit zichzelf een geheel gaan vormen?). Die mensen zijn allemaal in meer of mindere mate belangrijk voor een film. Dacht je dat een cinematographer, cameraman, cgi expert etc niets bijdraagt aan een film? Matte paintings, animal trainers etc. Allemaal dragen ze bij aan het eindproduct. Doe 's een aflevering heroes zonder make-up, kostuums, set-decoration, effecten, editing, geluid etc? Daar is geen kont aan. (hell, zet gewoon het geluid eens uit en zie hoe spannend een aflevering dan nog is ![]() quote:Niemand krijgt iets (behalve eventueel gebruikte muziek van derden). Logisch ook imo. Je maakt iets en daarna ga je janken als mensen het gebruiken? Ik zal dat nooit snappen. Het is een achterlijke regel die alleen in de entertainmentindustrie geldt. Als je als stratenmaker een straat neerlegt en vervolgens besluit de gemeente er een tolweg van te maken en verdient er tonnen per week mee dan kun je als stratenmaker ook niet mekkeren om een percentage. Hoeveel een studio eraan verdient doet totaal niet terzake. Als kassiëre bij AH moet je ook niet zeiken om meer salaris als het bedrijf opeens 2x zoveel winst maakt natuurlijk. Probleem is nu alleen dat de studio's 19 jaar geleden al eens hebben toegegeven en schrijvers nu recht hebben op een deel van de opbrengsten van een project. Complete kolder. | |
Herald | maandag 19 november 2007 @ 09:45 |
discussie tussen twee rooien, dacht even dat ik per ongeluk in het admin forum zat | |
Danny | maandag 19 november 2007 @ 10:12 |
quote: ![]() | |
wolfrolf | maandag 19 november 2007 @ 11:26 |
Wat Danny zegt. Goede punten. Hoewel ze ook wel weer redelijk weerlegt worden. Ik weet niet aan welke kant ik moet staan ![]() | |
Breuls | maandag 19 november 2007 @ 11:40 |
Nou, weet je, ik vind het zelf ook lastig. Aan de ene kant sta ik aan de kant van de WGA, aan de andere kant zet ik mijn vraagtekens bij het principe an sich. Ik ben bijvoorbeeld programmeur en het bedrijf waar ik voor werk verkoopt wat ik maak aan tientallen klanten. Waarom krijg ik niks als een nieuwe klant zich aandient? Omdat het zo niet werkt. Waarom bij schrijvers dan wel? Tja.. Maar gevoelsmatig begrijp ik het weer wel. De schrijver is de bron, en iedereen werkt bovenop dat werk, in welke mate van creativiteit je je ook bevindt. Misschien dat de relevante vraag, in principe behorend bij Danny's uitleg, is: "waar ligt de lijn tussen het creëren en het bewerken?" Of moet je de lijn leggen tussen 'het uitvoeren van taken' en 'het neerzetten van een performance'? Een belichter belicht gewoon de set. Daar zit vakmanschap in, maar ook een zeker artistiek oog met een behoorlijke invloed op de uitstraling van een scene. Toch is hij niet echt een 'maker' van een film of aflevering. Waar ligt de grens? | |
Danny | maandag 19 november 2007 @ 11:44 |
quote:dat is lastig inderdaad. Aan de andere kant schrijven schrijvers in opdracht. Net zoals jij op je werk in opdracht je scripts maakt. Ze hebben feitelijk niets te eisen. En ze leveren zelden een kant en klaar produkt af. Een script wordt nog tientallen keren herschreven en aangepast op basis van de wensen van de studio, regie, acteurs etc. In dat opzicht zijn zij zelf mede-schrijvers of sorts. Het ligt inderdaad niet zwart-wit, maar het zou een boel schelen als er duidelijke afspraken zouden zijn qua salaris en de onzin over royalties eens zou worden afgeschaft, of er duidelijk wordt gemaakt dat het zoveel is en niet meer of minder. Dat om te voorkomen dat we over 10 of 20 jaar wéér met allerlei stakingen zitten. | |
Herald | maandag 19 november 2007 @ 11:56 |
Ergens heeft Danny ook wel gelijk, uiteindelijk moet één persoon (bedrijf) de rechten van het product hebben en die kan er dan mee doen en laten wat ie wil. De schrijvers hebben dan al ooit een contract getekend dat ze hun script afstaan (door verkoop) aan de producent. Maar ja een gewone schrijver krijgt natuurlijk nog wel wat geld voor elke verkoop van hun boek, waarom zou een film/TV-schrijver dan ook niet nog extra betaald krijgen voor de verkoop van elke film/episode. En ondanks de tomeloze inzet van animaltrainers is de basis van een productie natuurlijk het script. | |
Breuls | maandag 19 november 2007 @ 11:57 |
Het doel is gelukkig ook wel om het nu zo goed mogelijk af te spreken, maar je weet nooit wat de toekomst brengt en of een reden tot herziening zich aandient. En schrijvers zijn inderdaad ook gewoon arbeiders. De lijnen worden uitgezet door producers, persoon A maakt een outline, hijzelf of persoon B schrijft een eerste versie en mag daarbij niet afwijken van wat al is afgesproken, etcetera. ![]() | |
SunChaser | maandag 19 november 2007 @ 12:14 |
quote:Pprobleem is dat er aan 1 productie wel 30 schrijvers werken. | |
Breuls | maandag 19 november 2007 @ 12:21 |
Dat klopt SunChaser, maar vaak wordt na een gezamenlijke setup de eindtaak aan 1 persoon toegewezen en die is degene die de credit krijgt, oftewel wordt gezien als 'de schrijver' van de betreffende productie. En bij film zijn er regels die bepalen of je in aanmerking komt voor credit. ![]() | |
Danny | maandag 19 november 2007 @ 12:22 |
quote:en 10 acteurs en elke aflevering een andere regisseur (vaak), etc. ![]() | |
SunChaser | maandag 19 november 2007 @ 12:52 |
quote:De bedenker heeft meestal toch de eindredactie? En de ster van show soms. De bedenker van Desperate Housewifes en Heroes krijgen alle credits volgens mij. Heb bij een making of van Friends ook gezien dat er 20 schrijvers zijn en de eindredactie zijn de 2 bedenkers. [ Bericht 1% gewijzigd door SunChaser op 19-11-2007 13:23:07 ] | |
Breuls | maandag 19 november 2007 @ 13:37 |
quote:In de meeste gevallen is de bedenker inderdaad de showrunner. Een showrunner is in principe zowel schrijver als producer, en heeft het laatste woord over de verhalen. Hij zal ook meestal de schrijver van de pilot zijn geweest. Echter, het hele team aan schrijvers en producers bepaalt de invulling ervan. Bij Heroes zie je aan het 'created by Tim Kring' dat hij de showrunner is, en de meer relevante afleveringen zijn vaak van zijn hand. Het is echter niet zo dat hij alles schrijft, want daar heeft-ie geen tijd voor. Er is nog steeds een team dat de verhalen bedenkt/uitwerkt en omzet in outlines. De toegewezen schrijver van een aflevering (dus degene die zich na het gezamenlijke overleg een paar weken afzondert en een aantal drafts aanlevert) krijgt dan gewoon een Written by credit. Kring is daarbij wel (een van) degene(n) die de drafts beoordeelt en feedback geeft voor verbetering. | |
InTrePidIvity | maandag 19 november 2007 @ 13:56 |
Er wordt hier een beetje voorbij gegaan aan het begrip 'auteursrecht'. Als je de link die Tweek gaf (http://johnaugust.com/archives/2007/why-writers-get-residuals) even had doorgelezen, dan zie je hoe de constructie precies tot stand is gekomen. Schrijvers dragen de rechten van hun creatieve werk over aan de studio, in ruil voor een percentage van de opbrengsten. Het is dus niet zo dat ze in een zelfde situatie zitten als Breuls die voor een bedrijf een programma maakt. Die hebben vanaf het begin af aan al de rechten in handen, terwijl dat bij een auteur net even anders ligt. De WGA heeft ermee ingestemd om deze constructie te gebruiken, waar tegenover stond dat de studio's verder mogen doen wat ze willen met het geschreven materiaal zolang ze over de winsten die ze maakten (in eerste instantie ging het dus over VHS) maar een afgesproken bedrag teruggaven aan de schrijvers. Met de opmars van het internet is er voor de studio's een volledig nieuwe bron van inkomsten tevoorschijn gekomen, maar die niet in de oude onderhandelingen is meegenomen. Hierdoor is het mogelijk voor de studio's om de oude afspraken te misbruiken voor eigen gewin, terwijl de schrijvers hier niets van terugkrijgen. En de overige cast-leden die niet zo'n regeling hebben getroffen met de studio's vind ik vrij simpel te verklaren: een goed belichte film kan je niet verkopen aan adverteerders, een goed geschreven verhaal wel. | |
Breuls | maandag 19 november 2007 @ 13:59 |
Er is wel een verschil tussen film en TV. Als je een staff writer ben is dagelijks aanwezig zijn en meedenken/schrijven gewoon je baan. Da's niet enorm veel anders dan dat ik naar kantoor ga en code ga zitten tikken. Nieuwsje overigens: Matt Lucas en David Walliams meldden vanmorgen op BBC Radio 1 dat de Amerikaanse versie van Little Britain (wist niet eens dat ze daarmee bezig waren) on hold staat door de staking. | |
SunChaser | maandag 19 november 2007 @ 14:00 |
maar wat verdienen ze nu bruto? 65.000 dollar? is toch een netto maandsalaris van 4000 dollsr ofzo? | |
Breuls | maandag 19 november 2007 @ 14:15 |
Geen idee. Dat verschilt volgens mij in wat je positie is. Staff writer, freelance, wel of geen credits, etcetera. Zou het thuis even op moeten zoeken. | |
SunChaser | maandag 19 november 2007 @ 14:23 |
Is iedereen nou verplicht zich aan te sluiten bij de bond en mee te doen aan de staking En de schrijvers kunnen toch thuis verderwerken en straks een bonus ontvangen? | |
Tim86 | maandag 19 november 2007 @ 14:44 |
quote:schrijvers van South Park hebben ervoor gekozen om gewoon niet mee te doen en geen lid te zijn.. | |
Breuls | maandag 19 november 2007 @ 15:30 |
quote:Ik weet niet precies hoe het zit, maar sommige bedrijven nemen je niet aan als je geen lid bent. Waarom weet ik niet, en of dat ergens is vastgelegd ook niet. quote:Yup. Dat kan; je kunt volgens mij gewoon thuis iets gaan doen en na de staking inleveren, |