abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 september 2007 @ 12:43:42 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_53027105
quote:
Nederlandse laagbetaalden weinig kans op meer

Wie eenmaal laag wordt betaald, heeft weinig kans meer te gaan verdienen. In Nederland is die kans kleiner dan in de andere Europese landen.
Dat stelt Dimitris Pavlopoulos in het onderzoek waarop hij woensdag promoveert aan de Universiteit van Tilburg.
"Het goede nieuws is dat we je het minimumloon gaan betalen. Het slechte nieuws is dat je er nooit meer van afkomt", staat er bij een cartoon op het omslag van zijn proefschrift.

Flexibele markt
Wel is de totale loonmobiliteit op zijn hoogst in landen met een arbeidsmarkt als in Nederland en Denemarken. Daar wordt een flexibele arbeidsmarkt gecombineerd met inkomens- en werkzekerheid.

Uit het onderzoek blijkt dat in landen waar mensen veel van baan veranderen, zoals Groot-Brittannië, de loonmobiliteit zeker niet het hoogste is. Soepele ontslagregels, tijdelijke contracten en flexibele arbeidsuren zijn dus niet altijd gunstig om meer inkomen te krijgen.

Duits systeem
Een belangrijke verklaring daarvoor vond de wetenschapper in het Duitse stagesysteem: jonge werknemers die enkele jaren stage lopen, hebben meer kans op een hoger loon na verloop van tijd dan werknemers die hun loopbaan starten op een arbeidsmarkt die slecht aansluit op het onderwijs, zoals in Groot-Brittannië, maar ook in Nederland.

Laagbetaalde werknemers profiteren het minst van een flexibele arbeidsmarkt, aldus het empirische onderzoek. Zij zien hun loon gemiddeld meer veranderen dan hoogbetaalde werknemers, maar voor de groei van hun loon zijn ze beter af in een streng gereguleerde arbeidsmarkt zoals de Duitse, dan in een markt met minder regulering zoals de Britse of zelfs de Nederlandse.
Bron

Dit is verontrustend te noemen. Het kabinet zou hier zeker aandacht aan moeten gaan besteden.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_53027242
Dat is inderdaad niet puik.
feest
  zaterdag 8 september 2007 @ 12:55:59 #3
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_53027336
Goede zaak

Spoort mensen aan om wat meer door te leren.

En voor de N.L ondernemers natuurlijk lekker cheap..

Een horloge als ze 65 worden en eruit tiefen....
pi_53027368
Ik denk dat hier een directe link ligt tussen opleiding in kennis.

Als je niets kan verdien je ook niets en als je iets kan wat niemand anders kan kun je ervoor vragen wat je wil.

Ik denk dat het onrealisitisch is dat iemand die achter de balie bij McDonalds staats na 20 jaar meer dan het minimum verdient. Bij een funktie hoort een salaris... ontwikkel jij jezelf dan mag je een andere funktie uitoefenen met een beter salaris. Zo werkt het.

Ik heb zelf in Duitsland gestudeerd en gewerkt. Die Duitsers doen echt veel stages, zelfs als het niet voor de opleiding die ze doen wordt gevraagd. Maar zij infesteren in hun kennen en kunnen. Ze doen ervaring op en hebben daarom ook betere banen.

Maar een Duitser achter de balie bij McDonalds heeft precies hetzelfde probleem.
  zaterdag 8 september 2007 @ 12:59:30 #5
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_53027406
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 12:57 schreef Freel het volgende:

Maar een Duitser achter de balie bij McDonalds heeft precies hetzelfde probleem.
kan me voorstellen dat ze bij de Mac in Nederland sowiezo geen Duitser snel achter de balie zetten
  zaterdag 8 september 2007 @ 13:07:44 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeīne is ook maar een drug.
pi_53027556
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 12:55 schreef Buschetta het volgende:
Goede zaak

Dat aansporen is alleen maar theorie. In de praktijk gebeurd het niet of het kan niet of het lukt niet. Ik ben zelf op latere leeftijd gaan doorstuderen maar dat kon alleen met goed fatsoen omdat ik vrijgezel was en op een kamer woonde van 180 euro per maand.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 8 september 2007 @ 13:09:07 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeīne is ook maar een drug.
pi_53027579
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 12:59 schreef Buschetta het volgende:

[..]

kan me voorstellen dat ze bij de Mac in Nederland sowiezo geen Duitser snel achter de balie zetten
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53027643
als ze nou gaan studeren ofzo hebben ze nog kans op iets beters
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 8 september 2007 @ 13:35:56 #9
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_53028020
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 12:43 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron

Dit is verontrustend te noemen. Het kabinet zou hier zeker aandacht aan moeten gaan besteden.
Ik mag hopen van niet. Degenen die wel geleerd hebben en een goede baan hebben worden al zwaar genoeggestrafd.
pi_53028340
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 12:57 schreef Freel het volgende:
Ik denk dat hier een directe link ligt tussen opleiding in kennis.

Als je niets kan verdien je ook niets en als je iets kan wat niemand anders kan kun je ervoor vragen wat je wil.

Ik denk dat het onrealisitisch is dat iemand die achter de balie bij McDonalds staats na 20 jaar meer dan het minimum verdient. Bij een funktie hoort een salaris... ontwikkel jij jezelf dan mag je een andere funktie uitoefenen met een beter salaris. Zo werkt het.

Ik heb zelf in Duitsland gestudeerd en gewerkt. Die Duitsers doen echt veel stages, zelfs als het niet voor de opleiding die ze doen wordt gevraagd. Maar zij infesteren in hun kennen en kunnen. Ze doen ervaring op en hebben daarom ook betere banen.

Als ik even mezelf als voorbeeld neem, ik heb weinig volgens mijn papieren (lees: geen) weinig tot geen kennis. Maar ik werk inmiddels 7 jaar en heb zowel via de werkervaring als hobbymatig veel ict kennis opgedaan enkel wordt dit nergens door bevestigd en hop -> je blijft weinig verdienen, ook al kan je bv veel meer dan die kneus die een ICT opleidinkje gedaan heeft en niks weet.

Probleem is dat Nederland papiertjes geil is en totaal niet meer kijkt naar wat iemand daadwerkelijk kan. Nu is dat bij sollicitaties natuurlijk een goede manier om te filteren op kandidaten maar dat het bij salarissen ook zo stict verdeeld blijft vind ik bijna schandalig te noemen (als ik en een collega exact hetzelfde werk zouden doen en hij een HBO diploma heeft en ik niet weet ik 100% zeker dat hij 2x zo veel verdient als ik)

Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_53028386
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 12:59 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Waarom zetten ze er dan wel van die hoofddoekjes achter? die spreken vaak net zo min fatsoenlijk nederlands.
On my sleeve.....
pi_53028530
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 13:49 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als ik even mezelf als voorbeeld neem, ik heb weinig volgens mijn papieren (lees: geen) weinig tot geen kennis. Maar ik werk inmiddels 7 jaar en heb zowel via de werkervaring als hobbymatig veel ict kennis opgedaan enkel wordt dit nergens door bevestigd en hop -> je blijft weinig verdienen, ook al kan je bv veel meer dan die kneus die een ICT opleidinkje gedaan heeft en niks weet.

Probleem is dat Nederland papiertjes geil is en totaal niet meer kijkt naar wat iemand daadwerkelijk kan. Nu is dat bij sollicitaties natuurlijk een goede manier om te filteren op kandidaten maar dat het bij salarissen ook zo stict verdeeld blijft vind ik bijna schandalig te noemen (als ik en een collega exact hetzelfde werk zouden doen en hij een HBO diploma heeft en ik niet weet ik 100% zeker dat hij 2x zo veel verdient als ik)

er zijn zat sollicitatieprocedures waar je een assessment moet doen. als ik jou was dan zou ik van vorige werkgevers getuigschriften vragen
pi_53028740
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 14:01 schreef Misanthropist het volgende:

[..]

er zijn zat sollicitatieprocedures waar je een assessment moet doen. als ik jou was dan zou ik van vorige werkgevers getuigschriften vragen
Jawel maar toch blijf je dan nog altijd minder verdienen
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_53038963
quote:

[..]

Bron

Het kabinet besteedt alleen aandacht aan de rijken, čn aan de eigen portemonnee. Hoe wij het moeten rooien zal ze een rotzorg zijn!
pi_53039003
quote:

[..]

Klopt! Helaas wel!
pi_53041881
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 22:08 schreef symphrock001 het volgende:

[..]

Klopt! Helaas wel!
Idd HR weet meestal erg weinig van wat de functie daadwerkelijk is.
Dus gaan ze af op papieren die vaak weinig tot niks zeggen... de laatste jaren slagen veel mensen voor het hbo die eigenlijk op mbo niveau thuishoren....

hbo is dus aan het degraderen naar mbo dat is een slechte ontwikkeling.
  zondag 9 september 2007 @ 00:27:08 #17
191069 Repelstela
Bemoei je niet met anderen
pi_53042022
quote:
Goede zaak

En wat geeft jou het recht dit te denken zelfs...
Dus de mensen die iets minder goed kunnen leren, of er geen zin in hebben/ hadden, niet konden door omstandigheden mogen niet meer verdienen?
Ben jij God zelf...die dit bedenkt.
Triest!
Ook niet met mij dus.
pi_53044788
quote:
Goede zaak

Ik kan niet wachten tot jij 65 wordt!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 09:33:46 #19
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53044803
quote:
Op zondag 9 september 2007 00:27 schreef Repelstela het volgende:

Dus de mensen die iets minder goed kunnen leren, of er geen zin in hebben/ hadden, niet konden door omstandigheden mogen niet meer verdienen?
Voor de bold sectie zou dat inderdaad op moeten gaan ja.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 09:35:30 #20
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53044810
quote:

[..]

In een soortgelijke situatie loop ik niet tegen dergelijke belemmeringen op. In tegendeel.
pi_53045420
Tsja, als je veel wilt verdienen moet je maar een vak leren en wat meer risico durven nemen.
  zondag 9 september 2007 @ 11:16:52 #22
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045588
quote:

[..]

Waarom haal je dat 'HBO-papiertje' dan ook niet? Als je de kennis toch al bezit zou dat niet zo moeilijk moeten zijn...
Giallo e nero č il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:18:53 #23
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045616
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:16 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Waarom haal je dat 'HBO-papiertje' dan ook niet? Als je de kennis toch al bezit zou dat niet zo moeilijk moeten zijn...
Tja, meestal omdat je op latere leeftijd verplichtingen hebt waar je voor moet werken. En in je avonduren een HBO opleiding volgen naast een betaalde baan is wel een tikkie lastiger.
pi_53045645
quote:

[..]

Het is gewoon gekend dat je zonder papiertjes ofwel zelfstandig moet gaan worden, ofwel veel kans hebt om weinig te gaan verdienen. Als je daar niet mee kan leven ga je toch gewoon dat papiertje halen & is het probleem opgelost, zeker als je al zoveel ervaring hebt kan dat niet echt een probleem vormen om dat nu nog te halen.

Verder weet je werkgever dat ook wel, en zal hij jou voornemen op een afgestudeerde kneus, ten eerste omdat je lekker goedkoop bent, en ten tweede omdat je die kennis al hebt.

edit; een opleiding volgen als je al fulltime werkt is inderdaad wat lastiger, maar het moet toch best kunnen. Mijn vader heeft dat een paar jaar geleden ook 2x gedaan, eerst eentje aan de hogeschool en dan een universitair diploma erbij. De eerste trap scheelde hem al zo'n 900¤ per maand (brutto) voor hetzelfde werk, het tweede heeft hem een andere functie opgeleverd waar de stijging zelfs nog ietsjes groter was. Als je het wil, dan haal je dat wel.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 9 september 2007 @ 11:22:02 #25
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_53045666
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:18 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Tja, meestal omdat je op latere leeftijd verplichtingen hebt waar je voor moet werken. En in je avonduren een HBO opleiding volgen naast een betaalde baan is wel een tikkie lastiger.
Om nog maar te zwijgen van de kosten, die je naast je andere vaste en onvaste lasten moet gaan ophoesten en die onvermijdelijk vele malen hoger zijn dan als je 19 bent...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_53045680
quote:
Op zondag 9 september 2007 10:59 schreef Evil_Jur het volgende:
Tsja, als je veel wilt verdienen moet je maar een vak leren en of wat meer risico durven nemen.
Veel kleine zelfstandige ondernemers verdienen vaak ook niet echt slecht en hebben meestal niet al te veel geleerd.
pi_53045690
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Om nog maar te zwijgen van de kosten, die je naast je andere vaste en onvaste lasten moet gaan ophoesten en die onvermijdelijk vele malen hoger zijn dan als je 19 bent...
kosten zijn hier niet aan de orde aangezien je het achteraf toch makkelijk verdient. Hij geeft aan dat zijn collega het dubbele in de maand binnenhaalt, dus dat zal al snel een 1200¤ per maand schelen, dus netto minstens 600¤ verschil. Een jaartje of 2ā3 werken en het is direct terugbetaald.

inderdaad wat al gezegd is; start als zelfstandige (desnoods in bijberoep tijdelijk) & richt je vooral op het verlenen van service in de computerwereld en niet zozeer op het concureren op prijs. Als kleine haal je dat nooit om op prijs te gaan tegen grote ketens, op service maak je ze gemakkelijk af en er zijn nog steeds veel mensen bereid om te betalen als ze maar service krijgen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:25:40 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045701
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:24 schreef Athmozz het volgende:

[..]

kosten zijn hier niet aan de orde aangezien je het achteraf toch makkelijk verdient. Hij geeft aan dat zijn collega het dubbele in de maand binnenhaalt, dus dat zal al snel een 1200¤ per maand schelen, dus netto minstens 600¤ verschil. Een jaartje of 2ā3 werken en het is direct terugbetaald.
Leuk wat je achteraf gaat verdienen. Je moet het NU betalen
  zondag 9 september 2007 @ 11:25:59 #29
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045705
quote:

[..]

Precies, je moet er wel wat voor over hebben en je moet ook risico durven nemen. Anders moet je niet te hard klagen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:26:58 #30
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045715
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:25 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Precies, je moet er wel wat voor over hebben en je moet ook risico durven nemen. Anders moet je niet te hard klagen.
En als hij vervolgens door omstandigheden niet slaagt en berooid in de schuldsanering beland is het een pauper die maar moet sterven.
  zondag 9 september 2007 @ 11:27:00 #31
66444 Lord_Vetinari
pi_53045716
quote:

[..]

Ja ja. En natuurlijk vinden scholen het prima als je zegt "Ja, ik kan nu even niet betalen, maar als ik het diploma heb, kan ik meer gaan verdienen en dan betaal ik echt het schoolgeld nog even, hoor."

En scholen gaan daar onmiddellijk mee akkoord. Of je dat diploma haalt, is helemaal niet zeker en of je een betere baan krijgt of meer gaat verdienen is ook niet zeker (in 3 jaar kan de economie volledig onderuit gaan en kun je je baan zelfs kwijtraken..)
  zondag 9 september 2007 @ 11:28:48 #32
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045743
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:26 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

En als hij vervolgens door omstandigheden niet slaagt en berooid in de schuldsanering beland is het een pauper die maar moet sterven.
Welnee, maar als hij meer wil gaan evrdienen en dat volgens hem door het behalen van een HBO-diploma bereikt kan worden moet hij de afweging maken of hij dat de moeite waard vindt. Zo nee, dan is dat zijn keuze, maar dan moet hij er ook niet meer over klagen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:29:59 #33
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045756
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:28 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Welnee, maar als hij meer wil gaan evrdienen en dat volgens hem door het behalen van een HBO-diploma bereikt kan worden moet hij de afweging maken of hij dat de moeite waard vindt. Zo nee, dan is dat zijn keuze, maar dan moet hij er ook niet meer over klagen.
Eh... nogmaals, het gaat niet alleen om de moeite maar bv ook om de kosten die hij zou moeten opbrengen.
pi_53045766
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:25 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Leuk wat je achteraf gaat verdienen. Je moet het NU betalen
Ik weet niet wat een studie kost in nederland, maar hier in België kan je er met 2500¤ per jaar makkelijk vanaf zijn. Op zich moet je enkel het eerste jaar uitsparen, de rest bespaar je automatisch doordat je na je werk nog wat moet studeren en dus geen tijd hebt om op café te gaan, dus je geeft ook een pak minder uit op die manier. Het vraagt even een risico'tje, dat is waar, maar zo groot is het niet, zeker als je zelf weet dat je het aankan moet dat zeker te doen zijn, daarna betaalt het zich nl zéér snel terug. In het slechtste geval spreek je gewoon wat vrienden die vertrouwen in je hebben aan, als een van mijn beste vrienden zou gaan studeren & ik weet dat hij het wel zal halen, wil ik hem best wat lenen.

Verder moet je eens met je baas gaan praten, bij mijn vader is het zijn baas die alle studiekosten op zich genomen heeft (zelfs te veel eigenlijk). Via opleidingscheque's kon hij 50% van het inschrijfgeld betalen, de rest wordt door de overheid bijgepast & zijn baas heeft het volledige inschrijfgeld gestort, dus die andere 50% mochten we houden (als cadeau'tje voor de moeite). In Nederland zullen er ook wel systemen zijn om mensen die een bijscholing willen doen financieel te ondersteunen.
  zondag 9 september 2007 @ 11:31:11 #35
66444 Lord_Vetinari
pi_53045767
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:28 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat is symptoombestrijding. Het probleem ligt niet bij hem maar bij de werkgevers, die volkomen diplomageil zijn geworden, ergens na de jaren 70. Ik heb hetzelfde gemerkt. Ik ben via detachering voorgesteld bij banen die (aantoonbaar) lager van niveau zijn dan die ik deed, maar ben meerdere malen afgewezen, omdat men per se een MBO of HBO diploma wilde zien.
  zondag 9 september 2007 @ 11:32:35 #36
66444 Lord_Vetinari
pi_53045788
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:30 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Ik weet niet wat een studie kost in nederland, maar hier in België kan je er met 2500¤ per jaar makkelijk vanaf zijn. Op zich moet je enkel het eerste jaar uitsparen, de rest bespaar je automatisch doordat je na je werk nog wat moet studeren en dus geen tijd hebt om op café te gaan, dus je geeft ook een pak minder uit op die manier.
rare aanname. Alsof je voor 2500 Euri per jaar in het cafe uitgeeft. En wat denk je van extra reiskosten? Boeken?
pi_53045797
wat betreft de kosten; ik weet niet of de TS in de buurt van België woont, maar anders volg je je opleiding gewoon in België, het inschrijfgeld (en dat is de grootste kost) is maar 550¤ oid.
  zondag 9 september 2007 @ 11:33:28 #38
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045804
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:29 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Eh... nogmaals, het gaat niet alleen om de moeite maar bv ook om de kosten die hij zou moeten opbrengen.
Hetgeen voor een deeltijdstudie vermoedelijk iets van 1200 euro zal zijn (inclusief collegegeld en boeken). Of te wel 100 euro per maand, hetgeen er toch van af zou moeten kunnen. Ik neem ten minste niet aan dat Metro 'maar' 800 euro netto of zo zal verdienen...
pi_53045814
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

rare aanname. Alsof je voor 2500 Euri per jaar in het cafe uitgeeft. En wat denk je van extra reiskosten? Boeken?
Inschrijving 550¤, dus nog 2000¤ over voor boeken & reiskosten. Qua boeken alleen zit ik jaarlijks rond de 500¤ denk ik, maar ik reken gewoon wat ruimer & maak er direct 2500 van zodat je wat speling hebt als het een duurdere school is.

2500¤ uitgeven op café is veel, maar ik denk dat je toch snel aan een eurotje of 1500-2000 uitgeeft op jaarbasis aan uitgaan ed (ik zit er in ieder geval)
  zondag 9 september 2007 @ 11:34:31 #40
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045815
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat is symptoombestrijding. Het probleem ligt niet bij hem maar bij de werkgevers,
Zelfs als dat zo zou zijn dan zal hij zich daar toch naar moeten schikken. Of dat nu terecht is of niet.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:36:34 #41
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045856
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:33 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Hetgeen voor een deeltijdstudie vermoedelijk iets van 1200 euro zal zijn (inclusief collegegeld en boeken). Of te wel 100 euro per maand, hetgeen er toch van af zou moeten kunnen. Ik neem ten minste niet aan dat Metro 'maar' 800 euro netto of zo zal verdienen...
Het kost in nederland gok ik een tikkie duurder. Daarbij vergeet je bv ook resikosten etc.
En wie ben jij om te bepalen of iemand makkelijk 100 euro EXTRA per maand kan missen? Ik vind dat behoorlijk veel geld.

Daarnaast denk ik dat een diploma geen ruk uitmaakt. Zoals gezegd ben ik die beperking nooit tegen gekomen. Je CV is belangrijker dan een diploma.
pi_53045904
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:36 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het kost in nederland gok ik een tikkie duurder. Daarbij vergeet je bv ook resikosten etc.
En wie ben jij om te bepalen of iemand makkelijk 100 euro EXTRA per maand kan missen? Ik vind dat behoorlijk veel geld.
Mja extra missen, laat er dan andere dingen voor schieten die je graag doet en die anders wat kosten, je moet ergens je prioriteiten leggen en als dat die studies zijn, dan kan je dat wel halen. 100¤ per maand is nu ook weer zo geen gigantisch budget.
Reiskosten is trouwens een keuze, bijna elke studie kan je probleemloos vervolledigen zonder college's te volgen. Ik ga zelf ongeveer 1 op de 6 college's (dus 1 dagje per week), en dat gaat ook goed.
quote:
Daarnaast denk ik dat een diploma geen ruk uitmaakt. Zoals gezegd ben ik die beperking nooit tegen gekomen. Je CV is belangrijker dan een diploma.
Eens je 30-35 bent, dan ben ik het idd volkomen met je eens, maar als pas afgestudeerde is het gewoon op het diploma (en de eventuele relevante bijbaantjes die je gedaan hebt) dat ze afgaan. In het begin zal het dus wel degelijk uitmaken, naar het einde toe zal dat inderdaad véél minder van belang zijn.
  zondag 9 september 2007 @ 11:39:50 #43
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045909
quote:

Je CV is belangrijker dan een diploma.
Zeker in het begin van je carričre is je diploma een zeer belangrijk onderdeel van je CV.
  zondag 9 september 2007 @ 11:40:30 #44
66444 Lord_Vetinari
pi_53045921
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:39 schreef Athmozz het volgende:

Eens je 30-35 bent, dan ben ik het idd volkomen met je eens, maar als pas afgestudeerde is het gewoon op het diploma (en de eventuele relevante bijbaantjes die je gedaan hebt) dat ze afgaan. In het begin zal het dus wel degelijk uitmaken, naar het einde toe zal dat inderdaad véél minder van belang zijn.
Nee dus.....
  zondag 9 september 2007 @ 11:40:48 #45
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045927
quote:

[..]

OK, dat kan ik niet bepalen, maar je moet wel durven investeren in de toekomst.
pi_53045967
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee dus.....
Ik heb mijn contract voor na het afstuderen al klaarliggen; directie onderhoud technische installaties van een volledig universitair complex (in opleiding, en die mens gaat een jaartje of 4 later op pensioen & dan is het de bedoeling dat ik die boel overneem, zowel het ziekenhuis, de labo's als de onderwijsblokken).

No way dat je als ongeschoolde zo snel op zo'n positie raakt. Ik krijg misschien wat hulp omdat die mens een vriend van m'n vader is, maar hoe dan ook haal je dat niet als je als ongeschoolde komt aanwandelen, al zou het de beste vriend van m'n pa zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:43:25 #47
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045971
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:39 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Mja extra missen, laat er dan andere dingen voor schieten die je graag doet en die anders wat kosten, je moet ergens je prioriteiten leggen en als dat die studies zijn, dan kan je dat wel halen. 100¤ per maand is nu ook weer zo geen gigantisch budget.
100 euro per maand als je een inkomen van 1500,- hebt en een kind is erg veel kan ik je garanderen. En ja ik ken zo'n iemand uit de praktijk
quote:
Eens je 30-35 bent, dan ben ik het idd volkomen met je eens, maar als pas afgestudeerde is het gewoon op het diploma (en de eventuele relevante bijbaantjes die je gedaan hebt) dat ze afgaan.
Maar op dat moment verdien je als HBO'er nauwelijks meer dan een een MBO'er, om de eenvoudige reden dat ze beide niets kunnen. De MBO'er zal waarschijnlijk weinig analytisch zijn, waar de HBO'er weinig pragmatisch is. Pas op latere leeftijd gaat het veel schelen. Waarbij ik van mening ben dat je dat 'begin gat' als MBO'er of zelfs lager geschoolde in een paar jaar kan inlopen.
  zondag 9 september 2007 @ 11:44:32 #48
66444 Lord_Vetinari
pi_53045993
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:43 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Ik heb mijn contract voor na het afstuderen al klaarliggen; directie onderhoud technische installaties van een volledig universitair complex (in opleiding, en die mens gaat een jaartje of 4 later op pensioen & dan is het de bedoeling dat ik die boel overneem, zowel het ziekenhuis, de labo's als de onderwijsblokken).

No way dat je als ongeschoolde zo snel op zo'n positie raakt.
Ik reageerd eop
quote:
In het begin zal het dus wel degelijk uitmaken, naar het einde toe zal dat inderdaad véél minder van belang zijn.
Ik werk al 17 jaar en word nog steeds afgewezen op diploma-issues.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:44:35 #49
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045994
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:40 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

OK, dat kan ik niet bepalen, maar je moet wel durven investeren in de toekomst.
Nogmaals en als het dan door omstandigheden misgaat en zo'n persoon in de schuldsanering terecht komt is het een pauper die op te grote voet leeft.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:46:45 #50
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046027
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:43 schreef Athmozz het volgende:

[..]

No way dat je als ongeschoolde zo snel op zo'n positie raakt. Ik krijg misschien wat hulp omdat die mens een vriend van m'n vader is, maar hoe dan ook haal je dat niet als je als ongeschoolde komt aanwandelen, al zou het de beste vriend van m'n pa zijn.
afhankelijk van het CV van die ongeschoolde. Als daaruit verifieerbaar blijkt dat hij iets soortgelijks al eens heeft gedaan zie ik niet in waarom de voorkeur aan de persoon zonder enige ervaring gegeven zou moeten worden.
  zondag 9 september 2007 @ 11:48:02 #51
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53046052
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:44 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nogmaals en als het dan door omstandigheden misgaat en zo'n persoon in de schuldsanering terecht komt is het een pauper die op te grote voet leeft.
Ik heb ook een studieschuld en betaal iets van 150 euro per maand terug aan de IBG. Ik heb dus ook dat risico genomen, maar dat heeft zich wel geloond. Dat andere mensen dat risico niet willen of durven nemen moeten ze zelf weten, maar als de consequentie daarvan eenlager loon zou zijn dan moeten ze dat aanvaarden.
pi_53046067
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Dat vind ik dan echt erg; waar ik werk zijn ze daar zelfs behoorlijk soepel in. Iemand zonder diploma die zich komen melden is als koeltechnieker hebben we niet onmiddelijk aangenomen, maar gewoon "als test" een kapotte airco + koelkast gegeven. Blijkbaar weet hij waar hij mee bezig is, dus dan toch aangenomen (loon maakt zelfs niet uit; koeltechnieker = koeltechnieker, dus hij krijgt wat een gediplomeerde koeltechnieker krijgt).
  zondag 9 september 2007 @ 11:49:07 #53
66444 Lord_Vetinari
pi_53046073
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:48 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Ik heb ook een studieschuld en betaal iets van 150 euro per maand terug aan de IBG. Ik heb dus ook dat risico genomen, maar dat heeft zich wel geloond. Dat andere mensen dat risico niet willen of durven nemen moeten ze zelf weten, maar als de consequentie daarvan eenlager loon zou zijn dan moeten ze dat aanvaarden.
Mensen boven de 27 krijgen geen IBG geld. Die moeten dus lenen. En waar IBG redelijk soepel is met terugbetalen, zijn commerciële instellingen dat niet.
  zondag 9 september 2007 @ 11:49:26 #54
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53046082
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik reageerD eop
[..]

Als je dit soort taalfouten in je sollicitatiebrieven maakt is dat begrijpelijk.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:51:06 #55
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046114
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Mensen boven de 27 krijgen geen IBG geld. Die moeten dus lenen. En waar IBG redelijk soepel is met terugbetalen, zijn commerciële instellingen dat niet.
En ligt de rente ook wat hoger.
  zondag 9 september 2007 @ 11:51:17 #56
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53046122
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:46 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

afhankelijk van het CV van die ongeschoolde. Als daaruit verifieerbaar blijkt dat hij iets soortgelijks al eens heeft gedaan zie ik niet in waarom de voorkeur aan de persoon zonder enige ervaring gegeven zou moeten worden.
Het is een beetje appels met peren vergelijken. Wel is het zo dat een universitaire studie meer is dan een beroepsopleiding, het is in zekere zin een bepaalde manier van denken en een diploma toont aan dat je dat in principe beheerst.
pi_53046123
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:46 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Klopt, maar ik ga 25 zijn als die andere persoon op pensioen gaat. Iemand met ene paar jaartjes werkervaring geven ze die job nog niet, de persoon die hem nu uitoefent was 46 toen hij die functie gekregen heeft (en is ongeschoold). In het begin maakt het véél uit, naar later toe zal het qua functie niet zoveel meer uitmaken, dan kan je ook op die hoge postjes komen. Hoe het met verloning zit weet ik niet, ik vermoed dat ze dezelfde zal zijn.
pi_53046141
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:49 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Als je dit soort taalfouten in je sollicitatiebrieven maakt is dat begrijpelijk.
Vind je? Hangt van de positie af waar die persoon voor solliciteert. Wat zou het mij kunnen maken dat onderhoudstechnici / serveradmin's DTfouten schrijven, die communiceren niet met de klant en ik begrijp echt wel wat ze opschrijven als ze een DT fout maken.
Als die persoon op PR zit, ok, dan zou ik het laten meetellen, anders niet echt.
  zondag 9 september 2007 @ 11:52:47 #59
66444 Lord_Vetinari
pi_53046143
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:51 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Het is een beetje appels met peren vergelijken. Wel is het zo dat een universitaire studie meer is dan een beroepsopleiding, het is in zekere zin een bepaalde manier van denken en een diploma toont aan dat je dat in principe beheerst.
Um, nee. Ik heb namelijk een WO diploma... Dan is de 'smoes': 'Oh, de functie is dan te laag voor je. Dan ga je je vervelen en ben je weg als je wat beters kunt krijgen en we willen iemand die lange tijd blijft'
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:52:59 #60
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046147
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:51 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Werkervaring in dezelfde richting toont dat toch ook aan?
pi_53046163
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Um, nee. Ik heb namelijk een WO diploma... Dan is de 'smoes': 'Oh, de functie is dan te laag voor je. Dan ga je je vervelen en ben je weg als je wat beters kunt krijgen en we willen iemand die lange tijd blijft'
vreemd dat ze je daarop afketsen. Mijn zus heeft 2 universitaire richtingen gedaan, en gaat nu vakken vullen in een of andere supermarkt.
  zondag 9 september 2007 @ 11:54:25 #62
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53046172
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:52 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Vind je? Hangt van de positie af waar die persoon voor solliciteert.
Voor een schoonmaker maakt dat inderdaad niet uit, maar bij functies op HBO-niveau of hoger (want daar hebben we het over) doet dat wel ter zake.
pi_53046185
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:52 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

klopt, maar werkervaring dan spreek je toch snel over ene jaar of 5ā10, dus tegen dan ben je al een eindje verder dan degene die rechtstreeks begint.

Voor mij mag iemand die vb serveradministrator is zoveel DT fouten schrijven als hij wil hoor. Wij hebben zelfs een docent (eentje die nog gedoctoreerd heeft ook) die bevoorbeeld structureel de C en de K nog als in de oude spelling schrijft. Daar staat dus op het voorblad "Kursus" ipv cursus.
  zondag 9 september 2007 @ 11:55:40 #64
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53046197
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:52 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal hetzelfde.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:55:52 #65
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046201
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:55 schreef Athmozz het volgende:

[..]

klopt, maar werkervaring dan spreek je toch snel over ene jaar of 5ā10, dus tegen dan ben je al een eindje verder dan degene die rechtstreeks begint.
Wat een onzin, alsof je 5 tot 10 jaar werkervaring nodig zou moeten hebben om aan te tonen dat je iets beheerst.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:56:10 #66
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046204
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:55 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal hetzelfde.
... want... ?
  zondag 9 september 2007 @ 11:57:26 #67
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53046225
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:56 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

... want... ?
Werkervaring toont aan dat je in dat beroep ervaring hebt, dat is iets anders dan academisch denken. Ik merk in mijn werk bijvoorbeeld dat ik daar voordeel van heb, terwijl de inhoud van mijn studie veel minder vaak van pas komt.
  zondag 9 september 2007 @ 11:58:10 #68
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53046245
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:55 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wat een onzin, alsof je 5 tot 10 jaar werkervaring nodig zou moeten hebben om aan te tonen dat je iets beheerst.
Hoe moet iemand die de juiste diploma's ook al niet heeft het dan aantonen.
pi_53046264
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:55 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Voor leidinggevende functies gaan ze toch snel van die aantallen uit. Ik ga zelf al 4 jaar moeten meelopen met de baas voor ik de boel mag overnemen om me in te werken. Iemand die wat werkervaring heeft zal evelang moeten inlopen, aangezien er een enorm verschil zit tussen het effectieve werk & de planning voor de uitvoer ervan.
Ik ben blij dat ik ondertussen al een half jaartje het werk zelf gedaan heb, en het nog eens een half jaar ga doen voor ik start met het papierwerk, aangezien je dan een enorm voordeel hebt tov veel anderen die daar rechtstreeks gedropt worden in die bureaustoeletjes; je weet tenminste waar je over praat als je dingen plant.

edit; wat betreft inhoud van mijn studie; ik gebruik zowat 5ā10% van wat ik gezien heb nog, de rest wordt nooit meer gebruikt, maar het heeft me wel de mogelijkheid gegeven direct zo hoog te starten.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:59:17 #70
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046266
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:57 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Werkervaring toont aan dat je in dat beroep ervaring hebt, dat is iets anders dan academisch denken. Ik merk in mijn werk bijvoorbeeld dat ik daar voordeel van heb, terwijl de inhoud van mijn studie veel minder vaak van pas komt.
Als het noodzakelijk is voor de functie moet ik dat dus beheersen. Heb ik het niet nodig voor mijn functie is het sowieso niet relevant.

Ergo werkervaring versus diploma staat dus nog steeds overeind.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 12:00:57 #71
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046301
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:58 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Hoe moet iemand die de juiste diploma's ook al niet heeft het dan aantonen.
Met werkervaring. Maar dat hoeft echt geen 5 tot 10 jaar te omvatten hoor.
Als je aantoonbaar 2 jaar een afdeling met 50 FTE's hebt gestuurd zonder noemenswaardige problemen zal geen enkele volgende werkgever waar je een soortgelijke afdeling moet aansturen zich afvragen of je het wel beheerst.
  zondag 9 september 2007 @ 12:01:10 #72
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53046306
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:59 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Als het noodzakelijk is voor de functie moet ik dat dus beheersen. Heb ik het niet nodig voor mijn functie is het sowieso niet relevant.
Ja, maar het is lastig om aan te tonen dat je dat beheerst zonder diploma's.

Bovendien wordt er op bepaalde functies een grote waarde aan een academische titel toegekend. Er zijn verdomd weinig leden van de raad van ebstuur van grote bedrijven of topambtenaren zonder academische titel. Dat kun je onterecht vinden, maar het is wel een feit.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 12:02:16 #73
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046331
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:59 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Voor leidinggevende functies gaan ze toch snel van die aantallen uit. Ik ga zelf al 4 jaar moeten meelopen met de baas voor ik de boel mag overnemen om me in te werken. Iemand die wat werkervaring heeft zal evelang moeten inlopen, aangezien er een enorm verschil zit tussen het effectieve werk & de planning voor de uitvoer ervan.
Afhankelijk van de functie, maar ik kan maar verdomd weinig functies verzinnen waar je MEER dan 12 maanden inwerk tijd voor nodig zou hebben om alle facetten te kunnen beheersen. Zeker niet op HBO niveau.
pi_53046338
waar je wel rekening mee moet houden is dat jij in de IT sector zit, iets waar je best "makkelijk" omhoog kan. Waar ik werk is het grotendeels technisch onderhoud, daar weten we dat 99% die daar als ongeschoolde/technisch geschoolde binnenkomt aan zijn 60ste ook met dezelfde positie buitengaat, eventueel hooguit wat privelege's gekregen. Hogerop gaan die nooit raken zolang ze niet bijstuderen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 12:05:00 #75
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046380
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:01 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Ja, maar het is lastig om aan te tonen dat je dat beheerst zonder diploma's.
... werkervaring....
quote:
Bovendien wordt er op bepaalde functies een grote waarde aan een academische titel toegekend. Er zijn verdomd weinig leden van de raad van ebstuur van grote bedrijven of topambtenaren zonder academische titel. Dat kun je onterecht vinden, maar het is wel een feit.
We hebben het hier continue over HBO diploma's en nu begin je plotseling over academische titels.
Daarnaast ben ik van mening dat je zelfs DAT kan halen zonder diploma, zolang je de capaciteiten maar hebt. Maar ik denk dat dat laatste vaak het echte probleem is
pi_53046403
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:02 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Afhankelijk van de functie, maar ik kan maar verdomd weinig functies verzinnen waar je MEER dan 12 maanden inwerk tijd voor nodig zou hebben om alle facetten te kunnen beheersen. Zeker niet op HBO niveau.
Wel als je nog geen werkervaring hebt in die stijl natuurlijk, ze gaan echt geen 50 man personeel zomaar onder iemand droppen als die amper ingewerkt is, als ik een maandje op elke site rondloop zit ik al direct aan 7 maanden inwerktijd (en zaken zoals een volledig ziekenhuis, daar werk je je echt niet op een maand in, tegen dat je een goed overzicht hebt van hoe het daar precies functioneert zit je makkelijk een tijdje verder. Verder moet je ongeveer weten wat dat personeel waard is, dat zie je ook niet binnen de maand).

Die techniekers mogen nog zo'n werkervaring hebben (zelfs véél meer dan ik, steek mij die airco in mijn handen om te herstellen & ik kan er hoogst waarschijnlijk niets mee aanvangen), maar zij gaan zonder de scholing nooit het management kunnen beheersen.
  zondag 9 september 2007 @ 12:06:24 #77
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53046408
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:05 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

... werkervaring....
[..]

We hebben het hier continue over HBO diploma's en nu begin je plotseling over academische titels.
Daarnaast ben ik van mening dat je zelfs DAT kan halen zonder diploma, zolang je de capaciteiten maar hebt. Maar ik denk dat dat laatste vaak het echte probleem is
Het kan wel, maar de kans is klein. En met dat laatste ben ik het volledig eens.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 12:07:32 #78
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046428
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:02 schreef Athmozz het volgende:
waar je wel rekening mee moet houden is dat jij in de IT sector zit, iets waar je best "makkelijk" omhoog kan. Waar ik werk is het grotendeels technisch onderhoud, daar weten we dat 99% die daar als ongeschoolde/technisch geschoolde binnenkomt aan zijn 60ste ook met dezelfde positie buitengaat, eventueel hooguit wat privelege's gekregen. Hogerop gaan die nooit raken zolang ze niet bijstuderen.
Bestuurlijk zie ik geen verschil in de ICT ten opzichte van welke andere branche dan ook. Daarnaast vind ik vooral de laatste zin wel erg vreemd als je dat als uitzondering ziet tov ICT. Als er 1 branche is waarin je bij moet blijven is het wel ICT.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 12:10:24 #79
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046497
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:06 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Wel als je nog geen werkervaring hebt in die stijl natuurlijk,
Eh nee, maar ik heb het dan ook continue over werkervaring versus diploma. Daarnaast denk ik dat werkervaring beter van pas komt bij een leiding gevende functie dan papieren kennis.
quote:
daar werk je je echt niet op een maand in, tegen dat je een goed overzicht hebt van hoe het daar precies functioneert zit je makkelijk een tijdje verder. Verder moet je ongeveer weten wat dat personeel waard is, dat zie je ook niet binnen de maand).
Ik heb het toch over 12 maanden?
quote:
Die techniekers mogen nog zo'n werkervaring hebben (zelfs véél meer dan ik, steek mij die airco in mijn handen om te herstellen & ik kan er hoogst waarschijnlijk niets mee aanvangen), maar zij gaan zonder de scholing nooit het management kunnen beheersen.
Ik zie niet in waarom niet. Managen is geen raket technologie.
pi_53046501
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:07 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Bestuurlijk zie ik geen verschil in de ICT ten opzichte van welke andere branche dan ook. Daarnaast vind ik vooral de laatste zin wel erg vreemd als je dat als uitzondering ziet tov ICT. Als er 1 branche is waarin je bij moet blijven is het wel ICT.
Je moet bijblijven, maar het gaat steeds om dingen in dezelfde richting. Daar moeten techniekers ook bijblijven, we hebben daar nu een lichting van 50+'ers die cursussen PLCprogrammatie volgen, voor die gasten is dat ook een serieuze inspanning. Weigeren ze om die cursussen te volgen, dan kunnen ze hun opzegtermijn uitdoen & vertrekken. Ze moeten dus ook blijven bijscholen

Ik bedoel gewoon dat ze niet snel van de werkvloer naar de directie zullen raken als ze géén diploma halen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 12:13:21 #81
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046539
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:10 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Je moet bijblijven, maar het gaat steeds om dingen in dezelfde richting.
Right. De ICT Is de meest uiteenlopende brance die er is. Van telefoons tot routers.
quote:
Daar moeten techniekers ook bijblijven, we hebben daar nu een lichting van 50+'ers die cursussen PLCprogrammatie volgen, voor die gasten is dat ook een serieuze inspanning. Weigeren ze om die cursussen te volgen, dan kunnen ze hun opzegtermijn uitdoen & vertrekken. Ze moeten dus ook blijven bijscholen
PLC's zijn wat mij betreft dan ook gewoon ICT. Immers is een PLC niets anders dan een berg ingangen, een berg uitgangen en een computer ertussen.
quote:
Ik bedoel gewoon dat ze niet snel van de werkvloer naar de directie zullen raken als ze géén diploma halen.
Afhankelijk van de capaciteiten. Wellicht niet binnen jullie bedrijf maar als die persoon ergens anders een kansje krijgt zie ik niet in waarom iemand vanuit de techniek niet uiteindelijk een bestuurlijke functie kan krijgen.
pi_53046619
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dat niet, of begrijp ik je verkeerd? Dit staat op de IB groep site

Leeftijd

Iedereen die begint met een opleiding aan hogeschool of universiteit en jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. Wat betreft leeftijd is er dus geen ondergrens. Als je nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal volgend op de begindatum van je studie. Begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering.

Als je voor je 30ste studiefinanciering hebt ontvangen mag je tot je 34ste doorstuderen met behoud van studiefinanciering. Voorwaarde is wel dat je je studiefinanciering na je 30ste niet meer onderbreekt. Na je 34ste heb je geen recht meer op studiefinanciering.
٩๏̯͡๏)۶
pi_53046868
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Eh nee, maar ik heb het dan ook continue over werkervaring versus diploma. Daarnaast denk ik dat werkervaring beter van pas komt bij een leiding gevende functie dan papieren kennis.
Klopt, dat vind ik ook. Daarom dat ik eerst zowat 12 maand effectief gewerkt ga hebben in dat bedrijf (eerst 6 keer een maandje vakantiewerk, dan een half jaar halftime tijdens mijn laatste jaar studie) voor ik er aan de slag ga. Véél werkervaring ga ik niet hebben, maar toch genoeg om te beseffen wat reëel haalbaar is en wat niet, iets wat je met papieren kennis niet direct hebt.
quote:
Ik zie niet in waarom niet. Managen is geen raket technologie.
Als ik je zeg dat we zowat een derde van ons personeel gemakkelijk met een emmertje naar de stoomcentrale kunnen sturen om daar een emmertje stoom te halen, dan besef je waarschijnlijk dat zoiets beter niet in de kantoren terechtkomt
pi_53046933
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:13 schreef Swetsenegger het volgende:
PLC's zijn wat mij betreft dan ook gewoon ICT. Immers is een PLC niets anders dan een berg ingangen, een berg uitgangen en een computer ertussen.
Op zich wel, maar het puur programmeren van een automatisatie in een PLC is echt geen IT meer, dat is gewoon wat bouwstenen samengooien (voorgeprogrammeerd door een IT'er) en dan er wat instellingen bij zetten. De cursussen die ze over PLC's krijgen gaat er hem gewoon om dat ze weten hoe ze met zo'n ding overweg moeten om daar die voorgeprogrammeerde blokken in te krijgen.
quote:
Afhankelijk van de capaciteiten. Wellicht niet binnen jullie bedrijf maar als die persoon ergens anders een kansje krijgt zie ik niet in waarom iemand vanuit de techniek niet uiteindelijk een bestuurlijke functie kan krijgen.
Als ze de kans zouden zien zou dat mooi zijn voor hen, maar de kans dat ze dat ooit krijgen is wel héél erg klein
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 12:48:20 #85
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53047174
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:34 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Op zich wel, maar het puur programmeren van een automatisatie in een PLC is echt geen IT meer, dat is gewoon wat bouwstenen samengooien (voorgeprogrammeerd door een IT'er) en dan er wat instellingen bij zetten. De cursussen die ze over PLC's krijgen gaat er hem gewoon om dat ze weten hoe ze met zo'n ding overweg moeten om daar die voorgeprogrammeerde blokken in te krijgen.
Sorry hoor, maar ik heb zelden zulke nonsens gelezen. En ik kan het weten want mijn broer is PLC programmeur. Het programmeren van een PLC is ICT. Period.

Als het gaat om het GEBRUIKEN van een PLC hebben we het niet over ICT. Maar het gebruik van eencomputer heet ook geen ICT.
quote:
Als ze de kans zouden zien zou dat mooi zijn voor hen, maar de kans dat ze dat ooit krijgen is wel héél erg klein
Ik ben van mening dat die kans helemaal niet zo klein is. Kwestie van de vacatures in de gaten houden en solliciteren. Uiteraard moet je als lasser niet direkt reageren op een een functie als divisiemanager, maar stukje bij beetje je weg vinden.

Ook heb ik in de afgelopen 20 jaar dat ik werk keer op keer gemerkt dat talent altijd komt boven drijven en een functie krijgt/vind die bij zijn/haar kwaliteiten past. Feitelijk ben ik dus met jullie eens dat je nergens komt als je op je reet blijft zitten. Ik denk ook dat iedereen die die talenten HEEFT sowieso gat zoeken om de eenvoudige reden dat je simpelweg geen voldoening haalt uit het werk wat je op dat moment doet.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 12:53:30 #86
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53047268
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:30 schreef Athmozz het volgende:

Als ik je zeg dat we zowat een derde van ons personeel gemakkelijk met een emmertje naar de stoomcentrale kunnen sturen om daar een emmertje stoom te halen, dan besef je waarschijnlijk dat zoiets beter niet in de kantoren terechtkomt
Nee, dus hebben ze de capaciteiten niet. We draaien in cirkeltjes rond.

Ik stel dat een diploma niet van belang is voor het behalen van een bepaalde functie. Alleen capaciteit is van belang. Of je die capaciteiten hebt kan je op 2 manieren aantonen. Met dat diploma ķf met werkervaring.

Vervolgens is de redenatie dat je die werkervaring niet kan verkrijgen doordat je geen diploma's hebt. Soort kip-ei verhaal. Waarbij ik denk dat dat wel degelijk mogelijk is. Als je een bepaald talent hebt ben je wellicht onbewust zoekend om dat talent te bevredigen. Wanneer je onder je niveau werkt zal je dus ķf opvallen ķf op zoek gaan naar ander werk wat aansluit bij je capaciteiten.
pi_53047416
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:48 schreef Swetsenegger het volgende:
Het programmeren van een PLC is ICT.
Als je een plc programmeert in al zijn functies wel ja, als je gewoon het blokje "trappenautomaat" selecteert & neerplempt in je plc (om het nu met een eenvoudig voorbeeld te stellen), dan noem ik dat géén plc programmeren. Dan is dat gewoon dumpen in het geheugen van die plc, draadjes aansluiten & klaar. Het enige verschil met een relaisbord is dat je hem ff aan de pc hebt hangen gehad, meer ook niet. Ze moeten nooit blokken zelf maken, gewoon voorgeprogrammeerde blokken (geprogrammeerd door een externe automatisatie-specialist) erin gooien & klaar. Zelfs geen ingangen toewijzen ofzo, dat is allemaal gedaan. USBkabel erin, kabeltje in de laptop & downloaden, en daarna vanop het schema de kabeltjes leggen zoals ze getekend zijn. Die gasten zitten ook helemaal niet in de ICT, heb ik ook nergens gezegd.
quote:
Ik ben van mening dat die kans helemaal niet zo klein is. Kwestie van de vacatures in de gaten houden en solliciteren. Uiteraard moet je als lasser niet direkt reageren op een een functie als divisiemanager, maar stukje bij beetje je weg vinden.
Klopt, en als ze bijscholingen willen doen die hen van praktisch nut zijn, dan mogen ze dat bij ons zelfs tijdens de uren & op kosten van het bedrijf doen, alleen willen ze gelijk niet. We hebben 6 man die in aanmerking komt om een "zware" cursus te volgen bij Siemens om die dingen volledig te leren programmeren, iets wat naar later toe toch nog redelijke vooruitzichten kan opleveren, en geen van de 6 heeft interesse. De mogelijkheden zijn er inderdaad, en de kans is best reëel, maar de voornaamste vereiste is dat ze het willen & er moeite voor willen doen.
quote:
Ook heb ik in de afgelopen 20 jaar dat ik werk keer op keer gemerkt dat talent altijd komt boven drijven en een functie krijgt/vind die bij zijn/haar kwaliteiten past. Feitelijk ben ik dus met jullie eens dat je nergens komt als je op je reet blijft zitten. Ik denk ook dat iedereen die die talenten HEEFT sowieso gat zoeken om de eenvoudige reden dat je simpelweg geen voldoening haalt uit het werk wat je op dat moment doet.
Ik twijfel eraan, er zijn mensen waar ik véél meer in zie die bij ons echt simpele postjes hebben, terwijl ik zeker weet dat ze meer kunnen. Ze zijn echter blij met wat ze hebben; nl een vrij stressloze job & geen gezaag aan hun hoofd als er iets misloopt.
Neemt niet weg dat er 2 mensen zijn die daar inderdaad door wat harder werken (en af en toe een klein cursusje, maar niets echt serieus) toch hoger staan dan de anderen, maar echt veel is dat ook niet.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 13:04:37 #88
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53047487
quote:
Op zondag 9 september 2007 13:00 schreef Athmozz het volgende:
We hebben 6 man die in aanmerking komt om een "zware" cursus te volgen bij Siemens om die dingen volledig te leren programmeren, iets wat naar later toe toch nog redelijke vooruitzichten kan opleveren, en geen van de 6 heeft interesse. De mogelijkheden zijn er inderdaad, en de kans is best reëel, maar de voornaamste vereiste is dat ze het willen & er moeite voor willen doen.
Dit is de sleutel paragraaf. Dus hebben ze het talent niet. Talent bestaat dan ook niet alleen uit kennis en kunde, maar ook uit motivatie, drive, etc.
pi_53047529
quote:
Op zondag 9 september 2007 13:04 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dit is de sleutel paragraaf. Dus hebben ze het talent niet. Talent bestaat dan ook niet alleen uit kennis en kunde, maar ook uit motivatie, drive, etc.
als je die laatste twee bij het talent schaart, dan heb je gelijk. Ik zet dat onder prestatiedrang naast het talent, aangezien wij ook personeel hebben dat echt serieus hard doorwerkt, maar waar je niet aan moet vragen om 2 TL lampen op te hangen met 2 schakelaars, dan beginnen ze volledig door te flippen.

Die gasten willen wel werken (ze doen het nl zéér snel en goed als je ze een internetprintje geeft hoe je een wisselschakelaar toepast), maar blijkbaar kunnen ze het gewoon niet. Op zich heb ik dan nog meer respect voor die mensen, dan voor degenen die het wel zouden kunnen maar gewoon geen zin meer hebben om nog te gaan studeren (zelfs al krijgen ze alles vergoed)
  zondag 9 september 2007 @ 13:17:48 #90
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_53047712
quote:

[..]

Bron

Met andere woorden: het Anglicaanse systeem wat hier steeds meer wordt doorgeduwd werkt niet en we kunnen beter bij ons Germaanse systeem blijven.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_53067583
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat houdt me onder andere tegen ja. Opleidingen zijn peperduur en een hbo opleiding naast je 40 urige werkweek en het huishouden doen (woon alleen) is best zwaar.
Al ben ik er de laatste tijd wel naar aan het kijken maar ik zie door het opleidingenbos de bomen niet meer.
Zeker in de ICT heb je een oerwoud aan opleidingen, certificaten ed die allemaal stervensduur zijn en binnen 3 jaar niks meer waard zijn
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:26 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

how true
pi_53067704
quote:

[..]

Bron

Waarom moet het kabinet daaraan aandacht besteden?
en -als ze aandacht eraan ebsteden, wat verwacht je dan dat dat uitmaakt ....?

Pleit je dan ervoor dat de regeing regels moet gaan instellen of beleid moet gaan maken dat dit veranderd?

Ik denk eerder dat de Overheid zich liever weg heeft te houden van het functioneren van de markt op dat punt..... het ligt helemaal niet aan de Overheid om hieraan iets te doen, dit is puur een zaak van de arbeidsnemers en de werkgevers...

Overigens, ik wag te betwijfelen of een stage-systeem zoals in duitsland ('auszubildende') wel zo enorm prettig werkt als daar gesuggereerd wordt ...
Dit werkt in duitsland allerminst wrijvingsloos, er is continue het probleem dat er een tekort aan 'ausbildungs-plaatsen' is en binnen bedrijven wordt het veelal benut om goedkope krachten in te huren die veelal een volledige baan invullen tegen onder-het-minimum-loon...

natuurlijk speelt daarbij mee dat Duitsland tevens een enorm hoge werkloosheid heeft, van nog altijd tegen de 8 a 9 % (ondanks de recente enorme daling)...
En daarin een enorm probleem van een veels te hoge jeugd- en langdurige werkloosheid.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_53067709
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:33 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Meeste opleidingen gaan eerder richting de 3000 euro, exclusief boeken. Ik heb 1200 euro per maand netto te besteden waarvan het grootste deel (900) aan vaste lasten opgaat.
  maandag 10 september 2007 @ 13:59:57 #94
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_53072499
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat is symptoombestrijding. Het probleem ligt niet bij hem maar bij de werkgevers, die volkomen diplomageil zijn geworden, ergens na de jaren 70. Ik heb hetzelfde gemerkt. Ik ben via detachering voorgesteld bij banen die (aantoonbaar) lager van niveau zijn dan die ik deed, maar ben meerdere malen afgewezen, omdat men per se een MBO of HBO diploma wilde zien.
Iedereen kan wel roepen dat ie een bepaald werk of denk niveau heeft. Een MBO/HBO diploma toont ook aan dat jij blijkbaar bereid was om na de middelbare school nog even de tandjes op elkaar te bijten en de verleiding van werken (=snel geld, voor de meesten) te weerstaan. Of jij dat nou leuk vind of niet, het word gewoon van je verwacht dat je een vervolgopleiding gaat doen. Onterecht of niet, meteen gaan werken na de middelbare word toch vaak gezien als lui, hoe zwaar je het ook hebt. Ga leren, man!
pi_53073891
quote:
Op maandag 10 september 2007 13:59 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Iedereen kan wel roepen dat ie een bepaald werk of denk niveau heeft. Een MBO/HBO diploma toont ook aan dat jij blijkbaar bereid was om na de middelbare school nog even de tandjes op elkaar te bijten en de verleiding van werken (=snel geld, voor de meesten) te weerstaan. Of jij dat nou leuk vind of niet, het word gewoon van je verwacht dat je een vervolgopleiding gaat doen. Onterecht of niet, meteen gaan werken na de middelbare word toch vaak gezien als lui, hoe zwaar je het ook hebt. Ga leren, man!
Wat mij vooral opvalt is dat je bij onderwijsinstellingen voor zelfstudie leert waar je voor kiest en dat je bij alle 'normale' scholen allemaal van die rare bijvakken krijgt die amper wat met je vervolgopleiding te makne hebben. Zo ben ik zelf bijvoorbeeld gestrand op vakken die totaal niks met de opleiding te maken hadden
pi_53073983
quote:
Op maandag 10 september 2007 14:59 schreef Metro2005 het volgende:
Zo ben ik zelf bijvoorbeeld gestrand op vakken die totaal niks met de opleiding te maken hadden
Klopt, maar ze geven wel een algemene vorming die ook belangrijk kan zijn.

Ik heb zelf gestudeerd voor industrieel ingenieur elektromechanica (dus machineontwerp), & ik heb nu getekend in een bedrijf dat onderhouden doet, waar ik direct in het management gedropt wordt. Ik moet daar dus niets ontwerpen van machine's, niets tekenen van nieuwe installaties... zowat alle dingen die ik geleerd heb heb ik niet eens meer nodig, laat staan de dingen zoals SQL databaseprogrammatie, basis van de organsche chemie, javaprogrammatie... Allemaal dingen die met het machineontwerp op zich al niet eens meer iets te zien hadden.
Dat geeft juist de meerwaarde aan een diploma vind ik, het toont aan dat je het doorzettingsvermogen hebt om ook zaken die je totaal niet interesseren te studeren, zodat je door kan gaan met de dingen die je wel leuk/interessant vindt. Vaak zijn die vakken zelfs niet eens zo heel moeilijk.
pi_53074528
quote:
Op maandag 10 september 2007 15:03 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Klopt, maar ze geven wel een algemene vorming die ook belangrijk kan zijn.

Ik heb zelf gestudeerd voor industrieel ingenieur elektromechanica (dus machineontwerp), & ik heb nu getekend in een bedrijf dat onderhouden doet, waar ik direct in het management gedropt wordt. Ik moet daar dus niets ontwerpen van machine's, niets tekenen van nieuwe installaties... zowat alle dingen die ik geleerd heb heb ik niet eens meer nodig, laat staan de dingen zoals SQL databaseprogrammatie, basis van de organsche chemie, javaprogrammatie... Allemaal dingen die met het machineontwerp op zich al niet eens meer iets te zien hadden.
Dat geeft juist de meerwaarde aan een diploma vind ik, het toont aan dat je het doorzettingsvermogen hebt om ook zaken die je totaal niet interesseren te studeren, zodat je door kan gaan met de dingen die je wel leuk/interessant vindt. Vaak zijn die vakken zelfs niet eens zo heel moeilijk.
Jammer dat ik een ICT opleiding koos en strandt op een vak als boekhouden
En waarom kies ik voor een ICT opleiding? omdat ik ICT wil studeren! niet omdat ik boekhouder wil worden. Het moge duideljik zijn dat ik daar dan ook niet echt een ster in ben
pi_53074577
quote:
Op maandag 10 september 2007 15:35 schreef Metro2005 het volgende:
En waarom kies ik voor een ICT opleiding? omdat ik ICT wil studeren! niet omdat ik boekhouder wil worden. Het moge duideljik zijn dat ik daar dan ook niet echt een ster in ben
Ik heb ook boekhouden & economie gehad, iets waar ik ook niet voor gekozen heb & waar ik ook geen ster in ben. Als je dat ICT toch zo graag wil, dan moet je je ook kunnen inspannen om een vakje dat je niet graag doet (zoals boekhouden) tot een goed einde te brengen, kan je dat niet, dan bewijst dat volgens mij een gebrek aan doorzettingsvermogen.
Wat voor cursusjes zijn dat... ons cursusje boekhouden was zo'n 400blz dik, dat leer je op nog geen weekje, dus om daar op te blijven hangen . Cursusje economie was ook iets in die stijl, en daar ben ik de eerste keer nog op gebuisd ook . Ik had het 2x gelezen & blijkbaar was dat niet voldoende
pi_53074937
Nja ik troost me altijd maar met de gedachte dan de 6e (!) herkansing nog steeds evenveel studenten het examen deden en dat terwijl ik de stof op zich best goed beheerste, ik heb me er echt keihard voor igespannen, kon alle opgaves zonder probleem maken, proefexamens altijd prima maar op het echte examen ging ik keer op keer op mijn bek en dan is het extra wrang als je je opleiding niet haalt vanwege een vak waar je totaal niet voor gekozen hebt
  maandag 10 september 2007 @ 17:09:34 #100
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53075766
quote:
Op maandag 10 september 2007 14:59 schreef Metro2005 het volgende:
Zo ben ik zelf bijvoorbeeld gestrand op vakken die totaal niks met de opleiding te maken hadden
Dat is jouw mening, misschien is het ook wel zo, maar misschien ook niet. Ik las laatst ook eens ergens iets van een meisje dat klaagde dat ze van de PABO gestuurd was omdat ze de rekentest niet gehaald had. Dat vond ze belachelijk, terwijl goed kunnen rekenen (en spellen) mij juist een basisvaardigheid voor een aankomend onderwijzer lijkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')