abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53045680
quote:
Op zondag 9 september 2007 10:59 schreef Evil_Jur het volgende:
Tsja, als je veel wilt verdienen moet je maar een vak leren en of wat meer risico durven nemen.
Veel kleine zelfstandige ondernemers verdienen vaak ook niet echt slecht en hebben meestal niet al te veel geleerd.
pi_53045690
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Om nog maar te zwijgen van de kosten, die je naast je andere vaste en onvaste lasten moet gaan ophoesten en die onvermijdelijk vele malen hoger zijn dan als je 19 bent...
kosten zijn hier niet aan de orde aangezien je het achteraf toch makkelijk verdient. Hij geeft aan dat zijn collega het dubbele in de maand binnenhaalt, dus dat zal al snel een 1200¤ per maand schelen, dus netto minstens 600¤ verschil. Een jaartje of 2à3 werken en het is direct terugbetaald.

inderdaad wat al gezegd is; start als zelfstandige (desnoods in bijberoep tijdelijk) & richt je vooral op het verlenen van service in de computerwereld en niet zozeer op het concureren op prijs. Als kleine haal je dat nooit om op prijs te gaan tegen grote ketens, op service maak je ze gemakkelijk af en er zijn nog steeds veel mensen bereid om te betalen als ze maar service krijgen.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:25:40 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045701
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:24 schreef Athmozz het volgende:

[..]

kosten zijn hier niet aan de orde aangezien je het achteraf toch makkelijk verdient. Hij geeft aan dat zijn collega het dubbele in de maand binnenhaalt, dus dat zal al snel een 1200¤ per maand schelen, dus netto minstens 600¤ verschil. Een jaartje of 2à3 werken en het is direct terugbetaald.
Leuk wat je achteraf gaat verdienen. Je moet het NU betalen
  zondag 9 september 2007 @ 11:25:59 #29
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045705
quote:

[..]

Precies, je moet er wel wat voor over hebben en je moet ook risico durven nemen. Anders moet je niet te hard klagen.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:26:58 #30
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045715
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:25 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Precies, je moet er wel wat voor over hebben en je moet ook risico durven nemen. Anders moet je niet te hard klagen.
En als hij vervolgens door omstandigheden niet slaagt en berooid in de schuldsanering beland is het een pauper die maar moet sterven.
  zondag 9 september 2007 @ 11:27:00 #31
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_53045716
quote:

[..]

Ja ja. En natuurlijk vinden scholen het prima als je zegt "Ja, ik kan nu even niet betalen, maar als ik het diploma heb, kan ik meer gaan verdienen en dan betaal ik echt het schoolgeld nog even, hoor."

En scholen gaan daar onmiddellijk mee akkoord. Of je dat diploma haalt, is helemaal niet zeker en of je een betere baan krijgt of meer gaat verdienen is ook niet zeker (in 3 jaar kan de economie volledig onderuit gaan en kun je je baan zelfs kwijtraken..)
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 9 september 2007 @ 11:28:48 #32
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045743
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:26 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

En als hij vervolgens door omstandigheden niet slaagt en berooid in de schuldsanering beland is het een pauper die maar moet sterven.
Welnee, maar als hij meer wil gaan evrdienen en dat volgens hem door het behalen van een HBO-diploma bereikt kan worden moet hij de afweging maken of hij dat de moeite waard vindt. Zo nee, dan is dat zijn keuze, maar dan moet hij er ook niet meer over klagen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:29:59 #33
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045756
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:28 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Welnee, maar als hij meer wil gaan evrdienen en dat volgens hem door het behalen van een HBO-diploma bereikt kan worden moet hij de afweging maken of hij dat de moeite waard vindt. Zo nee, dan is dat zijn keuze, maar dan moet hij er ook niet meer over klagen.
Eh... nogmaals, het gaat niet alleen om de moeite maar bv ook om de kosten die hij zou moeten opbrengen.
pi_53045766
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:25 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Leuk wat je achteraf gaat verdienen. Je moet het NU betalen
Ik weet niet wat een studie kost in nederland, maar hier in België kan je er met 2500¤ per jaar makkelijk vanaf zijn. Op zich moet je enkel het eerste jaar uitsparen, de rest bespaar je automatisch doordat je na je werk nog wat moet studeren en dus geen tijd hebt om op café te gaan, dus je geeft ook een pak minder uit op die manier. Het vraagt even een risico'tje, dat is waar, maar zo groot is het niet, zeker als je zelf weet dat je het aankan moet dat zeker te doen zijn, daarna betaalt het zich nl zéér snel terug. In het slechtste geval spreek je gewoon wat vrienden die vertrouwen in je hebben aan, als een van mijn beste vrienden zou gaan studeren & ik weet dat hij het wel zal halen, wil ik hem best wat lenen.

Verder moet je eens met je baas gaan praten, bij mijn vader is het zijn baas die alle studiekosten op zich genomen heeft (zelfs te veel eigenlijk). Via opleidingscheque's kon hij 50% van het inschrijfgeld betalen, de rest wordt door de overheid bijgepast & zijn baas heeft het volledige inschrijfgeld gestort, dus die andere 50% mochten we houden (als cadeau'tje voor de moeite). In Nederland zullen er ook wel systemen zijn om mensen die een bijscholing willen doen financieel te ondersteunen.
  zondag 9 september 2007 @ 11:31:11 #35
66444 Lord_Vetinari
pi_53045767
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:28 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat is symptoombestrijding. Het probleem ligt niet bij hem maar bij de werkgevers, die volkomen diplomageil zijn geworden, ergens na de jaren 70. Ik heb hetzelfde gemerkt. Ik ben via detachering voorgesteld bij banen die (aantoonbaar) lager van niveau zijn dan die ik deed, maar ben meerdere malen afgewezen, omdat men per se een MBO of HBO diploma wilde zien.
  zondag 9 september 2007 @ 11:32:35 #36
66444 Lord_Vetinari
pi_53045788
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:30 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Ik weet niet wat een studie kost in nederland, maar hier in België kan je er met 2500¤ per jaar makkelijk vanaf zijn. Op zich moet je enkel het eerste jaar uitsparen, de rest bespaar je automatisch doordat je na je werk nog wat moet studeren en dus geen tijd hebt om op café te gaan, dus je geeft ook een pak minder uit op die manier.
rare aanname. Alsof je voor 2500 Euri per jaar in het cafe uitgeeft. En wat denk je van extra reiskosten? Boeken?
pi_53045797
wat betreft de kosten; ik weet niet of de TS in de buurt van België woont, maar anders volg je je opleiding gewoon in België, het inschrijfgeld (en dat is de grootste kost) is maar 550¤ oid.
  zondag 9 september 2007 @ 11:33:28 #38
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045804
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:29 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Eh... nogmaals, het gaat niet alleen om de moeite maar bv ook om de kosten die hij zou moeten opbrengen.
Hetgeen voor een deeltijdstudie vermoedelijk iets van 1200 euro zal zijn (inclusief collegegeld en boeken). Of te wel 100 euro per maand, hetgeen er toch van af zou moeten kunnen. Ik neem ten minste niet aan dat Metro 'maar' 800 euro netto of zo zal verdienen...
pi_53045814
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

rare aanname. Alsof je voor 2500 Euri per jaar in het cafe uitgeeft. En wat denk je van extra reiskosten? Boeken?
Inschrijving 550¤, dus nog 2000¤ over voor boeken & reiskosten. Qua boeken alleen zit ik jaarlijks rond de 500¤ denk ik, maar ik reken gewoon wat ruimer & maak er direct 2500 van zodat je wat speling hebt als het een duurdere school is.

2500¤ uitgeven op café is veel, maar ik denk dat je toch snel aan een eurotje of 1500-2000 uitgeeft op jaarbasis aan uitgaan ed (ik zit er in ieder geval)
  zondag 9 september 2007 @ 11:34:31 #40
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045815
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat is symptoombestrijding. Het probleem ligt niet bij hem maar bij de werkgevers,
Zelfs als dat zo zou zijn dan zal hij zich daar toch naar moeten schikken. Of dat nu terecht is of niet.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:36:34 #41
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045856
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:33 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Hetgeen voor een deeltijdstudie vermoedelijk iets van 1200 euro zal zijn (inclusief collegegeld en boeken). Of te wel 100 euro per maand, hetgeen er toch van af zou moeten kunnen. Ik neem ten minste niet aan dat Metro 'maar' 800 euro netto of zo zal verdienen...
Het kost in nederland gok ik een tikkie duurder. Daarbij vergeet je bv ook resikosten etc.
En wie ben jij om te bepalen of iemand makkelijk 100 euro EXTRA per maand kan missen? Ik vind dat behoorlijk veel geld.

Daarnaast denk ik dat een diploma geen ruk uitmaakt. Zoals gezegd ben ik die beperking nooit tegen gekomen. Je CV is belangrijker dan een diploma.
pi_53045904
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:36 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het kost in nederland gok ik een tikkie duurder. Daarbij vergeet je bv ook resikosten etc.
En wie ben jij om te bepalen of iemand makkelijk 100 euro EXTRA per maand kan missen? Ik vind dat behoorlijk veel geld.
Mja extra missen, laat er dan andere dingen voor schieten die je graag doet en die anders wat kosten, je moet ergens je prioriteiten leggen en als dat die studies zijn, dan kan je dat wel halen. 100¤ per maand is nu ook weer zo geen gigantisch budget.
Reiskosten is trouwens een keuze, bijna elke studie kan je probleemloos vervolledigen zonder college's te volgen. Ik ga zelf ongeveer 1 op de 6 college's (dus 1 dagje per week), en dat gaat ook goed.
quote:
Daarnaast denk ik dat een diploma geen ruk uitmaakt. Zoals gezegd ben ik die beperking nooit tegen gekomen. Je CV is belangrijker dan een diploma.
Eens je 30-35 bent, dan ben ik het idd volkomen met je eens, maar als pas afgestudeerde is het gewoon op het diploma (en de eventuele relevante bijbaantjes die je gedaan hebt) dat ze afgaan. In het begin zal het dus wel degelijk uitmaken, naar het einde toe zal dat inderdaad véél minder van belang zijn.
  zondag 9 september 2007 @ 11:39:50 #43
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045909
quote:

Je CV is belangrijker dan een diploma.
Zeker in het begin van je carrière is je diploma een zeer belangrijk onderdeel van je CV.
  zondag 9 september 2007 @ 11:40:30 #44
66444 Lord_Vetinari
pi_53045921
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:39 schreef Athmozz het volgende:

Eens je 30-35 bent, dan ben ik het idd volkomen met je eens, maar als pas afgestudeerde is het gewoon op het diploma (en de eventuele relevante bijbaantjes die je gedaan hebt) dat ze afgaan. In het begin zal het dus wel degelijk uitmaken, naar het einde toe zal dat inderdaad véél minder van belang zijn.
Nee dus.....
  zondag 9 september 2007 @ 11:40:48 #45
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_53045927
quote:

[..]

OK, dat kan ik niet bepalen, maar je moet wel durven investeren in de toekomst.
pi_53045967
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee dus.....
Ik heb mijn contract voor na het afstuderen al klaarliggen; directie onderhoud technische installaties van een volledig universitair complex (in opleiding, en die mens gaat een jaartje of 4 later op pensioen & dan is het de bedoeling dat ik die boel overneem, zowel het ziekenhuis, de labo's als de onderwijsblokken).

No way dat je als ongeschoolde zo snel op zo'n positie raakt. Ik krijg misschien wat hulp omdat die mens een vriend van m'n vader is, maar hoe dan ook haal je dat niet als je als ongeschoolde komt aanwandelen, al zou het de beste vriend van m'n pa zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:43:25 #47
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045971
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:39 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Mja extra missen, laat er dan andere dingen voor schieten die je graag doet en die anders wat kosten, je moet ergens je prioriteiten leggen en als dat die studies zijn, dan kan je dat wel halen. 100¤ per maand is nu ook weer zo geen gigantisch budget.
100 euro per maand als je een inkomen van 1500,- hebt en een kind is erg veel kan ik je garanderen. En ja ik ken zo'n iemand uit de praktijk
quote:
Eens je 30-35 bent, dan ben ik het idd volkomen met je eens, maar als pas afgestudeerde is het gewoon op het diploma (en de eventuele relevante bijbaantjes die je gedaan hebt) dat ze afgaan.
Maar op dat moment verdien je als HBO'er nauwelijks meer dan een een MBO'er, om de eenvoudige reden dat ze beide niets kunnen. De MBO'er zal waarschijnlijk weinig analytisch zijn, waar de HBO'er weinig pragmatisch is. Pas op latere leeftijd gaat het veel schelen. Waarbij ik van mening ben dat je dat 'begin gat' als MBO'er of zelfs lager geschoolde in een paar jaar kan inlopen.
  zondag 9 september 2007 @ 11:44:32 #48
66444 Lord_Vetinari
pi_53045993
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:43 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Ik heb mijn contract voor na het afstuderen al klaarliggen; directie onderhoud technische installaties van een volledig universitair complex (in opleiding, en die mens gaat een jaartje of 4 later op pensioen & dan is het de bedoeling dat ik die boel overneem, zowel het ziekenhuis, de labo's als de onderwijsblokken).

No way dat je als ongeschoolde zo snel op zo'n positie raakt.
Ik reageerd eop
quote:
In het begin zal het dus wel degelijk uitmaken, naar het einde toe zal dat inderdaad véél minder van belang zijn.
Ik werk al 17 jaar en word nog steeds afgewezen op diploma-issues.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:44:35 #49
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53045994
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:40 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

OK, dat kan ik niet bepalen, maar je moet wel durven investeren in de toekomst.
Nogmaals en als het dan door omstandigheden misgaat en zo'n persoon in de schuldsanering terecht komt is het een pauper die op te grote voet leeft.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 september 2007 @ 11:46:45 #50
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53046027
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:43 schreef Athmozz het volgende:

[..]

No way dat je als ongeschoolde zo snel op zo'n positie raakt. Ik krijg misschien wat hulp omdat die mens een vriend van m'n vader is, maar hoe dan ook haal je dat niet als je als ongeschoolde komt aanwandelen, al zou het de beste vriend van m'n pa zijn.
afhankelijk van het CV van die ongeschoolde. Als daaruit verifieerbaar blijkt dat hij iets soortgelijks al eens heeft gedaan zie ik niet in waarom de voorkeur aan de persoon zonder enige ervaring gegeven zou moeten worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')