Ik ga jou niet voorkauwen wat je zelf ook wel weet.quote:Op donderdag 6 september 2007 14:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toon maar aan dat dit de afgelopen 15 jaar het geval was.
Volgens de rechtlijnige religie van het kapitalisme word je niet geacht na te denken, maar alleen formules te gebruiken zoals ze in je kraam te pas komen.quote:Op donderdag 6 september 2007 14:48 schreef Colnago het volgende:
[..]
Goh, hebben jullie twee nieuwe woorden mogen leren op school?
Het is toch niet zo moeilijk om te snappen dat je minder geld overhoud als je loon op de nullijn blijft staan en de premies stijgen?
Nee hij krijgt een bonus omdat hij het bedrijf efficienter laat draaien. Dat is pure welvaartswinst. En de directeur van TNT brengt dan wel niet de post rond maar zorgt wel dat hij leningen van banken krijgt, dat TNT uitbreidt en nieuwe markten aanboord.quote:Op donderdag 6 september 2007 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De bijstandstrekker vervuilt het milieu minder. Die directeur brengt geen post rond. Dat doen andere mensen voor hem. Als hij dezelfde post rond brengt met minder werknemers, krijgt hij een bonus. Hij verdient dus aan het laten groeien van de werkloosheid. En ondertussen klaagt ie zelf over de hoogte van de uitkeringen. Hij krijgt ook een bonus als hij goedkopere merknemers regelt. Hij verdient dus aan het vergroten van de armoede. Zo hypocriet als de pest.
Ik zie jou en je vriendje anders niet veel anders doen als maar wat roepen en als je gevraagt wordt dat hard te maken over wat anders te beginnen of te ontwijken.quote:Op donderdag 6 september 2007 14:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Volgens de rechtlijnige religie van het kapitalisme word je niet geacht na te denken, maar alleen formules te gebruiken zoals ze in je kraam te pas komen.
Op dezelfde fundamentalistische manier worden alle goede dingen aan de vrije markt en alle slechte dingen aan te veel overheid toegeschreven. Zie boven het milieu-gedeelte.
Als ik zeg dat armoede niet word opgelost roept er iemand dat we in Nederland rijker worden. Als ik dan zeg dat de economie ook buiten Nederland doorgaat hoor ik niks en dan heb IK geen argumenten?quote:Op donderdag 6 september 2007 15:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zie jou en je vriendje anders niet veel anders doen als maar wat roepen en als je gevraagt wordt dat hard te maken over wat anders te beginnen of te ontwijken.
Argumentatief staan jij en je vriendje hier echt zwaar in de min al heb je dat zelf niet door.
Man, lees de TT eens en vraag je dan af of ik kortzichtig ben of jij gewoon niet weet wat de discussie in dit draadje is...quote:Op donderdag 6 september 2007 13:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat geld alleen voor Nederland, maar we verdienen ook geld over de grens. Lekker kortzichtig weer.
Als jij het niet begrijpt is het niet meteen kul...quote:JIJ komt met een kul-argument.
En nu? Had ik ergens betoogd dat we belasting moeten afschaffen ofzo? Of had ik gewoon een probleem met de voorgestelde maatregelen van het kabinet wat toch echt het onderwerp is...quote:Nederland werkt vanwege een stabiel arbeidsklimaat. Dat kost geld. Veel zaken leveren net zo veel op als dat ze kosten. Vroeger dachten we ook dat we niet zonder slaven konden. Dat is ook gelukt.
Dank je. Dan zijn we het daar over eens: jij maakt een denkfout.quote:Jij ook.
Ook buiten Nederland neemt de armoede alleen maar af. Vooral in kapitalistische landen.quote:Op donderdag 6 september 2007 15:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ik zeg dat armoede niet word opgelost roept er iemand dat we in Nederland rijker worden. Als ik dan zeg dat de economie ook buiten Nederland doorgaat hoor ik niks en dan heb IK geen argumenten?
24% van wat?quote:Op donderdag 6 september 2007 14:27 schreef Colnago het volgende:
De beursgenoteerde bedrijven hebben al jaren zo'n 24% winst als gemiddelde.
Hier hou ik echt al op met lezen. Manmanman, wat een idioterie lees ik hier vandaag...quote:Op donderdag 6 september 2007 14:40 schreef Colnago het volgende:
Je kunt beter kijken naar de winst van de bedrijven om te zien wat de werknemers ontnomen is.
Bestuursvoorzitter.nl geeft u een overzicht van de beloningen van bestuursvoorzitters van beursgenoteerde ondernemingen vanaf 2002 inclusief opties en aandelen.quote:Op donderdag 6 september 2007 14:46 schreef Colnago het volgende:
Als je nou gewoon op die site kijkt dan kun je alles vinden wat je zoekt dus ik zou zeggen, veel plezier.
Bron?quote:Op donderdag 6 september 2007 15:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ook buiten Nederland neemt de armoede alleen maar af. Vooral in kapitalistische landen.
quote:Op donderdag 6 september 2007 14:48 schreef Colnago het volgende:
Het is toch niet zo moeilijk om te snappen dat je minder geld overhoud als je loon op de nullijn blijft staan en de premies stijgen?
Waarom vraag je daar zelf wel naar maar geef je ze nooitquote:
Statisch? Per kenmerk?quote:
Global Economics Prospectsquote:Op donderdag 6 september 2007 15:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Bron?
Daar heb ik al antwoord op gegeven.quote:Op donderdag 6 september 2007 15:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom vraag je daar zelf wel naar maar geef je ze nooit
En dit van iemand die werkelijk de grootste kul in dit draadje heeft weten te produceren, waaronder bestuurders die per maand 1,25 miljard incasseren...quote:Op donderdag 6 september 2007 14:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Volgens de rechtlijnige religie van het kapitalisme word je niet geacht na te denken, maar alleen formules te gebruiken zoals ze in je kraam te pas komen.
Nee, op fundamentalistische wijze alle kwaad leggen bij bedrijven en rijke mensen, dat is veel zinvoller...quote:Op dezelfde fundamentalistische manier worden alle goede dingen aan de vrije markt en alle slechte dingen aan te veel overheid toegeschreven. Zie boven het milieu-gedeelte.
Misschien omdat dat ook off-topic is. Zo maar een ideetje. En ik reageerde er overigens WEL op.quote:Op donderdag 6 september 2007 15:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ik dan zeg dat de economie ook buiten Nederland doorgaat hoor ik niks
En na verrekening met inflatie? Vooral met de huidige trend van bio-brandstoffen en verzilting/verdroging van landbouwgronden zie ik de voedselprijzen flink stijgen.quote:Op donderdag 6 september 2007 15:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Global Economics Prospects
"On current trends, the number of people living on less than $1 a day will be reduced from more than 1 billion today to around 620 million in 2015. This means that the proportion in absolute poverty - 40 percent in 1980 and 21 percent today - will be reduced to 10.2 percent in 2015."
quote:Op donderdag 6 september 2007 15:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Misschien omdat dat ook off-topic is. Zo maar een ideetje. En ik reageerde er overigens WEL op.
Je bent nu wel erg off-topic.quote:Op donderdag 6 september 2007 15:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
En dit van iemand die werkelijk de grootste kul in dit draadje heeft weten te produceren, waaronder bestuurders die per maand 1,25 miljard incasseren...
[..]
Nee, op fundamentalistische wijze alle kwaad leggen bij bedrijven en rijke mensen, dat is veel zinvoller...
Het gaat om armoedevergelijkingen over de decennia heen. Hoeveel mensen hadden er honger in 1980 en hoeveel hebben dat er nu, die vraag.quote:Op donderdag 6 september 2007 15:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En na verrekening met inflatie? Vooral met de huidige trend van bio-brandstoffen en verzilting/verdroging van landbouwgronden zie ik de voedselprijzen flink stijgen.
Alleen maar abslouut inkomen zegt niet zo veel. Dat heb ik al 500 keer gepost maar iedereen schijnt het zo snel mogelijk te willen vergeten.
En daar gaan we weer, als er iets niet klopt is het weer de schuld van de overheid.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Het gaat om armoedevergelijkingen over de decennia heen. Hoeveel mensen hadden er honger in 1980 en hoeveel hebben dat er nu, die vraag.
Inflatie wordt veroorzaakt door overheden, wie zich daar druk over maakt zou zich sterk moeten maken voor een vrijere markt, ook die van geld.
Als de overheid de bron is van inflatie zou je verwachten dat in landen met veel overheidsbemoeienis de gemiddelde inflatie hoger ligt dan elders. Voor zover ik weet is dat niet het geval.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En daar gaan we weer, als er iets niet klopt is het weer de schuld van de overheid.
Ik weet zeker dat je zonder overheid ook inflatie hebt. De bron van inflatie is economische groei.
Zijn nu zelfs de kulargumenten aan het opraken?quote:Op donderdag 6 september 2007 16:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je bent nu wel erg off-topic.![]()
Onjuist.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De bron van inflatie is economische groei.
Ik ben een n00b op economisch gebied. Verlicht mij.quote:
Jij begint. Internationale economie is off-topic, maar als rechtvaardiging voor topsalarissen komen we met internationale markcomformiteit. Lekker discussieren zo.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zijn nu zelfs de kulargumenten aan het opraken?
Onzin, inflatie is geldontwaarding, de toename van de geldhoeveelheid ten opzichte van de produktie. Aangezien de overheid over de geldhoeveelheid gaat (zie bijv. de recente grootschalige kapitaalinjecties van de FED en de ECB) is zij dus de hoofdschuldige.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En daar gaan we weer, als er iets niet klopt is het weer de schuld van de overheid.
Ik weet zeker dat je zonder overheid ook inflatie hebt. De bron van inflatie is economische groei.
Maar als de productie afneemt, dan betekent dat toch ook dat de geldhoeveelheid toeneemt ten opzichte van de productie?quote:Op donderdag 6 september 2007 16:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Onzin, inflatie is geldontwaarding, de toename van de geldhoeveelheid ten opzichte van de produktie. Aangezien de overheid over de geldhoeveelheid gaat (zie bijv. de recente grootschalige kapitaalinjecties van de FED en de ECB) is zij dus de hoofdschuldige.
Inflatie is niét prijsstijgingen, die zijn een gevolg van inflatie.
Maar dat je niet sterk in je economische begrippen zat, en ze naar hartelust een andere betekenis geeft, was ons al duidelijk.
Ik weiger me te conformeren aan economisch fundamentalisme.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Onzin, inflatie is geldontwaarding, de toename van de geldhoeveelheid ten opzichte van de produktie. Aangezien de overheid over de geldhoeveelheid gaat (zie bijv. de recente grootschalige kapitaalinjecties van de FED en de ECB) is zij dus de hoofdschuldige.
Inflatie is niét prijsstijgingen, die zijn een gevolg van inflatie.
Maar dat je niet sterk in je economische begrippen zat, en ze naar hartelust een andere betekenis geeft, was ons al duidelijk.
Op zich heb je gelijk maar misschien neemt de groei van de totale wereldproductie zo nu en dan af, dat wil niet zeggen dat ze als geheel afneemt. Gelukkig niet.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:25 schreef Seneca het volgende:
Maar als de productie afneemt, dan betekent dat toch ook dat de geldhoeveelheid toeneemt ten opzichte van de productie?
Je weigert je neer te leggen bij economische principes die al eeuwenlang onderzocht, getest en waar bevonden zijn en verzint doodleuk je eigen theorietjes en herdefinieert begrippen. Je bent de Rudeonline van POL aan het worden op deze manier.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik weiger me te conformeren aan economisch fundamentalisme.
De bron van prijsstijgingen is schaarste. Als iedereen een ton gaat verdienen stijgen de prijzen, ook zonder overheid.
a. iedereen koopt meer
b. alle handelaren willen meeprofiteren dus verhogen de prijzen.
Als iedereen meer verdient en dus meer uitgeeft en dus de prijzen verhoogt sta je uiteindelijk dus weer op nul. Alleen nu kost een brood 10 euro ipv 1.
Ook zonder overheid krijg je prijsstijging/inflatie met een verhoging van het inkomen.
En als de groei nu afneemt, terwijl de vraag toeneemt, is er dan geen sprake van geldontwaarding, en dus inflatie?quote:Op donderdag 6 september 2007 16:32 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Op zich heb je gelijk maar misschien neemt de groei van de totale wereldproductie zo nu en dan af, dat wil niet zeggen dat ze als geheel afneemt. Gelukkig niet.
Ik hoop dat je gelijk hebt.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je weigert je neer te leggen bij economische principes die al eeuwenlang onderzocht, getest en waar bevonden zijn en verzint doodleuk je eigen theorietjes en herdefinieert begrippen. Je bent de Rudeonline van POL aan het worden op deze manier.
Nee, hooguit van prijsstijgingen. Overigens kan de vraag natuurlijk nooit lang toenemen als de groei afneemt.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:38 schreef Seneca het volgende:
En als de groei nu afneemt, terwijl de vraag toeneemt, is er dan geen sprake van geldontwaarding, en dus inflatie?
Dat hoeft ook niet.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee, hooguit van prijsstijgingen. Overigens kan de vraag natuurlijk nooit lang toenemen als de groei afneemt.
Voor iemand die zegt begaan te zijn met het lot van de armen is dit een zeer zeer opmerkelijk standpunt.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Op naar de "0"- groei!
Even weer bij het begin: we hebben het over de kabinetsmaatregelen. EG is vóór het aanpakken van de "rijken". Iets met jaloezie graaien... Dan wordt daar tegenin gebracht dat maatregelen tegen die hoge salarissen onzinnig zijn want internationale marktconformiteit... Allemaal nog on-topic.quote:Op donderdag 6 september 2007 16:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jij begint. Internationale economie is off-topic, maar als rechtvaardiging voor topsalarissen komen we met internationale markcomformiteit. Lekker discussieren zo.
Vertaling: ik weet niet zo veel van economie, dus ik lul er wel over en als iemand mij er op wijst dat ik het niet snap roep ik dat ik non-conformist ben...quote:Op donderdag 6 september 2007 16:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik weiger me te conformeren aan economisch fundamentalisme.
Stel, ik ga weer modaal verdienen. Zou ik dan minder brood gaan eten? Ik hoop dat je bij het nadenken over deze vraag mijn punt gaat snappen.quote:De bron van prijsstijgingen is schaarste. Als iedereen een ton gaat verdienen stijgen de prijzen, ook zonder overheid.
a. iedereen koopt meer
b. alle handelaren willen meeprofiteren dus verhogen de prijzen.
Als iedereen meer verdient en dus meer uitgeeft en dus de prijzen verhoogt sta je uiteindelijk dus weer op nul. Alleen nu kost een brood 10 euro ipv 1.
Ook zonder overheid krijg je prijsstijging/inflatie met een verhoging van het inkomen.
Als je met een ton per jaar alleen maar geld hebt voor brood dan zou je idd dood gaan van de honger. Maar als je 2 ton verdiende, had je ook andere uitgaven en zou je op beleg kunnen besparen.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vertaling: ik weet niet zo veel van economie, dus ik lul er wel over en als iemand mij er op wijst dat ik het niet snap roep ik dat ik non-conformist ben...
[..]
Stel, ik ga weer modaal verdienen. Zou ik dan minder brood gaan eten? Ik hoop dat je bij het nadenken over deze vraag mijn punt gaat snappen.
Inflatie wordt nog steeds veroorzaakt door de overheid. De overheid is namelijk de enige partij die extra geld in het systeem kan stoppen.quote:Op donderdag 6 september 2007 18:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En de inflatie word bepaald door algemene welvaartsstijging. Je bent alleen maar rijk ten opzichte van iemand anders.
Puur en alleen meer vraag naar een product drijft de prijs al op. Daar heb je geen drukpers voor nodig.quote:Op donderdag 6 september 2007 18:25 schreef FJD het volgende:
[..]
Inflatie wordt nog steeds veroorzaakt door de overheid. De overheid is namelijk de enige partij die extra geld in het systeem kan stoppen.
Maar dat is nogal triviaal omdat het uitgeven van geld is uitbesteed aan de overheid. Als alle Nederlanders een collectief hadden opgericht in de vorm van een stichting die geld had uitgegeven dan bepaalde die stichting de inflatie.quote:Op donderdag 6 september 2007 18:25 schreef FJD het volgende:
Inflatie wordt nog steeds veroorzaakt door de overheid. De overheid is namelijk de enige partij die extra geld in het systeem kan stoppen.
Juistem, en daarom spreek ik ook me nadruk van het bepalen van de inflatie (als onderdeel van monetair beleid), niet het veroorzaken van de inflatie.quote:Op donderdag 6 september 2007 18:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Puur en alleen meer vraag naar een product drijft de prijs al op. Daar heb je geen drukpers voor nodig.
Meer welvaart is meer consumptie is hogere prijzen. Ook zonder overheid.
Dit soort salarissen zijn excessief. Zonder meer. Hoeven we denk ik geen discussie over te hebben. MAAR: het is iets tussen private partijen. Als een malloot morgen voor 10 mio een fiat pinda koopt via Ebay is het nieuws, maar we gaan er geen schande van spreken (hoogstens verklaren we de bieder voor gek).quote:Op donderdag 6 september 2007 18:04 schreef Klopkoek het volgende:
In ieder geval ben ik van mening dat er iets fundamenteels mis is. Als bazen met 3 miljoen naar huis kunnen gaan terwijl het ondertussen een bende is en er tienduizenden mensen op straat komen staan, dan klopt er iets niet. Als het CPB heeft berekend dat de Nederlandse top relatief dom is, maar die top zich graag wil meten met het buitenland, dan klopt er iets niet. En als bazen in goede tijden er met 10 miljoen vandoor kunnen maar werknemers blij mogen zijn met een procentje stijging ("anders prijzen we ons uit de markt"), tja, ook dan is dat een teken dat er fouten in het systeem zitten.
Dat zou de waarde op kunnen drijven maar dat drijft nog niet direct de inflatie omdat veel producten uit het buitenland komen en dus geproduceerd worden tegen een andere valuta. Stijgt de euro dan zal de dollar dalen.quote:Op donderdag 6 september 2007 18:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Puur en alleen meer vraag naar een product drijft de prijs al op. Daar heb je geen drukpers voor nodig.
Meer welvaart is meer consumptie is hogere prijzen. Ook zonder overheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |