Van dik hout zaagt men planken, zal Jan Pronk wel denken. De toon is gezet. Ik geloof dat Jan Pronk als voorzitter niet echt geschikt is. Hij is teveel het type dat liever de confrontatie zoekt ipv bruggen bouwt.quote:Pronk: Balkenende is een leugenaar
MEPPEL - De PvdA moet hardop tegen premier Jan Peter Balkenende zeggen dat hij „een leugenaar” is. Dat zei oud-PvdA-minister Jan Pronk dinsdag tijdens een partijbijeenkomst in Meppel waar kandidaten voor het partijvoorzitterschap zich presenteerden.
Naast Pronk zijn er nog zes kandidaten. Pronk herhaalde zijn pleidooi voor een parlementair onderzoek naar de Nederlandse steun aan de inval in Irak. De PvdA heeft zich er tot teleurstelling van Pronk tijdens de kabinetsformatie bij neergelegd dat er geen onderzoek komt.
Volgens Pronk is Nederland op „een schandelijke manier” in de Irak-oorlog „gerommeld”. De PvdA dient Balkenende daar volgens hem op aan te spreken.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/70208791/Pronk:_Balkenende_is_een_leugenaar.html?p=6,1
Hehe inderdaad. Die man heeft zo'n plaat voor ze harses, gelooft hij nou werkelijk dat heel Nederland op die zure bejaarde zit te wachten?quote:Op woensdag 5 september 2007 11:19 schreef zoalshetis het volgende:
fijn dat jan weer aanwezig is! het demoniseren is ie nog niet verleerd zie ik.
Hij is wat kort-door-de-bocht. Maar zoals gezegd heeft ie wel gelijk.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Van dik hout zaagt men planken, zal Jan Pronk wel denken. De toon is gezet. Ik geloof dat Jan Pronk als voorzitter niet echt geschikt is. Hij is teveel het type dat liever de confrontatie zoekt ipv bruggen bouwt.
Intussen heeft Jan Pronk natuurlijk wel gelijk dat we die oorlog zijn ingerommeld door de Amerikanen. Ik ben, net als Jan Pronk blij met dit kabinet en hoop dat het de volle periode zal zitten. Maar ook ik betreur dat het onderzoek naar Irak onder het tapijt is gemoffeld.
Overigens vind ik het niet echt helpen om Balkenende zo weg te zetten. Zeg dan dat het CDA leugenachtig is in deze kwestie.
Het schudt de boel wel op daar bij de PvdA.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:25 schreef jogy het volgende:
Pronkie is ok, even lekker ongenuanceerd door de bocht schoppen kan weleens verfrissend zijn.
straks zegt ie nog dat balkenende op harry potter lijkt.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:27 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Hehe inderdaad. Die man heeft zo'n plaat voor ze harses, gelooft hij nou werkelijk dat heel Nederland op die zure bejaarde zit te wachten?
Inderdaad. Het had nooit mogen gebeuren en het is goed dat hij ondubbelzinnig duidelijk is.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:28 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Hij is wat kort-door-de-bocht. Maar zoals gezegd heeft ie wel gelijk.
Wat mij teleurstelt is dat er zo makkelijk overheen wordt gestapt, door alles onder het tapijt te vegen. De 2e kamer is gewoon voorgelogen. Wordt mij wat al te makkelijk overheen gestapt zo.
Ja, maar dan lijkt voorzitter me toch niet de beste functie voor hem.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:25 schreef jogy het volgende:
Pronkie is ok, even lekker ongenuanceerd door de bocht schoppen kan weleens verfrissend zijn.
Hehe inderdaad of laat hem weer peace keepen in Afrikaquote:Op woensdag 5 september 2007 11:29 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
straks zegt ie nog dat balkenende op harry potter lijkt.![]()
die man moet maar snel achter de geraniums met zijn huigelachtige manier van politiek bedrijven.
ach zolang de pvda-achterban pronk wil mogen ze hem hebben. graag zelfs, des te meer valt pvda door de mand als de op de man spelende politieke partij.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:30 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ja, maar dan lijkt voorzitter me toch niet de beste functie voor hem.
Alle andere partijen spelen niet op de man ?quote:Op woensdag 5 september 2007 11:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ach zolang de pvda-achterban pronk wil mogen ze hem hebben. graag zelfs, des te meer valt pvda door de mand als de op de man spelende politieke partij.![]()
Een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woordenquote:Op woensdag 5 september 2007 11:31 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Hehe inderdaad of laat hem weer peace keepen in Afrika![]()
[afbeelding]
niet zo vals als pronkie.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:32 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Alle andere partijen spelen niet op de man ?![]()
Lekker belangrijk, ik heb altijd PvdA gestemd maar die partij is toch op sterven na dood. Dan liever met een beetje schoppen en bijten.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:30 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ja, maar dan lijkt voorzitter me toch niet de beste functie voor hem.
Geef eens 5 voorbeelden van Jan Pronk op de man spelen, en 5 andere voorbeelden van andere politici waaruit blijkt dat Jan Pronk valser is dan andere politici.quote:
zeg knaap, wat denk jij wel niet? ik doe alleen aan one-liners. trouwens dit topic gaat over pronk en dat ik blij ben dat ie er weer is...quote:Op woensdag 5 september 2007 11:38 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Geef eens 5 voorbeelden van Jan Pronk op de man spelen, en 5 andere voorbeelden van andere politici waaruit blijkt dat Jan Pronk valser is dan andere politici.
quote:Op woensdag 5 september 2007 11:39 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zeg knaap, wat denk jij wel niet? ik doe alleen aan one-liners. trouwens dit topic gaat over pronk en dat ik blij ben dat ie er weer is...
Sterven na dood? Ze zitten in de regering en de verkiezingen zijn nog heel ver weg. Op deze manier kan je hooguit het kabinet opblazen en je eigen invloed weggooien.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:36 schreef jogy het volgende:
[..]
Lekker belangrijk, ik heb altijd PvdA gestemd maar die partij is toch op sterven na dood. Dan liever met een beetje schoppen en bijten.
Ze zitten nu in een lastig parket qua regeren en doen eigenlijk bijna alles waarvan ze eerst schande spraken in de opositie, dus als ze niet snel een beetje van hun oude koers terugpakken gaat hun achterban massaal naar de SP. Word je ook niet vrolijk van, lijkt mequote:Op woensdag 5 september 2007 11:45 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Sterven na dood? Ze zitten in de regering en de verkiezingen zijn nog heel ver weg. Op deze manier kan je hooguit het kabinet opblazen en je eigen invloed weggooien.
Ik vind dit anders een gepast antwoord op de hele campagne van Balkenende, waarbij hij het goudeerlijke imago aannam en Bos wegzette als liegende draaikont. Dan mag het best eens gezegd worden dat Balkenende een leugenaar is in de kwestie Irak.quote:
Alles is beter dan die HypocrieteBlankeIntellectuelen van de PvdAquote:Op woensdag 5 september 2007 11:50 schreef jogy het volgende:
[..]
dus als ze niet snel een beetje van hun oude koers terugpakken gaat hun achterban massaal naar de SP. Word je ook niet vrolijk van, lijkt me.
quote:Op woensdag 5 september 2007 11:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Alles is beter dan die HypocrieteBlankeIntellectuelen van de PvdA![]()
Hij heeft in jouw ogen gelijk (en in de zijne), maar dat wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:28 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Hij is wat kort-door-de-bocht. Maar zoals gezegd heeft ie wel gelijk.
Wat mij teleurstelt is dat er zo makkelijk overheen wordt gestapt, door alles onder het tapijt te vegen. De 2e kamer is gewoon voorgelogen. Wordt mij wat al te makkelijk overheen gestapt zo.
Hij heeft net als die andere PvdA politicus Relus ter Beekquote:Op woensdag 5 september 2007 11:29 schreef _The_General_ het volgende:
Is hij soms weer aan de drank ofzo
De held die onze Jongens met waterpistolen naar Bosnië stuurdequote:Op woensdag 5 september 2007 12:03 schreef more het volgende:
[..]
Hij heeft net als die andere PvdA politicus Relus ter Beek
[afbeelding]
wel zo'n typische alcoholistenkop!
quote:Op woensdag 5 september 2007 12:06 schreef JohnDope het volgende:
[..]
De held die onze Jongens met waterpistolen naar Bosnië stuurde
quote:Op woensdag 5 september 2007 12:06 schreef JohnDope het volgende:
[..]
De held die onze Jongens met waterpistolen naar Bosnië stuurde
laat ik het zo zeggen. leuk dat jan weer in ons land is en meteen van de hoogste toren blaast. we krijgen de komende tijden weer lekker moddergooi wedstrijdjes. is wel leuk tijdens deze saaie tijden. ik ben benieuwd wie het hardst kan gooien.quote:Op woensdag 5 september 2007 12:16 schreef Pool het volgende:
Wat een rechts paniekvoetbal in dit topic!![]()
Pronk noemt Balkenende terecht een leugenaar, hoe kun je anders dat hele politieke proces aanduiden waarin Irak is aangevallen met onze steun. En meteen moet daar dan bijgehaald worden dat een hele andere oud-PvdA'er ooit eens wat dronk en onze militairen niet voldoende bewapende. Moeten jullie niet ook nog iets negatiefs zeggen over de melkboer van de tante van Jan Pronk?
Misleiding. Niet alleen van het volk maar ook van de politiek. Er is volgens mij nog geen bewijs dat Nederland wist van de onwaarheden op het moment dat het steun verleende aan de Irak-oorlog.quote:Op woensdag 5 september 2007 12:16 schreef Pool het volgende:
Pronk noemt Balkenende terecht een leugenaar, hoe kun je anders dat hele politieke proces aanduiden waarin Irak is aangevallen met onze steun.
Niet veel goeds, schat ik zo inquote:Op woensdag 5 september 2007 12:27 schreef Martijn_77 het volgende:
Ben benieuwd wat Pronk dan van Partijgenoot Bos vindt
quote:CDA: uitspraken Pronk teken van onmacht
(Novum) - De uitspraken van Jan Pronk over premier Jan Peter Balkenende zijn een uiting van onmacht. Dat laat de CDA-fractie in de Tweede Kamer woensdag weten. Pronk, kandidaat voor het PvdA-voorzitterschap, suggereerde onder meer dat Balkenende een leugenaar is. "Zijn uitspraken zeggen meer over Pronk zelf dan over Balkenende", zegt een woordvoerder van fractievoorzitter Pieter van Geel.
Pronk deed zijn uitspraken dinsdagavond op een discussieavond met de andere voorzitterskandidaten in Meppel. "Ik vind dat wij veel harder tegen Balkenende moeten optreden", zei hij. "Waarom zeggen we niet: u bent een leugenaar. We zijn verdorie Irak ingerommeld met een verhaal dat echt schandelijk is. Dat hoor je vanuit de PvdA te zeggen."
De PvdA moest in de kabinetsformatie onder druk van Balkenendes CDA toestaan dat er geen onderzoek komt naar de Nederlandse steun naar de inval in Irak van 2003, iets wat de partij wel had gewild. Met zijn uitspraken zou Pronk partijleider Wouter Bos hierover opnieuw in een lastig parket kunnen brengen.
Pronk zei dinsdag ook dat de PvdA een duidelijker sociaaldemocratisch antwoord moet geven op het kapitalisme. Hij was wel positief over het huidige kabinet-Balkenende en het regeerakkoord. De CDA-fractie laat verder weten 'heel goede verhoudingen' te hebben binnen de regeringscoalitie.
http://www.trouw.nl/laats(...)nk_teken_van_onmacht
Ik geloof dat alle strategische anti PvdA denkers, het liefste Pronk voorzitter zien worden, want dat betekent namelijk het einde van de PvdA.quote:Op woensdag 5 september 2007 12:40 schreef Basp1 het volgende:
Maar om even in de slachtofferrol te kruipen zoals velen hier ook zo goed zijn.
Boehoehoe het is de rechtse media die pronk in een moelijke situatie willen brengen en hem een kans op het partijleiderschap door de neus boren.
Heeft ie daar al uitspraken over gedaan?quote:Op woensdag 5 september 2007 12:28 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Niet veel goeds, schat ik zo in![]()
quote:Op woensdag 5 september 2007 12:42 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik geloof dat alle strategische anti PvdA denkers, het liefste Pronk voorzitter zien worden, want dat betekent namelijk het einde van de PvdA.
quote:Op woensdag 5 september 2007 12:42 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik geloof dat alle strategische anti PvdA denkers, het liefste Pronk voorzitter zien worden, want dat betekent namelijk het einde van de PvdA.
Dus moeten we maar niks doen en mag Balkenende gewoon doorgaan alsof er niks aan de hand is ?quote:Op woensdag 5 september 2007 13:55 schreef QBZZ het volgende:
Ik snap niet dat Pronk nog voor een parlementair onderzoek is, hij weet tenslotte de uitslag al: Balkenende is een leugenaar en Nederland is op een schandalige manier een oorlog in gerommeld.
Dat is ook het beeld dat moet blijven staan, nu Balkenende zelf niet bereid is om in een onderzoek het tegendeel aan te tonen.quote:Op woensdag 5 september 2007 13:55 schreef QBZZ het volgende:
Ik snap niet dat Pronk nog voor een parlementair onderzoek is, hij weet tenslotte de uitslag al: Balkenende is een leugenaar en Nederland is op een schandalige manier een oorlog in gerommeld.
Pronk weet toch al wat er is gebeurd? Laat hem maar zijn bevindingen op tafel leggen, hoeven we ook niet de poppenkast van een uitgebreid onderzoek te houden.quote:Op woensdag 5 september 2007 13:56 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dus moeten we maar niks doen en mag Balkenende gewoon doorgaan alsof er niks aan de hand is ?
Daar komt het woord DEMONISEREN weer......Ik mag dat rechtse gejank niet meer horen!! Als er iemand demoniseerd dan is dat Wilders wel .....Maar dat is een ander topic.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:19 schreef zoalshetis het volgende:
fijn dat jan weer aanwezig is! het demoniseren is ie nog niet verleerd zie ik.
Dat stompzinnige gezeik over 'demoniseren' is zwaar vermoeiend inderdaad. Ik kan me ook nog wel een politicus herinneren die een andere politicus uitmaakte voor leugenaar en draaikont. Dat was geen demoniseren, maar gewoon zeggen waar het op staat uiteraard.quote:Op woensdag 5 september 2007 14:17 schreef druze_eddy het volgende:
[..]
Daar komt het woord DEMONISEREN weer......Ik mag dat rechtse gejank niet meer horen!! Als er iemand demoniseerd dan is dat Wilders wel .....Maar dat is een ander topic.
Om even terug te komen op Pronk.......Natuurlijk is Balkenende een leugenaar, dat is ook waarom het CDA ( en natuurlijk de medeverantwoordelijke VVD ) tegen een parlementair onderzoek is. Het beeld van een Nederlandse premier die als Amerikaans schoothondje fungeerde en braaf pootjes gaf en netjes het baasje gehoorzaamde is natuurlijk dodelijk.
Zeggen wat je denkt is kennelijk alleen tof als je rechts van de VVD predikt.quote:Op woensdag 5 september 2007 12:16 schreef Pool het volgende:
Wat een rechts paniekvoetbal in dit topic!![]()
De koers Bos is misschien gezellig en fijn voor (semi-)intellectuelen maar uiteindelijk gaat het erom dat je je culturele bagage, wetenschappelijke overtuigingen en waarden om gaat zetten in concreet beleid. En laten we vooral niet vergeten dat de PvdA oorspronkelijk voor de onderkant is opgericht (alhoewel dat lang niet de enige reden was uiteraard).quote:Op woensdag 5 september 2007 13:42 schreef Pool het volgende:
Het einde ja? Ik vaar zelf meer de koers-Bos dan de koers-Pronk, maar ik vraag me af of we met Pronk zetels verliezen. Veel mensen hebben de afgelopen jaren toch de harde woorden bij de PvdA gemist, die Pronk wel durft uit te spreken. Je kunt over hem vinden wat je wil, maar het is wel een echte PvdA'er.
quote:
Binnenland
wo 5 sep 2007, 16:34 | 18 reacties
Pronk heeft spijt van uitspraak over Balkenende
DEN HAAG - Kandidaat-voorzitter van de PvdA Jan Pronk heeft er spijt van dat hij premier en CDA-leider Jan Peter Balkenende een „leugenaar” heeft genoemd. Hij heeft „een politieke fout“ gemaakt, zegt hij woensdag in een interview met de gratis krant De Pers.
„Ik heb mij de afgelopen jaren geërgerd aan mensen die politieke kritiek vermengden met persoonlijke kwalificaties. Nu heb ik me daar zelf schuldig aan gemaakt.”
Pronk deed zijn uitspraak dinsdagavond tijdens een debat met de andere kandidaat-voorzitters. Na afloop reed hij „met niet zo'n prettig gevoel naar huis”, bekende hij aan De Pers.
Woensdag namen CDA-fractievoorzitter Pieter van Geel en diens ChristenUnie-collega Arie Slob duidelijk afstand van de woorden van Pronk.
http://www.telegraaf.nl/b(...)over_Balkenende.html
nou, ik vind het meteen weer spijt betuigen nog suffer eigenlijk.quote:Op woensdag 5 september 2007 17:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk dat zo'n ervaren raspoliticus zo'n fout maakt om zo op de persoon te spelen.![]()
quote:Op woensdag 5 september 2007 17:40 schreef milagro het volgende:
[..]
nou, ik vind het meteen weer spijt betuigen nog suffer eigenlijk.
gisteravond zei hij nog zoiets als "ik vind wat ik vind en ga niet ineens iets anders zeggen als ik nog steeds dat vind wat ik vond" (volg u me nog?) .... en nu trekt hij binnen 24 uur zijn woorden terug
dus of hij vindt nu niet meer wat hij gister nog wel vond en dat vind ik dan weer nogal wat , of hij doet een beetje laf nu.
Waarom dusquote:Op woensdag 5 september 2007 17:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Pronk heeft gister dus gelogen?
Pronk is altijd nogal uitgesproken.quote:Of hij had het niet zo grof moeten zeggen ofzo?![]()
Okay, Balkenende is dus nogsteeds een leugenaar, maar het was politiek niet zo handig. No shit...quote:Op woensdag 5 september 2007 17:56 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Waarom dusStaat het dan vast dat Balkenende de waarheid sprak? Dat heeft ie nl. niet gezegd
Hij betuigt alleen spijt dat ie 't gezegd heeft dat Balkenede een leugenaar is.![]()
[..]
Pronk is altijd nogal uitgesproken.![]()
Vertegenwoordiger klagen na de uitspraak.quote:
Ik geloof eigenlijk niet dat Pronk dit 'per ongeluk' gezegd heeft, niet iemand met zijn ervaring. Het lijkt mij waarschijnlijker dat hij iets dergelijks vooraf al gepland had staan om vervolgens een dag later zijn excuses aan te bieden.quote:Op woensdag 5 september 2007 17:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk dat zo'n ervaren raspoliticus zo'n fout maakt om zo op de persoon te spelen.![]()
Inderdaad. Iemand met de ervaring van Pronk maakt dit soort 'foutjes' niet zo snel lijkt me. Slim gespeeld van hem, lekker refereren aan de sentimenten binnen de PvdA over Irak en toch Bos nog een beetje te vriend houden.quote:Op woensdag 5 september 2007 18:09 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik geloof eigenlijk niet dat Pronk dit 'per ongeluk' gezegd heeft, niet iemand met zijn ervaring. Het lijkt mij nog waarschijnlijker dat iets dergelijks vooraf al gepland had staan om vervolgens een dag later zijn excuses aan te bieden.
Dit is ff makkelijk scoren met een gevoelig onderwerp + Balkenende een leugenaar noemen (dat kan links wel waarderen, kijk hier maar) en kwa publieke awareness staat hij meteen ver bovenaan de lijst als kandidaat voor het PVDA-voorzitterschap.
Vervolgens biedt je ff je excuses aan, no harm done... maar wel flink wat gratis publiciteit ontvangen.![]()
daar lijkt het wel op, jaquote:Op woensdag 5 september 2007 18:09 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik geloof eigenlijk niet dat Pronk dit 'per ongeluk' gezegd heeft, niet iemand met zijn ervaring. Het lijkt mij nog waarschijnlijker dat iets dergelijks vooraf al gepland had staan om vervolgens een dag later zijn excuses aan te bieden.
Dit is ff makkelijk scoren met een gevoelig onderwerp + Balkenende een leugenaar noemen (dat kan links wel waarderen, kijk hier maar) en kwa publieke awareness staat hij meteen ver bovenaan de lijst als kandidaat voor het PVDA-voorzitterschap.
Vervolgens biedt je ff je excuses aan, no harm done... maar wel flink wat gratis publiciteit ontvangen.![]()
Nog altijd beter dan doorgaan met slaan.quote:Op woensdag 5 september 2007 18:12 schreef milagro het volgende:
[..]
daar lijkt het wel op, ja
je geeft iemand een snoeiharde knal voor zijn muil en zegt dan meteen "oh, sorry, hakniemoetendoen"![]()
quote:Op woensdag 5 september 2007 18:06 schreef Pool het volgende:
Jammer dat hij zijn woorden terugneemt, want Balkenende is natuurlijk gewoon een leugenaar.
ik hoor je nu niet meer zo zielig janken. is dat toeval?quote:Op woensdag 5 september 2007 14:17 schreef druze_eddy het volgende:
[..]
Daar komt het woord DEMONISEREN weer......Ik mag dat rechtse gejank niet meer horen!! Als er iemand demoniseerd dan is dat Wilders wel .....Maar dat is een ander topic.
Om even terug te komen op Pronk.......Natuurlijk is Balkenende een leugenaar, dat is ook waarom het CDA ( en natuurlijk de medeverantwoordelijke VVD ) tegen een parlementair onderzoek is. Het beeld van een Nederlandse premier die als Amerikaans schoothondje fungeerde en braaf pootjes gaf en netjes het baasje gehoorzaamde is natuurlijk dodelijk.
De laffe boodschapper en kapitein van de leugen durft zelf geen verantwoordelijkheid te nemen over zijn beslissing om commando's en onderzeeërs vóór het VN besluit uit te sturen, gebaseerd op een onfris en geheim rapport van Lord Goldsmith uit de UK.quote:Op woensdag 5 september 2007 18:39 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
![]()
De boodschapper zelf is met de staart tussen de benen vertrokken en de brave volgelingen proberen er tevergeefs nog een politiek slaatje uit te slaan. Lachwekkend![]()
Als Balkenende van het gezeik af wil zijn moet ie gewoon een parlementair onderzoek toestaan. Het feit dat hij dat al jaren lang uit alle macht probeert tegen te houden is op z'n minst erg vreemd. Dan kan je wachten op opportunisten als Pronk die je voor leugenaar uitmaken.quote:Op woensdag 5 september 2007 18:39 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
![]()
De boodschapper zelf is met de staart tussen de benen vertrokken en de brave volgelingen proberen er tevergeefs nog een politiek slaatje uit te slaan. Lachwekkend![]()
Als iemand Balkenende nu uit zo maken voor oorlogscrimineel, is er inderdaad slechts weinig materiaal ter verdediging van zo'n bewering.quote:Op woensdag 5 september 2007 18:55 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Als Balkenende van het gezeik af wil zijn moet ie gewoon een parlementair onderzoek toestaan. Het feit dat hij dat al jaren lang uit alle macht probeert tegen te houden is op z'n minst erg vreemd. Dan kan je wachten op opportunisten als Pronk die je voor leugenaar uitmaken.
Iemand die zo krampachtig probeert te voorkomen dat informatie naar buiten komt over zijn besluiten, is waarschijnlijk niet helemaal gerust op de conclusies die daar uit getrokken worden. Denk je ook niet?
wie interesseert zich uberhaupt voor een onderzoek, de terroristen blazen zichzelf in Irak door de aanwezigheid van de Amerikanen aan de lopende band op. Dus liever daar dan hier toch..quote:Op woensdag 5 september 2007 19:55 schreef SCH het volgende:
Balkenende heeft ons toch ook die oorlog in gerommeld?
Waarom is het CDA toch zo verschrikkelijk krampachtig tegen dat onderzoek. Het is toch pijnlijk dat zo'n grote partij dat maar niet aandurft?
"We replaced the frontline of the war on terror from here to Baghdad."quote:Op woensdag 5 september 2007 20:58 schreef kawotski het volgende:
[..]
wie interesseert zich uberhaupt voor een onderzoek, de terroristen blazen zichzelf in Irak door de aanwezigheid van de Amerikanen aan de lopende band op. Dus liever daar dan hier toch..
Vraag ik mij sterk af. Natuurlijk kan het een stunt zijn geweest. Maar realiseert Pronk zich dan niet dat het vele PvdA-ers afschrikt en dat Pronk teveel als een risico wordt gezien. Voor de verhoudingen in de coalitie bijvoorbeeld. En dat de PvdA leden dan liever op safe spelen door mevr Ploumen te kiezen .quote:Op woensdag 5 september 2007 18:09 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik geloof eigenlijk niet dat Pronk dit 'per ongeluk' gezegd heeft, niet iemand met zijn ervaring. Het lijkt mij waarschijnlijker dat hij iets dergelijks vooraf al gepland had staan om vervolgens een dag later zijn excuses aan te bieden.
Volgens mij hoorde ik gisteren dat Pronk in de peiling op iets van 42.5% van de stemmen zat en de overige kandidaten op maximaal 5%. Dan kan hij zich dit nog wel permitteren lijkt me.quote:Op woensdag 5 september 2007 22:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Vraag ik mij sterk af. Natuurlijk kan het een stunt zijn geweest. Maar realiseert Pronk zich dan niet dat het vele PvdA-ers afschrikt en dat Pronk teveel als een risico wordt gezien. Voor de verhoudingen in de coalitie bijvoorbeeld. En dat de PvdA leden dan liever op safe spelen door mevr Ploumen te kiezen .![]()
Bronquote:Pronk liegt: Nederland is oorlog niet ingerommeld
Kandidaat-voorzitter Jan Pronk van de PvdA probeert het vuurtje in de coalitie op te stoken. Maar zijn vage beschuldigingen bieden geen aanknopingspunt voor een onderzoek naar Nederlandse betrokkenheid bij oorlog om Irak
Het Irak-onderzoek moet nog komen, maar voor Jan Pronk staat de uitkomst nu al vast: ‘Balkenende is een leugenaar.’
De kandidaat-voorzitter van de PvdA probeert het vuurtje in de coalitie op te stoken. De linkse partijen dringen al een paar jaar aan op een parlementair onderzoek naar de Irak-besluitvorming in 2002 en 2003. Het kabinet Balkenende-I steunde toen de Amerikaans-Britse invasie in Irak.
Balkenende en het CDA wensen zo’n onderzoek niet. In de kabinetsformatie kregen ze gedaan dat de PvdA er eindelijk eens over ophield. Sindsdien geldt het thema als een nederlaag voor PvdA-leider Wouter Bos.
Maar de SP en de criticasters van Bos in de PvdA blijven erop hameren: ‘Nederland is de oorlog ingerommeld.’ Ook Pronk gebruikte gisteravond op de PvdA-bijeenkomst te Meppel weer dat cliché.
Politieke steun
Maar Nederland is die oorlog helemaal niet ingerommeld. Balkenende-I gaf wel politieke, maar géén militaire steun. Nederlandse liaision-officieren op Britse marineschepen werden tijdig met helikopters van boord gehaald. Het Amerikaanse leger maakte gebruik van de Rotterdamse haven, maar dat valt onder de ‘host nation support’ waartoe NAVO-lidstaten nu eenmaal verplicht zijn.
Misschien is een Irak-onderzoek noodzakelijk, maar dan moeten de linkse partijen toch op zijn minst duidelijk maken wat er vijf jaar geleden niet deugde of waar Balkenende het parlement zou hebben misleid. Vage beschuldigingen bieden geen aanknopingspunt.
Toenmalig CDA-minister Jaap de Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken negeerde destijds enkele ambtelijk-juridische adviezen, maar dat is bepaald géén politieke misdaad. Een minister heeft het recht om ambtelijke nota’s terzijde te leggen.
Dat De Hoop Scheffer en Balkenende vriendelijk waren tegen president George W. Bush maakt van de CDA-ministers nog geen leugenaars.
Had Jan Pronk (‘Genocide!’) soms liever gehad dat Saddam Hoessein in Bagdad was blijven zitten?
Bronquote:'Onderzoek Irak moet er komen'
Jan Pronk wil als hij PvdA-voorzitter wordt de dunne lijn bewandelen tussen spanning en conflict. Dat is alleen maar goed voor partijleider Wouter Bos, zegt hij. Maar het onderzoek naar de Irak-oorlog moet er komen, al kost dat het kabinet de kop.
Het is de dag na ‘Meppel’, waar Pronk premier Balkenende heeft uitgemaakt voor ‘leugenaar’ omdat die Nederland de oorlog zou hebben ‘ingerommeld met een schandelijk verhaal’. We zitten op Pronks kamer bij het International Institute of Social Studies, academie voor studenten uit ontwikkelingslanden, waar Pronk hoogleraar is. Hij geeft colleges door het hele land en houdt zo voeling met zalen vol jonge mensen.
PvdA-interimvoorzitter Ruud Koole heeft Pronk gebeld over zijn uitspraken. Vond ze ‘ongepast’. CDA-fractievoorzitter in de Tweede Kamer Pieter van Geel heeft Pronks aanval op Balkenende ‘een teken van onmacht’ genoemd. Pronk reageert: ‘Dat is niet onvriendelijk. Toen ik na dat debat in de trein naar huis reed, had ik niet zo’n prettig gevoel. Ik dacht: ik heb een fout gemaakt. De afgelopen jaren heb ik mij juist geërgerd aan het vermengen van politieke kritiek en persoonlijke aanvallen. Nu heb ik mij er zelf schuldig aan gemaakt en daar heb ik spijt van. Balkenende heeft wel gelogen, maar hij is geen leugenaar.’
Dat de Amerikaanse inval in Irak was gebaseerd op leugens staat voor Pronk vast: er waren geen massavernietigingswapens, er was geen connectie met Al-Qaida en hij meent dat de Iraakse dictator Saddam Hoessein gehoor gaf aan resoluties van de Verenigde Naties. ‘Dat was allemaal bekend. Nederland heeft die argumenten voor zoete koek geslikt. Dat was een politieke keuze. Niet zomaar een beetje, nee, in meerdere debatten deed het kabinet dat. Nederland is met de Amerikanen in die coalitie gestapt en was medeverantwoordelijk voor die invasie en de consequenties. Ik heb lopen demonstreren! Ik heb geschreven, gepraat: Irak werd een catastrofe.’
Maar u noemt het ‘liegen’.
‘Het waren leugens. Íedereen wist dat.’
Waarom dan een onderzoek naar de oorlog? U heeft uw conclusie klaar.
‘Dat onderzoek gaat niet naar de vraag: was het waar of niet? Duidelijk moet worden waarom Nederland die positie koos.’
Wanneer besloot u dat u Balkenende eens flink ging aanpakken?
‘Dit had ik niet van tevoren gepland.’
Mijnheer Pronk, iedereen omschrijft u als een politieke player…
‘Men vergist zich in mij. Iemand in de zaal zei: wij moeten beter uitdragen in de media dat niet Wouter Bos een draaikont is, maar Balkenende. Kijk, over Bos heb ik ook gezegd dat hij niet had gedaan wat hij had beloofd, dat neem ik niet terug. Maar ik wilde nu zeggen: er is iets veel ergers – véél ergers – met Balkenende. Ja, en in zo’n discussie…you get carried away. Hierin ben ik een stap te ver gegaan.’
‘Ik ben heel duidelijk vóór een onderzoek naar de Irak-oorlog, een parlementaire enquête. Dat is wel strategie.’
U wilt dat de Kamer dat onderzoek nog deze regeerperiode afdwingt. U weet dat het CDA en Balkenende dat niet aanvaarden en dus stuurt u aan op een kabinetscrisis.
‘De partijen hebben dat onderzoek buiten het coalitieakkoord gehouden. Er is alleen een afspraak gemaakt achter gesloten deuren. Die kan niet bindend zijn voor parlementariërs.’
‘Het onderzoek is op den duur onafwendbaar. Dus doe het maar zo snel mogelijk. Er zullen steeds meer onthullingen komen, vooral uit de VS. Álle onderzoeksjournalisten zijn ermee bezig, hoofdrolspelers publiceren zelf boeken, de nieuwe Britse premier Brown stelt zich anders op dan zijn voorganger Blair, andere landen komen met onderzoeken. De Kamerfractie van het CDA zal, als de druk wordt opgevoerd, iets moeten doen.’
En als dit voor CDA’ ers een einde aan het kabinet betekent…
‘Dan is dat hun verantwoordelijkheid.
U zou ook kunnen zeggen: we hebbenals PvdA dingen binnengehaald in deze coalitie, die zetten we niet op het spel.
‘Ik kan me voorstellen dat je zo’n rationele afweging maakt als je er voor staat. Maar er ís geen deal! Ze hebben het juist buiten het regeerakkoord gelaten. Een politieke fout, zoiets doe je niet.
Het gaat me met dat onderzoek niet alleen om terugkijken. Ik maak me zorgen om de dreiging van een oorlog met Iran. En wat doet Nederland dan?’
Het gaat ook om vertrouwen in een premier. Wij willen niet worden geregeerd door een minister-president die liegt over zoiets fundamenteels als een oorlog. ‘Hij heeft gelogen over zoiets fundamenteels als de bewéégredenen voor een oorlog. We stonden aan de verkeerde kant. Het is niets persoonlijks. De politieke consequenties voor Balkenende, die laat ik aan het parlement. We moeten het onderzoek niet nalaten uit angst voor die consequenties.’
Met enthousiasme vertelt Pronk hoe het juist de nieuwe generatie is die hem opnieuw op het schild hijst. ‘Ik was in Maastricht, in maart. Een grote bijeenkomst van de Jonge Socialisten en de universiteit. Over internationale interventies. Het was allemaal heel jong, wat daar zat. Een spetterende bijeenkomst. Goed. Jonge mensen die van de hoed en de rand wisten. Ik heb contact gehouden met een aantal van hen. Ja, hoe gaat dat? Ze vragen: kom je nog een keer? Je mailt met ze. Toen vroegen ze: moet jij geen voorzitter worden?’
‘Natuurlijk niet, zei ik. Ik ben in 2002 uit de politiek gegaan, nadat ik volgens mij voor de achtste keer in de Kamer was gekozen, om plaats te maken voor een nieuwe generatie.’
Antoine van Lune van de Jonge Socialisten begon een website met steunbetuigingen aan Pronk. ‘Ik belde hem. Ik zei: reuze-innovatief, maar ik ben niets verplicht.’
Wat de doorslag gaf? ‘Het gaat niet goed met de PvdA.’ En: ‘Ik ben 67, de oudste van het groepje kandidaten. Maar ik voel me nog net zo sterk en jong als een fiks aantal jaren geleden. Ik heb in Soedan een tijdje last gehad van buikpijn, maar dat is over. En ik loop wat moeilijker hard omdat ik last heb van mijn voet – maar dat is mechanisch.’
Van Lune zit in zijn campagneteam. ‘Het hele team is onder de dertig. Mijn webmaster is achttien.’
U bent de favoriet.
‘Er komt een tegenstroom. Ze zullen proberen te zeggen dat ik voor conflict zorg. En dat ik de partijbasis niet ken. Ik kan alleen maar proberen vertrouwen in te boezemen. Ik wil voor spanning zorgen – dat is goed – maar niet voor conflict.
Een thin line, dat weet ik ook wel. En de basis ken ik heel goed. Ik ben afdelingsvoorzitter geweest, gewestelijk voorzitter, landelijk vicevoorzitter. Ik heb gefolderd, bij mensen aan de deur geklopt, ik heb het allemaal gedaan.’
Ik wil Bos niet ondergraven. Ik zou zijn positie kunnen versterken. Onze partij floreerde in de tijd van Joop den Uyl omdat er sterke voorzitters waren. Ien van den Heuvel, André van der Louw, Max van den Berg.’
En zo’n florerende partij is bitter nodig, meent hij. Hij ziet in West-Europa het succes van rechtse populisten als Geert Wilders. Hij gelooft niet dat dat komt doordat de Partij van de Arbeid het thema integratie heeft laten liggen – ‘Ik weiger afstand te nemen van onze aanpak in de jaren tachtig die zogenaamd te soft was’.
‘Tegenover de populisten staan nu alleen technocraten. Mensen die zeggen: bedankt voor uw stem, wij weten wel wat goed voor u is en we gaan dat nu even regelen.’
Pronk gelooft dat alleen een grote politieke beweging, met veel leden en trouwe stemmers, diep verankerd in de samenleving, de populisten kan terugdringen. ‘Dan hoor ik: dat is ouderwets. Nou ja, we hadden vroeger een politieke beweging, ja.’
Zo, die is goed in rondjes draaien. Een typisch gevalletje van tong-in-anus, dat praat altijd moeilijk.quote:
quote:Op donderdag 6 september 2007 08:31 schreef SCH het volgende:
Dit is erg goed voor de PvdA, vermoed ik.
Er bestaat ook zoiets als een redelijk vermoeden. Zélfs voor stekeblinde Nederlandse politici.quote:Op woensdag 5 september 2007 12:27 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Misleiding. Niet alleen van het volk maar ook van de politiek. Er is volgens mij nog geen bewijs dat Nederland wist van de onwaarheden op het moment dat het steun verleende aan de Irak-oorlog.
Inderdaad, die laatste zin is een vrij typerende uitspraak voor iemand die in 1991 nog niet oud genoeg was om iets te weten van de wereld om hem heen.quote:Op donderdag 6 september 2007 00:38 schreef SCH het volgende:
Tering, wat een slecht stukje in de Elsevier. Vooral die laatste zin.
Geen woord over de vermeende wapens die niet zijn aangetroffen.
Waarom doen of deden al die andere landen dan wel een onderzoek???
Triest dat er weer zo'n slecht stuk in Elsevier staat, notabene op de dag dat oud-hoofdredacteur Schoo overlijdt. Hij ligt nog niet eens in zijn graf of moet zich al omdraaien.
Erg goed?quote:Op donderdag 6 september 2007 08:31 schreef SCH het volgende:
Pronk verwoordt wat het grootste deel van de achterban van de PvdA vindt, zeker de mensen die nu aan het weglopen zijn. Dit is erg goed voor de PvdA, vermoed ik.
Je opmerking slaat zoals gewoonlijk weer nergens op. De plannen zijn van het volledige kabinet.quote:Op donderdag 6 september 2007 13:46 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Erg goed?
Ze mogen hopen dat het de verliezen compenseerd die Bos op zijn geweten heeft met zijn geweldige plannen voor prinsjesdag![]()
Het geeft ook wel aan hoe belangrijk het voor het CDA is dat er geen onderzoek komt. Voor de PvdA was het een hoofdpunt in de onderhandelingen, en om dat te laten varen zullen ze dus ook een hoofdpunt hebben binnengehaald t.o.v het CDA. En dat allemaal omdat Balkenende het niet zo nuttig vind om het verleden te onderzoeken. Yeah Right...quote:Op donderdag 6 september 2007 14:13 schreef SCH het volgende:
Verder ging het hier over Irak en het onderzoek - dat de PvdA heeft ingestemd met de weigering van het CDA heeft veel PvdA-leden en stemmers pijn gedaan.
Ik snap die roep om een onderzoek eigenlijk helemaal niet. Waarom moet over dit specifieke onderwerp een onderzoek worden gehouden. Het besluit tot politieke steun werd gesteund door een meerderheid van de Eerste en Tweede Kamer en is dus geheel langs democratische weg tot stand gekomen. De volksvertegenwoordiging is van begin af aan betrokken bij de besluitvorming. Jan Pronk en z'n linkse kornuiten trekken aan een dood paard.quote:Op woensdag 5 september 2007 18:42 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De laffe boodschapper en kapitein van de leugen durft zelf geen verantwoordelijkheid te nemen over zijn beslissing om commando's en onderzeeërs vóór het VN besluit uit te sturen, gebaseerd op een onfris en geheim rapport van Lord Goldsmith uit de UK.
Altijd beweert Balkenende laf dat een onderzoek slechts het verleden onderzoekt, en dat het veel zou kosten. Hoeveel kost het openbaar maken van 1 (één) document? Ik ken de overheid al langer, dus ik gok nog geen ¤5.000,- ?
Bron: NRC, zie punt 3
Allereerst, ik waardeer je professionele reactie.quote:Op donderdag 6 september 2007 21:30 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ik snap die roep om een onderzoek eigenlijk helemaal niet. Waarom moet over dit specifieke onderwerp een onderzoek worden gehouden. Het besluit tot politieke steun werd gesteund door een meerderheid van de Eerste en Tweede Kamer en is dus geheel langs democratische weg tot stand gekomen. De volksvertegenwoordiging is van begin af aan betrokken bij de besluitvorming. Jan Pronk en z'n linkse kornuiten trekken aan een dood paard.
Wat is nu je punt? Dat je geen dingen dient te onderzoeken die via democratische weg tot stand zijn gekomen? Dan wordt het uitermate lastig om uberhaupt nog een parlementair onderzoek te starten.quote:Op donderdag 6 september 2007 21:30 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ik snap die roep om een onderzoek eigenlijk helemaal niet. Waarom moet over dit specifieke onderwerp een onderzoek worden gehouden. Het besluit tot politieke steun werd gesteund door een meerderheid van de Eerste en Tweede Kamer en is dus geheel langs democratische weg tot stand gekomen. De volksvertegenwoordiging is van begin af aan betrokken bij de besluitvorming. Jan Pronk en z'n linkse kornuiten trekken aan een dood paard.
het ging om het feit dat pronk balkenende voor leugenaar uitmaakte. een parlementair onderzoek is iets heel anders, minder op de persoon zeg maar.quote:Op vrijdag 7 september 2007 00:57 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Wat is nu je punt? Dat je geen dingen dient te onderzoeken die via democratische weg tot stand zijn gekomen? Dan wordt het uitermate lastig om uberhaupt nog een parlementair onderzoek te starten.
Ach, het is een veel inhoudelijker opmerking dan iemand voor knettergek uitmaken.quote:Op vrijdag 7 september 2007 09:47 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het ging om het feit dat pronk balkenende voor leugenaar uitmaakte. een parlementair onderzoek is iets heel anders, minder op de persoon zeg maar.
Behalve als het op waarheid berust.quote:Op vrijdag 7 september 2007 10:05 schreef SCH het volgende:
[..]
Ach, het is een veel inhoudelijker opmerking dan iemand voor knettergek uitmaken.
u doelt op wilders en vogelaar?quote:Op vrijdag 7 september 2007 10:05 schreef SCH het volgende:
[..]
Ach, het is een veel inhoudelijker opmerking dan iemand voor knettergek uitmaken.
Dat berust het niet natuurlijk. Maar het geeft wel de hypocrisie weer. Moord en brand schreeuwen als er harde dingen over hem worden gezegd maar zichzelf alles permitteren.quote:Op vrijdag 7 september 2007 10:06 schreef LENUS het volgende:
[..]
Behalve als het op waarheid berust.
De steun voor de oorlog werd weliswaar door een meerderheid in de Tweede Kamer gesteund maar die hebben hun besluit ook gebasseerd op basis van de (onvolledige?) informatie die zij voorgeschoteld kregen van de regering en betreffende ministers, en er zijn vermoedens dat de betreffende ministers de zaken wat rooskleuriger hebben voorgesteld dan dat ze waren, of dat ze bewust zaken hebben verzwegen, of dat de betreffende ministers ook wel konden aanvoelen dat er iets niet helemaal klopte in de argumenten en aangedragen 'bewijzen' van de Amerikanen. Zeker als je bedenkt dat de regering nog negatieve adviezen kreeg toegeschoven van allerlei inlichtingeninstanties.quote:Op donderdag 6 september 2007 21:30 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Vind ik nog het allerergst. De Kamer is voorgelogen, en het wordt allemaal maar onder het tapijt geveegd.quote:Op vrijdag 7 september 2007 13:29 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De steun voor de oorlog werd weliswaar door een meerderheid in de Tweede Kamer gesteund maar die hebben hun besluit ook gebasseerd op basis van de (onvolledige?) informatie die zij voorgeschoteld kregen van de regering en betreffende ministers, en er zijn vermoedens dat de betreffende ministers de zaken wat rooskleuriger hebben voorgesteld dan dat ze waren, of dat ze bewust zaken hebben verzwegen, of dat de betreffende ministers ook wel konden aanvoelen dat er iets niet helemaal klopte in de argumenten en aangedragen 'bewijzen' van de Amerikanen. Zeker als je bedenkt dat de regering nog negatieve adviezen kreeg toegeschoven van allerlei inlichtingeninstanties.
Bronquote:Drie keer aandacht voor de prijs van één
Kandidaat PvdA-voorzitter Jan Pronk domineerde deze week drie keer de media-aandacht: hij noemde Balkenende een leugenaar, vervolgens was iedereen boos en tot slot trok hij zijn beschuldiging in. Een cynicus zou denken dat Pronk het erom deed - dat hij welbewust zijn stinkbom afwierp en vervolgens giechelend van de pret toekeek hoe de media zijn aandachtsplannetje uitvoerde. Door Remy Chavannes.
Stel, je bent kandidaat voor een relatief onbelangrijke politieke post: partijvoorzitter van één van de twee juniorpartners in de regeringscoalitie van een middelklein Europees land. Je bent een oude rot in het politieke vak. Adviseurs heb je dus niet nodig, althans heb je al jaren geleden versleten.
Tot voor kort was iedereen was een beetje moe van je, maar na een paar jaar eindelijk-lekker-de-waarheid-zeggen over Darfur heb je gebouwd aan je moreel gezag, de mensen zijn weer vergeten waarom ze ook al weer moe van je waren.
Hoe zorg je voor maximale persaandacht met minimale financiële of intellectuele inspanning? Het blijkt allemaal vrij eenvoudig.
Stap 1. De beschuldiging zelf
Je uit een forse beschuldiging aan het adres van een prominente landgenoot: anders praat niemand erover. Maar je zorgt er tegelijkertijd voor dat de beschuldiging een kern van waarheid heeft. Op een debat met medekandidaten in Meppel zegt Pronk daarom precies dit over Balkenende: "U bent een leugenaar. Wij zijn verdorie Irak ingerommeld met een verhaal dat echt schandelijk is. Dat hoor je vanuit de Partij van de Arbeid te zeggen. We zijn aan de kant van de Amerikanen terecht gekomen op een leugenachtige manier."
Het optreden van Nederland in de oorlog in Irak is inderdaad een ideaal onderwerp voor dit mediaspel. Iedere beschuldiging over de manier waarop Nederland Irak is binnengekletst, heeft immers de schijn mee. Het in het regeerakkoord wegcontracteren van een parlementair onderzoek naar de Nederlandse participatie in de oorlog in Irak is één van de zwakst onderbouwde beslissingen van deze regeerperiode, naast de komende verdwijntruc met het referendum over de we-noemen-het-geen-EU-Grondwet-meer-maar-er-staat-hetzelfde-in.
Stap 2. De verontwaardiging over de beschuldiging
Het gevolg van de beschuldiging is voorspelbaar: iedereen valt over je heen. Pronk noemt Balkenende een leugenaar! Balkenende is boos, op zijn minst teleurgesteld. Prominenten van divers allooi zijn ronduit verontwaardigd. Zoiets zeg je niet over de premier.
Maar helemaal off the scale is deze politieke beschuldiging aan het adres van 's lands eerste politicus ook weer niet. Van de koningin had hij dat inderdaad niet mogen zeggen, al vindt Pronk misschien dat de Majesteit er, wat de feiten aangaat, wel eens naast zit.
Koningin Beatrix, die noem je geen leugenaar, want die staat boven de partijen en kan niks terugzeggen. Kan je het maken om de premier een leugenaar noemen? Drees, Den Uyl, Lubbers misschien niet. Maar premier Balkenende?
Stap 3. De 'excuses' over de verwoording van de verontschuldiging
Tot zover loopt alles gesmeerd. Maar hoe zorg je dat je op dag 3 wéér in de perskijkers staat? Met een verontschuldiging natuurlijk. Je trekt niks terug van de inhoud van je betoog, maar betreurt de wijze waarom je dat hebt verwoord. "Ik heb mij laten meeslepen," zeg je dan tegen een landelijke gratis kwaliteitskrant.
Vervolgens herhaal je doodleuk je beschuldiging, alleen dan in omfloerste en daarom nog hardere bewoordingen: "Wanneer je in de politiek een leugen hanteert ben je nog geen leugenaar."
De media weten vervolgens wel wat het nieuws is: Pronk heeft spijt van beschuldiging over Balkenende.
Stap 4. Rustig achterover leunen
Pronk heeft de klap-oeps-foutje-shuffle niet uitgevonden, maar daar deze week wel een meesterlijke demonstratie van gegeven. Na drie rondjes mediamanipulatie voor gevorderden praat iedereen die nog wakker is over de vraag of Pronk nou wel of niet mocht zeggen dat Balkenende heeft gelogen over Irak. Misschien een beetje te ver gegaan, zullen de mensen denken, maar de man heeft tenminste lef. Precies Wat Nederland Nodig Heeft.
Weet iemand eigenlijk nog wie er naast Pronk kandidaat is voor het PvdA-voorzitterschap? Of is dit de uitgelezen kans voor een verstandige kandidaat om zich volgende week te profileren?
Bronquote:Weg met Jan Pronk!
Jan Pronk is net zo’n betonsocialist als Ed van Thijn. Als hij voorzitter van de PvdA wordt, heeft de Nederlandse sport een serieus probleem. Stem daarom zo vaag mogelijk en dus op Erik de Baedts! Door Jurryt van de Vooren / Sportgeschiedenis.nl.
Vlak voordat het WK Voetbal van 1998 begon, speelde het Nederlands Elftal een oefenwedstrijd tegen Nigeria. Tegen het Afrikaanse land was toen veel protest, omdat daar de mensenrechten schandalig werden geschonden. Daarom was er een internationale boycot uitgeroepen, waar eigenlijk niemand zich aan hield – en dan ook nog eens ongestraft.
Vlak voor deze oefeninterland reageerde minister Jan Pronk van Ontwikkelingssamenwerking zich opeens af op de voetballers. De wedstrijd mocht geen doorgang vinden, moest worden geboycot.
Oliemaatschappijen als Shell handelden in die tijd ongestraft met het Nigeriaanse regime, de wapenhandel heeft geen seconde last gehad van de boycot, maar daartegen werd niets ondernomen. Toen er 22 mensen een oefenwedstrijd wilden spelen, moest deze loze rel worden getrapt.
Oud-links
Het was pure machteloosheid, de reflex van oud-links, een polonaise op de rokende ruïnes van de jaren zeventig. Overal werden de regels overtreden, maar om het niet al te moeilijk te maken, werden de sporters uitgekozen om eens lekker tegen aan te schoppen. Sport is fout, sport is egoïstisch, sport is van het grootkapitaal. Kortom: weg met die gasten en weg met sport!
En deze Jan Pronk dreigt als PvdA-voorzitter terug te keren in de Nederlandse politiek, zo vlak voor de Olympische Spelen in Beijing. Voordat we het weten, komt hij met de oproep om die te boycotten, omdat, omdat, omdat … – “we het vroeger ook zo deden. Daarom! Wist u trouwens dat sport fout is, egoïstisch en van het grootkapitaal? Wij wel, wij wisten dat in de jaren zeventig al.”
Geen jaren zeventig-reflex
Op weer zo’n boycottype zitten we niet te wachten. De discussie over de Spelen van volgend jaar wordt nu net interessant. Afgelopen weekend namelijk reageerde IOC-lid Hein Verbruggen heel fel op de constatering van Amnesty International dat China zijn afspraken over de mensenrechten niet nakomt: “Dat is een leugen. Dat heeft het IOC nooit van de Chinezen gevraagd. Dat kan ook niet, want dan begeven we ons op politiek terrein.”
En wat zei Erica Terpstra, voorzitter van NOC*NSF, nog in diezelfde week? “China heeft destijds, toen haar nominatie voor 2008 speelde, zelf aangegeven dat de mensenrechten en arbeidsomstandigheden nog verre van ideaal waren. Er werden verwachtingen uitgesproken en daaraan zal men moeten werken.”
Dat staat dus haaks op wat Verbruggen zei en belooft daarom nog veel goeds voor de discussie over China. Als al binnen de olympische beweging zelf zulke verschillen zichtbaar worden, is er hoop voor de toekomst.
Had ik u al gezegd?
Tenminste, zolang Pronk zich hier niet mee bemoeit, want dan wordt het weer zo’n discussie van Grote stappen - Snel thuis. Dan staan we allemaal weer in een polonaise op de rokende ruïnes van de jaren zeventig makkelijk te doen met symboolpolitiek. Te roepen van: “Had ik u al gezegd dat ik voor een boycot ben, net zoals vroeger? Wist u trouwens dat sport fout is, egoïstisch en van het grootkapitaal?”
Nee, iedereen die de Nederlandse sport deze politieke bemoeizucht wil besparen, moet daarom onmiddellijk lid worden van de PvdA om op iemand anders te stemmen.
Leve Erik de Baedts
Kies dan wel voor een lekker vaag iemand, zoals Erik de Baedts. Als relevante werkervaring noteert hij ‘verschillende advies- en managementfuncties bij de overheid, semi-overheid en in het bedrijfsleven’. In zijn politieke geschiedenis is hij lid geweest van de kandidaatstellingscommissie voor onder meer Wijk bij Duurstede.
Aan zo’n nietsnut heeft de Nederlandse sport nu behoefte. Deze man snapt niet wat er helemaal in China en met de Olympische Spelen gebeurt. En als hij dat per ongeluk tóch doet, weet hij dat alleen maar in gruwelijk managmentjargon te communiceren, zodat niemand begrijpt waarover hij het heeft.
Weg met Jan Pronk! Leve Erik de Baedts en de Olympische Spelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |