Argumenten?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:22 schreef Agiath het volgende:
Iedereen die religieus is is ook gewoon dom.
quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:22 schreef Agiath het volgende:
Iedereen die religieus is is ook gewoon dom. gebrainwashed/geindoctrineerd
Zoals??quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:22 schreef MouzurX het volgende:
Gelovigen zijn ook gewoon dom met al hun stomme regeltjes waar de ongelovige ook last van heeft.![]()
Dat bedoel ik dus....quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:24 schreef MouzurX het volgende:
Slotje? aangezien dit toch een domme discussie wordt met alleen maar gebash..
En terecht.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:29 schreef MouzurX het volgende:
Je lokt alleen maar een discussie uit die al in tien miljoen andere topics is gevoerd en waar al net zoveel tegen en voor argumenten zijn gegeven ....bovendien zijn er denk ik al minstens 10 topics in klg hierover van de laatste paar maanden.
De meeste mensen geloven het niet, maar daarbij is het geloof aangepraat.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:31 schreef Bernard0s het volgende:
Wat een uberzielig topic dit. Religie of niet, iedereen moet zelf weten wat hij/zij wel of niet gelooft. In mijn ogen is iedere religie goed, zolang het maar niet tot extremisme leidt.
Voor een groot deel wel ja, maar dat wil niet zeggen dat een religie fout hoeft te zijn. Het probleem met ongelovigen is; is dat ze eerst iets moeten zien voordat ze iets geloven, nogal een naieve gedachte vind ik zelf.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:32 schreef Birra het volgende:
[..]
De meeste mensen geloven het niet, maar daarbij is het geloof aangepraat.
Nee, heilig in iets geloven voordat je het gezien hebt, dat is intelligentquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:34 schreef Bernard0s het volgende:
[..]
Voor een groot deel wel ja, maar dat wil niet zeggen dat een religie fout hoeft te zijn. Het probleem met ongelovigen is; is dat ze eerst iets moeten zien voordat ze iets geloven, nogal een naieve gedachte vind ik zelf.
Als een religie je iets verbiedt, dan is het een foute religie.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:34 schreef Bernard0s het volgende:
[..]
Voor een groot deel wel ja, maar dat wil niet zeggen dat een religie fout hoeft te zijn. Het probleem met ongelovigen is; is dat ze eerst iets moeten zien voordat ze iets geloven, nogal een naieve gedachte vind ik zelf.
quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:36 schreef Arthur.Spooner het volgende:
[..]
Nee, heilig in iets geloven voordat je het gezien hebt, dat is intelligent
Mijn religie verbied mij niks hoor. Oke, niet vloeken en doden enz. Is dat nou zo moeilijk om vol te houden? Voor mij niet. Ik denk altijd maar zo; Als er niks is na het leven, waarom leven we dan? En hoe kan het dat alles zo logisch in elkaar zit op de wereld? Is dat toeval? Natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:36 schreef Birra het volgende:
[..]
Als een religie je iets verbiedt, dan is het een foute religie.
Mijn IQ is 127, dus daar is niks mis meequote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:36 schreef Arthur.Spooner het volgende:
[..]
mensen die "kanker" op een forum gebruikenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:33 schreef Arthur.Spooner het volgende:
Geloof is trouwens ook kankerachterlijk.
Als er wel iets is na het leven, waarom leven we dan hier?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:39 schreef Bernard0s het volgende:
[..]
Als er niks is na het leven, waarom leven we dan? En hoe kan het dat alles zo logisch in elkaar zit op de wereld? Is dat toeval? Natuurlijk niet.
Als je het gezien hebt is het geen geloof meerquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:36 schreef Arthur.Spooner het volgende:
[..]
Waarom zou er per sé een 'god' moeten zijn, of een opperwezen wat dit alles gecreerd heeft?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:39 schreef Bernard0s het volgende:
[..]
Mijn religie verbied mij niks hoor. Oke, niet vloeken en doden enz. Is dat nou zo moeilijk om vol te houden? Voor mij niet. Ik denk altijd maar zo; Als er niks is na het leven, waarom leven we dan? En hoe kan het dat alles zo logisch in elkaar zit op de wereld? Is dat toeval? Natuurlijk niet.
Er zijn meer goede argumenten om niet te geloven dan om wel te geloven. Het is behoorlijk kansloos om alle argumenten die niet in je straatje passen af te doen als onzin danwel te negeren. Hou jij maar lekker je oogkleppen op; het is immers makkelijker om in een mooi sprookje te geloven dan de harde waarheid onder ogen te zien.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:19 schreef Relneger18 het volgende:
80% van fok! haat religies, vinden het voor domme mensen. Die atheisten denken ook altijd dat ze zo slim zijn en denken dat ze alles beter weten. Zelf zijn nog dommer dan een baksteen en kunnen ze ook niet verder kijken dan hun miniscule piemel lang is. Gelovigen zijn achterlijk, maar als je dan zegt waarom, komen ze zelf met kansloze argumenten aanzetten.
Het zijn meestal diezelfde nerdjes die in het echt leven nergens durven op te komen en niks durven te zeggen tegen " allochtonen" , en dan maar uit frustratie zijn argumentloze mening op fok te gooien, want ja dan ben je stoer.
Kansloos,![]()
Mensen die 'kansloze nerd' op een forum gebruikenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:41 schreef Flashwin het volgende:
[..]
mensen die "kanker" op een forum gebruikenkansloze nerd
Je onderschrift suggereert dat God in jouw ogen wel degelijk bestaat.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:42 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Er zijn meer goede argumenten om niet te geloven dan om wel te geloven. Het is behoorlijk kansloos om alle argumenten die niet in je straatje passen af te doen als onzin danwel te negeren. Hou jij maar lekker je oogkleppen op; het is immers makkelijker om in een mooi sprookje te geloven dan de harde waarheid onder ogen te zien.
We leven hier om zogenoemd onze geest te verrijken met alle ervaringen die we opdoen in het leven op aarde.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:41 schreef Birra het volgende:
[..]
Als er wel iets is na het leven, waarom leven we dan hier?
En ja, het is toeval dat alles logisch in elkaar zit, als dat niet zo was waren we 1 van de miljoenen(?) planeten waar geen leven was.
Juist omdat alles zo logisch in elkaar zit was er kans op leven.
Nee, juist niet! Het bestaan van God is onlogisch.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:43 schreef Daantke het volgende:
[..]
Je onderschrift suggereert dat God in jouw ogen wel degelijk bestaat.
Sukkel.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:19 schreef Relneger18 het volgende:
80% van fok! haat religies, vinden het voor domme mensen. Die atheisten denken ook altijd dat ze zo slim zijn en denken dat ze alles beter weten. Zelf zijn nog dommer dan een baksteen en kunnen ze ook niet verder kijken dan hun miniscule piemel lang is. Gelovigen zijn achterlijk, maar als je dan zegt waarom, komen ze zelf met kansloze argumenten aanzetten.
Het zijn meestal diezelfde nerdjes die in het echt leven nergens durven op te komen en niks durven te zeggen tegen " allochtonen" , en dan maar uit frustratie zijn argumentloze mening op fok te gooien, want ja dan ben je stoer.
Tuurlijk kan dat wel, je ziet het toch?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:43 schreef Bernard0s het volgende:
[..]
We leven hier om zogenoemd onze geest te verrijken met alle ervaringen die we opdoen in het leven op aarde.
Geloven dat de Big Bang alles zo heeft geschept is het meest achterlijke complot wat er bestaat. Dat kan niet. Kijk alleen al naar de geboorte van een kind, zoiets kan niet zomaar geschept wezen, echt niet. Maargoed, zo heeft iedereen zijn of haar mening daarover. Ik respecteer het jou, respecteer jij het dan ook van mensen die wel geloven.
Ja, en intussen denken 'brand maar in de hel'.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:43 schreef Bernard0s het volgende:
[..]
We leven hier om zogenoemd onze geest te verrijken met alle ervaringen die we opdoen in het leven op aarde.
Geloven dat de Big Bang alles zo heeft geschept is het meest achterlijke complot wat er bestaat. Dat kan niet. Kijk alleen al naar de geboorte van een kind, zoiets kan niet zomaar geschept wezen, echt niet. Maargoed, zo heeft iedereen zijn of haar mening daarover. Ik respecteer het jou, respecteer jij het dan ook van mensen die wel geloven.
secundum quidquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:19 schreef Relneger18 het volgende:
80% van fok! haat religies, vinden het voor domme mensen.
Tu quoquequote:Die atheisten denken ook altijd dat ze zo slim zijn en denken dat ze alles beter weten. Zelf zijn nog dommer dan een baksteen
Ad hominemquote:en kunnen ze ook niet verder kijken dan hun miniscule piemel lang is.
quote:Gelovigen zijn achterlijk, maar als je dan zegt waarom, komen ze zelf met kansloze argumenten aanzetten.
Stropopquote:Het zijn meestal diezelfde nerdjes die in het echt leven nergens durven op te komen en niks durven te zeggen tegen " allochtonen" , en dan maar uit frustratie zijn argumentloze mening op fok te gooien, want ja dan ben je stoer.
Volkomen!quote:Kansloos,![]()
Dat is jou mening. Maar het kan wél, dat zie je.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:43 schreef Bernard0s het volgende:
Geloven dat de Big Bang alles zo heeft geschept is het meest achterlijke complot wat er bestaat. Dat kan niet.
Waarom zou dit niet kunnen? Kijk eens om je heen, de hele wereld, elk dier/plant oftewel levend organime kan zich voortplanten. Dat is het wonder van de natuur.quote:Kijk alleen al naar de geboorte van een kind, zoiets kan niet zomaar geschept wezen, echt niet.
Breng het dan ook als je eigen mening, en niet als een vaststaand feit.quote:Maargoed, zo heeft iedereen zijn of haar mening daarover. Ik respecteer het jou, respecteer jij het dan ook van mensen die wel geloven.
God , niemand weet wat "hij" is en hoe "hij" eruit ziet en daarom is het accepteren en geloven in het bestaan van God irrationeel voor veel mensen omdat de "wat" "wie" en "hoe" vraag niet beantwoord kan worden, m.a.w. iets wat niet kan worden beschreven met welke termen dan ook zal dan ook simpelweg niet bestaan. En dat is wat veel mensen tot de vraag stelt of God werkelijk bestaat (met natuurlijk de lanterfanters die niet moeilijk willen nadenken)quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:28 schreef Dr.Droxz het volgende:
je maakt een topic die tegenovergesteld is aan die van mij, lachen!
Waarom ik ben tegen geloof? omdat mensen die geloven dit graag laten merken,
en dit al snel willen doordwingen naar andere mensen.
Als de meeste gelovige geen antwoord weten is het altijd iets in de zin van "dat is de wil van god".
Alles wat goed is is van jesus, en alles wat slecht is komt van de duivel.
Datzelfde geldt dan voor jouquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:50 schreef Arthur.Spooner het volgende:
Breng het dan ook als je eigen mening, en niet als een vaststaand feit.
De argumenten van die gastquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:50 schreef Arthur.Spooner het volgende:
[..]
Dat is jou mening. Maar het kan wél, dat zie je.
[..]
Waarom zou dit niet kunnen? Kijk eens om je heen, de hele wereld, elk dier/plant oftewel levend organime kan zich voortplanten. Dat is het wonder van de natuur.
[..]
Breng het dan ook als je eigen mening, en niet als een vaststaand feit.
quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:54 schreef afcajos het volgende:
religie is dom, behalve die vrije dagen dankzij religie![]()
Ik ben dan ook van mening dat wanneer je niet Christelijk bent, je bent kunt gaan werken met Kerst en Pasen en al dat soort dagenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:54 schreef afcajos het volgende:
religie is dom, behalve die vrije dagen dankzij religie![]()
Gelovigen hebben dus minder kracht dan niet-gelovigen?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:56 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ik ben dan ook van mening dat wanneer je niet Christelijk bent, je bent kunt gaan werken met Kerst en Pasen en al dat soort dagen
Laat ons de winkels op zondag dan ook gewoon overal open doen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:56 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ik ben dan ook van mening dat wanneer je niet Christelijk bent, je bent kunt gaan werken met Kerst en Pasen en al dat soort dagen
Wie is "ons"? "Ons" heeft bepaald dat de winkels op zondag dicht zijn.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:58 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Laat ons de winkels op zondag dan ook gewoon overal open doen.
Als je zoiets zegt wordt er om gelachen, als je "Het Grote Paarse Biermonster" vervangt met "God" of "Allah" moet je er ineens respect voor hebben.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:58 schreef Arthur.Spooner het volgende:
Ik geloof trouwens in het Grote Paarse Biermonster. Die heeft de wereld geschapen en terwijl Hij dat deed, schreef hij een boek over hoe ik me in m'n leven moet gedragen. Het Grote Paarse Biermonster bestaat, dat weet ik zeker, al heb ik hem nooit gezien. Maar hij móet wel bestaan, kijk maar om je heen.
Anders zoek je een gebouw waar je het Grote Paarse Biermonster kunt gaan aanbidden. Eens kijken wat er eerder vol zit, jouw gebouw of de plaatselijke kerkquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:58 schreef Arthur.Spooner het volgende:
Ik geloof trouwens in het Grote Paarse Biermonster. Die heeft de wereld geschapen en terwijl Hij dat deed, schreef hij een boek over hoe ik me in m'n leven moet gedragen. Het Grote Paarse Biermonster bestaat, dat weet ik zeker, al heb ik hem nooit gezien. Maar hij móet wel bestaan, kijk maar om je heen.
De Christelijke meerderheid van vroeger heeft bepaald dat de winkels op zondag dicht zijn.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:59 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Wie is "ons"? "Ons" heeft bepaald dat de winkels op zondag dicht zijn.
En als heel Nederland nu zou vinden dat de winkels op zondag open moesten, dan zou dat gebeuren. Maar heel Nederland vind dat niet.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:00 schreef Birra het volgende:
[..]
De Christelijke meerderheid van vroeger heeft bepaald dat de winkels op zondag dicht zijn.
Als ik Het Grote Paarse Biermonster een andere naam geef, en er een eeuw of 20 overheen laat gaan, weet ik zeker dat er veel Grote Paarse Biermonster Aanbid Gebouwen zijn. Het is een kwestie van tijd en opvoeding.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:00 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Anders zoek je een gebouw waar je het Grote Paarse Biermonster kunt gaan aanbidden. Eens kijken wat er eerder vol zit, jouw gebouw of de plaatselijke kerk
Jullie hebben er toch geen last van als wij(de niet gelovigen) gewoon de winkels open doen en alleen wij ( weer de niet gelovigen) gaan winkelen ?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:02 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
En als heel Nederland nu zou vinden dat de winkels op zondag open moesten, dan zou dat gebeuren. Maar heel Nederland vind dat niet.
Het is heel Nederland nooit gevraagd.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:02 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
En als heel Nederland nu zou vinden dat de winkels op zondag open moesten, dan zou dat gebeuren. Maar heel Nederland vind dat niet.
Wie weet dat beter: jij, of mensen die in het Grote Paarse Biermonster geloven?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:03 schreef Arthur.Spooner het volgende:
[..]
Als ik Het Grote Paarse Biermonster een andere naam geef, en er een eeuw of 20 overheen laat gaan, weet ik zeker dat er veel Grote Paarse Biermonster Aanbid Gebouwen zijn. Het is een kwestie van tijd en opvoeding.
Als je vanaf kinds af aan leert dat het Grote Paarse Biermonster bestaat, dan geloof je dat ook. Vooral als de rest van het land ook zegt dat Hij bestaat.
Jullie hebben er toch geen last van als wij (de gelovigen) gewoon op zondag naar de kerk gaan en alleen wij (de gelovigen) God aanbidden?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:05 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Jullie hebben er toch geen last van als wij(de niet gelovigen) gewoon de winkels open doen en alleen wij ( weer de niet gelovigen) gaan winkelen ?
Dit bedoel ik dus met stomme regeltjes die de gelovigen de niet-gelovigen opleggen.
Jawel, ik word heel vaak wakker gemaakt door kerkklokken.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:06 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Jullie hebben er toch geen last van als wij (de gelovigen) gewoon op zondag naar de kerk gaan en alleen wij (de gelovigen) God aanbidden?
Dat bedoel ik dus, jullie stellen je aan
heb ik daar last van dan? nee ik wil gewoon o.a. op zondag naar de winkel kunnen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:06 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Jullie hebben er toch geen last van als wij (de gelovigen) gewoon op zondag naar de kerk gaan en alleen wij (de gelovigen) God aanbidden?
Nee? Er zijn nooit verkiezingen waarbij heel Nederland kan stemmen op een partij die ervoor is om de winkels op zondag te openen?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:05 schreef Birra het volgende:
[..]
Het is heel Nederland nooit gevraagd.
leef en laat leven toch?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:08 schreef MouzurX het volgende:
[..]
heb ik daar last van dan? nee ik wil gewoon o.a. op zondag naar de winkel kunnen.
Ik word wakker van idioten die zonodig tot laat in de nacht moeten uitgaan, waardoor ik niet kan slapenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:08 schreef Birra het volgende:
[..]
Jawel, ik word heel vaak wakker gemaakt door kerkklokken.
Maar dat is het niet alleen, jullie maken mij wakker door aan te bellen, en te zeggen dat ik in iets moet geloven waarvan ik nog nooit wat heb gemerkt!
Meestal hebben de partijen belangrijkere punten.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:08 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Nee? Er zijn nooit verkiezingen waarbij heel Nederland kan stemmen op een partij die ervoor is om de winkels op zondag te openen?
Je kunt 6 dagen in de week winkelenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:09 schreef MouzurX het volgende:
[..]
leef en laat leven toch?
winkel doordeweeks en laat anderen op zondag winkelen ?
De winkels zijn in Rotterdam op zondag gewoon open hoorquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:09 schreef MouzurX het volgende:
[..]
leef en laat leven toch?
winkel doordeweeks en laat anderen op zondag winkelen ?
Toch een leuk gegeven dat de afgelopen jaren de Christelijke partijen zijn gegroeid en steeds in het kabinet zatenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:10 schreef Birra het volgende:
[..]
Meestal hebben de partijen belangrijkere punten.
De mensen die tot laat in de nacht uitgaan doen dat niet voor hun geloof.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:10 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ik word wakker van idioten die zonodig tot laat in de nacht moeten uitgaan, waardoor ik niet kan slapenWat een onzin zeg, de meeste kerken hebben niet eens meer kerkklokken
Aanbellen doet slechts een enkeling. Waar ik overigens ook last van heb. Zeur ik daar over? Nope.
lees ff terug, daar staat "overal", dikgedrukt..quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:10 schreef Arthur.Spooner het volgende:
[..]
De winkels zijn in Rotterdam op zondag gewoon open hoor
Goed voorbeeld van uitegratie?
Maakt dat wat uit? Ze doen het. Ik heb er last van. Niet echt, maar even om aan te geven wat voor onzinargument je aandient.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:12 schreef Birra het volgende:
[..]
De mensen die tot laat in de nacht uitgaan doen dat niet voor hun geloof.
En alle kerken hier in de buurt hebben kerkklokken (Den Haag).
En jij zeurt er niet over, omdat dat niet mag van je geloof.
Democratisch besloten.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:13 schreef MouzurX het volgende:
[..]
lees ff terug, daar staat "overal", dikgedrukt..
Geef me 1 goede reden waarom de winkels niet op zondag open zouden mogen zijn.
Omdat we leven in een land waar kerk en staat (jammer genoeg) met elkaar verbonden zijn.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:13 schreef MouzurX het volgende:
[..]
lees ff terug, daar staat "overal", dikgedrukt..
Geef me 1 goede reden waarom de winkels niet op zondag open zouden mogen zijn.
Iedereen stemt op de christelijke partijen omdat wilders een mongool is en die femke helemaal raar is ?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:11 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Toch een leuk gegeven dat de afgelopen jaren de Christelijke partijen zijn gegroeid en steeds in het kabinet zaten
Dat komt doordat de mensen steeds banger worden voor de Islam, en daarom veiligheid zoeken bij de grootste (blanke) groep.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:11 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Toch een leuk gegeven dat de afgelopen jaren de Christelijke partijen zijn gegroeid en steeds in het kabinet zaten
Nee, heel veel mensen stemmen op de Christelijke partijen omdat zij goede punten hebben. En omdat het Christendom en/of de waarden/normen die hiermee gepaard gaan, blijkbaar nog wel belangrijk worden gevonden in Nederland.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:14 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Iedereen stemt op de christelijke partijen omdat wilders een mongool is en die femke helemaal raar is ?
En de reden dat de gelovigen dit willen is? (waarom ze toen dat besluit indienden?)quote:
Bron?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:14 schreef Birra het volgende:
[..]
Dat komt doordat de mensen steeds banger worden voor de Islam, en daarom veiligheid zoeken bij de grootste (blanke) groep.
Laat eerst maar de bron zien van de Bijbel.quote:
Hierzoquote:
Omdat de zondag voor Christenen een dag is die je moet wijden aan God. Dus kerkbezoek, niet werken EN niet voor je laten werken.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:15 schreef MouzurX het volgende:
[..]
En de reden dat de gelovigen dit willen is? (waarom ze toen dat besluit indienden?)
Degene die claimt dat alles bewezen moet worden voordat het waarheid is, dient als het eerste met bewijzen en bronnen over de brug te komen, neem ik aan.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:18 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
Als jij mij een bron geeft dat God bestaat.
MAAR WIJ GELOVEN NIET IN GOD WAAROM ZOUDEN WIJ DAN NIET NAAR DE WINKEL MOGEN?????quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:19 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Omdat de zondag voor Christenen een dag is die je moet wijden aan God. Dus kerkbezoek, niet werken EN niet voor je laten werken.
Uiteraard, zolang die dagen gecompenseerd worden door andere vrije dagen is er geen enkel probleem. Maar waarom zou je moeilijk doen? Het is op zich wel makkelijk dat bijna iedereen vrij heeft op 1e en 2e kerstdag.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:56 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ik claim niet dat alles moet worden bewezen voordat het waarheid is. Ik geloof dat ik elke avond wordt geverfd door dwergen met houten benen en rubberen ogen. Kijk, ik heb het zelf nooit gezien, maar dat komt omdat ik dan slaap! Ik heb geen bewijzen nodig, want ik geloof in ze. En dat is al reden genoeg voor mij dat ze bestaan.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:20 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Degene die claimt dat alles bewezen moet worden voordat het waarheid is, dient als het eerste met bewijzen en bronnen over de brug te komen, neem ik aan.
ik kijk net uit mn raam en zag de overkant van het pleinquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:19 schreef Relneger18 het volgende:
ook niet verder kijken dan hun miniscule piemel lang is.
iddquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:14 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Iedereen stemt op de christelijke partijen omdat wilders een mongool is en die femke helemaal raar is ?
Ik heb het niet bedachtquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:21 schreef MouzurX het volgende:
[..]
MAAR WIJ GELOVEN NIET IN GOD WAAROM ZOUDEN WIJ DAN NIET NAAR DE WINKEL MOGEN?????
dit is gewoon niet-gelovige pesten.
Is goed. Ik zal me wel gedragen als Jezus. Lekker timmeren, hoop volgelingen, Romeinen pesten. Geen moeite mee. En elke zondag naar de kerk maakt mij ook niet uit, als daar nog meer Gristelijke dames zijn die goedmaakseks willen hebben om mensen te bekerenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:22 schreef Ladidadida het volgende:
Ik wil alleen goedmaakseks als jij je daarna bekeert en elke zondag braaf naar de kerk zult gaan, geen seks meer buiten het huwelijk zult hebben en je zult gedragen alsof je Jezus zelf bent. Dan zal ik erover nadenken
Als je zo bezig gaat, dan wil ik ook wel de feestdagen van alle andere religies vrij hebben, gewoon, omdat zij dan ook vrij hebben.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:22 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Uiteraard, zolang die dagen gecompenseerd worden door andere vrije dagen is er geen enkel probleem. Maar waarom zou je moeilijk doen? Het is op zich wel makkelijk dat bijna iedereen vrij heeft op 1e en 2e kerstdag.
Er is een verschil tussen wat jij gelooft, en iets wat één van de wereldreligies is.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:22 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
Ik claim niet dat alles moet worden bewezen voordat het waarheid is. Ik geloof dat ik elke avond wordt geverfd door dwergen met houten benen en rubberen ogen. Kijk, ik heb het zelf nooit gezien, maar dat komt omdat ik dan slaap! Ik heb geen bewijzen nodig, want ik geloof in ze. En dat is al reden genoeg voor mij dat ze bestaan.
Volgens mij heb jij het punt van geen seks buiten het huwelijk gemistquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:23 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
Is goed. Ik zal me wel gedragen als Jezus. Lekker timmeren, hoop volgelingen, Romeinen pesten. Geen moeite mee. En elke zondag naar de kerk maakt mij ook niet uit, als daar nog meer Gristelijke dames zijn die goedmaakseks willen hebben om mensen te bekeren![]()
Hoe kortzichtig ben je als je alle gelovigen over één kam scheertquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:25 schreef Isdatzo het volgende:
hoe naief ben je als je in een god gelooft
Ik vind ook dat de winkels op zondag gesloten moeten blijven. Voor mij heeft dat een praktische reden, en geen religieuze. Daar ga ik verder niet op in, maar denk aan de kleine ondernemer die moet opboksen tegen de grote concerns. Ze hebben het nu al stervens druk, laat staan dat ze ook nog eens op zondag moeten werken.....quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:02 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ik zag nergens in je post staan dat we gingen trouwenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:26 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij het punt van geen seks buiten het huwelijk gemist
Griekse godensysteem was vroeger ook een wereldreligie. Geloof je daar nog in? De oude religies waren imho cooler dan de huidige. POLYTHEISME FTW!quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:25 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen wat jij gelooft, en iets wat één van de wereldreligies is.
Je hebt geen seks, behalve in een huwelijk.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:29 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
Ik zag nergens in je post staan dat we gingen trouwenJe kan alleen seks buiten het huwelijk hebben als je ook daadwerkelijk ooit een huwelijk hebt.
Dat je in termen als 'cool' praat als het op religie aankomt, geeft al aan dat je er niet echt veel kaas van gegeten hebt.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:30 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
Griekse godensysteem was vroeger ook een wereldreligie. Geloof je daar nog in? De oude religies waren imho cooler dan de huidige. POLYTHEISME FTW!
En als je nou meerdere keren trouwt? Zoals de 5 minuten bruiloften in Iran? Of mag dat niet? Je mag toch wel hertrouwen als je vrouw is gestorven?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:30 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Je hebt geen seks, behalve in een huwelijk.
Je ontwijkt mijn vraag over religie, geeft al aan dat je er niet echt veel kaas van gegeten hebtquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:31 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Dat je in termen als 'cool' praat als het op religie aankomt, geeft al aan dat je er niet echt veel kaas van gegeten hebt.
Scheiden is ook niet toegestaan hè. Hertrouwen wordt niet geadviseerd.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:32 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
En als je nou meerdere keren trouwt? Zoals de 5 minuten bruiloften in Iran? Of mag dat niet? Je mag toch wel hertrouwen als je vrouw is gestorven?
Er staat geen relevante vraag aan mij in je post.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:33 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
Je ontwijkt mijn vraag over religie, geeft al aan dat je er niet echt veel kaas van gegeten hebt
Zeg ik dat? NEEN!quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:24 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Als je zo bezig gaat, dan wil ik ook wel de feestdagen van alle andere religies vrij hebben, gewoon, omdat zij dan ook vrij hebben.
Maar het mag dus wel? En immers: ik moet me vermenigvuldigen. Staat er overigens iets in de bijbel over seks met minderjarigen? Volgens het woord van God zou ik dus seks kunnen hebben met een meisje zodra ze kinderen kan baren: het zaad moet immers vloeien voor de vermenigvuldiging van de mens.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:33 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Scheiden is ook niet toegestaan hè. Hertrouwen wordt niet geadviseerd.
Ok, dan formuleer ik heb opnieuw:quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:33 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Er staat geen relevante vraag aan mij in je post.
WEHEHHEHE, er zijn nog mensen die serieus reagerenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:35 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Zeg ik dat? NEEN!
Ik zal het simpel uitleggen. Laten we zeggen dat we 5 feestdagen in het jaar hebben. Kees is christen. Hij neemt op 1e en 2e paasdag vrij; op 1e en 2e kerstdag vrij en op Goede Vrijdag blijft hij ook wat langer in zijn nest liggen. Muhammed is Moslim. Met christelijke feestdagen heeft hij niet zoveel. Daarom neemt hij een dag vrij voor de suikerfeest, en tijdens andere islamitische feestdagen neemt hij de overige vier dagen op. Lies is ongelovig. Lies neemt gewoon willekeurig in het jaar, wanneer het haar goed uit komt, een aantal extra vrije dagen op. Zo duidelijk?
Zo werkt het in de praktijk niet, hè?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:35 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Zeg ik dat? NEEN!
Ik zal het simpel uitleggen. Laten we zeggen dat we 5 feestdagen in het jaar hebben. Kees is christen. Hij neemt op 1e en 2e paasdag vrij; op 1e en 2e kerstdag vrij en op Goede Vrijdag blijft hij ook wat langer in zijn nest liggen. Muhammed is Moslim. Met christelijke feestdagen heeft hij niet zoveel. Daarom neemt hij een dag vrij voor de suikerfeest, en tijdens andere islamitische feestdagen neemt hij de overige vier dagen op. Lies is ongelovig. Lies neemt gewoon willekeurig in het jaar, wanneer het haar goed uit komt, een aantal extra vrije dagen op. Zo duidelijk?
Ja, daar staat iets over in de Bijbel ja. En volgens het NT hoef je je niet te vermenigvuldigen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:35 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
Maar het mag dus wel? En immers: ik moet me vermenigvuldigen. Staat er overigens iets in de bijbel over seks met minderjarigen? Volgens het woord van God zou ik dus seks kunnen hebben met een meisje zodra ze kinderen kan baren: het zaad moet immers vloeien voor de vermenigvuldiging van de mens.
Omdat ze anders hun overtollige rijst niet kwijt konden krijgen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:37 schreef Fides het volgende:
Waarom mag je eigenlijk geen seks hebben buiten het huwelijk (dus, waarom moet je eerst trouwen voordat je seks hebt?)
Ja, maar ik ben old school.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:38 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ja, daar staat iets over in de Bijbel ja. En volgens het NT hoef je je niet te vermenigvuldigen.
Het is nooit waarhed geweest, dat dat nu verklaard is, bewijst dat. Het wel of niet bestaan van God is nog nooit bewezen. Waarom niet? Omdat God dat niet toelaatquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:36 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
Ok, dan formuleer ik heb opnieuw:
wat is jouw mening over de oude polytheïstische religies die nu worden afgedaan als onzin, omdat vele dingen (bliksem = Zeus) al wetenschappelijk zijn verklaard?
Het mag wel, maar zodra je seks hebt met iemand, ben je in Gods ogen met diegene getrouwd, en aangezien je niet mag scheiden, kun je dus maar met één persoon seks hebben. Seks bewaren tot je getrouwd bent, is een garantie tegen uitbuiting en biedt extra veiligheid.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:37 schreef Fides het volgende:
Waarom mag je eigenlijk geen seks hebben buiten het huwelijk (dus, waarom moet je eerst trouwen voordat je seks hebt?)
Dan ben je een jood.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:38 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
Ja, maar ik ben old school.
Vrij watquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:40 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
Maar Ladidadida, even serieus: ben je nog vrij?
Nee, omdat God niet bestaat. Het bestaan van iets wat niet bestaat valt moeilijk te ontkrachten. Net zoals dat ik niet kan bewijzen dat er geen paarse boskabouters op de Veluwe rondzwerven.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:39 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Het is nooit waarhed geweest, dat dat nu verklaard is, bewijst dat. Het wel of niet bestaan van God is nog nooit bewezen. Waarom niet? Omdat God dat niet toelaat
Seks = penetratie? Dus, ik zou ook nog zat andere dingen kunnen doen?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:40 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Het mag wel, maar zodra je seks hebt met iemand, ben je in Gods ogen met diegene getrouwd, en aangezien je niet mag scheiden, kun je dus maar met één persoon seks hebben. Seks bewaren tot je getrouwd bent, is een garantie tegen uitbuiting en biedt extra veiligheid.
Zo kun je redeneren ja. Ik redeneer anders.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:41 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Nee, omdat God niet bestaat. Het bestaan van iets wat niet bestaat valt moeilijk te ontkrachten. Net zoals dat ik niet kan bewijzen dat er geen paarse boskabouters op de Veluwe rondzwerven.
Gaan we scheldenquote:
Neukbaar?quote:
Was het Zondag weer zover?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:41 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Nee, omdat God niet bestaat. Het bestaan van iets wat niet bestaat valt moeilijk te ontkrachten. Net zoals dat ik niet kan bewijzen dat er geen paarse boskabouters op de Veluwe rondzwerven.
Daar zijn discussies over gaande. Ik vind seks persoonlijk een breder begrip, dus wat mij betreft zou je geen andere dingen kunnen doen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:41 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
Seks = penetratie? Dus, ik zou ook nog zat andere dingen kunnen doen?
En als ik nou zeg maar twee penissen heb en twee vrouwen gelijktijdig penetreer?
En waarom laat God dat niet toe (zoeken naar bewijs van hem?)
Als je OT aanhangt, ben je een joodquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:42 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
Gaan we scheldenIk ben een PSV fan!
[..]
Neukbaar?
Mijn neef trouwt morgen, dus dan kunnen we neuken na diens bruiloft?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:44 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Als je OT aanhangt, ben je een joodAls je PSV aanhangt, een idioot.
Ik ben pas te neuken na een bruiloft
Nee, sorry, morgen zit ik in de kerkquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:46 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
[..]
Mijn neef trouwt morgen, dus dan kunnen we neuken na diens bruiloft?
Die eerste zin is duidelijk. Tweede zin lijkt me holle retoriek.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:40 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Het mag wel, maar zodra je seks hebt met iemand, ben je in Gods ogen met diegene getrouwd, en aangezien je niet mag scheiden, kun je dus maar met één persoon seks hebben. Seks bewaren tot je getrouwd bent, is een garantie tegen uitbuiting en biedt extra veiligheid.
Wat zou anders de zin zijn van het bewaren van seks tot in het huwelijk?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:50 schreef Fides het volgende:
[..]
Die eerste zin is duidelijk. Tweede zin lijkt me holle retoriek.
Geen idee. Ik kan wel vaker de ratio van religieuze regels niet begrijpen of logisch vinden. Seks bewaren tot het huwelijk zorgt er toch niet voor dat je gegarandeerd bent dat je niet uitgebuit wordt. En waarom seks bewaren tot het huwelijk veiliger is kan ik ook niet begrijpen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:53 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Wat zou anders de zin zijn van het bewaren van seks tot in het huwelijk?
Soms is het ook iets wat gelovigen niet begrijpen. Heeft te maken met vertrouwen hebben in God. Ik zou best seks willen hebben. Maar omdat in de Bijbel staat dat dit niet goed/gezond voor me is, doe ik dat niet. Ik vertrouw God daarin.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:59 schreef Fides het volgende:
[..]
Geen idee. Ik kan wel vaker de ratio van religieuze regels niet begrijpen of logisch vinden. Seks bewaren tot het huwelijk zorgt er toch niet voor dat je gegarandeerd bent dat je niet uitgebuit wordt. En waarom seks bewaren tot het huwelijk veiliger is kan ik ook niet begrijpen.
niet-gelovigen dus?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:14 schreef Birra het volgende:
[..]
Dat komt doordat de mensen steeds banger worden voor de Islam, en daarom veiligheid zoeken bij de grootste (blanke) groep.
Okee, nouja dan zou ik dus nooit kunnen geloven want regels die mijn leven zo beinvloeden, en waar ik zelf niet 100% achtersta zou ik pertinent niet klakkeloos aannemen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 21:06 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Soms is het ook iets wat gelovigen niet begrijpen. Heeft te maken met vertrouwen hebben in God. Ik zou best seks willen hebben. Maar omdat in de Bijbel staat dat dit niet goed/gezond voor me is, doe ik dat niet. Ik vertrouw God daarin.
De uitbuiting heeft te maken met sat seks tegenwoordig als goedkoop middel gebruikt wordt voor van alles en nog wat. Kijk naar de breezergeneratie die wordt omgekocht met seks. Er zijn genoeg mannen die (jonge) meiden inpakken met mooie praatjes en ze vervolgens dumpen zodra ze d'r een paar keer overheen zijn geweest. Geen seks voor het huwelijk voorkomt dat. Daarnaast, geslachtsziektes zul je ook niet krijgen als je het enkel bij je eigen partner houdtHet is zowel in geestelijk als lichamelijk opzicht gezonder.
...had ie ze niet moeten scheppen denk ik zo...quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 21:27 schreef Fides het volgende:
Als het verkomen van geslachtsziektes een belangrijk punt was voor God...
Ik neem ook niks klakkeloos aanquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 21:27 schreef Fides het volgende:
[..]
Okee, nouja dan zou ik dus nooit kunnen geloven want regels die mijn leven zo beinvloeden, en waar ik zelf niet 100% achtersta zou ik pertinent niet klakkeloos aannemen.![]()
Nou nou, breezerseks schijnt te bestaan, maar volgens mij wordt dit schromelijk overschat. Dat in achterbuurten Bijlmer en Spangen dit voorkomt wil ik nog wel geloven, maar op TV wordt net gedaan alsof het common business bij tieners, pure onzin.
Bovendien is het natuurlijk onzin dat de regel ' buitenhuwelijkse seks is verboden' zou voorkomen dat mannen (jonge) vrouwen misbruiken. Nergens blijkt uit dat foute/slechte/smerige mannen zich laten tegenhouden door regels verkregen uit religie.
Als het verkomen van geslachtsziektes een belangrijk punt was voor God/ de Kerk zou het gebruik van condooms in Afrika niet afgeraden/afgekeurd worden. Kinderen worden daar ook gewoon geboren met AIDS (omdat pappie/mammie besmet was) en wanneer deze kinderen volwassen worden, trouwen en daarna seks hebben krijgt hun vrouw ook gewoon AIDS natuurlijk.
Nee, klopt, je vertrouwt in de correctheid van de Bijbel.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 21:38 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ik neem ook niks klakkeloos aan
Nou ja, dat is iets wat jij denkt. Ik persoonlijk denk dat seks heeeel goedkoop is tegenwoordig, een soort wegwerpartikel en massaproduct. Daarvoor is het niet gemaakt. Je kunt denk ik niet ontkennen dat heel veel vrouwen/meiden misbruikt worden voor seks.
Dat mannen vrouwen misbruiken, is mijn inziens een gevolg van het afwenden van God.
Geslachtsziekten zouden uberhaupt niet bestaan als "men" gewoon naar God zou luisterenEn ik ontken niet dat de kinderen die ziek geboren worden er niks aan kunnen doen, zij zijn slachtoffer van een keus die "de mens" an sich heeft gemaakt.
Eeh ja, maar dat betekent voor iedereen iets anders, aangezien je de Bijbel op zoveel verschillende manieren kan interpreteren. Dus ik neem dingen niet klakkeloos na. Ik denk erover na en leef naar wat mij het beste lijkt, gebaseerd op mijn geloof in God.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 21:52 schreef Fides het volgende:
[..]
Nee, klopt, je vertrouwt in de correctheid van de Bijbel.
Ik ontken wel dat veel vrouwen (maar natuurlijk is elke misbruikte vrouw er 1 te veel) misbruikt worden voor seks.Tevens misbruiken ook de meest religieuze mensen vrouwen (kan me wel een paar rechtzaken van pastors/dominees herinneren) en heeft dat totaal niets met geloof te maken. Ik denk zelfs dat het leven naar (te) strikte regels omtrent seks delinquent seksueel gedrag kan veroorzaken.
Zelfs God (als hij er is) zou moeten weten dat niet iedereen naar hem kan en wil luisteren.
Aha! het onzichtbare theepot argument!quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:39 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Het is nooit waarhed geweest, dat dat nu verklaard is, bewijst dat. Het wel of niet bestaan van God is nog nooit bewezen. Waarom niet? Omdat God dat niet toelaat
Ja, dat kan inderdaad. Het kan ook niet. Wie zal het zeggen?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:07 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Aha! het onzichtbare theepot argument!
Als god geen invloed heeft op de wereld, zich niet openbaart en zich niet laat 'bewijzen', dan kan hij net zo goed niet bestaan.
Mag ik hieruit afleiden dat de vraag of god bestaat of niet voor jou niet relevant is?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:16 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ja, dat kan inderdaad. Het kan ook niet. Wie zal het zeggen?
Voor een gelovige bestaat God natuurlijk. Zonder twijfel. Dus de vraag of god bestaat of niet is daarmee automatisch irrelevant, lijkt me, gezien dat geen optie is.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:31 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Mag ik hieruit afleiden dat de vraag of god bestaat of niet voor jou niet relevant is?
Nee. God bestaat, daar heb ik geen twijfel over. Dat andere mensen daar wel aan twijfelen, dàt is voor mij niet relevant. Dat doet voor mij niks af aan wat ik geloof. Ik bedoel maar aan te geven dat er niet over te discussieren valt.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:31 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Mag ik hieruit afleiden dat de vraag of god bestaat of niet voor jou niet relevant is?
En hoe ben jij tot deze conclusie gekomen? dat god bestaat?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:37 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Nee. God bestaat, daar heb ik geen twijfel over. Dat andere mensen daar wel aan twijfelen, dàt is voor mij niet relevant. Dat doet voor mij niks af aan wat ik geloof. Ik bedoel maar aan te geven dat er niet over te discussieren valt.
Dat kan ik je niet uitleggen. Meer kan ik er niet van maken. Je zult geen genoegen nemen met praatjes als: 'dat weet ik gewoon', en dus zullen we er nooooit uitkomen. Discussie is zinloos.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:43 schreef MouzurX het volgende:
[..]
En hoe ben jij tot deze conclusie gekomen? dat god bestaat?
ok - mag ik dan weten waarom je in een god geloofd die (in mijn ogen in ieder geval) slecht is?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:50 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Dat kan ik je niet uitleggen. Meer kan ik er niet van maken. Je zult geen genoegen nemen met praatjes als: 'dat weet ik gewoon', en dus zullen we er nooooit uitkomen. Discussie is zinloos.
Je geeft zelf het antwoord. In jouw ogen, lijkt me voldoende.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:53 schreef wijsneus het volgende:
[..]
ok - mag ik dan weten waarom je in een god geloofd die (in mijn ogen in ieder geval) slecht is?
Laat ik me dan wat sterker uitdrukken: vertel mij eens waarom je in een overduidelijk slechte god gelooft?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:54 schreef Taurus het volgende:
[..]
Je geeft zelf het antwoord. In jouw ogen, lijkt me voldoende.
Omdat dat voor mij niet overduidelijk is. Sim-pelquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:56 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Laat ik me dan wat sterker uitdrukken: vertel mij eens waarom je in een overduidelijk slechte god geloofd?
Je gelooft niet 'omdat'. Je gelooft, punt. Het is voor de meeste gelovigen geen keuze die van de een op de andere dag gemaakt is, het is een levensovertuiging, en tevens een levenswijze. Een reden om dat geloof aan te hangen is niet nodig, er wordt jou toch ook niet gevraagd waarom jij twee armen hebt?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:58 schreef MouzurX het volgende:
Je weet niet waarom je geloofd maar je geloofd wel ???....![]()
Ik ben eerst wel benieuwd waarom God in jouw ogen slecht is?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:56 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Laat ik me dan wat sterker uitdrukken: vertel mij eens waarom je in een overduidelijk slechte god gelooft?
Ik vind dat je je wel heel erg gemakkelijk afmaakt. God bestaat gewoon omdat ik het geloof, god is niet slecht omdat ik dat vind....quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 22:59 schreef Taurus het volgende:
[..]
Omdat dat voor mij niet overduidelijk is. Sim-pel
Ach kom nou, daar hoef je toch niet meer om te vragen. Excuus dat ik steeds voor mijn beurt zit te blaten (er werd mij niks gevraagd) maar de antwoorden zijn zó voorspelbaar. Omdat god oorlogen heeft veroorzaakt bijvoorbeeld, of omdat er nog steeds veel mensen arm zijn, of omdat er mensen ziek worden. Dat is voor mensen met enige kennis en/of besef van religie een belachelijke aanname, maar voor de zelfbenoemde 'atheisten' van dezer dagen natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:01 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ik ben eerst wel benieuwd waarom God in jouw ogen slecht is?
Zo makkelijk is het ook. Denk je nou echt dat een gelovige daar over gaat discussieren met jou? Je zegt het precies goed, ik zie niet wat daar nou aan toegevoegd moet worden: God bestaat omdat iemand dat gelooft. En God is niet slecht omdat de mens slecht is, en God de redder is. Als God slecht was, was zo'n geloof natuurlijk snel afgelopen, daar is niets aan.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:03 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ik vind dat je je wel heel erg gemakkelijk afmaakt. God bestaat gewoon omdat ik het geloof, god is niet slecht omdat ik dat vind....
Ervanuitgaande dat:quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:01 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ik ben eerst wel benieuwd waarom God in jouw ogen slecht is?
Heeft God dat gedaan? Volgens mij hebben mensen dat gedaan.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:03 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ach kom nou, daar hoef je toch niet meer om te vragen. Excuus dat ik steeds voor mijn beurt zit te blaten (er werd mij niks gevraagd) maar de antwoorden zijn zó voorspelbaar. Omdat god oorlogen heeft veroorzaakt bijvoorbeeld, of omdat er nog steeds veel mensen arm zijn, of omdat er mensen ziek worden. Dat is voor mensen met enige kennis en/of besef van religie een belachelijke aanname, maar voor de zelfbenoemde 'atheisten' van dezer dagen natuurlijk niet.
Tadaaahquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:06 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ervanuitgaande dat:
- God almachtig is
- God alwetend is
heeft god is volle bewustzijn (alwetend) van de gevolgen (honger, ziekte, holocaust) om zichzelf te bevredigen (mensen zijn geschapen om god te eren tot in de eeuwigheid, geen zin? naar de hel met jou)
In mijn ogen maakt dit god slecht.
Ja mij hoor je het niet zeggen hoor, ik antwoordde voor de bovenstaande persoon.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:06 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Heeft God dat gedaan? Volgens mij hebben mensen dat gedaan.
God biedt iedereen een uitweg uit de hel. Of jij die uitweg aanneemt of niet, dat is volledig jouw keus. God is rechtvaardig. Jij hebt een keus. Je bent voor, of je bent tegen. Ben je tegen, prima, maar daar heb je dan zelf voor gekozen. Geloof me, God heeft veel liever dat jij voor kiest dan tegen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:06 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ervanuitgaande dat:
- God almachtig is
- God alwetend is
heeft god is volle bewustzijn (alwetend) van de gevolgen (honger, ziekte, holocaust) om zichzelf te bevredigen (mensen zijn geschapen om god te eren tot in de eeuwigheid, geen zin? naar de hel met jou)
In mijn ogen maakt dit god slecht.
Hij zou er natuurlijk iets tegen kunnen doenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:06 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Heeft God dat gedaan? Volgens mij hebben mensen dat gedaan.
De mens heeft een vrije wil gekregen. Hoe verklaar je de vrije wil als alles via bepaalde regels en natuurwetten verloopt? Die zou er dan niet zijn. Liefde is pas echt liefde als het wederzijds en ongedwongen is. God wil dat je in vrijheid voor Hem kiest, en niet omdat je zo geschapen bent dat je niet anders kunt.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Hij zou er natuurlijk iets tegen kunnen doen
Ja - want alles wat we hoeven te doen om dit raadsel op te lossen is:quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:03 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ach kom nou, daar hoef je toch niet meer om te vragen. Excuus dat ik steeds voor mijn beurt zit te blaten (er werd mij niks gevraagd) maar de antwoorden zijn zó voorspelbaar. Omdat god oorlogen heeft veroorzaakt bijvoorbeeld, of omdat er nog steeds veel mensen arm zijn, of omdat er mensen ziek worden. Dat is voor mensen met enige kennis en/of besef van religie een belachelijke aanname, maar voor de zelfbenoemde 'atheisten' van dezer dagen natuurlijk niet.
Zijn keuze om niet in te grijpen is inderdaad ook dubieus. Zo van - shiiit - die holocaust is wel heel erg mischien moet ik toch maar eens verantwoording nemen voor mijn schepping...quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Hij zou er natuurlijk iets tegen kunnen doen
In vrijheid voor hem kiezen? Dit is meer een keuze tussen een pijnbank of een paradijs met voorwaarden.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:10 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
De mens heeft een vrije wil gekregen. Hoe verklaar je de vrije wil als alles via bepaalde regels en natuurwetten verloopt? Die zou er dan niet zijn. Liefde is pas echt liefde als het wederzijds en ongedwongen is. God wil dat je in vrijheid voor Hem kiest, en niet omdat je zo geschapen bent dat je niet anders kunt.
Wat is dit nou weer, je kunt toch niet in de toekomst kijken, gekkie.. Mensen worden niet bestuurd door god of iets dergelijks. Ik begrijp niet hoe je het bestaan van een god ontkent, maar wel een discussie aan gaat over de goedheid of slechtheid van deze god. Dat is toch helemaal niet aan de orde?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:10 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ja - want alles wat we hoeven te doen om dit raadsel op te lossen is:
- De schuld bij de mensheid neerleggen
- De definitie van 'slecht' oprekken
natuurlijk.
Dan nu het volgende:
Stel je voor je kunt in de toekomst kijken. Je ziet je zoon/dochter geboren worden en opgroeien. Helaas pindakaas wordt deze zoon/dochter een verschrikkelijke dictator die miljoenen doden op zijn geweten gaat hebben.
Je kunt dit voorkomen door ervoor te kiezen geen kinderen te krijgen.
Als je toch kinderen neemt, ben je dan mede-veratwoordelijk voor de dood van die miljoenen of niet?
Nee nee, jij begrijpt dat verkeerd.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:12 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Zijn keuze om niet in te grijpen is inderdaad ook dubieus. Zo van - shiiit - die holocaust is wel heel erg mischien moet ik toch maar eens verantwoording nemen voor mijn schepping...
Is dat zo? Waarom kiezen zoveel mensen dan voor de hel?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:12 schreef hugecooll het volgende:
[..]
In vrijheid voor hem kiezen? Dit is meer een keuze tussen een pijnbank of een paradijs met voorwaarden.
Als ik iemand een pistool (hel) op zijn hoofd zet en hem een keuze geef, dan is dat toch geen redelijke keuze of wel?
Je vergeet dat wij niet in de hel geloven...quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:17 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Is dat zo? Waarom kiezen zoveel mensen dan voor de hel?
Wat maakt het dan nog uit?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:18 schreef hugecooll het volgende:
Je vergeet dat wij niet in de hel geloven...
Klopt. De hel of de duivel zijn niet iets concreets.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:18 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Je vergeet dat wij niet in de hel geloven...
Ik vraag mij slechts af waarom mensen in een goede god in de hemel geloven. Ik wil graag een antwoord. Ik snap niet dat mensen maar voor zoete koek slikken dat er goede god is.quote:
Als mens ben je nietig. Je bent al zondig zodra je geboren bent. Waarom dat zo is, dat moet je geloven. Geloof je dat, dan zul je zien dat God rechtvaardig en goed is, juist omdat Hij je een uitweg biedt.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:21 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ik vraag mij slechts af waarom mensen in een goede god in de hemel geloven. Ik wil graag een antwoord. Ik snap niet dat mensen maar voor zoete koek slikken dat er goede god is.
Omdat sommige mensen geen genoegen nemen met niets. Met geboren worden, werken en weer sterven. Die levensvraag (de zin van het leven) kan niemand beantwoorden, ook jij niet, en ook de beste wetenschapper niet. Jij hebt je daar bij neergelegd, ik - omdat ik niet anders kan - ook, maar er zijn ook mensen die 'hangen' aan een overtuiging die wel antwoorden voor hen heeft. Een soort handleiding dus. Zo zullen zij het zelf niet ervaren/zien, omdat ze worden geboren in een religieus nest, of in aanraking zijn gekomen met religie en er in zijn gaan 'geloven', maar als buitenstaander kun je het zo verklaren denk ik.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:21 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ik vraag mij slechts af waarom mensen in een goede god in de hemel geloven. Ik wil graag een antwoord. Ik snap niet dat mensen maar voor zoete koek slikken dat er goede god is.
ik geloof dat dit nogal afhankelijk is van je geloofsovertuigingquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:25 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Als mens ben je nietig. Je bent al zondig zodra je geboren bent.
Klopt, maar het ging nu even over het Christendom.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:28 schreef hugecooll het volgende:
[..]
ik geloof dat dit nogal afhankelijk is van je geloofsovertuiging
De grootste christelijke kerk ter wereld denkt daar toch anders over namelijkquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:30 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Klopt, maar het ging nu even over het Christendom.
Argumenten. Ja. Dat is juist het hele knelpunt bij 'geloof' hequote:
Waarom zou je een geloof moeten beargumenteren.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:38 schreef Nexxennium het volgende:
[..]
Argumenten. Ja. Dat is juist het hele knelpunt bij 'geloof' he
Ja, maar die last kan je vervolgens overdragen aan Jezus Christus door de biechtenquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:35 schreef Neutrino het volgende:
Ieder is nl verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Het is altijd handig om te weten waarom je ergens in gelooft. Als je zelf niet eens weet waarom je ergens in gelooft, hoe kan je dan een ander overtuigen dat het toch echt zo is?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:39 schreef Taurus het volgende:
[..]
Waarom zou je een geloof moeten beargumenteren.
Wellicht dat we daarom staat en kerk gescheiden houden. Anders zou ik je ongestoord kunnen vermoorden.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:39 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, maar die last kan je vervolgens overdragen aan Jezus Christus door de biechten
Waar lees jij dat iemand een ander ervan wil overtuigen dat het echt zo is? Het hoeft overigens niet eens 'echt' zo te zijn, wat is echt? Dat God bestaat? God bestaat, in de hoofden van gelovigen. Wie ben jij om dat tegen te spreken.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:40 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Het is altijd handig om te weten waarom je ergens in gelooft. Als je zelf niet eens weet waarom je ergens in gelooft, hoe kan je dan een ander overtuigen dat het toch echt zo is?
Waar lees ik dat? Ik heb een bepaalde collega die het nodig vindt om op willekeurige tijden over God te beginnen tegen mij (en alles dat daar bij komt).quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:43 schreef Taurus het volgende:
[..]
Waar lees jij dat iemand een ander ervan wil overtuigen dat het echt zo is? Het hoeft overigens niet eens 'echt' zo te zijn, wat is echt? Dat God bestaat? God bestaat, in de hoofden van gelovigen. Wie ben jij om dat tegen te spreken.
Bovendien, wat ik net al zei, is een geloof niet verklaarbaar voor een gelovige. Het is hetzelfde als vragen aan jou waarom je twee armen hebt. Waarom er bomen zijn, of waarom de lucht blauw is.
Vandaar dat ik ook niet in hem geloof. Immers, mijn moraliteit zegt dat dit wel slecht is. De algeheel heersende moraliteit zegt dat dit slecht is. Zelfs in de romeinse tijd was het slecht om een andere burger te vermoorden.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:35 schreef Neutrino het volgende:
Wie heeft ooit gezegd dat moord, hollocaust, kind verkrachting slecht is. De mens kiest zijn eigen moraliteit. De romeinen deden dingen die wij nooit zouden doen omdat het inhumaan is. (Brood en Spelen). Ik weet niet wat de moraliteit van god is. Het zouden de 10 geboden kunnen zijn. Een ander een moord laten uitvoeren (Hitler) zou dus in god's ogen niet fout zijn. Ieder is nl verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Er zijn toch bomen of niet dan. En de lucht is toch blauw? Meer hoef je toch niet te weten? Een gelovige neemt genoegen met het feit dat God bestaat. Het is er, dus het heeft geen zin om te vragen: waarom geloof jij daar in?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:45 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Waar lees ik dat? Ik heb een bepaalde collega die het nodig vindt om op willekeurige tijden over God te beginnen tegen mij (en alles dat daar bij komt).
En je voorbeelden...noem dan in ieder geval 3x 100% onverklaarbare voorbeelden
Gefeliciteerd, maar je erkent dus wél een god, het is alleen een slechte god?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:48 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Vandaar dat ik ook niet in hem geloof. Immers, mijn moraliteit zegt dat dit wel slecht is. De algeheel heersende moraliteit zegt dat dit slecht is. Zelfs in de romeinse tijd was het slecht om een andere burger te vermoorden.
De god zoals die mij is voorgespiegeld is een paradox. Een sprookjeswezen met eigenschappen die niet met elkaar verenigbaar zijn.
Voor mij persoonlijk is dit argument, het argument dat epicurus 400 voor christus al opschreef, het argument om van mijn geloof af te stappen. De god van de bijbel is een slecht god. Een god die niet kan bestaan zonder een complete psychopaat te zijn.
Ik kan niet voorbijgaan aan al het leed in deze wereld. Maar roepen dat het 'gods wil' is of dat het 'in de hemel allemaal beter is' of 'eigen schuld dikke bult zondig, zondig mens' is in mijn ogen een zwaktebod. Ga dat maar eens vertellen aan een kindsoldaat in afrika ofzo.
Het was voor mij een enorme bevrijding.
Hoeft niet. Maar niet raar staan te kijken als andere mensen je opvattingen absurd vinden. Niet klagen als andere mensen je geloof verschrikkelijk vinden.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:39 schreef Taurus het volgende:
[..]
Waarom zou je een geloof moeten beargumenteren.
Ik hoor ze niet klagen, ze weten wel beter (in hun visie). Zal hun een worst wezen dat jij die opvattingen absurd vindt, dat roept hooguit medelijden op. Met een beetje geluk wordt er nog voor je gebeden ook.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:50 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Hoeft niet. Maar niet raar staan te kijken als andere mensen je opvattingen absurd vinden. Niet klagen als andere mensen je geloof verschrikkelijk vinden.
En dat laatste is dus weer subjectief (verzonnen regeltjes die nergens op slaan). Dat vind jij, dat is geen feit.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:52 schreef MouzurX het volgende:
Ik vind 1 ding van gelovigen ook zo dom ,,, ze denken allemaal "wij gaan naar de hemel en de rest naar de hel "
Alle christenen denken dat de moslims, etc naar de hel gaan alle moslims denken dat de christenen, etc naar de hel gaan.. en ga zo maar door. Ik kan daar gewoon zo boos om worden he want jullie zeggen eigenlijk "wij zijn beter wij gaan naar de hemel en jullie gaan straks lekker naar de hel en branden voor eeuwig.."
Als je daar nou goed over nadenkt dan moet het toch in je opkomen dat je gewoon stom bezig bent?
Ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen geloven (als in: allemaal verzonnen regeltjes opvolgen die nergens op slaan.)
Nee - god heeft nog een ander probleemquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:50 schreef Taurus het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, maar je erkent dus wél een god, het is alleen een slechte god?
Ik duim ook voor jouquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:54 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik hoor ze niet klagen, ze weten wel beter (in hun visie). Zal hun een worst wezen dat jij die opvattingen absurd vindt, dat roept hooguit medelijden op. Met een beetje geluk wordt er nog voor je gebeden ook.
Doet er niet toe, gok ik zo. In jouw atheisten-theorie zit namelijk exact hetzelfde struikelblok: waarom zijn wij hier? En is die oerknal zo zeker? En als die zo zeker is, wat is het heelal precies? Wat is het nut van al die planeten? Waarom zijn wij voor zover wij weten de enige planeet waar leven op ontstaan is, waarom is bij ons het klimaat precies zo, zodat er wezens als mensen kunnen ontstaan?quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:56 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Nee - god heeft nog een ander probleem
En nu ga je me weer om mijn simpele zieltjes filosofie waar-nog-nooit-een-theoloog-over-na-heeft-gedacht, "hoe durf je dit argument te gebruiken", "Dat station heeft elke weldenkende gelovige al lang en breed gepasseerd"![]()
![]()
![]()
argument de grond in boren
Wie heeft god geschapen?
Dat klopt.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:55 schreef Taurus het volgende:
[..]
En dat laatste is dus weer subjectief (verzonnen regeltjes die nergens op slaan). Dat vind jij, dat is geen feit.
In het dorp waar ik opgroeide was een christelijke jeugdsoos. Je kon daar wat te drinken kopen. Deze jeugdsoos was ook op zondag open. Dan kon je geen drinken kopen - want - op zondag wordt niet gewerkt.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:55 schreef Taurus het volgende:
[..]
En dat laatste is dus weer subjectief (verzonnen regeltjes die nergens op slaan). Dat vind jij, dat is geen feit.
Maar ik introduceer tenminste niet een nog complexer antwoord op die vraag in de vorm van een absurd wezen.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:00 schreef Taurus het volgende:
[..]
Doet er niet toe, gok ik zo. In jouw atheisten-theorie zit namelijk exact hetzelfde struikelblok: waarom zijn wij hier? En is die oerknal zo zeker? En als die zo zeker is, wat is het heelal precies? Wat is het nut van al die planeten?
Het is vreemd om te denken dat de aarde precies goed voor ons is. Het is hetzelfde als een regenplas die kijkt naar de kuil waar hij in zit en denkt: "Deze wereld is precies voor mij gemaakt, ik pas er precies in! Dat moet een reden hebben!"quote:Waarom zijn wij voor zover wij weten de enige planeet waar leven op ontstaan is, waarom is bij ons het klimaat precies zo, zodat er wezens als mensen kunnen ontstaan?
Ik denk dat een christen het antwoord ook niet heeft. Behalve dan: god is eeuwig, god staat aan het begin van alles.quote:Ik zeg gok ik zo, omdat ik daar zelf het religie-gebonden antwoord niet op weet, maar ik denk zomaar dat christenen daar ook wel een antwoord op hebben (op wie god geschapen heeft). For the record, ik ben zelf niet gelovig, dus mij maakt het geen zak uit wie god geschapen heeft.
Ja precies het gaat erom denk ik om dat je niet 24/7 werkt daarvoor heeft 'god' die regel verzonnenquote:Op zaterdag 1 september 2007 00:02 schreef wijsneus het volgende:
[..]
In het dorp waar ik opgroeide was een christelijke jeugdsoos. Je kon daar wat te drinken kopen. Deze jeugdsoos was ook op zondag open. Dan kon je geen drinken kopen - want - op zondag wordt niet gewerkt.
Wel kon je op zaterdag een consumptiebon kopen waar je dan op zondag wel wat te drinken voor kon kopen krijgen.
Hoe subjectief ook, ik voel wel wat voor zijn argument.
Ach, als dat voor hun te rechtvaardigen valt kun jij daar niet over vallen lijkt me. Wellicht mag er op zondag niet 'gehandeld' worden of iets dergelijks? Ik vind het gewoon geen nut hebben om christenen/gelovigen in het algemeen op contradicties of hypocrisie te 'betrappen', dat lukt je namelijk niet (het lukt je wel, maar zo zien zij het niet, en dan houdt het snel op). Wat gelovigen er voor regeltjes aan willen hangen moeten ze zelf weten, als dat voor hen de essentie van het geloof is, het correct naleven van de bijbel of iets dergelijks.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:02 schreef wijsneus het volgende:
[..]
In het dorp waar ik opgroeide was een christelijke jeugdsoos. Je kon daar wat te drinken kopen. Deze jeugdsoos was ook op zondag open. Dan kon je geen drinken kopen - want - op zondag wordt niet gewerkt.
Wel kon je op zaterdag een consumptiebon kopen waar je dan op zondag wel wat te drinken voor kon kopen krijgen.
Hoe subjectief ook, ik voel wel wat voor zijn argument.
Het is bijvoorbeeld te verklaren waarom de lucht blauw is, niet dat er een God is. Dat is er dus mis aan je voorbeelden.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:49 schreef Taurus het volgende:
[..]
Er zijn toch bomen of niet dan. En de lucht is toch blauw? Meer hoef je toch niet te weten? Een gelovige neemt genoegen met het feit dat God bestaat. Het is er, dus het heeft geen zin om te vragen: waarom geloof jij daar in?
Ik begrijp niet wat daar nou zo moeilijk aan is.
Dat antwoord voor een christen is voldoende, heerlijk toch? Wat is daar nou tegen? Ik ben niet degene die hier klaagt of die vragen stelt.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:06 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Maar ik introduceer tenminste niet een nog complexer antwoord op die vraag in de vorm van een absurd wezen.
[..]
Het is vreemd om te denken dat de aarde precies goed voor ons is. Het is hetzelfde als een regenplas die kijkt naar de kuil waar hij in zit en denkt: "Deze wereld is precies voor mij gemaakt, ik pas er precies in! Dat moet een reden hebben!"
[..]
Ik denk dat een christen het antwoord ook niet heeft. Behalve dan: god is eeuwig, god staat aan het begin van alles.
Ockhams razor maakt echter korte metten met een dergelijk argument.
Kijk, en die regeltjes dringen zij op aan ons..quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:09 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ach, als dat voor hun te rechtvaardigen valt kun jij daar niet over vallen lijkt me. Wellicht mag er op zondag niet 'gehandeld' worden of iets dergelijks? Ik vind het gewoon geen nut hebben om christenen/gelovigen in het algemeen op contradicties of hypocrisie te 'betrappen', dat lukt je namelijk niet (het lukt je wel, maar zo zien zij het niet, en dan houdt het snel op). Wat gelovigen er voor regeltjes aan willen hangen moeten ze zelf weten, als dat voor hen de essentie van het geloof is, het correct naleven van de bijbel of iets dergelijks.
En tuurlijk, gelovigen betichten van domheid is prima, kan ik me ook best in vinden, maar wat is het nut? Er zijn ook mensen die geloven dat zij wel dingen mogen jatten, of levens mogen nemen, of mogen generaliseren, dat is ook dom maar dan veel schadelijker dom. Ik begrijp dus niet waarom er de laatste tijd zoveel kritiek op geloof moet ontstaan, zal de tijd wel zijn en de trend gok ik zo, maar toch. Wekt wel irritatie bij me op.
Vooral het hippe 'atheisten'-titeltje. "ik ben overtuigd atheist"En dan inclusief de verkeerde betekenis die er aan verleend wordt: anti-religieus. Een atheist erkent slechts geen god, en is niet per definitie anti. Maar dat anti lijkt een opwaardse trend te worden die ik nergens op vind slaan.
Volgens jou ja. Voor hen is het wel te verklaren dat er een God is, net zo goed als dat er voor jou te verklaren valt waarom de lucht blauw is. Het is er gewoon, daar nemen een heleboel mensen genoegen mee (denk ik overigens hoor, ik zei net al: ik weet de religieuze verklaring niet voor het bestaan van god, wie god geschapen heeft of hoe hij is ontstaan, ik geloof zelf niet).quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:12 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Het is bijvoorbeeld te verklaren waarom de lucht blauw is, niet dat er een God is. Dat is er dus mis aan je voorbeelden.
Ja nou inderdaad, ik ga echt elke dag gebukt onder het juk van de christenenquote:Op zaterdag 1 september 2007 00:14 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Kijk, en die regeltjes dringen zij op aan ons..
1 ding dat ik echt heel dom vind is dat tv gedoe.
Dan hebben ze geen tv omdat daar slechte dingen op gezien kunnen worden ( je kan hem ook uitzetten of naar een andere zender gaan maja) en vervolgens gaan ze tv kijken op de computer, ja dan denk ik echt van "waar zijn jullie nou mee bezig??"
Hoezo "volgens mij"?quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
Volgens jou ja. Voor hen is het wel te verklaren dat er een God is, net zo goed als dat er voor jou te verklaren valt waarom de lucht blauw is. Het is er gewoon, daar nemen een heleboel mensen genoegen mee (denk ik overigens hoor, ik zei net al: ik weet de religieuze verklaring niet voor het bestaan van god, wie god geschapen heeft of hoe hij is ontstaan, ik geloof zelf niet).
Verklaar dan is? want de verklaring voor de blauwe lucht heeft iets te maken met het licht en de zuurstof/lucht/atmosfeer( weet hem niet precies maar er is een duidelijke verklaring voor)quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
Volgens jou ja. Voor hen is het wel te verklaren dat er een God is, net zo goed als dat er voor jou te verklaren valt waarom de lucht blauw is. Het is er gewoon, daar nemen een heleboel mensen genoegen mee (denk ik overigens hoor, ik zei net al: ik weet de religieuze verklaring niet voor het bestaan van god, wie god geschapen heeft of hoe hij is ontstaan, ik geloof zelf niet).
Trouwens, blauw in zonlicht botst met lucht moleculen waardoor je ogen het zien als blauw.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:33 schreef Arthur.Spooner het volgende:
Geloof is trouwens ook kankerachterlijk.
Wow..quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:19 schreef Relneger18 het volgende:
Kansloos,![]()
http://www.sciencemadesimple.com/sky_blue.htmlquote:Op zaterdag 1 september 2007 00:18 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Verklaar dan is? want de verklaring voor de blauwe lucht heeft iets te maken met het licht en de zuurstof/luch/atmosfeer( weet hem niet precies maar er is een duidelijke verklaring voor)
Zelfs in zijn milde vorm kan religie schadelijk zijn voor de samenleving, omdat het een kweekgrond is voor extremisme. Ik heb geloof nog nooit bergen zien verzetten, maar ik heb wel gezien wat het met wolkenkrabbers kan doen.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:12 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dat antwoord voor een christen is voldoende, heerlijk toch? Wat is daar nou tegen? Ik ben niet degene die hier klaagt of die vragen stelt.
Dat iemand op wetenschappelijk niveau alle 'argumenten' van gelovigen de grond in boort weten we nou wel, een geloof heet niet voor niets een geloof, het is de bedoeling dat je er in gelooft, niet dat je het aanneemt voor reeele geschiedenis. Bovendien heeft niet iedereen dat wetenschappelijke niveau, wat dat begrip voor het 'waarom god niet bestaat' al helemaal complex maakt.
Oke, dat god bestaat is voor hen verklaarbaar, laat ik het dan zo zeggen. Iets duidelijker misschien.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:17 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Hoezo "volgens mij"?
Wat is dit nou weer voor onzin? Je pakt iets verklaarbaars en iets onverklaarbaars en zegt dat het gelijk staat aan elkaar.
Heel de wereld is fucked up dankzij religie.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 20:06 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Een religie is mens eigen, alles wat op aarde gebeurd, gebeurd door toedoen van de mens. Het is dus geen optie anti te zijn, of je voor te stellen dat 'de wereld een stuk beter af was zonder religie', want dat is simpelweg niet aan de orde. Mensen hebben een geloof nodig, en daarom is een religie niet schadelijk voor de samenleving. De mens creeert religie, de mens is het enige wat schadelijk is voor de samenleving. Anti-religie bestaat dus mijns inziens niet.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:19 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Zelfs in zijn milde vorm kan religie schadelijk zijn voor de samenleving, omdat het een kweekgrond is voor extremisme. Ik heb geloof nog nooit bergen zien verzetten, maar ik heb wel gezien wat het met wolkenkrabbers kan doen.
Ik denk dat vooral om die laatste reden er de laatste jaren een sterk anti-religieus gevoel is ontstaan in de samenleving.
Verder kan ik alleen voor mezelf uitleggen waarom ik van mijn fijne christelijke geloof ben afgestapt, en waarom ik geloof schadelijk acht. Ik vind mijzelf niet anti-religieus. Wel zeer (zeer) kritisch, maar niet ongefundeerd de grond intrappend anti.
Verklaar danquote:Op zaterdag 1 september 2007 00:21 schreef Taurus het volgende:
[..]
Oke, dat god bestaat is voor hen verklaarbaar, laat ik het dan zo zeggen. Iets duidelijker misschien.
Nu niet nee, maar als ze meer zieltjes gewonnen hebben en de kerk genoeg macht krijgt, dan zul je zien wat er gebeurt. (niet dat dat nu nog waarschijnlijk is)quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:16 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja nou inderdaad, ik ga echt elke dag gebukt onder het juk van de christenenJankerd. Dringen zij op aan ons, hou toch op.
En dat laatste is weer zoiets: jij vindt ze dom, prima, dat weten we nu wel, wat is daar interessant aan? Neem je het hen kwalijk, dat ze beperkt zijn? Neem jij het mensen die niet verder komen dan een MBO opleiding kwalijk? Ik neem aan van niet, dus wat probeer je nu?
Dit bedoel ik, zo kortzichtig. Heel de wereld is fucked up dankzij de mens, niet dankzij religie. Een religie is geen fenomeen op zich, jij kan niet op afstand van jezelf een 'religie zien'. Zoals jij praat doe je het voorkomen alsof een religie een soort evil monster is dat op zichzelf voortbeweegt.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:22 schreef RoelRoel het volgende:
[..]
Heel de wereld is fucked up dankzij religie.
Voor de verlichting was het hier net zo´n bende als nu in Iran of Afganistan.
Hoezo geloof nodig? je kan toch ook gewoon niet nadenken over wat er zal gebeuren als je dood gaat en wat er jaren terug gebeurde en daarnaast je aan de wet houden?quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:23 schreef Taurus het volgende:
[..]
Een religie is mens eigen, alles wat op aarde gebeurd, gebeurd door toedoen van de mens. Het is dus geen optie anti te zijn, of je voor te stellen dat 'de wereld een stuk beter af was zonder religie', want dat is simpelweg niet aan de orde. Mensen hebben een geloof nodig, en daarom is een religie niet schadelijk voor de samenleving. De mens creeert religie, de mens is het enige wat schadelijk is voor de samenleving. Anti-religie bestaat dus mijns inziens niet.
Ze willen in de hemel komen ... denk ik.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:24 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Verklaar dan
Er moet toch een reden zijn waarom iemand in een god gelooft? Een reden anders dan "dit is te complex, dit kan geen toeval zijn" of iets in die richting.
Ook de kerk is geen 'evil ding' op zich. Ook religieus gezinden willen kwaliteit in het leven, en zullen dus niet willens en wetens jouw leventje ten gronde richten als ze 'aan de macht komen'..quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:25 schreef RoelRoel het volgende:
[..]
Nu niet nee, maar als ze meer zieltjes gewonnen hebben en de kerk genoeg macht krijgt, dan zul je zien wat er gebeurt. (niet dat dat nu nog waarschijnlijk is)
Ok, religie is het middel, waarmee machtige mensen de wereld verneuken door andere extremistische dingen op te dringen.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:25 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dit bedoel ik, zo kortzichtig. Heel de wereld is fucked up dankzij de mens, niet dankzij religie. Een religie is geen fenomeen op zich, jij kan niet op afstand van jezelf een 'religie zien'. Zoals jij praat doe je het voorkomen alsof een religie een soort evil monster is dat op zichzelf voortbeweegt.
Angst voor de dood, bijvoorbeeld? En waarom niet 'dit is te complex, dit kan geen toeval zijn'? Vind ik ook een heel aannemelijke reden.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:24 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Verklaar dan
Er moet toch een reden zijn waarom iemand in een god gelooft? Een reden anders dan "dit is te complex, dit kan geen toeval zijn" of iets in die richting.
Ik ondervind er zelf geen last van hoor, van 'religie'. Ik weet niet of ik in een of andere geloofsvrije enclave leef, maar ik denk dat ik me in dezelfde maatschappij bevind als jij, en ik vind het reuze meevallen met de last van gelovigen.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:30 schreef RoelRoel het volgende:
[..]
De kerkklokken en het zondag gesloten zijn van winkels is iig niet het enige is wat je er van merkt.
Als je iets niet begrijpt, dan is het toch niet aannemelijk om voor een nog onverklaarbaarder iets te kiezen als reden voor hetgeen je niet begrijpt?quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:31 schreef Taurus het volgende:
[..]
Angst voor de dood, bijvoorbeeld? En waarom niet 'dit is te complex, dit kan geen toeval zijn'? Vind ik ook een heel aannemelijke reden.
Wel ja, dat kan ook gewoon.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:26 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Hoezo geloof nodig? je kan toch ook gewoon niet nadenken over wat er zal gebeuren als je dood gaat en wat er jaren terug gebeurde en daarnaast je aan de wet houden?
Ik benijd juist het feit dat jullie 'gewoon' kunnen geloven dat jullie in de hemel komen als jullie de regeltjes maar goed opvolgen..quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:30 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat ik net al zei: ik benijd soms die 'beperktheid'.
Zucht.. Jij vindt een religie een onverklaarbaarder iets, zij niet. Je vragen zijn constant vanuit niet-religieus oogpunt gesteld, op die manier kan daar geen antwoord op komen.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:34 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Als je iets niet begrijpt, dan is het toch niet aannemelijk om voor een nog onverklaarbaarder iets te kiezen als reden voor hetgeen je niet begrijpt?
Je leest niet goed. Ik geloof niet, en ik benijd mensen die wel kunnen geloven. Ik zei dus exact hetzelfde als wat jij nu zegt.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:35 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ik benijd juist het feit dat jullie 'gewoon' kunnen geloven dat jullie in de hemel komen als jullie de regeltjes maar goed opvolgen..
Mwah zo kan je het ook opvatten, ik geloof meer als je een goed mens ben t geweest ga je naar het hiernamaals. What ever dat is zien we dan welquote:Op zaterdag 1 september 2007 00:35 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ik benijd juist het feit dat jullie 'gewoon' kunnen geloven dat jullie in de hemel komen als jullie de regeltjes maar goed opvolgen..
Neemt niet weg dat veel mensen te vaak aggressie vinden tegenover andere mensen op basis van religie.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:25 schreef Taurus het volgende:
Dit bedoel ik, zo kortzichtig. Heel de wereld is fucked up dankzij de mens, niet dankzij religie. Een religie is geen fenomeen op zich, jij kan niet op afstand van jezelf een 'religie zien'. Zoals jij praat doe je het voorkomen alsof een religie een soort evil monster is dat op zichzelf voortbeweegt.
Omdat niet alles verklaarbaar is. Er blijft inderdaad steeds minder ruimte over voor God (vandaar de ontkerkelijking die slechts een aantal decennia aan de gang is overigens, in deze mate), maar er is nog genoeg om te blijven geloven, let's face it, het is best makkelijk. Het is een handleiding, je hebt een doel. Bovendien moet je ook bedenken dat afstappen van een geloof niet zo makkelijk is (als de familie gelovig is, kom je uit dat nest, en ben je lullig gezegd een soort van 'gehersenspoeld'). Een gelovige zal dus niet zomaar van de een op de andere dag denken: ik heb geloof niet nodig. Dat geloof is er al.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:35 schreef wijsneus het volgende:
Maar waarom heeft de mens dan religie nodig?
Alles is prima verklaarbaar langs wetenschappelijke weg en daar waar nog gaten in onze kennis zitten, hoeven we niet perse god in te proppen. Ik bedoel - er blijft steeds minder ruimte over voor de beste man!
Moraliteit is niet gebonden aan religie. Er is een soort van grondmoraal waar ieder mens het mee eens kan zijn. Moslims, Christenen, Hindoes, Boedhisten en atheisten hebben op details mischien andere normen en waarden maar ze komen grotendeels overeen. Ook denk ik dat deze normen en waarden ouder zijn dan religie.
Zingeving is strikt persoonlijk. Ook hier hoeven we geen religie of god in te zetten. Ik kan prima zonder 'eeuwig na mijn dood god loven en prijzen in de hemel' een zeer zinvol leven leiden. Op de grote 'waarom zijn we hier eigenlijk?' vraag is elk antwoord net zo geldig als een ander. Of het nou is ter meerder eer en glorie van een schepper of omdat we uitgeniest zijn door een reusachtige ruimtegeit en het einde van de wereld zal zijn 'het komen van de grote zakdoek'.
dus - waarom nog dat geloof aanhangen? Heeft het echt zoveel meerwaarde dan?
O sorryquote:Op zaterdag 1 september 2007 00:36 schreef Taurus het volgende:
[..]
Je leest niet goed. Ik geloof niet, en ik benijd mensen die wel kunnen geloven. Ik zei dus exact hetzelfde als wat jij nu zegt.
Ik bestrijd dat ten zeerste. Natuurlijk is de mens verantwoordelijk voor alle leed, maar je hoeft maar naar noord-ierland te kijken om een prachtig recent voorbeeld van religieus veroorzaakt leed te zien.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:25 schreef Taurus het volgende:
[..]
De religie veroorzaakt dat, maar dan 'nou dan, als die religie er dus niet was, was het beter geweest' zeggen heeft weer geen zin. Die religie is er namelijk wel, en volkomen terecht/begrijpelijk in mijn ogen. Je hoort mij niet zeggen dat religie geinterpreteerd door de mens geen problemen oplevert, maar ik vind het geen zin hebben om dat te constateren, want religie zelf is geen probleem wat te verhelpen valt of iets dergelijks.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:38 schreef Lamon het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat veel mensen te vaak aggressie vinden tegenover andere mensen op basis van religie.
De vraag is dan, of de religie dat veroorzaakt, of dat al die mensen sowieso al niet deugen, en als het religie niet was, er wel wat anders zou bestaan wat het zou ontsteken.
Objectief zou ik zeggen, dat het aan de mensen zelf ligt, maar de praktijk lijkt anders uit te wijzen.
Achter de meeste oorlogen zit in ieder geval aan 1, en soms aan 2 kanten een religieuze achtergrond gebonden.
Alhoewel er ook genoeg randdebielen zijn die niet geloven, en weer een geweldadige hetze houden tegen bepaalde religies.
Mijn conclusie zou zijn, dat men beter iedere aggressieve idioot kwijt kan zijn, en dat dat soort idioten vaak maar zeker niet uitsluitend fanatiek religieus zijn...
Ik vind religie geen veroorzaker. Ik vind religie gecreeerd door de mens, en dus de mens een veroorzaker. Religie is dus mijns inziens absoluut niet 'wel degelijk een grote veroorzaker van een heleboel leed'. En overigens is religie ook een veroorzaker van een heleboel goeds, om maar niet te zeggen veroorzaker van heel het leven, maar daar horen we -keurig passend bij ons individualiserend atheistisch tijdperk- uiteraard niets over. Dat veroorzaker van heel het leven bedoel ik overigens niet uit religieus oogpunt, maar religie was alles - tot enkele decennia geleden. De fundamenten die voor jou en mij gebouwd zijn, waarop wij nu voortleven zijn allemaal doorweven van religie. Vandaar dat ik het een beetje een vreemde discussie vind die ontstaat de laatste jaren, 'is religie goed of slecht' (en wat doen we met de conclusie? afschaffen dan?quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:41 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ik bestrijd dat ten zeerste. Natuurlijk is de mens verantwoordelijk voor alle leed, maar je hoeft maar naar noord-ierland te kijken om een prachtig recent voorbeeld van religieus veroorzaakt leed te zien.
Religie is wel degelijk een grote veroorzaker van een heleboel leed. Neemt niet weg dat mensen zonder religie wel een andere reden hadden gevonden om elkaar het leven zuur te maken.
Iets van: 'die lui in het volgende dorp zijn hartstikke gek' of iets dergelijks... of economisch beleid ofzo
Voor mij is dat helaas ook niet bevredigend. Waarom jij dat al hoopte is mij onduidelijk.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:48 schreef wijsneus het volgende:
Tsja Taurus - Ik kan je alleen maar gelijk geven. Het is inderdaad wel lekker makkelijk. Ik stel bij deze dus ook een nieuw motto voor alle gelovingen:
God: lekker makkelijkTM
Ik neem aan dat je begrijpt dat dit motto voor mij absoluut niet bevredigend is en - naar ik hoop - voor jou ook niet?
Het was een waar genoegen je standpunten te mogen vernemen en gedwongen te worden mijn eigen standpunten te moeten verduidelijken. Het is bedtijd.![]()
Ik weet niet of dat zo vriendelijk van je isquote:Op zaterdag 1 september 2007 00:52 schreef wijsneus het volgende:
Omdat ik je iets beters toewens dan religie: een wereldbeeld gebasseerd op rede in plaats van magie.
Religie hoeft ook niet verholpen te worden, maar het zou wat mij betreft al heel veel helpen als iedere geestelijke spreker die ook maar iets hatelijks over een ander zegt, per direct een spraakverbod krijgt toegedragen.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:44 schreef Taurus het volgende:
[..]
De religie veroorzaakt dat, maar dan 'nou dan, als die religie er dus niet was, was het beter geweest' zeggen heeft weer geen zin. Die religie is er namelijk wel, en volkomen terecht/begrijpelijk in mijn ogen. Je hoort mij niet zeggen dat religie geinterpreteerd door de mens geen problemen oplevert, maar ik vind het geen zin hebben om dat te constateren, want religie zelf is geen probleem wat te verhelpen valt of iets dergelijks.
De logische reden waarom die vraag vanuit niet-religieus oogpunt wordt gesteld, is omdat je ooit het licht hebt gezien en in God bent gaan geloven, daarvoor bekeek je dingen dus vanuit hetzelfde oogpunt als waaruit ik de vraag stel (tenzij het je van kleins af aan is aangeleerd/opgedrongen)quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:35 schreef Taurus het volgende:
[..]
Zucht.. Jij vindt een religie een onverklaarbaarder iets, zij niet. Je vragen zijn constant vanuit niet-religieus oogpunt gesteld, op die manier kan daar geen antwoord op komen.
Spreekverbod gaat me misschien wat ver, maar ik ben het er wel mee eens dat we doorslaan naar de andere kant. Vrijheid van meningsuiting is natuurlijk niet zonder consequenties. Ik vind het prima dat iedereen alles gaat roepen, als iedereen dan ook maar alle consequenties even bedenkt.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:56 schreef Lamon het volgende:
[..]
Religie hoeft ook niet verholpen te worden, maar het zou wat mij betreft al heel veel helpen als iedere geestelijke spreker die ook maar iets hatelijks over een ander zegt, per direct een spraakverbod krijgt toegedragen.
Ook niet religieuze sprekers trouwens.
Ik walg van die "vrijheid van meningsuiting" die het strooien van tot geweld leidend hatelijk taalgebruik toestaat.
De Paus, verschillende Imams, menig priester, Bush, maar ook rare fanatici als Theo van Gogh was, van mij hadden ze allemaal een spreekverbod mogen krijgen.
Hij gelooft niet in god....quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:59 schreef hugecooll het volgende:
[..]
De logische reden waarom die vraag vanuit niet-religieus oogpunt wordt gesteld, is omdat je ooit het licht hebt gezien en in God bent gaan geloven, daarvoor bekeek je dingen dus vanuit hetzelfde oogpunt als waaruit ik de vraag stel (tenzij het je van kleins af aan is aangeleerd/opgedrongen)
Wat is de reden geweest waardoor jij (of iemand anders) in God is gaan geloven?
Omdat mijn ouders protestants waren. Ik heb overigens die religie aangehangen tot ik twaalf was, en nooit actief. Dus of ik nou echt de doelgroep ben die jij aanspreekt weet ik niet. Maar 'waarom' iemand in god gelooft vind ik geen goede vraag. Het is vanzelfsprekend voor die mensen, waarom kun jij dat niet begrijpen? Ik heb net al uitgelegd dat het vaak te maken heeft met de achtergrond (voor mijn twaalfde was het voor mij vanzelfsprekend dat er een god was) van een persoon, en met de neiging van mensen tot geloven. Is het niet een religie aanhangen, dan is het in geesten geloven, in yoga of weet ik het wat. Spiritualiteit is een mens niet vreemd. Mensen hebben graag zekerheid, en halen dat uit een religie. Duidelijker kan het niet zijn, denk ik.quote:Op zaterdag 1 september 2007 00:59 schreef hugecooll het volgende:
[..]
De logische reden waarom die vraag vanuit niet-religieus oogpunt wordt gesteld, is omdat je ooit het licht hebt gezien en in God bent gaan geloven, daarvoor bekeek je dingen dus vanuit hetzelfde oogpunt als waaruit ik de vraag stel (tenzij het je van kleins af aan is aangeleerd/opgedrongen)
Wat is de reden geweest waardoor jij (of iemand anders) in God is gaan geloven?
Maar mensen die denken dat ze op het goede pad zijn, hebben geen enkele behoefte aan consequenties overdenken. Daar ligt het probleem.quote:Op zaterdag 1 september 2007 01:05 schreef Taurus het volgende:
[..]
Spreekverbod gaat me misschien wat ver, maar ik ben het er wel mee eens dat we doorslaan naar de andere kant. Vrijheid van meningsuiting is natuurlijk niet zonder consequenties. Ik vind het prima dat iedereen alles gaat roepen, als iedereen dan ook maar alle consequenties even bedenkt.
True, maar gezien het feit dat godsdienst nogal onder vuur ligt en niet echt meer serieus genomen wordt denk ik dat dat probleem hier in Nederland wel mee zal vallen. Wanneer er uit naam van religie haatdragende boodschappen worden verkondigd is de achterliggende reden vrijwel altijd neiging naar macht, gevoel van onderdrukking, simpelweg onwetendheid of rechtvaardiging van zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Dat heeft dus niet impliciet met religie van doen, religie wordt misbruikt.quote:Op zaterdag 1 september 2007 01:14 schreef Lamon het volgende:
[..]
Maar mensen die denken dat ze op het goede pad zijn, hebben geen enkele behoefte aan consequenties overdenken. Daar ligt het probleem.
En op het moment dat die mensen een absolute meerderheid vormen, is er geen manier meer om dergelijke ongezonde gedachtes te bestrijden en dan is het hek van de dam.
Zeker, al eeuwen lang zelfs.quote:Op zaterdag 1 september 2007 01:18 schreef Taurus het volgende:
[..]
True, maar gezien het feit dat godsdienst nogal onder vuur ligt en niet echt meer serieus genomen wordt denk ik dat dat probleem hier in Nederland wel mee zal vallen. Wanneer er uit naam van religie haatdragende boodschappen worden verkondigd is de achterliggende reden vrijwel altijd neiging naar macht, gevoel van onderdrukking, simpelweg onwetendheid of rechtvaardiging van zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Dat heeft dus niet impliciet met religie van doen, religie wordt misbruikt.
Daar ben ik het ZEKER mee oneensquote:Op zaterdag 1 september 2007 00:35 schreef wijsneus het volgende:
Maar waarom heeft de mens dan religie nodig?
Alles is prima verklaarbaar langs wetenschappelijke weg en daar waar nog gaten in onze kennis zitten, hoeven we niet perse god in te proppen. Ik bedoel - er blijft steeds minder ruimte over voor de beste man!
Moraliteit is niet gebonden aan religie. Er is een soort van grondmoraal waar ieder mens het mee eens kan zijn. Moslims, Christenen, Hindoes, Boedhisten en atheisten hebben op details mischien andere normen en waarden maar ze komen grotendeels overeen. Ook denk ik dat deze normen en waarden ouder zijn dan religie.
Zingeving is strikt persoonlijk. Ook hier hoeven we geen religie of god in te zetten. Ik kan prima zonder 'eeuwig na mijn dood god loven en prijzen in de hemel' een zeer zinvol leven leiden. Op de grote 'waarom zijn we hier eigenlijk?' vraag is elk antwoord net zo geldig als een ander. Of het nou is ter meerder eer en glorie van een schepper of omdat we uitgeniest zijn door een reusachtige ruimtegeit en het einde van de wereld zal zijn 'het komen van de grote zakdoek'.
dus - waarom nog dat geloof aanhangen? Heeft het echt zoveel meerwaarde dan?
quote:
Onzin. Ik geloof nergens in en heb daar helemaal geen onzekerheden over.quote:Op zaterdag 1 september 2007 01:10 schreef Taurus het volgende:
[..]
Omdat mijn ouders protestants waren. Ik heb overigens die religie aangehangen tot ik twaalf was, en nooit actief. Dus of ik nou echt de doelgroep ben die jij aanspreekt weet ik niet. Maar 'waarom' iemand in god gelooft vind ik geen goede vraag. Het is vanzelfsprekend voor die mensen, waarom kun jij dat niet begrijpen? Ik heb net al uitgelegd dat het vaak te maken heeft met de achtergrond (voor mijn twaalfde was het voor mij vanzelfsprekend dat er een god was) van een persoon, en met de neiging van mensen tot geloven. Is het niet een religie aanhangen, dan is het in geesten geloven, in yoga of weet ik het wat. Spiritualiteit is een mens niet vreemd. Mensen hebben graag zekerheid, en halen dat uit een religie. Duidelijker kan het niet zijn, denk ik.
Dat is alleen maar jouw mening. Gelukkig trekt de wetenschap zich daar niets van aan en gaat in hoog tempo door met het verklaren van alles en het wegdrukken van God en aanverwante zaken in steeds kleinere hoekjes.quote:Op zaterdag 1 september 2007 01:35 schreef Relneger18 het volgende:
[..]
Daar ben ik het ZEKER mee oneens
Wat zie jij dan na de dood?quote:Op zaterdag 1 september 2007 01:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Onzin. Ik geloof nergens in en heb daar helemaal geen onzekerheden over.
De wetenschap zal nooit weten wat er na de dood zal komen. Dan kun je zelf vast wel invullen waar god zijn plaats zeker heeft.quote:Op zaterdag 1 september 2007 01:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is alleen maar jouw mening. Gelukkig trekt de wetenschap zich daar niets van aan en gaat in hoog tempo door met het verklaren van alles en het wegdrukken van God en aanverwante zaken in steeds kleinere hoekjes.
Het woordje "alles" is waar hij/zij over struikelde, denk ik.quote:Op zaterdag 1 september 2007 01:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is alleen maar jouw mening. Gelukkig trekt de wetenschap zich daar niets van aan en gaat in hoog tempo door met het verklaren van alles en het wegdrukken van God en aanverwante zaken in steeds kleinere hoekjes.
Ik bepaal zelf wel wat ik zeg!quote:Op zaterdag 1 september 2007 01:59 schreef DR878 het volgende:
[..]
Wat zie jij dan na de dood?
En ga me niet vertellen dat er 'niks' is, want niks is subjectief voor elk individu.
Wat versta jij onder niks?quote:Op zaterdag 1 september 2007 02:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik bepaal zelf wel wat ik zeg!![]()
Na de dood is er niks. Als dat antwoord onbevredigend voor je is is dat jouw probleem, maar dat geeft je niet het recht mij lastig te vallen met jouw ideëen over een hiernamaals. Helaas vinden veel te veel gelovigen dat ze vanalles voor anderen moeten bepalen. Vraag maar aan Rouvoet.
Er zijn genoeg mensen die onder narcose vanalles meemaken, dromen. Het is algemeen bekend dat het gehoor als laatste uitvalt en dat mensen "onder narcose" halve operaties hebben meegehoord.quote:Op zaterdag 1 september 2007 02:25 schreef DR878 het volgende:
[..]
Wat versta jij onder niks?
Heb jij ooit onder narcose gelegen? Dat ervaar je ook als niks, je bent dan "nep-dood" buiten bewustzijn. ALs je weer wakker wordt, merk je niet eens dat je bewusteloos was. Er is gewoon een stuk uit je leven geknipt. Als je dood bent, word je nooit meer wakker, je ervaart geen tijd meer. En dat is juist de vraag, hoe ervaar jij niks, als je nooit meer opstaat.?
Dus God is wat jij niet weet en begrijpt. Duidelijk.quote:Op zaterdag 1 september 2007 02:38 schreef Relneger18 het volgende:
Dit is de reden waarom ik in god geloof:
[knip]
Zoek het maar uit
Zelf geschreven trouwens.
Als dat allemaal gebeurd tijdens narcose dan moeten ze zeker een andere anesthesist gaan zoekenquote:Op zaterdag 1 september 2007 02:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mensen die onder narcose vanalles meemaken, dromen. Het is algemeen bekend dat het gehoor als laatste uitvalt en dat mensen "onder narcose" halve operaties hebben meegehoord.
Het is kortzichtig om narcose te vergelijken met dood.
In principe wel, want er is zeker niet niets voor de big bang geweest, en daarvoor ook niet. Er moet wat zijn geweest.quote:Op zaterdag 1 september 2007 02:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus God is wat jij niet weet en begrijpt. Duidelijk.
Waarom is het altijd 'religie wordt misbruikt'? Kan je religie niet de schuld geven dat het een fenomeen is dat mensen leert dat het GOED is om irrationele ongefundeerde meningen van anderen als feit aan te nemen? Als ik jou zo hoor, is er NIETS waarvan je religie de schuld mag geven zonder dat 'religie misbruikt' is. Ja, als je begint met de opvatting 'religie kan niets fout doen' dan zal religie ook niets fout doen in jouw ogen. Maar zoals ik het zie, leert het mensen irrationeel te zijn en dat ook nog eens te respecteren als iets dat goed is, het is een deugd om iets te accepteren als waarheid zonder gegronde reden.quote:Op zaterdag 1 september 2007 01:18 schreef Taurus het volgende:
[..]
True, maar gezien het feit dat godsdienst nogal onder vuur ligt en niet echt meer serieus genomen wordt denk ik dat dat probleem hier in Nederland wel mee zal vallen. Wanneer er uit naam van religie haatdragende boodschappen worden verkondigd is de achterliggende reden vrijwel altijd neiging naar macht, gevoel van onderdrukking, simpelweg onwetendheid of rechtvaardiging van zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Dat heeft dus niet impliciet met religie van doen, religie wordt misbruikt.
Zat mensen die enkele minuten klinisch dood zijn geweest, de meeste weten er niets van, ongeveer 9% (zoiets was het geloof ik) herinnert zich een NDE. Uiteraard gebruiken gelovigen die zeldzame gevallen als argument voor leven na de dood (terwijl er niks na de dood was voor de meerderheid) en vergeten ze dat NDEs ook artificieel op te wekken zijn.quote:Op zaterdag 1 september 2007 02:02 schreef DR878 het volgende:
[..]
De wetenschap zal nooit weten wat er na de dood zal komen. Dan kun je zelf vast wel invullen waar god zijn plaats zeker heeft.
Uhh.. dat is het punt juist, je ervaart niks. Je bent dood. Hoe heb jij de tijd vóór je geboorte ervaren? Nou, zo is de dood dus ook.quote:En dat is juist de vraag, hoe ervaar jij niks, als je nooit meer opstaat.?
Dus God (jouw geloof) is gebaseerd op wat je niet weet. Onkunde en gebrek aan kennis en begrip. Misschien snap je nou dat ongelovigen moeite hebben met gelovigen die een absolute waarheid verkondigen of, erger, die waarheid aan anderen willen opdringen.quote:Op zaterdag 1 september 2007 02:54 schreef Relneger18 het volgende:
[..]
In principe wel, want er is zeker niet niets voor de big bang geweest, en daarvoor ook niet. Er moet wat zijn geweest.
Dat gaat zo oneindig door en daar hecht ik het bestaan van God aan, de definitie van de term God is juist dat wat niet te bewijzen valt door de wetenschap. De Religie (islam, christendom) van tegenwoordig heeft zoveel invloed gehad op de mensheid van afgelopen millenia dat ik automatisch door opvoeding (bij deze dus islam) en aannemelijkheid deze God die ik beschrijf daar aan mee hecht.
Leuk stukje gezwets waarin je eigenlijk zelf verteld dat God gewoon alleen opvulling is voor dat wat nog onbekend is.quote:Op zaterdag 1 september 2007 02:38 schreef Relneger18 het volgende:
Dit is de reden waarom ik in god geloof:
...[/i]
Zoek het maar uit
Zelf geschreven trouwens.
En nog kun je je d's en t's niet uit elkaar houden.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:39 schreef Bernard0s het volgende:
[..]
Mijn IQ is 127, dus daar is niks mis mee.
Oh ok.. Ja als jij het zegt..quote:Op zaterdag 1 september 2007 01:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Onzin. Ik geloof nergens in en heb daar helemaal geen onzekerheden over.
Ik vind dat geklaag zo vreselijk. Gelovigen moeten net zo goed slikken dat mensen als jij (ongelovigen) met god spotten omdat in jouw visie god niet bestaat. Dus nee, ik begrijp niet dat ongelovigen 'in reactie hierop gewoon tegen geloof of religie zijn', heel sneu vind ik dat, tegen zijn. Dat je geen god erkent mag je uiteraard zelf weten, maar er tegen zijn is zulke nonsens.quote:Op zaterdag 1 september 2007 03:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus God (jouw geloof) is gebaseerd op wat je niet weet. Onkunde en gebrek aan kennis en begrip. Misschien snap je nou dat ongelovigen moeite hebben met gelovigen die een absolute waarheid verkondigen of, erger, die waarheid aan anderen willen opdringen.
Misschien begrijp je ook dat ongelovigen in reactie hierop gewoon tegen geloof of religie zijn.
Dat is ook zo, je kunt religie niets kwalijk nemen omdat religie geen ding of wezen op zich is. Religie is de mens, je kunt hooguit de mens dingen kwalijk nemen. De mens creeert religie om zekerheid te creeeren, om angst weg te nemen of om ergens hoop aan te ontlenen. Prachtig toch? En ja, dat heeft z'n slechte kanten aangezien het ook vaak misbruikt wordt, verkeerd wordt geinterpreteerd of gebruikt wordt om dingen te rechtvaardigen. Dat heeft niets met de inhoud van religie te maken, maar met neiging naar macht en het egoisme van de mens, uit dat zich niet in religie, dan uit zich dat wel in politieke zin of op welke andere manier dan ook. Dat is jammer, maar dat valt niet te bekritiseren omdat religieuzen er op aanspreken geen zin heeft. Als jij denkt dat dat wel zin heeft (de religie beledigen of de schuld geven) heb je geen weet van religie en begrijp ik uberhaupt niet hoe je zinvolle felle standpunten kan innemen in een discussie als deze.quote:Op zaterdag 1 september 2007 03:01 schreef PvtRyan het volgende:
[..]
Waarom is het altijd 'religie wordt misbruikt'? Kan je religie niet de schuld geven dat het een fenomeen is dat mensen leert dat het GOED is om irrationele ongefundeerde meningen van anderen als feit aan te nemen? Als ik jou zo hoor, is er NIETS waarvan je religie de schuld mag geven zonder dat 'religie misbruikt' is. Ja, als je begint met de opvatting 'religie kan niets fout doen' dan zal religie ook niets fout doen in jouw ogen. Maar zoals ik het zie, leert het mensen irrationeel te zijn en dat ook nog eens te respecteren als iets dat goed is, het is een deugd om iets te accepteren als waarheid zonder gegronde reden.
[..]
Zat mensen die enkele minuten klinisch dood zijn geweest, de meeste weten er niets van, ongeveer 9% (zoiets was het geloof ik) herinnert zich een NDE. Uiteraard gebruiken gelovigen die zeldzame gevallen als argument voor leven na de dood (terwijl er niks na de dood was voor de meerderheid) en vergeten ze dat NDEs ook artificieel op te wekken zijn.
[..]
Uhh.. dat is het punt juist, je ervaart niks. Je bent dood. Hoe heb jij de tijd vóór je geboorte ervaren? Nou, zo is de dood dus ook.
We hebben mnstens 1 Gristenfundamentalist in het kabinet. Dat vind ik meer dan kwalijk. En laten we het maar helemaal niet hebben over de politieke rol van religie in het buitenland (Iran, US of A). Religie is GEEN basis om een land te besturen, het is alleen een manier om mensen te manipuleren. Dus ga nou niet net doen alsof religie zo onschuldig is.quote:Op zaterdag 1 september 2007 08:06 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik vind dat geklaag zo vreselijk. Gelovigen moeten net zo goed slikken dat mensen als jij (ongelovigen) met god spotten omdat in jouw visie god niet bestaat. Dus nee, ik begrijp niet dat ongelovigen 'in reactie hierop gewoon tegen geloof of religie zijn', heel sneu vind ik dat, tegen zijn. Dat je geen god erkent mag je uiteraard zelf weten, maar er tegen zijn is zulke nonsens.
En dat onkunde en gebrek aan kennis en begrip valt jou evengoed te verwijten, je praat precies hetzelfde als waar je hen van beschuldigd. Over gebrek aan begrip gesproken zeg..
Even in z'n algemeenheid: ik walg van die arrogantie van enkelen hier die direct te pas en te onpas 'achterljik' en 'onwetendheid' of 'sprookjes' zitten te roepen. Die mensen moeten beseffen dat zij ook slechts meningen die pas sinds enkele decennia in grote mate zijn opgekomen na zitten te blaten. Ik vind duizenden jaren religie vele malen sterker dan enkele decennia secularisering. Zit toch niet zo het slachtoffer uit te hangen van religie en de snelheid van ontkerkelijking proberen te verhogen, dat heeft namelijk geen zin (hoogstwaarschijnlijk zelfs een averechts effect) en het is nérgens voor nodig. Religie in Nederland doet geen vlieg kwaad, laat mensen hun eigen waarheid hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |