Kan je lang wachten. De Amerikaanse beurs staat onder overheidscontrole, iets wat je eigenlijk alleen bij communisten zou verwachten.quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:07 schreef Basp1 het volgende:
verontrustende werkeloosheidcijfers uit amerika, welke de aex snel doen dalen.
Ik ben benieuwd wat de dow vandaag nog gaat doen
[..]
quote:"Plunge Protection Team"
One theory regarding the Working Group refers to it as the Plunge Protection Team. This theory claims that the Working Group is a scheme to manipulate U.S. stock markets in the event of a market crash by using government funds to buy stocks, or other instruments such as stock index futures.
Die prijsstijging is helemaal niet zo voor de hand liggend. Want je gaat er dan vanuit dat het aanbod gelijk blijft. Maar dat is helemaal niet zo voor de hand liggend. En dat stijgende inkomen kan alleen gerealiseerd worden als de productie toeneemt. In delen van de economie kan dat anders liggen (Shell), maar in de regel gaat je stelling niet op.quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Inflatie of prijsstijging is een natuurlijk gevolg van een stijgende vraag. Die word veroorzaakt door een stijgend inkomen. Ook zonder complot en regering stijgen de prijzen mee met inkomensstijging.
pfuh, en begin augustus dan, toen hier de banken elkaars aandelen gingen kopen, valt dat niet onder dezelfde noemer?quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:25 schreef pberends het volgende:
[..]
Kan je lang wachten. De Amerikaanse beurs staat onder overheidscontrole, iets wat je eigenlijk alleen bij communisten zou verwachten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Working_Group_on_Financial_Markets
Na de zwarte maandag in 1987 is er een "Plunge Protection Team" ingesteld. Deze doet steunaankopen (waarschijnlijk met bijgedrukte dollars) wanneer de beurs teveel zou dalen.
[..]
Het lijkt me toch sterk dat ze maar door blijven kopen om de koersen hoog te houden, die aandelen moeten ze op den duur toch ook weer vanaf. Dat ze echte grote daling hiermee wat langzamer kunnen laten verlopen geloof ik wel.quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:25 schreef pberends het volgende:
[..]
Kan je lang wachten. De Amerikaanse beurs staat onder overheidscontrole, iets wat je eigenlijk alleen bij communisten zou verwachten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Working_Group_on_Financial_Markets
Na de zwarte maandag in 1987 is er een "Plunge Protection Team" ingesteld. Deze doet steunaankopen (waarschijnlijk met bijgedrukte dollars) wanneer de beurs teveel zou dalen.
Ik vind olie idd een heel goed voorbeeld, iets dat de prijzen van heel veel producten beïnvloed. Voedsel (bevolkingsaanwas + grotere vraag vanwege biobrandstof), water en ruimte zijn ook zaken waarvan je het aanbod niet 1,2,3 kan verhogen. Daarnaast wil de producent en de detailhandel ook meeprofiteren van een grotere welvaart van de consument (ze zijn zelf ook consumeneten). Ik denk dat een groot gedeelte van een inkomensstijging gewoon op gaat zonder de welvaart te verhogen.quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:38 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Die prijsstijging is helemaal niet zo voor de hand liggend. Want je gaat er dan vanuit dat het aanbod gelijk blijft. Maar dat is helemaal niet zo voor de hand liggend. En dat stijgende inkomen kan alleen gerealiseerd worden als de productie toeneemt. In delen van de economie kan dat anders liggen (Shell), maar in de regel gaat je stelling niet op.
Sommige overheden hebben heel wat centjes over om ongestoord een oorlog te kunnen voerenquote:Op vrijdag 7 september 2007 15:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het lijkt me toch sterk dat ze maar door blijven kopen om de koersen hoog te houden, die aandelen moeten ze op den duur toch ook weer vanaf. Dat ze echte grote daling hiermee wat langzamer kunnen laten verlopen geloof ik wel.
Het zijn toch opbenbare cijfers wie welke aandelen koopt dan had ik ook verwacht dat allang bekend zou zijn welke fictieve bedrijven dit PPT zouden vormen.
Wat ik wel frappant vind is dat onze vrije markt adapten het wel heel normaal vinden dat overheden en centrale banken beurzen bijsturen mocht het wat te erg worden. De hypocrisie alleen al.
Je hebt twee soorten vrije markt denkers. De eerste groep denkt dat alle markten geschikt zijn als vrije markt en overheden het beste niet kunnen bestaan. Dan is er de tweede groep, die de onvolkomenheden van bepaalde markten erkent en door middel van ingrijpen van buitenaf die markt als een vrije markt kan laten gedragen. Die laatste groep is b.v. voor privatiseren van de zorg, maar wil wel dat de spelers aan bepaalde regels gebonden zijn.quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:50 schreef Basp1 het volgende:
Wat ik wel frappant vind is dat onze vrije markt adapten adepten het wel heel normaal vinden dat overheden en centrale banken beurzen bijsturen mocht het wat te erg worden. De hypocrisie alleen al.
je erkent gekte op de beurs nu alleen als de negatieve zijde: namelijk veroorzaakt door paniek. de keerzijde is echter doodgewone hebberigheid en overoptimisme: veel te hjoge waarderingen en koop/handelzucht. *als* je negatieve kanten wil kunnen beperken moet je ook de positieve kanten beperken.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:17 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
<<snip>>
Met name de tweede groep zal geneigd zijn een ECB en iets als een PPT te accepteren of zelfs te willen. Niet omdat alles van bovenaf te regelen, maar om een gekte op de beurs -die alleen veroorzaakt wordt door paniek, niet door iets rationeels- te beteugelen. Maar beide groepen zullen geen voorstander zijn van te heftig ingrijpen, omdat de meeste dalingen, ook deze, een correctie is op iets dat ergens fout is gegaan.
Ok dat is wel heel logisch. Maar dan nog zou ik verwachten dat die 2e groep wel graag zou willen weten hoe ver er nu wordt ingegrepen in de markt. Kijk van de ECB en de FED horen we steeds hoeveel geld die hun tijdelijk aan de markt hebben toegevoegd. Maar van de PPT horen we alleen maar dat het bestaat maar niet hoeveel dit de markt beinvloed.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:17 schreef en_door_slecht het volgende:
Met name de tweede groep zal geneigd zijn een ECB en iets als een PPT te accepteren of zelfs te willen. Niet omdat alles van bovenaf te regelen, maar om een gekte op de beurs -die alleen veroorzaakt wordt door paniek, niet door iets rationeels- te beteugelen. Maar beide groepen zullen geen voorstander zijn van te heftig ingrijpen, omdat de meeste dalingen, ook deze, een correctie is op iets dat ergens fout is gegaan.
Je hebt sowieso overal een zwarte markt. Oost-Duitschland, Sowjet-Unie, Beverwijk....quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:34 schreef gronk het volgende:
Je hebt ook nog een derde en een vierde groep: zij die denken dat 'markten' alleen in een kapitalistisch systeem kunnen bestaan (met geld, banken, concurrentie en all that), en die vinden dat je in een sovjetstaat geen marktwerking hebt omdat dat 'bij definitie' nu eenmaal zo is, en zij die stellen dat je overal markten hebt, of ze nu 'werken' of niet.
Het ging om een VRIJE markt.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:34 schreef gronk het volgende:
Je hebt ook nog een derde en een vierde groep: zij die denken dat 'markten' alleen in een kapitalistisch systeem kunnen bestaan (met geld, banken, concurrentie en all that), en die vinden dat je in een sovjetstaat geen marktwerking hebt omdat dat 'bij definitie' nu eenmaal zo is, en zij die stellen dat je overal markten hebt, of ze nu 'werken' of niet.
Da's een illusie.quote:
zie de link in de post boven jequote:Op vrijdag 7 september 2007 16:45 schreef DemonRage het volgende:
[afbeelding]
Wat heeft de dollar zo'n opdonder gegeven?
quote:Dollar Falls to Lowest in a Month Against Euro on Payroll Data
By Min Zeng and Bo Nielsen
Sept. 7 (Bloomberg) -- The dollar fell to the lowest in a month against the euro and weakened versus the yen after a government report showed the U.S. economy unexpectedly lost jobs last month for the first time in four years.
The U.S. currency declined as the payroll data raised speculation losses from subprime mortgages that have weakened the credit markets are spilling over into the broader economy. Federal funds interest-rate futures show traders are betting, with 100 percent certainty, the Federal Reserve will lower rates to at least 5 percent on Sept. 18.
``It gave credence to the argument that the credit turmoil is spilling over into the real economy,'' said Samarjit Shankar, director of global strategy for the Global Markets group in Boston at Bank of New York Mellon, the world's largest custodian bank with over $20 trillion in assets under administration. ``It strengthened the case for lower rates in the U.S., which is negative for the dollar.''
The dollar fell 0.7 percent to $1.3780 per euro at 9:49 a.m. in New York. The U.S. currency also declined 1.2 percent to 113.96 yen and earlier reached 113.71. The U.S. currency touched $1.3798 per euro, the weakest since Aug. 9. The dollar dropped to a record low of $1.3852 per euro on July 24.
The dollar has declined 1.1 percent against the euro and 1.6 percent versus the yen this week. Shankar said the dollar may decline to $1.38 per euro today.
Dollar Index
The New York Board of Trade's dollar index comparing the U.S. currency against its six primary peers, including the euro and yen, fell 0.8 percent to 79.862 from 80.472 yesterday. It was the lowest since September 1992.
Non-farm payrolls decreased by 4,000 in August from a revised gain of 68,000 a month earlier, the Labor Department in Washington said. It compared with the median forecast of a 100,000 gain in a Bloomberg News survey of 88 economists. The unemployment rate held at 4.6 percent.
``It's the first clearly recessionary signal out of the economy and a sign that the subprime problems have crept into the real world,'' said Boris Schlossberg, senior currency strategist in New York at DailyFX.com. ``We'll see a global slowdown led by a U.S. slowdown, and a moratorium on global rate hikes. The focus will begin to shift away from the notion of safe haven in the U.S. to the story of the U.S. recession.''
Interest-rate futures show a 78 percent chance the Fed will cut borrowing costs to 4.75 percent from 5.25 percent at its Sept. 18 meeting. The odds of a reduction to 5 percent are 22 percent.
`A Lock'
``It added significantly to the dollar-negative sentiment,'' said Alan Ruskin, head of international currency strategy in North America at RBS Greenwich Capital Markets Inc. in Greenwich, Connecticut. ``The Fed rate cut at this month's meeting is a lock. The question is whether the central bank will cut by 25 basis points or 50 basis points.''
European Central Bank policy makers signaled their intention to raise interest rates further to contain inflation once financial-market turbulence has abated.
The ECB is ``in a process of adjusting interest rates'' and ``this process hasn't ended yet,'' council member Axel Weber said at a conference in Frankfurt. The ECB, which shelved a planned increase yesterday to leave its benchmark rate at 4 percent, has a ``determination to act in the future whenever it is necessary,'' President Jean-Claude Trichet said at the same event.
Fed Bank of Atlanta President Dennis Lockhart yesterday said he hasn't seen conclusive signs that the U.S. housing recession has harmed the wider economy and warned that inflation has yet to be contained.
Fed Bank of St. Louis President William Poole said at a seminar organized by the European Economics and Financial Centre in London yesterday that the central bank will not be pushed into a decision by the financial markets.
Two-year U.S. Treasury notes erased their yield advantage against similar-maturity German bunds after the payroll report. The two-year Treasury yielded 0.07 percentage-point more than German bunds yesterday.
To contact the reporters on this story: Min Zeng in New York at mzeng2@bloomberg.net ; Bo Nielsen in New York at bnielsen4@bloomberg.net
Bedenk ten eerste dat de FED geen overheidsorgaan is. Maar inderdaad, ik beschouw mezelf als iemand uit de 2e groep en ik vind dat ingrijpen allemaal maar op het randje. Het vervelende is dat als een bank omvalt, die heel veel schade aanricht voor mensen die geen schuld hebben. Ik heb geen problemen met het omvallen van een bank an sich.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:36 schreef Basp1 het volgende:
Ok dat is wel heel logisch. Maar dan nog zou ik verwachten dat die 2e groep wel graag zou willen weten hoe ver er nu wordt ingegrepen in de markt. Kijk van de ECB en de FED horen we steeds hoeveel geld die hun tijdelijk aan de markt hebben toegevoegd. Maar van de PPT horen we alleen maar dat het bestaat maar niet hoeveel dit de markt beinvloed.
Beurzen zijn wat mij betreft helemaal geen voorbeeld van een vrije markt hoor. Niet in de laatste plaats omdat het tegenwoordig niet gebaseerd is op een evenwicht, maar op vertrouwen.quote:Dan nog blijf ik het vreemd vinden dat zoiets als de beurzen (wat juist als utlieme vrije markt wordt beschouwd) beinvloed worden door een overheid. Vooral dat ze niets doen aan de excessen van de vrije makrt qau beloningen van bijvoorbeeld topmannen maar dat men vindt dat een overheid wel moet voorkomen dat zulke bedrijven omvallen.
De banen'groei' in de VS.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:45 schreef DemonRage het volgende:
[afbeelding]
Wat heeft de dollar zo'n opdonder gegeven rond 14:30u?
Zo'n geldinjectie werkt alleen als het niet in de media komtquote:Op vrijdag 7 september 2007 16:52 schreef DemonRage het volgende:
Aha... maar al dat geklooi met geldinjecties lijkt dus niets uitgemaakt te hebben als het gaat om de dollarkoersen in bedwang te houden. Ben benieuwd of die nog verder valt op korte termijn.
De bananen'groei' in de VS...quote:
Nou, ik denk dat de halve wereld er al van overtuigd is dat de dollar kansloze valuta is.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:55 schreef pberends het volgende:
[..]
Zo'n geldinjectie werkt alleen als het niet in de media komt.
Anders ziet iedereen het als een wanhoopspoging hoe slecht het allemaal is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |