abonnement Unibet Coolblue
pi_52330675
Nadat het eerste topic over King Crimson er zes(!) jaar over heeft gedaan om vol te raken is het tijd voor deel 2. Nu met een heuse OP!

King Crimson ontstaat in 1969 uit het trio Giles, Giles & Fripp. Bassist Peter Giles geeft er de brui aan en samen met blazer/zanger Ian McDonald, zanger/bassist Greg Lake (die Peter Giles vervangt) en tekstschrijver Peter Sinfield vormen drummer Michael Giles en gitarist Robert Fripp King Crimson. Ze maken 1 album, het legendarische In The Court Of The Crimson King, een van de allereerste progressieve rock albums en een voorbode van compromisloze en grensverleggende stijl van King Crimson.

Tijdens opnames voor het nieuwe album In The Wake Of Poseidon is de band alweer uit elkaar aan het vallen (en zeker niet voor de laatste keer!). McDonald en Giles nemen samen een album op en Greg Lake heeft er ook geen zin meer in en vormt Emerson, Lake & Palmer. In een rommelige periode met veel personeelswisselingen (oa Mel Collins, Keith Tippet en Gordon Haskell) en een even rommelig album, Lizard, lijkt er in '71 weer een stabiele formatie te zijn met Ian Wallace op drums, Boz Burell op bas/zang, Mel Collins op toeters en de onvermijdelijke Robert Fripp. De band toert uitgebreid door Europa en de VS en nemen 1 album op, Islands. Maar ook deze samenstelling houdt niet lang stand, in '72 houdt King Crimson op te bestaan.

Niet veel later blaast Fripp de band weer nieuw leven in. Bassist/zanger John Wetton, drummer Bill Bruford, violist David Cross en percussionist Jamie Muir vormen samen met Fripp een van de succesvolste incarnaties van de band. Na een paar optredens en de opnamen voor het "debuut"album Larks'Tongues In Aspic verlaat Muir de band en de rest tourt bijna een jaar onafgebroken. Tussendoor komt ook nog Starless And Bible Back uit, dat bijna geheel uit zorgvuldig opgepoetste liveopnames bestaat. King Crimson staat ondertussen bekend als een waar live-beest. Ze staan bekend om de improvisaties en de ongenadig hard spelende rime sectie. Zo hard dat tijdens de VS tour in '74 David Cross besluit om te stoppen, hij komt met z'n viool niet meer over het lawaai heen. De band neemt in '74 Red op, een geweldig album maar de zwanenzang voor King Crimson. Fripp heeft er genoeg van en trekt de stekker eruit...

Robert Fripp trekt zich geheel terug uit de muziekwereld, zelfs uit het sociale leven, totdat hij aan het einde van de jaren '70 weer langzaam z'n entree maakt. Na sessiewerk en als producer (oa bij Talking Heads, David Bowie en Peter Gabriel) maakt hij in '79 een soloalbum, Exposure, en vormt hij daarna The League Of Gentlemen. In '81 besluit hij tot een een terugkeer in de, zoals hij het zelf noemt, de eredivisie van de popmuziek en vormt de band Discipline. De band bestaat verder uit oudgediende Bill Bruford, gitarist/zanger Adrian Belew en bassist Tony Levin. De eerste optredens worden lyrisch door fans en pers ontvangen en na een visioen (!) hernoemt Fripp de band tot King Crimson. Het eerste album heet nog wel Discipline en is een bonte mengeling van rock, jazz, wereldmuziek, en minimal music zoals Steve Reich. Ook nu is Crimson een live-act van formaat, maar het opnemen van nieuw materiaal gaat een stuk moeilijker. In '82 verschijnt Beat en in '84, na een aantal zeer moeizaam verlopen sessies Three Of A Perfect Pair. De band tourt nog een keer door Japan en Noord Amerika en dan is voor Fripp de koek op. Voor de derde maal maakt hij een einde aan King Crimson.

Fripp gaat zich bezig houden met Guitar Craft, een soort zweverige masterclass in gitaarspelen maar maakt voor zichzelf een belofte dat Crimson halverwege de jaren '90 weer zal verschijnen. Ook doet hij weer regelmatig sessiewerk, o.a. voor David Sylvian en het is Sylvian die hij in '91 vraagt als zanger voor het nog te heroprichten King Crimson. Sylvian bedankt voor de eer, de twee nemen nog wel een album op en ondernemen een tour met in de band twee leden van het toekomstige Crimson, drummer Pat Mastellotto en bassist Trey Gunn. In 1994 acht Fripp de tijd rijp en King Crimson verschijnt als het zgn. dubbeltrio: Twee drummers, twee bassisten en twee gitaristen. De band bestaat uit de "Discipline"-samenstelling en de twee eerder genoemde Gunn en Mastellotto. In '95 verschijnt THRAK en is een combinatie van de stijl uit de jaren '70 met die van de jaren '80.
Om nieuwe inspiratie op te doen splitst de band zich tussen '97 en '00 in verschillende subgroepjes, de ProjeKcts. Bruford is dan al vertrokken, hij kan zich niet vinden in de electronisch getinte koers die Fripp wil volgen en Levin heeft geen zin om te wachten totdat Fripp weer eens zin heeft en wordt in de wachtkamer gezet. Het overgebleven kwartet
maakt in '00 The ConstruKction Of Light en in '03 The Power To Believe.


En hoe staat het in het heden? Wat is de toekomst van King Crimson? Dat is allemaal een beetje onduidelijk. Trey Gunn heeft de band ondertussen verlaten, Fripp maakt er geen geheim van dat hij een hekel heeft aan touren en is voornamelijk bezig oud materiaal te recyclen. Wel zijn er begin 2007 oefensessies geweest met Fripp, Belew, Levin en Mastelloto. Ook duikt af en toe 2008 op als datum voor een nieuw album. De toekomst zal het uitwijzen...

Een uitgebreide discografie is hier te vinden, nieuws van het Crimson front hier en tot slot nog een mooi onoverzichtelijk plaatje met alle bandleden ooit:

In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_52330754
dat zijn inderdaad heel wat bandleden ....
pi_52330889
In The Court Of The Crimson King en The Wake Of Poseidon blijven toch de beste imho
Voer de vrede...
Fok needs you! Cybernations!
Boxxy ain't trollin'
pi_52330943
Mijn favorieten zijn trouwens Discipline/Beat/Three Of A Perfect Pair.
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_52331097
Ik heb nog een dvd van ze maar die ben ik kwijt..
Verder is en blijft In The Court of the Crimson King een geniaal album, en vind ik het latere werk (Beat bijv.) toch net iets té eighties.
  maandag 13 augustus 2007 @ 15:16:03 #6
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_52331128
Echt puur toeval, dat ik vandaag net mn hele King Crimson collectie in mn lijst op de shuffle heb gezet. Eén van de weinige bands die zich echt het recht heeft verworven zich "progressief" te noemen denk ik. Mooiste nummer vind ik nog altijd 21st century schizoid man. Hoewel Lizard er ook mag zijn. Starless and the bible back vind ik daarentegen een wat minder geslaagd album
  maandag 13 augustus 2007 @ 15:17:29 #7
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_52331170
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 15:15 schreef BeRightBack het volgende:
Ik heb nog een dvd van ze maar die ben ik kwijt..
Verder is en blijft In The Court of the Crimson King een geniaal album, en vind ik het latere werk (Beat bijv.) toch net iets té eighties.
Net iets te ethisch? Wat bedoel je nou man?

pi_52331755
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 15:17 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Net iets te ethisch? Wat bedoel je nou man?

Eighties, 80's, De jaren 80. het typerende jaren 80 snare geluid etc.
  maandag 13 augustus 2007 @ 16:17:18 #9
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_52333020
Ja k snap het maar dat was dus eens een keer wat ik echt verstond en ik zat die gast maar aan te kijken van eh: wat moet je nou met je "die muziek is echt ethisch"
  maandag 13 augustus 2007 @ 16:29:44 #10
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52333392
Mooie openingspost MuadDib
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 15:16 schreef wallofdolls het volgende:
Starless and the bible back vind ik daarentegen een wat minder geslaagd album.
Ik vind hem duidelijk minder dan de voorganger ( Larks' Tongues in Aspic ) en opvolger ( Red ). Vooral al die instrumentale impovisaties werken niet echt lekker op S&BB , hoewel Trio natuurlijk wel een klassieker is. Op zich is het idee van het opnemen van impovisaties op de studio-albums prima , maar er zijn albums waarbij het beter werkt. Improvisaties als Providence, Requiem en When I Say Stop, Continue doen het veel beter tussen de studio-opnames.

Op S&BB slaat de balans een beetje te veel door naar de losse improvisaties. De rest van het album is wel weer erg goed overigens, Fracture is toch wel een van de mooiste nummers die ze ooit gemaakt hebben.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_52333484
Mooie OP.

Het is moeilijk een favoriet King Crimson-album aan te wijzen. Maar alhoewel ik ze nog steeds niet allemaal gehoord heb, denk ik dat ik Red één van de betere werken vind.
Ze zijn hier fameus met m'n kloten aan het rammelen.
"I call, I call your tits."
Last.fm
  maandag 13 augustus 2007 @ 17:39:26 #12
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52335379
Van www.dgmlive.com zijn een groot aantal concerten van Crimson / Fripp te downloaden. Een klein aantal daarvan is gratis , zie onderstaande lijstje. Van de overige concerten zijn soms gratis lossen nummers te downloaden. Even registreren is denk ik wel nodig.


Concert uit 1982:
http://www.dgmlive.com/archive.htm?artist=6&show=519


Projekct 6 :
http://www.dgmlive.com/archive.htm?artist=23&show=1164&member=&entry=


Fripp solo
http://www.dgmlive.com/archive.htm?artist=14&show=1167&member=&entry=

Bill & Pat
http://www.dgmlive.com/archive.htm?artist=8&show=1168&member=&entry=

Fripp & LCG 2007
http://www.dgmlive.com/archive.htm?artist=14&show=1173&member=&entry=
http://www.dgmlive.com/archive.htm?artist=14&show=1156&member=&entry=
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_52341128
Ze hebben ondertussen al een aanzienlijke live data-base bij DGMlive, ik heb er ook een aantal gedownload, al moet ik bekennen dat ik soms het gevoel heb vooral de kas van Fripp te spekken. Maar ja, live zijn ze nog zoveel spannender dan in de studio, muzikaal gezien is het wel de moeite waard. Net als de uitgaven van de Collector's Club.
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 13:02:36 #14
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52356434
Ik begin een beetje achter te lopen bij de Collector's Club, ik heb "alleen maar" de eerste 29 cd's. Binnenkort de rest ook maar eens kopen.

De neiging om alles van Fripp & Crimson compleet in de kast te hebben staan ben ik wel een beetje aan het kwijtraken eigenlijk. Vooral al die downloads laat ik tot nu toe een beetje aan me voorbij gaan - hoewel er best interessante dingen tussen zitten. Vooral die Projekct muziek blijkt wel erg boeiend, en de moeite waard om veel verschillende concerten van te hebben. Vooral P3 en P4 blijven leuk.

De keuze voor de club cd's vind ik ook steeds minder gelukkig eigenlijk. We hebben nu 7 concerten van de island/earthbound tour , maar nog helemaal niks van de 2003 Power to Believe tour (behalve dan EleKtrik - maar dat was niet echt een club release, en bovendien precies het zelfde concert als op de dvd ). Wat meer van de 2001 tour zou ik ook wel erg leuk vinden (Dangerous Curves/Level Five/eleKtriK/Virtuous Circle/The Deception Of The Thrush en dat soort werk ).

En mooi dat Exposure nu weer eens netjes is uitgegeven , maar waar blijft de rest van het jaren 1980/81 werk ?

Dat ene nummer van Projekct 6 dat ik tot nu toe gehoord heb klinkt wel erg lekker trouwens

[ Bericht 0% gewijzigd door fripper op 14-08-2007 13:19:33 ]
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_52386294
Hoi,
Ik ben nog niet zolang lid op dit forum en ben nog een beetje aan het rondkijken :0
Kwam dus net dit topic tegen.

Een goede vriend van mij speelt in de David Cross Band en heeft nadat hij recent zijn eerste solo cd heeft uitgebracht aan het nummer Red van King Crimson gewerkt. met toestemming van Fripp (zodat daar geen misverstanden over bestaan) Clarkies nummer heet Purple.
Het is heel andere muziek en ik ben heel benieuwd naar de reactie hierop van Crimson fans.

Jullie kunnen het hier http://www.paul-clark.com/pages/music.htm . vinden.

Ben heel benieuwd naar jullie commentaar goed of slecht
pi_52394530
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 12:43 schreef Maire het volgende:
Ben heel benieuwd naar jullie commentaar goed of slecht
Niet slecht, maar ook niet goed :p

het is best goed gespeeld, maar het komt op mij nogal log over, teveel metal-achtig. Terwijl het origineel zowel snoeihard is maar ook iets frivools heeft. Maar paulClark zegt het gelukkig zelf ook al: niemand kan aan Robert Fripp tippen.
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_52401759
Fair enough Clarky is een shredder vandaar dat metal-achtige.. het is dan ook een andere muziek stijl... desondanks is Clarky een grote fan van Fripp.
Bedankt voor je commentaar....
pi_52458502
Ik weet niet of ik dit filmpje al eens in het vorige topic gepost heb, maar het is goed genoeg voor een tweede keer. Hulde voor de Twang Bar King!

http://www.youtube.com/watch?v=2u0ELcOSG4w
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 10:52:38 #19
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_52473393
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 12:43 schreef Maire het volgende:
Hoi,
Ik ben nog niet zolang lid op dit forum en ben nog een beetje aan het rondkijken :0
Kwam dus net dit topic tegen.

Een goede vriend van mij speelt in de David Cross Band en heeft nadat hij recent zijn eerste solo cd heeft uitgebracht aan het nummer Red van King Crimson gewerkt. met toestemming van Fripp (zodat daar geen misverstanden over bestaan) Clarkies nummer heet Purple.
Het is heel andere muziek en ik ben heel benieuwd naar de reactie hierop van Crimson fans.

Jullie kunnen het hier http://www.paul-clark.com/pages/music.htm . vinden.

Ben heel benieuwd naar jullie commentaar goed of slecht
Voor iets met dat zompige metalgeluid heeft het wel wat. Maar dat geluid is ook meteen waar ik totaal niet van houd. Weet je wel, t is net alsof dat plectrum aan de snaren vast blijft plakken. Terwijl rock juist op zn lekkerst is op het scherpst van de snede (zoals in het origineel). Nu snap ik sowieso niet waarom metal, toch zo genoemd om zn uiterst schelle scherpe 'metalen' geluid, in zulke lage stemmingen wordt gespeeld, maar dat is weer n andere discussie.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 10:54:58 #20
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_52473428
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 19:18 schreef MuadDib het volgende:
Ik weet niet of ik dit filmpje al eens in het vorige topic gepost heb, maar het is goed genoeg voor een tweede keer. Hulde voor de Twang Bar King!

http://www.youtube.com/watch?v=2u0ELcOSG4w
'k Had m nog niet gezien, maar ik vind 'm erg goed.

Offtopic: Moet je zien wat ik in de related music dan weer vind
http://www.youtube.com/watch?v=SVIKF03KkVM&mode=related&search=

[ Bericht 18% gewijzigd door wallofdolls op 18-08-2007 11:02:36 ]
pi_52473764
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 10:54 schreef wallofdolls het volgende:
Offtopic: Moet je zien wat ik in de related music dan weer vind
http://www.youtube.com/watch?v=SVIKF03KkVM&mode=related&search=


niks offtopic: Belew speelt mee en Daid Byrne heeft wel eens iets gedaan met Fripp (Under Heavy Manners)
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 11:35:56 #22
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52474137
Leuk inderdaad
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_53459503
Ik heb zojuist USA binnengekregen, is zien of dat album me kan vermaken, met de tracks erop is iig niks mis.

1. Walk on ... No Pussyfooting
2. Larks' Tongues in Aspic Part II
3. Lament
4. Exiles
5. Asbury Park
6. Easy Money
7. 21st Century Schizoid Man
8. Fracture
9. Starless

Van de verschillende line-ups vind ik de Fripp/Bruford/Wetton/Cross/Muir line-up over het algemeen wel het beste. De daaropvolgende line-ups kunnen mij eigenlijk totaal niet boeien. Die daarvoor juist wel weer, maar dat zal wel te maken hebben met het feit dat dat gewoon naar de jaren '70 klinkt.
Burning bridges gives you so much more
pi_53465449
Laatst was ik aan het luisteren naar In The Court of the Crimson King, en het viel me op dat moonchild me enigszins stoort. Het begin is goed maar die lange stiltes storen me eigenlijk wel een beetje. Ik vind dit echt jammer aangezien de rest zeer goed is.
Larks' Tongues In Aspic, Part One heeft het ook op het einde, maar dan gelukkig zeer kort.

Waarschijnlijk ben ik zeer onproggy ofzo, maar ik had graag geweten wie deze stukken wel weet te appreciëren, wie vindt het een meerwaarde voor het album?
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:55:05 #25
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_53468031
In 1991 is er een mooie verzamelbox van KC verschenen : Frame by Frame. Meneer Fripp heeft daar flink het mes in een aantal stukken gezet : Moonchild stopt na 2:26 , en LTiA 1 is ruim 2 1/2 minuut ingekort. Blijkbaar kon Fripp dat geneuzel in Moonchild ook niet meer aanhoren.

Wat Moonchild betreft ben ik het wel met je eens, LTiA 1 stoort me verder niet ...

Wat ik wel ernstig vind is dat op die zelfde box ook Fracture en Starless ernstig zijn verminkt ....
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')