1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 1. Chile 22-mei-1960 9.5 2. Prince William Sound, Alaska 28-mrt-1964 9.2 3. Off W. Coast of N. Sumatra 26-dec-2004 9.1 4. Kamchatka 04-nov-1952 9.0 5. Off the Coast of Ecuador 31-jan-1906 8.8 6. Rat Islands, Alaska 04-feb-1965 8.7 7. Northern Sumatra, Indonesia 28-maa-2005 8.6 8. Andreanof Islands, Alaska 09-maa-1957 8.6 9. Assam - Tibet 15-aug-1950 8.6 10. Kuril Islands 13-okt-1963 8.5 11. Banda Sea, Indonesia 01-feb-1938 8.5 12. Kamchatka 03-feb-1923 8.5 |
Geen grote breuken zoals bij Indonesië. Wel kleinere, zoals de Feldbiss breuk en Peelrandbreuk hier in Limburg: http://risicokaart.limbur(...)gen/aardbevingen.aspquote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:19 schreef zoalshetis het volgende:
zit nederland eigenlijk op een breuk?
Overzicht van aardbevingen (hoe groter de cirkel, hoe hoger de intensiteit:quote:Aardbevingen komen vrijwel nooit zomaar ergens geïsoleerd voor; ze zijn altijd verbonden met breuken die in de ondergrond lopen. Door onze provincie lopen twee grote breuken, de Peelrandbreuk en de Feldbissbreuk. Beide breuken lopen van het noord-westen naar het zuid-oosten van Limburg. De noordelijke breuk is de Peelrandbreuk en de zuidelijke is de Feldbissbreuk. Het gebied tussen deze twee breuken, de Roerdalslenk, zakt langzaam ten opzichte van de gebieden erbuiten. Deze daling gebeurt niet altijd vloeiend, maar soms schoksgewijs, dat zijn aardbevingen. De aardbeving bij Roermond in 1992 is de krachtigste ooit geregistreerd in Nederland. De aardbeving vond plaats langs de Peelrandbreuk op een diepte van 15 km.
In Zuid-Limburg lopen ook nog een aantal kleinere breuken, waarvan er op dit moment ook een aantal actief zijn, zoals de Kunradebreuk bij Voerendaal / Heerlen / Kunrade. De grootste aardbeving die tot nu toe langs die breuk heeft plaatsgevonden had een kracht van 3,9 op de schaal van Richter.
De aardbeving van 22 juli 2002 bij Alsdorf vond plaats op een breuk die parallel loopt aan de Feldbissbreuk. De beving had veel naschokken net zoals de beving bij Roermond. Een relatie tussen de mijnbouw en aardbevingen in Limburg is tot nu toe niet vastgesteld.
ik hoop zo min mogelijk slachtoffers.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:35 schreef indahnesia.com het volgende:
het nieuws begint nu ook te komen, instortingen. Verder nog niets.
quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:35 schreef indahnesia.com het volgende:
het nieuws begint nu ook te komen, instortingen. Verder nog niets.
Zowel naar boven als naar beneden (gelukkig). Soms heb je bevingen van dik 7.0 en hoor je niets over slachtoffers of schades (terwijl je dat verwacht), maar helaas ook vaak andersomquote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:36 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik hoop zo min mogelijk slachtoffers.
er zijn wel meer krachtige aardbevingen geweest met miraculeuze slachtofferlijsten.
Nu ook Breaking @ CNN:quote:Powerful Earthquake Hits Jakarta
Updated: 18:30, Wednesday August 08, 2007
A 7.4 magnitude earthquake has struck 110 km (70 miles) from Jakarta, Indonesia.
Zal hier dadelijk ook wel wat binnendruppelen...quote:Breaking NewsAP: U.S. Geological Survey says powerful earthquake of magnitude 7.3 has hit near Indonesian capital of Jakarta
Ik had GOogle al openstaanquote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:40 schreef Roel_Jewel het volgende:
SKY meldt de beving iig:
http://news.sky.com/skynews/article/0,,70131-1279181,00.html
[..]
Zal hier dadelijk ook wel wat binnendruppelen...
als het op land is geweest hoef je nauwelijks bang te zijn voor tsunami'squote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:42 schreef indahnesia.com het volgende:
Epicentrum bij Indramayu, kuststadje. Geen bericht over golven, maar de zee is ondie (als Noordzee) daar.
En dan toch een 7.5 beving. Wat een krachtenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:45 schreef barthol het volgende:
Epicentrum ligt op een diepte van 281 km. Dat lijkt me te diep om een tsunami te veroorzaken.
quote:In de hoofdstad Jakarta renden mensen in pyjama in paniek de straat op. Er zijn nog geen berichten over persoonlijke ongelukken of schade.
Volgens Amerikaanse seismologen ging het zelfs om een zeer sterke beving met een kracht van 7,4.
Beetje raar dat er meteen foto's bij staan ... Lijkt me wat snelquote:
kan jij net zo snel rennen als glasvezels?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:54 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Beetje raar dat er meteen foto's bij staan ... Lijkt me wat snel.
En toch weer grote verschillen in de gemeten kracht: 7,0 - 7,3 - 7,4 - 7,5 ...
Ja idd.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:54 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Beetje raar dat er meteen foto's bij staan ... Lijkt me wat snel.
En toch weer grote verschillen in de gemeten kracht: 7,0 - 7,3 - 7,4 - 7,5 ...
quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:56 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
kan jij net zo snel rennen als glasvezels?
Ja, het is een monster hoor.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
En dan toch een 7.5 beving. Wat een krachten.
waar was jij toen je het voelde? en hoe voelde het?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 19:59 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ja, het is een monster hoor.
in jogja heb je toch mariborro street?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 20:04 schreef indahnesia.com het volgende:
ik in Jogja, op 400 km afstand. Ik voelde het als een lange rommel (meer dan 30 seconden zeker, maar hij was langer als een minuut)... uit bed, naar buiten en wachten tot het over was. Geen omgevallen dingen hier of zo..
Inmiddels heb ik wat mense kunnen bereiken, allemaal wakker maar geen directe schade bij hen.
slapen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 20:07 schreef indahnesia.com het volgende:
Nou, ik wil eigenlijk gaan slapen, misschien het nieuws afwachten of ik er op af ga. Het is iets van 6 uur met de auto normaal. Even bekijken over enkele uurtjes dus.
haal diep adem en blijf lekker thuis.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 20:09 schreef indahnesia.com het volgende:
@zoalshetis, Malioboro idd.
Als ik duidelijk bericht heb over de toestand ter plekke maak ik de afweging of ik er naartoe ga of niet. Dat horen jullie dus nog wel.
Indah, tijd niet gesproken!quote:Op woensdag 8 augustus 2007 20:09 schreef indahnesia.com het volgende:
Als ik duidelijk bericht heb over de toestand ter plekke maak ik de afweging of ik er naartoe ga of niet. Dat horen jullie dus nog wel.
Ga eerst maar es ff slapenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 20:09 schreef indahnesia.com het volgende:
quote:Op woensdag 8 augustus 2007 20:32 schreef indahnesia.com het volgende:
mensen een stad of twee verderop dachten dat de Merapi uitgebarsten was. Zegt toch wel iets over de kracht van de beving
de vulkanen worden natuurlijk ook op scherp gezet met platen die schuiven en al die oerharde trillingen die daar bij te pas komen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 20:32 schreef indahnesia.com het volgende:
mensen een stad of twee verderop dachten dat de Merapi uitgebarsten was. Zegt toch wel iets over de kracht van de beving
http://www.rdnap.nl/stelsels/stelsels.htmlquote:Op woensdag 8 augustus 2007 20:58 schreef One_of_the_few het volgende:
dit is toch de breuklijn die ze al van voor DE tsunami in de gaten hielden?
hopelijk is er relatief weinig schade en slachtoffers.
ander onderwerp: Weet iemand waar je de breuklijnen van over de hele wereld kan zien, zoals hierboven van nederland?
dank u.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 21:07 schreef OA het volgende:
[..]
http://www.rdnap.nl/stelsels/stelsels.html
Die blijft bizarquote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:10 schreef Frutsel het volgende:
The following list includes recent notable earthquakes in Indonesia.
Dec. 26, 2004 : Sumatra-Andaman Islands
Magnitude: 9.1
Fatalities: 283,106 (tsunami)
Het lag ook op een plaats waar weinig aardbevingen voorkomt , zeker met zo'n grote schokquote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:28 schreef One_of_the_few het volgende:
opmerkelijk weinig naschokken.
Na veel grote(hoofd) bevingen zie je toch veel naschokken. Als gevolg avn de eerste knal. Nu zie je dat helemaal niet eigenlijk. Zou dit dan juist de spanning erop gooien inplaats van eraf?
Zoals alaska laatst. Geen hele zware beving, maar gelijk een aantal naschokken. Bij deze niks.
Het gebeurt wel vaker, voor december 2004 ook, maar iedereen weet nu wat er later is gekomen.
Ik heb te weinig kennis om echt te kunnen weten of het een beetje klopt, mijn gedachtegang, jullie misschien?
Zie ook: Large quake in I.E. could have devastating effectsquote:Top Seismologist: Southern California Due For Major Quake
A top seismologist is warning that another major earthquake is in our future, a big one that could devastate Southern California, from the desert to the sea.
Lucy Jones, of the U.S. Geological Survey says it's not a question of where but when a big quake will strike the Coachella Valley, sandwiched between the San Andreas and San Jacinto faults.
Jones says that region is long overdue, and the seismic clock is ticking.
Jones says a magnitude 7.8 quake or more could collapse major freeways, knock down buildings in Downtown L.A., kill thousands of people and cause hundreds of billions of dollars in damage.
Officials in the Coachella Valley say they're taking her warning very seriously.
Hmmm, beetje laat antwoord...quote:Op donderdag 9 augustus 2007 00:49 schreef One_of_the_few het volgende:
OA, nog een vraagje.
Toen ik in quito was zeiden ze daar dat quito op dezelfde faultline ligt als de in californie bekend staande san andreas breuklijn. Maar ik kan dat eigenlijk nergens op internet vinden. Weet jij iets waar je dat soort info vandaan haalt. In de geschiedenis zijn er wel aardbevingen geweest in quito van rond de 8.5 - 9. Buiten de aardbevingen onder invloed van de vulkanen om.
quote:Powerful quakes hit Peru, spark tsunami warning
Bron : [url=http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSN1529225920070816[/url]
LIMA (Reuters) - Two powerful earthquakes within minutes of each other struck Peru on Wednesday, rattling buildings in the capital and triggering a tsunami warning for four countries.
The quakes had a magnitude of about 7.5 and office workers ran onto the streets in fear as buildings in Lima shook in two bouts that lasted around 20 seconds each.
The Pacific Tsunami Warning Center in Hawaii issued a tsunami warning for Peru, Chile, Ecuador and Colombia.
Peruvian civil defense officials said there were no immediate reports of fatalities but radio stations said there was a fire in one district of Lima and that several poorly constructed homes in Pisco, a town near the epicenter of the quake, were knocked down.
Ambulance sirens blared in the darkened capital and the health ministry declared a disaster.
"People here hugging and crying in fear on the streets," said Cristyane Marusiak, a 31-year-old resident.
The U.S. Geological Survey said the first quake hit about 25 miles northwest of Chincha Alta and that the second quake hit shortly afterward, both with a magnitude of 7.5.
The USGS says earthquakes measuring more than 7 magnitude often result in fatalities.
(Additional reporting by Adam Tanner in San Francisco)
Voor een dergelijke ramp kan je nog lang wachten in Nederlandquote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:09 schreef IHVK het volgende:
Even serieus. Wat kan het ons tegenwoordig nog schelen al die rampen?
Rampen, oorlogen. Het lijkt tegenwoordig wel nieuws van alledag.. En wij maar hier leven op ons veilig eilandje. Hoe lang kan dat nog duren?
Genoeg potentiële rampenscenario's in Nederland hoor.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:10 schreef ikJur het volgende:
[..]
Voor een dergelijke ramp kan je nog lang wachten in Nederland![]()
Aaah help scenario's bibberquote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:11 schreef IHVK het volgende:
[..]
Genoeg potentiële rampenscenario's in Nederland hoor.
vraag me af hoe groot de bevolkingsdichtheid in die gebieden isquote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:13 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Dat gaat weer storten worden op 555.
Ik denk 10 lama's en 2 boeren per vierkante kilometer.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:14 schreef ikJur het volgende:
vraag me af hoe groot de bevolkingsdichtheid in die gebieden is
RIPquote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk 10 lama's en 2 boeren per vierkante kilometer.
Minder Netwerk en EénVandaag kijken.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:11 schreef IHVK het volgende:
Genoeg potentiële rampenscenario's in Nederland hoor.
quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk 10 lama's en 2 boeren per vierkante kilometer.
bronquote:In Peru wonen zo’n 28 miljoen mensen. Het grootste deel van de bevolking woont in de smalle kuststrook.
bronquote:Door de verstedelijking - en vooral door de kolossale groei van de bevolking van de hoofdstad Lima - woont hier nu ongeveer de helft van de bevolking van het land.
Water.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Minder Netwerk en EénVandaag kijken.
Water gaat echt nooit meer een probleem spelen in Nederland. Dat stadium zijn wij wel voorbij. Er zijn afdoende mogelijkheden om ongewenst water buiten de deur te houden, er vind goed doordacht watermanagement plaats (verdroging tegengaan!) en qua drinkwater zit Nederland er heel erg ruim bij. Het barst hier van het water.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:19 schreef IHVK het volgende:
Water.
En de choas in de wereld samengenomen met globalisering en de enorme verschillen in welvaart.
Er is wel veel geld en management nodig om ongewenst water buiten de deur te houden.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Water gaat echt nooit meer een probleem spelen in Nederland. Dat stadium zijn wij wel voorbij. Er zijn afdoende mogelijkheden om ongewenst water buiten de deur te houden, er vind goed doordacht watermanagement plaats (verdroging tegengaan!) en qua drinkwater zit Nederland er heel erg ruim bij. Het barst hier van het water.
Dat geld en management hebben we hier dus hou maar weer op met paniek zaaienquote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:24 schreef IHVK het volgende:
[..]
Er is wel veel geld en management nodig om ongewenst water buiten de deur te houden.
En het kan goed misgaan, gezien de ranstad heel dichtbevolkt is en voor een groot deel onder de zeespiegel is.
Je bent het echt hè Frits....quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Water gaat echt nooit meer een probleem spelen in Nederland. Dat stadium zijn wij wel voorbij. Er zijn afdoende mogelijkheden om ongewenst water buiten de deur te houden, er vind goed doordacht watermanagement plaats (verdroging tegengaan!) en qua drinkwater zit Nederland er heel erg ruim bij. Het barst hier van het water.
Paniek zaaien?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:26 schreef ikJur het volgende:
[..]
Dat geld en management hebben we hier dus hou maar weer op met paniek zaaien
Ja het grootste gevaar voor Nederland is de politiek, daarom komen ook al die horrorverhalen naar boven over het wassende water. Het betreft echter een fictief probleem dat geschapen is om het benodigde geld bij de politiek los te krijgen. Een omslachtige procedure maar noodzakelijk omdat politici kortzichtig zijn.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:24 schreef IHVK het volgende:
Er is wel veel geld en management nodig om ongewenst water buiten de deur te houden.
En het kan goed misgaan, gezien de ranstad heel dichtbevolkt is en voor een groot deel onder de zeespiegel is.
Het zou echt bezopen zijn als het mis gaat op het gebied van water, het geld is er, de kennis is er, de middelen zijn er.quote:
van twitterquote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:27 schreef IHVK het volgende:
(CNN) -- Three major earthquakes struck Peru on Wednesday evening -- a magnitude 7.7, then two magnitude 7.5 quakes a moment later, according to the U.S. Geological Survey.
The first two quakes struck offshore, while the third was on land.
There were power outages in Lima, the capital, and people ran onto the streets in panic as the quakes shook office buildings, Reuters reported.
Zal hopelijk wel meevallen.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:34 schreef MikeAtTilburg het volgende:
7.9 nu; tsunami warnings
Volgens mij is er sprake van "kans op" of heb ik het mis?-quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:37 schreef ikJur het volgende:
tsunami's alle kanten op, eerder was er nog sprake van lokale kleine tsunami's
Dat is informatie gebasseerd op de diepte en kracht van de aardbeving. Nu is bekend dat de aardbeving een kracht van zeker 7.9 had, vele male zwaarder dan 7.5 dus. Vandaar. Het is overigens nog niet bekend of er daadwerkelijk tsunamis zijn. Volgens het waarschuwingscentrum is een grote verwoestende tsunami MOGELIJK. Zo ja, dan treffen ze nu Peru en andere landen binnen enkele uren. Maar dit is nog niet zeker.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:37 schreef ikJur het volgende:
tsunami's alle kanten op, eerder was er nog sprake van lokale kleine tsunami's
Ik kan wel een eind met je mee gaan maar uiteindelijk zijn wij mensen slechts nietige wezentjes.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het zou echt bezopen zijn als het mis gaat op het gebied van water, het geld is er, de kennis is er, de middelen zijn er.
Aardbevingen kunnen in een longitudinale (heen en weer schudden) en een transversale (op en neer schudden) vorm voor komen. Alleen de bevingen van het transversale type kunnen een tsunami veroorzaken. Het is dus naast de kracht ook nog van belang in welke richting de aarde heeft bebeeft. De aarbeving in Indonesië was zeer krachtig (9,3 op de schaal van Richter), het epicentrum bevond zich op geringe diepte en de beving was transversaal, kortom zo ongeveer de meest gunstige situatie voor het ontstaan van een echt tsunami. Zo'n 'ideale' situatie komt maar zeer zelden voor en is nu dus ook niet waarschijnlijk, ook omdat deze beving 10 tot 100 keer minder krachtig is.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 02:43 schreef MikeAtTilburg het volgende:
Dat is informatie gebasseerd op de diepte en kracht van de aardbeving. Nu is bekend dat de aardbeving een kracht van zeker 7.9 had, vele male zwaarder dan 7.5 dus. Vandaar. Het is overigens nog niet bekend of er daadwerkelijk tsunamis zijn. Volgens het waarschuwingscentrum is een grote verwoestende tsunami MOGELIJK. Zo ja, dan treffen ze nu Peru en andere landen binnen enkele uren. Maar dit is nog niet zeker.
Ben benieuwdquote:Op donderdag 16 augustus 2007 03:40 schreef Drugshond het volgende:
BREAKING NEWS -- THE TSUNAMI WARNING CENTER HAS OBSERVED A TSUNAMI. DETAILS SOON. -- BREAKING NEWS
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 | -------------------------------- ------------ ------------ PERU SAN JUAN 15.3S 75.2W 0023Z 16 AUG LA PUNTA 12.1S 77.2W 0029Z 16 AUG MOLLENDO 17.2S 72.0W 0053Z 16 AUG TALARA 4.6S 81.5W 0117Z 16 AUG CHIMBOTE 9.0S 78.8W 0125Z 16 AUG PIMENTAL 6.9S 80.0W 0155Z 16 AUG CHILE ARICA 18.5S 70.5W 0109Z 16 AUG IQUIQUE 20.2S 70.2W 0112Z 16 AUG ANTOFAGASTA 23.5S 70.5W 0130Z 16 AUG CALDERA 27.0S 71.0W 0152Z 16 AUG COQUIMBO 30.0S 71.5W 0220Z 16 AUG VALPARAISO 33.0S 71.8W 0244Z 16 AUG TALCAHUANO 36.8S 73.2W 0327Z 16 AUG CORRAL 39.8S 73.5W 0403Z 16 AUG EASTER IS. 27.1S 109.4W 0455Z 16 AUG GOLFO DE PENAS 47.1S 74.9W 0519Z 16 AUG PUERTO MONTT 41.8S 73.0W 0533Z 16 AUG PUNTA ARENAS 54.2S 72.0W 0718Z 16 AUG ECUADOR LA LIBERTAD 2.2S 81.2W 0142Z 16 AUG ESMERELDAS 1.2N 79.8W 0232Z 16 AUG BALTRA IS. 0.5S 90.5W 0311Z 16 AUG COLOMBIA TUMACO 1.8N 79.0W 0246Z 16 AUG BAHIA SOLANO 6.3N 77.4W 0319Z 16 AUG BUENAVENTURA 3.8N 77.2W 0323Z 16 AUG PANAMA PUERTO PINA 7.2N 78.0W 0327Z 16 AUG PUNTA MALA 7.5N 79.8W 0331Z 16 AUG PUNTA BURICA 8.0N 82.8W 0337Z 16 AUG BALBOA HTS. 8.8N 79.5W 0442Z 16 AUG COSTA RICA CABO MATAPALO 8.4N 83.3W 0341Z 16 AUG PUERTO QUEPOS 9.2N 84.2W 0407Z 16 AUG CABO SAN ELENA 10.9N 86.0W 0428Z 16 AUG NICARAGUA SAN JUAN DL SUR 11.2N 85.9W 0445Z 16 AUG PUERTO SANDINO 12.2N 87.0W 0500Z 16 AUG CORINTO 12.5N 87.2W 0503Z 16 AUG GUATEMALA SIPICATE 13.8N 91.2W 0514Z 16 AUG EL SALVADOR ACAJUTLA 13.6N 89.8W 0517Z 16 AUG MEXICO PUERTO MADERO 14.8N 92.5W 0541Z 16 AUG ACAPULCO 16.8N 100.0W 0604Z 16 AUG MANZANILLO 19.0N 104.5W 0646Z 16 AUG HONDURAS AMAPALA 13.2N 87.6W 0542Z 16 AUG |
Ik denk dat er iets meer aan de hand is.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 03:55 schreef Bananenman het volgende:
Jaja. Kan je wel m'n post verwijderen, maar zo boeiend is het allemaal niet. Beetje het niveau schuddende verkeerslichtjes enzo.
Gebeurde dit allemaal ongeveer tegelijkertijd? Werd vannacht wakker van een 5.4 aardbeving in Japan. Was wel spannend, ookal was het niet zo heel sterk en zijn de huizen er hier prima op gebouwd.quote:
'Fijne' naschokkenquote:MAP 5.0 2007/08/16 06:10:46 -14.095 -76.735 35.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 6.3 2007/08/16 05:16:58 -14.250 -76.061 35.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.2 2007/08/16 04:23:19 -13.518 -75.725 28.7 CENTRAL PERU
MAP 5.0 2007/08/16 04:16:48 -13.338 -76.874 14.7 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.6 2007/08/16 04:04:10 -13.585 -76.533 35.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.0 2007/08/16 02:54:20 -13.486 -76.516 35.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.0 2007/08/16 02:17:10 -13.615 -75.922 37.4 CENTRAL PERU
MAP 5.4 2007/08/16 01:35:40 -14.086 -76.546 35.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.9 2007/08/16 01:02:20 -13.308 -76.528 10.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.9 2007/08/16 00:19:11 -14.231 -76.180 10.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.8 2007/08/16 00:02:42 -12.645 -75.508 31.2 CENTRAL PERU
--------------------------------------------------------------------------------
MAP 7.9 2007/08/15 23:40:57 -13.358 -76.522 30.2 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
quote:Peru capital rocked by earthquake
An earthquake measuring 7.9 has hit the coast of Peru, centred 160km (100 miles) from the capital, Lima, the US Geological Survey reports. Some houses collapsed, and power supplies and phone lines were cut.
Reports say at least 20 people were killed when a building collapsed in the town of Ica, south of the capital. Seventy others were injured.
President Alan Garcia said Peru had been badly hit but first signs were that the quake was not a catastrophe.
He said he was sending three Cabinet members, including the health minister, to the coastal towns of Chincha and Ica, where the quake is reported to have hit the hardest.
A tsunami alert issued earlier for Peru, Chile, Ecuador and Colombia has been withdrawn.
Barry Hirshorn, of the Pacific Tsunami Warning Centre in Hawaii, told the BBC that there had been no evidence of a tsunami:
"Because we've now looked at a number of water-gauges where we should have seen a tsunami by now which have no information on them, we're going to cancel."
Lijstje wordt langer ...quote:MAP 5.0 2007/08/16 06:10:46 -14.095 -76.735 35.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 6.3 2007/08/16 05:16:58 -14.250 -76.061 35.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.2 2007/08/16 04:23:19 -13.518 -75.725 28.7 CENTRAL PERU
MAP 5.0 2007/08/16 04:16:48 -13.338 -76.874 14.7 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.6 2007/08/16 04:04:10 -13.585 -76.533 35.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.0 2007/08/16 02:54:20 -13.486 -76.516 35.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.0 2007/08/16 02:17:10 -13.615 -75.922 37.4 CENTRAL PERU
MAP 5.4 2007/08/16 01:35:40 -14.086 -76.546 35.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.9 2007/08/16 01:02:20 -13.308 -76.528 10.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.9 2007/08/16 00:19:11 -14.231 -76.180 10.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
MAP 5.8 2007/08/16 00:02:42 -12.645 -75.508 31.2 CENTRAL PERU
--------------------------------------------------------------------------------
MAP 7.9 2007/08/15 23:40:57 -13.358 -76.522 30.2 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
Toch altijd een beetje vreemd op zo'n momentquote:Op donderdag 16 augustus 2007 08:09 schreef Frutsel het volgende:
"Thank you God Almighty,
quote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:54 schreef Frutsel het volgende:
[afbeelding]
6.7 bij de Solomon Eilanden, Tsunami waarschuwing uitgegeven...![]()
gaat lekker vandaag
![]()
Daar kan je idd op wachten...quote:Op donderdag 16 augustus 2007 10:56 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
.
't Is wachten totdat er écht weer een tsunami optreedt![]()
.
Wel ontopic blijven he, aandbevingen behandelen we hier nietquote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:46 schreef OA het volgende:
[..]
Daar kan je idd op wachten...![]()
Over een aantal weekjes vertrek ik naar Chili... ook een berucht gebied wat betreft aandbevingen...![]()
Inmiddels nog een 5.3 aftershockquote:
Zeg, reageer eens ontopic!quote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:49 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Wel ontopic blijven he, aandbevingen behandelen we hier niet
ja, heeft met de diepte van de aardbeving te maken. Die bij Java was op bijna 300 kilometer diep. Hoewel de bewegings-golven erg ver kwamen (op meer dan 1000 klometer is de beving duidelijk gevoeld) bleef de schade beperkt tot enkele ingestortte huizen. Deze beving in Peru (allereerst sterker) was ook maar op enkele tientallen kilometers diepte.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 23:29 schreef One_of_the_few het volgende:
[stan modus]
Was er in 2004 ook niet rond dit tijdstip een zware aardbeving, 'iets' minder krachtig in Peru? en een zware in Java. iedereen kent de gevolgen..
[/stan modus]
Kijk, hier heb je echt veel naschokken, waarom nu wel? Java 7.5, niet. Peru, 8.0 wel. Alaska, 6.4 ofzo, wel. De ene keer wel, de andere keer niet, en kracht lijkt niet heel erg bepalen. Ligt het dan aan het type beving?
Wat iedergeval opvalt is dat bevingen met veel naschokken vaak een stuk destructiever zijn dan de anderen.
20 centimeter ... dat is toch niet noemenswaardigquote:De aardbeving in Peru heeft vrijdag enkele kleine tsunami's in Japan veroorzaakt. De hoogste golf die werd gemeten, aan de oostkust van de archipel, was slechts twintig centimeter hoog, maakte het nationale weerinstituut vrijdag bekend.
De golven kwamen aangerold over de grote Oceaan, na de aardbeving met een kracht van 8,0 op de schaal van Richter in het Zuid-Amerikaanse Peru (donderdag). De meteorologische dienst trok een uitgegeven tsunamialarm aan het einde van de middag (lokale tijd) weer in.
ligt eraan..quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 12:26 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.nu.nl/news/119(...)gelopen_tot_510.html :
[..]
20 centimeter ... dat is toch niet noemenswaardig
Hmja, dat is ook weer zo. Maar dan zou ik toch eerder verwachten dat ie een paar meter hoog aan land komt ....quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 12:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
ligt eraan..
stel je voor dat een golfje water van 20 cm hoog een 500-1000meter landinwaarts spoelt...
kan toch voor schade zorgen
Kun je in Japan dan zover landinwaardsquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 12:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
ligt eraan..
stel je voor dat een golfje water van 20 cm hoog een 500-1000meter landinwaarts spoelt...
kan toch voor schade zorgen
quote:MAP 6.0 2007/08/17 13:18:11 -13.641 -76.796 34.0 NEAR THE COAST OF CENTRAL PERU
EDIT: 6.2 zelfsquote:NIEUWE NASCHOK IN PERU, * 6.2 *
Uitgegeven: 18 augustus 2007 07:27
LIMA - Langs de kust van Peru heeft de lokale bevolking vrijdagavond lokale tijd een nieuwe stevige naschok van 5,9 op de schaal van Richter ervaren. Dat meldt de Amerikaanse regering.
Het epicentrum van de beving bevond zich in zee, op 36 kilometer ten zuiden van de stad Chincha Alta, aldus het Amerikaanse instituut US Geological Survey. Gegevens van schade of slachtoffers zijn nog niet voorhanden.
Het ging om een van de vele naschokken als gevolg van de aardbeving van woensdag met een kracht van 8,0 op de schaal van Richter, die aan zeker 500 mensen het leven kostte.
quote:18-AUG-2007 02:52:36 -13.83 -76.08 6.2 46.5 NEAR COAST OF PERU
quote:MAP 6.0 2007/08/18 12:32:20 -22.192 174.716 35.0 SOUTHEAST OF THE LOYALTY ISLANDS
dat valt dan nog wel mee, alleen je bedquote:Op zaterdag 8 september 2007 10:46 schreef E.T. het volgende:
Swets werd wakker van een trillend bed in Taipei![]()
Hij was te lui om het licht aan te doenquote:Op zondag 9 september 2007 07:39 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
dat valt dan nog wel mee, alleen je bed
whaha.. da's redelijk lui inderdaad, maar het zal ook vast niet de eerste keer zijn voor 'mquote:Op zondag 9 september 2007 09:00 schreef E.T. het volgende:
[..]
Hij was te lui om het licht aan te doen
hij hoorde wel glazen vallen enzo..
z'n collega zat rechtop in z'n bed in paniek![]()
Hmja, 't is niet duidelijk óf er een tsunami is veroorzaakt. Kans is dus wel aanwezig idd.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:38 schreef Frutsel het volgende:
wel Tsunami waarschuwing....
USGS meldt er één:quote:waren het er nou 2? 7.8 en 8.0 meldt CNN?
De exacte kracht zal nog wel iets kunnen wijzigen.quote:MAP 7.9 2007/09/12 11:10:24 -4.369 101.557 15.6 SOUTHERN SUMATRA, INDONESIA
Check......quote:Op woensdag 12 september 2007 13:38 schreef Frutsel het volgende:
wel Tsunami waarschuwing....
waren het er nou 2? 7.8 en 8.0 meldt CNN?
Raar, op de site van USGS staat er maar één.quote:Tsunami alert issued after U.S. Geological Survey says twin earthquakes of up to 8.0 magnitude strike Indonesia.
I am on it.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:43 schreef Frutsel het volgende:
DH kan jij dit ff oppikken? ik moet weg verdikkeme
Bron:TTquote:Indonesië is getroffen door een
aardbeving met een kracht van 8,0 op de
schaal van Richter.Het epicentrum lag
volgens seismologen ten zuiden van het
eiland Sumatra.Over eventuele schade of
slachtoffers is nog niets bekend.
Vanwege de kracht van de aardbeving is
een tsunamiwaarschuwing afgegeven.
Bijna logisch... er zat bijna geen tijd tussen de 2 aardbevingen (15 minuten).quote:Op woensdag 12 september 2007 13:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Raar, op de site van USGS staat er maar één.
Tsunami waarschuwing is al iets afgezwakt.quote:JUST IN / BREAKING NEWS -- INDIA'S GOVERNMENT OCEAN CENTRE ISSUES TSUNAMI ALERT FOR ANDAMAN ISLANDS, NO ALERT FOR MAINLAND "AS YET"
'Lekkere' uitschieter daar op het eindequote:Op woensdag 12 september 2007 14:09 schreef Againzender het volgende:
Op de site van het KNMI staat ook een online seismogram:
http://www.knmi.nl/seismologie/
ik weet niet precies hoe dat uitsmeert over de tijd met de afstand. De aarde is natuurlijk een bol, dus je kan een heel interferentiepatroon gaan krijgen lijkt mij.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:12 schreef Roel_Jewel het volgende:
Die beving heeft ook lang geduurd als ik dat seismogram zo zie.
de schademeldingen zullen nu wel gaan binnenstromen jaquote:Op woensdag 12 september 2007 14:13 schreef Roel_Jewel het volgende:
2:10 PM BreakingNewsOn: BREAKING NEWS -- The Indian National Centre for Ocean Information Services issued a tsunami alert for the Andaman and Nicobar Islands --
2:12 PM BreakingNewsOn: BREAKING NEWS NOW -- SEVERAL BUILDINGS IN PADANG IN INDONESIA'S WEST SUMATRA COLLAPSE AFTER QUAKE -GLOBAL TV
Hmja, dat is natuurlijk ook weer zo. Zal nog wel bekend worden hoe lang dat ter plekke heeft geduurd.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:13 schreef Againzender het volgende:
[..]
ik weet niet precies hoe dat uitsmeert over de tijd met de afstand. De aarde is natuurlijk een bol, dus je kan een heel interferentiepatroon gaan krijgen lijkt mij.
quote:Tsunami-alarm na aardbeving bij Sumatra
JAKARTA - Een zware aardbeving met een kracht van 7,9 op de schaal van Richter heeft woensdag plaatsgevonden in de buurt van Sumatra.
De trillingen waren volgens ooggetuigen tot in Jakarta te voelen. Diverse tsunami-alarmen zijn gegeven, meldden diverse persbureaus.
Het tsunamiwaarschuwingscentrum in Hawaii gaf een tsunami-alarm voor de gehele Indische oceaan. India heeft een tsunami-alarm gegeven voor de Andamaneilanden en Maleisië heeft gewaarschuwd niet de stranden op te gaan in verband met de tsunami-alarm.
"Telegraaf"quote:Op woensdag 12 september 2007 14:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
Voor de Telegraaf is een dronken kamerlid blijkbaar belangrijker 'nieuws' dan dit.
Dat blijkt jaquote:Op woensdag 12 september 2007 14:20 schreef Koenz0r het volgende:
[..]
"Telegraaf"
Zegt alweer genoeg.
Nog niet duidelijk. Wel waarschuwingen all-over...quote:Op woensdag 12 september 2007 14:23 schreef indahnesia.com het volgende:
teringtoetje.. geen tsunami?
quote:BREAKING NEWS NOW -- SRI LANKA ISSUES TSUNAMI WARNING, TELLS PUBLIC TO STAY AWAY FROM BEACHES -- JUST IN
BREAKING NEWS NOW -- SEVERAL BUILDINGS IN PADANG IN INDONESIA'S WEST SUMATRA COLLAPSE AFTER QUAKE -GLOBAL TV
Er is er maar één geweest. Was eerst onduidelijkheid (CNN meldde er idd twee).quote:Op woensdag 12 september 2007 14:28 schreef indahnesia.com het volgende:
huh.. de tweede aardbeving is nu van het kaartje weg
Wat je zit zijn verschillende golven die op verschillende wijze door de aarde reizen. De snelste (longitudinale) gaan dwars door de aarde. Daarna komen de transversale golven, en nu pas de oppervlakte golven. Die gaan dusquote:Op woensdag 12 september 2007 14:12 schreef Roel_Jewel het volgende:
Die beving heeft ook lang geduurd als ik dat seismogram zo zie.
Ah, thnx voor de uitlegquote:Op woensdag 12 september 2007 14:31 schreef -Pepe- het volgende:
[..]
Wat je zit zijn verschillende golven die op verschillende wijze door de aarde reizen. De snelste (longitudinale) gaan dwars door de aarde. Daarna komen de transversale golven, en nu pas de oppervlakte golven. Die gaan dus
het traagst maar zijn degenen die de meeste schade veroorzaken.
Jakarta ligt trouwens meer dan 600 km verderop. Als daar gwbouwen instorten dan is er van de steden in de buurt niets over, terwijl daar de ingestortte gebouwen ('enkele') gemeld worden.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:39 schreef IkWilbert het volgende:
JUST IN -- SOME BUILDINGS COLAPSES IN YAKARTA -- CNN INTERNATIONAL
hmmm... niet zo fijn...
Kleine rode cirkel was 5.1quote:Op woensdag 12 september 2007 14:46 schreef indahnesia.com het volgende:
die van vijf was geloof ik 4000 km naar het oosten, maar wel in hetzelfde land inderdaad.
oh crap! Hopeljk geen zware/grotequote:Op woensdag 12 september 2007 14:50 schreef Roel_Jewel het volgende:
BreakingNewsOn: JUST IN -- SEA LEVEL READINGS INDICATE A TSUNAMI WAS GENERATED -- BREAKING NEWS
in Bengkulu in ieder geval geen verwoestende golven (dat is het beeld wat mensen hebben van een tsunami) verhogingen kunnen uiteraard zeker wel.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:50 schreef Roel_Jewel het volgende:
BreakingNewsOn: JUST IN -- SEA LEVEL READINGS INDICATE A TSUNAMI WAS GENERATED -- BREAKING NEWS
aah.. ik zag het net ook op mijn kaarten. Er zijn vandaag 5 bevingen van 5+ geweest in geheel Indonesie. vandaarquote:Op woensdag 12 september 2007 14:50 schreef OA het volgende:
[..]
Kleine rode cirkel was 5.1
[afbeelding]
Rommelt weer lekker daar...quote:Op woensdag 12 september 2007 14:53 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
aah.. ik zag het net ook op mijn kaarten. Er zijn vandaag 5 bevingen van 5+ geweest in geheel Indonesie. vandaar
ben benieuwd hoeveel centimeterquote:Op woensdag 12 september 2007 14:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
Small tsunami detected after 7.9-magnitude quake off coast of Indonesia, Pacific Tsunami Warning Center tells CNN.
Idd. Zal dadelijk wel blijken dat er een golfje van 20 centimeter aan land is gekomen. Nouja, laten we hopen dat dat het is (en niet een meter ofzo ...).quote:Op woensdag 12 september 2007 14:58 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ben benieuwd hoeveel centimeter
nee, dat is het niet geweest volgens ooggetuigenquote:Op woensdag 12 september 2007 14:59 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Idd. Zal dadelijk wel blijken dat er een golfje van 20 centimeter aan land is gekomen. Nouja, laten we hopen dat dat het is (en niet een meter ofzo ...).
Volgens mij is het risico daar niet groter dan honderden kilometers verderop. Juist daar heeft een tsunami de mogelijkheid om veel in kracht toe te nemen...quote:Op woensdag 12 september 2007 15:03 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
nee, dat is het niet geweest volgens ooggetuigenNiet in Bengkulu althans, de stranden het dichtst bij het epicentrum.
Stel dat de beving aan de andere kant (bij Jamb bijv.) is, zou dan bijna het hele eiland gekleurd zijn?quote:Op woensdag 12 september 2007 15:07 schreef indahnesia.com het volgende:
leuke kaartjes, die intensity-maps. Precies de berggebieden, daarachter is het uitgevlakt.
een tsunami kan toch niet in kracht toenemen? De kracht is de beving, hij is alleen langer onderweg. toch?quote:Op woensdag 12 september 2007 15:10 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Volgens mij is het risico daar niet groter dan honderden kilometers verderop. Juist daar heeft een tsunami de mogelijkheid om veel in kracht toe te nemen...
Daar zit geen echte grote breuklijn, de kans op een grote beving daar is vrij klein dus. Echter had dan het gebied wellicht groter geweest inderdaad. Kijk maar naar de beving bij Jakarta, die voelde men veel verderweg en was iets minder krachtig. Die voelde ik ook, die van zonet niet.quote:Op woensdag 12 september 2007 15:10 schreef OA het volgende:
[..]
Stel dat de beving aan de andere kant (bij Jamb bijv.) is, zou dan bijna het hele eiland gekleurd zijn?
Tot aan de bergen, dus alleen een smalle strook niet...
waar haal je dit trouwens vandaan die info?quote:Op woensdag 12 september 2007 15:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
3:17 PM twitter: BreakingNewsOn: JUST IN -- The Pacific Tsunami Warning Center says a small tsunami hit the Indonesian town of Padang -- ASSOCIATED PRESS
3:18 PM BreakingNewsOn: JUST IN -- INDONESIA'S SOUTH SUMATRA HIT BY NEW QUAKE OF 6.1, GOV AGENCY SAYS -- JUST IN
Alstuquote:Op woensdag 12 september 2007 15:26 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
waar haal je dit trouwens vandaan die info?
hey, da's handigquote:Op woensdag 12 september 2007 15:39 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Alstu
http://twitter.com/BreakingNewsOn
volgens USGSquote:Op woensdag 12 september 2007 16:24 schreef indahnesia.com het volgende:
huh? 8.2 ?? waar komt dat vandaan dan?
Bronquote:Zware aardbevingen treffen Sumatra
ANP/RTR
JAKARTA - Het zuiden van Sumatra is woensdag getroffen door enkele zware aardbevingen. De zwaarste beving had een kracht van 8,2 op de schaal van Richter en was voelbaar in grote gebouwen in een groot deel van Zuid-Oost-Azië. Volgens een lokale functionaris zijn zeker twee personen om het leven gekomen en zijn tientallen mensen gewond geraakt.
afbeelding Beving bij SumatraARTIKELTsunami: onberekenbaar en onvoorspelbaar
Nieuwsbrieven
E-mail dit artikel
Meer over dit onderwerp
Stuur me mail over
UitlegDe eerste krachtige zeebeving met een momentmagnitude van 8,2 in Indonesische wateren leidde om 13.10 uur Nederlandse tijd tot de tsunami die twintig minuten later Padang bereikte. Volgens het Indonesisch meteorologisch instituut en het Pacific Tsunami Warning Center zijn veel gebouwen aan de kust in Padang getroffen. Diverse gebouwen zijn volledig verwoest. Voor de hele kust van de Indische Oceaan werd een tsunami-waarschuwing afgekondigd, maar voor Indonesië werd die twee uur na de beving weer ingetrokken.
Epicentrum
Het epicentrum van de beving, op ongeveer tien kilometer diepte onder de zeebodem, lag op 105 kilometer ten zuidwesten van de stad Bengkulu op het Indonesische eiland Sumatra. Een paar uur eerder werd Sumatra al getroffen door een zware aardbeving onder de zeebodem met een momentmagnitude van 7,9. Later volgde nog een beving met een kracht van 6,1 op de schaal van Richter.
Het Pacific Tsunami Waarschuwingscentrum in Hawaii gaf na de eerste beving een tsunami-alarm voor de gehele Indische Oceaan uit. Het alarm geldt voor Indonesië, India, Sri Lanka, Thailand en de Malediven. Deze landen werden in december 2004 zwaar getroffen door een vernietigende tsunami. Toen vielen meer dan 230.000 slachtoffers.
Bronquote:Tweede tsunami-alarm in Indonesië
Uitgegeven: 12 september 2007 17:47
Laatst gewijzigd: 12 september 2007 18:06
JAKARTA - Indonesië heeft woensdag een tweede tsunami-alarm afgegeven, nadat een naschok van 6,6 op de schaal van Richter de westkust van Sumatra trof. Dit heeft de Indonesische meteorologische dienst laten weten.
Bekijk video
Meerdere naschokken variërend 5 tot ruim 6,5 op de schaal van Richter hebben zich voorgedaan na de eerste beving van 8,2 om 20.00 uur lokale tijd (15.00 uur Nederlandse tijd).
Het epicentrum van de zware aardbeving bevond zich op 35 kilometer diepte, op 250 kilometer ten zuidwesten van de centrale kuststad Padang.
Ring van Vuur
Indonesië ligt op de zogenoemde Ring van Vuur, waar continentale platen rond de Grote Oceaan op elkaar botsen. Hierdoor wordt het land geregeld getroffen door aardbevingen en vulkaanuitbarstingen. Indonesië telt het hoogste aantal vulkanen ter wereld, meer dan vierhonderd, waarvan er 129 actief zijn.
De interpretatie is minder nauwkeurig zo in het begin. Maar van een 7,9 naar een 8,4, dat scheelt nogal.quote:Op woensdag 12 september 2007 18:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
Inmiddels is het een 8.4: http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/eqinthenews/2007/us2007hear/ . Beetje raar. Alsof ze die aardbeving opnieuw hebben kunnen meten ofzo. Als je de schok realtime meet, gebeurt dat toch door nauwkeurige apparatuur of vergis ik me?
6.2 naschok erbij: http://earthquake.usgs.go(...)uakes/pt07255331.php .
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 | 5.8 166 km S.W. of Sungaipenuh 100.110 -2.830 2007-09-13 07:16:03 WIB 6.0 97 km S.W. of Painan 100.000 -2.020 2007-09-13 06:49:04 WIB 7.7 140 km S.W. of Sungaipenuh 100.430 -2.880 2007-09-13 06:19:45 WIB 5.6 167 km S.W. of Lais 100.650 -4.100 2007-09-13 05:17:26 WIB 5.3 97 km S.W. of Sungaipenuh 100.800 -2.710 2007-09-13 05:02:24 WIB 5.5 175 km S.W. of Bengkulu 101.020 -4.770 2007-09-13 03:18:51 WIB 5.4 128 km S.W. of Lais 101.130 -4.230 2007-09-13 01:29:32 WIB 5.3 227 km S.W. of Lais 100.460 -4.820 2007-09-12 23:53:24 WIB 5.4 174 km S.W. of Sungaipenuh 100.280 -3.170 2007-09-12 23:37:04 WIB 6.1 106 km N.W. of Lais 101.110 -3.360 2007-09-12 22:35:08 WIB 5.6 142 km S.W. of Lais 100.930 -4.160 2007-09-12 22:26:42 WIB 4.8 130 km S.W. of Sungaipenuh 100.640 -2.960 2007-09-12 22:07:41 WIB 5.1 35 km S.W. of Sungaipenuh 101.230 -2.340 2007-09-12 21:40:08 WIB 6.6 76 km N.W. of Lais 101.440 -3.210 2007-09-12 21:25:21 WIB 5.0 51 km S.W. of Sungaipenuh 101.330 -2.530 2007-09-12 21:04:54 WIB 5.3 187 km S.W. of Lais 100.800 -4.660 2007-09-12 20:53:26 WIB 5.0 134 km S.W. of Lais 101.080 -4.260 2007-09-12 20:17:15 WIB 5.6 191 km S.W. of Lais 100.330 -3.600 2007-09-12 20:02:11 WIB 6.1 113 km S.W. of Sungaipenuh 101.020 -3.020 2007-09-12 19:21:53 WIB 5.7 154 km S.W. of Painan 100.040 -2.640 2007-09-12 18:10:23 WIB 8.4 159 km S.W. of Bengkulu 101.130 -4.670 |
Ik had al3 keer eerder laten weten dat er in Indonesie geen noemenswaardige tsunami's zijn geweest.quote:Op woensdag 12 september 2007 18:21 schreef One_of_the_few het volgende:
van de volkskrant wordt je ook niet veel wijzer. Eerst stond er een tsunami van 1 tot 3 meter lokaal gemeten.
nu dit.
[..]
Bron
Volgens mij is de eerste beving van 7,9 opgewaardeerd naar een 8,2. Al zeggen ze dat er een paar uur na de 7,9 een 8,2 was.
wel:
[..]
Bron
De eerste beving heeft geen grote wide spread tsnumai veroorzaakt, de 6.6 zal dan wel meevallen. Het zou een ander type ebving kunnen zijn, maar dan nog is een 6,6 niet sterk genoeg voor een hele grote tsunami denk ik. Een lokale zal wel kunnen. Iemand uberhaupt al bevestigingen dat er echt lokale tsunami'; s zijn geweest?
USGS vond eerst dat dit een 7.9 was, 10 minuten later was het nog maar een 7.5 en nog eens een half uur later weer 7.8. Handig, op die manierquote:Op donderdag 13 september 2007 02:37 schreef indahnesia.com het volgende:
een 7.7 op een kleine afstand naar het noordwesten. Die van gisteren bleek een 8.4 geweest te zijn
En dan ook die rij van rond 5.0/5.1 .... Dat is bijna de kracht van de beving in 1992 hier in Limburg, waarover nog wel es gesproken wordt. Dat is daar dagelijkse kost ....quote:MAP 5.1 2007/09/13 06:37:23 14.267 -60.469 71.6 MARTINIQUE REGION, WINDWARD ISLANDS
MAP 5.2 2007/09/13 06:32:49 -2.072 99.405 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 5.0 2007/09/13 06:28:51 -2.029 99.383 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 5.1 2007/09/13 05:53:24 -3.979 100.553 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 5.1 2007/09/13 05:44:17 -3.691 100.672 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 5.5 2007/09/13 05:23:21 -1.667 99.678 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 5.2 2007/09/13 04:06:11 -1.723 99.567 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 7.1 2007/09/13 03:35:27 -2.223 99.564 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 5.5 2007/09/13 02:51:31 -2.049 99.790 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 5.9 2007/09/13 02:30:01 -1.639 99.697 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 5.0 2007/09/13 01:55:45 -3.869 101.629 10.0 SOUTHERN SUMATRA, INDONESIA
MAP 5.2 2007/09/13 01:49:05 -2.331 99.404 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 5.2 2007/09/13 01:38:05 -1.902 99.734 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 5.8 2007/09/13 01:26:33 -2.039 99.730 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 7.8 2007/09/12 23:49:01 -2.526 100.964 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
MAP 5.1 2007/09/12 23:19:44 -4.082 100.907 10.0 SOUTHWEST OF SUMATRA, INDONESIA
MAP 5.4 2007/09/12 22:17:18 -2.897 100.757 10.0 KEPULAUAN MENTAWAI REGION, INDONESIA
Twee bevingen zelfs in het afgelopen uur:quote:Op donderdag 13 september 2007 12:41 schreef NewsMann het volgende:
Er is net weer een zware aardbeving geweest.
Dit maal aan de andere kant van Indoneisie. Op Suwalesie.
Een 6.4 en er is ook een Tsunami warning uitgegeven.
jah, het gaat lekker:{quote:Op donderdag 13 september 2007 12:41 schreef NewsMann het volgende:
Er is net weer een zware aardbeving geweest.
Dit maal aan de andere kant van Indoneisie. Op Suwalesie.
Een 6.4 en er is ook een Tsunami warning uitgegeven.
quote:Indonesië is opnieuw getroffen door een aardbeving, ditmaal voor de kust van Sulawesi. De beving had een kracht van 6,4 op de schaal van Richter. Er is een tsunami-waarschuwing afgegeven.
De aardbevingen die eerder Sumatra troffen lijken volgens de Indonesische vice-president Kalla minder verwoestend te zijn geweest dan eerst werd gedacht. Officieel zijn 10 doden geteld.
Gisteren werd Indonesië getroffen door een krachtige aardbeving van 8,4 op de Schaal van Richter. De beving werd gevolgd door meerdere zware naschokken. Daarna werd Sumatra getroffen door nog twee minder hevige aardbevingen.
wat is heel triest?quote:Op donderdag 13 september 2007 14:59 schreef iLeon het volgende:
Heel triest voor de mensen daar. Benik blij dat ik hier in Europa woon..
Ik had het wel gelezen. Ik bedoelde eigenlijk of er al iets van was gemeld in de 'normale' media. Dat Fok een bron ter plekke heeft is luxequote:Op donderdag 13 september 2007 04:07 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik had al3 keer eerder laten weten dat er in Indonesie geen noemenswaardige tsunami's zijn geweest.Helaas leest niemand dat schijnbaar, terwijl ik toch voor de indonesische televisie zit hier.
Kunnen we niet een Fok poule maken wanneer de volgende tsunami waarschuwing binnenkomtquote:Op donderdag 13 september 2007 18:46 schreef IkWilbert het volgende:
BREAKING NEWS -- INDONESIA'S METEOROLOGY AGENCY SAYS A NEW 6.8 MAGNITUDE EARTHQUAKE STRUCK NEAR SUMATRA; TSUNAMI WARNINGS ISSUED. -- ALERT
Het is voor normale media niet boeiend als iets niet gebeurd, dat is namelijk geen nieuws.quote:Op donderdag 13 september 2007 18:45 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik had het wel gelezen. Ik bedoelde eigenlijk of er al iets van was gemeld in de 'normale' media. Dat Fok een bron ter plekke heeft is luxe![]()
Weer een grote klapper maar het komt ondertussen nieteens in het nieuws meer...quote:Op vrijdag 14 september 2007 01:29 schreef Party_P het volgende:
En een 7.9 Aardbeving geweest. Gaat echt niet goed daar.
Linkje: http://earthquake.usgs.go(...)uakes/us2007hec6.php
Magnitude 7.9
Date-Time
* Wednesday, September 12, 2007 at 23:49:04 UTC
* Thursday, September 13, 2007 at 06:49:04 AM at epicenter
Ok, sorry, ook 6,9 is weer een zware beving natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 september 2007 08:56 schreef indahnesia.com het volgende:
die van 7.9 was al ouder, er is er zonet weer 1 geweest van 6.9. Zeker weten dat dit ook gewoon weer in het nieuws komt, wellicht zelfs met tsunami-waarschuwing erbij.
5.4quote:Op vrijdag 14 september 2007 09:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En zonet ook eentje in de Filippijnen zo te zien. Geen hele grote.
quote:Op vrijdag 14 september 2007 14:21 schreef indahnesia.com het volgende:
bah, paniekzaaier. Natuurlijk komt er nog een grote, net als ik kan zeggen dat er in Chili nog 1 komt.
en alaska en rond ecuador en ..quote:Op vrijdag 14 september 2007 14:21 schreef indahnesia.com het volgende:
bah, paniekzaaier. Natuurlijk komt er nog een grote, net als ik kan zeggen dat er in Chili nog 1 komt.
precies, Japan, California.... zo kan ik ze ook opnoemen idd.quote:Op vrijdag 14 september 2007 18:06 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
en alaska en rond ecuador en ..![]()
Dit soort voorspellingne vallen bij mij in de categorie voorspellen dat de zon morgen opkomt.![]()
en er is al een 9.1 geweest enkele jaren geleden, ook niet onbelangrijk, hoewel een stuk naar het noordwesten.quote:Op vrijdag 14 september 2007 20:51 schreef Againzender het volgende:
Er wordt in dat soort zones altijd gewacht op 'die ene grote'. Maar als je met aardschokken van 8.2, en daarna nog zware naschokken komt, vraag ik mij af of je dan niet met die grote te maken hebt.
Maar goed, feit blijft dat de aarde erg onrustig is daar, die grote knal heeft alles gedestabiliseerd lijkt het.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |