quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:13 schreef -skippybal- het volgende:
Is dit ook in Hongarije te zien?
Cool. Dan zit ik daar op een festival en dat zou wel vet zijn om met allemaal vage figuren te gaan kijkenquote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:14 schreef Frutsel het volgende:
[..]![]()
![]()
volgens mij zon beetje overal in het noordelijk halfrond...
whehehe omschrijf "vaag"quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:15 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Cool. Dan zit ik daar op een festival en dat zou wel vet zijn om met allemaal vage figuren te gaan kijken![]()
Dronken, stonede en psychonautische festivalgangers.quote:
die zien zowiezo wel sterren aan de hemel danquote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:19 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Dronken, stonede en psychonautische festivalgangers.
quote:Perseiden 2007: 12-13 augustus! Ga jij kijken?
Mooi dat je dat nu al weetquote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:01 schreef ouderejongere het volgende:Het wordt mooi weer, vooral 12/13. Ik meld me de 13e lekker ziek.
Idem. Zit je een beetje voor joker de hele nacht in een ligstoel met termoskan.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 00:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mooi dat je dat nu al weet
Ik vind het altijd een beetje tegenvallen, die sterrenregens. Heb ze nu een paar keer meegemaakt, maar ik had altijd een beetje een "je ziet nu 3 meteoren ipv 1 meteoor per 2 minuten"-gevoel.
Dan ben je wel de eerste die het ziet. Iedereen die in zijn bed heeft liggen meuren ziet het pas de volgende dag op tv.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 01:05 schreef onemangang het volgende:
In hoeverre kunnen we weten af dat zich in deze zwerm niet een grote jongen zit die het romantische nachtje sterrenstaren kan verzieken met een vernietigende inslag?
of niet natuurlijk.. lijkt me beter dan je dan ligt te pitten, merk je er niet zo veel van ..quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:01 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Dan ben je wel de eerste die het ziet. Iedereen die in zijn bed heeft liggen meuren ziet het pas de volgende dag op tv.
Bron: planetweb.nlquote:Dit jaar valt het maximum van de Perseïden meteorenzwerm (het weekeinde van 11, 12 en 13 augustus) samen met nieuwe maan. Het maanlicht, dat tijdens gebeurtenissen als deze een zeer storende factor is, zal dus geen roet in het eten gooien. We mogen alleen hopen dat de weergoden eindelijk eens doorkrijgen dat het zomer is in de lage landen. Planetweb.nl legt uit hoe dit verschijnsel tot stand komt en geeft een paar praktische waarneemtips...
Een komeet laat in zijn baan een enorme hoeveelheid gas en stof achter. Deze staart onstaat door het progressief 'wegsmelten' van de komeet naarmate hij dichterbij de zon komt. Een komeet is in feite een grote verzameling sneeuw en stof, een beetje vergelijkbaar met de vuile sneeuwdrab die we een dag na de sneeuwval weleens aantreffen. Het ijs van de komeet sublimeert bij nadering tot de Zon, wat ervoor zorgt dat de 'opgeloste' stof in de ruimte achterblijft. Een komeet heeft dan ook twee staarten: een gasstaart en een stofstaart(zie afbeelding).
Een meteorenregen onstaat wanneer de Aarde zich in zijn baan door een wolk van dit afvalmateriaal beweegt. Dit stof wordt regelmatig 'bijgevuld' door de betreffende komeet, die met een vaste periode terugkeert. In geval van de Perseïden is dit de komeet Swift-Tuttle. Deze komeet heeft een periode van 133 jaar en is opvallend omdat hij een baan heeft die op lange termijn (lees: voorbij dit millenium) mogelijk de Aardbaan kruist.
Als de Aarde door zo'n stofwolk heenploegt, zal deze een deel van het stof 'opvegen'. Zodra een stofdeeltje echter met de aard-atmosfeer in aanraking komt, zal het door de wrijving compleet verdampen. De hitte die daarbij vrijkomt zorgt ervoor dat de omringende luchtdeeltjes in een hogere energietoestand komen. Dit proces wordt ionisatie genoemd en het is de oorzaak van de lichtstreep die we zien als zo'n stofdeeltje in de atmosfeer opbrandt. Deze lichtstreep wordt in de volksmond ook wel een 'vallende ster' genoemd.
Zoals de dode vliegjes op een autoruit na een lange rit ook uit één richting lijken te komen, zo lijken de meteoren ook uit één richting te komen. Deze richting noemen we ook wel de radiant van de zwerm. In geval van de Perseïden is dit het sterrenbeeld Perseus. Dit sterrenbeeld is vrij eenvoudig te herkennen aan de boog van sterren nabij de W van Cassiopeia. Zie de afbeelding voor een sterrenkaartje.
Tot slot een aantal waarneemtips:
Kijk niet naar de radiant. De meteoren lijken uit de radiant te komen. Oftewel: in de radiant kunt er niet veel verwachten! Kijk in een brede straal rond de radiant voor de grootste kans op 'hits'.
Denk aan uw nek. Ga niet de hele nacht met het hoofd achterover op een stoel zitten. Een stijve nek is gegarandeerd (de auteur spreekt uit ervaring!).
Ga op bezoek bij een lokale sterrenvereniging of sterrenwacht. Tijdens meteorenregens zullen zij hun deuren meestal extra openen voor publiek. Het in Dordrecht gelegen Sterrenwacht Mercurius zal in de nacht van 11 op 12 augustus zijn deuren openen voor publiek.
Houd moed. Als u er in het eerste uur niet gelijk honderd ziet, wacht dan even af. Meteorenregens zijn onvoorspelbaar en kunnen plotseling tot spectulaire uitbarsting komen.
Laat uw ogen wennen aan het donker en blijf weg van licht. Een flits van fel licht beïnvloedt de lichtgevoeligheid van de ogen tijdelijk. Hierdoor kunt u minder heldere objecten zien en mist u mogelijk meteoren.
Veel waarneemplezier!
Ja, de piek is zondag op maandag, maar zaterdag op zondag is er al zat te zienquote:Op maandag 6 augustus 2007 16:12 schreef teamlead het volgende:
ehm.. even... van de 11e op de 12e is er ook al wat te zien?
quote:Op maandag 6 augustus 2007 17:03 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Ja, de piek is zondag op maandag, maar zaterdag op zondag is er al zat te zien
Koptquote:
Verteltquote:
zie fc-scquote:
ik woon in Belgiëquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 21:31 schreef star_gazer het volgende:
Telescoop heb je niet nodig sararaatsDie Aurigiden van 1 september gaan wij niet zien in nederland: het maximum valt rond het middaguur voor ons. Zie deze pagina voor meer info over de Aurigiden.
Goed nieuws: morgen komt het jeugdjournaal bij ons op de sterrenwacht (Mercurius, Dordrecht) voor een stukje film. En waarschijnlijk gaan ze mij interviewen, aangezien ik de jongste vrijwilliger ben daar
Dat is dezelfde tijdzone, dus dat maakt niets uitquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 21:38 schreef sararaats het volgende:
[..]
ik woon in België
hopelijk ga ik wat zien want het is redelijk bewolkt
heel goed nieuws: spannend
Ja, wel wat, maar het zou toch ook 12 op 13 zijn?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 22:20 schreef sararaats het volgende:
is het bij jullie bewolkt?
of zien we ze pas in het putteke van de nacht?
dan zitten ze op hun hoogste mihiquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 22:49 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, wel wat, maar het zou toch ook 12 op 13 zijn?
Een vallende ster is meestal in een flits voorbij.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 02:49 schreef sararaats het volgende:
ik heb er in elk geval 2 gezien (bij de tweede heb ik een wens gedaan)
morgen ga ik in een tentje slapen en hopelijk doen ze iets aan de lichtvervuiling
gaat een vallende ster traag of juist heel snel?
anders heb ik iets anders gezien
Dit is weer zo`n fraaie misvatting die ik van Frutsel niet verwacht zou hebben.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:07 schreef Frutsel het volgende:
TL-lamp
De Perseïden zijn ruim een maand lang te zien, van ongeveer 17 juli tot 24 augustus. Het aantal zichtbare meteoren stijgt geleidelijk van enkele exemplaren per nacht eind juli, tot vele tientallen meteoren per uur rond het maximum in de nacht van 12 op 13 augustus. In een stedelijke omgeving met veel lichtvervuiling zijn alleen de helderste meteoren te zien. Maar wie vanaf het donkere platteland waarneemt, ziet elke minuut een vallende ster.
De meeste Perseïden trekken nalichtende sporen als ze met tientallen kilometers per seconde de dampkring inschieten. Bij die snelheid zorgt luchtwrijving dat een stukje ruimterots op 80 tot 100 kilometer boven het aardoppervlak volledig verbrandt. Wat we aan de hemel zien is echter niet het verbranden. Dat licht is veel te zwak om vanaf de grond zien. Wel zichtbaar is de lucht waardoor de meteoor naar beneden raast; door de enorme hitte gaat die zelf licht uitzenden, net als het hete gas in een TL-lamp.
leuke beelden,is dat live?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 18:49 schreef -CRASH- het volgende:
Je zal maar astronaut zijn en nu aan het werken aan de ISS![]()
tofquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 18:58 schreef -CRASH- het volgende:
Jep
Linkje Filmpje van de lancering van Endeavour deze weekquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 19:05 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
tof![]()
effe toevoegen aan mijn favorieten...
ik neem aan dat lanceringen hier ook op worden uitgezonden?
dank jequote:Op zaterdag 11 augustus 2007 21:38 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Linkje Filmpje van de lancering van Endeavour deze weekZo van NASA TV
Wordt een top-avond vanavond![]()
![]()
Zit er wel aan te komen.quote:Op zondag 12 augustus 2007 13:39 schreef Light het volgende:
Ik hoop op een wolkenloze hemel komende nacht
vraag me eigenlijk af of je vallende sterren kan fotograferenquote:Op zondag 12 augustus 2007 15:20 schreef -CRASH- het volgende:
Alles bij elkaar heb ik afgelopen nacht een stuk of 10 gezien...
3 ervan heb ik zeker gefotografeerd. Maar door de beslagen
lens zijn die natuurlijk mislukt......
Ja dat zegt ie toch, hij heeft het gedaan. Gewoon je camera op een statief zetten en dan de sluiter steeds 15 sec ofzo open zetten en dan hopen dat er een keer 1 langskomt op het stukje hemel wat jij aan het fotograferen bent denk ik..quote:Op zondag 12 augustus 2007 15:32 schreef sararaats het volgende:
[..]
vraag me eigenlijk af of je vallende sterren kan fotograferen
ben echt een astronomie-freakje aan het worden
Waarschijnlijk wel een satelliet geweest, die draaien ook mooi rond in een zelfde baan, zijn echt vér weg (vliegtuigen ook wel, maar satelliet nog sterker) en geven een heel helder licht, nl. weerkaatsing v.d. zon. (vliegtuigen hebben hooguit wat knipperlichtjes)quote:Op zondag 12 augustus 2007 09:10 schreef sararaats het volgende:
waarschijnlijk heb ik ook een satelliet gezien of anders een vliegtuig
Een sattaliet herken je doordat het weerkaatste lichtquote:Op zondag 12 augustus 2007 09:10 schreef sararaats het volgende:
heb gekampeerd en heb er 3 vallende sterren gezien en 1 verdachte lichtflits met een staartje (zo noem ik dat hihi)
sommigen waren heel zwak
Als je de bewolking aan de kant kunt schuivenquote:Op zondag 12 augustus 2007 16:42 schreef StupidByNature het volgende:
Vanavond ook maar eens een half uurtje sterren turen
nou, idd, wát een weersomslag zegquote:Op zondag 12 augustus 2007 18:45 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Als je de bewolking aan de kant kunt schuiven
Waarschijnlijk heb je het ISS (mét aangekoppelde space shuttle Endeavour!) gezien. Dat kwam gisteravond over en was zeer goed te zienquote:Op zondag 12 augustus 2007 09:10 schreef sararaats het volgende:
heb gekampeerd en heb er 3 vallende sterren gezien en 1 verdachte lichtflits met een staartje (zo noem ik dat hihi)
sommigen waren heel zwak
Nee, die komt niet zo snel over en blijft ook gewoon zichtbaar. Door het draaien van het geheel en de reflectie van het zonlicht op de panelen zie je ook vaak een wisselende en terugkerende helderheid. Een meteoriet is met een snelle streep voorbij.quote:Op zondag 12 augustus 2007 21:09 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Waarschijnlijk heb je het ISS (mét aangekoppelde space shuttle Endeavour!) gezien. Dat kwam gisteravond over en was zeer goed te zien
Joh! Dat je dat met ons surft te delenquote:Op zondag 12 augustus 2007 21:22 schreef sararaats het volgende:
niet erg
wat ik nog nooit op FOK! verteld heb, ga ik nu effe vertellen
ik ben van jongs af gefascineerd door sterren en planeten
dus het komt niet door de Perseïden van dit jaar
Het ISS draait niet zo snel als jij denkt hoorquote:Op zondag 12 augustus 2007 21:33 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nee, die komt niet zo snel over en blijft ook gewoon zichtbaar. Door het draaien van het geheel en de reflectie van het zonlicht op de panelen zie je ook vaak een wisselende en terugkerende helderheid. Een meteoriet is met een snelle streep voorbij.
Hier ook... ow wacht, da's ongeveer naast jouw deurquote:
Dussss...hoelaat komt de zon op dan. uur of 5 ofzo?quote:Op zondag 12 augustus 2007 23:29 schreef DemonRage het volgende:
Ik heb gelezen dat de piek op 13 augustus is en het beste moment is vlak voor zonsopkomst, als het nog donker is natuurlijk.
Waarschijnlijk omdat de Aarde tegen de klok in om de zon draait en de aarde draait zelf ook tegen de klok in (van boven de noordpool af gezien). Dat wil zeggen dat vlak voordat de zon in het oosten opkomt, dat onze kant van de Aarde in voorwaartse richting wijst t.o.v. de richting van de Aarde in de baan rond de zon. Ofwel: we komen de brokstukken dan frontaal tegenmoet.
Klopt, ik heb de MIR eens zien overkomen. Denk ik, het kan ook een andere satelliet geweest zijn.quote:Op zondag 12 augustus 2007 21:46 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Het ISS draait niet zo snel als jij denkt hoorDoor de langzaam variërende hoek tussen Zon, ISS en jij zie je wel de helderheid langzaam toe- en daarna weer afnemen
Het ISS doet er van horizon tot horizon ongeveer een minuutje of twee/drie over
Uitkijken op de weg dan.quote:Op zondag 12 augustus 2007 23:29 schreef DemonRage het volgende:
Ofwel: we komen de brokstukken dan frontaal tegenmoet.
Mot om 7:30 weer aan het werkquote:Op maandag 13 augustus 2007 00:51 schreef star_gazer het volgende:
Ik blijf desnoods op tot 05:00. Nog meer nachtwakers?
Yepquote:Op maandag 13 augustus 2007 01:11 schreef Nembrionic het volgende:
Kan ik die ISS toevallig niet gezien hebben gisteren?
quote:Op maandag 13 augustus 2007 03:14 schreef star_gazer het volgende:
De bewolking heeft me helaas naar binnen gedreven. Heb toch wel aardig wat meteoren gezien. Al met al de moeite waard, al was het maar kort
Lesson learned:
Zet NOOIT, maar dan ook NOOIT je chips op de grond! NOOIT! Ik had dus ineens een dikke vette naaktslak in mijn bakje liggen![]()
hier was het afwisselend bewolkt en helder. heb toch even buiten geweest (kreeg de achterdeur nie op slotquote:Op maandag 13 augustus 2007 03:14 schreef star_gazer het volgende:
De bewolking heeft me helaas naar binnen gedreven. Heb toch wel aardig wat meteoren gezien. Al met al de moeite waard, al was het maar kort
Lesson learned:
Zet NOOIT, maar dan ook NOOIT je chips op de grond! NOOIT! Ik had dus ineens een dikke vette naaktslak in mijn bakje liggen![]()
De melkweg kunnen we toch alleen zien op het zuidelijk halfrond, of vergis ik mij nu?quote:Op maandag 13 augustus 2007 12:28 schreef Seraphina het volgende:
*heeft 10 op 11 augustus gegekeken* Kraakhelder! Kon zelfs de melkweg zien.
Hoop "kleintjes" gezien en 2 hele felle. Eentje grote waarbij een kleintje parallel liep hehe. Vanavond maar even uit het raam hangen als het een beetje helder is.
In Turkije was ie ook zichtbaar, lijkt me dus sterk.quote:Op maandag 13 augustus 2007 12:35 schreef Hallulama het volgende:
[..]
De melkweg kunnen we toch alleen zien op het zuidelijk halfrond, of vergis ik mij nu?
Kijk 's nachts es omhoog als het weer wat beter word, en je zult een hele mooie melkweg zien. Zelfs hier in Nederlandquote:Op maandag 13 augustus 2007 12:35 schreef Hallulama het volgende:
[..]
De melkweg kunnen we toch alleen zien op het zuidelijk halfrond, of vergis ik mij nu?
Maar je moet wel ergens op een eiland of het platteland wonen in Nederland. In en rond de stad is er teveel lichtvervuiling. Althans..in de Randstad welquote:Op maandag 13 augustus 2007 12:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kijk 's nachts es omhoog als het weer wat beter word, en je zult een hele mooie melkweg zien. Zelfs hier in NederlandOverigens is het volgens mij meetkundig onmogelijk dat je een grote schijf om een bol heen alleen op 1 bepaald halfrond kunt waarnemen.
Ja. De melkweg loopt door de sterrenbeelden Zwaan en Cassiopeia. Allebei redelijk hoog aan de hemel rond deze tijd van het jaarquote:Op maandag 13 augustus 2007 12:35 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Okay, maar wij zweven toch aan de buitenkant van die schijf? En als wij op het noordelijk halfrond naar boven kijken, dan zien we dus het buitenste stukje daarvan? Maar dat is al spectaculair genoeg blijkbaar?quote:Op maandag 13 augustus 2007 12:55 schreef Haushofer het volgende:
Kijk 's nachts es omhoog als het weer wat beter word, en je zult een hele mooie melkweg zien. Zelfs hier in NederlandOverigens is het volgens mij meetkundig onmogelijk dat je een grote schijf om een bol heen alleen op 1 bepaald halfrond kunt waarnemen.
Aha, nou, ik zal eens een stukje Veluwe opzoeken binnenkort, ben wel benieuwd!quote:Op maandag 13 augustus 2007 13:11 schreef star_gazer het volgende:
Ja. De melkweg loopt door de sterrenbeelden Zwaan en Cassiopeia. Allebei redelijk hoog aan de hemel rond deze tijd van het jaar
We zitten vrij dicht bij de rand inderdaad, maar nog wel binnen de schijf. Als je een donkere nacht hebt, en niet zoveel strooilicht, dan kan de melkweg hier in Nederland ook een erg mooi aanzicht zijn. Of het spectaculair is, dat zul je zelf es moeten ondervindenquote:Op maandag 13 augustus 2007 13:47 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Okay, maar wij zweven toch aan de buitenkant van die schijf? En als wij op het noordelijk halfrond naar boven kijken, dan zien we dus het buitenste stukje daarvan? Maar dat is al spectaculair genoeg blijkbaar?
Dubbel jaquote:Op maandag 13 augustus 2007 13:47 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Okay, maar wij zweven toch aan de buitenkant van die schijf? En als wij op het noordelijk halfrond naar boven kijken, dan zien we dus het buitenste stukje daarvan? Maar dat is al spectaculair genoeg blijkbaar?
Je ziet een waas van sterrenquote:Op maandag 13 augustus 2007 16:20 schreef Frasier het volgende:
En wat moet je dan zien als je naar de melkweg kijkt?Ik neem overigens aan dat als 't vanavond helder is er ook nog genoeg gezien kan worden van de Perseiden?
quote:Op maandag 13 augustus 2007 16:57 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Je ziet een waas van sterren
Jammer genoeg niet zoals op deze foto (45 sec belicht)....
Maar het is wel de melkweg van het noordelijk halfrond
foto credits: Thad V'Soske in Grand Valley, Colorado:
Vanavond zijn er ook nog kansen om meteorieten te zien...
Het is namelijk niet zo dat het opeens stopt.....
Maar het worden er nu minder en minder........
Ik ook, rond een uur of 22:15.quote:
volgens mij was het iets laterquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 08:08 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik ook, rond een uur of 22:15.
En ook de ISS weer om 21:55. Denk ik. Kan dat?
Was precies hetzelfde als de dag ervoor. Zelfde baan, zelfde licht, zelfde snelheid.
quote:15-08-2007
Zeldzame meteorenzwerm in september
Het hoogtepunt van de perseiden ligt inmiddels achter ons. Helaas zijn de weersomstandigheden niet ideaal geweest, waardoor de perseiden voor vele waarnemers in Nederland en België een teleurstelling zijn geweest. Binnenkort volgt echter een herkansing: de aurigiden komen er namelijk aan! Deze uiterst zeldzame meteorenzwerm is een unieke kans voor vele waarnemers, aangezien de aurigiden slechts drie keer per eeuw te zien zijn!
Net als de meeste meteorenzwermen zijn ook de aurigiden afkomstig van een komeet. Deze komeet is in 1911 ontdekt en staat bekend als Komeet Kiess. Gedurende zijn omloopbaan verliest de komeet continu materiaal, waardoor de vuile ijsbal een spoor van puin en gruis achterlaat. Dit stoffige materiaal bevindt zich net buiten de omloopbaan van de aarde, waardoor het materiaal meestal niet in de aardse atmosfeer terecht komt.
Zo nu en dan komt het echter voor dat de aarde en het puinspoor elkaar kruisen. Dit resulteert in een meteorenzwerm met heldere vallende sterren, die afkomstig lijken te zijn uit het sterrenbeeld Auriga (Voerman). Deze gebeurtenis is uiterst zeldzaam: de aurigiden zijn de afgelopen eeuw slechts driemaal aan de aardse hemel verschenen: in 1935, 1986 en 1994. De komende eeuw zal deze gebeurtenis zich niet meer voordoen. Met andere woorden: de aanstaande verschijning van de aurigiden zal meteen de laatste kans vormen om deze waar te nemen. Gedurende ons leven zal de zwerm niet meer verschijnen.
Vele waarnemers zullen deze “once in a lifetime” kans niet willen missen. Hun geduld zal echter flink op de proef worden gesteld, want de omstandigheden zullen niet bepaald ideaal zijn. Ten eerste duren de aurigiden slechts anderhalf uur (!), ten tweede zal de volle maan roet in het eten gooien. Dat zal voor waarnemers in Nederland en België echter niet het grootste probleem zijn. Het hoogtepunt van de meteorenzwerm vindt bij ons namelijk plaats rond 13:45 ’s middags.
Toch betekent dat niet dat we hier geen aurigiden zullen zien. De vorige keer dat deze meteoren verschenen waren ze uiterst helder, met gemiddelde magnitudes van –2 tot +2. Daarnaast bevindt het sterrenbeeld Auriga zich tegenover de zon. De kans is dus groot dat we een aantal heldere meteoren kunnen waarnemen.
Bron: SPACE.com
(Astrostart)
Klopt, stond ook op pagina 1 van dit topicquote:Op woensdag 15 augustus 2007 12:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Voor de mensen die niet veel gezien hebben, is er nog een herkansing in september. Alhoewel de omstandigheden niet ideaal zullen zijn...
Niet ideaal...... zeg maar gerust 99,9999% kansloosquote:Op woensdag 15 augustus 2007 12:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Voor de mensen die niet veel gezien hebben, is er nog een herkansing in september. De Aurigiden zijn in aantocht...Alhoewel de omstandigheden niet ideaal zullen, hopen we op een spectaculaire show![]()
[..]
Weinig kans om wat te zien van de perseieden....quote:Op woensdag 15 augustus 2007 21:01 schreef Rizzy-Li het volgende:
Is er nog wat te zien vandaag ? Of deze week ?
Ik heb nog nooit echt iets gezien zoals meteorieten.![]()
Ik begrijp dat er nu ook wat te zien is ?
Ik woon in Noord Nederland.
De Maan is dan wel aanwezigquote:Op woensdag 15 augustus 2007 21:40 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Weinig kans om wat te zien van de perseieden....
De volgende zijn de Orioniden
Die Orioniden worden veroorzaakt door stofdeeltjes van de komeet Halley.
Meteorzwermen
Bootiden.......Bootes..... 3 januari
Virginiden.....Maagd......... Meerdere jan/apr
Lyriden........ Lier..............22 april
Perseïden.....Perseus......13 augustus
Orioniden......Orion.......21-22 oktober
Tauriden........Stier.............. 6 november
Leoniden........Leeuw..........17 november
Geminiden......Tweelingen....14 december
Ursiden...........Grote Beer.....22 december
Moeten... De kans is dat er 100 per uur vallenquote:Op maandag 27 augustus 2007 10:51 schreef Frutsel het volgende:
1 september dus de Aurigiden...
Jammer genoeg zien we er niet veel van, meesten komen overdag
meeste kans is in de hele vroege ochtend van 1 september, dan nemen ze met het uur toe![]()
in de VS moeten ze het doen met 100 per uur![]()
Zullen we eerst naar de Orioniden kijken in Oktoberquote:Op zaterdag 1 september 2007 20:36 schreef sararaats het volgende:
vergeten te kijken *slaps herself*
het was dan ook pokkebewolkt
na ja, dan maar november
Ja ik ookquote:Op zaterdag 1 september 2007 20:36 schreef sararaats het volgende:
vergeten te kijken *slaps herself*
het was dan ook pokkebewolkt
na ja, dan maar november
Niet als er sneeuw is. En doe mij maar liever een pak sneeuw ipv die sterretjesquote:Op zondag 2 september 2007 13:34 schreef star_gazer het volgende:
En niet te vergeten: de quadrantiden (ook wel bootiden) in januari. Winternachten zijn altijd lekker donker
Zeker weten doen ze het niet........quote:PERUVIAN METEORITE ???
There is much discussion on the Internet today concerning a reported
meteorite impact in Peru which may have gouged a 10- to 30-meter wide crater.
Bad-smelling fumes from the crater are said to have sickened dozens
and perhaps hundreds of people in a nearby village. Could this be true?
There is indeed a hole in the ground in Peru, pictured above, and by all
accounts it smells bad, but it is not likely of cosmic origin.
In order to blast a 30-meter crater, a meteorite would have to hit the ground
with about as much energy as 1 kiloton of TNT--akin to a tactical nuclear weapon.
This would leave a clear signal in worldwide seismic and infrasound records,
but so far no such signals are being reported by authorities.
In short, we remain unconvinced. Stay tuned for updates
quote:
Bericht van 16 September op spaceweather.com
ANOTHER FIREBALL: "After seeing the September 13th New Mexico fireball on spaceweather.com, I was surprised to catch a very bright fireball here in Texas just two nights later," reports Tom King who operates an all-night, all-sky camera near Watauga, Texas, not far from Dallas/Fort Worth. "In the video, you can see where the meteor is bright enough to illuminate a power pole and trees!"
"The gain control of the camera is slow to recover, so the pole and trees appear illuminated after the fireball is gone," he continues. "The fixed lights in the images are street lights." King notes that the Dallas/Fort Worth area is badly light polluted, yet his camera is doing a good job catching meteors. After the fireball at 1:06 am CDT, he recorded "another more typical meteor 8 minutes later (video), then 2 more during the remainder of the morning."
UPDATE: In Arkansas, astrophographer Brian Emfinger reports: "I have had my camera shooting all night the last few nights and I have noticed quite a few meteors--including these two bright ones on Sept. 16th. The rate is definitely above normal." Tracing the meteors back to their point of origin reveals a possible radiant on the outskirts of the constellation Camelopardalis: diagram. Is a shower underway? Sky watchers, please be alert for more "Camelopardalids" in the nights ahead.
"This would leave a clear signal in worldwide seismic and infrasound records,quote:Op woensdag 19 september 2007 15:04 schreef Rizzy-Li het volgende:
Er was toch ook een aardbeving , mischien heeft dat er wat mee te maken ?
quote:Op woensdag 19 september 2007 17:01 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
"This would leave a clear signal in worldwide seismic and infrasound records,
but so far no such signals are being reported by authorities"
Als er geen wereldwijde seismische signalen van de impact geregistreerd zijn
zal het ook geen aardbeving teweeg brengen.....
quote:19-10-2007
Een kleinere versie van de beroemde Perseiden zal komend weekend zijn maximum bereiken. De zogenaamde Orioniden worden zo genoemd doordat ze allemaal hun beginpunt in het sterrenbeeld Orion lijken te hebben. Deze meteorenregel zal in de nacht van zaterdag op zondag zijn maximum bereiken. Waarnemers die zich in een donkere locatie bevinden zouden enkele heldere meteoren per uur moeten zien.
Dit jaar zal Mars zich in de nabijheid van de Orioniden bevinden. Het radiant (beginpunt) van de meteoren bevindt zich dan tussen Mars en de ster Begelgeuze in. Aangezien de Orioniden niet erg talrijk zijn, zal er in stedelijke gebieden weinig van te zien zijn. Zeker in de dichtbevolkte Benelux zal het waarnemen van Orioniden een uitdaging worden!
De meeste meteorenzwermen bestaan uit kleine stofdeeltjes die in de aardse atmosfeer verbranden. Deze stofdeeltjes komen meestal overeen met de omloopbaan van kometen. Dat betekent dat de baan van een komeet gevuld is met puin. Als de omloopbaan van de aarde die van de komeet kruist, dringt dit puin de aardse atmosfeer binnen en zien wij een meteorenregen. Nu zijn de Orioniden afkomstig van de beroemdste komeet van allemaal: de Komeet van Halley.
De aarde kruist de baan van Halley twee keer per jaar: in mei en in oktober. De eerste ontmoeting lijkt zich af te spelen in het sterrenbeeld Aquarius, de Waterman. Deze meteorenregen staat dan ook bekend als de Aquariden. Zowel de Aquariden en de Orioniden vertonen dan ook grote overeenkomsten. Zo is de snelheid van de meteoren relatief hoog en verbranden ze hoog in de atmosfeer. Dat betekent dat de stofdeeltjes relatief klein zijn en waarschijnlijk afkomstig zijn van de het oppervlak van Halley, en niet van de kern.
Vorig jaar hebben de Orioniden voor een grote verrassing gezorgd door een vergelijkbare activiteit als de Perseiden te kennen. Destijds waren de Orioniden goed voor 40 tot 50 meteoren per uur, waarvan sommige met een helderheid die weinig minder was dan die van Venus! Toch was die hoge activiteit min of meer toevallig en zegt dat weinig over de intensiteit die de Orioniden dit jaar zullen hebben.
Bron: SPACE.com
(Astrostart)
ah, dat kan verklaren waarom ik gisteravond in mijn ooghoek een vallende ster zag langsschietenquote:Op zaterdag 17 november 2007 20:17 schreef -CRASH- het volgende:
Maximum Leoniden dit weekend
Zou er nog iets te zien zijn?quote:Op zaterdag 17 november 2007 20:17 schreef -CRASH- het volgende:
Maximum Leoniden dit weekend
ik een paarquote:Op woensdag 12 december 2007 02:35 schreef star_gazer het volgende:
Iemand al een geminide gespot? Ik wel eentje
Ook een maar 1 gezien op de 12dequote:Op woensdag 12 december 2007 02:35 schreef star_gazer het volgende:
Iemand al een geminide gespot? Ik wel eentje
Meteoren zijn er elke dag wel te zien... als je geluk hebt.quote:Op zondag 30 december 2007 19:39 schreef xtuned het volgende:
mensen is het mogelijk dat er vandaag ook meteorieten te zien zijn.
Ik stond net op mijn balkon in groningen aangezien de buren met vuurwerk bezig waren.
keek in de lucht naar wat vuurwerk toen ik in mn ooghoek ook iets langs zag glijden.
vanuit het noorden naar het zuiden gleed er een goedgele bol met een hele lange staart en vrij snel.
Dit was zeker geen vuurwerk gezien de snelheid.
Hij lag daarentegen wel vrij laag niet heel erg ver de dampkring in.
Is het mogelijk?
8P/Tutle (New Years Comet) is (en blijft) al langer te zienquote:Op zondag 30 december 2007 19:42 schreef xtuned het volgende:
ik zag hier wel dat er op 1 januarie iets langs komt.
http://www.astroblogs.nl/(...)komeet-passeert-m33/
Cool! Waar moeten we kijken?quote:
Eigenlijk gewoon boven je : meteoren kunnen overal 'vallen'. De radiant (het punt waar de vallende sterren uit lijken te komen) ligt net linksonder de 'steelpan': verleng de steel van de steelpan en je komt een heldere ster tegen. Deze ster is arcturus van het sterrenbeel ossenhoeder. Rondom dit sterrenbeeld moet je kijken.quote:
Wegens geld gebrek moeten ze het doen met de helftquote:
METEOR SHOWER:quote:
Voor bewolkingquote:
Haha, dat zou nog wel eens waar kunnen zijn ook. Er was namelijk een bruiloft in de buurt waar de vuurballen vandaan kwamen.quote:Op zondag 26 april 2009 17:01 schreef intraxz het volgende:
Klinkt heel erg als wensballonnen.
Ik zag dit net hier in Landgraaf (Zuid-Limburg) ook! Dit waren 7 vuurballen die in de hemel vlogen, ik heb ze zeker 15 seconden waargenomen totdat ze achter de bomen verdwenen en dus te ver weg waren om ze nog te kunnen zien. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?? Ze vlogen achterelkaar en volgde allemaal dezelfde route.quote:Op zondag 26 april 2009 16:53 schreef Mokus het volgende:
Gisteravond zag ik in Tata (Hongarije) ongeveer 10 vuurballen door de lucht "vliegen".
Het aparte is dat ze niet heel snel gingen. Ongeveer dezelfde snelheid als een vliegtuig als je naar de lucht kijkt. Ze lichtten niet heel fel, maar meer een rustig geel/oranje licht. Je zag ze wel flikkeren. Ze waren net iets kleiner dan de maan en gingen allemaal dezelfde kant op (richting het noorden).
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Ongeveer een week geleden zag ik een vuurbal ten Noorden van Arnhem, richting het zuiden. Inclusief sonic BooMquote:Op maandag 27 april 2009 20:57 schreef Meursault het volgende:
Begin mei (1-8, met een hoogtepunt ergens rond 5 mei) zijn de Eta Aquariden te zien.
Terwijl ik vorige week woe op do nacht er 4 heb gezienquote:Op donderdag 13 augustus 2009 01:26 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Perseïden!
Sow, ik heb binnen een half uur wel 100 vallende sterren gezien....
Was het maar waar, het is hier flink bewolkt, regen,no stars
Het zal nog wel een paar dagen duren voordat de aarde uit de stof is.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:08 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Terwijl ik vorige week woe op do nacht er 4 heb gezien!
voorbode voor afgelopen nacht zeker ?
duurt dit trouwens langer ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |