abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 31 juli 2007 @ 21:07:34 #1
8781 crew  Frutsel
pi_52000175
Een topic over meteorietenregens en vuurbollen aan de hemel... maar een...

...Meteoor wat is dat?

Een meteoor is een kortstondig lichtspoor aan de hemel dat men ziet wanneer een klein stofdeeltje (een meteoroïde) op ca. 100 km hoogte met een enorme snelheid (tot tientallen kilometers per seconde!) in de atmosfeer van de Aarde terecht komt. De meteoroïde wordt door de atmosfeer afgeremd. Door de enorme wrijvingskrachten die hierbij ontstaat wordt het deeltje uiteengerukt tot losse moleculen en "verdampt" als het ware volledig. De wrijvingskrachten doen bovendien ook de omringende lucht oplichten, zoals een elektrische stroom het gas in een buislamp. Er is dus een ionisatie van de omliggende luchtkolom. Het lichtspoor begint te ontstaan en wekt soms de illusie van een ster, die zich plotseling snel verplaatst. Een meteoor staat daarom ook wel bekend als een vallende ster, maar heeft niets met een ster te maken.

Een deeltje ter grootte van een erwt geeft al een bijzonder heldere lichtstreep. Een zeer helder lichtspoor (helderder dan de planeet Venus) wordt ook wel een vuurbol of bolide genoemd.

Meteoroïden vallen 24 uur per dag de atmosfeer binnen, maar de lichteffecten zijn (behalve in zeer uitzonderlijke gevallen) alleen 's nachts te zien, en met het blote oog alleen als het heel donker is.

Meteoren kunnen afzonderlijk komen, maar ook in zwermen of sterrenregens, bijvoorbeeld de Leoniden of Perseïden

Soms is een meteoroïde zo groot dat het niet volledig in de atmosfeer verdampt. Er valt dan een gedeelte (eventueel in stukken) op Aarde. Dit wordt dan een meteoriet genoemd. Dit gebeurt echter zeer zelden. De brokstukken van zulke meteoroïden zijn zeer waardevol voor het astronomisch onderzoek naar het ontstaan van ons zonnestelsel.

Meteorenzwerm
Meteorenzwermen, meteorenstormen of sterrenregens zijn zwermen van meteoren, vaak afkomstig van stof en gruis achtergelaten door kometen. Wanneer een komeet in de buurt van de zon komt, gaat het ijs verdampen en via geisers door de korst van de komeet breken. Het stof dat hierbij vrijkomt, kan later een meteorenzwerm veroorzaken.

Deeltjes afkomstig van een zelfde komeet volgen alle ongeveer dezelfde baan. Wanneer de aarde de baan van zo'n zwerm stofdeeltjes kruist, wordt onze planeet getroffen door een "bombardement" van stofdeeltjes, zodat er meer meteoren dan normaal zichtbaar zijn. Op dat moment zeggen we dat een meteorenzwerm actief is. Bekende meteorenzwermen zijn onder meer de Perseïden, Leoniden, Geminiden en Quadrantiden.

Interessant bij een meteorenzwerm is dat alle deeltjes uit dezelfde richting komen. Door het perspectiefeffect lijkt dan alsof de trajecten van de veroorzaakte meteoren, bij achterwaartse verlenging, uit een zelfde punt lijken te komen (net zoals de sporen van een lange, rechte spoorweg). Dit punt noemt men de radiant van de zwerm. Meteorenzwermen worden doorgaans genoemd naar het sterrenbeeld waarin hun radiant gelegen is. Omdat in de paar dagen dat een zwerm te zien is de aarde verder trekt in zijn baan verschuift de radiant enigszins.

Vuurbollen
Nog spectaculairder dan de meteorenregen zijn vuurbollen aan de hemel. Die ontstaan als grotere gruisdeeltjes van een paar centimeter breed de atmosfeer induiken. Ze trekken lichtsporen die zo helder zijn als de maan of Venus. Nog grotere rotsblokjes, vanaf een centimeter of tien, kunnen de tocht door de dampkring overleven. Wat dan op aarde inslaat, wordt een meteoriet genoemd. De allergrootste meteorieten vormen bij het neerstorten op aarde een krater, zoals de Barringer-krater in Arizona (VS), met een diameter van 1,2 km en een diepte van 183 meter. In de Perseïden komen zulke rotsblokken niet voor; die zijn niet veel groter dan zandkorreltjes.

Perseiden 12-13 augustus
Elke zomer trekt de aarde door de Perseïden meteorenzwerm, dit is een wolk van stofdeeltjes achtergelaten door de komeet Swift-Tuttle. De naam Perseïden is afgeleid van het sterrenbeeld Perseus dat rondmiddernacht aan de noordoostelijke sterrenhemel te vinden is. Vele stofdeeltjes komen dan in botsing met de dampkring van de aarde, en veroorzaken kortstondig een lichtstreep aan de hemel. Dit verschijnsel noemen we een vallende ster of meteoor.

De Perseïdenactiviteit stijgt geleidelijk van enkele exemplaren per nacht eind juli, tot vele tientallen vallende sterren per uur rond het maximum in de ochtend van 13 augustus. Om deze meteoren waar te nemen is geen telescoop of verrekijker nodig: het volstaat om met het blote oog te kijken naar een willekeurige plaats aan de hemel. De meeste Perseïden zie je vanop donkere plaatsen buiten de stedelijke gebieden, telkens in de tweede helft van de nacht.

Meteorenstorm
De Perseïden zijn stofdeeltjes die zijn achtergelaten door komeet 109P/Swift-Tuttle. Bij elke passage van deze komeet om de zon, ongeveer om de 130 jaar, breken grote geisers van gas en stof door de korst van de komeet. Daardoor trekt de komeet een spoor van stofdeeltjes achter zich aan, zoals het condensatiespoor van een vliegtuig. Net als zo’n condensatiespoor waaiert het stofspoor na verloop van tijd uit. Alleen wanneer de aarde door een recent en dus dicht stoffilament trekt, kan een meteorenstorm optreden. Er zijn dan duizenden tot tienduizenden meteoren per uur te zien. In 2028 zal de aarde rakelings langs een recent stofspoor trekken. Sterrenkundigen verwachten voor dat jaar een echte Perseïdenstorm.

Leoniden 13-17 november

Leoniden

De meteorenzwerm Leoniden is tussen 13 en 17 november straalsgewijs waar te nemen vanuit het sterrenbeeld Leeuw (Leo), waarnaar deze meteoorstroom genoemd is.

De Leoniden komen van de komeet Tempel-Tuttle. Men meent dat rond de genoemde data de aarde door een baan van vele deeltjes heen reist die door deze komeet zijn uitgestoten als hij dicht bij de zon staat.

De Leoniden kunnen zeer veel spectaculaire vallende sterren vertonen. Er schijnt een cyclus van 33 jaar te bestaan, die overeenkomt met de baan van 33 jaar die de komeet om de zon beschrijft. In piekjaren kunnen duizenden meteoren per uur worden waargenomen. Topjaren waren 1698, 1799, 1833, 1866, 1966 en 2001.

12-13 augustus 2007 Aarde botst op Perseïden

De sterrenhemel dit weekeinde omstreeks 2 uur 's nachts. Door de draaiing van de aarde komen de sterrenbeelden in de loop van de nacht hoger aan de hemel te staan. De Perseïden pieken dit jaar op maandagochtend 13 augustus. Maar ook in de nacht van zaterdag op zondag zullen al veel meteoren zijn te zien.

TL-lamp
De Perseïden zijn ruim een maand lang te zien, van ongeveer 17 juli tot 24 augustus. Het aantal zichtbare meteoren stijgt geleidelijk van enkele exemplaren per nacht eind juli, tot vele tientallen meteoren per uur rond het maximum in de nacht van 12 op 13 augustus. In een stedelijke omgeving met veel lichtvervuiling zijn alleen de helderste meteoren te zien. Maar wie vanaf het donkere platteland waarneemt, ziet elke minuut een vallende ster.
De meeste Perseïden trekken nalichtende sporen als ze met tientallen kilometers per seconde de dampkring inschieten. Bij die snelheid zorgt luchtwrijving dat een stukje ruimterots op 80 tot 100 kilometer boven het aardoppervlak volledig verbrandt. Wat we aan de hemel zien is echter niet het verbranden. Dat licht is veel te zwak om vanaf de grond zien. Wel zichtbaar is de lucht waardoor de meteoor naar beneden raast; door de enorme hitte gaat die zelf licht uitzenden, net als het hete gas in een TL-lamp.

Perseïde-meteoor tegen de achtergrond van het noorderlicht

Bronnen en Links

• --> Wikipedia over meerdere bekende Meteorenzwermen
  • --> Kennislink over Perseïden 2007
  • --> Meteorshower viewing tips
  • --> BBC's Meteor Gallery

Heb je meer informatie over Meteorietenregens of vuurballen, schrijf het in dit topic!

======================
    Hmm...12 en 13 augustus dus... en ook de zaterdag- op zondagnacht ervoor veel bekijks
    Misschien weer eens tijd om de sterrekijker uit de kast te halen, hopen op een heldere nacht
    Hopen op een zwoele nacht, nix mooiers toch om op een dekentje, in een weiland en je partner naar die sterren te kijken (en dan zelf sterren te maken )

[ Bericht 6% gewijzigd door Frutsel op 13-08-2007 09:34:12 ]
  •   Licht Ontvlambaar dinsdag 31 juli 2007 @ 21:12:35 #2
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_52000338
    Ik denk het wel
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:13:03 #3
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_52000354
    Is dit ook in Hongarije te zien?
    LastFM
    03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
    pi_52000392
    de wereld vergaat!
      Moderator dinsdag 31 juli 2007 @ 21:14:34 #5
    8781 crew  Frutsel
    pi_52000399
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:13 schreef -skippybal- het volgende:
    Is dit ook in Hongarije te zien?

volgens mij zon beetje overal in het noordelijk halfrond...
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:15:51 #6
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_52000442
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:14 schreef Frutsel het volgende:

[..]

volgens mij zon beetje overal in het noordelijk halfrond...
    Cool. Dan zit ik daar op een festival en dat zou wel vet zijn om met allemaal vage figuren te gaan kijken
    LastFM
    03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
    pi_52000448
    Ik ga kijken! Lijkt me echt vet moet dus filmen
    Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
      Moderator dinsdag 31 juli 2007 @ 21:17:07 #8
    8781 crew  Frutsel
    pi_52000476
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:15 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Cool. Dan zit ik daar op een festival en dat zou wel vet zijn om met allemaal vage figuren te gaan kijken
    whehehe omschrijf "vaag"
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:19:02 #9
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_52000529
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:17 schreef Frutsel het volgende:

[..]

whehehe omschrijf "vaag"
    Dronken, stonede en psychonautische festivalgangers.
    LastFM
      Moderator dinsdag 31 juli 2007 @ 21:20:05 #10
    8781 crew  Frutsel
    pi_52000555
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:19 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Dronken, stonede en psychonautische festivalgangers.
    die zien zowiezo wel sterren aan de hemel dan
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:24:28 #11
    178539 sensay
    kijkt rond...
    pi_52000670
    In het weekend rondom het maximum zet ik zeker de tuinstoel op het balkon.
    Blijft mooi om naar te kijken!
    ...en reageert soms ook.
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:49:17 #12
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_52001484
    cool
    If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
    Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
    Victory belongs to the most persevering
    pi_52014750
    quote:
    Perseiden 2007: 12-13 augustus! Ga jij kijken?
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
      woensdag 1 augustus 2007 @ 21:01:57 #14
    164290 ouderejongere
    jemig de pemig !
    pi_52027345
    Het wordt mooi weer, vooral 12/13. Ik meld me de 13e lekker ziek.
    Jezus redt
    [-== Arch Linux ==-]
    pi_52029702
    Ik heb in 2003 deze regen gezien vanaf een schip op de noordzee (kwam net weer van Schotland, en was de dag erop jarig.. aangezien ik nacht sowieso weinig slaap kon krijgen, ben ik om 4 uur maar naar buiten gegaan, en deze sterrenregen in een onvervuild gebied gezien.. Was erg mooi om te zien..
    For every fact, there is an equal and opposite opinion.
    Twitch.tv/bensel15
    pi_52033585
    quote:
    Op woensdag 1 augustus 2007 21:01 schreef ouderejongere het volgende:
    Het wordt mooi weer, vooral 12/13. Ik meld me de 13e lekker ziek.
    Mooi dat je dat nu al weet

Ik vind het altijd een beetje tegenvallen, die sterrenregens. Heb ze nu een paar keer meegemaakt, maar ik had altijd een beetje een "je ziet nu 3 meteoren ipv 1 meteoor per 2 minuten"-gevoel.
      donderdag 2 augustus 2007 @ 00:54:37 #17
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_52033981
    quote:
    Op donderdag 2 augustus 2007 00:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mooi dat je dat nu al weet

Ik vind het altijd een beetje tegenvallen, die sterrenregens. Heb ze nu een paar keer meegemaakt, maar ik had altijd een beetje een "je ziet nu 3 meteoren ipv 1 meteoor per 2 minuten"-gevoel.
    Idem. Zit je een beetje voor joker de hele nacht in een ligstoel met termoskan.

Ik liep een keer op een heel normale avond te wandelen zag ik een vette bolide. Tijdens zo'n hoogtepunt nog niet meegemaakt.
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
    pi_52034131
    In hoeverre kunnen we weten af dat zich in deze zwerm niet een grote jongen zit die het romantische nachtje sterrenstaren kan verzieken met een vernietigende inslag?
    Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
    Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
    pi_52053857
    quote:
    Op donderdag 2 augustus 2007 01:05 schreef onemangang het volgende:
    In hoeverre kunnen we weten af dat zich in deze zwerm niet een grote jongen zit die het romantische nachtje sterrenstaren kan verzieken met een vernietigende inslag?
    Dan ben je wel de eerste die het ziet. Iedereen die in zijn bed heeft liggen meuren ziet het pas de volgende dag op tv.
    Jezus redt
    [-== Arch Linux ==-]
    pi_52055395
    quote:
    Op donderdag 2 augustus 2007 20:01 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Dan ben je wel de eerste die het ziet. Iedereen die in zijn bed heeft liggen meuren ziet het pas de volgende dag op tv.
    of niet natuurlijk.. lijkt me beter dan je dan ligt te pitten, merk je er niet zo veel van ..
    For every fact, there is an equal and opposite opinion.
    Twitch.tv/bensel15
      zondag 5 augustus 2007 @ 03:09:28 #21
    52493 Prowl
    IMAGE GOES HERE
    pi_52112204
    schop!
    Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
    pi_52115973
    Sja, ik ga zeker kijken... ook al zie ik maar 15%, 't gaat ook een beetje om de sfeer er omheen. We gaan met een heleboel mensen bij de sterrenwacht in Lattrop (twente) liggen kijken. Mooie donkere plek.

Vooral donker omdat het nieuwe maan is en we dus geen "last" hebben van het maanlicht. Heb inmiddels wel aardig wat meteoren in m'n leven gezien, alleen nog niet gefotografeerd. Daar ga ik nu wat aan proberen te doen . Heb net een nieuwe camera met een sluitertijd van 8 minuten...

En nu maar hopen dat eenzelfde vuurbal als 27 oktober 2001 om 21:20 weer te zien is... Boven heel west Europa toen te zien... En niet eens tijdens een meteorenzwerm.

't Is bijna net als vissen, je moet er geduld voor hebben en als je geluk hebt, vang je een hele grote

Dus pak allemaal je visnet... eh hangmat, ligstoel of stretcher en ga na 11 uur 's avonds gewoon 2 of 3 uurtjes buiten liggen. Zeker weten dat je dan wat ziet.

Of kom gewoon gezellig naar de sterrenwacht hier
    Life is hard, especially when you hit a tree
    pi_52116479
    Ik woon zelf in een stad dus hier zal niet veel te zien zijn, eens kijken of ik ergens bij iemand op het platteland kan gaan kijken...of wellicht vanuit de duinen is misschien ook wel mooi en ligt aan de rand van de stad.

Ik heb het trouwens eind jaren negentig een keer meegemaakt, ik liep toen een ochtendkrant te bezorgen en wist niet wat het waren (wel meteorieten natuurlijk, maar niet de oorzaak). Dat was de eerste (en meteen de laatste tot op heden) dat ik zoiets gezien heb. Sommige waren redelijk groot en lieten toch een flink lichtspoor na. Sommigen zelfs kon je horen, heel bizar was dat!
      maandag 6 augustus 2007 @ 16:09:09 #24
    77130 star_gazer
    Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
    pi_52142300
    quote:
    Dit jaar valt het maximum van de Perseïden meteorenzwerm (het weekeinde van 11, 12 en 13 augustus) samen met nieuwe maan. Het maanlicht, dat tijdens gebeurtenissen als deze een zeer storende factor is, zal dus geen roet in het eten gooien. We mogen alleen hopen dat de weergoden eindelijk eens doorkrijgen dat het zomer is in de lage landen. Planetweb.nl legt uit hoe dit verschijnsel tot stand komt en geeft een paar praktische waarneemtips...

Een komeet laat in zijn baan een enorme hoeveelheid gas en stof achter. Deze staart onstaat door het progressief 'wegsmelten' van de komeet naarmate hij dichterbij de zon komt. Een komeet is in feite een grote verzameling sneeuw en stof, een beetje vergelijkbaar met de vuile sneeuwdrab die we een dag na de sneeuwval weleens aantreffen. Het ijs van de komeet sublimeert bij nadering tot de Zon, wat ervoor zorgt dat de 'opgeloste' stof in de ruimte achterblijft. Een komeet heeft dan ook twee staarten: een gasstaart en een stofstaart(zie afbeelding).

Een meteorenregen onstaat wanneer de Aarde zich in zijn baan door een wolk van dit afvalmateriaal beweegt. Dit stof wordt regelmatig 'bijgevuld' door de betreffende komeet, die met een vaste periode terugkeert. In geval van de Perseïden is dit de komeet Swift-Tuttle. Deze komeet heeft een periode van 133 jaar en is opvallend omdat hij een baan heeft die op lange termijn (lees: voorbij dit millenium) mogelijk de Aardbaan kruist.

Als de Aarde door zo'n stofwolk heenploegt, zal deze een deel van het stof 'opvegen'. Zodra een stofdeeltje echter met de aard-atmosfeer in aanraking komt, zal het door de wrijving compleet verdampen. De hitte die daarbij vrijkomt zorgt ervoor dat de omringende luchtdeeltjes in een hogere energietoestand komen. Dit proces wordt ionisatie genoemd en het is de oorzaak van de lichtstreep die we zien als zo'n stofdeeltje in de atmosfeer opbrandt. Deze lichtstreep wordt in de volksmond ook wel een 'vallende ster' genoemd.

Zoals de dode vliegjes op een autoruit na een lange rit ook uit één richting lijken te komen, zo lijken de meteoren ook uit één richting te komen. Deze richting noemen we ook wel de radiant van de zwerm. In geval van de Perseïden is dit het sterrenbeeld Perseus. Dit sterrenbeeld is vrij eenvoudig te herkennen aan de boog van sterren nabij de W van Cassiopeia. Zie de afbeelding voor een sterrenkaartje.

Tot slot een aantal waarneemtips:

Kijk niet naar de radiant. De meteoren lijken uit de radiant te komen. Oftewel: in de radiant kunt er niet veel verwachten! Kijk in een brede straal rond de radiant voor de grootste kans op 'hits'.
    Denk aan uw nek. Ga niet de hele nacht met het hoofd achterover op een stoel zitten. Een stijve nek is gegarandeerd (de auteur spreekt uit ervaring!).
    Ga op bezoek bij een lokale sterrenvereniging of sterrenwacht. Tijdens meteorenregens zullen zij hun deuren meestal extra openen voor publiek. Het in Dordrecht gelegen Sterrenwacht Mercurius zal in de nacht van 11 op 12 augustus zijn deuren openen voor publiek.
    Houd moed. Als u er in het eerste uur niet gelijk honderd ziet, wacht dan even af. Meteorenregens zijn onvoorspelbaar en kunnen plotseling tot spectulaire uitbarsting komen.
    Laat uw ogen wennen aan het donker en blijf weg van licht. Een flits van fel licht beïnvloedt de lichtgevoeligheid van de ogen tijdelijk. Hierdoor kunt u minder heldere objecten zien en mist u mogelijk meteoren.
    Veel waarneemplezier!
    Bron: planetweb.nl

Uiteraard ga ik dit spektakel waarnemen Sterrenwacht Mercurius in Dordrecht is zaterdag op zondag extra open
    "End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
    -
    [b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
    Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
      maandag 6 augustus 2007 @ 16:12:57 #25
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_52142391
    ehm.. even... van de 11e op de 12e is er ook al wat te zien?
    Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
      Licht Ontvlambaar maandag 6 augustus 2007 @ 16:13:47 #26
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_52142417
    Ik ga waarschijnlijk lekker in de tuin liggen in de nacht van zaterdag op zondag... Verbazingwekkend maar waar, op een heldere nacht heb ik daar heel weinig last van storende verlichting. Gisteren hebben we ook flink veel sterren (en sterrencombinaties) gezien.
      maandag 6 augustus 2007 @ 17:03:45 #27
    77130 star_gazer
    pi_52143735
    quote:
    Op maandag 6 augustus 2007 16:12 schreef teamlead het volgende:
    ehm.. even... van de 11e op de 12e is er ook al wat te zien?
    Ja, de piek is zondag op maandag, maar zaterdag op zondag is er al zat te zien
    -
    Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
      maandag 6 augustus 2007 @ 19:43:57 #28
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_52147851
    quote:
    Op maandag 6 augustus 2007 17:03 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Ja, de piek is zondag op maandag, maar zaterdag op zondag is er al zat te zien
    top!

leuk tijdens een date
      maandag 6 augustus 2007 @ 20:05:09 #29
    77130 star_gazer
    pi_52148547
    quote:
    Op maandag 6 augustus 2007 19:43 schreef teamlead het volgende:

[..]

top!

leuk tijdens een date
    Kopt
    -
      Licht Ontvlambaar maandag 6 augustus 2007 @ 21:28:59 #30
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_52151379
    quote:
    Op maandag 6 augustus 2007 19:43 schreef teamlead het volgende:

[..]

top!

leuk tijdens een date
    Vertelt
    pi_52181103
    Ik kijk....ik knip....ik film.....
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
      dinsdag 7 augustus 2007 @ 21:58:18 #32
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_52181209
    quote:
    Op maandag 6 augustus 2007 21:28 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Vertelt
    zie fc-sc
    pi_52257020
    yep, sararaats gaat zeker kijken
    Werewolf
      Moderator vrijdag 10 augustus 2007 @ 17:02:03 #34
    8781 crew  Frutsel
    pi_52262325
    Rare Meteorshower predicted on September 1st

LONDON: A rare meteor shower predicted to hit Earth on September 1 would provide astronomers the opportunity to study an ancient comet’s crust.

Astronomers say it could also help them develop a warning system against an otherwise insidious threat a comet aimed at Earth from the dark fringes of the solar system.

September's shower, called the alpha Aurigids, has only been seen three times before, in 1935, 1986 and 1994. The reason for this elusiveness is the shower's unusual origin.

The Aurigids comes from a comet that takes 2000 years to orbit the Sun. With such infrequent visits, Comet Kiess can't build up a broad dust band, and only generates a narrow trail of debris each time.

It is only a very narrow trail, and it is only once in a while that it crosses Earth's path, said Peter Jenniskens of NASA's Ames Research Centre in Moffett Field, California, US.

Jenniskens is of the opinion that the gravity of Jupiter and Saturn control the path of the dust trail, waving it around like a garden hose, occasionally aiming it at Earth.

Along with his colleague Jérémie Vaubaillon at Caltech, US, Jenniskens has calculated that the hose should be pointed at us again this year.

Now, on September 1, several teams of astronomers will be watching the shower, both from the ground and from two aircraft following the Earth's shadow.

Researches hope to see fragments of the ancient crust of Comet Kiess.

According to a report in New Scientist, for 4.5 billion years Kiess was drifting among a vast swarm of icy bodies called the Oort cloud lying far beyond the planets, before some gravitational accident nudged it towards the inner solar system.

All that time, high-energy particles called cosmic rays bombarded the comet.

Astronomers now suspect it created a hard crust by blasting out some of its more volatile substances.

Incidentally, only once before, have astronomers knowingly seen a shower from a long-period comet.

Alpha Monocerotids penetrated unusually far into the atmosphere, suggesting that they were made of relatively tough material, perhaps from such a cosmic-ray-produced crust.

This time, though, astronomers will be looking at the spectral signature of evaporating meteors to test this theory.

Now we are better prepared, we can do more in-depth studies to understand the properties of the material, said Jenniskens.

Jenniskens said the best view of the meteors will be from the west coast of North America, before dawn on September 1.

Based on past showers, there should be up to 200 bright meteors visible per hour, and they may have an unusual blue-green colour. The shower probably won't return for at least 50 years. It's a once in a lifetime event, he said.

Jenniskens further said the meteor shower could also forewarn planetary peril.

At present, astronomers can only spot a long-period comet a few years before it arrives in the inner solar system, leaving little time to deflect it if it were pointed right at Earth.

But if it has visited the inner solar system before, the resulting meteor shower might be used to trace the comet's orbit and get a much earlier warning. The size and number of Aurigid meteors will tell the researchers how debris has spread along the orbit and how these showers evolve, Jenniskens said.

Bron --> http://timesofindia.india(...)icleshow/2268009.cms
    pi_52265392
    hopelijk is het niet bewolkt

staat genoteerd in m'n agenda

heb geen telescoop
    Werewolf
      vrijdag 10 augustus 2007 @ 21:31:54 #36
    77130 star_gazer
    pi_52269083
    Telescoop heb je niet nodig sararaats Die Aurigiden van 1 september gaan wij niet zien in nederland: het maximum valt rond het middaguur voor ons. Zie deze pagina voor meer info over de Aurigiden.

Goed nieuws: morgen komt het jeugdjournaal bij ons op de sterrenwacht (Mercurius, Dordrecht) voor een stukje film. En waarschijnlijk gaan ze mij interviewen, aangezien ik de jongste vrijwilliger ben daar
    -
    pi_52269291
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 21:31 schreef star_gazer het volgende:
    Telescoop heb je niet nodig sararaats Die Aurigiden van 1 september gaan wij niet zien in nederland: het maximum valt rond het middaguur voor ons. Zie deze pagina voor meer info over de Aurigiden.

Goed nieuws: morgen komt het jeugdjournaal bij ons op de sterrenwacht (Mercurius, Dordrecht) voor een stukje film. En waarschijnlijk gaan ze mij interviewen, aangezien ik de jongste vrijwilliger ben daar
    ik woon in België

hopelijk ga ik wat zien want het is redelijk bewolkt

heel goed nieuws: spannend
    Werewolf
    pi_52269786
    oeh spannend tvp
      vrijdag 10 augustus 2007 @ 21:54:26 #39
    77130 star_gazer
    pi_52269805
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 21:38 schreef sararaats het volgende:

[..]

ik woon in België

hopelijk ga ik wat zien want het is redelijk bewolkt

heel goed nieuws: spannend
    Dat is dezelfde tijdzone, dus dat maakt niets uit
    -
    pi_52270165
    Wij zitten 13 hoog, dus ben benieuwd!
    I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
    User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
    pi_52270646
    is het bij jullie bewolkt?

of zien we ze pas in het putteke van de nacht?
    Werewolf
    pi_52271618
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 22:20 schreef sararaats het volgende:
    is het bij jullie bewolkt?

of zien we ze pas in het putteke van de nacht?
    Ja, wel wat, maar het zou toch ook 12 op 13 zijn?
    I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
    User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
    pi_52272245
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 22:49 schreef paddy het volgende:

[..]

Ja, wel wat, maar het zou toch ook 12 op 13 zijn?
    dan zitten ze op hun hoogste mihi

ik ga nu wat rusten en om 1u laat ik m'n wekker aflopen
    Werewolf
      zaterdag 11 augustus 2007 @ 00:36:00 #44
    77130 star_gazer
    pi_52274368
    12 op 13 is maximum. Vandaag en morgen moet er al wel wat te zien zijn
    -
    pi_52276860
    ik heb er in elk geval 2 gezien (bij de tweede heb ik een wens gedaan)

morgen ga ik in een tentje slapen en hopelijk doen ze iets aan de lichtvervuiling

gaat een vallende ster traag of juist heel snel?

anders heb ik iets anders gezien

[ Bericht 24% gewijzigd door Pinnenmutske op 11-08-2007 03:17:30 ]
    Werewolf
    pi_52278122
    quote:
    Op zaterdag 11 augustus 2007 02:49 schreef sararaats het volgende:
    ik heb er in elk geval 2 gezien (bij de tweede heb ik een wens gedaan)

morgen ga ik in een tentje slapen en hopelijk doen ze iets aan de lichtvervuiling

gaat een vallende ster traag of juist heel snel?

anders heb ik iets anders gezien
    Een vallende ster is meestal in een flits voorbij.
    De iets grotere stukken hebben iets langer nodig om op te branden in de atmosfeer, dus die duren misschien een seconde langer.

Ik ga vanavond kijken in ieder geval.
    Veel plezier beste kijkers
    pi_52279292
    vond het wel spectaculair

heb zeker een kwartier op straat staan kijken (ik had last van het afdak)

misschien zie ik ze bij m'n zus beter, daar is niet veel verlichting
    Werewolf
    pi_52280552
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 21:07 schreef Frutsel het volgende:
    TL-lamp
    De Perseïden zijn ruim een maand lang te zien, van ongeveer 17 juli tot 24 augustus. Het aantal zichtbare meteoren stijgt geleidelijk van enkele exemplaren per nacht eind juli, tot vele tientallen meteoren per uur rond het maximum in de nacht van 12 op 13 augustus. In een stedelijke omgeving met veel lichtvervuiling zijn alleen de helderste meteoren te zien. Maar wie vanaf het donkere platteland waarneemt, ziet elke minuut een vallende ster.
    De meeste Perseïden trekken nalichtende sporen als ze met tientallen kilometers per seconde de dampkring inschieten. Bij die snelheid zorgt luchtwrijving dat een stukje ruimterots op 80 tot 100 kilometer boven het aardoppervlak volledig verbrandt. Wat we aan de hemel zien is echter niet het verbranden. Dat licht is veel te zwak om vanaf de grond zien. Wel zichtbaar is de lucht waardoor de meteoor naar beneden raast; door de enorme hitte gaat die zelf licht uitzenden, net als het hete gas in een TL-lamp.
    Dit is weer zo`n fraaie misvatting die ik van Frutsel niet verwacht zou hebben.
    Het gas in een TL lamp is niet heet maar zendt doordat het geioniseerd is UV licht uit.
    Dit UV licht wordt door het poeder aan de binnenzijde van de lamp omgezet in wit licht.
    pi_52284111
    Gisteravond 1 vallende ster gezien.
    En vervolgens trok de hemel weer dicht met bewolking.
    Voor vannacht ziet het er goed uit. Geen bewolking.
    pi_52287067
    ik slaap vanavond in een tentje

hopelijk zitten er geen muggen
    Werewolf
      zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:03:41 #51
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_52287676
    Gisternacht in Budapest echt een hele dikke vuurbal gezien
    LastFM
    pi_52288518
    Je zal maar astronaut zijn en nu aan de ISS werken

[ Bericht 6% gewijzigd door -CRASH- op 11-08-2007 19:12:33 ]
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
    pi_52288645
    quote:
    leuke beelden,is dat live?
    blablablablablablablablablablablablablabla
    pi_52288696
    Jep
    pi_52288849
    quote:
    Op zaterdag 11 augustus 2007 18:58 schreef -CRASH- het volgende:
    Jep
    tof
    effe toevoegen aan mijn favorieten...
    ik neem aan dat lanceringen hier ook op worden uitgezonden?
    pi_52288937
    Je mag nooit meer raden...
      zaterdag 11 augustus 2007 @ 21:38:37 #57
    77130 star_gazer
    pi_52292324
    quote:
    Op zaterdag 11 augustus 2007 19:05 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

tof
    effe toevoegen aan mijn favorieten...
    ik neem aan dat lanceringen hier ook op worden uitgezonden?
    Linkje Filmpje van de lancering van Endeavour deze week Zo van NASA TV

Wordt een top-avond vanavond
    -
    pi_52295136
    ik heb er al een paar gezien. Nu eerst even een paar uurtjes en om een uurtje of 3 weer verder kijken tot zonsopkomst
    Jezus redt
    [-== Arch Linux ==-]
    pi_52295325
    Ik ga zeker ook kijken, vanavond ook misschien nog effe.
    ............................
    pi_52296515
    quote:
    Op zaterdag 11 augustus 2007 21:38 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Linkje Filmpje van de lancering van Endeavour deze week Zo van NASA TV

Wordt een top-avond vanavond
    dank je

net ongeveer 1.5 uur gekeken en een stuk of 7/8 gezien...
    pi_52297690
    4 gezien moeilijk kijken wel hier, kan alleen op de overloop zitten, waar heel veel licht brandt
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
    pi_52297745
    FF binnen voor extra flashkaartjes...
    Ik heb er maar 2 (erg felle) gezien rond 00:30 denk ik.
    Zo en nu weer naar buiten.....
      zondag 12 augustus 2007 @ 01:38:17 #64
    pi_52297991
    Net ff half uurtje buiten gestaan. 2 kleintjes en 1 iets grotere, maar echt vuurwerk is het nou ook weer niet.
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    pi_52298378
    ik heb er denk ik net maar eentje gezien, heel snel... ontzettend domme vraag misschien, maar je kan ze toch gewoon op elke plek aan de hemel zien? dus niet alleen vlak bij de horizon of iets dergelijks
      zondag 12 augustus 2007 @ 03:00:50 #66
    148619 felic.
    Kaal of Kammen?
    pi_52298972
    Wat fucking vet. Eerst 3 "regular" normale shooting stars, en toen was er inneens een soort van flits, die vaagde weg, en toe nflitste ie weer met een klein spoor erachter. Damn dat dit me zo interesseert.
    “They lie about marijuana. Tell you pot-smoking makes you unmotivated. Lie! When you're high, you can do everything you normally do, just as well. You just realize that it's not worth the fucking effort. There is a difference.”
    pi_52299023
    het is prachtig!!!
    //Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
    pi_52299308
    Heb ik me daar voor niks foto's gemaakt......
    De eerste 20 foto's niks aande hand.....
    Op de rest +-100 zie je hoe er langzamerhand
    de lens beslaat
    Er waren daarvan minstens 5 waar eenof
    andere meteor goed in beeld was gekomen.
    pi_52299357
    Ik heb er meer dan 10 gezien in het uurtje dat ik heb gekeken. Mooi verschijnsel!! Helaas wel in de lichtvervuiling van de stad anders waren het er wel meer geweest denk ik. Nu maar hopen dat al mn wensen uitkomen.
    pi_52300089
    heb gekampeerd en heb 3 vallende sterren gezien en 1 verdachte lichtflits met een staartje (zo noem ik dat hihi)

waarschijnlijk heb ik ook een satelliet gezien of anders een vliegtuig

sommigen waren heel zwak

[ Bericht 1% gewijzigd door Pinnenmutske op 12-08-2007 21:22:43 ]
    Werewolf
      zondag 12 augustus 2007 @ 10:38:15 #71
    77130 star_gazer
    pi_52300841
    Vond de intensiteit een beetje tegenvallen. Hopelijk vannacht beter
    -
    pi_52303809
    Ik hoop op een wolkenloze hemel komende nacht
      zondag 12 augustus 2007 @ 14:13:18 #73
    148619 felic.
    Kaal of Kammen?
    pi_52304459
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 13:39 schreef Light het volgende:
    Ik hoop op een wolkenloze hemel komende nacht
    Zit er wel aan te komen.
    “They lie about marijuana. Tell you pot-smoking makes you unmotivated. Lie! When you're high, you can do everything you normally do, just as well. You just realize that it's not worth the fucking effort. There is a difference.”
    pi_52305794
    Alles bij elkaar heb ik afgelopen nacht een stuk of 10 gezien...
    3 ervan heb ik zeker gefotografeerd. Maar door de beslagen
    lens zijn die natuurlijk mislukt......
    pi_52305987
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 15:20 schreef -CRASH- het volgende:
    Alles bij elkaar heb ik afgelopen nacht een stuk of 10 gezien...
    3 ervan heb ik zeker gefotografeerd. Maar door de beslagen
    lens zijn die natuurlijk mislukt......
    vraag me eigenlijk af of je vallende sterren kan fotograferen

ben echt een astronomie-freakje aan het worden
    Werewolf
    pi_52306661
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 15:32 schreef sararaats het volgende:

[..]

vraag me eigenlijk af of je vallende sterren kan fotograferen

ben echt een astronomie-freakje aan het worden
    Ja dat zegt ie toch, hij heeft het gedaan. Gewoon je camera op een statief zetten en dan de sluiter steeds 15 sec ofzo open zetten en dan hopen dat er een keer 1 langskomt op het stukje hemel wat jij aan het fotograferen bent denk ik..
    pi_52306719
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 09:10 schreef sararaats het volgende:
    Waarschijnlijk wel een satelliet geweest, die draaien ook mooi rond in een zelfde baan, zijn echt vér weg (vliegtuigen ook wel, maar satelliet nog sterker) en geven een heel helder licht, nl. weerkaatsing v.d. zon. (vliegtuigen hebben hooguit wat knipperlichtjes)
    pi_52307040
    quote:
    heb gekampeerd en heb er 3 vallende sterren gezien en 1 verdachte lichtflits met een staartje (zo noem ik dat hihi)

sommigen waren heel zwak
    Een sattaliet herken je doordat het weerkaatste licht
    eerst langzaan helder wordt en dan weer langzaam afneemt.

En een vliegtuig knippert van alle kanten en hoor je ook voorbij komen....

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Natuurlijk kun je meteoren fotograferen als je weet vanuit welke richting ze komen.
    kijk maar eens naar deze foto's op spaceweather.com

Foto credits: Pete Lawrence of Selsey, UK

[ Bericht 14% gewijzigd door -CRASH- op 12-08-2007 16:42:19 ]
      zondag 12 augustus 2007 @ 16:42:27 #79
    147639 StupidByNature
    Ompa Til Du Dør!
    pi_52307235
    Gister in Maastricht 2 toevallig gezien (koek net in de juiste richting zonder op zoek te zijn)! Eén heel heldere lange, de ander korter en minder helder.

Vanavond ook maar eens een half uurtje sterren turen
    pi_52309387
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 16:42 schreef StupidByNature het volgende:

Vanavond ook maar eens een half uurtje sterren turen
    Als je de bewolking aan de kant kunt schuiven
    pi_52309847
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 18:45 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Als je de bewolking aan de kant kunt schuiven
    nou, idd, wát een weersomslag zeg
    het heeft hier een hele tijd geregend, het is aardig afgekoeld, en helemaal bewolkt
    pi_52309987
    hier regent het nou ook ineens,terwijl het de hele dag onbewolkt is geweest
      zondag 12 augustus 2007 @ 19:26:38 #83
    148619 felic.
    Kaal of Kammen?
    pi_52310209
    Toch maar weer vroeg naar bed dus. Teringzooi.
    pi_52311725
    Wat zou er eigenlijk gebeuren als er een stuk steen van een paar cm doorkomt en in mijn tuin landt?
    Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
      zondag 12 augustus 2007 @ 21:08:38 #85
    77130 star_gazer
    pi_52312695
    Opklaringen hier in Papendrecht!
    -
      zondag 12 augustus 2007 @ 21:09:48 #86
    77130 star_gazer
    pi_52312733
    quote:
    heb gekampeerd en heb er 3 vallende sterren gezien en 1 verdachte lichtflits met een staartje (zo noem ik dat hihi)

sommigen waren heel zwak
    Waarschijnlijk heb je het ISS (mét aangekoppelde space shuttle Endeavour!) gezien. Dat kwam gisteravond over en was zeer goed te zien
    -
      zondag 12 augustus 2007 @ 21:11:29 #87
    77130 star_gazer
    pi_52312779
    Als ik het zo bekijk gaat het een hele late avond worden!
    -
    pi_52313074
    niet erg

wat ik nog nooit op FOK! verteld heb, ga ik nu effe vertellen

ik ben van jongs af gefascineerd door sterren en planeten

dus het komt niet door de Perseïden van dit jaar
    Werewolf
      zondag 12 augustus 2007 @ 21:24:27 #89
    pi_52313139
    Hier wolken.
    pi_52313457
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 21:09 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heb je het ISS (mét aangekoppelde space shuttle Endeavour!) gezien. Dat kwam gisteravond over en was zeer goed te zien
    Nee, die komt niet zo snel over en blijft ook gewoon zichtbaar. Door het draaien van het geheel en de reflectie van het zonlicht op de panelen zie je ook vaak een wisselende en terugkerende helderheid. Een meteoriet is met een snelle streep voorbij.
    Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
    pi_52313482
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 21:22 schreef sararaats het volgende:
    niet erg

wat ik nog nooit op FOK! verteld heb, ga ik nu effe vertellen

ik ben van jongs af gefascineerd door sterren en planeten

dus het komt niet door de Perseïden van dit jaar
    Joh! Dat je dat met ons surft te delen
    pi_52313836
    Het klaart een beetje op in Utrecht! Hopen dat het doorzet! Vannacht toch maar even wat langer opblijven om te kijken
      zondag 12 augustus 2007 @ 21:46:55 #93
    77130 star_gazer
    pi_52313865
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 21:33 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Nee, die komt niet zo snel over en blijft ook gewoon zichtbaar. Door het draaien van het geheel en de reflectie van het zonlicht op de panelen zie je ook vaak een wisselende en terugkerende helderheid. Een meteoriet is met een snelle streep voorbij.
    Het ISS draait niet zo snel als jij denkt hoor Door de langzaam variërende hoek tussen Zon, ISS en jij zie je wel de helderheid langzaam toe- en daarna weer afnemen Het ISS doet er van horizon tot horizon ongeveer een minuutje of twee/drie over
    -
      zondag 12 augustus 2007 @ 21:51:53 #94
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_52314021
    Tijdens het kamperen heb ik er best wel wat gezien van de week.. heel tof
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
      zondag 12 augustus 2007 @ 22:13:11 #95
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_52314678
    het onweert....
      zondag 12 augustus 2007 @ 22:29:46 #96
    148619 felic.
    Kaal of Kammen?
    pi_52315285
    over 10 / 15 min komt het ISS weer over. Jammer dat het regent.
    pi_52315606
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 22:13 schreef teamlead het volgende:
    het onweert....
    hier ook
    Werewolf
      Licht Ontvlambaar zondag 12 augustus 2007 @ 22:57:39 #98
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_52316210
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 22:13 schreef teamlead het volgende:
    het onweert....
    Hier ook... ow wacht, da's ongeveer naast jouw deur
      zondag 12 augustus 2007 @ 22:59:03 #99
    77130 star_gazer
    pi_52316248
    Mistig hier
    -
      zondag 12 augustus 2007 @ 22:59:51 #100
    77130 star_gazer
    pi_52316271
    Volgens de buienradar hebben we het wel gehad met het grootste gedeelte van de buien... Hopen dat het vannacht openbreekt
    -
    pi_52316365
    hoelaat?
      zondag 12 augustus 2007 @ 23:29:53 #102
    11839 DemonRage
    [ Eindhoven ]
    pi_52317069
    Ik heb gelezen dat de piek op 13 augustus is en het beste moment is vlak voor zonsopkomst, als het nog donker is natuurlijk.

Waarschijnlijk omdat de Aarde tegen de klok in om de zon draait en de aarde draait zelf ook tegen de klok in (van boven de noordpool af gezien). Dat wil zeggen dat vlak voordat de zon in het oosten opkomt, dat onze kant van de Aarde in voorwaartse richting wijst t.o.v. de richting van de Aarde in de baan rond de zon. Ofwel: we komen de brokstukken dan frontaal tegenmoet.
      zondag 12 augustus 2007 @ 23:57:30 #103
    148619 felic.
    Kaal of Kammen?
    pi_52317789
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 23:29 schreef DemonRage het volgende:
    Ik heb gelezen dat de piek op 13 augustus is en het beste moment is vlak voor zonsopkomst, als het nog donker is natuurlijk.

Waarschijnlijk omdat de Aarde tegen de klok in om de zon draait en de aarde draait zelf ook tegen de klok in (van boven de noordpool af gezien). Dat wil zeggen dat vlak voordat de zon in het oosten opkomt, dat onze kant van de Aarde in voorwaartse richting wijst t.o.v. de richting van de Aarde in de baan rond de zon. Ofwel: we komen de brokstukken dan frontaal tegenmoet.
    Dussss...hoelaat komt de zon op dan. uur of 5 ofzo?
    pi_52317897
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 21:46 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Het ISS draait niet zo snel als jij denkt hoor Door de langzaam variërende hoek tussen Zon, ISS en jij zie je wel de helderheid langzaam toe- en daarna weer afnemen Het ISS doet er van horizon tot horizon ongeveer een minuutje of twee/drie over
    Klopt, ik heb de MIR eens zien overkomen. Denk ik, het kan ook een andere satelliet geweest zijn.

Het is in ieder geval dus heel iets anders als een meteroriet.
    pi_52317914
    quote:
    Op zondag 12 augustus 2007 23:29 schreef DemonRage het volgende:
    Ofwel: we komen de brokstukken dan frontaal tegenmoet.
    Uitkijken op de weg dan.
    pi_52318395
    Tis helder buiten (Limburg)
      maandag 13 augustus 2007 @ 00:50:43 #107
    77130 star_gazer
    pi_52318830
    Vooralsnog niets te zien hier (Zuid-Holland, Dordrecht). Hopelijk hebben we wind uit het zuiden
    -
      maandag 13 augustus 2007 @ 00:51:26 #108
    77130 star_gazer
    pi_52318842
    Ik blijf desnoods op tot 05:00. Nog meer nachtwakers?
    -
    pi_52318921
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 00:51 schreef star_gazer het volgende:
    Ik blijf desnoods op tot 05:00. Nog meer nachtwakers?
    Mot om 7:30 weer aan het werk
      maandag 13 augustus 2007 @ 01:11:14 #110
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_52319176
    Kan ik die ISS toevallig niet gezien hebben gisteren?

Vanavond trouwens 1 flinke meteoriet gezien(Rotterdam). Ga zo even nog buiten zitten.
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
      maandag 13 augustus 2007 @ 01:18:18 #111
    77130 star_gazer
    pi_52319289
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 01:11 schreef Nembrionic het volgende:
    Kan ik die ISS toevallig niet gezien hebben gisteren?
    Yep
    -
    pi_52319628
    Blijf tot 02:00 op

Net een meteorietje voor me lens gekregen.
    Hopelijk staat ie erop. vanavond maar eens kijken
    of ie erop staat..
      maandag 13 augustus 2007 @ 01:42:26 #113
    77130 star_gazer
    pi_52319642
    Helder hier! In zeer korte tijd al 2 mooie gezien Ik ga lekker naar buiten
    -
      maandag 13 augustus 2007 @ 01:49:45 #114
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_52319736
    Ik moet zo doggie nog uitlaten.. dan loop ik een langere ronde in de hoop nog wat mee te pikken
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
    pi_52320041
    Dame...en heren
    De muziek is op en ik ook
    Voor degene die nog opblijven "may the meteorites be whit you"
    En voor degene die ook slapen gaan "helm op... je weet maar nooit wat er op je hoofd kan vallen"

Slaap ze
    pi_52320235
    Wat ik paar jaar terug heb meegemaakt valt bijna niet te omschrijven. Was in Turkije en liep in een avond toen het donker was wat rond buiten samen met twee vrienden. Opeens werd de hemel voor een seconde (hoogstens 2) helemaal rood en zag ik een meteoriet (of komeet. Weet niet wat het verschil is).

Prachtig en eng tegelijkertijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door magnifor op 13-08-2007 02:52:59 ]
      maandag 13 augustus 2007 @ 03:14:02 #117
    77130 star_gazer
    pi_52320383
    De bewolking heeft me helaas naar binnen gedreven. Heb toch wel aardig wat meteoren gezien. Al met al de moeite waard, al was het maar kort

Lesson learned:

Zet NOOIT, maar dan ook NOOIT je chips op de grond! NOOIT! Ik had dus ineens een dikke vette naaktslak in mijn bakje liggen
    -
      maandag 13 augustus 2007 @ 03:29:45 #118
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_52320489
    Zojuist nog 2 gezien. Een grote en een kleine. Dat brengt mijn totaal voor deze periode op 4
      maandag 13 augustus 2007 @ 03:30:12 #119
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_52320493
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 03:14 schreef star_gazer het volgende:
    De bewolking heeft me helaas naar binnen gedreven. Heb toch wel aardig wat meteoren gezien. Al met al de moeite waard, al was het maar kort

Lesson learned:

Zet NOOIT, maar dan ook NOOIT je chips op de grond! NOOIT! Ik had dus ineens een dikke vette naaktslak in mijn bakje liggen

Smerig
      maandag 13 augustus 2007 @ 04:39:33 #120
    22730 Koffieboon
    Satanicum Tenebrae
    pi_52320947
    Zojuist een aantal mooie gezien, twee achter elkaar op het punt dat ik dacht weer lekker naar binnen te gaan.
    pi_52321015
    nou dat van 13 augustus net voor zonsopgang is dus enorme onzin Net een uur naar buiten lopen staren (vanaf hier op de 10de met wijds uitzicht) en het enige dat hier naar beneden kwam waren landende vliegtuigen...
    pi_52321016
    Net eentje gezien.
    pi_52321038
    in totaal heb ik er 8 gezien

er is wel enorme lichtvervuiling in België

op dit moment is het bewolkt

[ Bericht 9% gewijzigd door Pinnenmutske op 13-08-2007 11:36:24 ]
    Werewolf
      Moderator maandag 13 augustus 2007 @ 09:15:46 #124
    8781 crew  Frutsel
    pi_52322044
    wel klote... zwaar bewolkt en veel regen... op zondagnacht.. kon dus niets zien
    Zaterdag was het beter, onbewolkt, maar toen had ik de kans nie...
    pi_52322662
    Ik heb er een behoorlijk aantal mogen aanschouwen Het was hier (tussen Hoorn en Enkhuizen) helemaal helder. Ik ben rond half 3 een stukje het platteland in gereden en heb een poosje staan kijken. Nachtje doorgehaald dus
      maandag 13 augustus 2007 @ 11:05:02 #126
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_52324315
    ik heb er ook een flink aantal kunnen zien nog

Het was in Delft om 01 uur aardig helder, en ik heb er binnen een kwartier een stuk of 10 gezien. Daarvan waren er 2 met een echte streep en erg helder Toen kwam er helaas weer bewolking en ben ik maar weer gaan slapen
    The line is a dot to you!
    pi_52325074
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 03:14 schreef star_gazer het volgende:

Lesson learned:

hier was het afwisselend bewolkt en helder. heb toch even buiten geweest (kreeg de achterdeur nie op slot )

ik ga heel misschien een basiscursus sterrenkunde volgen, voel me wel thuis tussen de sterren en planeten

eikes, een naaktslak in de chips
    Werewolf
    pi_52325525
    Ook gisteravond zo'n 10 gezien binnen 20 minuten tijd.
    Maakt het totaal van dit weekend 22 ofzo.
    pi_52326487
    *heeft 10 op 11 augustus gegekeken* Kraakhelder! Kon zelfs de melkweg zien .

Hoop "kleintjes" gezien en 2 hele felle. Eentje grote waarbij een kleintje parallel liep hehe. Vanavond maar even uit het raam hangen als het een beetje helder is.
    ~ "That is the essence of a linear existence, each day affects the next"
      maandag 13 augustus 2007 @ 12:35:08 #130
    102127 Hallulama
    Energy Must Flow
    pi_52326665
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 12:28 schreef Seraphina het volgende:
    *heeft 10 op 11 augustus gegekeken* Kraakhelder! Kon zelfs de melkweg zien .

Hoop "kleintjes" gezien en 2 hele felle. Eentje grote waarbij een kleintje parallel liep hehe. Vanavond maar even uit het raam hangen als het een beetje helder is.
    De melkweg kunnen we toch alleen zien op het zuidelijk halfrond, of vergis ik mij nu?
    O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
    pi_52326728
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 12:35 schreef Hallulama het volgende:

[..]

De melkweg kunnen we toch alleen zien op het zuidelijk halfrond, of vergis ik mij nu?
    In Turkije was ie ook zichtbaar, lijkt me dus sterk.
    pi_52327080
    quote:

[..]

Kijk 's nachts es omhoog als het weer wat beter word, en je zult een hele mooie melkweg zien. Zelfs hier in Nederland Overigens is het volgens mij meetkundig onmogelijk dat je een grote schijf om een bol heen alleen op 1 bepaald halfrond kunt waarnemen.
      maandag 13 augustus 2007 @ 13:04:31 #133
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_52327288
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 12:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kijk 's nachts es omhoog als het weer wat beter word, en je zult een hele mooie melkweg zien. Zelfs hier in Nederland Overigens is het volgens mij meetkundig onmogelijk dat je een grote schijf om een bol heen alleen op 1 bepaald halfrond kunt waarnemen.
    Maar je moet wel ergens op een eiland of het platteland wonen in Nederland. In en rond de stad is er teveel lichtvervuiling. Althans..in de Randstad wel

Op Texel kan ik altijd alles goed zien
      maandag 13 augustus 2007 @ 13:11:35 #134
    77130 star_gazer
    pi_52327469
    quote:

[..]

Ja. De melkweg loopt door de sterrenbeelden Zwaan en Cassiopeia. Allebei redelijk hoog aan de hemel rond deze tijd van het jaar
    -
      maandag 13 augustus 2007 @ 13:47:02 #135
    102127 Hallulama
    Energy Must Flow
    pi_52328401
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 12:55 schreef Haushofer het volgende:

Okay, maar wij zweven toch aan de buitenkant van die schijf? En als wij op het noordelijk halfrond naar boven kijken, dan zien we dus het buitenste stukje daarvan? Maar dat is al spectaculair genoeg blijkbaar?
      maandag 13 augustus 2007 @ 13:47:36 #136
    102127 Hallulama
    Energy Must Flow
    pi_52328420
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 13:11 schreef star_gazer het volgende:

Ja. De melkweg loopt door de sterrenbeelden Zwaan en Cassiopeia. Allebei redelijk hoog aan de hemel rond deze tijd van het jaar
    Aha, nou, ik zal eens een stukje Veluwe opzoeken binnenkort, ben wel benieuwd!
    pi_52329024
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 13:47 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Okay, maar wij zweven toch aan de buitenkant van die schijf? En als wij op het noordelijk halfrond naar boven kijken, dan zien we dus het buitenste stukje daarvan? Maar dat is al spectaculair genoeg blijkbaar?
    We zitten vrij dicht bij de rand inderdaad, maar nog wel binnen de schijf. Als je een donkere nacht hebt, en niet zoveel strooilicht, dan kan de melkweg hier in Nederland ook een erg mooi aanzicht zijn. Of het spectaculair is, dat zul je zelf es moeten ondervinden

Ik weet niet precies de ligging van de rotatie-as van de aarde ten opzichte van het vlak van de melkweg; daaruit kun je opmaken hoeveel sterren je in welke richting zou moeten kunnen zien. Wel is het zo dat je op het Zuidelijke halfrond gebieden hebt die beduidend meer sterren bevatten dan dat je hier in Nederland zou kunnen zien.
      maandag 13 augustus 2007 @ 14:18:15 #138
    77130 star_gazer
    pi_52329365
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 13:47 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Dubbel ja Het binnenste van het melkwegstelsel ligt in de boogschutter. Dat sterrenbeeld is bij ons nauwelijks zichtbaar
    -
    pi_52331647
    Meestal kan ik de melkweg bij mijn ouders in (rand van) Enschede ook niet zien hoor . `t Was meer om aan te geven hoe helder het was die avond.
    pi_52333091
    En wat moet je dan zien als je naar de melkweg kijkt? Ik neem overigens aan dat als 't vanavond helder is er ook nog genoeg gezien kan worden van de Perseiden?
    X
    X
    X
    pi_52333628
    Misschien ga ik vandaag naar de pier in scheveningen. Lekker hoog op de toren en dan lekker genieten.
    pi_52334262
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 16:20 schreef Frasier het volgende:
    En wat moet je dan zien als je naar de melkweg kijkt? Ik neem overigens aan dat als 't vanavond helder is er ook nog genoeg gezien kan worden van de Perseiden?
    Je ziet een waas van sterren

Vanavond zijn er ook nog kansen om meteorieten te zien...
    Het is namelijk niet zo dat het opeens stopt.....
    Maar het worden er nu minder en minder........
      maandag 13 augustus 2007 @ 17:04:08 #143
    77130 star_gazer
    pi_52334476
    Vanavond zul je heus nog wel een aantal Perseïden zien. Het worden er alleen, zoals Crash net zei, steeds minder. Jammer dat wij hier in NL niets meemaken van de Aurigiden in september.
    -
    pi_52334662
    quote:
    Op maandag 13 augustus 2007 16:57 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Je ziet een waas van sterren
    Jammer genoeg niet zoals op deze foto (45 sec belicht)....
    Maar het is wel de melkweg van het noordelijk halfrond

foto credits: Thad V'Soske in Grand Valley, Colorado:

Vanavond zijn er ook nog kansen om meteorieten te zien...
    Het is namelijk niet zo dat het opeens stopt.....
    Maar het worden er nu minder en minder........
    pi_52335145
    ik ga zeker kijken
    Werewolf
    pi_52340717
    Het belooft een heldere nacht te worden hier (Den Haag). Ik ga zometeen naar scheveningen en blijf daar tot 0.00 uur. Dan ga ik weer naar huis.
    pi_52349512
    Eentje gezien.
    pi_52349806
    quote:
    Op dinsdag 14 augustus 2007 01:21 schreef magnifor het volgende:
    Eentje gezien.
    Eén maar? Ik heb er net in een half uur minstens 3 gezien.
    X
    X
    X
    pi_52349883
    Helaas maar eentje ja.
      dinsdag 14 augustus 2007 @ 02:18:20 #150
    77130 star_gazer
    pi_52350000
    Waardeloos bewolkt hier
    -
      dinsdag 14 augustus 2007 @ 08:08:47 #151
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_52350862
    quote:
    Op dinsdag 14 augustus 2007 01:21 schreef magnifor het volgende:
    Eentje gezien.
    Ik ook, rond een uur of 22:15.

En ook de ISS weer om 21:55. Denk ik. Kan dat?
    Was precies hetzelfde als de dag ervoor. Zelfde baan, zelfde licht, zelfde snelheid.
    pi_52352342
    In de nacht van Zaterdag op zondag zo wel 10 gezien in 20 min dat ik er zat.
    Gisteravond wel 1,5 uur zitten kijken, maar toen waren er veel minder. Ook iets van 10 gezien. Ook waren ze nu stuk minder fel.
    Zo>ma lukte niet ivm regen....

Zit trouwens in stadskanaal, en de melkweg is hier altijd goed te zien hoor bij helder weer. Tis zelfs geen waas, zie duidelijk opeenhoping van ongeloofelijk veel sterren. En owja, ik kan op elk moment ook wel een overvliegende satteliet aanwijzen, zo vreselijk veel als er rondvliegen. Zo een verschil met de sterrenhemel in een stad, opgeloofelijk.

Heb iets van 50 foto's gemaakt gisteren, maar er kwam er nooit eentje langs als de lens open stond. Daarnaast betwijfel ik of ze uberhaubt wel op zouden komen aangezien de lens 15sec open staat en dan zie je net de sterren zo'n beetje. Dus of een leonide van nog geen 1 sec erop komt, en die net zo fel is als een ster betwijfel ik.
    pi_52354128
    Helaas niks kunnen zien in Den Haag (maar ook niet echt op gelet moet ik zeggen). Maar ik hoopte hier wat foto's te vinden. Iemand?
    pi_52355614
    Blegh, vrijwel te bewolkt gisteren. Heb voordat ik ER ging kijken even als een debiel uit mn raam gehangen omdat er recht boven me wat stukjes lucht te zien waren. Met succes! Heb een kleintje gezien . En toen had ik last van m`n nek .
    pi_52357634
    Heb er twee gezien in het hele weekend, viel vies tegen
    pi_52358026
    quote:
    Op dinsdag 14 augustus 2007 08:08 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Ik ook, rond een uur of 22:15.

En ook de ISS weer om 21:55. Denk ik. Kan dat?
    Was precies hetzelfde als de dag ervoor. Zelfde baan, zelfde licht, zelfde snelheid.
    volgens mij was het iets later

heb hem ook gezien

het enige dat ik hoorde waren de auto's op de Bredabaan
    Werewolf
    pi_52385155
    Voor de mensen die niet veel gezien hebben, is er nog een herkansing in september. De Aurigiden zijn in aantocht...Alhoewel de omstandigheden niet ideaal zullen, hopen we op een spectaculaire show
    quote:
    15-08-2007

Zeldzame meteorenzwerm in september

Het hoogtepunt van de perseiden ligt inmiddels achter ons. Helaas zijn de weersomstandigheden niet ideaal geweest, waardoor de perseiden voor vele waarnemers in Nederland en België een teleurstelling zijn geweest. Binnenkort volgt echter een herkansing: de aurigiden komen er namelijk aan! Deze uiterst zeldzame meteorenzwerm is een unieke kans voor vele waarnemers, aangezien de aurigiden slechts drie keer per eeuw te zien zijn!

Net als de meeste meteorenzwermen zijn ook de aurigiden afkomstig van een komeet. Deze komeet is in 1911 ontdekt en staat bekend als Komeet Kiess. Gedurende zijn omloopbaan verliest de komeet continu materiaal, waardoor de vuile ijsbal een spoor van puin en gruis achterlaat. Dit stoffige materiaal bevindt zich net buiten de omloopbaan van de aarde, waardoor het materiaal meestal niet in de aardse atmosfeer terecht komt.

Zo nu en dan komt het echter voor dat de aarde en het puinspoor elkaar kruisen. Dit resulteert in een meteorenzwerm met heldere vallende sterren, die afkomstig lijken te zijn uit het sterrenbeeld Auriga (Voerman). Deze gebeurtenis is uiterst zeldzaam: de aurigiden zijn de afgelopen eeuw slechts driemaal aan de aardse hemel verschenen: in 1935, 1986 en 1994. De komende eeuw zal deze gebeurtenis zich niet meer voordoen. Met andere woorden: de aanstaande verschijning van de aurigiden zal meteen de laatste kans vormen om deze waar te nemen. Gedurende ons leven zal de zwerm niet meer verschijnen.

Vele waarnemers zullen deze “once in a lifetime” kans niet willen missen. Hun geduld zal echter flink op de proef worden gesteld, want de omstandigheden zullen niet bepaald ideaal zijn. Ten eerste duren de aurigiden slechts anderhalf uur (!), ten tweede zal de volle maan roet in het eten gooien. Dat zal voor waarnemers in Nederland en België echter niet het grootste probleem zijn. Het hoogtepunt van de meteorenzwerm vindt bij ons namelijk plaats rond 13:45 ’s middags.

Toch betekent dat niet dat we hier geen aurigiden zullen zien. De vorige keer dat deze meteoren verschenen waren ze uiterst helder, met gemiddelde magnitudes van –2 tot +2. Daarnaast bevindt het sterrenbeeld Auriga zich tegenover de zon. De kans is dus groot dat we een aantal heldere meteoren kunnen waarnemen.

Bron: SPACE.com

(Astrostart)
      Moderator woensdag 15 augustus 2007 @ 12:05:06 #158
    8781 crew  Frutsel
    pi_52385221
    quote:
    Op woensdag 15 augustus 2007 12:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
    Voor de mensen die niet veel gezien hebben, is er nog een herkansing in september. Alhoewel de omstandigheden niet ideaal zullen zijn...
    Klopt, stond ook op pagina 1 van dit topic
    pi_52395237
    quote:
    Op woensdag 15 augustus 2007 12:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
    Voor de mensen die niet veel gezien hebben, is er nog een herkansing in september. De Aurigiden zijn in aantocht...Alhoewel de omstandigheden niet ideaal zullen, hopen we op een spectaculaire show
    [..]
    Niet ideaal...... zeg maar gerust 99,9999% kansloos
      woensdag 15 augustus 2007 @ 21:01:51 #160
    186824 Rizzy-Li
    Dit is een ondertitel!!!!
    pi_52401904
    Is er nog wat te zien vandaag ? Of deze week ?

Ik heb nog nooit echt iets gezien zoals meteorieten.
    Ik begrijp dat er nu ook wat te zien is ?
    Ik woon in Noord Nederland.
    pi_52403444
    quote:
    Op woensdag 15 augustus 2007 21:01 schreef Rizzy-Li het volgende:
    Is er nog wat te zien vandaag ? Of deze week ?

Ik heb nog nooit echt iets gezien zoals meteorieten.
    Ik begrijp dat er nu ook wat te zien is ?
    Ik woon in Noord Nederland.
    Weinig kans om wat te zien van de perseieden....

De volgende zijn de Orioniden
    Die Orioniden worden veroorzaakt door stofdeeltjes van de komeet Halley.

Meteorzwermen
    Bootiden.......Bootes..... 3 januari
    Virginiden.....Maagd......... Meerdere jan/apr
    Lyriden........ Lier..............22 april
    Perseïden.....Perseus......13 augustus
    Orioniden......Orion.......21-22 oktober
    Tauriden........Stier.............. 6 november
    Leoniden........Leeuw..........17 november
    Geminiden......Tweelingen....14 december
    Ursiden...........Grote Beer.....22 december

[ Bericht 3% gewijzigd door -CRASH- op 15-08-2007 21:47:06 ]
      woensdag 15 augustus 2007 @ 21:57:02 #162
    77130 star_gazer
    pi_52404311
    Overigens, een vallende ster is een METEOOR. En geen METEORIET
    -
      woensdag 15 augustus 2007 @ 22:00:38 #163
    186824 Rizzy-Li
    pi_52404484
    Thnx CRASH! ( Hier hebben we ook een sterrenwacht in de buurt ! )
      donderdag 16 augustus 2007 @ 00:34:37 #164
    77130 star_gazer
    pi_52410710
    Het wordt pas weer feest tijdens de Leoniden Daarna de quadrantiden
    -
      donderdag 16 augustus 2007 @ 00:38:49 #165
    77130 star_gazer
    pi_52410819
    quote:
    Op woensdag 15 augustus 2007 21:40 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Weinig kans om wat te zien van de perseieden....

De volgende zijn de Orioniden
    Die Orioniden worden veroorzaakt door stofdeeltjes van de komeet Halley.

Meteorzwermen
    Bootiden.......Bootes..... 3 januari
    Virginiden.....Maagd......... Meerdere jan/apr
    Lyriden........ Lier..............22 april
    Perseïden.....Perseus......13 augustus
    Orioniden......Orion.......21-22 oktober
    Tauriden........Stier.............. 6 november
    Leoniden........Leeuw..........17 november
    Geminiden......Tweelingen....14 december
    Ursiden...........Grote Beer.....22 december
    De Maan is dan wel aanwezig
    -
      donderdag 16 augustus 2007 @ 15:01:48 #166
    186824 Rizzy-Li
    pi_52423446
    ? Die is er altijd toch
      zondag 19 augustus 2007 @ 21:18:09 #167
    152800 apensnot
    Wijs en goor
    pi_52510812
    Ik had maandag nacht op terschelling, heldere hemel, stuk of 25 meteorieten gezien en 3 satalieten.
    Dat was van 2 tot 4 uur 's nachts.
      Moderator maandag 27 augustus 2007 @ 10:51:42 #168
    8781 crew  Frutsel
    pi_52721193
    1 september dus de Aurigiden...

Jammer genoeg zien we er niet veel van, meesten komen overdag
    meeste kans is in de hele vroege ochtend van 1 september, dan nemen ze met het uur toe

in de VS moeten ze het doen met 100 per uur
    pi_52862311
    quote:
    Op maandag 27 augustus 2007 10:51 schreef Frutsel het volgende:
    1 september dus de Aurigiden...

Jammer genoeg zien we er niet veel van, meesten komen overdag
    meeste kans is in de hele vroege ochtend van 1 september, dan nemen ze met het uur toe

in de VS moeten ze het doen met 100 per uur
    Moeten... De kans is dat er 100 per uur vallen

Strange Lights: The 2007 Aurigid Meteor Shower
    pi_52874645
    vergeten te kijken *slaps herself*

het was dan ook pokkebewolkt

na ja, dan maar november
    Werewolf
    pi_52887903
    quote:
    Op zaterdag 1 september 2007 20:36 schreef sararaats het volgende:

na ja, dan maar november
    Zullen we eerst naar de Orioniden kijken in Oktober
      zondag 2 september 2007 @ 13:34:21 #172
    77130 star_gazer
    pi_52888808
    En niet te vergeten: de quadrantiden (ook wel bootiden) in januari. Winternachten zijn altijd lekker donker
    -
      dinsdag 4 september 2007 @ 20:15:49 #173
    186824 Rizzy-Li
    pi_52943291
    quote:
    Op zaterdag 1 september 2007 20:36 schreef sararaats het volgende:

na ja, dan maar november
    Ja ik ook
      dinsdag 4 september 2007 @ 20:24:14 #174
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_52943521
    quote:
    Op zondag 2 september 2007 13:34 schreef star_gazer het volgende:
    En niet te vergeten: de quadrantiden (ook wel bootiden) in januari. Winternachten zijn altijd lekker donker
    Niet als er sneeuw is. En doe mij maar liever een pak sneeuw ipv die sterretjes
    LastFM
    pi_53288545
    quote:
    PERUVIAN METEORITE ???

There is much discussion on the Internet today concerning a reported
    meteorite impact in Peru which may have gouged a 10- to 30-meter wide crater.
    Bad-smelling fumes from the crater are said to have sickened dozens
    and perhaps hundreds of people in a nearby village. Could this be true?

There is indeed a hole in the ground in Peru, pictured above, and by all
    accounts it smells bad, but it is not likely of cosmic origin.
    In order to blast a 30-meter crater, a meteorite would have to hit the ground
    with about as much energy as 1 kiloton of TNT--akin to a tactical nuclear weapon.
    This would leave a clear signal in worldwide seismic and infrasound records,
    but so far no such signals are being reported by authorities.

In short, we remain unconvinced. Stay tuned for updates
    Zeker weten doen ze het niet........
    Maar het zou kunnen dat er een ingeslagen is....
    quote:

Bericht van 16 September op spaceweather.com

ANOTHER FIREBALL: "After seeing the September 13th New Mexico fireball on spaceweather.com, I was surprised to catch a very bright fireball here in Texas just two nights later," reports Tom King who operates an all-night, all-sky camera near Watauga, Texas, not far from Dallas/Fort Worth. "In the video, you can see where the meteor is bright enough to illuminate a power pole and trees!"

"The gain control of the camera is slow to recover, so the pole and trees appear illuminated after the fireball is gone," he continues. "The fixed lights in the images are street lights." King notes that the Dallas/Fort Worth area is badly light polluted, yet his camera is doing a good job catching meteors. After the fireball at 1:06 am CDT, he recorded "another more typical meteor 8 minutes later (video), then 2 more during the remainder of the morning."

UPDATE: In Arkansas, astrophographer Brian Emfinger reports: "I have had my camera shooting all night the last few nights and I have noticed quite a few meteors--including these two bright ones on Sept. 16th. The rate is definitely above normal." Tracing the meteors back to their point of origin reveals a possible radiant on the outskirts of the constellation Camelopardalis: diagram. Is a shower underway? Sky watchers, please be alert for more "Camelopardalids" in the nights ahead.
    pi_53288715
    dat die mensen ziek zijn geworden dat is creepy!!!!
    //Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
      woensdag 19 september 2007 @ 15:04:37 #177
    186824 Rizzy-Li
    pi_53300983
    Er was toch ook een aardbeving , mischien heeft dat er wat mee te maken ?
    pi_53304296
    quote:
    Op woensdag 19 september 2007 15:04 schreef Rizzy-Li het volgende:
    Er was toch ook een aardbeving , mischien heeft dat er wat mee te maken ?
    "This would leave a clear signal in worldwide seismic and infrasound records,
    but so far no such signals are being reported by authorities"

Als er geen wereldwijde seismische signalen van de impact geregistreerd zijn
    zal het ook geen aardbeving teweeg brengen.....
      woensdag 19 september 2007 @ 23:50:27 #179
    186824 Rizzy-Li
    pi_53316200
    quote:
    Op woensdag 19 september 2007 17:01 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

"This would leave a clear signal in worldwide seismic and infrasound records,
    but so far no such signals are being reported by authorities"

Als er geen wereldwijde seismische signalen van de impact geregistreerd zijn
    zal het ook geen aardbeving teweeg brengen.....

Indd.
    pi_53930306
    ORIONID METEORS:
    Earth is entering a stream of dusty debris from Halley's Comet,
    the source of the annual Orionid meteor shower.
    The display, feeble now but intensifying, is expected to peak on Oct. 21st.
    If the Orionids of 2007 are anything like 2006, sky watchers can expect to see
    dozens of bright meteors during the dark hours before dawn next Sunday.

Mark your calendar!
    pi_54046678
    Zondag regent het deeltjes van Komeet van Halley
    quote:
    19-10-2007

Een kleinere versie van de beroemde Perseiden zal komend weekend zijn maximum bereiken. De zogenaamde Orioniden worden zo genoemd doordat ze allemaal hun beginpunt in het sterrenbeeld Orion lijken te hebben. Deze meteorenregel zal in de nacht van zaterdag op zondag zijn maximum bereiken. Waarnemers die zich in een donkere locatie bevinden zouden enkele heldere meteoren per uur moeten zien.

Dit jaar zal Mars zich in de nabijheid van de Orioniden bevinden. Het radiant (beginpunt) van de meteoren bevindt zich dan tussen Mars en de ster Begelgeuze in. Aangezien de Orioniden niet erg talrijk zijn, zal er in stedelijke gebieden weinig van te zien zijn. Zeker in de dichtbevolkte Benelux zal het waarnemen van Orioniden een uitdaging worden!

De meeste meteorenzwermen bestaan uit kleine stofdeeltjes die in de aardse atmosfeer verbranden. Deze stofdeeltjes komen meestal overeen met de omloopbaan van kometen. Dat betekent dat de baan van een komeet gevuld is met puin. Als de omloopbaan van de aarde die van de komeet kruist, dringt dit puin de aardse atmosfeer binnen en zien wij een meteorenregen. Nu zijn de Orioniden afkomstig van de beroemdste komeet van allemaal: de Komeet van Halley.

De aarde kruist de baan van Halley twee keer per jaar: in mei en in oktober. De eerste ontmoeting lijkt zich af te spelen in het sterrenbeeld Aquarius, de Waterman. Deze meteorenregen staat dan ook bekend als de Aquariden. Zowel de Aquariden en de Orioniden vertonen dan ook grote overeenkomsten. Zo is de snelheid van de meteoren relatief hoog en verbranden ze hoog in de atmosfeer. Dat betekent dat de stofdeeltjes relatief klein zijn en waarschijnlijk afkomstig zijn van de het oppervlak van Halley, en niet van de kern.

Vorig jaar hebben de Orioniden voor een grote verrassing gezorgd door een vergelijkbare activiteit als de Perseiden te kennen. Destijds waren de Orioniden goed voor 40 tot 50 meteoren per uur, waarvan sommige met een helderheid die weinig minder was dan die van Venus! Toch was die hoge activiteit min of meer toevallig en zegt dat weinig over de intensiteit die de Orioniden dit jaar zullen hebben.

Bron: SPACE.com

(Astrostart)
    pi_54201246
    wilde kijken maar het was bewoklt
    Werewolf
    pi_54680003
    Maximum Leoniden dit weekend
    pi_54682495
    quote:
    Op zaterdag 17 november 2007 20:17 schreef -CRASH- het volgende:
    ah, dat kan verklaren waarom ik gisteravond in mijn ooghoek een vallende ster zag langsschieten
    pi_54688276
    Ik zag net voordat ik thuiskwam ook een vallende ster.. Mooi
      zondag 18 november 2007 @ 09:22:35 #186
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_54688993
    quote:
    Op zaterdag 17 november 2007 20:17 schreef -CRASH- het volgende:
    Zou er nog iets te zien zijn?
    Are you nuts??
    pi_54693644
    heb ik me toch van nacht vergist zekers

godverde
    Werewolf
      zondag 18 november 2007 @ 18:58:29 #188
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_54699754
    Ik heb het ff opgezocht in de sterrengids en er zijn 5 tot 10 meteoren in het uur te zijn, de komeet die de stof sporen veroorzaakt is weer ver van de aarde. Dus niet echt de moeite waard om te gaan kijken
    Are you nuts??
      zaterdag 8 december 2007 @ 21:15:35 #189
    77130 star_gazer
    pi_55132961
    Perberichtje betreffende de Geminiden meteorenzwerm in het weekend van 15 en 16 december

Dordrecht – Sterrenwacht Mercurius, aan de Baanhoekweg 75 in Dordrecht, zal bij helder weer op vrijdagavond 14 december 2007 vanaf 22.00 uur, zijn deuren openen voor het publiek.

Zolang het helder blijft zal de sterrenwacht het publiek de gelegenheid geven, onder begeleiding van sterrenwacht medewerkers, de vallende sterren waar te nemen die in deze periode uit het sterrenbeeld Tweelingen lijken te komen. Vallende sterren, of beter gezegd meteoren, zijn stofdeeltjes die in onze atmosfeer verbranden en daardoor als lichtflits zichtbaar worden aan de nachtelijke hemel. Per uur kunnen wel tot 120 meteoren worden waargenomen, waarmee deze zwerm talrijker is dan de Perseiden die altijd in de maand augustus zichtbaar zijn. De Geminiden onderscheiden zich ook in helderheid van de Perseiden. Omdat de stofdeeltjes groter zijn, worden de meeste Geminiden erg helder.

De verbranding van de stofdeeltjes die verantwoordelijk zijn voor de meteoren in december, vindt plaats op een hoogte van ongeveer honderd kilometer boven het aardoppervlak. De snelheid waarmee zo’n stofdeeltje in botsing komt met de Aarde, bedraagt zo’n slordige 35 kilometer per seconde, wat neerkomt op 126.000 kilometer per uur. Hoewel dit relatief langzaam is voor een stofdeeltje, zal door de wrijvingswarmte die hierbij vrijkomt dit deeltje geheel verbranden. Wanneer verbranding niet geheel zou plaatsvinden in onze atmosfeer, zou het restant op Aarde neerkomen als meteoriet.

Tijdens deze nachtelijke opening is de expositie, waaronder de grootste collectie meteorieten van alle sterrenwachten in Europa, te bezichtigen. In de projectieruimte draait, voor een ieder die even iets anders wil dan vallende sterren waarnemen, een mooie film over ruimtevaart en sterrenkunde. Er is koffie, thee, soep, frisdrank, en diverse versnaperingen verkrijgbaar. Hiermee kan de kou, die rond deze periode bij een heldere nacht eerder regel dan uitzondering is, worden bestreden. Vergeet dus niet, warme kleding mee te nemen.

Van dinsdag t/m vrijdag is de sterrenwacht telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur. Zaterdag van 13.00 tot 22.00 uur, zondag van 13.00 tot 18.00 uur en tijdens de extra opening op vrijdagavond vanaf 22.00 uur. Het telefoonummer is: 0184 – 490 660.
    Internet: http://www.sterrenwacht-mercurius.nl
    -
      woensdag 12 december 2007 @ 02:35:03 #190
    77130 star_gazer
    pi_55208390
    Iemand al een geminide gespot? Ik wel eentje
    -
      vrijdag 14 december 2007 @ 21:20:16 #191
    77130 star_gazer
    pi_55278627
    schop! Het enige dat ik zie is mist
    -
      vrijdag 14 december 2007 @ 21:39:15 #192
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_55279042
    quote:
    Op woensdag 12 december 2007 02:35 schreef star_gazer het volgende:
    ik een paar

Veels te koud buiten, dus zit weer binnen
    The line is a dot to you!
    pi_55282643
    quote:
    Op woensdag 12 december 2007 02:35 schreef star_gazer het volgende:
    Ook een maar 1 gezien op de 12de
    Die ging net onder langs het zwaard van de Orion.
    En raad eens wat...... hij staat net niet op de foto
      zaterdag 15 december 2007 @ 01:43:50 #194
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_55284641
    Ik ga zo de hond uitlaten.. wie weet spot ik iets.
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
      zaterdag 15 december 2007 @ 01:57:59 #195
    77130 star_gazer
    pi_55284864
    Ik heb er vannacht wel een paar gezien. Het was vrij actief hoor! Met name net onder Orion (sterrenbeeld haas) heb ik er flink wat gezien
    -
      zaterdag 15 december 2007 @ 02:31:44 #196
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_55285320
    Helaas niets meer te zien, helemaal bewolkt.. vriest ook niet meer..ten opzichte van 21.00 vanavond, het was toen een stuk kouder en vriezende en knetter helder, maar toen was het me dus niet opgevallen.
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
      zaterdag 15 december 2007 @ 12:59:59 #197
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_55289155
    Kut, gemist. En het was hier nog wel flink helder
    LastFM
    pi_55319219
    ik heb gisternacht ook even een half uurtje staan kijken (moest toch op mijn döner kebab wachten )
    maar heb helaas niks gezien

was wel superhelder
    pi_55467799
    Tijd voor de Ursiden
      zondag 30 december 2007 @ 19:39:14 #200
    111601 xtuned
    live life in the fast lane...
    pi_55660799
    mensen is het mogelijk dat er vandaag ook meteorieten te zien zijn.

Ik stond net op mijn balkon in groningen aangezien de buren met vuurwerk bezig waren.

keek in de lucht naar wat vuurwerk toen ik in mn ooghoek ook iets langs zag glijden.
    vanuit het noorden naar het zuiden gleed er een goedgele bol met een hele lange staart en vrij snel.
    Dit was zeker geen vuurwerk gezien de snelheid.

Hij lag daarentegen wel vrij laag niet heel erg ver de dampkring in.

Is het mogelijk?
    god had hope for whome there's no dead only live returnal
      zondag 30 december 2007 @ 19:42:22 #201
    111601 xtuned
    pi_55660880
    ik zag hier wel dat er op 1 januarie iets langs komt.

http://www.astroblogs.nl/(...)komeet-passeert-m33/
    pi_55665187
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 19:39 schreef xtuned het volgende:
    mensen is het mogelijk dat er vandaag ook meteorieten te zien zijn.

Ik stond net op mijn balkon in groningen aangezien de buren met vuurwerk bezig waren.

keek in de lucht naar wat vuurwerk toen ik in mn ooghoek ook iets langs zag glijden.
    vanuit het noorden naar het zuiden gleed er een goedgele bol met een hele lange staart en vrij snel.
    Dit was zeker geen vuurwerk gezien de snelheid.

Hij lag daarentegen wel vrij laag niet heel erg ver de dampkring in.

Is het mogelijk?
    Meteoren zijn er elke dag wel te zien... als je geluk hebt.
    Het is echt nietzo dat alleen op de aangegeven datums
    meteoren te zien zijn.
    quote:
    Op zondag 30 december 2007 19:42 schreef xtuned het volgende:
    ik zag hier wel dat er op 1 januarie iets langs komt.

http://www.astroblogs.nl/(...)komeet-passeert-m33/
    8P/Tutle (New Years Comet) is (en blijft) al langer te zien

Foto Credits: Christoph Otawa of Bavaria, Germany

En komeet Holmes
    ook nog in de buurt aanwezig.

Een komeet is iets(je) anders dan een asteroide

http://www.infoster.be/negepl/smallb.html
    Het verschil tussen kometen en asteroïden is niet altijd duidelijk.
    Het belangrijkste verschil is dat kometen uit meer vluchtige deeltjes bestaan en hun banen elliptischer zijn.
    Maar er zijn "tweeslachtige" gevallen zoals 2060 Chiron en 3200 Phaethon en de objecten van de
    Kuipergordel die karakteristieken van de twee categorien vertonen.

[ Bericht 4% gewijzigd door -CRASH- op 30-12-2007 22:27:29 ]
      zondag 30 december 2007 @ 22:31:01 #203
    111601 xtuned
    pi_55665505
    het was een heel eind te zien en een behoorlijke staart er achteraan.

het verdween op den duur achter een appartementen complex. Ik heb dus niet kunnen zien of hij verdween.
      dinsdag 1 januari 2008 @ 22:17:05 #204
    77130 star_gazer
    pi_55711339
    4 januari: bootiden 100 per uur
    -
      woensdag 2 januari 2008 @ 11:26:50 #205
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_55718632
    quote:
    Op dinsdag 1 januari 2008 22:17 schreef star_gazer het volgende:
    Cool! Waar moeten we kijken?
    LastFM
      woensdag 2 januari 2008 @ 12:42:22 #206
    77130 star_gazer
    pi_55720399
    quote:
    Op woensdag 2 januari 2008 11:26 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Eigenlijk gewoon boven je : meteoren kunnen overal 'vallen'. De radiant (het punt waar de vallende sterren uit lijken te komen) ligt net linksonder de 'steelpan': verleng de steel van de steelpan en je komt een heldere ster tegen. Deze ster is arcturus van het sterrenbeel ossenhoeder. Rondom dit sterrenbeeld moet je kijken.

Let er trouwens wel op dat je om 07:00 uit je nest moet voor het beste resultaat
    -
    pi_55745405
    quote:
    Op dinsdag 1 januari 2008 22:17 schreef star_gazer het volgende:
    Wegens geld gebrek moeten ze het doen met de helft
    quote:
    Op woensdag 2 januari 2008 11:26 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

METEOR SHOWER:
    Earth is about to pass through a debris stream from near-Earth asteroid 2003 EH1, producing the annual Quadrantid meteor shower.
    Forecasters expect a brief but intense peak of 50+ meteors per hour over Earth's northern hemisphere sometime between 0200 UTC and 0700 UTC on Friday morning, Jan. 4th. (Subtract 5 hours to convert UTC to EST.) The timing favors observers in the eastern USA, Europe and western parts of Asia: Sky Map
    www.spaceweather.com

[ Bericht 25% gewijzigd door -CRASH- op 03-01-2008 14:30:38 ]
    pi_55745566
    -Dubbel-
      maandag 22 december 2008 @ 21:08:38 #209
    52493 Prowl
    IMAGE GOES HERE
    pi_64258602
    Het is weer tijd
    Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
    pi_64265030
    quote:
    Op maandag 22 december 2008 21:08 schreef Prowl het volgende:
    Het is weer tijd
    Voor bewolking
    pi_68396778
    Gisteravond zag ik in Tata (Hongarije) ongeveer 10 vuurballen door de lucht "vliegen".
    Het aparte is dat ze niet heel snel gingen. Ongeveer dezelfde snelheid als een vliegtuig als je naar de lucht kijkt. Ze lichtten niet heel fel, maar meer een rustig geel/oranje licht. Je zag ze wel flikkeren. Ze waren net iets kleiner dan de maan en gingen allemaal dezelfde kant op (richting het noorden).

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
    pi_68397082
    Klinkt heel erg als wensballonnen.
    XBL: Koning Stoma
    PSN: Koning_Stoma
    pi_68397462
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 17:01 schreef intraxz het volgende:
    Klinkt heel erg als wensballonnen.
    Haha, dat zou nog wel eens waar kunnen zijn ook. Er was namelijk een bruiloft in de buurt waar de vuurballen vandaan kwamen.
    pi_68436724
    Begin mei (1-8, met een hoogtepunt ergens rond 5 mei) zijn de Eta Aquariden te zien.
    "Everything we are, we are when we're alone."
    pi_69545081
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 16:53 schreef Mokus het volgende:
    Gisteravond zag ik in Tata (Hongarije) ongeveer 10 vuurballen door de lucht "vliegen".
    Het aparte is dat ze niet heel snel gingen. Ongeveer dezelfde snelheid als een vliegtuig als je naar de lucht kijkt. Ze lichtten niet heel fel, maar meer een rustig geel/oranje licht. Je zag ze wel flikkeren. Ze waren net iets kleiner dan de maan en gingen allemaal dezelfde kant op (richting het noorden).

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
    Ik zag dit net hier in Landgraaf (Zuid-Limburg) ook! Dit waren 7 vuurballen die in de hemel vlogen, ik heb ze zeker 15 seconden waargenomen totdat ze achter de bomen verdwenen en dus te ver weg waren om ze nog te kunnen zien. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?? Ze vlogen achterelkaar en volgde allemaal dezelfde route.
      zaterdag 30 mei 2009 @ 11:27:26 #216
    pi_69549114
    quote:
    Op maandag 27 april 2009 20:57 schreef Meursault het volgende:
    Begin mei (1-8, met een hoogtepunt ergens rond 5 mei) zijn de Eta Aquariden te zien.
    Ongeveer een week geleden zag ik een vuurbal ten Noorden van Arnhem, richting het zuiden. Inclusief sonic BooM
    pi_69550397
    Ik zag toen ik eergisteren toen ik net mijn telescoop binnen ging zetten nog een vuurbal van het noord oosten naar het zuid westen gaan, waar hij achter de bomen verdween. Hij had geen staart. Het was een best felle stip met een soort van boeggolf leek het wel en hij ging van no naar zw in ongeveer 3 seconde. Behoorlijk snel dus.

Soms als ik gewoon ergens naar aan het kijken ben door mijn telescoop schrik je je ook te pletter als er ineens een vliegtuig of vuurbal door je beeld heen komt zetten.
    XBL: Koning Stoma
    PSN: Koning_Stoma
    pi_71837945
    Perseïden!
    Sow, ik heb binnen een half uur wel 100 vallende sterren gezien....
    Was het maar waar, het is hier flink bewolkt, regen, no stars
      donderdag 13 augustus 2009 @ 02:49:00 #219
    pi_71838868
    Ik heb er 1 gezien
      donderdag 13 augustus 2009 @ 03:11:38 #220
    174018 AryaMehr
    By any means necessary
    pi_71839080
    Ik deed mijn raam open en zag meteen een vallende ster, maar er is teveel bewolking om meer te zien.
      donderdag 13 augustus 2009 @ 11:08:15 #221
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_71843032
    quote:
    Op donderdag 13 augustus 2009 01:26 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
    Perseïden!
    Sow, ik heb binnen een half uur wel 100 vallende sterren gezien....
    Was het maar waar, het is hier flink bewolkt, regen, no stars
    Terwijl ik vorige week woe op do nacht er 4 heb gezien !
    voorbode voor afgelopen nacht zeker ?
    duurt dit trouwens langer ?
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
    pi_71847595
    quote:
    Op donderdag 13 augustus 2009 11:08 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Terwijl ik vorige week woe op do nacht er 4 heb gezien !
    voorbode voor afgelopen nacht zeker ?
    duurt dit trouwens langer ?
    Het zal nog wel een paar dagen duren voordat de aarde uit de stof is.
    Alleen wordt het aantal nu weer minder.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')