abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 08:08:47 #151
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_52350862
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 01:21 schreef magnifor het volgende:
Eentje gezien.
Ik ook, rond een uur of 22:15.

En ook de ISS weer om 21:55. Denk ik. Kan dat?
Was precies hetzelfde als de dag ervoor. Zelfde baan, zelfde licht, zelfde snelheid.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_52352342
In de nacht van Zaterdag op zondag zo wel 10 gezien in 20 min dat ik er zat.
Gisteravond wel 1,5 uur zitten kijken, maar toen waren er veel minder. Ook iets van 10 gezien. Ook waren ze nu stuk minder fel.
Zo>ma lukte niet ivm regen....

Zit trouwens in stadskanaal, en de melkweg is hier altijd goed te zien hoor bij helder weer. Tis zelfs geen waas, zie duidelijk opeenhoping van ongeloofelijk veel sterren. En owja, ik kan op elk moment ook wel een overvliegende satteliet aanwijzen, zo vreselijk veel als er rondvliegen. Zo een verschil met de sterrenhemel in een stad, opgeloofelijk.

Heb iets van 50 foto's gemaakt gisteren, maar er kwam er nooit eentje langs als de lens open stond. Daarnaast betwijfel ik of ze uberhaubt wel op zouden komen aangezien de lens 15sec open staat en dan zie je net de sterren zo'n beetje. Dus of een leonide van nog geen 1 sec erop komt, en die net zo fel is als een ster betwijfel ik.
pi_52354128
Helaas niks kunnen zien in Den Haag (maar ook niet echt op gelet moet ik zeggen). Maar ik hoopte hier wat foto's te vinden. Iemand?
pi_52355614
Blegh, vrijwel te bewolkt gisteren. Heb voordat ik ER ging kijken even als een debiel uit mn raam gehangen omdat er recht boven me wat stukjes lucht te zien waren. Met succes! Heb een kleintje gezien . En toen had ik last van m`n nek .
~ "That is the essence of a linear existence, each day affects the next"
pi_52357634
Heb er twee gezien in het hele weekend, viel vies tegen
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_52358026
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 08:08 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Ik ook, rond een uur of 22:15.

En ook de ISS weer om 21:55. Denk ik. Kan dat?
Was precies hetzelfde als de dag ervoor. Zelfde baan, zelfde licht, zelfde snelheid.
volgens mij was het iets later

heb hem ook gezien

het enige dat ik hoorde waren de auto's op de Bredabaan
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_52385155
Voor de mensen die niet veel gezien hebben, is er nog een herkansing in september. De Aurigiden zijn in aantocht...Alhoewel de omstandigheden niet ideaal zullen, hopen we op een spectaculaire show
quote:
15-08-2007

Zeldzame meteorenzwerm in september

Het hoogtepunt van de perseiden ligt inmiddels achter ons. Helaas zijn de weersomstandigheden niet ideaal geweest, waardoor de perseiden voor vele waarnemers in Nederland en België een teleurstelling zijn geweest. Binnenkort volgt echter een herkansing: de aurigiden komen er namelijk aan! Deze uiterst zeldzame meteorenzwerm is een unieke kans voor vele waarnemers, aangezien de aurigiden slechts drie keer per eeuw te zien zijn!

Net als de meeste meteorenzwermen zijn ook de aurigiden afkomstig van een komeet. Deze komeet is in 1911 ontdekt en staat bekend als Komeet Kiess. Gedurende zijn omloopbaan verliest de komeet continu materiaal, waardoor de vuile ijsbal een spoor van puin en gruis achterlaat. Dit stoffige materiaal bevindt zich net buiten de omloopbaan van de aarde, waardoor het materiaal meestal niet in de aardse atmosfeer terecht komt.

Zo nu en dan komt het echter voor dat de aarde en het puinspoor elkaar kruisen. Dit resulteert in een meteorenzwerm met heldere vallende sterren, die afkomstig lijken te zijn uit het sterrenbeeld Auriga (Voerman). Deze gebeurtenis is uiterst zeldzaam: de aurigiden zijn de afgelopen eeuw slechts driemaal aan de aardse hemel verschenen: in 1935, 1986 en 1994. De komende eeuw zal deze gebeurtenis zich niet meer voordoen. Met andere woorden: de aanstaande verschijning van de aurigiden zal meteen de laatste kans vormen om deze waar te nemen. Gedurende ons leven zal de zwerm niet meer verschijnen.

Vele waarnemers zullen deze “once in a lifetime” kans niet willen missen. Hun geduld zal echter flink op de proef worden gesteld, want de omstandigheden zullen niet bepaald ideaal zijn. Ten eerste duren de aurigiden slechts anderhalf uur (!), ten tweede zal de volle maan roet in het eten gooien. Dat zal voor waarnemers in Nederland en België echter niet het grootste probleem zijn. Het hoogtepunt van de meteorenzwerm vindt bij ons namelijk plaats rond 13:45 ’s middags.

Toch betekent dat niet dat we hier geen aurigiden zullen zien. De vorige keer dat deze meteoren verschenen waren ze uiterst helder, met gemiddelde magnitudes van –2 tot +2. Daarnaast bevindt het sterrenbeeld Auriga zich tegenover de zon. De kans is dus groot dat we een aantal heldere meteoren kunnen waarnemen.

Bron: SPACE.com

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  Moderator woensdag 15 augustus 2007 @ 12:05:06 #158
8781 crew  Frutsel
pi_52385221
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 12:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Voor de mensen die niet veel gezien hebben, is er nog een herkansing in september. Alhoewel de omstandigheden niet ideaal zullen zijn...
Klopt, stond ook op pagina 1 van dit topic
pi_52395237
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 12:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Voor de mensen die niet veel gezien hebben, is er nog een herkansing in september. De Aurigiden zijn in aantocht...Alhoewel de omstandigheden niet ideaal zullen, hopen we op een spectaculaire show
[..]
Niet ideaal...... zeg maar gerust 99,9999% kansloos
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  woensdag 15 augustus 2007 @ 21:01:51 #160
186824 Rizzy-Li
Dit is een ondertitel!!!!
pi_52401904
Is er nog wat te zien vandaag ? Of deze week ?

Ik heb nog nooit echt iets gezien zoals meteorieten.
Ik begrijp dat er nu ook wat te zien is ?
Ik woon in Noord Nederland.
pi_52403444
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 21:01 schreef Rizzy-Li het volgende:
Is er nog wat te zien vandaag ? Of deze week ?

Ik heb nog nooit echt iets gezien zoals meteorieten.
Ik begrijp dat er nu ook wat te zien is ?
Ik woon in Noord Nederland.
Weinig kans om wat te zien van de perseieden....

De volgende zijn de Orioniden
Die Orioniden worden veroorzaakt door stofdeeltjes van de komeet Halley.

Meteorzwermen
Bootiden.......Bootes..... 3 januari
Virginiden.....Maagd......... Meerdere jan/apr
Lyriden........ Lier..............22 april
Perseïden.....Perseus......13 augustus
Orioniden......Orion.......21-22 oktober
Tauriden........Stier.............. 6 november
Leoniden........Leeuw..........17 november
Geminiden......Tweelingen....14 december
Ursiden...........Grote Beer.....22 december

[ Bericht 3% gewijzigd door -CRASH- op 15-08-2007 21:47:06 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  woensdag 15 augustus 2007 @ 21:57:02 #162
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_52404311
Overigens, een vallende ster is een METEOOR. En geen METEORIET
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 22:00:38 #163
186824 Rizzy-Li
pi_52404484
Thnx CRASH! ( Hier hebben we ook een sterrenwacht in de buurt ! )
  donderdag 16 augustus 2007 @ 00:34:37 #164
77130 star_gazer
pi_52410710
Het wordt pas weer feest tijdens de Leoniden Daarna de quadrantiden
-
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 00:38:49 #165
77130 star_gazer
pi_52410819
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 21:40 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Weinig kans om wat te zien van de perseieden....

De volgende zijn de Orioniden
Die Orioniden worden veroorzaakt door stofdeeltjes van de komeet Halley.

Meteorzwermen
Bootiden.......Bootes..... 3 januari
Virginiden.....Maagd......... Meerdere jan/apr
Lyriden........ Lier..............22 april
Perseïden.....Perseus......13 augustus
Orioniden......Orion.......21-22 oktober
Tauriden........Stier.............. 6 november
Leoniden........Leeuw..........17 november
Geminiden......Tweelingen....14 december
Ursiden...........Grote Beer.....22 december
De Maan is dan wel aanwezig
-
  donderdag 16 augustus 2007 @ 15:01:48 #166
186824 Rizzy-Li
pi_52423446
? Die is er altijd toch
  zondag 19 augustus 2007 @ 21:18:09 #167
152800 apensnot
Wijs en goor
pi_52510812
Ik had maandag nacht op terschelling, heldere hemel, stuk of 25 meteorieten gezien en 3 satalieten.
Dat was van 2 tot 4 uur 's nachts.
  Moderator maandag 27 augustus 2007 @ 10:51:42 #168
8781 crew  Frutsel
pi_52721193
1 september dus de Aurigiden...

Jammer genoeg zien we er niet veel van, meesten komen overdag
meeste kans is in de hele vroege ochtend van 1 september, dan nemen ze met het uur toe

in de VS moeten ze het doen met 100 per uur
pi_52862311
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 10:51 schreef Frutsel het volgende:
1 september dus de Aurigiden...

Jammer genoeg zien we er niet veel van, meesten komen overdag
meeste kans is in de hele vroege ochtend van 1 september, dan nemen ze met het uur toe

in de VS moeten ze het doen met 100 per uur
Moeten... De kans is dat er 100 per uur vallen

Strange Lights: The 2007 Aurigid Meteor Shower
pi_52874645
vergeten te kijken *slaps herself*

het was dan ook pokkebewolkt

na ja, dan maar november
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_52887903
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 20:36 schreef sararaats het volgende:

na ja, dan maar november
Zullen we eerst naar de Orioniden kijken in Oktober
  zondag 2 september 2007 @ 13:34:21 #172
77130 star_gazer
pi_52888808
En niet te vergeten: de quadrantiden (ook wel bootiden) in januari. Winternachten zijn altijd lekker donker
-
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:15:49 #173
186824 Rizzy-Li
pi_52943291
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 20:36 schreef sararaats het volgende:

na ja, dan maar november
Ja ik ook
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:24:14 #174
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_52943521
quote:
Op zondag 2 september 2007 13:34 schreef star_gazer het volgende:
En niet te vergeten: de quadrantiden (ook wel bootiden) in januari. Winternachten zijn altijd lekker donker
Niet als er sneeuw is. En doe mij maar liever een pak sneeuw ipv die sterretjes
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_53288545
quote:
PERUVIAN METEORITE ???

There is much discussion on the Internet today concerning a reported
meteorite impact in Peru which may have gouged a 10- to 30-meter wide crater.
Bad-smelling fumes from the crater are said to have sickened dozens
and perhaps hundreds of people in a nearby village. Could this be true?

There is indeed a hole in the ground in Peru, pictured above, and by all
accounts it smells bad, but it is not likely of cosmic origin.
In order to blast a 30-meter crater, a meteorite would have to hit the ground
with about as much energy as 1 kiloton of TNT--akin to a tactical nuclear weapon.
This would leave a clear signal in worldwide seismic and infrasound records,
but so far no such signals are being reported by authorities.

In short, we remain unconvinced. Stay tuned for updates
Zeker weten doen ze het niet........
Maar het zou kunnen dat er een ingeslagen is....
quote:

Bericht van 16 September op spaceweather.com

ANOTHER FIREBALL: "After seeing the September 13th New Mexico fireball on spaceweather.com, I was surprised to catch a very bright fireball here in Texas just two nights later," reports Tom King who operates an all-night, all-sky camera near Watauga, Texas, not far from Dallas/Fort Worth. "In the video, you can see where the meteor is bright enough to illuminate a power pole and trees!"

"The gain control of the camera is slow to recover, so the pole and trees appear illuminated after the fireball is gone," he continues. "The fixed lights in the images are street lights." King notes that the Dallas/Fort Worth area is badly light polluted, yet his camera is doing a good job catching meteors. After the fireball at 1:06 am CDT, he recorded "another more typical meteor 8 minutes later (video), then 2 more during the remainder of the morning."

UPDATE: In Arkansas, astrophographer Brian Emfinger reports: "I have had my camera shooting all night the last few nights and I have noticed quite a few meteors--including these two bright ones on Sept. 16th. The rate is definitely above normal." Tracing the meteors back to their point of origin reveals a possible radiant on the outskirts of the constellation Camelopardalis: diagram. Is a shower underway? Sky watchers, please be alert for more "Camelopardalids" in the nights ahead.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')