Bij mij is juist het praktijk gedeelte een groot probleem, heb al ruim 150 rijlessen gehad, en het lijkt wel alsof ik op ''beginners'' nivo blijf zitten. Heb pas geleden (op prive terrein) een half uurtje mogen oefenen in een auto om te voelen hoe het rijden nog eens ging, en dat viel erg tegen, vooral het gasgeven had ik totaal niet meer onder controlle.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 02:42 schreef Bumbaclaat het volgende:
Het is een bekend gegeven dat mensen op "leeftijd" moeilijker nieuwe dingen leren en onthouden.
Het grootste struikelblok ligt dan ook bij de theorie. Qua praktijk zal het niet zo veel uitmaken denk ik.
Gewoon doen.
Ik ben 35 en heb geen rijbewijs. Reden is dat ik altijd dicht bij m'n werk heb gewoond, en een auto gewoon duur is.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 10:07 schreef Fastmatti het volgende:
In theorie zou het even snel moeten kunnen, maar meestal is er een reden waarom iemand op zijn 42e zijn rijbewijs nog niet heeft.
Hoort daar ook geen proefles bij (met een grote kans dat ze je een andere vorm van lessen aanraden in het geval van TS).quote:Op zaterdag 21 juli 2007 10:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Misschien zo'n 10-daagse ANWB cursus? Die geven min of meer slagingsgarantie.
ja, ik begrijp dat je vooraf moet kunnen laten zien dat je een snelle leerling bent, wil je ervoor in aanmerking komen. ik denk dat TS dus niet tot de doelgroep van die tiendaagse cursus behoort.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 10:56 schreef frederik het volgende:
Hoort daar ook geen proefles bij (met een grote kans dat ze je een andere vorm van lessen aanraden in het geval van TS).
same here (behalve dan dat ik 21 ben). Ik woon in de randstad, dus er zijn weinig bedrijven die niet te bereiken zijn met het ov.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 10:35 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik ben 35 en heb geen rijbewijs. Reden is dat ik altijd dicht bij m'n werk heb gewoond, en een auto gewoon duur is.
Ik ook niet, maar ik ben wel meteen aan het lessen gegaan toen ik achttien werd..quote:Op zaterdag 21 juli 2007 10:42 schreef Rewimo het volgende:
Ik ben mijn rijbewijs pas op mijn 36e gaan halen omdat ik er daarvoor geen nodig had en omdat ik op dat moment tijd, geld en gelegenheid had om het te gaan halen. Niet iedereen krijgt van thuis rijlessen betaald op zijn/haar 18e...
Ja. Niet doen dus. Erg slecht geregeld allemaal. Je moet samen met een andere leerling gaan rijden.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 10:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Misschien zo'n 10-daagse ANWB cursus? Die geven min of meer slagingsgarantie.
Ja, of zo'n brommobiel. Heb je tenminste een dak boven je hoofd.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:50 schreef the_mind het volgende:
Als je het geld eigenlijk niet kan missen en je hebt het rijbewijs ook niet echt nodig dan kun je het misschien beter niet doen.Koop gewoon een scooter ofzo, daarmee kun je ook overal komen.
heb je tot je 18de op de noordpool gewoond? Tot je 18 niet aan het verkeer hebben deelgenomen klinkt mij heel raar in de oren..quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:17 schreef Fusionfreak het volgende:
Wat mij drijft is de wil en motivatie, maar zoals ik al schreef het lijkt wel alsof ik op beginners nivo blijf zitten. Mischien heeft het ook te maken dat ik tot mijn 18e jaar nooit aan verkeer heb deelgenomen, ben pas leren fietsen toen ik 18 was. Op mijn 32e jaar heb ik ooit een brommertje gehad, maar daar had ik binnen de korste keren al brokken mee gemaakt terwijl ik geen drank of drugs gebruik! Ook de enorme kosten spelen een rol, leef zelf maar van een WAO uitkering op bijstands nivo.
Wil mijn rijbewijs toch wel een keer in mijn leven gehaald hebben, aan een auto stel ik geen bijzondere eisen als het maar 4 wielen heeft, APK gekeurd is en rijdt!
Dat ik pas op mijn 18e jaar heb leren fietsen heeft allerlij redenen die nu even niet ter zake doen, een staats examen (heet nu Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid BNOR ) kan ik pas doen na 4 keer CBR. Maar voor alle duidelijkheid een staatsexamen is niet makkelijker hoor, ook hier moet goed gereden worden net als bij een CBR examen!quote:Op zondag 22 juli 2007 17:09 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
heb je tot je 18de op de noordpool gewoond? Tot je 18 niet aan het verkeer hebben deelgenomen klinkt mij heel raar in de oren..
Misschien gewoon staatsexamen doen. Dat schijnt makkelijker te zijn.
Ik heb al twee rijscholen benarderd met mijn probleem omtrent het autorijden, die 10 daagse cursussen en trainingskampen zijn al niks voor mij. Ik heb toch een persoonlijker benadering nodig, anders begin ik er niet eens aan! Zomaar losse rijlessen nemen gaat in mijn geval niet werken. Ook zal ik vooraf aangeven dat ik pas met mijn 18e jaar heb leren fietsen en dat ik moeite heb met het besturen van voertuigen die sneller gaan dan een fiets.quote:Op zondag 22 juli 2007 18:44 schreef Cyan het volgende:
Ik zou gewoon eens wat rijscholen bellen en je probleem voorleggen. Misschien kan je wel beter rijden in een automaat dan in een schakelauto?
Zowieso zou ik me niet laten verleiden door die 10 dagen cursussen of spoedcursussen. In de praktijk blijk je toch vaak langer bezig te zijn dan die 10 beloofde dagen.
Schakelen is moeilijker, en duurt ff iets langer dan een automaat onder de knie krijgen. Maar als je er eenmaal aan gewend bent, doe je het automatisch. Ik heb tijdens mijn rijlessen is een schakel en een automaat gereden. Maar had dan telkens als ik met de automaat van de nelweg afkwam de neiging te gaan schakelen... Ik zou voor schakel gaan, omdat je dan in alles kan rijden. Maar mocht het na het slagen toch nog problemen geven, dan een automaat kopen!quote:Op zondag 22 juli 2007 21:03 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Ik heb al twee rijscholen benarderd met mijn probleem omtrent het autorijden, die 10 daagse cursussen en trainingskampen zijn al niks voor mij. Ik heb toch een persoonlijker benadering nodig, anders begin ik er niet eens aan! Zomaar losse rijlessen nemen gaat in mijn geval niet werken. Ook zal ik vooraf aangeven dat ik pas met mijn 18e jaar heb leren fietsen en dat ik moeite heb met het besturen van voertuigen die sneller gaan dan een fiets.
Eerst wil ik in een proefles in een schakelauto omdat ik tot nu toe alleen in een schakelauto gereden hebt, mocht hierna blijken dat ik hiermee toch moeite blijf houden dan zal ik alsnog een automaat overwegen.
Ja. Het verschil is dat je voor het examen eerst een gesprek met de examinator hebt. Bespreken waarom je de vorige keren gezakt bent, daarnaast is het gesprek bedoeld om de kandidaat een beetje te kalmeren. Ook begin je het examen niet bij het CBR, maar op een andere locatie. Weg uit de stress van alle andere kandidaten.quote:Op zondag 22 juli 2007 17:17 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Dat ik pas op mijn 18e jaar heb leren fietsen heeft allerlij redenen die nu even niet ter zake doen, een staats examen (heet nu Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid BNOR ) kan ik pas doen na 4 keer CBR. Maar voor alle duidelijkheid een staatsexamen is niet makkelijker hoor, ook hier moet goed gereden worden net als bij een CBR examen!
ooit gehoord van vespacar?quote:Op zondag 22 juli 2007 21:51 schreef gronk het volgende:
Gat in de markt: ondernemer die een 'bakbrommobiel' maakt, dwz een brommobiel waar je een aankoppelbare laadbak aan kan schuiven (aan de achterkant). Voor sommige lompe dingen is een fiets net te klein, en heb je ook niets aan een brommobiel (als je bijvoorbeeld een radiator bij de gamma op wilt halen...)
Sorry, maar een brommobiel is wel het laatste waar ik in zou willen (en kunnen) rijden. Ben zelf vrij lang (1,95) en mager (60 kg). Ik zou mezelf al als een sardientje moeten opvouwen om uberhaupt in zo'n zo'n brommobiel te kunnen komen.quote:Op zondag 22 juli 2007 21:29 schreef hierissiedan het volgende:
[..]
Overigens. Wat al is genoemd, waarom kooop je geen brommobiel en en paar lessen in een automaat(of vraag of de instructeur bij jou in de brommobiel wilt zitten)
Je kunt tegenwoordig (weet ik vrij zeker) al gelijk bnor examen aanvragen (moet je daar wel een beetje aanleiding toe hebben.. faalangst, of simpelweg je leeftijd lijkt mij genoeg reden om toch een iets andere beoordeling te krijgen, en dat is echt niet makkelijker of moeilijker.. alleen anders, dit gaat via de rijschool, bel anders eens ter informatie, sowieso zijn er scholen die zich specialiseren in 'moeilijke/aparte' gevallen)quote:Op zondag 22 juli 2007 17:17 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Dat ik pas op mijn 18e jaar heb leren fietsen heeft allerlij redenen die nu even niet ter zake doen, een staats examen (heet nu Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid BNOR ) kan ik pas doen na 4 keer CBR. Maar voor alle duidelijkheid een staatsexamen is niet makkelijker hoor, ook hier moet goed gereden worden net als bij een CBR examen!
Limburg is ook op het gebied van OV vrij waardeloos. In de Randstad zou je er niet zo'n probleem mee hebben zonder rijbewijs te zitten, denk ik...quote:Op maandag 23 juli 2007 02:49 schreef Fusionfreak het volgende:
Een ander punt is dat mijn leeftijd ook gaat spelen, vind fietsen op sommgen heuvelachtige delen van Limburg wel erg zwaar geworden voor mij.
Heb de komende week al 10 lessen voor te beginnen (2-3 per week) en eventuele vervolglessen die ik heel betaalbaar kon krijgen en wil hierna (januari of februari) een eerste CBR examen proberen om mocht ik hiervoor zakken (wat ik uiteraard niet hoop) dan kan ik mbv een medische verklaring een vervroegd BNOR examen doen, niet dat BNOR makkelijker is maar mischien geeft dit net de doorslag. Moet toch ergens (opnieuw) beginnen want iedere maand dat ik niet les of niks doe is een maand theorie weggegooid. De reden waarom ik nu op theorie gegaan ben is dat ik nu nog alles goed geleerd hebt, als ik het theorie examen zou uitstellen is de kans groot dat ik veel leerstof ga vergeten en zou zakken voor de theorie, en dat zou ik erg zonde vinden. (er waren enkele kadidaten gezakt voor de theorie)quote:Op vrijdag 28 september 2007 17:03 schreef TornadoDK het volgende:
Vraag me ook af waarom je theorie hebt gedaan na een paar lessen. je kan beter wachten tot je een les of 40 heb gedaan.
Jij bent er zeker zo een die zijn rijbewijs in 30 lessen heeft gehaald, al honderden uren op dezelfde weg ervaring heeft kunnen opdoen en mensen nog steeds elke ochtend snijdt, bumperkleeft en geen voorrang verleent.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:12 schreef Kreator het volgende:
Iemand die na 150 (!!!!) lessen nog niet kan autorijden, mogen ze van mij verbieden om gewoon verder te oefenen, wat ook de reden van die 150 lessen mag zijn. Je kan het kennelijk niet en dus moet je het niet doen. Je bent een levensgevaarlijk opbstakel op de weg, mocht je een keer per ongeluk een goeie dag hebben en je rijbewijs halen....
Waarom snappen sommige mensen toch niet dat een rijbewijs alleen is weggelegd voor mensen die kunnen autorijden (of iets wat daarop lijkt, want zonder enig verkeersinzicht is het al mogelijk je papiertje te halen)....
Ben ik helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 28 september 2007 23:38 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Jij bent er zeker zo een die zijn rijbewijs in 30 lessen heeft gehaald, al honderden uren op dezelfde weg ervaring heeft kunnen opdoen en mensen nog steeds elke ochtend snijdt, bumperkleeft en geen voorrang verleent.
Regelmatig zie ik mensen die al jaren hun rijbewijs en een sloot aan ervaring hebben terwijl ze niet kunnen rijden. Wat maakt het dan nog uit of iemand in 30 lessen toevallig slaagt of 150 lessen heeft gehad verspreid over 20 jaar? Kennelijk heeft TS een aantal keren de beslissing gemaakt om weer te gaan lessen om daarna tot de conclusie te komen er nog niet klaar voor te zijn. Elke keer zakt de kennis weg, maar als hij nu binnen de 50 lessen slaagt is hij even goed als de gemiddelde automobilist.
Inzicht moet komen. Je kan 200 keer iets verkeerd doen, maar zodra het goed gaat zit je gebakken.
30? Ik ben toch zeker geen infantiel. Mijn autorijbewijs had ik na 10 lessen, motor na 7. Niet dat dat er toe doet, maar 150 is gewoon teveel. Dan kun je het niet. Simpel. Trek je conclusies. Koop een fiets. Ga iets nuttigs met je leven doen. Je insinuatie dat ik slecht rijd omdát ik minder lessen heb gehad is net zoiets belachelijks als niet meer bij Total tanken om de strijd in Birma te steunen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 23:38 schreef Neuralnet het volgende:
Jij bent er zeker zo een die zijn rijbewijs in 30 lessen heeft gehaald, al honderden uren op dezelfde weg ervaring heeft kunnen opdoen en mensen nog steeds elke ochtend snijdt, bumperkleeft en geen voorrang verleent.
...als we het over een potje blackjack in het casino hebben zeg ik: Prima, jouw geld. Doe wat je wil. Maar we praten over het besturen van een voertuig van 1000+ kg, met andere verkeersdeelnemers. Denk niet dat een rouwende moeder zo blij zal zijn met het excuus dat je nog 199x een fout inzicht mag hebben na het kapotrijden van haar kind.quote:Op vrijdag 28 september 2007 23:38 schreef Neuralnet het volgende:
Inzicht moet komen. Je kan 200 keer iets verkeerd doen, maar zodra het goed gaat zit je gebakken.
Wat een ongeloofelijke onzin. De ene of de andere rijschool is een wereld van verschil. Als jij na 10 rijlessen je rijbewijs had, durf ik eerlijk gezegd niet zo meteen bij jou in de auto te stappen hoor.quote:Op zaterdag 29 september 2007 00:26 schreef Kreator het volgende:
[..]
30? Ik ben toch zeker geen infantiel. Mijn autorijbewijs had ik na 10 lessen, motor na 7. Niet dat dat er toe doet, maar 150 is gewoon teveel. Dan kun je het niet.
Roekeloos rijden is totaal iets anders. Dáár maak je ongelukken mee. Waarom zouden mensen die net hun rijbewijs hebben en binnen een bepaalde leeftijd zitten een hogere verzekeringspremie hebben denk je? Oh... nou dan...quote:...als we het over een potje blackjack in het casino hebben zeg ik: Prima, jouw geld. Doe wat je wil. Maar we praten over het besturen van een voertuig van 1000+ kg, met andere verkeersdeelnemers. Denk niet dat een rouwende moeder zo blij zal zijn met het excuus dat je nog 199x een fout inzicht mag hebben na het kapotrijden van haar kind.
Weet er alles van, heb ooit eens aan zo'n rijleskamp meegedaan, nooit meer werd ik ingedeeld bij een of ander Surinaamse tuttebel die nog geen 3 woorden Nederlands sprak en bij iedere kruising de motor gruwelijk liet afslaan. Ben er toen mee gekapt en heb besloten dat ik voortaan alleen maar lespakketten van 10 lessen neem (met eventueel een optie op extra pakket) Heb nu een (1 mans) rijschool gevonden die zich voor 100 % inzet en openheid van zaken geeft waarom hij heel lage lestarieven hanteerd (hij vertelde mij zelfs in detail waar het examen geld tot op de euro nauwkeurig naartoe gaat) En heeft nog een vrij goede slagings beoordeling op de CBR site. Komende woensdag na het intake gesprek meteen de eerste les nemen (voor mij uiteraard al de zoveelste)quote:Op zaterdag 29 september 2007 13:28 schreef maedel het volgende:
@ TS, ga aub niet (!) naar een anwb rijleskamp, da's echt weggegooid geld!
Pot - ketel.quote:Op zaterdag 29 september 2007 00:26 schreef Kreator het volgende:
Je insinuatie dat ik slecht rijd omdát ik minder lessen heb gehad is net zoiets belachelijks als niet meer bij Total tanken om de strijd in Birma te steunen.
Dus iemand die iets de eerste keer niet perfect handelt is niet geschikt om een rijbewijs te mogen bezitten?quote:...als we het over een potje blackjack in het casino hebben zeg ik: Prima, jouw geld. Doe wat je wil. Maar we praten over het besturen van een voertuig van 1000+ kg, met andere verkeersdeelnemers. Denk niet dat een rouwende moeder zo blij zal zijn met het excuus dat je nog 199x een fout inzicht mag hebben na het kapotrijden van haar kind.
Dat is toch wel ff wat anders dan 150 lessen, vind je niet?quote:Op zaterdag 29 september 2007 14:24 schreef Ridocar het volgende:
Btw, voor C en CE was ik voor beide pas na twee keer geslaagd
Ow en bij de TS stap je wel in als ie straks z'n papiertje heeft na 200 lessen?quote:Op zaterdag 29 september 2007 13:28 schreef maedel het volgende:
[..]
Wat een ongeloofelijke onzin. De ene of de andere rijschool is een wereld van verschil. Als jij na 10 rijlessen je rijbewijs had, durf ik eerlijk gezegd niet zo meteen bij jou in de auto te stappen hoor.
[..]
.. en jonge bestuurders die net hun rijbewijs hebben en denken dat ze goed kunnen rijden. Dat zijn nog de gevaarlijkste gevallen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 15:59 schreef Steeven het volgende:
Ik ben het wel eens met Kreator, na zoveel lessen en nog geen papiertje moet je je conclusie trekken en een andere oplossing gaan zoeken. Het zijn niet zozeer de klevers die ongelukken veroorzaken, maar meer de onzekere rijders. [..]
Als ik zou moeten kiezen, stap ik inderdaad liever bij een 40+er met 200 uur rijervaring in de auto dan bij een blaaskaak met 10 uur rijervaring.quote:Op zaterdag 29 september 2007 15:53 schreef American_Nightmare het volgende:
Ow en bij de TS stap je wel in als ie straks z'n papiertje heeft na 200 lessen?
Euh, inderdaad, dat bewijzen die compleet in elkaar gefrommelde motorkappen dagelijks langs de snelweg wel weerquote:Op zaterdag 29 september 2007 15:59 schreef Steeven het volgende:
Het zijn niet zozeer de klevers die ongelukken veroorzaken, maar meer de onzekere rijders.
Heb je het tegen mij? Want ik voel me niet aangesproken, maar zo ja, ik zeg nergens dat ik koning van de weg ben. Ik rij gewoon verantwoordelijk, vaak iets harder dan mag (km of 10) maar niet klevend of iets dergelijks. Ik maak dagelijks mee hoe onzekere mensen levensgevaarlijk bezig zijn. Dat ze em er zomaar voor gooien vooral, terwijl jij 120-130 rijdt en zij 80-100. Ik denk dat als je na zoveel rijlessen nog niet geschikt bent de weg op te gaan, je beter de bus kunt pakken.quote:Op zaterdag 29 september 2007 19:03 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
.. en jonge bestuurders die net hun rijbewijs hebben en denken dat ze goed kunnen rijden. Dat zijn nog de gevaarlijkste gevallen.
Wat net zo goed zou kunnen komen van onzeker rijgedrag.quote:Euh, inderdaad, dat bewijzen die compleet in elkaar gefrommelde motorkappen dagelijks langs de snelweg wel wee
Is dat onzeker of onnozel?quote:Op zaterdag 29 september 2007 23:28 schreef Steeven het volgende:
Dat ze em er zomaar voor gooien vooral, terwijl jij 120-130 rijdt en zij 80-100. [..]
Volgens mij is een verfrommelde motorkap het bewijs dat iemand te weinig afstand heeft gehouden. Hoe dan ook...quote:Op zaterdag 29 september 2007 23:28 schreef Steeven het volgende:
Wat net zo goed zou kunnen komen van onzeker rijgedrag.
Daar hou je toch rekening mee? die kunnen/mogen toch ook niet harder. Van auto mag je best verwachten dat die sneller invoegdquote:Op zondag 30 september 2007 10:32 schreef maedel het volgende:
Is dat onzeker of onnozel?
Bovendien zie ik dat vrachtwagenchauffeurs dagelijks doen...
Of dat iemand te langzaam invoegdquote:Volgens mij is een verfrommelde motorkap het bewijs dat iemand te weinig afstand heeft gehouden. Hoe dan ook...
Laatst reed ik op een tweebaans snelweg. Je mocht er 100km/u rijden, ik reed er 110 op de rechterrijstrook (iedereen reed lekker door zeg maar). Op den duur komt er rechts van me een invoegstrook met daarop een rode Opel Kadet. Ik zit daar vlak schuin achter, waarna ie ineens naar links gaat, mij ziet en weer naar rechts moet uitwijken. Ik ga er voorbij en zie die Kadet meteen na mij zn auto weer de rijbaan opgooien, waarna de auto achter mij, die net zo hard reed als ik, moest uitwijken naar de linkerrijstrook, waar gelukkig niemand reed. Dat is niet onnozel, dat is gewoon onzeker, want de invoegstrook kwam tot een einde en die muts had gewoon moeten remmen en wachten tot het een veilig moment was. Maar nee, ze moest en zou invoegen want stel je voor. Dat soort lui is het ergste op de weg.quote:Is dat onzeker of onnozel?
Bovendien zie ik dat vrachtwagenchauffeurs dagelijks doen...
Niet om je aan te vallen hoor, maar je had toch kunnen anticiperen op deze situatie? Ter linkerzijde van je was de weg vrij. Als je dan ziet dat er een auto wil invoegen terwijl daar geen ruimte voor is dan is het een kleine moeite om naar links uit te wijken, lijkt me zo. Overigens had die muts gewoon moeten opletten, natuurlijk. Maar als je auto in de prak ligt is het een schrale troost te bedenken dat jij technisch gezien geen fout hebt gemaakt.quote:Op zondag 30 september 2007 11:17 schreef Steeven het volgende:
Laatst reed ik op een tweebaans snelweg. Je mocht er 100km/u rijden, ik reed er 110 op de rechterrijstrook (iedereen reed lekker door zeg maar). Op den duur komt er rechts van me een invoegstrook met daarop een rode Opel Kadet. Ik zit daar vlak schuin achter, waarna ie ineens naar links gaat, mij ziet en weer naar rechts moet uitwijken. Ik ga er voorbij en zie die Kadet meteen na mij zn auto weer de rijbaan opgooien, waarna de auto achter mij, die net zo hard reed als ik, moest uitwijken naar de linkerrijstrook, waar gelukkig niemand reed. Dat is niet onnozel, dat is gewoon onzeker, want de invoegstrook kwam tot een einde en die muts had gewoon moeten remmen en wachten tot het een veilig moment was. Maar nee, ze moest en zou invoegen want stel je voor. Dat soort lui is het ergste op de weg.
Als die muts schuin naast me rijdt en ik harder rij, dan ga ik gewoon rechtdoor, waarna als zij gewoon extra gas geeft er prima tussen kan. Wat ze nu deed was niet kijken en 2x er tussen gooien. Normaal gesproken zou ik wel van rijbaan wisselen, voor een meer soepele doorstroming, maar dan doe ik dat van afstand en niet op het laatste moment.quote:Op zondag 30 september 2007 11:59 schreef the_mind het volgende:
[..]
Niet om je aan te vallen hoor, maar je had toch kunnen anticiperen op deze situatie? Ter linkerzijde van je was de weg vrij. Als je dan ziet dat er een auto wil invoegen terwijl daar geen ruimte voor is dan is het een kleine moeite om naar links uit te wijken, lijkt me zo. Overigens had die muts gewoon moeten opletten, natuurlijk. Maar als je auto in de prak ligt is het een schrale troost te bedenken dat jij technisch gezien geen fout hebt gemaakt.
ik zou wel eens willen weten hoeveel rijlessen jij hebt gehadquote:Op zondag 30 september 2007 12:48 schreef Steeven het volgende:
[..]
Als die muts schuin naast me rijdt en ik harder rij, dan ga ik gewoon rechtdoor, waarna als zij gewoon extra gas geeft er prima tussen kan. Wat ze nu deed was niet kijken en 2x er tussen gooien. Normaal gesproken zou ik wel van rijbaan wisselen, voor een meer soepele doorstroming, maar dan doe ik dat van afstand en niet op het laatste moment.
Sterker nog, ze mogen op dat stuk snelweg niet eens inhalen...quote:Op zondag 30 september 2007 10:51 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Daar hou je toch rekening mee? die kunnen/mogen toch ook niet harder. Van auto mag je best verwachten dat die sneller invoegdt
[..]
het fenomeen veel te korte invoegstrook, ken je dat?quote:Of dat iemand te langzaam invoegdt
Misschien moet je dan voortaan maar van de weg afblijven, als je er geen rekening mee houd dat vrachtwagens inhalen. Hoe irritant ook je weet toch dat ze het doen.quote:Op zondag 30 september 2007 15:19 schreef maedel het volgende:
Sterker nog, ze mogen op dat stuk snelweg niet eens inhalen...
Maar ja, ze doen het toch. Sorry, ik heb daar dan toch minder op gerekend....
En ik heb het niet over invoegen, ik heb het over strook wisselen.
Je moet ook naar links kunnen, zo niet dan heeft degene die invoegd pech en moet die gewoon even wachten en niet zijn auto zomaar de weg opgooien.quote:het fenomeen veel te korte invoegstrook, ken je dat?
Dat komt in Nederland nog al eens voor. Op het stuk snelweg dat ik dagelijks rij zitten er twee. En de dagelijkse automobilist gaat daar keurig naar links om invoegers de ruimte te geven.
Dat heeft niks met onzekerheid te maken, dat heeft te maken met "einde invoegstrook, begin viaduct zonder vluchtstrook".
Dus jij vind het normaal dat er ondanks een inhaalverbod ingehaald wordt? Overigens hou ik daar uiteraard wel rekening mee, maar ik vind het nog steeds wel een fout van de vrachtwagenchauffeur.quote:Op zondag 30 september 2007 16:36 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Misschien moet je dan voortaan maar van de weg afblijven, als je er geen rekening mee houd dat vrachtwagens inhalen. Hoe irritant ook je weet toch dat ze het doen.
nee, maar hoe ga je dat dan in de praktijk oplossen? Optrekken naar 120 op 4m invoegstrook ofzo?quote:Je moet ook naar links kunnen, zo niet dan heeft degene die invoegd pech en moet die gewoon even wachten en niet zijn auto zomaar de weg opgooien.
nee als je eens leert lezen zie je dat ik dat niet normaal vind.quote:Op zondag 30 september 2007 17:00 schreef maedel het volgende:
Dus jij vind het normaal dat er ondanks een inhaalverbod ingehaald wordt? Overigens hou ik daar uiteraard wel rekening mee, maar ik vind het nog steeds wel een fout van de vrachtwagenchauffeur.
Dat ik dan van de weg af zou moeten blijven is natuurlijk complet onzin. Heb jij eigenlijk wel een rijbewijs?
Wat een onnozelheid zeg...
Dat ligt maar net aan de situatie. soms kan je nog de weg, soms laten ze je voor en soms moet je even wachten.quote:nee, maar hoe ga je dat dan in de praktijk oplossen? Optrekken naar 120 op 4m invoegstrook ofzo?![]()
Of 100m in z'n achteruit en opnieuw beginnen?![]()
Sorry, maar dan duw ik 'm liever met 80 km/u ervoor hoor...
Oh, en invoegt is met een t
Nou nou, ik zeg dat ik wel rekening mee houdt, maar er niet op hoef te rekenen. Jij zou ook beter je best mogen doen qua lezen hoorquote:Op zondag 30 september 2007 18:04 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
nee als je eens leert lezen zie je dat ik dat niet normaal vind.
Eerst zeg je dat je er geen rekening mee houdt en nu opeens weer wel?? wat is nou, wordt toch eens een keer duidelijk.
en ja ik heb al 2 jaar mijn rijbewijs. ruim 30.000km gereden en geen 1 ongeluk gehad of veroorzaakt.
Zo? Pissig?quote:Maar dit is het laatste wat ik erover zeg. jij leest toch maar wat je wil lezen met zo'n type kan je niet discussieren. Dus hou ik er maar mee op.
ik ben niet pissig hoor (kwam er misschien wel een beetje lullig uit)quote:Op zondag 30 september 2007 18:57 schreef maedel het volgende:
[..]
Nou nou, ik zeg dat ik wel rekening mee houdt, maar er niet op hoef te rekenen. Jij zou ook beter je best mogen doen qua lezen hoor
[..]
Zo? Pissig?
Ik vind het een beetje raar dat jij mensen die in een situatie het enige doen dat ze kunnen onzeker noemt...
Ik spreek je over een jaar of 10 en 300K+ km (net als ik) wel weer hè
Daarmee zeg je eigenlijk dat je geen vertrouwen hebt in de examinering van het CBR. Het CBR kan niet zien hoeveel lessen iemand heeft gehad. Dus als zij concluderen dat TS goed genoeg rijdt voor een rijbewijs en jij toch van mening bent dat hij een gevaar op de weg is, dan zeg je gewoon dat het CBR willekeurig mensen onterecht een rijbewijs geeft.quote:Met alle respect TS maar ik begrijp niet waarom je nog de kans krijgt om en rijbewijs te halen. Je snapt toch zelf ook wel dat je een gevaar op de weg zal zijn
Officieel gezien hoef je niet van rijstrook te wisselen, maar moet de invoeger gewoon goed opletten. Voor de doorstroming zou het echter prettig zijn als mensen wel naar links gaan als het kan. Maar meestal geven de mensen op de invoegstrook niet genoeg gas en komen zo in de problemen.quote:het fenomeen veel te korte invoegstrook, ken je dat?
Dat komt in Nederland nog al eens voor. Op het stuk snelweg dat ik dagelijks rij zitten er twee. En de dagelijkse automobilist gaat daar keurig naar links om invoegers de ruimte te geven.
Dat heeft niks met onzekerheid te maken, dat heeft te maken met "einde invoegstrook, begin viaduct zonder vluchtstrook".
Een gemiddeld aantal, wat boeit dat?quote:ik zou wel eens willen weten hoeveel rijlessen jij hebt gehad
Wijze taalquote:Op zondag 30 september 2007 18:31 schreef Neuralnet het volgende:
Laten we elkaar op de weg gewoon een handje helpen. Er rijden mensen met 40 jaar ervaring, maar ook mensen die net hun rijbewijs hebben. Iedereen maakt fouten en iedereen twijfelt wel eens. Uiteindelijk gaat het erom dat we ons veilig vervoeren en ongelukken kunnen voorkomen door andermans fouten op te vangen. Vergeet bij het wisselen van rijstrook vooral de richtingaanwijzer niet.
quote:Op maandag 1 oktober 2007 19:45 schreef Blapiet het volgende:
Verder vraag ik me ook af waar iedereen het idee vandaan haalt dat ze kunnen oordelen over de rijkwaliteiten van een ander. Terwijl iedereen toch weet dat ik het enige juiste referentie-punt ben. Ik rij werkelijk waar als een zonnetje![]()
quote:Op zaterdag 21 juli 2007 02:38 schreef Fusionfreak het volgende:
Wil na ruim 15 jaar niet meer gereden te hebben opnieuw gaan rijlessen, is het waar dat het voor iemand van boven de 40 moeilijker is om het te halen dan voor een leerling van pakweg 20 jaar?
Heb al 2 keer theorie en 7 keer prakktijk gehad, maar voor de praktijk examens telkens gezakt. Helaas zijn mijn 2 theoriecertificaten niet meer geldig (uit 1988 en 1993)
De eerste versnelling zat rechtsonder?quote:Op woensdag 3 oktober 2007 12:28 schreef Fusionfreak het volgende:
Moest bij deze (vrij nieuwe auto) wel even wennen aan de versnellingspook, maar deze begrijp ik nu inmiddels.
Bij mij wel.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 12:48 schreef Kreator het volgende:
[..]
De eerste versnelling zat rechtsonder?
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 15:44 schreef Fusionfreak het volgende:
27 euro per les vraagt en 90 minuten rijden.![]()
quote:
Dat snap ik, ik bedoelde ook dat het absurd laag is.quote:Op zondag 7 oktober 2007 17:38 schreef Steeven het volgende:
[..]
Wat '', ik betaalde een paar jaar terug nog 35 euro per uur, zijn prijs is lang niet slecht hoor
.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 17:45 schreef BazzieK het volgende:
[..]
Dat snap ik, ik bedoelde ook dat het absurd laag is.
Maar voordat ik op BNOR kan moet ik eerst een eigen verklaring laten invullen door een andere arts, want ik heb voor jaren terug medicijnen gebruikt tegen ADHD maar de laatste 10 jaar niet meer, ben bang dat er een negative uitslag gaat komem en ik niet op BNOR examen mag, ook wordt er bekeken of ik een rijtest moet doen waarbij gekeken wordt of ik wel op exmnen mag. Ik ben wanhopig, het lijkt wel alsof er een complot tegen mij gaande is, ik wil alleen maar mijn rijbewijs halen.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 21:58 schreef Neuralnet het volgende:
Niet meer aan denken hoeveel je ooit gezakt bent. Je bent een nieuwe reeks lessen begonnen en daar horen nieuwe examens bij. Toen was toen. Nu doe je een nieuwe rijopleiding. Zodra je instructeur vindt dat je er klaar voor bent heb je kans om je rijbewijs te halen. Prima dat er meteen met BNOR gestart wordt. De rust die ze daar nemen is wellicht net de rust die je nodig hebt.
nou nou nouquote:Op woensdag 17 oktober 2007 22:27 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
, het lijkt wel alsof er een complot tegen mij gaande is, ik wil alleen maar mijn rijbewijs halen.
Je hebt wel gelijk, heb net nog met mijn instrukteur gebeld (tot 23 uur) en hij stelde mij gerust dat het niet zo'n vaart loopt, mocht er een rijtest komen dat hoef ik niet beter te rijden dan een doorsnee rijles (het is geen examen!) Maar toch dit maakt mij erg onzeker waardoor ik mischien weer onnodig fouten ga maken tijdens de komende rijlessen. Mijn huidige instrukteur is erg tervreden over mij en besteedt ook erg veel tijd in mij (door mij extra lestijd te geven). alleen vind hij het jammer dat ik het nooit eerder kenbaar heb gemaakt bij de vorige rijscholen en eerdere examens. Maar ondanks alles zie ik toch wel licht aan het einde van de lange tunnel.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 22:54 schreef erikkll het volgende:
[..]
nou nou nounu overdrijf je toch wel iets hoor
![]()
Bedankt voor de tip, wilde al over een vermeende complot beginnen, maar zal dat maar liever niet doen. Wel zal ik aangeven dat ik naast ADHD ook afgekeurd bent vanwege ernstige vorm van autisme, maar daar heb ik nog ooit medicijnen voor hoeven te gebruiken.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 09:12 schreef Dromer het volgende:
Bij die keuring vooral niets over complotten tegen jou roepen. Dat zal eerder tot een negatieve uitslag leiden dan ADHD medicijnen die je tien jaar geleden slikte.
Een psychische aandoening is zeker geen belemmering om een rijbewijs te kunnen halen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 12:39 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip, wilde al over een vermeende complot beginnen, maar zal dat maar liever niet doen. Wel zal ik aangeven dat ik naast ADHD ook afgekeurd bent vanwege ernstige vorm van autisme, maar daar heb ik nog ooit medicijnen voor hoeven te gebruiken.
Neem tevens mijn medisch dossier mee van het GAK (nu heet het UWV)
Mijn instrukteur heeft nog zo'n leerling gehad, maar dan met een lichte spastich in een van zijn handen en hij mocht ook op examen, maar die keuring bij mij is gewoon een formaliteit zodat het CBR zowel mij als de instrukteur geen verwijt kan maken dat ik iets zou verzwijgen tijdens een echt examen.
Ben net terug van de keuring en de arts vind mij toch geschikt om auto te mogen rijden, alle testen (ogen, bloeddruk, en urine waren goed) Hij heeft even mij dossier doorgelezen en als aantekening geschreven dat ik vanwege psychische klachten volledig arbeids ongeschikt ben, hopelijk wordt dat door het CBR niet opgevat als 100 procent ongeschikt om auto te mogen rijden.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:39 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een psychische aandoening is zeker geen belemmering om een rijbewijs te kunnen halen.
Ik ben ook een autisme-stoornis, Ondertussen wel m'n motor- auto- en groot rijbewijs gehaald.
goh, dus toch geen complot tegen jequote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:29 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Ben net terug van de keuring en de arts vind mij toch geschikt om auto te mogen rijden, alle testen (ogen, bloeddruk, en urine waren goed) Hij heeft even mij dossier doorgelezen en als aantekening geschreven dat ik vanwege psychische klachten volledig arbeids ongeschikt ben, hopelijk wordt dat door het CBR niet opgevat als 100 procent ongeschikt om auto te mogen rijden.
Dit heeft de arts precies aangekruist.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:36 schreef Neuralnet het volgende:
Zie je wel, het valt best mee. Nu een arts je geschikt heeft verklaard staat niks je meer in de weg om gewoon voor dat rijbewijs te gaan. Blijven doorzetten.
vraag A is of je je gelegitimeerd hebt, wat voor notitie moet hij daarbij verder maken dan?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 20:46 schreef Fusionfreak het volgende:
Omdat de aantekening van de notitie in tegenspraak is met het antwoord bij vraag A weet ik niet waarom de arts de tekst van mijn GAK/UWV dossier in de notitie vermeld heeht, mij arbeids ongeschiktheid heeft toch niks met rijschiktheid te maken!?
Hij schreef dit in de toeliching...quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 01:51 schreef erikkll het volgende:
[..]
vraag A is of je je gelegitimeerd hebt, wat voor notitie moet hij daarbij verder maken dan?
in dat geval.. hij heeft waarschijnljik aangegeven dat je arbeidsongeschikt bent vanwege psychische klachten, omdat daaruit kan bljiken dat je fysiek wel in staat bent auto te rijden.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 17:29 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Ben net terug van de keuring en de arts vind mij toch geschikt om auto te mogen rijden, alle testen (ogen, bloeddruk, en urine waren goed) Hij heeft even mij dossier doorgelezen en als aantekening geschreven dat ik vanwege psychische klachten volledig arbeids ongeschikt ben, hopelijk wordt dat door het CBR niet opgevat als 100 procent ongeschikt om auto te mogen rijden.
Eerst schreef je dat ik maar beter de hele dag binnen kan zitten. Volgens mijn instrukteur kan ik het wel goed, ik ga door tot het bittere einde, ben er bijna 20 jaar mee bezig en zie die als mijn levenswerk om het te halen!quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:49 schreef Unhuman het volgende:
Als je na 7 keer examen nog niet je rijbewijs hebt moet je toch echt een nadenken of je wel kan autorijden. Dan kan je wel door de keurig heenkomen maar als je er niks van bakt achter het stuur kan je bloeddruk nog zo goed zijn of je urine nog zo gezond, als je het niet kan kan je het niet.
Stop ermee. Ik heb liever niet, en ik spreek denk ik namens alle automobilisten, dat je deelneemt aan hetzelfde verkeer als wij. Gun ons ook een rustig verkeersbeeld en stop ermee. Ik probeer toch ook niet om astronaut te wordenquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:58 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Eerst schreef je dat ik maar beter de hele dag binnen kan zitten. Volgens mijn instrukteur kan ik het wel goed, ik ga door tot het bittere einde, ben er bijna 20 jaar mee bezig en zie die als mijn levenswerk om het te halen!
Indien ik in het uiterste geval alsnog ongeschikt zou vinden ga ik in ertegen in beroep en vraag ik een herkeuring aan bij een andere arts bovendien zal ik een advocaat in de arm nemen om de besliising van het CBR aan te vechten.
Trouwens ik ben al 8 keer opgeweest.
Dat jij geen astronaut wilt worden geloof ik best en ben ik dan ook met je eens, dat wil ik ook niet. Verder voegt je reactie totaal niks toe aan wat je al eerder hier gepost hebt!quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 01:32 schreef Blapiet het volgende:
[..]
Stop ermee. Ik heb liever niet, en ik spreek denk ik namens alle automobilisten, dat je deelneemt aan hetzelfde verkeer als wij. Gun ons ook een rustig verkeersbeeld en stop ermee. Ik probeer toch ook niet om astronaut te worden![]()
I.t.t. jou heeft de TS blijkbaar wel de energie om zijn dromen na te jagen. Dus dat jij geen astronaut bent geworden, zegt helemaal niks. Een mooi citaat voor TS:quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 01:32 schreef Blapiet het volgende:
Stop ermee. Ik heb liever niet, en ik spreek denk ik namens alle automobilisten, dat je deelneemt aan hetzelfde verkeer als wij. Gun ons ook een rustig verkeersbeeld en stop ermee. Ik probeer toch ook niet om astronaut te worden![]()
Bij deze deel ik je graag mee dat je in elk geval niet voor mij spreekt.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 01:32 schreef Blapiet het volgende:
[..]
Stop ermee. Ik heb liever niet, en ik spreek denk ik namens alle automobilisten, dat je deelneemt aan hetzelfde verkeer als wij. Gun ons ook een rustig verkeersbeeld en stop ermee. Ik probeer toch ook niet om astronaut te worden![]()
jeumig, ik ken mensen die 12 keer op geweest zijn en gewoon heel goed autorijden.Je kunt ook overdrijven zeg...quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:49 schreef Unhuman het volgende:
Als je na 7 keer examen nog niet je rijbewijs hebt moet je toch echt een nadenken of je wel kan autorijden. Dan kan je wel door de keurig heenkomen maar als je er niks van bakt achter het stuur kan je bloeddruk nog zo goed zijn of je urine nog zo gezond, als je het niet kan kan je het niet.
Dat staat natuurlijk helemaal los van de vraag of TS wel geschikt is om auto te rijden. Ik vind het erg knap dat hij dit doet, maar ik kan me ook goed voorstellen dat sommige Fok!kers kanttekeningen plaatsen bij zijn rijvermogen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 10:19 schreef the_mind het volgende:
[..]
I.t.t. jou heeft de TS blijkbaar wel de energie om zijn dromen na te jagen.
Hoe beoordeeld hij dat dan? ik durf eigenlijk niet naar die arts te gaan omdat ik als ik in het echt met mensen in contact kom erg druk, chaotisch en nerveus overkom (mijn ADHD en autisme). Zou hij daar rekenng mee houden als hij mij ziet, of wordt dit meegenomen in de beoordeling? En welke vragen of testen zou die neuroloog dan willen doen?quote:Op zaterdag 17 november 2007 16:12 schreef Neuralnet het volgende:
Je wordt naar een neuroloog gestuurd. Dat is een arts die (onder andere) gespecialiseerd is het functioneren van spieren en hersenen. Als hij oordeelt dat je (geestelijke) toestand geen gevaar oplevert bij het besturen van een auto, dan zit het wel goed.
Ik ben geen arts en kan je dus ook niet vertellen hoe de diagnostiek precies in zijn werk gaat. Afhankelijk van je medische achtergrond zal hij bepalen wat er moet gebeuren.quote:Hoe beoordeeld hij dat dan? ik durf eigenlijk niet naar die arts te gaan omdat ik als ik in het echt met mensen in contact kom erg druk, chaotisch en nerveus overkom (mijn ADHD en autisme). Zou hij daar rekenng mee houden als hij mij ziet, of wordt dit meegenomen in de beoordeling? En welke vragen of testen zou die neuroloog dan willen doen?
Al ruim zelfs, met maar 1 fout.quote:Op donderdag 3 januari 2008 14:41 schreef Ridocar het volgende:
En je theorie-examen? Of heb je die al binnen?
Anyweg, succes.
Nou, kunnen anticiperen op situaties op de weg. Beetje kunnen voorspellen wat mensen gaan doen aan de hand van hun gedrag.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 14:21 schreef Fusionfreak het volgende:
al weet ik niet wat ik mij bij verkeersinzicht moet voorstellen.
Dumb & Dumber, 1994quote:Lloyd: What are the chances of a guy like you and a girl like me... ending up together?
Mary: Well, that's pretty difficult to say.
Lloyd: Hit me with it! I've come a long way to see you, Mary. The least you can do is level with me. What are my chances?
Mary: Not good.
Lloyd: You mean, not good like one out of a hundred?
Mary: I'd say more like one out of a million.
[pause]
Lloyd: So you're telling me there's a chance.
Vind ik dan wel een beetje dubbel. Eerst een hele lijst aan foute dingen opnoemen en het dan vreemd vinden dat je nog niet geslaagd bent.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 14:21 schreef Fusionfreak het volgende:
Heb vandaag de rijtest gehad en die is mij erg tegen gevallen. Volgens de deskundige praktische rijgeschiktheid heeft mijn ADHD en autisme een te negative invloed op mijn verkeersinzicht en reactie vermogen tijdens het autorijden. Hij stelde vast dat ik erg veel moeite heb met meerdere handelingen tegelijk doen en dat ik veel informatie mist zoals verkeersborden ed. Hij wilt mij nog een keer terug zien voor een herkansing, mocht het probleem alsnog niet verbeterd zijn dan zal hij mij ongeschikt verklaren of doorverwijzen naar een gespecialiseerde rijschool die les geeft in een automaat. De deskundige vond het vreemd dat ik na 8 examens en veel rijlessen nog steeds niet geslaagd was. Maar hij geeft mij nog een kans, intussen moet ik rijlessen nemen om meer te gaan oefenen op conflicten en verkeers inzicht, al weet ik niet wat ik mij bij verkeersinzicht moet voorstellen.
Ik wacht gewoon de herkansing af, mocht bij de herkansing blijken dat het beter is dat ik op de automaat moet gaan lessen dan wil ik eventueel overstappen naar een rijschool die hier les in geeft. Maar eerst extra lessen nemen bij mijn huidige rijschool om te oefenen op conlfict situaties ed (in de schakel auto) heb zelf wel veel ervaringen met examens en rijlessen, maar zo'n rijtest is voor mij ook nieuw waar ik nog nooit eerder ervaring mee heb opgedaan.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:10 schreef Addict89 het volgende:
Waarom ben je trouwens niet meteen in een automaat gaan lessen als je al weet dat je moeite hebt met meerdere dingen tegelijk doen?
is het misschien beter om dit als een nuttig advies te zien en te stoppen? Het rijden bestaat grotendeels uit conflictsituaties en het inschatten van andere weggebruikers. Elk mens kun je leren een auto te sturen, het kunnen rijden heeft daar echter weinig mee te maken.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:22 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Ik wacht gewoon de herkansing af, mocht bij de herkansing blijken dat het beter is dat ik op de automaat moet gaan lessen dan wil ik eventueel overstappen naar een rijschool die hier les in geeft. Maar eerst extra lessen nemen bij mijn huidige rijschool om te oefenen op conlfict situaties ed (in de schakel auto) heb zelf wel veel ervaringen met examens en rijlessen, maar zo'n rijtest is voor mij ook nieuw waar ik nog nooit eerder ervaring mee heb opgedaan.
Dat vroeg ik nietquote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:22 schreef Fusionfreak het volgende:
Ik wacht gewoon de herkansing af, mocht bij de herkansing blijken dat het beter is dat ik op de automaat moet gaan lessen dan wil ik eventueel overstappen naar een rijschool die hier les in geeft.
Elke verkeerssituatie op de weg is ook nieuw en elke keer weer anders.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 15:22 schreef Fusionfreak het volgende:
heb zelf wel veel ervaringen met examens en rijlessen, maar zo'n rijtest is voor mij ook nieuw waar ik nog nooit eerder ervaring mee heb opgedaan.
quote:Op woensdag 16 januari 2008 13:57 schreef Fusionfreak het volgende:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Heb vandaag een afspraak gemaakt voor een nieuwe rijtest (herkansing), die gaat op 15 februari as plaats vinden. Mocht bij de tweede rijtest blijken dat ik volgens de deskundige niet goed genoeg rij dan gaat hij een definitief oordeel geven aan het CBR, geschikt of ongeschikt.
Bij een negatieve beslissing kan ik nog een bezwaar indienen en zou ik een nieuwe rijjtest (de derde) bij een andere deskundige moeten doen.
Dit is de situatie zoals ik nu ervoor sta, intussen neem ik nog 1 rijles per week tot aan de tweede rijtest kijken en dan maar hopen dat het wel deze keer wel lukt.
Ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd wat je er zelf van vindt?quote:Maar als je nou gewoon eens heel eerlijk naar jezelf kijkt (dat moet kunnen denk ik op 42 jarige leeftijd). Vind jij jezelf dan geschikt om auto te rijden(goed handelen in nood-situaties e.d.)? Ik wil je niet aanvallen, maar ik ben gewoon benieuwd wat jij er zelf van vindt.
Ik ook maar kennelijk neemt TS selectief waarquote:Op woensdag 16 januari 2008 14:14 schreef Sloper het volgende:
Ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd wat je er zelf van vindt?
Hopelijk doet 'ie dat niet ook in 't verkeerquote:Op vrijdag 18 januari 2008 00:16 schreef Xennia het volgende:
[..]
Ik ook maar kennelijk neemt TS selectief waar
De test doen is dan zinloos als je er niks meer aan doet om beter te worden. Ik zou per direct les gaan nemen in een automaat zodat je tenminste nog een kans hebt bij de tweede rijtest. Mocht het niet lukken, dan heb je nog de laatste ultieme 3e kans om je te bewijzen.quote:Volgens mijn instrukteur is de kans heel klein dat ik slaag voor de tweede rijtest
Mee eens. Voor mensen met faalangst/ handicap enzo is het natuurlijk erg lullig, maar die moeten gewoon accepteren dat het niet kan. Net zoals ik nooit een mooier handschrift zal krijgen omdat ik het gewoon niet kan, die fijne motoriek. Misschien als ik heel erg mijn best doe, maar dat gaat gewoon zo traaaaaaaaaag...... (Scheelt dat ik als ICTer alleen nog handtekeningen en datums moet schrijvenquote:Op vrijdag 28 september 2007 09:12 schreef Kreator het volgende:
Iemand die na 150 (!!!!) lessen nog niet kan autorijden, mogen ze van mij verbieden om gewoon verder te oefenen, wat ook de reden van die 150 lessen mag zijn. Je kan het kennelijk niet en dus moet je het niet doen. Je bent een levensgevaarlijk opbstakel op de weg, mocht je een keer per ongeluk een goeie dag hebben en je rijbewijs halen....
Waarom snappen sommige mensen toch niet dat een rijbewijs alleen is weggelegd voor mensen die kunnen autorijden (of iets wat daarop lijkt, want zonder enig verkeersinzicht is het al mogelijk je papiertje te halen)....
Waren die dingen ook gevaarlijk voor het leven van anderen?quote:Op vrijdag 18 januari 2008 23:37 schreef Neuralnet het volgende:
Iedereen heeft het recht alle mogelijkheden te gebruiken om zijn doelen te bereiken. Achter een computer is het eenvoudig om iemand die je niet kent aan te sporen tot stoppen, maar ik heb zat dingen zien gebeuren waarvan iedereen zei dat het onmogelijk was. Ook zat dingen die achteraf toch mislukten, maar dan kan hij het zich in elk geval niet kwalijk nemen niet alles te hebben geprobeerd.
Is dat waar het om draait? Ik zie meer het tegenstribbelen van alle andere posters als zijnde irritant, maar meer omdat men blijkbaar autorijden als gevaarlijk ziet. Beetje jammer. Alsof autorijden iets is dat alleen weggelegd is voor mensen die wel 100% zijn. Al heb je er moeite mee, een rijbewijs halen kan bijna iedereen.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 14:03 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Waren die dingen ook gevaarlijk voor het leven van anderen?
hij is al afgekeurd door deskundige..quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:36 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Is dat waar het om draait? Ik zie meer het tegenstribbelen van alle andere posters als zijnde irritant, maar meer omdat men blijkbaar autorijden als gevaarlijk ziet. Beetje jammer. Alsof autorijden iets is dat alleen weggelegd is voor mensen die wel 100% zijn. Al heb je er moeite mee, een rijbewijs halen kan bijna iedereen.
Ik denk dat de meeste negatieve posters het niet aan kunnen horen dat een adhd/autistisch iemand iets kan realiseren waar men blijkbaar veel moeite voor heeft moeten doen. Zo van: Ik vond het moeilijk, dus moet het voor een verstandelijk gehandicapte onmogelijk zijn.
Autorijden is echt geen universitaire studie, hoor.
Krampachtig gedoe hiero.
Dat is het punt nu juist; er is niet heel veel rijvaardigheid vereist voor het behalen van je rijbewijs. Het echte rijden moet je juist in de praktijk leren, als je alleen in die auto zit. TS heeft al zo veel moeite met het behalen van de vereiste rijvaardigheid voor dat rijbewijs, dat ik niet denk dat hij door zal groeien tot een bekwame bestuurder. Overigens vond de deskundige al dat TS niet op het vereiste niveau zit.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:36 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Is dat waar het om draait? Ik zie meer het tegenstribbelen van alle andere posters als zijnde irritant, maar meer omdat men blijkbaar autorijden als gevaarlijk ziet. Beetje jammer. Alsof autorijden iets is dat alleen weggelegd is voor mensen die wel 100% zijn. Al heb je er moeite mee, een rijbewijs halen kan bijna iedereen.
Ik denk dat de meeste negatieve posters het niet aan kunnen horen dat een adhd/autistisch iemand iets kan realiseren waar men blijkbaar veel moeite voor heeft moeten doen. Zo van: Ik vond het moeilijk, dus moet het voor een verstandelijk gehandicapte onmogelijk zijn.
Autorijden is echt geen universitaire studie, hoor.
Krampachtig gedoe hiero.
Ik kan je gedachtengang niet volgen.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 22:39 schreef Xennia het volgende:
hij is niet verstandelijk gehandicapt hoor mensen
TS heeft een bord voor zijn kop, kost klauwen aan gemeenschapsgeld, en is, moge Allah ons daarvoor behoeden, mocht hij zijn rijbewijs toch halen een gevaar op de weg voor zichzelf en iedereen die zich binnen een straal van 100 meter van hem bevindt zodra hij achter het stuur kruipt.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 10:08 schreef Halinalle het volgende:
Van de positieve kant kijkend: TS weet wel wat doorzetten is.
Ik ben wel bang dat het op een teleurstelling uitloopt.
Hij heeft autisme en ADHD, maar is bij mijn weten normaalbegaafdquote:Op zondag 20 januari 2008 06:26 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik kan je gedachtengang niet volgen.
Wat is hij dan wel?
Bedenk goed dat jij met de auto rijdt. Jij bent de baas. De auto doet wat jij wilt; niet andersom. Ik krijg het gevoel dat je bang bent dat er van alles gebeurt wat je niet onder controle kan krijgen. Daardoor gun je jezelf geen tijd en gaat alles te gehaast.quote:Heb vandaag in een automaat (moeten) mogen rijden en dat vind ik nou niet bepaald lekker rijden , heb het gevoel dat de auto alle handelingen overneem en dat ik merk dat ik in een automaat niet beter rij dan in de schakel. Maar ik rij momenteel in de automaat omdat de deskundige van het CBR dat als advies gaf. Het kijkgedrag is en blijf een probleem wat ik houden, zowel in de automaat alsook in de schakelauto. Hopelijk is mijn kijkgedrag bij de rijtest beter, ik weet wat de gevolgen anders zijn.
Man, tief op.quote:Op donderdag 24 januari 2008 17:54 schreef tride het volgende:
Juist de sociale interactie en communicatie zijn heel belangrijk bij complexe situaties, het voorspellen van wat anderen gaan doen, inleven in anderen etcetera. Dit is heel moeilijk voor mensen met autisme en ik denk persoonlijk ook dat je hier tegen aan zult blijven lopen afgezien van het feit of je in schakel of automaat rijdt aangezien dat dat acties zijn die je jezelf kan aanleren en die ook steeds hetzelfde blijven
Zit jij überhaupt wel 's op de wegquote:Op donderdag 24 januari 2008 22:52 schreef gronk het volgende:
Man, tief op.![]()
Wat je zegt:Autisten hebben een probleem met het aflezen van emoties, en het inleven in anderen. Blokjes die over de weg razen zijn prima te voorspellen qua baan en gedrag. De enige communicatie die je hebt wil nog wel eens via de middelvinger gaan.En in hoeverre moet je je 'inleven' met een andere automobilist?
Waar bepaalde types autisten wel een probleem mee hebben, is als er veel tegelijk gebeurd. Tunnelvisie helpt dan, maar dan zit je fout in de stad. Maar da's iets heel anders.
Mensen in auto's zijn zo onvoorspelbaar als de pestquote:Op donderdag 24 januari 2008 22:52 schreef gronk het volgende:
[..]
Man, tief op.![]()
Wat je zegt:Autisten hebben een probleem met het aflezen van emoties, en het inleven in anderen. Blokjes die over de weg razen zijn prima te voorspellen qua baan en gedrag. De enige communicatie die je hebt wil nog wel eens via de middelvinger gaan.En in hoeverre moet je je 'inleven' met een andere automobilist?
Waar bepaalde types autisten wel een probleem mee hebben, is als er veel tegelijk gebeurd. Tunnelvisie helpt dan, maar dan zit je fout in de stad. Maar da's iets heel anders.
Dat zal gewoon nog moeten wennen.quote:Op donderdag 24 januari 2008 15:28 schreef Fusionfreak het volgende:
Heb vandaag in een automaat (moeten) mogen rijden en dat vind ik nou niet bepaald lekker rijden , heb het gevoel dat de auto alle handelingen overneem en dat ik merk dat ik in een automaat niet beter rij dan in de schakel. Maar ik rij momenteel in de automaat omdat de deskundige van het CBR dat als advies gaf. Het kijkgedrag is en blijf een probleem wat ik houden, zowel in de automaat alsook in de schakelauto. Hopelijk is mijn kijkgedrag bij de rijtest beter, ik weet wat de gevolgen anders zijn.
Uhm prima voorspelbare blokjes die razen over de wegquote:Op donderdag 24 januari 2008 22:52 schreef gronk het volgende:
[..]
Man, tief op.![]()
Wat je zegt:Autisten hebben een probleem met het aflezen van emoties, en het inleven in anderen. Blokjes die over de weg razen zijn prima te voorspellen qua baan en gedrag. De enige communicatie die je hebt wil nog wel eens via de middelvinger gaan.En in hoeverre moet je je 'inleven' met een andere automobilist?
Waar bepaalde types autisten wel een probleem mee hebben, is als er veel tegelijk gebeurd. Tunnelvisie helpt dan, maar dan zit je fout in de stad. Maar da's iets heel anders.
quote:Op zaterdag 26 januari 2008 13:29 schreef tride het volgende:
Uhm prima voorspelbare blokjes die razen over de weg? het zijn geen robots maar personen en die reageren nooit hetzelfde, bijv je hebt voorrang, maar hoe weet je dat de andere dat ook door heeft? heeft hij jou wel gezien?
Ik ben eigenlijk bijzonder verbaasd door dit antwoord.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 13:34 schreef gronk het volgende:
[..]
Ja, dat kun je dus niet zien heHet enige wat je ziet is die auto. Maar gelaatsuitdrukkingen, lichaamshouding, en meer van dat soort dingen waar klassieke autisten moeite mee hebben, dat zie je dus niet. Het enige wat je ziet is een metalen doos, die over de weg heen rijdt. En dat snel doet, zwabberend, netjes richting aangeeft of zit te duwen.
'heeft hij/zij mij gezien' is iets totaal anders als 'jeuh, wat ziet mijn collega d'r sip uit''. Moeilijk he, begrijpend lezen?quote:Op zaterdag 26 januari 2008 14:14 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk bijzonder verbaasd door dit antwoord.
In druk stadsverkeer is er volop non-verbale communicatie tussen verkeersdeelnemers. Als automobilist heb je dat heel duidelijk met fietsers en voetgangers, maar ook met andere automobilisten. Heeft hij/zij mij gezien? Krijg ik voorrang, of geef ik de ander voorrang?
Mijn verbazing stijgt verder. Jij kunt dus alleen bepalen of iemand jou gezien heeft uit de gezichtuitdrukking van medeweggebruikers in intensief stadsverkeer? Opmerkelijk. Doorgaans zijn mensen in staat om veel meer relevante informatie hieruit te destilleren.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 14:18 schreef gronk het volgende:
[..]
'heeft hij/zij mij gezien' is iets totaal anders als 'jeuh, wat ziet mijn collega d'r sip uit''. Moeilijk he, begrijpend lezen?
quote:Op zaterdag 26 januari 2008 14:18 schreef gronk het volgende:. Moeilijk he, begrijpend lezen?
Mijn oprechte excuses. Ik heb mij geprobeerd mij al wat duidelijker proberen uit te drukken, ervan uitgaand dat deze redenering voor de meeste mensen zonder veel moeite te volgen zou moeten zijn. Kun je wellicht aangeven wat jouw specifieke beperkingen zijn? Ik zal mijn best doen om daar in het vervolg rekening mee te houden.quote:
Moeilijk he, nederlands.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 14:47 schreef Halinalle het volgende:
Ik heb mij geprobeerd mij al wat duidelijker proberen uit te drukken, ervan uitgaand dat deze redenering voor de meeste mensen zonder veel moeite te volgen zou moeten zijn.
Goed, ik geeft het op. Kennelijk heb je niet alleen moeite met non-verbale communicatie.quote:
heb je zelf wel eens autogereden? lijkt er namelijk niet echt op... als jij naar een andere auto kijkt kun jij echt wel zien of hij jou heeft gezien en daarnaast kun je dat vaak ook aan zijn gedrag zien, dit is voor ons niet moeilijk te interpreteren maar voor een autist misschien wel ..quote:Op zaterdag 26 januari 2008 13:34 schreef gronk het volgende:
[..]
Ja, dat kun je dus niet zien heHet enige wat je ziet is die auto. Maar gelaatsuitdrukkingen, lichaamshouding, en meer van dat soort dingen waar klassieke autisten moeite mee hebben, dat zie je dus niet. Het enige wat je ziet is een metalen doos, die over de weg heen rijdt. En dat snel doet, zwabberend, netjes richting aangeeft of zit te duwen.
tweakers.net is ------> die kant op.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 18:53 schreef tride het volgende:
heb je zelf wel eens autogereden? lijkt er namelijk niet echt op... als jij naar een andere auto kijkt kun jij echt wel zien of hij jou heeft gezien en daarnaast kun je dat vaak ook aan zijn gedrag zien, dit is voor ons niet moeilijk te interpreteren maar voor een autist misschien wel ..
Quoted for truth!quote:Op zaterdag 26 januari 2008 22:00 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
'k denk dat jij meer baat hebt bij Rover.
Communicatie in de sociale omgang is heel complex. In het verkeer blijft de communicatie beperkt tot een wel / niet keuze. Dat kan je gewoon leren. Al ben je nog zo contactgestoord als een deur: als je stopt voor een zebrapad omdat iemand daar stilstaat boeit het echt niet of je dat nu doet omdat je je kan inleven in het feit dat voetgangers graag veilig willen oversteken of dat je het doet omdat het in je theorieboek stond.quote:Ik ben eigenlijk bijzonder verbaasd door dit antwoord.
In druk stadsverkeer is er volop non-verbale communicatie tussen verkeersdeelnemers. Als automobilist heb je dat heel duidelijk met fietsers en voetgangers, maar ook met andere automobilisten. Heeft hij/zij mij gezien? Krijg ik voorrang, of geef ik de ander voorrang?
wat is tweakers.net? en aangezien je niet normaal inhoudelijk kan reageren denk ik dat je dan ook beter niks kan plaatsenquote:Op zaterdag 26 januari 2008 18:58 schreef gronk het volgende:
[..]
tweakers.net is ------> die kant op.
Nee, die vlieger gaat niet meer op. Wil je toch een handbak gaan rijden, dan moet je opnieuw praktijkexamen doen. Theorie is dan niet meer nodig. TS zou voor handbak kunnen gaan, maar dan in etappes, dus eerst automaat halen en na een jaar ofzo een handbak gaan lessen en afrijden. Als het goed is heb je dan wat ervaring opgedaan.quote:Op zondag 27 januari 2008 12:40 schreef yup het volgende:
Voor topicstarter:
Mijn advies is: neem automaatrijles!. Ik weet het is al eerder gezegd, maar bij automaatrijles mag je na 2 jaar ofzo gewoon een handgeschakelde wagen rijden.
Koop je gewoon een simpele kleine wagentje met automaat, je hebt er genoeg te koop hoor voor een prikkie.
Dit advies ga ik waarschijnlijk ook opvolgen, ben nu in de automaat aan het lessen en is een wereld van verschil. Al rij ik liever schakel, maar om de deskundige tevreden te stellen ga ik tot de rijtest in een autmaat lessen. Indien de tweede rijtest voldoende is zal ik waarschijnlijk verplicht zijn om examen te doen in de automaat en mocht ik hiervoor slagen dan dan kan ik in een later stadium alsnog een herexamen doen voor de schakelauto, de theorie hoef ik dan niet meer te doen, dus dat scheeld alweer.quote:Op zondag 27 januari 2008 12:40 schreef yup het volgende:
Voor topicstarter:
Mijn advies is: neem automaatrijles!. Ik weet het is al eerder gezegd, maar bij automaatrijles mag je na 2 jaar ofzo gewoon een handgeschakelde wagen rijden.
Koop je gewoon een simpele kleine wagentje met automaat, je hebt er genoeg te koop hoor voor een prikkie.
Buiten dat, ik denk dat TS zijn mobiliteitsprobleem al volledig verholpen is met een automaatrijbewijs en een handbak voor hem niks toevoegt. Hij wil, met zijn complexe probematiek, op 4 wielen deelnemen aan het snelverkeer en met een automaatrijbewijs kan hij die wens volledig in vervulling laten gaan. Waarom dan nog gaan voor de handbak, in de wetenschap dat TS sowieso al extreem veel moeite heeft überhaupt een rijbewijs van welke soort dan ook te halen?quote:Op zondag 27 januari 2008 12:59 schreef Ridocar het volgende:
Nee, die vlieger gaat niet meer op. Wil je toch een handbak gaan rijden, dan moet je opnieuw praktijkexamen doen. Theorie is dan niet meer nodig. TS zou voor handbak kunnen gaan, maar dan in etappes, dus eerst automaat halen en na een jaar ofzo een handbak gaan lessen en afrijden. Als het goed is heb je dan wat ervaring opgedaan.
quote:Op maandag 21 januari 2008 06:56 schreef r_one het volgende:
denk ook niet dat jij met jouw problematiek baat zult hebben bij automatische transmissie
Ja idd, mijn fout. Gaat idd niet meer op.quote:Op zondag 27 januari 2008 12:59 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee, die vlieger gaat niet meer op. Wil je toch een handbak gaan rijden, dan moet je opnieuw praktijkexamen doen. Theorie is dan niet meer nodig. TS zou voor handbak kunnen gaan, maar dan in etappes, dus eerst automaat halen en na een jaar ofzo een handbak gaan lessen en afrijden. Als het goed is heb je dan wat ervaring opgedaan.
Juist. Met een automaat kan je veel meer focussen op het verkeer indien je moeite hebt met schakelen.quote:Op zondag 27 januari 2008 13:11 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Dit advies ga ik waarschijnlijk ook opvolgen, ben nu in de automaat aan het lessen en is een wereld van verschil. Al rij ik liever schakel, maar om de deskundige tevreden te stellen ga ik tot de rijtest in een autmaat lessen. Indien de tweede rijtest voldoende is zal ik waarschijnlijk verplicht zijn om examen te doen in de automaat en mocht ik hiervoor slagen dan dan kan ik in een later stadium alsnog een herexamen doen voor de schakelauto, de theorie hoef ik dan niet meer te doen, dus dat scheeld alweer.
Maar nu nog goed door die tweede rijtest 14 februari as te komen (met de automaat).
Ben ik aan het overwegen, maar ik wil toch alle mogelijkheden benutten (hoe klein ook) om door de rijtest en medische procedure te komen. Volgens de deskundige mag ik zo vaak ik wil rijtesten en medische (her)onderzoeken aanvragen, maar onder een rijtest kom ik niet meer uit. In principe mag iemand 3 keer bezwaar of een herkeuring aanvragen met bijhorende rijtesten.quote:Op donderdag 14 februari 2008 12:47 schreef Halinalle het volgende:
Heb je overwogen om het advies van de deskundige op te volgen?
TS ondervindt juist dat hij het rijbewijs niet cadeau krijgt.quote:Op donderdag 14 februari 2008 13:34 schreef illusions het volgende:
[..]
Achterlijke methode eigenlijk. "Lukt het echt niet? Dan maken we 't wel iets makkelijker, we moeten toch geld op je verdienen he, ook al ga je 10 mensen aanrijden per jaar."
en waarschijnlijk is de reden dat hij het echt niet kan.quote:Op donderdag 14 februari 2008 13:37 schreef Halinalle het volgende:
[..]
TS ondervindt juist dat hij het rijbewijs niet cadeau krijgt.
quote:Op donderdag 14 februari 2008 12:40 schreef Fusionfreak het volgende:
Heb vandaag de tweede rijtest gehad en die was volgens de deskundige iets beter dan de eerste, maar toch vond hij 'm onvoldoende, zelfs in de automaat. Hij wil mij nog een derde laatste kans geven omdat ik hierop aandrong, maar hij gaf het advies aan mij om te stoppen omdat hij ondanks alle moeite die ik doe weinig verbetering ziet, hij kon al met zekerheid voorspellen dat de derde rijtest ook niet goed zal gaan omdat hij merkt dat mijn psychische aandoeningen te veel invloed hebben op mijn rijgedrag. Indien ik de derde rijtest ook weer onvoldoende rij wordt ik ongeschikt verklaard. Wel heb ik de mogelijkheid om een herkeuring aan te vragen via een nieuwe eigen verklaring, maar dit kan ik 3 keer doen waarbij ik toch telkens een rijtest moet doen. Uiteraard zal ik de derde rijtest doen en indien deze ook onvoldoende is stuur ik een nieuwe eigen verklaring in en kom ik in de bezwaar procedure terecht.
Voorlopig is het voor mij niet nooit blazen op de Duitse snelwegen.
quote:Op vrijdag 15 februari 2008 01:59 schreef kastanova het volgende:
Zo... M'n respect voor het CBR en bijhorend gepeupel is zowaar behoorlijk toegenomen.
Ik trek de champagne los!.
quote:Hij wil mij nog een derde laatste kans geven omdat ik hierop aandrong, maar hij gaf het advies aan mij om te stoppen omdat hij ondanks alle moeite die ik doe weinig verbetering ziet, hij kon al met zekerheid voorspellen dat de derde rijtest ook niet goed zal gaan omdat hij merkt dat mijn psychische aandoeningen te veel invloed hebben op mijn rijgedrag. Indien ik de derde rijtest ook weer onvoldoende rij wordt ik ongeschikt verklaard. Wel heb ik de mogelijkheid om een herkeuring aan te vragen via een nieuwe eigen verklaring, maar dit kan ik 3 keer doen waarbij ik toch telkens een rijtest moet doen. Uiteraard zal ik de derde rijtest doen en indien deze ook onvoldoende is stuur ik een nieuwe eigen verklaring in en kom ik in de bezwaar procedure terecht.
Hoho, hij heeft nog een kans...quote:Op vrijdag 15 februari 2008 01:59 schreef kastanova het volgende:
Zo... M'n respect voor het CBR en bijhorend gepeupel is zowaar behoorlijk toegenomen.
Ik trek de champagne los!.
Theoretisch. Elke deskundige/beoordelaar heeft aangegeven dat TS ongeschikt geacht wordt om zelfstandig een auto te besturen, maar dat formeel nog verdere procedures zijn.quote:
Die zijn waarschijnlijk zoals de TS begonnenquote:Op vrijdag 15 februari 2008 02:05 schreef popolon het volgende:
Succes TS.
Ik rij al jaren automaat en ik wil niet meer zonder.
Wel jammer dat het zoveel moeite kost om weer in die molen te geraken, ik durf er vergif op in te nemen dat er mensen rondrijden met een geldig rijbewijs die veel en veel gevaarlijker zijn.
Schenk voor mij ook maar een glas in.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 01:59 schreef kastanova het volgende:
Zo... M'n respect voor het CBR en bijhorend gepeupel is zowaar behoorlijk toegenomen.
Ik trek de champagne los!.
Nou nee... Dat de TS een josti met een bord voor z'n kop is was me al bij zijn eerste topic duidelijk.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 12:12 schreef Ridocar het volgende:
Dus als ik het goed begrijp is er geen eindpunt. TS kan dus zoveel aanvragen doen als hij maar wilt.
Zet de champagne nog maar even terug. Dit topic wordt het begin van een reeks.
En daar heb je gelijk in, heb vandaag een nieuwe afspraak gemaakt voor de derde rijtest die op 26 fubruari as gaat plaatsvinden. Mocht deze derde rijtest ook onvoldoende zijn dan kan ik eenmalig in beroep gaan (4e rijtest in Rijswijk, wat ik niet ga doen) Maar ik mag wel telkens een nieuwe eigen verklaring insturen waarin ik verzoek om herkeuring door een andere arts en deze moeten door het CBR telkens in behandeling genomenen, indien er geen medische bezwaren meer zijn hoef ik waarschijnlijk geen rijtest meer te doen en wordt ik gedeeltelijk of geheel geschikt verklaard. Heb woensdag as ook een afspraak met mijn huisarts, hij gaat voor mij een verklaring opstellen dat ik volledig genezen ben en dat de aantekening van de andere arts op eerste eigen verklaring een misverstand was. Mijn huisarts staat helemaal achter mij en wilt mij dan ook zoveel mogelijk bijstaan om door de medische procedure van het CBR te komen.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 12:12 schreef Ridocar het volgende:
Dus als ik het goed begrijp is er geen eindpunt. TS kan dus zoveel aanvragen doen als hij maar wilt.
Zet de champagne nog maar even terug. Dit topic wordt het begin van een reeks.
Ah tof! Je kunt dus ook weer volledig gaan werken?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 13:31 schreef Fusionfreak het volgende:
Heb woensdag as ook een afspraak met mijn huisarts, hij gaat voor mij een verklaring opstellen dat ik volledig genezen ben en dat de aantekening van de andere arts op eerste eigen verklaring een misverstand was.
Dat je dus iedere keer zakt voor je rijexamen ligt dus aan je eigen incompetentie en niet aan een medisch of lichamelijk probleem?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 13:31 schreef Fusionfreak het volgende:
, hij gaat voor mij een verklaring opstellen dat ik volledig genezen ben en dat de aantekening van de andere arts op eerste eigen verklaring een misverstand was.
Geef het op. Je verneukt alleen maar een hoop tijd en (overheids)geld. Een deskundige oordeelt niet voor niks dat je een gevaar bent.quote:Op donderdag 14 februari 2008 12:40 schreef Fusionfreak het volgende:
Heb vandaag de tweede rijtest gehad en die was volgens de deskundige iets beter dan de eerste, maar toch vond hij 'm onvoldoende, zelfs in de automaat. Hij wil mij nog een derde laatste kans geven omdat ik hierop aandrong, maar hij gaf het advies aan mij om te stoppen omdat hij ondanks alle moeite die ik doe weinig verbetering ziet, hij kon al met zekerheid voorspellen dat de derde rijtest ook niet goed zal gaan omdat hij merkt dat mijn psychische aandoeningen te veel invloed hebben op mijn rijgedrag. Indien ik de derde rijtest ook weer onvoldoende rij wordt ik ongeschikt verklaard. Wel heb ik de mogelijkheid om een herkeuring aan te vragen via een nieuwe eigen verklaring, maar dit kan ik 3 keer doen waarbij ik toch telkens een rijtest moet doen. Uiteraard zal ik de derde rijtest doen en indien deze ook onvoldoende is stuur ik een nieuwe eigen verklaring in en kom ik in de bezwaar procedure terecht.
Voorlopig is het voor mij niet blazen op de Duitse snelwegen.
Dus je bent volledig genezen van autisme en ADHD? Moet je me toch eens vertellen hoe je dat doet, want ik heb dat middel nog niet gevonden voor mijn clientjes.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 13:31 schreef Fusionfreak het volgende:
Heb woensdag as ook een afspraak met mijn huisarts, hij gaat voor mij een verklaring opstellen dat ik volledig genezen ben en dat de aantekening van de andere arts op eerste eigen verklaring een misverstand was.
TS zal tenminste wel 't fatsoen hebben af te rekenen bij de kassa als ie heeft getankt, i.p.v door te rijden met een wel zeer slechte smoes a la "ik weet ut niet meer"quote:Op vrijdag 15 februari 2008 12:39 schreef kastanova het volgende:
[..]
Nou nee... Dat de TS een josti met een bord voor z'n kop is was me al bij zijn eerste topic duidelijk.
En gezien die houding zal hij waarschijnlijk als een kutkleuter die een lolly wil door blijven zeiken en janken totdat hij zijn zin heeft.
Naar alle waarschijnlijk heeft die keuringsdude dus gewoon maar ja en amen gezegd om van het gezeik af te zijn.
Dat wordt ook al wel duidelijk door het verhaal van de TS; het aandringen van zijn kant en de mededeling richting hem dat het niet minder kansloos is.
Meer een "Hé, als jij er kansloos geld in wilt pompen, doe je ding... Keur ik je over een maand wel weer af en dien je maar lekker bezwaar in, ben ik er in ieder geval van af."
En deze post draagt aan dit topic bij omdat...?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 18:55 schreef Demarest het volgende:
[..]
TS zal tenminste wel 't fatsoen hebben af te rekenen bij de kassa als ie heeft getankt, i.p.v door te rijden met een wel zeer slechte smoes a la "ik weet ut niet meer".
Neu, TS zal 't niet opgeven.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:39 schreef Cat22 het volgende:
TS: geef het op, alsjeblieft.
(heb exact hetzelfde gezien met een familielid van me met een vergelijkbare diagnose als TS, en dezelfde problematiek met het halen van 'n rijbewijs. Alleen ging hij niet zover dat-ie in beroep ging en all that.)quote:Op zondag 20 januari 2008 17:28 schreef gronk het volgende:
Wat je nog wel eens ziet is dat bij mensen met zo'n diagnose is dat ze zich vastbijten in dingen als het halen van een rijbewijs om te laten zien dat ze echt wel net zo goed kunnen functioneren als ieder ander mens. Dat hele rijbewijs doet er eigenlijk niet toe, 't wordt puur een pyschologisch kunststukje.
Daarom ook dat TS zo vasthoudend is: 't gaat niet om het niet halen van een rijbewijs, het gaat om de verklaring dat ze echt wel OK zijn. Moeten toegeven dat ze inderdaad dingen niet kunnen vanwege een handicap is, erm, lastig. En dat kan ook even duren.
... het niet helemaal verstoken is van relevantie.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 20:54 schreef Sjeen het volgende:
[..]
En deze post draagt aan dit topic bij omdat...?
Je bent eigenlijk wel ongeschikt verklaard alleen probeer je via een trucje er onderuit te komen.quote:Op woensdag 20 februari 2008 13:32 schreef Fusionfreak het volgende:
Heb na lang wikken en wegen besloten om geen derde rijtest 26 februari as aan te gaan (geannuleerd), omdat deze waarschijnlijk zal lijden tot ongeschiktheids verklaring. Wel heb ik een brief geschreven met het verzoek het huidige medische dossier te sluiten. Dit zal tot gevolg hebben dat er geen uitslag zal komen van geschikt of ongeschikt (het dossier gaat in het medisch archief). Omdat ik hiermee alsnog geen examen kan doen ga ik een dezer dagen weer een nieuwe eigen verklaring kopen en een afspraak maken met een andere huisarts die dan de juiste gegevens op de nieuwe eigen verklaring zet, indien nodig wil ik ook nog wel een herkeuring ondergaan bij een andere psychiater. Het is wel zo dat als het CBR een nieuwe eigen verklaring van mij binnenkrijgt dat er alsnog een rijtest afgenomen dient te worden, alleen zal deze dan anders worden beoordeeld dan de eerste omdat er dan andere medische gegevens van mij zijn binnengekomen, maar ik kom hoe dan ook niet onder een rijtest uit.
Voor alle duidelijkheid ik ben niet ongeschikt verklaard, maar kom alleen opnieuw in de medische procedure.
Wordt zeker nog vervolgd.
Mocht mijn theorie na verloop van tijd niet meer geldig zijn, vind ik dat geen probleem want daar ben ik al 4 keer voor geslaagd met maar telkens 1 vraag fout. Zelfs de 5 nieuwe vragen omtrent gevaarherkenning heb ik inmiddels al bestudeerd.
Je bent op wonderbaarlijke wijze genezen?quote:Op woensdag 20 februari 2008 13:32 schreef Fusionfreak het volgende:
Het is wel zo dat als het CBR een nieuwe eigen verklaring van mij binnenkrijgt dat er alsnog een rijtest afgenomen dient te worden, alleen zal deze dan anders worden beoordeeld dan de eerste omdat er dan andere medische gegevens van mij zijn binnengekomen, maar ik kom hoe dan ook niet onder een rijtest uit.
quote:Op zaterdag 21 juli 2007 02:42 schreef hierissiedan het volgende:
jah als je ouderbent leer je het moeilijker, maar je moet het gaan doen en je niet te zenuwachtig maken. Want met dit soort gesprekken blaast je jezelf alleen maar achts in waardoor je het niet zult gaan halen...
Het verkeer is geen speeltuin !quote:Op donderdag 21 februari 2008 23:08 schreef l0c4lh0st het volgende:
Deze kerel wil gewoon erg graag auto rijden. Laat hem.
I beg to differquote:Op donderdag 21 februari 2008 23:16 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Het verkeer is geen speeltuin !
Inderdaad, er is een mooi artikel aanwezig in het Wetboek van Strafrecht aangaande 'opzettelijke verzwijging' van cruciale gegevens in dit soort zaken. Ik kan alleen even niet meer op het artikelnummer komen.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 08:10 schreef Cat22 het volgende:
Met een nieuwe (gewijzigde) eigen verklaring denk ik dat hij bij het CBR eerder een zaakje 'valsheid in geschrifte' zal aanzwengelen als dat hij met een schone lei weer examens kan gaan doen.
quote:Op vrijdag 22 februari 2008 10:27 schreef ElizabethR het volgende:
Het lijkt wel of je per se, en koste wat kost, wilt bewijzen dat je het wel kunt. Ik zou het veel dapperder vinden als je kunt onderkennen dat het er gewoon niet inzit.
Maar jij bent vast niet afgekeurd voor 2 rijtesten bij het CBR.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 16:25 schreef W00fer het volgende:
En ja, ik weet waarover ik praat. Zelf ook 100+ rijlessen gehad. 4e keer geslaagd.
Hij misschien niet, maar ik wel.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 16:38 schreef Addict89 het volgende:
Maar jij bent vast niet afgekeurd voor 2 rijtesten bij het CBR.
Rijden is in zoverre een kunstje dat je wel over een fatsoenlijke oog-hand-voet coöordinatie dient te beschikken. Heb je dat niet, dan zul je er ook nooit of te nimmer vaardigheid in het verkeer mee krijgen, ook al leer je met hangen en wurgen dat 'trucje'. Het is niet voor niets dat TS een simpele brommer meteen in de prak rijdt.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 16:25 schreef W00fer het volgende:
Het rijden is een kunstje, het deelnemen aan het verkeer een vaardigheid. En daar kun je handig in worden.
zou het heel misschien kunnen komen omdat je niet geschikt bent om te rijden???quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:36 schreef Fusionfreak het volgende:
en daar kom ik op een of ander manier maar niet doorheen.
Als je je rijbewijs ooit wilt halen, zul je vroeg of laat toch moeten rijden....quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:36 schreef Fusionfreak het volgende:
het enigste waar ik voor blijf vrezen en ook zwaar tegenop zie is dat ze alsnog een rijtest willen,
TS: 'o fuck'quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:43 schreef Mark het volgende:
[..]
Als je je rijbewijs ooit wilt halen, zul je vroeg of laat toch moeten rijden....
Ja ik snap ook niet waarom je niet gewoon een rijbewijs kunt krijgen als je genoeg airmiles hebt.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:36 schreef Fusionfreak het volgende:
het enigste waar ik voor blijf vrezen en ook zwaar tegenop zie is dat ze alsnog een rijtest willen, en daar kom ik op een of ander manier maar niet doorheen.
Weet je HOE kort door de bocht die redenering van jou isquote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:21 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Rijden is in zoverre een kunstje dat je wel over een fatsoenlijke oog-hand-voet coöordinatie dient te beschikken. Heb je dat niet, dan zul je er ook nooit of te nimmer vaardigheid in het verkeer mee krijgen, ook al leer je met hangen en wurgen dat 'trucje'. Het is niet voor niets dat TS een simpele brommer meteen in de prak rijdt.
Feit is dat niet iedereen geschikt is om een motorisch aangedreven vervoersmiddel te bedienen.
Ik zal het tegen mijn echtgenoot vertellen. Rij-instructeur en gespecialiseerd in gevallen zoals TS.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 02:20 schreef W00fer het volgende:
[..]
Weet je HOE kort door de bocht die redenering van jou is![]()
Stuur maar een PM met telefoonummer (geen mobiel nummer) zal ik wel even contact opnemen met die rijinstrukteur, horen welke adviezen hij dan geeft.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 16:17 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ik zal het tegen mijn echtgenoot vertellen. Rij-instructeur en gespecialiseerd in gevallen zoals TS.
Helaas komt het gewoon incidenteel voor dat een kandidaat na verloop van een aantal lessen nee te horen krijgt op de vraag of hij ooit zijn rijbewijs zal halen.
Dat klopt, maar ze kunnen iemand wel blijven laten zakken. Als ie ongeschikt is.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 16:25 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Volgens het CBR kunnen ze iemand nooit definitief ongeschikt verklaren, wel tijdelijk (van enkele maanden tot enkele jaren)
Vrouwenlogicaquote:Op vrijdag 22 februari 2008 16:25 schreef W00fer het volgende:
Veel mensen roepen meteen KAP ermee, niet doen, gevaar op de weg. Zulk soort mensen lach ik uit. Want ik heb hem, en niemand neemt hem voorlopig meer af !
quote:Op vrijdag 22 februari 2008 16:25 schreef W00fer het volgende:
Wat een kansloos gezever in dit topic. Idd het verkeer is geen speeltuin, maar als je ziet wat voor zakenmalloten er op de weg zitten, zie ik liever de TS vol met motivatie op de weg dan iemand die overal lak aan heeft.
Het is toch geen óf-óf-scenario?! Gevaren, álle, horen niet op de openbare weg: zakkenmalloten niet, zatlappen niet, TS niet.quote:Op zondag 24 februari 2008 02:49 schreef W00fer het volgende:
Maargoed wat zeiken we eigenlijk nog in dit topic. Haal liever de zatlappen van de weg, ipv de ts te stangen dat hij moet kappen al dan niet.
Als het niet over jouw nieuwe EV gaat, is het off-topicquote:Op zondag 24 februari 2008 13:51 schreef Fusionfreak het volgende:
Laten we liever on topic blijven en afwachten welk antwoord ik van het CBR ga krijgen op het insturen van de nieuwe eigen verklaring.
Ach, ik zie 't positief in: TS begint zachte-socio-talk uit te slaan. Met een beetje mazzel krijgt TS nog in dit topic een verhelderend inzichtquote:Op zondag 24 februari 2008 14:45 schreef r_one het volgende:
[..]
Als het niet over jouw nieuwe EV gaat, is het off-topic
Juistem, NOFI tegen TS, maar ik vind het heel erg triest dat je in NL via allerlei kronkels toch als -op het gebied van rijvaardigheid- ongeschikt persoon "geschikt" bevonden kan worden.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:21 schreef ElizabethR het volgende:
Feit is dat niet iedereen geschikt is om een motorisch aangedreven vervoersmiddel te bedienen.
En daar zullen de meesten die hier als een betweter staan te blaten in dit topic dat ik maar moet kappen en een gevaar op de weg ben met zekerheid op zakken op zo'n rijtest. Die rijtesten worden op een behoorlijk nivo afgenomen en er wordt op ieder foutje gelet, tijdens mijn rijexamens in het verleden werd nog niet eens zo streng gelet tov die rijtesten, vandaar dat ik ook vrees voor die rijtesten.quote:Op zondag 24 februari 2008 17:00 schreef Neuralnet het volgende:
Ik wil de mensen die roepen dat het gevaarlijk zou zijn wel eens zien presteren tijdens zo'n rijtest.
Eerder zei je nog dat je op die rijtesten niet beter hoefde te rijden dan op een normale rijles..quote:Op zondag 24 februari 2008 17:21 schreef Fusionfreak het volgende:
Die rijtesten worden op een behoorlijk nivo afgenomen en er wordt op ieder foutje gelet, tijdens mijn rijexamens in het verleden werd nog niet eens zo streng gelet tov die rijtesten, vandaar dat ik ook vrees voor die rijtesten.
Ik ga die uitdaging aan. Alleen om jouw 'met zekerheid op zakken' te ontkrachten.quote:Op zondag 24 februari 2008 17:21 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
En daar zullen de meesten die hier als een betweter staan te blaten in dit topic dat ik maar moet kappen en een gevaar op de weg ben met zekerheid op zakken op zo'n rijtest. Die rijtesten worden op een behoorlijk nivo afgenomen en er wordt op ieder foutje gelet, tijdens mijn rijexamens in het verleden werd nog niet eens zo streng gelet tov die rijtesten, vandaar dat ik ook vrees voor die rijtesten.
Dat dacht ik eerst ook (tenminste werd mij door enkele instrrukteurs verteld) maar nu ik ze zelf heb moeten doen, denk ik er toch anders over. Die rijtesten is geen kattepis wat je even tussen neus en lippen door doet, zeker niet voor iemand die nog geen rijbewijs heeft!quote:Op zondag 24 februari 2008 17:27 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Eerder zei je nog dat je op die rijtesten niet beter hoefde te rijden dan op een normale rijles..
Tussen wat formeel beweerd wordt en in de praktijk gebeurt zit vaak een nogal groot ongeschreven verschil. Niet alleen bij rijtesten.quote:Eerder zei je nog dat je op die rijtesten niet beter hoefde te rijden dan op een normale rijles..
Je kennis en vaardigheden als beroepschauffeur vergelijken met de vaardigheid die mensen in personenauto's hebben als ze net (niet) hun rijbewijs hebben is niet echt eerlijk.quote:Ik ga die uitdaging aan. Alleen om jouw 'met zekerheid op zakken' te ontkrachten.
Trouwens, m'n baas verwacht binnenkort een rijtest van mij. omdat alle chauffeurs op m'n werk bijgeschoold moeten worden. Het schijnt voor beroepschauffeurs een verplichte periodieke test te worden, net als de reeds bestaande medische keuring om de 10 jaar.
Tussen wat TS zo ervaren heeft en wat daadwerkelijk in de praktijk gebeurt kan net zo goed een groot verschil zitten.quote:Op maandag 25 februari 2008 00:31 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Tussen wat formeel beweerd wordt en in de praktijk gebeurt zit vaak een nogal groot ongeschreven verschil. Niet alleen bij rijtesten.
[..]
Ik weet dat er wel wat verschillen zijn, maar TS wist met zekerheid te melden dat merendeel zou zakken als een baksteen voor zo'n test, dat wou ik even aankaarten.quote:Op maandag 25 februari 2008 00:31 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Je kennis en vaardigheden als beroepschauffeur vergelijken met de vaardigheid die mensen in personenauto's hebben als ze net (niet) hun rijbewijs hebben is niet echt eerlijk.
Correctie: het merendeel "die hier als een betweter staan te blaten in dit topic dat ik maar moet kappen en een gevaar op de weg ben". Daar val jij volgens mij niet onder.quote:Op maandag 25 februari 2008 07:31 schreef Ridocar het volgende:
Ik weet dat er wel wat verschillen zijn, maar TS wist met zekerheid te melden dat merendeel zou zakken als een baksteen voor zo'n test, dat wou ik even aankaarten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |