Babel laat kassa rinkelen
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - Op zijn eerste dag als speler van Liverpool FC staat Ryan Babel achter de kassa van een sportwinkel in hartje Amsterdam.
Ryan Babel. FOTO PIM RAS Onwennig rekent hij een paar schoenen af die een klant voor zijn neus heeft neergezet. Als extraatje krijgt het meisje een kaart met handtekening bij haar aankoop mee.
De opening van de nieuwe Nike-vestiging in de Kalverstraat is een afspraak die al langer stond en die de 20-jarige spits niet wilde afzeggen na het rondkomen van zijn bliksemtransfer naar het Premiership.
De officiële presentatie op het trainingscentrum van Liverpool staat pas gepland voor vandaag, dus is deze donderdagavond het winkelende publiek de eerste die Babel als ‘Liverpudlian’ ziet en hoort.
De aanvaller weet zich zichtbaar niet goed raad met de situatie, want Liverpool heeft hem verboden nu al inhoudelijk op de transfer en zijn gevoelens daarbij in te gaan.
,,Ik mag zeggen dat ik heel erg blij ben en dat ik er veel zin in heb. Voor de rest is mij dringend verzocht me aan het clubprotocol te houden,’’ zegt Babel. ,,Ja, dan merk je dat je bij een club bent die in alles nog wat groter is dan Ajax. Het gaat er heel officieel aan toe allemaal.’’ Inwendig gloeit hij al een paar dagen van trots, wil hij ook nog wel toegeven. Een jongensdroom is uitgekomen.
Maar er is ook iets van weemoed bij het afscheid van Ajax. ,,Ik heb vanochtend iedereen bij Ajax de hand geschud, zoals het hoort. Dat kostte me veel moeite, merkte ik, want je neemt afscheid van mensen bij de club die je nooit meer zult zien. Sommigen hebben me nog iets persoonlijks meegegeven, zoals de trainer (Henk ten Cate, red). Een boodschap voor de toekomst. Ook dat raakte me. Nee, ik weet niet of het ook nog tot een officieel afscheid in de Arena komt, maar zo was het al netjes en goed.’’
Terwijl Babel zijn plaats achter de kassa even verruilt voor de kledingsschappen op de eerste etage, laat ook Wesley Sneijder zijn licht schijnen op wat nu al dé opvallendste Nederlandse transfer van de zomer is. Dat juist Sneijder de Ajax-speler is die Babel bij de winkelopening vergezelt, is intrigerend. Hem is het ondanks verwoede pogingen niet gelukt om een transfer naar Valencia af te dwingen.
,,En nu Ryan weg is, wordt de kans dat Ajax mij laat gaan weer kleiner,’’ weet Sneijder. ,,Zo reëel moet je zijn en ik vind het ook geen straf om nog een jaar Ajax mee te maken. Maar liefst maak ik toch nog snel de stap. Wel heb ik inmiddels voor mezelf een nieuwe deadline gesteld. Als ik met Ajax op 14 augustus meespeel in het eerste duel in de Champions League-voorronde, dan blijf ik zeker nog een jaar hier. Want ik wil deze zomer alleen weg voor een andere club die mij in de Champions League kan opstellen. De categorie Bolton Wanderers vind ik niet interessant. Die 14de augustus wordt dus een soort deadline.’’ ,,De voetballerij is gek,’’ vervolgt Sneijder wanneer hij nadenkt over de 50 miljoen euro die Liverpool in een week tijd voor twee spelers, Babel en de Spanjaard Torres, heeft neergelegd. Wat zijn eigen marktwaarde is, durft hij niet meer te zeggen.
,,Maar die ligt in elk geval hoger dan het bedrag dat Valencia (12 miljoen, red.) voor mij over had.’’ Hoger logischerwijs ook dan de 18 miljoen euro die de jongere en voor het elftal minder bepalende Babel heeft opgebracht. Bovenop die som heeft Ajax bovendien bedongen dat het ook nog meedeelt bij een doorverkoop van Babel in de toekomst.
Vanochtend pakt de aanvaller het vliegtuig naar John Lennon Airport in Liverpool.
Daarvandaan brengt een auto met persoonlijke begeleider hem naar zijn nieuwe club en de perspresentatie. Babel heeft nog niet besloten of het afscheid van Ajax en van de eredivisie tegelijkertijd ook een afscheid wordt van zijn ouders. Mogelijk vergezellen zij hun zoon op zijn buitenlandse avontuur.
AFC AJAX