abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Boks-Chick donderdag 12 juli 2007 @ 20:40:42 #1
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_51406711
Jaja, al die spellen deden wij vroegâh

Ik woonde, van mijn 8ste tot 13e jaar in de van Speykstraat in Amsterdam. Daar deden we de hele zomer niets anders. Van 's-ochtends vroeg tot 's-avonds laat, zolang het licht bleef.
In de straat woonden met mij en mijn broertje nog ong. 15 kinderen van ongeveer dezelfde leeftijdscategorie. Een enkeling wat jonger.

naast blikkie trap, bordje tik en hinkelen deden we ook ballenspellen als:
- mens erger je niet
- bandenvoetbal
- eilandje verhuren
- iemand is 'm niemand is 'm
- trefbal
en vast meer wat ik zo snel niet kan verzinnen.

Andere 'speledingetjes' die we deden waren:
- Hoepelen (met als toppunt met zo veel mogelijk hoepels)
- pijltjesblazen (we bouwden de meest bizarre 'blaasgeweren' ingetaped met allerlei kleuren electriciteitstape
- touwtjespringen
- rollerskaten (die geel-blauwe, met 4 wielen en 'voorstopnop'
- bedspringen
Deze behoeft wellicht wat uitleg: vroegâh, jaja aanwezigen jonger dan 20, hadden we geen lattenbodems of waterbedden, maar bedden met spiraalbodems (nu eigenlijk alleen nog aanwezig op logeerbedden). Heerlijk voor je rug NOT! die dingen zakten steeds meer door, maar waren fantastisch om op te springen. Maar omdat ze zo snel doorzakten werden ze vrij regelmatig vervangen (naja, als je genoeg geld had dan) en dan werden de oude op straat gemikt. Fantastich voor ons dus, want je kon er, zoals eerder gezegd, heerlijk op springen!

Twee plaatjes:
Spiraalbodem:

rollerskates, alleen waren ze dan van stof met blauw-geel

en, wat deden jullie zoal?
lolwut
pi_51406800
stabal
landje veroveren.. zal wel hetzelfde zijn als eilandje verhuren
stoepranden
moet pvc buizen en pijltjes van de ncrv gids gemaakt schieten
natuurlijk gewoon voetballen en knikkeren
elastieken
Hajeto!
  Boks-Chick donderdag 12 juli 2007 @ 20:46:31 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_51406920
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 20:43 schreef Crack_david het volgende:

moet pvc buizen en pijltjes van de ncrv gids gemaakt schieten
dat is 'mijn' pijltjesblazen idd.
quote:
stabal

stoepranden

natuurlijk gewoon voetballen en knikkeren
elastieken
Stabal ken ik niet, die anderen deden wij ook idd.
quote:

landje veroveren.. zal wel hetzelfde zijn als eilandje verhuren
lolwut
pi_51406939
Fietsentikkertje!
Vrij risicovol, maar dat deerde niet...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_51407051
Dodentrappertje altijd leuk
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  donderdag 12 juli 2007 @ 20:50:34 #6
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_51407087
Stoepranden, pijltje blazen, voetballen, etc
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_51407339
knikkeren, elastieken, touwtjespringen, tennissen, tikkertje, verstoppertje en een soort van honkbal (met een soort van zelf gemaakte knuppel/ gevonden stuk hout zo hard mogelijk tegen een aangegooide tennisbal rammen zodat ie zover mogelijk kwam, meer eigenlijk niet..)

verder ken ik verschillende van de genoemde spelletjes niet, maar ik kom dan ook uit een klein dorp uit een straat met weinig kinderen van mijn leeftijd..

oja en flippo'en hebben we ook nog een tijd gedaan..
  vrijdag 13 juli 2007 @ 20:44:26 #8
97745 Thorical
finding a way
pi_51442019
quote:
en een soort van honkbal (met een soort van zelf gemaakte knuppel/ gevonden stuk hout zo hard mogelijk tegen een aangegooide tennisbal rammen zodat ie zover mogelijk kwam, meer eigenlijk niet..)
Wij hadden er een naam voor putten. En het ging bijna het zelfde als honkbal. Vier plaatsen en een thuis , de putdeksel vanwaar je sloeg. Maar ik geloof dat het officieel slagbal heet.
Maar bij ons ook hutten bouwen, op kikkers jagen, vlotten bouwen en knikkeren
pi_51443435
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 20:50 schreef MPG het volgende:
Stoepranden, pijltje blazen, voetballen, etc
Idd stoepranden met een bal.
Ook pijltjeblazen, blikkietrap en natuurlijk straatvoetbal.
Wat dacht je van ijsschotsen lopen in de winter, altijd vasteprik en natte voeten

BTW TS ik had nog veel oudere rolschaatsen, die moest je nog onder je schoenen binden met veters en ze hadden ijzeren wielen.
Dus als Art en Keesie reden ( op TV), was ik altijd op mijn rolschaatsen buiten tevinden.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
  Boks-Chick vrijdag 13 juli 2007 @ 22:14:15 #10
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_51444875
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 21:30 schreef Mr_Memory het volgende:

[..]

Idd stoepranden met een bal.:D
Ook pijltjeblazen, blikkietrap en natuurlijk straatvoetbal.:s)
Wat dacht je van ijsschotsen lopen in de winter, altijd vasteprik en natte voeten>:)

BTW TS ik had nog veel oudere rolschaatsen, die moest je nog onder je schoenen binden met veters en ze hadden ijzeren wielen.O-)
Dus als Art en Keesie reden ( op TV), was ik altijd op mijn rolschaatsen buiten tevinden.:s)
die heb ik ook nog gehad!!! met die zwarte rubberen wieltjes, met lagertjes die altijd in het vet moesten. Oh en er kwamen altijd stukjes steen in die bandjes.
lolwut
pi_51445893
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 22:14 schreef BrandX het volgende:

[..]

die heb ik ook nog gehad!!! met die zwarte rubberen wieltjes, met lagertjes die altijd in het vet moesten. Oh en er kwamen altijd stukjes steen in die bandjes.
LOL ik had ze nog met ijzeren wieltjes, en hoe meer ik er aan terug denk, volgens mij kon je die dingen klemmen, met een schroefverbinding, onder je schoenen.
Maar ze maakte wel een gaaf geluid over het asfalt, en als je over een ijzerenput reed schoten de vonken er vanaf

The good ol' days
  Boks-Chick vrijdag 13 juli 2007 @ 22:50:08 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_51445979
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 22:47 schreef Mr_Memory het volgende:

[..]

LOL:Dik had ze nog met ijzeren wieltjes, en hoe meer ik er aan terug denk, volgens mij kon je die dingen klemmen, met een schroefverbinding, onder je schoenen.
Maar ze maakte wel een gaaf geluid over het asfalt, en als je over een ijzerenput reed schoten de vonken er vanaf*)

The good ol' daysO+
Ja je kon aan de onderkant de lengte stellen. In feite bestonden ze uit twee delen die je aan elkaar vastzette met een soort bout. En het wat altijd klote als de (nep)leren stukjes, waar die veters aan zaten kapot gingen dan werd het een soort van trickie vastbinden onder, boven en door de hele rolschaats heen.
En dat met die putdeksels was cool idd
lolwut
  Moderator woensdag 18 juli 2007 @ 14:23:37 #13
8781 crew  Frutsel
pi_51593379
pijltjes blazen
buskruit
knikkeren
hinkelen
pijltje volgen
stoepkanten
verstoppertje
belletje tringelen
het -kijk of jou afstandsbediening ook op de buurt tv's werkt -spel
  woensdag 18 juli 2007 @ 14:56:24 #14
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_51594737
poorten
Signature.
pi_51595665
LTS voetbal
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  woensdag 18 juli 2007 @ 15:28:32 #16
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_51595688
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 15:28 schreef Pheno het volgende:
LTS voetbal
ben je al zo oud?
Signature.
pi_51595777
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 15:28 schreef eer-ik het volgende:

[..]

ben je al zo oud?
Wordt dat dan dan niet meer gespeeld?
  woensdag 18 juli 2007 @ 15:49:29 #18
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_51596283
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 15:35 schreef Pheno het volgende:

[..]

Wordt dat dan dan niet meer gespeeld?
de LTS bestaat niet meer toch...
Signature.
pi_51596406
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 15:49 schreef eer-ik het volgende:

[..]

de LTS bestaat niet meer toch...
Oh, dat wist ik niet eens
  woensdag 18 juli 2007 @ 18:37:22 #20
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_51601108
Buskruit

Prachtig als iemand bijna iedereen had en je die bal fokkin' ver wegpeerde waardoor 'ie weer een half uur kon zoeken
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_51608128
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 18:37 schreef -skippybal- het volgende:
Buskruit

Prachtig als iemand bijna iedereen had en je die bal fokkin' ver wegpeerde waardoor 'ie weer een half uur kon zoeken
Dat was idd altijd heel mooi!!!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  woensdag 18 juli 2007 @ 23:54:52 #22
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_51612117
quote:
LTS voetbal
Oowjaa
Elke pauze, op het schoolplein. Totdat we niet meer mochten van de rector . Zeiksnor
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  † In Memoriam † vrijdag 20 juli 2007 @ 22:28:56 #23
88815 The_Emotion
98.3
pi_51677077
Koning, Keizer, Admiraal.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zaterdag 21 juli 2007 @ 14:33:51 #24
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_51692411
Buskruit, ik kon er geen genoeg van krijgen. Mijn favoriete spel. Als het werd aangeboden zou ik het zo weer spelen
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
  zaterdag 21 juli 2007 @ 17:06:29 #25
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_51696134
Wat ik allemaal deed:

- oorlogje spelen
- in bomen klimmen
- in andere hoge dingen klimmen en m'n moeder de stuipen op het lijf jagen
- ponyrijden in een gehucht bij ons in de buurt (vriendin had een verzorgpony )
- tikkertje op skeelers
- kustikkertje op het schoolplein
- knikkeren (pas in groep 8 mee begonnen, though)
- rolschaatsen (voordat ik skeelers had, dus)
- hondje of paardje spelen (waarbij één van ons dus hond of paard was)
- tentje in de tuin maken van een wasrek + een kleed
- toneelstukjes bedenken. Zo speelden we vaak Baywatch na en maakten we ruzie wie Pamela Anderson mocht zijn
- papieren pijltjes wegschieten met een PVC-buis
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 21 juli 2007 @ 19:01:22 #26
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_51699210
  • Buskruit, had altijd een hele mooie struik, nooit gevonden
    Toen in een zomer, zat er een wespennest, was ik dr als eerste bij 13 keer gestoken Vanaf toen andere plekken gezocht
  • Bomen klimmen
  • In de zomer met waterpistolen en waterballonnen enzo
  • In de winter van sneeuw 'muren' bouwen en dan elkaar kapot gooien met sneeuw. Ik had een keer stiekem, toen heel laat (om 7 uur ) een paar emmers water er overheen gegooid zodat ik een ijsmuur had
  • schaduwtikkertje
  • kustikkertje
  • Pijltjes schieten
  • Oorlogje
  • Eilandje veroveren ofzo

was het geloof ik wel
  • Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
    Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
    Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
    pi_51702795
    quote:
    stabal
    Is dat hetzelfde als 'Stand in de bal'?

Dan moest je een bal heel hoog in de lucht gooien en stand in de bal roepen en een naam. Iedereen moest dan wegrennen, behalve de persoon wiens naam geroepen werd. Die moest de bal dan zo snel mogelijk pakken. Als die persoon de bal had, dan moest iedereen stil staan en dan moest degene met de bal iemand afgooien of zo. (dat stuk weet ik niet meer)
    Variety is the spice of life
      zaterdag 21 juli 2007 @ 21:11:44 #28
    78654 Viking84
    Going, going, gone
    pi_51702821
    quote:
    Op zaterdag 21 juli 2007 21:11 schreef nebelung het volgende:

[..]

Dan moest je een bal heel hoog in de lucht gooien en stand in de bal roepen en een naam. Iedereen moest dan wegrennen, behalve de persoon wiens naam geroepen werd. Die moest de bal dan zo snel mogelijk pakken. Als die persoon de bal had, dan moest iedereen stil staan en dan moest degene met de bal iemand afgooien of zo. (dat stuk weet ik niet meer)
    Nee, het was anders, maar ik weet niet meer hoe .
    Niet meer actief op Fok!
      zaterdag 21 juli 2007 @ 21:40:37 #29
    164018 nijnja
    pi_51703640
    quote:
    Op zaterdag 21 juli 2007 21:11 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Nee, het was anders, maar ik weet niet meer hoe .
    Soort verstoppertje toch?

Wij deden het iets anders, bal zo ver mogelijk gooien. Dan dat roepen + naam, diegene pakt de bal, legt de bal op een afgesproken plaats, en dan is het verstoppertje, bal is het vrijpunt.

dit bedoelt ?
    Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
    Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
    Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
    pi_51704915
    quote:
    Op zaterdag 21 juli 2007 21:11 schreef nebelung het volgende:

[..]

bij ons moesten dan degene die wegrenden wijdbeens gaan staan en moest degene wiens naam geroepen was proberen om de bal tussen de benen door te rollen.
    Hajeto!
    pi_51705648
    quote:
    Op woensdag 18 juli 2007 18:37 schreef -skippybal- het volgende:
    Buskruit

Is dat niet het zelfde als Blikkie trappen, dat was namelijk niet met een blikje maar gewoon met en bal
    pi_51705812
    quote:
    Op zaterdag 21 juli 2007 17:06 schreef Viking84 het volgende:
    Wat ik allemaal deed:

- oorlogje spelen
    - in bomen klimmen
    - in andere hoge dingen klimmen en m'n moeder de stuipen op het lijf jagen
    - ponyrijden in een gehucht bij ons in de buurt (vriendin had een verzorgpony )
    - tikkertje op skeelers
    - kustikkertje op het schoolplein
    - knikkeren (pas in groep 8 mee begonnen, though)
    - rolschaatsen (voordat ik skeelers had, dus)
    - hondje of paardje spelen (waarbij één van ons dus hond of paard was)
    - tentje in de tuin maken van een wasrek + een kleed
    - toneelstukjes bedenken. Zo speelden we vaak Baywatch na en maakten we ruzie wie Pamela Anderson mocht zijn
    - papieren pijltjes wegschieten met een PVC-buis
    Met naald of zonder?

- Rozebottels schieten met een katapult gemaakt van een tak en een in stukken geknipte binnenband.
    - En natuurlijk doctortje spelen in de bosjes
      Boks-Chick zondag 22 juli 2007 @ 08:09:43 #33
    118131 BrandX
    BoksChick & CoffeeAddict
    pi_51711536
    quote:
    Op zaterdag 21 juli 2007 22:54 schreef Mr_Memory het volgende:

[..]

Is dat niet het zelfde als Blikkie trappen, dat was namelijk niet met een blikje maar gewoon met en bal:):?
    volgens mij wel.

en verder deden wij meiden vroeger natuurlijk ook hinkelen! allerlei soorten hinkelbanen hadden we.
    lolwut
    pi_52050736
    Buskruit Dat spel is leuk.

En politie en boefje. Zoals wij het dan noemden was "boefetje". Klonk beter ofzo

En er was ook zo'n "oorlog" spel. Ik weet niet meer hoe het heet. Verklaar de oorlog ofzo?
    Werd er een circel getekend met stoepkrijt en die werd dan in gelijke stukken verdeeld. Dan moest je een land kiezen. Één iemand moest 'm dan zijn en door middel van dingen als koeienstap en kikkersprong terug in je land komen. Maar vanuit de "tikker" zijn eigen land kon hij ook proberen door languit te gaan liggen iemand af te tikken. En daar kreeg hij dan een nieuw landje met zijn initialen erin. Die kan je dan de volgende ronde gebruiken om of mensen mee af te tikken als je de tikker bent óf om daar heen te gaan als je de tikker niet bent en je daar dan vrij bent, netzo als wanneer je je stuk land in de begincircel haalt. En dan met iedereen af of terug in zijn land weer: "Ik verklaar de oorlog aan...."

Dat waren nog eens tijden.

[ Bericht 38% gewijzigd door -Strawberry- op 02-08-2007 18:09:10 ]
    pi_52050924
    quote:
    Op zaterdag 21 juli 2007 19:01 schreef nijnja het volgende:
  • Buskruit, had altijd een hele mooie struik, nooit gevonden
    Toen in een zomer, zat er een wespennest, was ik dr als eerste bij 13 keer gestoken Vanaf toen andere plekken gezocht
  • Bomen klimmen
  • In de zomer met waterpistolen en waterballonnen enzo
  • In de winter van sneeuw 'muren' bouwen en dan elkaar kapot gooien met sneeuw. Ik had een keer stiekem, toen heel laat (om 7 uur ) een paar emmers water er overheen gegooid zodat ik een ijsmuur had
  • schaduwtikkertje
  • kustikkertje
  • Pijltjes schieten
  • Oorlogje
  • Eilandje veroveren ofzo

was het geloof ik wel
  • Dikgedrukte is allemaal zó herkenbaar.
    Kustikkertje was altijd leuk, ja. Maar bij ons heette het dan "kusoverloopje".
    De "kusser", meestal een jongen, stond in het midden van dee weg en de meisjes moesten dan van de ene stoep naar de ander redden. Alleen ging het kussen vaak niet door omdat de meisjes het niet durfden of snel weg renden.
    quote:
    Op zaterdag 21 juli 2007 14:33 schreef Devolution het volgende:
    Buskruit, ik kon er geen genoeg van krijgen. Mijn favoriete spel. Als het werd aangeboden zou ik het zo weer spelen
    Eens. Was altijd zo spannend, want je weet nooit waar de buuter (?) vandaan kon opduiken.
    En wij hebben zo'n hele leuke buurt die wordt omringt door geasvalteerde wegen. Dat was dan de grens, verder mocht je niet komen. Nog best een grote afstand waarin we ons mochten verstoppen. Maar meestal liep je toch rond. En dan de bal wegtrappen, zodat je iedereen weer vrij had gemaakt. De gene die er als eerste bij was, was dan altijd erg blij. Die moet 'm volgens onze regels dan namelijk het volgende potje zijn, als de buuter iedereen wist te vinden. Of de bal werd 3 keer weggetrapt en dan begon een nieuw potje.

[ Bericht 10% gewijzigd door -Strawberry- op 02-08-2007 18:07:21 ]
      Boks-Chick donderdag 2 augustus 2007 @ 18:02:51 #36
    118131 BrandX
    BoksChick & CoffeeAddict
    pi_52050972
    quote:
    Op donderdag 2 augustus 2007 17:53 schreef -Strawberry- het volgende:
    BuskruitO+Dat spel is leuk.

En politie en boefje. Zoals wij het dan noemden was "boefetje". Klonk beter ofzo:')

En er was ook zo'n "oorlog" spel. Ik weet niet meer hoe het heet. Verklaar de oorlog ofzo?
    Werd er een circel getekend met stoepkrijt en die werd dan in gelijke stukken verdeeld. Dan moest je een land kiezen. Één iemand moest 'm dan zijn en door middel van dingen als koeienstap en kikkersprong terug in je land komen. Maar vanuit de "tikker" zijn eigen land kon hij ook proberen door languit te gaan liggen iemand af te tikken. En daar kreeg hij dan een nieuw landje met zijn initialen erin. Die kan je dan de volgende ronde gebruiken om of mensen mee af te tikken als je de tikker bent óf om daar heen te gaan als je de tikker niet bent en je daar dan vrij bent, netzo als wanneer je je stuk land in de begincircel haalt.

Dat waren nog eens tijden.:P
    Dat noemde wij eilandje verhuren!
    lolwut
      donderdag 2 augustus 2007 @ 18:04:22 #37
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_52051015
    Kontjeglijden was ook best tof.
    PLastic zak onder je reet en van een dijk of heuvel af cruisen. Kon soms echt ziekelijk hard gaan met dito crash als gevolg

Als er sneeuw was kon je het ook gewoon op broek doen.

En ook vaak figuren (waaronder ik zelf dus) al kontglijdend keihard door de hondenstront zien gaan
    LastFM
    03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
    pi_52092543
    Tja, zoveel gedaan, maar deze weet ik nog:

- oorlogje (haha, waar steeds geroepen werd: "jij bent dood!!", "nee, jij bent dood"... etc)
    - verstoppertje
    - buskruit
    - bomen klimmen
    - vuurtje stoken
    - hutten bouwen (we hadden een enorm plantsoen voor de deur
    - ?

Naast deze spelletjes was het veel voetbal en tennis op het plein met de buurkinderen.
    Kan me ook nog het spel "eitje leggen" herinneren. Sta je in een rij achter elkaar. Gooi een tennisbal tegen de muur en dan moet iedereen in de rij over de bal heenspringen en de laatste pakt de bal op. Deze gooit vervolgens weer de bal tegen de muur... etc.

*zucht*.... vroegah
    pi_52142084
    quote:
    Op zaterdag 4 augustus 2007 08:17 schreef Typmuts het volgende:

Naast deze spelletjes was het veel voetbal en tennis op het plein met de buurkinderen.
    Kan me ook nog het spel "eitje leggen" herinneren. Sta je in een rij achter elkaar. Gooi een tennisbal tegen de muur en dan moet iedereen in de rij over de bal heenspringen en de laatste pakt de bal op. Deze gooit vervolgens weer de bal tegen de muur... etc.
    Jaaa eitje leggen, hele pauzes aan verspilt op de basischool. En als we geen eitjes legden deden we verstoppertje, landje veroveren, touwtje springen (met de hele klas !) of elastieken.

Buiten schooltijd ging ik vaak fietsen of honden uitlaten met een vriendinnetje.
    pi_52152296
    Ik weet niet meer hoe het heet, en het was ook meer een soort sport dan een spel.
    In mijn tijd werd het gespeeld met teams en tegen teams van scholen in de regio.
    Een soort scholen toernooi.

Het is was net als handbal, alleen was er geen goal (en keeper) maar een veer met een blikje, bel? boven op.
    Het team scoorde als je keihard met de bal tegen het blikje gooide.

Weet iemand nog de naam van dit spel?
      Redactie Frontpage dinsdag 7 augustus 2007 @ 00:17:55 #41
    3926 crew  Djeez
    Orde van de Paarsgepunte Lans
    pi_52156084
    Ik speelde oa altijd:

-Buskruit
    -Ezelen/tienen
    -Pluto
    -Poppenkraam
    -Landverovertje
    -Doen, durf of de waarheid
    -Voetje van de vloer
    Uiteraard pijltje schieten, we probeerden over de gevangenismuur van de Grittenborgh (Hoogeveen) te schieten
    -Strip-eenentwintigen
    Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
    Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
      dinsdag 7 augustus 2007 @ 00:26:07 #42
    151344 Queen_Minny
    Life sucks, but I suck harder.
    pi_52156259
    - Elastieken
    - Verstoppertje
    - Blikkie trap
    - Belletje trekken
    - Oorlogje met waterpistolen.
    - Hinkelen
    - Knikkeren
    - voetbal
    -Basketbal (zonder baskets, een grote steen op de muur diende als basket )
    - Touwtje springen
    - Boompje verwisselen
    - Kleuren tikkertje (zo iets als schipper mag ik over varen, de tikker noemde een kleur en als je die kleur op je kleren had mocht je oversteken, had je die niet moest je rennen en kon je getikt worden)

- Haai Baai
    Dan tekende we allemaal circels die eilandjes waren, er was 1 tikker de haai dus die niet op de eilandjes mocht komen. En de rest waren mensen die dus van eilandje naar eilandje moesten rennen. Werd je getikt was he opgegeten door de haai en was jij de tikker. Je mocht niet langer dan 10 tellen op een eilandje blijven staan, en er mocht maar 1 persoon per eilandje staan,' loeren' mocht ook niet.
      Trouwste user 2022 woensdag 30 januari 2008 @ 03:05:24 #43
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_56401860
    Of verstoppertje en Stoeptegelen.

Kennen jullie dat nog en bestaat het nog ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
    pi_56401862
    Geld betalen.
    pi_56401871
    stoeptegelen is dat met een bal tegen de stoep aan gooien en dan naar de overkant springen?
    "The sailor does not pray for wind, he learns to sail."
    pi_56401890
    Altijd "als een kikker" doen, dan deden ze er het langst over!
    pi_56401904
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 03:24 schreef mcDavid het volgende:
    Altijd "als een kikker" doen, dan deden ze er het langst over!
    slang.
      Trouwste user 2022 woensdag 30 januari 2008 @ 03:36:58 #48
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_56401915
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 03:12 schreef roburt het volgende:
    stoeptegelen is dat met een bal tegen de stoep aan gooien en dan naar de overkant springen?
    Tegen de stoeprand idd

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
    pi_56401917
    ik had een buurjongen van 2 meter dus ik verloor altijd
    pi_56401922
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 03:36 schreef tong80 het volgende:

[..]

Tegen de stoeprand idd

Stoepranden Knikkeren is ook weer helemaal in hier en handjeklap, niet om vee te verkopen Maar die liedjes met handen klappen.
    I used to work in a morgue........I am a people person
    Only Human
      Moderator / Miss SHO woensdag 30 januari 2008 @ 03:50:41 #51
    22592 crew  Ole
    pi_56401937
    Elastieken!!!!!!
    Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
    dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
      Trouwste user 2022 woensdag 30 januari 2008 @ 03:51:25 #52
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_56401939
    Elastieken was voor de meisjes

Moderator / Miss SHO woensdag 30 januari 2008 @ 03:51:47 #53
    22592 crew  Ole
    pi_56401940
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 03:50 schreef Ole het volgende:
    Elastieken!!!!!!
    deden de meisjes dan he
      Moderator / Miss SHO woensdag 30 januari 2008 @ 03:52:29 #54
    22592 crew  Ole
    pi_56401942
    ja hallloooooooooo
      Trouwste user 2022 woensdag 30 januari 2008 @ 03:53:33 #55
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_56401946

Moderator / Miss SHO woensdag 30 januari 2008 @ 03:56:08 #56
    22592 crew  Ole
    pi_56401952
    NIET OP DE LIJNTJES!!!!!!!!
      woensdag 30 januari 2008 @ 05:08:43 #57
    97685 YoWilly
    No shit....sherlock
    pi_56402022
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 03:05 schreef tong80 het volgende:
    Of verstoppertje en Stoeptegelen.

Kennen jullie dat nog en bestaat het nog ?

Dat is harstikke hip vandaag de dag!!
    Stoeptegelen
    Don't get shot....It hurts!!
    pi_56402467
    Oh dat was leuk . Ouderwetse spelletjes. .
    I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
    [i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
    pi_56412199
    Buskruit was altijd geweldig

En politie en boefje...met crossfietsjes door de wijk fietsen
      Boks-Chick woensdag 30 januari 2008 @ 16:39:16 #60
    118131 BrandX
    BoksChick & CoffeeAddict
    pi_56412458
    trips down memorylane idd.

en op regenachtige dagen zaten we gewoon in 'n portiek met bordspelletjes
    lolwut
      Moderator / Miss SHO woensdag 30 januari 2008 @ 16:59:20 #61
    22592 crew  Ole
    pi_56412870
    Tennisbal in een panty. Dan tegen de muur staan en de tennisbal naast je heen en weer laten gaan tegen de muur.
    Hoela hoepen
    rolschaatsen
      Moderator / Redactie Sport woensdag 30 januari 2008 @ 17:06:21 #62
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_56413000
    verstoppertje met 30 man

dat was lollig
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
    pi_56413494
    Oeh Buiten spelen .
    Jammer dat je het tegenwoordig zo weinig ziet, in de straat waar ik als kind woonde zie je amper kinderen buiten.

Wat deden wij allemaal?

- Blikspuit
    - Stoeprandje
    - Verstoppertje
    - In de zomer complete tentenkampen bouwen op de veldjes voor het huis, uiteraard met oude kleden.
    - Hutten bouwen
    - Oorlogje
    - En we hebben zelfs een keer een complete iglo van sneeuw gebouwd.

Trouwste user 2022 woensdag 30 januari 2008 @ 21:31:30 #64
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_56418999
    Spoorzoekertje ofzo. Ik zat op een jongens clubje en moesten we met twee partijen een vlag zien te vinden.

Met krijt op straat werden dan hints gegeven.

Boks-Chick woensdag 30 januari 2008 @ 21:35:30 #65
    118131 BrandX
    BoksChick & CoffeeAddict
    pi_56419135
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 21:31 schreef tong80 het volgende:
    Spoorzoekertje ofzo. Ik zat op een jongens clubje en moesten we met twee partijen een vlag zien te vinden.

Met krijt op straat werden dan hints gegeven.

dat heette bij ons landje 'dieven en rovers'
    lolwut
    pi_56419834
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 17:32 schreef RealZeus het volgende:
    Oeh Buiten spelen .
    Jammer dat je het tegenwoordig zo weinig ziet, in de straat waar ik als kind woonde zie je amper kinderen buiten.

Wat deden wij allemaal?

- Blikspuit
    - Stoeprandje
    - Verstoppertje
    - In de zomer complete tentenkampen bouwen op de veldjes voor het huis, uiteraard met oude kleden.
    - Hutten bouwen
    - Oorlogje
    - En we hebben zelfs een keer een complete iglo van sneeuw gebouwd.

buitenspeel-meet?
      Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 31 januari 2008 @ 01:21:10 #67
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_56425059
    Stoepranden
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 03:51 schreef tong80 het volgende:
    Elastieken was voor de meisjes

dus deed ik wel mee tenminste, ik offerde me op om aan één kant van het elastiek te staan, laat die dames maar springen
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
      Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 31 januari 2008 @ 01:22:00 #68
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_56425070
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 21:57 schreef roburt het volgende:

[..]

buitenspeel-meet?
    met 20 andere fokkers ergens verstoppertje gaan doen
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
      Trouwste user 2022 donderdag 31 januari 2008 @ 03:38:21 #69
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_56425788
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 01:22 schreef rubbereend het volgende:

[..]

pi_56426651
    Is 'stand in de mand' al genoemd?
    I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
    pi_56436780
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 01:22 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Of oorlogje.

Dan komen er al snel wat busjes aan en dan is het van:"Kom maar, ga maar mee met die witte meneer, die heeft een hele mooie trui voor jou.Met de mouwen op de rug."

Trouwste user 2022 donderdag 31 januari 2008 @ 21:47:32 #72
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_56444101
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 08:36 schreef Misstique het volgende:
    Is 'stand in de mand' al genoemd?
    Ken ik niet. Wat is dat ?

Moderator / Redactie Sport donderdag 31 januari 2008 @ 21:52:13 #73
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_56444214
    Ik heb er wel eens van gehoord ja.
    pi_56454831
    Wij hadden ook een spelletje dat bij ons 'Kleur de kleur" (ofzoiets ) heette...

Iedereen moest dan aan 1 kant staan...en er stond iemand tegenover met z'n rug naar iedereen toe. Die zei dan: "De kleur, de kleur is.................groen!". En als je groen in je kleding had mocht je gewoon overlopen en zo niet moest je aan de overkant komen zonder getikt te worden

En een variatie daarop was "Vies & Lekker". Het pleintje waar we speelden was dan in twee delen verdeeld namelijk de vieskant en de lekkerkant. Ook daarbij stond iemand in het midden...de rest van de groep stond aan de lekkerkant en noemde het alfabet op totdat diegene in het midden 'stop' zei. Was het bijvoorbeeld de P, dan moest degene in het midden iets eetbaars bedenken met die letter en riep dan bijvoorbeeld PATAT! Indien je patat vies vond moest je naar de overkant komen zonder getikt te worden
    pi_56454837
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 21:47 schreef tong80 het volgende:

Ken ik niet. Wat is dat ?
    Kind staat in het midden, met de anderen er omheen. Het kind in het midden heeft een bal in de hand. Dit kind roept: "Stand in de mand en de bal is voor....tong80!. Het kind van wie de naam genoemd is, moet de bal oppakken of vangen en roept vervolgens "STOP". Iedereen moet dan stoppen en met de voeten wijd gaan staan. Het kind met de bal probeert deze door de voeten van een van de anderen te rollen.Als dat lukt, mag hij de bal opgooien. Lukt het niet, dan mag dat andere kind de bal opgooien
      Trouwste user 2022 vrijdag 1 februari 2008 @ 21:38:29 #76
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_56467779
    Grappig

Trouwste user 2022 vrijdag 1 februari 2008 @ 21:39:07 #77
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_56467794
    Schipper mag ik overvaren ja of nee ? Moet ik dan ook tol betalen ja of nee

pi_56579794
    behalve spelletjes die hier al genoemd zijn:

-"Reus reus hoe laat is het" : Soort schipper mag ik overvaren, maar dan zeiden alle kinderen dus die zin, de reus (kind dat voor de andere kinderen stond) noemde een tijd "6 uur!". Na een aantal keer vragen antwoordde de reus "kinderbedtijd!". Op dat moment moest iedereen dus zo snel mogelijk naar de overkant rennen zonder getikt te worden, als je getikt werd was je de reus.
    -"Voetje van de vloer": zelfde als tikkertje maar je mocht alleen getikt worden als je met je voeten op de grond stond, je kon bijvoorbeeld op een klimrek klimmen om niet getikt te worden maar daar mocht je dan maar 10 tellen zitten.
    -Een soort tikkertje, als je getikt werd moest je met je benen wijd stil blijven staan zodat een ander kind er onderdoor kon kruipen en dan was je weer vrij, ging door tot iedereen getikt was.
    -TV-tikkertje / WC-tikkertje en nog meer variaties daarop: Als de tikker dicht bij je in de buurt kwam moest je snel een tv programma zeggen en je handen in een kruis voor je borst houden, dan mocht je niet getikt worden, na een tijdje kwam de regel erbij dat je niet een tv programma mocht noemen wat al es genoemd was. Dit ook soms met andere onderwerpen zoals dieren. WC tikkertje was ongeveer hetzelfde maar dan met je handen een 'doorspoelbeweging' maken en het geluid van een wc maken
    -Een spel wat alleen op ons schoolplein destijds kon, genaamd "spinnenweb". Er was nl. een trappetje op het plein met bovenaan een deur, die altijd op slot zat. De 'spin' stond op het trappetje en mocht daar niet vanaf. De rest probeerde op het trappetje te komen om de deur aan te raken en 'spinnenweb' te zeggen zonder getikt te worden. Als je de deur raakte mocht je niet getikt worden maar er mocht er maar 1 tegelijk bij de deur staan, dus als er iemand anders aan kwam moest je wegwezen.
    -"Puttikkertje": In een kring handen vasthouden, rond een grote putdeksel. Dan proberen iemand op de put te trekken, die was dan af en moest uit de kring, als je handen losliet, was je allebei af.
    -"Lummelen": Wel bekend denk ik, bal overgooien maar de lummel mocht de bal niet krijgen, als ie 'em toch kreeg was degene die de bal als laatste aan had geraakt de nieuwe lummel.

Dit deden we allemaal op het schoolplein, in de buurt deden we dingen als oorlogje, of politietje, we hadden zelf bekeuringen gemaakt met Word Perfect en die gingen we dan aan 'overtreders' geven, alleen vonden we die nooit zoveel, af en toe een auto die verkeerd geparkeerd stond die kreeg dan zo'n 'bekeuring' onder de ruitenwisser. Pijltjes blazen komt me ook erg bekend voor!

Hoe bepaalden jullie wie de tikker/zoeker of zo moest zijn? Wij meestal met voeten bij elkaar en dan de meest belachelijke versjes opzeggen: 'In de toren is geboren...' of 'Op nr. 5 woont een heel oud wijf...' of zo. Soms bij weinig tijd 'wie het laatst voor de koning knielt' waarbij je dan zo snel mogelijk de grond moest raken, de laatste moest 'em zijn.
      Trouwste user 2022 donderdag 7 februari 2008 @ 13:29:12 #79
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_56581533
    Leuk

donderdag 7 februari 2008 @ 14:56:47 #80
    125913 Devolution
    Beep beep Richie
    pi_56583224
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 12:11 schreef LoenaNigra het volgende:
    Hoe bepaalden jullie wie de tikker/zoeker of zo moest zijn? Wij meestal met voeten bij elkaar en dan de meest belachelijke versjes opzeggen: 'In de toren is geboren...' of 'Op nr. 5 woont een heel oud wijf...' of zo. Soms bij weinig tijd 'wie het laatst voor de koning knielt' waarbij je dan zo snel mogelijk de grond moest raken, de laatste moest 'em zijn.
    Op nummer 5 daar woont een lekker wijf, trek der aan haar linker tiet, dan ben jij em lekker niet!

Wie-zijns ( )

Kniel voor de koning!

En die van in de toren, is geboren weet ik niet meer (Iets van; in de toren is geboren, wiet of wij, dan moet jij em lekker zijn ofzo?)

Herinneringen
    "You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
      Boks-Chick donderdag 7 februari 2008 @ 15:02:52 #81
    118131 BrandX
    BoksChick & CoffeeAddict
    pi_56583323
    quote:
    behalve spelletjes die hier al genoemd zijn:

-knip-
    een feest van herkenning! inderdaad spelletjes die wij ook bijna allemaal deden
    lolwut
    pi_56585096
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 14:56 schreef Devolution het volgende:

[..]

Op nummer 5 daar woont een lekker wijf, trek der aan haar linker tiet, dan ben jij em lekker niet!

Wie-zijns ( )

Kniel voor de koning!

En die van in de toren, is geboren weet ik niet meer (Iets van; in de toren is geboren, wiet of wij, dan moet jij em lekker zijn ofzo?)

Herinneringen
    "Wie-zijns" ook ja, zelfde als wie het laatst voor de koning knielt.

Bij ons ging ie zo "Op nummer 5 woont een heel oud wijf (soms met toevoeging 'het is juf van Lijf' ), kom maar binnen lieve schat, trek m'n broek maar van m'n gat, trek maar aan m'n linker tiet dan ben jij 'em lekker niet!"

"In de toren, is geboren, Piet of Nel, wie kies jij dan wel?" (degene bij wie je uit komt maakt keuze Piet/Nel) "Dan bij jij 'em lekker niet/wel" (degene waarbij je dan uit komt mag of voet weghalen, of die is 'em)
      donderdag 7 februari 2008 @ 17:04:40 #83
    49641 Individual
    Meet John Doe...
    pi_56585499
    Pijltjes schieten heb ik ook gedaan, maar nog leuker was met besjes schieten. Als het het seizoen was groeiden er van die witte besjes aan de struiken in de tuin, waar we ons verschansten en op fietsers schoten. D'r zijn weleens mensen geweest die verhaal kwamen halen..
    reset
      Trouwste user 2022 donderdag 7 februari 2008 @ 17:20:45 #84
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_56585786
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 17:04 schreef Individual het volgende:
    Pijltjes schieten heb ik ook gedaan, maar nog leuker was met besjes schieten. Als het het seizoen was groeiden er van die witte besjes aan de struiken in de tuin, waar we ons verschansten en op fietsers schoten. D'r zijn weleens mensen geweest die verhaal kwamen halen..
    Met zo'n buis. geweldig.

pi_56589115
    quote:
    Iene, miene, mutte,
    Tien pond grutten,
    Tien pond kaas,
    Iene miene mutte is de baas!

en dan:

Maar jij mag de baas niet zijn
    want jij bent nog veel te klein

of
    Maar de baas die is niet thuis
    want hij ligt in het ziekenhuis

en als het snel moest:
    Drop, drop, drop. Rot jij maar lekker op!
    Iet wiet waai is eerlijk weg
    pi_56728759
    Bordjegooi
    Met een bal tegen een straatnaam bord aangooien en als hij raak was moest je een letter opnoemen. De anderen moesten vervolgens een auto aanraken waarvan het nummerbord die letter bevatte en vervolgens de buut (het straatnaambordje) aantikken om te winnen. Degene met de bal moest de anderen afgooien.

En tja, wat deed je dan... lekker tussen de auto's doorrennen en achter verschuilen. Jaja, veel van de deuken op auto's in onze buurt kwamen niet van andere auto's maar van een bal

en gewoon overlopertje waarin de tikkers hun handen tegen de muur van de school aanmosten houden tot de rest het schoolplein probeerden over te steken. Vervolgens moesten de tikkers de anderen proberen te onderscheppen. Uiteindelijk was bijna iedereen een tikker en alleen de allersnelsten bleven over.

En oorlogje natuurlijk. Kwam eens een gast in volledige oorlogstenue aanbellen of we dat wilden spelen... het was 4 mei, 5 voor 8
    beter een knipoog dan een blauw oog
    pi_56780286
    Tienen
    Sjakie Wolfs 1931-2008
    Bobby Haarms 1934-2009
    Michael Jackson 1958-2009
      dinsdag 19 februari 2008 @ 12:09:43 #88
    22136 MaxiTitan
    Een echte vaderlander.
    pi_56834002
    quote:
    LTS voetbal
    Even mijn geheugen opfrissen...

Was dat het spel waar je een blikje of balletje door iemands benen moest schieten en die gast een mocht schoppen totdat hij een 'afbuut' plek bereikte (een paal of iets anders)? Ik ken dat nog wel uit mijn VBO/Mavo (voorheen LTS) tijd. Zelf heb ik er nooit aan meegedaan, ik vond het maar niets dat schoppen en geschopt worden (te geweldadig). Maar toch werd het elke pauze gespeeld en lol dat die mensen hadden (behalve die geschopt werd natuurlijk)...
    Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
    MaxiTitan City
      Trouwste user 2022 dinsdag 2 september 2008 @ 19:04:09 #89
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_61327194
    Zoals blikjes voetbal.

Haal hier je herinneringen op.

dinsdag 2 september 2008 @ 19:04:55 #90
    106355 Topmaat
    Ja toch? Niet dan?
    pi_61327212
    - haha wat leuk -

[ Bericht 90% gewijzigd door Misstique op 03-09-2008 00:07:31 ]
    Zo niet, dan toch...
      Trouwste user 2022 dinsdag 2 september 2008 @ 19:15:06 #91
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_61327505
    -reactie op edit-

Verstoppertje ?

[ Bericht 63% gewijzigd door Misstique op 03-09-2008 00:08:00 ]
    pi_61327512
    Stand in de mand en de bal is voor.......

Ik verklaar de oorlog aan....

Buskruit

eva
    Theories come and theories go. The frog remains
      Trouwste user 2022 dinsdag 2 september 2008 @ 19:15:55 #93
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_61327536
    1 2 3 4 5 6 7 wie zal ik een kusje geven ?

pi_61327586
    quote:
    Op dinsdag 2 september 2008 19:15 schreef tong80 het volgende:
    1 2 3 4 5 6 7 wie zal ik een kusje geven ?

mij?:@
    pi_61327722
    stoepranden
      dinsdag 2 september 2008 @ 19:23:00 #96
    154193 TheYoung1
    Lief zijn loont nog steeds!!
    pi_61327770
    Blokjes en flesvoetbal. (fles gevuld met water, alsie om gaat, eerst de bal pakken, en dan pas je fles weer rechtzetten)

Vlag veroveren.

Lantaarntikkertje.

Annemariekoekoek.

Those good ol' days...zucht....
    ik zeg maar zoo, dierentuin is me te lang.
    Patat, dat is het!!
    pi_61327800
    - nog zo'n grapjurk -

[ Bericht 90% gewijzigd door Misstique op 03-09-2008 00:08:56 ]
    Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
      Trouwste user 2022 dinsdag 2 september 2008 @ 19:30:48 #98
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_61327996
    Zakdoekje leggen niemand zeggen

pi_61328025
    Doktertje
      dinsdag 2 september 2008 @ 20:02:05 #100
    178902 Just_theonedear
    Absolutely Fabulous
    pi_61328916
    Moeder wat eten we
    Ballenbuut
    Verklaar de oorlog
    Spoorzoekertje
    Belletje trekken

We verzonnen trouwens ook heel veel spelletjes zelf.
    If you got it, flaunt it
      dinsdag 2 september 2008 @ 20:02:11 #101
    129814 wolferl
    Ik kan niets bedenken
    pi_61328920
    Verstoppertje.

Wij hadden vroeger zo'n blind jochie in de buurt wonen, en die wilde dolgraag meedoen.
    Nou hij ons zoeken

Hij zoekt nu nog.

Trefbal, oorlogje, besjes schieten met zo'n pvc pijp, watergevecht. leuke tijden.
    pi_61329174
    Panna
    "Those unforgettable days, for them I live"
      Trouwste user 2022 dinsdag 2 september 2008 @ 20:11:49 #103
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_61329205
    Spoorzoekertje

Trouwste user 2022 dinsdag 2 september 2008 @ 23:10:48 #104
    7889 tong80
    Spleenheup
    pi_61334907
    Gewoon straatvoetballen kan nergens meer

Moderator / Redactie Sport woensdag 3 september 2008 @ 09:57:57 #105
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_61341004
    quote:
    Op dinsdag 2 september 2008 23:10 schreef tong80 het volgende:
    Gewoon straatvoetballen kan nergens meer

Daarvoor wordt je tegenwoordig naar die Johan veldjes verwezen.
      Moderator / Redactie FP vrijdag 5 september 2008 @ 21:11:10 #106
    90910 crew  Drizzt_DoUrden
    Rawr
    pi_61413407
    Alles, echt ALLES komt bekend voor

Die goeie ouwe onbezorgde tijd, waar ben je toch naartoe
    [b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
    Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
      zaterdag 6 september 2008 @ 02:16:43 #107
    128033 eer-ik
    Koning. Ja, nog steeds.
    pi_61420059
    Lange- en korte schaar
    Deed íedereen altijd aan mee op het schoolplein.
    Signature.
    pi_61523628
    quote:
    Op vrijdag 5 september 2008 21:11 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
    Alles, echt ALLES komt bekend voor

Die goeie ouwe onbezorgde tijd, waar ben je toch naartoe
    Dat dus. Altijd was ik op straat te vinden. Geweldige tijd!
    pi_61822574
    veel herkenbare dingen hier

wij deden meestal:
    -koninklijke marine? weet niet of het zo heet, maar 1 ging liedje zingen, de koninklijke marine is altijd even net ze dragen blauwe broeken en ook een blauwe pet, lalal, ging nog veel verder, en uiteindelijk moest je voor een vriendinnetje gaan zingen van ooh lieve die en die vergeet je 'naam van een jongen' niet. en als ze dan dr tanden liet zien was ze verliefd op em

-en meestal gewoon in de speeltuin spelen, achter mijn huis was/is een hele grote speeltuin dus daar was ik iedere dag.
    -en baywatch, was ook altijd leuk in het pierenbad
    -weeskindje spelen, hadden we geen ouders meer en gingen we eten zoeken
    -en op het strandje bij het meer op luchtbed ziten en dan net doen alsof je schipbreukeling was op de open zee en op je luchtbedje zat.
    -elastieken, hinkelen (meer op het schoolplein dat), touwtje springen
    -van madeliefen kettingen maken, en als het ff kon nog verkopen ook aan voorbijgangers
    -spinnen, kikkers, slakken zoeken en in een doosje stoppen
    I tried to tease it, but i just pissed it off
      dinsdag 30 september 2008 @ 13:44:51 #110
    90648 zeeuwse
    Mostly harmless
    pi_62022509
    Kennen jullie 'halli hallo'?
    Dat deden wij dus heel vaak.

Het ging als volgt:
    1 iemand is 'hem'.
    Deze verzint iets wat de anderen moeten raden. Bijvoorbeeld 'een televisieprogramma'
    De anderen mogen om de beurt raden welk programma er bedoelt wordt.
    Als iemand het goede antwoord geeft, gooit degene die 'hem is' een bal omhoog , roept 'Halli Hallo!' en rent hard weg.
    Degene die het geraden heeft, haalt zo snel mogelijk de bal op, en roept dan STOP. De ander moet dan stoppen met rennen.
    Degene die de bal heeft mag dan de ander aanwijzingen geven om hem zo dicht mogelijk bij hem te krijgen:
    bijvoorbeeld: 12 koeienstappen in mijn richting.
    Die ander moet dat dan doen, en dan zijn armen voor zijn buik houden zodat er een soort basketbal ring ontstaat.
    Degene met de bal moet de bal door de armen van de ander gooien.
    Is dat gelukt, dan is hij 'hem' en mag hij dus een categorie verzinnen.

Verder ook
    busje trap
    Stand in de mand
    'ik verklaar de oorlog'
    stoepranden
    overlopertje - met die kleuren inderdaad. Ik geloof dat wij dat overlopertje noemden, maar dat weet ik niet zeker.
    touwtje springen (klokkenspel!!)
    So Long and Thanks for All the Fish
    pi_62026025
    Wij hadden in de buurt een zelf bedacht spel;

Het heette zwaaiertje;

Eigenlijk een variant op verstoppertje, maar als je gevonden was dan moest je bij de "pot" (een boom of iets dergelijks) wachten.. (je mocht niet loslaten). Als je een mede-verstopper zag zwaaien dan zei je hardop contact. Op een onbewaakt moment moest je dan je zelf weer zien te verstoppen (de zoeker mocht je natuurlijk niet zien wegrennen, want dan was je er weer bij).

Het was echt een hit!

Verder deden we:
    Ik verklaar de oorlog aan
    Stoeprandje
    Touwtje springen
    Knikkeren (opeens was het weer het knikkerseizoen, hoe kan dat toch?)
    Elastieken (te hip!)
    Buskruut (kom uit het oosten hè?)

Verder ook: "welkoopje" (de schuur leegpakken (ook bij twee andere buurmeisjes) en net doen alsof we kruiwagens, bezems, laarzen en andere outdoor/tuinspullen verkochten (Vaders moesten 's avonds hun eigen hark weer uitzoeken, haha)
    We hebben ook hetzelfde met: Schoenen, Groente (tuinafval), Boeken en Kleding
    pi_62071339
    Vroeger echt heeeeeel erg vaak buiten gespeeld. Wij deden altijd:

- Blikkie trap (maar dan met een bal)
    - Flessenvoetbal (had je colaflessen gevuld met water en die moest je verdedigen, je was af als je fles helemaal leeg was, heb me vaak kapot gelachen vanwege de reddingsacties van de anderen als hun fles om was gekeild)
    - Briefjes spoorzoekertje (dan schreven we op de straat dat er ergens een briefje lag verstopt, die moest je dan zoeken en daar stonden aanwijzingen op, en dan ging je weer verder met de pijlen volgen totdat je wist waar de anderen verstopt waren)
    - Stand in de mand
    - Ik verklaar de oorlog aan...
    - Eitje leggen
    - Oorlogje ("Pow pow! Jij bent dood!" -"Echt niet!")
    - Stoepranden
    - Lummelen
    - Tennis toernooitjes
    - Huttenbouwen (kreeg je van de initiatiefnemer een pasje dat je de hut mocht betreden )
    Tralalalaaa
    pi_62075454
    quote:
    Op donderdag 2 oktober 2008 10:49 schreef Take_A_Picture het volgende:

*knip*

- Huttenbouwen (kreeg je van de initiatiefnemer een pasje dat je de hut mocht betreden )
    Jaaah! Dat deden wij ook idd!

Verbeeld ik me het of spelen kinderen tegenwoordig niet meer zo veel op straat?
      Moderator / Redactie FP donderdag 2 oktober 2008 @ 14:41:00 #114
    90910 crew  Drizzt_DoUrden
    Rawr
    pi_62077417
    Het kan zijn dat ze het nog wel veel doen, maar aangezien hier nu weinig kleine kinderen wonen krijg ik wel het idee dat ze allemaal achter de wii zitten thuis
    [b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
    Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
      vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:50:44 #115
    164018 nijnja
    pi_62287995
    Briljant al die spelletjes ....
    Loop nu stage op een basisschool, daar spelen ze ook wel eens oorlogje, maar dan echt Echt stom
    Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
      † In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:00:03 #116
    675 just me
    oldbie DCLXXV
    pi_62288272
    doktertje spelen
    Godmother of Radio 49
    And now I think of my life as vintage wine
    How fragile we are
    pi_62292880
    Knikkeren, skippyballen, skelteren, tikkertje, verstoppertje, en als het sneeuwde een sneeuwpop maken
    "You can call me Susan if it makes you happy"
    pi_62474865
    Amerikanen.
    1 keeper en 6-7 voetballers. Iedereen voetbalt tegen elkaar en er valt er iedere ronde 1 af.
    En tienen ook ja, dat was ook vet.

Verder veel van wat hier genoemd is:) Buskruit, verstoppertje, belletje lellen etc
    Het is...kiezen of delen; spelen, winnen, verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
    pi_62475753
    Bij ons heette dat gewoon afvalraceje.
    pi_62475945
    quote:
    Op donderdag 2 oktober 2008 13:32 schreef Jose1985 het volgende:

[..]

Jaaah! Dat deden wij ook idd!

Verbeeld ik me het of spelen kinderen tegenwoordig niet meer zo veel op straat?
    Klopt. Hier is het ook allemaal steeds minder. Vroeger was ik altijd op straat te vinden. Als ik nu hier kijk, zie ik nog wel kinderen spelen, maar lang niet zoveel als in mijn tijd.
    pi_62687358
    oeeh ja memories

- overlopertje in alle varianten ( kleuren, eten, dagen )
    - pakkertje gewoon keihard rennen en degene die em was moest iemand vangen en hem meesleuren naar de "gevangenis" onder het klimrek
    - de nachtwacht, maar alleen als het donker was natuurlijk
    - elastieken
    - touwtjespringen
    - verstoppertje
    - buskruit
    - stand in de mand
    - lummelen
    - circusje spelen
    - lolobal en eenwieler wedstrijden
    - vader en moedertje spelen
    - spoorzoekertje met heeeeel veel pijlen en opdrachten
    - televisietikkertje ( tikkertje, waarbij je niet getikt mocht worden als je de naam van een tv programma riep wat nog niet gezegd was. Iedereen riep altijd goede tijden bij ons )

ect
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
      maandag 3 november 2008 @ 12:00:19 #122
    12010 daniman
    gewoon lekker gek
    pi_62904178
    hehe veel van de genoemde spelletjes klinken bekend en heb ik als kind ook veel gespeeld

Tikkertje is trouwens een spel waar waarschijnlijk al vele duizenden varianten op zijn bedacht. Er is ook vrij makkelijk iets op te bedenken. Bijvoorbeeld: In de hal van de kerk waar ik heen ga heb je vloerbedekking met gekleurde vlakken. Kinderen gaan dan tikkertje spelen waarbij je dan op een bepaalde kleur vrij bent enzo
    patat ftw :)
    pi_62904634
    quote:
    Op zondag 26 oktober 2008 14:07 schreef littledrummergirl het volgende:
    oeeh ja memories

- overlopertje in alle varianten ( kleuren, eten, dagen )
    - pakkertje gewoon keihard rennen en degene die em was moest iemand vangen en hem meesleuren naar de "gevangenis" onder het klimrek
    - de nachtwacht, maar alleen als het donker was natuurlijk
    - elastieken
    - touwtjespringen
    - verstoppertje
    - buskruit
    - stand in de mand
    - lummelen
    - circusje spelen
    - lolobal en eenwieler wedstrijden
    - vader en moedertje spelen
    - spoorzoekertje met heeeeel veel pijlen en opdrachten
    - televisietikkertje ( tikkertje, waarbij je niet getikt mocht worden als je de naam van een tv programma riep wat nog niet gezegd was. Iedereen riep altijd goede tijden bij ons )

ect
    Die deden wij ook allemaal.
    pi_63283072
    Denk bijna alles ook gedaan wat hier staat haha. Had het toevallig hier nog over met een vriend laatst, wij deden namelijk altijd:

Vies en Lekkertje
    Geniaal spel, gewoon een vierkant bepalen, een kant is Lekker, een is Vies, een is Gaat wel, en een is heerlijk. 1 Tikker in het midden en die riep dan bijvoorbeeld SPAGHETTI en dan moest je dus rennen.

Annemaria koekoek?
    Lijkt me aardig bekend, een persoon met z'n gezicht naar de muur en die zegt dan langzaam of snel of wat dan ook ' Annemaria Koekoek' en zodra hij zich omdraait moest je stilstaan, als je nog bewoog moest je weer terug naar het begin. Wie het eerst bij de muur is wint.

Best tof hoe je als kind zelf van die spelletjes verzint en om te zien hoe iedereen ze eigen regels had. Echte bazen speelde buiten.
      donderdag 20 november 2008 @ 23:03:41 #125
    207382 ImMaxa
    Never stay dead
    pi_63389859
    Goede ouwe tijd idd. Slingertikkertje was altijd een hit op school.
    Met dan van die hele lange slingers soms.
    You know, I've learned something today
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')