abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51375208
De gevangenispopulatie bestaat ongeveer voor de helft uit allochtonen. Terwijl 1 op de 6 inwoners allochtoon is.

Een simpele rekensom leert dan dat 5 x zoveel allochtonen in de gevangenis zitten dan autochtonen. Dit is een schrikbarend gegeven.

Het bovenstaande wordt in de beeldvorming danig versterkt als je een avondje Opsporing Verzocht kijkt. Meestal wordt er naar iemand gezocht met een getinte huidskleur of sprekend met een niet Nederlands accent...

Dat geeft toch zwaar te denken. Wat gaat er dan fout?

Uiteraard spelen diverse factoren ene rol bij het crimineel worden van individuen. Te denken valt aan de oorspronkelijke cultuur, erfelijkheid, achterstanden etc. etc. Dus aan preventie is misschien nog wel eea te doen.

De vraag is nu of er aan de kant van repressie speciaal voor allochtonen moet gebeuren. Onder repressie wordt verstaan het straffen en evt het opleggen van een maatregel .

Stellingen:

1 Allochtonen zijn 5 x crimineler dan autochtonen, want ze zitten vijf keer zo vaak in de gevangenis.
2 Om 1 weer recht te trekken dienen allochtonen dus vijf keer zo hard te worden bestraft om punten 1 weer gelijk te trekken

Hoe denkt u daarover? Hoe kan de criminaliteit onder allochtonen worden teruggebracht?

pi_51375268
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_51375349
Wacht even, omdat allochtonen vaker in de bak zitten kom jij met een plan om allochtonen minder vaak in de bak te laten zitten door ze vaker en langer in de bak te laten zitten ?
pi_51375440
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:32 schreef gelly het volgende:
Wacht even, omdat allochtonen vaker in de bak zitten kom jij met een plan om allochtonen minder vaak in de bak te laten zitten door ze vaker en langer in de bak te laten zitten ?

Ik hoop dat er dan een nieuwe balans komt. Er gaat immers een afschrikwekkend effect van uit door dat veel zwaarder straffen.

En dat % gewijs evenveel allochtonen als autochtonen in de bak zitten
pi_51375527
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Er gaat immers een afschrikwekkend effect van uit door dat veel zwaarder straffen.
Waar blijkt dat uit ?
pi_51375624
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:36 schreef gelly het volgende:

[..]

Waar blijkt dat uit ?
Het nut van straffen is

1 vergelding naar de samenleving
2 afschrikwekkend effect te sorteren. En op die manier voorkomen/tegengaan dat mensen de fout ingaan.

Puntje 2 kan alleen werken als de straf voldoende hoog is. Anders schrikt het immers niet of onvoldoende af.
pi_51375655
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:34 schreef EchtGaaf het volgende:
En dat % gewijs evenveel allochtonen als autochtonen in de bak zitten
Als je dat wilt kunnen we ook de criminailiteit onder autochtonen gaan stimuleren.
pi_51375715
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:39 schreef k_man het volgende:

[..]

Als je dat wilt kunnen we ook de criminailiteit onder autochtonen gaan stimuleren.
Door die lichter te straffen?
pi_51375747
Daar zit een balans in. Te weinig straf maakt geen indruk, teveel straf ook niet. Stel dat je toch weet dat je 10 jaar de bak in gaat als je een reep chocola steelt, waarom zou je er dan niet nog een nuts bijstelen ? Stel dat je toch de doodstraf krijgt als je iemand vermoordt, waarom dan niet nog wat extra mensen meeslepen in de dood.
pi_51375782
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:40 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Door die lichter te straffen?
Nee joh, echt actief stimuleren. Belonen desnoods.
pi_51375848
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:41 schreef gelly het volgende:
Daar zit een balans in. Te weinig straf maakt geen indruk, teveel straf ook niet. Stel dat je toch weet dat je 10 jaar de bak in gaat als je een reep chocola steelt, waarom zou je er dan niet nog een nuts bijstelen ? Stel dat je toch de doodstraf krijgt als je iemand vermoordt, waarom dan niet nog wat extra mensen meeslepen in de dood.
De doodstraf is een ultieme straf die je iemand kan geven. Hetzelfde geldt voor levenslang. Dat is een nadeel van een ultieme straf op een misdrijf.

Voor tijdelijke straffen geldt dat weer minder.....
pi_51375928
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:27 schreef EchtGaaf het volgende:
De gevangenispopulatie bestaat ongeveer voor de helft uit allochtonen.
aha, dus net zoveel allochtonen als autochtonen...
quote:
Een simpele rekensom leert dan dat 5 x zoveel allochtonen in de gevangenis zitten dan autochtonen.
Ik vind dit een rare rekensom...
  woensdag 11 juli 2007 @ 21:47:29 #13
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_51375965
We kunnen nog wel meer statistieken opstellen, bv. over de verhouding man/vrouw, de verhouding heteroseksueel/homoseksueel en verzin er zelf nog maar wat. Zou je op basis daarvan je ook tot de conclusie komen dat je dan het man-zijn als verzwarende omstandigheid mee moet laten wegen, net zoals het hetero zijn (ik neem aan dat heteroseksuele mannen vaker zitten dan homoseksuele) ?
pi_51375994
Er zijn trouwens echt onstellend veel meer buitenlanders dan er Nederlanders zijn. Dus de verhouding nu is nog best gunstig voor de buitenlanders.
pi_51376041
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:46 schreef Ingmar89 het volgende:

Ik vind dit een rare rekensom...
Uitleg:
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 11:31 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het is een factor 5.

Aantal inwoners van dit land: N,

Als volgt verdeeld:

Aantal allochtonen : (1/6)*N
Aantal autochtonen : (5/6)*N
----------------------------------- +
Totaal is dus :................... N

Aantal gevangenen in NL : n

Aantal allochtonen : (1/2)*n
Aantal autochtonen : (1/2)*n
----------------------------------- +
Totaal is dus :................... n

pct allochtonen in bak pct(allochtoon):

(1/2)*n
--------= pct( allochtoon )
(1/6)*N

pct autochtonen in bak : pct( autochtoon ):

(1/2)*n
--------= pct( autochtoon )
(5/6)*N

De kans dat een allochtoon om in de bak te komt is een factor 5 groter dan de kans dat een autochtoon in de bak beland:

pct(allochtoon)
----------------- =............ 5
Pct( autochtoon )

Daarmee zijn allochtonen 5 x crimineler dan autochtonen.

qed
pi_51376134
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:
We kunnen nog wel meer statistieken opstellen, bv. over de verhouding man/vrouw, de verhouding heteroseksueel/homoseksueel en verzin er zelf nog maar wat. Zou je op basis daarvan je ook tot de conclusie komen dat je dan het man-zijn als verzwarende omstandigheid mee moet laten wegen, net zoals het hetero zijn (ik neem aan dat heteroseksuele mannen vaker zitten dan homoseksuele) ?
Ik weet niet of hetero's agressiever zijn.

Man-vrouw vergelijking gaat niet op. Mannen zijn van nature agressiever door het hormoon testosteron. Die kun je daarom niet extra straffen.
pi_51376207
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:51 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Heb je wel eens van homo's gehoord die aan hetero-rammen doen?
quote:
Man-vrouw vergelijking gaat niet op. Mannen zijn van nature agressiever door het hormoon testosteron. Die kun je daarom niet extra straffen.
Waarom niet? Erfelijkheid noem je in je OP al als reden. Waarom andere aangeboren zaken - geslacht, sexuele voorkeur - dan niet?

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 11-07-2007 21:54:44 ]
pi_51376291
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het nut van straffen is

1 vergelding naar de samenleving
2 afschrikwekkend effect te sorteren. En op die manier voorkomen/tegengaan dat mensen de fout ingaan.

Puntje 2 kan alleen werken als de straf voldoende hoog is. Anders schrikt het immers niet of onvoldoende af.
Waaruit blijkt dat straffen inderdaad dat nut bewijst? Je stelt dat hogere straffen meer zouden afschrikken; waaruit blijkt dat?

Andere vraag: doe eens een rekenvoorbeeld voor het volgende geval. Stel: op autodiefstal staat 1 jaar voor een autochtoon; en 5 jaar voor een allochtoon.
Autodieven, allemaal exact dezelfde misdaad. Welke straffen?
Kees A., pa & ma geboren Nederlander - 1 jaar, neem ik aan.
Helmut B., pa geboren Duitser, ma NL - .. ?
Ali C., pa & ma geboren NL (opa's & oma's beide zijden geboren Turk) - ....?
Liiban D., geboren Somalier, geen NL staatsburger, verblijfsvergunning - .. ?
Senait E., geboren Eritrees, NL staatsburger - .. ?
Bassirou F., Senegalees, illegaal - .. ?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 11 juli 2007 @ 21:58:25 #19
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_51376415
quote:

[..]

Misschien zijn homo's het wel, de vraag was of je bereid was ook daarop te selecteren.
quote:
Maar het natuurlijk onderscheid mag je wel maken voor allochtonen + wat sigme zegt?

Back to the drawing board dus...
pi_51376423
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:53 schreef k_man het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Heb je wel eens van homo's gehoord die aan hetero-rammen doen?
Ik heb geen verstand van homo's
quote:
Waarom niet? Erfelijkheid noem je in je OP al als reden. Waarom andere aangeboren zaken - geslacht, sexuele voorkeur - dan niet?
Uitgaande dat misdaad vanuit een slecht geweten plaatsvindt, moeten ze daar ook (extra) voor worden bestraft.

uitzondering: als er sprake is van verminderde toerekeningsvatbaarheid kan hiervan geen sprake zijn.

Het PBC houdt bij het milieuonderzoek zeker rekening mee met afkomst etc. Maar daar is dus wel een grens.
pi_51376464
quote:

[..]

Je geeft zelf in je OP genetica als mogelijke oorzaak aan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_51376536
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:59 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je geeft zelf in je OP genetica als mogelijke oorzaak aan.
Je mag allochtonen mannen wmb qua agressiviteit wel vergelijken met autochtonen.

Mannen niet met vrouwen. Het zijn nadere wezens.
pi_51376547
Je straft een vergrijp, niet een afkomst. Dat zou toch echt te gek zijn.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_51376590
quote:

[..]

Natuurlijk wel. Die moet je óf extra afschrikken (castratie, iemand?), of "preventief" behandelen. Castratie, bijvoorbeeld .

Wereldvrede binnen handbereik .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_51376867
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat straffen inderdaad dat nut bewijst? Je stelt dat hogere straffen meer zouden afschrikken; waaruit blijkt dat?
Ik mag aannemen dat er voldoende onderzoek is geweest naar de relatie van straffen en het gesorteerde effect als het gaat om repressie .

Het volgende is zonder meer plausibel :

1 Niet straffen: misdaad loon dan, gevolg misdaad tiert welig hoogtij. Dat kan een kind begrijpen.

2 Voldoende pakkans + zware sanctie: een grote groep zal zich hierdoor bedenken, vel criminelen werken nogal berekend en maken wel degelijk een afweging of de gepalnde misdaad wel de moeite loont...

Dus dat er repressie van straffen uitgaat mag bijzonder aannemelijk zijn....
quote:
Andere vraag: doe eens een rekenvoorbeeld voor het volgende geval. Stel: op autodiefstal staat 1 jaar voor een autochtoon; en 5 jaar voor een allochtoon.
Autodieven, allemaal exact dezelfde misdaad. Welke straffen?
Kees A., pa & ma geboren Nederlander - 1 jaar, neem ik aan.
Helmut B., pa geboren Duitser, ma NL - .. ?
Ali C., pa & ma geboren NL (opa's & oma's beide zijden geboren Turk) - ....?
Liiban D., geboren Somalier, geen NL staatsburger, verblijfsvergunning - .. ?
Senait E., geboren Eritrees, NL staatsburger - .. ?
Bassirou F., Senegalees, illegaal - .. ?
Laat zich niet eenvoudig beantwoorden. Een forensisch-psychologisch (reken)model is hiervoor nodig. Dat lukt mij niet op een regenachtige woensdagavond. Daar is meer voor nodig.
pi_51376928
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:02 schreef sigme het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Die moet je óf extra afschrikken (castratie, iemand?), of "preventief" behandelen. Castratie, bijvoorbeeld .

Wereldvrede binnen handbereik .
Ik laat graag mannen man zijn , en vrouwen vrouw

Anders kan ik geen speciale vrouwen topics meer maken
pi_51376940
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:01 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je mag allochtonen mannen wmb qua agressiviteit wel vergelijken met autochtonen.

Mannen niet met vrouwen. Het zijn nadere wezens.
Wat een onzin. Onderscheid maken op etniciteit is net zo bizar als onderscheid maken op geslacht.

Geldt het onderscheid eigenlijk alleen voor niet-westerse allochtonen? En hoe zit het met buitenlandse toeristen?
pi_51377050
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:58 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Misschien zijn homo's het wel, de vraag was of je bereid was ook daarop te selecteren.
Voor mij staat nl nog steeds niet vast of homoseksualiteit een afwijking in de genen is dan wel een ontwikkelingsstoornis. Zolang dit niet helder is, waag ik mij hier niet aan. De geleerden zijn het onderling niet eens over het ontstaan van homoseksualiteit.
quote:
Maar het natuurlijk onderscheid mag je wel maken voor allochtonen + wat sigme zegt?
Back to the drawing board dus...
Niks ervan
pi_51377085
quote:
1 Allochtonen zijn 5 x crimineler dan autochtonen, want ze zitten vijf keer zo vaak in de gevangenis.
2 Om 1 weer recht te trekken dienen allochtonen dus vijf keer zo hard te worden bestraft om punten 1 weer gelijk te trekken
Uhmmm...volgensmij moeten autochtonen dan 5 keer harder (langer) gestraft worden om evenveel allochtonen als autochtonen in de gevangenis te krijgen. Met de maatregel die jij voorstelt blijven allochtonen langer in de gevangenis en worden de gevangenissen na een tijdje steeds voller met allochtonen
pi_51377088
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:08 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik mag aannemen dat er voldoende onderzoek is geweest naar de relatie van straffen en het gesorteerde effect als het gaat om repressie .
Nee, dat mag je niet aannemen. Jij stelt, jij bewijst. Je hoeft het niet zelf te onderzoeken, maar we mogen van je verwachten dat je je stelling kan onderbouwen. Er zijn namelijk heel veel onderzoeken naar geweest - en het verband is maar zeer beperkt aanwezig.
quote:
Het volgende is zonder meer plausibel :

1 Niet straffen: misdaad loon dan, gevolg misdaad tiert welig hoogtij. Dat kan een kind begrijpen.

2 Voldoende pakkans + zware sanctie: een grote groep zal zich hierdoor bedenken, vel criminelen werken nogal berekend en maken wel degelijk een afweging of de gepalnde misdaad wel de moeite loont...

Dus dat er repressie van straffen uitgaat mag bijzonder aannemelijk zijn....
Straf is straf, ja. Da's een open deur, en het was de vraag niet. Waaruit blijkt dat strafverhóging meer afschrikkende werking genereert? Want dat stel jij - maar dat is helemaal niet erg waarschijnlijk.
quote:

[..]

Laat zich niet eenvoudig beantwoorden. Een forensisch-psychologisch (reken)model is hiervoor nodig. Dat lukt mij niet op een regenachtige woensdagavond. Daar is meer voor nodig.
Waarom nu opeens een forensisch-psychologisch (reken)model? Het is heel eenvoudig: allemaal dezelfde misdaad, maar andere afstamming. Niks meer, niks minder.
pi_51377102
Vreemd genoeg heb ik in mijn leventje wel een aantal criminelen gekend viavia. Ze maken zich echt geen van allen druk om de straf die ze eventueel te wachten staat. Sterker nog, ze gaan ervan uit nooit gepakt te worden.
pi_51377397
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:10 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat een onzin. Onderscheid maken op etniciteit is net zo bizar als onderscheid maken op geslacht.
Hormonen kwestie speelt daarin een hoofdrol. je kan een man niet extra straffen omdat ie extra testosteron heeft. Dat is niet reeel.
quote:
Geldt het onderscheid eigenlijk alleen voor niet-westerse allochtonen? En hoe zit het met buitenlandse toeristen?
Etnische groepen die meer rotzooi veroorzaken, die harder straffen. Dat verband moet in de straf toepassing worden opgenomen. Wat mij betreft met tabellen die op basis van onderzoek tot stand worden gekomen.
pi_51377491
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:23 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Hormonen kwestie speelt daarin een hoofdrol. je kan een man niet extra straffen omdat ie extra testosteron heeft. Dat is niet reeel.
Natuurlijk wel, daar bestaan gewoon pillen voor. En je krijgt er nog tieten van ook. Weg excuus.
pi_51377536
quote:

Etnische groepen die meer rotzooi veroorzaken, die harder straffen. Dat verband moet in de straf toepassing worden opgenomen. Wat mij betreft met tabellen die op basis van onderzoek tot stand worden gekomen.
Ik denk dat voorstanders van een dergelijk beleid nog van een koude kermis thuis gaan komen aangezien die groep helemaal niet zo homogeen etnisch is als jij je voorstelt. Voorbeelden werden al genoemd.
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:27:47 #35
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_51377547
Dat kan gewoon niet zonder afscheid te nemen van een behoorlijke chunk vrijheid.

De overheid heeft dan de macht om aparte groepen binnen de maatschappij te defineren en te discrimineren.

Dan is een betere oplossing een wet aannemen die het mogelijk maakt bij dubbele nationaliteiten de NLse in te trekken.

Is ook al een behoorlijk monstrum, maar heeft behalve voor de zeer kleine sectie NLers die ook nog een ander paspoort heeft, niet de potentie om een breekijzer te zijn voor een politiestaat.
pi_51377593
quote:
De gevangenispopulatie bestaat ongeveer voor de helft uit allochtonen. Terwijl 1 op de 6 inwoners allochtoon is.
Het enige effect van allochtonen harder straffen is dat je die percentages nog schever maakt. En dan ?

En het idee alleen al. Je moet berecht en beoordeeld worden op je (mis)daden, nimmer op je afkomst.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_51377693
quote:

[..]

Alle factoren die jij in je OP noemt zijn factoren die je een dader zelf niet direct kunt aanrekenen net als testosteron. Dat is dus niet zo irreeel. Waarom dat onderscheid daar wel maken en niet tussen man - vrouw? Bovendien als strenger straffen de criminaliteit verminderd, kunnen we dit toch beter in het algemeen invoeren? Dan daalt volgens jouw redenering de gehele criminaliteit en niet alleen die onder bepaalde etnische groepen.
pi_51378115
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het enige effect van allochtonen harder straffen is dat je die percentages nog schever maakt. En dan ?
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:14 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Uhmmm...volgensmij moeten autochtonen dan 5 keer harder (langer) gestraft worden om evenveel allochtonen als autochtonen in de gevangenis te krijgen. Met de maatregel die jij voorstelt blijven allochtonen langer in de gevangenis en worden de gevangenissen na een tijdje steeds voller met allochtonen
Nee, dat kan je niet zo zien. Het doel is om voor een groter afschrikwekkend effect te bewerkstelligen onder sommigen etnische afkomstigen. . Zodat er weer een "evenwicht" komt in de percentages gestraften.
pi_51378137
Wat een plan...
pi_51378255
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

En het idee alleen al. Je moet berecht en beoordeeld worden op je (mis)daden, nimmer op je afkomst.
Je ziet het bij sommige etniciteiten dat repressie niet zo goed werkt.... En als het component repressie niet zo goed werkt, dan moet je sommige knoppen opdraaien.
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:49:42 #41
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51378327
Ze moeten een straf bijschrijven en wel het over de grens knikkeren, en dan wel ten westen van ons land.

Los je ook het cellentekort mee op trouwens.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_51378332
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:47 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je ziet het bij sommige etniciteiten dat repressie niet zo goed werkt.... En als het component repressie niet zo goed werkt, dan moet je sommige knoppen opdraaien.
Dwaas plan. Je kan het strafrecht niet gaan oprekken op basis van kleurtjes.
pi_51378384
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:44 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

[..]

Nee, dat kan je niet zo zien. Het doel is om voor een groter afschrikwekkend effect te bewerkstelligen onder sommigen etnische afkomstigen. . Zodat er weer een "evenwicht" komt in de percentages gestraften.
Waarom moet er een evenwicht zijn in de percentages gestraften?
Waarom is het belangrijk om een mooie afspiegeling van de maatschappij in de bak te hebben zitten?
Wat een onzin om onderscheid tussen rassen te gaan maken in de strafbepaling..
pi_51378397
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dwaas plan. Je kan het strafrecht niet gaan oprekken op basis van kleurtjes.
Waarom niet? Als de feiten uitwijzen dat sommigen groepen onverbeterlijk zijn, dan mag je de wet niet aanpassen?
pi_51378467
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:51 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Waarom niet? Als de feiten uitwijzen dat sommigen groepen onverbeterlijk zijn, dan mag je de wet niet aanpassen?
Nee ook dan moet je de wet toepassen en niet in de richting van bepaalde groepen gaan herschrijven. Dat lijkt me een ultiem slecht plan.
pi_51378468
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:51 schreef Icelus het volgende:

[..]

Waarom moet er een evenwicht zijn in de percentages gestraften?
Waarom is het belangrijk om een mooie afspiegeling van de maatschappij in de bak te hebben zitten?
Wat een onzin om onderscheid tussen rassen te gaan maken in de strafbepaling..
Je kan daaruit opmaken dat sommige groepen allochtonen idd gewelddadiger zijn da anderen. Waarom zou je dat niet extra mogen bestraffen. Teneinde om meer repressie te bewerkstelligen?

Een van de hoofdpijlers van straffen is repressie.
pi_51378531
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee ook dan moet je de wet toepassen en niet in de richting van bepaalde groepen gaan herschrijven. Dat lijkt me een ultiem slecht plan.
Ook als ze vijf keer meer crimineel blijven? Want dan werkt repressie dus niet echt voor die groepen. Dus door blijven etteren?
pi_51378621
Kunnen we die mensen, met een bepaalde etnische achtergrond, dan niet in speciale extra strenge gevangenissen stoppen? Dan heb je die probleemgroep meteen geconcentreerd en beheersbaar.

En aangezien er kennelijk een enorm risico is dat die mensen crimineel gedrag gaan vertonen kunnen we ze beter al opsluiten voordat ze de maatschappij enorme schade toebrengen.

We maken gewoon ergens in Drenthe een kamp. Prikkeldraad erom, wachttorens erbij. Kunnen ze daar nuttig werk verrichten en in gezellig samen barakken leven. Met de trein erheen, wagonladingen vol. Moet jij eens kijken hoe snel we van dat allochtonenprobleem af zijn.
pi_51378666
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:26 schreef gelly het volgende:

[..]

Natuurlijk wel, daar bestaan gewoon pillen voor. En je krijgt er nog tieten van ook. Weg excuus.
Nee, je mag nooit mannen verneuken met hormonen.
pi_51378680
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:54 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ook als ze vijf keer meer crimineel blijven? Want dan werkt repressie dus niet echt voor die groepen. Dus door blijven etteren?
Je spreekt jezelf nu toch tegen? Repressie werkt niet, dus meer repressie. het voordeel van langere straffen is dat criminelen zolang ze in de gevangenis zitten geen strafbare feiten (buiten de gevangenis) kunnen plegen, maar voor je bewering over het afschrikwekkende effect van zwaardere gevangenisstraffen mag je wel even enige wetenschappelijke onderbouwing aandragen. Begin maar hier als je geen toegang tot fatsoenlijke wetenschappelijke databases hebt.
pi_51378732
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:54 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

"ze" "groepen" daar kan je niets mee. Het recht is gelukkig niet op groepen gericht maar op mensen die overtredingen begaan. Je kan jou niet extra zwaar straffen omdat een andere blanke kale jongen een meisje verkracht. Zo werkt het niet, gelukkig .
pi_51378735
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Alle factoren die jij in je OP noemt zijn factoren die je een dader zelf niet direct kunt aanrekenen net als testosteron. Dat is dus niet zo irreeel. Waarom dat onderscheid daar wel maken en niet tussen man - vrouw? Bovendien als strenger straffen de criminaliteit verminderd, kunnen we dit toch beter in het algemeen invoeren? Dan daalt volgens jouw redenering de gehele criminaliteit en niet alleen die onder bepaalde etnische groepen.
Als een groep het verziekt voor de ander, moet dan alles en iedereen eronder leiden? Dat vind ik weer niet reeel. Vandaar pleit ik voor differentiatie naar etniciteit.
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:00:52 #53
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51378802
Ik denk dat mensen gewoon niet die aanpassingen aan straffen willen omdat ze dan moeten denken aan nazipraktijken oid, (als in racistisch geweld) Maar dan nog, zie ik daar meer heil ( ) in dan door te koetsen naar de hel dat het betreffende schurftvolk nederland maakt. Mensen die andere mensen terroriseren moeten buiten al het politiek populistisch geblaat gewoon een serieus pak slaag krijgen en daarna in zee gegooid worden. Zo denk ik erover. Een soort van fatale corrigerende tik zeg maar.
pi_51378804
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:53 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je kan daaruit opmaken dat sommige groepen allochtonen idd gewelddadiger zijn da anderen. Waarom zou je dat niet extra mogen bestraffen. Teneinde om meer repressie te bewerkstelligen?

Een van de hoofdpijlers van straffen is repressie.
Anders ga je eerst even uitzoeken hoe nuttig het verhogen van repressie nou daadwerkelijk is..
Het lijkt misschien een logische aanname, maar zoals iemand eerder in dit topic al aangaf is het verband tussen de mate van repressie en de hoeveelheid criminaliteit helemaal niet duidelijk aanwezig.
Maar goed volgens mij heb jij sowieso geen idee wat de gevolgen van het doorvoeren van zo'n plan zouden zijn... Het is in ieder geval absoluut geen gezonde basis voor een stabiel land. Eerder de basis voor een land wat je zo snel mogelijk naar de afgrond wilt helpen. Belachelijk idee
pi_51378826
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:59 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Als een groep het verziekt voor de ander, moet dan alles en iedereen eronder leiden? Dat vind ik weer niet reeel. Vandaar pleit ik voor differentiatie naar etniciteit.
Er is maar 1 groep die het verpest en dat zijn criminelen. Die mogen daar best hard voor gestraft worden wat mij betreft. Maar goed, ik mis de onderbouwing voor de centrale claim uit je OP nog steeds.
pi_51378876
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, dat mag je niet aannemen. Jij stelt, jij bewijst. Je hoeft het niet zelf te onderzoeken, maar we mogen van je verwachten dat je je stelling kan onderbouwen. Er zijn namelijk heel veel onderzoeken naar geweest - en het verband is maar zeer beperkt aanwezig.
Dat verband is er natuurlijk wel. Als je niet meer straft, dan is iedereen van God los. Als dit geen bewijs is dan is het op z'n minst plausibel.
quote:
Straf is straf, ja. Da's een open deur, en het was de vraag niet. Waaruit blijkt dat strafverhóging meer afschrikkende werking genereert? Want dat stel jij - maar dat is helemaal niet erg waarschijnlijk.
Experiment: moorden bestraffen met maximaal 1 maand cel. Jij verwacht dat er niet vaker wordt gemoord?
quote:
Waarom nu opeens een forensisch-psychologisch (reken)model? Het is heel eenvoudig: allemaal dezelfde misdaad, maar andere afstamming. Niks meer, niks minder.
Ik vind differentiatie naar etniciteit terecht. Zolang bepaalde groepen vaker de fout ingaan, dan is m.i. differentie qua repressie dringend wenselijk.
pi_51378951
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:02 schreef EchtGaaf het volgende:
Experiment: moorden bestraffen met maximaal 1 maand cel. Jij verwacht dat er niet vaker wordt gemoord?
Realiteit: De in de ogen van veel mensen 'lachwekkende straffen' voor moord in Nederland en de strenge straffen in de VS. Pak jij de cijfers er even bij?
pi_51378974
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:00 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik denk dat mensen gewoon niet die aanpassingen aan straffen willen omdat ze dan moeten denken aan nazipraktijken oid, (als in racistisch geweld) Maar dan nog, zie ik daar meer heil ( ) in dan door te koetsen naar de hel dat het betreffende schurftvolk nederland maakt. Mensen die andere mensen terroriseren moeten buiten al het politiek populistisch geblaat gewoon een serieus pak slaag krijgen en daarna in zee gegooid worden. Zo denk ik erover. Een soort van fatale corrigerende tik zeg maar.
Aha. En is het minder erg als je door een autochtoon geterroriseerd wordt?
pi_51378996
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat is een andere extreme. Maar het zou me niet verbazen als het verschil maar klein is. De grootste drempel voor het wel of niet plegen van een moord is zeker niet de mogelijke straf.
pi_51379051
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Realiteit: De in de ogen van veel mensen 'lachwekkende straffen' voor moord in Nederland en de strenge straffen in de VS. Pak jij de cijfers er even bij?
Doe jij dat maar. Jij weet het zo goed.

Misschien kun je dan ook de cijfers erbij pakken van de criminaliteit in de VS, vergeleken met de criminaliteit hier, om aan te tonen of hogere straffen een positief effect op de misdaad hebben.
pi_51379075
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Andere cultuur in the USA maakt vergelijken lastig.

Maar er is wel degelijk een bandbreedte aan te geven, waarbinnen straffen wel degelijk repressie bewerkstelligen. Rechtsgeleerden zijn het daar wel degelijk over eens.
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:09:30 #62
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51379159
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:05 schreef k_man het volgende:

[..]

Aha. En is het minder erg als je door een autochtoon geterroriseerd wordt?
Nee maar dat worden we niet.
pi_51379162
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:06 schreef k_man het volgende:

[..]

Doe jij dat maar. Jij weet het zo goed.

Misschien kun je dan ook de cijfers erbij pakken van de criminaliteit in de VS, vergeleken met de criminaliteit hier, om aan te tonen of hogere straffen een positief effect op de misdaad hebben.
Nationmaster. Scheelt maar een factortje vier.

@Echtgaaf: culturele verschillen? Blijkbaar zijn Amerikanen crimineler dan Nederlanders en moeten ze daar nog harder straffen.
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:10:33 #64
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51379201
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is een andere extreme. Maar het zou me niet verbazen als het verschil maar klein is. De grootste drempel voor het wel of niet plegen van een moord is zeker niet de mogelijke straf.
Ik denk dat als de doodstraf op mensen intimideren zou staan je weinig marokkaantjes nog zou zien kutten.
pi_51379238
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is een andere extreme.
Nee, er is wel degleijk een bandbreedte te bepalen waarbinnen repressie van straffen uitgaat.

Waarom zou de rechter anders nog aan strafmeting moeten plegen? Immers het doek van straffen is zeker niet alleen vergelding. Het doel is tweeledig.
quote:
Maar het zou me niet verbazen als het verschil maar klein is.
De grootste drempel voor het wel of niet plegen van een moord is zeker niet de mogelijke straf.
O nee? Een moord en andere vele ernstige misdrijven pleeg je met voorbedachte rade! Is de drempel om te moorden dan niet substantieel lager als je weet dat je maximaal 1 maand krijgt of levenslang??
pi_51379329
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:09 schreef Monolith het volgende:

@Echtgaaf: culturele verschillen? Blijkbaar zijn Amerikanen crimineler dan Nederlanders en moeten ze daar nog harder straffen.
Er is een bovengrens aan te geven waarboven harder straffen idd niet meer loont. Er is een zeker bandbreedte waarbinnen het nog werkt.

Tja, meer dan iemand executeren is toch ook niet mogelijk....
pi_51379390
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:09 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Nee maar dat worden we niet.
Oh, mooi. Laten we dat dan maar eens gaan vertellen aan alle slachtoffers van autochtone criminelen. Bah, stelletje aanstellers!
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:17:14 #68
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51379438
marokkanen zijn ook crimineler dan nederlanders, toeval?
pi_51379456
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:09 schreef Monolith het volgende:
Nationmaster. Scheelt maar een factortje vier.
Kijk aan. Dus onze straffen moeten eigenlijk juist naar beneden en helemaal niet omhoog! Kennelijk stijgt het aantal moorden jusit met hogere straffen.
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:18:29 #70
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51379474
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Oh, mooi. Laten we dat dan maar eens gaan vertellen aan alle slachtoffers van autochtone criminelen. Bah, stelletje aanstellers!
Er is een verschil tussen hier en daar een psychopaat en een marokkanenprobleem.
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:18:55 #71
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51379491
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:18 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen hier en daar een psychopaat en een marokkanenprobleem.
Of eigenlijk is er geen verschil tussen, zelfde punt.
pi_51379557
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Er is een bovengrens aan te geven waarboven harder straffen idd niet meer loont. Er is een zeker bandbreedte waarbinnen het nog werkt.
Dat beweer je nou al het hele topic door, maar ik mis nog steeds de wetenschappelijke onderbouwing.
pi_51379651
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:17 schreef k_man het volgende:

[..]

Kijk aan. Dus onze straffen moeten eigenlijk juist naar beneden en helemaal niet omhoog! Kennelijk stijgt het aantal moorden jusit met hogere straffen.
Ik ben eerder van mening dat de hoogte van straffen niet echt heel veel effect hebben op zware criminaliteit. Het enige voordeel is dat daders niet kunnen recidiveren als ze vast zitten.
pi_51379684
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:18 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Of eigenlijk is er geen verschil tussen, zelfde punt.
Als er geen verschil is, waarom zouden we de een dan harder moeten straffen dan de ander?
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:31:31 #75
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51379879
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:24 schreef k_man het volgende:

[..]

Als er geen verschil is, waarom zouden we de een dan harder moeten straffen dan de ander?
Nou dan straffen we de ene toch net zo hard godverdomme, wat kan mij het verrotten.
De straffen moeten gewoon zwaarder en niet zon beetje ook.

Het verschil is in iedergeval dat we onder de voet worden gelopen door duizenden van dat psycho volk van de allochtoonne kant, en de autochtone kant zijn gewoon de figuren die teveel koffie drinken omdat ze hun gezin moeten onderhouden met een kantoorbaan en dan snappen.
pi_51379882
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Tja, meer dan iemand executeren is toch ook niet mogelijk....
Ok. Al zouden we dit aannemen, waar is volgens jou die bovengrens dan? In Nederland is het in ieder geval nog niet bereikt volgens jou? En al zou er nog ruimte zijn tussen het punt waarop we nu zitten en die bovengrens, waarom zouden we dan niet gewoon de straffen verhogen tot die bovengrens, voor ALLE mensen? Dan wordt het door jou gewenste effect toch ook bereikt? En denk je ook niet, dat al zouden we die straffen voor verschillende groepen op verschillende niveaus brengen, dit grote consequenties gaat hebben voor de eenheid van ons land (die nu al steeds minder wordt, en volgens mij de aanzet voor deze ideeën van jou is geweest) ?
pi_51379985
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:31 schreef BaajGuardian het volgende:
Nou dan straffen we de ene toch net zo hard godverdomme, wat kan mij het verrotten.
De straffen moeten gewoon zwaarder en niet zon beetje ook.
Wheheheh. Je verandert met de minuut van mening. Als dit zo door gaat geef je je morgen op voor de fanclub van Agnes Kant.
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:46:06 #78
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51380392
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:34 schreef k_man het volgende:

[..]

Wheheheh. Je verandert met de minuut van mening. Als dit zo door gaat geef je je morgen op voor de fanclub van Agnes Kant.
Ik heb zowat alleen maar voor de sp gestemd in mn leven, 1x voor een friesche partij.
Nu stem ik nergens meer op.
pi_51380719
Agnes Kant is best n lekker wijf en wie niet stemt moet ook niet mauwen.
pi_51380839
Lastig is dat: het kost altijd veel minder moeite om onzin te posten dan te weerleggen.
Laten we maar met het fundament beginnen: de sommetjes.
quote:
De gevangenispopulatie bestaat ongeveer voor de helft uit allochtonen.
Heb ik niet opgezocht. Laten we daarvan even uitgaan voor deze discussie.
quote:
Terwijl 1 op de 6 inwoners allochtoon is.
CBS-cijfers: 2006: totale populatie (ingeschreven in GBA!): 16.334.210
Totaal allochtonen: 3.147.615 (19,3 % ofwel 1 op de 5,2)
Totaal niet-westerse allochtonen: 1.720.050 (10,5 % ofwel 1 op 9,5)
Totaal westerse allochtonen: 1.427.565 (8,7 % ofwel 1 op 11,5)
quote:
Een simpele rekensom leert dan dat 5 x zoveel allochtonen in de gevangenis zitten dan als autochtonen. Dit is een schrikbarend gegeven.
Net schreef je nog dat er evenveel in de bak zitten. Je bedoelt waarschijnlijk de verhouding tussen gevangenen en burgers van een bepaalde soort. Heb je rekening gehouden met het onderscheid westers vs niet-westers?
quote:
Het bovenstaande wordt in de beeldvorming danig versterkt als je een avondje Opsporing Verzocht kijkt. Meestal wordt er naar iemand gezocht met een getinte huidskleur of sprekend met een niet Nederlands accent...
Kijk ik nooit naar.
quote:
Dat geeft toch zwaar te denken. Wat gaat er dan fout?
Gaat er iets fout? Laten we dat dan even aannemen.
quote:
Uiteraard spelen diverse factoren ene rol bij het crimineel worden van individuen. Te denken valt aan de oorspronkelijke cultuur, erfelijkheid, achterstanden etc. etc. Dus aan preventie is misschien nog wel eea te doen.
Graag wat nauwkeuriger. Diverse factoren, een rol, te denken valt, misschien klinkt allemaal errug vaag.
quote:
De vraag is nu of er aan de kant van repressie speciaal voor allochtonen moet gebeuren. Onder repressie wordt verstaan het straffen en evt het opleggen van een maatregel .
Het begrip repressie is bekend, dank U. Maar waarom meteen naar repressie grijpen. Hadden we preventie al uit dan?
quote:
Stellingen:

Hoe denkt u daarover? Hoe kan de criminaliteit onder allochtonen worden teruggebracht?
ad 1) wat is het nou: 5 maal meer dan of 5 maal zoveel als? Want 5 maal meer is 1 maal plus 5 maal is zes maal. Verder is het woord "want" hier wel erg snel gebruikt. Ook "vijf keer zo vaak" is een twijfelachtige opmerking.
ad 2) wat moet er eigenlijk rechtgetrokken worden? De hoeveelheid allochtonen in de gevangenis? De
verhouding gevangenen/burgers van een bepaalde groep? En van welke groep dan?

Diverse mensen hebben al zinnige opmerkingen gemaakt, die alleen al rekenkundig je verhaal ontkrachten.
Stel: we straffen een allochtoon (bijv. een Noor die de baas is van AH) met een 5 x zo lange gevangenisstraf als een Nederlander die hetzelfde vergrijp pleegt. Nu zitten er, hebben we even aangenomen, evenveel allochtonen als autochtonen in de bak. Dat worden er dus 5 x zoveel allochtonen als autochtonen. Terwijl maar 1 op de 5 burgers allochtoon is. Opeens zijn dan, weer volgens jouw redenering, allochtonen 25 keer zo misdadig als autochtonen. Dus dienen ze 25 keer zo zwaar gestraft te worden.
Waarna er 25 maal zoveel allochtonen in de bak zitten als autochtonen. Terwijl maar 1 op de 5 Nederlanders allochtoon is. Ze zijn dus wel 125 keer zo crimineel! Dat geeft toch te denken!
Laten we eens denken aan passende repressie. Bijvoorbeeld 125 keer zo streng straffen. Zodat er 125 maal zoveel allochtonen in de bak zitten als autochtonen, terwijl er maar 1 allochtoon op de 5 autochtone Nederlanders is. ze zijn dus 625 keer zo crimineel. Dat geeft toch te denken!

Ik moet opeens denken aan die uiterst flauwe mop van de zeven rovers die in de schaduw van een grassprietje zaten. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: ......
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 12 juli 2007 @ 00:07:24 #81
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51381033
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:57 schreef sneakypete het volgende:
Agnes Kant is best n lekker wijf en wie niet stemt moet ook niet mauwen.
Totalitaire sukkel.
pi_51381101
Wat ik me dan afvraag he, er zitten ongeveer 15* zoveel mannen in de gevangenis, dan vrouwen.
Gaan we nu ook pleiten voor 15-voudige straffen voor mannen? Want dat dit komt door hormonale, genetische of wat voor factoren dan ook doet natuurlijk niet ter zake, zoals eerder opeens door TS gesteld werd. Dat allochtonen vaker criminele feiten plegen, daar zal ook zeker een of andere reden voor zijn.
  donderdag 12 juli 2007 @ 00:09:25 #83
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51381106
Ik snap die rovermop niet trouwens.
  donderdag 12 juli 2007 @ 00:10:10 #84
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_51381130
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 00:09 schreef djenneke het volgende:
Wat ik me dan afvraag he, er zitten ongeveer 15* zoveel mannen in de gevangenis, dan vrouwen.
Gaan we nu ook pleiten voor 15-voudige straffen voor mannen? Want dat dit komt door hormonale, genetische of wat voor factoren dan ook doet natuurlijk niet ter zake, zoals eerder opeens door TS gesteld werd. Dat allochtonen vaker criminele feiten plegen, daar zal ook zeker een of andere reden voor zijn.
Is dat een excuus om die criminele feiten te plegen dan?
pi_51381136
Ik mag ze niet, dus ja doe maar dan!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_51381202
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 00:10 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Is dat een excuus om die criminele feiten te plegen dan?
Vind jij hormonen wel een excuus dan? Wie heeft het over excuses? Ik niet hoor.
pi_51381300
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 00:09 schreef BaajGuardian het volgende:
Dat slaat volgens mij op de (in theorie) oneindige cyclus uit het stukje ervoor. Strenger straffen -> meer relatief meer allochtonen in de gevangenis -> strenger straffen -> etc.
pi_51381482
En dan hebben we het nog niet gehad over verstorende factoren, die inderdaad de scheve verhouding kunnen verklaren.

1) In de gevangenis zitten ook illegalen en uitgeprocedeerden, die nog niet in het GBA ingeschreven staan en door het CBS dus niet geteld worden.
2) Er is een voorkeur bij de overheid en de burgerij om allochtonen eerder lastig te vallen dan autochtonen. Dus worden er relatief meer betrapt en dus zwaarder bestraft.
3) Onder bepaalde groepen allochtonen heerst meer werkeloosheid dan onder autochtonen. Dus vervelen ze zich meer en gaan vervelende dingen doen.
4) Een scherper onderscheid tussen diverse groepen allochtonen kan een beter inzicht geven in de oorzaken en daarmee ook uitzicht op mogelijke remedies.
5) Discrimineren zet kwaad bloed. En hoewel het niet getolereerd kan worden, kan het wel begrepen worden dat kwaad bloed zich in kwade daden uit.

Door diverse mensen is al aangevoerd, dat de gevangenispopulatie niet noodzakelijk de burgerpopulatie weerspiegelt. De verhouding tussen mannen en vrouwen, homo's en hetero's, dommen en slimmen en andere categorieën is in de gevangenis ongetwijfeld heel anders dan in de maatschappij. Streven naar een afspiegeling van de maatschappij lijkt me gewenst voor een overheid of een bedrijf, maar niet voor een gevangenis. ("Bij gelijke geschiktheid geven we de voorkeur aan een homo.")

Het beroep op repressie is voor een deel gestoeld op de aanname, dat strengere straffen een preventieve werking hebben. Dat lijkt me niet aangetoond. Sterker nog: vergelijken we de VSvA met Nederland, dan zien we dat niet alleen strenger gestraft wordt, maar dat ook het gevangenisregime zelf strenger is. En dan druk ik me nog netjes uit! Toch zitten er in de VSvA per hoofd van de bevolking meer mensen in de bak dan in Nederland. En er worden meer mensen per hoofd van de bevolking vermoord.
Ik geef toe: de bevoliking van de VSvA bestaat voor bijna 100 % uit allochtonen, maar het gaat hier even over het afschrikwekkend effect van strenge straffen. Dat blijkt dus niet of maar amper te bestaan.

In artikel 1 van onze Grondwet, de basis, het fundament van ons rechtsstelsel, staat, dat iedereen in gelijke gevallen gelijk zal worden behandeld. Dat is het ultieme fundament onder het Nederlandse recht. Daar zijn we ook trots op. En allochtonen krijgen echt problemen als het ook maar lijkt, dat ze dat beginsel zouden kunnen beginnen te schenden. We zouden de basis van onze Nederlandse cultuur overboord gooien, we zouden ons verlagen tot primitieve rechtsstelsels, als we dat beginsel van non-discriminatie overboord zouden gooien. Dat zou gelijk staan aan landverraad.

Dus ik ben tegen je voorstel.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_51381538
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 00:09 schreef BaajGuardian het volgende:
Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: "Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. De roverhoofdman zei: "Piet, vertel eens wat." En Piet begon: " .....
  donderdag 12 juli 2007 @ 00:25:58 #90
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_51381573
quote:
Klopt. Maar als we de cijfers van gevangenen van het CBS erbij pakken mag wel weer worden opgemerkt dat Marokkanen en Turken veel minder crimineel zijn dan Antillianen en Surinamers:

1
2
3
4
5
6
7
8
Cijfers over het jaar 2006:
Aantal in Nederland:  Aantal in de gevangenis:  Percentage:
Marokko:  329493           1040                  0,31%
Turkije:  368600           625                   0,16%
Antillen: 129965           1020                  0,78%
Suriname: 333504           1235                  0,37%
--
Nederlanders: 13187586     7185                  0,05%

Je ziet dus duidelijk dat inderdaad, allochtonen crimineler zijn dan Nederlanders, maar je ziet ook dat de twee meest criminele groepen de Antillianen en Surinamers zijn, en dan pas gevolgd door de Marokkanen en de Turken. Sterker nog, de Turken zijn zeker 5 keer zo braaf als Antillianen.
quote:
Maar dan zou je eigenlijk de stelling nog een stap verder moeten trekken: Bestraf Antillianen twee keer zo zwaar dan Surinamers en Marokkanen, want Antillianen zitten twee keer zoveel in de gevangenis.

De vraag is echter, hoe ga je dit precies aanpakken? Volgens de grondwet ben je namelijk Nederlander als je een Nederlands paspoort bezit, ofwel je bent in Nederland geboren, ofwel je bent tot Nederlander genaturaliseerd. De grondwet stelt tevens dat iedereen in gelijke gevallen, gelijk behandeld dient te worden, wat dus inhoudt dat een persoon met de Nederlandse nationaliteit en een kilo coke op zak, net zo zwaar bestraft dient te worden als een andere persoon met de Nederlandse nationaliteit en een kilo coke op zak.

Je zou dan toch naar huidskleur of afkomst moeten gaan kijken, en dan krijg je dus weer het probleem dat de grondwet het niet toelaat iemand met een andere huidkleur of afkomst anders te behandelen. En hoe ga je dat dan doen met halfbloedjes? Er zijn genoeg Nederlanders die getrouwd zijn met een Antilliaanse, om maar even de meest criminele groep te pakken, en als hun kind nou een kilo coke op zak heeft.... moet deze dan zwaarder worden gestraft dan een Nederlander, maar minder zwaar dan een Antilliaan? Volgens de CBS definitie is deze persoon nog steeds een allochtoon, maar deze is met een Nederlands paspoort en nationaliteit geboren.

Ten tweede denk ik dat zwaarder straffen niet perse helpt met het verminderen van de criminaliteit. In de VS kan men in 28 van de 50 staten de doodstraf geven, dus in meer van de helft van het land, inclusief de drie druk bevolkste staten. En toch zijn de staten waar de doodstraf in wordt gegeven niet minder crimineel dan staten waar geen doodstraf is. En eenzelfde vergelijking kan worden gemaakt voor de kleine criminaliteit. In sommige staten is het bezit van Marihuana voor eigen gebruik goed voor 3 weken cel, in andere staten is het "decriminilized" en krijg je slechts een boete. Dat betekend niet dat in de ene staat per definitie meer wietrokers zijn dan in de andere staat.

En dan heb je de Europese allochtonen. En wat doe je met een blanke Amerikaan of Australier die hier al 20 jaar woont en de bak in gaat voor een misdaad? Zwaarder straffen omdat hij onder het generale kopje "allochtoon" valt?

Ik denk zelf dat dit niet in de praktijk is te brengen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_51381702
Totaal irrelevant verhaal eigenlijk.

Als je gewoon elke misdaad gelijk bestraft, komen vanzelf meer allochtonen in de bak (ervan uitgaande dat misdaden relatief vaker gepleegd worden door deze mensen). De straffen voor deze groep dan nog meer verhogen druist tegen elk gevoel van rechtvaardigheid in. Immers de groep die de wet overtreedt wordt al aangepakt. Discriminerende maatregelen slaan nergens op. Een misdaad is toch niet erger zodra deze gepleegd wordt door iemand van allochtone komaf?
pi_51381853
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 00:25 schreef maartena het volgende:

[..]

Klopt. Maar als we de cijfers van gevangenen van het CBS erbij pakken mag wel weer worden opgemerkt dat Marokkanen en Turken veel minder crimineel zijn dan Antillianen en Surinamers:
[ code verwijderd ]

Je ziet dus duidelijk dat inderdaad, allochtonen crimineler zijn dan Nederlanders, maar je ziet ook dat de twee meest criminele groepen de Antillianen en Surinamers zijn, en dan pas gevolgd door de Marokkanen en de Turken. Sterker nog, de Turken zijn zeker 5 keer zo braaf als Antillianen.
[..]

Maar dan zou je eigenlijk de stelling nog een stap verder moeten trekken: Bestraf Antillianen twee keer zo zwaar dan als Surinamers en Marokkanen, want Antillianen zitten twee keer zoveel in de gevangenis.

*knip*

Ik denk zelf dat dit niet in de praktijk is te brengen.
De Antillianen hebben een Nederlands paspoort en zijn dus eigenlijk autochtoon. En de Surinamers voor een deel ook, vermoed ik. Weet niet hoe het CBS dat ziet, even geen zin om dat op te zoeken.
pi_51381877
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 00:38 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De Antillianen hebben een Nederlands paspoort en zijn dus eigenlijk autochtoon. En de Surinamers voor een deel ook, vermoed ik. Weet niet hoe het CBS dat ziet, even geen zin om dat op te zoeken.
Allochtoon zijn heeft niets met het hebben van welk paspoort dan ook te maken.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_51381908
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 00:31 schreef sneakypete het volgende:
Totaal irrelevant verhaal eigenlijk.

Als je gewoon elke misdaad gelijk bestraft, komen vanzelf meer allochtonen in de bak (ervan uitgaande dat misdaden relatief vaker gepleegd worden door deze mensen). De straffen voor deze groep dan nog meer verhogen druist tegen elk gevoel van rechtvaardigheid in. Immers de groep die de wet overtreedt wordt al aangepakt. Discriminerende maatregelen slaan nergens op. Een misdaad is toch niet erger zodra deze gepleegd wordt door iemand van allochtone komaf?
Ja, zo kun je het kort samenvatten.
pi_51382070
Wat een onzalig plan. Ik heb geen bezwaar tegen verhogen van de pakkans, maar Vrouwe Justitia heeft niet voor niets een blinddoek. Mooi laten zitten dat ding.
  donderdag 12 juli 2007 @ 00:56:11 #96
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_51382208
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 00:38 schreef Kees22 het volgende:
Driekwart van de Marokkanen en Turken hebben ook een Nederlands paspoort, en zijn dus ook Nederlander. Sterker nog, ik denk dat 95% van de "straatmarokkaantjes" die de kleine criminaliteit plegen allemaal in Nederland zijn geboren.

De definitie van een eerste generatie allochtoon is "buiten Nederland geboren", en de definitie van tweede generatie allochtoon is "tenminste 1 ouder buiten Nederland geboren", even heel kort samengevat. De meeste Antillianen en Surinamers vallen daaronder.

Ik krijg toch een beetje het gevoel dat jouw post een "Marokkanen/Turken wel harder straffen, Surinamers/Antillianen niet harder straffen" bedoeling heeft.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_51382396
neuken wat ik je brom!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_51382500
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 00:56 schreef maartena het volgende:

[..]

Driekwart van de Marokkanen en Turken hebben ook een Nederlands paspoort, en zijn dus ook Nederlander. Sterker nog, ik denk dat 95% van de "straatmarokkaantjes" die de kleine criminaliteit plegen allemaal in Nederland zijn geboren.

De definitie van een eerste generatie allochtoon is "buiten Nederland geboren", en de definitie van tweede generatie allochtoon is "tenminste 1 ouder buiten Nederland geboren", even heel kort samengevat. De meeste Antillianen en Surinamers vallen daaronder.

Ik krijg toch een beetje het gevoel dat jouw post een "Marokkanen/Turken wel harder straffen, Surinamers/Antillianen niet harder straffen" bedoeling heeft.
Nee, dat lijkt maar zo. De grootste rotak moet het hardst gestraft worden. En dat valt bij allochtonen samen met Antillianen en Surinamers, volgens een tabel hier vlak boven.
Ik veronderstelde, dat het CBS een probleem heeft, want de ouders van Antillianen en Surinamers zijn in het Koninkrijk der Nederlanden geboren. Dus hebben de ouders ook een Nederlands paspoort. Dus zouden die criminelen juist autochtoon zijn.

Hoe dan ook, de OP is onzin en onuitvoerbaar volgens de Nederlandse rechtsorde.
pi_51386459
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 01:13 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik veronderstelde, dat het CBS een probleem heeft, want de ouders van Antillianen en Surinamers zijn in het Koninkrijk der Nederlanden geboren. Dus hebben de ouders ook een Nederlands paspoort. Dus zouden die criminelen juist autochtoon zijn.
Nogmaals: autochtoon en allochtoon heeft niets met paspoorten te maken. Als jij of 1 van je ouders in het buitenland geboren is dan ben je een allochtoon. Zijn zowel jij als je ouders in Nederland geboren dan ben je een autochtoon.

Het kind van twee in Nederland geboren Turken of Marokkanen is een autochtoon. Maar zijn jouw ouders zo Nederlands als wat, maar wordt jij geboren in het buitenland ondanks dat je je wel gewoon Nederlander bent, dan nog ben jij een allochtoon en zullen je kinderen dat ook zijn.

Antillianen hebben een Nederland paspoort, maar als je op de Antillen geboren wordt dan geldt dat als in het buitenland geboren zijn. En dus ben je een allochtoon.

En Maartena, ook in dit topic aanwezig, heeft (als ik het goed heb) zowel een Nederlands als een Amerikaans paspoort. Stel dat hij z'n Nederlandse paspoort wegdoet en dus enkel Amerikaan is, dan nog is hij een autochtoon (als hij besluit weer in Nederland te gaan wonen). En stel dat hij een kind krijgt in Nederland, met een in Nederland geboren vrouw met ook enkel een Amerikaans paspoort, dan krijgt dat kind enkel een Amerikaans paspoort, maar is het toch een autochtoon.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  donderdag 12 juli 2007 @ 10:13:54 #100
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_51386867
Alle gtonen een limburgeringscursus !
zzz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')