quote:Op donderdag 5 juli 2007 08:02 schreef Auticia het volgende:
Ja.
Verder vind ik het wel een grappige film, wel heel erg amerikaans. Het verhaal erachter is verre van nieuw.
Ik had laatst zoiets geprobeerd, bedacht me regelmatig dat ik geld op straat zou vinden en hoe blij ik er van zou worden. Ik denk dat het universum wel zag dat ik daarover vrij sarcastisch was, na een week vond ik 10 centquote:Op donderdag 5 juli 2007 08:13 schreef Toeps het volgende:
Het wordt trouwens echt iets achterlijks, als je die sites in de OP bekijkt. Van die mensen die denken: "Oh ik wens, ik wens... honderdduizend dollar!" Zo werkt het natuurlijk níet. Pas als jij er echt van overtuigd bent dat je heel rijk zult worden, en je er ook echt je hele leven op inricht, er keihard voor werkt etcetera... Dán zal het je misschien lukken. Natuurlijk, als je bij de pakken neer gaat zitten lukt het sowieso niet. Maar elke dag even wensen, da's natuurlijk niet genoeg.
Iets wensen werkt niet alleen, maar het werkt zelfs averechtsquote:Op donderdag 5 juli 2007 08:13 schreef Toeps het volgende:
Het wordt trouwens echt iets achterlijks, als je die sites in de OP bekijkt. Van die mensen die denken: "Oh ik wens, ik wens... honderdduizend dollar!" Zo werkt het natuurlijk níet. Pas als jij er echt van overtuigd bent dat je heel rijk zult worden, en je er ook echt je hele leven op inricht, er keihard voor werkt etcetera... Dán zal het je misschien lukken. Natuurlijk, als je bij de pakken neer gaat zitten lukt het sowieso niet. Maar elke dag even wensen, da's natuurlijk niet genoeg.
quote:Op donderdag 5 juli 2007 08:27 schreef vosss het volgende:
Een aansteker......... die "win" ik elke week in de kroeg wel een stuk of wat
Ja, en dan al je geld uitgeven omdat je denkt dat je rijk bent.quote:Op donderdag 5 juli 2007 08:27 schreef STING het volgende:
[..]
Iets wensen werkt niet alleen, maar het werkt zelfs averechts
Kort door de bocht: Iets wensen houdt concreet iin dat je bevestigd dat je iets nog niet hebt, dat straal je uit en vervolgens krijg je het niet. Ook dat je denkt dat je rijk zal gaan worden, bevestigd dat je nu nog niet rijk bent.
Je voorstellen hoe het zou zijn om rijk te zijn, zou pas voldoende positief zijn.
Je kunt anderen niet dwingen tot iets te doen. Je kunt alleen maar de gedachte uitspreken dat je graag in een situatie terecht komt. Mensen die twee conflicterende dingen willen laten we zeggen allebei dezelfde vrouw en weten dit van elkaar, hebben iets aangetrokken dat ze dat van elkaar weten.quote:Op donderdag 5 juli 2007 08:03 schreef mvdlubbe het volgende:
En nog altijd de vraag, wanneer twee of meer personen conflicterende dingen wensen, hoe gaat 'Het Universum' daar dan mee om?
Ja. Nou ja, draai het eens om. Als je daar gaat staan met "muh, ik win toch niet"... Ten eerste zou je dan weggaan ivm de regen. En dan win je niet. Ten tweede let je niet zo goed op. Ten derde doe je je best niet om zo'n shirt te vangen. Ergo, de kans dat je dan wint, is wel héél klein. Dan moet er echt iemand zijn, die haast tegen je zin die prijs in je mik duwt.quote:Op donderdag 5 juli 2007 08:32 schreef vosss het volgende:
En jij hebt gewonnen omdat je jezelf voorhield dat je ging winnen.
Right
Hihi, da's waar. Maar dan doe jij feitelijk hetzelfde als ik. Jij gelooft dat jíj gaat winnen. Die andere mensen deden dat kennelijk niet.quote:Op donderdag 5 juli 2007 08:42 schreef vosss het volgende:
Laat ik het anders zeggen Toeps....... je zei net dat 5 mensen een hand aan dat shirt hadden en loslieten toen jij YESSSS riep.
Als ik 1 van die vijf was geweest dan had ik bij mn eigen gedacht: "wat meent die sufkut wel niet met haar ge-yes, ik heb godverdomme dat shirt vast ja!!! "
Dan had je mooi op je neus staan te kijken met je tjsakka-ik-ga-winnen-gevoel
Daar komt het inderdaad op neer.quote:Op donderdag 5 juli 2007 08:47 schreef Bastard het volgende:
Waar gaat het over? De kracht van positief denken?
Positief denken is zeg maar om een glimlach op je gezicht te krijgen. De clue zit hem in, je komt niets te kort, dus als je iets nieuws wilt moet je eigenlijk eens waarderen wat je nu hebt. Als je dat doet dan kun je stapje bij beetje nieuwe leukere dingen aantrekken.quote:Op donderdag 5 juli 2007 08:47 schreef Bastard het volgende:
Waar gaat het over? De kracht van positief denken?
Ik geloof helemaal niks.quote:Op donderdag 5 juli 2007 08:47 schreef Toeps het volgende:
[..]
Hihi, da's waar. Maar dan doe jij feitelijk hetzelfde als ik. Jij gelooft dat jíj gaat winnen. Die andere mensen deden dat kennelijk niet.
Dat is exact het punt, dan gelóóf je het toch? Als jij onzeker zou zijn, en daar zou staan van "euh..." dan win je niet.quote:Op donderdag 5 juli 2007 09:11 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik geloof helemaal niks.
Als ik dat shirt vast heb dan héb ik al gewonnen.
Gelukkig is dit een van de filosofische stromingen die niet wenst dat jij anders gaat denken dan je zelf wiltquote:Op donderdag 5 juli 2007 09:11 schreef vosss het volgende:
Ik geloof helemaal niks.
Het hele punt van "The Secret" is dat het wél de oorzaak in externe factoren legt. "HET UNIVERSUM" is niet een kreet die ik bedenk, daar gaat het over in die 'documentaire'.quote:Op donderdag 5 juli 2007 09:22 schreef Toeps het volgende:
[..]
Dat is exact het punt, dan gelóóf je het toch? Als jij onzeker zou zijn, en daar zou staan van "euh..." dan win je niet.
En dat gezever over "het universum"... Volgens mij is er niet zo iets als een of ander autonoom universum dat jou geeft wat je toekomt etc. Ja, de gevolgen van al je acties zullen invloed hebben op je leven, maar da's toch gewoon iets aards? Iets wat je met je houding bewerkstelligt? Volgens mij is "het universum" gewoon een soort abstracte voorstelling van dat principe, niet iets god-achtigs wat jou dingen kan geven oid.
Denk (hoop) ook niet dat Toeps de lotto denkt te winnen met die denkwijze. Wat hij zegt is eigenlijk alleen maar dat je je kansen kunt vergroten om iets te "winnen" door er ook voor te gaan.quote:Op donderdag 5 juli 2007 09:11 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik geloof helemaal niks.
Als ik dat shirt vast heb dan héb ik al gewonnen. Dat jij er dan nog met je poten aanzit zal me verder worst zijn.
Ik geloof er overigens geen zak van. Ik denk elke week de lotto te winnen, maar het is me nog nooit gelukt
Volgens mij snap jij het dan niet helemaal, want het zit juist wél in jezelf.quote:Op donderdag 5 juli 2007 10:35 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Het hele punt van "The Secret" is dat het wél de oorzaak in externe factoren legt. "HET UNIVERSUM" is niet een kreet die ik bedenk, daar gaat het over in die 'documentaire'.
Je verhaal over die kaartjes winnen is derhalve wel aardig maar niet ontopic.
Ik ben een meisje.quote:Op donderdag 5 juli 2007 11:12 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Denk (hoop) ook niet dat Toeps de lotto denkt te winnen met die denkwijze. Wat hij zegt is eigenlijk alleen maar dat je je kansen kunt vergroten om iets te "winnen" door er ook voor te gaan.
Heeft echter niets te maken met het beïnvloeden van je kans om iets te winnen als het op een pure kansberekening neer komt.
Als je echt wilt winnen, dan doe je er meer voor, let je meer op en ga je iets langer door, waardoor je kansen toenemen om ook daadwerkelijk je doel te bereiken.
Dit is toch iets compleet anders dan waar het om gaat? Een beetje geloven in jezelf, ja, daar heb je toch geen film voor nodig mag ik hopen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 11:26 schreef Toeps het volgende:
[..]
Ik ben een meisje.
Maar idd, dat is wat ik bedoel. Als Lance Armstrong na zijn eerste keer spierpijn had gedacht "ach, dat fietsen, wat heb je er ook eingelijk aan..", dan had ie natuurlijk nooit de Tour gewonnen. Da's ook de overeenkomst tussen alle mensen die succesvol zijn. Ze geloven in zichzelf.
Klopt maar dat is ook niet hoe het werkt, als jij er van overtuigd ben dat je nooit gelukkig zal worden dan helpt het je er ook bij.quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:35 schreef mvdlubbe het volgende:
Tevens is het natuurlijk gelul, iets bereiken betekent niet per definitie gelukkig zijn. Maar dat terzijde.
Wat denk jíj dan dat ze in die film vertellen? Een toverspreuk waarmee alles vanzelf naar je toekomt? Meer kán het toch ook niet zijn?quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:35 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Dit is toch iets compleet anders dan waar het om gaat? Een beetje geloven in jezelf, ja, daar heb je toch geen film voor nodig mag ik hopen.
"Góh, Bep, als je ervoor gaat bereik je meer dan wanneer je niks doet. Wat een aai-opener, die Siekrit!"
Tevens is het natuurlijk gelul, iets bereiken betekent niet per definitie gelukkig zijn. Maar dat terzijde.
Weet jij wat Beethovens grootste angst was diep in zijn hoofd? Nee toch? Ik kan mij zomaar voorstellen dat doofheid iets was waar hij verschrikkelijk bang voor was, dat is ook een intentie in de vorm van angst hebben voor hou je je ermee bezig en zal het de kansen verhogen dat het gebeurt. En verder, voor de zoveelste keer, zal je bij grotere dingen ook te maken krijgen met tegenstrijdige intenties dus zal het niet altijd uitlopen op de gewenste uitkomst van iedereen. Simpel.quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:43 schreef mvdlubbe het volgende:
Mensen die het blijkbaar niet wisten, trouwens: J.S. Bach, A. de Grote, A. Hitler, G. Khan, J. Caesar. e.v.a.
En Beethoven, wel in de lijst, werd ontzettend doof, tegen het einde van zijn leven. Zal hij wel aan zichzelf te danken hebben gehad, niet!
Letterlijk, uit 'the 1st 20 minutes'quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:39 schreef Toeps het volgende:
[..]
Wat denk jíj dan dat ze in die film vertellen? Een toverspreuk waarmee alles vanzelf naar je toekomt? Meer kán het toch ook niet zijn?
En de meeste mensen voor wie The Secret werkt, zijn de personen die er duur betaalde cursussen over geven.![]()
(Er is nu ook zo'n Antilliaan overdags op tv, bij zo'n homeshopping/prutprogramma, In Balans heet het of zo. Zijn secret? Zo veel mogelijk mensen naar zijn seminars krijgen.
)
En dan die wazige "Professor", theoreticus met een labcoat.quote:The law of attraction is really obedient. When you think of the things that you want, and you focus on them, with all of your intention, the law of attraction will give you what you want. Every time.
Daar haal je toch niet uit dat het gaat om een beetje van je houding en wat positivo-quack?quote:I'm not talking to you from the point of just "Wishful thinking" or "Imaginary Craziness", I'm talking to you from a 'Deeper Basic Understanding'.
"Haha, jogy, haha". Volgens die 'documentaire', wist Beethoven van "The Secret". Beetje vreemd dat hij er zo mee omgaat, niet?quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:51 schreef jogy het volgende:
[..]
Weet jij wat Beethovens grootste angst was diep in zijn hoofd? Nee toch? Ik kan mij zomaar voorstellen dat doofheid iets was waar hij verschrikkelijk bang voor was, dat is ook een intentie in de vorm van angst hebben voor hou je je ermee bezig en zal het de kansen verhogen dat het gebeurt. En verder, voor de zoveelste keer, zal je bij grotere dingen ook te maken krijgen met tegenstrijdige intenties dus zal het niet altijd uitlopen op de gewenste uitkomst van iedereen. Simpel.
Dat is, zeer precies, hetgeen dat wordt gesuggereerd. ALLES dat je overkomt is je eigen schuld. Niet deels of het meeste, alles.quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:54 schreef Toeps het volgende:
Toch vind ik het wel hard om tegen mensen met een ongeneeslijke ziekte te zeggen dat ze maar heel hard moeten denken dat ze gezond zijn.
Hoe denk jij dat placebo's werken?quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:54 schreef Toeps het volgende:
Toch vind ik het wel hard om tegen mensen met een ongeneeslijke ziekte te zeggen dat ze maar heel hard moeten denken dat ze gezond zijn.
Ik zeg ook niet dat the secret het helemaal goed had hoor maar er zit een kern van waarheid in.quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:56 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
"Haha, jogy, haha". Volgens die 'documentaire', wist Beethoven van "The Secret". Beetje vreemd dat hij er zo mee omgaat, niet?
Jij bent bekend met het Master Key System?quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:56 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
"Haha, jogy, haha". Volgens die 'documentaire', wist Beethoven van "The Secret". Beetje vreemd dat hij er zo mee omgaat, niet?
'maar dat is gewoon het lichaam die meer kan dan men denkt, hoor'quote:
Ligt eraan in hoeverre je het onaannemelijk ziet. Het enige wat wij bijvoorbeeld weten van het hele quantumzooitje is dat het erg vreemd is, de rest is pure speculatie in welke richting je ook bekijkt.quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:30 schreef mvdlubbe het volgende:
Ja, net als die fantastische placebo's tegen huidkanker. Werken als een trein!
...
En nee, ik ben niet bekend met 'Master Key System'.
Oh ja. Het feit dat er dingen zijn die niet verklaarbaar zijn op dit moment, maakt onaannemelijke 'verklaringen' niet waardevoller.
Je zou je eens moeten verdiepen in die materie. Hoeveel mensen er niet genezen tijdens wetenschappelijke experimenten terwijl ze een pilletje met niets krijgen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:30 schreef mvdlubbe het volgende:
Ja, net als die fantastische placebo's tegen huidkanker. Werken als een trein!
Dat ligt zeg maar aan de basis van al die mensen die genoemd worden. En is een van de twee 'werken' waar op 'the secret' is gebasseerd.quote:En nee, ik ben niet bekend met 'Master Key System'.
Welke mensen die waar worden genoemd?quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:35 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Dat ligt zeg maar aan de basis van al die mensen die genoemd worden. En is een van de twee 'werken' waar op 'the secret' is gebasseerd.
Een beethoven, gates, einstein, rockefeller, etc. Waar: in dat filmpje van je.quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:36 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Welke mensen die waar worden genoemd?
Tja, en ik ben het ermee eens dat die 'universele energie'ook daadwerkelijk aanwezig is volgens mij. Maarja, helaas kan het niet echt bewezen worden dus blijft het bij bakeleienquote:Op donderdag 5 juli 2007 14:38 schreef mvdlubbe het volgende:
Overigens, Toeps, denk ik dat je gelijk hebt wat betreft datgene dat je uit de film haalt als 'werkbaar' en/of realistisch. Dat je bij jezelf blijft in wat je wil en wat je doet en verwacht, lijkt me niet meer dan logisch.
Mijn probleem met de film is dan ook dat het niet gaat over tastbare inzet maar over 'universele energie'...
Een boek uit begin 1900 staat aan de basis van het succes van Beethoven? Dat is een wel erg non-lineaire opvatting van de geschiedenis...quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:38 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Een beethoven, gates, einstein, rockefeller, etc. Waar: in dat filmpje van je.
quote:Op donderdag 5 juli 2007 14:55 schreef Skinkie het volgende:
..iig ik ben hier niet om je te bekeren. Jij ook niet om 'ons' belachelijk te maken. Als je wat wilt weten mag je het best vragen en anders ga verder met je leven
Nee. Ik leg het nog een keer uit.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:33 schreef mvdlubbe het volgende:
Wat moet je doen om te bereiken wat je wilt? De hele dag eraan denken. De godganse dag prevelen, visualiseren dat je het al hebt en het komt vanzelf naar je toe. Juist ja. De hele dag bezig zijn met hebberigheid, dáár word je gelukkig van!
Heb je enig idee waarom Esther Hicks uit de secret is gehaald?quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:39 schreef jogy het volgende:
Ah check, ik geef je ook wel gelijk dat the secret niet helemaal jofel overkomt en dat ook niet is natuurlijk maar de achterliggende gedachte is dus geen bullshit.
Er is een vage grens, Skinkie, waar meetbaarheid eindigt en geloof begint.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:40 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Nee. Ik leg het nog een keer uit.
- Je wilt iets graag, je denkt dat je het hebt en dat het realiseerbaar is, hoe voelt dat. (Intentie zetten)
- Je laat het los, oftewel het is een mooie gedachte, komt nog wel
- Opeens zie je dat het er is
(Vergelijk het met: je zoekt iets, kan het niet vinden, gaat even zitten, en ziet het zo liggen)
Het idee is alleen, ga nu niet zeggen het werkt niet, want dan werkt het ook niet. Aan iedere stap zit een bepaalde tijd en je moet op een bepaald niveau zitten. Kun je allemaal lezen
Ik heb nog nooit een kanker patient out of de blue genezen zien worden met een van deze methode maar wel hernia patienten. Dat werd gedaan met een combinatie van EFT en de Sedona methode.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:42 schreef Toeps het volgende:
@Skinkie: Met zo'n stelling heb je ook nooit ongelijk.Want als je tegen iemand met kanker zegt dat 'ie dit moet doen, en het werkt niet, mja, dan heeft die persoon tóch te vaak gedacht: "Misschien ga ik wel dood!" Wat ook niet geheel raar is, aangezien alle dokters dat zullen zeggen.
Je leest niet meer hè? The secret heeft een kern van waarheid maar brengt het inderdaad vervelend. Genoeg documentatie te vinden die het dus niet zo brengen maar wel hetzelfde idee uitdragen. Dus niet met het oog op materialisme maar gewoon op een prettig leven zonder al te veel zorgen omdat die zorgen juist ervoor zorgen dat ze uitkomen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:42 schreef mvdlubbe het volgende:
Daarbij is het minstens verwerpelijk mensen voor te spiegelen dat 'alles kan' en niets anders dan reclamemakers ons doorlopend (proberen te) doen geloven.
Alles kan met:
- (vaat)(af)wasmiddel
- geurwater
- doucheprodukten
- the secret.
- makeup
- een auto
- etc.
Kortom, als het huidige succes van The Secret (boek en film) afneemt, volgt er ongetwijfeld een deel 2 met nóg meer geheimen, nóg een DVD (á la what the bleep) waarin wederom wordt beweerd dat
- kankerpatiënten gewoon niet genoeg positief zijn,
- AIDSwezen in afrika gewoon wat meer in hun gezondheid moeten geloven en
- datgene wat je hebt niet genoeg is om gelukkig te zijn.
Niet echt waar, er zijn door die 'Abraham' tijdens channeling wat getallen genoemd uit m'n hoofd was het iets van 12 seconden voelen dat je iets nu hebt. Ik heb m'n boeken in een doos op zolder staan en er is net behangen dus als iemand anders het boek er voor wil openslaan graag.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:44 schreef mvdlubbe het volgende:
Er is een vage grens, Skinkie, waar meetbaarheid eindigt en geloof begint.
Bepaald niveau is ook goed omschreven. Gaat er om als je je niet lekker in je vel voelt zitten om uit te vinden op welk van de niveau's dat je zit. Voel je boosheid, of depressiviteit. Bij elk van die niveau's zit een oefening om je beter te voelen:quote:We kunnen er vanuit gaan dat iemand die 'op een bepaald niveau zit', anders naar dingen kijkt dan iemand die daar buiten staat. Dit geldt echter voor alle genootschappen waar een zekere mate van devotie wordt geëist...
1. "Niet helemaal jofel" is niet helemaal ladingdekkend wanneer het op geld beluste quantum quackers betreft, mijns inziens.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:39 schreef jogy het volgende:
Ah check, ik geef je ook wel gelijk dat the secret niet helemaal jofel overkomt en dat ook niet is natuurlijk maar de achterliggende gedachte is dus geen bullshit. The secret is ook hoofdzakelijk gemaakt door en voor Amerikanen dus de insteek is 'geld! Roem! Spullen!' en zo bereiken ze wel het grote publiek, dat is het goede deel van de film/docu het slechte is dus dat je er jeuk van krijgt als je het kijkt. Al zijn er dus wel genoeg boeken te vinden met een heel andere insteek die het over hetzelfde hebben en waar je niet per definitie geirriteerd van raakt als je het leest.
What the bleep? heb je zeker ook niet gezienquote:Op donderdag 5 juli 2007 15:52 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
1. "Niet helemaal jofel" is niet helemaal ladingdekkend wanneer het op geld beluste quantum quackers betreft, mijns inziens.
2. Het grote publiek bereiken met de mededeling dat MEER BETER is, is niets nieuws en zeker niet lovenswaardig, mijns inziens.
3. Ik krijg al gauw jeuk als men begint over dat zieken 'het zelf hebben veroorzaakt'. Ik kan me genoeg kinderen voorstellen die er niet voor hebben gekozen na hun eerste week leven, direct te sterven.
De theorie dat als jij denkt: "Goh ik wil wonen aan een palmenstrand", dat je dat dan elke morgen inbeeldt, en voordat je het weet is het de werkelijkheid.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:56 schreef P8 het volgende:
waar gaat dit over? Hét grote geheim? Even een samenvatting misschien?
Helaas wel. Dat is een nog veel verschrikkelijker voorbeeld van het verdraaien van feitelijke juistheden en ze maandenlang laten rotten in een saus van New-Age. Basketballen die op meerdere plaatsen tegelijkertijd kunnen zijn omdat dat met 1 enkel deeltje, in een laboratorium, onder specifieke omstandigheden, kan worden bereikt...quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:55 schreef Skinkie het volgende:
[..]
What the bleep? heb je zeker ook niet gezienDat is iig veel minder als een viral opgezet. En raakt ook alle facetten. Als je van ons wilt horen dat "the secret" een hype is ja... daar heb je 100% gelijk in.
en het universum heeft een geheim dat een paar mensen op deze wereld weten?quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:59 schreef Toeps het volgende:
[..]
De theorie dat als jij denkt: "Goh ik wil wonen aan een palmenstrand", dat je dat dan elke morgen inbeeldt, en voordat je het weet is het de werkelijkheid.
Maar pas op! In negatieve zin werkt het ook. Dus als jij denkt "Oh dat werkt nooit" of "Ik word ontslagen"... Reken maar.
En dan zijn er nog mensen die de abstracte term "het universum" er bij betrekken, welke zou "geven" en "nemen".
Zo iets.
Wisten... en nu weet iedereen het, maar geloven maar een paar mensen hetquote:Op donderdag 5 juli 2007 16:07 schreef P8 het volgende:
[..]
en het universum heeft een geheim dat een paar mensen op deze wereld weten?
Snap je nu dat na een uurtje of twee zijn intentie is uitgekomen?quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:10 schreef jogy het volgende:
JA DE SECRET IS POPULAIR GEBRACHT EN KAN MISSELIJKMAKEND WERKEN, JE HEBT GELIJK Misschien dringt het nu wel tot jedoor dat je daarin gelijk hebt. Maar er zijn genoeg boeken te vinden die hetzelfde idee uitdragen en een hele andere insteek hebben, dus niet met het idee om meer meer meer te krijgen maar gewon gelukkig te leven hoe je wilt. niets meer en niets minder
Wat was zijn intentie dan? Ik ben verward(er dan anders)quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:10 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Snap je nu dat na een uurtje of twee zijn intentie is uitgekomen?
wat weet ik dan wat ik niet wil geloven?quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:10 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Wisten... en nu weet iedereen het, maar geloven maar een paar mensen het
Wie heeft het nog steeds niet doorzien en/of wil er nog steeds in geloven, ondanks de onwaarschijnlijkheid?quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:11 schreef jogy het volgende:
[..]
Wat was zijn intentie dan? Ik ben verward(er dan anders).
We gaan er vanuit dat het Master Key System en Law of Attraction, een kern van waarheid bevat en dat het toepasbaar is.quote:
Dit product goed vinden is als het aanprijzen van allesreiniger als 'gezond voor consumptie' omdat er immers water in zit.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:10 schreef jogy het volgende:
JA DE SECRET IS POPULAIR GEBRACHT EN KAN MISSELIJKMAKEND WERKEN, JE HEBT GELIJK Misschien dringt het nu wel tot je door dat je daarin gelijk hebt. Maar er zijn genoeg boeken te vinden die hetzelfde idee uitdragen en een hele andere insteek hebben, dus niet met het idee om meer meer meer te krijgen maar gewoon gelukkig te leven hoe je wilt. niets meer en niets minder
Ik weerhoud mensen niet van het verkwisten van hun geld aan Rhonda Byrnes of Ramtha of welke andere zwendel, als mensen gelukkig worden van het geven van hun geld aan oplichters, moeten ze dat doen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:20 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Wie heeft het nog steeds niet doorzien en/of wil er nog steeds in geloven, ondanks de onwaarschijnlijkheid?
Intentie is mensen bekeren dat het volgens zijn logica echt niet kan. Wij zegen nu dat The Secret een hype is... ik denk dat hij daar al helemaal gelukkig mee is. Z'n daad voor de mensheid gedaan.
Ook ik wil aannemen dat zowel Master Key Systems en Law of Attraction een mogelijke basis in de werkelijkheid hebben. NLP heeft ook een zekere mate van toepasbaarheid en CSA kan onder sommige omstandigheden voor een klein aantal deelnemers vast ook heel zelfontplooiend uitpakken.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:21 schreef Skinkie het volgende:
[..]
We gaan er vanuit dat het Master Key System en Law of Attraction, een kern van waarheid bevat en dat het toepasbaar is.
Fijn, maar de Secret mag je gratis kijken in een gezelschap, dus wat is er slechter aan dan een film die door stichting brein wordt beschermd?quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:29 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Ik weerhoud mensen niet van het verkwisten van hun geld aan Rhonda Byrnes of Ramtha of welke andere zwendel, als mensen gelukkig worden van het geven van hun geld aan oplichters, moeten ze dat doen.
Kwalijk is het echter wel wanneer mensen er écht in gaan geloven dat ze alles zelf over zich afroepen. Niet omdat het op 'een bepaald niveau' niet (deels) waar zou kunnen zijn maar omdat de meesten niet op dat bepaalde niveau functioneren.
Zal ik dan 'LOA' even uit de titel halen?quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:23 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Dit product goed vinden is als het aanprijzen van allesreiniger als 'gezond voor consumptie' omdat er immers water in zit.
En dit topic gaat niet over andere boeken en een hele andere insteek. Dit topic gaat niet over gelukkig zijn met wat je hebt. Het gaat over "The Secret", waar een middelmatige Australische tv-producer bijzonder rijk van wordt, ten koste van 'zoekenden'.
Het heeft niets te maken met helderder zien hoor, wat je wilt geloven moet je vooral gelovenquote:Op donderdag 5 juli 2007 17:05 schreef mvdlubbe het volgende:
Als dat ervoor zorgt dat je helderder ziet, moet je het niet laten, jogy..
Dit laatste (ook kunnen leven zonder dat de wens werkelijkheid wordt) wordt mijns inziens te weinig gemeld (het werkt namelijk ALTIJD, als ik the Secret moet geloven), ik vind het ook raar dat ze zeggen als je bijvoorbeeld wilt money-magnet-en, je je op een bepaald bedrag moet/mag richten. Ik denk dat dit (wanneer the secret je eerste kennismaking is met deze filosofie) snel leidt tot teleurstellingen, je bent niet snel meer dankbaar voor een stuiver die je op straat vindt, bij wijze van spreken. Het is erg gericht op het 'meer meer meer' in plaats van te kijken naar wat je hebt en 'in het nu' te leven. Een mens wil immers altijd meer, het is nooit helemaal perfect enzo.quote:Op donderdag 5 juli 2007 08:32 schreef Skinkie het volgende:
[..]
De LoA gaat er gewoon om, dat je een intentie zet. Daar een gevoel bij kweekt, maar ook kan leven zonder de wens. Je zou het bezinken of loslaten kunnen noemen. Dat in het boek van Abraham Hicks er allerlei methoden staan om je op een dag echt beter te voelen is al een goede reden om het gewoon eens te lezen.
Die ga ik gebruikenquote:Op donderdag 5 juli 2007 21:38 schreef Auticia het volgende:
'positiviteitsfascisme'
Treffend hè, dat woord! Vooral bij van die doorstuurmails, als je het binnen 3 minuten aan 80 mensen doorstuurt gaat er iets geweldigs gebeuren. Doe je dat niet, dan staat je iets vreselijks te wachten.quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:13 schreef jogy het volgende:
[..]
Die ga ik gebruiken, de rest van de post is ook goed trouwens
.
Ik kan er geen touw aan vastknopen, Skinkie. Misschien moest ik eens gaan slapenquote:Op donderdag 5 juli 2007 22:47 schreef Skinkie het volgende:
Auticia, het probleem is dat mensen graag beinvloed willen worden met iets wat makkelijk is. En in die gedachte gang slaat het loslaten (waarom zou je dat doen) haaks. Je krijgt het echt pas als je het eigenlijk niet meer nodig hebtMaar zo zeg je het niet, je waardeert het op dat moment gewoon meer omdat het 'spontaan' lijkt te komen.
De intentiebubbel van je vriendje heeft het topic vermoord.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:26 schreef Auticia het volgende:
Rhonda Byrne en consorten kunnen hoog en laag springen, maar een topickill had ik écht niet besteld.
Verdomme!quote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:37 schreef jogy het volgende:
[..]
De intentiebubbel van je vriendje heeft het topic vermoord.
.
quote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:37 schreef jogy het volgende:
[..]
De intentiebubbel van je vriendje heeft het topic vermoord.
Tja, het werkt altijd hoor Ik bedoel ookal heb je er nooit van gehoord maar heb je gewoon een goede dosis zelfvertrouwen en sta je lekker in het leven dan hoef je het ook niet te weten maar dan gaat het gewoon goed op de grote lijnen genomen en stuiter je makkelijker terug van de slechte dingen. Echter nogmaals als je het wel weet èn erin gelooft kan je ermee spelen en als je dat niet wilt doen moet je het vooral niet doen, no harm no foul.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:24 schreef mvdlubbe het volgende:
[herhaling van stappen verwijderd] Met vage verhalen die niet te staven zijn, die je moet geloven, anders werken ze niet.
Ik weet niet echt of je het een religie kan noemen, het is wel een (een op een gepervisiteerde manier gebracht in deze docu )onderdeel van een zienswijze/geloof wat je op zich een religie kan noemen met de uitzondering dat je ermee kan doen en kan geloven wat je wilt zonder dat er een paus je voorschrijft hoe het moet en je een set met leefregels oplegt waar je je aan moet houden anders zal je branden in de hel.quote:Als er iets is dat je kan leren van geloven is dat er maximaal 1 ware religie kan zijn van het type 'wij zijn de enige'. The Secret valt in deze categorie. Immers, dat hele geheimpje werkt universeel, altijd, overal. Anders is het namelijk onmogelijk iets te bereiken, dan fietst er net iemand door je bestelling heen. Het bereiken van een bepaald doel, in deze toch wat volle wereld, is gekoppeld aan een hoop factoren.
Hoho, jehebt geen strikte regels om je aan te houden voor het werkt, het werkt gewoon, ze willen ( op hun eigen halve-waarheid omdat populisme beter verkoopt manier) mensen laten weten dat het er is en dat je er iets mee kan doen. Het feit dat het bestaat doet helemaal niets af aan de prestaties die sommige voor elkaar krijgen door doorzettingsvermogen en dergelijke want die krijgen het toch mooi voor elkaar gekregen terwijl andere dat niet kunnen. Maar ze zeggen weleens; het is 10% inspiratie en 90% transpiratie, ik denk eerder dat het 10% inspiratie, 60% transpiratie en 30% intentie als je het op een positieve manier gebruikt. Als je ergens aan begint waar je diep in je hart geen vertrouwen in hebt dan is het weer 10% inspiratie, 120% transpiratie en -30% intentie (werkt tegen).quote:Ik zou zelfs zeggen dat The Secret in het straatje 'monotheïsme' staat. Er is immers maar 1 regel, 1 centrale waarheid, waarschuwingen dat het fout kan gaan, succesverhalen die te mooi klinken om waar te zijn, strikte regels. En als je er maar in gelooft kun je de mooiste dingen krijgen. Maar niet meteen, niet meteen. Eerst goed geloven, daarna krijg je je uitkering. Als je maar genoeg bidt, word je gelukkig. Het geheim is de god en Byrnes is de apostel.
De zelfmisleidende geest vind ik een beetje suf uitgedrukt eerlijk gezegd, ik ben voor zover ik weet niet zelf-misleidend bezig in min leven en jij kent mij niet goed genoeg om te zeggen dat het wel zo is dus dan houdt het op dat aspect al op. Je kan wel van mening zijn dat iemand zelf-misleidend bezig is als je diegene niet kent maar dat is ook meteen alles wat het is; een mening. Het enige wat men weet kwa wetenschap is dat er nog héél veel te weten valt en zeker met dat vage quantum waar alles mogelijk is kan je alle kanten mee uit. De enige manier om erachter te komen of dit hele verhaal werkt is om het zelf met open geest uit te proberen en zo eerlijk mogelijk tegen jezelf te zijn. Het 'probleem' is dat als je een skepticus deze bewering laat testen op zijn bevooroordeelde manier dat het dus zal uitlopen op een negatieve uitslag en als je het laat testen door mensen die het wél geloven het wel werkt. Alleen krijg je dan dus een strijd tussen de twee partijen met tegenstrijdige resultaten en gelooft iedereen weer wat ie wil geloven omdat er genoeg bewijs voor te vinden is.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 00:31 schreef mike_another het volgende:
Het hele principe is gebaseerd op dat als je iets graag wil en er positiever over denkt en er meer moeite voor doet je meer kans van slagen hebt. Maar dat snapt een kind, daar is geen magie voor nodig. Tel daarbij de zelf-misleidende menselijke geest bij op, die de keren dat iets lukt makkelijker onthoudt en aan anderen doorvertelt en je hebt een film waar je veel geld mee kan verdienen.
quote:Op zaterdag 7 juli 2007 02:04 schreef jogy het volgende:
[..]
De zelfmisleidende geest vind ik een beetje suf uitgedrukt eerlijk gezegd, ik ben voor zover ik weet niet zelf-misleidend bezig in min leven en jij kent mij niet goed genoeg om te zeggen dat het wel zo is
Je gelooft dat een stoplicht, een simpel systeem dat als ontworpen werkt en geen aanwijsbare geheimen heeft, beinvloed wordt door je gedachten.quote:Op zondag 10 juni 2007 05:39 schreef jogy het volgende:
Het enige aanwijsbare wat ik aan deze gedachte heb over gehouden is het feit dat het stoplicht op een zeker kruispunt waar ik dagelijks overheen moet nu percentueel vaker op groen staat dan statistisch verantwoord zou moeten zijn. de keren dat het licht op groen gaat terwijl k aan kom fietsen hangt rond de 50% terwijl een rood licht cyclus veel langer duurt dan een groen licht. Ik zit hier al zo ongeveer vanaf augustus vorig jaar op te letten dus voor mij is het bewijs genoeg. Hoe misleidt het volgens sommige ook is.
Het is een vermoeden, met een mening heeft het niets te maken. Het is mogelijk om te achterhalen waarom het stoplicht in jouw beleving afwijkt van de norm.quote:dus dan houdt het op dat aspect al op. Je kan wel van mening zijn dat iemand zelf-misleidend bezig is als je diegene niet kent maar dat is ook meteen alles wat het is; een mening.
Dit is ook pertinent onjuist en een duidelijke zwakte. Ook iemand die er niet in gelooft, zou de werking ervan moeten kunnen staven, wanneer het een wet betreft. En wat je kunt staven is dat het, bijvoorbeeld, bij een loterij niet erg waarschijnlijk is dat het werkt. Immers, wanneer er maar 1 lot zou zijn, zou je winnen. Ook als je gelooft (!!) dat je niet wint. Er is een bepaalde kans op winnen (1 op 500.000.000 ofzo). En elk lot heeft deze identieke kans. Zodoende heeft iemand die 'gelooft' net zoveel kans te winnen als iemand die niet gelooft (je kent ze wel, verhalen van mensen die het lot al hebben weggegooid).quote:Het enige wat men weet kwa wetenschap is dat er nog héél veel te weten valt en zeker met dat vage quantum waar alles mogelijk is kan je alle kanten mee uit. De enige manier om erachter te komen of dit hele verhaal werkt is om het zelf met open geest uit te proberen en zo eerlijk mogelijk tegen jezelf te zijn. Het 'probleem' is dat als je een skepticus deze bewering laat testen op zijn bevooroordeelde manier dat het dus zal uitlopen op een negatieve uitslag en als je het laat testen door mensen die het wél geloven het wel werkt. Alleen krijg je dan dus een strijd tussen de twee partijen met tegenstrijdige resultaten en gelooft iedereen weer wat ie wil geloven omdat er genoeg bewijs voor te vinden is.
Ja; de geest heeft de mogelijkheid tot zelfdeceptie maar dat wilt niet zeggen dat de geest altijd zichzlef misleidt en dat wilt men weleens vergeten of ontkennen.
David Schirmer is waarschijnlijk een oplichter die voor zeer veel geld, zeer veel mensen heeft opgelicht. Dit pleit voor hem, immers, hij heeft verwezenlijkt wat hij zegt te wensen: Geld dat binnenstroomt zonder dat hij er iets voor terug doet.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 00:31 schreef mike_another het volgende:
Die David Schirmer heeft ook een schitterend verhaal, hij wil in principe iedereen in de wereld helpen en iedereen laten zien dat ze rijk kunnen worden. Dat predikt als zijnde een geloof waarmee hij de mensheid kan helpen. Voor een "financieel genie" weet hij blijkbaar weinig van hoe een economie werkt. Niet iedereen kan tegelijk rijk zijn, mensen kunnen alleen rijk zijn als andere mensen minder rijk zijn. Als iedereen in de wereld 100 miljoen had, dan was het dus gelijk niks meer waard. Het gaat erom dat er goederen en diensten voor gekocht kunnen worden. Iemand die rijk is moet iemand anders kunnen betalen die z'n huis schoonmaakt, maar die vindt je niet als alle schoonmakers ook al rijk zijn. Volgens mij was er zelfs ooit een Donald Duck verhaal, waarin iedereen in een stad miljonair werd en er dus geen groenteboer meer te vinden was om je geld uit te geven.
Het stoplicht werkt ook als beschreven hoor, het is niet zo dat wanneer ik me prettig voel en ik aan kom fietsen en opeens de volgorde veranderd alleen om mij door te laten sjeezen, dat zou inderdaad wat zijn en dan ga ik snel op mijn fiets zoeken naar zo'n busknopje die dat voor de bus wel doetquote:Op zaterdag 7 juli 2007 10:49 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
[..]
Je gelooft dat een stoplicht, een simpel systeem dat als ontworpen werkt en geen aanwijsbare geheimen heeft, beinvloed wordt door je gedachten.
Dit zou onder bepaalde omstandigheden best waar kunnen zijn (het argument dat 'in laboratoria menselijke gedachten zijn gemeten') maar dan is de kans wederom vrij klein dat het stoplicht (dat toch écht wel werkt zoals het geprogrammeerd is) een 'ontvanger' daarvoor heeft, om vervolgens de normale werking te verstoren. Dit zou betekenen dat het simpel systeem (Rood, Oranje, Groen) niet zo werkt als de fabrikant meldt. En dat is weer niet heel waarschijnlijk, aangezien het voor dit produkt, een stoplicht, van vrij essentiëel belang is dat het werkt zoals beschreven.
quote:[..]
Het is een vermoeden, met een mening heeft het niets te maken. Het is mogelijk om te achterhalen waarom het stoplicht in jouw beleving afwijkt van de norm.
Je zou het bijvoorbeeld al kunnen bewerkstelligen door een negatief ingestelde persoon elke dag met je mee te laten fietsen. Die zal zich, alleen al om het feit dat hij continu het negatieve opzoekt, kapot ergeren aan die kutstoplichten die altijd op rood staan..
.
Mag je vinden, ben ik het alleen niet mee eensquote:[..]
Dit is ook pertinent onjuist en een duidelijke zwakte.
Ok, ik heb twee keer een staatslot gekocht met de intentie om kutjerijk te worden en inderdaad het werkte voor geen meter maar wel mijn geld terug gewonnenquote:Ook iemand die er niet in gelooft, zou de werking ervan moeten kunnen staven, wanneer het een wet betreft. En wat je kunt staven is dat het, bijvoorbeeld, bij een loterij niet erg waarschijnlijk is dat het werkt. Immers, wanneer er maar 1 lot zou zijn, zou je winnen. Ook als je gelooft (!!) dat je niet wint. Er is een bepaalde kans op winnen (1 op 500.000.000 ofzo). En elk lot heeft deze identieke kans. Zodoende heeft iemand die 'gelooft' net zoveel kans te winnen als iemand die niet gelooft (je kent ze wel, verhalen van mensen die het lot al hebben weggegooid).
Whehehe, bij mij is het groove is in the heart van deelight. Dat mens heeft ooit in een blauwe maan 1 hitje gehad, nog niet eens een cd maar gewoon een single en ja, als ik loop te stuiteren omdat het weer een lekkere dag is dan komt die even langszeilen en ben ik net weer een stukje blijerquote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:29 schreef mvdlubbe het volgende:
Dat van die radio, dat is natuurlijk wel opmerkelijk. Ik neem aan (ja, dat neem ik aan) dat liedjes om een aanwijsbare reden op de radio zijn. En dan heb ik het niet over actuele bagger maar over bagger van 15 jaar geleden die je dan op één dag meerdere malen hoort. SNAP of SNOW of iets in die categorie. "Oh, die liedjes waren vandaag zeker in de aanbieding bij de leverancier" denk ik dan.
Ja, maar dan hoor je het op 1 dag plots 3 keer op verschillende momenten op de radio.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:32 schreef jogy het volgende:
[..]
Whehehe, bij mij is het groove is in the heart van deelight. Dat mens heeft ooit in een blauwe maan 1 hitje gehad, nog niet eens een cd maar gewoon een single en ja, als ik loop te stuiteren omdat het weer een lekkere dag is dan komt die even langszeilen en ben ik net weer een stukje blijer.
Het 'toeval' wilde dat er die dag aardig wat geswitched werd met de zender op mijn werk, maar evenzogoed, ja best leip.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:34 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Ja, maar dan hoor je het op 1 dag plots 3 keer op verschillende momenten op de radio.
Ofzo.
Dat vind ik dan leip.
Nogmaals, als jij dat wilt geloven is dat best hoor maar de dingen die ik opmerk zijn er gewoon en natuurlijk vallen de andere liedjes mij niet op maar daar heb ik ook niets mee en ookal is die dj van dezelfde generatie we zijn wel die bar ingestapt en niet een andere.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 12:35 schreef mvdlubbe het volgende:
Maar toch, jogy.
- Al die andere nummers, vallen je minder op.
- Ben je de doelgroep van het betreffende etablissement.
- Is de DJ van dezelfde muziekgeneratie
- Staat het programma "Nineties Classic Hits" op de speler van de bar.
Enzovoort. Er zijn voldoende volstrekt 'normale' redenen te bedenken waarom het zo is gelopen. En meestal is er wel een van toepassing.
Dat je het herkent en waardeert, is prachtig en kan je leven (en houding daarin) zeer wel beïnvloeden. Dat heeft echter niets met de hier besproken materie (of gebrek daaraan) te maken.
Als je zelf-misleidend bent, dan besef je dat per definitie zelf natuurlijk niet. Dat onze geest dat doet is onweerlegbaar, dat is niks persoonlijks naar jou of mij toe, dat is hoe onze geest werkt, omdat er (blijkbaar) veel evolutionaire voordelen aan zitten. Het is heel simpel, belangrijke gebeurtenissen onthou je makkelijker dan niet belangrijke gebeurtenissen, dat is in ons sociale samenleving nou eenmaal de beste manier om je functioneren. Maar als iemand je opbelt terwijl je aan die persoon denkt, dan maken je hersens daar onterecht een belangrijke gebeurtenis van. Terwijl het pas echt belangrijk is als je ook alle keren dat je aan iemand dacht die NIET opbelde ook meetelt om geen valse statistiek te krijgen.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 02:04 schreef jogy het volgende:
De zelfmisleidende geest vind ik een beetje suf uitgedrukt eerlijk gezegd, ik ben voor zover ik weet niet zelf-misleidend bezig in min leven en jij kent mij niet goed genoeg om te zeggen dat het wel zo is dus dan houdt het op dat aspect al op.
Nee, het is een algemeen -nogal simpel te bewijzen- feit (op verzoek, kan ik je nog wel 10 simpele voorbeelden geven). Dus bij mensen die je niet kent, is het vreemd als je dat niet als meest waarschijnlijk aanneemt.quote:Je kan wel van mening zijn dat iemand zelf-misleidend bezig is als je diegene niet kent maar dat is ook meteen alles wat het is; een mening.
Sinsd de kwantum mechanica gemeengoed is geworden, zijn vrijwel ALLE new-age achtige opvattingen het opeens als argument gaan misbruiken. Alleen is het altijd op dezelfde verkrachting van de quantum mechanica gebaseerd: "er is een menselijke gedachte nodig om een deeltje te laten vervallen in een staat." Wat natuurlijk een compleet verkeerde interpretatie is, het gaat om een mechanische meting die het deeltje dwingt te kiezen, NIET of een mens met een bewustzijn die meting leest. Dit is een vaststaand, ontelbaar vaak gemeten feit. Maar de spiritualisten gebruiken enkel de elementen die ze kunnen gebruiken uit de QM en negeren de elementen die hun theorieen volkomen weerleggen. Je kunt een theorie niet gedeeltelijk citeren en als bewijs gebruiken. Dat is hetzelfde als een appel van een boom plukken maar de boom zelf verzwijgen en dan zeggen dat je bewezen hebt dat appels uit de lucht vallen.quote:Het enige wat men weet kwa wetenschap is dat er nog héél veel te weten valt en zeker met dat vage quantum waar alles mogelijk is kan je alle kanten mee uit.
Dus elke wilde theorie is waar, totdat ieder mens op aarde het zelf geprobeerd heeft en tot een negatief resultaat is gekomen? Het is andersom, elke nieuwe theorie moet ZELF aantonen dat het klopt door eerst maar bewijs tonen, met gedegen statistieken. Als ik zeg dat iedereen in z'n handen moet klappen en dat dan z'n telefoon zal gaan, dan zal dat bij genoeg mensen kloppen als maar genoeg mensen dat dat doen. Daar heb je weer dat selectieve geheugen en selectieve interviews met mensen waar het wel uitkomt. Als 1 miljoen mensen op aarde zeggen dat positief denken inderdaad gezorgd heeft dat de bankrekening volstroomt, dan betekent dat niets als je niet ook de rest van van de wereld interviewt waarbij het niet gelukt is. Dat heet statistieken.quote:De enige manier om erachter te komen of dit hele verhaal werkt is om het zelf met open geest uit te proberen en zo eerlijk mogelijk tegen jezelf te zijn.
Dat is geen 'probleem', maar de uitvlucht die al 100 jaar voor elke willekeurige paranormale bewering gebruikt wordt. Als iemand daadwerkelijk aantoont dat iets niet werkt, dan had hij "bad vibes". Dat is natuurlijk geen eerlijke strijd, dan kun je nooit verliezen: iedereen die tot een positief resultaat komt bewijst ontegenzeggelijk meteen een complete theorie, maar iedereen met een negatief resultaat heeft dat zelf veroorzaakt. Met die gedachtegang kun je ook aantonen dat iedereen die een dobbelsteen gooit altijd 6 gooit als hij er maar genoeg in gelooft, en dat degenen die geen zes gooiden er gewoon niet genoeg in geloofden. De realiteit is natuurlijk dat het gewoon statistieken zijn, als 60 mensen een dobbelsteen gooien dan gooien er 10 een zes, die 50 anderen gooien geen zes als gevolg van het simpele rekensommetje, niet omdat ze zo negatief over de dobbelsteen denken.quote:Het 'probleem' is dat als je een skepticus deze bewering laat testen op zijn bevooroordeelde manier dat het dus zal uitlopen op een negatieve uitslag en als je het laat testen door mensen die het wél geloven het wel werkt. Alleen krijg je dan dus een strijd tussen de twee partijen met tegenstrijdige resultaten en gelooft iedereen weer wat ie wil geloven omdat er genoeg bewijs voor te vinden is.
Natuurlijk niet altijd, maar het gaat erom dat het een factor is die je bij de statistieken mee moet rekenen, als je serieus tot de meest waarschijnlijke waarheid wil komen. Mensen zien nou eenmaal vaak wat ze WILLEN zien. Dat geldt ook voor wetenschappers, maar die proberen die subjectieve factor zoveel mogelijk te voorkomen door expermenten zo vaak mogelijk te herhalen, door verschillende mensen. Dat kun je van paranormale onderzoekers vrijwel noit zeggen.quote:Ja; de geest heeft de mogelijkheid tot zelfdeceptie maar dat wilt niet zeggen dat de geest altijd zichzlef misleidt en dat wilt men weleens vergeten of ontkennen.
Het feit dat niet alle stoplichten op de wereld altijd op rood staan is al genoeg bewijs dat de gedachte het gelukkig niet beinvloed... iedereen vreest altijd dat zijn stoplicht op rood staat...quote:Op zaterdag 7 juli 2007 10:49 schreef mvdlubbe het volgende:
Je gelooft dat een stoplicht, een simpel systeem dat als ontworpen werkt en geen aanwijsbare geheimen heeft, beinvloed wordt door je gedachten.
Het is te hopen voor de "law of attraction" dat het nooit gebeurt dat meerdere mensen tegelijk exact evenveel geloven dat ze gaan winnen, als er maar één lot kan winnen? Het is ook lullig als er veel mensen heel erg in geloven, maar 1 iemand er nét iets meer in gelooft en hen verslaat. Volgens mij moet er een kleine aanvulling op de "law of attraction" komen, het gaat er niet om dat je ergens in gelooft, maar dat je er net een fractie MEER in gelooft dan je buurman.quote:bijvoorbeeld, bij een loterij niet erg waarschijnlijk is dat het werkt. Immers, wanneer er maar 1 lot zou zijn, zou je winnen. Ook als je gelooft (!!) dat je niet wint. Er is een bepaalde kans op winnen (1 op 500.000.000 ofzo).
Dat is gewoon een helm met sensoren hoor? Komt op exact hetzelfde neer. Het wordt niet opeens spiritueel omdat er geen aanplakdingetjes zijn?quote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:24 schreef jogy het volgende:
Maar toch werkt het, hoe? ik heb een vermoeden maar daar wil jij niet in mee, de gedachtes zijn gemeten in een laboratorium en men heeft iets ontwikkeld die zonder aanplakdingetjes je gedachtes kunnen waarnemen en kunnen vertalen naar een computer ( Hersengestuurde Computerinterface in 2008 ).
50% kans bij zes verschillende stoplichten, maar alleen "Als je een goede dag hebt". Dus dan is het helemaal geen 50% meer... hoe vaak heb je een goede dag? Misschien toevallig net zo weinig als statistisch nodig is om wel op "50%" te komen?quote:Als ik die goede dag heb dan fiets ik in de spits naar het stoplicht en heb ik het geluk dat er al iemand staat die op het knopje heeft gedrukt en floept het toch echt op groen op het moment dat ik langs kom, en ik zie ook aan de volgorde dat ik bijna aan de beurt ben als ik eraan kom. Dus zonder het kruispunt in disorde te laten zakken komt het net precies goed uit. Het blijft rond de 40-50% hangen dat ik dus een groen licht heb op een kruispunt in de spits met nog zes stoplichten. Ik ben er blij mee.
Je kunt wel "alleen je visie" verdedigen, maar als het alles tegenspreekt wat we inmiddels wel weten, dan geeft je dat niet zomaar een excuus om geen bewijzen te hoeven leveren. Zonder dat is het zinloos om een visie te verdedigen. Hoe goed bedoeld ook.quote:! Helaas ben ik de enige die fietst vanuit mijn werk, luie ITers
. En daarbij komt nog dat ik er niet veel behoefte aan heb om het voor andere te proberen te bewijzen, je doet het maar lekker zelf
. Ik verdedig hier alleen mijn visie zoals jij dat voor de jouwe doet en meer valt er voor ons niet te doen in principe. Is ok niet erg maar je moet wel de limitaties onderkennen van een forum als dit.
Maar hoe er dan wel rekening mee dat de keren dat iets "uit lijkt te komen" makkelijker onthouden worden dan de keren dat het door de simpele "law of statistics" niet uitkomt. Je kunt de keren dat iets niet uitkomt niet zomaar wegwuiven met dat je "niet zo'n goede dag had", dan ontken je de keiharde realiteit van de kansberekening.quote:Ok, ik heb twee keer een staatslot gekocht met de intentie om kutjerijk te worden en inderdaad het werkte voor geen meter maar wel mijn geld terug gewonnen. Dus ik hou het lekker bij een stoplicht, parkeerplekje, lekker liedje op de radio etc. Maar iemand met een vooringenomen mening zal zijn mening gestaaft zien worden in weke richting dat vermoeden/geloof ook hangt.
Dat is meer dan leip, dat is vrijwel onmogelijk, al werkt het postieve denken systeem. Vrijwel alle zenders houden bij wat de verschillende DJ's draaien en draaien alleen "de megahit" van de week meerdere malen op 1 dag. Sommige zenders adverteren zelf trots dat ze nooit 2 keer hetzelfde nummer op 1 dag draaien?quote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:34 schreef mvdlubbe het volgende:
Ja, maar dan hoor je het op 1 dag plots 3 keer op verschillende momenten op de radio.
Ofzo.
Dat vind ik dan leip.
Het belvoorbeeld hoef je niet te gebruiken op zich want daar denk ik nog niet eens meer over na. k ben eigenlijk heel de dag zo bewust mogelijk van mijn omgeving, ik heb meer dan genoeg dagen dat er weinig gebeurt en die tel ik ook mee. Alleen sinds ik het toeval gedeelte van mijn leven onder de loep neem, gewoon door er op te letten, zie ik dat mijn leven een stuk grappiger is geworden, dingen waar ik behoefte aan heb dienen zich aan alsof het niets is waar het vroeger bij een wensgedachte bleef komt het nu ook echt naar voren. Meer kan ik er niet van maken en dat hoeft ook niet. Het is er, de gemiddelde wetenschap houdt zich er niet mee bezig en de mensen die zich er wel mee bezig houden ( buiten deze film genomen dan, voordat we die weg wederom op gaanquote:Op zondag 8 juli 2007 01:08 schreef mike_another het volgende:
[..]
Als je zelf-misleidend bent, dan besef je dat per definitie zelf natuurlijk niet. Dat onze geest dat doet is onweerlegbaar, dat is niks persoonlijks naar jou of mij toe, dat is hoe onze geest werkt, omdat er (blijkbaar) veel evolutionaire voordelen aan zitten. Het is heel simpel, belangrijke gebeurtenissen onthou je makkelijker dan niet belangrijke gebeurtenissen, dat is in ons sociale samenleving nou eenmaal de beste manier om je functioneren. Maar als iemand je opbelt terwijl je aan die persoon denkt, dan maken je hersens daar onterecht een belangrijke gebeurtenis van. Terwijl het pas echt belangrijk is als je ook alle keren dat je aan iemand dacht die NIET opbelde ook meetelt om geen valse statistiek te krijgen.
Ik ga hier geen linkfest van maken, als jij dat wilt doen mag je van mij je gang gaanquote:[..]
Nee, het is een algemeen -nogal simpel te bewijzen- feit (op verzoek, kan ik je nog wel 10 simpele voorbeelden geven). Dus bij mensen die je niet kent, is het vreemd als je dat niet als meest waarschijnlijk aanneemt.
Eerst even dat dikgedrukte, wat maakt het deeltje dat het dwingt te kiezen als het wordt waargenomen? Kan jij het mij vertellen hoe het precies in elkaar steekt, als een feit zeg maar? Denk het niet, we hebben veel theorieën over quantum maar echt weten doen we practisch niets, dat is het enige wat ik zeg, dat het nog steeds onontgonnen gebied is dus anything goes, hoe kut sommige mensen het ook vinden. Ik vind het niet kut en ik hoef ook niet te weten of het nou echt in de kwantumhoek zit, het doet zijn ding en ik vind het leuk om mee te spelen. Zeker als ik ook nog eens een leuk resultaat teweeg brengt.quote:[..]
Sinsd de kwantum mechanica gemeengoed is geworden, zijn vrijwel ALLE new-age achtige opvattingen het opeens als argument gaan misbruiken. Alleen is het altijd op dezelfde verkrachting van de quantum mechanica gebaseerd: "er is een menselijke gedachte nodig om een deeltje te laten vervallen in een staat." Wat natuurlijk een compleet verkeerde interpretatie is, het gaat om een mechanische meting die het deeltje dwingt te kiezen, NIET of een mens met een bewustzijn die meting leest. Dit is een vaststaand, ontelbaar vaak gemeten feit. Maar de spiritualisten gebruiken enkel de elementen die ze kunnen gebruiken uit de QM en negeren de elementen die hun theorieen volkomen weerleggen. Je kunt een theorie niet gedeeltelijk citeren en als bewijs gebruiken. Dat is hetzelfde als een appel van een boom plukken maar de boom zelf verzwijgen en dan zeggen dat je bewezen hebt dat appels uit de lucht vallen.
Iedereen moet zelf weten hoe hij wilt leven en ik kies ervoor om het zelf uit te proberen voordat ik een stellige mening aanneem, statistieken kunnen mee gekloot worden, onderzoeken kunnen gekleurd zijn maar je eigen ervaring is precies dat; een eigen ervaring. Niet verifiëerbaar voor derden en dat is ook totaal niet boeiend eigenlijk, onzekere mensen zoeken bevestiging bij andere en hier ben ik niet onzeker over. Of de wetenschap nou met mij mee gaat of niet zal mij niet veel interesseren eerijk gezegd.quote:[..]
Dus elke wilde theorie is waar, totdat ieder mens op aarde het zelf geprobeerd heeft en tot een negatief resultaat is gekomen? Het is andersom, elke nieuwe theorie moet ZELF aantonen dat het klopt door eerst maar bewijs tonen, met gedegen statistieken. Als ik zeg dat iedereen in z'n handen moet klappen en dat dan z'n telefoon zal gaan, dan zal dat bij genoeg mensen kloppen als maar genoeg mensen dat dat doen. Daar heb je weer dat selectieve geheugen en selectieve interviews met mensen waar het wel uitkomt. Als 1 miljoen mensen op aarde zeggen dat positief denken inderdaad gezorgd heeft dat de bankrekening volstroomt, dan betekent dat niets als je niet ook de rest van van de wereld interviewt waarbij het niet gelukt is. Dat heet statistieken.
Als jij dat zo wilt denken moet je dat vooral doen hoor, maar mensen met één vooringenomen mening zal zijn mening gestaaft zien worden. Dus de enige oplossing is eigenlijk iemand te zoeken die totaal geen mening heeft over het hele gedoe en die het laten uitproberen, gecontrolleerd door andere mensen die totaal geen mening erover hebben maarja, waar vind je die in deze tijd nog? Ik vind het allemaal best, ik wist niet dat het bestond, heb er wat over gelezen her en der, ben ermee gaan spelen en tot de ontdekking gekomen dat het geen totale onzin is, ik blij natuurlijk en het is best iets wat common knowldege mag worden van mij, graag zelgfs maar mocht het nooit echt geaccepteerd worden dan is dat ook goed, mensen gebruiken het toch wel of ze nou weten dat het bestaat of niet.quote:[..]
Dat is geen 'probleem', maar de uitvlucht die al 100 jaar voor elke willekeurige paranormale bewering gebruikt wordt. Als iemand daadwerkelijk aantoont dat iets niet werkt, dan had hij "bad vibes". Dat is natuurlijk geen eerlijke strijd, dan kun je nooit verliezen: iedereen die tot een positief resultaat komt bewijst ontegenzeggelijk meteen een complete theorie, maar iedereen met een negatief resultaat heeft dat zelf veroorzaakt. Met die gedachtegang kun je ook aantonen dat iedereen die een dobbelsteen gooit altijd 6 gooit als hij er maar genoeg in gelooft, en dat degenen die geen zes gooiden er gewoon niet genoeg in geloofden. De realiteit is natuurlijk dat het gewoon statistieken zijn, als 60 mensen een dobbelsteen gooien dan gooien er 10 een zes, die 50 anderen gooien geen zes als gevolg van het simpele rekensommetje, niet omdat ze zo negatief over de dobbelsteen denken.
The secret an sich is op aardig wat punten een gedrocht maar het principe erachter is gewoon tot op zekere hoogte waar. Nogmaals, met onderzoeken en statistieken wordt niet altijd even netjes omgegaan, de tabaksindustrie is daar een mooi voorbeeld van, statistieken kunnen ook anders gebracht worden dan ze werkelijk zijn dus tja, leuk dat ze er zijn en ze hebben hun nut maar meer ook niet.quote:[..]
Natuurlijk niet altijd, maar het gaat erom dat het een factor is die je bij de statistieken mee moet rekenen, als je serieus tot de meest waarschijnlijke waarheid wil komen. Mensen zien nou eenmaal vaak wat ze WILLEN zien. Dat geldt ook voor wetenschappers, maar die proberen die subjectieve factor zoveel mogelijk te voorkomen door expermenten zo vaak mogelijk te herhalen, door verschillende mensen. Dat kun je van paranormale onderzoekers vrijwel noit zeggen.
Er zijn zoveel dingen mis met "the Secret". Het is toch raar dat bij hongerige afrikaantjes die hele dag aan eten denken er toch geen zak met rijst voor hun deur verschijnt? Het werkt altijd en voor iedereen zeggen ze in "the secret". Als je schulden heb dan moet je daar niet aan denken want dat is de reden dat je schulden hebt. Volgens mij is een baan zoeken effectiever om schulden kwijt te raken dan alleen maar aan geld te denken? Er zijn zoveel voorbeelden van mensen die niet krijgen waar ze wel aan denken, en mensen die wel iets krijgen ook al dachten ze er niet aan (positief of negatief). Er zijn 0 voorbeelden van iemand die iets kreeg ENKEL omdat hij daar de hele dag aan dacht. Het is ook te belachelijk voor woorden, alsof iedereen die een ongeluk krijgt of overvallen wordt er zelf de hele dag aan gedacht heeft, ik overdrijf niet, dat is serieus wat ze letterlijk beweren in "the secret". Alsof denken aan een ongeluk ervoor zorgt dat de kabel van je lift breekt? Alsof er geen mensen op deze aarde bestaan die geobsedeerd zijn door angsten die NOOIT uitkomen. Er zijn genoeg mensen bang voor een ongeluk, vrijwel iedereen heeft dat wel 'ns, toch krijgen die niet allemaal een ongeluk. Blijkbaar heeft niet door rood rijden er ook iets mee te maken?
Het is ook eigenlijk te walgelijk voor woorden hoe "The Secret" over de ruggen van mensen die ziek zijn geworden of iemand verloren hebben grof geld durven te verdienen. Iedereen die arm of ziek is, heeft dat aan zichzelf te danken, en bedankt, die mensen hadden het nog niet zwaar genoeg. Wat te denken van kinderen die (eventueel genetisch) ziek geboren worden en een hels leven leiden? Hebben die stomme foetussen te veel negatieve gedachtes gehad in de baarmoeder? Of is het die stomme moeder die teveel dacht aan dat haar kind ziek zou kunnen zijn? Dat zet de hele theorie ook op losse schroeven, als negatieve gedachtes ook ANDERE mensen kan beinvloeden. Wiens gedacht wint het dan?
Op verschillende stations, hetzelfde nummer, op één dag; niet op dezelfde zender.quote:Op zondag 8 juli 2007 01:37 schreef mike_another het volgende:
[..]
Dat is meer dan leip, dat is vrijwel onmogelijk, al werkt het postieve denken systeem. Vrijwel alle zenders houden bij wat de verschillende DJ's draaien en draaien alleen "de megahit" van de week meerdere malen op 1 dag. Sommige zenders adverteren zelf trots dat ze nooit 2 keer hetzelfde nummer op 1 dag draaien?
Nope, dit is wederom een herhaling van stappen, het is niet een absoluut iets, geen programma waar je kan klikken het voert het uit, er zijn meerdere mensen bezig met de intentie en soms dan weegt het aan elkaar op daarom is het ook zo moeilijk om een loterij te winnenquote:Op zondag 8 juli 2007 11:17 schreef mvdlubbe het volgende:
'The Secret' kan niet gedeeltelijk waar zijn. De gevolgen van het kunnen manifesteren door gedachte alleen (en dus niet als herkenning maar zoals geclaimd écht manifesteren), zijn zó verstrekkend, zo alomvattend. Immers:
Als jij rood wenst en ik groen, wie wint?
Als ik rood wens om 0:01 uur en jij groen om 0:02 uur, hoe verhoudt zich dat tot de programmatuur?
Als je niet accepteert dat iemand is gestorven, het niet gelooft, komt de overledene dan terug?
Hoe zit het met doodgeboren kinderen?
Tal van complicaties, niet?
Nou, oeh, het licht staat dan bijvorbeeld niet op groen, enorm hoor, echt.quote:Op zondag 8 juli 2007 18:05 schreef mvdlubbe het volgende:
Elke actie (zeker op het niveau dat wordt genoemd) heeft een aanwijsbare oorzaak. Eén enkele afwijking ten behoeve van jouw gevisualiseer heeft enorme consequenties.
quote:Wanneer dat stoplicht 1 keer afwijkt van de norm omdat jij dat wenst, is het hele systeem naar de gal. Dat is toch niet zo lastig?
Ik analyseer het geheel niet, ik speel er alleen mee, hoe het geregeld wordt zal mij een heerlijk knakworstje zijn, ik ben niet iemand die van alles moet weten hoe het nou precies tot in detail werkt , als het maar werkt. Ik zet mijn pc regelatig aan en ben er mee bezig zonder dat ik de werking en de afhankelijkheden ervan probeer te doorgronden welke chip wat doet, waar de electriciteit vandaan komt, hoe het scherm precies werkt of wat dan ook. Hetzelfde met de zwaartekracht, ik weet niet tot in detail hoe het werkt maar ben wel blij dat het er is. En tja, als ik weer eens een goede dag heb en het licht gaat niet op groen dan ga ik niet schrikken ofzo, ik weet niet waarom dat dan zo is en zal zeker niet teleurgesteld zijn maar zodra die dus wel weer op groen staat vind ik het weer even leuk en ga ik weer verder met mijn dagelijkse leventje.quote:Je zou kunnen denken, dat is dan nog het meest waarschijnlijk, dat een andere persoon net iets later is vertrokken en dat jij daardoor het stoplicht triggert voordat hij het doet. Mooi.
Maar die persoon moet dan ook een aanleiding hebben gehad, die aanleiding kan weer afhankelijk zijn van wekenlange aanloop, enzovoort. Het is toch niet zo dat je denkt 'OH GROEN NET ALS IK ER BEN" en niet over het voor- en naspel ervan?
Ik kan alleen maar uit mijn eigen ervaringen putten met dit soort dingen, en het onderwerp interesseert mij wel dus blijf ik fijn reageren dat jij er niets mee kan is niet mijn probleem. Ik heb geen wetenschap gestudeerd, ik weet alleen dat ik mijzelf goed ken en dat ik mijn ervaringen kan vertrouwen, dat is in het verleden al een paar keer geverifiëerd dus ik vertrouw op mijzelf en mijn ervaringen, dat de film een gedrocht is neemt niet weg dat die kern van waarheid er is.quote:Op zondag 8 juli 2007 19:47 schreef mvdlubbe het volgende:
Ja, zo kom je ook nergens natuurlijk. Elke keer reageer je enkel en alleen vanuit je eigen ervaringen, je eigen visie en als iets daar niet in past, is het je zorg niet. Enkel en alleen omdat je er niet bij stilstaat, geloof je dat het werkt. Terwijl je je niet verdiept in de werking, 'verdedig' je mensen die de grootst mogelijke onzin verkondigen.
Het heeft écht geen zin om met je verhaal aan te komen dat het JOU niet interesseert hoe het werkt, dat zal me namelijk eerlijk gezegd jeuken. Als het je niet boeit, reageer dan niet. Uiteindelijk is namelijk wel immens belangrijk hoe het werkt en zijn de afhankelijkheden bijzonder ingewikkeld.
quote:Op woensdag 11 juli 2007 20:24 schreef jogy het volgende:
Toeval bestaat niet, ik keek net naar jouw berichtje en het kwam op de televisie..
Same here jaquote:Op woensdag 11 juli 2007 20:47 schreef Skinkie het volgende:
Mmm.. weet je wat het is. Ik ken de Teachings of Abraham al ver voor 'The Secret' van twee mensen uit m'n omgeving. Een daarvan is nu een coach van The Secret. Hij doet meer seminars.
Zelf gniffel ik een beetje als ik naar dat soort 'we nemen je aan het handje mee' zaken kijk. Ik ben meer het type van 'Use the force, read the source'. En niemand gaat mij vertellen wat ik moet doen, als ik zelf kan bepalen hoe ik iets wil doen
In de new age business is het natuurlijk erg makkelijk om een slaatje te slaan uit lichtgelovige mensen.quote:Op woensdag 11 juli 2007 20:43 schreef jogy het volgende:
Op zich een leuk stukje trouwens, alleen kreeg ik wel jeuk van de collage die ze aan het maken waren, beetje een scientology-gevoel met die trainers enzo.
No argument there.quote:Op woensdag 11 juli 2007 20:59 schreef Quarks het volgende:
[..]
In de new age business is het natuurlijk erg makkelijk om een slaatje te slaan uit lichtgelovige mensen.
Volgens the secret zie je wel iets over het hoofd, of je het mist is een ander verhaalquote:Is "The Secret" niet gewoon gezond verstand gemaskeerd als verborgen wijsheid, of mis ik iets?
Weer die moeilijke woordenquote:Mijn mening over "The Secret": Spirituele beuzelarij, grofstoffelijke prietpraat zonder enige syntagmatische samenhang en zelfs moreel verwerpelijk.
Ik begrijp wat je wilt zeggen en mijn reacties zullen je waarschijnlijk niet verbazen (op basis van mijn Post Historiequote:Op woensdag 11 juli 2007 22:10 schreef jogy het volgende:
[..]
No argument there.
[..]
Volgens the secret zie je wel iets over het hoofd, of je het mist is een ander verhaal.
[..]
Weer die moeilijke woorden. Maar de truuk is dus om zelf ermee te spelen als je dat wilt en kritisch maar wel met open ogen te bekijken of het in jouw geval werkt. Dan kan je zelf resultaten naast elkaar zetten om te zien of het enige waarheid bevat. Moreel verwerpelijk en op sommige punten misselijkmakend; zeker, dat heb ik er ook mee ja maar de kern van waarheid die er wat mij betreft in zit hoef je niet op basis van deze docu af te schuiven. Als je misselijk wordt van een documentaire waar uitgelegd wordt dat de kleur blauw ook echt een blauwe kleur is dan ga je toch ook niet door de opgeroepen emotie die de docu oproept de kleur blauw maar meteen oranje noemen? Of ontkennen dat het bestaat?
Hiermee wil ik dus niet zeggen dat een door elk niet (kleuren)blinde persoon zichtbare kleur te vergelijken is met wat er in the secret beweerd wordt maar ik wil wel even duidelijk hebben dat wat voor een emotie iets ook teweeg brengt dat niet hoeft te betekenen dat het dan opeens niet waar is of een kern van waarheid kan bevatten.
Daarbij dacht ik direct: "Joden voelden zich altijd al achtergesteld."quote:Op woensdag 11 juli 2007 23:25 schreef Quarks het volgende:
(dus Joden in Tweede Wereldoorlog waren gewoon niet hoopvol genoeg?).
Gelukkig zit de wereld niet voor 100% zo in elkaar en ergeren nog genoeg mensen zich aan arrogantie en willen ze mensen die onzeker zijn helpen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 08:05 schreef Toeps het volgende:
Volgens mij moet je het niet zo zweverig zien?
Maar gewoon... Als jij héél erg in iets gelooft... Dan geloven anderen het ook, ergo, dan heb je de meeste kans dat het ook gebeurt. Of, als je het omdraait: Als jij op sollicitatiegesprek gaat, en je denkt de hele tijd "oh ik word toch niet aangenomen", dan merken die mensen dat, en dan gebeurt het meestal ook niet.
Meer is het volgens mij niet.
Helemaal niet, er wordt altijd gesproken over 'The Source' dat daar genoeg van is. Jij vraagt alleen, en krijgen is meestal van 'iemand' anders.quote:Op donderdag 12 juli 2007 09:23 schreef Dodecahedron het volgende:
Het heeft wel wat gereformeerds dit. Predestinatie en zo. Alleen dan een soort "zelf" wat marketeers voor je hebben bedacht in de plaats van God.
Ik doelde meer op: Als je kanker krijgt, dan heb je dat waarschijnlijk over jezelf afgeroepen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 14:49 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Helemaal niet, er wordt altijd gesproken over 'The Source' dat daar genoeg van is. Jij vraagt alleen, en krijgen is meestal van 'iemand' anders.
Jammer dat het onethisch en redelijk grof is anders had je het gewoon moeten testen door twee groepen op te delen en verslaafd te maken aan sigaretten en dan twee verschillende soorten teksten op de pakjes moeten drukken. De één met 'van roken ga je dood' en de ander met 'van roken leef je langer' en dan kijken of er een testgroep is die langer blijft leven en welke dat isquote:Op donderdag 12 juli 2007 23:12 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Ik doelde meer op: Als je kanker krijgt, dan heb je dat waarschijnlijk over jezelf afgeroepen.
Onbewust wordt je altijd beinvloed hoorquote:Op vrijdag 13 juli 2007 00:32 schreef Skinkie het volgende:
En ook dat werkt niet, want de roker bepaalt zelf of hij beinvloed wordt...
Zie het als de enige manier om het materialistische deel van de wereld te bereiken.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 00:58 schreef Boswachtertje het volgende:
Dat de Secret vooral uitgaat van materiële (aan)winsten, vind ik al frapant - zeker omdat ze zichzelf als spiritueel geengageerd willen doen overkomen in die docusoap..
vind het zelf niet echt wat, aangezien het eigenlijk altijd al min of meer mijn manier van leven is geweest. dat het dan als een geheim wordt verkondigt, doet me eigenlijk alleen maar lachen
Tja, er is een kans dat jij inderdaad gelijk hebt.. Maar idd, met spiritueel doen bereik je dit soort mensen niet. Maar dit soort mensen bereik je m.i. uberhaupt slecht. Ze kunnen alleen zichzelf echt overtuigen van wat goed of slecht is, tot op het moment dat ze gaan beseffen dat er meer is.. helaas komt dit schijnbaar voor velen pas na hun pensioen - maar wat kan ik daarvan zeggen..quote:Op vrijdag 13 juli 2007 01:17 schreef Skinkie het volgende:
Zie het als de enige manier om het materialistische deel van de wereld te bereiken.
Hoe tel je die mee? Hou je daar een exacte telling van bij? Of doe je dat op gevoel? In dat laatste geval blijft de misleidende geest gegarandeerd tot valse uitslagen leiden.quote:Op zondag 8 juli 2007 04:30 schreef jogy het volgende:
Het belvoorbeeld hoef je niet te gebruiken op zich want daar denk ik nog niet eens meer over na. k ben eigenlijk heel de dag zo bewust mogelijk van mijn omgeving, ik heb meer dan genoeg dagen dat er weinig gebeurt en die tel ik ook mee.
Het gaat er niet om dat je je leven grappiger of leuker wil maken, dat stimuleert wederom dat de grappige dingen meer opvallen in onze bedriegelijke hersens.quote:Alleen sinds ik het toeval gedeelte van mijn leven onder de loep neem, gewoon door er op te letten, zie ik dat mijn leven een stuk grappiger is geworden,
Nu volg ik je niet meer. Als het vroeger ook al een wensgedachte was, wat is dan het verschil met de gedachte die je er nu over hebt? De "wensgedachte" had er toch altijd al een positieve invloed op moeten hebben?quote:dingen waar ik behoefte aan heb dienen zich aan alsof het niets is waar het vroeger bij een wensgedachte bleef komt het nu ook echt naar voren.
Het zal je verbazen hoe vaak de wetenschap dergelijke dingen heeft onderzocht. Dat zij elke keer tot een negatief resultaat kwamen vertaal jij voor het gemak naar dat "ze zich er niet mee bezig houden". Als iets onzin blijkt dan moved de wetenschap on naar het volgende wat wel interessant is om te onderzoeken, totdat iemand wel met echt bewijs komt van dat het werkt.quote:Meer kan ik er niet van maken en dat hoeft ook niet. Het is er, de gemiddelde wetenschap houdt zich er niet mee bezig
Die worden niet geridiculiseerd, er worden slechts alternatieven aangedragen, zoals selectief geheugen, statistiek en toeval. Er is toch niks mis met kritisch meedenken? Dat is toch niet meteen hetzelfde als iemand belachelijk maken?quote:en de mensen die zich er wel mee bezig houden worden geridiculiseerd of 'terecht gewezen' door mensen die er niets mee te maken willen hebben,
Nu ben je ook selectief in naar wie je luistert, wees 'ns eerlijk: mensen die hun ervaringen aan jou vertellen die overeenkomen met de jouwe neem je toch ook aan als bevestiging van je eigen ervaringen? Dan kun je niet simpelweg onderzoeken en tegengestelde ervaringen negeren door dan opeens te zeggen dat je alleen je eigen ervaringen vertrouwt?quote:mij best maar mijn ervaringen zijn voor mij een stuk betrouwbaarder dan de pogingen tot weerleggen van een ander. Mensen mogen best wel weer eens op hun eigen zintuigen vertrouwen, doet geen pijn. Echt niet.
Ik bedoelde niet dat ik allerlei links wilde geven, dat is te makkelijk. Ik bedoelde dat er ontelbare simpele alledaagse voorbeelden zijn van hoe verradelijk onze eigen herinneringen zijn. Je vlucht nu weer een beetje in dat je slechts een visie aan het verdedigen bent en dat ik een andere overtuiging heb die ik aan het verdedigen ben. Maar het gaat hier niet om welke politieke partijen wij stemmen, waar inderdaad wel allerlei vage beweegredenen voor zijn die nooit zwart-wit zijn. Het gaat er hier om dat als je een visie aanhangt die simpel aantoonbaar zou moeten zijn -volgens de eigen definitie van jouw visie-, je dan ook met goede voorbeelden moet komen. Keiharde bewezen voorbeelden van hoe de menselijke geest -hoe goed bedoeld ook- onbetrouwbaar is zijn er ontelbaar. Die zul je eerst allemaal moeten weerleggen, als je het bestaan ervan tenminste zomaar wilt ontkennen en niet meneemt in je visie.quote:Ik ga hier geen linkfest van maken, als jij dat wilt doen mag je van mij je gang gaan. Ik kan ook genoeg oplepelen met 'bewijs' van mijn kant en dat zal voor jou even hard afgewezen worden als de mijne aan jouw kant, je hebt een overtuiging en daar blijf je in, je goed recht maar ik heb een ander die ook nog eens voor me werkt.
Het quantumdeeltje kiest een status omdat het interactie heeft met een ander deeltje. Bv een foton wordt gemeten, hetgeen betekent dat het botst met een ander deeltje uit een detector. Er zijn opstellingen gemaakt waarin computerprogramma's willekeurig bepaalden of de meting wel of niet werd uitgevoerd, zonder dat een mens wist wanneer dat wel of niet gebeurde. En toch is de uitslag van die metingen dat een mens dan achteraf kan zien wanneer de meting aanstond of niet, alleen aan het resultaat. Dat betekent -en dat is dan een feit- dat de apparatuur de status heeft bepaald, en niet de menselijke geest. Het is zo simpel dat als dat niet zo zou zijn een tafel niet als concreet voorwerp zou kunnen bestaan. De elementaire deeltjes van een tafel zijn continu in quantumfase, maar de interactie van de deeltje onderling zorgen ervoor dat hun status steeds vervalt zodat er een samenhangend voorwerp bestaat. Dat is dus niet omdat ik naar die tafel kijk, ik KAN namelijk niet interactie hebben met de elementaire deeltjes en ze dwingen tot een status.quote:Eerst even dat dikgedrukte, wat maakt het deeltje dat het dwingt te kiezen als het wordt waargenomen? Kan jij het mij vertellen hoe het precies in elkaar steekt, als een feit zeg maar?
Dat we niet exact weten hoe quantumdeeltjes werken betekent niet dat we NIETS erover weten. Er zijn exacte formules om dingen uit te rekenen op quantumniveau, dus die moeten wel kloppen. De strohalmen die spirituele stromingen altijd aanklampen zijn altijd de dingen die niet 100% duidelijk zijn, maar dat betekent niet dat je de dingen die wel aantoonbaar kloppen zomaar van tafel geveegd kunnen worden? Dat er geen exacte verklaringen zijn, betekent helemaal niet dat anything goes, niet elke wilde theorie is dan opeens mogelijk geworden. Zeker niet de menselijk-gedachte-bepaalt-alles theorie, dat niet alles bekend is betekent niet dat je kan negeren dat die theorie experimenteel heel simpel weerlegd kan worden en is?quote:Denk het niet, we hebben veel theorieën over quantum maar echt weten doen we practisch niets, dat is het enige wat ik zeg, dat het nog steeds onontgonnen gebied is dus anything goes, hoe kut sommige mensen het ook vinden. Ik vind het niet kut en ik hoef ook niet te weten of het nou echt in de kwantumhoek zit, het doet zijn ding en ik vind het leuk om mee te spelen. Zeker als ik ook nog eens een leuk resultaat teweeg brengt.
Waarop baseer jij dat ik niet zelf iets uitprobeer voordat ik een stellige mening aanneem? Het enige dat je over mijn mening met zekerheid weet, is dat hij tegengesteld is aan de jouwe. Dat is niet hetzelfde als dat jij openstaat voor alle mogelijkheden en dat ik enkel vastgeroeste wetenschappers blind geloof. Voor mij is de definitie van zelf uitproberen je ook verdiepen in dingen die onderzocht zijn en waar wetenschappelijke bewijzen of theorieen voor zijn en waar mogelijk die zelf uit te proberen. Dat is exact wat jij hebt gedaan adhv wat je hebt gelezen over dit onderwerp en daarna bent gaan uitproberen.quote:Iedereen moet zelf weten hoe hij wilt leven en ik kies ervoor om het zelf uit te proberen voordat ik een stellige mening aanneem,
Dat is inderdaad juist het gevaar van films als "The Secret". Er worden dingen geroepen en statistieken verzonnen. Maar dat betekent niet dat eigen ervaringen opeens objectieve perfecte argumenten zijn. Je kunt je eigen ervaringen simpelweg niet blind vertrouwen, je hersens foppen je, van die mogelijkheid moet je je op z'n MINST bewust zijn, als je doel tenminste is om de grootste kans te hebben tot de waarheid te komen ipv dat de uitslag is wat je graag wil of verwachtte.quote:statistieken kunnen mee gekloot worden, onderzoeken kunnen gekleurd zijn maar je eigen ervaring is precies dat; een eigen ervaring.
Waarom niet? Als ze het wel met je eens waren zou je het toch opeens ook interessant vinden? Waarom zou je niet geinteresseerd zijn in alternatieve verklaringen vanuit de wetenschap? Je moet toch blijven openstaan voor alle mogelijkheden en niet alleen voor die mogelijkheden die overeenkomen met je overtuiging?quote:Niet verifiëerbaar voor derden en dat is ook totaal niet boeiend eigenlijk, onzekere mensen zoeken bevestiging bij andere en hier ben ik niet onzeker over. Of de wetenschap nou met mij mee gaat of niet zal mij niet veel interesseren eerijk gezegd.
Waarom heb ik een vooringenomen mening en is hij daarom niet meer waardevol en is de jouwe niet vooringenomen? Jij bent toch ook al overtuigd van je visie? Het mes snijdt aan 2 kanten... Het is toch ook mogelijk dat alles wat jij zelf ervaart ook gekleurd worden door jouw overtuiging? Of geldt het argument alleen voor mij en alle anderen met een tegengestelde mening?quote:Als jij dat zo wilt denken moet je dat vooral doen hoor, maar mensen met één vooringenomen mening zal zijn mening gestaaft zien worden.
Het is onmogelijk mensen zonder mening te vinden, over wat dan ook. Dat is dan ook de reden dat de wetenschap de subjectieve menselijke mening probeert weg te cijferen door herhaalbare objectieve experimenten op vele manieren door vele mensen uit te laten voeren.quote:Dus de enige oplossing is eigenlijk iemand te zoeken die totaal geen mening heeft over het hele gedoe en die het laten uitproberen, gecontrolleerd door andere mensen die totaal geen mening erover hebben maarja, waar vind je die in deze tijd nog?
Dan heb jij je toch ook laten beinvloeden door wat je erover gelezen hebt, dan is er toch ook niks mis met je laten beinvloeden door dingen die erover geschreven zijn die zeggen dat de menselijke geest het vaak mis heeft?quote:Ik vind het allemaal best, ik wist niet dat het bestond, heb er wat over gelezen her en der, ben ermee gaan spelen en tot de ontdekking gekomen dat het geen totale onzin is,
Dat is jouw persoonlijke mening en dat mag. Maar als we het over feiten hebben dan is de aangehaalde link met quantummechanica compleet verkeerd en kan de "The Secret" theorie in onze dagelijkse wereld met 1000en voorbeelden onmogelijk kloppen.quote:The secret an sich is op aardig wat punten een gedrocht maar het principe erachter is gewoon tot op zekere hoogte waar.
De tabakboeven bewijzen niet dat alle andere onderzoeken ook onzin zijn, dat moet je per onderzoek bekijken. Het is dankzij een rationele aanpak van wat dan ook dat we uit de grotten zijn gekropen. Misschien kan je voor gein zelf toch een onderzoek doen met die stoplichten, schrijf het eens echt op allemaal en turf wanneer het uitkomt en wanneer niet. De wanneer-niets kan je dan niet zomaar wegstrepen door te zeggen dat je toen geen goede dag had.quote:Nogmaals, met onderzoeken en statistieken wordt niet altijd even netjes omgegaan, de tabaksindustrie is daar een mooi voorbeeld van, statistieken kunnen ook anders gebracht worden dan ze werkelijk zijn dus tja, leuk dat ze er zijn en ze hebben hun nut maar meer ook niet.
Daar zeg je iets interessants, je verwondert je op zo'n moment, het valt je dus op op zo'n moment. Waarom? Omdat het dan iets uitzonderlijks is, dat klopt met je overtuiging. Like it or not, maar daarmee zeg je zelf dus dat als het NIET zou gebeuren je het NIET zou opvallen. Binnen jouw overtuiging zouden de dagen dat het NIET klopt juist OOK moeten opvallen toch? Je kan toch niet zeggen dat als het een dag klopt het je verwondert, maar als het een dag niet klopt het je niet verwondert? Je gelooft in dat je het zelf aanstuurt of niet, dan kunnen toch niet alleen de positieve uitslagen je verwonderen? Over hoeveel dagen in een jaar dat je naar de radio luistert hebben we het dat het niet uitkomt? 100 dagen niet en 1 dag wel?quote:Op zondag 8 juli 2007 11:03 schreef mvdlubbe het volgende:
Op verschillende stations, hetzelfde nummer, op één dag; niet op dezelfde zender.
En ja, het is leip. Dat is waarom ik me op zo'n moment verwonder.
Dat je computer werkt en je niet van de aarde valt zijn mooie voorbeelden van dingen die we redelijk begrijpen en experimenteel onomstootbaar kunnen aantonen. Ik begrijp niet hoe je dat nu in verband brengt met iets dat daar 100% aan tegengesteld is, namelijk dat gedachtes de wereld vormen terwijl er A) geen theorie voor is die het aannemelijk maakt waarom dat zo zou zijn en B) er geen ENKEL experimenteel bewijs voor is, terwijl dat bewijs gek genoeg ontzettend makkelijk te leveren zou moeten zijn als het zou kloppen.quote:Op zondag 8 juli 2007 18:36 schreef jogy het volgende:
Ik zet mijn pc regelatig aan en ben er mee bezig zonder dat ik de werking en de afhankelijkheden ervan probeer te doorgronden welke chip wat doet, waar de electriciteit vandaan komt, hoe het scherm precies werkt of wat dan ook. Hetzelfde met de zwaartekracht, ik weet niet tot in detail hoe het werkt maar ben wel blij dat het er is.
Maar die dag tel je wel mee in je statistiekje hoop ik?quote:En tja, als ik weer eens een goede dag heb en het licht gaat niet op groen dan ga ik niet schrikken ofzo,
ik weet niet waarom dat dan zo is en zal zeker niet teleurgesteld zijn maar zodra die dus wel weer op groen staat vind ik het weer even leuk en ga ik weer verder met mijn dagelijkse leventje.
Dat je geen niet wetenschap gestudeerd hebt (dat hebben 99% van de mensen niet), betekent niet dat je een excuus hebt om rationeel denken dan maar helemaal te laten varen. Je kijkt toch ook of er een auto komt voordat je oversteekt, dat is ook wetenschap. Je kunt "ik ben toch geen wetenschapper" niet als excuus gebruiken om niet op normaal geformuleerde rationele standpunten in te gaan.quote:Ik heb geen wetenschap gestudeerd, ik weet alleen dat ik mijzelf goed ken en dat ik mijn ervaringen kan vertrouwen, dat is in het verleden al een paar keer geverifiëerd dus ik vertrouw op mijzelf en mijn ervaringen,
Het maakt niet uit of wij een compleet tegengestelde mening hebben en het maakt zelfs niet uit wie er gelijk heeft, maar het wat je nu zegt klopt onmogelijk. De film kan niet EN een gedrocht zijn EN toch een kern van waarheid hebben. Als er ook maar iets waar is van dat de geest de omgeving vormt dan is de film fantastisch en maken de details niet uit.quote:dat de film een gedrocht is neemt niet weg dat die kern van waarheid er is.
Voor mij maken die twee dingen geen verschil. Ik weet ongeveer hoe de zwaartekracht werkt, ongeveer hoe de pc in elkaar steeks en ongeveer veel meer over hoe iets werkt zonder de onderliggende werking te helemaal te begrijpen van A tot Z. Dus voor mij is er geen verschil met de werking van de zwaartekracht en de werking van het hele intentie-gedoe. Voor mijn persoonlijke beleving maakt het geen verschil of iets wetenschappelijk is aangetoond of niet want voor elke bewering kan wel een bron worden aangeduid die door een andere kant niet wordt geaccepteerd alszijnde 'onzin' of 'kortzichtig'. En ik blijf alles gewoon op mijn eigen manier doen, alles toetsend aan wat ik eerder heb meegemaakt tot mijn sterfdagquote:Op dinsdag 17 juli 2007 03:27 schreef mike_another het volgende:
[..]
Dat je computer werkt en je niet van de aarde valt zijn mooie voorbeelden van dingen die we redelijk begrijpen en experimenteel onomstootbaar kunnen aantonen. Ik begrijp niet hoe je dat nu in verband brengt met iets dat daar 100% aan tegengesteld is, namelijk dat gedachtes de wereld vormen terwijl er A) geen theorie voor is die het aannemelijk maakt waarom dat zo zou zijn en B) er geen ENKEL experimenteel bewijs voor is, terwijl dat bewijs gek genoeg ontzettend makkelijk te leveren zou moeten zijn als het zou kloppen.
Ik neem het hoe dan ook mee, wat je beleeft neem je op een bepaald niveau mee, hoe dan ook. Dus zolang ik eerlijk ben tegen mijzelf zal ik mezelf niet bedriegen.quote:[..]
Maar die dag tel je wel mee in je statistiekje hoop ik?
In de wetenschappelijke kant van de realiteit is het wel verstandig om even te duiden dat ik geen wetenschapper ben, net als het een nuttige melding is om te zeggen dat je geen advocaat bent als je je in het juridisch bevindt of dat je geen IT'er bent als je pc kapot is en je wilt hem laten repareren. Zeggen dat je geen wetenschapper bent als je wordt aangereden door lijnbus 75 omdat je niet goed hebt gekeken slaat als kut op dirk. Ik blijf altijd zo rationeel mogelijk maar ga mezelf dus niet laten verzanden in de van buitenaf opgelegde 'onmogelijkheden'. Ik kom vanzelf wel achter wat wel en niet mogelijk is die keuze heb ik nou eenmaal. Mocht ik nou wel een wetenschappelijke carriere ambiëren om al deze dingen wetenschappelijke bewijskracht te geven zou ik anders te werk moeten gaan en met hele andere gereedschappen moeten gaan werken om dat voor elkaar te boksen. Geen zin in.quote:[..]
Dat je geen niet wetenschap gestudeerd hebt (dat hebben 99% van de mensen niet), betekent niet dat je een excuus hebt om rationeel denken dan maar helemaal te laten varen. Je kijkt toch ook of er een auto komt voordat je oversteekt, dat is ook wetenschap. Je kunt "ik ben toch geen wetenschapper" niet als excuus gebruiken om niet op normaal geformuleerde rationele standpunten in te gaan.
Oeh, daar past onderstaande dus wel bij. In mijn ogen is het dus wel mogelijk dat een geleverde boodschap waarheid kan bevatten èn tegelijkertijd een gedrocht is door de manier hoe het gebracht wordt.quote:[..]
Het maakt niet uit of wij een compleet tegengestelde mening hebben en het maakt zelfs niet uit wie er gelijk heeft, maar het wat je nu zegt klopt onmogelijk. De film kan niet EN een gedrocht zijn EN toch een kern van waarheid hebben. Als er ook maar iets waar is van dat de geest de omgeving vormt dan is de film fantastisch en maken de details niet uit.
quote:Moreel verwerpelijk en op sommige punten misselijkmakend; zeker, dat heb ik er ook mee ja maar de kern van waarheid die er wat mij betreft in zit hoef je niet op basis van deze docu af te schuiven. Als je misselijk wordt van een documentaire waar uitgelegd wordt dat de kleur blauw ook echt een blauwe kleur is dan ga je toch ook niet door de opgeroepen emotie die de docu oproept de kleur blauw maar meteen oranje noemen? Of ontkennen dat het bestaat?
Hiermee wil ik dus niet zeggen dat een door elk niet (kleuren)blinde persoon zichtbare kleur te vergelijken is met wat er in the secret beweerd wordt maar ik wil wel even duidelijk hebben dat wat voor een emotie iets ook teweeg brengt dat niet hoeft te betekenen dat het dan opeens niet waar is of een kern van waarheid kan bevatten.
Jij hebt hier de aanname dat een geest per definitie misleidend is lijkt wel, daar ben ik het dus niet mee eens. Herinneringen kunnen weleens niet helemaal goed zijn, granted maar het gevoel erover is just that; een gevoel erover, de uitkomst van alle indrukken/ervaringen/gedachtes van het verleden tot het heden en dat is nou uiteindelijk wat telt in een persoon, je gevoel over het totaal.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 02:57 schreef mike_another het volgende:
[..]
Hoe tel je die mee? Hou je daar een exacte telling van bij? Of doe je dat op gevoel? In dat laatste geval blijft de misleidende geest gegarandeerd tot valse uitslagen leiden.
Oneens, alle indrukken, goed of slecht, die indruk maken op ons neem je mee, altijd. Dus tenzij ik de negatieve indrukken op mijn persoontje ergens onderdruk zodat ik ze niet mee hoef te nemen of hoef te verwerken neem ik ze mee. Ik zit vaak in relatieve rust zonder nerveuze/rusteloze/deprimerende gevoelens en dat is voor mij een teken dat ik niet iets aan het onderdrukken ben, altijd goed kijken naar je eigen gevoelsbelevenis en eerlijk zijn over de uitkomst is trouwens altijd een goed idee natuurlijk maar het maakt je ook een stuk betrouwbaarder voor jezelf.quote:[..]
Het gaat er niet om dat je je leven grappiger of leuker wil maken, dat stimuleert wederom dat de grappige dingen meer opvallen in onze bedriegelijke hersens.
Dat is dus het hele 'geheim' Als je een wensgedachte heb over iets maar je voelt je er op één of andere manier niet goed genoeg voor oid dan zal je ervaren hoe het is om het niet te krijgen en als je vertrouwen hebt in het moment en het feit dat alles uiteindelijk altijd helemaal goed komt dan zal het een stuk beter gaan en gebeuren er dus dingen binnen jouw stukje werkelijkheid die je gelukkiger maken in plaats van ongelukkiger.quote:[..]
Nu volg ik je niet meer. Als het vroeger ook al een wensgedachte was, wat is dan het verschil met de gedachte die je er nu over hebt? De "wensgedachte" had er toch altijd al een positieve invloed op moeten hebben?
Nou, dan mag de wetenschappelijke wereld wel opschieten met bewijs dat het werkt en deze unaniem naar buiten brengtquote:[..]
Het zal je verbazen hoe vaak de wetenschap dergelijke dingen heeft onderzocht. Dat zij elke keer tot een negatief resultaat kwamen vertaal jij voor het gemak naar dat "ze zich er niet mee bezig houden". Als iets onzin blijkt dan moved de wetenschap on naar het volgende wat wel interessant is om te onderzoeken, totdat iemand wel met echt bewijs komt van dat het werkt.
Wetenschappers zijn ook mensen, met persoonlijkheden en opvattingen die hun wereldbeeld vormt. Die ridiculiseren ook, kennen ook de woede van frustratie, jaloezie of kunnen zichzelf ook beter voelen door iemand anders de grond in te trappen en ze kunnen alle goede dingen van de mens ook trouwens, voor ik ze hier als jaloerse en kleinzielige monsters neerzet wat ik niet wil doen natuurlijkquote:[..]
Die worden niet geridiculiseerd, er worden slechts alternatieven aangedragen, zoals selectief geheugen, statistiek en toeval. Er is toch niks mis met kritisch meedenken? Dat is toch niet meteen hetzelfde als iemand belachelijk maken?
Ik neem iedereens ervaringen op een bepaald niveau wel mee maar ik hou de mijne daar wel boven eerlijk gezegd. Ik wil graag geloven dat iemand iets heeft meegemaakt maar dat valt onmogelijk te verifiëren. Die van mijzelf zijn dus leidend en de rest neem ik op verschillende niveaus mee binnen mijn beeldvorming ( die van goede vrienden hecht ik voor mijzelf meer waarde aan dan die van een vreemde )quote:[..]
Nu ben je ook selectief in naar wie je luistert, wees 'ns eerlijk: mensen die hun ervaringen aan jou vertellen die overeenkomen met de jouwe neem je toch ook aan als bevestiging van je eigen ervaringen? Dan kun je niet simpelweg onderzoeken en tegengestelde ervaringen negeren door dan opeens te zeggen dat je alleen je eigen ervaringen vertrouwt?
Ik kan je alleen zeggen dat het er is en jij kan zelf de beslissing maken om ermee te spelen of niet, ik heb geen behoefte om iets te bewijzen wat je alleen aan jezelf kan bewijzen, verspilde energie. Ik hang inderdaad een visie aan en jij hebt een andere, beide hebben ze net zoveel waarheid in zich als wij ze willen geven.quote:[..]
Ik bedoelde niet dat ik allerlei links wilde geven, dat is te makkelijk. Ik bedoelde dat er ontelbare simpele alledaagse voorbeelden zijn van hoe verradelijk onze eigen herinneringen zijn. Je vlucht nu weer een beetje in dat je slechts een visie aan het verdedigen bent en dat ik een andere overtuiging heb die ik aan het verdedigen ben. Maar het gaat hier niet om welke politieke partijen wij stemmen, waar inderdaad wel allerlei vage beweegredenen voor zijn die nooit zwart-wit zijn. Het gaat er hier om dat als je een visie aanhangt die simpel aantoonbaar zou moeten zijn -volgens de eigen definitie van jouw visie-, je dan ook met goede voorbeelden moet komen. Keiharde bewezen voorbeelden van hoe de menselijke geest -hoe goed bedoeld ook- onbetrouwbaar is zijn er ontelbaar. Die zul je eerst allemaal moeten weerleggen, als je het bestaan ervan tenminste zomaar wilt ontkennen en niet meneemt in je visie.
Maar een meetinstrument straalt uit zichzelf toch niets uit? Het is toch geen sproeikop die van alles verspreid om te kunnen observeren? En uiteindelijke uitslag wordt wel geobserveerd/gecontroleerd op juistheid en dus zal de observatie wel plaatsvinden. Je zou kunnen zeggen dat tijd er dan misschien niet zoveel mee te maken heeft inzake die meting. Er is ook onderzoek geweest met een random tikgenerator op band die dus in een bepaald tijdsbestek 50% tikken links en 50% tikken rechts liet horen, totaal at random dus niet met een bandje oid. Dan moesten mensen dus naar die tikken luisteren en zoveel mogelijk tikken aan bijvoorbeeld de linkerkant plaatsen, dit resulteerde dus wel in meetbare resultaten dat er meer tikken links dan rechts werden gehoord. Ook hebben ze het dus zo een keer gedaan dat er dus wel een sessie op band werd opgenomen zonder dat het geobserveerd werd ( beluisterd dus ) en daarna hebben ze hetzelfde experiment uitgehaald door het met observatie te sturen, ook had heeft meetbare resultaten met zich meegebracht, wat dus zou kunnen wijzen op een bepaalde tijdsbeleving en het subjectieve eraan. Helaas heb ik geen bron want ik zou dus niet meer weten waar ik het gelezen hadquote:[..]
Het quantumdeeltje kiest een status omdat het interactie heeft met een ander deeltje. Bv een foton wordt gemeten, hetgeen betekent dat het botst met een ander deeltje uit een detector. Er zijn opstellingen gemaakt waarin computerprogramma's willekeurig bepaalden of de meting wel of niet werd uitgevoerd, zonder dat een mens wist wanneer dat wel of niet gebeurde. En toch is de uitslag van die metingen dat een mens dan achteraf kan zien wanneer de meting aanstond of niet, alleen aan het resultaat. Dat betekent -en dat is dan een feit- dat de apparatuur de status heeft bepaald, en niet de menselijke geest. Het is zo simpel dat als dat niet zo zou zijn een tafel niet als concreet voorwerp zou kunnen bestaan. De elementaire deeltjes van een tafel zijn continu in quantumfase, maar de interactie van de deeltje onderling zorgen ervoor dat hun status steeds vervalt zodat er een samenhangend voorwerp bestaat. Dat is dus niet omdat ik naar die tafel kijk, ik KAN namelijk niet interactie hebben met de elementaire deeltjes en ze dwingen tot een status.
Het is minder vaak weerlegt dan je denkt vermoedelijk, dat ze nog niet helemaal een goede manier hebben verzonnen om het te onderzoeken betekend niet dat het er niet is. Wetenschap is een doorgaand proces en zal hopelijk nooit stoppen maar het moet op bepaalde momenten wel andere methodes zoeken om bepaalde verschijningen goed te kunnen verklaren.quote:[..]
Dat we niet exact weten hoe quantumdeeltjes werken betekent niet dat we NIETS erover weten. Er zijn exacte formules om dingen uit te rekenen op quantumniveau, dus die moeten wel kloppen. De strohalmen die spirituele stromingen altijd aanklampen zijn altijd de dingen die niet 100% duidelijk zijn, maar dat betekent niet dat je de dingen die wel aantoonbaar kloppen zomaar van tafel geveegd kunnen worden? Dat er geen exacte verklaringen zijn, betekent helemaal niet dat anything goes, niet elke wilde theorie is dan opeens mogelijk geworden. Zeker niet de menselijk-gedachte-bepaalt-alles theorie, dat niet alles bekend is betekent niet dat je kan negeren dat die theorie experimenteel heel simpel weerlegd kan worden en is?
Ik geef gewoon aan dat mijn 'leefregels' anders zijn dan die van jou. Niks ergs aan maar het is zo dat iedereen een andere set handhaaft om zijn eigen wereldbeeld te vormen.quote:[..]
Waarop baseer jij dat ik niet zelf iets uitprobeer voordat ik een stellige mening aanneem? Het enige dat je over mijn mening met zekerheid weet, is dat hij tegengesteld is aan de jouwe. Dat is niet hetzelfde als dat jij openstaat voor alle mogelijkheden en dat ik enkel vastgeroeste wetenschappers blind geloof. Voor mij is de definitie van zelf uitproberen je ook verdiepen in dingen die onderzocht zijn en waar wetenschappelijke bewijzen of theorieen voor zijn en waar mogelijk die zelf uit te proberen. Dat is exact wat jij hebt gedaan adhv wat je hebt gelezen over dit onderwerp en daarna bent gaan uitproberen.
Je verwart me met een ander, denk ikquote:Op dinsdag 17 juli 2007 03:10 schreef mike_another het volgende:
[..]
Daar zeg je iets interessants, je verwondert je op zo'n moment, het valt je dus op op zo'n moment. Waarom? Omdat het dan iets uitzonderlijks is, dat klopt met je overtuiging. Like it or not, maar daarmee zeg je zelf dus dat als het NIET zou gebeuren je het NIET zou opvallen. Binnen jouw overtuiging zouden de dagen dat het NIET klopt juist OOK moeten opvallen toch? Je kan toch niet zeggen dat als het een dag klopt het je verwondert, maar als het een dag niet klopt het je niet verwondert? Je gelooft in dat je het zelf aanstuurt of niet, dan kunnen toch niet alleen de positieve uitslagen je verwonderen? Over hoeveel dagen in een jaar dat je naar de radio luistert hebben we het dat het niet uitkomt? 100 dagen niet en 1 dag wel?
Je moet er ook altijd voor waken dat je jezelf niet voor het lapje houdt en iedereen heeft daar zijn eigen manieren voor. Voor mezelf, en ik kan voor niemand anders spreken natuurlijk, heb ik wel vertrouwen in het feit dat ik een slaapverlamming niet verwar met een spirituele ervaring en dergelijke maar dan vertrouw ik ook op mijzelf als er iets gebeurd wat vooralsnog onverklaarbaar is. Soms heb ik het idee dat men weleens denkt dat de hersenen echt niet te vertrouwen zijn, als dat zo is, hoe zijn wij als volk dan nog zo ver gekomen? Ik denk dat het dus wel mevalt met het bedriegelijke van de geest en de interpretatie daarvanquote:Op dinsdag 17 juli 2007 02:57 schreef mike_another het volgende:
[quote][..]
Dat is inderdaad juist het gevaar van films als "The Secret". Er worden dingen geroepen en statistieken verzonnen. Maar dat betekent niet dat eigen ervaringen opeens objectieve perfecte argumenten zijn. Je kunt je eigen ervaringen simpelweg niet blind vertrouwen, je hersens foppen je, van die mogelijkheid moet je je op z'n MINST bewust zijn, als je doel tenminste is om de grootste kans te hebben tot de waarheid te komen ipv dat de uitslag is wat je graag wil of verwachtte.
Ik stel mij open voor een bepaalde mogelijkheid en ik ervaar die mogelijkheid ook, waarom zou ik mij achteraf dan weer afsluiten voor dezelfde mogelijkheid die ik aan het ervaren ben? Ik lees alles wat er voor mijn neus komt maar als het niet 'waar' klinkt dan ga ik er niet in verder. Heb ik met leuke en minder leuke dingen hoor dus het is (voor zover ik het van mijzelf kan weten ) geen zelfdeceptie.quote:[..]
Waarom niet? Als ze het wel met je eens waren zou je het toch opeens ook interessant vinden? Waarom zou je niet geinteresseerd zijn in alternatieve verklaringen vanuit de wetenschap? Je moet toch blijven openstaan voor alle mogelijkheden en niet alleen voor die mogelijkheden die overeenkomen met je overtuiging?
Het argument geld voor iedereen en iedereen moet ermee omgaan hoe diegene dat zelf wilt. Mijn mening is geen dubbeltje meer of minder waard dan die van een ander. Ik ben vooringenomen over bepaalde zaken, jij ook, pietje om de hoek en de bakker in de volgende straat ook. Iedereen die een denkproces kan handhaven heeft vooringenomen meningen ergens over. Dat is iets wat ik graag duidelijk wil hebben, ookal is het zo vanzelfsprekend eigenlijk. Dus mijn uitspraak ging erom dat iedereen met een vooringenomen mening zijn mening gestaft zal zien worden, zoals ik die van mij werkelijkheid zie worden zo zal die van jou ook werkelijkheid worden. Probeer daar maar eens een theorie van te bakken met een formulequote:[..]
Waarom heb ik een vooringenomen mening en is hij daarom niet meer waardevol en is de jouwe niet vooringenomen? Jij bent toch ook al overtuigd van je visie? Het mes snijdt aan 2 kanten... Het is toch ook mogelijk dat alles wat jij zelf ervaart ook gekleurd worden door jouw overtuiging? Of geldt het argument alleen voor mij en alle anderen met een tegengestelde mening?
En dat is ook de reden dat het moeilijk te testen is, omdat het juist een subjectieve ervaring is. Er zijn wel testen te vinden die duiden op iets raars Deze bijvoorbeeld Lijkt een beetje op het random noise ding, misschien is het die welquote:[..]
Het is onmogelijk mensen zonder mening te vinden, over wat dan ook. Dat is dan ook de reden dat de wetenschap de subjectieve menselijke mening probeert weg te cijferen door herhaalbare objectieve experimenten op vele manieren door vele mensen uit te laten voeren.
Je laten beinvloeden is de basis van je 'leerproces'. En je kiest zelf wat je met die invloeden doet.quote:[..]
Dan heb jij je toch ook laten beinvloeden door wat je erover gelezen hebt, dan is er toch ook niks mis met je laten beinvloeden door dingen die erover geschreven zijn die zeggen dat de menselijke geest het vaak mis heeft?
Dat ze kwantum erin sleuren en what not is wetenschappelijk gezien jammer inderdaad. Neemt voor mij niet weg dat het effect er is.quote:
[..]
Dat is jouw persoonlijke mening en dat mag. Maar als we het over feiten hebben dan is de aangehaalde link met quantummechanica compleet verkeerd en kan de "The Secret" theorie in onze dagelijkse wereld met 1000en voorbeelden onmogelijk kloppen.
Wat de tabakboeven hebben gedaan is zoveel onderzoeken van zichzelf opstarten dat men door de bomen het bos niet meer konden zien, dit hebben ze tich jaren volgehouden en uiteindelijk zijn ze wel overstag gegaan en hebben ze toegegeven dat roken slecht voor je is, dus de waarheid komt wel een keer boven drijven. Op het moment is het nu ook zo dat er onderzoeken zijn die beide uitkomsten staven, choose and pick one if you want of ga zelf kijken hoeveel waarde het voor jou heeft. Hoeft nog geeneens tijd te kosten in een dag dus tijdsgebrek kan het niet zijn dat iemand het laat liggen.quote:[..]
De tabakboeven bewijzen niet dat alle andere onderzoeken ook onzin zijn, dat moet je per onderzoek bekijken. Het is dankzij een rationele aanpak van wat dan ook dat we uit de grotten zijn gekropen. Misschien kan je voor gein zelf toch een onderzoek doen met die stoplichten, schrijf het eens echt op allemaal en turf wanneer het uitkomt en wanneer niet. De wanneer-niets kan je dan niet zomaar wegstrepen door te zeggen dat je toen geen goede dag had.
Voor jou is er misschien geen verschil, maar je kunt moeilijk ontkennen dat in de echte wereld dat verschil er wel is. Het ene is gebaseerd op een theorie die op alle punten te toetsten is en het geheel is experimenteel door een kleuter aan te tonen, en dat is natuurlijk ook al ontelbare keren gebeurd. Maar de theorie dat je gedachte de wereld vormt, is gebaseerd op een theorie die op alle punten afwijkt van alles wat we dagelijks meemaken EN nog nooit experimenteel aangetoond, terwijl dat dus ook kinderlijk makkelijk zou moeten zijn. Wat ik bedoelde is dat het een beetje raar is als je de zwaartekracht, testbaar door je pen te laten vallen, vergelijkt met het graag willen dat een stoplicht op groen staat, ook makkelijk testbaar maar nog nooit door 1 persoon op de hele wereld aangetoond. Het is absurd om te stellen dat als je auto rijdt zonder dat je een monteur bent en het snapt, het bewijs zou leveren dat alle andere dingen die je niet snapt ook wel waar moeten zijn. Het bewijs dat die auto rijdt kun je in 1 sec leveren, dat je de wereld kan vormen met je gedachtes ook, maar toch is dat nog nooit niemand gelukt...quote:Op dinsdag 17 juli 2007 17:43 schreef jogy het volgende:
Voor mij maken die twee dingen geen verschil. Ik weet ongeveer hoe de zwaartekracht werkt, ongeveer hoe de pc in elkaar steeks en ongeveer veel meer over hoe iets werkt zonder de onderliggende werking te helemaal te begrijpen van A tot Z. Dus voor mij is er geen verschil met de werking van de zwaartekracht en de werking van het hele intentie-gedoe.
Hoeveel bronnen heb jij dan die zeggen dat het 'kortzichtig' is dat je pen valt als je hem loslaat? Het gaat hier helemaal niet om zware wetenschappelijke bewijzen, het gaat hier er hier om dat je zelf simpel kan zien dat zwaartekracht werkt.quote:Voor mijn persoonlijke beleving maakt het geen verschil of iets wetenschappelijk is aangetoond of niet want voor elke bewering kan wel een bron worden aangeduid die door een andere kant niet wordt geaccepteerd alszijnde 'onzin' of 'kortzichtig'.
Je kunt nog zo eerlijk en opracht tegen jezelf zijn, maar zolang je geen fotografisch geheugen hebt zul je het moeten opschrijven om tot het meest betrouwbare resultaat te komen.quote:Ik neem het hoe dan ook mee, wat je beleeft neem je op een bepaald niveau mee, hoe dan ook. Dus zolang ik eerlijk ben tegen mijzelf zal ik mezelf niet bedriegen.
Je wilt me toch niet gaan vertellen dat je dacht dat ik een wetenschapper ben? Iets rationeels aanpakken betekent gewoon je dagelijkse leven leiden, niet dat je een witte jas aantrekt en een brilletje opzet. Je HOEFT toch geen wetenschapper te zijn om te constateren of je gedachtes een stoplicht beinvloeden? wetenschappers zijn ook maar mensen hoor... die zich in iets anders zijn gaan verdiepen. Als ik voorstel dat je de statistiek in acht moet nemen, vlucht jij telkens in het argument dat je geen wetenschapper bent, terwijl het zo simpel is als dat een dobbelsteen 1 op de zes keer een zes zal zijn, gemiddeld genomen.quote:In de wetenschappelijke kant van de realiteit is het wel verstandig om even te duiden dat ik geen wetenschapper ben, net als het een nuttige melding is om te zeggen dat je geen advocaat bent als je je in het juridisch bevindt of dat je geen IT'er bent als je pc kapot is en je wilt hem laten repareren.
Wil je nou werkelijk beweren dat als het een keer gaat regenen als je de tv aanzet, jij zal zeggen dat de tv het weer beinvloed omdat je geen wetenschapper bent en je niet gehinderd bent door de beperkende wetenschappelijke obstakels? Dan blijf je toch ook gewoon als gezond mens nadenken en kijk je wat de volgende keer gebeurt als je de tv aanzet? Pas op, dan ben je al "wetenschappelijk" bezig!quote:Zeggen dat je geen wetenschapper bent als je wordt aangereden door lijnbus 75 omdat je niet goed hebt gekeken slaat als kut op dirk. Ik blijf altijd zo rationeel mogelijk maar ga mezelf dus niet laten verzanden in de van buitenaf opgelegde 'onmogelijkheden'. Ik kom vanzelf wel achter wat wel en niet mogelijk is die keuze heb ik nou eenmaal. Mocht ik nou wel een wetenschappelijke carriere ambiëren om al deze dingen wetenschappelijke bewijskracht te geven zou ik anders te werk moeten gaan en met hele andere gereedschappen moeten gaan werken om dat voor elkaar te boksen. Geen zin in.
Als de boodschap van "The Secret" klopt dan KAN er niks misselijkmakends aan zijn, dan zeggen ze inderdaad dat blauw blauw is. Het gaat erom dat ze een theorie poneren die theoretisch nergens op gebaseerd is en experimenteel ook niet. Zolang je niet AANTOONT -en niet alleen zegt in een documentaire waar grof geld aan verdient wordt- dat je theorie klopt, ben je per definitie slachtoffers van ziektes/armoede/dood/honger aan het schofferen voor je eigen belang. Je kunt niet domweg een absurde theorie formuleren dat ouders die geen blauwe sokken droegen de dood van hun kind veroorzaakt hebben, zonder de theorie eerst te bewijzen. Als je dat bewijs niet levert kwets je elke ouder die ooit een kind verloren heeft. Dan kun je niet domweg zeggen dat je alleen maar stelt dat blauw blauw is.quote:Oeh, daar past onderstaande dus wel bij. In mijn ogen is het dus wel mogelijk dat een geleverde boodschap waarheid kan bevatten èn tegelijkertijd een gedrocht is door de manier hoe het gebracht wordt.
Moreel verwerpelijk en op sommige punten misselijkmakend; zeker, dat heb ik er ook mee ja maar de kern van waarheid die er wat mij betreft in zit hoef je niet op basis van deze docu af te schuiven. Als je misselijk wordt van een documentaire waar uitgelegd wordt dat de kleur blauw ook echt een blauwe kleur is dan ga je toch ook niet door de opgeroepen emotie die de docu oproept de kleur blauw maar meteen oranje noemen? Of ontkennen dat het bestaat?
Even voor de duidelijkheid: ik stel helemaal niet dat de geest ALTIJD misleidend is, maar enkel dat het in bepaalde gevallen een mogelijkheid is. Het gevoel dat een persoon over zijn herinneringen heeft is nu juist aangetoond vrijwel altijd gekleurd. Daar zijn vele onderzoeken naar gedaan en daar komt ook het "vroeger was alles beter" fenomeen vandaan.quote:Jij hebt hier de aanname dat een geest per definitie misleidend is lijkt wel, daar ben ik het dus niet mee eens. Herinneringen kunnen weleens niet helemaal goed zijn, granted maar het gevoel erover is just that; een gevoel erover, de uitkomst van alle indrukken/ervaringen/gedachtes van het verleden tot het heden en dat is nou uiteindelijk wat telt in een persoon, je gevoel over het totaal.
Negatieve dingen onderukken zit nou eenmaal in de mens, daar zijn ook zoveel voorbeelden van. Maar er zijn ook mensen die juist de positieve dingen onderdrukken. Dat heet een depressie. The bottom line is dat de menselijke herinneringen vrijwel nooit 100% betrouwbaar zijn, het zou raar zijn als dat wel zo was, we zijn immers geen computers. En waarom zou je daar van uit WILLEN gaan, als je iets wat een pure statistiek is wilt onderzoeken? Waarom geef je niet de voorkeur aan dingen opschrijven zodat je ZEKER weet wat er een bepaalde dag gebeurde en hoe je je TOEN daarbij voelde?quote:Oneens, alle indrukken, goed of slecht, die indruk maken op ons neem je mee, altijd. Dus tenzij ik de negatieve indrukken op mijn persoontje ergens onderdruk zodat ik ze niet mee hoef te nemen of hoef te verwerken neem ik ze mee. Ik zit vaak in relatieve rust zonder nerveuze/rusteloze/deprimerende gevoelens en dat is voor mij een teken dat ik niet iets aan het onderdrukken ben, altijd goed kijken naar je eigen gevoelsbelevenis en eerlijk zijn over de uitkomst is trouwens altijd een goed idee natuurlijk maar het maakt je ook een stuk betrouwbaarder voor jezelf.
Dat is inderdaad het hele geheim: als het uitkomt voelde je je goed genoeg, als het niet uitkomt, tja, jammer, je voelde je blijkbaar niet goed genoeg. Op die manier worden de statische te verwachten negatieve uitslagen wegverklaard. Alsof statisiek niet bestaat, wederom: als je je maar 1 op de zes keer een zes gooit met je dobbelsteen dan voel je je 5/6 van de tijd niet goed genoeg. Toch gek dat de momenten dat je je niet goed voelt dan exact overeen komt met wat de statistiek voorspelt.quote:Dat is dus het hele 'geheim' Als je een wensgedachte heb over iets maar je voelt je er op één of andere manier niet goed genoeg voor oid dan zal je ervaren hoe het is om het niet te krijgen en als je vertrouwen hebt in het moment en het feit dat alles uiteindelijk altijd helemaal goed komt dan zal het een stuk beter gaan en gebeuren er dus dingen binnen jouw stukje werkelijkheid die je gelukkiger maken in plaats van ongelukkiger.
Nee, dan heeft de wetenschap heeft dat bewijs nooit kunnen vinden. Het is aan anderen om het tegendeel te bewijzen, met meer dan anekdotes over hun buurvrouw.quote:Nou, dan mag de wetenschappelijke wereld wel opschieten met bewijs dat het werkt en deze unaniem naar buiten brengt
Dat is ook exact wat ik zei, namelijk dat de wetenschap test wat beweerd wordt en tot een negatief resultaat komt en dan afwacht totdat iemand met een nieuwe test/bewijs op de proppen komt. Tot die tijd is het meest zinnige wat een verstandig mens kan doen, aannemen dat het nogal onwaarschijnlijk is dat een onbewezen theorie klopt.quote:En trouwens; 'als iets onzin blijkt' geeft aan dat de wetenschap zover is dat ze alles kunnen meten en weten, wat nog steeds niet zo is, dus misschien is 'als iets onzin lijkt' een betere nuancering voor het hele verhaal.
De believers in "the secret" beweren OOK dat ze zich baseren op herhaalbare resultaten, ik daag je uit om dat maar eens te weerleggen. Het verschil is alleen dat wetenschappers dan ook resultaten willen laten zien en believers simpelweg met anekdotes komen en wazige opmerkingen als "je voelt toch gewoon vaak dat het zo is"quote:Trouwens, de wetenschappelijke- en de spirituele- gemeenschap hebben natuurlijk eeuwen lang niet echt met goede voet met elkaar geleeft. Wetenschappers moeten (begrijpelijk) duidelijke meetbare en verifiëerbare resultaten kunnen behalen voor iets geacepteerd wordt
Als iemand een theorie formuleert die na meting niet blijkt te klopen, kun je 2 dingen doen: 1) stellen dat de theorie niet klopt of 2) de meetapparatuur de schuld geven. Optie 2 wordt zonder uitzondering bij paranormale zaken gekozen als er een negatief resultaat is. Daar zijn 2 dingen mis mee:quote:maar als nou blijkt dat de onderzoekers in deze onderzoeken ook onderdeel uitmaken van de uitkomst van het gestelde onderzoek? ( waar ik dus mee wil zeggen dat de observerende dus ongewild een groter deel uitmaakt van het onderzoek dan alleen een paar ogen )Dan krijg je dus geen eenduidige uitkomst en zaait het alleen maar verwarring en vertraging in de analyse van een eventueel 'intentieveld'.
Als er zoveel variabelen zijn dat het niet te onderscheiden is van toeval, dan is het hele gedachten-bepalen-de-wereld verschijnsel compleet nutteloos en verwaarloosbaar. Al bestaat het echt, weerleg dat maar eens?quote:Wetenschap is gewend om met statische wetten om te gaan met een soort basiswaarde, zodra ze er de basiswaardes hebben ontdekt kunnen ze een theorie maken die erop voortbouwt en uitkomsten kan voorspellen. De kracht van intentie zoals voorgesteld in deze docu is een variabele en heeft interactie met alles in de omgeving. Dus er is geen basiswaarde te meten omdat die elke keer weer anders is ( andere onderzoekers, ander humeur, koffieautomaat is kapot ).
Jij was degene die zwaartekracht vergeleek met de gedachtekracht, niet ik?quote:Dus het is niet te onderzoeken met objectieve observaties als het laten vallen van een object en de acceleratie ervan meten om te zien in welke verhouding dat object staat met de zwaartekracht. Daar zit em de crux volgens mij. Vind een manier om dat mee te nemen in een onderzoek en je zal een opmerkelijk resutlaat krijgen.
Maar gek genoeg noem je deze argumenten niet voor de believevers in "the secret" theorie? Het geldt minstens voor beide "partijen" toch? De wetenschap doet er tenminste alles aan om die subjectieve elementen te elimineren, door openbaar te publiceren als ze iets ontdekt te hebben zodat anderen het kunnen proberen na te doen. Sterker nog het is vaak genoeg gebeurd dat wetenschappelijke theorieen zijn bijgesteld als bleek dat anderen tot andere resultaten kwamen (koude kernfusie bv). Gek genoeg zijn er 0 voorbeelden van paranormale stromingen die hun visie hebben bijgesteld als er aanwijzingen kwamen dat er iets niet klopte.quote:Wetenschappers zijn ook mensen, met persoonlijkheden en opvattingen die hun wereldbeeld vormt. Die ridiculiseren ook, kennen ook de woede van frustratie, jaloezie of kunnen zichzelf ook beter voelen door iemand anders de grond in te trappen en ze kunnen alle goede dingen van de mens ook trouwens, voor ik ze hier als jaloerse en kleinzielige monsters neerzet wat ik niet wil doen natuurlijk. Maar het blijven mensen met al hun facetten die in sommige situaties ook destructief kunnen zijn voor een ander. Het is uiteindelijk ook meer een gemeenschap waar mensen ook zitten om ergens bij te horen, geldt niet voor iedereen maar voor veel wel. Niet meer dan logisch ook, je spendeert het grootste gedeelte van je dag liever niet op een plek waar je niets mee hebt
. De wetenschappelijke wereld is in het kort niet zo liefhebbend en vergevend als men soms weleens wil laten blijken, daar kan je ook 'uitgestuurd' worden.
Je probeer het wel degelijk te bewijzen door voorbeelden te noemen, zoals het stoplicht. Maar als daar kritische concrete vragen over gesteld worden vlucht je in "ik formuleer alleen mijn visie" zonder op de concrete vragen in te gaan.quote:Ik kan je alleen zeggen dat het er is en jij kan zelf de beslissing maken om ermee te spelen of niet, ik heb geen behoefte om iets te bewijzen wat je alleen aan jezelf kan bewijzen, verspilde energie. Ik hang inderdaad een visie aan en jij hebt een andere, beide hebben ze net zoveel waarheid in zich als wij ze willen geven.
Eh, hoe denk je anders dat de dingen gemeten worden? In het geval van de double-split worden lichtgevoelige cellen geactiveerd om de fotonen op te vangen, als het apparaat aanstaat. Het is niet meer dan wel of niet een net ophangen die een bal opvangt en dus meet.quote:Maar een meetinstrument straalt uit zichzelf toch niets uit? Het is toch geen sproeikop die van alles verspreid om te kunnen observeren?
Nee, niet per se menselijke observatie, maar een machinale meting. De observatie KAN daarna plaatsvinden door een mens die naar de uitlsag kijkt. Het gaat erom dat het experiment vaak misbruikt wordt door te zeggen dat de mens die het apparaat aanzet bepaalt dat het deeltje z'n status kiest. Maar dat kun je dus wegcijferen door een computer willekeurig het apparaat aan- en uit te laten zetten. Het absurde van de theorie dat de mens de meting bepaalt is dat als het apparaat stuk zou zijn zonder dat de waarnemer dat zou weten zou betekenen dat het apparaat bij het aanzetten nog steeds zou werken en dus nooit stuk zou kunnen. Of nog sterker: dat het apparaat niet stuk is en dat de waarnemer denkt van wel en de meting dan niet zou komen. In al die gevallen wordt bewezen dat het apparaat ZELF de status laat vervallen en niet de mens die het bedient en bekijkt.quote:En uiteindelijke uitslag wordt wel geobserveerd/gecontroleerd op juistheid en dus zal de observatie wel plaatsvinden.
Ik weet niet over welk experiment je het precies hebt, dus als je nog concrete links kan leveren ben ik geinteresseerd. Wat bedoel je precies met dat ze zoveel mogelijk tikken aan de linkerkant moesten plaatsen? Als ze dat gevraagd werd, is het toch juist misschien de suggestie die tot het subjectieve resultaat heeft geleid?quote:Je zou kunnen zeggen dat tijd er dan misschien niet zoveel mee te maken heeft inzake die meting. Er is ook onderzoek geweest met een random tikgenerator op band die dus in een bepaald tijdsbestek 50% tikken links en 50% tikken rechts liet horen, totaal at random dus niet met een bandje oid. Dan moesten mensen dus naar die tikken luisteren en zoveel mogelijk tikken aan bijvoorbeeld de linkerkant plaatsen, dit resulteerde dus wel in meetbare resultaten dat er meer tikken links dan rechts werden gehoord. Ook hebben ze het dus zo een keer gedaan dat er dus wel een sessie op band werd opgenomen zonder dat het geobserveerd werd ( beluisterd dus ) en daarna hebben ze hetzelfde experiment uitgehaald door het met observatie te sturen, ook had heeft meetbare resultaten met zich meegebracht, wat dus zou kunnen wijzen op een bepaalde tijdsbeleving en het subjectieve eraan. Helaas heb ik geen bron want ik zou dus niet meer weten waar ik het gelezen had.
Maar ik zal wel even kijken of ik het kan vinden Voor the time being: Google![]()
Hoe kom je erbij dat ze geen goede manier verzonnen hebben om dat te onderzoeken? Dat is heel makkelijk te onderzoeken en is ook zo vaak gedaan. Iemand kijkt naar het scherm waar wel of geen interferentiepatroon verschijnt van de fotonen (double split experiment) en kan daaruit opmaken of de random door een computer aangestuurde meetappparatuur aanstond of niet. Ze kunnen zelfs zien wanneer het apparaat stuk is, ook al veroorzaken ze dat niet zelf met hun "gedachtes".quote:Het is minder vaak weerlegt dan je denkt vermoedelijk, dat ze nog niet helemaal een goede manier hebben verzonnen om het te onderzoeken betekend niet dat het er niet is.
Als iets via metingen niet blijkt te kloppen of bestaan betekent niet dat de metingen niet kloppen, het kan natuurlijk ook beteken dat wat je probeert te meten er gewoon niet is. Als een camera een geest niet kan filmen, dan is het aannemelijker om aan te nemen dat de geest er niet is, dan aan te nemen dat de camera niet goed genoeg is. Behalve als je ANDERE aanwijzingen kan leveren dat er wel een geest is natuurlijk. Maar die aanwijzingen zullen ook gebaseerd zijn op andere meet apparatuur, maar helaas zijn dat nog vaker mensen die beweren iets te voelen of te zien. Die mensen kunnen natuurlijk ook gezien worden als meetapparatuur die niet goed functioneren en alleen maar denken iets te zien...quote:Wetenschap is een doorgaand proces en zal hopelijk nooit stoppen maar het moet op bepaalde momenten wel andere methodes zoeken om bepaalde verschijningen goed te kunnen verklaren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |