Op dinsdag 29 mei 2007 22:21 schreef DevilsAndDust het volgende:Potige smurf is de sterkste smurf van alle smurfen. Hij is heel erg sterk. Echt STERK gewoon. Maar op een dag, dan ineens, is potige smurf niet sterk meer! Hij is zwak! Schrikken joh. Nou, potige smurf op hoge poten (ha! een woordgrap!) naar de opperblauwe, what's his name. We noemen hem nu even The Boss, ik ben z'n echte naam even kwijt. In ieder geval, The Boss die zegt tegen hem: 'Potige smurf, ik heb hier iets voor je, het is rood, en als je dat op je neus smeert, elke dag een beetje, dan krijg je langzamerhand je kracht terug.' Nou, zo gezegd, zo gedaan, en potige smurf, met z'n ijzeren discipline, smeert elke dag dat rode goedje op zijn neus. En na een poosje, geloof het of niet, maar na een poosje is potige smurf weer even sterk als dat ie was voor dit hele gedoe! Even sterk, minstens! Dus potige smurf is natuurlijk helemaal blij, en gaat terug naar The Boss. 'The Boss, je bent geweldig, door jouw rode smeerseltje heb ik nu mijn kracht weer terug!' Maar, en nu komt het, nu komt het hoor, opletten, The Boss antwoordt: 'Nee potige smurf, dat komt niet door mijn smeerseltje. Want wat jij elke dag op je neus smeerde, dat was aardbeienjam! Dat je je kracht terug hebt, komt helemaal door jezelf!'
Dus, wat leren we hier van? We leren hier van dat we op onszelf moeten vertrouwen, en dat we moeten weten wat we kunnen, en niet onzeker over onszelf moeten zijn.
En ik heb het 22 jaar geleden gezien, deze aflevering, toen ik 8 was, en nog, NOG weet ik het hele verhaal. Mooi hè?