OK, tijd voor de eindoplossing lijkt me zo. Opnieuw wordt per track aangegeven hoeveel deelnemers deze volledig (
VG) dan wel deels (
DG) hebben herkend:
01| [VG:2 | DG:1]
megamind - taub? (picotto mix) (1999)Mauro Picotto mag inmiddels met recht een grote naam genoemd worden. Tijdens de opkomst van de hardhouse, zo'n kleine tien jaar geleden, kwam een behoorlijk aantal invloedrijke platen dan ook van zijn hand. Zo ook 'Taub?', onder projectnaam Megamind, welke inmiddels ook zijn weg naar vele early-hardstyle setlists heeft weten te vinden.
02| [VG:3 | DG:0]
out of grace - anglia(1999)Top-producers Marco V & Benjamin Bates zijn inmiddels al ontelbare samenwerkingen aangegaan, waarvan o.a. Disco Macabre en vooral Southside Spinners menigeen niet onbekend in de oren zal klinken. Ook als 'Out Of Grace' deed het duo het niet onverdienstelijk, met tracks als 'Obscura' (
contest #12) en deze 'Anglia', een trancer met een heerlijk pakkend ritme.
03| [VG:0 | DG:1]
soulwax - e talking (tiga's disco drama remix) (2005)De band rondom de Belgische Dewaele-broertjes zette met het origineel al een erg puike plaat neer, maar deze bevat toch nét iets teveel gitaargeweld voor een contest als deze. Gelukkig is daar Tiga, die voor de gelegenheid de vocals opnieuw inzong, en het donkere sfeertje uit het origineel perfect heeft weten over te zetten naar deze stevige dancetrack.
04| [VG:1 | DG:0]
dj m.d. - rio (1996)Typisch Belgisch spul naar mijn mening: toen ik dit nummer voor het eerst hoorde wist ik meteen dat het wel bij onze zuiderburen vandaan moest komen. Zeker vanaf het moment dat die tenenkrommend ingesproken vocal wordt ingezet ('ekstuzie teeks joe haaaaaaai ubaf de zittie'
![]()
). Verder trouwens een heel aangenaam plaatje hoor - en een geweldig catchy deuntje ook!
05| [VG:2 | DG:0]
chosen few - chosen paradize (producers era of terror rebuild) (2006)In de periode 1996/1997 leken de partyhits op hardcore-gebied vooral te moeten bestaan uit remakes van Top 40-plaatjes. Zo beleefde Promo zijn doorbraak bij het grote publiek na met No Doubt's 'Don't Speak' aan de slag te zijn gegaan, en aapte Chosen Few met 'Chosen Paradize' Coolio na. Tien jaar later liet The DJ Producer er zijn gebruikelijke edits, scratches en breakbeats erop los, en maakte daarmee voor mij een van de meest overgewaardeerde platen van de jaren '90 weer enigszins verteerbaar.
06| [VG:1 | DG:1]
bloc party - banquet (boys noize vox mix) (2006)Laat ik het zo zeggen: ik ben niet bepaald een fan van Indie. Voor mij betekent het een groot scala aan volstrekt inwisselbare bandjes, met zangers wiens stemgeluid me al na enkele seconden op de zenuwen werkt. Over Bloc Party dacht ik eerst precies hetzelfde, maar hun 'Banquet' vind ik achteraf gezien toch erg goed te behappen. Al meerdere malen is het een zeer dansbaar nummer gebleken, en Boys Noize weet daar met zijn remix nog eens een klein schepje bovenop te doen!
07| [VG:1 | DG:0]
cosmic gate - analog feel (rank 1's digital re-hash) (2007)De heren van Cosmic Gate lijken na hun meest recente CD ('Earth Mover') de knallende hardtrance waar ze bekend om hebben gestaan (voorlopig) vaarwel te hebben gezegd. Op zich geen punt, zeker niet zolang er tracks als deze 'Analog Feel' voor in de plaats komen. De remix uit het fragment, door Rank 1, vind ik toch wel de meest geslaagde versie - die doorratelende break opgevolgd door zo'n heerlijk droge beat doen het wel voor mij. Perfect zomerplaatje!
08| [VG:3 | DG:0]
mark v. & poogie bear - stomp (like this) (1998)Deze hardhouse-release betekende destijds een prima aanvulling op de aanzienlijk langzamere 'newstyle'-platen die op dat moment binnen de hardcore populair waren. Uiteindelijk inspireerde het DJ Paul en DJ Neophyte zelfs tot het 'Tekno Warriors'-project, dat een soortgelijk geluid liet horen. Op In Qontrol hoorde ik de plaat weer voorbij komen, in de set van Ruthless, en zo blijkt de track ook vandaag de dag nog perfect mee te kunnen.
09| [VG:1 | DG:0]
who's who? - sexy f**k (2006)Onder de alias 'Who's Who?' blijkt Steve Angello niet bepaald vies te zijn van de minimale aanpak. Voorganger 'Not So Dirty' had nog dat simpele (maar doeltreffende) deuntje; deze track moet het helemaal zonder melodie stellen. Toch werkt de plaat enorm aanstekelijk, vooral door de vocal die in je kop blijft rondspoken: "
so fucking sexy, you're a sexy fuck". Had deze in het fragment gezeten, dan had waarschijnlijk niet enkel Gitanki hier twee punten op gescoord.
10| [VG:0 | DG:1]
john starlight - blood angels (tom wax mix) (2002)De monsterhit 'Kernkraft 400', geproduceerd door de Duitse Florian Senfter, kunnen we allemaal inmiddels wel dromen. In 2001 besloot Senfter zijn platen niet enkel meer onder de naam Zombie Nation uit te brengen en zodoende werd John Starlight geboren. Zijn 'Blood Angels' was destijds een van mijn favorieten tijdens het uitgaan en viel op door een rauwe en smerige sound. Deze is helaas minder aanwezig in Tom Wax' remix, maar wel vervangen door een even fijne en alsmaar voortstuwende techno-beat.
11| [VG:1 | DG:0]
donkey rollers - silver bullet (2006)De Donkey Rollers, een samenwerkingsverband tussen Zany, The Pitcher, Jowan en MC DV8, staan als live-act binnen de hardstyle op eenzame hoogte. Maar ook qua producties is het allemaal dik in orde. Momenteel scoren ze met 'The Fusion Of Sound' (inderdaad, de inspiratie voor de titel van deze contest
![]()
), daarvoor met deze 'Silver Bullet'. Een erg herkenbare track door de regelmatig terugkerende wolvenhuil, maar deze bleek achteraf enkel voor DJ_Robbie voldoende om hem te raden.
12| [VG:1 | DG:0]
andain - here is the house(2004)Deze plaat bleek niet bepaald een makkelijke opgave, waarschijnlijk temeer omdat deze nooit het vinyl (en dus de clubs) heeft gezien. Het nummer is dan ook enkel terug te vinden op 'Bloom', een mix-cd door Gabriel & Dresden. Deze twee heren gingen
eerder al met de song (oorspronkelijk door Depeche Mode) aan de slag, maar gebruikten toen de originele vocals. Kennelijk beviel dit zo goed dat ook Andain-zangeres Mavie Marcos zich eraan mocht wagen. Enkel sink wist deze track te herkennen.
13| [VG:2 | DG:0]
hollis p. monroe - i'm lonely (1997)Ondanks dat met een beetje zoekwerk nog wel wat andere producties van deze man te vinden zijn, gaat hij bij mij toch voornamelijk als eendagsvlieg de boeken in. 'I'm Lonely' was echter wel een schot in de roos, al lijkt het nummer op het eerste gehoor maar een beetje voort te kabbelen. Echter, de kans is groot dat het daarna nog uren in je hoofd blijft rondspoken; en dan doe je als producer iets goed...
14| [VG:1 | DG:0]
boards of canada - sixtyten (1998)Voor Boards of Canada geldt dat het me behoorlijk wat tijd heeft gekost om het te leren waarderen. Inmiddels ben ik volledig om, en verbaas ik me iedere keer weer over hoe goed de twee broers een bepaald sfeertje in hun tracks kunnen overbrengen. 'Sixtyten' (ofwel 70, verwijzend naar hun label Music70) is afkomstig van de CD 'Music Has The Right To Children', het album wat bij velen (zowel muziekpers als -liefhebbers) een interesse voor elektronische muziek heeft weten te wekken.
15| [VG:3 | DG:1]
ace the space - 9 is a classic (1992)Een productie van Marc Acardipane, a.k.a. PCP, a.k.a. Marshall Masters, a.k.a. Nasty Django, a.k.a. 6-Pack, a.k.a. Mescalinum United...moet ik nog doorgaan? De man stond aan de bakermat van de hardcore en heeft sindsdien tientallen klappers afgeleverd. Het is dan ook treurig om te zien dat hij de laatste jaren naar een bedenkelijk niveau is afgegleden. '9 Is A Classic' blijft echter een ware klassieker, en maakte gebruik van 'The 900 Number' samples toen ze nog enigszins origineel waren.
16| [VG:1 | DG:3]
underworld - king of snake (fatboy slim mix) (1999)Met het album 'Beaucoup Fish' bewees Underworld, ook na hun bijdrage aan de film Trainspotting, nog muzikale prestaties van formaat neer te kunnen zetten - en dat zonder daarbij al te veel terug te vallen op eerdere successen. Fatboy Slim lijkt echter in eerste instantie met zijn remix van 'King of Snake' de energie en opzwependheid van 'Born Slippy .NUXX' terug op te zoeken, maar blijkt daarbij toch trouw te blijven aan zijn eigen stijl. Een geslaagde bewerking als je het mij vraagt.
17| [VG:1 | DG:0]
yves deruyter - the rebel (1997)Eén van de hofleveranciers aan het Belgische Bonzai Records. Ontwikkelde zich qua stijl ook vergelijkbaar met dit label: van rave naar (hard)trance. Voor 'The Rebel' werkte hij dan ook samen met trance-grootmeester M.I.K.E. (ofwel Push). Kenmerkend is dat deze plaat eigenlijk uit twee totaal verschillende delen bestaat - en ook hier geldt misschien opnieuw dat er naast Gitanki meer mensen de plaat goed hadden kunnen hebben als ik uit het andere deel had geknipt.
18| [VG:4 | DG:0]
the artist also known as - eating donuts (2007)Je hoort ze tegenwoordig langs alle kanten voorbijkomen: overbekende platen die anno 2007 in een jumpjasje worden gestoken. Vaak blijft het echter bij whitelabels of bootlegs, aangezien de claims tegen het onrechtmatig gebruik van samples waarschijnlijk niet mis zullen zijn. Zo nu en dan komt er echter toch eentje uit, zoals deze remake van Blur's 'Song 2' door DJ Coone. Wel onder een andere naam en in een zeer gelimiteerde oplage natuurlijk, het mag immers niet té veel in de smiezen lopen.
19| [VG:2 | DG:0]
warp-9 - whammer slammer (1994)Een productie ter ere van het 9-jarig bestaan van Club Waakzaamheid - en absoluut een van mijn favoriete platen uit de jaren '90. De charme van de track zit hem vooral in het veelvuldig gebruiken van enigszins Afrikaans aandoende samples, wat het geheel al meteen een lekker dansbaar ritme meegeeft. Helaas hoor je plaatjes met dit soort invloeden veel te weinig meer; wat mij betreft een gemiste kans.
20| [VG:3 | DG:0]
depeche mode - i feel loved (2001)Opnieuw Depeche Mode in mijn contest - niet alleen omdat ik hun muziek erg kan waarderen, maar ook vanwege hun inmiddels onuitwisbare invloed op de dance-scene. Het is niet voor niets dat talloze grote namen (o.a. Speedy J, Dave Clarke, Underworld) hebben staan popelen om hun tracks te remixen. Dat de liefde wederzijds is wordt wel bewezen met 'I Feel Loved': nog nooit eerder was een track van de band zó op de dansvloer gericht. Tevens een van mijn persoonlijke favorieten.
21| [VG:4 | DG:0]
derb - derb (derbus) (2001)Ik vermoedde vantevoren wel dat dit een van de makkelijkere platen uit de contest zou zijn, en dat werd wel min of meer door jullie bewezen. Op zich niet zo vreemd, aangezien de track door zowel hardtrance- als hardstyle-DJ's veelvuldig werd gedraaid (en zelfs al sporadisch in classics-mixjes opduikt). Ik kan hem zelf niet vaak genoeg voorbij horen gekomen, vooral door het 'handjes-in-de-lucht' gevoel wat er aan vasthangt.
22| [VG:0 | DG:1]
sensation - sensation white 2005: die hymne(2005)Sinds 2005 beperken ID&T's Sensation-feesten zich niet meer tot de Nederlandse landsgrenzen: ook onze ooster- en zuiderburen kregen namelijk een variant, compleet met eigen anthems. Voor Duitsland werd deze verzorgd door Samuel Kindermann, en een trancer met hier en daar een snufje electro was het resultaat. Misschien uiteindelijk wat té kalmpjes voor een anthem, maar wel prima luistervoer. Ondanks de duidelijke vocale hint in het fragment pas op de laatste dag geraden.
23| [VG:1 | DG:2]
grendel - zombienation (v.2k5) (2005) Dat er na het succes van 'Kernkraft 400' nog andere producers zich aan de track zouden wagen, was natuurlijk te verwachten. Echter, deze interpretatie van de Nederlandse industrial-formatie Grendel komt toch uit een wat meer onverwachte hoek. Overigens wordt hier maar weer eens duidelijk hoe vaak de titel en artiest worden verward, wat er waarschijnlijk voor gezorgd heeft dat maar weinigen in de buurt van het goede antwoord kwamen. Enkel Gitanki slaagde (op de valreep) hier volledig in.
24| [VG:1 | DG:0]
chocolate puma - always and forever (bart claessen remix) (2006)René et Gaston (ook o.a. bekend als The Good Men, Klatsch!) hebben in de loop der jaren al een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd. Mijn verwachtingen voor de nieuwe Chocolate Puma-single waren dan ook hooggespannen, zeker omdat ook het eerdere werk onder deze alias erg goed te pruimen was. Helaas werd 'Always and Forever' niet wat ik ervan gehoopt had, met uitzondering van deze remix door Bart Claessen, welke ik een stuk geschikter vind voor op de dansvloer dan het origineel.
25| [VG:1 | DG:1]
2 brothers on the 4th floor - fairytales (dj weirdo & dj sim 1,2,3,4 happy remix) (1996)Hardcore-producers Weirdo en Sim wisten in de jaren '90 elkaar steeds weer te vinden en hebben misschien nog wel meer samenwerkingen dan individuele platen op hun naam staan. Daarnaast waren ze verantwoordelijk voor enkele uitstekende remixes, voornamelijk voor happy hardcore-acts als Critical Mass, Hocus Pocus en OHM. Ook voor 'Fairytales' leverden de heren prima werk af, welk helaas vrij ondergewaardeerd is gebleven aangezien het altijd de remix van Charly & Theo was die de compilaties haalde.
26| [VG:0 | DG:0]
basement jaxx (ft. siouxsie sioux) - cish cash (vitalic remix) (2004)De originele 'Cish Cash', van het (bijna) gelijknamige album, viel bij mij altijd al positief op: waar de Basement Jaxx vaak lijken te kiezen voor een groovy en swingende stijl, durfden ze blijkbaar ook een track uit te brengen met wat meer pit in zijn donder. Jammer genoeg geen single geworden, alhoewel er wel een clip voor is geschoten. De remix door Vitalic uit het fragment laat het geheel...anders klinken. Niet beter, zeker ook niet slechter, gewoon...anders.
27| [VG:1 | DG:0]
(tiësto presents) allure - the loves we lost (2006)Inmiddels wel een van mijn favoriete tranceplaten geworden, omdat er simpelweg ontzettend veel in de track gebeurt. Op bepaalde momenten stevig en pakkend, op andere momenten weer dromerig en sfeervol. Waarschijnlijk onder de alias Allure uitgekomen omdat de naam Tiësto steeds meer puur voor het commerciëlere werk wordt ingezet. Zonde, want een plaat als deze kan je naam alleen maar goed doen lijkt me.
28| [VG:4 | DG:2]
dj yoeri (ft. suzy) - fuck on cocaine (2000)Qua thema had deze track dubbel en dwars in Laevid's
contest #30 gepast. Op muzikaal gebied ben ik daar overigens minder zeker van.
![]()
Desalniettemin een erg fijne jump-track naar mijn mening, met als rode draad dat alsmaar terugkerende en verschrikkelijk aanstekelijke pieptoontje. Ondanks de steeds verder uit de klauwen lopende jump-hype van nu kan ik hier nog steeds prima naar luisteren, al is dat misschien ook wel uit weemoed naar de tijden waarin het nog wél gewoon leuk was...
29| [VG:2 | DG:0]
whirlpool productions - from: disco to: disco (1996)Toch wel een van de meest opmerkelijke dance-platen uit het vorige decennium lijkt me. Begint met een wat suf melodietje en een al even truttig refreintje, maar gaat daarna al snel over in een niet meer ophoudende slappe lach van de kneiterwaus klinkende zanger. De bijbehorende clip is overigens minstens even erg, en zo balanceert de plaat elk moment weer op de grens tussen briljant en strontvervelend.
30| [VG:0 | DG:0]
wipneus & pim - get dancin' (1999)Sequencial vroeg zich al meerdere malen af wat deze afsluiter van de contest nou in hemelssnaam moest voorstellen. Hierbij dus het verlossende antwoord, waar overigens niemand op wist te komen. Nu zijn DJ's Wipneus en Pim ook voornamelijk bekend als plaatjesdraaiers op feesten en partijen, en niet van hun producties. Toch mocht een single eigenlijk niet ontbreken en kwam men met het op de jaren '70 geïnspireerde 'Get Dancin'. Foute meuk, maar stiekem nog altijd goed voor een glimlach.