Ooitquote:Op maandag 14 mei 2007 09:27 schreef jslavenburg het volgende:
Als er al zoveel delen zijn van "de atmosfeer staat op ontploffen", hoelang duurt het nog voordat ie ontploft...?
Niks want dat was het verschil niet lolquote:Op maandag 14 mei 2007 09:28 schreef IkWilbert het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd wat ik heb gewonnne met de "zoek de verschillen" quiz uit het vorige topic![]()
Ja iddquote:Op maandag 14 mei 2007 09:28 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur
In Frankrijk gaat 't flink tekeer.
Titel is niet verplichtquote:Op maandag 14 mei 2007 09:28 schreef ItaloDancer het volgende:
Volgende keer wel weer een titel he![]()
Werken bij anderen die links in de OP wel? Ik kom bij alles op dezelfde wiki pagina uit (maar bovenaan, ipv bij het onderwerp wat de bedoeling lijkt te zijn).
Was me nog niet opgevallenquote:
Gefeliciteerdquote:Op maandag 14 mei 2007 10:58 schreef indahnesia.com het volgende:
hey, ik hoor wat onweer.. voor het eerst in zo'n 18 dagen
Gewoon wat buien, mogelijk met onweerquote:Op maandag 14 mei 2007 11:34 schreef JohnFoK het volgende:
mensen kunnen we nog wat verwachten de komende uren?
Duitsland is nu aan de beurt... zie ook de radarquote:Entlang eines Frontensystems, das sich von Baden-Württemberg nordostwärts bis nach Brandenburg erstreckt, kommt es zu kräftigen Regenfällen. Dabei sind binnen 6 Stunden Niederschlagsmengen von mehr als 20 Liter auf den Quadratmeter möglich. Der intensive, schauerartige Regen ist teils mit Gewittern durchsetzt. Südöstlich dieses Streifens scheint anfangs zwar noch häufiger die Sonne, bevor sich teils kräftige Gewitter entwickeln. Diese können unwetterartige Ausmaße annehmen, das heißt, von Starkregen, Hagel und teils schweren Sturmböen um 100 km/h begleitet sein.
Darum muss mit Überflutungen ungünstig gelegener Straßenabschnitte und Keller gerechnet werden, ebenso mit Sachschäden durch schwere Sturmböen und kleinräumige Tornados. Es können Bäume umstürzen und Äste herabfallen. Ein weiteres Gefahrenpotenzial geht von zahlreichen Blitzentladungen aus, wenn es zu verstärkter Gewitteraktivität im Zusammenhang mit der Kaltfrontpassage kommt.
Erst im Laufe der zweiten Nachthälfte von Montag auf Dienstag sollte sich das Unwetterpotential von Nordwesten her allmählich vermindern. Am Dienstag ist gemäß dem jetzigen Stand nach vollzogenem Luftmassenaustausch die Unwettergefahr vorbei.
Nee maar ik bedoel dat al deze links bij mij niet naar de kopjes op de wiki leiden terwijl dat wel de bedoeling lijkt te zijn: (zowel IE als Firefox)quote:Op maandag 14 mei 2007 12:20 schreef SpeedyGJ het volgende:
Titel is niet verplicht![]()
Alle linkjes staan op wiki, op deze manier hebben we geen toerenlange OP![]()
[..]
Ja idd klopt, hmmz weet niet hoe die wiki zooi werktquote:Op maandag 14 mei 2007 19:00 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Nee maar ik bedoel dat al deze links bij mij niet naar de kopjes op de wiki leiden terwijl dat wel de bedoeling lijkt te zijn: (zowel IE als Firefox)
· Onweerlinks 'live'
· Stormvue-sites
· Cape en voorspellende kaarten
· Wolkenkaarten en foto's
· Diverse weersites
· Achtergrond informatie
· Golven en wind
Jaloers isquote:Op maandag 14 mei 2007 20:56 schreef Vjenne_kloet het volgende:
[afbeelding]
Deze shelfcloud kwam net over.![]()
Zijn maar weinig mensen die een supercel in Nederland hebben gezien. Ookal komen ze best wel regelmatig voor. Ze zijn ook niet altijd goed te herkennen.quote:Op maandag 14 mei 2007 23:18 schreef Fredo24 het volgende:
Ja,ik zag hem net ook.![]()
Heb eigenlijk nog nooit een supercel gezien in het echt.![]()
30+ graden in nederland?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 09:16 schreef Jodelaar het volgende:
ens geeft 30+ aan over 2 wekenen geen neerslag hoge druk veroverd ons weer
1 lijn gaat zelfs naar 34/35 graden. En veel onweerslijntjes
Dus op de hoogte waar de luchtdruk 850mbar is, wordt het 12-14 graden? Zoiets? En hoe moet je dat doorvertalen naar, zeg, 1020mbar, begane grond?quote:
850hpa is +- 1500 meter. Dus 15 graden op 1500 meter maakt rond de 30 graden op 2mquote:Op dinsdag 15 mei 2007 16:13 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dus op de hoogte waar de luchtdruk 850mbar is, wordt het 12-14 graden? Zoiets? En hoe moet je dat doorvertalen naar, zeg, 1020mbar, begane grond?
En dat is warm zoals ik vermeld hadquote:Op dinsdag 15 mei 2007 16:52 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
850hpa is +- 1500 meter. Dus 15 graden op 1500 meter maakt rond de 30 graden op 2m![]()
Enkele dagen geleden ging de control voor een volle 20 C. Dus daar zou ik maar niet teveel waarde aan hechtenquote:
heb paar dagen niet naar het weer / ens gekeken dus dat heb ik gemistquote:Op dinsdag 15 mei 2007 17:47 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Enkele dagen geleden ging de control voor een volle 20 C. Dus daar zou ik maar niet teveel waarde aan hechtenHet zal wel wat warmer worden waarschijnlijk, maar hoe warm is nog niets van te zeggen.
Waarschijnlijk in de buurt van Zwolle?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:04 schreef SpeedyGJ het volgende:
Enorme onweersbui hiermijn dag kan niet stuk!!!!!!!!!
![]()
![]()
![]()
staat niet op de radar andersquote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:04 schreef SpeedyGJ het volgende:
Enorme onweersbui hiermijn dag kan niet stuk!!!!!!!!!
![]()
![]()
![]()
Hij heeft zeker zijn onweers-mp3'tje weer aanstaan onder de douchequote:
Hahaquote:Op woensdag 16 mei 2007 02:27 schreef indahnesia.com het volgende:
Hey, het lijkt een beetje op weerwoord hier
Lolquote:Op woensdag 16 mei 2007 02:27 schreef indahnesia.com het volgende:
Hey, het lijkt een beetje op weerwoord hier
quote:Op woensdag 16 mei 2007 08:39 schreef addie het volgende:
het regent hier de hele ochtend al pijpestelen..
Dat moet ik bevestigen helaasquote:Op woensdag 16 mei 2007 08:39 schreef addie het volgende:
het regent hier de hele ochtend al pijpestelen..
Och arme, die grasmat...quote:Op maandag 14 mei 2007 09:25 schreef SpeedyGJ het volgende:
[afbeelding]
Natuur gaat flink zijn gang dit jaar!
Zal speedyGj geen problemen mee hebbenquote:Op woensdag 16 mei 2007 11:39 schreef Roel_Jewel het volgende:
Het regent hier lekker door, maar in het noorden nog veel meer, zie ik.
Dit is wat het KNMI zegt:quote:
Hoe zeker ben je van die warmte?quote:dinsdag 22 mei tot en met vrijdag 25 mei 2007
Grote kans (ca. 70 %) op het aanhouden van het licht wisselvallig weertype met temperaturen zowel 's nachts als overdag rond of iets boven de langjaargemiddelde waarden.
woensdag 16 mei 2007 05.44 uur
En dat vind je grappig en saai?quote:
Jamaar... weet je nog dat vorig jaar half Nederland liep te klagen dat de natuur 6 weken te laat was met alles. Dus op wat droogte na denk ik dat de situatie toch vrij normaal is. En volgens mij is het watertekort inmiddels al weer omgezet in een overschot, maar daar hoor je niemand over....quote:
Ej thankz!quote:Op maandag 14 mei 2007 23:36 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Zijn maar weinig mensen die een supercel in Nederland hebben gezien. Ookal komen ze best wel regelmatig voor. Ze zijn ook niet altijd goed te herkennen.
Hier wat info over supercells in het algemeen en van 1 oktober vorig jaar. Zitten ook nog wat leuke foto's tussen. http://users.fulladsl.be/spb4195/Tornado_outbreak.pdf .
Sterker nog, het mocht wel meerquote:Op woensdag 16 mei 2007 12:34 schreef Party_P het volgende:
[..]
Zal speedyGj geen problemen mee hebben
Waaaaaah onweer hier. De eerste rommel
Grote delen van het land hebben nog steeds een groot tekort tov het langjarig gemiddelde.quote:Op woensdag 16 mei 2007 15:41 schreef Coelho het volgende:
[..]
Jamaar... weet je nog dat vorig jaar half Nederland liep te klagen dat de natuur 6 weken te laat was met alles. Dus op wat droogte na denk ik dat de situatie toch vrij normaal is. En volgens mij is het watertekort inmiddels al weer omgezet in een overschot, maar daar hoor je niemand over....
Op de site van het KNMIquote:De Bilt heeft inmiddels al meer dan 100 mm aan meiregen opgevangen. Ook met Hemelvaartsdag houden we het niet droog maar daarna nemen de neerslagkansen af en wordt het geleidelijk ook weer wat warmer (Nader verklaard- het weer op Hemelvaartsdag).
Opwarming is uitgesteld èn minder hevig geworden in de laatste runs... nu wordt het vanaf tweede helft van volgende week warmer (tot zo'n 25 graden ofzo). Maar 13 graden is onzin hoor, dat wordt het voorlopig niet meer.quote:Op donderdag 17 mei 2007 22:59 schreef Adelante het volgende:
Is er al wat meer duidelijkheid/voorkennis over die aanstaande opwarming? Mijn accuweather zegt namelijk dat het dinsdag 13 graden wordt
Laat ik nou net in het westen wonen,niet in het uiterste maar okej.quote:Zo laat het Amerikaanse model (de uitdraai van afgelopen nacht) de buien in de loop van zondag al sterk activeren boven het dan vrij warme Duitsland en worden wij op een haar na gemist, terwijl de berekeningen van het Europese model zo’n beetje de helft van ons land zondagavond (laat) met de felle regen- en onweersbuien laten kennismaken. Alleen in het uiterste westen en noordwesten gebeurt er dan niets en blijft het droog.
Tja, ze kunnen goed zeiken daarquote:Op zaterdag 19 mei 2007 11:15 schreef SpeedyGJ het volgende:
Op weerwoord hoor ik iemand klagen dat die maar 9mm heeft gehad, een tegenvaller! zijn maand totaal 137mm of zow, hoezo sneu![]()
Erger me daar dood aan, en dan zit iemand anders nog te zeuren dat het gort droog isquote:Op zaterdag 19 mei 2007 11:30 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Tja, ze kunnen goed zeiken daar
Ach ja, mensen zonder verstand hequote:Op zaterdag 19 mei 2007 11:35 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Erger me daar dood aan, en dan zit iemand anders nog te zeuren dat het gort droog isterwijl die ook al 130+mm heeft
![]()
walgelijk!
Ja iddquote:Op zaterdag 19 mei 2007 11:39 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ach ja, mensen zonder verstand he
Ja iddquote:Op zaterdag 19 mei 2007 12:17 schreef highway101 het volgende:
weerwoord![]()
Dat is gewoon zo'n zeikforum, ben je het niet eens met de algemene opinie wordt je virtueel afgeslacht
Radarbeeld? Neerslag over 1 dag? 1 maand?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 12:36 schreef pfaf het volgende:
Heeft KNMI ook een neerslagkaart?
Doe maar één dag ofzo.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 12:37 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Radarbeeld? Neerslag over 1 dag? 1 maand?
Staan ze allemaal op een rijquote:Op zaterdag 19 mei 2007 13:20 schreef pfaf het volgende:
[..]
Doe maar één dag ofzo.
Een beetje als:
[afbeelding]
maar dan van het verleden dus.
Ooh van het verleden? Oef weet ik zo niet. Om welk datum gaat het?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 13:20 schreef pfaf het volgende:
[..]
Doe maar één dag ofzo.
Een beetje als:
[afbeelding]
maar dan van het verleden dus.
quote:... central France ... Benelux ... NW Germany ...
Mainly diurnally-driven TSTMS should form again over the Iberian Peninsula as well as over France and possibly also over Benelux and Germany. Deep shear with up to 15 m/s over NW Germany and central France may become marginally supportive of a few organized TSTM cells, which should predominantly be of multicellular nature. GFS simulates regions of 10 m/s 0-1 km shear over Benelux and SW Germany, but somewhat displaced from the regions of positive CAPE. Nonetheless, shear profiles and storm evolution should be monitored for possible tornadic mesocyclones over these regions on Sunday. At this time, the risk seems to be too low for a categorical outlook, though an upgrade may become necessary on Sunday.
Maastrichtquote:Op zondag 20 mei 2007 09:36 schreef Adelante het volgende:
Mijn Accuweather is ook bijgedraaid voor Arnhem:
wo 18
do 23
vr 27
quote:lokale tijd wo, 23-05 do, 24-05 vr, 25-05
minimum
temperatuur 8°C 11°C 16°C
maximum
temperatuur 23°C 26°C 30°C
Inderdaad, zoals ik zeg, dat is alleen de oper en die denkt dat het na die 29 graden 13 graden wordt met tientallen mm's regen. Tja... ik ga gewoon uit van een gulden middenweg.quote:
Zie: Estofexquote:DISCUSSION
... central France ... Benelux ... NW Germany ...
Mainly diurnally-driven TSTMS should form again over the Iberian Peninsula as well as over France and possibly also over Benelux and Germany. Deep shear with up to 15 m/s over NW Germany and central France may become marginally supportive of a few organized TSTM cells, which should predominantly be of multicellular nature. GFS simulates regions of 10 m/s 0-1 km shear over Benelux and SW Germany, but somewhat displaced from the regions of positive CAPE. Nonetheless, shear profiles and storm evolution should be monitored for possible tornadic mesocyclones over these regions on Sunday. At this time, the risk seems to be too low for a categorical outlook, though an upgrade may become necessary on Sunday.
Hier geen last vanquote:Op zondag 20 mei 2007 14:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
De eerste neerslag die volgens de radar zou moeten zijn gevallen, heeft de grond toch niet bereikt.
Nope niksquote:Op zondag 20 mei 2007 17:19 schreef -skippybal- het volgende:
Ik heb een tijd lang helemaal geen tijd gehad om met het weer enzo bezig te houden dus ik weet echt niks op dit moment
Maarrrrruhhh, hoe zit het met de onweerskansen dan vanavond/vannavht?
Dus toch nog?quote:Op zondag 20 mei 2007 17:32 schreef i2Them2 het volgende:
Hier net 2 ontladingen. Heb één bliksem kunnen zien. Nu matige regen.
Richting Friesland 4 ontladingen hoorquote:Op zondag 20 mei 2007 17:41 schreef i2Them2 het volgende:
Wel appart dat buienradar geen ontladingen laat zien. Zal misschien bij deze 2 ontladingen blijven.
Kwam net idd een lekker buitje over.quote:Op zondag 20 mei 2007 17:54 schreef i2Them2 het volgende:
Nu weer zo goed als droog. Maar het zal nog wel ff door blijven spetteren.
Yupquote:Op zondag 20 mei 2007 20:52 schreef Againzender het volgende:
Zie ik toch wat onweersactiviteit binnen het bereik komen?
Waar zie je dat? Dat in het oosten van België? Dat trekt gewoon verder richting het (N)NO weg.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:52 schreef Againzender het volgende:
Zie ik toch wat onweersactiviteit binnen het bereik komen?
In Apeldoorn zelf regent het wel, maar ik heb nog geen onweer gezien / gehoord.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:40 schreef i2Them2 het volgende:
Op weerwoord hebben ze het over onweer uit de lijn in de buurt van Apeldoorn. Hopelijk pikken we hier ook nog wat mee.
En nou maar afwachten wat dat gaat worden, de camera ligt in ieder geval klaarquote:East of the aforementioned frontal zone evapotranspiration below a capping inversion that has in most places not broken on Sunday, moisture has been pooling as is, for example visible in the Nancy sounding of 12 UTC. Temperatures should rise to values between 25 and 30 C during the day and 12 g/kg boundary-layer moisture should yield 1000-1500 J/kg MLCAPE. Storms that are expected to initiate starting in the early afternoon. The instability and 15 m/s sfc-700 hPa shear suggest well-organized multicells and possibly a few supercells are to be expected with large hail as a main threat. A couple of severe gusts are possible, too.
Hier in midden-Limburg zelfs 4quote:Op maandag 21 mei 2007 00:18 schreef knep het volgende:
Hier in midden-Limburg zijn geloof ik 3 druppels gevallen.
Ik hoop met je meequote:Op maandag 21 mei 2007 09:42 schreef Jodelaar het volgende:
Vrijdag wordt een dag om naar uit te kijkencape van -8 en neerslagsignaal
Inderdaad, echt hoofdpijn-weer.quote:Op maandag 21 mei 2007 16:50 schreef highway101 het volgende:
Vies weer. Vochtige klamme zooi.
quote:Op maandag 21 mei 2007 16:50 schreef highway101 het volgende:
Vies weer. Vochtige klamme zooi.
Hoe wil je het hebben?quote:
later in de avond/vannacht misschien.....quote:Op maandag 21 mei 2007 16:52 schreef Tandpasta_is_cool het volgende:
Gaat het nog knallen vandaag?
Cape van -8quote:Op maandag 21 mei 2007 09:42 schreef Jodelaar het volgende:
Vrijdag wordt een dag om naar uit te kijkencape van -8 en neerslagsignaal
twee storingen die tegen elkaar aanschurken vannacht, dat kan idd best wat buien gaan opleverenquote:Op maandag 21 mei 2007 21:34 schreef hondenfokker het volgende:
idd maar ik denk dat er iets gaat ontwikkelen maarja... eer dat dat hier is lig ik al op me nest..
is nog ver weg....quote:Op maandag 21 mei 2007 21:48 schreef knep het volgende:
Verdomme, het ziet er slecht uit voor pinksteren.
Allez, zeker en vast ehquote:Op maandag 21 mei 2007 22:30 schreef Party_P het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wat estofex bedoelde
kan nog steeds getriggered worden door die hoogtetrog.... geen zinnig woord over te zeggen.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:09 schreef Fredo24 het volgende:
Nah,ik weet niet of het nog wat word met de buien.
Op het knmi kaartje staat in mijn regio (Zeeland) onweer,
maar ik betwijfel het.
Moet alles nog ontstaan ofzo?
Net stond er niets op de radar.. nu al stippen te zien her en derquote:
Pff.. lastige situatie... het kan vriezen of dooien. Afwachten...quote:Op dinsdag 22 mei 2007 08:44 schreef ItaloDancer het volgende:
[afbeelding]
Dit is geen afkoeling meer![]()
OMG! 17000quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:15 schreef Roel_Jewel het volgende:
Of het op de grens van Duitsland en Tsjechië ff onweert.
[afbeelding]
met bijpassende buien:
[afbeelding]
Hier nog één van een tijdje terug:quote:
Zal ook maar een paar dagen zijn dan. Het oude ensemble laat rond die tijd ook een dipje zien.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 18:39 schreef ItaloDancer het volgende:
Nieuwste oper geeft vanaf zaterdag maximum temperaturen van 15 graden of lager![]()
En in een aantal gebieden daar onweert 't toch al sinds het begin van de middagquote:Op dinsdag 22 mei 2007 19:56 schreef DemonRage het volgende:
Waarom hebben die moffen altijd het leuke weer.
Helaas, maar de echte zomer moet nog beginnen. Nog kansen zatquote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:05 schreef Fredo24 het volgende:
Teks van een artikel op weer.nl :
'Op vrijdag wordt het echter benauwd en volgen later regen- en onweersbuien. Het is de vraag of daar ook windstoten, hagel, onweer en wolkenbreuken bij voorkomen.'
Nou,dat komt er dus niet.![]()
Sodeju, leuk complexje.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 19:30 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Hier nog één van een tijdje terug:
[afbeelding]
57000 over 2 uur. En 12000 over 20 minuten![]()
Hier de hele dag bewolkt. Maar nu eindelijk wel wat zon. Net als gister trouwens.
In Limburg was het om die tijd meer dan 6 graden warmer. Best veelquote:Op woensdag 23 mei 2007 06:39 schreef SpeedyGJ het volgende:
7.8 Gradenzonet mist, en nu helemaal weg getrokken
![]()
Als je de kaarten nu bekijkt heeft het zuidoosten nog een redelijk grote kans op onweer.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 21:05 schreef Fredo24 het volgende:
Teks van een artikel op weer.nl :
'Op vrijdag wordt het echter benauwd en volgen later regen- en onweersbuien. Het is de vraag of daar ook windstoten, hagel, onweer en wolkenbreuken bij voorkomen.'
Nou,dat komt er dus niet.![]()
vind ik nergens terug?quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:44 schreef ItaloDancer het volgende:
Tijdens de Pinksteren komt er een koudefront over Engeland, waar wij ook "last" van hebben, maar in het binnenland van Engeland kan het volgens GFS lokaal wel eens gedurende de hele dag niet warmer dan 3-4 graden (!) worden maandag![]()
Natte sneeuw eind mei, dat wil ik hier meemaken![]()
Wat een horror-kaart. Gelukkig is die de volgende run snel weer verdwenenquote:
Daarom juistquote:Op woensdag 23 mei 2007 17:22 schreef Fredo24 het volgende:
Natte sneeuw..![]()
Zegg, het is eind mei hoor.![]()
ziet er actief uit boven de zuidelijke Ardennen.... misschien dat het zelfs het zuiden van Limburg nog haalt?quote:Op donderdag 24 mei 2007 21:10 schreef i2Them2 het volgende:
Komt toch wel wat onweer aan voor België. Misschien een shelf? Qua intensiteit neemt 't wel wat af trouwens.
dat bedoel ik! actief genoeg, trekt redelijk door noordwaarts. Maar het kan natuurlijk uitdraaien op wat regen, of alleen wat bewolking. Maar je weet het nooit, in de gaten houden die buiquote:Op donderdag 24 mei 2007 22:14 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ben benieuwd of ik hier nog wat van die buien meekrijg. Lijkt vooralsnog de goede richting op te gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |