Duh.quote:
"...voor drie maanden als uitgangspunt genomen. Als de bouw twaalf maanden duurt, is dat gemiddeld 4% van het hypotheekbedrag." Staat er duidelijk bij, toch?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 23:49 schreef matthijst het volgende:
"Als berekening voor renteverlies tijdens de bouw wordt meestal 1% van het hypotheekbedrag..."
Ja, delen door 3 dus.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 21:21 schreef matthijst het volgende:
Of anders globaal hoeveel je voor 10, 12 en bv. 15 maanden ongeveer moet rekenen?
Dat idee had ik al.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:34 schreef matthijst het volgende:
Had half gegoogled
quote:Op zondag 20 mei 2007 12:44 schreef Wampi het volgende:
hoi, ik heb een paar vragen over hypotheken en evt garant staan van ouders.
mijn vriend heeft een inkomen van zeg 40000 per jaar. ik studeer nog, maar ben over 1,5 jaar afgestudeerd aan de uni.
1) als we een hypotheek willen afsluiten, wordt er dan ook maar enigzins rekening mee gehouden dat ik over anderhalf jaar ook een goed inkomen heb?
Bij garant staat worden ouders mede-hoofdelijk aansprakelijk, dus inderdaad voor het volledige hypotheekbedrag. Tot welk bedrag is afhankelijk van jullie inkomen én het inkomen van je ouders en bijvoorbeeld hun financiële plaatje.quote:2) hoe zit het nou precies met garant staan van ouders, ik heb begrepen dat van garant staan niet echt (meer) sprake is maar dat in zo'n geval degene die garant staat net zo verantwoordelijk is voor de hypotheek als de 'echte' koper van het huis? en voor wat voor bedragen is dit mogelijk (wat de hypotheekverstrekker betreft dus)?
Dat is altijd zaak om dat te doen.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:06 schreef Wampi het volgende:
dan is het natuurlijk vooral zaak om te zorgen dat je niet een zodanig hoge hypotheek neemt dat je zelf je lasten niet kan ophoesten.
Gewoon kijken of je de netto hypotheekmaandlasten kunt dragen. Afzetten tegen je inkomen en bestedingspatroon dus.quote:er zijn daar toch ook berekeningen voor? hypotheekbedrag en dan bruto/ netto maandlasten?
Dat is toch iets dat je zelf zou moeten kunnen bepalen?quote:Op zondag 20 mei 2007 13:06 schreef Wampi het volgende:
hmm, bedankt allebei. ik had al wel naar oude topics gezocht, maar niet goed genoeg blijkbaar
.
oke, dus het inkomen van de ouders die garant zouden gaan staan speelt ook mee. interessant.
dan is het natuurlijk vooral zaak om te zorgen dat je niet een zodanig hoge hypotheek neemt dat je zelf je lasten niet kan ophoesten. er zijn daar toch ook berekeningen voor? hypotheekbedrag en dan bruto/ netto maandlasten?
Daar is inderdaad zo niets over te zeggen. Dat is afhankelijk van zo veel verschillende factoren, dat dat niet binnen 5 minuten te zeggen is.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:16 schreef Wampi het volgende:
berekenen wat we zelf kunnen betalen om nog genoeg ruimte over te houden om fatsoenlijk te leven, te sparen en evt onderhoud te kunnen betalen is niet erg moeilijk nee. maar hoe hoog de hypotheek kan zijn om op dat netto bedrag uit te komen, dat is me een raadsel. maar daarvoor is het wellicht handig om met een hypotheekadviseur te gaan praten, want van al die soorten hypotheken die er zijn, ik kan er niet echt kaas van maken
Ja, die rekenen dat zo voor je uit.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:16 schreef Wampi het volgende:
berekenen wat we zelf kunnen betalen om nog genoeg ruimte over te houden om fatsoenlijk te leven, te sparen en evt onderhoud te kunnen betalen is niet erg moeilijk nee. maar hoe hoog de hypotheek kan zijn om op dat netto bedrag uit te komen, dat is me een raadsel. maar daarvoor is het wellicht handig om met een hypotheekadviseur te gaan praten, want van al die soorten hypotheken die er zijn, ik kan er niet echt kaas van maken
Neuh, dat vind ik op zich leuk om te doen, maar er is nogal weinig relevante informatiequote:Op zondag 20 mei 2007 13:26 schreef Arcee het volgende:
Jij hebt gewoon geen zin om het uit te leggen.
Het gaat maar om een idee te geven, hè.
Ja, de bank wil op een wijze zekerheid hebben dat ze hun geld weer terugzien.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:37 schreef Wampi het volgende:
moet je altijd een levensverzekering afsluiten bij een hypotheek?
Ik gok van wel.quote:wordt de premie hoger als je rookt? ()
Meer dan 100?? Ik kom met een verzekerde som van 190.000 niet verder dan een premie van 24-30 eur per maand (independer.nl)quote:Op zondag 20 mei 2007 13:30 schreef Arcee het volgende:
Okee, nemen we een dikke 100 euro voor de levensverzekering.
Das waar! Sowiezo een goed idee om bij de maandlastenberekening 30% marge te houden ivm stijgende kosten (gemeeentelijke lasten, ziekteverzekering etc) de komende jarenquote:Op maandag 21 mei 2007 13:00 schreef Wampi het volgende:
ach, nooit verkeerd om 100 in te calculeren en op 30 uit te komen, beter dat dan andersom toch
Same here.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:22 schreef Cosworth het volgende:
Ik heb 5,5 keer mijn (toenmalige) brutojaarinkomen. Nog geen seconde problemen gehad...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |