quote:
Op woensdag 25 april 2007 08:49 schreef Fargo het volgende:Met andere woorden...dat hangt af van de hoeveelheid caloriën die je binnen krijgt?
Als je lichaam veel te weinig energie binnenkrijgt dan is de kans groot dat niet alleen vetweefsel wordt afgebroken (moeizaam proces), maar ook skeletspierweefsel (=eiwit, makkelijkere energie). Je hersenen en rode bloedlichaampjes kunnen alleen functioneren op glucose en dat kan via de gluconeogenese makkelijker uit eiwit worden gemaakt dan uit vet. Ook bij een sterke behoefte aan snelle energie zal er eerder spierweefsel worden gebruikt om aan die behoefte te voldoen. Normaal heeft het lichaam flinke glycogeenvoorraden (suikers opgeslagen in spieren en lever) voor deze energie, maar die glycogeenvoorraden zijn bij zo'n laagcalorisch dieet eigenlijk volkomen uitgeput.
Door te sporten en dan met name krachttraining kan je dit spierverlies voor een deel tegengaan en ook door traag gewichtsverlies is de kans kleiner dat je veel spierweefsel verliest. Bij intensieve duursporten is het niet mogelijk om alleen op vetweefsel als energiebron te functioneren en bij gebrek aan een fatsoenlijke glycogeenvoorraad zal je lichaam dan tòch spieren afbreken en je zult flink verzuren. Ik denk dat ze je daarom intensief sporten hebben afgeraden; dat zou juist ten koste gaan van je spieren. Minder intensieve training (60-70% max. hartslag) gebruikt wel vetweefsel als energiebron; veel mensen halen die hartslagrange al bij stevig wandelen.
Het snel afvallen en verlies van spierweefsel ligt aan de basis van het jojo-effect. Een kilo spieren verbruikt 24 uur per dag aardig wat energie, ook als je de hele dag op bed zou liggen (ergens in de dieetclubtopics heb ik wel geschreven hoeveel, ik weet het nu niet uit mijn hoofd). De kilo's vet die je al kwijt bent verbruiken amper energie. Je spierweefsel draagt bij aan je basaalmetabolisme, dit is o.a. ook een reden waarom mannen (meer spieren) een hoger basaalmetabolisme hebben als vrouwen. Door veel spierweefsel kwijt te raken gaat je basaalmetabolisme dus sterker omlaag dan het zou doen als je niet zoveel spierweefsel zou verliezen. Een lager basaalmetabolisme zorgt ervoor dat je 'na je dieet' veel minder kan eten om op gewicht te blijven dan ervoor. Opbouwschema's voor eten zorgen niet dat dat spierweefsel terug komt. Je basaalmetabolisme past zich ook aan aan de verminderde energietoevoer, dat deel van het basaalmetabolisme herstelt zich weer en heeft mogelijk baat bij het langzaam opbouwen.
Gezien jouw mate van overgewicht en dat je dit dieet goed en langdurig kunt volhouden geeft mij wel het idee dat dit een goed dieet voor jou is. Dus bovenstaande is niet bedoeld als belerende informatie, maar enkel en alleen bedoeld als uitleg. En een pleidooi voor krachttraining
![]()
Of om het even welke sport dan ook; sporten verhoogt ook het basaalmetabolisme tot een halve dag na het sporten.
En ik wil je op je hart drukken om je te blijven wegen ook al ben je op een mooi gewicht beland. Pas na je dieet wordt het vaak echt moeilijk; dan moet je je verloren kilo's met hand en tand verdedigen tegen alle pogingen van je lijf terug te keren naar het veel te hoge setpoint. Ingrijpen als je ook maar 2 kilo boven je bereikte gewicht zit is heel belangrijk.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."