Zit wat in. Maar er gebeurt dus niks.Ze moeten tegenwoordig in de eerste klas eerst electro en schilderen leren. Als je als leerling niks te zoeken hebt in de klas is het verloren tijd. Ik had als leerling 10en en 1en. Hoorde toen ik van school af was van een oude docent hoe goed ze me vonden.Maar diploma heb ik nooit gehaald.quote:Op woensdag 18 april 2007 03:27 schreef Malebolgia het volgende:
onzin; juist de meerderheid van de hoogbegaafden redt zich prima in het normale onderwijs.
Hoogbegaafden uit de normale context rukken lijkt me geen goed idee; je kunt ze beter genoeg uitdaging geven terwijl ze naar een normale basisschool gaan. In de toekomst kun je ze toch ook niet behoeden voor de 'normale' maatschappij die niet speciaal op hun is afgestemd?
Het probleem is juist dat ze op een normale school niet genoeg uitgedaagd worden.quote:Op woensdag 18 april 2007 03:27 schreef Malebolgia het volgende:
onzin; juist de meerderheid van de hoogbegaafden redt zich prima in het normale onderwijs.
Hoogbegaafden uit de normale context rukken lijkt me geen goed idee; je kunt ze beter genoeg uitdaging geven terwijl ze naar een normale basisschool gaan. In de toekomst kun je ze toch ook niet behoeden voor de 'normale' maatschappij die niet speciaal op hun is afgestemd?
Dat is gewoon niet waar. Ervanuitgaande dat je als hoogbegaafde op het VWO terecht komt krijgt deze maar zeer beperkt te maken met praktische vakken als techniek en handvaardigheid. Bovendien staat natuurlijk niets je in de weg intresse te ontwikkelen buiten school om. Kennis kun je op zoveel meer plekken op doen, school is enkel om een diploma te behalen.quote:Op woensdag 18 april 2007 03:30 schreef tong80 het volgende:
Zit wat in. Maar er gebeurt dus niks.Ze moeten tegenwoordig in de eerste klas eerst electro en schilderen leren.
Is dat niet de eigen verantwoordelijkheid van een hoogbegaafde leerling? Waarom zou school je enige bron van kennis moeten zijn? Ik heb tientallen boeken over natuurkunde gelezen, gewoon omdat ik het leuk vond, dat moet een hoogbegaafde toch ook kunnen lijkt me, zelfstandig een bepaalde behoefte naar kennis bevredigen.quote:Op woensdag 18 april 2007 04:10 schreef OFfSprngr het volgende:
Tja, als je als hoogbegaafde wordt achtergehoude door de rest van de "domme" mensen puur alleen je sociale ervaring minder is dan het gemiddelde andere leerling, ja dan moet er iig IETS gebeuren, maar daar is nu op dit moment nog niets concreets verzonnen,
Maar daar gaat het dus vaak al mis. Een deel van die kinderen komen niet op het VWO terecht. Ze vervelen zich al op het basisonderwijs waardoor ze onder hun niveau presteren en op een verkeerde vervolgopleiding terecht komen. En dan zitten ze op de HAVO of de MAVO en zet die trend zich voort waardoor ze hun hele schoolcarrière slecht presteren.quote:Op woensdag 18 april 2007 03:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar. Ervanuitgaande dat je als hoogbegaafde op het VWO terecht komt krijgt deze maar zeer beperkt te maken met praktische vakken als techniek en handvaardigheid. Bovendien staat natuurlijk niets je in de weg intresse te ontwikkelen buiten school om. Kennis kun je op zoveel meer plekken op doen, school is enkel om een diploma te behalen.
quote:Op woensdag 18 april 2007 04:19 schreef tong80 het volgende:
Ik was een erg onzekere leerling. Had faalangst enzo. Maakte mijn huiswerk niet om dan een excuus voor de onvoldoende te hebben. Tekstverklaring, literatuur en luistervaardigheid scoorde ik de hoge cijfers mee. Denk als dat gesinaleerd wordt, en er andere uitdagingen worden gecreëerd het al een vooruitgang is. Ik was 12 en hield van Herenleed met Cherry Duins en Armando. Ik kon daar met niemand over praten. Dacht dat het aan mij lag en ik niet spoorde.
In hoeverre kan je van een kind verwachten dat het die eigen verantwoordelijkheid neemt?quote:Op woensdag 18 april 2007 04:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Is dat niet de eigen verantwoordelijkheid van een hoogbegaafde leerling? Waarom zou school je enige bron van kennis moeten zijn? Ik heb tientallen boeken over natuurkunde gelezen, gewoon omdat ik het leuk vond, dat moet een hoogbegaafde toch ook kunnen lijkt me, zelfstandig een bepaalde behoefte naar kennis bevredigen.
Met het speciaal onderwijs voor hoogebegaafden blijf je dat herkenningsprobleem houden dus dat is denk ik geen oplossing. Misschien moet het selectiecriterium voor het VWO verbeterd worden, bied gewoon wat meer ruimte op het VWO zodat een leerling het kan testen. Ik had op de basisschool een VBO advies, mijn ouders hebben mij gewoon naar het VWO gestuurd waar ik hele mooie cijfers haalde voor de beta vakken en economische/politieke vakken.quote:Op woensdag 18 april 2007 04:20 schreef MinderMutsig het volgende:
Maar daar gaat het dus vaak al mis. Een deel van die kinderen komen niet op het VWO terecht. Ze vervelen zich al op het basisonderwijs waardoor ze onder hun niveau presteren en op een verkeerde vervolgopleiding terecht komen. En dan zitten ze op de HAVO of de MAVO en zet die trend zich voort waardoor ze hun hele schoolcarrière slecht presteren.
Speciaal onderwijs kan dit voorkomen doordat hier meer aandacht voor is. Aandacht die in een normale klas gewoon niet gegeven kan worden.
Mja mijn ouders zagen het niet zo ondanks de testuitslagen. Zij waren meer van de 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' club.quote:Op woensdag 18 april 2007 04:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Met het speciaal onderwijs voor hoogebegaafden blijf je dat herkenningsprobleem houden dus dat is denk ik geen oplossing. Misschien moet het selectiecriterium voor het VWO verbeterd worden, bied gewoon wat meer ruimte op het VWO zodat een leerling het kan testen. Ik had op de basisschool een VBO advies, mijn ouders hebben mij gewoon naar het VWO gestuurd waar ik hele mooie cijfers haalde voor de beta vakken en economische/politieke vakken.
Wat de docent zag, een jongen die een hekel had aan het lezen van boeken, een schrijfstijl had waar een kleuter met gemak aan kon tippen en nul intresse had voor geschiedenis. Wat mijn ouders zagen, een jongen die op zijn tiende electromagneten in elkaar knutselde, technisch hele goede ontwerpen maakte voor vliegtuigen en erg geinteresseerd was in meteorologie. Aspecten die op de basisschool niet aan bod komen.
Ik denk dat de op het vlak van herkenning van talenten veel moet worden verbeterd, als ik minder fanatieke ouders had, had ik op het praktijkonderwijs gezeten. Maar aparte scholen voor hoogbegaafden en aparte programma's vind ik echt onzinnig. Een diploma van de middelbare school is enkel een startkwalificatie voor een studie aan de universiteit. Daarbuiten bestaan er voor de bovenmatig intelligente leerling legio mogelijkheden om zich te ontwikkelen.
Tja doorzettingsvermogen, durf en een eigen initiatief hebben zijn minstens zo belangrijk. Blijven roepen dat je hoogbegaafd bent, daar heeft niemand aan. Bewijs het maar! (voor jezelf)quote:
Zo denk ik er eigenlijk ook over. Dat is gewoon de realitiet van de werkomgeving waar je later in terecht zal komen. Juist wetenschappers moet over heel veel doorzettingsvermogen en initiatief beschikken.quote:Op woensdag 18 april 2007 05:38 schreef xman het volgende:
Tja doorzettingsvermogen, durf en een eigen initiatief hebben zijn minstens zo belangrijk. Blijven roepen dat je hoogbegaafd bent, daar heeft niemand aan. Bewijs het maar! (voor jezelf)
Ben ik ook wel met je eens.quote:Op woensdag 18 april 2007 05:38 schreef xman het volgende:
[..]
Tja doorzettingsvermogen, durf en een eigen initiatief hebben zijn minstens zo belangrijk. Blijven roepen dat je hoogbegaafd bent, daar heeft niemand aan. Bewijs het maar! (voor jezelf)
Wow, pure hoogbegaafdheid daar!quote:
van de basisschool naar de havo, niet genoeg intelligentie bezitten om dat af te maken, afzakken naar mavo en uiteindelijk een mbo diploma halen...edit: ik lees dat je die amper hebt gehaaldquote:Op woensdag 18 april 2007 06:10 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ben ik ook wel met je eens.
Ik verveelde me omdat ik hoogbegaafd ben maar ik heb het niet gehaald omdat ik een luie uitvreter was.
Ik denk alleen dat als het onderwijs beter toegerust was op gevallen zoals ik dat het heel anders gelopen was. Vergeet niet dat we het hebben over kinderen van 6-16 ongeveer. Het is gewoon niet realistisch om daarvan te verwachten dat zij die afweging kunnen maken. Hoe slim ze ook zijn, het blijven kinderen.
Daarom zijn er natuurlijk ook geen problemen met hoogbegaafde kinderenquote:Op woensdag 18 april 2007 06:26 schreef Flashwin het volgende:
[..]
van de basisschool naar de havo, niet genoeg intelligentie bezitten om dat af te maken, afzakken naar mavo en uiteindelijk een mbo diploma halen...edit: ik lees dat je die amper hebt gehaald!
En dan nog je zelf hoogbegaafd durven te noemen???![]()
![]()
Hoe fuckin triest is het dan met je gesteld.
Echte hoogbegaafden halen vwo met twee vingers in de neus en de uni met minimale effort en/of zeer hoge cijfers.
Ik heb geen enkel diploma gehaald, ik werk nu voor een MarketMaker (Beurs).quote:Op woensdag 18 april 2007 12:34 schreef Manneke_Pils het volgende:
Geen enkel diploma gehaald ondanks het hoogbegaafd zijn? Sure.
Wat ben je nu dan? Koos Werkeloos?
fyi....quote:Op woensdag 18 april 2007 12:34 schreef Manneke_Pils het volgende:
Geen enkel diploma gehaald ondanks het hoogbegaafd zijn? Sure.
Wat ben je nu dan? Koos Werkeloos?
Dan lees je dus niet goed. Maar als jij dat wilt denken ga vooral je gang.quote:Op woensdag 18 april 2007 06:26 schreef Flashwin het volgende:
[..]
van de basisschool naar de havo, niet genoeg intelligentie bezitten om dat af te maken, afzakken naar mavo en uiteindelijk een mbo diploma halen...edit: ik lees dat je die amper hebt gehaald!
En dan nog je zelf hoogbegaafd durven te noemen???![]()
![]()
Hoe fuckin triest is het dan met je gesteld.
Echte hoogbegaafden halen vwo met twee vingers in de neus en de uni met minimale effort en/of zeer hoge cijfers.
Lees mijn verhaal hierboven nog eens.quote:Op woensdag 18 april 2007 14:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik blijf het raar vinden, waarom ben je, als je zoveel behoefte had aan interessantere informatie niet de bibliotheek in gedoken, op internet gaan zoeken etc etc? Ik blijf ook twijfels houden bij de redenering dat falende hoogbegaafden het gevolg zijn van het onderwijssysteem, mijn ervaring is dat je daar ruime mogelijkheden hebt om jezelf extra te ontwikkelen.
Tuurijk, om wat te bereiken moet je dat doen.quote:Ik denk dat je, ook op de universiteit, gewoon doorzettingsvermogen moet hebben en je moet ook redelijk kunnen leren want de hoeveelheid lesstof wordt op de universiteit niet minder. Je moet niet blijven zeggen dat je hoogbegaafd bent, die claim is niet zoveel waard, het gaat er om wat er daadwerkelijk aan resultaat uit komt. Het enige waar ik voorstander van ben is de universiteit toegankelijker maken, dus ook toelating door een toelatingstoets met voldoende resultaat af te ronden.
Het kan natuurlijk zijn dat je geen diploma hebt gehaald maar jij bent zo te zien prima terecht gekomen, maar daar heb je denk ik ook hard voor moeten werken. En dat is precies waar ik op doel, slim zijn is leuk, het gaat er om welk resultaat je er mee kunt bereiken. Daar is gewoon een bepaalde mix van doorzettingsvermogen, intelligentie en intresse voor nodig. Zie het als als de zijden van de driehoek, als een van de zijden ontbreekt dan zal er ook geen resultaat uit komen.quote:Op woensdag 18 april 2007 14:41 schreef L.Denninger het volgende:
Lees mijn verhaal hierboven nog eens.
En dat is echt geen op zichzelf staand geval hoor.
Precies.quote:Op woensdag 18 april 2007 14:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk zijn dat je geen diploma hebt gehaald maar jij bent zo te zien prima terecht gekomen, maar daar heb je denk ik ook hard voor moeten werken. En dat is precies waar ik op doel, slim zijn is leuk, het gaat er om welk resultaat je er mee kunt bereiken. Daar is gewoon een bepaalde mix van doorzettingsvermogen, intelligentie en intresse voor nodig. Zie het als als de zijden van de driehoek, als een van de zijden ontbreekt dan zal er ook geen resultaat uit komen.
Als je geen volledige 'driehoek bent', dan redt je het ook niet als je onderzoeker bent aan de universiteit. Als je deze eigenschappen wel hebt maar alleen op een zeer specifiek gebied dan ben je uitermate geschikt als onderzoeker. Een oplossing zou dus denk ik zijn mocht het op de middelbare school niet lukken omdat deze te breed zou zijn dat het wel mogelijk moet zijn toch nog op de universiteit terecht te kunnen, en dan niet alleen na je 21 ste.
okeequote:Op woensdag 18 april 2007 14:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Gewoon een algemeen stukje.Je mag er op reageren als je dat wil.
hahaha, nee, dat nou ook weer nietquote:Op woensdag 18 april 2007 14:59 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat iedereen met een aandachtprobleem die z'n school niet afmaakt hoogbegaafd is
Juistem. Ook mensen met een bovengemiddeld IQ moeten er nog wel wat mee doen.quote:Op woensdag 18 april 2007 14:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En dat is precies waar ik op doel, slim zijn is leuk, het gaat er om welk resultaat je er mee kunt bereiken. Daar is gewoon een bepaalde mix van doorzettingsvermogen, intelligentie en intresse voor nodig. Zie het als als de zijden van de driehoek, als een van de zijden ontbreekt dan zal er ook geen resultaat uit komen.
Als je geen volledige 'driehoek bent', dan redt je het ook niet als je onderzoeker bent aan de universiteit.
Nou, dit is dan toch precies waar de TS het over heeft ?quote:Op woensdag 18 april 2007 15:54 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Juistem. Ook mensen met een bovengemiddeld IQ moeten er nog wel wat mee doen.
Je ziet dit trouwens ook andersom terug, mensen die een minder hoog IQ hebben maar wel constant keihard werken en daardoor mooi hun VWO diploma halen.
dus, mensen met een bovengemiddeld IQ die geen diploma's hebben zijn luie donders?quote:Op woensdag 18 april 2007 15:54 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Juistem. Ook mensen met een bovengemiddeld IQ moeten er nog wel wat mee doen.
Je ziet dit trouwens ook andersom terug, mensen die een minder hoog IQ hebben maar wel constant keihard werken en daardoor mooi hun VWO diploma halen.
quote:Op woensdag 18 april 2007 03:30 schreef tong80 het volgende:
[..]
...Maar diploma heb ik nooit gehaald.
ah sorryquote:Op woensdag 18 april 2007 16:29 schreef Addict89 het volgende:
@ Muck: Jumping to conclusions thereSommige zullen dat zeker zijn ja. Bij anderen zullen er nog andere dingen dan luiheid mee spelen. Maar die andere dingen die meespelen zullen vaak ook gelden voor minder hoogbegaafden. (zoals bijvoorbeeld de faalangst)
Dat heb ik ook al heel lastig ervaren. Niet dat ik nooit leerde op het VWO, maar daar kon je met een middagje de stof doornemen nog makkelijk een schoolexamen maken. Maar op de Universiteit werkt dat echt niet. En ja projecten vind ik ook veel fijner, ik ben denk ik niet zo heel erg goed in het in één keer leren van heel veel stof. Bij echte leesvakken scoor ik altijd vrij laag.quote:Op woensdag 18 april 2007 21:31 schreef JeRa het volgende:
Helaas heb ik daardoor nooit leren leren, en liep ik falikant vast op het WO. Nu HBO, en dat gaat prima(projecten zijn tof).
Je ziet mij nergens klagen. De schuld ligt grotendeels bij mezelf. Heb later een goede functie gekregen bij Laurus. Heb me zonder diploma's op kunnen werken. Helaas ging het management rare dingen doen en stonden er plots een paar duizend man op straat. Waaronder ik. Ben me nu op kosten van anderen, lees UWV, drie dagen per week aan het herscholen. Verder vreet ik niet de hele dag uit mijn neus zoals velen denken. Doe veel bij m'n amateurclub. Vandaar dat ik over het algemeen pas na 17.00 uur mijn eerste post plaats.quote:Op woensdag 18 april 2007 21:30 schreef worldpimber het volgende:
Tong80Ik ben hoogbegaafd maar de wereld zag het niet en daarom ben ik nu werk-, leven- en kansloos.
![]()
Loserquote:Op woensdag 18 april 2007 21:31 schreef JeRa het volgende:
Ik werd vroeger ook hoogbegaafd genoemd en voor zover het op school aankwam klopte dat ook redelijk: heb zonder enige moeite het gymnasium doorlopen waarbij ik daarnaast nog ontzettend veel zelfonderzoek (wiskunde, informatica, natuurkunde) heb kunnen doen. Helaas heb ik daardoor nooit leren leren, en liep ik falikant vast op het WO. Nu HBO, en dat gaat prima(projecten zijn tof).
Laurus ten onder aan Fok!quote:Op woensdag 18 april 2007 22:30 schreef tong80 het volgende:
[..]
-verhaal- (sorry Tong ik kap je even af ten bate van de lay-out)
Hey!quote:Op woensdag 18 april 2007 03:33 schreef teknomist het volgende:
Ik had een hoogbegaafde ooit bij ons in de brugklas. Die gast was echt superslim, maar door zijn gebrek aan sociale vaardigheden is ie uiteindelijk zo gepest dat hij met moeite de MAVO heeft gehaald. Erg zonde.
Een aparte school hoeft van mij niet, maar een betere begeleiding wel.
Jij hoogbegaafd? Sinds je die bril draag zeker?quote:Op woensdag 18 april 2007 21:30 schreef worldpimber het volgende:
Tong80Ik ben hoogbegaafd maar de wereld zag het niet en daarom ben ik nu werk-, leven- en kansloos.
![]()
Dat is een fabeltje.quote:Op woensdag 18 april 2007 13:05 schreef WallOfStars het volgende:
[..]
fyi....
Einstein had GEEN middelbaar school diploma......omdat ie te lastig was opschool.
Hey n00bquote:
quote:Op woensdag 18 april 2007 22:30 schreef tong80 het volgende:
[..]
Je ziet mij nergens klagen. De schuld ligt grotendeels bij mezelf. Heb later een goede functie gekregen bij Laurus. Heb me zonder diploma's op kunnen werken. Helaas ging het management rare dingen doen en stonden er plots een paar duizend man op straat. Waaronder ik. Ben me nu op kosten van anderen, lees UWV, drie dagen per week aan het herscholen. Verder vreet ik niet de hele dag uit mijn neus zoals velen denken. Doe veel bij m'n amateurclub. Vandaar dat ik over het algemeen pas na 17.00 uur mijn eerste post plaats.
Wel is het zo dat ik in de klas altijd mijn eigen boeken bij me had. Die waren veel interessanter dan de lesstof. Het interesseerde me op een gegeven moment echt niks meer. Ik bleef op school om de indruk tegenover mijn ouders te wekken dat ik er nog iets voor deed.
Die heb ik meer teleurgesteld dan mezelf
ik denk ook dat ze met wat begeleiding veel beter af zijn op een gewone school hoorquote:Op donderdag 19 april 2007 15:55 schreef Renesite het volgende:
Dat zie ik bij de buren wel.
Zoonlief is 2 klassen overgeslagen, zit nu als 11 jarige in de 2e klas van het Gymnasium en loopt emotioneel nog mijlen ver achter. Hij kan niet fatsoenlijk spelen met vriendjes buurkinderen. Hij snapt ze gewoon niet. Wát? Verstoppertje! GAAF!!!!
Hij liep vorig november nog lampionnetje met zijn zusje!
Het zusje idem dito. Is nu 1 klas overgeslagen, en weet nu sinds de zomer (als 9 jarig meisje) wat barbies zijn!!!!
Come onEn dat moet je op 1 hoop gooien? Dat komt écht niet goed.
Ja, of niet omgooien maar sowieso een groep hoger maken, boven het huidige systeem. iedereen houd hetzelfde niveau wel, maar er komt gewoon nog een groep die meer in zijn of haar mars heeft. Het zal dan wel averechts werken en de niveaus gaan nog lager liggen. Maar als je nu kijkt naar VWOers die alleen maar rond de 9ens zitten dan is er in mijn ogen toch wel iets misquote:Op donderdag 19 april 2007 16:05 schreef Muck het volgende:
maar hoe zit het dan met de mensen die niet hoogbegaafd zijn? je kunt moeilijk het hele huidige systeem om gaan gooie nvoor dat kleine groepje hoogbegaafden!
En al die Gymnasium mensen die tegenwoordig nog niet eens het niveau spelling halen gelijk aan iemand met slechts MAVO 20 jaar geleden.quote:Op donderdag 19 april 2007 16:01 schreef Renesite het volgende:
Inderdaad.
Maar ik ben er dan ook voor om de huidige VMBO VBO te maken, De huidige havo MAVO te maken, de huidige VWO Havo te maken, de huidige Gymnasium Atheneum te maken, en gewoon een nieuwe hogere soort opleidingsniveau te ontwikkelen. Gymnasium is gewoon te laag voor mensen... dit schiet niet op... Hoezo kenniseconomie, bullshit. Als je op FOK! kijkt zie je voornamelijk VWO mensen die altijd zeggen "2 vingers in de neus". De lat ligt té laag...
ik vind het eigenlijk belangrijker dat er betere begeleiding komt op basisscholen. Als ik naar mijn eigen situtie kijk, baal ik er nog steeds weleens van dat er vroeger echt helemaal niks mee gedaan is.quote:Op donderdag 19 april 2007 16:07 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ja, of niet omgooien maar sowieso een groep hoger maken, boven het huidige systeem. iedereen houd hetzelfde niveau wel, maar er komt gewoon nog een groep die meer in zijn of haar mars heeft. Het zal dan wel averechts werken en de niveaus gaan nog lager liggen. Maar als je nu kijkt naar VWOers die alleen maar rond de 9ens zitten dan is er in mijn ogen toch wel iets mis!
daar erger ik me inderdaad ook kapot aan! kijk, ik maak ook weleens een tik-foutje (heel vaak zelf, maar dat terzijde) maar de gemiddelde jongere kent het verschil niet tussen 'is' en 'eens' en 'me' en 'mijn'quote:Op donderdag 19 april 2007 16:12 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
En al die Gymnasium mensen die tegenwoordig nog niet eens het niveau spelling halen gelijk aan iemand met slechts MAVO 20 jaar geleden.Volgens mij gaat het onderwijs achteruit, niet dat we ineens met alle chemische bestrijdingsmiddelen (
) in ons eten ineens zoveel beter kunnen presteren dan de hoogst haalbare opleiding vroeger.
Er hoeft dus geen extra verdieping op het dak, maar de algemene bouwkwaliteit moet omhoog.
![]()
Ja, okay, dan komt er vanzelf wel een verhoging van het einddoel. Maar zoals het nu gaat slaat echt nergens opquote:Op donderdag 19 april 2007 16:12 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
En al die Gymnasium mensen die tegenwoordig nog niet eens het niveau spelling halen gelijk aan iemand met slechts MAVO 20 jaar geleden.Volgens mij gaat het onderwijs achteruit, niet dat we ineens met alle chemische bestrijdingsmiddelen (
) in ons eten ineens zoveel beter kunnen presteren dan de hoogst haalbare opleiding vroeger.
Er hoeft dus geen extra verdieping op het dak, maar de algemene bouwkwaliteit moet omhoog.
![]()
Je probleem zit niet in het hoogbegaafd zijn, maar ergens anders.quote:Op donderdag 19 april 2007 16:47 schreef Beach het volgende:
Het zal waarschijnlijk geen nut hebben () maar toch ff mijn verhaal.
Oké voordat ik naar groep 3 ging waar je leert lezen schrijven/kon ik dat allang (had ik mezelf geleerd, hoe? geen flauw idee meer).
Later in groep 3 viel het op dat ik expres foutjes ging maken.
Nog later was echt duidelijk dat ik veruit de slimste was van de klas.
Is me zeeer slecht bevallen.
Gepest enzo![]()
Middelbare school:
Gymnasium natuurlijk, maar totaal verneukt omdat ik zeer onzeker was over het gepest zijn geweest
En ik kon niet leren want dat hoefde gewoon niet op de basisschool.
Blijven zitten in 2 gym.
En uiteindelijk in de 4e depressief met school gestopt![]()
2 jaar later nog een poging gedaan om mn havo te halen, mislukt.
Nu werk ik ondertussen 4 jaar (ongeschoold) en ga na de zomer HBO doen, dat zie ik echt als mn laatste kans.
Was ik maar gewoon normaal ipv hoogbegaafdDan was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest.
Waar dan? In het doorzettingsvermogen? Die jongen weet niet wat leren is, en als-ie het al probeert, wordt het waarschijnlijk gefrustreerd door het niet kunnen leren, de trage voortgang van lessen (want die zijn afgestemd op de 'onderkant' van de klas), en het totale gebrek aan uitdaging.quote:Op donderdag 19 april 2007 16:52 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je probleem zit niet in het hoogbegaafd zijn, maar ergens anders.
Omdat alles gewoon aan kwam waaien. De leerstof op basisscholen is echt stompzinnig simpel voor een hoogbegaafde, het meeste wat-ie leert weet hij al, en datgene dat-ie niet weet kan hij zelf ook nog wel beredeneren, kort door de bocht gezegd. En de rest wordt er klassikaal ingestampt met de bedoeling dat je het thuis echt leert; een hb-er heeft het van die klassikale hersenspoeling allang geleerd.quote:Op donderdag 19 april 2007 16:50 schreef Addict89 het volgende:
Wat is dat trouwens met dat 'ik kon niet leren, want dat hoefde vroeger ook niet' ? Dat leert iedereen zichzelf toch aan op een gegeven moment dus waarom lukt dat bij jullie niet?
Ik weet hoe simpel de basisschool is, daar hoef je mij niets over te vertellen. Maar dan komt er toch op een gegeven moment een punt op de middelbare waarop je inziet dat het kennelijk niet meer lukt zonder te leren. En op dat moment ga je jezelf leren om te leren. Ik heb tot de 4e klas Gymnasium niets geleerd, daarna merkte ik dat het voor sommige vakken nodig was en heb ik geleerd. Tuurlijk is dat wennen, maar het kán wel. Ik vind het allemaal nogal passief klinken eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 19 april 2007 17:03 schreef Arjan het volgende:
[..]
Omdat alles gewoon aan kwam waaien. De leerstof op basisscholen is echt stompzinnig simpel voor een hoogbegaafde, het meeste wat-ie leert weet hij al, en datgene dat-ie niet weet kan hij zelf ook nog wel beredeneren, kort door de bocht gezegd. En de rest wordt er klassikaal ingestampt met de bedoeling dat je het thuis echt leert; een hb-er heeft het van die klassikale hersenspoeling allang geleerd.
Hij is mentaal te zwak.quote:Op donderdag 19 april 2007 16:59 schreef Arjan het volgende:
[..]
Waar dan? In het doorzettingsvermogen? Die jongen weet niet wat leren is, en als-ie het al probeert, wordt het waarschijnlijk gefrustreerd door het niet kunnen leren, de trage voortgang van lessen (want die zijn afgestemd op de 'onderkant' van de klas), en het totale gebrek aan uitdaging.
Maar dat ligt uiteraard niet aan een eventuele hoogbegaafdheid
En dat is het probleem juist bij sommigen: ze zitten al jaren zonder uitdaging, en kunnen in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Dan kan het gebeuren dat er geen stimulansen meer zijn om nog iets te *willen* ondernemen, en dat de frustratie zich gaat uiten in passiviteit en uiteindelijk depressiviteit. Sommige hb-kinderen van 9 (!!!) kunnen daarom al depressief raken.quote:Op donderdag 19 april 2007 17:12 schreef Addict89 het volgende:
[..]Ik vind het allemaal nogal passief klinken eerlijk gezegd.
Ik ben zelf ook hoogbegaafd, je hoeft me niets te vertellen over verveling op school. Maar ik heb wel netjes de papiertjes gehaald. Het kan dus wel, ergo hoogbegaafdheid is niet het kernprobleem.quote:Op donderdag 19 april 2007 16:59 schreef Arjan het volgende:
[..]
Waar dan? In het doorzettingsvermogen? Die jongen weet niet wat leren is, en als-ie het al probeert, wordt het waarschijnlijk gefrustreerd door het niet kunnen leren, de trage voortgang van lessen (want die zijn afgestemd op de 'onderkant' van de klas), en het totale gebrek aan uitdaging.
Maar dat ligt uiteraard niet aan een eventuele hoogbegaafdheid
Hey, lekker makkelijk jijquote:Op donderdag 19 april 2007 19:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..] Het kan dus wel, ergo hoogbegaafdheid is niet het kernprobleem.
Ik denk dat voor de mensen die hier hun frustraties (hoe hoogmoedig het voor sommige ook lijkt) neergooien het wat minder met verveling an sich te maken heeft maar meer dat je tot je zestiende / zeventiende compleet ontkoppeld van het schoolsysteem, hebt overleefd.quote:Op donderdag 19 april 2007 19:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook hoogbegaafd, je hoeft me niets te vertellen over verveling op school. Maar ik heb wel netjes de papiertjes gehaald. Het kan dus wel, ergo hoogbegaafdheid is niet het kernprobleem.
Je kan het wel makkelijk wegwuiven, maar hij heeft wel gelijk.quote:
En als er meer mensen zijn met dat karakter, maar die niet hoogbegaafd zijn, die het ook wel halen?quote:Op donderdag 19 april 2007 21:43 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Je kan het wel makkelijk wegwuiven, maar hij heeft wel gelijk.
Stel, 50% loopt vast, 50% haalt gewoon zijn diploma's. Ligt het probleem van de 50% die het niet haalt dan bij de hoogbegaafdheid? Lijkt me niet, want de andere 50% die hoogbegaafd is haalt het wel. Dus ligt het grootste probleem ergens anders, bijvoorbeeld bij het karakter van die persoon die het niet haalt.
Om dan ook nog even op je inhoudelijke deel in te gaan. Heb je toevallig ergens een bron voor het percentage hoogbegaafden dat zijn opleiding niet afmaakt? Ben ik nu wel benieuwd naar.quote:Op donderdag 19 april 2007 21:54 schreef Arjan het volgende:
[..]
En als er meer mensen zijn met dat karakter, maar die niet hoogbegaafd zijn, die het ook wel halen?
Dan ligt het dus nergens aan? Feit is gewoon dat een grote groep hb-ers de opleiding niet afmaakt. Het enige dat ze gezamenlijk hebben is hun hoogbegaafdheid. De een heeft een 'verkeerd' (?) karakter, de ander is op zijn tiende manisch depressief.
En dan beweer jij dat het probleem ergens anders ligt? Kom op zeg. Ga geen uitspraken doen die je niet kan onderbouwen, en die -los daarvan- conclusies moeten voorstellen op basis van eigen bedacht hypotheses.
Probleem is dat het schoolsysteem niet toereikend is. Als ik jou dwing om VMBO te volgen en je daar je heil moet halen ben je binnen de kortste keren je binding met dat systeem gewoon kwijt. Sommige halen dan hun uitdaging uit alles buiten de school en anderen kunnen daar wel mee leven omdat het curriculum in het verlengde van hun interesses liggen, enige binding. Daarnaast heb je HB'ers die scheef zijn: Zo had ik een klasgenootje, net als Tongquote:Op donderdag 19 april 2007 22:21 schreef Diederik_Duck het volgende:
Hoogbegaafd zijn is geen nadeel, maar een voordeel: je hersenen functioneren immers beter dan gebruikelijk. Laten we er vooral geen zielig verhaal van maken. En inderdaad, als je niet kunt werken of niet met tegenslag kunt omgaan of ongeschikt bent voor het schoolsysteem benut je je potentie niet, maar dat geldt evenzeer voor de minderbegaafden.
BS.quote:Op woensdag 18 april 2007 06:26 schreef Flashwin het volgende:
[..]
van de basisschool naar de havo, niet genoeg intelligentie bezitten om dat af te maken, afzakken naar mavo en uiteindelijk een mbo diploma halen...edit: ik lees dat je die amper hebt gehaald!
En dan nog je zelf hoogbegaafd durven te noemen???![]()
![]()
Hoe fuckin triest is het dan met je gesteld.
Echte hoogbegaafden halen vwo met twee vingers in de neus en de uni met minimale effort en/of zeer hoge cijfers.
Nee. Zeker niet als het kind omgeven is door 'normale' soortgenoten.quote:Op donderdag 19 april 2007 16:37 schreef Commensaal het volgende:
Fijn hè, die PvdA-gelijkschakeling van het onderwijs. Maar ik vind wel dat teveel kinderen tegenwoordig hoogbegaafd worden verklaard, vraag me af of zo'n noemer wel goed is voor de ontwikkeling van een kind.
Aha, maatschappelijk gefaalde hoogbegaafden zijn rebels?quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:19 schreef oddman het volgende:
[..]
BS.
Serieus.
Als het je simpelweg geen fuck kan schelen omdat het anderen niet kan schelen dat je dingen jaren geleden al kon, ga je echt geen moeite doen om ook maar een boek op te tillen voor een proefwerk.
En ja, er zijn ook hoogbegaafden die het wèl halen, maar het is niet gezegd dat die dan 'beter' of 'slimmer' zijn. Eerder braver.
een impliciete ontkenning van het fenomeen. zielig ventje.quote:Op vrijdag 20 april 2007 16:08 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Aha, maatschappelijk gefaalde hoogbegaafden zijn rebels?En waartegen rebelleren ze dan..."het systeem"?
Datzelfde systeem dat er in de eerste plaats voor heeft gezorgd dat ze zichzelf als hoogbegaafd gingen zien..hoe ironisch.
Zo simpel is het niet. Je kunt het vergelijken met de hele dag de story of privé lezen, zo vertelde mijn zoon z'n lerares het, als je in een klas zit waar je eigenlijk te begaafd voor bent. Mijn zoons zijn resp 9 en 6 jaar oud en beiden hoogbegaafd. Je kunt beter een kind hebben dat ondermaats presteerd dan bovenmaats. Waarom? Omdat daar wel een potje voor is, daar word wél aandacht aan besteed.quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:09 schreef hoerezooi het volgende:
als mensen vinden dat er te weinig uitdaging is in het onderwijs so be it. Gewoon standaard onderwijs meevolgen. Tegenwoordig met internet kunnen ze zichzelf wel ontwikkelen/dingen bijleren.
Er over praten is nou eenmaal makkelijker dan het echt doen. Iedereen is een wonderkind.quote:Op zaterdag 21 april 2007 10:07 schreef worldpimber het volgende:
Dit topic lijkt net dat ene topic waarin iedereen inene uitblinkt in Algemene Kennis. Jongens, lul niet zo.![]()
Herkenbaarquote:Op vrijdag 20 april 2007 13:25 schreef oddman het volgende:
[..]
Nee. Zeker niet als het kind omgeven is door 'normale' soortgenoten.
Als kind wìl je helemaal niet speciaal zijn, je wil er gewoon bij horen. Als je met allemaal andere slimbo's op school zit is dat makkelijk.
Als iedereen je raar aankijkt omdat jij het altijd wèl weet, ga je je vanzelf aanpassen. Zij het door te gaan klieren of uit je neus te eten of in jezelf te keren, het is altijd een negatieve aanpassing. Ze lopen immers al voor, de enige weg naar de aanpssing is achteruit.
Ik zelf ben, na door 't Gymnasium heen te zijn gefietst, uitzonderlijk goed in me onder verlichtingen uitwurmen en uit mijn neus eten.
Zelfdiscipline heb ik niet, leren kan ik niet.
Go me.
Van minder begaafde kinderen kan je moeilijk verwachten dat ze in hun vrijetijd nog veel gaan leren, maar van hoogbegaafde kinderen verwacht ik toch meer. Desnoods door ze minder naar school te laten gaan; het heeft geen nut om 4 uur in de week bij wiskunde te zitten wanneer je toch alles al snapt. Daardoor hebben ze meer vrijetijd om zelfs iets te gaan doen en misschien werkt dat ook nog wel motiverend: sta je gemiddeld een negen of hoger, dan ben je niet meer verplicht om alle lessen te volgen.quote:Op zaterdag 21 april 2007 01:47 schreef Miracle_Drug het volgende:
[..]
Zo simpel is het niet. Je kunt het vergelijken met de hele dag de story of privé lezen, zo vertelde mijn zoon z'n lerares het, als je in een klas zit waar je eigenlijk te begaafd voor bent. Mijn zoons zijn resp 9 en 6 jaar oud en beiden hoogbegaafd. Je kunt beter een kind hebben dat ondermaats presteerd dan bovenmaats. Waarom? Omdat daar wel een potje voor is, daar word wél aandacht aan besteed.
Mijn oudste heeft een klas overgeslagen en 2 zelfs voor bepaalde vakken. Is het handig? Neen, uiteindelijk vormt dit toch een probleem. Hij zal naar het VWO+ gaan, en alles op z'n sloffen blijven doen. Kinderen die hun hersens niet leren gebruiken, kunnen niet leren, zo simpel is het. Ze moeten leren om te leren, om hun hersens te gebruiken. Anders zullen ze nooit dingen kunnen onthouden die ze bijvoorbeeld moeten kennen voor examens. Zoals ik Latijnse plantennamen moest kennen en ze met geen mogelijkheid kon onthouden.
dat zou inderdaad helemaal niet zo'n verkeerd idee zijnquote:Op zaterdag 21 april 2007 15:28 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Van minder begaafde kinderen kan je moeilijk verwachten dat ze in hun vrijetijd nog veel gaan leren, maar van hoogbegaafde kinderen verwacht ik toch meer. Desnoods door ze minder naar school te laten gaan; het heeft geen nut om 4 uur in de week bij wiskunde te zitten wanneer je toch alles al snapt. Daardoor hebben ze meer vrijetijd om zelfs iets te gaan doen en misschien werkt dat ook nog wel motiverend: sta je gemiddeld een negen of hoger, dan ben je niet meer verplicht om alle lessen te volgen.
Of een montessori school natuurlijk.quote:Op zaterdag 21 april 2007 15:28 schreef BreakSpear het volgende:
[..]
Van minder begaafde kinderen kan je moeilijk verwachten dat ze in hun vrijetijd nog veel gaan leren, maar van hoogbegaafde kinderen verwacht ik toch meer. Desnoods door ze minder naar school te laten gaan; het heeft geen nut om 4 uur in de week bij wiskunde te zitten wanneer je toch alles al snapt. Daardoor hebben ze meer vrijetijd om zelfs iets te gaan doen en misschien werkt dat ook nog wel motiverend: sta je gemiddeld een negen of hoger, dan ben je niet meer verplicht om alle lessen te volgen.
Werkelijk? Ik heb de basisschool ook met drie vingers in de neus gedaan... Waarmee ik maar wil zeggen dat geen binding niet impliceert dat je niet presteert.quote:Op donderdag 19 april 2007 22:51 schreef JoeDank het volgende:
[..]
Probleem is dat het schoolsysteem niet toereikend is. Als ik jou dwing om VMBO te volgen en je daar je heil moet halen ben je binnen de kortste keren je binding met dat systeem gewoon kwijt.
Dat is inderdaad een probleem, maar m.i. ben je in zo'n geval zeker niet hoogbegaafd, je talent is dan immers te eendimensionaal.quote:Sommige halen dan hun uitdaging uit alles buiten de school en anderen kunnen daar wel mee leven omdat het curriculum in het verlengde van hun interesses liggen, enige binding. Daarnaast heb je HB'ers die scheef zijn: Zo had ik een klasgenootje, net als Tong, die zowel enen als tienen haalde. Absurd beta, geen Alpha. Zit je dan.
Het gaat om het inzicht dat je het uiteindelijk voor jezelf doet...quote:Maar als ik naar m'n eigen tijd kijk op de basisschool en dat ik daar constant mijn vingertje in de lucht kon steken (en daar houd je dan na verloop van tijd maar mee op) dat ik het wel wist of beter wist dan de leraar, waar haal ik dan mijn waardering voor het schoolsysteem uit ? Dat lullige papiertje. Sorry maar zo simpel zit het niet in elkaar.
Ik ontken ook niet dat verveling een probleem kan zijn, het kan echter alleen een probleem zijn als er ook op andere punten problemen zitten.quote:Wat betreft minderbegaafden, daar zijn genoeg trappen in het schoolsysteem voor aanwezig en genoeg uitdaging.
Dat is het onbegrip waar ik vaker dan me lief is tegenaan loop. De eerste opmerking die mensen me geven is 'dat denkt iedere ouder'. Welnu, als een kind 1.5 jaar is en alle voetballer van Manchester United kan opnoemen, op z'n 3e al de scores van tennis bij houdt, op z'n 5e alle hoofdsteden van Europa in zowel Engels als Nederlands kent, etc etc, dan mag men aannemen dat ik geen sprookjes verkondig. Het is zoveel makkelijker om kinderen te hebben wat moeite hebben met leren, of 'gemiddelde' kinderen. Dan word je in ieder geval niet als 'arrogant' beschouwd, als iemand er naar vraagt.quote:Op zaterdag 21 april 2007 12:22 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Er over praten is nou eenmaal makkelijker dan het echt doen. Iedereen is een wonderkind.![]()
Maar beter dan een te lage eigendunk/ of over je kids..![]()
Als je omgaat met gemiddelde mensen kan dat inderdaad een probleem zijn, wat de boer niet kent etc. Maar gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die niet gemiddeld zijn.quote:Op zondag 22 april 2007 21:39 schreef Miracle_Drug het volgende:
[..]
Dat is het onbegrip waar ik vaker dan me lief is tegenaan loop. De eerste opmerking die mensen me geven is 'dat denkt iedere ouder'. Welnu, als een kind 1.5 jaar is en alle voetballer van Manchester United kan opnoemen, op z'n 3e al de scores van tennis bij houdt, op z'n 5e alle hoofdsteden van Europa in zowel Engels als Nederlands kent, etc etc, dan mag men aannemen dat ik geen sprookjes verkondig. Het is zoveel makkelijker om kinderen te hebben wat moeite hebben met leren, of 'gemiddelde' kinderen. Dan word je in ieder geval niet als 'arrogant' beschouwd, als iemand er naar vraagt.
ah gossie, je hebt het vak programmeren niet gehaald.quote:Op woensdag 18 april 2007 11:39 schreef L.Denninger het volgende:
Op de HBO Informatica heb ik het vak programmeren niet gehaald
De reden ?
Ik had alle opdrachten binnen 2 weken af, dus had niks meer te doen in het praktikum.
Ging ik verder aan mijn eigen 3D-engine (de leraar had geen opdrachten meer voor me, die liep zelf net 2 lessen voor in het boek), word ik de klas uitgestuurd omdat ik andere mensen afleid.
(Mensen die het mooi vonden wat ik deed en telkens kwamen kijken)
Mag ik dus de lessen niet meer in, gevolg -> 85% aanwezigheidsplicht wordt niet gehaald aangezien ik niet naar binnen mag.
Kortom, vak niet gehaald.
Toen dacht ik - stik er maar in, ik ga wel werken.
Kan je nagaan hoe het is voor mensen die wel hoogbegaafd zijn en dit soort problemen hebben met elk vak
Gelukkig wel hé.quote:Op zondag 22 april 2007 22:55 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Als je omgaat met gemiddelde mensen kan dat inderdaad een probleem zijn, wat de boer niet kent etc. Maar gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die niet gemiddeld zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |