abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48544163
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 13:19 schreef oddman het volgende:

[..]

BS.

Serieus.

Als het je simpelweg geen fuck kan schelen omdat het anderen niet kan schelen dat je dingen jaren geleden al kon, ga je echt geen moeite doen om ook maar een boek op te tillen voor een proefwerk.
En ja, er zijn ook hoogbegaafden die het wèl halen, maar het is niet gezegd dat die dan 'beter' of 'slimmer' zijn. Eerder braver.
Aha, maatschappelijk gefaalde hoogbegaafden zijn rebels? En waartegen rebelleren ze dan..."het systeem"?

Datzelfde systeem dat er in de eerste plaats voor heeft gezorgd dat ze zichzelf als hoogbegaafd gingen zien..hoe ironisch.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  vrijdag 20 april 2007 @ 19:34:23 #102
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_48550151
Herkenbaarheidstopic
pi_48550870
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 16:08 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Aha, maatschappelijk gefaalde hoogbegaafden zijn rebels? En waartegen rebelleren ze dan..."het systeem"?

Datzelfde systeem dat er in de eerste plaats voor heeft gezorgd dat ze zichzelf als hoogbegaafd gingen zien..hoe ironisch.
een impliciete ontkenning van het fenomeen. zielig ventje.

Verder is een hoogbegaafde onderpresteerder vanwege luiheid zeker niet toffer of 'minder braaf' dan de rest die het wel haalt. Aan hem ontbreekt alleen de visie op de gevolgen die zijn acties op lange termijn hebben, of de wil om deze gevolgen te erkennen.

Hoogbegaafd en lui zijn en daardoor onderpresteren = DOM, hoe je het ook went of keert. Alsof je kennis vergaart voor het plezier van anderen, dumbo's
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_48551326
als mensen vinden dat er te weinig uitdaging is in het onderwijs so be it. Gewoon standaard onderwijs meevolgen. Tegenwoordig met internet kunnen ze zichzelf wel ontwikkelen/dingen bijleren.
pi_48562110
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 20:09 schreef hoerezooi het volgende:
als mensen vinden dat er te weinig uitdaging is in het onderwijs so be it. Gewoon standaard onderwijs meevolgen. Tegenwoordig met internet kunnen ze zichzelf wel ontwikkelen/dingen bijleren.
Zo simpel is het niet. Je kunt het vergelijken met de hele dag de story of privé lezen, zo vertelde mijn zoon z'n lerares het, als je in een klas zit waar je eigenlijk te begaafd voor bent. Mijn zoons zijn resp 9 en 6 jaar oud en beiden hoogbegaafd. Je kunt beter een kind hebben dat ondermaats presteerd dan bovenmaats. Waarom? Omdat daar wel een potje voor is, daar word wél aandacht aan besteed.

Mijn oudste heeft een klas overgeslagen en 2 zelfs voor bepaalde vakken. Is het handig? Neen, uiteindelijk vormt dit toch een probleem. Hij zal naar het VWO+ gaan, en alles op z'n sloffen blijven doen. Kinderen die hun hersens niet leren gebruiken, kunnen niet leren, zo simpel is het. Ze moeten leren om te leren, om hun hersens te gebruiken. Anders zullen ze nooit dingen kunnen onthouden die ze bijvoorbeeld moeten kennen voor examens. Zoals ik Latijnse plantennamen moest kennen en ze met geen mogelijkheid kon onthouden.
pi_48565129
Dit topic lijkt net dat ene topic waarin iedereen inene uitblinkt in Algemene Kennis. Jongens, lul niet zo.
  zaterdag 21 april 2007 @ 12:22:06 #107
124095 Worldbeater
The naked biker!!
pi_48567628
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 10:07 schreef worldpimber het volgende:
Dit topic lijkt net dat ene topic waarin iedereen inene uitblinkt in Algemene Kennis. Jongens, lul niet zo.
Er over praten is nou eenmaal makkelijker dan het echt doen. Iedereen is een wonderkind.
Maar beter dan een te lage eigendunk/ of over je kids..
pi_48572260
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 13:25 schreef oddman het volgende:

[..]

Nee. Zeker niet als het kind omgeven is door 'normale' soortgenoten.
Als kind wìl je helemaal niet speciaal zijn, je wil er gewoon bij horen. Als je met allemaal andere slimbo's op school zit is dat makkelijk.
Als iedereen je raar aankijkt omdat jij het altijd wèl weet, ga je je vanzelf aanpassen. Zij het door te gaan klieren of uit je neus te eten of in jezelf te keren, het is altijd een negatieve aanpassing. Ze lopen immers al voor, de enige weg naar de aanpssing is achteruit.

Ik zelf ben, na door 't Gymnasium heen te zijn gefietst, uitzonderlijk goed in me onder verlichtingen uitwurmen en uit mijn neus eten.
Zelfdiscipline heb ik niet, leren kan ik niet.

Go me.
Herkenbaar

Maar goed, je wil niet je hele verdere leven in een callcenter doorbrengen, dus toch maar hard studeren hè
  zaterdag 21 april 2007 @ 15:28:40 #109
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_48572463
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 01:47 schreef Miracle_Drug het volgende:

[..]

Zo simpel is het niet. Je kunt het vergelijken met de hele dag de story of privé lezen, zo vertelde mijn zoon z'n lerares het, als je in een klas zit waar je eigenlijk te begaafd voor bent. Mijn zoons zijn resp 9 en 6 jaar oud en beiden hoogbegaafd. Je kunt beter een kind hebben dat ondermaats presteerd dan bovenmaats. Waarom? Omdat daar wel een potje voor is, daar word wél aandacht aan besteed.

Mijn oudste heeft een klas overgeslagen en 2 zelfs voor bepaalde vakken. Is het handig? Neen, uiteindelijk vormt dit toch een probleem. Hij zal naar het VWO+ gaan, en alles op z'n sloffen blijven doen. Kinderen die hun hersens niet leren gebruiken, kunnen niet leren, zo simpel is het. Ze moeten leren om te leren, om hun hersens te gebruiken. Anders zullen ze nooit dingen kunnen onthouden die ze bijvoorbeeld moeten kennen voor examens. Zoals ik Latijnse plantennamen moest kennen en ze met geen mogelijkheid kon onthouden.
Van minder begaafde kinderen kan je moeilijk verwachten dat ze in hun vrijetijd nog veel gaan leren, maar van hoogbegaafde kinderen verwacht ik toch meer. Desnoods door ze minder naar school te laten gaan; het heeft geen nut om 4 uur in de week bij wiskunde te zitten wanneer je toch alles al snapt. Daardoor hebben ze meer vrijetijd om zelfs iets te gaan doen en misschien werkt dat ook nog wel motiverend: sta je gemiddeld een negen of hoger, dan ben je niet meer verplicht om alle lessen te volgen.
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
  zaterdag 21 april 2007 @ 15:36:27 #110
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_48572666
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 15:28 schreef BreakSpear het volgende:

[..]

Van minder begaafde kinderen kan je moeilijk verwachten dat ze in hun vrijetijd nog veel gaan leren, maar van hoogbegaafde kinderen verwacht ik toch meer. Desnoods door ze minder naar school te laten gaan; het heeft geen nut om 4 uur in de week bij wiskunde te zitten wanneer je toch alles al snapt. Daardoor hebben ze meer vrijetijd om zelfs iets te gaan doen en misschien werkt dat ook nog wel motiverend: sta je gemiddeld een negen of hoger, dan ben je niet meer verplicht om alle lessen te volgen.
dat zou inderdaad helemaal niet zo'n verkeerd idee zijn
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  zaterdag 21 april 2007 @ 17:03:34 #111
163306 Neerio
is aan het zijn
pi_48574894
ik ben zelf niet echt hoogbegaafd maar kom wel in de buurt
IQ van 130 ofzo
maar op de basischool voerde ik geen ruk uit omdat dat niet nodig was.
ik kreeg een havo/vwo advies omdat ik slecht was in wiskunde. ( zonder wiskunde zou ik naar et vwo zijn gegaan )
maar doordat ik nooit geleerd had te leren en het moeilijk vond me te concentreren en ook nog eens een gigantische chaot was.
zit ik nu op vmbo t
My favorite thing about the Internet is that you get to go into the private world of real creeps without having to smell them.
pi_48576514
Laat ze VMBO doen.
pi_48581632
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 15:28 schreef BreakSpear het volgende:

[..]

Of een montessori school natuurlijk.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_48592655
quote:
Op donderdag 19 april 2007 22:51 schreef JoeDank het volgende:

[..]

Probleem is dat het schoolsysteem niet toereikend is. Als ik jou dwing om VMBO te volgen en je daar je heil moet halen ben je binnen de kortste keren je binding met dat systeem gewoon kwijt.
Werkelijk? Ik heb de basisschool ook met drie vingers in de neus gedaan... Waarmee ik maar wil zeggen dat geen binding niet impliceert dat je niet presteert.
quote:
Sommige halen dan hun uitdaging uit alles buiten de school en anderen kunnen daar wel mee leven omdat het curriculum in het verlengde van hun interesses liggen, enige binding. Daarnaast heb je HB'ers die scheef zijn: Zo had ik een klasgenootje, net als Tong , die zowel enen als tienen haalde. Absurd beta, geen Alpha. Zit je dan.
Dat is inderdaad een probleem, maar m.i. ben je in zo'n geval zeker niet hoogbegaafd, je talent is dan immers te eendimensionaal.
quote:
Maar als ik naar m'n eigen tijd kijk op de basisschool en dat ik daar constant mijn vingertje in de lucht kon steken (en daar houd je dan na verloop van tijd maar mee op) dat ik het wel wist of beter wist dan de leraar, waar haal ik dan mijn waardering voor het schoolsysteem uit ? Dat lullige papiertje. Sorry maar zo simpel zit het niet in elkaar.
Het gaat om het inzicht dat je het uiteindelijk voor jezelf doet...
quote:
Wat betreft minderbegaafden, daar zijn genoeg trappen in het schoolsysteem voor aanwezig en genoeg uitdaging.
Ik ontken ook niet dat verveling een probleem kan zijn, het kan echter alleen een probleem zijn als er ook op andere punten problemen zitten.
pi_48614035
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 12:22 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Er over praten is nou eenmaal makkelijker dan het echt doen. Iedereen is een wonderkind.
Maar beter dan een te lage eigendunk/ of over je kids..
Dat is het onbegrip waar ik vaker dan me lief is tegenaan loop. De eerste opmerking die mensen me geven is 'dat denkt iedere ouder'. Welnu, als een kind 1.5 jaar is en alle voetballer van Manchester United kan opnoemen, op z'n 3e al de scores van tennis bij houdt, op z'n 5e alle hoofdsteden van Europa in zowel Engels als Nederlands kent, etc etc, dan mag men aannemen dat ik geen sprookjes verkondig. Het is zoveel makkelijker om kinderen te hebben wat moeite hebben met leren, of 'gemiddelde' kinderen. Dan word je in ieder geval niet als 'arrogant' beschouwd, als iemand er naar vraagt.
pi_48616767
quote:
Op donderdag 19 april 2007 00:20 schreef JeRa het volgende:

[..]

Ben je me aan het stalken, kloon?
Als je aandacht wil, mag je het ook gewoon vragen
nou nou
pi_48616866
nja ik had eventjes geen zin alles te lezen XD maar hier mijn verhaal, abridged:

Ik ben dus hoogbegaafd, iq'tje van 147 en ik zit nu in 5G. een jaartje overgeslagen, op mijn achtste heb ik MBO informatica gehaald bij een stichting genaamd Facta. Dat was een leuke tijd en ook heel nuttig, ik heb een echt diploma en ik had wat te doen na school. Qua sociale skills viel het ook wel enigszins tegen bij mij, maar dat heb ik ruim ingehaald nu. Wat mij er doorheen sleept is veel muziek maken, volgend jaar wil ik vooropleiding conservatorium doen Jazz sax+gitaar. Dat is dan ook waar al mijn tijd in zit. Ik maak er nu een sport van zo min mogelijk te doen voor school en over te gaan, geen probleem hier. Nu kan ik me wel weer voorstellen dat andere hoogbegaafden niet iets hebben om zich aan toe te wijden. Nu kan dat bij sommige school worden <gaap> of misschien drugs en/of gamen. Als er gewoon wat meer te doen komt voor hoogbegaafde leerlingen dan kunnen we die later echt wel goed gebruiken in de wetenschap etc. Nu zouden er genoeg kunnen eindigen als bijv. bouwvakker of iets anders waar hun talenten niet tot uiting komen. Vandaar dus dat ik een speciale hoogbegaafdenschool zeker een goed idee vind. Eerst was er ook sprake van dat er een 5-jarig gymnasium zou komen. Poeh, dan was ik nu nagenoeg klaar geweest! well, just my .02
pi_48616917
quote:
Op zondag 22 april 2007 21:39 schreef Miracle_Drug het volgende:

[..]

Dat is het onbegrip waar ik vaker dan me lief is tegenaan loop. De eerste opmerking die mensen me geven is 'dat denkt iedere ouder'. Welnu, als een kind 1.5 jaar is en alle voetballer van Manchester United kan opnoemen, op z'n 3e al de scores van tennis bij houdt, op z'n 5e alle hoofdsteden van Europa in zowel Engels als Nederlands kent, etc etc, dan mag men aannemen dat ik geen sprookjes verkondig. Het is zoveel makkelijker om kinderen te hebben wat moeite hebben met leren, of 'gemiddelde' kinderen. Dan word je in ieder geval niet als 'arrogant' beschouwd, als iemand er naar vraagt.
Als je omgaat met gemiddelde mensen kan dat inderdaad een probleem zijn, wat de boer niet kent etc. Maar gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die niet gemiddeld zijn.
pi_48619348
quote:
Op woensdag 18 april 2007 11:39 schreef L.Denninger het volgende:
Op de HBO Informatica heb ik het vak programmeren niet gehaald

De reden ?

Ik had alle opdrachten binnen 2 weken af, dus had niks meer te doen in het praktikum.
Ging ik verder aan mijn eigen 3D-engine (de leraar had geen opdrachten meer voor me, die liep zelf net 2 lessen voor in het boek ), word ik de klas uitgestuurd omdat ik andere mensen afleid.
(Mensen die het mooi vonden wat ik deed en telkens kwamen kijken)
Mag ik dus de lessen niet meer in, gevolg -> 85% aanwezigheidsplicht wordt niet gehaald aangezien ik niet naar binnen mag.

Kortom, vak niet gehaald.
Toen dacht ik - stik er maar in, ik ga wel werken.

Kan je nagaan hoe het is voor mensen die wel hoogbegaafd zijn en dit soort problemen hebben met elk vak
ah gossie, je hebt het vak programmeren niet gehaald.

Programmeren kan elke MBO sufkut. Het gaat om de wiskundige algoritmes die erachter steken.

Laat me raden, bent in je eerste jaar gestopt.

(en nee ik ben geen informatica-student)
pi_48622261
quote:
Op zondag 22 april 2007 22:55 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Als je omgaat met gemiddelde mensen kan dat inderdaad een probleem zijn, wat de boer niet kent etc. Maar gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die niet gemiddeld zijn.
Gelukkig wel hé.

Ik doelde op andere ouders. En sinds de jongens nog altijd op een 'gemiddelde' basisschool zitten zal ik daar niet aan ontkomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')