abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 april 2007 @ 08:14:03 #26
159879 Kaneel
dé smaakmaker
pi_48447239
Mooi initatief. Had ik er maar gezeten.
  woensdag 18 april 2007 @ 11:11:32 #27
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_48452812
ff een tvp, ik haal namelijk ook et vwo met 2 vingers in me neus, weet alleen niet wat ik erna wil doen
ff wachten nog
pi_48453796
Zo intelligent en toch zulke domme dingen doen....Als je dan toch zo slim ben waarom kan je dan niet begrijpen dat het enige moment dat je "echt" wat moet doen is tijdens toetsen? De rest van de tijd kan je dan lekker aankloten als je dan toch zo slim ben. Toetsje heel goed maken, oke..even gezeik van hoe weet die gosert dat? En daarna gaat het wel weer. (Wie weet extra uitdagingen etc..) Maar als je je zelf zo slim vind en er niets van bakt! Dat komt meer over als misplaatste arrogantie! En geen hond die het opvalt dat je slim bent als je niet eens instaat bent gewoon simpele opdrachten te maken.

Gewoon een "verkort" traject richting de Uni doen. Kan je daar even je kwaliteiten kwijt. "Eigen" tempo en indeling. Succes er mee! Eerst zien dan geloven!
Take what you want, no one is going to give it too you.
  woensdag 18 april 2007 @ 11:39:14 #29
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_48454038
Op de HBO Informatica heb ik het vak programmeren niet gehaald

De reden ?

Ik had alle opdrachten binnen 2 weken af, dus had niks meer te doen in het praktikum.
Ging ik verder aan mijn eigen 3D-engine (de leraar had geen opdrachten meer voor me, die liep zelf net 2 lessen voor in het boek ), word ik de klas uitgestuurd omdat ik andere mensen afleid.
(Mensen die het mooi vonden wat ik deed en telkens kwamen kijken)
Mag ik dus de lessen niet meer in, gevolg -> 85% aanwezigheidsplicht wordt niet gehaald aangezien ik niet naar binnen mag.

Kortom, vak niet gehaald.
Toen dacht ik - stik er maar in, ik ga wel werken.

Kan je nagaan hoe het is voor mensen die wel hoogbegaafd zijn en dit soort problemen hebben met elk vak
zzz
pi_48456356
Hier ook het probleem gehad van te weinig uitdaging op de middelbare. Hierdoor ben ik op een gegeven moment in de 2e gewoon gestopt met gaan, vond het er maar saai en had alles toch al af. Dit viel pas na een paar maanden op ( ). Hierna is het wel weer goed gekomen, maar heb in de bovenbouw ook nog vaak thuis gezeten omdat ik op school toch niets te doen had.
Voordeel is wel dat ik op een Montessori Lyceum zat, dus vooruit werken ging altijd prima en daar was alle ruimte voor.
Een speciale school lijkt een goed idee, maar ik denk dat betere begeleiding op de middelbare een stuk zinvoller is. Je moet deze mensen ook niet afzonderen van de 'normale mensen', op de Universiteit en later zijn sociale vaardigheden ook van belang en heb je ook geen speciale begeleiding.
Je leren aanpassen en op andere manier je te vermaken is ook een belangrijke vaardigheid.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
  woensdag 18 april 2007 @ 12:34:31 #31
96581 Manneke_Pils
Deus. ['de:us]
pi_48456441
Geen enkel diploma gehaald ondanks het hoogbegaafd zijn? Sure.

Wat ben je nu dan? Koos Werkeloos?
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
  woensdag 18 april 2007 @ 12:52:51 #32
31101 _Led_
pi_48457265
quote:
Op woensdag 18 april 2007 12:34 schreef Manneke_Pils het volgende:

Ik heb geen enkel diploma gehaald, ik werk nu voor een MarketMaker (Beurs).
Daarvoor 8 jaar lang bij Guerrilla Games gewerkt. (PS2 / PS3 games)

Als mij dat lukt moet een hoogbegaafd iemand het toch ook kunnen ?
zzz
  woensdag 18 april 2007 @ 13:05:59 #33
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_48457935
quote:
Op woensdag 18 april 2007 12:34 schreef Manneke_Pils het volgende:

fyi....

Einstein had GEEN middelbaar school diploma......omdat ie te lastig was opschool.
Welcome Mr. President, How can we serve you,
  woensdag 18 april 2007 @ 13:45:00 #34
96581 Manneke_Pils
Deus. ['de:us]
pi_48459697
Dat bedoel ik dus. Tong80 verteld dat hij hoogbegaafd is. Dat kan.
Vervolgens meld hij dat hij geen diploma heeft. Kan ook, door verschillende omstandigheden natuurlijk.
Nu is mijn vraag dus wat hij nu doet voor werk of dagvulling om zijn hersenen te stimuleren, aangezien Fok!ken niet echt stimulerend is voor 'hoogbegaafde hersentjes' én ik zijn posts ook niet echt van een hoog niveau vind.

De posts in dit topic vind ik uitzonderingen voor hem, aangezien ze allen langer zijn dan 1 regel + ' '
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
  woensdag 18 april 2007 @ 14:19:59 #35
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_48461288
kijk, een hoop mensen in dit topic hebben gewoon een verkeerd beeld van hoogbegaafden. Ze gaan er vanuit dat iedereen die hoogbegaafd is ook gelijk goed kan leren. Dat is gewoon simpelweg niet zo! Het klopt wel wat er in de TT staat: een hoop hoogbegaafde jongeren lopen gewoon muurvast in het vervolgonderwijs.

Ikzelf ben daar ook een voorbeeld van.
Op de basisschool heb ik me qua leren stierlijk verveeld en kreeg een VWO advies.
Eenmaal in de brugklas werd ik totaal overspoeld door de hoeveelheid lesstof en haalde alleen nog maar dikke onvoldoendes (behalve voor biologie, want dat vond ik echt leuk). het ging zo slecht dat ik in de 2e klas naar de MAVO moest. Die 3 jaar heb ik weer met 2 vingers in mijn neus doorlopen en ik had dan ook een schitterend diploma.
Na de mavo ben ik een MBO-opleiding gaan doen, maar daar liep ik ook weer helemaal vast. Ik snapte er niks van en voelde me echt een enorme sukkel. De eerste klas heb ik nog een keer overgedaan, maar mijn cijfers bleven slecht en ik ging me steeds rotter voelen.
Op een gegeven moment liep het zo uit de hand dat ik thuis zat met een fikse depressie.
Op een gegeven moment had ik een heel gesrpek met mijn mentor, met wie ik wel aardig op kon schieten. Zij vertelde me "ik snap er helemaal niks van, je bent echt hartstikke slim, en je zou dit allemaal op je sloffen moeten kunnen halen. Ik zal je eens een heel vreemd voorstel doen: wil je eens een IQ-test doen?"
ik had geen idee waarom, maar ik heb die test toch maar gedaan. Daar kwam uit naar voren dat ik dus hoogbegaafd ben.
Mijn ouders (en ikzelf ook) dachten dat ik gewoon slim en bijdehand was, maar om er dan op je 18e achter te komen dat je hoogbegaafd bent, is behoorlijk vreemd kan ik je vertellen.

Na een heel traject van psychologen en maatschappelijk werkers ( ) bleek dus dat ik heel slim ben, maar gewoon niet kan leren, omdat ik dat nooit geleerd heb, hoe vreemd dat ook klinkt.
Dat schijnt dus het geval te zijn bij ontzettend veel hoogbegaafde jongeren.
Daarnaast werd ik op het MBO veel te weinig geprikkeld om ook maar iets op te steken van de lessen.
Daarom lopen dus zoveel hoogbegaafde mensen vast in het onderwijs.
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_48462039
quote:
Op woensdag 18 april 2007 06:26 schreef Flashwin het volgende:

[..]

van de basisschool naar de havo, niet genoeg intelligentie bezitten om dat af te maken, afzakken naar mavo en uiteindelijk een mbo diploma halen...edit: ik lees dat je die amper hebt gehaald !

En dan nog je zelf hoogbegaafd durven te noemen??? Hoe fuckin triest is het dan met je gesteld.

Echte hoogbegaafden halen vwo met twee vingers in de neus en de uni met minimale effort en/of zeer hoge cijfers.
Dan lees je dus niet goed. Maar als jij dat wilt denken ga vooral je gang.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_48462126
Ik blijf het raar vinden, waarom ben je, als je zoveel behoefte had aan interessantere informatie niet de bibliotheek in gedoken, op internet gaan zoeken etc etc? Ik blijf ook twijfels houden bij de redenering dat falende hoogbegaafden het gevolg zijn van het onderwijssysteem, mijn ervaring is dat je daar ruime mogelijkheden hebt om jezelf extra te ontwikkelen. Ik denk dat je, ook op de universiteit, gewoon doorzettingsvermogen moet hebben en je moet ook redelijk kunnen leren want de hoeveelheid lesstof wordt op de universiteit niet minder. Je moet niet blijven zeggen dat je hoogbegaafd bent, die claim is niet zoveel waard, het gaat er om wat er daadwerkelijk aan resultaat uit komt. Het enige waar ik voorstander van ben is de universiteit toegankelijker maken, dus ook toelating door een toelatingstoets met voldoende resultaat af te ronden.
  woensdag 18 april 2007 @ 14:40:30 #38
112545 Muck
pi_48462259
tegen wie heb je het precies bolkesteijn?
  woensdag 18 april 2007 @ 14:41:11 #39
31101 _Led_
pi_48462288
quote:
Op woensdag 18 april 2007 14:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik blijf het raar vinden, waarom ben je, als je zoveel behoefte had aan interessantere informatie niet de bibliotheek in gedoken, op internet gaan zoeken etc etc? Ik blijf ook twijfels houden bij de redenering dat falende hoogbegaafden het gevolg zijn van het onderwijssysteem, mijn ervaring is dat je daar ruime mogelijkheden hebt om jezelf extra te ontwikkelen.
Lees mijn verhaal hierboven nog eens.
En dat is echt geen op zichzelf staand geval hoor.
quote:
Ik denk dat je, ook op de universiteit, gewoon doorzettingsvermogen moet hebben en je moet ook redelijk kunnen leren want de hoeveelheid lesstof wordt op de universiteit niet minder. Je moet niet blijven zeggen dat je hoogbegaafd bent, die claim is niet zoveel waard, het gaat er om wat er daadwerkelijk aan resultaat uit komt. Het enige waar ik voorstander van ben is de universiteit toegankelijker maken, dus ook toelating door een toelatingstoets met voldoende resultaat af te ronden.
Tuurijk, om wat te bereiken moet je dat doen.
Dat wil niet zeggen dat iemand die dat niet lukt niet hoogbegaafd kan zijn.
Hoogbegaafden hebben vaak een aandachtstoornis in een 'normale' setting, en functioneren daarom niet normaal.
zzz
pi_48462512
quote:
Op woensdag 18 april 2007 14:41 schreef L.Denninger het volgende:
Lees mijn verhaal hierboven nog eens.
En dat is echt geen op zichzelf staand geval hoor.
Het kan natuurlijk zijn dat je geen diploma hebt gehaald maar jij bent zo te zien prima terecht gekomen, maar daar heb je denk ik ook hard voor moeten werken. En dat is precies waar ik op doel, slim zijn is leuk, het gaat er om welk resultaat je er mee kunt bereiken. Daar is gewoon een bepaalde mix van doorzettingsvermogen, intelligentie en intresse voor nodig. Zie het als als de zijden van de driehoek, als een van de zijden ontbreekt dan zal er ook geen resultaat uit komen.

Als je geen volledige 'driehoek bent', dan redt je het ook niet als je onderzoeker bent aan de universiteit. Als je deze eigenschappen wel hebt maar alleen op een zeer specifiek gebied dan ben je uitermate geschikt als onderzoeker. Een oplossing zou dus denk ik zijn mocht het op de middelbare school niet lukken omdat deze te breed zou zijn dat het wel mogelijk moet zijn toch nog op de universiteit terecht te kunnen, en dan niet alleen na je 21 ste.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bolkesteijn op 18-04-2007 14:54:31 ]
pi_48462566
quote:
Op woensdag 18 april 2007 14:40 schreef Muck het volgende:
tegen wie heb je het precies bolkesteijn?
Gewoon een algemeen stukje. Je mag er op reageren als je dat wil.
  woensdag 18 april 2007 @ 14:59:20 #42
31101 _Led_
pi_48463101
quote:
Op woensdag 18 april 2007 14:45 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk zijn dat je geen diploma hebt gehaald maar jij bent zo te zien prima terecht gekomen, maar daar heb je denk ik ook hard voor moeten werken. En dat is precies waar ik op doel, slim zijn is leuk, het gaat er om welk resultaat je er mee kunt bereiken. Daar is gewoon een bepaalde mix van doorzettingsvermogen, intelligentie en intresse voor nodig. Zie het als als de zijden van de driehoek, als een van de zijden ontbreekt dan zal er ook geen resultaat uit komen.

Als je geen volledige 'driehoek bent', dan redt je het ook niet als je onderzoeker bent aan de universiteit. Als je deze eigenschappen wel hebt maar alleen op een zeer specifiek gebied dan ben je uitermate geschikt als onderzoeker. Een oplossing zou dus denk ik zijn mocht het op de middelbare school niet lukken omdat deze te breed zou zijn dat het wel mogelijk moet zijn toch nog op de universiteit terecht te kunnen, en dan niet alleen na je 21 ste.
Precies.
Dus iemand kan prima enorm hoogbegaafd zijn, en zich niet kunnen redden op school / studies,
en dus als gevolg geen opleiding afmaken.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat iedereen met een aandachtprobleem die z'n school niet afmaakt hoogbegaafd is
zzz
  woensdag 18 april 2007 @ 15:00:36 #43
112545 Muck
pi_48463158
quote:
Op woensdag 18 april 2007 14:47 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Gewoon een algemeen stukje. Je mag er op reageren als je dat wil.
okee
nou ja, mijn enorme verhaal mag je ook al als reactie beschouwen hoor

weet je wat het is, hoogbegaafd zijn is echt geen garantie om professor te worden hoor. Dat is een van de grootste misverstanden die er bestaan.
Er zijn ongelofelijk veel hoogbegaafde mensen die kampen met psychische problemen.
  woensdag 18 april 2007 @ 15:01:43 #44
112545 Muck
pi_48463199
quote:
Op woensdag 18 april 2007 14:59 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat iedereen met een aandachtprobleem die z'n school niet afmaakt hoogbegaafd is
hahaha, nee, dat nou ook weer niet
pi_48465228
quote:
Op woensdag 18 april 2007 14:45 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]
En dat is precies waar ik op doel, slim zijn is leuk, het gaat er om welk resultaat je er mee kunt bereiken. Daar is gewoon een bepaalde mix van doorzettingsvermogen, intelligentie en intresse voor nodig. Zie het als als de zijden van de driehoek, als een van de zijden ontbreekt dan zal er ook geen resultaat uit komen.

Als je geen volledige 'driehoek bent', dan redt je het ook niet als je onderzoeker bent aan de universiteit.
Juistem. Ook mensen met een bovengemiddeld IQ moeten er nog wel wat mee doen.

Je ziet dit trouwens ook andersom terug, mensen die een minder hoog IQ hebben maar wel constant keihard werken en daardoor mooi hun VWO diploma halen.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
  woensdag 18 april 2007 @ 15:57:34 #46
31101 _Led_
pi_48465391
quote:
Op woensdag 18 april 2007 15:54 schreef Addict89 het volgende:

[..]

Je ziet dit trouwens ook andersom terug, mensen die een minder hoog IQ hebben maar wel constant keihard werken en daardoor mooi hun VWO diploma halen.
Nou, dit is dan toch precies waar de TS het over heeft ?
Je kunt wel hoogbegaafd zjin, maar als het allemaal spaak loopt heb je er niks aan.
Dus is de vraag - hebben ze alleen (extra) begeleiding nodig, of aparte opleidingen..?
zzz
  woensdag 18 april 2007 @ 15:58:19 #47
112545 Muck
pi_48465425
quote:
Op woensdag 18 april 2007 15:54 schreef Addict89 het volgende:

[..]

dus, mensen met een bovengemiddeld IQ die geen diploma's hebben zijn luie donders?
pi_48466803
@ Muck: Jumping to conclusions there Sommige zullen dat zeker zijn ja. Bij anderen zullen er nog andere dingen dan luiheid mee spelen. Maar die andere dingen die meespelen zullen vaak ook gelden voor minder hoogbegaafden. (zoals bijvoorbeeld de faalangst)

@ L. Denninger: In mijn ogen vooral extra begeleiding, meer uitdaging. Geen aparte opleidingen, want daarmee verplaats je het probleem alleen maar.
  woensdag 18 april 2007 @ 16:53:31 #49
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_48467948
Bij onze basisschool hadden we een speciaal programma voor hoogbegaafde leerlingen die echter wel gewoon in de 'normale' klassen werden gezet. Nu heb ik zelf op een Montessori school gezeten en dan snap ik dat daar ruimte voor is maar als je telkens per dag een uurtje taal doet een uurtje rekenen dan kan ik begrijpen dat hoogbegaafde leerlingen zich gaan vervelen en dus 'vastlopen'

Daarnaast hadden we op het Gymnasium ook een programma voor hoogbegaafde leerlingen. Zo waren er extra lessen in bepaalde vakgebieden. Een vriend van me heeft zijn vliegbrevet gehaald tijdens speciale ingeroosterde uren. Daarnaast volgde hij gewoon zijn normale lessen.

Ik denk dat als je hoogbegaafd bent en je gaat naar de directie van je school dan kan je er best wel een uitdaging uithalen
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_48468557
quote:
Op woensdag 18 april 2007 03:30 schreef tong80 het volgende:

[..]

...Maar diploma heb ik nooit gehaald.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')