ik las: haakt uit in interesse.quote:Op donderdag 12 april 2007 00:16 schreef Skull-splitter het volgende:
* Skull-splitter haakt in uit interesse
Hier nog 1 !quote:Op vrijdag 13 april 2007 19:22 schreef woutabest het volgende:
[..]
tvp omdat ik zelf ook gitaar probeer te spelen alleen heb ik geen geduld![]()
Strikt genomen geen programmaatje, maar hier zou je even mee vooruit moeten kunnen.quote:Op zaterdag 14 april 2007 13:05 schreef L.Mo het volgende:
De hele dag oefenen
Is er een programmaatje waarin alle toonladders staan? Want die in guitar pro is een beetje klein
nice, daar kan ik wel wat meequote:Op zaterdag 14 april 2007 13:08 schreef Litpho het volgende:
[..]
Strikt genomen geen programmaatje, maar hier zou je even mee vooruit moeten kunnen.
Als je van de 3 naar de 0 of van de 5 naar de 0 wilt, moet je pullen. Dus als je de 3 getapt hebt tokkel je de snaar aan terwijl je je vinger omhoog doet.quote:Op maandag 16 april 2007 15:29 schreef MASD het volgende:
Ik probeer nu wat vingertapping te leren en heb hiervoor het intro van Van Halen's "Hot For Teacher" genomen:
A string: -0-3-7-12-7-3- (4x) -0-5-9-12-9-5- (4x)
Alleen heb ik geen idee hoe ik die 0 kan tappen, moet ik hier gewoon de snaar aanslaan of kan ik de 5 op de E snaar tappen?
Misschien iemand die mij hiermee kan helpen? alvast bedankt![]()
Edit: Als iemand misschien andere (makkelijke) liedjes kent waarmee je met het tappen kan kennismaken, zou ik het graag horen.
Net ff geprobeert en het luktequote:Op maandag 16 april 2007 15:53 schreef L.Mo het volgende:
[..]
Als je van de 3 naar de 0 of van de 5 naar de 0 wilt, moet je pullen. Dus als je de 3 getapt hebt tokkel je de snaar aan terwijl je je vinger omhoog doet.
Ok, thanksquote:Op zaterdag 14 april 2007 13:08 schreef Litpho het volgende:
[..]
Strikt genomen geen programmaatje, maar hier zou je even mee vooruit moeten kunnen.
Ja, en dan je versterker op 11 zetten zodat je m zo lang mogelijk kan tappen en pullenquote:Op maandag 16 april 2007 15:54 schreef MASD het volgende:
[..]
Net ff geprobeert en het lukte![]()
En die allereerste 0 kan ik gewoon aanslaan of niet?
Volgens mij is het zo gewoon makkelijker om te zien op welke fret je moet zitten. Ik weet wel dat de 12 fret dezelfde toon is als de toon van dezelfde snaar maar dan los aangeslagen (0 zeg maar).quote:
Ik speel het op een acoustische gitaarquote:Op maandag 16 april 2007 15:59 schreef L.Mo het volgende:
[..]
Ja, en dan je versterker op 11 zetten zodat je m zo lang mogelijk kan tappen en pullen![]()
De majeurladder (Ionische mode), de bluesladder en de myxolydische ladder en dan heb je de in rock en pop meest gebruikte wel te pakken.quote:Op maandag 16 april 2007 15:58 schreef L.Mo het volgende:
[..]
Ok, thanks
Ik kan nu de e natural minor van boven, naar beneden en overal. Maar zijn er nog andere die handig zijn om te leren?
Ik vind van wel, maar dat komt omdat het aansluit bij de manier waarop ik leer. Niet iets wat dringend noodzakelijk is om nu te leren, maar op de lange duur kan het geen kwaad.quote:Ik leer alleen niet hoe elke noot heet, is dat wel handig?
Welke bedoel je? De cijfers onder de scaleblokjes geven aan op welke fret je begint, de cijfers in het scaleblok zelf (als je degrees hebt geselecteerd) geven aan welke stap de gegeven noot inneemt in de ladder. Ook handig, maar niet dringend noodzakelijk om direct te leren.quote:En wat geven de stippen op 1, 3, 5, 7 etc aan?
quote:
Ok, die ladders ga ik proberen.quote:Op maandag 16 april 2007 16:49 schreef Litpho het volgende:
[..]
De majeurladder (Ionische mode), de bluesladder en de myxolydische ladder en dan heb je de in rock en pop meest gebruikte wel te pakken.
[..]
Ik vind van wel, maar dat komt omdat het aansluit bij de manier waarop ik leer. Niet iets wat dringend noodzakelijk is om nu te leren, maar op de lange duur kan het geen kwaad.
[..]
Welke bedoel je? De cijfers onder de scaleblokjes geven aan op welke fret je begint, de cijfers in het scaleblok zelf (als je degrees hebt geselecteerd) geven aan welke stap de gegeven noot inneemt in de ladder. Ook handig, maar niet dringend noodzakelijk om direct te leren.
Volgens mij nietquote:Op maandag 16 april 2007 18:48 schreef L.Mo het volgende:
Ik bedoelde de stippen op de hals van de gitaarZe zijn niet voor de hele en halve noten toch?
Nee, da's puur om niet iedere keer weer van de kop af te moeten beginnen met tellenquote:Op maandag 16 april 2007 18:48 schreef L.Mo het volgende:
Ik bedoelde de stippen op de hals van de gitaarZe zijn niet voor de hele en halve noten toch?
quote:Op maandag 16 april 2007 18:53 schreef MASD het volgende:
[..]
Volgens mij nietzie mijn post hierboven
oh, oepsquote:Op maandag 16 april 2007 19:00 schreef Litpho het volgende:
[..]
Nee, da's puur om niet iedere keer weer van de kop af te moeten beginnen met tellen.
Wat MASD dus zei.
Ik had dit nog nooit gezien, thnxquote:Op dinsdag 17 april 2007 14:30 schreef hello_goodbye het volgende:
En mocht het je allemaal niet lukken op de gewone manier, dan kan je het altijd nog zo proberen:
http://www.youtube.com/watch?v=aUQzXQhAgvw
http://www.youtube.com/watch?v=vM6HH6wdgSQ&mode=related&search=
er zijn ook geen bepaalde technieken voor, ik denk dat je toch wat meer moet gaan oefenen.quote:Op woensdag 18 april 2007 15:32 schreef Lakai het volgende:
Ik ben erachter dat barrés mij niet liggen...ik loop altijd vast op stukjes met barrés
en het ligt niet aan oefenen want dat doe ik vaak genoeg maar ik krijg die barrés er maar niet in...
Laatste solo van One van onze vrienden van Metallica is wel leuk om te oefenen. Niet echt de makkelijkste, maar als je gewoon langzaam begint is ie uiteindelijk wel te doen.quote:Op maandag 16 april 2007 15:29 schreef MASD het volgende:
Edit: Als iemand misschien andere (makkelijke) liedjes kent waarmee je met het tappen kan kennismaken, zou ik het graag horen.
Het solo'tje aan het begin lukt mij al wel. Zal ernaar kijkenquote:Op woensdag 18 april 2007 16:13 schreef Bigfoot414 het volgende:
[..]
Laatste solo van One van onze vrienden van Metallica is wel leuk om te oefenen. Niet echt de makkelijkste, maar als je gewoon langzaam begint is ie uiteindelijk wel te doen.
Succes!!
En waarom is het zo goed?quote:Op woensdag 18 april 2007 18:00 schreef Vassili_Z het volgende:
Damn het boek: ''Gitaarspelen voor Dummies'' is echt keigoed!!!!
Je hebt het goed, het gaat nog een stukje verder. Het geeft stapje voor stapje alle akoorden op een goede, duidelijke manier, verdeeld in kleine hapklare brokjes wat heel goed werkt bij het instuderen, samen met vingeroefeningen, hoe je hammers, pulls , slides etc moet uitvoeren en hoe je dit moet opbouwen en nog een hele uiteenzetting over verschillende stijlen plus nog heel wat informatie over de anatomie, techniek en onderhoud van een gitaar.quote:Op woensdag 18 april 2007 18:47 schreef MASD het volgende:
[..]
En waarom is het zo goed?
Ik heb het niet gelezen maar het lijkt mij meer een boek voor als je nog nooit een gitaar hebt aangeraakt. Dus met uitleg over het instrument en de basics. Ideaal voor beginners, dat wel.
Of heb ik het fout?![]()
Zal ernaar kijkenquote:Op woensdag 18 april 2007 19:03 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Je hebt het goed, het gaat nog een stukje verder. Het geeft stapje voor stapje alle akoorden op een goede, duidelijke manier, verdeeld in kleine hapklare brokjes wat heel goed werkt bij het instuderen, samen met vingeroefeningen, hoe je hammers, pulls , slides etc moet uitvoeren en hoe je dit moet opbouwen en nog een hele uiteenzetting over verschillende stijlen plus nog heel wat informatie over de anatomie, techniek en onderhoud van een gitaar.
Kort en bondig (nou ja, toch 364 bladzijdes) en toch erg compleet.
Ik heb er echt heelveel aan en ik denk dat niet-amateurs hier ook veel van zullen opsteken Een aanrader!
Volgens mij niet, omdat de body van een spaanse gitaar te zwak is voor de kracht die erop komt te staan met stalen snarenquote:Op donderdag 19 april 2007 14:58 schreef SlaggY het volgende:
Even een snel vraagje: Kun je ook stalen snaren op een klassieke gitaar zetten? Ik heb nl nog een 3/4 spaanse gitaar staan (met zo'n open kop) die ik weer eens wil gaan gebruiken naast mijn electrische.
idd met je pinkquote:Op zondag 22 april 2007 13:45 schreef Lakai het volgende:
barré-probleem #2!
hoe de hell doe je dit:
[afbeelding]
met je pink?
hmmm....quote:Op zondag 22 april 2007 17:25 schreef Lakai het volgende:
ik kom daar niet hoor....
dan blokkeer ik de onderste 2 snaren!
Ik heb het ook gemerktquote:Op zondag 22 april 2007 17:37 schreef Lakai het volgende:
ja ik moet meer met mijn vingertop die snaar vastzetten....dan maakt ie namelijk meer een boog om de rest heen
maar dan dempt de barré weer
Zonder barré lukt mij tegenwoordig om 5 - 11 te doenquote:Op zondag 22 april 2007 17:41 schreef Lakai het volgende:
weet ik niet hoor
5 en 8 is best ver uit elkaar...
Een van mijn favoriete nummers gebruikt dit akkoord:quote:Op zondag 22 april 2007 17:41 schreef Lakai het volgende:
weet ik niet hoor
5 en 8 is best ver uit elkaar...
gewoon doorspelen, ook al word je moequote:Op vrijdag 27 april 2007 20:33 schreef L.Mo het volgende:
pfff, wanneer ik ook maar een beetje snel wil spelen (master of puppets, allemaal downstrokes) verkrampt mn hele arm na een tijdje en komt er niks meer uit
ben nou ook wel aan het oefenen om met upstrokes (liever niet, maarja het moet nog sneller...) erbij te spelen, maar het lijkt wel of je dan opnieuw begint met gitaar spelen. Ik ben steeds de tel kwijt als ik ook met upstrokes speel![]()
x 2 4 4 3 2quote:Op zondag 29 april 2007 11:44 schreef bolletje_25 het volgende:
Hoe speel je nou een Bm.
En welke vingers gebruik je?quote:
ik doe dan barré op 2.....en dan de 2 4en met de pink en ringvinger...en die 3 met de middelvingerquote:
Puuh, pittig. Tnx iigquote:Op zondag 29 april 2007 12:50 schreef Lakai het volgende:
[..]
ik doe dan barré op 2.....en dan de 2 4en met de pink en ringvinger...en die 3 met de middelvinger
Als je er één kent, ken je ze allemaal.quote:
staind toevallig?quote:Op vrijdag 27 april 2007 20:36 schreef Litpho het volgende:
[..]
Een van mijn favoriete nummers gebruikt dit akkoord:
x
5
5
3
1
x
5 tot 8 valt best mee vergeleken daarmee.
Queensrÿche - I don't believe in Love, het laatste akkoord van de openingsriff (vlak voor het maidenachtige galopritme in D).quote:
Zaterdag vond ik toevallig wat dumbbells langs de kant van de weg (wie zei daar sloeber?quote:Op vrijdag 27 april 2007 21:38 schreef MASD het volgende:
[..]
gewoon doorspelen, ook al word je moe
heb het ook met bassen, na een tijdje (1uur) worden mijn vingers moe maar als ik doorspeel begin ik opeens meer kracht in mijn vingers te krijgen en kan ik zo 6-7 uur achter elkaar spelen.
Je kunt proberen wat krachtoefeningen met je rechterarm te doen voordat je begint te spelen. Veel gitaristen vergeten ook hun slaghand/arm te trainen en focusen zich op de fret hand. Je bent immers zo goed als je slechtste hand
En over bassen kunnen bij mij worden gesteldquote:Op dinsdag 1 mei 2007 12:36 schreef -Dries- het volgende:
Mensen die vragen hebben over fingerpicking kunnen bij mij terecht
Fingerpicking nummers?quote:Op dinsdag 1 mei 2007 12:42 schreef Lakai het volgende:
ik zoek eigenlijk wat leuke nummers om te spelen die niet al te moeilijk zijn enzo....
Zeg driesquote:
quote:Op woensdag 2 mei 2007 22:06 schreef MASD het volgende:
[..]
Zeg dries
ken jij nog wat makkelijke fingerpick nummers waarmee je het geleidelijk kan beheersen?
Oe, ,sluit ik me bij aan, erg fijn nummer om te leren.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:19 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Tuurlijk
The white stripes - We're gonna be friends.
Simpel en mooi nummer, begin daar eerst maar es mee.
ik heb dat geforceerde nodig anders ga ik niet tellenquote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:01 schreef Lakai het volgende:
gebruik je avator
ik vind met metronoom spelen niet lekker
dan voel ik me zo geforceerd!
ja dat kan fijn zijn...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:14 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
ik heb dat geforceerde nodig anders ga ik niet tellen
Graag gedaan en tetris is vast leuk om aan andere mensen te laten horen. Erg herkenbaar. Ik ben nuquote:Op zaterdag 26 mei 2007 23:08 schreef Off-ShoRe het volgende:
leuke van gamemuziek is dat je er zo lekker mee kan improviseren =) Je brengt me zowaar op het idee om eens met die melodieën van Tetris aan de slag te gaan![]()
Oefen eens met een liedje waarbij je elke vinger op dezelfde fret moet houden. Plugin baby van muse bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:27 schreef Fatality het volgende:
Ik zit nu al een hele tijd met een probleem met mijn pink aan mijn linkerhand, deze kan niet onafhankelijk van de ringvinger buigen. Dus als ik mijn ringvinger vastpak zodat ie niet beweegt kan mijn pink ook niet meer bewegen. Iemand tips om dit op te lossen?
IK zie jou avator van de kings of convience zijn.... (tochquote:Op zondag 27 mei 2007 12:09 schreef NiteSpeed het volgende:
Mocht iemand nog willen leren fingerpicken, dit is wel een lekker nummer en nog best simpel ook:
http://www.ultimate-guita(...)n_your_heart_tab.htm
Klopt ja. Ik heb er een perfecte site voor! Geweldige tabs staan eropquote:Op zondag 27 mei 2007 16:52 schreef Lakai het volgende:
[..]
IK zie jou avator van de kings of convience zijn.... (toch)
en die muziek zou ik ook wel graag willen spelen.. heb jij nog handige sites daarvoor?
even offtopicquote:Op zondag 27 mei 2007 17:16 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Klopt ja. Ik heb er een perfecte site voor! Geweldige tabs staan erop
http://www.shedjo.me.uk/tabpassage.htm
Eventueel ook bij mij.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 12:43 schreef MASD het volgende:
[..]
En over bassen kunnen bij mij worden gesteld![]()
Dat probleem heb ik ookquote:Op zondag 3 juni 2007 21:38 schreef shutupfool het volgende:
ff een domme noob vraag: telkens als je wisselt van akkoord, en dus je vinger van de fret af haalt, dan krijg ik hierdoor telkens een lelijke toon ertussen door. Dus zeg maar het loslaten van de snaar produceert (ongewenst) ook weer een toon. Gaat dit weg door veel te oefenen of heeft dit met techniek te maken misschien?
btw: ik 'speel' op een akoestische gitaar
Dan klinken de tonen toch niet door??quote:Op maandag 4 juni 2007 22:10 schreef shutupfool het volgende:
aangezien een mens maar 2 handen heeft neem ik aan dat je strumhand je rechter hand is ? (bij een rechtshandige)
Dat was min of meer het doel. Precies rustig genoeg de snaar met je linkerhand loslaten resulteert ook niet in een toon, maar beide zijn een optie.quote:
Daron Malakian (van System of a Down) zei in een gitaar instructie video dat je veel moet rukken om je rechter hand te trainenquote:Op vrijdag 27 april 2007 21:38 schreef MASD het volgende:
[..]
gewoon doorspelen, ook al word je moe
heb het ook met bassen, na een tijdje (1uur) worden mijn vingers moe maar als ik doorspeel begin ik opeens meer kracht in mijn vingers te krijgen en kan ik zo 6-7 uur achter elkaar spelen.
Je kunt proberen wat krachtoefeningen met je rechterarm te doen voordat je begint te spelen. Veel gitaristen vergeten ook hun slaghand/arm te trainen en focusen zich op de fret hand. Je bent immers zo goed als je slechtste hand
En als je die al kent?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:19 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Tuurlijk
die video is zo geniaal hè!quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:32 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Daron Malakian (van System of a Down) zei in een gitaar instructie video dat je veel moet rukken om je rechter hand te trainen![]()
Gitaren zonder kop zijn lelijkquote:
REM - Everybody Hurtsquote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:32 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Daron Malakian (van System of a Down) zei in een gitaar instructie video dat je veel moet rukken om je rechter hand te trainen![]()
[..]
En als je die al kent?
Wil ook weer wat vaker spelen. Toen ik net begon speelde ik vaak rond de 3 a 4 uur per dag. Nu is dat erg veel als ik dat in een week speel.
wat?quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:28 schreef Lakai het volgende:
[..]
Dan klinken de tonen toch niet door??
en als je snel genoeg bent met akkoorden is dat onbegonnen werk....
Heb je daar een tab van? Want op ultimate-guitar.com staat alleen een power tab ofzo.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:19 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Tuurlijk
Kooks - Naivequote:Op woensdag 27 juni 2007 13:15 schreef morgane het volgende:
Weet iemand nog leuke beginner-nummers om te spelen met vooral akkoorden? Wil toch wel wat meer oefenen met akkoorden, maar de standaard akkoordenvariaties die ik gekregen heb toen ik nog gitaarles had komen aardig mn neus uit ondertussen.
Bla is here, bla bla blaquote:Op woensdag 27 juni 2007 13:21 schreef Leonos het volgende:
[..]
Heb je daar een tab van? Want op ultimate-guitar.com staat alleen een power tab ofzo.
Die ken ik ook wel, wil wel iets uitdagenders.quote:Op woensdag 6 juni 2007 12:07 schreef -Dries- het volgende:
[..]
REM - Everybody Hurts
gewoon die simpele dingen
De intro? Leuk introtje in ieder geval. Akkoorden zijn op zich makkelijk maar die slag is best snel en beetje lastig.quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:50 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Die ken ik ook wel, wil wel iets uitdagenders.
Gister begonnen aan Crazy Train van Ozzy. ALleen zo snel als op de CD lukt me net niet.
Met een capo op 4 kan je gewoon open C, Em, F#/D, G en één barré F spelen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:45 schreef MASD het volgende:
[..]
dat zijn barré's mankun je een beginner toch niet aandoen...
Dat snap ik nietquote:Op woensdag 27 juni 2007 13:44 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Bla is here, bla bla bla
G met alternate bass (eerst de E snaar, dan de A snaar en na de basnoot speel je een noot volgens mij op de B snaar en anders is het de G snaar, dus, E G A G E G A G)
Zelfde trucje doe je bij de C en bij de D.
Ben ik ook mee bezig, alleen de REM versie.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:47 schreef morgane het volgende:
Ben nu Everybody Hurts aan het oefenen, maar dan de versie van The Corrs want die vind ik mooier(die is bijna hetzelfde, maar dan met capo op 3
)
http://www.ultimate-guita(...)friends_ver3_tab.htmquote:Op woensdag 27 juni 2007 14:37 schreef Leonos het volgende:
[..]
Dat snap ik niet
Heb je niet gewoon een tab ergens?
Neem dezelfe als ik hebquote:Op woensdag 27 juni 2007 12:05 schreef Kang-He het volgende:
Beste mensen,
Ik ben op zoek naar een acoustische staalsnaren gitaar voor de beginnende gitaarspeler. Heeft iemand suggesties voor / goede ervaringen met een muziekwinkel in Amsterdam? En eventuele merken/modellen? Het is budget is rond de 200-250E.
quote:Op woensdag 27 juni 2007 15:47 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
http://www.ultimate-guita(...)friends_ver3_tab.htm
Waar heb je die gekochtquote:Op woensdag 27 juni 2007 15:55 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Neem dezelfe als ik heb
Ibanez PF60 SCE. Electro-acoustic, prima gitaar.Zelfs een stemapparaatje ingebouwd.
Of ga elektrisch, speelt wat makkelijker. Ik heb een Ibanez RG350-EXquote:Op woensdag 27 juni 2007 16:41 schreef Kang-He het volgende:
[..]
Waar heb je die gekocht? En hoeveel voor neergelegd?
En waarom deze gitaar? Nog getwijfeld tussen anderen?
Ga er gewoon eens op spelen in de winkel. Volgens mij kun je niet misgaan met een Ibanez, die hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:22 schreef Kang-He het volgende:
Ik wil toch graag een akoestische. M'n huisgenoot heeft ook nog een elektrische staan waar ik ook altijd nog even op kan spelen.
Ik vind het toch erg moeilijk om zo het eerste gezicht te kunnen bepalen wat nu goede gitaren zijn en wat niet. Wordt toch even een vriendje meeslepen naar een winkel.
De gewoon akoestische versie van die Ibanez PF60 is trouwens een flink stuk goedkoper dan de elektro-akoestische versie. Aangezien ik toch geen behoefte heb aan versterking... scheelt weer in geld (of kwaliteit van de akoestiek).
Ye dat vind ik ook.quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:42 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Ga er gewoon eens op spelen in de winkel. Volgens mij kun je niet misgaan met een Ibanez, die hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je geen gitaar moet kopen met allemaal extra spul erop... ik heb in het begin veel moeite gehad met de tremolo op mijn gitaar (niet goed afgesteld, er iedere keer tegenaan zitten etc.)
Je eerste redelijk serieuze gitaar (250 euro of daaromheen) is inderdaad een lastige aankoop. Je hebt dan zo weinig kennis van je eigen smaak, je eigen voorkeuren, je eigen 'geluid', dat je niet weet wát je precies in een gitaar zoekt.quote:k vind het toch erg moeilijk om zo het eerste gezicht te kunnen bepalen wat nu goede gitaren zijn en wat niet. Wordt toch even een vriendje meeslepen naar een winkel.
Na een beetje gepiel heb ik de veren in de kast goed afgesteld en mezelf geleerd met mijn fikken van dat ding af te blijven als ik speelquote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:38 schreef morgane het volgende:
Dat laatste ja
en wat betreft teveel technische snufjes ben ik het mee eens. Ik heb zelf m'n tremolo er gewoon afgeschroefd, en 3 jaar later nog steeds niet gebruikt![]()
Dit kun je beter vragen in het algemene gitaristen topic denk ik..quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:50 schreef Kesum het volgende:
Heeft iemand enig idee welke pedalenset goed te doen is. Laatst bij een vriend van mij met een FloorPOD XT live gespeeld. Dat klonkt wel erg goed moeten ik zeggen, zijn er andere dingen die ik geprobeerd moet hebben voor ik zo'n ding koop.
Heb je eerder met effectpedalen gewerkt?quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:50 schreef Kesum het volgende:
Heeft iemand enig idee welke pedalenset goed te doen is. Laatst bij een vriend van mij met een FloorPOD XT live gespeeld. Dat klonkt wel erg goed moeten ik zeggen, zijn er andere dingen die ik geprobeerd moet hebben voor ik zo'n ding koop.
Tears in heaven is ook wel te doen :)quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:50 schreef morgane het volgende:
Leuk nummer iig ^O^ thanks voor de tip!
Klassiekers zoals knocking on heavens door etc. zijn idd ook altijd welkom, danku!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | E||--------------------|-----------------------------| B||--------------------|--------2h3p2----5-----5--2--| G||--------------------|-----2--------2--4-----4--2--| D||--------------------|-----------------------------| A||--------------------|--0--------------------------| E||----------------0h2-|-----------------4--4-----2--| F#m A(onE) D(onF#) E7sus4E7 -------------------------|-------------------------| -------2-----2-----2-----|--3-----3-----3-----3----| -------2-----2-----2-----|--2-----2-----2-----1----| -------------------------|-------------------------| -------------------------|-------------------------| ----2-----2--0--0-----0--|--2--2-----2--0--0--0----| A A E(onG#)F#m ---------------------------|---------------------------| --2-----2-----2-----2------|--------2h3p2----5------2--| --2-----2-----2-----2------|-----2--------2--4------2--| ---------------------------|---------------------------| --0--0-----0--0--0--0------|--0------------------------| -----------------------0h2-|-----------------4------2--| |
Iedereen die ik ken is begonnen met Nothing else matters....quote:Op vrijdag 6 juli 2007 20:44 schreef Noodly het volgende:
[..]
Tears in heaven is ook wel te doen
Intro:
[ code verwijderd ]
Bedoel je met een barre-akkoord? In dat geval moet je gewoon harder knijpenquote:Op zondag 30 september 2007 20:10 schreef monco76 het volgende:
Iemand overigens nog tips over het voorkomen van het onterecht dempen van een onderliggende snaar? Ik moet mijn vingers echt extreem ver buigen om geen gedempte noot te veroorzaken
wat wil je leren?quote:Op zondag 30 september 2007 20:54 schreef Goover het volgende:
Kan ik hier ook basgitaar komen leren spelen?
Les 1: Hoe koop ik een bas?quote:
je koopt een bas met geldquote:Op zondag 30 september 2007 21:04 schreef Goover het volgende:
[..]
Les 1: Hoe koop ik een bas?
Les 2: De basgitaar
Les 3: Eerste liedje
Les 4: Rock on baby!
Zoiets?
Wat moet ik kopen?quote:
4 snarenquote:je kunt kiezen tussen 4, 5 of meer snaren, ik zou beginnen met 4als eerste liedje zou ik Ramones - Blitzkrieg Pop kiezen...
quote:het is niet al te moeilijk..veel oefenen en na een tijdje kun je rocken
hangt ervan afquote:Op zondag 30 september 2007 21:11 schreef Goover het volgende:
[..]
Wat moet ik kopen?
[..]
4 snaren
[..]
![]()
Duur = 2000?quote:Op zondag 30 september 2007 21:19 schreef MASD het volgende:
[..]
hangt ervan afwil je er echt mee bezig gaan dan kun je een dure kopen, anders voldoet een goedkope ook prima
Voor een beginnersbas? Dat moet voor een 300 kunnen, excl. amp.quote:Op zondag 30 september 2007 21:26 schreef MASD het volgende:
[..]
zo ongeveer welrond de 500 heb je al aardig goede bassgitaren
Ibanez is wel een goed merkquote:Op zondag 30 september 2007 21:38 schreef Goover het volgende:
300Boel geld.
Bij de muziekwinkel hier hadden ze voor +- 250 een Ibanez starterssetje (Bas, snoer en Amp) Is dat wat?
Op zich wel, alhoewel Ibanez wel smaakafhankelijk is (ik zou bijv. zelf niet zo'n haast maken met een Ibanez gitaar, alhoewel er geen kwaad woord over de kwaliteit te melden valt).quote:Op zondag 30 september 2007 21:39 schreef MASD het volgende:
[..]
Ibanez is wel een goed merkgeen idee of het ook voor bassgitaren geldt...
Goede sustain?quote:Op zondag 30 september 2007 21:50 schreef Goover het volgende:
Waar moet je dan aan denken bij die limitaties?
Met name de twee die ik bold heb gemaakt kunnen de lol in het spelen aardig verpesten. De rest is luxe. Prettige luxe weliswaar, maar geen noodzaak tijdens het leren.quote:Op zondag 30 september 2007 23:01 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Goede sustain?
Mooie volle klank?
Zuivere tonen over de volle hals?
Goede brug?
Goede stemmechanieken?
Hoe lang je een noot aan kan houden nadat je hebt aangeslagen.quote:Op zondag 30 september 2007 23:30 schreef Goover het volgende:
Sustain?
Ja. Het is ook een kwestie van op de toonhoogte blijven waar je het naar toe had gedraaid. Goedkope stemmechanieken willen nog wel eens losser gaan en je gitaar ontstemmen tijdens het spelen. Zeker terwijl je aan het leren bent (en dus niet zeker bent of de valsheid aan jou of je gitaar ligt) de doodsteek voor motivatie.quote:Stemmechanieken, zijn er meerdere? Het is toch een kwestie van de snaar aandraaien?
Nou ja, dat moet je ook leren, en je ontwikkelt na langer spelen ook vanzelf een muzikaler gehoor. Dat wil zeggen, ik hoop dat dat bij een heleboel oefenende mensen in mijn omgeving nog vanzelf gaat gebeurenquote:Op maandag 1 oktober 2007 08:57 schreef NiteSpeed het volgende:
Zat mensen die niet zelf goed kunnen stemmen inderdaad.
Daarom zijn er voor mensen die niet kunnen stemmen, stem apparatenquote:Op maandag 1 oktober 2007 08:57 schreef NiteSpeed het volgende:
Zat mensen die niet zelf goed kunnen stemmen inderdaad. Kom je even langs om te stemmen, ben je weer weg en binnen een uur is dat kreng al ontstemd en klinkt alles naar dikke peop!
Het kost best wel wat tijd voor je de E snaar direct weet te stemmen op gehoor. Daarna is het redelijk makkelijk.quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:25 schreef DuranK het volgende:
[..]
Daarom zijn er voor mensen die niet kunnen stemmen, stem apparaten![]()
Maar ik snap niet dat mensen die al 10 jaar gitaar spelen, hun gitaar nog steeds niet kunnen stemmen op gehoor, en geloof me. Die ken ik![]()
Dat vergeef ik de mensen wel. Ik doe soms ook wel met hulpmiddelen de E-snaar stemmen. Maar degene die ik bedoel, kan dus de rest ook niet stemmen op gehoor. Ik bedoel, als 1 snaar al goed staat, hoe moeilijk is het dan nog, als je 10 jaar gitaar speeltquote:Op maandag 1 oktober 2007 13:38 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Het kost best wel wat tijd voor je de E snaar direct weet te stemmen op gehoor. Daarna is het redelijk makkelijk.
Joah, 2 gelijke tonen moet je wel kunnen horen.quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:44 schreef DuranK het volgende:
[..]
Dat vergeef ik de mensen wel. Ik doe soms ook wel met hulpmiddelen de E-snaar stemmen. Maar degene die ik bedoel, kan dus de rest ook niet stemmen op gehoor. Ik bedoel, als 1 snaar al goed staat, hoe moeilijk is het dan nog, als je 10 jaar gitaar speelt![]()
Oefenen oefenen oefenen. En niet te veel in bad gaan.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 00:23 schreef klutsmuts het volgende:
Leuk topic![]()
Ik ben sinds kort aan het oefenen maar die pijn aan mijn vingers is niet prettig zeg maar...
![]()
Je hebt toch van die electronische stemapparaatjes?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 11:21 schreef Lakai het volgende:
Ik heb daar ook wel moeite mee met stemmen hoor...
ik heb ook geen referentie voor de E snaar...
ja dat welquote:Op donderdag 4 oktober 2007 13:05 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
Je hebt toch van die electronische stemapparaatjes?
Vooral gitaar spelen NA het (lang) douchen, afwassen, badderen, zou ik afraden. Heb ik slechte ervaringen meequote:Op donderdag 4 oktober 2007 12:09 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Oefenen oefenen oefenen. En niet te veel in bad gaan.
Gewoon proberen. Das goed voor je, en uiteindelijk doe je het op gehoor ook een stuk sneller. Eigenlijk heb je stem apparaatjes alleen nodig tijdens optredens ofzo. Dan is dat niet zo handig op gehoorquote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:22 schreef Lakai het volgende:
[..]
ja dat welmaar als ik die een in mijn handen heb....ga ik de rest niet meer op gehoor stemmen....
Okay! Dank je voor de tip. Ik moet hoognodig weer eens de gitaar pakken (keuze zat, vriend is gitaristquote:Op donderdag 4 oktober 2007 19:51 schreef Goover het volgende:
[..]
Vooral gitaar spelen NA het (lang) douchen, afwassen, badderen, zou ik afraden. Heb ik slechte ervaringen mee.
Niet te ver doorzetten natuurlijk want dan krijg je blaren op je vingers en kan je een week niet spelenquote:Op donderdag 4 oktober 2007 22:26 schreef klutsmuts het volgende:
[..]
Okay! Dank je voor de tip. Ik moet hoognodig weer eens de gitaar pakken (keuze zat, vriend is gitarist) maar die pijn steeds weer houd me tegen... Naja, doorzetten dan maar
![]()
ik heb vandaag ook echt heel veel gitaar gespeeld...en nu doet het pijnquote:Op vrijdag 5 oktober 2007 01:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Niet te ver doorzetten natuurlijk want dan krijg je blaren op je vingers en kan je een week niet spelen.
Ervaringsdeskundige.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 | G---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---| D-0---0---0---0---4---4---4---4---0---0---0---0---4---4---4---4-----| A-------------------------------------------------------------------| E-------------------------------------------------------------------| VERSE 1 G---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2-------| D-0---0---0---0---4---4---4---4---0---0---0---0---4---4---4---4-----| A-------------------------------------------------------------------| E-------------------------------------------------------------------| G---4---4---4-------0---0---2---2---4---4---4---4---2---2-----------| D-------------------------------------------------------------------| A-2---2---2---0-----------0---0---2---2---2---2---0---0---0---0-----| E-----------------3---3---------------------------------------------| G---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2-------| D-0---0---0---0---4---4---4---4---0---0---0---0---4---4---4---4-----| A-------------------------------------------------------------------| E-------------------------------------------------------------------| CHORUS G---2---2---2-------4---4---4---4---2---2---2--------4---4---4---4--| D-0---0---0-----------------------0---0---0-------------------------| A-------------0---2---2---2---4----------------0---2---2---2---4----|X2 E-------------------------------------------------------------------| |
Erg leuk liedje maar hoe moet ik dat "lezen" om te kunnen spelen? Zal wel een domme vraag zijnquote:Op zondag 28 oktober 2007 18:15 schreef Goover het volgende:
Leuk oefen liedje als je een beetje 'in to' top 40 muziek ben, geschikt voor gitaar en bass. Er is ook een uitgebreidere gitaar versie btw.
Hey There Delilah - Plain White T's
[ code verwijderd ]
is een bass tab... zet er een lege b en e lijn boven en je hebt een simpele gitaarversie....quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 20:43 schreef -Dries- het volgende:
Die tab is zoiezo fout.
Elke horizontale lijn is een snaar, elk cijfer op zo'n snaar is de fret die je moet indrukken om de goede noot te spelen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 20:14 schreef klutsmuts het volgende:
[..]
Erg leuk liedje maar hoe moet ik dat "lezen" om te kunnen spelen? Zal wel een domme vraag zijn![]()
mja denk niet dat dat lukt...quote:
Blijven oefenenquote:Op zaterdag 10 november 2007 20:50 schreef Lakai het volgende:
[..]
mja denk niet dat dat lukt...
ik krijg ze echt ECHT niet voor elkaar om die netjes te spelen...altijd dempt er ergens wel iets...en dan fix ik dat...en dan dempt het ergens anders...
Het klopt welquote:
Gewoon veel blijven doen, op een gegeven moment weet je precies waar je naartoe moet met je hand en dan gaat het steeds sneller. Maar ze zijn lastig ja!quote:Op dinsdag 13 november 2007 14:37 schreef Lakai het volgende:
[..]
Het klopt wel![]()
maar ja...ze blijven lastig vind ik hoor!!
Barrés zijn ook altijd de stukjes waardoor ik liedjes niet helemaal smooth kan spelen![]()
best frustrerend
En wat is het geworden?quote:Op maandag 12 november 2007 22:27 schreef twisteddlogic het volgende:
Van de week m'n eerste gitaar kopen
Via Google kun je online tuners vinden...quote:Op dinsdag 11 december 2007 09:01 schreef dikkedorus het volgende:
Domme vraag, ik heb een paar maanden niet gespeeld (acoustisch) en hij is zo vals als een jengelaar. Het zijn ook nieuwe snaren dus ze zijn allemaal kompleet ontstemd. Er zijn van die handige stem-programma's voor de PC. Iemand een tip?
Ik ben geen fervente online gitaarstemmer, maar deze zijn volgens mij wel ok:quote:Op dinsdag 11 december 2007 10:33 schreef dikkedorus het volgende:
Welke werkt een beetje fijn? Iemand ervaringen? (zit nu op werk dus kan niet testen, staat zo raar als ik met een gitaar achter m'n renderstation zit te plingelen)
Iemand?quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:20 schreef Leonos het volgende:
Hallo,
Ik had even een vraagje.
Als ik de onderstaande tab het begin stukje speel moet je het best snel aan slaan. Dit doe ik met mijn duim maar ik zie dat die zanger het op youtube gewoon met zijn volle hand overheen gaat. Zeg maar gewoon met zijn hand van boven naar beneden en weer terug over de snaren.
Maar dan raak je toch veel meer snaren dan alleen die ene onderste snaar?
Hoe doen jullie dit?
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/e/editors/munich_ver4_tab.htm
Ik ken het nummer wel maar heb het ze nooit live zien spelen of een filmpje ervan gezien.quote:
Rossen is een groot woord, maar je kan wel relatief eenvoudig een snaar meerdere malen achter elkaar hard aanslaan. Maar dan is het zéker van belang om de palm van je rechterhand op je brug te zetten.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:24 schreef Leonos het volgende:
Maar met een plectrum kan je toch ook niet de heletijd op 1 snaar rossen?
Iets met spijker en kopquote:Op woensdag 12 december 2007 12:55 schreef Goover het volgende:
Met 1 snaar en een plectrum kan je natuurlijk wel met de op- en neer gaande beweging de snaar aanslaan. Miss dat dat werkt? (Goover = gitaar noob)
Ik zou i.p.v. ringvinger en pink, middelvinger en ringvinger gebruiken, maar ik snap niet wat het probleem is. De snaren liggen naast elkaar en de frets volgen elkaar netjes op.quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:17 schreef Lakai het volgende:
daamn, dit is echt moeilijk om hier snel mee te spelen (wijsvinger op 2, ringvinger op 4 en pink op 5)
-------------
-------------
2------------
------4------
---------5---
--------------
1 2 3 | D--------4------4------4------4------4------4------4------4------4------4------4--- A----------5------5------5-------5------5------5-----5------5------5-------5------5- |
Hij kan ook de snarenmet zijn linkerhand dempen.quote:Op dinsdag 11 december 2007 11:26 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Ik ken het nummer wel maar heb het ze nooit live zien spelen of een filmpje ervan gezien.
Ik vermoed dan ook dat hij het niet met z'n vingers, maar met een plectrum doet.
Er is wel een mogelijkheid dat hij het met z'n vingers doet, maar dan dempt hij de overige snaren waarschijnlijk met z'n rechterpalm.
All-time classicquote:Op woensdag 12 december 2007 15:40 schreef Xith het volgende:
tvp
Dust in the Wind zal het eerste liedje worden welke ik leer fingerpicken, i swear you!
Snow RHCP ?quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:17 schreef Lakai het volgende:
daamn, dit is echt moeilijk om hier snel mee te spelen (wijsvinger op 2, ringvinger op 4 en pink op 5)
-------------
-------------
2------------
------4------
---------5---
--------------
Nee ik krijg het wel voor elkaar om het zo achter elkaar te spelen...dat is geen probleemquote:Op woensdag 12 december 2007 15:32 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Ik zou i.p.v. ringvinger en pink, middelvinger en ringvinger gebruiken, maar ik snap niet wat het probleem is. De snaren liggen naast elkaar en de frets volgen elkaar netjes op.
[ code verwijderd ]
^ dit een paar duizend maal herhalen. Gewoon veel oefenen dus.![]()
Nee wat ik nu speel is de fingerpicking-versie van Brown Eyed Girlquote:Snow RHCP ?
Moet je heb in 1 keer aanslaan of noot voor noot deon? Als het dat laatste is kan je ze ook 1 voor 1 neerzetten dat is makkelijker. Wel je vingers laten staan dan dat je noten blijven doorklinken (als dat de bedoeling is)quote:Op woensdag 12 december 2007 22:49 schreef Lakai het volgende:
[..]
Nee ik krijg het wel voor elkaar om het zo achter elkaar te spelen...dat is geen probleem
Maar ik speel een liedje waarbij je van een g meteen naar dat accoord moet hoppen...dat is echt zwaar lastig!!
[..]
Nee wat ik nu speel is de fingerpicking-versie van Brown Eyed Girl
Je moet ze na elkaar aanslaan...quote:Op woensdag 12 december 2007 22:54 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Moet je heb in 1 keer aanslaan of noot voor noot deon? Als het dat laatste is kan je ze ook 1 voor 1 neerzetten dat is makkelijker. Wel je vingers laten staan dan dat je noten blijven doorklinken (als dat de bedoeling is)
Maar met moeilijke akkorden blijft het toch altijd oefenen oefenen oefnene
Welke greep heb jer daarvoor beet ?quote:Op woensdag 12 december 2007 22:56 schreef Lakai het volgende:
[..]
Je moet ze na elkaar aanslaan...
eerst de 5, dan de 4, en dan de 2
dus pink > ringvinger > wijsvinger....dat is echt een lastige volgorde!
Dit is overigens ook het liedje waar ik mee begonnen benquote:Op woensdag 12 december 2007 15:40 schreef Xith het volgende:
tvp
Dust in the Wind zal het eerste liedje worden welke ik leer fingerpicken, i swear you!
Ik haal ff mijn gitaar erbijquote:Op woensdag 12 december 2007 22:57 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Welke greep heb jer daarvoor beet ?
Maar dan kan je proberen ze idd 1 voor 1 aan te slaan gewoon langzaam 1 voor 1 neerzetten. En na een tijdje zit het er wel in en dat zet je hem zo neer. Maarja kost wat tijd natuurlijk
acoustischquote:Op woensdag 12 december 2007 23:01 schreef Dribbel_ het volgende:
Wat speel je eigenlijk electirsch of akkoestisch
nja het liefst niet want dan hoor je *squeeeeck*quote:Op woensdag 12 december 2007 23:13 schreef Dribbel_ het volgende:
dan kan je die C
ook met je pink op de 3 en ringvinger op de 2 pakken
dan hoef je hem in de 2e maat alleen maar door te schuiven naar 5 en 4
en pak je die 2 erbij
wel als het anders kanquote:Op woensdag 12 december 2007 23:22 schreef Dribbel_ het volgende:
nee joh gewoon je snaren dan proberen te dempen een beetje met je rechterhand. Maar dat geluid van glijden over de snaren zal je altijd horen maar dat is toch niet erg
Haha...helaasquote:Op woensdag 12 december 2007 23:26 schreef Dribbel_ het volgende:
moet je ze allemaal laten uitklinken?
Anders pak je die 5 lekker als een 0 op je D snaar
Pink zuigt echt in het begin had ik ook. Maar je kan het beter vanaf het begin leren dan dat je er na een jaar achter komtquote:Op woensdag 12 december 2007 23:28 schreef Lakai het volgende:
[..]
Haha...helaas
naja ik denk dat het antwoord idd gewoon oefenen is...maar mijn pink is nog niet zo onafhankelijk beweegbaar van de rest...dus dat is jammer
Klopt...ik kom er namelijk nu net pas achterquote:Op woensdag 12 december 2007 23:32 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Pink zuigt echt in het begin had ik ook. Maar je kan het beter vanaf het begin leren dan dat je er na een jaar achter komten dan is het nóg kutter om het je weer aan te lerne
Hmm ligt eraan of je met je aanslag hand of met de hand waarmee je akkoorden paktquote:Op woensdag 12 december 2007 23:50 schreef Leonos het volgende:
Hoe demp je eigenlijk de snaren die je niet wilt gebruiken?![]()
Ik heb geprobeerd maar er blijft gewoon geluid uit komen
Dat geluid is juist mooi, man! Extra effect enzo.quote:Op woensdag 12 december 2007 23:22 schreef Dribbel_ het volgende:
nee joh gewoon je snaren dan proberen te dempen een beetje met je rechterhand. Maar dat geluid van glijden over de snaren zal je altijd horen maar dat is toch niet erg
Ja hij wil het toch juist nietquote:Op woensdag 12 december 2007 23:59 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat geluid is juist mooi, man! Extra effect enzo.
wtfquote:Op woensdag 12 december 2007 23:37 schreef Dribbel_ het volgende:
Ja dat had ik dus ook
Maar als je je pink een beetje goed hebt in die greep kan je snow proberen van RHCP dat is ook steeds die greep
Maar ik welquote:Op donderdag 13 december 2007 00:01 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja hij wil het toch juist niet
Kan je gelijk je vriendin blij mee makenquote:Op donderdag 13 december 2007 00:01 schreef Lakai het volgende:
[..]
wtf
hij lukt nu echt goed....ik heb op zich best wel een redelijke pink/wijsvinger-fret coördinatie
ja pffquote:
Hahaha!quote:Op donderdag 13 december 2007 00:02 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Kan je gelijk je vriendin blij mee maken[ afbeelding ]
[..]
ja pff
Ja dat is zeker wel een goeie!quote:Op donderdag 13 december 2007 00:20 schreef Dribbel_ het volgende:![]()
maarja zo zie je hegewoon blijven oefnene dat komt alles goed
Probeer wat toonladders ens te spelen zodat je goeie coordinatie krijgt tussen je verschillende vingers en je aanslaghand
Ik zei laatst tegen m'n gitaarleraar: 'ik moet m'n pink trainen'. Hij verstond wat anders...quote:Op donderdag 13 december 2007 00:02 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Kan je gelijk je vriendin blij mee maken[ afbeelding ]
Nee ik gebruik powertab editorquote:Op donderdag 13 december 2007 00:47 schreef Dribbel_ het volgende:
Heb je guitar pro ?
Welnee, gewoon in het gitaristentopic meeposten. Ook zelfaangewezen übernoobs zijn daar meer dan welkom. Sterker nog, de muziekgerelateerde vragen die een dergelijk persoon met zich meebrengt zou maar zo eens een verademing kunnen zijnquote:Op woensdag 19 december 2007 10:45 schreef LintuxCx het volgende:
Ah, ik had al bijna in het gitaristentopic gepost, maar ik denk dat ik als übern00b hier beter op mijn plek ben.
Ja der zat een oneffenheidjequote:Op woensdag 19 december 2007 13:52 schreef Sloggi het volgende:
Hoe bedoel je nagel gebroken? Is 'ie weg of gewoon kapot? Ik speel in ieder geval sowieso met korte nagels, dus breken doen ze bij mij niet.
Trut equote:
Dat is een model van het merk Gibson. Is waarschijnlijk het bekendste model gitaar. Ze maken veel modellen maar de meest bekende van Gibson zijn de SG, de Les Paul en de ES (is een hollowbody). Epiphone is een soort van dochterbedrijf van Gibson, die dezelfde modellen maakt als Gibson maar dan veel betaalbaarder maar wel van wat mindere kwaliteit (maar over het algemeen wel nog gewoon goed).quote:Op dinsdag 25 december 2007 17:19 schreef Goover het volgende:
Het ging mij niet eens direct om de klank. Maar als ik op maktplaats rond kijk zie ik 'les paul' staan, is dat dan een merk of een model?
En alle andere muzieksoorten die bestaan...quote:Op dinsdag 25 december 2007 18:38 schreef EvilWasp het volgende:
[..]
Verder is een bekend merk Fender. Deze maken de Stratocasters en de Telecasters. Dit zijn gitaren die over het algemeen meer voor Jazz etc. worden gebruikt.
Exact. Er is geen veelzijdiger gitaar dan een Stratocaster, alhoewel ik voor Jazz juist weer richting Gibson (en met name de Semi-hollowbodies) zou gaan denkenquote:Op woensdag 26 december 2007 13:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En alle andere muzieksoorten die bestaan...
Ik ben in 2 winkels geweest, zodra ze door hadden dat ik een noob ben gingen ze me starter pakketjes van rond de 200,- aanbiedenquote:Op dinsdag 25 december 2007 18:38 schreef EvilWasp het volgende:
[..]
Verder kan je natuurlijk gewoon naar een goede muziekwinkel gaan om over gitaren gepreekt te worden
Sterker nog, de Les Paul is van origine ook bedoeld als jazzgitaar (Les Paul is zelf dan ook nogal een behoorlijke jazzheld).quote:Op woensdag 26 december 2007 14:04 schreef Litpho het volgende:
[..]
Exact. Er is geen veelzijdiger gitaar dan een Stratocaster, alhoewel ik voor Jazz juist weer richting Gibson (en met name de Semi-hollowbodies) zou gaan denken.
Fenders voor jazz? Het kàn natuurlijk wel maar zou niet mijn keuze zijn. Daarnaast wordt voor jazzmuziek doorgaans een gitaar met humbuckers gebruikt. Denk bijv. aan een Dot of Sheraton (Gibson/Epiphone).quote:Op dinsdag 25 december 2007 18:38 schreef EvilWasp het volgende:
[..]
Verder is een bekend merk Fender. Deze maken de Stratocasters en de Telecasters. Dit zijn gitaren die over het algemeen meer voor Jazz etc. worden gebruikt.
Beide gitaren die je noemt zijn volgens mij prima, maar als ik jou was zou ik nog even doorsparen voor iets met meer kwaliteit.quote:Op donderdag 27 december 2007 13:00 schreef The6thgate het volgende:
ik wil volgende week een nieuwe gitaar kopen
nou wou ik snel even jullie mening. Mijn budget is eigenlijk rond 200euro en nou zag ik bij feedback een Dean Vendetta 1.0 (200E) en een Ibanez sa120 (250E).
waar het mij vooral om gaat is dat het niet alleen prima klinkt, maar dat ook de hals makkelijk bespeelbaar is. Heb nu namelijk zo'n behringer startpakket () en slides en barre akkoorden gaan echt voor geen meter daarop. (ligt deels ook aan mijn gitaarskillz natuurlijk)
In principe neig ik naar de ibanez omdat ik daar wel goeie dingen over las, maar hoop hier nog wat tips te vinden of mss die dean niet wat is
Hmmm, toch kan ik me niet voorstellen dat zo'n Ibanez slecht is hoor. Ibanez heeft over het algemeen een slanke hals wat ik zeer prettig vind spelen. Een Fender Strat vind ik dan bijvoorbeeld weer niet lekker, ieder zijn voorkeur hequote:Op donderdag 27 december 2007 13:19 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Beide gitaren die je noemt zijn volgens mij prima, maar als ik jou was zou ik nog even doorsparen voor iets met meer kwaliteit.
No offense, maar ik denk dat de stap van jouw Behringer naar de Dean of de Ibanez niet een heel grote vooruitgang is...
Even doorsparen (¤ 100 à ¤ 200 extra) en je hebt een Fender Standard of Epiphone.
Nee, ik wil ook niet beweren dat die gitaren slecht zijn. Ze zijn (imo) prima. Niets meer, niets minder.quote:Op donderdag 27 december 2007 14:40 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Hmmm, toch kan ik me niet voorstellen dat zo'n Ibanez slecht is hoor. Ibanez heeft over het algemeen een slanke hals wat ik zeer prettig vind spelen. Een Fender Strat vind ik dan bijvoorbeeld weer niet lekker, ieder zijn voorkeur he
Kan wel, hoeft niet. Maar een Behringer is toch echt goedkoper hoor, zag laatst zo'n startersetje incl. versterker al voor 79 euro voorbij komenquote:Op donderdag 27 december 2007 15:30 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Nee, ik wil ook niet beweren dat die gitaren slecht zijn. Ze zijn (imo) prima. Niets meer, niets minder.
Maar de vraagsteller speelt op een Behringer en wil overstappen op een Ibanez of Dean... die gitaren zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse en de kwaliteit is niet heel veel beter. Daarom lijkt het me verstandig even door te sparen om een iets duurdere Fender of Ibanez o.i.d. te kunnen kopen.
¤ 200,- kunnen in de lagere prijsklasses qua kwaliteit en speelplezier een hoop uitmaken.
Mijn eerste elec. was een ibanez (GSA60) en die speelt best heerlijk. Het enige probleem dat er bij de goedkopere versie is, is dat de brug na het gebruik van de tremelo snel ontstemt raakt (hierdoor is ook 't stemmen iets lastiger). In mijn geval heb ik gewoon de brug vast gezet (extra veer erin) en nu is ie gewoon prima!quote:Op donderdag 27 december 2007 14:40 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Hmmm, toch kan ik me niet voorstellen dat zo'n Ibanez slecht is hoor. Ibanez heeft over het algemeen een slanke hals wat ik zeer prettig vind spelen. Een Fender Strat vind ik dan bijvoorbeeld weer niet lekker, ieder zijn voorkeur he
ja idd, die behringer is echt een van de goedkoopste gitaren die er is. ik ga gewoon eens kijken of ik die ibanez even kan proberen en als ie me bevalt wordt dat m toch denk ik.quote:Op donderdag 27 december 2007 16:29 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Kan wel, hoeft niet. Maar een Behringer is toch echt goedkoper hoor, zag laatst zo'n startersetje incl. versterker al voor 79 euro voorbij komenLijkt me dat een Ibanez van 250 euro dan toch wel wat beter is, vooral qua speelbaarheid
Gewoon een keer uitproberen in een winkel lijkt me.
tja zonder specifieke vragen kunnen wij ook niks...wat precies snap je niet?quote:Op donderdag 27 december 2007 18:04 schreef boekenworm het volgende:
Ik ben vast heel dom, maar ik heb nu meerdere malen op internet de uitleg over het tabslezen gelezen. Maar ik snap er echt helemaal niks van... weet iemand het duidelijk uit te leggen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |