Dat was min of meer het doel. Precies rustig genoeg de snaar met je linkerhand loslaten resulteert ook niet in een toon, maar beide zijn een optie.quote:
Daron Malakian (van System of a Down) zei in een gitaar instructie video dat je veel moet rukken om je rechter hand te trainenquote:Op vrijdag 27 april 2007 21:38 schreef MASD het volgende:
[..]
gewoon doorspelen, ook al word je moe
heb het ook met bassen, na een tijdje (1uur) worden mijn vingers moe maar als ik doorspeel begin ik opeens meer kracht in mijn vingers te krijgen en kan ik zo 6-7 uur achter elkaar spelen.
Je kunt proberen wat krachtoefeningen met je rechterarm te doen voordat je begint te spelen. Veel gitaristen vergeten ook hun slaghand/arm te trainen en focusen zich op de fret hand. Je bent immers zo goed als je slechtste hand
En als je die al kent?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:19 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Tuurlijk
The white stripes - We're gonna be friends.
Simpel en mooi nummer, begin daar eerst maar es mee.
die video is zo geniaal hè!quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:32 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Daron Malakian (van System of a Down) zei in een gitaar instructie video dat je veel moet rukken om je rechter hand te trainen![]()
Gitaren zonder kop zijn lelijkquote:
REM - Everybody Hurtsquote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:32 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Daron Malakian (van System of a Down) zei in een gitaar instructie video dat je veel moet rukken om je rechter hand te trainen![]()
[..]
En als je die al kent?
Wil ook weer wat vaker spelen. Toen ik net begon speelde ik vaak rond de 3 a 4 uur per dag. Nu is dat erg veel als ik dat in een week speel.
wat?quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:28 schreef Lakai het volgende:
[..]
Dan klinken de tonen toch niet door??
en als je snel genoeg bent met akkoorden is dat onbegonnen werk....
Heb je daar een tab van? Want op ultimate-guitar.com staat alleen een power tab ofzo.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 20:19 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Tuurlijk
The white stripes - We're gonna be friends.
Simpel en mooi nummer, begin daar eerst maar es mee.
Kooks - Naivequote:Op woensdag 27 juni 2007 13:15 schreef morgane het volgende:
Weet iemand nog leuke beginner-nummers om te spelen met vooral akkoorden? Wil toch wel wat meer oefenen met akkoorden, maar de standaard akkoordenvariaties die ik gekregen heb toen ik nog gitaarles had komen aardig mn neus uit ondertussen.
Bla is here, bla bla blaquote:Op woensdag 27 juni 2007 13:21 schreef Leonos het volgende:
[..]
Heb je daar een tab van? Want op ultimate-guitar.com staat alleen een power tab ofzo.
Die ken ik ook wel, wil wel iets uitdagenders.quote:Op woensdag 6 juni 2007 12:07 schreef -Dries- het volgende:
[..]
REM - Everybody Hurts
gewoon die simpele dingen
De intro? Leuk introtje in ieder geval. Akkoorden zijn op zich makkelijk maar die slag is best snel en beetje lastig.quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:50 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Die ken ik ook wel, wil wel iets uitdagenders.
Gister begonnen aan Crazy Train van Ozzy. ALleen zo snel als op de CD lukt me net niet.
Met een capo op 4 kan je gewoon open C, Em, F#/D, G en één barré F spelen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:45 schreef MASD het volgende:
[..]
dat zijn barré's mankun je een beginner toch niet aandoen...
Dat snap ik nietquote:Op woensdag 27 juni 2007 13:44 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Bla is here, bla bla bla
G met alternate bass (eerst de E snaar, dan de A snaar en na de basnoot speel je een noot volgens mij op de B snaar en anders is het de G snaar, dus, E G A G E G A G)
Zelfde trucje doe je bij de C en bij de D.
Ben ik ook mee bezig, alleen de REM versie.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:47 schreef morgane het volgende:
Ben nu Everybody Hurts aan het oefenen, maar dan de versie van The Corrs want die vind ik mooier(die is bijna hetzelfde, maar dan met capo op 3
)
http://www.ultimate-guita(...)friends_ver3_tab.htmquote:Op woensdag 27 juni 2007 14:37 schreef Leonos het volgende:
[..]
Dat snap ik niet
Heb je niet gewoon een tab ergens?
Neem dezelfe als ik hebquote:Op woensdag 27 juni 2007 12:05 schreef Kang-He het volgende:
Beste mensen,
Ik ben op zoek naar een acoustische staalsnaren gitaar voor de beginnende gitaarspeler. Heeft iemand suggesties voor / goede ervaringen met een muziekwinkel in Amsterdam? En eventuele merken/modellen? Het is budget is rond de 200-250E.
quote:Op woensdag 27 juni 2007 15:47 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
http://www.ultimate-guita(...)friends_ver3_tab.htm
Waar heb je die gekochtquote:Op woensdag 27 juni 2007 15:55 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Neem dezelfe als ik heb
Ibanez PF60 SCE. Electro-acoustic, prima gitaar.Zelfs een stemapparaatje ingebouwd.
Of ga elektrisch, speelt wat makkelijker. Ik heb een Ibanez RG350-EXquote:Op woensdag 27 juni 2007 16:41 schreef Kang-He het volgende:
[..]
Waar heb je die gekocht? En hoeveel voor neergelegd?
En waarom deze gitaar? Nog getwijfeld tussen anderen?
Ga er gewoon eens op spelen in de winkel. Volgens mij kun je niet misgaan met een Ibanez, die hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:22 schreef Kang-He het volgende:
Ik wil toch graag een akoestische. M'n huisgenoot heeft ook nog een elektrische staan waar ik ook altijd nog even op kan spelen.
Ik vind het toch erg moeilijk om zo het eerste gezicht te kunnen bepalen wat nu goede gitaren zijn en wat niet. Wordt toch even een vriendje meeslepen naar een winkel.
De gewoon akoestische versie van die Ibanez PF60 is trouwens een flink stuk goedkoper dan de elektro-akoestische versie. Aangezien ik toch geen behoefte heb aan versterking... scheelt weer in geld (of kwaliteit van de akoestiek).
Ye dat vind ik ook.quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:42 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Ga er gewoon eens op spelen in de winkel. Volgens mij kun je niet misgaan met een Ibanez, die hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je geen gitaar moet kopen met allemaal extra spul erop... ik heb in het begin veel moeite gehad met de tremolo op mijn gitaar (niet goed afgesteld, er iedere keer tegenaan zitten etc.)
Je eerste redelijk serieuze gitaar (250 euro of daaromheen) is inderdaad een lastige aankoop. Je hebt dan zo weinig kennis van je eigen smaak, je eigen voorkeuren, je eigen 'geluid', dat je niet weet wát je precies in een gitaar zoekt.quote:k vind het toch erg moeilijk om zo het eerste gezicht te kunnen bepalen wat nu goede gitaren zijn en wat niet. Wordt toch even een vriendje meeslepen naar een winkel.
Na een beetje gepiel heb ik de veren in de kast goed afgesteld en mezelf geleerd met mijn fikken van dat ding af te blijven als ik speelquote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:38 schreef morgane het volgende:
Dat laatste ja
en wat betreft teveel technische snufjes ben ik het mee eens. Ik heb zelf m'n tremolo er gewoon afgeschroefd, en 3 jaar later nog steeds niet gebruikt![]()
Dit kun je beter vragen in het algemene gitaristen topic denk ik..quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:50 schreef Kesum het volgende:
Heeft iemand enig idee welke pedalenset goed te doen is. Laatst bij een vriend van mij met een FloorPOD XT live gespeeld. Dat klonkt wel erg goed moeten ik zeggen, zijn er andere dingen die ik geprobeerd moet hebben voor ik zo'n ding koop.
Heb je eerder met effectpedalen gewerkt?quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:50 schreef Kesum het volgende:
Heeft iemand enig idee welke pedalenset goed te doen is. Laatst bij een vriend van mij met een FloorPOD XT live gespeeld. Dat klonkt wel erg goed moeten ik zeggen, zijn er andere dingen die ik geprobeerd moet hebben voor ik zo'n ding koop.
Tears in heaven is ook wel te doen :)quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:50 schreef morgane het volgende:
Leuk nummer iig ^O^ thanks voor de tip!
Klassiekers zoals knocking on heavens door etc. zijn idd ook altijd welkom, danku!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | E||--------------------|-----------------------------| B||--------------------|--------2h3p2----5-----5--2--| G||--------------------|-----2--------2--4-----4--2--| D||--------------------|-----------------------------| A||--------------------|--0--------------------------| E||----------------0h2-|-----------------4--4-----2--| F#m A(onE) D(onF#) E7sus4E7 -------------------------|-------------------------| -------2-----2-----2-----|--3-----3-----3-----3----| -------2-----2-----2-----|--2-----2-----2-----1----| -------------------------|-------------------------| -------------------------|-------------------------| ----2-----2--0--0-----0--|--2--2-----2--0--0--0----| A A E(onG#)F#m ---------------------------|---------------------------| --2-----2-----2-----2------|--------2h3p2----5------2--| --2-----2-----2-----2------|-----2--------2--4------2--| ---------------------------|---------------------------| --0--0-----0--0--0--0------|--0------------------------| -----------------------0h2-|-----------------4------2--| |
Iedereen die ik ken is begonnen met Nothing else matters....quote:Op vrijdag 6 juli 2007 20:44 schreef Noodly het volgende:
[..]
Tears in heaven is ook wel te doen
Intro:
[ code verwijderd ]
Bedoel je met een barre-akkoord? In dat geval moet je gewoon harder knijpenquote:Op zondag 30 september 2007 20:10 schreef monco76 het volgende:
Iemand overigens nog tips over het voorkomen van het onterecht dempen van een onderliggende snaar? Ik moet mijn vingers echt extreem ver buigen om geen gedempte noot te veroorzaken
wat wil je leren?quote:Op zondag 30 september 2007 20:54 schreef Goover het volgende:
Kan ik hier ook basgitaar komen leren spelen?
Les 1: Hoe koop ik een bas?quote:
je koopt een bas met geldquote:Op zondag 30 september 2007 21:04 schreef Goover het volgende:
[..]
Les 1: Hoe koop ik een bas?
Les 2: De basgitaar
Les 3: Eerste liedje
Les 4: Rock on baby!
Zoiets?
Wat moet ik kopen?quote:
4 snarenquote:je kunt kiezen tussen 4, 5 of meer snaren, ik zou beginnen met 4als eerste liedje zou ik Ramones - Blitzkrieg Pop kiezen...
quote:het is niet al te moeilijk..veel oefenen en na een tijdje kun je rocken
hangt ervan afquote:Op zondag 30 september 2007 21:11 schreef Goover het volgende:
[..]
Wat moet ik kopen?
[..]
4 snaren
[..]
![]()
Duur = 2000?quote:Op zondag 30 september 2007 21:19 schreef MASD het volgende:
[..]
hangt ervan afwil je er echt mee bezig gaan dan kun je een dure kopen, anders voldoet een goedkope ook prima
Voor een beginnersbas? Dat moet voor een 300 kunnen, excl. amp.quote:Op zondag 30 september 2007 21:26 schreef MASD het volgende:
[..]
zo ongeveer welrond de 500 heb je al aardig goede bassgitaren
Ibanez is wel een goed merkquote:Op zondag 30 september 2007 21:38 schreef Goover het volgende:
300Boel geld.
Bij de muziekwinkel hier hadden ze voor +- 250 een Ibanez starterssetje (Bas, snoer en Amp) Is dat wat?
Op zich wel, alhoewel Ibanez wel smaakafhankelijk is (ik zou bijv. zelf niet zo'n haast maken met een Ibanez gitaar, alhoewel er geen kwaad woord over de kwaliteit te melden valt).quote:Op zondag 30 september 2007 21:39 schreef MASD het volgende:
[..]
Ibanez is wel een goed merkgeen idee of het ook voor bassgitaren geldt...
Goede sustain?quote:Op zondag 30 september 2007 21:50 schreef Goover het volgende:
Waar moet je dan aan denken bij die limitaties?
Met name de twee die ik bold heb gemaakt kunnen de lol in het spelen aardig verpesten. De rest is luxe. Prettige luxe weliswaar, maar geen noodzaak tijdens het leren.quote:Op zondag 30 september 2007 23:01 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Goede sustain?
Mooie volle klank?
Zuivere tonen over de volle hals?
Goede brug?
Goede stemmechanieken?
Hoe lang je een noot aan kan houden nadat je hebt aangeslagen.quote:Op zondag 30 september 2007 23:30 schreef Goover het volgende:
Sustain?
Ja. Het is ook een kwestie van op de toonhoogte blijven waar je het naar toe had gedraaid. Goedkope stemmechanieken willen nog wel eens losser gaan en je gitaar ontstemmen tijdens het spelen. Zeker terwijl je aan het leren bent (en dus niet zeker bent of de valsheid aan jou of je gitaar ligt) de doodsteek voor motivatie.quote:Stemmechanieken, zijn er meerdere? Het is toch een kwestie van de snaar aandraaien?
Nou ja, dat moet je ook leren, en je ontwikkelt na langer spelen ook vanzelf een muzikaler gehoor. Dat wil zeggen, ik hoop dat dat bij een heleboel oefenende mensen in mijn omgeving nog vanzelf gaat gebeurenquote:Op maandag 1 oktober 2007 08:57 schreef NiteSpeed het volgende:
Zat mensen die niet zelf goed kunnen stemmen inderdaad.
Daarom zijn er voor mensen die niet kunnen stemmen, stem apparatenquote:Op maandag 1 oktober 2007 08:57 schreef NiteSpeed het volgende:
Zat mensen die niet zelf goed kunnen stemmen inderdaad. Kom je even langs om te stemmen, ben je weer weg en binnen een uur is dat kreng al ontstemd en klinkt alles naar dikke peop!
Het kost best wel wat tijd voor je de E snaar direct weet te stemmen op gehoor. Daarna is het redelijk makkelijk.quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:25 schreef DuranK het volgende:
[..]
Daarom zijn er voor mensen die niet kunnen stemmen, stem apparaten![]()
Maar ik snap niet dat mensen die al 10 jaar gitaar spelen, hun gitaar nog steeds niet kunnen stemmen op gehoor, en geloof me. Die ken ik![]()
Dat vergeef ik de mensen wel. Ik doe soms ook wel met hulpmiddelen de E-snaar stemmen. Maar degene die ik bedoel, kan dus de rest ook niet stemmen op gehoor. Ik bedoel, als 1 snaar al goed staat, hoe moeilijk is het dan nog, als je 10 jaar gitaar speeltquote:Op maandag 1 oktober 2007 13:38 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Het kost best wel wat tijd voor je de E snaar direct weet te stemmen op gehoor. Daarna is het redelijk makkelijk.
Joah, 2 gelijke tonen moet je wel kunnen horen.quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:44 schreef DuranK het volgende:
[..]
Dat vergeef ik de mensen wel. Ik doe soms ook wel met hulpmiddelen de E-snaar stemmen. Maar degene die ik bedoel, kan dus de rest ook niet stemmen op gehoor. Ik bedoel, als 1 snaar al goed staat, hoe moeilijk is het dan nog, als je 10 jaar gitaar speelt![]()
Oefenen oefenen oefenen. En niet te veel in bad gaan.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 00:23 schreef klutsmuts het volgende:
Leuk topic![]()
Ik ben sinds kort aan het oefenen maar die pijn aan mijn vingers is niet prettig zeg maar...
![]()
Je hebt toch van die electronische stemapparaatjes?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 11:21 schreef Lakai het volgende:
Ik heb daar ook wel moeite mee met stemmen hoor...
ik heb ook geen referentie voor de E snaar...
ja dat welquote:Op donderdag 4 oktober 2007 13:05 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
Je hebt toch van die electronische stemapparaatjes?
Vooral gitaar spelen NA het (lang) douchen, afwassen, badderen, zou ik afraden. Heb ik slechte ervaringen meequote:Op donderdag 4 oktober 2007 12:09 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Oefenen oefenen oefenen. En niet te veel in bad gaan.
Gewoon proberen. Das goed voor je, en uiteindelijk doe je het op gehoor ook een stuk sneller. Eigenlijk heb je stem apparaatjes alleen nodig tijdens optredens ofzo. Dan is dat niet zo handig op gehoorquote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:22 schreef Lakai het volgende:
[..]
ja dat welmaar als ik die een in mijn handen heb....ga ik de rest niet meer op gehoor stemmen....
Okay! Dank je voor de tip. Ik moet hoognodig weer eens de gitaar pakken (keuze zat, vriend is gitaristquote:Op donderdag 4 oktober 2007 19:51 schreef Goover het volgende:
[..]
Vooral gitaar spelen NA het (lang) douchen, afwassen, badderen, zou ik afraden. Heb ik slechte ervaringen mee.
Niet te ver doorzetten natuurlijk want dan krijg je blaren op je vingers en kan je een week niet spelenquote:Op donderdag 4 oktober 2007 22:26 schreef klutsmuts het volgende:
[..]
Okay! Dank je voor de tip. Ik moet hoognodig weer eens de gitaar pakken (keuze zat, vriend is gitarist) maar die pijn steeds weer houd me tegen... Naja, doorzetten dan maar
![]()
ik heb vandaag ook echt heel veel gitaar gespeeld...en nu doet het pijnquote:Op vrijdag 5 oktober 2007 01:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Niet te ver doorzetten natuurlijk want dan krijg je blaren op je vingers en kan je een week niet spelen.
Ervaringsdeskundige.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 | G---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---| D-0---0---0---0---4---4---4---4---0---0---0---0---4---4---4---4-----| A-------------------------------------------------------------------| E-------------------------------------------------------------------| VERSE 1 G---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2-------| D-0---0---0---0---4---4---4---4---0---0---0---0---4---4---4---4-----| A-------------------------------------------------------------------| E-------------------------------------------------------------------| G---4---4---4-------0---0---2---2---4---4---4---4---2---2-----------| D-------------------------------------------------------------------| A-2---2---2---0-----------0---0---2---2---2---2---0---0---0---0-----| E-----------------3---3---------------------------------------------| G---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2---2-------| D-0---0---0---0---4---4---4---4---0---0---0---0---4---4---4---4-----| A-------------------------------------------------------------------| E-------------------------------------------------------------------| CHORUS G---2---2---2-------4---4---4---4---2---2---2--------4---4---4---4--| D-0---0---0-----------------------0---0---0-------------------------| A-------------0---2---2---2---4----------------0---2---2---2---4----|X2 E-------------------------------------------------------------------| |
Erg leuk liedje maar hoe moet ik dat "lezen" om te kunnen spelen? Zal wel een domme vraag zijnquote:Op zondag 28 oktober 2007 18:15 schreef Goover het volgende:
Leuk oefen liedje als je een beetje 'in to' top 40 muziek ben, geschikt voor gitaar en bass. Er is ook een uitgebreidere gitaar versie btw.
Hey There Delilah - Plain White T's
[ code verwijderd ]
is een bass tab... zet er een lege b en e lijn boven en je hebt een simpele gitaarversie....quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 20:43 schreef -Dries- het volgende:
Die tab is zoiezo fout.
Elke horizontale lijn is een snaar, elk cijfer op zo'n snaar is de fret die je moet indrukken om de goede noot te spelen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 20:14 schreef klutsmuts het volgende:
[..]
Erg leuk liedje maar hoe moet ik dat "lezen" om te kunnen spelen? Zal wel een domme vraag zijn![]()
mja denk niet dat dat lukt...quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |