Rijden met meer dan 0.2 promille alcohol in je bloed is voor jongeren (beginnende bestuurders, preciese definitie ken ik niet) toch nu al verboden? Het is volgens mij onzin dat er dus geen sanctie zou zijn voor een promillage tussen 0.2 en 0.8. Alleen krijg je onder de 0.8 alleen een boete en boven de 0.8 hierbovenop ook nog een cursus. Ik zou er niet zo'n probleem mee hebben als de cursus bij alle alcoholovertredingen verplicht wordt gesteld.quote:Op zondag 29 april 2007 18:56 schreef Autodidact het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/binnenland/62704461/CDA:_hardere_aanpak_jongeren_met_alcohol_in_verkeer.html
Da's...een slokje...
drank is in alle redelijkheid (en billijkheidquote:Op maandag 7 mei 2007 14:15 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dus als ik de denkwijze van verhoogd risico=verbod hier ook toepas moet drank in zijn geheel verboden worden. Immers: risico.
Mij lijkt een redelijke middenweg dat rijden op gemotoriseerde voertuigen (auto, brommer etc.) niet wordt toegestaan, en met alcohol op de fiets zitten verder met rust wordt gelayten; ten eerste omdat dat nog niet zo heel veel kwaad kan voor andere weggebruikers, en ten tweede omdat een dergelijk verbod lastig te handhaven is.quote:Op maandag 7 mei 2007 10:18 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
en als je met je brommer een fietser aanrijdt (of zelfs met een fiets een auto aanrijdt) ben je geen gevaar voor die ander?
het woordje 'gevaar' betekent niet meteen dat je die ander in een levensbedreigende situatie hoeft te plaatsen, een flinke deuk in een auto plus een niet te onderschatten trauma lijkt al redelijk zorgelijk.
Waarom autorijden er dan uitlichten? Dat geldt toch ook als je thuis drinkt met andere mensen? Verbieden dus?quote:Op maandag 7 mei 2007 16:57 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
drank is in alle redelijkheid (en billijkheid) prima te gebruiken zonder een (significant) verhoogd risico te zijn voor jezelf en omgeving.
Niks. Wat mij betreft mogen ze zelf weten hoe ze verzekeringen afsluiten.quote:Op maandag 7 mei 2007 16:57 schreef pmb_rug het volgende:
wat vind je van de gedachte dat ziekenhuizen (of verzekeringen via eigen risico) twee tarieven zouden moeten hanteren 1 voor zaken waar een patient niets aan kan doen (laag) en 1 voor zaken die door eigen schuld (alcohol, roken, vetzucht) worden veroorzaakt.
Ik zie het punt niet. De een kan veel beter tegen alcohol dan de ander....ik zeg: als een beschonken bestuurder een ongeluk maakt kun je dekking van verzekering ontzeggen (is al het geval) dus je straft pas als er een misdaad is begaan - niet omdat men een risico heeft om wel eens ongelukken te gaan veroorzaken. Alcoholcontroles afschaffen.quote:Op maandag 7 mei 2007 14:39 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Rijden met meer dan 0.2 promille alcohol in je bloed is voor jongeren (beginnende bestuurders, preciese definitie ken ik niet) toch nu al verboden? Het is volgens mij onzin dat er dus geen sanctie zou zijn voor een promillage tussen 0.2 en 0.8. Alleen krijg je onder de 0.8 alleen een boete en boven de 0.8 hierbovenop ook nog een cursus. Ik zou er niet zo'n probleem mee hebben als de cursus bij alle alcoholovertredingen verplicht wordt gesteld.
(Hoewel een evaluatie van deze maatregel misschien ook wel op zijn plaats is, voordat het op grotere schaal ingevoerd gaat worden. Is de effectiviteit van een dergelijke cursus in de praktijk al gebleken?)
Op het moment dat iemand daadwerkelijk een ongeluk veroorzaakt, dan is de kans groot dat er ook anderen zwaar door getroffen worden. Wanneer je pas straft als er daadwerkelijk een ongeluk is gebeurd, dan zijn er misschien al onherstelbare (fysieke) gevolgen.quote:Op maandag 7 mei 2007 18:29 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik zie het punt niet. De een kan veel beter tegen alcohol dan de ander....ik zeg: als een beschonken bestuurder een ongeluk maakt kun je dekking van verzekering ontzeggen (is al het geval) dus je straft pas als er een misdaad is begaan - niet omdat men een risico heeft om wel eens ongelukken te gaan veroorzaken. Alcoholcontroles afschaffen.
quote:‘Alcoholverkoop onder 18 verbieden’
Van onze verslaggever Ron Meerhof
DEN HAAG - Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) wil dat jongeren pas vanaf 18 jaar bier, wijn en breezers kunnen kopen. Die leeftijdsgrens ligt nu op 16. Ze zegt er tevens ‘wel voor te voelen’ zwak alcoholische drank helemaal uit de supermarkten te bannen.
Dergelijke maatregelen gaan veel verder dan wat is afgesproken in het regeerakkoord. Daarin is sprake van een strengere controle op handhaving van de leeftijdsgrenzen bij verkoop van alcohol. Een woordvoerder van CDA-minister Klink (Volksgezondheid) zegt dat deze nog geen standpunt heeft over de zaak, hij overlegt woensdag met Ter Horst.
De PvdA-minister zegt tegemoet te willen komen aan gemeenten die kampen met grootschalig alcoholmisbruik onder jongeren. Ter Horst ondertekende daartoe maandag een convenant met twaalf gemeenten in de regio IJsselland. Ze belooft daarin onder meer te werken aan de invoering van blaastests. Nu worden dergelijke tests alleen uitgevoerd in het verkeer, maar het staat vast dat alcohol ook een enorme rol speelt bij overlast en geweldsmisdrijven. Ter Horst vindt dat dit voortaan moet worden geregistreerd en dat het promillage zou moeten meewegen in de strafmaat.
Supermarkten
Tijdens de bijeenkomst drongen de gemeenten aan op nog strengere maatregelen als het optrekken van de leeftijdsgrens. ‘Daar is de minister het helemaal mee eens’, zegt een woordvoerder. ‘Ze gaat zo snel mogelijk overleggen met haar collega’s van Volksgezondheid en Economische Zaken.’ Ook een oproep om alcoholverkoop in supermarkten te verbieden, vond een gewillig oor. De afgelopen jaren is vaker geopperd de leeftijdsgrens voor zwak alcoholische drank gelijk te trekken met die voor sterke drank, maar daarvoor was steeds geen Kamermeerderheid.
‘De grens van 16 jaar voor verkoop van bijvoorbeeld bier is al zo moeilijk te handhaven’, zegt een woordvoerster van de vereniging voor de supermarktbranche CBL. ‘Mensen vinden dat onzin, het leidt tot discussies aan de kassa’s. Voor 18 jaar is helemáál geen maatschappelijk draagvlak.’ Volgens het CBL zou de overheid meer werk moeten maken van handhaving van de huidige regels. ‘We dringen al langer aan op strafbaarstelling van de kopers. Zet daar nou eerst eens op in.’
Dat gaat Ter Horst ook doen, zegt haar woordvoerder, maar controle wordt juist aanzienlijk makkelijker als die zich voortaan beperken kan tot slijterijen, die dan ook nog op slechts één leeftijdsgrens hoeven toe te zien.
Meer betutteling van kabinet: geen alcohol onder de 18 meerquote:Op dinsdag 8 mei 2007 08:05 schreef Reya het volgende:
Ze zouden ook eens een dag blijven stilzitten:
[..]
Nu nog steeds?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 00:33 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Op het moment dat iemand daadwerkelijk een ongeluk veroorzaakt, dan is de kans groot dat er ook anderen zwaar door getroffen worden. Wanneer je pas straft als er daadwerkelijk een ongeluk is gebeurd, dan zijn er misschien al onherstelbare (fysieke) gevolgen.
Onder invloed van (een zekere hoeveelheid) regen gaan de rijprestaties duidelijk achteruit, waardoor het risico op ongelukken vergroot wordt. Dit risico neem je niet alleen voor jezelf, maar ook voor andere weggebruikers. Natuurlijk is het zo dat sommige mensen beter tegen een glibberige weg kunnen dan andere mensen. Maar één van de vervelende eigenschappen van regen is dat het je remvermogen beïnvloedt. Met een paar cm water op de weg zijn veel mensen niet goed meer in staat om in te schatten welke afstand ze moeten houden om te kunnen remmen. Een duidelijke, controleerbare en afdwingbare maatstaf hiervoor is dus noodzakelijk. Om deze redenen sta ik achter een wettelijke limiet voor weggebruik bij regen in het verkeer (en met name bij de auto). En aangezien wetten zonder handhaving weinig nut hebben, ben ik dus ook voor regencontroles.
Leuk gedachte-experimentquote:Op dinsdag 8 mei 2007 08:51 schreef Autodidact het volgende:
Nu nog steeds?
Dat is toch altijd zo bij drankgebruik? Hoe meer men drinkt, hoe gevaarlijker men voor de omgeving is. Toch beboeten we iemand pas als zijn drankgebruik ook daadwerkelijk deze gevolgen heeft gehad - als hij gaat vechten, of treiteren etc.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:11 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Leuk gedachte-experiment![]()
Doorslaggevend argument om toch voor alcoholcontroles te zijn, is voor mij dat je onder invloed van alcohol niet meer goed in staat bent om je eigen prestaties en de gevolgen van je gedrag in te schatten. Het lastige is ook dat je hiermee ook eigenlijk pas wordt geconfronteerd als het misgaat. Over het algemeen is het heel goed om mensen zelf hun eigen grenzen te laten ervaren, maar als de kans groot is dat bij het aftasten van deze grens slachtoffers vallen, dan vind ik dat onaanvaardbaar.
Het alternatief is dan een wettelijke limiet.
1) Je zult ook de afstand moeten meten op andere weggebruikers...hoe gaan we dat doen?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:11 schreef ijsbrekertje het volgende:
Bij regen moet je verplicht je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Af en toe staat er op de matrixborden boven de snelweg dan ook een aangepaste maximumsnelheid aangegeven. In principe ben je ook verplicht om je hieraan te houden; alleen de handhaving van deze wetgeving is niet zo strak geregeld. Maar als er flitskasten komen die om kunnen gaan met een flexibele maximumsnelheid, dan zal dat ook veranderen denk ik. (En dat vind ik eigenlijk wel terecht)
Het verschil tussen verkeersongevallen en andere drankgerelateerde overlast is dat in het tweede geval vaak nog ingegrepen kan worden voordat het echt (onherstelbaar) misgaat. Hierdoor zijn de gevolgenals het misgaat bij verkeersongevallen vaak ernstiger en daarom is het gerechtvaardigd om deze situatie te voorkomen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:27 schreef Autodidact het volgende:
Dat is toch altijd zo bij drankgebruik? Hoe meer men drinkt, hoe gevaarlijker men voor de omgeving is. Toch beboeten we iemand pas als zijn drankgebruik ook daadwerkelijk deze gevolgen heeft gehad - als hij gaat vechten, of treiteren etc.
Een belangrijk punt hierbij is de handhaafbaarheid van de maatregelen. Je hebt gelijk dat je er met alleen snelheid meten niet bent. Daarnaast zijn er ook andere veiligheidsrisico's behalve regen. De praktische handhaafbaarheidsaspecten van punt 1 en 2 laat ik even voor wat ze zijn. Punt 3 vind ik het wezenlijke punt.quote:1) Je zult ook de afstand moeten meten op andere weggebruikers...hoe gaan we dat doen?
2) De meeste ongelukken gebeuren volgens mij niet op de snelweg. Eigenlijk zul je dus immens veel moeten flitsen als het regent
3) Waarom niet, in plaats van flitsen, de overtreder pas straffen als er inderdaad een ongeluk was? Waarom moet je iemand beboeten die in zijn eentje op de weg 5km harder rijdt dan is toegestaan als het regent? Welke veiligheid biedt dit?
Beetje jammer dat je me in het 'simpele' hoekje wil duwen.quote:Op maandag 7 mei 2007 10:11 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
je schetst wederom een bedenkelijke karikatuur die van weinig realiteitszin getuigt.
ik ken geen conservatief die terug verlangt naar het verleden. dat een leugenachtige omschrijving die kant nog wal raakt. een beetje simpel. het heeft niks met felheid te maken maar eerder met simplisme.
Aha... dus conservatisme voor jou is iets anders dan conservatisme voor mij. Máár, conservatisme 'voor jou' is het enige ware conservatisme?quote:het conservatisme voor mij betekent
Jouw waarden zijn niet mijn waarden... Mijn visie op het leven, en dan vooral mijn eigen leven, is anders dan jouw visie... Gaan we onszelf en elkaar verplichten om daarin nader tot elkaar te komen?quote:dat normen en waarden een publieke aangelegenheid zijn met oog voor het individu (en niet andersom)
Armoede, uitzichtloosheid, deprimerende leefomgeving, negatieve subculturen die daaruit voortkomen... ALLEMAAL de schuld van vrije sex zeker? Kom nou... dat soort gezeik is zo oud als de mensheid... de onderklasse is altijd al oververtegenwoordigd geweest waar het dit soort zaken betreft.quote:voorbeeld: Dalrymple beschrijft de vicieuze cirkel van buitenechtelijke babies, stiefouders en mishandeling en weer terug (hij schrijft dat 70% van de babies die geboren worden in het ziekenhuis waar hij werkte, we hebben het hier dus over de onderklasse van UK, buitenechtelijk zijn en zou bijna 100% zijn als je de Indiaase immigranten niet mee zou tellen)
De normen en waarden rond seksualiteit zijn compleet uithold door het liberalisme. Dat dit werkt voor "fine young men such as yourself" staat ongetwijfeld buiten kijf, maar voor velen is vrijheid hun ultieme gevangneming in hun eigen driften en domheid.
Dalrymple is wat dat betreft een beetje een kakelende kip. Wat hij zegt over heroine verslaving is niets meer dan een persoonlijke mening die wordt tegengesproken door zo ongeveer alle kennis die de medische wereld heeft over opiaten en hun effect op het menselijk lichaam.quote:Verder betekent het dat individuen verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen daden. voorbeeld: criminaliteit wordt niet veroorzaakt door armoede zoals vaak word beweerd door linksen, het is een keuze. net als drugsgebruik overigens (Dalrymple schrijft over de mythes rond heroine verslaving).
Twee verboden zelfs vandaag, het voorgestelde verbod op alcoholverkoop in de supermarkt was er ook nog.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het verbod van de dag:
Overdag verbod op snoepreclame
heeft de overheid (nog) niks mee te maken. Dit komt vanuit organisaties die hun eigen belang nastreven. Zou je toch moeten kunnen waarderen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het verbod van de dag:
Overdag verbod op snoepreclame
Waarom richten ze zich niet op de ouders om ze te vragen zenders te boycotten als ze denken dat snoepreclame hun kind verziekt?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 18:24 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
heeft de overheid (nog) niks mee te maken. Dit komt vanuit organisaties die hun eigen belang nastreven. Zou je toch moeten kunnen waarderen.
Organisaties die de overheid inschakelen om hun ideeën over hoe iemand zou moeten leven met geweld af te dwingen. Er is maar weinig dat ik minder waardeer.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 18:24 schreef ethiraseth het volgende:
heeft de overheid (nog) niks mee te maken. Dit komt vanuit organisaties die hun eigen belang nastreven. Zou je toch moeten kunnen waarderen.
Het doel van een spastische organisatie als de Nederlandse Hartstichting kan ik begrijpen. Het is niet wenselijk dat ze er zich zo mee bemoeien, maar vanuit hun gezien snap ik het wel.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 18:24 schreef ethiraseth het volgende:
Dit komt vanuit organisaties die hun eigen belang nastreven. Zou je toch moeten kunnen waarderen.
waarom alleen de snoepreclames? kunnen de merchandising-reclames ook meteen gedelete worden of stort dan het bart smit-imperium in?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 18:34 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Waarom richten ze zich niet op de ouders om ze te vragen zenders te boycotten als ze denken dat snoepreclame hun kind verziekt?
Ik vind het allemaal best, zolang ze het maar niet met geweld af gaan dwingen. Niets weerhoudt ouders om ervoor te zorgen dat hun kind niet de hele dag snoep vreet.quote:Op woensdag 9 mei 2007 11:46 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
waarom alleen de snoepreclames? kunnen de merchandising-reclames ook meteen gedelete worden of stort dan het bart smit-imperium in?
van shampoo word je niet dik in elk geval.quote:Op woensdag 9 mei 2007 11:58 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik vind het allemaal best, zolang ze het maar niet met geweld af gaan dwingen. Niets weerhoudt ouders om ervoor te zorgen dat hun kind niet de hele dag snoep vreet.
Wellicht kunnen ze ook de reclames voor shampoo verbieden. Te veel douchen is niet goed voor je huid.
Van af en toe een snoepje ook niet.quote:Op woensdag 9 mei 2007 12:05 schreef lady-wrb het volgende:
van shampoo word je niet dik in elk geval.
klopt en daarom moeten zulke campagnes niet op kinderen worden gericht, maar op de ouders, want die delen te veel snoep uit.quote:Op woensdag 9 mei 2007 12:14 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Van af en toe een snoepje ook niet.
Wat voor campagnes? Om snoepreclame te verbieden?quote:Op woensdag 9 mei 2007 12:17 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
klopt en daarom moeten zulke campagnes niet op kinderen worden gericht, maar op de ouders, want die delen te veel snoep uit.
Dan neem ik een lening, vreet me bol en zuip me klem. Ben ik dan van al die onzin af?quote:Op woensdag 9 mei 2007 12:33 schreef Heerlijkheid het volgende:
Je moet als consument en TV-kijker eigenlijk de keuze hebben van welke reclame je wordt uitgesloten:
- mensen met kredietschulden kunnen dan geen reclame voor leningen meer zien
- ouders met dikke kinderen geen reclame meer voor snoep, chips en cola
- alcoholverslaafden geen reclame meer voor bier, etc.
met deze post bevestig je het beeld alleen maar.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 15:02 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Beetje jammer dat je me in het 'simpele' hoekje wil duwen.
Maar het staat je vrij te vinden wat je wil natuurlijk.
hij pleit voor een herwaardering van normen die op dit moment niet meer of minder waard zijn als 50 jaar geleden, dat ze qua populariteit anders liggen dan toen heeft niets te maken met het 'terug willen naar...'quote:Dan doe ik voor het gemak even nét alsof Balkenende (om maar eens iemand te noemen) niet heeft lopen drammen op een terugkeer naar collectieve waarden uit vervlogen tijden.
is er 1 pure vorm van conservatisme te verzinnen waar alle conservatieven het over eens zijn? nee, natuurlijk niet. iedereen heeft zijn stokpaardjes binnen een breder spectrum van onderwerpen, dit zijn de mijne. Wat conservatisme in ieder geval niet is is terug verlangen naar vervlogen tijden, daarvoor moet bij de romantici zijn.quote:[..]
Aha... dus conservatisme voor jou is iets anders dan conservatisme voor mij. Máár, conservatisme 'voor jou' is het enige ware conservatisme?
toch kun je als samenleving bepaalde zaken vaststellen, bijv: je ruimt op nieuwjaarsdag je eigen vuurwerk op; je hebt geen seks met 12 jarigen en dieren; je komt op tijd op je werk'; en meisjes mogen naar school en werken.quote:Wat moet ik hier van maken?
[..]
Jouw waarden zijn niet mijn waarden... Mijn visie op het leven, en dan vooral mijn eigen leven, is anders dan jouw visie... Gaan we onszelf en elkaar verplichten om daarin nader tot elkaar te komen?
zie mijn eerste opmerking. je maakt weer een simpele karikatuur van een zeer valide punt. Maar ik kan me ook niet onttrekken aan het idee dat je het boek Life at the bottom niet gelezen hebt en dus ook geen idee hebt waarover het gaat en wat de (valide) redenering is.quote:[..]
Armoede, uitzichtloosheid, deprimerende leefomgeving, negatieve subculturen die daaruit voortkomen... ALLEMAAL de schuld van vrije sex zeker? Kom nou... dat soort gezeik is zo oud als de mensheid... de onderklasse is altijd al oververtegenwoordigd geweest waar het dit soort zaken betreft.
wederom een karikatuur. punt is dat vroeger kinderen, meer dan nu, opgroeiden in een stabiel gezin met een vader en moeder als rolmodellen. dat er vroeger veel andersoortige excessen waren zal wel, maar dat doet niks af aan de destructieve invloed van een-ouder gezinnen (zeker als dit gepaard gaat met wisselende 'stiefvaders' die zonder uitzondering mishandelen en niks toevoegen aan de opvoeding van de kinderen (die op hun beurt weer met een vertekent beeld van relaties rondlopen etc.).quote:Je gaat er tevens vanuit dat in Victoriaanse tijden (waarin oerdriften volledig de nek om werden gedraaid) de zaken er anders of beter voorstonden, terwijl algemeen bekend is dat juist in die tijd sex en andere oerdriften er op een zeer extreme manier werden uitgelaten... in een donker steegje waar niemand keek bijvoorbeeld.
je legt mij van alles in de mond, ik ben niet ingegaan op het punt, ik heb het alleen als voorbeeld aangehaald van wat Dalrymple beschijft (iets wat jij waarschijnlijk niet gelezen hebt en klaarblijkelijk niet begrijpt). Dat het seksverhaal niet opzich staat is een open deur.quote:Jouw aanname dat een kerk of andere ethisch belerende organisatie de onderklasse daadwerkelijk zou redden door een repressief beleid waar het op sex aankomt lijkt me vrij weinig waard. Je zult mensen iets moeten geven waar ze iets mee kunnen. Dat kan een bepaalde religie zijn... Maar het sexverhaal staat daarin niet op zich.
wederom, heb je het boek gelezen?quote:[..]
Dalrymple is wat dat betreft een beetje een kakelende kip. Wat hij zegt over heroine verslaving is niets meer dan een persoonlijke mening die wordt tegengesproken door zo ongeveer alle kennis die de medische wereld heeft over opiaten en hun effect op het menselijk lichaam.
niemand word door armoede gedreven naar criminaliteit, daar zijn 1001 argumenten voor waarom dat lulkoekerij is.quote:Criminaliteit wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren. Soms wel degelijk door armoede gedreven, maar vaker door het verlangen naar materieel bezit. Feit is daarbij wel dat een hoop zware criminelen (qua vergrijp) psychische stoornissen hebben.
dat soort determisme maakt die mensen tot slachtoffer en laat ze voor altijd in die rol (waarom zouden ze dat niet doen?) precies het punt dat Dalrymple maakt. je lost niets op op die manier.quote:Criminologie en psychologie kijken ook steeds serieuzer naar de vraag in hoeverre er nu echt sprake is van een vrije keuze. Je bent niet meer of minder dan het resultaat van complexe chemische processen, waarvan bekend is dat deze soms niet plaatsvinden zoals zou 'moeten'. Daardoor kunnen mensen sociaal niet goed functioneren, problemen hebben met agressie-regulatie, of simpelweg een complete absentie van begrippen als mededogen, sympathie, etc.
ik vraag me af je beiden wel gelezen hebt.quote:Het is met Dalrymple net als met de bijbel. Er zal genoeg waardevols instaan, maar ik zou er niet te snel blind op varen.
weljaquote:Op donderdag 10 mei 2007 14:34 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
met deze post bevestig je het beeld alleen maar.
En hoe had hij dat in gedachten? Door een debat? Of een breed gedragen maatschappelijke discussie?quote:hij pleit voor een herwaardering van normen die op dit moment niet meer of minder waard zijn als 50 jaar geleden, dat ze qua populariteit anders liggen dan toen heeft niets te maken met het 'terug willen naar...'
Uitermate scherpe voorbeelden.quote:toch kun je als samenleving bepaalde zaken vaststellen, bijv: je ruimt op nieuwjaarsdag je eigen vuurwerk op; je hebt geen seks met 12 jarigen en dieren; je komt op tijd op je werk'; en meisjes mogen naar school en werken.
Wat krijgen we nou? Jij haalt dat boek toch aan?!quote:zie mijn eerste opmerking. je maakt weer een simpele karikatuur van een zeer valide punt. Maar ik kan me ook niet onttrekken aan het idee dat je het boek Life at the bottom niet gelezen hebt en dus ook geen idee hebt waarover het gaat en wat de (valide) redenering is.
Ach... Bij m'n pa in de buurt waren er geen éénouder gezinnen. Die kreeg ook slaag, werd door z´n moeder ´s nachts dronken uit de kroeg getrokken en had een verrotte kutjeugd. Dat gold voor de meesten daar in de buurt. Men was arm, had niks en de maatschappij was er bepaald niet op ingesteld om die mensen vooruit te helpen. Heb ik je geloof ik al eerder iets over verteld.quote:wederom een karikatuur. punt is dat vroeger kinderen, meer dan nu, opgroeiden in een stabiel gezin met een vader en moeder als rolmodellen. dat er vroeger veel andersoortige excessen waren zal wel, maar dat doet niks af aan de destructieve invloed van een-ouder gezinnen (zeker als dit gepaard gaat met wisselende 'stiefvaders' die zonder uitzondering mishandelen en niks toevoegen aan de opvoeding van de kinderen (die op hun beurt weer met een vertekent beeld van relaties rondlopen etc.).
Dan moet je wat duidelijker zeggen wat je zeggen wil en ophouden met vage beschrijvingen.quote:je legt mij van alles in de mond, ik ben niet ingegaan op het punt, ik heb het alleen als voorbeeld aangehaald van wat Dalrymple beschijft (iets wat jij waarschijnlijk niet gelezen hebt en klaarblijkelijk niet begrijpt). Dat het seksverhaal niet opzich staat is een open deur.
Er is geen bewering in de wereld waar geen bron voor te vinden is, dus dat zal ongetwijfeld. Vraag het zelf eens ergens na, dan weet je hoe het zit.quote:wederom, heb je het boek gelezen?
hij haalt bijv 20 tekstboeken aan die zeggen dat afkicken van heroine relatief eenvoudig is absoluut niet levensbedreigend (in tegenstelling tot wat de bureaucratie je wil doen laten geloven).
Ben je echt zo wereldvreemd, of is de binnenkant van je oogkleppen zo mooi?quote:niemand word door armoede gedreven naar criminaliteit, daar zijn 1001 argumenten voor waarom dat lulkoekerij is.
Wat is dit nu voor een dommige reactie? Niet alles is op te lossen. Zeg je tegen een zwakzinnige ook dattie gewoon als de sodemieter aan het werk moet omdat ie anders altijd maar zwakzinnig blijft?quote:dat soort determisme maakt die mensen tot slachtoffer en laat ze voor altijd in die rol (waarom zouden ze dat niet doen?) precies het punt dat Dalrymple maakt. je lost niets op op die manier.
De Bijbel wel... heb op een christelijke basisschool gezeten (ik liep met Pasen over straat naar het Juliana ziekenhuis, gewapend met houten paasstok, al ´de heer is waarlijk opgestaan´ zingend om de zieken daar te bezoeken - ter beeldvorming) en daarna op een roomskatholieke middelbare school waar we ook de bijbel moesten lezen.quote:ik vraag me af je beiden wel gelezen hebt.
wat is hier mis mee?quote:Op woensdag 23 mei 2007 08:54 schreef Reya het volgende:
Ook vandaag is het weer raak:
CDA wil ouders aanpakken die kind niet laten ontbijten
symbool politiek, maar niet onverstandig. zeker omdat deze lamp inmiddels overbodig is maar alleen nog omwille van perverse prikkels wordt gekocht.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 08:34 schreef Autodidact het volgende:
Ze staan niet stil hoor.
'Verbod op gloeilamp'
Ze zouden ze meteen op moeten sluiten, hoe durven ze het lef te hebben niet naar vadertje staat te luisteren! Appels en boterhammen voor een ieder, en een gevoel van vreugde zal zich verspreiden over de natie.quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:43 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wat is hier mis mee?
dit is een groep ouders die hun kinderen structureel verwaarloost, lijkt me right on the money. vraag elke willekeurige onderwijzer(es) in het basisonderwijs.
Perverse prikkels? Heb je uit verveling de bijbel weer zitten lezen?quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:45 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
symbool politiek, maar niet onverstandig. zeker omdat deze lamp inmiddels overbodig is maar alleen nog omwille van perverse prikkels wordt gekocht.
Een opvoedingscursus...denk je nu werkelijk dat die ouders niet weten dat hun kind eten nodig heeft?quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:43 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wat is hier mis mee?
dit is een groep ouders die hun kinderen structureel verwaarloost, lijkt me right on the money. vraag elke willekeurige onderwijzer(es) in het basisonderwijs.
hmm, tja. ik ken een gezin waarvan de ouder gerust een avondje op stap gingen en hun kind van 1,5 in zijn (spijlen)bed met een zak chips zetten, verder douchten die kinderen nooit, laat staan dat ze ontbeten. Je kunt wel raden hoe de schoolprestaties waren...quote:Op donderdag 24 mei 2007 08:58 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Een opvoedingscursus...denk je nu werkelijk dat die ouders niet weten dat hun kind eten nodig heeft?
ik heb ook vragen bij het realiteitsgehalte, maar een onderwijzer weet precies om wie het gaat bij hem in de klas.quote:Dit helpt niks, het gaat alleen geld kosten en Van Geel heeft zijn gristelijke schaapjes weer tevreden gesteld.
zonder goede voeding zijn die kinderen, die sowieso al redelijk kansloos zijn door hun opvoeding, al helemaal gedoemd om te mislukken omdat je op een lege maag niet kunt functioneren. nogmaals, het is een teken van verwaarlozing en buitengewoon vervelend voor onderwijzers die die kinderen proberen iets bij te brengen (wat niet lukt op deze manier).quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:46 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ze zouden ze meteen op moeten sluiten, hoe durven ze het lef te hebben niet naar vadertje staat te luisteren! Appels en boterhammen voor een ieder, en een gevoel van vreugde zal zich verspreiden over de natie.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:47 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Perverse prikkels? Heb je uit verveling de bijbel weer zitten lezen?![]()
Dat laatste is niet helemaal waar, aangezien je lichaam per definitie reserves opbouwt voor de korte termijn. Een mens kan dus wel degelijk functioneren op een lege maag, maar het verdient aanbeveling om voor de middag wat tot je te nemen.quote:Op donderdag 24 mei 2007 09:08 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
hmm, tja. ik ken een gezin waarvan de ouder gerust een avondje op stap gingen en hun kind van 1,5 in zijn (spijlen)bed met een zak chips zetten, verder douchten die kinderen nooit, laat staan dat ze ontbeten. Je kunt wel raden hoe de schoolprestaties waren...
je overschat mensen in de onderlaag, er zitten werkelijk zwakzinnigen bij (die krijgen nml ook kinderen)
[..]
ik heb ook vragen bij het realiteitsgehalte, maar een onderwijzer weet precies om wie het gaat bij hem in de klas.
[..]
zonder goede voeding zijn die kinderen, die sowieso al redelijk kansloos zijn door hun opvoeding, al helemaal gedoemd om te mislukken omdat je op een lege maag niet kunt functioneren. nogmaals, het is een teken van verwaarlozing en buitengewoon vervelend voor onderwijzers die die kinderen proberen iets bij te brengen (wat niet lukt op deze manier).
Bronquote:Kritiek op 'niet ethische' donorshow BNN
BNN zendt De Grote Donorshow vrijdag gewoon uit. Het CDA had gevraagd de uitzending te schrappen. In de show (20.30 uur, Ned. 3) krijgt de ongeneeslijk zieke Lisa (37) de keuze aan wie van drie nierpatiënten (18 tot 40 jaar oud) zij het liefst een nier afstaat.
De kijkers kunnen de vrouw adviseren door te sms'en. BNN wil op deze manier aantonen dat het, vijf jaar na het overlijden van oprichter Bart de Graaff, nog steeds lastig is om aan donoren te komen.
BNN-voorzitter Laurens Drillich zei zaterdag in het Radio 1 Journaal dat de uitzending gewoon doorgaat. „De kans van de deelnemers op een nier is 33 procent, dat is veel hoger dan de mensen die op een wachtlijst staan. Je zou verwachten dat het beter wordt, maar het wordt slechter."
CDA-mediawoordvoerder Joop Atsma vindt het een verkeerd en verwerpelijk idee van BNN en tv-producent Endemol. „Dinsdag in het vragenuurtje roep ik minister Ab Klink (Volksgezondheid) en Ronald Plasterk (Media) erover naar de Tweede Kamer. Ik wil dat zij er een stokje voor steken. Dit kan echt niet. Ook wil ik dat zij met BNN over de kwestie in gesprek gaan. BNN lost het ene probleem met het andere op. Hoe moeten de twee afgewezen patiënten zich wel niet voelen na de uitzending?", schetste Atsma zaterdag.
ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob juicht het toe dat er aandacht wordt gevraagd voor het tekort aan donoren, maar op deze manier pakt het volgens hem „beroerd" uit. Hij wil dat minister Plasterk praat met BNN om het programma niet uit te zenden.
PvdA-Tweede Kamerlid Martijn van Dam vindt de opzet weliswaar „niet ethisch " maar het onderwerp van groot belang en hij verzet zich niet tegen de uitzending. Daarnaast heeft BNN volgens hem met eerdere programma's bewezen zorgvuldig met onder meer gevoelige medische onderwerpen te kunnen omgaan. Achteraf kan volgens hem beoordeeld worden of er grenzen zijn overschreden, vooral met regels rond het doneren van een orgaan.
BNN zegt te weten dat het programma controversieel is, maar wil de ophef gebruiken om aan te tonen dat in de afgelopen jaren het aantal mensen met een donorcodicil is afgenomen.
Directeur Paul Beerkens van de Nierstichting laat weten dat hij het geweldig vindt dat BNN aandacht aan dit grote probleem schenkt. „Maar de manier waarop zij dit doen, is beslist niet onze keuze. Dit biedt geen structurele oplossing. Daarom hebben wij het masterplan orgaandonatie bedacht."
Door homos te verbieden donor te worden bijvoorbeeld..quote:Op zondag 27 mei 2007 13:13 schreef Reya het volgende:
[..]
Bron
Ja, het tekort aan donororganen wordt vast opgelost door het verbieden van een televisieprogramma.
Is dat ooit serieus door iemand voorgesteld?quote:Op zondag 27 mei 2007 15:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Door homos te verbieden donor te worden bijvoorbeeld..
Euh, dat IS gewoon het geval in NL...quote:Op zondag 27 mei 2007 15:19 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Is dat ooit serieus door iemand voorgesteld?
Dit kun je niet menen.quote:Op zondag 27 mei 2007 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Euh, dat IS gewoon het geval in NL...
Orgaan en bloeddonor..
quote:Op vrijdag 30 maart 2007 23:33 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Multikul is opgelegd en moet afgedwongen worden, het is in strijd met de liberale beginselen.
Ben benieuwd naar Plasterks antwoord. Ik denk dat hij dit protest wegwuift. Maar dat uberhaupt in ze opkomt hier een politiek debat van te makenquote:Op zondag 27 mei 2007 13:13 schreef Reya het volgende:
[..]
Bron
Ja, het tekort aan donororganen wordt vast opgelost door het verbieden van een televisieprogramma.
Volgens de nierstichting is dat niet waar.quote:Op zondag 27 mei 2007 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Euh, dat IS gewoon het geval in NL...
Orgaan en bloeddonor..
quote:Ik heb gehoord dat je geen organen kan afstaan als je homoseksueel bent. Hoe zit dat?
De Wet op de orgaandonatie sluit niemand uit. Iedereen kan zich als potentiele donor in het Donorregister laten registreren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |