Ik heb last van een spastische darm. Ik merk nu ik uit mijn stage kom uit het ziekenhuis (3 ploegen) dat het al weer wat beter gaat.
Mijn vriend heeft uitgeplozen dat als je s'morgens op je nuchtere maag een yakult® neemt dat dat zou moeten helpen i.v.m Melkzuurbacterien.
Geen idee of het helpt ben er nu 3 weken mee bezig en nog steeds problems om naar de wc te gaan en het drukt ook op mijn blaas.
Doktor had al gezegd dat als het zo door blijft gaan en de kuurtjes nixs zouden helpen ik inwendig onderzoek zou krijgen, wat niet zo plezierig is.
Iemand ervaring met spastische darm en inwendig onderzoek ? iemand beetje oplossingen ervoor ? please help..i won't bite
Ik hoop dat je nu ietsje wijzer bent, succes en sterkte !!!
lois
Weet je wat bij mij het probleem is, ik voel het laatste deel van mijn darm niet, ik voel dus wel de druk daarvoor maar dat deel helemaal niet. Ik schat de laatste 10cm voor het einde van de rit.
Een verhaal om af en toe bij te maarja het is gewoon heel moeilijk. Moeilijk om er mee om te gaan als je weet dat je bijv. nu moet gaan want straks kan je niet meer. Tja als je dan net opstap bent of even ergens bent of net in de auto zit en je kunt niet.
Het is gewoon heel irritant
Succes ( en hou me op de hoogte )
Lois
een keer was ik aan het werk en ik kom echt niet meer zoveel kramp dat ik had. omdat ik in een supermarkt sta en de enigste op de afdeling was daar, stond mijn baas wel gek te kijken dat ik eerst om 5 uur vrolijk binnen kwam wandelen en een half uur later ineengedoken de kantine inkwam. sommige mensen snappen niet hoeveel last je ervan kan krijgen in zo'n korte tijd. oke je hebt er meestal al langer last van maar ineens wordt het echt hevig.
het is heel moeilijk om ermee om te gaan en ja inderdaad, als je al wat op voelt komen heb je al helemaal geen zin meer iets te gaan doen waar geen wc in de buurt is.
maar helaas is er niet veel aan te doen. ja medicijnen en kuurtjes van de dokter, maar ik ben pas 19 en als je daar nu al mee begint doen mijn darmen het straks over een jaar of 20 niet meer.
die poedertjes die jij gebruikt, zijn die schadelijk? probeer zo min mogelijk schadelijke dingen te nemen.
en waar zijn die dingen te verkrijgen?
Het plotseling opkomen van enorme kramp is iets waar ik nooit aan wen.
Ik kan bijv. heel gezellig ergens zitten en na een uur echt naar huis moeten van de pijn.
Het is heel vreemd en ook moeilijk uit te leggen aan mensen.Vooral omdat het voor een hoop mensen ook nog eens een taboe is, je darmen en alles wat daar mee samen hangt.
Ik ben ook 1 keer in de 1 a 2 weken een dag enorm beroerd. Meestal is dat wel te wijten aan iets wat ik heb gegegeten maar soms komt het ook onverklaarbaar.
Mijn remedie is dan een grote beker thee met veel suiker en heel vroeg naar bed. Dat wil nog wel eens helpen.
Gelukkig is het al stukken minder als een aantal jaren geleden maar klote blijft het.
Vooral als het midden in de nacht ineens toeslaat.
Maar ja, brand is erger zeggen we dan altijd maar ( om eens een enorme dooddoener te gebruiken).
Lois
quote:
op 04-17-2000 om 07:52 PM schreef Lois en Karin het volgende:
mijn remedie is dan een grote beker thee met veel suiker en heel vroeg naar bed. Dat wil nog wel eens helpen.
Lois
ik had gelezen dat thee schadelijk was?
heb van de dokter een foldertje gehad.
we hebben wel thee dat goed voor de darmen schijnt te zijn. dat drink ik wel eens. maarre zonder suiker buh.... echt smerig.
probeer het dan wel zonder suiker
Dank je wel allemaal dat jullie Punks zoveel adviezen geven, Ik zie,ervaar,maak mee, dat ze er veel last van heeft.
Sssst
quote:
op 04-18-2000 om 10:46 AM schreef just me het volgende:
Punks even een vraagje tussendoor... je schrijft dat je er zo'n 2x per maand zo'n last van hebt. Heb je er meer last van als je ongesteld moet worden?
in ieder geval bedankt voor alle tips ect. die iedereen mij gegeven heeft!
Ik denk dat ik zelf het prikkelbare darm-syndroom heb.
Ik kan maar heel af en toe normaal naar de wc, het is meestal OF verstopt (dus: dikke opgezette buik, buikpijn, winden laten, hele harde ontlasting, daardoor weer bloeden etc.) OF flinke buikpijn en drie keer op een dag naar de wc met diarree
Het wordt erger als ik uien/prei/knoflook enzo eet. Verder heb ik nog een bijkomstig probleem: ik kan niet op vreemde wc's poepen. Klinkt stom, maar ik kan het echt niet. Zelfs niet als ik dubbelklap van de buikpijn. Dus als ik ergens ben, dan moet ik 't ophouden en wordt alles alleen maar erger. Nu ben ik zo ver dat ik op mijn werk soms wel kan, maar dan komt niet alles eruit (lekker smakelijk maar ok).
Ik heb de Yakult geprobeerd, maar dat hielp niks. Het enige dat bij mij ooit hielp was het zogenaamde vetvrije ziekenhuis dieet (is niet vetvrij ofzo, en heeft niks met ziekenhuis te maken, maar zoek er maar eens op met Google, het is veel yoghurt eten enzo).
Mijn buik bleef dun, geen buikpijn !! Alleen dus wel weer keiharde ontlasting van alle beschuit die je moest eten, maar ik had er dus duidelijk niet genoeg bij gedronken.
Wat kunnen jullie nou echt niet eten? Misschien levert me dat ideeen op van dingen die ik ook nog kan proberen. Ik kan trouwens ook niet laat op de avond nog vet eten (bv. tosti) want dan zit ik een uur later echt dubbelgeklapt te jammeren op de wc.
quote:Ja dat ZUIGT, ik heb er vooral in bed last van. Dan ga ik naar de wc, en als ik dan terugga krijg ik behalve een volle blaas gevoel nog buikpijn ook.
Op woensdag 19 april 2000 21:52 schreef punks het volgende:
vraagje voor mensen die ook een spastische darm hebben:<BR>drukt dat bij jullie ook erg op de blaas? heb er heel veel last van en wordt er niet goed van. moet heel vaak naar de wc en dan heb ik dat gevoel nog. [afbeelding]
Het zuigt hoor, PDS is echt soms behoorlijk vervelend.
Wat kan ik niet eten? Uien, preien scherpe kruiden zijn bog nono's. Dan kan ik echt zowat niet meer lopen van de pijn.
Voor de rest wisseld het nogal, het hangt ook van mijn stressniveau af op dat moment wat wel en wat niet gaat.
ik heb nou sinds twee maande een spastische darm. en wat ik het minst leuke vind van allemala is dat ik geen bier mag drinken, want dat is nou juist super slecht. wat ik er tegen doe is dus in de ochtend sinds kort een yakult daarna pap (brinta: heel veel vezels) wekt super en daarna neem ik metamucil wat ik weer gekregen heb van de dokter. en wat ook goed is goed drinken water en melk ook wel als je daar tegen kan. moet ook weer niet teveel drinken.
succes ermee
groeten
quote:Sjips, geen laxeermiddelen.... Die nam ik heeeeel af en toe, als noodoplossing, om tenminste 1 keertje m'n darmen helemaal leeg te hebben. Dan heb ik wel weer enorme buikpijn de hele dag, en alles wat ik eet komt er een uur later weer uit (normaal 2 dagen later pas).
Op vrijdag 11 april 2003 11:39 schreef Tally het volgende:
Ook ik heb een spastische dikke darm. Ik heb er medicijnen voor gehad maar deze zijn ook zelf aan te schaffen.. Metamucil heten ze en je neemt ze in voor het eten... Ik zelf neem ze in na het eten vind ik wat prettiger.. Voor de rest kreeg ik te horen dat beweging en vezels je ook goed doen.. En ik mag zeker geen laxeermiddelen gebruiken.. Ik kan je vertellen dat het een tijdje is goed gegaan en ik er nu weer erg last van heb... Naar de wc gaat het erg moeilijk.. Liefst eet ik niet meer... En opzetten doe ik ook op dit moment..
Ben nu weer verstopt *grom* het erge is dat mijn (ja heel goor) kontgat steeds openspringt en gaat bloeden. Ik smeer me rot met de zinkzalf.
Ik weet dat wanneer je dat hebt de pijn enorm is. Vroeger had ik er enorm vaak last van, op een bepaald ogeblik elke dag. Ik had wel medicijnen (heb ik nu nog in geval van nood...). Maar ik heb er nu nog maar een paar keer per jaar last van.
De pijn is zo erg dat je echt denkt dat je het niet meer uithoud.
Mijn huisarts zei direct dat het met name met stress te maken heeft. Dat werd mij duidelijk toen ik bijvoorbeeld er teveel mee bezig was. Hoe meer ik er aan dacht en er rekening mee hield, hoe vaker ik last had!
Bijvoorbeeld: oops, medicijnen niet bij me naar school=last.
Oh jee, in de bus kan ik niet naar de wc= last.
Naar de einddag van de vierdaagse met andere mensen: oh jee, als ik het krijg dan ben ik niet op tijd=bingo last!
Het is heel moeilijk om daaroverheen te komen, dat moet je alleen doen. Relativeren. Het heeft me jaren gekost.
Meestal voel ik het nu aankomen omdat ik in de dagen ervoor dan pijn op bepaalde plekken in m'n darmen heb. Bijvoorbeeld rechts (ik noem dat altijd m'n blinde darm pijn) en precies dezelfde plek in m'n dikke darm. Meestal heb ik dat dan een week (of twee) en dan is het bingo.
Ik ben echt godsblij dat ik er nu haast geen last meer van heb!
Als ik het wel heb dan lopen de tranen meestal over m'n wangen van de pijn, voor iemand anders is dat moeilijk te begrijpen.
Ik hoop van harte dat jullie ook minder last zullen krijgen in de toekomst.
Mijn advies: allerlei middeltjes of dieten, het kan geen kwaad, ik heb het zelf ook allemaal gedaan (ook yakult!). Maar wat betreft de stress en zelf opwekfactor: hoe minder je er mee bezig bent hoe beter dat is. Het klinkt heel gek en heel makkelijk (wat het niet is!), maar bij mij heeft het uiteindelijk wel gewerkt!
ik heb ook al heel lang last van mijn darmen (ook o.a. door stress volgens de huisarts) en een spastische darm (sinds kort).
Eerst slikte ik een laxeermiddel, Legendal, maar dat werkte totaal niet, het bleef onregelmatig, ene keer lukte het niet, dan zat ik weer 3 uur met kramp en diarree op de wc.
Nu slik ik Metamucil en dat is echt perfect, het is nu heel regelmatig.
Maar nu komt het, die spastische darm, overdag geen last (laatste tijd af en toe wel) maar bij mij is het ' s nachts!!! soms word ik midden in de nacht wakker van de pijn en kom ik ook niet meer in slaap!!! heel vervelend!!!
Zeker met deze hitte en een tropenrooster, vroeg beginnen dus, is het zo vermoeiend, ik heb al 2 nachten dat ik vanaf 3/4 uur wakker lig.
Eergisternacht ben ik om 4 uur gaan ontbijten in de hoop dat het minder werd, hielp niet helaas.
heeft iemand een tip voor mij?
het is veel te vermoeiend, ben zelfs eerder teruggekomen van vakantie vanwege die pijn!!!
HELP
quote:Ik slik/drink ook Metamucil maar bij mij helpt het niet meer.. Slik het nu een jaar ongeveer.. Maar het begint allemaal weer op te komen.. De afspraak om langs de dokter er voor te gaan staat..
Op dinsdag 12 augustus 2003 08:45 schreef jootje1979 het volgende:
goedemorgen,ik heb ook al heel lang last van mijn darmen (ook o.a. door stress volgens de huisarts) en een spastische darm (sinds kort).
Nu slik ik Metamucil en dat is echt perfect, het is nu heel regelmatig.
nou was ik bij zo'n arts ik weet even niet meer hoe het heet
en die nam mij totaal niet serieus
stelde me aan en ik moest maar eens met iemand gaan praten..
totdat ik 4 keer op controle was geweest en dat ze me eindelijk eens begon te geloven en toen begonnen de onderzoeken
en ze kwamen tot de conclusie spatische darm maar ze vond het heel raar dat ik er niet van af viel maar ja ik ben toch al een appart geval
dus ik sta nergens van te kijken
alle middeltjes geprobeert en niks hielp
vezel drankjes dit pilletje dat
totdat ik er zelf maar mee ben gestopt om elke keer naar de arts te gaan als ze er toch niks aan konden doen..
Ik kan ook helemaal geen pikante dingen eten terwijl ik daar heel erg van hou
en naar de wc gaan is soms echt een ramp of het slaat gewoon dicht dat je niet kan
maar ja ben er eindelijk een beetje aan gewent om alle dagen met pijn in mijn buik rond te lopen
toen ik zwanger was had ik er eigenlijk geen last van en ik had een stille hoop dat het weg zou blijven
was bevallen en het was weer terug
komt denk ik dat alles in je buik verschuift en dat je het dan niet voelt
maar ik denk dat het bij ieder persoon verschillend is wat wel en wat niet goed helpt
dat moet je toch zelf allemaal een beetje uitzoeken
Ook ik krijg er last van als ik (teveel) koolzuur op heb en pittig eten. De huisarts raadde mij aan om een dietiste te raadplegen, voordat ik medicijnen ging gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan. Van haar kreeg ik ook te horen dat het gewoon een kwestie van uitproberen is, wat je wel of niet kunt eten. Ze gaf me op een gegeven moment de tip om Vitamel te gaan proberen. Werkt met het zelde principe als met Yakult, alleen heeft het een ander bestandsdeel dan Yakult. Als bij sommige mensen Yakult niet werkt, dan werkt Vitamel soms wel. En andersom. Helaas is het nog nooit met echt wetenschappelijk bewezen, maar gaan de dietisten af op de reacties van een paar patienten. Bij mij helpt vitamel wel een beetje.
Verder zei ze ook dat bij sommige mensen suiker een verschrikkelijke boosdoener is. Dat ben ik dus op dit moment aan het uit proberen...
Het is wel lastig, omdat ik erg van pittig eten houd. Soms negeer ik mijn darmen ook wel opzettelijk en ga ik lekker naar de Mexicaan. Dan maar een dagje kromliggen...
Ik heb, sinds ik Vitamel drink, geen last meer gehad van echte hevige kramp aanvallen. Het 'vouw-jezelf-dubbel-want-mijn-buik-doet-zo'n-pijn gevoel.
Mensen met darmproblemen moet sowieso veel vocht binnen krijgen op een dag. Zo'n 2 tot 2,5 liter per dag. Thee en koffie niet meegerekend, omdat (meen ik me te herinneren) je darm uitdroogt... En door dat je al meer vezels eet (als het goed is) heb je je vocht wel nodig.
Ik wil iedereen in ieder geval veel sterkte wensen!
Ik zelf heb al vanaf mijn geboorte last van een spastische darm oftewel het Prikkelbare Darm Syndroom. Dat is nu dus 18 jaar.... ]:|
Afin, ik weet heel goed hoe jullie je voelen! Veel sterkte aan iedereen.
Erg vervelend en rondut pijnlijk. Soms heb ik zo'n opgezette buik dat ik zwanger lijk en dat doet erg pijn.
De ene keer kan ik niet naar het toilet en ga ik misschien 1 x per week, rondlopend met dikke buik en verschrikkelijke krampen. de andere keer kan ik niets eten want alles loopt verschrikkelijk door.
Scherp gekruid eten mijd ik, evenals uien en nog wat andere dingen.
ik heb ook die zakjes en neem ze trouw in als het niet goed gaat alleen vergeet ik het snel als het beter gaat wat weer tot gevolg heeft dat het rap slechter gaat.
Stress heeft bij mij een hele grote invloed heb ik gemerkt en helaas heb ik stress plenty.
quote:Nee, alleen als het zo keihard is dat het openscheurt (en dat doet ZEER). Maar dan is het maar een beetje bloed.
Op vrijdag 19 september 2003 01:15 schreef Qarinx het volgende:
Hebben mensen met spastische darm ook last van bloed- en slijmverlies?
Lekker goor verhaal weer....
quote:Als je dat hebt moet je gauw ff naar de dokter. Je zou dan best de Ziekte van Crohn kunnen hebben. (even bloed laten prikken en je weet het)
Op vrijdag 19 september 2003 01:15 schreef Qarinx het volgende:
Hebben mensen met spastische darm ook last van bloed- en slijmverlies?
quote:Nee, dat heb ik niet. Ik ben al vaak naar dokter geweest, heb al een echo, bloedprikken, darmonderzoek alles achter de rug en eigenlijk weten ze niet echt wat het is. Ze denken motorisch probleem.. maar ik heb nu al bijna een half jaar bloedverlies en het gaat niet over. Periode van dagelijks diarree is nu weer voorbij, maar heb nu weer last van verstopping
Op vrijdag 19 september 2003 13:57 schreef Lucyfurr het volgende:[..]
Als je dat hebt moet je gauw ff naar de dokter. Je zou dan best de Ziekte van Crohn kunnen hebben. (even bloed laten prikken en je weet het)
Ik weet ook niet wat er aan de hand is.... en echt iets concreets krijg ik van artsen ook niet te horen.
Qua IBS/Spastische darm blijkt dat ik niet de enige ben, want ruim 1/4 van de wereldbevolking schijnt er in meer of mindere mate last van te hebben. De symptomen blijken per persoon alleen verschillend. (zie aan mij voorafgaande users)
Wat je ook eens kan doen is op internet zoeken naar de symptomen op die jij hebt. Ik ben heel veel wijzer geworden van Amerikaanse en Engelse medische sites. Succes.
Ik heb ook gigantisch last van spastische darm
En de laatste tijd moet ik ook gigantisch vaak plassen, echt heel irritant.
Op dit moment heb ik een nieuwe relatie en een nieuwe school en een ander jaargetijde en het is helemaal mis.
Misschien een vieze vraag, maar hebben jullie ook last van 'puffen', oftewel scheetjes?
Ik heb geen diaree, juist het probleem dat ik eigenlijk helemaal niet kan jeweetwellen.
Het is zo irritant het elke keer uit te leggen wat ik heb e.d.
Ik heb gemerkt dat ik geen prik, geen eieren, geen bloemkool en andere kolen kan eten.
Met melk ga schrappen ga ik ook eens beginnen.
Oh ja als ik koffie drink dan moet ik zowiezo vliegen naar de wc.
Maar soms lucht dat juist wel op.
Ik wil hier graag over mailen/msnen met pds patienten.
Groetjes en sterkte in jullie strijd tegen pds
ILZE
quote:Ik word gestoord van het geplas. Volgens mij drukken mijn darmen als ze vol zijn op mijn blaas ofzo. Het is echt heel vervelend.
Op dinsdag 30 september 2003 19:13 schreef Ilze het volgende:
Hoi dames,Ik heb ook gigantisch last van spastische darm
En de laatste tijd moet ik ook gigantisch vaak plassen, echt heel irritant.
Op dit moment heb ik een nieuwe relatie en een nieuwe school en een ander jaargetijde en het is helemaal mis.
Misschien een vieze vraag, maar hebben jullie ook last van 'puffen', oftewel scheetjes?
Ik heb geen diaree, juist het probleem dat ik eigenlijk helemaal niet kan jeweetwellen.
Het is zo irritant het elke keer uit te leggen wat ik heb e.d.
Ik heb gemerkt dat ik geen prik, geen eieren, geen bloemkool en andere kolen kan eten.
Met melk ga schrappen ga ik ook eens beginnen.
Oh ja als ik koffie drink dan moet ik zowiezo vliegen naar de wc.
Maar soms lucht dat juist wel op.
Ik wil hier graag over mailen/msnen met pds patienten.Groetjes en sterkte in jullie strijd tegen pds
ILZE
(en wat de scheten betreft: yep....)
Vorige week dinsdag de hele avond met vette buikpijn op de wc gehangen. Eigen schuld: als ik na 7 uur 's avonds vettig eten eet, dan kan ik 1 uur later rennen.
Nu ben ik weer lekker verstopt....heerrrrrlijk.
Las vanmorgen in de krant dat als je aambeien hebt dat je dan geen wc-papier mag gebruiken .... AUWWWWW, oja?
quote:Zijn dat van die kauwtabletten? Of is het te vergelijken met de magnesium/calcium tabletten van Bional?
Op woensdag 1 oktober 2003 12:57 schreef Tally het volgende:
Ik ben vanmorgen weer naar de arts geweest hiervoor.. Heb weer magnesium tabletten gekregen.. Die mag ik nu een maand slikken.. De eerste keer dat ik ze had kreeg ik ze voor 2 weken en kan je vertellen dat ik er anderhalve week erna geen last meer heb gehad.. Probleem is alleen dat ik als bijwerking erg misselijk word.. Maar ja.. Beter iets dan niets..
Ik heb trouwens nog een probleem: ik kan absoluut niet poepen op een vreemde wc. En al helemaal niet op m'n werk (hogeschool) daar zit je met 10 wc's naast mekaar.
Bestaat daar therapie voor????
quote:Heb ik ook last van. Kan soms erg irritant zijn, als je nodig moet. Maar zover ik weet is daar geen therapie voor.
Op woensdag 1 oktober 2003 13:03 schreef Syrena het volgende:[..]
Zijn dat van die kauwtabletten? Of is het te vergelijken met de magnesium/calcium tabletten van Bional?
Ik heb trouwens nog een probleem: ik kan absoluut niet poepen op een vreemde wc. En al helemaal niet op m'n werk (hogeschool) daar zit je met 10 wc's naast mekaar.
Ik zie mezelf al zitten, in een praatgroep met moeilijke poeperds
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 13:10 schreef Toeps het volgende:[..]
Heb ik ook last van. Kan soms erg irritant zijn, als je nodig moet. Maar zover ik weet is daar geen therapie voor.
Ik zie mezelf al zitten, in een praatgroep met moeilijke poeperds
![]()
Jaja, ik zie er wel brood in
quote:Zijn inderdaad kauwtabletten..
Op woensdag 1 oktober 2003 13:03 schreef Syrena het volgende:[..]
Zijn dat van die kauwtabletten? Of is het te vergelijken met de magnesium/calcium tabletten van Bional?
Veel verhalen die ik hier lees komen zo bekend voor. Ik eet al in geen jaren witbrood en ook cola raak ik niet meer aan.
Ik heb enige tijd medicijnen gekregen, ben de naam vergeten, maar die hielpen bij mij niet.
Als tip kan ik jullie geven om een eet/drink dagboek bij te houden. Als je alles opschrijft wat je hebt gegeten en gedronken kan je iets beter traceren hoe de buikpijn ontstaat. (stres is bij mij ook een factor)
Maar ondanks dit heb ik nog al te vaak onverklaarbare buikpijn helaas.
denk er af en toe wel aan de het weleens niet meer over zou kunnen gaan.
Ik heb nog wel een tip voor de wc thuis. Ik ben zelf een paar keer bij een dietiste geweest hiervoor en die wees mij erop dat wij niet in onze 'natuurlijke' houding op de wc zitten. Vroeger hadden wij niet die leuke zitdingetjes, maar gingen wij gehurkt zitten in de bosjes. Met andere woorden: je moet een lage wcpot hebben om goed te kunnen zitten.
Nou is de wc bij ons thuis te groot voor mij (ik ben ook maar +/- 1.60 m)
dus heb ik een andere oplossing gezocht. Er staat nu een krukje cq voetensteuntje bij ons in het toilet. Lijkt misschien een beetje vreemd, maar het is wel effectief.
Verder zei ze dat je de tijd moest nemen voor het poepen. Ik heb zelf nogal de neiging om 'snel even' naar de wc te gaan, en het naar een paar seconden al op te geven. Met als gevolg dat het de hele dag vast zit.
Ennuh... over het meuren... Ik ben nu begonnen met het mijden van eieren. Die laten me zo ontzettend, ongelooflijk meuren!
Koffie versnelt ook de stoelgang bij mensen zonder prikkelbare darm, maar daarmee is het nog niet goed. Koffie en thee ontrekken vocht uit je darm, terwijl je als PDS-patient juist meer vocht nodig heb dan een ander. Ik drink max. 2 kopjes koffie per dag, thee varieert: Groene Thee en Venkel schijnen ook goed te zijn voor de darm. Maar moet je daarnaast dus wel weer wat anders drinken om dat vochtgebrek te compenseren.
ARGH.
Goed, vanaf nu dan maar water (gatverdamme) en glazen met half vruchtensap/half water.
Ik ben nu sinds een paar dagen ook een beetje misselijk steeds, zo weeig gevoel.
Maar zal wel allemaal stress zijn (mij kennende).
quote:Je kan wel thee blijven drinken, maar daar moet je dus ook ander vocht tegenover stellen. Sommige soorten thee zijn ook goed voor je darm, alleen niet vanwege vocht (zoals ik al zei).
Op dinsdag 7 oktober 2003 16:22 schreef Syrena het volgende:
En ik maar thee lebberen! "want je moet meer drinken"ARGH.
Goed, vanaf nu dan maar water (gatverdamme) en glazen met half vruchtensap/half water.Ik ben nu sinds een paar dagen ook een beetje misselijk steeds, zo weeig gevoel.
Maar zal wel allemaal stress zijn (mij kennende).
Huisartsen erkennen deze ziekte vaak niet maar geloof me.......
Het bestaat echt.
misschien een tip?
quote:Volgens mij wel. Bij mij wisselt het trouwens af, na een tijd verstopping volgt er diarree.
Op donderdag 9 oktober 2003 20:33 schreef Rewimo het volgende:
Ik lees bij jullie bijna alleen maar over verstopping. Ik heb juist het tegenovergestelde, aldoor diarree. Uit herhaald onderzoek van ontlasting en bloed is niks gekomen. Kan dit ook PDS zijn, of heeft iemand een idee wat het eventueel kan zijn?
Dit linkje vond ik net, staat veel info in.
http://www.academie-psychotherapie.nl/praktijk/prpds.html
Beneden staat ergens een link naar Darm-management (hoe komen ze erop...)
zou zelfhypnose ook kunnen helpen/
[Dit bericht is gewijzigd door Syrena op 10-10-2003 08:49]
quote:vervelend maar volgens mij kan het er wel onder vallen.
Op donderdag 9 oktober 2003 20:33 schreef Rewimo het volgende:
Ik lees bij jullie bijna alleen maar over verstopping. Ik heb juist het tegenovergestelde, aldoor diarree. Uit herhaald onderzoek van ontlasting en bloed is niks gekomen. Kan dit ook PDS zijn, of heeft iemand een idee wat het eventueel kan zijn?
oh en helaas ken ik het verschijnsel maar al te goed, de ene keer zit het muurvast en barst ik van de buikpijn, de andere keer kan ik haast niets eten want alles loopt door.
en dat wisselt elkaar vrolijk af, weekje dit, twee weken dat, enz enz
Vraagje: Is IBS (heb ik) hetzelfde als PDS (hoor ik anderen over)?
-edit-
Opgezocht en blijkt hetzelfde te zijn. (Engelse en Nederlandse afkortingen)
quote:euh waarom open je er eerst een top[ic over en ga je dan pas in dit topic posten??
Op zaterdag 15 november 2003 14:01 schreef darmpje het volgende:
Ik heb de laatste tijd erg veel last van mijn spastische darm/pds-syndroom. Vooral op momenten dat ik uit eten ga, ik krijg dan door de gasvorming in mijn darmen (veroorzaakt door stress) geen hap door mijn keel, waardoor ik me opgelaten/gestresst vol, waardoor mijn darm nog sterker reageert, enz... :`(
Ik word er wanhopig van, niks helpt hiertegen en het verpest echt zo'n beetje alle leuke dagen in mijn leven op het moment. Wie o wie heeft een goede tip?
quote:Bedoel je dat gestressed wordt van het etentje? Of dat je op dit moment onder grote druk staat?
Ik heb de laatste tijd erg veel last van mijn spastische darm/pds-syndroom. Vooral op momenten dat ik uit eten ga, ik krijg dan door de gasvorming in mijn darmen (veroorzaakt door stress) geen hap door mijn keel, waardoor ik me opgelaten/gestresst vol, waardoor mijn darm nog sterker reageert, enz... :`(
Ik word er wanhopig van, niks helpt hiertegen en het verpest echt zo'n beetje alle leuke dagen in mijn leven op het moment. Wie o wie heeft een goede tip?
Sja, ik kan zelf maar een paar tips verzinnen:
1. Maak je niet druk, ga niet onnodig stressen over dingen.
2. Ga vantevoren naar de wc. Blijf een half uur zitten, desnoods laat je alleen maar scheten! Het haalt een beetje de druk van je darmen af... (Je zal niet geheel scheetloos blijven in het restaurant.... je kan daar ook altijd halverwege naar de wc gaan..)
Het eerste punt is alleen relevant als het echt iets onrelevant is waar je jezelf druk om maakt...
De werking van het tweede punt hangt van de gasvorming af die jij produceert. Soms heb ik ook zo erg last van mijn darmen dat ik de ene ruft na de andere laat... Maar als het een gasvorming met tussenpozen is, is het wel te doen. Ik beschrijf het altijd als het gevoel dat je darmen verschillende knoopjes heeft, en iedere keer dat je een ruft laat wordt er een knoopje losgemaakt. Hierbij helpt de 'Half-uur-op-de-wc-zit' methode, omdat je dan verscheidene 'knoopjes' los maakt.
Voor de rest zou ik de tips van andere Fok!ers lezen die al eerder gegeven zijn. Sommigen hebben baat bij homeopathie, andere bij medicijnen van de huisarts. Succes ermee!
En voor de eerdere gestelde vraag: diarree kan inderdaad ook een vorm van pds zijn.
quote:Er staan genoeg tips in dit topic. Je kunt ook gewoon even lezen voordat je wat vraagt..
Ik heb de laatste tijd erg veel last van mijn spastische darm/pds-syndroom.
Ik ben in augustus op vakantie naar de Dominicaanse Repuliek geweest. Daar heb ik een darminfectie opgelopen. Na veel antibiotica geslikt te hebben ging het weer goed met me. Alleen toen ik Nederland kwam, kon ik niet goed meer naar het toilet, soms sloeg ik wel een week over (voor de vakantie kon ik bijna iedere dag) en als ik dan kon was het heel hard, tot bloedens toe.
Ik heb het in die tijd geprobeerd met stoelgang thee, maar dat loste niets op. Ik kreeg daarvan hevige buikkrampen en alleen maar diaree. Toen kon ik wel vaker naar het toilet, maar het was zo verschrikkelijk hard dat er gewoon bloed meekwam. Ik ben 4 weken geleden uiteindelijk maar naar de dokter gegaan. Hij vertelde mij dat ik een verstopping had en dat mijn darmen flink van slag waren door mijn vakantie. Ik heb toen vezels van hem gekregen in poedervorm, die ik op moest lossen in water en dan opdrinken. Dit hielp wel, alleen had ik dan weer diaree. Weer opgebeld naar de dokter en hij zei stop er maar mee, dan moet alles weer goed komen. Ik ben er mee gestopt, alleen heb ik nu alweer last van harde ontlasting soms gepaard met bloed.
Afgelopen zaterdag was ik aan het winkelen toen ik zo vanuit het niets hele erge buikkrampen kreeg. Niet normaal meer (ik moest gelijk terugdenken aan mijn vakantie, want toen heb ik ook krom gelegen van de buikkrampen) dit stopte maar niet. Ik had het gevoel dat ik diaree kreeg en dat ik naar het toilet moest. Eenmaal op het toilet hoefde ik niet meer, maar de buikkrampen bleven maar komen ook werd ik helemaal misselijk. Ook m'n darmen hoorde ik gewoon borrelen. Ik heb later thuis een yoghurt-vezel toetje van Danone gegeten en kon toen weer naar het toilet. Dit keer had ik harde ontlasting met gelijk daarna veel diaree en buikkrampen. Na dit toiletbezoek waren de krampen over maar je voelt je dan helemaal gammel. Nu op dit moment heb ik nog steeds een naar gevoel in m'n maag. Zo van er kunnen ieder moment hele erge buikkrampen komen opzetten.
Ik ben de laatste 2 weken ook heel erg moe, heb last van m'n rug en heb iedere dag hoofdpijn.
Kunnen jullie mij vertellen of hier sprake is van een spastische darm?
Groetjes Maggie
Wat vervelend joh, het komt me allemaal zo bekend voor. Vooral de harde ontlasting en dan het bloed (en de pijn...auw).
Wat ik nu doe als ik merk dat ik een paar dagen niet heb kunnen poepen (ja, tell it like it is ), dan smeer ik mijn poepgat steeds alvast in met wat zinkzalf (kun je gewoon kopen bij de drogist). Wat ook erg helpt om de ontlasting wat zachter te maken is Sperti, en dan de zetpillen.
Ik wilde dat eerst niet geloven, maar een sperti-zetpil is eigenlijk alleen een soort creme, die eerst hard is maar door de warmte van je lichaam smelt. Het doet ook geen pijn om het in te brengen (was ik wel bang voor, omdat ik een kloofje/aambei heb, ik dacht: poep eruit doet zeer, zetpil erin dus ook, maar dat was dus godzijdank niet zo).
Ik heb in Turkije een buikgriep opgedaan, twee weken lang elke dag twee keer diarree. Wel een enorme verademing na de verstoppingen, alleen kreeg ik dus ook maagklachten (krampen en misselijk).
Inmiddels is het virus over en ben ik weer verstopt....
Ik durfde tijdens de diarree ook geen Norit o.i.d. te slikken, omdat ik bang was dat ik dan weer helemaal dicht ging zitten. Dat is toch gebeurd, maar ik probeer het nu een beetje te regelen met die vezeldrankjes van Nutricia, of de yoghurt van de Lidl die goed is voor de darmen.
Ik heb trouwens ook altijd mijn darmen vol lucht als ik uit ga eten (vooral als het met het werk is) maar dat is dus van de stress. Meestal ga ik tussendoor naar de wc, dan trek ik alvast door en ondertussen maar scheten laten. Maar echt lekker zit je dan niet nee. Maakt ook niet uit of ik een strakke broek draag of niet.
Zo, dit was mijn bijdrage weer Ik ga maar eens wat mandarijnen eten
(Supertip voor als je verstopt zit: 's morgens op de nuchtere maag een kiwi eten !! Helpt echt. Bij mij helaas alleen in het weekend, omdat ik niet op mijn werk kan poepen)(Poepangst, zo irri).
Dank je voor je tips. Ik ben vanmorgen bij de dokter geweest maar die wil me nog niet eens onderzoeken. Ik ga van de week even bloed laten prikken voor m'n moeheid. Ik heb nu nog steeds een opgeblazen gevoel en de hele onderkant van m'n buik is gevoelig (daar waar m'n darmen zitten).
Ik moet van de dokter maar gewoon weer vezels gebruiken en als dat niet helpt dan maar weer terugkomen. Zo blijf je de hele tijd bezig.
Ik ga die tips van jou toch proberen. Ik ben nu vanaf afgelopen zaterdag niet meer naar het toilet geweest. Dus wie weet helpt het mij misschien.
Groetjes Maggie
Er zullen waarschijnlijk dingen zijn waar je niet goed op reageert, maar dat is per persoon verschillend omdat er verschillende vormen PDS zijn.
De een voelt dit en de ander dat en dat heeft de verzamelnaam PDS gekregen.
Bij mij zijn frisdranken, wit brood, winter groenten en veel suiker slecht, maar ook daar kan ik de ene keer beter tegen dan de andere.
Als ik je klachten zo hoor klinkt het als PDS.
vergeet ajb een ding niet en dat is wat ze ook zeggen PDS komt niet door stress het is alleen een ziekte waarbij de klachten door strees tijdelijk erger worden.
quote:Had je ook dat je eten bijna los door je heenviel? Dat je avondeten nar een klein uurtje al weer in de pot lag?
Op maandag 10 april 2000 21:07 schreef Lois & Karin het volgende:
[zeer nuttig verhaal
quote:Een uur is nog langzaam... Zodra ik iets gegeten heb, moet ik naar de wc, hoogst irritant
Op dinsdag 18 november 2003 11:37 schreef freud het volgende:[..]
Had je ook dat je eten bijna los door je heenviel? Dat je avondeten nar een klein uurtje al weer in de pot lag?
quote:Mijn vriendin heeft er last van. Ze zit nu in de molen om te kijken wat het is. Metamucil helpt wel enigzins. Is een soort vezeldrankje op doktersrecept. Hebben ze er bij jou al wat zinnigs over kunnen zeggen?
Op dinsdag 18 november 2003 11:39 schreef Rewimo het volgende:[..]
Een uur is nog langzaam... Zodra ik iets gegeten heb, moet ik naar de wc, hoogst irritant
Vraagje: ik heb deze klachten eigenlijk sinds mijn galblaas eruit is. Ontlasting is ook altijd geel. Zijn er meer mensen die dit herkennen?
Edit: oja, dat snel naar de wc moeten is volgens mijn huisarts een reflex, die normaal gesproken bij kleine kinderen voorkomt, maar later verdwijnt. Ik heb die dus om een of andere reden weer teruggekregen. Hoe dat komt, kon hij niet zeggen.
quote:Gelukkig, eindelijk iemand die mijn 'klachten' herkent! De laatste keer dat ik uit eten moest, heb ik Valdisper geslikt van tevoren. (125 mg, 2x daags) en dat hielp tegen de stress, waardoor ik minder last van lucht in de darmen had...! Misschien iets als het etentje echt belangrijk is!
Op maandag 17 november 2003 16:48 schreef Syrena het volgende:
Hey maggie![...]
Ik heb trouwens ook altijd mijn darmen vol lucht als ik uit ga eten (vooral als het met het werk is) maar dat is dus van de stress. Meestal ga ik tussendoor naar de wc, dan trek ik alvast door en ondertussen maar scheten laten. Maar echt lekker zit je dan niet nee. Maakt ook niet uit of ik een strakke broek draag of niet.
Nog een tip om de darmen wat rustiger te krijgen: Yakult. Ik drink sinds kort iedere dag een of twee flesjes en het lijkt erop dat het allemaal wat rustiger wordt in de buik
8 weken geleden zijn mijn galblaas en galsteen verwijdert. De eerste week ging perfect ^0^, maar daarna ging het snel minder
De dokter had perongeluk een verkeerd middeltje voorgeschreven, waar mijn darmen pijnlijk op reageerden en ik zelfs bloed verloor bij de ontlasting...
Nu is elke nacht een crime. Na 2 uurtjes wakker van de pijn. Soms moet ik dan naar de toilet, maar lang niet altijd.
De specialist denkt dat het spastische darmen zijn, omdat m'n bloed goed is
Kan iemand mij advies geven? Ik kan werkelijk niets eten, zonder dat mijn darmen te keer gaan. Ook een tip graag wat ik het best kan eten voor het slapen. 1 keer normaal slapen, zou wel eens aardig zijn
quote:Hoi Quinten,
Op maandag 24 november 2003 23:58 schreef Quintenisjarig het volgende:.........Kan iemand mij advies geven? Ik kan werkelijk niets eten, zonder dat mijn darmen te keer gaan. Ook een tip graag wat ik het best kan eten voor het slapen. 1 keer normaal slapen, zou wel eens aardig zijn
quote:Darmproblemen zijn zeer persoonljk en de adviezen verschillen zoals al geschreven per persoon...
Op zondag 16 april 2000 17:52 schreef Lois & Karin het volgende:
Punks, hoe is het nu??<BR>Helpt dat Yakult al een beetje??<P>Lois
Zijn nu de afgelopen tijd in no-time verdwenen na een dieet dat vrijwel geen koolhydraten bevat.
Dokters kunnen je waarschijnlijk niet helpen, dietisten kunnen je ook niet helpen. Het klinkt waanzinng stom maar is wel zo. Ik heb zelfs mijn dietiste geinteresserd kunnen maken in de sites die ik hieronder heb gezet.
Ik heb er 6 maanden over gedaan van constant lezen en onderzoeken om een oplossing te vinden.
http://www.scdiet.nl <---is misschien pijnlijk om geen pasta, chocola, koekjes enz te eten. iig voor een bepaalde tijd. Maar doe je dit niet ben ik bang dat je ermee blijft lopen totdat de dokter je zware pillen gaat geven.
http://www.newtreatments.org/ <-- site van dezelfde man maar dan internationaal.
P.S.
Dit boek geeft je de ECHTE en ALLE info over je spijsverteringssysteem mocht je graag meer willen weten.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0970583249/qid=1069630252/sr=1-2/ref=sr_1_2/002-9645600-3379251?v=glance&s=books
P.S. Ik viel eerst binnen no-time 7 kilo af maar bouw nu makkelijker dan ooit spieren op. + dat ik veel meer energie heb doordat vet verbranding 100x efficienter is.
(dit boek is niet noodzakelijk maar is de perfecte aanvulling om mensen een reden te geven zich vast te houden aan het dieet)
succes
Belangrijk: Ga nakijken welke groepen mensen vrij zijn van darmproblemen....ik vertel het je al vast. Op dit moment lijken dat nog zo'n beetje alleen de Eskimo's en Lappen te zijn die op hun TRADITIONELE dieet zijn. Buiten dat, ze weten geeneens wat ziek zijn is. Alles van kanker tot zwaarlijvigheid is onbekend bij ze. (en ik bedoel ook letterlijk onbekend. In de jaren 30 werd een grootscheeps onderzoek naar ze gedaan. Er werd GEEN ENKEL geval van kanker ondekt in de hele onderzochte bevolkingsgroep)
Goh, dat is interessant zeg je dan.....hoe zou dat komen? Genen? Ja, das een leuk dooddoenertje. Nadat een deel van de bevolking was overgestapt naar een westers dieet kregen ze gewoon dezelfde ziektes als we tegenwoordig kennen. Kijk dus liever naar wat ze aten/eten. Ze eten geen groenten, geen fruit en het meest belangrijk blijkt nu....geen (complexe) koolhydraten, en al helemaal geen geraffineerde.
Daar is dus dat scdiet omheen gebouwd al maken fruit en groeten niet zoveel uit. En mochten je darmen weer helemaal gezond zijn kun je natuurlijk ook weer van wat pasta enzo genieten.
Op de site staat netjes stap voor stap beschreven wat onverteerde koolhydraten veroorzaken in het spijsverteringsstelsel en wat voor kettingreactie dat geeft als er eenmaal iets fout gaat. Je zult er genoeg mensen tegenkomen met dezelfde problemen.
De man die ze heeft opgezet is ook een dokter/voedseldeskundige.
Ik smeek jullie haast om het te proberen want wat er op die sites staat kan zoveel mensen helpen. En het leert mensen ook gelijk om eens kritisch naar de voedselindustrie/medische wetenschap te kijken.
Ikzelf leef tegenwoordig op hamburgervlees (nee...geen kant en klare) gehakt, hamlappen, vis (geen blik of gerookt vanwege suiker..gewooon vers) vette spek (kun je heel dag op teren) eieren, kaas en roomboter. Levertjes, sinaasappelen en noten (amandelen en walnoten) zijn wel noodzakelijk aangezien allerlei belangrijke vitaminen in delen van dieren voorkomen die wij niet eten normaal.
Iedereen walgt ervan en verklaart me voor gek maar ondertussen ben ik (vrijwel!) symptoonvrij en heb ik beste gezondheid ooit.
Nu heb ik na een aantal maanden pas echt een duidelijk inzicht gekregen in hoeveel effectiever een dieet van BIJVOORBEELD 75% vet, 20% eiwit en 5%-15% (desnoods niks) koolhydraten is. Maar dit is nog niet jullie probleem....
Als je koolhydraten eet zorgt de insuline in je bloed ervoor dat je geen vet kan verbranden....dus verbrandt je lichaam spier. Aangezien ik nu vet eet en geen insuline in me bloed meer heb verbrand ik dus alleen vet en worden me spieren met rust gelaten. Precies zoals moeder natuur het bedoelde.
gewoon terug naar de natuur en alles komt goed. Hopelijk lossen jullie je problemen op.
owjah...nog 2 kleine dingen.
1.Leer calorien tellen.
4 per gram voor eiwitten en koolhydraten.
9 per gram voor vet.
2.Ik heb het over verzadigd vet en enkelvoudig onverzadigd. Meervoudig onverzadigd is erg gevoelig voor hitte, licht enz en is al ranzig door fabrieksbewerking.
slaapze
ff denken...
meestal in de ochtend 1-2 sinaasappelen.
roomboter...2 eieren...en 100gram kaas ofzo in de ochtend.
meestal wat vlees vlak erna. 100-200gram.
Dan heb ik geen trek meer tot de avond wanneer ik meestal meer vlees eet met wat groente.
Wat later vaak nog een lading amandelen & walnoten.
Hoewel de amandelen en walnoten een waanzinnige hoop mineralen leveren slik ik nu toch nog een vitaminepil per dag. Enkele vitaminen/mineralen krijg ik anders niet binnen. (niemand lijkt ze allemaal binnen te krijgen maar nu je de details weet wordt je vaak wat fanatiek)
wat vis (tonijn/sardines) en levertjes (koe/varken/enz) kan dat wel oplossen. Ben ik nog mee bezig.
Maar op bovenstaande sites kun je beter kijken voor jezelf wat werkt aangezien niet iedereen alles aan lijkt te kunnen. Veel mensen kunnen niet de NL roomboter, de sinaasappelen en de groente aan. Vooral niet in het begin.
succes.
quote:Tja, ik wil niet zeiken, maar alle dingen die je hier noemt ga ik dus giga van aan de rees dan wel krijg ik gas dan wel krampen van!! Bleh!!
Op vrijdag 28 november 2003 19:46 schreef ToshitsuguTakamatsu het volgende:
eh, ik neem aan dat je het tegn mij hebt.ff denken...
meestal in de ochtend 1-2 sinaasappelen.
roomboter...2 eieren...en 100gram kaas ofzo in de ochtend.
meestal wat vlees vlak erna. 100-200gram.Dan heb ik geen trek meer tot de avond wanneer ik meestal meer vlees eet met wat groente.
Wat later vaak nog een lading amandelen & walnoten.
Hoewel de amandelen en walnoten een waanzinnige hoop mineralen leveren slik ik nu toch nog een vitaminepil per dag. Enkele vitaminen/mineralen krijg ik anders niet binnen. (niemand lijkt ze allemaal binnen te krijgen maar nu je de details weet wordt je vaak wat fanatiek)
wat vis (tonijn/sardines) en levertjes (koe/varken/enz) kan dat wel oplossen. Ben ik nog mee bezig.
Maar op bovenstaande sites kun je beter kijken voor jezelf wat werkt aangezien niet iedereen alles aan lijkt te kunnen. Veel mensen kunnen niet de NL roomboter, de sinaasappelen en de groente aan. Vooral niet in het begin.
succes.
quote:Je moet ook van jezelf uitvinden waar je wel en niet tegen kan, daar zijn geen boekjes voor.
Op zaterdag 29 november 2003 10:42 schreef darmpje het volgende:
Tja, ik wil niet zeiken, maar alle dingen die je hier noemt ga ik dus giga van aan de rees dan wel krijg ik gas dan wel krampen van!! Bleh!!
Vet eten brengt me altijd in de problemen (en ik ben supergek op spek, mmmmmmm zo lekker...). Dan moet ik een half uur later naar de wc, met echt hele erge kramp.
Net zoals rauwe uien en knoflook (buikpijn en LUCHT)
Yakult helpt bij mij ook niet (wel lekker trouwens ). Ik heb nu van die yoghurtjes van de Lidl, ook met 1 of andere bacterie erin. Ik laat wel weten als het echt aanslaat.
quote:Belangrijkste is dat je uitvind waar JIJ niet van 'aan de rees' gaat. Dit werkt voor mij.....en naar het schijnt, volgens de site, in 80% van de gevallen. Helaas niet iedereen dus.
Tja, ik wil niet zeiken, maar alle dingen die je hier noemt ga ik dus giga van aan de rees dan wel krijg ik gas dan wel krampen van!! Bleh!!
Wat je ook moet beseffen is dat de kans groot is dat je op niks echt goed reageert aangezien je eerst een tijdje de slechte bacterien moet uithongeren die wat agressief worden als ze geen voedsel krijgen. Uitvinden wat het probleem is kan dus helaas erg lang duren.(aannemend dat het bacteriėn zijn natuurlijk. Als je een schoen hebt ingeslikt ofzo dan wordt een dieet lastig)
ik vertel wel hoe het bij mij is gegaan zodat mensen misschien wat meer inzicht krijgen hoe hun eigen probleem aan te pakken:
Ik ben dit niet van 1 op andere dag gaan eten. Ik ben zelfs een tijdje vegetarier geweest omdat ik dacht dat het aan vlees lag. (slechte ervaring...geen verbetering en dag! spier)
Na een tijd merkte ik na lang experimenteren dat wanneer ik koekjes en chocola liet staan dat me maag iets rustiger werd. Minder gas. Misschien zo'n 25-50%.
Iets later ontdekte ik dat melk me ook problemen gaf. (naar later blijkt melksuiker...lactose)
Toen ben ik gaan kijken wat erin zat en na zoeken op internet dacht ik dat het misschien de refined sugars waren. Dus ging ik kijken waar dat inzat en moest al me lekkere spullen laten staan. Me fruityoghurt, me sultana's, me drinkontbijt, me fanta, me mayonaise (ok..die laatste deed ik niet), enz. Na een tijdje misschien 75% minder gas.
Maar nog niet helemaal weg. En die 25% stonk nog steeds naar waanzinnig rotte eieren die een olifant met gemak zou platleggen.
na 6 maanden zoeken:
Omdat me maag verzwakt is kon/kan ik waarschijnlijk geen voedsel goed verteren wat voor de meeste mensen geen probleem is. Ook heb ik waarschijnlijk jarenlang minder vitaminen en mineralen opgenomen door incomplete verbranding wat het probleem alleen maar makkelijker instant hield.
Dus met dat in gedachten liet ik alle koolhydraten staan zoals rijst/pasta/brood/honing. Zelfs banaan en sinaasappels die niet echt kwaad leken te kunnen. (hoeven niet omgezet te worden)
Daarvoor in de plaats ging ik dus wel vet en eiwit eten want van 1000 calorien p.d. wordt je ook niet gezonder.
Wat ik nu merkte is niet alleen nog veel minder gas maar ook dat er geen stank meer aan zat. Ook ging ik 3x minder naar de WC terwijl ik uiteindelijk veel meer calorien at en wat jullie misschien een debiel iets vinden is.....hoe zeg ik dit netjes.....ik hoefde geen 50 stukken WC papier meer. 1 was eigelijk al overbodig. (ik las ooit een opmerking van een dokter die zei dat WC-papier eigelijk totaal overbodig zou moeten zijn, wat ik toen maar een vage opmerking vond)
En eigelijk ben ik hier een beetje voorbarig bezig met 'ik ben genezen' want ik heb nog steeds regelmatig het gevoel dat ik naar de WC moet terwijl er niks gebeurd. De frequentie daarvan neemt wel steeds meer af wat redelijk logisch is aangezien je nu de darmen de kans geeft de kwade bacterien eruit te gooien en de goede terug op te bouwen. Dit kan voor veel mensen wel een jaar duren. (bij mij hopelijk korter)
Ik ga deze week beginnen met dagelijks groene thee drinken en rauwe knoflook (ow dear! dat gaat stinken) eten. Voor zover ik heb gelezen lijkt groene thee mucho hijlzaam te werken op het hele maag-darm kanaal door o.a. hele krachtige anti-oxidanten te leveren (veel krachtiger als vitamine C en E) en ook kwade bacteriėn en afgestorven cellen te verwijderen.
Knoflook schijnt buiten het leveren van een waanzinnge hoop mineralen/vitaminen ook zo'n beetje de krachtigste natuurlijke antibiotica te zijn die er is. Wat min of meer betekend dat hij de maagcolom reinigt van kwade bacterien zonder de goeie af te maken. (wat gewone antibiotica wel doet)
uien en pepermunt schijnen ook voor dit soort doeleinden te worden gebruikt...eens nazoeken.
wat me trouwens gelijk brengt bij:
quote:Pijn heb ik gelukkig nooit gehad. (in tegenstelling tot de meeste mensen schijnt) Maar misschien is de reden dat je deze heftige reacties hebt (bij de laatste 2) juist omdat ze tegen het probleem beginnen te vechten wat een flinke oorlog ontketent.
Vet eten brengt me altijd in de problemen (en ik ben supergek op spek, mmmmmmm zo lekker...). Dan moet ik een half uur later naar de wc, met echt hele erge kramp.Net zoals rauwe uien en knoflook (buikpijn en LUCHT)
Al heb ik zo'n gevoel dat je wist van deze natuurlijke medicijnen want de meeste gezonden mensen eten geen rauwe uien en knoflook.
Mijn theorie over me maagproblemen:
In mijn geval lijken het de kwade bacteriėn te zijn die de overhand hebben gekregen nadat ik zoveel suikers at dat mijn enzymen ze niet allemaal meer konden omzetten en verteren.
Kwade bacteriėn begonnen zich erop te voeden en zich massaal te vermenigvuldigen. Die bacterien veroorzaakten waanzinnig veel gas. (welke trouwens ook de kleine hersenen en het zenuwstelsel lijken aan te tasten wat misschien verklaart waarom veel MS patienten darmklachten hebben.)
Doordat ik nu minder enzymen had om de boel te verteren (die worden vernietigd door de bacterien) werden ineens alle koolhydraten voedingsbodem voor de bacterien waardoor langzaam het probleem erger en erger werd.
Totdat ik de voedingsbodem begon weg te nemen...koolhydraten/glucose. En begon te vervangen door iets waar de mens perfect op kan leven maar bacterien niet.....vetten en eiwitten.
Dit is waar ik nu min of meer ben. En ga nu proberen de bacteriėn actief te bestrijden en de enzymen actief op te bouwen dmv groene thee, knoflook en whatever is healthy. Maar in principe ben ik ondertussen (vrijwel) klachtenvrij. Iets wat ik niet meer had durven hopen.
Het was weer een uber-lange post....voor wie het niet helpt..jammer en succes. Hopelijk biedt het mensen wat meer inzicht in hun darmklachten. Er is veels te weinig over bekend. (waarschijnlijk omdat medicijnen en suikerhappen lekker veel geld opleveren. Waar denk je dat onderzoekers hun geld krijgen?)
Veel mensen kennen het als afslankproduct, maar de voeding en supplementen worden ook vaak gebruikt door mensen met een kwakkelende gezondheid. Het is absoluut geen medicijn, maar wanneer je je lichaam goed voedt (alle vit. en min. die je lichaam nodig heeft zit erin) kan je lichaam heel veel (vage) klachten opvangen. Zo is bekent dat mensen met een hoge bloeddruk, suikerziekte etc. meer dan eens kunnen minderen of zelfs stoppen met hun medicijnen. Let wel ik moet weer zeggen herbalife is geen medicijn, maar voeding.
Zo zijn er ook veel gevallen bekend van mensen met de ziekte van Crohn of problemen met hun maag/darmen in andere zin. De voeding is voeding in shake vorm wordt makkelijk opgenomen en vormt daardoor al een mindere belasting voor je maag darmstelsel. (let wel je leeft absoluut niet alleen op shakes hoor! om, misverstanden te voorkomen)
Verder hebben we een aloevera siroop die het margdarmstelsel wat verzacht en tot rust brengt.
Nou ja ik kan nog wel even doorgaan, maar mocht je echt belangstelling hebben en willen dat er concreet naar jou situatie wordt gekeken, kun je me altijd mailen. Veel sterkte in ieder geval gewenst bij het vinden van een bij jou lichaam passende oplossing.
Vergeet in ieder geval niet om veel water te drinken, water is echt een wondermiddel voor je lichaam en wordt vaak onderschat.
Groetjes Nojojo
Er zijn voedingsmiddelen waar veel mensen niet goed op reageren en als mensen daar achter zijn dan zijn ze al een heel eind.
Medicijnen en pillen werken vaak niet, het eet/leefpatroon van iemand is veel belangrijker.
Als je regelmatig leeft en de voedingsmiddelen vermijdt waar je last van krijgt en veel drinkt (water) dan ben je vaak al een heel eind.
Maar het zal altijd een zwakke plek blijven.
Ik heb gister te horen gekregen dat ik ook een spastische darm heb. Hoe raar het misschien voor jullie klinkt, was dit voor mij een enorme opluchting. Toen ik informatie op het internet ging zoeken, kwam ik erachter dat een heleboel andere klachten die ik heb er ook mee te maken hebben. Zoals rugpijn/niet aan kunnen komen etc.etc. Met behulp van alle tips op deze site ga ik uitzoeken wat bij mij werkt. Van de dokter heb ik Metamucil gekregen en ik hoop dat dit werkt.
Groetjes Anatrisha Nailo
Ik ben nou 3 dagen aan de metamucil (burk) maar het helpt wel. Ook het niet eten van kool/ui en het drinken van alcohol/mel/koolzuur draagt denkt ik eraan mee. Nu hoef ik gelukkig niet zo'n darmonderzoek ik moet er toch niet aan denken zo'n slanggetje in m'n kont. Veel succes iedereen en Tot ziens
Kussies Anatrisha
quote:
Op maandag 10 april 2000 21:07 schreef Lois & Karin het volgende:
Punks, ook ik heb last van een prikkelbare darm. Al 7 jaar "echt" maar waarschijnlijk al mijn hele leven.<BR>Zo'n 7 jaar geleden werd het echt heel erg. Ik viel enorm af, kon niets eten ging helemaal mis eigenlijk.<BR>Ik ben toen opgenomen in het ziekenhuis en heb toen een aantal onderzoeken gehad waaronder dus een slang in mijn maag en darmen.<BR>Nou ik kan me leukere onderzoeken voorstellen [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]<BR>Slang in maag is echt klote !! een slang in je darmen valt ook niet mee maar persoonlijk vond ik dat minder erg. Eerst blazen ze je darmen vol met lucht om ruimte te maken voor de slang. Daarna slang erin en dan gaan ze kijken en in mijn geval kleine hapjes darmweefsel nemen. Ik vond dat wel een geinige ervaring want op de tv kon ik meekijken naar mijn inwendige zelf [afbeelding]<BR>Ook zag ik op mijn buik het lichtje van die camera door mijn darmen zoefen [afbeelding] echt een E.T. ervaring [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]<BR>Conclusie van een week ziekenhuisopname: prikkelbare darmsyndroom<BR>Advies: eet maar sla en veel vezels .<BR>Ja alsof ik daar iets mee kon.<BR>Ik ben begonnen met veel volkoren produkten en veel groente en fruit.<BR>Maar ineens heel veel vezels eten kan ook een pijnlijk iets worden in je buik [afbeelding]<BR>Ik heb contact opgenomen met de Maag-Lever-Darm stichting voor meer informatie.<BR>Ik kreeg een heel pakket informatie wat eigenlijk maar op 1 ding neerkomt:<BR>Wat een goed idee, die stichting. Ga ik ook eens contactmee opnemen. Dank je.
Bij mij is deze week ook spastische darm uit de onderzoeken gekomen, en jouw verhaal was heel herkenbaar voor mij. Sterkte ermee.
quote:
Op donderdag 18 december 2003 09:41 schreef Anatrisha-Nailo het volgende:
Hoi,Ik ben nou 3 dagen aan de metamucil (burk) maar het helpt wel. Ook het niet eten van kool/ui en het drinken van alcohol/mel/koolzuur draagt denkt ik eraan mee. Nu hoef ik gelukkig niet zo'n darmonderzoek ik moet er toch niet aan denken zo'n slanggetje in m'n kont. Veel succes iedereen en Tot ziens
Kussies Anatrisha
Bij mij gaat het nu sinds twee weken weer ok, nadat ik m'n relatie verbroken heb. Kennelijk was dat toch een enorme bron van stress, want m'n puisten zijn ook ineens verdwenen??
Het is me trouwens niet gelukt om regelmatig die Lidl-yoghurts te eten, maar daar ga ik wel weer mee beginnen, omdat ik het idee had dat ze toch wel hielpen.
Verder sterkte iedereen, vooral met de Kerstdagen die er weer aankomen (veel en vet eten... ai ai ai) !!
Maar wat ik hier nog niet gelezen heb en wel heel goed kan helpen zijn ontspanningsoefeningen en het 'helpen' van je darmen om hun peristaltische beweging op gang te brengen als je verstopt zit.
Allereerst kun je rustig gaan liggen met een warme kruik op je buik waardoor je ontspant. Als je buik wat zachter aanvoelt (probeer door je buik te ademhalen, dan komen je darmen ook in beweging) dan kun je met masseren beginnen.
Maak van van je hand een vuist (dat werkt voor mij het beste, je kunt het ook met een vlakke hand doen) en begin middenonder van je buik te masseren met de klok mee. Je vuist rol je dus af met je darm mee. Zo ga je je hele dikke darm af, dus van middenonder naar de rechterkant van je buik naar de bovenkant (onder je ribben) en naar de linkerkant. Als het goed is voel je heel goed waar je dikke darm precies loopt.
Kijk even wat het gemakkelijkste is welke hand je gebruikt, want je moet dus aldoor wel met de natuurlijk beweging van de darm meebewegen (richting de endeldarm). Ik begin met m'n rechter hand en wissel als ik aan de bovenkant van m'n buik ben van hand.
Als het te pijn doet kun je eerst proberen je buik en darmen meer te ontspannen door met beide handen (je ligt nog steeds) je buik een zachtjes heen en weer te wiebelen. Je hoort vanzelf dat de 'boel' gaat werken. Doe daarna die dikke darm massage.
Doordat je die natuurlijke beweging op gang helpt en je buik ontspannen hebt, lukt het daarna vaak wel om te poepen. Probeer inderdaad bij het zitten je rug zoveel mogelijk te krommen (dus bol, niet hol), dan is je endeldarm het meest in z'n natuurlijke positie. En probeer niet te persen, laat de darmen zelf hun werk doen. Ze worden lui als je ze aldoor 'helpt' door te persen. Masseer je buik anders nog wat als je op het toilet zit. Vaak helpt dat ook wel.
Pffff, wat een verhaal. Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is, het is lastig te omschrijven. Ik heb het geleerd van een fysiotherapeute en mij heeft het erg geholpen! Soms lukt het niet direct om te poepen, maar dan is m'n buik wel veel meer ontspannen en heb ik minder pijn.
Als jullie nog vragen hebben hoor ik het wel.
Ik had zojuist mijn huisarts aan de telefoon en die vertelde het volgende: Blijkt dat in Amerika recentelijk een onderzoek is gehouden onder IBS patienten. Tot ieders verbazing bleek een zeer groot gedeelte coeliakie te hebben (soms gecombineerd met lactose-intolerantie).
Dit had men nog nooit onderzocht
Dit geldt ook in Nederland. Een onderzoek om coeliakie te bewijzen wordt op basis van symptonen gestart. Omdat ze het verband met IBS niet vanzelfsprekend vinden (blijkt dus nu wel degelijk het geval). M.a.w. er lopen misschien wel duizenden mensen in Nederland met chronische darmklachten die 'gewoon' bepaalde levensmiddelen moeten laten staan om weer een normaal/pijnloos leven te leiden.
De huisarts zei letterlijk dat het 'niet te doen was om iedereen maar te gaan testen, dus een specialist bepaald o.b.v. symptonen of iemand nog extra getest wordt. En als 'ie het niet weer, dan is het IBS'.
Dat 'niet te doen' is letterlijk ff bloedprikken
Dit verzin je toch niet!!
Al mijn klachten zijn binnen 1 week of al verdwenen of stukken minder, nadat ik gestart was met gluten te laten staan (glutenovergevoeligheid = Coeliakie). Geen diarree, geen krampen, lekker doorslapen, 100 % energie, depri-gevoel ebt langzaam weg, ontspannen etc.
Op een chat-site had iemand verteld dat bijv. een pizza vol gluten zit. Dus als je overgevoelig bent hiervoor, dan zal je dat zeker merken. Laat ik nou 2 weken geleden de hele maandagmorgen met hevige krampen, verslapte spieren, versuft en met een 'bloedsmaak' in mijn mond bij de EHBO zitten. Nu snap ik waarom. De avond daarvoor had ik sinds tijden weer een 'lekkere' Dr. Oetker pizza naar binnen gewerkt.
Deze info uiteraard verteld tegen mijn specialist. Vond hij non-informatie!
De medische wetenschap in Nederland is werkelijk top
De enige soort die ik lust Ik eet 'm niet zo vaak, maar ik zal eens opletten.
Ik heb zelf echt veel last van knoflook en uien. Zoals vannacht. Ik zat mezelf echt uit m'n bed te ruften, zooooo goor. Ik nadenken, jawel hoor, zaterdag een hamburger gegeten, met gebakken uien. En gisteren uiensoep. Rauwe uien, bv. in sla of een patat speciaal, dat kan ik echt maar heel soms doen, dan lig ik de hele nacht wakker (maag).
En Grieken is helemaal een ramp. Laatste keer heb ik drie dagen lang last gehad. Dus ik ben erg voorzichtig met ui/knof en veel vlees eten.
Ik denk niet dat het bij mij gluten zijn. Ik kan zonder problemen een kilo wafels wegkanen . Aan coeliaki had ik nl zelf ook al gedacht, maar kon me niet helemaal vinden in de symptomen.
Maar ik heb nu al een paar weken geen tot weinig klachten....afkloppen dus !!
Tsja, ik moet nog met een dietiste een lijst gaan samenstellen, maar hoofdzakelijk gaat het erom dat alles wat gluten bevat of kan bevatten nooit meer gegeten kan worden. Nooit = letterlijk nooit meer!
Eigenlijk zijn de produkten die 'kunstmatig' zijn samengesteld al verdacht. Je moet maar eens gaan surfen op het internet, er is zat informatie te vinden. Daarnaast zou je in ieder geval eens moeten proberen om enige tijd melkprodukten te laten staan. Volgens mijn huisarts is 90% van de Nederlanders daar gevoelig cq. overgevoelig voor, zonder dat men zich dat realiseert. Melk is eigenlijk ook helemaal niet bedoeld voor volwassenen!! Melk moet, Melk de witte motor =marketing onzin! (vraag maar na...)
Dit was mijn eerste 'ontdekking', had ik namelijk ook (bleek uit bloedonderzoek). Vaak gaat coeliakie gepaart met lactose(koemelk)-intolerantie.
Jip & Janneke medische uitleg (het is ook een vrij logisch verhaal)
Als je glutenallergie hebt, dan 'schuur' je letterlijk je darmvlokken uit je dunne darm weg bij elke hap eten dat gluten bevat. Die darmvlokken halen juist de voedingstoffen uit het eten, waardoor de vitamines, mineralen, ijzer, zink, etc. in je bloed terecht komen en je lichaam zijn dagelijkse energie krijgt. Zijn die darmvlokken echter 'weggeschuurd', dan komt daar nog een probleem bij. Het 'topje' van de darmvlok speelt een rol bij de vertering van melkproducten d.m.v. lactase. Lactase maakt het lichaam aan om de lactose af te breken en om te zetten in energie voor het lichaam. Kortom, wat je eet gaat dus letterlijk in een trechtertje en komt er aan de andere kant als diarree uit, zonder dat je lichaam er de nodige energie uit heeft weten te halen. De consequenties van het niet opnemen van bouwstoffen voor het lichaam zijn talloos en erg logisch. Je voelt je chronisch moe, je hebt (bijna) constant diarree, je hebt last van krampen en pijn, je wordt emotioneel, soms zelfs depressief, alles lijkt teveel (wat eigenlijk ook zo is in deze situatie!). Door het volgen van een (levenslang) dieet herstellen de darmvlokken zich. Dit herstelproces kan tot 2 jaar duren. Wel is het zo dat je al erg snel positief effect voelt van het dieet (als je inderdaad glutenovergevoelig bent
1 op 300 mensen hebben het). De lactose-intolerantie verdwijnt (meestal) als de darmvlokken zich herstellen.
Gluten is een soort 'lijmmiddel' die men gebruikt om bijv. brood, pasta, vermicelli, koek, div. soorten snoep, pizza's etc. te binden.
Hoe ik achter een werkend dieet ben gekomen is door per ongeluk teveel aardappelen te hebben gekocht Die moesten dus op!
Dus 4 avonden lang heb ik aardappelen, groenten en vlees/vis gegeten.
Al vanaf de 2e nacht sliep ik uitstekend! en was ik verbaasd hoeveel energie ik telkens de volgende dag erbij kreeg.
Wat ik dus momenteel doe is:
Overdag speciaal glutenvrij-brood eten (Albert Heijn in Vriesvak) zonder boter of kaas. Ik rooster het brood wel, want anders is het werkelijk niet te eten. Wel koffie, wel thee, wel suiker, wel honing, wel vleesproducten, wel jus d'orange,geen melkprodukten, geen snoepgoed, wel fruit, geen muesli, geen brinta. En (belangrijk) elke ochtend vitaminepillen.
's Avonds eet ik verse aardappelen (koken, bakken etc.) of rijst met allerlei groente en willekeurig stuk vlees of vis. (Neem nooit kant en klare producten, ook niet gemarineerd vlees of vis). Geen bier, geen saus, wel witte/rode wijn of andere dranken, wel peper & zout, fruit na, geen toetje (melkproduct).
Uiteraard weet ik lang nog niet alles over dit dieet, maar dat het zeer positief werkt bij mij is echt overduidelijk. Ik zou het in ieder geval zeker eens proberen. Bij mij werkte het zeer snel, maar het effect kan ook pas gemerkt worden na 1 week.
Succes!
P.S. kijk eens op de www.coeliakievereniging.nl of www.voedingswijzer.nl
quote:Ik heb niet alles gelezen maar:
Op maandag 10 april 2000 20:38 schreef punks het volgende:
Hoi,<P>Ik heb last van een spastische darm. Ik merk nu ik uit mijn stage kom uit het ziekenhuis (3 ploegen) dat het al weer wat beter gaat.<BR>Mijn vriend heeft uitgeplozen dat als je s'morgens op je nuchtere maag een yakult® neemt dat dat zou moeten helpen i.v.m Melkzuurbacterien. <P>Geen idee of het helpt ben er nu 3 weken mee bezig en nog steeds problems om naar de wc te gaan en het drukt ook op mijn blaas.<BR>Doktor had al gezegd dat als het zo door blijft gaan en de kuurtjes nixs zouden helpen ik inwendig onderzoek zou krijgen, wat niet zo plezierig is.<P>Iemand ervaring met spastische darm en inwendig onderzoek ? iemand beetje oplossingen ervoor ? please help..i won't bite [afbeelding]
Laat je doorverwijzen naar een dietiste, zij weet wat en wanneer je het beste kunt eten.
Inwendig onderzoek lijkt me niet nodig als je maar weet wat je wel en niet kunt eten en wanneer.
quote:Ehm.. helaas melk moeten drinken is wel verstandig. Mijn dietiste raadde mij juist aan om meer melk te gaan drinken! Omdat vrouwen na hun dertig minder kalk voor hun botten produceren. Dus voor die tijd kun je nog zoveel mogelijk aanmaken voor je botten. Anders krijg je later als oud besje last van je botjes... Ik heb niet te horen gekregen in welke mate dit voor mannen geldt.
Op dinsdag 23 december 2003 10:50 schreef Quintenisjarig het volgende:
... Eigenlijk zijn de produkten die 'kunstmatig' zijn samengesteld al verdacht. Je moet maar eens gaan surfen op het internet, er is zat informatie te vinden. Daarnaast zou je in ieder geval eens moeten proberen om enige tijd melkprodukten te laten staan. Volgens mijn huisarts is 90% van de Nederlanders daar gevoelig cq. overgevoelig voor, zonder dat men zich dat realiseert. Melk is eigenlijk ook helemaal niet bedoeld voor volwassenen!! Melk moet, Melk de witte motor =marketing onzin! (vraag maar na...)
Voor de rest lijkt dat dieet dat jij omschrijft mij wel interessant toe. Misschien dat dat mijn volgende uitprobeersel wordt, maar eerst ga ik die links van jou beter bekijken.
quote:Bij mij heeft niks geholpen!. Alleen tijd. na drie jaar is het plotseling zo goed als weg!.
Op maandag 10 april 2000 20:38 schreef punks het volgende:
Hoi,<P>Ik heb last van een spastische darm. Ik merk nu ik uit mijn stage kom uit het ziekenhuis (3 ploegen) dat het al weer wat beter gaat.<BR>Mijn vriend heeft uitgeplozen dat als je s'morgens op je nuchtere maag een yakult® neemt dat dat zou moeten helpen i.v.m Melkzuurbacterien. <P>Geen idee of het helpt ben er nu 3 weken mee bezig en nog steeds problems om naar de wc te gaan en het drukt ook op mijn blaas.<BR>Doktor had al gezegd dat als het zo door blijft gaan en de kuurtjes nixs zouden helpen ik inwendig onderzoek zou krijgen, wat niet zo plezierig is.<P>Iemand ervaring met spastische darm en inwendig onderzoek ? iemand beetje oplossingen ervoor ? please help..i won't bite [afbeelding]
ik ben inmiddels 3 jaar verder, heb het een en ander gehad aan rommel van de apotheek maar daar was ik niet zo over te spreken, ze worden dan weer overprikkeld
Op dit moment heb ik er nog maar weinig last van, heb namelijk een goede balans gevonden in mijn voeding. (tja ben inmiddels op mezelf gaan wonen misschien dat dat het is? )
Stress kan alles trouwens wel enorm versterken,
en naar de wc gaan kan ook een soort van obsessie worden waardoor het nog minder voorspoedig verloopt.
als je wat wil weten dan mail je maar, alhoewel ik denk dat de klacht voor een groot deel persoonsgebonden is.
succes!!
is dit ook een Spastische darm?
Bij mij helpt metamucil heel goed. Maar ik moet het niet vergeten. Gisteren had ik nogal haast en was het vergeten. Toen ook nog oliebol en papatje oorlog met frikandel gegeten en toen was het weer raak. Krampen.Ik heb toen die massage van mijn buik geprobeerd en dat hielp zeer goed. Doen dus.
Groetjes Anatrisha
quote:Goed om te lezen! Dacht al dat ik het hele verhaal voor niets opgeschreven had
Op woensdag 31 december 2003 10:10 schreef Anatrisha-Nailo het volgende:
Ik heb toen die massage van mijn buik geprobeerd en dat hielp zeer goed. Doen dus.
Dat was ik nog vergeten te schrijven de vorige keer... ga als je aandrang voelt altijd naar het toilet! Als je dat niet doet worden je darmen weer lui. Kan me zo voorstellen dat ze dan denken 'geven we aan dat er wat uit moet, gebeurt het niet, dus daar kap we dan maar weer mee' .
quote:Melk is slecht voor de mens, is genoeg te vinden op internet hierover, bijv. http://utopia.knoware.nl/users/wwitsel/main/artikelen/melk1.html
Op vrijdag 26 december 2003 01:27 schreef Mental_Phoenix het volgende:[..]
Ehm.. helaas melk moeten drinken is wel verstandig. Mijn dietiste raadde mij juist aan om meer melk te gaan drinken!
Als je je zorgen maakt over kalk kan je het beste een kalk tablet nemen, zeker bij spastische darm gerelateerde problematiek.
is dit ook een Spastische darm?
kan iemand aub andwoord geven als die het weet
quote:En niet ik maakte mij zorgen over kalk, maar mijn dietiste... Zij raadde me niet aan om kalktabletjes te gaan eten, maar meer melk te drinken. Voor alle duidelijkheid: ik dronk geen tot weinig melk.
Op woensdag 31 december 2003 10:59 schreef 303 het volgende:[..]
Melk is slecht voor de mens, is genoeg te vinden op internet hierover, bijv. http://utopia.knoware.nl/users/wwitsel/main/artikelen/melk1.html
Als je je zorgen maakt over kalk kan je het beste een kalk tablet nemen, zeker bij spastische darm gerelateerde problematiek.
En logischerwijze zullen de mensen die niet tegen melk kunnen, minder melk drinken. Maar dat geldt niet voor alle mensen. Dat is ook van de processen waar iemand met PDS door heen moet gaan: ontdekken wat je wel of niet kan drinken cq eten.
Je moet de meeste voeding met mate, en beleid eten. Bovendien: ik luister sneller naar wat een professioneel dietiste, waar mijn huisarts mij naar door heeft verwezen. Dan naar allemaal informatie op het internet, waarvan ik zelf de bronnen niet goed ken. Dan stel ik mijn vertrouwen meer op de dietiste.
Daarnaast is de link die jij geeft niet een goed onderbouwd wetenschappelijk artikel. Het somt alleen de voors op over waarom melk niet goed voor ons zou zijn. Een echt wetenschappelijk artikel zou een stuk objectiever zijn, en ook de tegens opnoemen. Om uiteindelijk, nadat de balans is opgemaakt, de conclusiet te trekken of melk (wel of niet) slecht voor ons is.
Misschien dat het een beetje hard klinkt wat ik zeg, maar dat komt omdat ik het me persoonlijk aantrek. Ik ken iemand die bij elke waarschuwing over iets wat een ander niet mag eten, denkt dat die hetzelf niet mag eten. Dus als ze hoort over personen die agressief worden van zoet, mag ze van zichzelf geen zoet meer eten. Zonder het objectief te benaderen.
quote:Helaas kunnen wij je hier het antwoord niet geven. Zijn de symptomen die in dit topic beschreven herkenbaar voor je, dan is er een redelijke kans dat je pds hebt. Dus opgeblazen buik, obstinatie, winderigheid, diaree, in sommige gevallen bloed bij poepen. PDS wordt ook vaak gelinkt aan gespannen, stressvolle situaties.
Op woensdag 31 december 2003 12:19 schreef Brainstorm4ever het volgende:
ik heb ook vaak last van mijn buik links onder vooral dat ik pindasaus eet en soms ook gewoon savonds enzois dit ook een Spastische darm?
kan iemand aub andwoord geven als die het weet
Maar het echt zeker te weten raad ik je aan om naar je huisarts te gaan. Sommige huisartsen komen niet direct met PDS als diagnose, maar je kan altijd aan de jouwe vragen of dat een mogelijkheid is.
Want zoals iemand anders al eerder zei: andere huisartsen hebben de neiging om een buikprobleem iets te snel PDS te noemen. Dus als je bij je huisarts ben noem zoveel mogelijk symptomen op waar jij last van hebt. Ook al lijkt het niet belangrijk genoeg om op te noemen, je huisarts kan dan wel met meer zekerheid je vraag beantwoorden.
Mijn huisarts kneep mij in mijn buik, en kon zo de plaatsen waarop mijn darm verstopt zat voelen. En opgeteld bij de andere symptomen, was de conclusie snel gemaakt.
Ik heb schijnbaar iets verkeerds gegeten, want ik heb al 2 dagen last van m'n darmen. Dus heel misselijk en veel gas. Bah daar vind ik nou helmaal nix aan.
Kussies Anatrisha
Ook die onderzoeken ken ik maar al te goed.
Gebruik jij ook Entocort om het een beetje te onderdrukken????
je mag me mailen op tsjuuntze@hotmail.com (niet op het adres wat op deze site staat want die werkt niet meer)
Ik heb ook al een paar jaar last van PDS. Ik heb vooral last van mn spastische darmen als ik ongesteld moet worden en ik heb er helemaal last van als ik ongestld ben?
hebben meerdere mensen dit?
En weet iemand hoe dat kan?
thnxxx
Gr Wim
quote:Hoi suuzamsterdam,
Op vrijdag 13 februari 2004 11:49 schreef suuzamsterdam het volgende:
ehhh pds bedoel ik! spd is vast weer een hele andere spannende aandoening
ik ga ook dat anti-koolhydraten dieet proberen vol goede moed . Hopelijk werkt t.
En ja tis jmmr dat er zo weinig mensjes op deze goedie site kijken.
Maar ik ben een trouwe bezoeker.
jel
PS: heb ik ff een vraagje voor jou. heb jij ook meer last van pds als je ongesteld moet worden of ongesteld bent?
quote:Ik heb bachbloesems geprobeerd. Omdat Pds ook te maken heeft met je emotie's. Dus had ik zoiets baat niet schaad niet. En ik heb er veel baat bij gehad.
Op dinsdag 10 februari 2004 22:50 schreef suuzamsterdam het volgende:
Hallo allemaal,
ook ik ben er na lang zoeken eindelijk achter dat ik pds heb. Ik ga het dieet zonder koolhydraten proberen, eet sowieso al een tijd geen geraffineerde suikers (en at alleen maar volkoren-zuurdesem produkten, maar dat mag dus ook niet meer geloof ik)
Ben ipv te mager eerder ietsje te dik en kan opblazen als een ballon en ernstige zwaveldampen uitstoten (embarrassing!)
Mijn vraag: heeft er iemand ervaring met homeopathische middelen die de klachten van pds verminderen?
En een andere vraag: ik ben volledig fan van biologische gewone magere yoghurt, moet ik nu echt mijn eigen yoghurt gaan brouwen?Lijkt me zo'n gedoe.
grt Suuz
Misschien kun je het ook proberen?
Een keer in de week vet is voor mij geen probleem. Alleen kan ik niet meer dan een koffie hebben, anders begint het al.
moet wel zeggen dat als ik goed oplet het flink meevalt, het maakt het leven ineens een stuk leuker, ben een aardig tijdje goed down geweest hierdoor. altijd maar die buikpijn als ik savonds net gegeten heb....
Ik heb sinds een aantal jaren ook last van mijn darmen. Bij mij is het begonnen doordat ik voor diverse ontstekingen diverse antibiotica heb gekregen. Voor die tijd had ik de spijsvertering van een jonge Godin . Nu is het een hap ellende, maar ik heb me voorgenomen om me er niet meer druk om te maken en te eten wat ik lekker vind.
Ik heb voornamelijk last van diarree en zo heel af en toe verstopping (voor mij voelt dat aan als de hemel.....bij wijze van spreken). Voor mij werkt diacure meestal wel als het echt te erg wordt. Verder valt er echt geen pijl op te trekken.......met wat ik wel en niet eet/drink, zeg maar. Stress is voor mij wel heel slecht, maar dat lijkt mij zowiezo voor niemand een goed gevoel.
Zolang het blijft zoals het nu is (met zo af en toe een hele hevige aanval), laat ik het maar zo en ga geen speciaal dieet volgen. Volgens de huisarts moet het vanzelf minder worden, maar ik weet niet wat ik daarvan moet denken
Het helpt in ieder geval al om te lezen dat ik niet de enige ben
Sterkte iedereen met dit "shit"- probleem
Voor Pds geldt dat je aangeraden wordt om minimaal een half uur per dag te bewegen. Ik doe dit door bijvoorbeeld lopend naar mijn werk te gaan. Als ik fiets ben ik er binnen 5 minuten, lopend duurt bijna een kwartier. Wanneer ik weer naar huis loop, heb ik er dus al weer een half uur op zitten. Je moet wat dat aan gaat een beetje creatief zijn, als je niet sport.quote:Op donderdag 11 maart 2004 13:04 schreef carel63 het volgende:
veel bewegen schijnt ook te helpen, werk veel achter de PC ook op het werk, dus veel beweging krijg ik niet en ben ook al niet sportief.....
gr Carel
Gewoon zeggen, joh, verloskundigen zijn wel wat gewendquote:Op zaterdag 3 april 2004 19:39 schreef Anatrisha-Nailo het volgende:
Help ik heb nu stage en daar loop ik van 9-5 spreekuren mee (bij een verloskundige) ik durf niet elke uur te zeggen dat ik moet eten en naar de wc moet. Ze hebben maar 1 keer per dag stage dus nu moet ik het 's avonds weer bezuren met veel last van m'n darmen.
Groetjes Anatrisha
Lijkt mij ook onverstandig, je moet juist veel dingen eten met vezels en ijzer en veel vocht. Pap bijvoorbeeld is goed. Mijn zusje kreeg van een arts het advies veel groene groentes te eten. Sterktequote:Op woensdag 14 juli 2004 23:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
ik heb nu weer onwijze last van leeglopen. k'ben erdoor ook al meer dan 2 kg afgevallen. m'n moeder komt net met het idee aanzetten om 24 uur niets te eten en dan rustig weer te beginnen
beetje onzin lijkt mij.
Probeer ook voldoende water binnen te krijgen ivm uitdrogen.quote:Op woensdag 14 juli 2004 23:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
ik heb nu weer onwijze last van leeglopen. k'ben erdoor ook al meer dan 2 kg afgevallen. m'n moeder komt net met het idee aanzetten om 24 uur niets te eten en dan rustig weer te beginnen
beetje onzin lijkt mij.
Bij mij helpt de zinkzalf gelukkig wel nog, en strings draag ik al jaren niet meer, omdat ik heel gevoelig ben voor schimmelinfecties. Liever een onderbroekrand dan die afschuwelijke jeuk.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 10:00 schreef Anatrisha-Nailo het volgende:
Hoi allemaal,
Vandaag ben ik naar de dokter geweest omdat ik nu toch echt heel veel last had van een bloedende kringspier tijdens het poepen (jak:r ). Op het forum had ik veel gelezen over zinkzalf dus dat heb ik haar verteld. Maar zij zei dat dat niet helpt tegen de kloof (dat was hetgene dat steeds opensprong en ging bloeden). Ze heeft me een zalf voorgeschreven die de doorbloeding bevoordert. Voor de rest moet ik veel drinkkn en vezels eten. Ook kon het goed helpen als ik nadat ik naar de wc ben geweest met de douchekop mijn anus schoonspoel. Het ergste vond ik nog wel dat ze het verstandig vind om totdat de kloof weg is geen string te dragen maar een gewone onderbroek(snik daar gaat m'n sexy look). Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
Kussies Anatrisha![]()
Het doet wel kei zeer als je met dat natte ding aan je kloofje komtquote:Op donderdag 12 augustus 2004 19:13 schreef Brennie het volgende:
Gebruik ook zachte wc doekjes ipv wc papier, kan ook schelen.
Yup, ikke dus.quote:Op woensdag 9 maart 2005 10:57 schreef Reticulin het volgende:
Zijn er ook mensen die door PDS pijn in hun rug krijgen? Ik had een keer tijdens een college dat 't flink begon te rommelen etc. en toen kreeg ik ook rugpijn, alsof m'n darmen tegen m'n ruggegraat aan gingen duwen ofzo zo voelde 't...Ik heb 't heel vaak als ik een avondje lekker ben wezen stappen dat ik dan de volgende ochtend wakker word met buikpijn en rugpijn tegelijk, 't lijkt dus wel alsof 't iets met elkaar te maken heeft. Erg irritant, lekker wakker worden is er niet meer bij.
Dit komt me zo bekend voor. Ik wilde vroeger ook nog nergens anders dan thuis maar sinds kort heb ik ook zoiets van "schijt". Ook op mn werk, geen probleem meer. Ook omdat mijn collega het nu weet en er dus geen rare opmerkingen over zal maken waardoor ik me onprettig voel.quote:Op maandag 4 april 2005 15:04 schreef Paladin82 het volgende:
Ik zelf was ook zo'n probleem poeper om het even plastisch te zeggen en deed het alleen op eigen toilet, na zware krampaanvallen en dergelijke wordt je wel gedwongen andere wc's te zoeken en heb dus ook maar gewoon geaccepteerd om ergens anders te gaan zitten en gewoon "schijt" aan alles te hebben werkt wel het beste en je kan zo tenminste gewoon door functioneren.
Nou, ik heb eindelijk de uitslag van mijn echo en inderdaad, er is niks te zien, alles is in orde, "geen bijzonderheden" zoals de assistent dat zo mooi zei... met de vraag van "en nu?" kreeg ik als antwoord "ja, veel, heel veel water drinken, vezelrijk eten en duspatal slikken"... Is dit het? Moet ik het hiermee doen? Ik zou graag naar een dietiste willen om eens te overleggen wat ik in mijn geval dan wel of juist niet kan eten. Is er iemand die ook hulp heeft gehad van een dietiste en heeft het geholpen?quote:Op woensdag 2 november 2005 21:06 schreef Beaver het volgende:
Verder krijg ik de 14de een echo van mn buik om er zeker van te zijn dat het alleen een spastiche darm is en niet iets anders. De verwachting is ook dat hier niks op te zien zal zijn.
Ik heb deze week nog niks iets van kool op en zojuist kreeg ik weer enorme krampen. Ik had zelf inderdaad ook al gemerkt dat als ik iets van kool eet dat ik er dan erg last van krijg. Ik heb vandaag alleen brood met kaas op en kip met aardappeltjes, niks bijzonders zou je zeggen... maar toch is er iets wat mijn darmen niet fijn vinden....quote:Op dinsdag 22 november 2005 21:31 schreef Sessy het volgende:
Wittekool laten.
Idd,quote:Op vrijdag 26 november 2004 17:51 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb er ook last van. Als ik eens wel normaal poep (zoals de afgelopen week: elke dag trouwens, vond ik ook al opvallend), is dat echt speciaal.
De laatste tijd wisselen obstipatie en diarree elkaar af. Af en toe heb ik echt buikpijn
van de obsitpatie.
Het werkt om veel bruinbrood te eten, veel groente en het schijnt ook goed te zijn om veel te bewegen/sporten, iets wat ik meer zou moeten doen. Oh en veel drinken natuurlijk.
Als ik periodes van veel stress heb, wordt het meestal erger. Daar kun je dus geloof ik niet zoveel aan doen.
Soms vraag ik me af of een klisma zou werken. Is wel pijnlijk en goor, maar wie weet spoelt dat je darmen goed door.
Waren de aardappeltjes en de kip allebei gebakken toevallig, wellicht net iets te bruin?quote:Op dinsdag 22 november 2005 22:39 schreef Beaver het volgende:
kip met aardappeltjes, niks bijzonders zou je zeggen...
De aardappeltjes waren gebakken inderdaad en de kip gegrilt, maar niet te bruin...quote:Op woensdag 23 november 2005 20:47 schreef Sessy het volgende:
[..]
Waren de aardappeltjes en de kip allebei gebakken toevallig, wellicht net iets te bruin?![]()
Of dat je juist heel lang niet hebt gegeten en daarna ineens heel veel of iets heel kouds gedronken op een hongerige maag? Daar krijg ik ook nog wel eens last van.
Dat poedertje helpt alleen geen fuck.quote:Op maandag 17 april 2000 19:52 schreef Lois & Karin het volgende:
Ja dan kan het ook PDS zijn. Die 'versie' die jij hebt heb ik namelijk ook. Enorm opgeblazen buik dat je 6 maanden zwanger lijkt etc. En het hoeft niet 'verschrikkelijk pijn' te doen. Bij mij doet het regelmatig pijn, maar niet zo erg dat ik niet meer weg kan oid..quote:Op woensdag 23 november 2005 19:55 schreef Maeghan het volgende:
Ik weet niet of ik PDS heb, maar ik heb wel al een paar jaar veel last van m'n darmen. Ik kan inmiddels geen noten1, aspartaam of zuivel meer eten, en ook koolzuur en suikerwerk veroorzaken problemen. Van het een krijg ik verstoppingen, van het ander juist diarree. Van zuivel zwelt alles op als een ballon, ik was echt bang dat het m'n darmen zou beschadigen op een gegeven moment. Ongelofelijk dat het zo ver kan opzwellen. Alleen ik heb niet zulke enorme pijnen als veel van jullie beschrijven, kan het dan nog wel PDS zijn? Ik heb een allergietest gehad, en daar kwam uit dat ik niet allergisch ben voor zuivel of noten, noch voor iets anders. Ik zie alleen verder onderzoek niet zitten, en zolang ik die dingen niet eet heb ik er weinig last van. Wat denken jullie daarvan? Zou het dan PDS kunnen zijn, of zou verder onderzoek toch wel belangrijk kunnen zijn?
Ik kreeg destijds een potje met een lepeltje aan het dekseltje. Zorgen dat je op een plateau-toilet gaat, zodat je het achteraf 'op kan scheppen' met het lepeltje.quote:Op donderdag 22 juni 2006 20:49 schreef Beaver het volgende:
... 3 dagen mijn ontlasting in een potje opvangen maarja... hoe doe je dat? iemand ervaring mee? Moet ik mijn ontlasting in een bak doen en dan in het potje scheppen?? Bah, wat een vies klusje maarja, wel goed dat ze het onderzoeken natuurlijk......
Het lastige van PDS is ook dat er niet voor iedereen eenzelfde oplossing is om de klachten te verminderen. Dus als je iets positiefs van iemand hoort zegt dat niks over of het voor jou gaat werken.quote:Op donderdag 6 juli 2006 22:44 schreef marlieske het volgende:
Heb ze beiden genomen geen verbetering... helaas. Heb ook Metamucil, Movicolon, Duspatal en Lactoflor genomen alles op recept van de huisarts maar weinig tot geen resultaat.
Het een verstopt, het ander laxeert de andere geeft je een gevoel van hehe het werkt en de eerste de beste keer dat ik uit eten ging was 't foute boel. Ik heb ook een tijdje pakjes drinken gehad van de dieetiste met extra vezels erin, heel ranzig dikke smurrie met raar sinaasappel smaakje eraan......blegh!! Activia enz ook geen effect, ja je portomonee word dunner
Maar tot op heden geen wondermiddel voor mij, morgen naar de HA en hopen dat die me door stuurt ben het zo zat!! Heb waarschijnlijk zaterdag m'n vrijgezellendag, als ze zich goed verlult hebben, maar heb maar immodium gekocht uit voorzorg anders is uit eten een drama.![]()
Ja, daar ben ik sinds gisteren ook mee begonnen... hopelijk kan ik daar iets uit afleidenquote:Op zondag 9 juli 2006 21:44 schreef nVincible het volgende:
Ik probeer nu elke dag alles op te schrijven wat ik eet (simpel doc-bestandje) en zet erbij wat het 'resultaat' die dag was. Als ik een verband vindt met wat ik eet, zou dat een stuk helpen ivm het vermijden van sommige etenswaren. Misschien een tip voor andere mensen
Is helemaal niet waar voor iedereen. Sommige mensen kunnen er niet tegen, sommige mensen wel (ik, en ik heb ook behoorlijke pds) en anderen kunnen er dan weer wel tegen en dan weer niet.quote:Op donderdag 1 februari 2007 09:23 schreef roooosje het volgende:
Melk is inderdaad not done!
Je kan voor alles wel zeggen ' is helemaal niet waar voor iedereen' . Het is wel heel erg ebkend dat melk een ongunstig effect heeft op je ontlasting. Dus jouw verhaal over pro-biotica, kan ook weer onderuit gehaald worden, bij mij werken die drankjes ontzettend laxerend.quote:Op donderdag 1 februari 2007 14:06 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Is helemaal niet waar voor iedereen. Sommige mensen kunnen er niet tegen, sommige mensen wel (ik, en ik heb ook behoorlijke pds) en anderen kunnen er dan weer wel tegen en dan weer niet.
Je loopt een risico bij het uitsluiten van hele ' voedingsgroepen' dat je een tekort krijgt aan bepaalde voedingsstoffen, en dan ben je nog verder in huis. Daarom is dit over het algemeen niet een aanrader aan mensen met PDS.
Ik heb nu niet de tijd gehad om het hele topic door te lezen, maar ik kan iedereen echt aanraden om probiotica te proberen, en dan niet voor even maar echt lang volhouden (paar maanden, en als het werkt, gewoon door blijven gaan)
Hieri s behoorlijk veel wetenschappelijke onderbouwing voor en ben er zelf ook een maand of 3 geleden mee begonnen. Elke ochtend een flesje yakult (mag ook een ander merk zijn) en na een paar weken merkte ik al verschil, en nu, ongeveer 3 maanden later, heb ik echt heel veel minder last.
Het proberen waard denk ik voor mensen die dit nog niet geprobeerd hebben!
Het is wel bekend dat probiotica voor een zeer groot gedeelte van de mensen met pds effect heeft. Daarnaast is het ook bekend, dat wanneer je alle melkproducten uit je dieet gaat schrappen, je een risico loopt om tekorten aan bepaalde voedingsstoffen te krijgen.quote:Op donderdag 1 februari 2007 14:17 schreef roooosje het volgende:
[..]
Je kan voor alles wel zeggen ' is helemaal niet waar voor iedereen' . Het is wel heel erg ebkend dat melk een ongunstig effect heeft op je ontlasting. Dus jouw verhaal over pro-biotica, kan ook weer onderuit gehaald worden, bij mij werken die drankjes ontzettend laxerend.
Bij PDS is het algemeen bekend dat het bij iedereen anders ligt.
Oh?quote:Op donderdag 1 februari 2007 15:04 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Het is wel bekend dat probiotica voor een zeer groot gedeelte van de mensen met pds effect heeft. Daarnaast is het ook bekend, dat wanneer je alle melkproducten uit je dieet gaat schrappen, je een risico loopt om tekorten aan bepaalde voedingsstoffen te krijgen.
Verder meen ik hier behoorlijk wat vanaf te weten en de risico's te kennen, gezien het feit dat dit mijn studie is.
Over die probiotica: hoe lang heb je dat gebruikt? een paar maanden elke dag 65 milliliter? Daarna kun je pas zeggen of het effect voor je heeft. Natuurlijk kun je in het begin diarree, of andere darmproblemen krijgen, het is immers een product met een sterke werking op je darmstelsel.
Ik werkte in een kas, en daar was het toilet een stukje lopen. Naar het toilet lopen is tijdverlies, dus de baas vond dat je dat maar in de pauze moest doen. Echter, elke ochtend, half uur tot uur nadat we begonnen, kreeg ik krampen.quote:Op maandag 6 december 2010 10:09 schreef RobBor het volgende:
Best veel mensen last van. Het valt me op dat de klachten zo divers zijn!
Voeding heeft bij mij bijvoorbeeld geen invloed.
Ik kan wel moeilijker plassen enzo![]()
Hoe doen jullie dat op het werk?, ik zit dan echt super gestresst in mijn vel.
Bullshit. A kun je melkproducten vervangen met Soja producten, B de voedingsstof waar je het over hebt is Calcium. Wat is het effect van Calcium tekort? Osteoporose.quote:Op donderdag 1 februari 2007 15:04 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Het is wel bekend dat probiotica voor een zeer groot gedeelte van de mensen met pds effect heeft. Daarnaast is het ook bekend, dat wanneer je alle melkproducten uit je dieet gaat schrappen, je een risico loopt om tekorten aan bepaalde voedingsstoffen te krijgen.
Verder meen ik hier behoorlijk wat vanaf te weten en de risico's te kennen, gezien het feit dat dit mijn studie is.
Over die probiotica: hoe lang heb je dat gebruikt? een paar maanden elke dag 65 milliliter? Daarna kun je pas zeggen of het effect voor je heeft. Natuurlijk kun je in het begin diarree, of andere darmproblemen krijgen, het is immers een product met een sterke werking op je darmstelsel.
Ik denk wel dat er bij mij iets tussen de oren zit, ik krijg nu gedragstherapie. Dan leer je een andere manier van denken. Ik zie beren op de weg voordat ze er zijn en dat bevorderd de situatie niet echt.quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:00 schreef Tanin het volgende:
Klinkt inderdaad precies als PDS. Pijn die op komt zetten bij stress (tussen de oren) OF "verkeerd"eten, of het liefst allebei tegelijk.
Mijn huisarts ging ook "oh, dus je ouders zijn gescheiden? nou het zit tussen je oren!". Mijn ouders zijn het schoolvoorbeeld van een vriendschappelijke scheiding, en ik ben de rust zelve, dus wat er dan tussen mijn oren zou zitten weet ik niet.
Volgens mij is niet bewezen dat valeriaan iets doet bij pds. Maar het hangt wel vaak samen met stress en daarbij kan valeriaan helpen. En dat is weer goed voor je pds.quote:Op dinsdag 7 december 2010 09:58 schreef RobBor het volgende:
Dat is erg fijn mmascha dat dat mogelijk is. Helaas op mijn werk niet mogelijk, en nu ren ik smorgens maar gewoon naar het toilet. Eigenlijk geen probleem, alleen dat vervelende gevoel de hele dag, en vooral smorgens heb je echt zo een ziek/depri gevoel.
Ik las dat iemand hier valeriaan noemde, dus dat ga ik eens proberen
tja wetenschappelijk bewezen hecht ik niet zoveel waarde aan. Als het maar werkt!quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:38 schreef mmascha het volgende:
[..]
Volgens mij is niet bewezen dat valeriaan iets doet bij pds. Maar het hangt wel vaak samen met stress en daarbij kan valeriaan helpen. En dat is weer goed voor je pds.
Geheel mee eens hoor! Maar het leek me toch nuttig te melden.quote:Op woensdag 8 december 2010 09:49 schreef RobBor het volgende:
[..]
tja wetenschappelijk bewezen hecht ik niet zoveel waarde aan. Als het maar werkt!
De wetenschap kijkt naar mijn mening te beperkt naar een probleem
Jep. Zoiets denk ik ook. Ik was 2 weken geleden ook gestopt met gezond eten. Dan voel ik me wel goed nl. Maar de dietiste vond mijn plan toch niet zo goed, dus nu eet ik weer gezond. En het gaat nu al een week goed *afkloppen*quote:Op woensdag 8 december 2010 11:07 schreef nz1900 het volgende:
Misschien een gevolg van een voedselallergie ?
B.v. voor koemelk, soja, kippenei, vis- en schaaldieren, pinda's, sesam en tarwe.
Misschien verstandig om een dagboek bij te gaan houden, met daarin wat je eet, wat je drinkt en wat je doet.quote:Op zondag 12 december 2010 20:30 schreef Kip62 het volgende:
ik heb al denk ik 5 jaar last van zo'n 6x hevige buikpijn op een dag, als ik naar het toilet ben geweest is het weg. Dus ik moet ook minimaal 6x poepen op een dag.
Ik heb allerlei onderzoeken gehad, laatst had ik een coloscopie, slangetje in mn aars. Hier kwam echter niks uit.
Drink nu een aantal weken yakult, volgens mij werkt het wel bij mij, hoef nu nog maar 3/4x op een dag naar het toilet.
En werkt het al een beetje?quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:06 schreef IccceeeCold het volgende:
[..]
Ik denk wel dat er bij mij iets tussen de oren zit, ik krijg nu gedragstherapie. Dan leer je een andere manier van denken. Ik zie beren op de weg voordat ze er zijn en dat bevorderd de situatie niet echt.
Ik heb dinsdag mijn 2e sessie gehad. Ik moet nu steeds opschrijven wanneer ik "buikpijn" of andere klachten krijg. Dan moet ik het lichamelijke gevoel opschrijven, dus de pijn die ik voel, de gedachtes, dus wat denk ik op dat moment en vervolgens het gedrag.quote:Op maandag 13 december 2010 10:42 schreef RobBor het volgende:
[..]
En werkt het al een beetje?
Ik begin daar ook mee, ik ben erg benieuwd. Wel vreemd want iedereen vindt me relax en rustig enzo, maar van binnen sta ik soms echt strak van de spanning.
Hmm, van buiten rustig maar van binnen misschien niet?quote:Op maandag 13 december 2010 10:42 schreef RobBor het volgende:
[..]
En werkt het al een beetje?
Ik begin daar ook mee, ik ben erg benieuwd. Wel vreemd want iedereen vindt me relax en rustig enzo, maar van binnen sta ik soms echt strak van de spanning.
Wat heb je gedaan waardoor je dat nu niet meer kunt? En dat laatste snap ik niet..quote:Op maandag 13 december 2010 14:46 schreef mmascha het volgende:
[..]
Hmm, van buiten rustig maar van binnen misschien niet?
Ik kon me altijd overal heel erg druk om maken. Uren wakker liggen piekeren. Nu kan ik dat niet meer. En heb ik last van mijn darmen
Van buiten lijkt het dan of je heel relax bent, dus de lichaamstaal en uitstraling. Maar van binnen voel je je gespannen. Dus je ziet het niet aan de buitenkant.quote:Op maandag 13 december 2010 14:46 schreef mmascha het volgende:
[..]
Hmm, van buiten rustig maar van binnen misschien niet?
Ik kon me altijd overal heel erg druk om maken. Uren wakker liggen piekeren. Nu kan ik dat niet meer. En heb ik last van mijn darmen
Ik dacht dat ik het allemaal wel los kon laten maar het slaat misschien wel op mijn darmen. Niet meer wakker liggen 's nachts maar in plaats daarvan last van mijn darmen.quote:Op dinsdag 14 december 2010 08:06 schreef IccceeeCold het volgende:
[..]
Wat heb je gedaan waardoor je dat nu niet meer kunt? En dat laatste snap ik niet..
ik snap wel wat je bedoelt. Je klachten verplaatsen zich op een ander deel van je lichaam.quote:Op dinsdag 14 december 2010 12:19 schreef mmascha het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik het allemaal wel los kon laten maar het slaat misschien wel op mijn darmen. Niet meer wakker liggen 's nachts maar in plaats daarvan last van mijn darmen.
Bedoel je IBS? Dat staat blijkbaar voor Irritable bowel syndrome (IBS or spastic colon)quote:Op donderdag 16 december 2010 18:02 schreef Pandora73 het volgende:
En IBD is inflammatory bowel disease en dat is weer een verzamelnaam voor ziekten zoals Colitis Ulcerosa en Ziekte van Crohn. Om het even lekker makkelijk te houden. En daarbij zit de S nog naast de D op het toetsenbord ook, dus als je maar één toets verkeerd tikt heb je het het over iets heel anders...
Nee, ik had het echt over IBD, zoals ik al zei staat dat voor Inflammatory Bowel Disease, oftewel "ontstekende ingewanden ziekte", oftewel ziekten als Crohn en CU.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:15 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
Bedoel je IBS? Dat staat blijkbaar voor Irritable bowel syndrome (IBS or spastic colon)
Ziet u door de bomen het bos nog?? hahah![]()
Maar bedankt voor de uitleg!en ook Mmascha
Ik ga me even inlezen!
Dat IBS zei ik omdat je het had over dat de S naast de D zat op t toetsenbord.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:47 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Nee, ik had het echt over IBD, zoals ik al zei staat dat voor Inflammatory Bowel Disease, oftewel "ontstekende ingewanden ziekte", oftewel ziekten als Crohn en CU.
IBS = PDS = Spastische darm.
Drop is voor mij ook een grote boosdoener, dit terwijl ik dit vroeger gewoon kon verslinden. Ik drink gewoon altijd een flesje Yakult per dag en ik reageer gelukkig goed op melk. Ook is Chocolade en vetten niet goed voor mij maar als ik savonds verder niets heb pak ik gewoon een beetje. Vet kom je bijna niet onderuit zeker niet omdat ik ook nog een broer en 2 ouders heb die nergens last van hebben. Met buikpijn is te leven met diarree niet..quote:Op zondag 19 december 2010 14:14 schreef Pandora73 het volgende:
Ik denk dat hiervoor ongeveer hetzelfde geldt als voor mensen met Crohn/Colitis Ulcerosa: voedingsmiddelen die bij de ene patiėnt prima werkent, kunnen voor de andere een regelrechte ramp zijn. Dus bijvoorbeeld pinda's. Ik had daar totaal geen last van, een jongen in de flat waar ik toen woonde, kon daar absoluut niet tegen. En hij had weer geen enkele probleem met drop, terwijl ik daar in slechte tijden grote problemen door krijg (en ik vind het zo lekker...)
Bij Crohn en Colitis geldt in ieder geval dat je zelf gewoon echt "door schade en schande" moet uitvinden waar je niet tegen kunt. En ik gok dat dat voor PDS tot op zekere hoogte ook geldt. En stress is natuurlijk voor niemand goed...
Ik heb net het tegenovergestelde. 's morgens soms 3x achter elkaar naar het toilet en de rest van de dag niet, behalve zo'n ongemakkelijk gevoel.quote:Op zaterdag 18 december 2010 21:40 schreef NiGeLaToR het volgende:
Zo erg is het bij mij niet, ik heb alleen megafiles als ik de verkeerde dingen eet. 5 dagen niet kunnen gaan is ooknietfijn.
Ik heb vaak na het avondeten klachten (krampen etc) en wat eigenlijk altijd werkt is een jointje roken. Misschien een noodoplossing maar wie weet geeft het enige verlichting (zowel mentaal als lichamelijk ontspannendquote:Op woensdag 30 april 2014 01:32 schreef Amnistia het volgende:
Zo even dit topic uit de grafkist getrokken! Heb zelf ook last van een spastische darm. Zondag en dinsdag avond naar de huisartsenpost in ziekenhuis geweest, maar het enige dat ik te horen kreeg was dat ik maar paracetamol moet vreten. Duspatal helpt niet en het voelt al 5 dagen alsof ik langzaam aan het doodgaan ben. Voel me dood moe, tyfus buikpijn wat naar mijn rug trekt en geen idee hoe ik moet zitten, liggen of kruipen. .
Das ook fijn vd huisartsenpost zeg...quote:Op woensdag 30 april 2014 01:32 schreef Amnistia het volgende:
Zo even dit topic uit de grafkist getrokken! Heb zelf ook last van een spastische darm. Zondag en dinsdag avond naar de huisartsenpost in ziekenhuis geweest, maar het enige dat ik te horen kreeg was dat ik maar paracetamol moet vreten. Duspatal helpt niet en het voelt al 5 dagen alsof ik langzaam aan het doodgaan ben. Voel me dood moe, tyfus buikpijn wat naar mijn rug trekt en geen idee hoe ik moet zitten, liggen of kruipen. .
Blowen doe ik niet meer, dus dat is geen optie helaas.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 18:21 schreef Unstoppable het volgende:
[..]
Ik heb vaak na het avondeten klachten (krampen etc) en wat eigenlijk altijd werkt is een jointje roken. Misschien een noodoplossing maar wie weet geeft het enige verlichting (zowel mentaal als lichamelijk ontspannend)
Ik zat niet verstopt, daarom vond ik het al zo raar dat ik zn buikpijn had.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 18:53 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Das ook fijn vd huisartsenpost zeg...
Als een kruik geprobeerd? je bekken iets kantelen bij het zitten, tegendruk geven door op je buik te gaan liggen? Is de eerste minuten niet fijn maar wil nog wel eens helpen bij mij...
En indien je het idee hebt dat je echt verstopt zit dan verkoopt de apotheek microlax laxeermiddel, dat is ook verre van fijn maar als je eenmaal naar de wc bent geweest....
Sterkte!
Ik heb vandaag voor het eerst in tijden weer last, maar mag ivm zwangerschap niks innemen dus zit ook met een kruik.
Had 10 tabletten meegekregen en mag er maar 2 per dag omdat ze langwerkend zijn. (12 uur)quote:
Lijkt me sowieso verstandig. Heb je verder geen diarree enzo of ook?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 19:18 schreef Amnistia het volgende:
[..]
Had 10 tabletten meegekregen en mag er maar 2 per dag omdat ze langwerkend zijn. (12 uur)
6 mei komt mijn eigen huisarts weer terug van vakantie, en da vraag ik eeb verwijzing naar de mdl arts.
Het wisselt. Het punt is ook eeb beetje dat mijn vader colitus ulserosa heeft.. en bij hem begon het ook met de diagnose 'spastische darm'quote:Op vrijdag 2 mei 2014 19:18 schreef Mord_Sith het volgende:
[..]
Lijkt me sowieso verstandig. Heb je verder geen diarree enzo of ook?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |