abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21284452
ik ben vorige week voor de 4de keer bij de dokter geweest, de situatie is dusdanig verslechterd dat ik nog maar 55 kg weeg (22 jaar/1m82). Al 6 kilo afgevallen in korte tijd. m'n bloed is al onderzocht en worden nu andere onderzoeken gedaan. Sinds ik weer yakult naar binnenwerk gaat het wel iets beter maar heb nog wel last van buikkrampen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 1 september 2004 @ 20:06:32 #152
76173 bramos-elvis
FC Eindhoven 1909-2009
pi_21691245
Hoi,

Me vriendin heeft er ook last van. Ze wordt door de doktor ook van het kastje naar de muur gestuurd. Ze heeft problemen met poepen en ze heeft harde en dikke ontlasting. Ze is ook al een paar keer naar een homeopaat geweest, maar door het dieet wat zij gaf (geen toegevoegde suikers meer) werd het alleen maar erger. Dus daar is ze nu mee gestopt....omdat ze na een week actief dieteten een ontzettende pijn had.

Kan het kloppen dat het elke dag drinken van Paardenmelk werkt??? Schijnt erg ranzig te zijn en pas na een paar weken te werken.

Bier drinken helpt ook vaak, hoewel het door veel mensen hier en de homeopaat werd tegengesproken, kan mijn vriendin na een avondje flink doorzakken de dag erna goed naar het toilet.
Accept you're dead and start living
  zondag 14 november 2004 @ 20:19:39 #153
36646 Helaaz
Onee toch niet!
pi_23314395
Fijn dat ik dit zie! Ik ben niet de enige..
Dat wist ik natuurlijk al wel, maar toch prettig zulke herkenbare verhalen te lezen!

Ik weet sinds kort dat mijn klachten (die ik overigens al heel lang heb) te verklaren zijn vanuit het licht van een Spastische Darm. Bij een maagonderzoek (zo'n prettige gastroscopie: een echte aanrader ) zijn er biopten weggenomen en toen bleek PDS.

Ik ben momenteel bezig met medicatie tegen de krampen (Disputal Retard; dat levert je overigens wel de bijnaam Disposal Retard op, maar dat neem ik voor lief ) en ben erg aan het opletten met eten. Heel veel water drinken, weinig kruiden en toevoegingen, zeker geen ui, prei, en andere heftige dingen, geen niet al te vet eten etc etc.

Ik moet zeggen dat ik er best aan moet wennen dat ik zo moet opletten, en vooral het vele drinken vind ik erg moeilijk, maar ik voel me al wel beter! Dus dat scheelt zeker!

Blij jullie verhalen te lezen iig.
Are you gonna bark all day, little doggie? Or are you gonna bite?
  FOK!fotograaf maandag 15 november 2004 @ 08:38:41 #154
18921 freud
Who's John Galt?
pi_23322531
Mijn vriendin gebruik Metamucil, werkt erg goed. En verder eten we veel meer vezels (gewoon gezond eten dus ). Donker brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, etc. Metamucil is een soort poeder waar je een soort dikke limo van maakt. Zorgt ervoor dat het eten wat beter door je darmen kan gaan. Werkt (begreep ik) zowel bij te snel en te langzaam door je dikke darm heen. Is zonder recept te halen bij de apotheek.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_23334434
Ik zag laast in een blaadje van de Jumbo (net als de Allerhande van AH) dat er een kookboek komt voor mensen met een spastische darm. Even in de gaten houden dus...
Al is het wel zo dat iedereen weer anders reageert op bepaalde producten...
pi_23549124
Vandaag ben ik voor de uitslag van een LTT onderzoek op het spreekuur van mijn internist geweest. Hij heeft PDS geconstateerd. Morgen nog een keer bloed laten prikken om te kijken of een colonfoto nog nodig is.

Gewicht is nog steeds 55 kilogram, daalt gelukkig niet nog verder.

het interne onderzoek heb ik afgeblazen op het moment dat ik net op de tafel lag. Ik ging bijna van m'n stokje van schrik. Wat blijkt het is dus niet eens nodig. Vraag er dus naar als je liever een colonfoto (rontgonfoto van je darmen) wilt.
pi_23566609
ik heb een nu 2,5 jaar een spastische dikke darm ,maar ik kan ook niet afvallen en heb nog steeds een bol hard buikje
heeft iemand dit ook??
  vrijdag 26 november 2004 @ 17:51:31 #158
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_23591315
Ik heb er ook last van. Als ik eens wel normaal poep (zoals de afgelopen week: elke dag trouwens, vond ik ook al opvallend), is dat echt speciaal.
De laatste tijd wisselen obstipatie en diarree elkaar af. Af en toe heb ik echt buikpijn
van de obsitpatie.
Het werkt om veel bruinbrood te eten, veel groente en het schijnt ook goed te zijn om veel te bewegen/sporten, iets wat ik meer zou moeten doen. Oh en veel drinken natuurlijk.

Als ik periodes van veel stress heb, wordt het meestal erger. Daar kun je dus geloof ik niet zoveel aan doen.
Soms vraag ik me af of een klisma zou werken. Is wel pijnlijk en goor, maar wie weet spoelt dat je darmen goed door.

[ Bericht 5% gewijzigd door SEMTEX op 26-11-2004 17:58:07 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_23591636
Ik heb er ook last van
Niks helpt.
Laxeerpillen genomen, maar dat werkt enkel verslavend. Schiet niet op dus.
♣ ▪ ♠ ▪ ♥ ▪ ♦
  vrijdag 26 november 2004 @ 21:11:11 #160
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_23595438
Van laxeerpillen krijgt je een luie darm. Niet doen dus.
Ik heb er 1 keer 1 genomen omdat het muurvast zat, maar je moet er geen gewoonte van maken.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_23605423
ontlasting: maar 1 keer per week naar de toilet
ik neem zo nu en dan decidol van lucovit stimuleert de stoelgang (laxeerpillen dus)
helpt de ontlasting zachter maken,stimuleert de spijsvertering en voor een goede darmwerking
anders zou ik het niet weten.
ik zit er trouwens over natedenken om een klisma te nemen,om gewoon alles schoon te spoelen.
ik word gewoon helemaal gek; ik kan niet afvallen,ik lijk wel zwanger met zo'n opgeblazen bolle buik
pi_23605609
ik heb precies het tegenovergestelde, ik kan maar niet aankomen. Ben vanaf vandaag begonnen met Duspatalin. ik zit nu op de 55 kg... ontlasting wilt maar niet in vaste vorm komen en komt vrij snel na het avondeten al.
pi_23605898
ow nauw ik heb dat alles verstopt zit en heb soms tranen in mijn ogen als ik op de toilet zit zo hard en pijnlijk is het.
ik ben 7 kilo aangekomen en het wil er maar niet af!
pi_23667677
ik val helemaal niks af en soms is het zo erg dat ik s'morgens s'middags en s'avonds gewoon 3 tot 4 keer naar de wc kan in een half uur met diarree ik ben al tig keer bij de dok geweest en zij aan het onderzoeken het gaat nu al zo'n 4/5 maanden en nog geen oplossing:(
pi_23667797
[knip]
Ik ben momenteel bezig met medicatie tegen de krampen (Disputal Retard; dat levert je overigens wel de bijnaam Disposal Retard op, maar dat neem ik voor lief ) en ben erg aan het opletten met eten. Heel veel water drinken, weinig kruiden en toevoegingen, zeker geen ui, prei, en andere heftige dingen, geen niet al te vet eten etc etc.

Ik moet zeggen dat ik er best aan moet wennen dat ik zo moet opletten, en vooral het vele drinken vind ik erg moeilijk, maar ik voel me al wel beter! Dus dat scheelt zeker!

Blij jullie verhalen te lezen iig.
[/quote]
ik heb het medicijn Disposal Retard ook gehad en het werkte niks
ik ben ook blij dat ik dit topic zie kan ik er eindelijk misschien een oplossing voor vinden want ik word gek!!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 30 november 2004 @ 15:41:13 #166
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_23670407
Ik heb juist dat ik meerdere keren per dag moet, en bijna altijd diarree. Ook moet ik vrijwel altijd onmiddellijk na het eten naar het toilet (soms zelfs tijdens, superirritant vind ik dat ).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_23670821
Ik ben weer aan het verstoppen.
Twee weken terug dronk ik 's morgens een glas Lidl drinkontbijt met vezels (half melk, half drinkontbijt), het ging echt prima. Dus ik dacht, oke, nu eens stoppen, kijken of het echt hielp....
Ja dus. Ik ga morgen weer een voorraadje inslaan.

Hoe duur is die Metamucil trouwens? Ik neem aan dat dat ook iets met vezels erin is?
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_25438948
Zijn er ook mensen die door PDS pijn in hun rug krijgen? Ik had een keer tijdens een college dat 't flink begon te rommelen etc. en toen kreeg ik ook rugpijn, alsof m'n darmen tegen m'n ruggegraat aan gingen duwen ofzo zo voelde 't...Ik heb 't heel vaak als ik een avondje lekker ben wezen stappen dat ik dan de volgende ochtend wakker word met buikpijn en rugpijn tegelijk, 't lijkt dus wel alsof 't iets met elkaar te maken heeft. Erg irritant, lekker wakker worden is er niet meer bij.
pi_25484135
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 10:57 schreef Reticulin het volgende:
Zijn er ook mensen die door PDS pijn in hun rug krijgen? Ik had een keer tijdens een college dat 't flink begon te rommelen etc. en toen kreeg ik ook rugpijn, alsof m'n darmen tegen m'n ruggegraat aan gingen duwen ofzo zo voelde 't...Ik heb 't heel vaak als ik een avondje lekker ben wezen stappen dat ik dan de volgende ochtend wakker word met buikpijn en rugpijn tegelijk, 't lijkt dus wel alsof 't iets met elkaar te maken heeft. Erg irritant, lekker wakker worden is er niet meer bij.
Yup, ikke dus.
Bij mij beginnen de kolieken altijd!! 's avonds laat tot een uur of 3 a 4 's nachts(wat slaaptekort opleverd omdat liggen gewoon onmogelijk is). Ongeveer een uurtje nadat het begonnen is begint ook m'n rug.
Bij mij is de buik/maagpijn zowel de rugpijn slechts aan één kant van mijn lichaam(rechts).
"Whaaa ik leer het ook nooit..."
pi_25487575
Dit is allemaal wel herkenbaar... op dan die verstoppingen na. Sinds een jaar of 5-6 heb ik, met grote onregelmatigheid maar meestal in het weekend (vrijdag- of zaterdagavond) last van enorme pijn in mijn buik. Het concentreert zich vrijwel altijd op een en hetzelfde punt, en niets helpt ertegen, ik moet echt wachten tot het overgaat en kan alleen maar zorgen dat het draaglijk blijft. Het 'pijnpunt' geeft een soort 'uitstraling' naar mijn rug, die op een veel groter oppervlak dan aan de voorkant zeer doet.
Wat wel lijkt te helpen is warmte. In combinatie met een bepaalde houding wordt het beduidend minder. Als ik merk dat ik er ècht last van krijg (ik voel het vaak in de loop van de middag al aankomen maar 's avonds begint het feest pas echt) gaan er 2 tabletten paracetamol in en spring ik onder een heel warme douche waarbij ik het water concentreer op mijn buik en (vooral) rug. Na een goed halfuur in de douche een warm bed in, om te (proberen te) slapen en aan het eind van de avond is het meestal over. Zo niet, dan nog eens 2 paracetamol en verder slapen, dan heb ik de dag erna nergens meer last van.
Verjaardagen zijn gezond -
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
  zondag 20 maart 2005 @ 17:01:30 #171
117413 Mononiekie
love is the message Xxx...
pi_25613697
Hallo hier Monique! (29)

Ook bij mij is sinds een (paar) jaar van PDS(Prikkelbare dikke darm) geconstanteerd.
Ik kreeg van alles er voor omeprazol(voor de pijn), voor stoelgang Volcolon, maar nu heb ik daar Metamucil voor gekregen, wat ik sinds net gebruik.
Ik moet toegeven dat ik die Metamucil wel weg krijg, Volcolon daarintegen niet. Of het gaat werken weet ik nog niet want ik gebruik het sinds vandaag. Maar ik las er positieve verhalen over, over het gebruik daarvan.

Sinds een paar maanden heb ik alleen een andere klacht bij gekregen, ik val enorm af, misschien ook omdat ik bewust minder ben gaan eten, omdat als ik trek heb in iets het 's avonds uitgil(huil) van de buikpijn, dit is vaak dan in bed. Maar ook gewoon onderweg tijdens het fietsen dat ik het uitgil van de pijn in mijn buik(maag?).Al is het dan maar tijdelijk een paar flinke steken dan.

's Avonds als ik wakker van de pijn ben en misselijkheid, uit zich dit in ook erg onregelmatig slapen en dan wer een periode goed slapen. Maar waardoor ik hierdoor, doodmoe vaak van ben, maar ook duizelig wordt overdag en dus ook de angst heb gekregen dat ik gewoon flauw ga vallen..

Ook hiermee ben ik naar mijn huisarts geweest, en die checkt dan voor de zekerheid mijn urine wat dan in orde is en mijn bloeddruk gewoon goed is(120/80). Toch voel ik me de laatste week, zo flauw worden, van vermoeidheid of wat dan ook. Mijn benen bij wijze van wegzakken en licht in mijn hoofd worden...(Vandaar mijn angst nu ga ik flauwvallen.) Gelukkig vind ik vaak zelf de kracht om vol te houden of naar bed te gaan, om even te liggen.

Kennen meer mensen dit probleem?

Ik woog in maart 2003 (Lengte 1.74) 87/88kg nu maart 2005 69/70 kg.
Voorlopig blijft dit nu wel in evenwicht, ik blijf dus rond de 70kg.

Nu een hele rare vraag misschien maar;

Waar ik ook last van heb, waar ik ook niet veel over lees of dit te maken heb met PDS. Is dat ik om de haverklap na de wc ga, vaak als ik bij wijze van iets gedronken heb(noem koffie of thee) loop ik 2 minuten later al naar de toilet om te moeten plassen. Dit is soms zo hevig dat ik vaak onderweg al weer moet. Ook verlies ik druppels bloed, op toiletpapier en dit heeft geen zin om bij wijze van maandverband in te doen, want dan zit er niets op. (Gebruik anticonceptie Implanon al 2 jaar, daarbij hoor je niet ongesteld bij te worden)

Mijn vraag aan jullie is kennen jullie deze klachten ook i.v.m. PDS?
Wat doen jullie tegen het slechte slapen en oververmoeidheid?(Duizeligheid?)

Graag hoor ik iets meer van jullie ,want ik voel me echt heel erg belabberd!

Groeten;

Je bent zoals je bent. Ik ben zoals ik ben!
Leef van dag tot dag, terugkijken mag maar blijf niet stilstaan!(Geleerd van iemand!Thanx!)
Niemand is volmaakt dat zou dan toch saai zijn?
Eerlijkheid duurt het langst.(wel zo prettig)
  maandag 21 maart 2005 @ 21:01:13 #172
117413 Mononiekie
pi_25645000
Hier Monique nog even!

Ik hoop dat iemand hierop kan reageren, ik blijf me erg vermoeiend voelen, en duizelig!
Heb zelfs mijn vrijwilligerswerk afgezegd voor een week terwijl ik dat echt heel erg jammer vind. Ik red het gewoon niet even. 's Avond maar ook vlak na het eten blijf ik misselijk zo erg dat ik bijna moet overgeven. (Wat ik niet doe.)

Komen deze klachten ook overeen met PDS?

En de afscheiding??

Ik hoop dat iemand mij een reactie kan geven want ik voel me goed beroerd.

Groeten;

Van mij;

Monique!
Leef van dag tot dag, terugkijken mag maar blijf niet stilstaan!(Geleerd van iemand!Thanx!)
pi_25658247
www.colonhydrotherapie.nl mijn vriendin vroeg om dit erop te zetten...schijnt heel goed te zijn... kijk er es naar zou ik zeggen!!!!!
succes
  dinsdag 22 maart 2005 @ 14:32:21 #174
117413 Mononiekie
pi_25659463
Hallo, pacandar! Hier Monique!

Dank je wel voor je reactie.
Ik zal het straks even opschrijven deze clonhydrotherapie.
Maar ik moet eerst even navragen of ik dit ook vergoed krijg van het ziekenfonds(Zilveren kruis.).
Tot nu toe blijf ik me beroerd voelen, ben echt totaal niet mezelf zo ellendig heb ik me nog nooit gevoeld. Maar zal het hier zeker over gaan hebben met mijn vriend etc..

Eerst nog even heel wat anders, ik wacht eerst op een vaccinatie af. Er is namelijk een vriend van een bewoner hier bij ons in de woonvorm geweest en die blijkt Open TBC.. te hebben.
Dus binnenkort krijgen we allemaal een prik...ervoor om te kijken wie het evt. ook heeft.
Mocht ik dit niet hebben, en dit toch klachten blijken te zijn dan van PDS. Overweeg ik dit dus.
Laat het je weten;

In ieder geval bedankt dus voor je reactie.

Duim in ieder geval mee dat ik geen open TBC heb, want ik ga ook binnenkort samenwonen met mijn vriend en dat kan ik er echt dus niet bij hebben.

Groeten van mij! Ook aan je vriendin trouwens!

Monique.

pi_25659771
hey moniekie... je kunt beter even anders met mijn vriendin hierover praten ikzelf weet er weinig van... het schijntd at het meeste wel vergoed wordt

verdoornm@hotmail.com

zij zal je vast wel verder willen helpen denk ik!

en ik zal voor je duimen!!!! brr spannende tijd dus...... succes!!!
  vrijdag 25 maart 2005 @ 18:22:42 #176
117413 Mononiekie
pi_25737764
Hoi pacandor,

Ik zal binnenkort naar je vriendin een mailtje sturen. Moet alleen nog even duren, want ik blijf me beroerd voelen!!En ik heb ook nog een verjaardag morgen(Zaterdag 26-3) mijn moeder wordt 50 jaar dan.

Heel fijn weekend toegewenst alvast en ook de groeten aan je vriendin.

Ik hoop wel dat snel mijn klachten verbeterd zullen worden.

Ik laat het wel weten,

Monique!
  maandag 4 april 2005 @ 15:04:19 #177
21210 Paladin82
In Black and White
pi_25977664
Hmz topic loopt al vrij lang, ikzelf ben ook een PDS klant, heb er eigenlijk al 4 jaar last van maar sindskort pas onderkend. Als ik het hier zo lees zijn het voornamelijk vrouwen met verstoppings verschijneselen.

Ik zelf ben mannelijk en heb juist het probleem van een veels te vlotte stoelgang, met regelmatig diarree en dergelijke, de ene keer heb ik weinig last en gaat alles goed andere keer heb ik weer veel last en zit ik meerdere keren per dag op de wc. Ik ben er zelf nog niet echt achter wat qua eten nou wel en niet helpt. Veel mensen hoor ik klagen over koffie en thee, gekruid eten, maar of ik het nu wel of niet eet soms heb ik er last van soms niet.

Heb nu van de internist ook metamucil gekregen en heb wel het idee dat het in iedergeval zorgt voor een vastere ontlasting, echter blijf ik erg veel last van krampen hebben en hier krijg ik vandaag een nieuw medicijn voor, kijken of het werkt.

Al met al is het een erg veel voorkomend probleem als ik zo het internet afspeur, en vind ik het raar dat er medisch gezien niet heel veel aandacht aan besteed wordt (misschien wel maar dan geeft men het niet aan het publiek door).

Ik zelf was ook zo'n probleem poeper om het even plastisch te zeggen en deed het alleen op eigen toilet, na zware krampaanvallen en dergelijke wordt je wel gedwongen andere wc's te zoeken en heb dus ook maar gewoon geaccepteerd om ergens anders te gaan zitten en gewoon "schijt" aan alles te hebben werkt wel het beste en je kan zo tenminste gewoon door functioneren.

Ik heb niet het idee dat ik veel andere klachten er aan overhoud, ben wel eerder moe dan vroeger maar dat kan ook aan het feit liggen dat ik nu werk en toen student was.

Verder wens ik iedereen veel succes en hoop ik dat ze in de toekomst nog een behandeling / medicijnen tegen dit toch wel veel voorkomend probleem vinden.
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
  woensdag 2 november 2005 @ 21:06:29 #178
93082 Beaver
He! Ik ben je bitch niet!
pi_31909326
*kick*

Ikzelf heb ook PDS. Toen ik nog een klein meisje was, is het al geconstateerd bij mij. Heb toen medicijnen gebruikt en daarna jaren geen last meer van gehad. Nu sinds 5 maanden komt het weer terug. Continu pijn in mn buik, krampen, wisselende ontlastig (om gek van te worden). Soms ben ik een beetje bang om weg te gaan. Stel je voor dat ik midden in een winkelcentrum krampen krijg, wat dan? Tuurlijk kun je gelijk de hema inrennen maar toch... Ik merk wel, als ik me daar druk om maak, lijkt het erger te worden...
quote:
Op maandag 4 april 2005 15:04 schreef Paladin82 het volgende:
Ik zelf was ook zo'n probleem poeper om het even plastisch te zeggen en deed het alleen op eigen toilet, na zware krampaanvallen en dergelijke wordt je wel gedwongen andere wc's te zoeken en heb dus ook maar gewoon geaccepteerd om ergens anders te gaan zitten en gewoon "schijt" aan alles te hebben werkt wel het beste en je kan zo tenminste gewoon door functioneren.
Dit komt me zo bekend voor. Ik wilde vroeger ook nog nergens anders dan thuis maar sinds kort heb ik ook zoiets van "schijt". Ook op mn werk, geen probleem meer. Ook omdat mijn collega het nu weet en er dus geen rare opmerkingen over zal maken waardoor ik me onprettig voel.

Verder krijg ik de 14de een echo van mn buik om er zeker van te zijn dat het alleen een spastiche darm is en niet iets anders. De verwachting is ook dat hier niks op te zien zal zijn. Heeft iemand hier wel eens een echo van zijn buik gehad om deze reden? Ben wel benieuwd wat je dan te zien krijgt en hoe het eruit zal zien.
pi_31986154
Bij mij hebben ze dus ook dat onderzoek met de slang door de darmen heen die ze eerst met lucht opblazen gedaan (van tevoren kreeg ik tien liter laxeermiddel, opgelost, waar ik vreselijke buikkrampen van kreeg) en dat was echt niet leuk want ieder centimetertje deed echt pijn gewoon.

Dat slangetje in de maag om te kijken hoe 't daarmee zit is helemaal niet erg, het is even lastig om het in te slikken en ze schuren je keel open (maar ze verdoven het eerst met een spray) maar da's niet erg of zo, je hebt nauwelijks keelpijn erna en voor de rest voel je er helemaal niks van.

Het advies dat ik kreeg was een maand lang enterol te nemen (capsuletjes met een of andere levensvorm erin). Heeft niet geholpen trouwens.

Veel bewegen en veel drinken helpt en als je echt een paar dagen last hebt van verstopping gewoon een bak pruimen eten, daar een matjesharinkje of twee achteraan en een halve pot zure bommen. Dan schijt je je echt wel leeg.
Bieten willen ook nog wel eens helpen.

De keren dat ik "diarrhee" heb ben ik al bijna blij dat ik ueberhaupt naar de wc kan zeg maar. Krampen daar heb ik wel eens last van, de vorige keer zat ik echt ineengedoken in de winkel maar ik geloof niet dat iemand dat heeft gemerkt of zo. Vreemd genoeg maakt een warme kruik het bij mij juist erger dan.

Wat ook wel eens wil helpen is om te gaan liggen op je rug en dan langzaam zeg maar volgens de loop van je darmen (van onder je linkerribben naar beneden en dan naar rechts toe) even te masseren of zo
pi_32118471
Stoppen met Aspartaam en Glutamaat!!!!!!!!!!
even geduld AUB
pi_32139107
Nog even toelichten:
- Aspartaam zit in veel lightproducten
- Glutamaat komt voor in E620, E621, E622, E623 en E624
even geduld AUB
  dinsdag 22 november 2005 @ 21:03:09 #182
93082 Beaver
pi_32490027
quote:
Op woensdag 2 november 2005 21:06 schreef Beaver het volgende:
Verder krijg ik de 14de een echo van mn buik om er zeker van te zijn dat het alleen een spastiche darm is en niet iets anders. De verwachting is ook dat hier niks op te zien zal zijn.
Nou, ik heb eindelijk de uitslag van mijn echo en inderdaad, er is niks te zien, alles is in orde, "geen bijzonderheden" zoals de assistent dat zo mooi zei... met de vraag van "en nu?" kreeg ik als antwoord "ja, veel, heel veel water drinken, vezelrijk eten en duspatal slikken"... Is dit het? Moet ik het hiermee doen? Ik zou graag naar een dietiste willen om eens te overleggen wat ik in mijn geval dan wel of juist niet kan eten. Is er iemand die ook hulp heeft gehad van een dietiste en heeft het geholpen?
pi_32490886
Wittekool laten.
  dinsdag 22 november 2005 @ 22:39:43 #184
93082 Beaver
pi_32493276
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 21:31 schreef Sessy het volgende:
Wittekool laten.
Ik heb deze week nog niks iets van kool op en zojuist kreeg ik weer enorme krampen. Ik had zelf inderdaad ook al gemerkt dat als ik iets van kool eet dat ik er dan erg last van krijg. Ik heb vandaag alleen brood met kaas op en kip met aardappeltjes, niks bijzonders zou je zeggen... maar toch is er iets wat mijn darmen niet fijn vinden....
pi_32502132
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 17:51 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb er ook last van. Als ik eens wel normaal poep (zoals de afgelopen week: elke dag trouwens, vond ik ook al opvallend), is dat echt speciaal.
De laatste tijd wisselen obstipatie en diarree elkaar af. Af en toe heb ik echt buikpijn
van de obsitpatie.
Het werkt om veel bruinbrood te eten, veel groente en het schijnt ook goed te zijn om veel te bewegen/sporten, iets wat ik meer zou moeten doen. Oh en veel drinken natuurlijk.

Als ik periodes van veel stress heb, wordt het meestal erger. Daar kun je dus geloof ik niet zoveel aan doen.
Soms vraag ik me af of een klisma zou werken. Is wel pijnlijk en goor, maar wie weet spoelt dat je darmen goed door.
Idd,
Bij PDS is het heel moeilijk om het aan één of enkele voedingsmiddelen of stoffen toe te wijzen. Wanneer je iets ontdekt hebt waar je minder goed tegen kan, is de kans nog groot dat het weer verandert. Het allerbeste: Opbouwend meer vezels (VOLKOREN brood, niet slechts bruin, eet af en toe eens peulvruchten, elke dag groente en fruit) gaan eten (Zet dit door, in het begin zal dit je nog meer buikkrampen en een opgeblazen harde buik geven omdat je darmen hieraan moeten wennen), veeeeeel water drinken!!! Probeer 2 liter water te drinken op een dag: je MOET echt bij die vezels veel water drinken omdat die zich moeten vullen met water. Anders zal dit juist voor meer verstopping/pijn zorgen.
Zorg ook dat je beweging krijgt.. Als je niet sport, ga dan eens lopend naar de winkel of stap een bushalte eerder uit. Wanneer je in beweging bent, zal dit de zgn peristaltische beweging van je darmen beter reguleren wat ervoor zorgt dat je voedsel beter doorgevoerd wordt.

Verder wil het nog wel eens helpen om meteen na het opstaan een of twee glazen water (niet te koud) te drinken, om je darmen op gang te brengen.

Deze tips gelden voor zowel de diarree-vorm als de obstipatie- / combinatievorm. In alle gevallen zijn vezels en water gewoon het belangrijkst.

good luck

[ Bericht 21% gewijzigd door linda22222 op 23-11-2005 10:59:58 (iets vergeten...) ]
pi_32516834
Ik weet niet of ik PDS heb, maar ik heb wel al een paar jaar veel last van m'n darmen. Ik kan inmiddels geen noten1, aspartaam of zuivel meer eten, en ook koolzuur en suikerwerk veroorzaken problemen. Van het een krijg ik verstoppingen, van het ander juist diarree. Van zuivel zwelt alles op als een ballon, ik was echt bang dat het m'n darmen zou beschadigen op een gegeven moment. Ongelofelijk dat het zo ver kan opzwellen. Alleen ik heb niet zulke enorme pijnen als veel van jullie beschrijven, kan het dan nog wel PDS zijn? Ik heb een allergietest gehad, en daar kwam uit dat ik niet allergisch ben voor zuivel of noten, noch voor iets anders. Ik zie alleen verder onderzoek niet zitten, en zolang ik die dingen niet eet heb ik er weinig last van. Wat denken jullie daarvan? Zou het dan PDS kunnen zijn, of zou verder onderzoek toch wel belangrijk kunnen zijn?
Sanity is (not) statistical
  woensdag 23 november 2005 @ 20:43:35 #187
93082 Beaver
pi_32518286
Veel meer onderzoek dan een echo en soms een endoscopie word niet gedaan. Als daar niks uitkomt zul je waarschijnlijk ook PDS hebben. Het kan je best gerust stellen om die onderzoeken te laten doen. Als je dan pijn hebt of een opgezwollen buik dan weet je in ieder geval dat het niks ernstigs is. Eigenlijk klinkt dat best raar want PDS heb je meestal je hele leven alleen gaat het met periodes...
pi_32518431
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 22:39 schreef Beaver het volgende:
kip met aardappeltjes, niks bijzonders zou je zeggen...
Waren de aardappeltjes en de kip allebei gebakken toevallig, wellicht net iets te bruin?

Of dat je juist heel lang niet hebt gegeten en daarna ineens heel veel of iets heel kouds gedronken op een hongerige maag? Daar krijg ik ook nog wel eens last van.
  woensdag 23 november 2005 @ 21:20:40 #189
93082 Beaver
pi_32519598
quote:
Op woensdag 23 november 2005 20:47 schreef Sessy het volgende:

[..]

Waren de aardappeltjes en de kip allebei gebakken toevallig, wellicht net iets te bruin?

Of dat je juist heel lang niet hebt gegeten en daarna ineens heel veel of iets heel kouds gedronken op een hongerige maag? Daar krijg ik ook nog wel eens last van.
De aardappeltjes waren gebakken inderdaad en de kip gegrilt, maar niet te bruin...

Ik had wel de rest van de dag weinig gegeten omdat ik me niet lekker voelde. Ik weet natuurlijk wel dat ik goed moet eten maar soms heb ik er zoveel last van dat ik gewoon even helemaal niks wil eten, ik zal er eens goed op gaan letten in ieder geval...
pi_32529041
quote:
Op maandag 17 april 2000 19:52 schreef Lois & Karin het volgende:
Dat poedertje helpt alleen geen fuck.
pi_32560148
quote:
Op woensdag 23 november 2005 19:55 schreef Maeghan het volgende:
Ik weet niet of ik PDS heb, maar ik heb wel al een paar jaar veel last van m'n darmen. Ik kan inmiddels geen noten1, aspartaam of zuivel meer eten, en ook koolzuur en suikerwerk veroorzaken problemen. Van het een krijg ik verstoppingen, van het ander juist diarree. Van zuivel zwelt alles op als een ballon, ik was echt bang dat het m'n darmen zou beschadigen op een gegeven moment. Ongelofelijk dat het zo ver kan opzwellen. Alleen ik heb niet zulke enorme pijnen als veel van jullie beschrijven, kan het dan nog wel PDS zijn? Ik heb een allergietest gehad, en daar kwam uit dat ik niet allergisch ben voor zuivel of noten, noch voor iets anders. Ik zie alleen verder onderzoek niet zitten, en zolang ik die dingen niet eet heb ik er weinig last van. Wat denken jullie daarvan? Zou het dan PDS kunnen zijn, of zou verder onderzoek toch wel belangrijk kunnen zijn?
Ja dan kan het ook PDS zijn. Die 'versie' die jij hebt heb ik namelijk ook. Enorm opgeblazen buik dat je 6 maanden zwanger lijkt etc. En het hoeft niet 'verschrikkelijk pijn' te doen. Bij mij doet het regelmatig pijn, maar niet zo erg dat ik niet meer weg kan oid..
Je kan om jezelf gerust te stellen idd een onderzoek aanvragen bij je huisarts maar dat schijnt nogal een vervelend onderzoek te zijn. Maargoed, wie weet is het bij jou net iets anders dus een bezoek aan de arts kan nooit kwaad denk ik.
En over die poeder: het hoeft er idd niet van weg te gaan, maar over het algemeen helpt het bij bijna iedereen de klachten te verminderen MITS je er dus vééééél water bij drinkt. Aangezien dat dus ook (speciale) vezels zijn, werkt het anders alleen maar averechts
pi_37073070
Hallo

wat helpt is veel vezels eten en goed drinken (water en/of groene/kruidem thee)
Gebroken lijnzaad en zonnebloempitten en volkoren/meergranen brood Door deze toe te voegen aan je ontbijt, lunch, diner bestaat de kans dat je minder last hebt van diarree. Ik heb hierdoor al bijna een jaar minder last van mijn spastische darm.
mvgr
MP
pi_37220816
Bekend probleem, maar gelukkig ben ik eraf gekomen!

Ik heb de volgende maatregelen getroffen:

- Veel vezels eten:
* bruinbrood (grof is het beste want meer vezels)
* Weetabix (dat zijn pure vezels, prefect dus)
* bananen
- Veel water en vruchtensappen drinken (Dit zorgt ervoor dat de vezels in je darmen "uit gaan zetten" waardoor je darmen een soort massage krijgen)
- Volkoren - of 4 granen macaroni eten in plaats van de normale pasta.
- Proberen niet teveel te stressen als je er last van hebt: dat maakt het erger.
- Veel bewegen, dat is een stimulans voor de darmen.

Wat er nog handig bij is om te vermelden:
Op het begin kan het voorkomen dat het gewoon aanhoudt of sterker nog, verergerd. Maar dat is tijdelijk. Het gaat daarna steeds beter
pi_37222397
Ja, heeeeeel erg veel vezels werkt wel ja. Iets te goed soms zelfs, maar misschien is twee overvolle bakken allbran met mueslirepen, zadenrepen en sesamsnaps wel wat te veel van het goede =P Doet de eerste dag dan wel even zeer, als alles 'los komt' zeg maar. Maar daarna wel fijn, voel me dan ook gelijk vijf kilo lichter en een stuk soepeler.
Sanity is (not) statistical
  donderdag 22 juni 2006 @ 20:49:32 #195
93082 Beaver
pi_39124856
*Kick*

Nadat ik voor de 2de keer bij de huisarts ben geweest zei hij "leer er maar mee leven.." (spastisch colon) ben ik doorwezen naar een internist want ik vind het iets te vroeg om te concluderen dat ik er maar mee moet leven... Ik wil eerst meer onderzoek en misschien kijken of bepaald voedsel een reactie op mijn darmen geeft.

Vandaag bij de internist in het ziekenhuis geweest en er gaat een hele serie onderzoeken van start: bloedprikken, echo van mn buik, een longfoto ( ), een 3 uur durend onderzoek waarbij ik suikers krijg en elk half uur op een aparaat blazen om te zien hoe de suikers afgebroken worden en last but not least... 3 dagen mijn ontlasting in een potje opvangen maarja... hoe doe je dat? iemand ervaring mee? Moet ik mijn ontlasting in een bak doen en dan in het potje scheppen?? Bah, wat een vies klusje maarja, wel goed dat ze het onderzoeken natuurlijk...
pi_39135177
Ik heb ook al een tijd last van wat ik dacht/denk een spastische darm. Bij de dokter een bloedonderzoek gedaan (sinds 1,5 jaar schijn je hiervoor niet meer allemaal rare onderzoekjes voor te hoeven doen). Bloedonderzoek leverde geen resultaat op. Mijn dokter gaf toen een tip. Drink geen melkproducten meer, want ik zou weleens last kunnen hebben van Lactose-intolerantie. Nu neem ik zo'n 3 weken geen melkproducten meer en inderdaad heb ik er minder last van gekregen. Het is nog niet helemaal weg, maar tis al wel een stuk beter!

Toevallig stond in Men's Health van vorige maand een stuk hierover.

Lactose is een melksuiker, die -de naam zegt het al- vooral in zuivel te vinden is. Mensen met lactose-intolerantie hebben niet voldoende van het enzym lactase dat ervoor zorgt dat de lactose in de darmen wordt afgebroken tot verteerbare suikers. Gevolg: winderigheid, een opgeblazen gevoel en diarree. In Europa hebben zo'n 2 procent van de bevolking een lactose-intolerantieprobleem.

Kortom, als je last heb van 1 of meerdere klachten als...
1) Diarree, vooral na drinken van melkproducten.
2)Je buik vaak opgezwollen aanvoelt.
3)Je vaak last hebt van opgeblazen gevoel en/of winderigheid.

...dan zou je hier weleens te maken mee kunnen hebben.

Wat kun je doen?
Neem een aantal weken geen melkproducten en andere leversmiddelen die lactose bevatten (vooral kant-en-klaar-gerechten). Laat door een huisarst een ademtest uitvoeren.

Of, neem helemaal geen melkproducten meer, afgezien van de kalk kun je prima zonder. Kalk zit ook in groente en elk voedingssupplement. Ben je een melkfanaat, haal dan (via de huisarts) bij de apotheek een lactase-supplement.
  woensdag 5 juli 2006 @ 00:03:52 #197
148817 Vicente
Remember Remember..
pi_39526413
Heb zelf ook PDS. Ik drink geitenmelk (Friesche Vlag) dit werkt ook prima
Verder inderdaad geen gluten en geen 'nep-stoffen'
pi_39548421
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 20:49 schreef Beaver het volgende:
... 3 dagen mijn ontlasting in een potje opvangen maarja... hoe doe je dat? iemand ervaring mee? Moet ik mijn ontlasting in een bak doen en dan in het potje scheppen?? Bah, wat een vies klusje maarja, wel goed dat ze het onderzoeken natuurlijk......
Ik kreeg destijds een potje met een lepeltje aan het dekseltje. Zorgen dat je op een plateau-toilet gaat, zodat je het achteraf 'op kan scheppen' met het lepeltje.
Het klinkt heel smerig, maar gelukkig viel het wel mee...
pi_39569557
Ik heb sinds een jaar of zes ook een spastische darm. Sinds vier jaar verdraag ik dus geen graanproducten meer. Bruinbrood, volkoren of tarwepasta's, etc. Afgelopen zondag maakte mijn moeder pannenkoeken. Ik had de volgende dag buikpijn, ik ging door de grond. Bleek dat mijn moeder 4-granenpannenkoekmix had genomen. Dat verdraag ik dus ook niet.
Groente en fruit gaan goed. Daarmee probeer ik het tekort aan vezels te compenseren. Ik kreeg inderdaad ook metamucil. Maar nu kan mijn lichaam het in principe zelf aan, ik moet alleen goed opletten op wat ik eet en geen risico's nemen met granen.

Hou dus in gedachten dat de richtlijnen van de artsen dus ook niet altijd kloppen. Het is een kwestie van zelf uitproberen. Ik kreeg ook te horen dat ik veel bruinbrood moest eten en volkorenpasta's etc. Na weken van ontzettende buikpijn en verschrikkelijke verstoppingen stopte ik ermee. Sinds ik dat gedaan heb, voel ik me goed en heb geen pijn.
  donderdag 6 juli 2006 @ 16:00:06 #200
124696 marlieske
Isa en Ties
pi_39575878
ik loop al jaren met darm problemen vorig jaar na diverse onderzoeken waarvan een aantal zo pijnlijk dat die eigenlijk niet uitgevoerd zijn (colonscopie en gastroscopie o.a.) iig niet volledig, de stempel PDS gekregen ik ben niet overtuigd van de diagnose en ga morgen weer naar de huisarts voor een verwijzing naar een gespecialiseerde MLD arts. Ik heb nu weer weken duspatal geslikt en helpen doet het niets. we gaan dus voor de 2de ronde en ik hoop dat ze nu wat gaan vinden, ik ben afgelopen jaar in 1 maand tijd 15 kg afgevallen, en hield niets meer binnen. Dat was voor mij het moment van actie, de tijd daarvoor ging het allemaal nog wel.
Mama van Isa en Ties
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')