abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 december 2010 @ 12:50:32 #256
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_89628476
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2007 15:04 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Het is wel bekend dat probiotica voor een zeer groot gedeelte van de mensen met pds effect heeft. Daarnaast is het ook bekend, dat wanneer je alle melkproducten uit je dieet gaat schrappen, je een risico loopt om tekorten aan bepaalde voedingsstoffen te krijgen.
Verder meen ik hier behoorlijk wat vanaf te weten en de risico's te kennen, gezien het feit dat dit mijn studie is.

Over die probiotica: hoe lang heb je dat gebruikt? een paar maanden elke dag 65 milliliter? Daarna kun je pas zeggen of het effect voor je heeft. Natuurlijk kun je in het begin diarree, of andere darmproblemen krijgen, het is immers een product met een sterke werking op je darmstelsel.
Bullshit. A kun je melkproducten vervangen met Soja producten, B de voedingsstof waar je het over hebt is Calcium. Wat is het effect van Calcium tekort? Osteoporose.
Er is onderzoek gedaan en in veel landen waar melkproducten niet tot de basis voeding behoren zijn er zelfs minder gevallen van osteoporose dan in landen waar wel melk genuttigd wordt.

Ook het bewijs voor probiotica is lang niet zo sterk als jij beweert. Volgens mij was er maar 1 merk waarbij de bacterien de tocht door de maag overleefde. Ik zeg niet dat het niet werkt, maar "zeer sterk" slaat nergens op.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_89630745
Ik heb al meer dan 10 jaar lang last van mijn "buik". Bij mij is nooit PDS vastgesteld, dit komt omdat toen ik 8 jaar oud was ik naar de dokter ben geweest en hij vertelde dat het allemaal tussen mijn oren zat. Nu ben ik 19 en ben ik 2 maand geleden weer naar de dokter geweest omdat het ik er gewoon te veel hinder van heb. Ik heb dagelijks last van mijn darmen, eerst was het alleen buikpijn en dit werd erger bij stress. Nu reageer ik sinds kort ook op eten, het is zeg maar verergert over de jaren heen. Nu ben ik laatst doorverwezen naar het ziekenhuis voor een Echo. En ja hoor daar was niets op te zien..Rara wat heeft de dokter nou gezegd? Ga maar naar een psycholoog. Het zit deels ook tussen mn oren maar ook deels niet. Omdat ik het vanaf jongs af aan heb gehad ben ik altijd gaan denken, wat als, ik denk altijd eerst wat als ik buikpijn krijg. En vervolgens heb ik buikpijn..Ik ga dus niet mee op vakantie, blijf nergens slapen en dat soort dingen. Nu hoop ik dat die psycholoog helpt. Als dat niets is ga ik terug en geef ik zelf iets aan van PDS..
  dinsdag 7 december 2010 @ 14:00:27 #258
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_89630986
Klinkt inderdaad precies als PDS. Pijn die op komt zetten bij stress (tussen de oren) OF "verkeerd"eten, of het liefst allebei tegelijk.
Mijn huisarts ging ook "oh, dus je ouders zijn gescheiden? nou het zit tussen je oren!". Mijn ouders zijn het schoolvoorbeeld van een vriendschappelijke scheiding, en ik ben de rust zelve, dus wat er dan tussen mijn oren zou zitten weet ik niet.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_89631210
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 14:00 schreef Tanin het volgende:
Klinkt inderdaad precies als PDS. Pijn die op komt zetten bij stress (tussen de oren) OF "verkeerd"eten, of het liefst allebei tegelijk.
Mijn huisarts ging ook "oh, dus je ouders zijn gescheiden? nou het zit tussen je oren!". Mijn ouders zijn het schoolvoorbeeld van een vriendschappelijke scheiding, en ik ben de rust zelve, dus wat er dan tussen mijn oren zou zitten weet ik niet.
Ik denk wel dat er bij mij iets tussen de oren zit, ik krijg nu gedragstherapie. Dan leer je een andere manier van denken. Ik zie beren op de weg voordat ze er zijn en dat bevorderd de situatie niet echt.
  dinsdag 7 december 2010 @ 15:38:00 #260
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_89634685
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 09:58 schreef RobBor het volgende:
Dat is erg fijn mmascha dat dat mogelijk is. Helaas op mijn werk niet mogelijk, en nu ren ik smorgens maar gewoon naar het toilet. Eigenlijk geen probleem, alleen dat vervelende gevoel de hele dag, en vooral smorgens heb je echt zo een ziek/depri gevoel.
Ik las dat iemand hier valeriaan noemde, dus dat ga ik eens proberen :)
Volgens mij is niet bewezen dat valeriaan iets doet bij pds. Maar het hangt wel vaak samen met stress en daarbij kan valeriaan helpen. En dat is weer goed voor je pds.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_89666071
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 15:38 schreef mmascha het volgende:

[..]

Volgens mij is niet bewezen dat valeriaan iets doet bij pds. Maar het hangt wel vaak samen met stress en daarbij kan valeriaan helpen. En dat is weer goed voor je pds.
tja wetenschappelijk bewezen hecht ik niet zoveel waarde aan. Als het maar werkt! :)
De wetenschap kijkt naar mijn mening te beperkt naar een probleem ;)
  woensdag 8 december 2010 @ 10:49:51 #262
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_89667896
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 09:49 schreef RobBor het volgende:

[..]

tja wetenschappelijk bewezen hecht ik niet zoveel waarde aan. Als het maar werkt! :)
De wetenschap kijkt naar mijn mening te beperkt naar een probleem ;)
Geheel mee eens hoor! Maar het leek me toch nuttig te melden.
Ik ben sinds 2 weken aan de Duspatal. (Schijnen artsen ook niet meer voor te willen schrijven omdat de werking niet is bewezen. Ik heb er gewoon om gevraagd en ook gekregen.) Ik heb het idee dat mijn ontlastingpatroon niet meer zo wisselt. Krampen heb ik sinds die tijd ook niet meer gehad maar ik denk dat dat ligt aan het feit dat ik erg oplet met wat ik eet.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_89668490
Misschien een gevolg van een voedselallergie ?
B.v. voor koemelk, soja, kippenei, vis- en schaaldieren, pinda's, sesam en tarwe.
  woensdag 8 december 2010 @ 14:50:23 #264
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_89677184
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 11:07 schreef nz1900 het volgende:
Misschien een gevolg van een voedselallergie ?
B.v. voor koemelk, soja, kippenei, vis- en schaaldieren, pinda's, sesam en tarwe.
Jep. Zoiets denk ik ook. Ik was 2 weken geleden ook gestopt met gezond eten. Dan voel ik me wel goed nl. Maar de dietiste vond mijn plan toch niet zo goed, dus nu eet ik weer gezond. En het gaat nu al een week goed *afkloppen*
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_89846142
ik heb al denk ik 5 jaar last van zo'n 6x hevige buikpijn op een dag, als ik naar het toilet ben geweest is het weg. Dus ik moet ook minimaal 6x poepen op een dag.

Ik heb allerlei onderzoeken gehad, laatst had ik een coloscopie, slangetje in mn aars. Hier kwam echter niks uit.

Drink nu een aantal weken yakult, volgens mij werkt het wel bij mij, hoef nu nog maar 3/4x op een dag naar het toilet.
De klootzak
pi_89846879
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:30 schreef Kip62 het volgende:
ik heb al denk ik 5 jaar last van zo'n 6x hevige buikpijn op een dag, als ik naar het toilet ben geweest is het weg. Dus ik moet ook minimaal 6x poepen op een dag.

Ik heb allerlei onderzoeken gehad, laatst had ik een coloscopie, slangetje in mn aars. Hier kwam echter niks uit.

Drink nu een aantal weken yakult, volgens mij werkt het wel bij mij, hoef nu nog maar 3/4x op een dag naar het toilet.
Misschien verstandig om een dagboek bij te gaan houden, met daarin wat je eet, wat je drinkt en wat je doet.
Misschien komt er een verband uit met bepaalde voedingsmiddelen/dranken (let op: in veel frisdrank, ook de varianten waar niet "light" of "minder suiker" op staat zitten zoetstoffen, een bekende oorzaak van darmproblemen), of anders met bijvoorbeeld stress.
Probeer anders eerst een aantal bekende "probleemveroorzakers" (cola, koffie, roken, veel vlees, veel vet) uit te bannen en als dat helpt, langzaam uitproberen bij welke je weer last krijgt als je ze (1 voor 1) weer gaat gebruiken.
Maar het kan ook iets lulligs zijn als drop of chocola.
Sowieso is vezelrijk eten (bruin- in plaats van witbrood, en veel verse groente) en minder stress vaak al een manier om minder klachten te krijgen.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_89866086
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 14:06 schreef IccceeeCold het volgende:

[..]

Ik denk wel dat er bij mij iets tussen de oren zit, ik krijg nu gedragstherapie. Dan leer je een andere manier van denken. Ik zie beren op de weg voordat ze er zijn en dat bevorderd de situatie niet echt.
En werkt het al een beetje?
Ik begin daar ook mee, ik ben erg benieuwd. Wel vreemd want iedereen vindt me relax en rustig enzo, maar van binnen sta ik soms echt strak van de spanning. ;(
pi_89867836
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 10:42 schreef RobBor het volgende:

[..]

Ik begin daar ook mee, ik ben erg benieuwd. Wel vreemd want iedereen vindt me relax en rustig enzo, maar van binnen sta ik soms echt strak van de spanning. ;(
Ik heb dinsdag mijn 2e sessie gehad. Ik moet nu steeds opschrijven wanneer ik "buikpijn" of andere klachten krijg. Dan moet ik het lichamelijke gevoel opschrijven, dus de pijn die ik voel, de gedachtes, dus wat denk ik op dat moment en vervolgens het gedrag.

Voorbeeldje, was laatst aan het pokeren met vrienden, krijg erge krampen en krijg diarree. Dus ben na de WC geweest, ik maar hopen dat het niet weer gebeurde..dus het gebeurde weer waardoor mijn gedrag was dat ik naar huis ging.

Soort van cirkel die ik altijd afloop waar ik vanaf moet zien te komen. Ik kom heel relaxed en rustig over maar zie altijd problemen..Ik hoop dat het werkt. Ik neem ook Yakult, veel fruit en groente en bruin brood. Dit helpt best wel.

Waarom is er gewoon geen pilletje uitgevonden voor PDS :P
  maandag 13 december 2010 @ 14:46:36 #269
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_89874354
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 10:42 schreef RobBor het volgende:

[..]

Hmm, van buiten rustig maar van binnen misschien niet?
Ik kon me altijd overal heel erg druk om maken. Uren wakker liggen piekeren. Nu kan ik dat niet meer. En heb ik last van mijn darmen :?
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_89906068
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 14:46 schreef mmascha het volgende:

[..]

Ik kon me altijd overal heel erg druk om maken. Uren wakker liggen piekeren. Nu kan ik dat niet meer. En heb ik last van mijn darmen :?
Wat heb je gedaan waardoor je dat nu niet meer kunt? En dat laatste snap ik niet..
pi_89906595
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 14:46 schreef mmascha het volgende:

[..]

Van buiten lijkt het dan of je heel relax bent, dus de lichaamstaal en uitstraling. Maar van binnen voel je je gespannen. Dus je ziet het niet aan de buitenkant.
Maar nochtans, ik vind het ook maar vreemd :P
Dat pilletje wacht ik ook nog op. Niet te geloven wat een invloed zoiets op je heeft.
pi_89907115
Verpest veel leuke dingen voor mij, zoals vakantie en dergelijke
  dinsdag 14 december 2010 @ 12:19:01 #273
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_89912791
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 08:06 schreef IccceeeCold het volgende:

[..]

Wat heb je gedaan waardoor je dat nu niet meer kunt? En dat laatste snap ik niet..
Ik dacht dat ik het allemaal wel los kon laten maar het slaat misschien wel op mijn darmen. Niet meer wakker liggen 's nachts maar in plaats daarvan last van mijn darmen.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_89989194
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 12:19 schreef mmascha het volgende:

[..]

Ik dacht dat ik het allemaal wel los kon laten maar het slaat misschien wel op mijn darmen. Niet meer wakker liggen 's nachts maar in plaats daarvan last van mijn darmen.
ik snap wel wat je bedoelt. Je klachten verplaatsen zich op een ander deel van je lichaam.
  donderdag 16 december 2010 @ 10:58:45 #275
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_89991653
Is spastische darm eigenlijk hetzelfde als PDS?
Omdat jullie hier over PDS praten en de titel is Spastische darm?

Ik heb spastische darm namelijk, heb er behoorlijk veel last van.
Ook de angst om last van mijn darmen te krijgen, beheerst mijn leven.
Durf niet ver van huis, lang van huis, buitenshuis eten, slapen etc etc.

Soms gaat het heel goed en soms heb ik een week dat alles fout gaat.
Laatst weer in het ziekenhuis geweest omdat er werd gedacht (ook door mijzelf) dat mn blinde darm ontstoken was, bleek het weer die spastische darm te zijn. Naar huis gestuurd met een doos Ibuprofen..
Echt heel lastig.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  donderdag 16 december 2010 @ 11:47:36 #276
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_89993230
PDS=Prikkelbaar Darm Syndroom=spastische darm/spastisch colon. IBS(irritable bowel syndrome) is de internationale benaming.

Bij mij gaat het nu 2 weken best wel goed. Sinds ik bij de dietiste ben geweest en ondanks dat ik weer veel vezels eet. Ik kom alleen met geen mogelijkheid aan de voorgeschreven 35 gram vezels.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_90008657
En IBD is inflammatory bowel disease en dat is weer een verzamelnaam voor ziekten zoals Colitis Ulcerosa en Ziekte van Crohn. Om het even lekker makkelijk te houden. En daarbij zit de S nog naast de D op het toetsenbord ook, dus als je maar één toets verkeerd tikt heb je het het over iets heel anders... :X
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  donderdag 16 december 2010 @ 20:15:21 #278
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_90014191
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 18:02 schreef Pandora73 het volgende:
En IBD is inflammatory bowel disease en dat is weer een verzamelnaam voor ziekten zoals Colitis Ulcerosa en Ziekte van Crohn. Om het even lekker makkelijk te houden. En daarbij zit de S nog naast de D op het toetsenbord ook, dus als je maar één toets verkeerd tikt heb je het het over iets heel anders... :X
Bedoel je IBS? Dat staat blijkbaar voor Irritable bowel syndrome (IBS or spastic colon)
Ziet u door de bomen het bos nog?? hahah :+
Maar bedankt voor de uitleg! :) en ook Mmascha
Ik ga me even inlezen!
pi_90016149
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:15 schreef NouMooiNiet het volgende:

[..]

Bedoel je IBS? Dat staat blijkbaar voor Irritable bowel syndrome (IBS or spastic colon)
Ziet u door de bomen het bos nog?? hahah :+
Maar bedankt voor de uitleg! :) en ook Mmascha
Ik ga me even inlezen!
Nee, ik had het echt over IBD, zoals ik al zei staat dat voor Inflammatory Bowel Disease, oftewel "ontstekende ingewanden ziekte", oftewel ziekten als Crohn en CU.
IBS = PDS = Spastische darm.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_90022319
Veel vezels eten en veel drinken. Anders verstopt de boel alleen maar meer.
Heb nog geen oplossing gevonden die beter werkt. Tenminste... als ik merkt dat de boel weer eens verstopt, dan drink een glas cola en de boel werk (voor even) weer als een zonnetje.
Liej
  donderdag 16 december 2010 @ 23:27:17 #281
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_90024940
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:47 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Nee, ik had het echt over IBD, zoals ik al zei staat dat voor Inflammatory Bowel Disease, oftewel "ontstekende ingewanden ziekte", oftewel ziekten als Crohn en CU.
IBS = PDS = Spastische darm.
Dat IBS zei ik omdat je het had over dat de S naast de D zat op t toetsenbord.
Dacht dat je dat bedoelde. ;)

@Leigh: Ik heb standaard een blikje pruimen in huis, en eet ze regelmatig, vooral wanneer t even slechter gaat op de wc zeg maar.
Er zitten heel veel vezels in en ik vind ze heel lekker!
pi_90075277
Ik heb het PDS al zolang ik mezelf kan heugen. Ben nu 21, maar het beheerst geregeld echt mijn leven. Ik word er zo gek van en ben er ook niet achter wat ik nu wel en niet kan eten, want het komt soms echt zonder aanleiding. Ik sla de laatste 8 maanden ontbijt over, want dat gaat helemaal niet goed en ben constant bezig met het zoeken naar toiletten. Slecht (lees: kort) slapen is helemaal funest, dat staat garant voor een hele dag buikkramp. Het enige middel wat in mijn geval helpt is Loperamide, maar dat probeer ik echt alleen te gebruiken in "noodgevallen" want ik vind het vervelend om steeds naar dat middel te grijpen.

Volgens mij is het ook echt 80% onbedoelde stress voor situaties en wek ik de klachten onbewust zelf op. Als soms opeens spanning in een situatie vervalt dan vervalt soms ook de buikkramp. Heel frustrerend.. Ik ga binnenkort maar eens naar de dokter. Ben daar sinds mijn 15e ongeveer niet meer geweest voor deze klachten.
pi_90078215
Het zal voor iedereen ook wel anders zijn welk voedsel er goed valt en welk voedsel er niet goed valt. Denk ook dat stress een factor kan zijn, Mallet. Ik merk zelf dat als er een drukke tijd aanbreekt en ik, zogezegd, mezelf voorbij loop, mijn darmen spontaan vastslaan. Cola helpt om de boel los te krijgen. Melk is rampzalig, dat drink ik niet meer. Al zeker een jaar of 15 niet meer. Witbrood gaat hier ook niet goed. Creme Fraiche ook niet.
Als m'n buik hard aanvoelt dan ga ik op de bank liggen met een kersenpittenkussen erop. Lekker warm. Ontspannend.
Medicijnen gebruik ik niet. Hoewel, ik herinner me dat m'n moeder me als jong kind wel een paar keer mee naar de dokter heeft gesleept voor een pilletje hier en daar. Maar dan hebben we het over 20 jaar geleden.

Ben onlangs nog bij de dokter geweest om me te laten testen op lactose en koemelk. Lactosetest was misgegaan. Moet nog eens op een lactose-arm dieet, maar geen tijd voor momenteel. Op koemelk reageer ik licht.
Liej
pi_90090850
Ik heb van mijn arts Movicol gekregen, het zorgt voor een regelmatigere stoelgang (het valt niet onder de laxeermiddelen, het maakt je darmen niet lui). Ik heb ook periodes dat ik misselijk wordt na elke maaltijd, eerst gebruikte ik vaak Rennies hiervoor maar veelvuldig gebruik kan de maagwand aantasten. Nu gebruik ik Sanostol (Duits merk), een oplospoeder die je tien minuten voordat je gaat eten opdrinkt en je hebt er geen last van. Het valt onder de probiotica dus het kan geen kwaad. Ook drink ik geen koffie en prik meer en eet geen vettig eten.
Artsen zeggen vaak dat je vezels moet eten, maar niet alle vezels zijn goed voor mensen met een spastische darm of PDS. Als je darmen niet goed functioneren kan het zelfs zo zijn dat het eten van bepaalde vezels het spijsverteringsproces vertraagt. Het is belangrijk om voedsel te eten met oplosbare vezels deze vergemakkelijken het proces. Niet-oplosbare vezels kunnen verstopping veroorzaken bij mensen met PDS.
  zaterdag 18 december 2010 @ 18:45:58 #285
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_90091898
Ik heb dit net via google gevonden.
http://www.freewebs.com/watisibs/ibsdieet.htm
Als ik zo naar de lijst kijk, doe ik veel dingen automatisch al goed.
Het sluit ook goed aan op de voedingsmiddelen die ik wel en niet 'mag' voor acné.

Oplosbare vezels en onoplosbare vezels

Oplosbare vezels zijn goed voor je. Met onoplosbare vezels moet je oppassen. Dit wil niet zeggen dat je ze uit je dieet moet schrappen, want dat is ook slecht voor je, maar wel dat je ze best combineert met oplosbare vezels.

Oplosbare vezels:

- Rijst
- Pasta en Noodles
- Havermout
- Vers wit brood
- Soja
- Aardappelen
- Wortelen
- Bieten
- Pompoenen
- Champignons
- Bananen
- Avocado
- Appelmoes
- Mango
- Papaya
- Gerst
- Kastanjes
- Rijstgranen
- Mais
- Rapen en koolrapen
- Pastinaken
- ...

Onoplosbare vezels: (Ga deze voeding zeker niet schrappen uit je dieet, eet liever met mate en in combinatie met oplosbare vezels)

- Zemelen
- Tarwe
- Volle granen
- Rauw fruit (met uitzondering die in de lijst hierboven)
- Groenten (met uitzondering die in de lijst hierboven)
- Noten (met uitzondering die in de lijst hierboven)
- Muesli
- Zaden
- Popcorn
- Bonen
- Bessen
- Rabarber
- Appelen
- Kersen
- Druiven en rozijnen
pi_90094715
Mais is oplosbaar maar popcorn niet?
Liej
  FOK!fotograaf zaterdag 18 december 2010 @ 20:36:11 #287
13368 NiGeLaToR
pi_90096553
Vifit is mijn wondermiddel. Elke dag een pakje drinkyoghurt en het werkt enigszins naar behoren, sla paar dagen over en de boel stagneert meteen. Eet veel vezels en eiwitten om de darmen wat te doen te geven, koolhydraten frustreren de boel.
  zaterdag 18 december 2010 @ 21:18:15 #288
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_90098419
Ik heb vandaag een handje pinda's gegeten, ik lig krom van de pijn ;( (het kan ook van varkensvlees komen, vanmiddag een paar plakjes spek gehad op de boterham)..

Mais kan ik wel gewoon eten, maar popcorn kan ik echt niet tegen.
Misschien omdat het dan hard is geworden, dat het dan niet meer verteert??

Edit: Vifit en die andere yoghurt drankjes vallen bij mij de ene keer goed, de andere keer ben ik een uur misselijk.. Dr is echt geen touw aan vast te knopen helaas.
  FOK!fotograaf zaterdag 18 december 2010 @ 21:40:03 #289
13368 NiGeLaToR
pi_90099259
Zo erg is het bij mij niet, ik heb alleen megafiles als ik de verkeerde dingen eet. 5 dagen niet kunnen gaan is ooknietfijn.
pi_90122513
Ik denk dat hiervoor ongeveer hetzelfde geldt als voor mensen met Crohn/Colitis Ulcerosa: voedingsmiddelen die bij de ene patiënt prima werkent, kunnen voor de andere een regelrechte ramp zijn. Dus bijvoorbeeld pinda's. Ik had daar totaal geen last van, een jongen in de flat waar ik toen woonde, kon daar absoluut niet tegen. En hij had weer geen enkele probleem met drop, terwijl ik daar in slechte tijden grote problemen door krijg (en ik vind het zo lekker... :X )
Bij Crohn en Colitis geldt in ieder geval dat je zelf gewoon echt "door schade en schande" moet uitvinden waar je niet tegen kunt. En ik gok dat dat voor PDS tot op zekere hoogte ook geldt. En stress is natuurlijk voor niemand goed...
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_90167306
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 14:14 schreef Pandora73 het volgende:
Ik denk dat hiervoor ongeveer hetzelfde geldt als voor mensen met Crohn/Colitis Ulcerosa: voedingsmiddelen die bij de ene patiënt prima werkent, kunnen voor de andere een regelrechte ramp zijn. Dus bijvoorbeeld pinda's. Ik had daar totaal geen last van, een jongen in de flat waar ik toen woonde, kon daar absoluut niet tegen. En hij had weer geen enkele probleem met drop, terwijl ik daar in slechte tijden grote problemen door krijg (en ik vind het zo lekker... :X )
Bij Crohn en Colitis geldt in ieder geval dat je zelf gewoon echt "door schade en schande" moet uitvinden waar je niet tegen kunt. En ik gok dat dat voor PDS tot op zekere hoogte ook geldt. En stress is natuurlijk voor niemand goed...
Drop is voor mij ook een grote boosdoener, dit terwijl ik dit vroeger gewoon kon verslinden. Ik drink gewoon altijd een flesje Yakult per dag en ik reageer gelukkig goed op melk. Ook is Chocolade en vetten niet goed voor mij maar als ik savonds verder niets heb pak ik gewoon een beetje. Vet kom je bijna niet onderuit zeker niet omdat ik ook nog een broer en 2 ouders heb die nergens last van hebben. Met buikpijn is te leven met diarree niet..
pi_90223731
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 21:40 schreef NiGeLaToR het volgende:
Zo erg is het bij mij niet, ik heb alleen megafiles als ik de verkeerde dingen eet. 5 dagen niet kunnen gaan is ooknietfijn.
Ik heb net het tegenovergestelde. 's morgens soms 3x achter elkaar naar het toilet en de rest van de dag niet, behalve zo'n ongemakkelijk gevoel. :(
  woensdag 30 april 2014 @ 01:32:32 #293
311209 Amnistia
Zolderautist
pi_139400974
Zo even dit topic uit de grafkist getrokken! Heb zelf ook last van een spastische darm. Zondag en dinsdag avond naar de huisartsenpost in ziekenhuis geweest, maar het enige dat ik te horen kreeg was dat ik maar paracetamol moet vreten. Duspatal helpt niet en het voelt al 5 dagen alsof ik langzaam aan het doodgaan ben. Voel me dood moe, tyfus buikpijn wat naar mijn rug trekt en geen idee hoe ik moet zitten, liggen of kruipen. .
pi_139495669
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 01:32 schreef Amnistia het volgende:
Zo even dit topic uit de grafkist getrokken! Heb zelf ook last van een spastische darm. Zondag en dinsdag avond naar de huisartsenpost in ziekenhuis geweest, maar het enige dat ik te horen kreeg was dat ik maar paracetamol moet vreten. Duspatal helpt niet en het voelt al 5 dagen alsof ik langzaam aan het doodgaan ben. Voel me dood moe, tyfus buikpijn wat naar mijn rug trekt en geen idee hoe ik moet zitten, liggen of kruipen. .
Ik heb vaak na het avondeten klachten (krampen etc) en wat eigenlijk altijd werkt is een jointje roken. Misschien een noodoplossing maar wie weet geeft het enige verlichting (zowel mentaal als lichamelijk ontspannend :P )
pi_139496660
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 01:32 schreef Amnistia het volgende:
Das ook fijn vd huisartsenpost zeg...
Als een kruik geprobeerd? je bekken iets kantelen bij het zitten, tegendruk geven door op je buik te gaan liggen? Is de eerste minuten niet fijn maar wil nog wel eens helpen bij mij...
En indien je het idee hebt dat je echt verstopt zit dan verkoopt de apotheek microlax laxeermiddel, dat is ook verre van fijn maar als je eenmaal naar de wc bent geweest....

Sterkte!
Ik heb vandaag voor het eerst in tijden weer last, maar mag ivm zwangerschap niks innemen dus zit ook met een kruik.
S. 2014
J. 2016
  vrijdag 2 mei 2014 @ 19:13:45 #296
311209 Amnistia
Zolderautist
pi_139497435
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 18:21 schreef Unstoppable het volgende:

[..]

Ik heb vaak na het avondeten klachten (krampen etc) en wat eigenlijk altijd werkt is een jointje roken. Misschien een noodoplossing maar wie weet geeft het enige verlichting (zowel mentaal als lichamelijk ontspannend :P )
Blowen doe ik niet meer, dus dat is geen optie helaas.
pi_139497470
Duspatal dosis verhogen al geprobeerd?
Mokkel met stuntstok
  vrijdag 2 mei 2014 @ 19:16:05 #298
311209 Amnistia
Zolderautist
pi_139497536
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 18:53 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Das ook fijn vd huisartsenpost zeg...
Als een kruik geprobeerd? je bekken iets kantelen bij het zitten, tegendruk geven door op je buik te gaan liggen? Is de eerste minuten niet fijn maar wil nog wel eens helpen bij mij...
En indien je het idee hebt dat je echt verstopt zit dan verkoopt de apotheek microlax laxeermiddel, dat is ook verre van fijn maar als je eenmaal naar de wc bent geweest....

Sterkte!
Ik heb vandaag voor het eerst in tijden weer last, maar mag ivm zwangerschap niks innemen dus zit ook met een kruik.
Ik zat niet verstopt, daarom vond ik het al zo raar dat ik zn buikpijn had.

Over de huisartsenpost in Ede kan ik een boek schrijven zoveel ellende..
Warme kruik had ik nog niet geprobeerd, zal het onthouden! Dankje!
  vrijdag 2 mei 2014 @ 19:18:00 #299
311209 Amnistia
Zolderautist
pi_139497632
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 19:14 schreef Mord_Sith het volgende:
Duspatal dosis verhogen al geprobeerd?
Had 10 tabletten meegekregen en mag er maar 2 per dag omdat ze langwerkend zijn. (12 uur)

6 mei komt mijn eigen huisarts weer terug van vakantie, en dan vraag ik een verwijzing naar de mdl arts.
pi_139497652
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 19:18 schreef Amnistia het volgende:

[..]

Had 10 tabletten meegekregen en mag er maar 2 per dag omdat ze langwerkend zijn. (12 uur)

6 mei komt mijn eigen huisarts weer terug van vakantie, en da vraag ik eeb verwijzing naar de mdl arts.
Lijkt me sowieso verstandig. Heb je verder geen diarree enzo of ook?
Mokkel met stuntstok
  vrijdag 2 mei 2014 @ 19:20:24 #301
311209 Amnistia
Zolderautist
pi_139497719
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 19:18 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

Lijkt me sowieso verstandig. Heb je verder geen diarree enzo of ook?
Het wisselt. Het punt is ook eeb beetje dat mijn vader colitus ulserosa heeft.. en bij hem begon het ook met de diagnose 'spastische darm'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')