abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 14 april 2004 @ 22:20:47 #1
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_18428502
Hier alweer deeltje zes in een (schijnbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in.
Recentelijk 'verdwenen' mat. soorten als plan W of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn NoordNed, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS en DB Regionahlbahn.

NoordNed rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgd NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS.
Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal.
Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster/Dortmund en Nieuweschans-Leer.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijdt er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Noordned:
Laten we in het noorden beginnen met NoordNet. Dit bedrijf (100% dochter van Arriva) huurt haar mat van NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehoord van NS, en met eigen spul: de lightrail Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slecht aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus.

Interieur en exterieur.


NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NS exploiteerd nog enige diesellijnen (Enschede-Zwolle, Apeldoorn-Zutphen, Arnhem-Tiel en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlectrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van electrische treinstellen en locs. omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag, Maastricht/Heerlen-Haarlem, Zwolle-Roosendaal en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig. ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht om wat extra zitplaatsen te verzorgen.
ICR en ICRm wordt door elkaar gebruikt op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK zo veel mogelijk op Venlo-Den Haag en in de spitstreinen ook op Eindhoven-Utrecht rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing.


Het ICK van buiten.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand; een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Roosendaal-Zwolle.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM en DD-AR. Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.


...en van binnen. De groene bankjes is de 1e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht en als sneltrein op Den Haag/Rotterdam-Arnhem (koppelen in Gouda).

Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog twee speciale koplopers rond, genummerd 4023 en 4444. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft itt een gewone ICM4 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, 2e en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en vierstjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), worden deze as we speak in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel is de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer electronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurd regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden inverband met uitstekende stukken trein.
Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land.
Wederom foto'jes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kan gezet danwel gesloopt omdat men anders de nieuwe IRM-instroom niet aankan. Plan V rijdt rond in vele kleuren en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn.
De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGm.
De Citypendels zijn eigenlijk alleen de vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zegn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met drie grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs als is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geld.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen.


Op Roosendaal-Antwerpen:


Nieuweschans-Leer
Maastricht-Luik
(nog geen foto's)

Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Pics heb ik helaas niet van mezelf. Deze leen ik even van sweek:



Uit de andere topics:
* Andere handige linkjes
  • Officiële NS site (algemene informatie, reisplanner)
  • The European Railway Server
  • Railserver.net
  • OVL Yahoo groep (registratie vereist)
  • Nedrail 1435
  • Sporenplannen van heel Nederland
  • NS FAQ, verouderd, maar nog steeds boordevol handige informatie
  • Mooie foto's, wel ongeordend
  • Mijn eigen foto's, ook ongeordend

    Voor zaken die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

    [ Bericht 61% gewijzigd door MREn op 15-04-2004 01:55:52 ]
  • "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      woensdag 14 april 2004 @ 22:22:16 #2
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_18428550
    quote:
    Op woensdag 14 april 2004 22:15 schreef Lucske het volgende:Jammer dat je een loc ziet . Voordat we zometeen van die flauwe onzin krijgen als "een benelux-A", ook dat is een ICR.
    Nee, zo flauw ben ik niet...
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_18428725
    Psst. .
    http://users.pandora.be/s(...)ost/Treinentopic.txt


    Vandaag ritje Schinnen - Sittard - Venlo - Nijmegen - Zuthpen - Hengelo - Enschede - Gronau (de) - Enschede - Zwolle - Groningen - Leeuwarden - Utrecht - Sittard gemaatk (op al die plaatsen nog eens overgestapt ook, buiten begin- en eindpunt dan)
    Zometeen wat foto's. .
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
    pi_18429188
    Het was mistig vanochtend in Limburg...

    Buffeltjes in Roermond als stoptrein naar Venlo - Blerick.. .



    Duitse stuurstand (hoe heet die? En hoe heten de rijtuigen die daar gebruikt worden?) met daarachter bijbehorende rijtuigen en een loc.
    (stoptrein Venlo - Hamm)


    Buffeltje in Venlo (ging nergens heen)


    In Enschede een ritje naar Gronau gemaakt...
    Heen met de 424.


    Erg lekker zat het niet, maar het geluid dat 'ie maakte was wel erg mooi.

    En terug met een net iets modernere Talent:


    Het erg mooie station Groningen. Van dichtbij lukte het nog wel om een foto te maken met tegenlicht, maar bij het Museum lukte het niet zo goed... ben nog even Groningen in geweest met Qyroz (die meereisde vanaf Enschede) Ziet er erg leuk uit. .


    En nog even een ICE-3 in Utrecht, richting Dvd en Asd.


    Bijzonderheden? Mwoah, ijk heb het groene Wadlopertje met m'n eigen ogen mogen aanschouwen, en er reed een IRM-4 als stoptrein tussen Ht en Nm.

    Leuk dagje toch. . Uiteindelijk van 07.59 tot 21.18 bezig geweest.

    Nog een vraagje... hoe heten de oude Benelux stuurstanden?
    http://www.nicospilt.com/z31353.JPG
    Deze dus...

    [ Bericht 5% gewijzigd door sweek op 15-04-2004 00:52:32 ]
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
    pi_18429508
    Nou, raden maar... redelijk makkelijk hoor. .



    [ Bericht 15% gewijzigd door sweek op 14-04-2004 23:39:21 ]
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
      woensdag 14 april 2004 @ 22:57:41 #6
    17061 mvt
    blame Canada
    pi_18429823
    quote:
    Op woensdag 14 april 2004 22:48 schreef sweek het volgende:
    Nou, raden maar... redelijk makkelijk hoor. .

    [afbeelding]
    [afbeelding]
    ken de typenaam niet, maar dat is die getrokken omgebouwde duitse intercity
    We were to understand there would be pie and punch?
    pi_18430077
    quote:
    Op woensdag 14 april 2004 22:57 schreef mvt het volgende:

    [..]

    ken de typenaam niet, maar dat is die getrokken omgebouwde duitse intercity
    Ze zijn niet allebei van dezelfde trein. .
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
      woensdag 14 april 2004 @ 23:09:35 #8
    17061 mvt
    blame Canada
    pi_18430213
    quote:
    Op woensdag 14 april 2004 23:05 schreef sweek het volgende:

    [..]

    Ze zijn niet allebei van dezelfde trein. .
    oh, ik zie DCP_1036.jpg niet

    zag nieteens dat er een 2e plaatje was, mozilla laat dat neit zien
    We were to understand there would be pie and punch?
    pi_18431010
    quote:
    Op woensdag 14 april 2004 23:09 schreef mvt het volgende:

    [..]

    oh, ik zie DCP_1036.jpg niet

    zag nieteens dat er een 2e plaatje was, mozilla laat dat neit zien
    Ow... . Zie al wat er fout ging... zal hem een andere keer wel even uploaden. .
    Nee, je hebt wel gelijk hoor, het is een ICK. .
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
      donderdag 15 april 2004 @ 02:18:57 #10
    6467 QyRoZ
    Just Q it!
    pi_18433884
    Ik heb de groene Wadloper nog gezien in Gn, sweek.
    En je had een foto moeten maken van die rare switch in die 624. Eigenlijk.
    For great justice!
      donderdag 15 april 2004 @ 02:50:12 #11
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_18434196
    Er ziten nog een paar kleine typ-foutjes in, maar de hoere-database list plat (schijnbaar alleen voor mij), dus ik kan ff niet editten.

    test-edit

    [ Bericht 4% gewijzigd door MREn op 15-04-2004 03:02:02 ]
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_18438248
    Mooi gemaakt, die startpost! .
    Mis trouwens wel nog de dubbeldeksrijtuigen...

    Hier heb je een foto van een AM86 (Maastricht - Luik)
    http://users.pandora.be/sweek/misc/treinen/Woerden/DCP_1297.jpg

    En heb ook nog wel interieur van die trams voor je

    http://users.pandora.be/s(...)stellum/DSC00668.jpg
    http://users.pandora.be/s(...)0Alphen/DSC00727.jpg
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
      donderdag 15 april 2004 @ 11:10:45 #13
    86072 thatsme
    and That's you!
    pi_18438943
    nog ff over de fotovraag van het interieur bij topic nr 5, is dat niet de eerste klas in het extra 1e klas rijtuig in de 4444? dit omdat er 4 stoelen eerste klas naast elkaar staan
    I never joke about my work!
    1: Ik heb altijd gelijk
    2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
      donderdag 15 april 2004 @ 11:17:01 #14
    62843 Larry101
    Is 1 duim voldoende?
    pi_18439057
    quote:
    Op donderdag 15 april 2004 11:10 schreef thatsme het volgende:
    nog ff over de fotovraag van het interieur bij topic nr 5, is dat niet de eerste klas in het extra 1e klas rijtuig in de 4444? dit omdat er 4 stoelen eerste klas naast elkaar staan
    Dat kan niet, want dan zou je aan het einde van de coupe geen licht kunnen zien.
    Life Is What Happens To You While You're Busy Making Other Plans.
      donderdag 15 april 2004 @ 11:56:37 #15
    86072 thatsme
    and That's you!
    pi_18439906
    da's waar, je hebt gelijk!
    I never joke about my work!
    1: Ik heb altijd gelijk
    2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
      donderdag 15 april 2004 @ 12:04:42 #16
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_18440126
    quote:
    Op donderdag 15 april 2004 11:10 schreef thatsme het volgende:
    nog ff over de fotovraag van het interieur bij topic nr 5, is dat niet de eerste klas in het extra 1e klas rijtuig in de 4444? dit omdat er 4 stoelen eerste klas naast elkaar staan
    Nee.

    Er staan trouwens 1+2 stoelen, maar dat is wellicht niet goed te zien.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      donderdag 15 april 2004 @ 12:06:17 #17
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_18440156
    [
    quote:
    Op donderdag 15 april 2004 10:34 schreef sweek het volgende:
    Mooi gemaakt, die startpost! .
    Mis trouwens wel nog de dubbeldeksrijtuigen...
    Die heb ik samen met DD-AR op een hoop gegooit,l maar ik kan er wel int. foto's van bij plaatsen in topic 7.
    quote:
    Hier heb je een foto van een AM86 (Maastricht - Luik)
    http://users.pandora.be/sweek/misc/treinen/Woerden/DCP_1297.jpg

    En heb ook nog wel interieur van die trams voor je

    http://users.pandora.be/s(...)stellum/DSC00668.jpg
    http://users.pandora.be/s(...)g
    Maar helaas kan ik niet meet editten, zal dan voor het volgende topic worden. Zie
    http://forum.fok.nl/topic/527765

    [ Bericht 8% gewijzigd door MREn op 15-04-2004 12:11:47 ]
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_18440564
    Hoop dat een modje het nog kan gaan regelen... .
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
      donderdag 15 april 2004 @ 12:41:57 #19
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_18440964
    quote:
    Op donderdag 15 april 2004 12:24 schreef sweek het volgende:
    Hoop dat een modje het nog kan gaan regelen... .
    Schijnt vooralsnog een bug te zijn waar ook mods tegenaan lopen. Ik heb het DDM-1 verhaal wat uitgebreid, en je foto's van Maastricht-Luik en de beide tram int.'s toegevoegd.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_18445607
    Die typfoutjes maken mij niet zoveel uit, het is gewoon een gweldige openingspost geworden
    vandaag uit de bieb gehald: "Elektrische treinen in Nederland deel 1" en "Diesellocomotieven in Nederland" Hopelijk is hert wat

    En ik heb van mn vader zijn collectie treinkaarten gekregen Je weet wel, die serie informatiekaarten die je een paar jaar geleden kon sparen. Mn vader had de hele serie compleet, 6 mappen vol
      † In Memoriam † donderdag 15 april 2004 @ 18:21:43 #21
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_18448615
    Laatst stond er een goederentrein stil aan een perron van Utrecht CS. Zijn er nou veel mensen die in zo'n situatie op 1 van de wagons klimmen en zoo mee rijden. Ik had n.l. die neiging een beetje.
    Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
    Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
    https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
      donderdag 15 april 2004 @ 19:13:30 #22
    22957 Duvel
    Gevallen engel.
    pi_18449753
    quote:
    Op donderdag 15 april 2004 18:21 schreef 2cv het volgende:
    Laatst stond er een goederentrein stil aan een perron van Utrecht CS. Zijn er nou veel mensen die in zo'n situatie op 1 van de wagons klimmen en zoo mee rijden. Ik had n.l. die neiging een beetje.
    Als je enigszins verstand hebt doe je dat niet, maar ja...

    Over dat rijtuig trouwens: in treinstel 4444 heb je wel een stuk rijtuig dat geen coupé is waar wel gerookt mocht worden. Maar het licht op het balkon laat duidelijk zien dat dit geen 4444 is.
    Niet alles wat geen nut heeft
    heeft geen zin.
    Stijn De Paepe
    pi_18450480
    Is dat wel het balkon vraag ik me af? En misschen staan de deuren open? Want ik herken er een 1e klas koploper stel in... Zeker als je naar de raampjes en tafeltjes kijkt...
      donderdag 15 april 2004 @ 19:57:21 #24
    6467 QyRoZ
    Just Q it!
    pi_18450716
    quote:
    Op donderdag 15 april 2004 19:47 schreef Alexxxxx het volgende:
    Is dat wel het balkon vraag ik me af? En misschen staan de deuren open? Want ik herken er een 1e klas koploper stel in... Zeker als je naar de raampjes en tafeltjes kijkt...
    Rijtuig dus. En ICR en ICM heeft rookcoupe's in de coupe's. Stond al eerder vermeld. Ik weet het ook niet, maar ik ben geen rijtuigen-kenner.
    For great justice!
    pi_18450951
    Maar de 1eklas stellen in de 4444 zijn de twee middelste stellen, niet de koppen

    Laat maar ik geef het op..
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')