Verder in dit topic met alles wat je over je duistere praktijken te melden of te vragen hebt.
Licht uit, en gaan
Meteen maar een vraagje:
Ik heb al een tijdje geen foto's meer af kunnen drukken en wil voordat ik verder ga mijn materiaal onderwerpen aan een goede schoonmaakbeurt.
Gewoon een sopje afwaswater? of moeten er zwaardere middelen aan te pas komen.
Wat gebruiken jullie en wat niet (en waarom niet natuurlijk)
quote:Zou ik voor de vergroter niet doen
Op dinsdag 20 januari 2004 17:03 schreef Kermit77 het volgende:
Gewoon een sopje afwaswater? of moeten er zwaardere middelen aan te pas komen.
Je bakken kun je inderdaad even met een gewoon afwasmiddel te lijf. Wat lastig verwijderen is is eventuele teeraanslag uit ontwikkelaar(Kodaks Dektol en Amaloco AM6006 kunnen behoorlijk aanslag produceren). Daar zijn speciale reinigingsmiddelen voor maar die zijn behoorlijk agressief en vaak krijg je daar ook niet alles mee weg.
Beter dan af en toe een reinigingsbeurt is het goed schoonmaken van je schalen na iedere donkerekamersessie en voor de volgende sessie. Je schalen worden op die manier nauwelijks smerig.
Om nog even op de vergroter terug te komen, na een tijdje staan kan die behoorlijk stoffig worden. Hier dus geen afwasmiddel maar wel even openmaken en een blaaskwastje doorheenhalen.
Wanneer je met glas in je negatiefhouder werkt kan het zinvol zijn om je glasdelen even met wat alcohol schoon te maken. Wel goed laten drogen voor je er weer negatieven tussen klemt.
quote:Was ik ook niet van plan, die doe ik met een stofzuiger en een blaaskwastje.
Op dinsdag 20 januari 2004 17:15 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Zou ik voor de vergroter niet doen
.
quote:Met name de ontwikkelaar laat witte vlekken in de schalen achter en die kan ik niet verwijderen. Nu weet ik wel dat de schalen schoon zijn maar optisch valt dat tegen.
Je bakken kun je inderdaad even met een gewoon afwasmiddel te lijf. Wat lastig verwijderen is is eventuele teeraanslag uit ontwikkelaar
...
Daar zijn speciale reinigingsmiddelen voor maar die zijn behoorlijk agressief en vaak krijg je daar ook niet alles mee weg.
quote:Dit gebeurt natuurlijk wel maar voorkomt niet dat de bakken na verloop aanslaan. deze aanslag kom ik dus moeilijk van af dus ik zal eens in het assortiment van amaloco kijken naar een reiniger.
Beter dan af en toe een reinigingsbeurt is het goed schoonmaken van je schalen na iedere donkerekamersessie en voor de volgende sessie. Je schalen worden op die manier nauwelijks smerig.
i.i.g. Thanx
de foto's die er uit komen, die zijn verder wel goed, ik weet het dus ook niet
quote:Hartelijk gefeliciteerd.
Op zaterdag 24 januari 2004 15:37 schreef plasma_tv het volgende:
Nou, ik heb weer een nieuwe aanwinst
vandaag een Durst RCP-40 opgehaald, voor 150 euro
koopje, toch?
ding werkt perfect, alleen is hij wel wat langzaam
totaal 7 minuten voordat hij eruit is
volgens die man waar ik hem van kocht, klopte dat wel, want hij blijft 1,5 minuut in het ontwikkelbad
of moet deze nog omgebouwd worden?de foto's die er uit komen, die zijn verder wel goed, ik weet het dus ook niet
Anderhalve minuut is voor RA4 rijkelijk lang. Voor zwartwit zou het prima bruikbaar zijn wanneer je de temperatuur van de ontwikkelaar lekker terugschroeft. Flexibeler was een RCP40 variospeed geweest waarbij je de transportsnelheid kan instellen.
De prijs is een lacher, die machientjes waren destijds behoorlijk aan de prijs.
Zijn alle rollen nog goed ?
quote:Ja, de rollen zijn nog goed
Op zaterdag 24 januari 2004 15:45 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Hartelijk gefeliciteerd.
Anderhalve minuut is voor RA4 rijkelijk lang. Voor zwartwit zou het prima bruikbaar zijn wanneer je de temperatuur van de ontwikkelaar lekker terugschroeft. Flexibeler was een RCP40 variospeed geweest waarbij je de transportsnelheid kan instellen.
De prijs is een lacher, die machientjes waren destijds behoorlijk aan de prijs.
Zijn alle rollen nog goed ?
[Dit bericht is gewijzigd door plasma_tv op 24-01-2004 18:24]
Mijn coördinator gaat verhuizen en vroeg aan Mr. v.d. Gun (fotografie leraar) of hij iemand wist die haar kleurendoka wilde hebben. ja dus!
Nou gaat mijn vriend morgen gratis en voor niks een compleet kleurendoka ophalen, en bij hem op zolder stallen!
Dan moeten we waarschijnlijk wel elke keer de wasmachine loskoppelen om stromend water te verkrijgen, maar dat nemen maar voor lief
Ik zal hier dus nog wel langskomen, als ik eerst zelf een beetje heb uitgezocht hoe het allemaal werkt, want kleur heb ik dus nog nooit gedaan.
Maareh, dat wilde ik ff zeggen
en hoeveel geluk heb ik nou gehad? uitgedrukt in Euro's ...
quote:Daar is nou net geen zinnig woord over te zeggen. Hangt in de eerste plaats af van de apparatuur die je te pakken hebt en wat dat in 'de markt' nog waard is. Overigens geldt daarbij nog geen vaste waarde, sommige spullen staan in advertenties gratis af te halen, voor andere moet je nog steeds aardig in de buidel tasten.
Op zaterdag 24 januari 2004 16:14 schreef Salvor het volgende:
en hoeveel geluk heb ik nou gehad? uitgedrukt in Euro's ...![]()
quote:Wat nog niet veel is voor een M605, die dingen zijn nog steeds erg gewild
Op zaterdag 24 januari 2004 20:42 schreef fotoloog het volgende:
Precies,kreeg laatst een Durst M605 Color van een klant van me(zolderopruiming heet dat dan)kijk ik een week later op Marktplaats,staat er "gezocht Durst M605 Color" bied 150 euro
quote:Ideaal dingetje voor de haastige zwartwitter
Iemand nog interesse in een film droger?
[afbeelding]
Maar ook wanneer je heel beperkt bent qua ruimte om films te drogen zijn dit leuke dingetjes.
[/quote]
[Dit bericht is gewijzigd door Ouwesok op 24-01-2004 21:03]
Ik heb nog niks proberen af te drukken maar de negatieven zagen er lekker stevig uit en de contactafdrukken zagen er hoopvol uit....
quote:De filmbasis kan per film iets van tint verschillen, maar doorgaans hoort een drager er neutraal uit te zien.
Op woensdag 28 januari 2004 08:56 schreef WinterNight het volgende:
Ik heb HP5 rolfilm in DD-X (voorheen Rodinal) ontwikkeld en nu voor het eerst beetje redelijke, stevige negatieven. Wat me opviel was dat de filmbase met Rodinal roze / lichtpaars werd en met DD-X grijzig. Wat is de "normale" kleur?Ik heb nog niks proberen af te drukken maar de negatieven zagen er lekker stevig uit en de contactafdrukken zagen er hoopvol uit....
Bij Rodinal wil de tint van de film nogal eens afhangen van de verdunning die je gebruikt. Vanaf 1:50 en verdere verdunningen kan het gebeuren dat een eventueel aanwezige antihalolaag niet oplost(daar werd Rodinal zo fraai paars van vroegâh na het ontwikkelen van Agfapan100)
quote:Ik neem aan dat je de slangen bedoelt die buiten de machine bungelen. Die gebruik je alleen voor de afvoer van chemie, dus dat hoeft in principe geen oorlogskwaliteit te zijn. Je merkt snel genoeg wanneer je je machien een keer met water vult en weer leeg laat lopen of je last hebt van de poreuzigheid
Op woensdag 28 januari 2004 16:41 schreef plasma_tv het volgende:
zoow, net even mijn RCP-40 omgebouwd
de slangen lijkten wat porreus, is het aan te raden deze te vervangen?
Laat 'm wanneer ie echt stil heeft gestaan eerst een keer of wat met water lopen. Steeds even opwarmen, lekker doorpompen en vervolgens weer aftappen. Luister daarbij goed naar het geluid dat zowel de aandrijftrein als de pompen maken, dan weet je gelijk of ie goed functioneert. Kijk steeds tijdens het draaien of er ongerechtigheden naar boven komen, en kijk na het draaien alle aan en afzuigpunten na.
Ouwesok heeft in het verleden met een RCP40 variospeed mogen werken en heeft zelf een Thermaphot ACP304 die sterke familietrekjes met de Durst vertoont
quote:neej, ik bedoel alle slangen in het apparaat
Op woensdag 28 januari 2004 17:03 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Ik neem aan dat je de slangen bedoelt die buiten de machine bungelen. Die gebruik je alleen voor de afvoer van chemie, dus dat hoeft in principe geen oorlogskwaliteit te zijn. Je merkt snel genoeg wanneer je je machien een keer met water vult en weer leeg laat lopen of je last hebt van de poreuzigheid
.
Laat 'm wanneer ie echt stil heeft gestaan eerst een keer of wat met water lopen. Steeds even opwarmen, lekker doorpompen en vervolgens weer aftappen. Luister daarbij goed naar het geluid dat zowel de aandrijftrein als de pompen maken, dan weet je gelijk of ie goed functioneert. Kijk steeds tijdens het draaien of er ongerechtigheden naar boven komen, en kijk na het draaien alle aan en afzuigpunten na.
Ouwesok heeft in het verleden met een RCP40 variospeed mogen werken en heeft zelf een Thermaphot ACP304 die sterke familietrekjes met de Durst vertoont
quote:Dat verschijnsel met die slang is waarschijnlijk het gevolg van het EP2-verleden van de masjien. De ontwikkelaar van dat proces tastte kunststof aan, vandaar dat er ook heel wat RCP's zijn waarvan de transportrollen beschadigd zijn.
Op woensdag 28 januari 2004 17:08 schreef plasma_tv het volgende:[..]
neej, ik bedoel alle slangen in het apparaat
ik heb hem net open gehad ( om hem om te bouwen, die 9 minuten waren veel te lang)
en vooral de slang van de ontwikkelaar begind plakkerig te worden
hij is aan het verweren ofzo
voor de rest heb ik alles gelijk even in gevet, dus hij loopt weer als een trein
RA4 is wat dat betreft een stuk liever voor een ontwikkelmachine , en het aanzetten van de chemie is een stuk eenvoudiger, bij EP2 stond je je werkelijk het snot voor de ogen te roeren.
Boiler 100 liter voor 20 euro.. klinkt niet slecht...
quote:Hou er wel rekening mee dat die dingen gigantische stroomrekeningen veroorzaken, en nogal wat ruimte in beslag nemen.
Op woensdag 4 februari 2004 21:17 schreef kwaakeend het volgende:
Voor de doka-er zonder warm water:
http://www.fotomateriaal.be/adv/opzoeken_detail.asp?i=4756&u=1187Boiler 100 liter voor 20 euro.. klinkt niet slecht...
Er is ook ooit een heel klein warmwaterapparaatje in de handel geweest speciaal voor donkerekamergebruik. Helaas wilde dit op een of andere manier niet echt een succes worden.
Die kleurcorrectie is iets wat je alleen door veel doen kunt aanleren. In het begin is dat best een beetje klieren.quote:Op woensdag 3 maart 2004 21:01 schreef plasma_tv het volgende:
Okeej, hij staat een beetje illegaal in Zwart/wit doka, maar ga het lekker toch hier vragen!
ik heb voor weinig geld een Agfa Pro 50cm ontwikkelmachine kunnen overnemen, en het afdrukken lukt al aardig
dit is dus een machine om kleurafdrukken te maken
alleen die kleurzwemen krijg ik er gewoon niet uit
of naja, niet helemaal
is daar een trukje voor, of is het net zo lang aan de filterknoppen draaien, tot hij zweem vrij is?
hmm, waar kan ik zo'n correcie tabel van mijn vergoter vinden?quote:Op donderdag 4 maart 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die kleurcorrectie is iets wat je alleen door veel doen kunt aanleren. In het begin is dat best een beetje klieren.
Nodig: Een correctietabel waarin de verlengingsfaktoren voor jouw kleurenkop staan. Een lichtbron van 5500K (speciale daglicht-tlbuis)
Handig: Een kleurzweemkaart waarop in een grote stervorm de diverse kleurenzwemen staan en waarop aangegeven staat hoe de verhoudingen in elementaire kleuren liggen
Je begint met alle filterknoppen op nul en bepaalt de goeie dekking, gewoon net als een proefstrook bij zwartwit.
Als je eenmaal de juiste dekking te pakken hebt ga je een inschatten hoe de kleurenzweem in elkaar zit. Meestal zal dit een mengsel van Magenta en Geel zijn. De verhouding die je inschat draai je in de kleurenkop en maakt opnieuw een proef. De filterdekking verreken je volgens de tabel op je belichtingstijd.
Voor de eenvoud nemen we even aan dat je een oranjezweem ziet, je maakt nu een aantal proeven met oplopende filterdekking maar steeds in de verhouding Y20, en M10. Het beste is om voor de eerste proeven flink grof te filteren zodat je ook een keer door de ideale waarde heen schiet en de complentaire zweem te pakken krijgt.
Die tracht je weer te ontleden in de drie kleuren van je mengkop, en gaat weer proefdraaien tot je er weer doorheen zit.
Op die manier kom je uiteindelijk op het juiste filterpakket.
Moet je dit nou in de toekomst voor elke kleurvergroting doenwant dat wil je niet
Neen zucht
Na flink wat oefenen leer je je pappenheimers kennen en werk je steeds vanuit een basisfilterpakket. Bovendien leer je op deze manier vrij snel om bij het fotograferen een gestandaardiseerde werkwijze te gebruiken waardoor je negatieven veeeeeel makkelijker vergroten dan wanneer je maar wat aanklooit.
De bovengenoemde methode met een nulkopie en filterproeven is echter onontbeerlijk om te leren corrigeren, en je hebt er op de lange termijn heel veel voordeel bij.
Voor die correctiertabel: Welke vergroter/kleurkop heb je ?quote:Op donderdag 4 maart 2004 19:56 schreef plasma_tv het volgende:
[..]
hmm, waar kan ik zo'n correcie tabel van mijn vergoter vinden?
en verder gaat er CPRA-Pro van Fhuji-hunt in die machine(ontwikkelaar)
heb je enig idee waar dat te krijgen is ?
Ik heb een Durst M305 (color(uiteraard))quote:Op donderdag 4 maart 2004 20:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor die correctiertabel: Welke vergroter/kleurkop heb je ?
Fuji Hunt levert volgens mij niet aan particulieren.
Eventueel kun je chemie inkopen bij de uitbater van het plaatselijke minilab, die is specaal voor kleinere roltransportmachines.
Ook chemie van Kodak, Tetenal en natuurlijk Agfa kunnen ook in die machien. Vergeet in dat kader ons vaderlandse Amaloco ook niet. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de ene RA-4 meer teeraanslag geeft dan de andere. Kan soms hele avonden rollenpoetsen schelen.
Hoe heb je die Agfa Pro op je waterleiding aangesloten ? Ik heb het ook wel eens overwogen, alleen is momenteel de hoeveelheid loodgieterswerk om de machine van spoelwater te voorzien duurder dan de machine zelf, die wordt vrijwel weggegeven (bij introduktie kostte de Pro50 een bedraq waarvoor je een heel aardig otootje kocht)
Het beste begin je met zwartwit omdat dat het meest interessant is om zelf te doen en omdat je daar heel veel mogelijkheden voor controle, verbetering en opitmalisatie hebt.quote:Op donderdag 4 maart 2004 10:34 schreef Fixers het volgende:
Over het zelf ontwikkellen van films, hoe makkelijk gaat dat zelf voor de verschillende typen (z/w, kleur, dia)? Is het proces in handelingen hetzelfde en gebruikt men andere chemicalien? Of is er meer verschil, en waar kan je dan het beste mee beginnen?
Ik breng m'n filmpjes voorlopig nog wel lekker weg dus. Mischien als ik mettertijd meer tijd ga hebben om wat foto's te maken dat ik dan een tankje enzo ga aanschaffen. Volgens mij zag ik laatst een startset voor rond de ¤ 25 dus dat zijn de kosten niet.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 23:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
--knip--
Je kunt gewoon vragen om het alleen te laten ontwikkelen en niet te laten afdrukken.quote:Op woensdag 10 maart 2004 14:07 schreef metallicattim het volgende:
Owjah is het ook mogelijk om alleen de negatieven van je filmpje te krijgen, dus geen foto's bij een fotoboer ofzo?
Want aangezien het scannen van negatieven betere resultaten geeft dan de foto's zelf, lijkt me dat wel een perfecte oplossing
Want ik neem aan dat dat goedkoper is
Vetquote:Op woensdag 10 maart 2004 15:25 schreef Tedda het volgende:
[..]
Je kunt gewoon vragen om het alleen te laten ontwikkelen en niet te laten afdrukken.
Je kunt de negatieven zelfs op de rol laten zodat je zelf de negatieven kunt knippen.
Ik denk dat Ouwesok even is ingedutquote:Op woensdag 10 maart 2004 12:42 schreef metallicattim het volgende:
OK, dat zelf onwikkellen hoe moet dat nu?
* Wat heb je nodig
* wat gaat het ongeveer kosten
Vast materiaal ( containers? )
Incidenteel materiaal ( vloeistof? )
* Zal het resultaat anders/beter/slechter worden dan bv kruidvat/hema/fotoboer
* is het voor iedereen weggelegd om te doen?
* Andere opmerkingen?
Bij voorbaat dank
Het is wel goedkoper dan de foto's ook laten afdrukken maar ik weet niet hoeveel goedkoper. Je betaald normaal gesproken namelijk de ontwikkelkosten en dan nog de afdrukkosten per foto. Dat laatste hoef je nu niet te betalen. Of het ook goedkoper is om de negatieven op de rol te laten weet ik niet.quote:Op woensdag 10 maart 2004 18:12 schreef metallicattim het volgende:
[..]
Vet
Enig idee of en hoeveel het dan goedkoper word?
Thanks voor de tip kermit77quote:Op vrijdag 12 maart 2004 10:21 schreef Kermit77 het volgende:
@novastar:
Loop eens bij een schildersbedrijf of autogarage naar binnen. Die zijn meestal wel blij als je vaatjes voor hun opruimt. (en je niet laten verleiden om een 50 liter drum te nemen want dat kost je je rug... tja ervaring?!?)
www.calumetphoto.nlquote:Op donderdag 11 maart 2004 18:40 schreef Fixers het volgende:
Hey er zit in a'dam bij de arena een grote fotozaak/merkdealer/importeur/groothandel/materiaalverhuur hadden ook een flinke site, maar ben het adres kwijt, is vast wel hier bekend...
C41quote:Op zondag 21 maart 2004 14:32 schreef plasma_tv het volgende:
heeft iemand advies in wat voor chemie ik het beste mijn C-51 films kan laten badderen?
ja, C41, dat bedoel ik ( niet helemaal wakker vandaag)quote:Op zondag 21 maart 2004 15:05 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
C41
Hiervoor kun je ook bij Amaloco terecht. De temperatuur is nog steeds een redelijk heikel punt, de beste investering in dat opzicht is een electronische thermometer.
Het proces is verder strakker gedefiniëerd als zwartwit, het kan eigenlijk alleen maar op één manier, en wel de goeie.
Heel handig is een Jobo-processor met lift, waarmee je een griezelige herhalingsnauwkeurigheid kunt halen
Als er ontwikkelaar en bleekfixeer (of bleek en fixeer) bij zitten niet. Eventueel kun je een stopbadje (niet te sterk azijnzuur) tussenvoegen om je bleekfixeer wat minder te stressen, maar dat kan je ook vervangen door een waterbadjequote:Op zondag 21 maart 2004 15:20 schreef plasma_tv het volgende:
[..]
ja, C41, dat bedoel ik ( niet helemaal wakker vandaag)
ik heb hier een Agfa Rondinax 35U staan, zo eentje met een ingebouwde thermometer, en filmsnijder, en die je ook gewoon bij volledig daglicht kan inspoelen
zou het daar ook mogelijk mee zijn?
is dit bijvoorbeeld wat?
Amaloco K 54 Mono-Negacolor C-41 ( komt bij Wolt vandaan)
en moet ik daar verder nog wat bij bestellen?
Dit is eigenlijk de manier waarop die Multigradekoppen werken. Daar zit een filter in dat vergelijkbaar is met de 5 en eentje die vergellijkbaar is met de 0. Met het keuzewieltje draai je die filters meer of minder in de stralengang.quote:Op dinsdag 6 april 2004 08:11 schreef WinterNight het volgende:
Dit topic maar weer eens een schopje geven.
Gisteren 'split grade printing' geprobeerd. De theorie was dat je eerst met een 00 filter een proefstrookje maakt en dan kijkt wanneer je witjes het mooist zijn. Dan belicht je een nieuwe strook met de gevonden tijd. Vervolgens belicht je dezelfde strook nog een keer maar dan met een filter 5 en weer in stapjes. Met deze stap kom je aan een waarde voor je zwartjes. Je afdruk maak je dan met de twee gevonden waardes.
Ik was bijzonder tevereden met het resultaat. Je hebt meer contrast controle. Nadelen zijn dat het meer proefstrookjes en meer tijd kost.
Iemand vergelijkbare / andere ervaringen met 'split grade printing'?
ik moet je teleur stellen, het zijn geen echte multigrade filters, maar kleurencorrectie filters, voor kleur afdrukkenquote:Op woensdag 7 april 2004 11:39 schreef Tedda het volgende:
Ik heb van een vriend van mijn vader een doka gekregen (of iig de apartuur daarvoor)omdat hij hem na verhuizing niet meer kwijt kan. Ik ben bezig met een cursus fotografie en ben dus nog behoorlijk aan het leren
Nu zitten er ook allemaal gradatiefilters bij, maar die zijn verschillend van kleur. Ik heb rozige (M), blauwige (C) en geel (Y). Wat is het verschil daar tussen? Op die cursus gebruiken we namelijk alleen de rozige filters.
Dan nog een vraag over de filters:
Op die cursus hebben ze allemaal filters 1; 1,5; 2; 2,5 enzo. Ik heb nu van die drie kleuren de volgende getallen: .05 .10 .20 .30 .40 .50 Kun je de .05 op bijvoorbeeld de .10 leggen zodat je in feite .15 krijgt? Of werkt dat niet zo?
Er zat ook een 16UV filter bij. Wat doe je daar precies mee? IK dacht dat je alleen uv-filters kon gebruiken tijdens het fotograferen.
MOrgen ga ik eens wat chemicalien kopen en dan a.s. weekend eens proberen of ik het voor elkaar krijg met mijn eigen spullen een afdruk te maken
Ik snap er geloof ik niks meer van... ik dacht dat het een apparaat was voor zwart/wit foto's maar is dat dan niet zo? (Het is een Durst M605, als ik het goed onthouden heb.)quote:Op woensdag 7 april 2004 14:51 schreef plasma_tv het volgende:
[..]
ik moet je teleur stellen, het zijn geen echte multigrade filters, maar kleurencorrectie filters, voor kleur afdrukken
om de zwemen er uit te filteren
je kan ze op zich wel als multigrade fikter gebruiken, maar daarvoor moet je verhoudingen van rood en geel maken, maar dat is opzich wel te doen
ik heb ook geen multigrade filters hier, maar gebruik daar mij kleurenkop voor
bij een pak papier ( Ilford) zit een papiertje, met daarop de waardes waar je je kleurenkop op moet afstellen, voor een bepaalde gradatie
Hebben we het hier over Ilford Multigrade IV RC Deluxe (MGD.1M)? Of hebben we het over Multigrade FB?quote:Op woensdag 14 april 2004 08:36 schreef Tedda het volgende:
Om voor het eerst te kunnen afdrukken heb ik een pakje Illford multigrade papier gekocht. Ik vond het alleen duur (12,80 voor 25 vel, glanzend, 13x18).
Maar dat is ook zeker niet de reden om zelf af te drukken, ik vind het gewoon echt errug leuk. Bovendien kan ik nu zelf bepalen wat ik wil en kijken wat er mogelijk is. Maar in deze zware tijden, van economische crisisquote:Op woensdag 14 april 2004 21:04 schreef Ouwesok het volgende:
Ik heb het al eerder gezegd: Ga nooit zelf vergroten met als argument dat het goedkoper is dan een print uit de winkel.(ten opzichte van een vakprint kun je heel veel winnen en dan is dat Ilfordpapier zo duur nog niet)
Ik weet niet precies wat het is en de spullen liggen helaas bij mijn ouders, daar zal ik iig de volgende keer wel op letten.quote:Op woensdag 14 april 2004 21:27 schreef WinterNight het volgende:
Hebben we het hier over Ilford Multigrade IV RC Deluxe (MGD.1M)? Of hebben we het over Multigrade FB?
Als het over de RC variant gaat dan ben je zwaar afgezet. Ik betaal voor een doosje van 100 stuks 13x18 (12,7x17,8 but who's counting) 22.20 euro.
Als je toch afgezet bent moet je blij zijn dat het maar om een kleine verpakking gingquote:Op donderdag 15 april 2004 21:43 schreef Tedda het volgende:
Dan ben ik denk ik zwaar afgezet want het droogde maar mijn mening wel snel. Ik ga in het vervolg zeker een grotere verpakking kopen maar wilde in eerste instantie een niet al te grote buil vallen mocht de vergroter niet werken
Ja maar ik weet het niet 100% zeker welke het is. Ik moet gewoon even kijken, maar ze droogden wel snel. En ik heb voor het eerste pakje ook werkelijk geen moeite gedaan om te zoeken naar goedkopere aanbieders. En tja.... weer een leermomentquote:Op donderdag 15 april 2004 22:39 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als je toch afgezet bent moet je blij zijn dat het maar om een kleine verpakking ging
Ok ik was vandaag op de plek waar mijn doka zich bevind (helaas heb ik geen plekje thuis...quote:Op woensdag 14 april 2004 21:27 schreef WinterNight het volgende:
[..]
Hebben we het hier over Ilford Multigrade IV RC Deluxe (MGD.1M)? Of hebben we het over Multigrade FB?
Als het over de RC variant gaat dan ben je zwaar afgezet. Ik betaal voor een doosje van 100 stuks 13x18 (12,7x17,8 but who's counting) 22.20 euro.
quote:Op zaterdag 24 april 2004 15:18 schreef Tedda het volgende:
[..]
ik ben nog maar net begonnen en wil dus heel erg graag afdrukken maar heb nog niet zo veel materiaal. Ik moet natuurlijk wel opdrachten doen voor de cursus maar het is leuker om foto's af te drukken die ook nog voor jezelf erg leuk en interessant zijn. Maar ik ben druk bezig met fotograferen dus het komt vanzelf!!
Bij de City Foto in Den Bosch. En dat vind ik een dure winkel... hoewel de doka prijzen niet zo heel verkeerd zijn. City Foto in Eindhoven en Breda hebben iig ook doka spullen en zijn vergelijkbaar in prijs als ik het me goed herinner. Heb vernomen dat Foto Klein in Rotterdam (weet helaas niet welke van tig, maar er doet er maar 1 doka dacht ik) ook niet duur is.quote:Op zaterdag 24 april 2004 15:18 schreef Tedda het volgende:
[..]
Ok ik was vandaag op de plek waar mijn doka zich bevind (helaas heb ik geen plekje thuis...) en kon ik kijken wat voor papier ik heb. Ik ben dus heeeeeeeeel erg afgezet.
Waar koop jij jouw fotopapier, want dat van jou is vele malen goekoper helaas.
Infrarood... heb je wel een bijbehorend filter voor nodig...quote:Op zaterdag 24 april 2004 16:39 schreef Fixers het volgende:
Overigens: nog tips voor bepaalde filmtype voor leuke/mooie/creatieve effecten?
Nog niet aan gedacht maar er is maar 1 ander iemand die ook een doka heeft, van de rest heb ik niet vernomen dat ze van plan zijn om het ook te gaan doen.quote:Op zaterdag 24 april 2004 22:15 schreef WinterNight het volgende:
[..]
Bij de City Foto in Den Bosch. En dat vind ik een dure winkel... hoewel de doka prijzen niet zo heel verkeerd zijn. City Foto in Eindhoven en Breda hebben iig ook doka spullen en zijn vergelijkbaar in prijs als ik het me goed herinner. Heb vernomen dat Foto Klein in Rotterdam (weet helaas niet welke van tig, maar er doet er maar 1 doka dacht ik) ook niet duur is.
Hebben jullie er al aan gedacht om een inkoop actie met jullie cursus groepje te doen? Dan kun je wat groter afnemen en een leuke korting bedingen....
Ik bedoelde eigenlijk in z/w film. D'r zullen vast wel ervaringen zijn met de verschillende merken typen, ik heb zelf enkel nog ilford hp5 gebruikt. (voorde mamiya dus 120 rol)quote:Op zaterdag 24 april 2004 22:18 schreef WinterNight het volgende:
[..]
Infrarood... heb je wel een bijbehorend filter voor nodig...
Verder kun je het prive lab nog leuke dingen met de afdruk laten doen: b.v. tonen of een Lith print.
Iemand trouwens ervaring met Lith? De Lithjes die ik gezien hebben doen mijn handjes jeuken om het zelf ook eens te proberen....
Even een vraagje voor ik wellicht ten onrechte losbrand: Bedoel je Lith-filmsquote:Op zaterdag 24 april 2004 22:18 schreef WinterNight het volgende:
[..]
Infrarood... heb je wel een bijbehorend filter voor nodig...
Verder kun je het prive lab nog leuke dingen met de afdruk laten doen: b.v. tonen of een Lith print.
Iemand trouwens ervaring met Lith? De Lithjes die ik gezien hebben doen mijn handjes jeuken om het zelf ook eens te proberen....
Nee, ik bedoel Lith prints. Infectious development, van die prints die je een half uur in de ontwikkelaar moet laten liggenquote:Op zondag 25 april 2004 12:56 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even een vraagje voor ik wellicht ten onrechte losbrand: Bedoel je Lith-filmslijnfilm
* Goegeltje zetquote:Op zondag 25 april 2004 16:09 schreef WinterNight het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel Lith prints. Infectious development, van die prints die je een half uur in de ontwikkelaar moet laten liggen
Kunt het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. Mijn eerste vergroter was 45 euro (markplaats.nl) en daar kreeg ik bijna alle hardware bij die ik nodig had (vergroter, lens, ontwikkelschalen, thermometer, grote flessen, negatiefklemmen en ontwikkeltankje). Heb zelf nog wat spulletjes bijgekocht (maatcylinders, extra ontwikkelschaaltje etc) en dan de kleinste flesjes chemie die ik kon vinden en een klein pakje papier. Denk dat ik alles bij elkaar 80 euro kwijt was.quote:Op zondag 25 april 2004 18:51 schreef Raketman het volgende:
Even een vraagje tussendoor... Ehhm, ik zou graag een eigen doka willen hebben, heb thuis een klein donker kamertje over. Maarrehh, hoeveel kost een fatsoenlijk doka arsenaal ongeveer?
Weet niet of er buiten fotospeed nog andere fabrikanten zijn... zij zijn de enigen die nog een echt lith papier maken, maar misschien zijn er nog wel anderen die ook lith developer maken. Toch maar eens een lith starter kitje bestellen bij vanpuffelen.nlquote:Op zondag 25 april 2004 16:31 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
* Goegeltje zet
Gevonden
Zoowww, dat ziet er inderdaad een flinke partij 'dat-wil-ik-ook' uit.
Helaas heeft Ouwesok hier geen vlieguren mee gemaakt (moest er zelfs even naar zoeken)
Misschien nog meer aanstekelijks op de sites van fabrikanten ?
Lithprinters Paradise
Hé psst.....moejjeneskijkuhquote:Op zondag 25 april 2004 21:27 schreef WinterNight het volgende:
[..]
Weet niet of er buiten fotospeed nog andere fabrikanten zijn... zij zijn de enigen die nog een echt lith papier maken, maar misschien zijn er nog wel anderen die ook lith developer maken. Toch maar eens een lith starter kitje bestellen bij vanpuffelen.nl
Infrarood is voor het grootste deel Zwart/Wit en is in combinatie met Lithprintquote:Op zondag 25 april 2004 10:56 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk in z/w film. D'r zullen vast wel ervaringen zijn met de verschillende merken typen, ik heb zelf enkel nog ilford hp5 gebruikt. (voorde mamiya dus 120 rol)
Het lijkt erop dat je eerste gordijn ergens blijft hangen, uiteindelijk ter hoogte van de rechte streep geraakt wordt door nummer 2, waarna de gordijnen samen verdergaan. Probleempjen met de sluiter dus, en in dat geval is de rooie smilie helemaal terecht. Ik gooi er nog twee voor je bij, kun je wel gebruikenquote:Op donderdag 13 mei 2004 20:59 schreef WinterNight het volgende:
Hmmm![]()
Vandaag foto's gemaakt. Omdat het niet bijster zonnig was Ilford HP5 gepakt en belicht als 800 iso. Resultaat: sommige negatieven zijn maar gedeeltelijk belicht. Je ziet tot waar het sluiter gekomen is (mooie rechte streep). Heb zoiets een keer eerder gehad, maar toen was het de flits synchronisatie. Die moet minstens 1/60s zijn en ik had 'm op 1/125s staan. Resultaat: foto's tot de helft belicht. Dit heeft er heel erg veel van weg, alleen de grens tot waar het negatief belicht is varieert.
Iemand enig idee?
Sommige storingen aan sluiters treden niet regelmatig op, maar bij sommige opnamen.quote:Op donderdag 13 mei 2004 22:54 schreef WinterNight het volgende:
Het vreemde is dat het niet op alle foto's is.
Ik vraag me af hoe je oude stukjes film in je camera krijgt...quote:Op donderdag 13 mei 2004 22:54 schreef WinterNight het volgende:
knip...
Zal de camera straks eens goed schoonmaken. Vond er vanmiddag wel wat losse stukjes film in toen ik van rolletje moest wisselen dus het kan inderdaad wel zijn dat er iets dwars ligt....
...
Als je deze gelezen hebt, moet je eens op zoek gaan naar deel 1, waar ook heel veel startersdingen beschreven staan.quote:Op zondag 30 mei 2004 21:04 schreef NiKos het volgende:
oh laat maar, ik lees het topic nog wel even goed door
Gaat prima als je stromend water in de buurt hebt. Ik heb zelf nog niet een doka gehad waar ik stromend water binnen had, zat echter altijd naast douche/bad waar ik dan met het spoelwerk naar toe kan.quote:Op zaterdag 17 juli 2004 15:59 schreef dawg het volgende:
Even een algemene vraag: voor mijn opleiding is het wel makkelijk (niet noodzakelijk) als ik een ZW-doka zou hebben. Probleem is alleen dat ik geen kamer met wastafel meer vrij heb. Is het dan toch mogelijk om een daar een doka van te maken?
edit:
Optieken: Koop je vergrotingslens zo goed mogelijk dus:quote:Op zaterdag 17 juli 2004 15:59 schreef dawg het volgende:
Durst en lenzen en zo
Het beste is een middenformaat vergroter, meestal werken die iets comfortabeler dan kleinbeeldvergroters (M301) en een bijkomend voordeel is dat wanneer je je eens bezondigt aan middenformaat dat je dan niet gelijk een nieuwe vergroter hoeft te kopenquote:Op zaterdag 17 juli 2004 16:17 schreef dawg het volgende:
Dus je bedoelt dat je beter een vergroter kunt kopen waar ook grootformaat mee vergroot kan worden?
You make it sound like a bad thing....quote:Op zaterdag 17 juli 2004 17:31 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
...bijkomend voordeel is dat wanneer je je eens bezondigt aan middenformaat...
psst, niet verder vertellen, maar wanneer ik het als een zonde afdoe moedig ik juist een hele groep mensen aan om het eens te proberen. Als er morgen een wereldwijd verbod komt op middenformaat schiet overmorgen de omzet van Hasselblad naar ongekende hoogten, zo zit de mensch nou eenmaal in elkaarquote:Op zondag 18 juli 2004 10:02 schreef WinterNight het volgende:
[..]
You make it sound like a bad thing....![]()
http://www.photodo.com/art/Sepi15.shtmlquote:Op donderdag 26 augustus 2004 07:50 schreef Tedda het volgende:
Misschien hoort het niet in dit topic thuis maar weet niet goed waar ik het anders moet vragen. Hoe maak je sepia afdrukken? Is dat een extra bad waarin je papier moet of is het speciaal papier?
Amaloco maakt een leuke twee bads sepia toner. Goedkoper dan kodak.... (en Nederlandsch produkt).quote:Op donderdag 26 augustus 2004 07:50 schreef Tedda het volgende:
Misschien hoort het niet in dit topic thuis maar weet niet goed waar ik het anders moet vragen. Hoe maak je sepia afdrukken? Is dat een extra bad waarin je papier moet of is het speciaal papier?
Ik heb nog niets qua prijzen, ik ben nog even aan het peilen of er belangstelling is voor deze set en deze vergroter, en die is er dusquote:Op donderdag 26 augustus 2004 17:19 schreef Kermit77 het volgende:
Ehm Ouwesok..?
Heb jij mijn Emailadres nog ergens staan? Ja mooi! Dan zou ik graag enige info m.b.t. prijzen van die beauty die je laat zien.
Nee? Laat het hier even weten dan stuur ik je een mailtje...
Groeten,
Kermit (die straks gaat verhuizen en opnieuw een dedicated doka inricht!)
Gaat op zich prima, alleen is het nogal klieren geblazen.quote:Op maandag 20 september 2004 13:10 schreef Tedda het volgende:
Kun je een stukje fotopapier ook twee keer belichten met een ander negatief? Of moet je dan twee negatieven in je vergroter doen?
Hm.... misschien moet ik de vraag anders stellen
Kun je twee negatieven combineren op 1 stuk fotopapier, in de doka dus
Zo ja: hoe?
Ik heb wel al een beetje gegoogled maar ik weet niet of het kan en hoe het dan heet.
Hoewel ik een groot voorstander ben van de klassieke doka-ambachtelijkheden zijn er een aantal activiteiten die je eigenlijk beter met Photo-, Paint- of weet ik niet wat voor Shop kunt doen.quote:Op maandag 20 september 2004 19:35 schreef Tedda het volgende:
Eigenlijk dat laatste. Is er dan nog een optie of heet die: Photoshop?
Het is me niet bekend wat er op dat moment van je filmpje overblijft. Nou zijn die kleurenfilms helemaal niet zo ontzettend prijzig, dus als je het echt weten wilt: Gewoon proberenquote:Op vrijdag 24 september 2004 17:36 schreef NiKos het volgende:
Wat gebeurt er als je een kleurenrolletje ontwikkelt in zwart wit ontwikkelaar + fixeer. Iets leuks?
of mislukt alles?
In de regel worden zwart/wit films op een graadje of 20 ontwikkeld,en kleuren negatieffilms op eeen graad of 38,ik zou dus in dit geval je zw/w ontwikkellaar op die temperatuur houden,en dan kijken wat er gebeurt, suc7quote:Op vrijdag 24 september 2004 17:36 schreef NiKos het volgende:
Wat gebeurt er als je een kleurenrolletje ontwikkelt in zwart wit ontwikkelaar + fixeer. Iets leuks?
of mislukt alles?
Kijk voor de grap eens op de advertentiesites en de kleine advertenties in het plaatselijke Sufferdje. Er is eind jaren 70 verschrikkelijk veel dokaspul onder de mensheid gekomen en een flink deel daarvan is nog steeds op zoek naar een goed baasje, vaak voor afbraakprijzen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 13:39 schreef Shark.Bait het volgende:
Ok, het is mij gelukt om voor het eerst sinds 23 jaar om een zw/w rolletje te ontwikkelen
Maare.. ik vroeg mij af hoeveel (2e hands?) doka apparatuur kost en wat er allemaal is (incl foto papier). Mijn kennis is roestig...
ik wil max op A4 afdrukken...ik weet niet of dat ook mogelijk is, ik heb ook nl weinig plek...
Dus dat rolletje was 23 jaar oudquote:Op vrijdag 8 oktober 2004 13:39 schreef Shark.Bait het volgende:
Ok, het is mij gelukt om voor het eerst sinds 23 jaar om een zw/w rolletje te ontwikkelen
quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 14:00 schreef Bowiefan het volgende:
Dus dat rolletje was 23 jaar oud![]()
Aha.. zal ik doen.. welk merk belichtingsgeval is de beter soort? of maakt dat weinig uit?quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 13:52 schreef Ouwesok het volgende:
Kijk voor de grap eens op de advertentiesites en de kleine advertenties in het plaatselijke Sufferdje. Er is eind jaren 70 verschrikkelijk veel dokaspul onder de mensheid gekomen en een flink deel daarvan is nog steeds op zoek naar een goed baasje, vaak voor afbraakprijzen.
bovenkant van de wasmachine is alles wat ik hebquote:Hoe weinig plek is weinig plek
aha...quote:Op maandag 11 oktober 2004 11:00 schreef Kermit77 het volgende:
vergroter...
whehehehehequote:en tipje... zet je wasmachine wel uit...
Wat daar staat is meestal niet al te voordelig. Hebbedingetjes voor de donkere kamer koop je er echter voor hele aardige prijsjes.quote:Op maandag 11 oktober 2004 11:56 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik ben al op marktplaats aan het rondneuzen voor een vergroter. Maar ik heb toch het idee dat het daar niet goedkoop is.. ik vraag mij af of er op die fotografica beurs in november iets te halen valt voor weinig....
Voor vergroters geldt wat voor camera's had moeten gelden: Alles past op allesquote:Heeft elke vergroter verschillende lenzen?
Yup, da's een filosofie die ik ook aan anderen uitdraag.... maar die brengen hun rolletjes nog steeds naar het kruitvatquote:Op maandag 11 oktober 2004 14:54 schreef Ouwesok het volgende:
Bedenk bij het aanschaffen van donkerekamerspullen dat er een aloude regel is over ketens en zwakke schakels.
Je hebt bijvoorbeeld bij het kopen van een camera en lenzen niet op een paar stuivers gekeken, want je wilde immers het beste.
No way, ik heb hem gekocht omdat ik er in 1999 zeker van was dat ik er iets van op zou steken., maar door mijn Boekenkast zie ik mijn boeken niet meer (om een oud spreekwoord aan te halen en te misbruikenquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 14:42 schreef Kermit77 het volgende:
Zonde dat je die nog niet gelezen hebt...
Asl je er vanaf wil geef je maar een gil!
Ik zou voor een fijne korrel geen HP5 in de Rodinal hangen, Rodinal is een rapid-ontwikkelaar en maakt in combinatie met HP5 en uitgesproken dramakorrel (vlijmscherp, maar ontzettend grof)quote:Op dinsdag 2 november 2004 22:16 schreef axon het volgende:
Een andere 'gouden' tip op de cursus was HP5 (35mm) op 200 ISO schieten en met D76 ontwikkelen. Prachtige resultaten werden in het vooruitzicht gesteld. Ik heb nu 6 films vol en de eerste twee op deze manier ontwikkeld. Maar voor een goede afdruk moet ik standaard filter 3,5 gebruiken om een goed contrast te krijgen. Kijk ik op http://www.digitaltruth.com/devchart.html en zie daar HP5+D76= low contrast.
De overige 4 films wil ik goed ontwikkelen. Ik heb Rodinal in de kast staan maar dat gaat waarschijnlijk grote korrels geven. Heeft iemand een tip wat in dit geval een kleine korrel (wil flink vergroten) en goed contrast geeft?
Het is inderdaad stofquote:Op zondag 7 november 2004 10:23 schreef Tedda het volgende:
Als ik thuis foto's afdruk krijg ik soms foto's met een heleboel kleine witte vlekjes. Zitten die vlekjes dan op het negatief of zit er in de vergroter iets waar dan veel stof op zit?
En als het aan de vergroter ligt, wat moet ik dan allemaal schoonmaken en hoe kan ik dat het beste doen?
Rodinal werd bij mijn foto cursus aangeraden. Ben ik na het eerste rolletje vanaf gestapt. Ik gerbuik Ilford DD-X voor mijn ontwikkelwerk. Is wel schreeuw duur (20-25 euro / liter, verdunning 1+4), maar het geeft hele mooie negatieven.quote:Op dinsdag 2 november 2004 22:16 schreef axon het volgende:
Een andere 'gouden' tip op de cursus was HP5 (35mm) op 200 ISO schieten en met D76 ontwikkelen. De overige 4 films wil ik goed ontwikkelen. Ik heb Rodinal in de kast staan maar dat gaat waarschijnlijk grote korrels geven. Heeft iemand een tip wat in dit geval een kleine korrel (wil flink vergroten) en goed contrast geeft?
Kijk eens op Photoscala wat er allemaal over de zwartwitbranche te melden valt.quote:Op maandag 8 november 2004 17:25 schreef WinterNight het volgende:
Iemand enig idee hoe het met Ilford zit btw? Laatste dat ik gehoord heb is dat ze "In Receivership" zaten. Krijg signalen van mijn suppliers dat ze alleen grote orders kunnen doen en dat het dan nog maar afwachten is of er geleverd gaat worden. Volgens dezelfde bronnen zijn de z/w doka mensjes allemaal aan het overstappen naar Agfa....
Bij kleinbeeld is het sturen van de scherpte en korrelgrootte een vrij belangrijk issue. Daarom werk je meestal met een verdunde ontwikkelaar die de toonschaal gedempt houdt en de scherpte het beste weergeeft. Doe je hetzelfde met een middenformaatfilm, dan krijg je ragscherpe, maar nogal zouteloze vergrotingen, en dat moet je niet willenquote:Op zondag 14 november 2004 00:02 schreef axon het volgende:
Komende week kan ik een 6x4,5 camera lenen. Dan zie ik de prachtige portretten en landschappen voor me waar het licht zo mooi doorheen speelt. Wat zout een mooie combinatie film/ontwikkelaar zijn om superscherpe vergrotingen te maken met nog wel een beetje snelheid in de film?
Grote Blödsinnquote:Op donderdag 9 december 2004 07:50 schreef Tedda het volgende:
Ik weet inmiddels waar de witte stipjes op mijn foto´s vandaan komen. Ik ben met lens en al naar de fotoboer gegaan en die heeft er naar gekeken, blijkt dat de coating op de lens (ik hoop dat ik het goed zeg allemaal) is aangetast door het fixeerspul dat vroeger gebruikt werd (de dampen dan ten minste).
De fotoboer zei dat ik beter een andere tweedehands of een nieuwe kon kopen omdat repareren net zo duur is en het komt terug. Klopt dat?
Ik ga er even vanuit dat het scherpe stipjes zijn, en dus stof betreft.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:14 schreef Tedda het volgende:
Maar dan weet ik niet meer wat ik schoon moet maken... ik heb namelijk een negatief zowel thuis als ergens anders afgedrukt en daar was het wel goed. Bij mijn vergroter zaten die witte stipjes er op. Ik heb echt alle onderdelen die ik los kan halen al eens schoongemaakt... ik snap er niks meer van.
[schijnbaar domme vraag]quote:Op vrijdag 10 december 2004 08:06 schreef Tedda het volgende:
Oke dat zal ik doen.
Ik denk niet dat het in de ontwikkelschaal zit want de stipjes zitten telkens op dezelfde plek (als ik meerdere afdrukken maak).
Als dat het geval is zit het stof erg dicht in de buurt van de negatiefhouder. Zit daar bij jou glas inquote:Op vrijdag 10 december 2004 13:13 schreef Tedda het volgende:
Hehe das geen domme vraag toch?
Ik heb daar nog niet naar gekeken. Maar ik zal wel eens nog een paar afdrukken maken met verschillende negatieven en dan proberen dat te ontdekken.
Doe voor een beter begrip van hoe een objectief dingen afbeeldt eens het volgende experimentje.quote:Op maandag 13 december 2004 08:06 schreef Tedda het volgende:
Nee ik heb geen glas in de nagetiefhouder zitten.
Ik heb woensdag weer fotogragie cursus en mijn vriend kwam met het geniale idee om een foto daar af te drukken. Eerst met de lens die in die vergroter zit en vervolgens een met mijn eigen lens.
Ik heb gisteren nog eens wat foto´s bestudeerd die ik thuis heb afgedrukt en het lijkt wel of het toch niet op alle foto´s zit, dus dat zou betekenen dat het toch in of op het negatief zit.
Kan het ook wel eens zo zijn dat de ontwikkelaar te koud is? Dat je dan die stipjes krijgt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Koude ontwikkelaar geeft flauwe afdrukken die vlekkerig ontwikkeld worden zonder echt zwarte partijen, geen stipjes.Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
Het nadeel van diamaskers, die voor elke vergroter te koop zijn(geweest), is dat de vlakligging van het diaraampje en daarmee het dia nooit optimaal is. Bovendien wordt je archief nogal volumineus als je ingeraamde negatieven gaat opslaan. Bovendien zijn diaraampjes bepaald stofnesten in je vergroterquote:Op maandag 3 januari 2005 19:31 schreef WinterNight het volgende:
Ik merk dat mijn negatieven stiekum toch veel te lijden hebben. Nou heb ik een dia mal voor mijn vergroter en ik zit er aan te denken om de foto's die de moeite waard zijn in te ramen, dan zijn ze beter beschermd.
Ik zie zo snel geen nadelen aan dit plan maar misschien iemand anders wel?
In een gewone zwartwitvergroter kan een gewone lamp.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 21:34 schreef NiKos het volgende:
Ik heb nu een vrij antieke z/w vergroter gekregen, en snuffel er aan, en nu vraag ik mij opeens af.. wat voor LAMP gaat er doorgaans in een vergroter? een gloeilamp? Hoeveel watt? etc![]()
Klinkt als:quote:Op vrijdag 28 januari 2005 23:47 schreef NiKos het volgende:
Goed, bedankt, ik heb tot nu toe alleen maar met een Durst kleurenvergroter gewerkt. Ik heb er een gloeilamp ingeplaatst, alleen nu is alleen het middelste deel goed belicht. De rest van de (mogelijke) foto wordt veel minder belicht. Is dit normaal bij oudere zwart wit vergroters? Kan het zijn dat ik het negatief er niet helemaal goed in heb geplaatst? Ik kan ook niet echt iets vinden om het diafragma in te stellen, is dat normaal bij echte antieke vergroters? Pff, ik weet niet echt waar ik moet beginnen hier mee!Waar ben ik aan begonnen!
![]()
In de schaal zijn chemicaliën niet belazerd lang houdbaar, omdat het luchtoppervlak nogal groot is.quote:Op woensdag 9 februari 2005 19:17 schreef skiczukie het volgende:
Hoe lang zijn de chemicaliën eigenlijk houdbaar in de bakjes?
Maar de ontwikkelaar die ik gister heb gebruikt kan ik weggieten?quote:Op woensdag 9 februari 2005 19:52 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
In de schaal zijn chemicaliën niet belazerd lang houdbaar, omdat het luchtoppervlak nogal groot is.
In een fles bewaard gaat verdunde chemie een week of zes mee. Zorg dat er zo weinig mogelijk lucht boven komt.
Let bij ontwikkelaar voor films op of deze eenmalig is. Zet dan altijd zo weinig aan als je nodig bent en bewaar het concentraat. Want:
Concentraten van fotochemie zijn vrijwel onbeperkt houdbaar.
Als dat zonder afdekking in de schaal heeft overnacht kun je het inderdaad richting de chemokar brengen.quote:Op woensdag 9 februari 2005 19:58 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Maar de ontwikkelaar die ik gister heb gebruikt kan ik weggieten?
Je bedoelt: De afdrukken worden grijs zonder echt zwart en witquote:Op woensdag 9 februari 2005 20:47 schreef skiczukie het volgende:
Oooww Ouwesok, dit is even een belangrijke vraag voor me. Belichting. Ik heb laatst een fotoserie gemaakt, en belicht met een dikke bouwlamp. Is het normaal dat zwart en wit niet echt uit elkaar ligt? Het is een grijze bedoeling zeg maar..
Als ik een kleine afrduk maak is er wel een goed verschil tussen zwart en wit. Een grotere afdruk, 17.8 x 24 that is, is het een stuk minder. Niet haarscherp ook.quote:Op woensdag 9 februari 2005 20:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Je bedoelt: De afdrukken worden grijs zonder echt zwart en wit
Even heel kort door de bocht:quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:04 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Als ik een kleine afrduk maak is er wel een goed verschil tussen zwart en wit. Een grotere afdruk, 17.8 x 24 that is, is het een stuk minder. Niet haarscherp ook.
Ik denk het wel.quote:Op maandag 6 februari 2006 22:13 schreef PoseidonVS het volgende:
Zijn er naast Semtex en ik nog meer mensen die zelf afdrukken in een doka?
Misschien wel leuk om eens wat tips en trucs uit te wisselen.
Vreemd... weet niet hoe ze dat tegenwoordig doen, maar tig jaartjes geleden had je alleen een kleurvergoter en analyser nodig en deed je het kleurpapier in het donker in een drum... de rest kon gewoon in het licht dus meer ruimte dan een Z/W doka had je echt niet nodig...quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:01 schreef SEMTEX het volgende:
Offtopic, maar ik heb deze periode ook in de kleurendoka gewerkt en afgedrukt. Veel tijdrovender werk, maar ook leuk. Ik denk alleen niet te doen als je dat thuis moet nabouwen. Zelf een zw/w-doka bouwen zie ik eigk al niet zitten vanwege het gebrek aan ruimte.
Hoeft toch niet veel ruimte in te nemen?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:01 schreef SEMTEX het volgende:
Offtopic, maar ik heb deze periode ook in de kleurendoka gewerkt en afgedrukt. Veel tijdrovender werk, maar ook leuk. Ik denk alleen niet te doen als je dat thuis moet nabouwen. Zelf een zw/w-doka bouwen zie ik eigk al niet zitten vanwege het gebrek aan ruimte.
Sorrie, heb telefoon in de tussentijd gehad.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:08 schreef SEMTEX het volgende:
Meer ruimte ook niet, maar wel meer/ander materiaal wat volgens mij wat duurder is dan zwart/wit-materiaal.
Ze zijn best te combineren. ik eb ook een zw/w en een kleuren doka en het past allemaal in mijn mini schuurtje. en tweedehands is ook een kleurenkop niet duur meer.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:08 schreef SEMTEX het volgende:
Meer ruimte ook niet, maar wel meer/ander materiaal wat volgens mij wat duurder is dan zwart/wit-materiaal.
Ik druk alleen nog maar zwart/wit want ik ben pas net begonnen, maar ik twee vergroters, een thermostaatbad voor de chemicaliën een papierontwikkel drum op een rolapparaat en kleurenanalysers enzo.quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:44 schreef SEMTEX het volgende:
Maar hoe druk jij je foto's dan af?
Geen idee, maar volgens mij moet het wel ongeveer zo werken ja.quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:52 schreef skiczukie het volgende:
Als je bij een kleurenvergroter gewoon alle kleuren op nul zet, dan kan je in principe op die manier ook z/w afdrukken?
Volgens mij niet. Ik heb gewerkt op een kleurenvergroter bij wie het gele en rode licht helemaal weggefilterd werd (die was kapot of stond niet goed, dat weet ik niet meer...). Dan hou je dus alleen het blauwe kanaal over. Er komt geen zwart of wit aan te pas. Het is bijna hetzelfde als met drukken, denk ik. je hebt van alle kleuren een vleugje nodig om de juiste verhoudingen te krijgen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:52 schreef skiczukie het volgende:
Als je bij een kleurenvergroter gewoon alle kleuren op nul zet, dan kan je in principe op die manier ook z/w afdrukken?
Is het dan niet mogelijk om alle drie kleuren op een gemiddelde te zetten om toch een neutrale lichtkleur te krijgen?quote:Op woensdag 8 februari 2006 12:31 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Ik heb gewerkt op een kleurenvergroter bij wie het gele en rode licht helemaal weggefilterd werd (die was kapot of stond niet goed, dat weet ik niet meer...). Dan hou je dus alleen het blauwe kanaal over. Er komt geen zwart of wit aan te pas. Het is bijna hetzelfde als met drukken, denk ik. je hebt van alle kleuren een vleugje nodig om de juiste verhoudingen te krijgen.
Het kan wel, maar naar wat ik heb begrepen komten de tempraturen ed veel nauwkeuriger en is het als je het eenmaal onder de knie hebt lang niet zo leuk als zwart/wit omdat je veel eerder aan de top van je kwaliteitscurve zit, je kunt je dun niet verder verbeteren. En je zou er minder mee kunnen expirimenteren.quote:Het afdrukken hier op school wordt gedaan met een groot, ooit vrij duur automatisch apparaat (wat overigens heel vaka niet functioneert). Daarom vroeg ik me af hoe je dat in godsnaam thuis moet gaan doen
Zo iets heb ik inderdaad alleen dan een voorganger denk ik waarbij de drum tijdens het roteren niet in het bad zit maar los is.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:58 schreef deom het volgende:
Jobo heeft diverse apparaten waarmee je kleurenfoto's kunt ontwikkelen. Het is een drum apparaat met een verwarmingsbad voor de drum en je chemie. Je kunt de thermostaat instellen en je spullen worden perfect op temperatuur gehouden.
Kijk eens op onderstaande link:
http://www.jobo.com/joboint/products/cpp-2_cpa-2.html
Je hebt diverse typen, maar een CPA-2 kun je al voor 50 euro kopen via marktplaats. Daarmee heb je het geheel in een redelijk compachte setting en je kunt met licht aan werken als je belcihte papier eenmaal in de drum zit.
Welke ontwikkelaar gebruik jequote:Op donderdag 9 februari 2006 20:49 schreef SEMTEX het volgende:
Vraagje: hoe lang ontwikkelen/stoppen/fixeren/spoelen jullie barietpapier?
Ik heb nog niet met Bariet gewerkt maar ik heb begrepen dat je in iedergeval 20 minuten tot een half uur moet spoelenquote:Op donderdag 9 februari 2006 20:49 schreef SEMTEX het volgende:
Vraagje: hoe lang ontwikkelen/stoppen/fixeren/spoelen jullie barietpapier?
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:45 schreef skiczukie het volgende:
De lens die je gebruikt hebt is alleen niet zo tof.
Dat is wel een goeie vraag. Dat weet ik namelijk niet.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:48 schreef skiczukie het volgende:
Jah, snap ik. Ik vind het alleen niet zo mooi inderdaad. Wat voor rolletje heb je gebruikt?
Dus toch. Ik kreeg tegenstrijdige meldingen van de dokahulp. Ik heb m'n foto uiteindelijk ong. 10 minuten gespoeld. Maar goed, dat was sowieso een testje..quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:09 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Ik heb nog niet met Bariet gewerkt maar ik heb begrepen dat je in iedergeval 20 minuten tot een half uur moet spoelen![]()
Fisheye op groothoek is helemaal leukquote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:47 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
![]()
Dat is dan denk ik een kwestie van smaak. Een fish-eye lens hoort dit beeld te geven, dat is het idee er achter zeg maar......
Ik hou van normale foto´s.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:54 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Fisheye op groothoek is helemaal leuk
Volgens deze link :http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/bariet.htmlquote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:53 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dus toch. Ik kreeg tegenstrijdige meldingen van de dokahulp. Ik heb m'n foto uiteindelijk ong. 10 minuten gespoeld. Maar goed, dat was sowieso een testje..
*print-uit* gaat in werkboekquote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:00 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Volgens deze link :http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/bariet.html
Is het dus inderdaad erg lang spoelen (ff doorscrollen naar beneden.
Naar wat ik heb begrepen komt dat omdat bariet veel vloeistof opneemt in tegenstelling tot de PE of RC papieren waar het niet in trekt.
Zeker. Ik heb al een soort van vergiftiging gehad. Na ongeveer drie uur onafgebroken in mijn zelfgemaakte doka te hebben gestaan kreeg ik me toch een onmenselijke koppijn en braakneigingen. Ik heb me nog nooit zo klote gevoeld.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:00 schreef lostminds het volgende:
zijn die chemicalien eigenlijk schadelijk voor je ?
met andere woorden, moet je bij het inrichten van een doka rekening houden met ventilatie?
Volgens de boeken wel maar volgens mij valt het wel mee.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:00 schreef lostminds het volgende:
zijn die chemicalien eigenlijk schadelijk voor je ?
met andere woorden, moet je bij het inrichten van een doka rekening houden met ventilatie?
ok, duidelijke taalquote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:02 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Zeker. Ik heb al een soort van vergiftiging gehad. Na ongeveer drie uur onafgebroken in mijn zelfgemaakte doka te hebben gestaan kreeg ik me toch een onmenselijke koppijn en braakneigingen. Ik heb me nog nooit zo klote gevoeld.
Nooit op gelet. Volgens mij niet, want ik gebruik vooral knijpers.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:06 schreef SEMTEX het volgende:
Ik krijg altijd wel schrale, droge vingers van vooral de ontwikkelaar, jullie ook?
Ik heb een pak met van die mooie chirugenhandschoenen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:06 schreef SEMTEX het volgende:
Ik krijg altijd wel schrale, droge vingers van vooral de ontwikkelaar, jullie ook?
Daar zit trouwens talkpoeder in enzo. Lijkt me ook niet super voor je foto´s.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:08 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Ik heb een pak met van die mooie chirugenhandschoenen.
In eerste instantie om geen vingertasten op de foto's en negatieven te krijgen maar ook daar tegen helpen ze goed
Hebben jullie ook zo´n makkelijke machine? Belichten, in de machine stoppen en na vijf minuten je afdruk.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:12 schreef SEMTEX het volgende:
De knijpers op school zijn zo gaar dat ik regelmatig m'n papier niet meer uit de bakken krijg, vandaar.
Negatieven maak ik trouwens schoon met een zemen lap. Vanwege de gare vergroters zit er vrij gauw stof en haartjes op.
3quote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:19 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Hebben jullie ook zo´n makkelijke machine? Belichten, in de machine stoppen en na vijf minuten je afdruk.
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:14 schreef PoseidonVS het volgende:
Gisteren en vandaag heb ik mijn eigen doka ontmaagden eigenlijk ben ik best heel tevreden met de eerste resultaten:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb een aardig grote slaapkamer omgebouwd. Alle ramen afgeplakt met zwarte vuilniszakken. Wasbak heb ik er. Waslijnen gespannen. Niet meer trouwens, mijn hele huis begon naar chemicalien te stinken.quote:Op woensdag 15 februari 2006 00:14 schreef PdeHoog het volgende:
[..]Helemaal geen verkeerde resultaten Poseidon
Waar hebben jullie eigenlijk je dokaIk weet van sommige mensen dat die hun douche ombouwen en Semtex doet het zo te zien vooral op school.
Het lijkt me ook best cool, maar ik heb maar een klein k**-douche
Volgens mij ga ik die ruimte niet hebbenquote:Op woensdag 15 februari 2006 00:18 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Ik heb een aardig grote slaapkamer omgebouwd. Alle ramen afgeplakt met zwarte vuilniszakken. Wasbak heb ik er. Waslijnen gespannen. Niet meer trouwens, mijn hele huis begon naar chemicalien te stinken.
Misschien kijk ik wel helemaal verkeerd maar daar wordt ik niet echt wijzer van geloof ik.quote:Op woensdag 15 februari 2006 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
Misschien heb je hier iets aan: http://www.digitaltruth.com/links.html
en dan vooral deze: http://www.digitaltruth.com/devchart.html
De tijden stonden bij mij netjes op de fixeerfles, zowel voor het fixeren van papier als film. Ontwikkeltijden staan aan de binnenkant van het kartonnen doosje waar het filmrolletje in zit. Je kan ook de specs downloaden als PDF sheet bij de fabrikant van je film als je het doosje niet (meer) hebt.quote:Op woensdag 15 februari 2006 10:51 schreef PoseidonVS het volgende:
Heeft iemand trouwens misschien een beetje overzichtelijk tijden schema voor in de doka voor mij?
Dus +/- zoveel minuten ontwikkelen, zoveel min. stopbad en zoveel fixeer. En dan bij voorkeur voor zowel film als papier.
Ik heb het allemaal wel ergens gelezen, maar zou bij god niet meer weten waar en ik doe het nu min of meer op de gok. Ook het agiteer(kantel)schema voor de filmtank zoek ik nog want ook dat heb ik gegokt en dat werkte wel prima, maar toch.......
Hmm, ja lastig.Ik weet dus niet wat voor film ik heb.quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:10 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De tijden stonden bij mij netjes op de fixeerfles, zowel voor het fixeren van papier als film. Ontwikkeltijden staan aan de binnenkant van het kartonnen doosje waar het filmrolletje in zit. Je kan ook de specs downloaden als PDF sheet bij de fabrikant van je film als je het doosje niet (meer) hebt.
Als stopbad gebruik ik gewoon wat verdunde schoonmaak azijn die je in de winkel koopt voor een paar duppies. Of laatst heb ik natuurazijn gebruikt die mijn ma nog over had waarvan de houdbaarheidsdatum allang overschreden was.--zolang het maar zuur is (volgens mij werkt urine zelfs nog- je ontwikkel en fixeer zijn basisch, dus je stopbad het tegenovergestelde: zuur.
En dan nog een handige tip van mijn pa, als je de foto afspoelt na de fixeer, doe dan 1 druppie zeep daarin, dat voorkomt vlekken bij het opdrogen.
Agiteren: men zegt eerst 1 minuut lang rustig draaien, daarna om de paar minuten een paar seconden. Persoonlijk vind ik het onzin. Als chemicus weet ik nog hoe het gaat: je ontwikkel vloeisof raakt langzaam verzadigd. door te agiteren zorg je dat de vloeistof homogeen blijft. Dus ik agiteer wel vaak, maar niet precies zoals men het aangeeft en nog nooit daarmee problemen gehad.
Dat zijn dus inderdaad de tijden die ik me ook meende te herinneren.quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:15 schreef Subhuman het volgende:
Bij ons in de doka hangt een mooi briefje met tijden voor het afdrukken van foto's op PE-papier, dus het kan zijn dat ik de tijden fout heb omdat ik steeds daarop kijk, maar wat ik me uit m'n hoofd herinner zijn de volgende:
Ontwikkelaar: 1,5 - 2 minuten
Stop:0,5 - 1 minuut
Fixeer: 1 - 2 minuten
Maar de tijden voor de laatste twee baden komen niet heel erg nauw. Hoe langer je fixeert, hoe langer je foto goed blijft natuurlijk!Tenslotte spoelen, dat kan het beste in stromend water van 20 graden Celsius. Meestal gooi ik mijn foto's uit het stopbad in de spoelbak en dan vergeet ik ze tot ik naar huis ga, dus dan spoelen ze zeker lang genoeg.
Staat het ook niet in de ontwikkelde film boven de perforatie?quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:18 schreef PoseidonVS het volgende:
Hmm, ja lastig.Ik weet dus niet wat voor film ik heb.
ja klopt. (en zie ook idd Sub's post) Maar je kan de ontwikkelaar en fixeer ook verdunnen en dan moet het e.e.a langer (staat ook op fles/pdf/kartonnetje. Zelf vind ik dat wel handig, ik ontwikkel in XTOL, en die moet ik dan zelf maken. Langer ontwikkelen betekent ook dat je het nauwkeuriger kan doen, omdat bijv. een halve minuut uitlopen niet zoveel impact heeft als bij onverdund ontwikkelen...quote:De tijden die ik voor stop en fixeer aan heb gehouden zijn 1 minuut voor het stopbad en 2 minuten voor de fixeer. Is dat een beetje in de buurt van wat het zou moeten zijn?
Kun je trouwens te lang stoppen of fixeren? Volgens mij niet toch? Als de ontwikkelaar geneutraliseerd is is het klaar en gaat dat procces niet verder, net zo met fixeren toch?
Goeue tips ik zal een kijken of het misschien op de film staat, maar ik heb het nog niet gezien.quote:Op woensdag 15 februari 2006 12:05 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Staat het ook niet in de ontwikkelde film boven de perforatie?
[..]
ja klopt. (en zie ook idd Sub's post) Maar je kan de ontwikkelaar en fixeer ook verdunnen en dan moet het e.e.a langer (staat ook op fles/pdf/kartonnetje. Zelf vind ik dat wel handig, ik ontwikkel in XTOL, en die moet ik dan zelf maken. Langer ontwikkelen betekent ook dat je het nauwkeuriger kan doen, omdat bijv. een halve minuut uitlopen niet zoveel impact heeft als bij onverdund ontwikkelen...
Ik schud ipv te agiteren. Werkt ook.quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:10 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De tijden stonden bij mij netjes op de fixeerfles, zowel voor het fixeren van papier als film. Ontwikkeltijden staan aan de binnenkant van het kartonnen doosje waar het filmrolletje in zit. Je kan ook de specs downloaden als PDF sheet bij de fabrikant van je film als je het doosje niet (meer) hebt.
Als stopbad gebruik ik gewoon wat verdunde schoonmaak azijn die je in de winkel koopt voor een paar duppies. Of laatst heb ik natuurazijn gebruikt die mijn ma nog over had waarvan de houdbaarheidsdatum allang overschreden was.--zolang het maar zuur is (volgens mij werkt urine zelfs nog- je ontwikkel en fixeer zijn basisch, dus je stopbad het tegenovergestelde: zuur.
En dan nog een handige tip van mijn pa, als je de foto afspoelt na de fixeer, doe dan 1 druppie zeep daarin, dat voorkomt vlekken bij het opdrogen.
Agiteren: men zegt eerst 1 minuut lang rustig draaien, daarna om de paar minuten een paar seconden. Persoonlijk vind ik het onzin. Als chemicus weet ik nog hoe het gaat: je ontwikkel vloeisof raakt langzaam verzadigd. door te agiteren zorg je dat de vloeistof homogeen blijft. Dus ik agiteer wel vaak, maar niet precies zoals men het aangeeft en nog nooit daarmee problemen gehad.
Ik behoedzaam voor luchtbellen die aan de film blijven kleven en dan kan daar geen ontwikkelaar komen, en dan kan je vlekjes of iets dergelijks op je film krijgen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:47 schreef SEMTEX het volgende:
Ik schud ipv te agiteren. Werkt ook.
Da's alleen toch voor film en niet voor de afdruk? Ik had het specifiek over de afdruk; voor film gebruik ik ook een whetting agentquote:Ipv zeep gebruiken we hier Agepon. Werkt erg goed...
[afbeelding]
Wat heb je allemaal overquote:Op maandag 27 februari 2006 13:47 schreef PoseidonVS het volgende:
ik denk dat ik binnenkort hey eea aan dokaspul ga verkopen aangezien mijn verzameling wat groot wordt, mocht er iemand nog wat zoeken hoor ik het wel.
Misschien een goed idee om Het grote kleine fotografie koop ruil hoekje voor te gebruiken?quote:Op maandag 27 februari 2006 13:47 schreef PoseidonVS het volgende:
ik denk dat ik binnenkort hey eea aan dokaspul ga verkopen aangezien mijn verzameling wat groot wordt, mocht er iemand nog wat zoeken hoor ik het wel.
Als ik weet wat ik precies over heb zal ik het daar posten.quote:Op maandag 27 februari 2006 14:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Misschien een goed idee om Het grote kleine fotografie koop ruil hoekje voor te gebruiken?
Jij nooit hoofdpijn dan?quote:Op zondag 7 januari 2007 20:56 schreef Shark.Bait het volgende:
gasmasker
En anders je bakken ff bedekken met een soort van ehm...deksel.
Als je alles afzuigt verdampt er nog meer van je mooie chemikalien.
Mijn doka is mijn badkamer.
Ventielatierooster in de deur... krijg je lichtlekkage denk ik.
Zo vaak doka ik niet. maar dan nog kort doka-en, tussentijds ff deur open-als ik negatieven uitzoek, bakken bedekken. En een ventilatortje aan.quote:Op zondag 7 januari 2007 21:05 schreef martinlutherking het volgende:
Jij nooit hoofdpijn dan?En die kennis zei dat als je de ventilatierooster met de openingen naar beneden laat wijzen heb je geen lichtlekkage. Een deksel is wel een goed plan. Ik had toen ook wel drie grote bakken vol met chemicaliën bedenk ik me nu.
Zit er een tabelletje bijquote:Op dinsdag 16 februari 2010 20:07 schreef Ablaze het volgende:
Perfect topic, dit!
Ik ben samen met iemand ook een doka begonnen, deels voor de lol, deels om binnenkort zwart/wit foto's te gaan ontwikkelen in het kader van een scoutingevenement.
Het was redelijk makkelijk om aan doka spullen te komen, goed advies is echter minder makkelijk te vinden. Na enig beginnend geklooi rezen er al snel vragen, hopelijk weet iemand deze te beantwoorden
- We gebruiken 3 typen films: Kodak Tri-X (400), Ilford Panf (50) en Agfa APX (100). Filmontwikkelaar is Adox APH 09. Op welke manier kunnen we de ontwikkeltijd uitrekenen, als we de film gaan ontwikkelen?
Probeer zeker in het begin de temperatuur zo goed mogelijk op 20o te houden. Ken je eenmaal je ontwikkelaar en hoe die op temperatuurverschillen reageert, dan kun je gaan afwijken, maar altijd wel de temperatuur tijdens het proces zo constant mogelijk houden.quote:- Hoe belangrijk is temperatuur? Is 20-22 graden acceptabel tijdens het ontwikkelen van film, of moet het stabieler?
Hangt er vanaf wat je van plan bent. Sommige papierdrogers reageren desastreus op vloeimiddel. Uitproberen dus of het zonder kan. Wel gebruiken in het laatste spoelwater van je film, tenzij je dol bent op retoucheren.quote:- Bij de chemicaliën zat een flesje Vlekkogeen. Is het aan te raden dit te gebruiken? Zowel voor film als papier?
Dat uur geldt voor barytpapier waar chemie intrekt. PE/RC-papier spoel je af, dat gaat binnen een minuut onder stromend, niet al te koud water. Laat je PE/RC een uur zwemmen, dan laten de hoeken los.quote:- Ons fotohandboek zegt dat foto's een uur lang in het spoelbad moeten blijven. Echter lees ik hier en daar dat de tijd tussen spoelen en drogen juist kort moet zijn? Wie weet meer?
Da's inderdaad een teken van veroudering. Soms wil het nog wel eens helpen wanneer je je ontwikkelaar iets sterker maakt.quote:- We gebruiken ietwat verouderd PE fotopapier. Bij een aantal testprintjes bleken de randen niet helemaal goed ontwikkeld te worden. Komt dit doordat het papier oud is?
Nee, PE droog je met hetelucht of met infrarood. Goedkoopst maar bewerkelijkst is een haardrogert, het mooiste werkt een doorloopdroger, met wat zoeken voor afbraakprijzen te vindenquote:- Mag je een droogpers i.c.m. PE papier gebruiken? Ik hoor hier verschillende verhalen over.
Rood is veiliger. Beter om op zicht te werken is oranje dokalicht. Zoek eens op marktplaats of fleabay naar een Ilford SL-1 lamp. Peertje van 15W erin en je hebt veilig licht waarbij je de krant kunt lezen hoewel dat in de doka tijdverknoeien isquote:- Bij gebrek aan een echte doka-lamp gebruiken we een ouderwetse rode lamp. Is het aan te raden bijv. een geel/groene te bemachtigen?
Stopbad ongeveer een halve minuut onder beweging. Fixeer is een ander verhaal, zoek daarvoor eens op het begrip clearingtime. In het kort komt het erop neer:quote:- Hoe lang moeten wij resp. stopbad en spoelwater gebruiken tijdens het ontwikkelen van film in een tank?
Alvast bedankt!
Bedankt voor je snelle reply! Dat had ik niet verwacht van een topic dat al twee jaar dood isquote:Op dinsdag 16 februari 2010 20:24 schreef Ouwesok het volgende:
Eerste : Hoe is het met de temperaturen gesteld en hoe meet je diequote:Op dinsdag 2 maart 2010 20:11 schreef Ablaze het volgende:
Ik heb inmiddels wat films ontwikkeld en ik kwam erachter dat mijn negatieven nogal licht zijn. Als ik ze gebruik om foto's mee te ontwikkelen zijn de foto's wat contrastloos, het is een en al grijs.
Deels is dat misschien te verklaren door het papier dat waarschijnlijk lekker oud is, maar de letters op de zijkant van de negatieven zijn ook lichter dan ze moeten zijn.
Heb ik de film te lang ontwikkeld? Ik gebruik APH 09 (vergelijkbaar met Rodinal) en APX 100, 11 min. op 1:50.
Da's nog eens een goeie toepassing voor een broodtrommelquote:Op dinsdag 2 maart 2010 22:17 schreef kvdv het volgende:
Pinhole probeerseltje:
[ afbeelding ]
Ontwikkeld in 'n broodtrommel
Back on-topic dan maar
Nja die combitrommels gaan snel kapot... en ze lekken vaak als een zeef.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 23:14 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Da's nog eens een goeie toepassing voor een broodtrommel![]()
aan de andere kant zou het best wel apart staan wanneer je op je werk komt met je brood in zo'n 4x5"-combiplantank.
Je moet een Combiplan dan ook niet op de kop houden. Gewoon gebruiken als standtank. Slijten ze niet van en lekken doen ze op die manier al helemaal niet.quote:Op woensdag 3 maart 2010 23:43 schreef kvdv het volgende:
[..]
Nja die combitrommels gaan snel kapot... en ze lekken vaak als een zeef.
Daarnaast is het natuurlijk vele malen *leuker* om met je klauwtjes 8 minuten lang een vlakfillempje heen en weer wiegen in je broodtommel.
Ik heb wel interesse in een en ander, maar geen geldquote:Op zondag 4 april 2010 12:12 schreef PoseidonVS het volgende:
Mocht er nog een iemand zijn die doka spullen zoekt... ik heb een complete doka staan waar ik niets meer mee doe. Echt alles zit er bij, temperatuurbad, harmonicaflessen thermometers, ontwikkelbakken, een vergroter, timers bekers, maar ook papier en chemicaliën.
Het is allemaal niet nieuw, maar om mee te proberen is het nog goed, er zitten zelfs nog bulk filmloaders bij en een nog dichte rol Illford film van 30 meter bij.
Ik moet het allemaal nog even uitzoeken en in dozen stoppen, maar als je serieus interesse hebt dan kunnen we wel wat afspreken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |