abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34857025
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 10:44 schreef SEMTEX het volgende:
Maar hoe druk jij je foto's dan af?
Ik druk alleen nog maar zwart/wit want ik ben pas net begonnen, maar ik twee vergroters, een thermostaatbad voor de chemicaliën een papierontwikkel drum op een rolapparaat en kleurenanalysers enzo.
Naar wat ik heb begrepen genoeg om het alletwee te doen maar zoals gezegd, ik heb het nog niet geprobeerd.
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
pi_34857167
Als je bij een kleurenvergroter gewoon alle kleuren op nul zet, dan kan je in principe op die manier ook z/w afdrukken?
pi_34857820
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 10:52 schreef skiczukie het volgende:
Als je bij een kleurenvergroter gewoon alle kleuren op nul zet, dan kan je in principe op die manier ook z/w afdrukken?
Geen idee, maar volgens mij moet het wel ongeveer zo werken ja.
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar want dan kan ik één van de twee er uit gooien.
  woensdag 8 februari 2006 @ 12:31:58 #204
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_34860327
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 10:52 schreef skiczukie het volgende:
Volgens mij niet. Ik heb gewerkt op een kleurenvergroter bij wie het gele en rode licht helemaal weggefilterd werd (die was kapot of stond niet goed, dat weet ik niet meer...). Dan hou je dus alleen het blauwe kanaal over. Er komt geen zwart of wit aan te pas. Het is bijna hetzelfde als met drukken, denk ik. je hebt van alle kleuren een vleugje nodig om de juiste verhoudingen te krijgen.
Het afdrukken hier op school wordt gedaan met een groot, ooit vrij duur automatisch apparaat (wat overigens heel vaka niet functioneert). Daarom vroeg ik me af hoe je dat in godsnaam thuis moet gaan doen
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_34860802
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 12:31 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Ik heb gewerkt op een kleurenvergroter bij wie het gele en rode licht helemaal weggefilterd werd (die was kapot of stond niet goed, dat weet ik niet meer...). Dan hou je dus alleen het blauwe kanaal over. Er komt geen zwart of wit aan te pas. Het is bijna hetzelfde als met drukken, denk ik. je hebt van alle kleuren een vleugje nodig om de juiste verhoudingen te krijgen.
Is het dan niet mogelijk om alle drie kleuren op een gemiddelde te zetten om toch een neutrale lichtkleur te krijgen?
quote:
Het afdrukken hier op school wordt gedaan met een groot, ooit vrij duur automatisch apparaat (wat overigens heel vaka niet functioneert). Daarom vroeg ik me af hoe je dat in godsnaam thuis moet gaan doen
Het kan wel, maar naar wat ik heb begrepen komten de tempraturen ed veel nauwkeuriger en is het als je het eenmaal onder de knie hebt lang niet zo leuk als zwart/wit omdat je veel eerder aan de top van je kwaliteitscurve zit, je kunt je dun niet verder verbeteren. En je zou er minder mee kunnen expirimenteren.
pi_34863003
Jobo heeft diverse apparaten waarmee je kleurenfoto's kunt ontwikkelen. Het is een drum apparaat met een verwarmingsbad voor de drum en je chemie. Je kunt de thermostaat instellen en je spullen worden perfect op temperatuur gehouden.

Kijk eens op onderstaande link:
http://www.jobo.com/joboint/products/cpp-2_cpa-2.html

Je hebt diverse typen, maar een CPA-2 kun je al voor 50 euro kopen via marktplaats. Daarmee heb je het geheel in een redelijk compachte setting en je kunt met licht aan werken als je belcihte papier eenmaal in de drum zit.
pi_34863660
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 13:58 schreef deom het volgende:
Jobo heeft diverse apparaten waarmee je kleurenfoto's kunt ontwikkelen. Het is een drum apparaat met een verwarmingsbad voor de drum en je chemie. Je kunt de thermostaat instellen en je spullen worden perfect op temperatuur gehouden.

Kijk eens op onderstaande link:
http://www.jobo.com/joboint/products/cpp-2_cpa-2.html

Je hebt diverse typen, maar een CPA-2 kun je al voor 50 euro kopen via marktplaats. Daarmee heb je het geheel in een redelijk compachte setting en je kunt met licht aan werken als je belcihte papier eenmaal in de drum zit.
Zo iets heb ik inderdaad alleen dan een voorganger denk ik waarbij de drum tijdens het roteren niet in het bad zit maar los is.
pi_34865696
Leuk topic om in de gaten te houden; ik heb een tijdje terug mijn oom zijn oude doka spullen gekregen. Waarschijnlijk zo'n 30 jaar oud, het moet eens goed schoongemaakt worden en de kabels dienen vervangen te worden maar verder was het bijna compleet en intact.

Als ik binnenkort (hopelijk) meer tijd heb, ga ik het geheel zelf eens opzetten hier en wat hobbyen, maar voorlopig scan ik mijn zwart/wit film zelf wel in via mijn dia/negatief scanner

Even een plaatje van het gevaarte:
  woensdag 8 februari 2006 @ 21:41:13 #209
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_34880167
Euh..ik geloof dat ik boven een bijna identiek exemplaar heb staan
Ik durf het alleen niet aan om hem te gebruiken
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_34885365
Om heel eerlijk te zijn ben ik ook een beetje huivering, daarom ga ik eerst de snoeren enz. maar eens vervangen. De lamp doet het in ieder geval nog wel, maar ik durf het nog niet aan hem langer dan 5 minuten aan te laten
  donderdag 9 februari 2006 @ 20:49:57 #211
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_34913750
Vraagje: hoe lang ontwikkelen/stoppen/fixeren/spoelen jullie barietpapier?
pi_34915262
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 20:49 schreef SEMTEX het volgende:
Welke ontwikkelaar gebruik je
pi_35091757
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 20:49 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb nog niet met Bariet gewerkt maar ik heb begrepen dat je in iedergeval 20 minuten tot een half uur moet spoelen
pi_35091975
Gisteren en vandaag heb ik mijn eigen doka ontmaagden eigenlijk ben ik best heel tevreden met de eerste resultaten:

pi_35093297
De lens die je gebruikt hebt is alleen niet zo tof.
pi_35093379
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 22:45 schreef skiczukie het volgende:
De lens die je gebruikt hebt is alleen niet zo tof.

Dat is dan denk ik een kwestie van smaak. Een fish-eye lens hoort dit beeld te geven, dat is het idee er achter zeg maar......
pi_35093455
Jah, snap ik. Ik vind het alleen niet zo mooi inderdaad. Wat voor rolletje heb je gebruikt?
pi_35093554
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 22:48 schreef skiczukie het volgende:
Jah, snap ik. Ik vind het alleen niet zo mooi inderdaad. Wat voor rolletje heb je gebruikt?
Dat is wel een goeie vraag. Dat weet ik namelijk niet.
Ik heb een filmlader gekocht om zelf rolletjes te kunnen maken en daar zat deze film nog in.
Prima oefen matriaal.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 22:53:31 #219
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_35093656
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 22:09 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Ik heb nog niet met Bariet gewerkt maar ik heb begrepen dat je in iedergeval 20 minuten tot een half uur moet spoelen
Dus toch. Ik kreeg tegenstrijdige meldingen van de dokahulp. Ik heb m'n foto uiteindelijk ong. 10 minuten gespoeld. Maar goed, dat was sowieso een testje..
  dinsdag 14 februari 2006 @ 22:54:56 #220
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_35093717
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 22:47 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Dat is dan denk ik een kwestie van smaak. Een fish-eye lens hoort dit beeld te geven, dat is het idee er achter zeg maar......
Fisheye op groothoek is helemaal leuk -->

[ Bericht 7% gewijzigd door SEMTEX op 14-02-2006 23:01:35 ]
pi_35093764
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 22:54 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Fisheye op groothoek is helemaal leuk
Ik hou van normale foto´s.
pi_35093968
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 22:53 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Dus toch. Ik kreeg tegenstrijdige meldingen van de dokahulp. Ik heb m'n foto uiteindelijk ong. 10 minuten gespoeld. Maar goed, dat was sowieso een testje..
Volgens deze link :http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/bariet.html
Is het dus inderdaad erg lang spoelen (ff doorscrollen naar beneden.
Naar wat ik heb begrepen komt dat omdat bariet veel vloeistof opneemt in tegenstelling tot de PE of RC papieren waar het niet in trekt.
pi_35093985
zijn die chemicalien eigenlijk schadelijk voor je ?
met andere woorden, moet je bij het inrichten van een doka rekening houden met ventilatie?
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
  dinsdag 14 februari 2006 @ 23:02:53 #224
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_35094119
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 23:00 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Volgens deze link :http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/bariet.html
Is het dus inderdaad erg lang spoelen (ff doorscrollen naar beneden.
Naar wat ik heb begrepen komt dat omdat bariet veel vloeistof opneemt in tegenstelling tot de PE of RC papieren waar het niet in trekt.
*print-uit* gaat in werkboek
pi_35094123
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 23:00 schreef lostminds het volgende:
met andere woorden, moet je bij het inrichten van een doka rekening houden met ventilatie?
Zeker. Ik heb al een soort van vergiftiging gehad. Na ongeveer drie uur onafgebroken in mijn zelfgemaakte doka te hebben gestaan kreeg ik me toch een onmenselijke koppijn en braakneigingen. Ik heb me nog nooit zo klote gevoeld.
pi_35094136
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 23:00 schreef lostminds het volgende:
Volgens de boeken wel maar volgens mij valt het wel mee.
Ik heb in iedergeval weinig tot geen ventilatie in mijn hok.
De ontwikkelaar en het stopbad kunnen behoorlijk ruiken maar ik heb er nog geen last van gehad.
pi_35094198
Een deur met een ventilatierooster, met naar beneden staande eh, roostertjes ofzo wheheh, zodat er geen licht naar binnen komt, helpt al erg goed.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 23:06:23 #228
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_35094312
Ik krijg altijd wel schrale, droge vingers van vooral de ontwikkelaar, jullie ook?
pi_35094326
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 23:02 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Zeker. Ik heb al een soort van vergiftiging gehad. Na ongeveer drie uur onafgebroken in mijn zelfgemaakte doka te hebben gestaan kreeg ik me toch een onmenselijke koppijn en braakneigingen. Ik heb me nog nooit zo klote gevoeld.
ok, duidelijke taal
thanks
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
pi_35094371
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 23:06 schreef SEMTEX het volgende:
Ik krijg altijd wel schrale, droge vingers van vooral de ontwikkelaar, jullie ook?
Nooit op gelet. Volgens mij niet, want ik gebruik vooral knijpers.
pi_35094395
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 23:06 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb een pak met van die mooie chirugenhandschoenen.
In eerste instantie om geen vingertasten op de foto's en negatieven te krijgen maar ook daar tegen helpen ze goed
pi_35094487
Gewoon die lange plastic knijpers. Kan je ook lekker doorwerken, geen geklooi met handschoenen.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 23:12:29 #233
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_35094596
De knijpers op school zijn zo gaar dat ik regelmatig m'n papier niet meer uit de bakken krijg, vandaar .
Negatieven maak ik trouwens schoon met een zemen lap . Vanwege de gare vergroters zit er vrij gauw stof en haartjes op.
pi_35094659
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 23:08 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

Ik heb een pak met van die mooie chirugenhandschoenen.
In eerste instantie om geen vingertasten op de foto's en negatieven te krijgen maar ook daar tegen helpen ze goed
Daar zit trouwens talkpoeder in enzo. Lijkt me ook niet super voor je foto´s.
pi_35094905
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 23:12 schreef SEMTEX het volgende:
De knijpers op school zijn zo gaar dat ik regelmatig m'n papier niet meer uit de bakken krijg, vandaar .
Negatieven maak ik trouwens schoon met een zemen lap . Vanwege de gare vergroters zit er vrij gauw stof en haartjes op.
Hebben jullie ook zo´n makkelijke machine? Belichten, in de machine stoppen en na vijf minuten je afdruk.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 23:33:05 #236
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_35095420
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 23:19 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Hebben jullie ook zo´n makkelijke machine? Belichten, in de machine stoppen en na vijf minuten je afdruk.
3
Maar omdat zo ongeveer de hele academie die gebruikt, wordt-ie gauw vies en dan krijg je lelijke golfjes/strepen op je foto. In de baden wordt je foto sowieso veel 'zachter' van toon, vind ik.
pi_35097080
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 22:14 schreef PoseidonVS het volgende:
Gisteren en vandaag heb ik mijn eigen doka ontmaagden eigenlijk ben ik best heel tevreden met de eerste resultaten:

[afbeelding]

[afbeelding]
Helemaal geen verkeerde resultaten Poseidon

Waar hebben jullie eigenlijk je doka Ik weet van sommige mensen dat die hun douche ombouwen en Semtex doet het zo te zien vooral op school.

Het lijkt me ook best cool, maar ik heb maar een klein k**-douche
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_35097195
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 00:14 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Helemaal geen verkeerde resultaten Poseidon

Waar hebben jullie eigenlijk je doka Ik weet van sommige mensen dat die hun douche ombouwen en Semtex doet het zo te zien vooral op school.

Het lijkt me ook best cool, maar ik heb maar een klein k**-douche
Ik heb een aardig grote slaapkamer omgebouwd. Alle ramen afgeplakt met zwarte vuilniszakken. Wasbak heb ik er. Waslijnen gespannen. Niet meer trouwens, mijn hele huis begon naar chemicalien te stinken.
pi_35097718
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 00:18 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Ik heb een aardig grote slaapkamer omgebouwd. Alle ramen afgeplakt met zwarte vuilniszakken. Wasbak heb ik er. Waslijnen gespannen. Niet meer trouwens, mijn hele huis begon naar chemicalien te stinken.
Volgens mij ga ik die ruimte niet hebben Er is wel stromend water
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_35100801
Ik heb in de inpandige berging van ons apartement een werkbank staan van 2 meter lang met wat planken er boven. Stromend water heb ik net om de hoek van de deur en dat werkt prima.

[ Bericht 0% gewijzigd door PoseidonVS op 15-02-2006 09:21:28 (typo's) ]
pi_35104083
Heeft iemand trouwens misschien een beetje overzichtelijk tijden schema voor in de doka voor mij?
Dus +/- zoveel minuten ontwikkelen, zoveel min. stopbad en zoveel fixeer. En dan bij voorkeur voor zowel film als papier.

Ik heb het allemaal wel ergens gelezen, maar zou bij god niet meer weten waar en ik doe het nu min of meer op de gok. Ook het agiteer(kantel)schema voor de filmtank zoek ik nog want ook dat heb ik gegokt en dat werkte wel prima, maar toch.......
  woensdag 15 februari 2006 @ 10:56:43 #242
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_35104203
Misschien heb je hier iets aan: http://www.digitaltruth.com/links.html
en dan vooral deze: http://www.digitaltruth.com/devchart.html
pi_35104490
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
Misschien heb je hier iets aan: http://www.digitaltruth.com/links.html
en dan vooral deze: http://www.digitaltruth.com/devchart.html
Misschien kijk ik wel helemaal verkeerd maar daar wordt ik niet echt wijzer van geloof ik.
  woensdag 15 februari 2006 @ 11:10:12 #244
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35104612
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 10:51 schreef PoseidonVS het volgende:
Heeft iemand trouwens misschien een beetje overzichtelijk tijden schema voor in de doka voor mij?
Dus +/- zoveel minuten ontwikkelen, zoveel min. stopbad en zoveel fixeer. En dan bij voorkeur voor zowel film als papier.

Ik heb het allemaal wel ergens gelezen, maar zou bij god niet meer weten waar en ik doe het nu min of meer op de gok. Ook het agiteer(kantel)schema voor de filmtank zoek ik nog want ook dat heb ik gegokt en dat werkte wel prima, maar toch.......
De tijden stonden bij mij netjes op de fixeerfles, zowel voor het fixeren van papier als film. Ontwikkeltijden staan aan de binnenkant van het kartonnen doosje waar het filmrolletje in zit. Je kan ook de specs downloaden als PDF sheet bij de fabrikant van je film als je het doosje niet (meer) hebt.

Als stopbad gebruik ik gewoon wat verdunde schoonmaak azijn die je in de winkel koopt voor een paar duppies. Of laatst heb ik natuurazijn gebruikt die mijn ma nog over had waarvan de houdbaarheidsdatum allang overschreden was.--zolang het maar zuur is (volgens mij werkt urine zelfs nog - je ontwikkel en fixeer zijn basisch, dus je stopbad het tegenovergestelde: zuur.

En dan nog een handige tip van mijn pa, als je de foto afspoelt na de fixeer, doe dan 1 druppie zeep daarin, dat voorkomt vlekken bij het opdrogen.

Agiteren: men zegt eerst 1 minuut lang rustig draaien, daarna om de paar minuten een paar seconden. Persoonlijk vind ik het onzin. Als chemicus weet ik nog hoe het gaat: je ontwikkel vloeisof raakt langzaam verzadigd. door te agiteren zorg je dat de vloeistof homogeen blijft. Dus ik agiteer wel vaak, maar niet precies zoals men het aangeeft en nog nooit daarmee problemen gehad.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  woensdag 15 februari 2006 @ 11:15:57 #245
40714 Subhuman
Televised confession
pi_35104791
Bij ons in de doka hangt een mooi briefje met tijden voor het afdrukken van foto's op PE-papier, dus het kan zijn dat ik de tijden fout heb omdat ik steeds daarop kijk , maar wat ik me uit m'n hoofd herinner zijn de volgende:

Ontwikkelaar: 1,5 - 2 minuten
Stop:0,5 - 1 minuut
Fixeer: 1 - 2 minuten

Maar de tijden voor de laatste twee baden komen niet heel erg nauw. Hoe langer je fixeert, hoe langer je foto goed blijft natuurlijk! Tenslotte spoelen, dat kan het beste in stromend water van 20 graden Celsius. Meestal gooi ik mijn foto's uit het stopbad in de spoelbak en dan vergeet ik ze tot ik naar huis ga, dus dan spoelen ze zeker lang genoeg.
pi_35104866
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 11:10 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

De tijden stonden bij mij netjes op de fixeerfles, zowel voor het fixeren van papier als film. Ontwikkeltijden staan aan de binnenkant van het kartonnen doosje waar het filmrolletje in zit. Je kan ook de specs downloaden als PDF sheet bij de fabrikant van je film als je het doosje niet (meer) hebt.

Als stopbad gebruik ik gewoon wat verdunde schoonmaak azijn die je in de winkel koopt voor een paar duppies. Of laatst heb ik natuurazijn gebruikt die mijn ma nog over had waarvan de houdbaarheidsdatum allang overschreden was.--zolang het maar zuur is (volgens mij werkt urine zelfs nog - je ontwikkel en fixeer zijn basisch, dus je stopbad het tegenovergestelde: zuur.

En dan nog een handige tip van mijn pa, als je de foto afspoelt na de fixeer, doe dan 1 druppie zeep daarin, dat voorkomt vlekken bij het opdrogen.

Agiteren: men zegt eerst 1 minuut lang rustig draaien, daarna om de paar minuten een paar seconden. Persoonlijk vind ik het onzin. Als chemicus weet ik nog hoe het gaat: je ontwikkel vloeisof raakt langzaam verzadigd. door te agiteren zorg je dat de vloeistof homogeen blijft. Dus ik agiteer wel vaak, maar niet precies zoals men het aangeeft en nog nooit daarmee problemen gehad.
Hmm, ja lastig.Ik weet dus niet wat voor film ik heb.
De stop en fixeer die ik heb zijn groot verpakking en daar staat die info niet op.
Nou heb ik gezien dat de gemiddelde ontwikkeltijd voor film ongeveer 8 minuten is dus dat heb ik aangehouden. En aangezien ik ook een chemische achtergrond heb kan ik me wel vinden in je agiteerschema, dat is zoals ik het ook gedaan heb.

De tijden die ik voor stop en fixeer aan heb gehouden zijn 1 minuut voor het stopbad en 2 minuten voor de fixeer. Is dat een beetje in de buurt van wat het zou moeten zijn?
Kun je trouwens te lang stoppen of fixeren? Volgens mij niet toch? Als de ontwikkelaar geneutraliseerd is is het klaar en gaat dat procces niet verder, net zo met fixeren toch?
pi_35104971
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 11:15 schreef Subhuman het volgende:
Bij ons in de doka hangt een mooi briefje met tijden voor het afdrukken van foto's op PE-papier, dus het kan zijn dat ik de tijden fout heb omdat ik steeds daarop kijk , maar wat ik me uit m'n hoofd herinner zijn de volgende:

Ontwikkelaar: 1,5 - 2 minuten
Stop:0,5 - 1 minuut
Fixeer: 1 - 2 minuten

Maar de tijden voor de laatste twee baden komen niet heel erg nauw. Hoe langer je fixeert, hoe langer je foto goed blijft natuurlijk! Tenslotte spoelen, dat kan het beste in stromend water van 20 graden Celsius. Meestal gooi ik mijn foto's uit het stopbad in de spoelbak en dan vergeet ik ze tot ik naar huis ga, dus dan spoelen ze zeker lang genoeg.
Dat zijn dus inderdaad de tijden die ik me ook meende te herinneren.
  woensdag 15 februari 2006 @ 12:05:22 #248
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35106483
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 11:18 schreef PoseidonVS het volgende:
Hmm, ja lastig.Ik weet dus niet wat voor film ik heb.
Staat het ook niet in de ontwikkelde film boven de perforatie?
quote:
De tijden die ik voor stop en fixeer aan heb gehouden zijn 1 minuut voor het stopbad en 2 minuten voor de fixeer. Is dat een beetje in de buurt van wat het zou moeten zijn?
Kun je trouwens te lang stoppen of fixeren? Volgens mij niet toch? Als de ontwikkelaar geneutraliseerd is is het klaar en gaat dat procces niet verder, net zo met fixeren toch?
ja klopt. (en zie ook idd Sub's post) Maar je kan de ontwikkelaar en fixeer ook verdunnen en dan moet het e.e.a langer (staat ook op fles/pdf/kartonnetje. Zelf vind ik dat wel handig, ik ontwikkel in XTOL, en die moet ik dan zelf maken. Langer ontwikkelen betekent ook dat je het nauwkeuriger kan doen, omdat bijv. een halve minuut uitlopen niet zoveel impact heeft als bij onverdund ontwikkelen...
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_35109021
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 12:05 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Staat het ook niet in de ontwikkelde film boven de perforatie?
[..]

ja klopt. (en zie ook idd Sub's post) Maar je kan de ontwikkelaar en fixeer ook verdunnen en dan moet het e.e.a langer (staat ook op fles/pdf/kartonnetje. Zelf vind ik dat wel handig, ik ontwikkel in XTOL, en die moet ik dan zelf maken. Langer ontwikkelen betekent ook dat je het nauwkeuriger kan doen, omdat bijv. een halve minuut uitlopen niet zoveel impact heeft als bij onverdund ontwikkelen...
Goeue tips ik zal een kijken of het misschien op de film staat, maar ik heb het nog niet gezien.

En verdunnen van spullen weet ik dat het kan, maar ik ben er nog niet aan begonnen. Ik moet eerst de basis maar eens een beetje onder de knie krijgen en daar gevoel voor krijgen voor ik ga expirementeren met niet standaard dingen.
  woensdag 15 februari 2006 @ 20:47:26 #250
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_35127715
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 11:10 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Ik schud ipv te agiteren. Werkt ook.
Ipv zeep gebruiken we hier Agepon. Werkt erg goed...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')