abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23049873
Thanks, Ouwesok. Ik ga er volgende week mee aan de slag en laat 't weten.
pi_23136936
Als ik thuis foto's afdruk krijg ik soms foto's met een heleboel kleine witte vlekjes. Zitten die vlekjes dan op het negatief of zit er in de vergroter iets waar dan veel stof op zit?
En als het aan de vergroter ligt, wat moet ik dan allemaal schoonmaken en hoe kan ik dat het beste doen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 7 november 2004 @ 10:38:03 #153
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23137039
quote:
Op zondag 7 november 2004 10:23 schreef Tedda het volgende:
Als ik thuis foto's afdruk krijg ik soms foto's met een heleboel kleine witte vlekjes. Zitten die vlekjes dan op het negatief of zit er in de vergroter iets waar dan veel stof op zit?
En als het aan de vergroter ligt, wat moet ik dan allemaal schoonmaken en hoe kan ik dat het beste doen?
Het is inderdaad stof

Drie mogelijkheden:

Het stof zit op het negatief.

In dat geval met een blaaskwastje zonder kwastje voorzichtig het stof eraf blazen. Die blaaskwast moet zo ongeveer je beste maatje worden in de donkere kamer

Het stof zit in het negatief.

In dat geval moet je wanneer je je films zelf ontwikkelt er voor zorgen dat je de film in een vochtige ogeving droogt. Tijdens het drogen is de film namelijk ontzettend gevoelig voor stof. Als het kwaad eenmaal is geschied brengt nog slechts het retouchepenseel uitkomst.

Het stof zit in je vergroter

Nou wil het toeval dat ik net gisteren in Fotografie howto's (groeidocument) een post heb gezet over het reinigen van glaswerk. Dat is ook voor je vergroter van toepassing. Voor die vergroter komt er nog bij dat je je negatiefhouder goed schoon moet houden. Meestal zitten die dingen vol met hoeken en gaten.
Vooral glas in je negatiefhouder is een bron van ellende. Zelf heb ik die bron gehalveerd door slechts aan één kant glas te gebruiken, maar dat lukt bij sommige vergroters(Meopta) helaas niet.

Stof is je grootste vijand in de donkere kamer. Helemaal uitsluiten kun je het niet, maar elk stofje dat er niet in zit hoef je ook niet weg te stippen. Let daarom ook goed op alles wat je in de donkere kamer doet en de mate waarin dat stof zou kunnen veroorzaken. Na een tijdje bewust opletten en de boel schoonhouden zul je zien dat de hoeveelheid stof in je afdrukken drastisch vermindert
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_23169752
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 22:16 schreef axon het volgende:
Een andere 'gouden' tip op de cursus was HP5 (35mm) op 200 ISO schieten en met D76 ontwikkelen. De overige 4 films wil ik goed ontwikkelen. Ik heb Rodinal in de kast staan maar dat gaat waarschijnlijk grote korrels geven. Heeft iemand een tip wat in dit geval een kleine korrel (wil flink vergroten) en goed contrast geeft?
Rodinal werd bij mijn foto cursus aangeraden. Ben ik na het eerste rolletje vanaf gestapt. Ik gerbuik Ilford DD-X voor mijn ontwikkelwerk. Is wel schreeuw duur (20-25 euro / liter, verdunning 1+4), maar het geeft hele mooie negatieven.

Iemand enig idee hoe het met Ilford zit btw? Laatste dat ik gehoord heb is dat ze "In Receivership" zaten. Krijg signalen van mijn suppliers dat ze alleen grote orders kunnen doen en dat het dan nog maar afwachten is of er geleverd gaat worden. Volgens dezelfde bronnen zijn de z/w doka mensjes allemaal aan het overstappen naar Agfa....
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 8 november 2004 @ 17:36:00 #155
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23170016
quote:
Op maandag 8 november 2004 17:25 schreef WinterNight het volgende:
Iemand enig idee hoe het met Ilford zit btw? Laatste dat ik gehoord heb is dat ze "In Receivership" zaten. Krijg signalen van mijn suppliers dat ze alleen grote orders kunnen doen en dat het dan nog maar afwachten is of er geleverd gaat worden. Volgens dezelfde bronnen zijn de z/w doka mensjes allemaal aan het overstappen naar Agfa....
Kijk eens op Photoscala wat er allemaal over de zwartwitbranche te melden valt.

Even in het kort:
  • Ilford gaat gewoon door met zwartwit, maar er zal het een en ander veranderen
  • Agfa's fotoprodukten zijn verzelfstandigd vanuit Agfa-Gevaert, gaan dus ook door

Kijk zelf even de details na, voorlopig in elk geval geen reden tot panique
  • Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_23298482
    Ik zou de ervaring met HP5 en D76 (ID11) nog posten.

Had HP5 op 200 ISO belicht en ontwikkeld in D76 1+3, 14 minuten, 20˚C. Het resultaat was een zeer laag contrast.

Nu ontwikkeld als op 400 ISO: D76, 1+1, 13 min., 20˚C en het resultaat is prachtig! Veel meer nuance en tekening in de schaduwen. Is goed te vergroten. Ook nog een rolletje op12 minuten gedaan maar dat is beslist niet beter. Kan helaas niets posten want ik heb geen scanner.

Komende week kan ik een 6x4,5 camera lenen. Dan zie ik de prachtige portretten en landschappen voor me waar het licht zo mooi doorheen speelt. Wat zout een mooie combinatie film/ontwikkelaar zijn om superscherpe vergrotingen te maken met nog wel een beetje snelheid in de film?
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 14 november 2004 @ 00:41:26 #157
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23299176
    quote:
    Op zondag 14 november 2004 00:02 schreef axon het volgende:
    Komende week kan ik een 6x4,5 camera lenen. Dan zie ik de prachtige portretten en landschappen voor me waar het licht zo mooi doorheen speelt. Wat zout een mooie combinatie film/ontwikkelaar zijn om superscherpe vergrotingen te maken met nog wel een beetje snelheid in de film?
    Bij kleinbeeld is het sturen van de scherpte en korrelgrootte een vrij belangrijk issue. Daarom werk je meestal met een verdunde ontwikkelaar die de toonschaal gedempt houdt en de scherpte het beste weergeeft. Doe je hetzelfde met een middenformaatfilm, dan krijg je ragscherpe, maar nogal zouteloze vergrotingen, en dat moet je niet willen .

Bij middenformaat is het meer een kwestie van toonschaal en spelen korrel en scherpte een ondergeschikte rol. Negatieven mogen wat pittiger worden dan bij kleinbeeld.
    Daarom is het het beste om bij middenformaatfilms je ontwikkelaar minder of niet te verdunnen, waardoor je een mooie lange toonschaal kunt ontwikkelen.

Zelf heb ik tot nog toe fraaie middenformaatfilms ontwikkeld met Ilfords Microphen die dan niet verder dan 1:1 wordt verdund of zelfs onverdund wordt gebruikt.
    Tijden heb ik niet bij de hand, maar het bijgeleverde tabelletje is aardig nauwkeurig. Na een eerste proef volgens het tabelletje kun je zelf het proces finetunen.

Gebruik bij middenformaat bij voorkeur een stevig statief
    pi_23611372
    Lokale doka winkel heeft voor het eerst sinds het gezeur rondom de status van Ilford begonnen is weer een levering gehad.... goed teken..
    pi_23848384
    Ik weet inmiddels waar de witte stipjes op mijn foto´s vandaan komen. Ik ben met lens en al naar de fotoboer gegaan en die heeft er naar gekeken, blijkt dat de coating op de lens (ik hoop dat ik het goed zeg allemaal) is aangetast door het fixeerspul dat vroeger gebruikt werd (de dampen dan ten minste).
    De fotoboer zei dat ik beter een andere tweedehands of een nieuwe kon kopen omdat repareren net zo duur is en het komt terug. Klopt dat?
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 9 december 2004 @ 10:37:55 #160
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23850161
    quote:
    Op donderdag 9 december 2004 07:50 schreef Tedda het volgende:
    Ik weet inmiddels waar de witte stipjes op mijn foto´s vandaan komen. Ik ben met lens en al naar de fotoboer gegaan en die heeft er naar gekeken, blijkt dat de coating op de lens (ik hoop dat ik het goed zeg allemaal) is aangetast door het fixeerspul dat vroeger gebruikt werd (de dampen dan ten minste).
    De fotoboer zei dat ik beter een andere tweedehands of een nieuwe kon kopen omdat repareren net zo duur is en het komt terug. Klopt dat?
    Grote Blödsinn .

Toen fixeer nog zodanig aggressief was hadden vergrotingslenzen geen coating

De witte stipjes op je foto's zijn scherp en komen dus niet van het oppervlak van je vergrotingslens. Om scherp afgebeeld te worden moeten ze zich namelijk in het onderwerpsvlak van je vergrotingsoptiekje bevinden en dat ligt 5cm verderop. een stofje of beschadiging op het frontelement van je vergrotingslens heeft hooguit briljanceverlies tot gevolg.

Witte stipjes zijn gewoon stofjes die of op je negatief zitten of in de film zijn meegedroogd.
    Voorkomen doe je ze door stofvrij te drogen en met je vergroter stofvrij te werken. Zitten ze eenmaal in je afdruk dan helpt alleen nog het retouchepenseel

Ga nimmer meer terug naar die fotoboer, die probeert je namelijk een Oudhollandsch oor aan te naaien.
    pi_23856670
    Maar dan weet ik niet meer wat ik schoon moet maken... ik heb namelijk een negatief zowel thuis als ergens anders afgedrukt en daar was het wel goed. Bij mijn vergroter zaten die witte stipjes er op. Ik heb echt alle onderdelen die ik los kan halen al eens schoongemaakt... ik snap er niks meer van.
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 9 december 2004 @ 16:50:36 #162
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23857560
    quote:
    Op donderdag 9 december 2004 16:14 schreef Tedda het volgende:
    Maar dan weet ik niet meer wat ik schoon moet maken... ik heb namelijk een negatief zowel thuis als ergens anders afgedrukt en daar was het wel goed. Bij mijn vergroter zaten die witte stipjes er op. Ik heb echt alle onderdelen die ik los kan halen al eens schoongemaakt... ik snap er niks meer van.
    Ik ga er even vanuit dat het scherpe stipjes zijn, en dus stof betreft.

Buiten je vergroter moet je ook steeds het negatief schoonmaken voor je het gaat afdrukken.

Daarbij geldt nog een ander verschijnsel. De ene ruimte is van zichzelf stofvrijer dan de andere. Dat kan liggen aan de ventilatie, de vloerbedekking, het gebruik van de ruimte, de ligging van de ruimte, kortom voldoende mogelijkheden voor enorme verschillen in stofontwikkeling. Denk ook eens aan de kleding die je aanhebt(kan een enorm verschil maken welk materiaal je aan hebt)

Een andere mogelijkheid is dat je papierontwikkelaar met 'iets' vervuild is dat stipjes achterlaat. Dit zou je kunnen voorkomen door de ontwikkelschaal iets intensiever te bewegen.

Welke reden het ook wordt, scherpe stipjes komen niet van je vergrotingslens

Misschien kun je eens een afdrukje op een scanner leggen en het resultaat hier laten zienNiet eerst de healing-brush van photoshop o.i.d. gebruiken
    pi_23871835
    Oke dat zal ik doen.
    Ik denk niet dat het in de ontwikkelschaal zit want de stipjes zitten telkens op dezelfde plek (als ik meerdere afdrukken maak).
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 10 december 2004 @ 11:31:39 #164
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23874245
    quote:
    Op vrijdag 10 december 2004 08:06 schreef Tedda het volgende:
    Oke dat zal ik doen.
    Ik denk niet dat het in de ontwikkelschaal zit want de stipjes zitten telkens op dezelfde plek (als ik meerdere afdrukken maak).
    [schijnbaar domme vraag]
    Zitten ze ook nog op dezelfde plek wanneer je een ander negatief inlegt
    [/schijnbaar domme vraag]
    pi_23876372
    Hehe das geen domme vraag toch?
    Ik heb daar nog niet naar gekeken. Maar ik zal wel eens nog een paar afdrukken maken met verschillende negatieven en dan proberen dat te ontdekken.
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 10 december 2004 @ 13:21:32 #166
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23876606
    quote:
    Op vrijdag 10 december 2004 13:13 schreef Tedda het volgende:
    Hehe das geen domme vraag toch?
    Ik heb daar nog niet naar gekeken. Maar ik zal wel eens nog een paar afdrukken maken met verschillende negatieven en dan proberen dat te ontdekken.
    Als dat het geval is zit het stof erg dicht in de buurt van de negatiefhouder. Zit daar bij jou glas in
    pi_23930406
    Nee ik heb geen glas in de nagetiefhouder zitten.
    Ik heb woensdag weer fotogragie cursus en mijn vriend kwam met het geniale idee om een foto daar af te drukken. Eerst met de lens die in die vergroter zit en vervolgens een met mijn eigen lens.
    Ik heb gisteren nog eens wat foto´s bestudeerd die ik thuis heb afgedrukt en het lijkt wel of het toch niet op alle foto´s zit, dus dat zou betekenen dat het toch in of op het negatief zit.
    Kan het ook wel eens zo zijn dat de ontwikkelaar te koud is? Dat je dan die stipjes krijgt?
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 13 december 2004 @ 13:01:00 #168
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23939662
    quote:
    Op maandag 13 december 2004 08:06 schreef Tedda het volgende:
    Nee ik heb geen glas in de nagetiefhouder zitten.
    Ik heb woensdag weer fotogragie cursus en mijn vriend kwam met het geniale idee om een foto daar af te drukken. Eerst met de lens die in die vergroter zit en vervolgens een met mijn eigen lens.
    Ik heb gisteren nog eens wat foto´s bestudeerd die ik thuis heb afgedrukt en het lijkt wel of het toch niet op alle foto´s zit, dus dat zou betekenen dat het toch in of op het negatief zit.
    Kan het ook wel eens zo zijn dat de ontwikkelaar te koud is? Dat je dan die stipjes krijgt?
    Doe voor een beter begrip van hoe een objectief dingen afbeeldt eens het volgende experimentje.

Zet in een donkere ruimte het licht van je vergroter aan zonder negatief in de houder en draai het diafragma dicht tot 8.
    Neem een pen of potlood (met een goed waarneembare punt) en hou die vlak boven de plek waar je papier komt te liggen. Je ziet nu een scherpe schaduw van de punt.
    Beweeg nu het potlood/pen rustig richting de lens en kijk wat er met de vorm en scherpte van de schaduw van de punt gebeurt.
    Kijk vervolgens eens hoe de punt wordt afgebeeld wanneer ie zich vlak bij de lens bevindt.

Conclusie
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Koude ontwikkelaar geeft flauwe afdrukken die vlekkerig ontwikkeld worden zonder echt zwarte partijen, geen stipjes.
    pi_24377290
    Ik merk dat mijn negatieven stiekum toch veel te lijden hebben. Nou heb ik een dia mal voor mijn vergroter en ik zit er aan te denken om de foto's die de moeite waard zijn in te ramen, dan zijn ze beter beschermd.

Ik zie zo snel geen nadelen aan dit plan maar misschien iemand anders wel?
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 3 januari 2005 @ 22:51:40 #170
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24380531
    quote:
    Op maandag 3 januari 2005 19:31 schreef WinterNight het volgende:
    Ik merk dat mijn negatieven stiekum toch veel te lijden hebben. Nou heb ik een dia mal voor mijn vergroter en ik zit er aan te denken om de foto's die de moeite waard zijn in te ramen, dan zijn ze beter beschermd.

Ik zie zo snel geen nadelen aan dit plan maar misschien iemand anders wel?
    Het nadeel van diamaskers, die voor elke vergroter te koop zijn(geweest), is dat de vlakligging van het diaraampje en daarmee het dia nooit optimaal is. Bovendien wordt je archief nogal volumineus als je ingeraamde negatieven gaat opslaan. Bovendien zijn diaraampjes bepaald stofnesten in je vergroter .

Het beste voor je negatieven zijn die archiefbladen die je in de betere fotowinkel of bij de vakhandel koopt .
    pi_24421359
    Hmm.. vlakligging was nou net een van de punten waarop ik dacht dat inramen ook verbetering zou brengen. Ik heb nu namelijk bij de laatste (of eerste) foto van een negatiegstrook nogal eens problemen omdat het masker dan niet genoeg druk uit kan oefenen en het "losse" eind van het negatief dan een beetje bol staat (en dus onscherp wordt).

Kan wel met negatieven onder glas gaan afdrukken, maar dan heb je daar het stofprobleem weer.
    pi_24804708
    Ik heb nu een vrij antieke z/w vergroter gekregen, en snuffel er aan, en nu vraag ik mij opeens af.. wat voor LAMP gaat er doorgaans in een vergroter? een gloeilamp? Hoeveel watt? etc
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 januari 2005 @ 22:17:29 #173
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24805687
    quote:
    Op vrijdag 28 januari 2005 21:34 schreef NiKos het volgende:
    Ik heb nu een vrij antieke z/w vergroter gekregen, en snuffel er aan, en nu vraag ik mij opeens af.. wat voor LAMP gaat er doorgaans in een vergroter? een gloeilamp? Hoeveel watt? etc
    In een gewone zwartwitvergroter kan een gewone lamp.

Beter is het echter een speciale lamp voor een vergroter te gebruiken, verkrijgbaar bij de betere fotoboer. Zo'n lamp krijgt een lichte overspanning te verwerken waardoor het licht wat minder rood bevat en veel effectiever is dan een gewone gloeilamp. Ze zijn echter wel iets duurder dan een gewone lamp.
    Waar je voorzichtig mee om moet springen is met het wattage van de lamp. Als er maximaal 75W geadviseerd wordt doe er dan ook maximaal 75W in, anders wordt je lampenhuis ontzettend warm. Bedenk daarbij dat een gloeilamp zo onrendabel is, dat een lamp van 150W maar een fractie meer licht geeft dan eentje van 75. Bruikbaar licht bedoel ik dus .

Wanneer je een kleuren- of multigradevergroter hebt stook je daar koudlichtspiegelhalogeenlampenzo die is er uit in. Gebruik alleen het aanbevolen type en niet iets anders. Meestal is dat namelijk vrij nadelig voor de voeding van je lamp, en mocht die het trekken dan klopt de verlichtingshoek of -kleur niet. De juiste halogeenlamp herken je aan een drieletterige code die op de spiegel staat gedrukt.

Wat je er in geen geval in moet stoken zijn spaarlampen. Die zijn niet bestand tegen kort in en uitschakelen. Philips heeft ooit een vergrotertje om een PL-lamp gebouwd, die werkte met een soort sluiter. Een groot succes is die vergroter nooit geworden.
    pi_24807566
    Goed, bedankt, ik heb tot nu toe alleen maar met een Durst kleurenvergroter gewerkt. Ik heb er een gloeilamp ingeplaatst, alleen nu is alleen het middelste deel goed belicht. De rest van de (mogelijke) foto wordt veel minder belicht. Is dit normaal bij oudere zwart wit vergroters? Kan het zijn dat ik het negatief er niet helemaal goed in heb geplaatst? Ik kan ook niet echt iets vinden om het diafragma in te stellen, is dat normaal bij echte antieke vergroters? Pff, ik weet niet echt waar ik moet beginnen hier mee! Waar ben ik aan begonnen!
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 28 januari 2005 @ 23:58:18 #175
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24807770
    quote:
    Op vrijdag 28 januari 2005 23:47 schreef NiKos het volgende:
    Goed, bedankt, ik heb tot nu toe alleen maar met een Durst kleurenvergroter gewerkt. Ik heb er een gloeilamp ingeplaatst, alleen nu is alleen het middelste deel goed belicht. De rest van de (mogelijke) foto wordt veel minder belicht. Is dit normaal bij oudere zwart wit vergroters? Kan het zijn dat ik het negatief er niet helemaal goed in heb geplaatst? Ik kan ook niet echt iets vinden om het diafragma in te stellen, is dat normaal bij echte antieke vergroters? Pff, ik weet niet echt waar ik moet beginnen hier mee! Waar ben ik aan begonnen!
    Klinkt als:
    - verkeerde condensor
    - verkeerde lens
    - verkeerde combinatie van voorgaande

Wat voor vergroter hebben we het hier over
    Wat voor lens hangt eronder
    Wat voor condensor zit er in
    pi_25010043
    Hoe lang zijn de chemicaliën eigenlijk houdbaar in de bakjes?
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 9 februari 2005 @ 19:52:58 #177
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_25010541
    quote:
    Op woensdag 9 februari 2005 19:17 schreef skiczukie het volgende:
    Hoe lang zijn de chemicaliën eigenlijk houdbaar in de bakjes?
    In de schaal zijn chemicaliën niet belazerd lang houdbaar, omdat het luchtoppervlak nogal groot is.

In een fles bewaard gaat verdunde chemie een week of zes mee. Zorg dat er zo weinig mogelijk lucht boven komt.
    Let bij ontwikkelaar voor films op of deze eenmalig is. Zet dan altijd zo weinig aan als je nodig bent en bewaar het concentraat. Want:

Concentraten van fotochemie zijn vrijwel onbeperkt houdbaar.
    pi_25010618
    quote:
    Op woensdag 9 februari 2005 19:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

In de schaal zijn chemicaliën niet belazerd lang houdbaar, omdat het luchtoppervlak nogal groot is.

In een fles bewaard gaat verdunde chemie een week of zes mee. Zorg dat er zo weinig mogelijk lucht boven komt.
    Let bij ontwikkelaar voor films op of deze eenmalig is. Zet dan altijd zo weinig aan als je nodig bent en bewaar het concentraat. Want:

Concentraten van fotochemie zijn vrijwel onbeperkt houdbaar.
    Maar de ontwikkelaar die ik gister heb gebruikt kan ik weggieten?
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 9 februari 2005 @ 20:04:51 #179
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_25010706
    quote:
    Op woensdag 9 februari 2005 19:58 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Maar de ontwikkelaar die ik gister heb gebruikt kan ik weggieten?
    Als dat zonder afdekking in de schaal heeft overnacht kun je het inderdaad richting de chemokar brengen.
    Naast bederf door oxidatie komen er ook stofdeeltjes in je ontwikkelaar, wat het bederf nog een keer versnelt, en mocht het niet bederven, dan krijg je met die stofdeeltjes weer andere ellende.

Haal bij de apotheek eens wat bruine glazen flessen om de boel in te bewaren. Die zijn prima te reinigen en daar blijft de chemie wél langer in goed
    pi_25011398
    Ah! Okee dan. Daar heb ik die flessen dus voor, en dat trechtertje.
    pi_25011538
    Oooww Ouwesok, dit is even een belangrijke vraag voor me. Belichting. Ik heb laatst een fotoserie gemaakt, en belicht met een dikke bouwlamp. Is het normaal dat zwart en wit niet echt uit elkaar ligt? Het is een grijze bedoeling zeg maar. .
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 9 februari 2005 @ 20:57:27 #182
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_25011744
    quote:
    Op woensdag 9 februari 2005 20:47 schreef skiczukie het volgende:
    Oooww Ouwesok, dit is even een belangrijke vraag voor me. Belichting. Ik heb laatst een fotoserie gemaakt, en belicht met een dikke bouwlamp. Is het normaal dat zwart en wit niet echt uit elkaar ligt? Het is een grijze bedoeling zeg maar. .
    Je bedoelt: De afdrukken worden grijs zonder echt zwart en wit
    pi_25011885
    quote:
    Op woensdag 9 februari 2005 20:57 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Je bedoelt: De afdrukken worden grijs zonder echt zwart en wit
    Als ik een kleine afrduk maak is er wel een goed verschil tussen zwart en wit. Een grotere afdruk, 17.8 x 24 that is, is het een stuk minder. Niet haarscherp ook.
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 9 februari 2005 @ 21:31:06 #184
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_25012356
    quote:
    Op woensdag 9 februari 2005 21:04 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Als ik een kleine afrduk maak is er wel een goed verschil tussen zwart en wit. Een grotere afdruk, 17.8 x 24 that is, is het een stuk minder. Niet haarscherp ook.
    Even heel kort door de bocht:
    Kort de belichting in totdat de witte partijen die dekking hebben die je graag wilt (nog net doortekend)
    Nu ga ik er even vanuit dat je Ilford Multigrade gebruikt
    Ga met de tijd die je nu gevonden hebt de gradatie verhogen, je ziet dan vervolgens donkere partijen donkerder worden. Heb je de juiste gradatie gevonden, dan kan er nog een kleine correctie op de belichtingstijd nodig zijn.

De beeldscherpte is niet iets waar je in de donkere kamer nog veel invloed op hebt
    pi_25018375
    Okee, alweer bedankt Ouwesok. Er is gisteravond nog een hele mooie afrduk ontstaan!
    pi_25054527
    Wat is de grootste afdruk die julle hebben gemaakt? Ik heb mijn vergroter nu op de grond gericht, dan zit ik op 60 bij 90, op de muur zou helemaal stoer zijn!
      maandag 6 februari 2006 @ 22:01:29 #187
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_34810259
    * topic kick!
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
    pi_34810772
    Zijn er naast Semtex en ik nog meer mensen die zelf afdrukken in een doka?

Misschien wel leuk om eens wat tips en trucs uit te wisselen.
    "So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
      maandag 6 februari 2006 @ 22:15:16 #189
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_34810871
    *meldt*
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
      maandag 6 februari 2006 @ 22:38:11 #190
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_34811888
    Zo, opgeruimd.

@skiczukie: kun je gewoon on topic reageren in plaats van dit gezemel? Het topic is een jaar lang weggeweest, de vraag is geheel legitiem.

Carry on

[ Bericht 45% gewijzigd door RonaldV op 06-02-2006 22:47:16 ]
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
    pi_34812296
    quote:
    Op maandag 6 februari 2006 22:13 schreef PoseidonVS het volgende:
    Zijn er naast Semtex en ik nog meer mensen die zelf afdrukken in een doka?

Misschien wel leuk om eens wat tips en trucs uit te wisselen.
    Ik denk het wel.
    pi_34812543
    Ik heb het, of jullie mij, waarschijnlijk verkeerd begrepen. Omdat dit topic dood was dacht je er op Fok niemand meer afdrukt. Ik had het meer over mensen in het algemeen.
    pi_34822030
    Ok, laat ik dan toch de eerste maar zijn met een vraag.
    Hoe lang is fotopapier houdbaar? Ik heb een hele hoop papier dat al zo'n 20 jaar oud is en het viel me op dat het véél langer belicht moest worden als nieuw papier en dat het iets gelig werd na ontwikkelen maar verder was het nog goed bruikbaar.
    Is het per definitie zo dat al het fotopapier geel wordt na zo'n lange tijd of heeft dat te maken met de manier van opslaan?
      dinsdag 7 februari 2006 @ 22:01:49 #194
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_34844090
    Offtopic, maar ik heb deze periode ook in de kleurendoka gewerkt en afgedrukt. Veel tijdrovender werk, maar ook leuk. Ik denk alleen niet te doen als je dat thuis moet nabouwen. Zelf een zw/w-doka bouwen zie ik eigk al niet zitten vanwege het gebrek aan ruimte.
    Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
    pi_34844246
    quote:
    Op dinsdag 7 februari 2006 22:01 schreef SEMTEX het volgende:
    Offtopic, maar ik heb deze periode ook in de kleurendoka gewerkt en afgedrukt. Veel tijdrovender werk, maar ook leuk. Ik denk alleen niet te doen als je dat thuis moet nabouwen. Zelf een zw/w-doka bouwen zie ik eigk al niet zitten vanwege het gebrek aan ruimte.
    Vreemd... weet niet hoe ze dat tegenwoordig doen, maar tig jaartjes geleden had je alleen een kleurvergoter en analyser nodig en deed je het kleurpapier in het donker in een drum... de rest kon gewoon in het licht dus meer ruimte dan een Z/W doka had je echt niet nodig...
    "Ik rotzooi maar wat aan" (Karel Appel)
      dinsdag 7 februari 2006 @ 22:08:23 #196
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_34844355
    Meer ruimte ook niet, maar wel meer/ander materiaal wat volgens mij wat duurder is dan zwart/wit-materiaal.
    Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
    pi_34844713
    quote:
    Op dinsdag 7 februari 2006 22:01 schreef SEMTEX het volgende:
    Hoeft toch niet veel ruimte in te nemen?
    pi_34844740
    quote:
    Op dinsdag 7 februari 2006 22:08 schreef SEMTEX het volgende:
    Meer ruimte ook niet, maar wel meer/ander materiaal wat volgens mij wat duurder is dan zwart/wit-materiaal.
    Sorrie, heb telefoon in de tussentijd gehad.
    pi_34854041
    quote:
    Op dinsdag 7 februari 2006 22:08 schreef SEMTEX het volgende:
    Ze zijn best te combineren. ik eb ook een zw/w en een kleuren doka en het past allemaal in mijn mini schuurtje. en tweedehands is ook een kleurenkop niet duur meer.
      woensdag 8 februari 2006 @ 10:44:21 #200
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_34856963
    Maar hoe druk jij je foto's dan af?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')