Het is inderdaad stofquote:Op zondag 7 november 2004 10:23 schreef Tedda het volgende:
Als ik thuis foto's afdruk krijg ik soms foto's met een heleboel kleine witte vlekjes. Zitten die vlekjes dan op het negatief of zit er in de vergroter iets waar dan veel stof op zit?
En als het aan de vergroter ligt, wat moet ik dan allemaal schoonmaken en hoe kan ik dat het beste doen?
Rodinal werd bij mijn foto cursus aangeraden. Ben ik na het eerste rolletje vanaf gestapt. Ik gerbuik Ilford DD-X voor mijn ontwikkelwerk. Is wel schreeuw duur (20-25 euro / liter, verdunning 1+4), maar het geeft hele mooie negatieven.quote:Op dinsdag 2 november 2004 22:16 schreef axon het volgende:
Een andere 'gouden' tip op de cursus was HP5 (35mm) op 200 ISO schieten en met D76 ontwikkelen. De overige 4 films wil ik goed ontwikkelen. Ik heb Rodinal in de kast staan maar dat gaat waarschijnlijk grote korrels geven. Heeft iemand een tip wat in dit geval een kleine korrel (wil flink vergroten) en goed contrast geeft?
Kijk eens op Photoscala wat er allemaal over de zwartwitbranche te melden valt.quote:Op maandag 8 november 2004 17:25 schreef WinterNight het volgende:
Iemand enig idee hoe het met Ilford zit btw? Laatste dat ik gehoord heb is dat ze "In Receivership" zaten. Krijg signalen van mijn suppliers dat ze alleen grote orders kunnen doen en dat het dan nog maar afwachten is of er geleverd gaat worden. Volgens dezelfde bronnen zijn de z/w doka mensjes allemaal aan het overstappen naar Agfa....
Bij kleinbeeld is het sturen van de scherpte en korrelgrootte een vrij belangrijk issue. Daarom werk je meestal met een verdunde ontwikkelaar die de toonschaal gedempt houdt en de scherpte het beste weergeeft. Doe je hetzelfde met een middenformaatfilm, dan krijg je ragscherpe, maar nogal zouteloze vergrotingen, en dat moet je niet willenquote:Op zondag 14 november 2004 00:02 schreef axon het volgende:
Komende week kan ik een 6x4,5 camera lenen. Dan zie ik de prachtige portretten en landschappen voor me waar het licht zo mooi doorheen speelt. Wat zout een mooie combinatie film/ontwikkelaar zijn om superscherpe vergrotingen te maken met nog wel een beetje snelheid in de film?
Grote Blödsinnquote:Op donderdag 9 december 2004 07:50 schreef Tedda het volgende:
Ik weet inmiddels waar de witte stipjes op mijn foto´s vandaan komen. Ik ben met lens en al naar de fotoboer gegaan en die heeft er naar gekeken, blijkt dat de coating op de lens (ik hoop dat ik het goed zeg allemaal) is aangetast door het fixeerspul dat vroeger gebruikt werd (de dampen dan ten minste).
De fotoboer zei dat ik beter een andere tweedehands of een nieuwe kon kopen omdat repareren net zo duur is en het komt terug. Klopt dat?
Ik ga er even vanuit dat het scherpe stipjes zijn, en dus stof betreft.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:14 schreef Tedda het volgende:
Maar dan weet ik niet meer wat ik schoon moet maken... ik heb namelijk een negatief zowel thuis als ergens anders afgedrukt en daar was het wel goed. Bij mijn vergroter zaten die witte stipjes er op. Ik heb echt alle onderdelen die ik los kan halen al eens schoongemaakt... ik snap er niks meer van.
[schijnbaar domme vraag]quote:Op vrijdag 10 december 2004 08:06 schreef Tedda het volgende:
Oke dat zal ik doen.
Ik denk niet dat het in de ontwikkelschaal zit want de stipjes zitten telkens op dezelfde plek (als ik meerdere afdrukken maak).
Als dat het geval is zit het stof erg dicht in de buurt van de negatiefhouder. Zit daar bij jou glas inquote:Op vrijdag 10 december 2004 13:13 schreef Tedda het volgende:
Hehe das geen domme vraag toch?
Ik heb daar nog niet naar gekeken. Maar ik zal wel eens nog een paar afdrukken maken met verschillende negatieven en dan proberen dat te ontdekken.
Doe voor een beter begrip van hoe een objectief dingen afbeeldt eens het volgende experimentje.quote:Op maandag 13 december 2004 08:06 schreef Tedda het volgende:
Nee ik heb geen glas in de nagetiefhouder zitten.
Ik heb woensdag weer fotogragie cursus en mijn vriend kwam met het geniale idee om een foto daar af te drukken. Eerst met de lens die in die vergroter zit en vervolgens een met mijn eigen lens.
Ik heb gisteren nog eens wat foto´s bestudeerd die ik thuis heb afgedrukt en het lijkt wel of het toch niet op alle foto´s zit, dus dat zou betekenen dat het toch in of op het negatief zit.
Kan het ook wel eens zo zijn dat de ontwikkelaar te koud is? Dat je dan die stipjes krijgt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Koude ontwikkelaar geeft flauwe afdrukken die vlekkerig ontwikkeld worden zonder echt zwarte partijen, geen stipjes.Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
Het nadeel van diamaskers, die voor elke vergroter te koop zijn(geweest), is dat de vlakligging van het diaraampje en daarmee het dia nooit optimaal is. Bovendien wordt je archief nogal volumineus als je ingeraamde negatieven gaat opslaan. Bovendien zijn diaraampjes bepaald stofnesten in je vergroterquote:Op maandag 3 januari 2005 19:31 schreef WinterNight het volgende:
Ik merk dat mijn negatieven stiekum toch veel te lijden hebben. Nou heb ik een dia mal voor mijn vergroter en ik zit er aan te denken om de foto's die de moeite waard zijn in te ramen, dan zijn ze beter beschermd.
Ik zie zo snel geen nadelen aan dit plan maar misschien iemand anders wel?
In een gewone zwartwitvergroter kan een gewone lamp.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 21:34 schreef NiKos het volgende:
Ik heb nu een vrij antieke z/w vergroter gekregen, en snuffel er aan, en nu vraag ik mij opeens af.. wat voor LAMP gaat er doorgaans in een vergroter? een gloeilamp? Hoeveel watt? etc![]()
Klinkt als:quote:Op vrijdag 28 januari 2005 23:47 schreef NiKos het volgende:
Goed, bedankt, ik heb tot nu toe alleen maar met een Durst kleurenvergroter gewerkt. Ik heb er een gloeilamp ingeplaatst, alleen nu is alleen het middelste deel goed belicht. De rest van de (mogelijke) foto wordt veel minder belicht. Is dit normaal bij oudere zwart wit vergroters? Kan het zijn dat ik het negatief er niet helemaal goed in heb geplaatst? Ik kan ook niet echt iets vinden om het diafragma in te stellen, is dat normaal bij echte antieke vergroters? Pff, ik weet niet echt waar ik moet beginnen hier mee!Waar ben ik aan begonnen!
![]()
In de schaal zijn chemicaliën niet belazerd lang houdbaar, omdat het luchtoppervlak nogal groot is.quote:Op woensdag 9 februari 2005 19:17 schreef skiczukie het volgende:
Hoe lang zijn de chemicaliën eigenlijk houdbaar in de bakjes?
Maar de ontwikkelaar die ik gister heb gebruikt kan ik weggieten?quote:Op woensdag 9 februari 2005 19:52 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
In de schaal zijn chemicaliën niet belazerd lang houdbaar, omdat het luchtoppervlak nogal groot is.
In een fles bewaard gaat verdunde chemie een week of zes mee. Zorg dat er zo weinig mogelijk lucht boven komt.
Let bij ontwikkelaar voor films op of deze eenmalig is. Zet dan altijd zo weinig aan als je nodig bent en bewaar het concentraat. Want:
Concentraten van fotochemie zijn vrijwel onbeperkt houdbaar.
Als dat zonder afdekking in de schaal heeft overnacht kun je het inderdaad richting de chemokar brengen.quote:Op woensdag 9 februari 2005 19:58 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Maar de ontwikkelaar die ik gister heb gebruikt kan ik weggieten?
Je bedoelt: De afdrukken worden grijs zonder echt zwart en witquote:Op woensdag 9 februari 2005 20:47 schreef skiczukie het volgende:
Oooww Ouwesok, dit is even een belangrijke vraag voor me. Belichting. Ik heb laatst een fotoserie gemaakt, en belicht met een dikke bouwlamp. Is het normaal dat zwart en wit niet echt uit elkaar ligt? Het is een grijze bedoeling zeg maar..
Als ik een kleine afrduk maak is er wel een goed verschil tussen zwart en wit. Een grotere afdruk, 17.8 x 24 that is, is het een stuk minder. Niet haarscherp ook.quote:Op woensdag 9 februari 2005 20:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Je bedoelt: De afdrukken worden grijs zonder echt zwart en wit
Even heel kort door de bocht:quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:04 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Als ik een kleine afrduk maak is er wel een goed verschil tussen zwart en wit. Een grotere afdruk, 17.8 x 24 that is, is het een stuk minder. Niet haarscherp ook.
Ik denk het wel.quote:Op maandag 6 februari 2006 22:13 schreef PoseidonVS het volgende:
Zijn er naast Semtex en ik nog meer mensen die zelf afdrukken in een doka?
Misschien wel leuk om eens wat tips en trucs uit te wisselen.
Vreemd... weet niet hoe ze dat tegenwoordig doen, maar tig jaartjes geleden had je alleen een kleurvergoter en analyser nodig en deed je het kleurpapier in het donker in een drum... de rest kon gewoon in het licht dus meer ruimte dan een Z/W doka had je echt niet nodig...quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:01 schreef SEMTEX het volgende:
Offtopic, maar ik heb deze periode ook in de kleurendoka gewerkt en afgedrukt. Veel tijdrovender werk, maar ook leuk. Ik denk alleen niet te doen als je dat thuis moet nabouwen. Zelf een zw/w-doka bouwen zie ik eigk al niet zitten vanwege het gebrek aan ruimte.
Hoeft toch niet veel ruimte in te nemen?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:01 schreef SEMTEX het volgende:
Offtopic, maar ik heb deze periode ook in de kleurendoka gewerkt en afgedrukt. Veel tijdrovender werk, maar ook leuk. Ik denk alleen niet te doen als je dat thuis moet nabouwen. Zelf een zw/w-doka bouwen zie ik eigk al niet zitten vanwege het gebrek aan ruimte.
Sorrie, heb telefoon in de tussentijd gehad.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:08 schreef SEMTEX het volgende:
Meer ruimte ook niet, maar wel meer/ander materiaal wat volgens mij wat duurder is dan zwart/wit-materiaal.
Ze zijn best te combineren. ik eb ook een zw/w en een kleuren doka en het past allemaal in mijn mini schuurtje. en tweedehands is ook een kleurenkop niet duur meer.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:08 schreef SEMTEX het volgende:
Meer ruimte ook niet, maar wel meer/ander materiaal wat volgens mij wat duurder is dan zwart/wit-materiaal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |