abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35094905
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 23:12 schreef SEMTEX het volgende:
De knijpers op school zijn zo gaar dat ik regelmatig m'n papier niet meer uit de bakken krijg, vandaar .
Negatieven maak ik trouwens schoon met een zemen lap . Vanwege de gare vergroters zit er vrij gauw stof en haartjes op.
Hebben jullie ook zo´n makkelijke machine? Belichten, in de machine stoppen en na vijf minuten je afdruk.
  dinsdag 14 februari 2006 @ 23:33:05 #236
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_35095420
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 23:19 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Hebben jullie ook zo´n makkelijke machine? Belichten, in de machine stoppen en na vijf minuten je afdruk.
3
Maar omdat zo ongeveer de hele academie die gebruikt, wordt-ie gauw vies en dan krijg je lelijke golfjes/strepen op je foto. In de baden wordt je foto sowieso veel 'zachter' van toon, vind ik.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_35097080
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 22:14 schreef PoseidonVS het volgende:
Gisteren en vandaag heb ik mijn eigen doka ontmaagden eigenlijk ben ik best heel tevreden met de eerste resultaten:

[afbeelding]

[afbeelding]
Helemaal geen verkeerde resultaten Poseidon

Waar hebben jullie eigenlijk je doka Ik weet van sommige mensen dat die hun douche ombouwen en Semtex doet het zo te zien vooral op school.

Het lijkt me ook best cool, maar ik heb maar een klein k**-douche
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_35097195
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 00:14 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Helemaal geen verkeerde resultaten Poseidon

Waar hebben jullie eigenlijk je doka Ik weet van sommige mensen dat die hun douche ombouwen en Semtex doet het zo te zien vooral op school.

Het lijkt me ook best cool, maar ik heb maar een klein k**-douche
Ik heb een aardig grote slaapkamer omgebouwd. Alle ramen afgeplakt met zwarte vuilniszakken. Wasbak heb ik er. Waslijnen gespannen. Niet meer trouwens, mijn hele huis begon naar chemicalien te stinken.
pi_35097718
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 00:18 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Ik heb een aardig grote slaapkamer omgebouwd. Alle ramen afgeplakt met zwarte vuilniszakken. Wasbak heb ik er. Waslijnen gespannen. Niet meer trouwens, mijn hele huis begon naar chemicalien te stinken.
Volgens mij ga ik die ruimte niet hebben Er is wel stromend water
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_35100801
Ik heb in de inpandige berging van ons apartement een werkbank staan van 2 meter lang met wat planken er boven. Stromend water heb ik net om de hoek van de deur en dat werkt prima.

[ Bericht 0% gewijzigd door PoseidonVS op 15-02-2006 09:21:28 (typo's) ]
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
pi_35104083
Heeft iemand trouwens misschien een beetje overzichtelijk tijden schema voor in de doka voor mij?
Dus +/- zoveel minuten ontwikkelen, zoveel min. stopbad en zoveel fixeer. En dan bij voorkeur voor zowel film als papier.

Ik heb het allemaal wel ergens gelezen, maar zou bij god niet meer weten waar en ik doe het nu min of meer op de gok. Ook het agiteer(kantel)schema voor de filmtank zoek ik nog want ook dat heb ik gegokt en dat werkte wel prima, maar toch.......
  woensdag 15 februari 2006 @ 10:56:43 #242
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_35104203
Misschien heb je hier iets aan: http://www.digitaltruth.com/links.html
en dan vooral deze: http://www.digitaltruth.com/devchart.html
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_35104490
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
Misschien heb je hier iets aan: http://www.digitaltruth.com/links.html
en dan vooral deze: http://www.digitaltruth.com/devchart.html
Misschien kijk ik wel helemaal verkeerd maar daar wordt ik niet echt wijzer van geloof ik.
  woensdag 15 februari 2006 @ 11:10:12 #244
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35104612
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 10:51 schreef PoseidonVS het volgende:
Heeft iemand trouwens misschien een beetje overzichtelijk tijden schema voor in de doka voor mij?
Dus +/- zoveel minuten ontwikkelen, zoveel min. stopbad en zoveel fixeer. En dan bij voorkeur voor zowel film als papier.

Ik heb het allemaal wel ergens gelezen, maar zou bij god niet meer weten waar en ik doe het nu min of meer op de gok. Ook het agiteer(kantel)schema voor de filmtank zoek ik nog want ook dat heb ik gegokt en dat werkte wel prima, maar toch.......
De tijden stonden bij mij netjes op de fixeerfles, zowel voor het fixeren van papier als film. Ontwikkeltijden staan aan de binnenkant van het kartonnen doosje waar het filmrolletje in zit. Je kan ook de specs downloaden als PDF sheet bij de fabrikant van je film als je het doosje niet (meer) hebt.

Als stopbad gebruik ik gewoon wat verdunde schoonmaak azijn die je in de winkel koopt voor een paar duppies. Of laatst heb ik natuurazijn gebruikt die mijn ma nog over had waarvan de houdbaarheidsdatum allang overschreden was.--zolang het maar zuur is (volgens mij werkt urine zelfs nog - je ontwikkel en fixeer zijn basisch, dus je stopbad het tegenovergestelde: zuur.

En dan nog een handige tip van mijn pa, als je de foto afspoelt na de fixeer, doe dan 1 druppie zeep daarin, dat voorkomt vlekken bij het opdrogen.

Agiteren: men zegt eerst 1 minuut lang rustig draaien, daarna om de paar minuten een paar seconden. Persoonlijk vind ik het onzin. Als chemicus weet ik nog hoe het gaat: je ontwikkel vloeisof raakt langzaam verzadigd. door te agiteren zorg je dat de vloeistof homogeen blijft. Dus ik agiteer wel vaak, maar niet precies zoals men het aangeeft en nog nooit daarmee problemen gehad.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  woensdag 15 februari 2006 @ 11:15:57 #245
40714 Subhuman
Televised confession
pi_35104791
Bij ons in de doka hangt een mooi briefje met tijden voor het afdrukken van foto's op PE-papier, dus het kan zijn dat ik de tijden fout heb omdat ik steeds daarop kijk , maar wat ik me uit m'n hoofd herinner zijn de volgende:

Ontwikkelaar: 1,5 - 2 minuten
Stop:0,5 - 1 minuut
Fixeer: 1 - 2 minuten

Maar de tijden voor de laatste twee baden komen niet heel erg nauw. Hoe langer je fixeert, hoe langer je foto goed blijft natuurlijk! Tenslotte spoelen, dat kan het beste in stromend water van 20 graden Celsius. Meestal gooi ik mijn foto's uit het stopbad in de spoelbak en dan vergeet ik ze tot ik naar huis ga, dus dan spoelen ze zeker lang genoeg.
pi_35104866
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 11:10 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

De tijden stonden bij mij netjes op de fixeerfles, zowel voor het fixeren van papier als film. Ontwikkeltijden staan aan de binnenkant van het kartonnen doosje waar het filmrolletje in zit. Je kan ook de specs downloaden als PDF sheet bij de fabrikant van je film als je het doosje niet (meer) hebt.

Als stopbad gebruik ik gewoon wat verdunde schoonmaak azijn die je in de winkel koopt voor een paar duppies. Of laatst heb ik natuurazijn gebruikt die mijn ma nog over had waarvan de houdbaarheidsdatum allang overschreden was.--zolang het maar zuur is (volgens mij werkt urine zelfs nog - je ontwikkel en fixeer zijn basisch, dus je stopbad het tegenovergestelde: zuur.

En dan nog een handige tip van mijn pa, als je de foto afspoelt na de fixeer, doe dan 1 druppie zeep daarin, dat voorkomt vlekken bij het opdrogen.

Agiteren: men zegt eerst 1 minuut lang rustig draaien, daarna om de paar minuten een paar seconden. Persoonlijk vind ik het onzin. Als chemicus weet ik nog hoe het gaat: je ontwikkel vloeisof raakt langzaam verzadigd. door te agiteren zorg je dat de vloeistof homogeen blijft. Dus ik agiteer wel vaak, maar niet precies zoals men het aangeeft en nog nooit daarmee problemen gehad.
Hmm, ja lastig.Ik weet dus niet wat voor film ik heb.
De stop en fixeer die ik heb zijn groot verpakking en daar staat die info niet op.
Nou heb ik gezien dat de gemiddelde ontwikkeltijd voor film ongeveer 8 minuten is dus dat heb ik aangehouden. En aangezien ik ook een chemische achtergrond heb kan ik me wel vinden in je agiteerschema, dat is zoals ik het ook gedaan heb.

De tijden die ik voor stop en fixeer aan heb gehouden zijn 1 minuut voor het stopbad en 2 minuten voor de fixeer. Is dat een beetje in de buurt van wat het zou moeten zijn?
Kun je trouwens te lang stoppen of fixeren? Volgens mij niet toch? Als de ontwikkelaar geneutraliseerd is is het klaar en gaat dat procces niet verder, net zo met fixeren toch?
pi_35104971
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 11:15 schreef Subhuman het volgende:
Bij ons in de doka hangt een mooi briefje met tijden voor het afdrukken van foto's op PE-papier, dus het kan zijn dat ik de tijden fout heb omdat ik steeds daarop kijk , maar wat ik me uit m'n hoofd herinner zijn de volgende:

Ontwikkelaar: 1,5 - 2 minuten
Stop:0,5 - 1 minuut
Fixeer: 1 - 2 minuten

Maar de tijden voor de laatste twee baden komen niet heel erg nauw. Hoe langer je fixeert, hoe langer je foto goed blijft natuurlijk! Tenslotte spoelen, dat kan het beste in stromend water van 20 graden Celsius. Meestal gooi ik mijn foto's uit het stopbad in de spoelbak en dan vergeet ik ze tot ik naar huis ga, dus dan spoelen ze zeker lang genoeg.
Dat zijn dus inderdaad de tijden die ik me ook meende te herinneren.
  woensdag 15 februari 2006 @ 12:05:22 #248
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35106483
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 11:18 schreef PoseidonVS het volgende:
Hmm, ja lastig.Ik weet dus niet wat voor film ik heb.
Staat het ook niet in de ontwikkelde film boven de perforatie?
quote:
De tijden die ik voor stop en fixeer aan heb gehouden zijn 1 minuut voor het stopbad en 2 minuten voor de fixeer. Is dat een beetje in de buurt van wat het zou moeten zijn?
Kun je trouwens te lang stoppen of fixeren? Volgens mij niet toch? Als de ontwikkelaar geneutraliseerd is is het klaar en gaat dat procces niet verder, net zo met fixeren toch?
ja klopt. (en zie ook idd Sub's post) Maar je kan de ontwikkelaar en fixeer ook verdunnen en dan moet het e.e.a langer (staat ook op fles/pdf/kartonnetje. Zelf vind ik dat wel handig, ik ontwikkel in XTOL, en die moet ik dan zelf maken. Langer ontwikkelen betekent ook dat je het nauwkeuriger kan doen, omdat bijv. een halve minuut uitlopen niet zoveel impact heeft als bij onverdund ontwikkelen...
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_35109021
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 12:05 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Staat het ook niet in de ontwikkelde film boven de perforatie?
[..]

ja klopt. (en zie ook idd Sub's post) Maar je kan de ontwikkelaar en fixeer ook verdunnen en dan moet het e.e.a langer (staat ook op fles/pdf/kartonnetje. Zelf vind ik dat wel handig, ik ontwikkel in XTOL, en die moet ik dan zelf maken. Langer ontwikkelen betekent ook dat je het nauwkeuriger kan doen, omdat bijv. een halve minuut uitlopen niet zoveel impact heeft als bij onverdund ontwikkelen...
Goeue tips ik zal een kijken of het misschien op de film staat, maar ik heb het nog niet gezien.

En verdunnen van spullen weet ik dat het kan, maar ik ben er nog niet aan begonnen. Ik moet eerst de basis maar eens een beetje onder de knie krijgen en daar gevoel voor krijgen voor ik ga expirementeren met niet standaard dingen.
  woensdag 15 februari 2006 @ 20:47:26 #250
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_35127715
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 11:10 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Ik schud ipv te agiteren. Werkt ook.
Ipv zeep gebruiken we hier Agepon. Werkt erg goed...
  woensdag 15 februari 2006 @ 21:43:10 #251
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35130790
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 20:47 schreef SEMTEX het volgende:
Ik schud ipv te agiteren. Werkt ook.
Ik behoedzaam voor luchtbellen die aan de film blijven kleven en dan kan daar geen ontwikkelaar komen, en dan kan je vlekjes of iets dergelijks op je film krijgen.
quote:
Ipv zeep gebruiken we hier Agepon. Werkt erg goed...
[afbeelding]
Da's alleen toch voor film en niet voor de afdruk? Ik had het specifiek over de afdruk; voor film gebruik ik ook een whetting agent
  zondag 26 februari 2006 @ 23:19:43 #252
127142 Muk
nu met extra pulp
pi_35528919
MUK heeft zojuist zijn eerste doka geïnstalleerd

(ja ik heb veel te veel tijd en geen leven)
Op zondag 1 maart 2009 19:55 schreef EchnaDarr het volgende:
En als ik weer heel erg eerlijk ben weet ik niet of ik het nog wel zo prettig vind als hij hier mod blijft. En dan druk ik me nog zacht uit.
pi_35540540
ik denk dat ik binnenkort hey eea aan dokaspul ga verkopen aangezien mijn verzameling wat groot wordt, mocht er iemand nog wat zoeken hoor ik het wel.
pi_35540573
quote:
Op maandag 27 februari 2006 13:47 schreef PoseidonVS het volgende:
ik denk dat ik binnenkort hey eea aan dokaspul ga verkopen aangezien mijn verzameling wat groot wordt, mocht er iemand nog wat zoeken hoor ik het wel.
Wat heb je allemaal over
  maandag 27 februari 2006 @ 14:25:12 #255
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35541657
ja precies, wat heb je over?
  maandag 27 februari 2006 @ 14:51:29 #256
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_35542411
quote:
Op maandag 27 februari 2006 13:47 schreef PoseidonVS het volgende:
Misschien een goed idee om Het grote kleine fotografie koop ruil hoekje voor te gebruiken?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_35556550
quote:
Op maandag 27 februari 2006 14:51 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Misschien een goed idee om Het grote kleine fotografie koop ruil hoekje voor te gebruiken?
Als ik weet wat ik precies over heb zal ik het daar posten.
pi_41187860
Hmm...
Too old to Trick or Treat, too young to die
pi_45121490
Ik ben van plan om mijn doka weer op te zetten, maar dit keer beter dan de vorige keer. Toen ben ik een uur in het donker aan het klooien geweest zonder dat ik met een goed gevoel het licht weer aan deed. En dat kwam niet alleen door het tegenvallende resultaat, maar vooral door de knallende hoofdpijn van de chemicaliën. Vervolgend heb ik de doka de kast ingepleurt.

Ik wil dus een soort afzuigkap maken ofzo. Heeft iemand hier verstand van, of zelf gemaakt? Tips? Een kennis had het over een ventilatierooster in de deur, maar dat lijkt me onvoldoende.
  zondag 7 januari 2007 @ 20:56:24 #260
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_45121748
gasmasker

En anders je bakken ff bedekken met een soort van ehm...deksel.
Als je alles afzuigt verdampt er nog meer van je mooie chemikalien.

Mijn doka is mijn badkamer.

Ventielatierooster in de deur... krijg je lichtlekkage denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')