Hebben jullie ook zo´n makkelijke machine? Belichten, in de machine stoppen en na vijf minuten je afdruk.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:12 schreef SEMTEX het volgende:
De knijpers op school zijn zo gaar dat ik regelmatig m'n papier niet meer uit de bakken krijg, vandaar.
Negatieven maak ik trouwens schoon met een zemen lap. Vanwege de gare vergroters zit er vrij gauw stof en haartjes op.
3quote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:19 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Hebben jullie ook zo´n makkelijke machine? Belichten, in de machine stoppen en na vijf minuten je afdruk.
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:14 schreef PoseidonVS het volgende:
Gisteren en vandaag heb ik mijn eigen doka ontmaagden eigenlijk ben ik best heel tevreden met de eerste resultaten:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb een aardig grote slaapkamer omgebouwd. Alle ramen afgeplakt met zwarte vuilniszakken. Wasbak heb ik er. Waslijnen gespannen. Niet meer trouwens, mijn hele huis begon naar chemicalien te stinken.quote:Op woensdag 15 februari 2006 00:14 schreef PdeHoog het volgende:
[..]Helemaal geen verkeerde resultaten Poseidon
Waar hebben jullie eigenlijk je dokaIk weet van sommige mensen dat die hun douche ombouwen en Semtex doet het zo te zien vooral op school.
Het lijkt me ook best cool, maar ik heb maar een klein k**-douche
Volgens mij ga ik die ruimte niet hebbenquote:Op woensdag 15 februari 2006 00:18 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Ik heb een aardig grote slaapkamer omgebouwd. Alle ramen afgeplakt met zwarte vuilniszakken. Wasbak heb ik er. Waslijnen gespannen. Niet meer trouwens, mijn hele huis begon naar chemicalien te stinken.
Misschien kijk ik wel helemaal verkeerd maar daar wordt ik niet echt wijzer van geloof ik.quote:Op woensdag 15 februari 2006 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
Misschien heb je hier iets aan: http://www.digitaltruth.com/links.html
en dan vooral deze: http://www.digitaltruth.com/devchart.html
De tijden stonden bij mij netjes op de fixeerfles, zowel voor het fixeren van papier als film. Ontwikkeltijden staan aan de binnenkant van het kartonnen doosje waar het filmrolletje in zit. Je kan ook de specs downloaden als PDF sheet bij de fabrikant van je film als je het doosje niet (meer) hebt.quote:Op woensdag 15 februari 2006 10:51 schreef PoseidonVS het volgende:
Heeft iemand trouwens misschien een beetje overzichtelijk tijden schema voor in de doka voor mij?
Dus +/- zoveel minuten ontwikkelen, zoveel min. stopbad en zoveel fixeer. En dan bij voorkeur voor zowel film als papier.
Ik heb het allemaal wel ergens gelezen, maar zou bij god niet meer weten waar en ik doe het nu min of meer op de gok. Ook het agiteer(kantel)schema voor de filmtank zoek ik nog want ook dat heb ik gegokt en dat werkte wel prima, maar toch.......
Hmm, ja lastig.Ik weet dus niet wat voor film ik heb.quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:10 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De tijden stonden bij mij netjes op de fixeerfles, zowel voor het fixeren van papier als film. Ontwikkeltijden staan aan de binnenkant van het kartonnen doosje waar het filmrolletje in zit. Je kan ook de specs downloaden als PDF sheet bij de fabrikant van je film als je het doosje niet (meer) hebt.
Als stopbad gebruik ik gewoon wat verdunde schoonmaak azijn die je in de winkel koopt voor een paar duppies. Of laatst heb ik natuurazijn gebruikt die mijn ma nog over had waarvan de houdbaarheidsdatum allang overschreden was.--zolang het maar zuur is (volgens mij werkt urine zelfs nog- je ontwikkel en fixeer zijn basisch, dus je stopbad het tegenovergestelde: zuur.
En dan nog een handige tip van mijn pa, als je de foto afspoelt na de fixeer, doe dan 1 druppie zeep daarin, dat voorkomt vlekken bij het opdrogen.
Agiteren: men zegt eerst 1 minuut lang rustig draaien, daarna om de paar minuten een paar seconden. Persoonlijk vind ik het onzin. Als chemicus weet ik nog hoe het gaat: je ontwikkel vloeisof raakt langzaam verzadigd. door te agiteren zorg je dat de vloeistof homogeen blijft. Dus ik agiteer wel vaak, maar niet precies zoals men het aangeeft en nog nooit daarmee problemen gehad.
Dat zijn dus inderdaad de tijden die ik me ook meende te herinneren.quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:15 schreef Subhuman het volgende:
Bij ons in de doka hangt een mooi briefje met tijden voor het afdrukken van foto's op PE-papier, dus het kan zijn dat ik de tijden fout heb omdat ik steeds daarop kijk, maar wat ik me uit m'n hoofd herinner zijn de volgende:
Ontwikkelaar: 1,5 - 2 minuten
Stop:0,5 - 1 minuut
Fixeer: 1 - 2 minuten
Maar de tijden voor de laatste twee baden komen niet heel erg nauw. Hoe langer je fixeert, hoe langer je foto goed blijft natuurlijk!Tenslotte spoelen, dat kan het beste in stromend water van 20 graden Celsius. Meestal gooi ik mijn foto's uit het stopbad in de spoelbak en dan vergeet ik ze tot ik naar huis ga, dus dan spoelen ze zeker lang genoeg.
Staat het ook niet in de ontwikkelde film boven de perforatie?quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:18 schreef PoseidonVS het volgende:
Hmm, ja lastig.Ik weet dus niet wat voor film ik heb.
ja klopt. (en zie ook idd Sub's post) Maar je kan de ontwikkelaar en fixeer ook verdunnen en dan moet het e.e.a langer (staat ook op fles/pdf/kartonnetje. Zelf vind ik dat wel handig, ik ontwikkel in XTOL, en die moet ik dan zelf maken. Langer ontwikkelen betekent ook dat je het nauwkeuriger kan doen, omdat bijv. een halve minuut uitlopen niet zoveel impact heeft als bij onverdund ontwikkelen...quote:De tijden die ik voor stop en fixeer aan heb gehouden zijn 1 minuut voor het stopbad en 2 minuten voor de fixeer. Is dat een beetje in de buurt van wat het zou moeten zijn?
Kun je trouwens te lang stoppen of fixeren? Volgens mij niet toch? Als de ontwikkelaar geneutraliseerd is is het klaar en gaat dat procces niet verder, net zo met fixeren toch?
Goeue tips ik zal een kijken of het misschien op de film staat, maar ik heb het nog niet gezien.quote:Op woensdag 15 februari 2006 12:05 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Staat het ook niet in de ontwikkelde film boven de perforatie?
[..]
ja klopt. (en zie ook idd Sub's post) Maar je kan de ontwikkelaar en fixeer ook verdunnen en dan moet het e.e.a langer (staat ook op fles/pdf/kartonnetje. Zelf vind ik dat wel handig, ik ontwikkel in XTOL, en die moet ik dan zelf maken. Langer ontwikkelen betekent ook dat je het nauwkeuriger kan doen, omdat bijv. een halve minuut uitlopen niet zoveel impact heeft als bij onverdund ontwikkelen...
Ik schud ipv te agiteren. Werkt ook.quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:10 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De tijden stonden bij mij netjes op de fixeerfles, zowel voor het fixeren van papier als film. Ontwikkeltijden staan aan de binnenkant van het kartonnen doosje waar het filmrolletje in zit. Je kan ook de specs downloaden als PDF sheet bij de fabrikant van je film als je het doosje niet (meer) hebt.
Als stopbad gebruik ik gewoon wat verdunde schoonmaak azijn die je in de winkel koopt voor een paar duppies. Of laatst heb ik natuurazijn gebruikt die mijn ma nog over had waarvan de houdbaarheidsdatum allang overschreden was.--zolang het maar zuur is (volgens mij werkt urine zelfs nog- je ontwikkel en fixeer zijn basisch, dus je stopbad het tegenovergestelde: zuur.
En dan nog een handige tip van mijn pa, als je de foto afspoelt na de fixeer, doe dan 1 druppie zeep daarin, dat voorkomt vlekken bij het opdrogen.
Agiteren: men zegt eerst 1 minuut lang rustig draaien, daarna om de paar minuten een paar seconden. Persoonlijk vind ik het onzin. Als chemicus weet ik nog hoe het gaat: je ontwikkel vloeisof raakt langzaam verzadigd. door te agiteren zorg je dat de vloeistof homogeen blijft. Dus ik agiteer wel vaak, maar niet precies zoals men het aangeeft en nog nooit daarmee problemen gehad.
Ik behoedzaam voor luchtbellen die aan de film blijven kleven en dan kan daar geen ontwikkelaar komen, en dan kan je vlekjes of iets dergelijks op je film krijgen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:47 schreef SEMTEX het volgende:
Ik schud ipv te agiteren. Werkt ook.
Da's alleen toch voor film en niet voor de afdruk? Ik had het specifiek over de afdruk; voor film gebruik ik ook een whetting agentquote:Ipv zeep gebruiken we hier Agepon. Werkt erg goed...
[afbeelding]
Wat heb je allemaal overquote:Op maandag 27 februari 2006 13:47 schreef PoseidonVS het volgende:
ik denk dat ik binnenkort hey eea aan dokaspul ga verkopen aangezien mijn verzameling wat groot wordt, mocht er iemand nog wat zoeken hoor ik het wel.
Misschien een goed idee om Het grote kleine fotografie koop ruil hoekje voor te gebruiken?quote:Op maandag 27 februari 2006 13:47 schreef PoseidonVS het volgende:
ik denk dat ik binnenkort hey eea aan dokaspul ga verkopen aangezien mijn verzameling wat groot wordt, mocht er iemand nog wat zoeken hoor ik het wel.
Als ik weet wat ik precies over heb zal ik het daar posten.quote:Op maandag 27 februari 2006 14:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Misschien een goed idee om Het grote kleine fotografie koop ruil hoekje voor te gebruiken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |